
MEDIALAWLETTER 
Reporting Developments Through September 30, 2016 

MLRC 

 

From the Executive Director's Desk ............................................................................................................... 7 

Media Law Family Feud and Other Highlights of the 2016 Virginia Conference 

 

In Memorium: Southwest Florida Media Lawyer Steven W. Carta (1945-2016) ...................................... 13 

 

LIBEL & PRIVACY 

 

W.D. Okla.: No Harm, No Foul, Sayeth the Court––Despite What the Jury Said .................................... 15 

Plaintiff Loses When It Can’t Prove Damages Under Oklahoma Law 

Choctaw Town Square, LLC v. KOKH  

 

W.D. Va.: Rolling Stone to Face Defamation Trial Over “Rape on Campus” Article  ............................. 27 

Plaintiff Produced Sufficient Evidence of Actual Malice  

Eramo v. Rolling Stone 

 

N.Y. App.: Misappropriation Claims Over Grand Theft Auto Dismissed on Appeal .............................. 30 

New York Misappropriation Law Does Not Extend to Videogames 

Lohan /Gravano v. Take-Two Interactive Software, Inc. 

 

N.D. Ill.  Class Action Right of Publicity Suit Against AAVO Dismissed ................................................... 31 

Online Attorney Profiles Not Commercial Use 

Vrdolyak v. Avvo 

 

NEWSGATHERING  

 

FAA Waivers Allow for Greater Newsgathering Opportunities with Drones ........................................... 32 

 

INTERNET 

  

9th Cir.: Court Affirms Yelp’s CDA Immunity for a User’s Negative Review ......................................... 33 

Court Rebukes Plaintiff's Creative Pleading to Avoid Sec. 230 

Kimzey v. Yelp! Inc. 

520 Eighth Avenue, North Tower, 20th Floor, New York, New York 10018 (212) 337-0200  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 2 September 2016 

MLRC Annual Dinner 
Wednesday, November 9, 2016 | New York Marriott Marquis 

The Tension Between National Security  

and an Independent Media 

Apple v. FBI, the Snowden Disclosures, and the  

45th Anniversary of the Pentagon Papers Case 

Edward Snowden 

Noreen Krall 
Chief Litigation Counsel 

Apple Inc. 

Moderated by Floyd Abrams 
Cahill Gordon & Reindel LLP 

Daniel Ellsberg 

Max Frankel  
Former Executive Editor 

New York Times 

ACCESS 

 

Fla. App.:  Judge Erred In Sequestering Reporter Without Prior Notice And Showing Of  

Relevancy .......................................................................................................................................................... 36 

First Florida Case in 40 Years to Address Sequestration of Reporters  

Palm Beach Newspapers, LLC v. Colin 

 

BROADCAST 

 

Nexstar-Media General Merger May Signal New DOJ Approach to Broadcast Television Mergers ..... 38 

Retransmission Fees, in Addition to Advertising, Examined 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/component/content/article/11/257-mlrc-annual-dinner-2016


 

MEDIA LAW RESOURCE CENTER 
 

ANNUAL DINNER 
WEDNESDAY, NOVEMBER 9, 2016 

 
 

MLRC will bestow its  
WILLIAM J. BRENNAN, JR. DEFENSE OF FREEDOM AWARD on  

 

Daniel Ellsberg 
 

The Tension Between National Security  
and an Independent Media 

Apple v. FBI, the Snowden Disclosures, and the  
45th Anniversary of the Pentagon Papers Case 

 

Daniel Ellsberg 
 

Max Frankel 
Former Executive Editor, New York Times 

Noreen Krall 
Chief Litigation Counsel, Apple Inc. 

Edward Snowden 

Moderated by: 
Floyd Abrams 

Cahill Gordon & Reindel LLP 
 
 

Cocktail Reception at 6:00 P.M. 

Sponsored by AXIS PRO 
 

Dinner at 7:30 P.M. 
 

New York Marriott Marquis  
Broadway Ballroom—6th Floor 1535 Broadway, between 45th and 46th Streets  

 

RSVP by Friday, October 21, 2016 

Business Attire 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



 

 
MEDIA LAW RESOURCE CENTER 

 

ANNUAL DINNER—WEDNESDAY, NOVEMBER 9, 2016 
 

RSVP for Dinner by Friday, October 21, 2016 
 
 

Reservations are not refundable for cancellations received after Monday, October 31, 2016 
 
 

     Firm/Organization:   ______________________________________________________________ 

     Contact Person:  __________________________________________________________________ 

     Address:  ________________________________________________________________________                     

            ________________________________________________________________________ 

     Phone:  __________________________________  Fax:  __________________________________  

     E-mail:  _________________________________________________________________________ 

 

  
 Please reserve: ____ Single seat(s) at $495 each 
 
     ____ Table(s) for 10 at $4,950 each 

    ____ Table(s) for 11 at $5,445 each 

    ____ Table(s) for 12 at $5,940 each 

Amount Enclosed for Dinner Reservations:  $ ________  
 

Please make checks payable to: 
 

Media Law Resource Center, Inc. 
266 W 37th Street, 20th Floor, New York, NY 10018 

 
 

We appreciate your payment by check; to order please use this form and enclose payment. 
 Individual tickets only may be purchased online at www.medialaw.org;  

just click on MRLC Annual Dinner.  
 
 

Dietary restrictions/requests: ________________________________________________________________ 
 

 
 
 

For further information please contact Debra Danis Seiden at dseiden@medialaw.org or 212-337-0200 ext. 204 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



 

 
 
 

DEFENSE COUNSEL SECTION 
2016 Annual Meeting 

 
 

Thursday, November 10, 2016 
 

 

Family style lunch will be served  

12:00 noon to 2:00 p.m. 
 

Meeting will begin promptly at 12:30 p.m. 

 

  
 

 

 

200 West 44th Street 
just West of Broadway 

Upstairs Private Dining Room 
 
 

Price per person: $65.00 
 

RSVP by October 31, 2016 
 

Register online at www.medialaw.org 
 
 

Reservations are not refundable for cancellations received after Friday, November 4, 2016. 
 
 

MEDIA LAW RESOURCE CENTER, INC. 
266 W 37th Street — 20th Floor 

New York, NY  10018 
 

Telephone:  212-337-0200  •  fax: 212-337-9893  •  www.medialaw.org 
 

For further information contact Debra Danis Seiden at dseiden@medialaw.org. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



 
 

MLRC 
DEFENSE COUNSEL SECTION 

 

2016 ANNUAL MEETING 
 

$65.00 per person includes lunch. 
 

To reserve your seat and pay by credit card 
go to www.medialaw.org and click on DCS Annual Meeting 

 

— OR— 
 

Complete the form below and send payment by check payable to: 
 

Media Law Resource Center, Inc. 
266 W 37th Street — 20th Floor, New York, NY 10018 

 
 

Payment enclosed @ $65.00 per person: ______________ 
 

Please reserve ______ seats at the DCS Annual Lunch Meeting for: 
 

Firm Name: _______________________________________________________________ 
 

Address:  _________________________________________________________________  
 

Phone:  ______________________________  Fax:  _______________________________ 
 
 

Please list names of individuals attending below (print clearly) 

 
Name: __________________________________ E-mail: _____________________   

 
Name: __________________________________ E-mail: _____________________   

 
Name: __________________________________ E-mail: _____________________   

 
Name: __________________________________ E-mail: _____________________   

 
Name: __________________________________ E-mail: _____________________   

 
 

Reservations are not refundable for cancellations received after Friday, November 4, 2016. 
 

For further information contact Debra Danis Seiden at dseiden@medialaw.org. 
 

TELEPHONE:  212-337-0200     FAX: 212-337-9893     WWW.MEDIALAW.ORG       
 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 7 September 2016 

 The Virginia Conference which ended last week had many substantive 

highlights: a discussion with Philadelphia's Deputy Police Commissioner about 

public access to videotapes and police bodycam film, and their effect on the 

community in volatile situations - a discussion which was eerily timely in light 

of the police shootings of black men in Tulsa and Charlotte, and the differing 

approaches of the videotapes’ public dissemination by those two police 

departments; a Fred Friendly hypothetical case exercise raising also remarkably 

timely issues such as the surreptitious taping of campaign meetings, the kicking 

out of reporters from campaign events because of perceived unfavorable 

coverage and the airing of a presidential sex tape; very open and practical advice 

from two federal district court judges who once were media lawyers; a very 

eloquent speech by Floyd Abrams on the "oceanic " differences between the U.S. 

and the rest of the world regarding hate speech, libel and campaign contributions; and a review 

of hits and bloopers in the last ten years' Next Big Thing predictions. 

 We also inaugurated a new game - Journalistic Family Feud - which was great fun, but also - 

perhaps surprisingly to some - was quite thought provoking. 

 100 attendees answered legal and media oriented questions and four teams of five vied to 

match their answers. Some of the "survey says" answers were intriguing, others head 

scratching. For example, below are a few questions and survey responses. 

  

Name a good former or current First Amendment Supreme Court 

justice. 

  

Brennan (47) 

Black (10) 

Holmes  (7) 

Brandeis (7) 

  

 First, the MLRC was proud to see Justice Brennan the landslide 

winner here inasmuch as we have named our Defense of Freedom 

Award after him. (Daniel Ellsberg will get the Brennan Award at this 

year's Annual Dinner.) But very surprising was the unequal support for 

Justice Hugo Black who garnered 10 votes and Justice William O. 

Douglas who received only 3 votes. Both were staunch First Amendment 

From the Executive Director’s Desk 

Media Law Family Feud and Other 

Highlights of the 2016 Virginia Conference 

George Freeman 

Justice William O. Douglas, 
First Amendment absolutist, 
but survey loser. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/component/content/article/11/257-mlrc-annual-dinner-2016


MLRC MediaLawLetter Page 8 September 2016 

supporters; indeed, they were the last two First Amendment absolutists 

on the Court, who believed that "no law" really meant no law. So why 

Black outpolled Douglas by such a margin is mysterious. 

 Equally head-scratching was that Justice Scalia was the landslide 

winner, with 25 votes, as the worst First Amendment justice. For all his 

faults, Scalia believed in the First Amendment (at least, his view of its 

original meaning) and voted on the right side in the hate speech case 

(R.A.V. v St. Paul) and the flag burning case, which, at least in my 

humble opinion, is the case which best defines one ‘s First Amendment 

loyalties. So I think Scalia got an unfair knock in our survey. 

  

Other than Times v. Sullivan and Gertz, name an important libel 

case. 

  

Milkovich (20) 

Falwell v. Hustler (13) 

Harte-Hanks v. Connaughton (12) 

Philadelphia Newspapers v. Hepps (11) 

Masson v. New Yorker (7) 

Butts v. Saturday Evening Post (7) 

  

 The answer of the 100 survey respondents here totally stunned me. The top answer, of 20 

voters, was Milkovich, a case followed by pretty much no other court. Indeed, it was ignored or 

criticized by most lower courts who generally continued to use the four factor Ollman v Evans 

test of Judge Ken Starr and the DC. Circuit (the case I chose -its only vote- even though it was 

not a Supreme Court precedent).  

 Second in the survey was an interesting choice, Hustler v Falwell, which by the time it 

reached the Big Tent was not a libel case. But libel was originally pled, and the Supreme 

Court’s decision did have an effect on the libel environment, so maybe this is an ingenious 

pick. 

 

Name a fun invasion of privacy/ROP case. 

 

Hogan v. Gawker (15) 

Zacchini v. Scripps-Howard (13) 

Carson v. Here’s Johnny Portable Toilets (6) 

Falwell v. Hustler (4) 

Finger v. Omni (4) 

Vanna White v. Samsung (4) 

 

Antonin Scalia, unjustified 
winner of Worst First 
Amendment Justice survey. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 9 September 2016 

 The question about fun privacy cases brought some fun answers and inspires some fun 

analysis. I was one of four who selected Finger v Omni, a case where a photo of a large family 

drew a privacy lawsuit when their photo was published in a magazine in connection with an 

article saying that men trying to have a baby through ivf should drink lots of coffee because 

that will energize their sperm. Amazingly, plaintiffs lost 7-0 in New York's highest court 

despite plaintiff's testimony that they had their kids the old fashioned way and that he didn't 

even drink coffee.  

 Getting three votes was Mosley v News Group Newspapers, based on reporting on a Nazi 

themed sadomasochistic sex with prostitutes party. Also 

winning three votes was Dustin Hoffman v LA Magazine, 

the celebrity's case arising from a computer generated 

photo of him in women's clothing. 

 Two cases which were not even privacy cases , but libel 

cases, got one vote each , but since they were fun and 

about sex, the confusion is understandable. One was Pring 

v Penthouse, about a fictional Miss Wyoming who 

levitated men by exotic sexual practices. The other was 

Jones v The Dirty, about a teacher and Cincinnati Bengal 

cheerleader who a post said had sex with the entire team. 

 But what I liked best about these survey responses was 

that the Johnny Carson porta potty case finished third, and 

that the crazy Vanna White case with its wonderful dissent 

was fourth. 

 

What is your favorite magazine? 

 

New Yorker (34) 

The Atlantic (9) 

Sports Illustrated (8) 

The Economist (7) 

 

 Finally, the survey confirmed what sophisticated readers media lawyers are. Although 

Sports Illustrated garnered the third most votes - with many respondents specifying its bathing 

suit issue - the others at the top of the survey were The New Yorker, The Atlantic and The 

Economist, all pretty serious journals. 

 I look forward to our next series of questions and survey says answers in two years. 

 We welcome responses to this column at gfreeman@medialaw.org; they may be printed in 

next month’s MediaLawLetter. 

(Continued from page 8) 

Hustler v Falwell was not strictly a libel 
case, but libel was originally pled, and 
the Supreme Court’s decision did have 
an effect on the libel environment. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.

mailto:gfreeman@medialaw.org


MLRC MediaLawLetter Page 10 September 2016 

MLRC Media Law Conference 2016 
Over 300  MLRC members from around the world convened in Reston, Virginia Sept. 21-23, for 

discussion and debate on the latest developments and trends in media law.  The plenaries, 

breakouts and boutiques covered the field of media and First Amendment practice.  We gratefully 

thank our sponsors and all our members who attended the event.   

London Conference
September 28-29, 2015

Mutual Insurance Company Limited

Greenberg Traurig

Baker Hostetler

Fish & Richardson

Frankfurt Kurnit

Hiscox

Thomas & LoCicero

Vinson & Elkins

Axis PRO

Butzel Long

Covington & Burling

Davis Wright Tremaine

Duane Morris

Fox Rothschild

Honigman

Jackson Walker

Jenner & Block

Kelley Drye

Levine Sullivan Koch & Schulz

Microsoft

Munger Tolles Olson

News Media Alliance 

One Beacon

Pepper Hamilton

Vedder Price

Wilmer Hale

Chubb

Dentons

Haynes & Boone 

Wiley Rein

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 11 September 2016 

 

Panelists on the Fred Friendly-style hypothetical consider the legal and ethical implications of 
publishing excerpts from a leaked sex tape of a presidential candidate.  (l. to r.  Kevin Madden, 
Partner, Hamilton Place Strategies; Barbara Wall, SVP & Chief Legal Officer, Gannett;  Sam Stein, 
Senior Politics Editor, Huffington Post; Tom Clare, Partner, Clare Locke; Ken Strickland, Washington 
Bureau Chief, NBC News; and co-moderator George Freeman, MLRC.  

The opening session: Rodney King, 25 Years 
Later; Fair Use and Police/Press Issues, with 
(l. to r.) Lizanne Vaughn, Getty Images; 
William Dunnegan, Dunnegan & Scileppi; 
Steven Perry, Munger Tolles & Olson; Mickey 
Osterreicher, National Press Photographers 
Association Francis T. Healy, Special Legal 
Advisor to the Philadelphia Police 
Commissioner; and moderator Daniel 

Waggoner, Davis Wright Tremaine 

Comedian Chris Bliss riffed on 
free speech and comedy; and, 
more seriously, discussed his 
project to install monuments to 
the Bill of Rights in state 
capitols.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 12 September 2016 

Top l. to r.: A View from the Bench Panel with Adam 
Liptak, Judge Wendy Beetlestone and Judge Mark 
Hornak; Floyd Abrams discussing The Soul of the 
First Amendment; Family Feud Hour; The Next Big 
Thing Panel, w. Jonathan Anschell, Marc Lawrence-
Apfelbaum, Kurt Wimmer, Lynn Oberlander, Sandy 
Baron, Mickey Osterreicher, Nathan Siegel and Chris 
Beall; Networking at the Thursday night Reception 
and Dinner.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 13 September 2016 

By Charles D. Tobin 

 My first real exposure to media law came in 1985, when I was covering courts for The News-Press, 

Gannett's newspaper in Southwest Florida. A prosecutor had read my stories and was eager to learn how I 

knew what the grand jury was looking into. So, of course, he subpoenaed me. 

 At that point in my life, I had not yet puzzled through whether Branzburg v. Hayes was a good or bad case 

for journalists.  I had never heard of a shield law.  I don’t think I even knew the verb “to quash” existed.      

 I did know that I had a source to protect, and that in the professional life of a journalist, this was a huge 

deal.  But I also knew that, at age 22 and barely out of college, having a deputy 

sheriff hand me a grand jury subpoena was really, really scary. 

 That's when I first met Steve Carta, the newspaper's lawyer. At that time he had a 

head of straight black hair just starting to thin out, along with a nicely cropped 

beard and mustache. A slight guy, he was not imposingly confident upon first 

impression. 

 Until you looked into his eyes. Dark, focused, Iberian eyes that conveyed a 

passion for your cause.  A gaze that let you know he was entirely devoted to making 

things come out okay for you. 

 Steve sat down at the newspaper with our editors and me and did what every 

good lawyer should. He patiently told us about our legal rights (at the time, Florida's 

reporter’s privilege was common law-based and pretty strong), the risks (a few years earlier, the New York 

Times’ Myron Farber famously had gone to jail to protect a source), the judge (not a hothead, but definitely a 

law-and-order type), and what a motion to quash would look like. 

 The newspaper and I decided we needed to protect the source and challenge the subpoena. At the motion to 

quash hearing, Steve got up in court and made what I now know as the routine three-part-test argument. His 

delivery was firm, precise, and not at all flashy. 

 I was dazed, scared, and didn’t know what to think. It was my first time, sitting there as the client next to 

him during the argument, at the counsel table.  I was much more accustomed to the safety of the benches 

behind the bar, where I would sit with my reporter's pad in hand, scribbling notes and planning the lede for the 

day’s story.     

 To all of our surprise, when Steve finished his argument, the prosecutor rose, conceded, and withdrew the 

subpoena.  The whole thing came to an abrupt end.  I think I even went right back to the bench seats to cover 

the next hearing.   

 I already had taken the LSAT and was thinking about law school. And while it would take me another year 

to finally decide to go, I left journalism knowing exactly what kind of lawyer I wanted to be. That kind. 

 Steven W. Carta died on September 6 surrounded by his family at their Fort Myers home. He was only 70.  

He succumbed after a lengthy battle with cancer. 

In Memorium 

Southwest Florida Media Lawyer  

Steven W. Carta (1945-2016) 

Steven W. Carta  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 14 September 2016 

 Steve and I had seen each other occasionally over the years after I became a lawyer. In 1990, 

I moderated a Florida Bar panel on subpoenas and, of course, he was the first person I asked to 

serve on it. Later, after I became an inhouse lawyer at Gannett, we worked on a years-long libel 

case together. 

 I vividly remember leaving his office in 1994 for a big hearing.  I had decided to fly down 

from D.C. to argue it myself, instead of asking him to do it. It was a two-brief-bag type of 

hearing. Steve picked up one of my bags, and – without the slightest hint of resentment – said 

with a twinkle, "Chuck, I always knew I would end up carrying your briefcase for you." 

 I also will never forget a difficult mediation in another case we worked on together. It had 

gone nowhere for hours. When the mediator returned from a late-day caucus to report no 

further movement on the other side, Steve stabbed the table with his index finger and 

announced, "Now you listen!"  He then pointed that finger at the mediator and, flashing those 

dark eyes with a fury I had not seen from him before, barked, "You have one job here, and 

that's to get them to move!" 

 He then pointed to the door and, quietly but firmly, commanded, "Now go do your job." 

 We settled a couple of rounds later that evening.  I have used a variation of that approach 

myself in a few difficult mediations since then. 

 Steve and I did one more case together after I joined Holland & Knight in 2001, but we fell 

out of touch in the past decade. We exchanged a pleasant email last year, when something I am 

forgetting at the moment reminded me of him, and I sent him a note. He responded to my email 

immediately with all the good cheer of a longtime friend. He gave no hint that, at the same time 

he wrote me back, he was fighting for his life. 

 Like media lawyers in many small-midsize cities, the majority of Steve's solo practice 

focused on other types of work.  I know he also represented a large local landowner and a 

regional chain of appliance stores, and that he had a thriving commercial litigation practice.  He 

was never active in MLRC or the ABA Forum on Communications Law. 

 But over the years – and particularly in the heyday of Florida public records litigation in the 

70s and 80s – The News-Press, Fort Myers Florida Weekly, and local TV stations WINK and 

WBBH always knew that he was their greatest legal champion. Run a Westlaw or Lexis search, 

and you will find dozens of public access precedent with Steve's name, the overwhelming 

majority of them wins that we all still cite. 

 Barbara Wall, Senior Vice President and Chief Legal Officer at Gannett, who worked with 

Steve for 35 years, nicely sums up his legacy this way:  "Steve was precisely the type of lawyer 

every newspaper needs – uniformly respected in the local legal community, always willing to 

be a zealous advocate for our cause (even when unpopular with the local powers that be), and a 

complete pleasure to work with." 

 The Florida legal and journalism communities, and I, are really fortunate to have had Steve 

Carta in our corner for as long as we did. 

 Charles D. Tobin in partner with the Washington D.C. office of Holland & Knight LLP 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 15 September 2016 

By Robert D. Nelon and Elisabeth E. Muckala 

 The focus of defamation cases is often on the issues of falsity or fault, with legal issues of 

opinion or privilege sometimes thrown in.  In a recent case tried in federal court in Oklahoma, 

however, the issue of damages––or the lack thereof––was the deciding issue of substance in the 

case.  After a jury trial, the court granted the defendant’s motion for judgment as a matter of 

law despite the jury verdict giving a high seven–figure award to the plaintiff.  Choctaw Town 

Square, LLC v. KOKH Licensee, LLC, Case No. CIV–13–1246–F (W.D. Okla.    )  The case is 

an interesting tale of twists and turns in litigation that finally ends up with the right result, 

despite some trips down proverbial rabbit trails. 

 

Background 

 

 KOKH, LLC is a Sinclair Broadcast Group entity that operates the 

FOX affiliate television station on Channel 25 in Oklahoma City.  In 

November 2013 KOKH broadcast what it thought was a mundane day–

turn story about a dispute between Choctaw Town Square (“CTS”), an 

Arkansas–based commercial developer and the City of Choctaw, a 

suburb of Oklahoma City.  CTS had entered into a series of economic 

development agreements with Choctaw to build a shopping center, to 

be known as “Choctaw Town Square,” anchored by a Walmart 

Supercenter.   

 In late 2012, disputes erupted between the developer and the city, especially over closing 

costs associated with the sale of city–owned property to Walmart (Choctaw expected to pay 

$132,000 but CTS demanded and was eventually paid $1.9 million) and the adequacy of CTS’s 

documentation of invoices to the city.  When Choctaw balked at the closing costs and 

demanded more expense documentation and a new lending agreement, CTS sued Choctaw for 

breach of contract in the Western District of Oklahoma and walked off the job in February 

2013.   

 Choctaw counterclaimed against CTS, asserting a variety of claims, including fraud.  (CTS 

also filed suits against Choctaw’s Mayor and City Manager; and it was named as a defendant in 

a state–court wrongful termination suit filed by the former City Manager of Choctaw, who 

(Continued on page 16) 

No Harm, No Foul, Sayeth the Court––

Despite What the Jury Said 
Plaintiff Loses When It Can’t Prove  

Damages Under Oklahoma Law 

The case is an 

interesting tale of 

twists and turns in 

litigation that finally 

ends up with the 

right result, despite 

some trips down 

proverbial rabbit 

trails. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 16 September 2016 

alleged that CTS had forced the city to fire him when he had previously demanded better 

documentation of the project.) 

 As a result of CTS’s suit against the city, Choctaw asked the Oklahoma State Auditor & 

Inspector to audit the records about the commercial development. The State Auditor agreed to 

conduct a special audit; the city provided the auditor with the documents it had from CTS but 

CTS refused to participate in the audit. On November 14, 2013, the State Auditor issued his 

report and published it on the agency’s public website.  He concluded that both the city and the 

developer could be faulted in the way they had handled their relationship: City officials, the 

State Auditor said, had not been good stewards of public money because the city entered into a 

one–sided development agreement with CTS that gave too much discretion and control to the 

developer, and the city had given in to the developer’s exorbitant demands for payment of 

closing costs; the developer had taken full advantage of its lopsided agreement with Choctaw, 

could document only about a third of the expenses it had billed the city, some of which were 

“questionable,” had overcharged the city in some respects, and had 

engaged in what the State Auditor called “questionable developer 

practices.”  The State Auditor did not, however, express any legal 

conclusion whether or not CTS had engaged in fraud. 

 At the time the State Auditor issued his report, KOKH’s dayside 

reporter was dating (and by the time of the trial had married) the son of 

the Mayor of Choctaw.  She told KOKH’s Assignments Manager that 

the State Auditor had issued a report, and together they looked up the 

report on the State Auditor’s website.  The Assignments Manager 

thought the auditor’s report was newsworthy; but she, the News 

Director, and the dayside reporter all agreed that the dayside reporter 

could not cover the story because of her relationship with the Mayor’s son.  The Assignments 

Manager decided to present the audit report as a possible news story to the reporters and 

producers assembled at the afternoon editorial meeting.  There it was decided that a nightside 

reporter should do a story on the audit report. 

 After the meeting, that reporter and a photographer set off to gather information for a 9 pm 

broadcast.  The reporter interviewed the State Auditor and the City Manager of Choctaw for her 

story (the photographer inadvertently deleted the interview video, so the City Manager was 

interviewed a second time), and she obtained a comment from the lawyer for CTS.  (For 

broadcast, the reporter edited out part of the lawyer’s statement that theorized that the audit 

report was the result of collusion between the State Auditor and the Mayor of Choctaw, who 

were both CPAs)  The reporter scripted a video package and during the newscast did a live 

stand–up from the construction site. 

(Continued from page 15) 

(Continued on page 17) 

KOKH broadcast 

what it thought was a 

mundane day–turn 

story about a dispute 

between an Arkansas

–based commercial 

developer and the 

City of Choctaw 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 17 September 2016 

 While the reporter was in the field, the show producer read portions of the audit report.  

After deciding that the Choctaw audit report would be the second story in the newscast, the 

producer wrote an anchor lead–in to the newscast that said “ ... and, a city defrauded out of 

thousands of dollars.”  She then selected some graphics to put on top of the video package that 

said “City Defrauded.”  The audit report, however, did not use the word fraud.  Neither did the 

reporter in her script.  Nevertheless, the anchor lead–in and graphics were approved by the 

Executive Producer.  The news report aired at 9 pm on November 14, 2013. 

 

Defamation Suit and Discovery 

 

 CTS sued in federal court eleven days later, on November 25, asserting claims of libel, 

slander, and false light invasion of privacy based on the “city defrauded” and several other 

passages in the broadcast.  (The case was assigned to the same judge handling CTS’s case 

against the City of Choctaw.) The complaint originally identified CTS and an affiliated 

corporation as plaintiffs and named several Sinclair entities as 

defendants. When the defendants filed a motion to dismiss, the court 

deferred a ruling on the substance of the motion, instead questioning 

whether the court had jurisdiction given the meager jurisdictional 

allegations about the various LLCs named in the complaint.   

 The court directed CTS to file an amended complaint, which it did 

in March 2014.  The amended complaint cured the jurisdictional 

omissions and added several individuals––a husband, wife, and their 

son who were the principals of CTS––as plaintiffs. The defendants 

again moved to dismiss.  In May 2014 the court granted the motion in 

part and denied it in part, dismissing the individuals and CTS’s affiliated corporation as 

plaintiffs (because the broadcast was not “of and concerning” them) and dismissing the Sinclair 

entities other than KOKH and a related entity that technically held KOKH’s broadcast license, 

KOKH Licensee, LLC.   

 The court also dismissed CTS’s false light claim. It denied the motion, however, regarding 

the sufficiency of CTS’s allegations on its libel claim against KOKH and Licensee, saying that 

it was satisfied that CTS had alleged sufficient facts “that the defendants acted with the 

requisite degree of fault, i.e. actual malice.” The court’s ruling left CTS with a single claim of 

defamation against KOKH and Licensee. 

 The parties engaged in discovery.  The remaining defendants strongly suspected that CTS 

had not suffered any actual damage as a direct result of the KOKH broadcast.  After all, as its 

name implied, CTS had been formed for the purpose of developing Choctaw Town Square in 

Choctaw, Oklahoma, a project that failed and was in litigation; there was no indication in its 

(Continued from page 16) 

(Continued on page 18) 

The producer wrote 

an anchor lead–in to 

the newscast that 

said “ ... and, a city 

defrauded out of 

thousands of 

dollars.”  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 18 September 2016 

pleadings or in information being developed in CTS’s parallel suit against the City of Choctaw 

that CTS had any other development prospects; and CTS’s initial disclosures in the KOKH case 

tellingly said that it had yet to develop any damages theory. Accordingly, the defendants’ 

written discovery requests focused on the nature, cause, and amount of any damage CTS 

claimed occurred as a result of the broadcast.   

 CTS was asked to identify any municipality with which it had discussed or negotiated a 

commercial development agreement and to produce the relevant documents.  CTS admitted in 

its discovery responses that it had given only passing thought to developments in a couple of 

Oklahoma towns other than Choctaw and did not have any commercial development agreement 

in the works.  On top of that, there was good reason to believe that the failure of the Choctaw 

project, the bitter litigation between CTS and the City of Choctaw, and the State Auditor’s 

criticism of CTS in the audit report were far more likely to be the sources of CTS’s inability to 

create any other development business than was KOKH’s news report. 

 The damages issue was a key component in the defendants’ litigation strategy. Under both 

an Oklahoma statute (Okla. Stat. tit. 12, §1447.3) and case law (Mitchell v. Griffin Television, 

LLC, 2002 OK CIV APP 115, 60 P.3d 1058), in an action against a broadcaster, damages must 

be proven, not presumed, even if the defamation is per se and even if the plaintiff proves actual 

malice.  All other elements of the tort aside, if CTS could not prove it actually suffered a loss of 

profits because of a false and defamatory statement in the broadcast, it could not prevail on its 

defamation claim against the defendants. 

 

Summary Judgment Denied 

 

 While the defendants’ discovery focused on damages, CTS’s discovery was devoted to 

trying to develop evidence that Sinclair Broadcast Group and one of its subsidiaries was, along 

with KOKH, the “employer” of KOKH’s newsroom staff.  (In December 2014 the court 

allowed CTS to amend its complaint to add Sinclair Broadcast Group and a subsidiary as 

defendants.)  After successfully fending off several motions to compel filed by CTS, one result 

of which was the court’s sua sponte decision to stay the case against the Sinclair defendants for 

abusive discovery, the defendants filed a summary judgment motion at the end of March 2015.  

The motion raised primarily three arguments:  The statements about which the plaintiff 

complained were (for various legal reasons) not actionable; there was no evidence of actual 

malice; and the plaintiff had no evidence of actual damages.   

 The defendants supported their actual malice argument with the affidavits of KOKH’s 

producer and Executive Producer that they believed the “city defrauded” words to be accurate 

based on the findings in the audit report. As to damages, CTS’s sole claim was that it had 

presented a commercial development proposal to the City of Guthrie, Oklahoma (a town just 

(Continued from page 17) 

(Continued on page 19) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 19 September 2016 

north of Oklahoma City) and had suffered a loss of profits (calculated by an expert that was 

ultimately proffered by CTS) when the proposal went nowhere after the broadcast.  In its 

motion (and in a Daubert motion challenging CTS’s expert’s opinions), KOKH presented the 

affidavit of the Guthrie City Manager, who said that she had instantly rejected CTS’s proposal; 

the proposal was a bad deal for the town, she said, and was never seriously considered by town 

officials.  The City Manager said KOKH’s news report had no effect on her decision not to do 

business with CTS.  She had not seen the broadcast—in fact, she didn’t own a TV. 

 The plaintiff’s response to the summary judgment motion was tepid. It virtually conceded 

that except for the “city defrauded” language, the other statements in the broadcast were 

substantially true or privileged.  It argued, on the actual malice question, that it really wasn’t a 

public figure; and that despite the affidavits of KOKH’s producer and Executive Producer, the 

use of the words “city defrauded” when the State Auditor didn’t conclude there was any fraud 

was enough in itself to demonstrate reckless disregard of the truth.  As to damages, CTS 

offered up a new theory.  It presented the affidavit of the owner (who 

just happened to be the sister of CTS’s principal owner) of All–Star 

Electric, a small business in Oklahoma City, that she declined to hire 

her brother’s commercial development company to build some metal 

buildings because she was afraid her customers might have seen 

KOKH’s news report and might be disgruntled if she subcontracted 

with CTS. 

 In a mixture of wins and losses for the defendants, the court denied 

the defendants’ summary judgment motion in June 2015.  In its 

opinion, the court agreed with the defendants that the verbiage in the 

news report other than the “city defrauded” language was either substantially true or privileged.  

However, it rejected the defendant’s argument that “city defrauded was, in context, either fair 

comment or an opinionative statement about the state auditor’s findings.  The court concluded 

that “city defrauded” was a statement of fact that could be proved true or false (and hinted, 

given the state auditor’s findings, that the court leaned toward the falsity side). 

 As to the issue of fault, the court––in the most surprising aspect of its opinion––declined to 

consider whether the plaintiff had created a genuine issue of fact about actual malice because 

the court concluded, sua sponte, that the plaintiff was a private figure. Despite having described 

actual malice as “the requisite degree of fault” in its order on the defendants’ motion to dismiss, 

the court applied the three–part status test in Waldbaum v. Fairchild Publications, Inc., 627 

F.2d 1287 (D.C. Cir. 1980), to conclude that there was no evidence in the record to show that 

CTS was a public figure.  (The defendants had not presented that evidence in their summary 

judgment motion because they assumed the court’s earlier “requisite degree of fault” comment 

disposed of the need to do so.)   

(Continued from page 18) 

(Continued on page 20) 

In a mixture of wins 

and losses for the 

defendants, the court 

denied the 

defendants’ 

summary judgment 

motion . 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 20 September 2016 

 The court went on to say that, despite the requirement under Oklahoma law that a private 

defamation plaintiff prove professional negligence, almost invariably through expert testimony, 

and even though the plaintiff had no journalism expert, there was a fact issue about fault 

because a “side by side comparison of the audit report and the news report” would allow the 

jurors to “draw the inferences [about fault] that will flow from that comparison.” 

 Regarding damages, on the other hand, the court gave the defendants a partial, but 

significant, win. The court concluded that CTS had failed to create a genuine issue of fact 

regarding damages based on the theory that it failed to land a development contract with 

Guthrie because of the broadcast. The court said “there is simply no way, as a matter of 

causality, that CTS can tenably isolate the news story and assert that the news story was the 

reason CTS did not successfully woo the City of Guthrie.... CTS has not proffered evidence 

sufficient to support a finding by a reasonable jury that the news story caused a loss because the 

City of Guthrie declined to do business with CTS.”  (Four days after ruling on the defendants’ 

summary judgment motion, the court granted the defendants’ Daubert motion; held the 

plaintiff’s damages expert’s opinions inadmissible as unreliable; and, applying Fed.R.Civ.P. 56

(g), granted the defendants further relief, saying “Guthrie damages are 

eliminated as a matter of law.”) 

 In its summary judgment ruling the court did not give the 

defendants a complete victory regarding damages.  It concluded there 

was still as issue of fact based on the sister’s affidavit that she 

wouldn’t do business with CTS, her brother’s company, because of the 

KOKH news report.  The court volunteered the comment that the 

sister’s affidavit was “suspiciously convenient” and that it “would not 

take an overly cynical jury to conclude that the All–Star Electric theory of damages is a bit 

much [and] her story may strain credulity.”  Nevertheless, the court said, its duty was not to 

weigh the evidence but to apply the Rule 56 standard of whether a genuine issue of fact existed.  

The court concluded there was such a genuine issue on damages and denied summary 

judgment.  However, the court’s ruling left CTS with the “All–Star Electric damages”––by its 

admission worth only about $37,500––as its only damages theory. 

 At the time of the court’s ruling on summary judgment, the trial of the case was set for the 

August 2015 docket. The court moved the case to the November 2015 docket because of its 

own scheduling problems; then, on CTS’s motion over the opposition of the defendants about 

putting the case “on the shelf” for several months, the court continued the case until the April 

2016 docket.  (CTS’s stated ground for continuance was its preference to try the City of 

Choctaw case before the KOKH case, on the absurd theory that if a jury in the Choctaw case 

found that CTS had not engaged in fraud, that finding would preclude KOKH from contending 

that “city defrauded” was substantially true or merely opinion.)  The defendants opted to use 

(Continued from page 19) 

(Continued on page 21) 

Regarding damages, 

on the other hand, 

the court gave the 

defendants a partial, 

but significant, win. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 21 September 2016 

the lag time to raise other pre–trial issues. In August 2015, through a motion in limine about the 

nature of fault evidence that would be admissible at trial, the defendants asked the court to 

revisit its private–figure ruling.  

 The in limine motion was bolstered with evidence that KOKH’s news report was in the 

midst of an already–public controversy about the Choctaw Town Square development and the 

litigation between CTS and the City of Choctaw; that CTS had played a willing role in the 

controversy and had ready access to the media to comment about it; and that KOKH’s news 

report was germane to the controversy, thus making CTS fit the Waldbaum definition of public 

figure. The defendants gently suggested that they had been lulled into not introducing that 

evidence earlier by the court’s “requisite degree of fault” statement in ruling on the motion to 

dismiss.  CTS did not file a brief opposing the in limine motion, and in March 2016 the court 

granted the motion in a reasoned opinion. It again applied a Waldbaum analysis and ruled that 

CTS was a limited–purpose public figure that “will be required at trial to prove that the 

allegedly defamatory statements were made with actual malice.” 

 The defendants also filed a motion in limine in October 2015 to exclude the All–Star 

Electric damages theory.  After the court denied the motion for summary judgment regarding 

the All–Star Electric damages theory––because of evidence that surfaced for the first time in 

the affidavit in CTS’s response to the motion––the defendants deposed the sister.  It turned out 

that her testimony was even flakier, more speculative, and less relevant than what her affidavit 

indicated. All–Star Electric, it seems, was on the verge of closing its doors as an electrical 

contractor; it had only one customer (the one that had asked All–Star to build the metal 

buildings); All–Star had done work for that customer for 30 years and the customer didn’t care 

who All–Star used as a subcontractor; and the sister never asked and the customer had never 

said a word about the KOKH news report.  To allow a jury to base a damages award on this 

testimony, the defendants argued, would be to allow sheer speculation that the news report had 

caused any damage whatsoever. 

 The defendants’ October in limine motion also sought to exclude a new theory of damages 

that surfaced in a July 2015 motion by CTS to continue the trial.  CTS indicated that it intended 

to put on evidence (the testimony of CTS’s owner) that before the broadcast CTS made a profit 

(from the Choctaw project), that after the broadcast it made no profit, and that the broadcast 

therefore was the cause of CTS’s “lost profits.”  CTS pegged the lost–profits damages at 

somewhere between $3 million and $6 million.  The defendants argued that this damages 

theory was based on the fallacious post hoc ergo propter hoc theory of logic that “because event 

Y followed event X, event Y must have been caused by event X.” 

 The court denied the defendants’ in limine motion regarding the plaintiff’s damages theories 

in March 2016, but the court’s opinion was revealing.  As to All–Star Electric, the court said 

that the sister would be permitted to testify; but the court volunteered that the rules of evidence 

(Continued from page 20) 

(Continued on page 22) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 22 September 2016 

were intentionally permissive because “we tend quite strongly to give our juries credit for 

collectively having a modicum of common sense.”  The court went on, referring back to its 

view that the sister’s proffered testimony was “suspiciously convenient,” to say that the “record 

now before the court detracts not one whit from that observation.  The proffered testimony has, 

at this juncture, cleared the legal hurdles that have been thrown up, but, on a jury of eight, there 

may well be six or seven—if not eight—sets of eyeballs rolling when the plaintiff’s CEO trots 

out his sister, in a fairly solitary role, to support a theory of damages that is noticeably 

attenuated, albeit admissible.”   

 As to the post hoc damages theory of lost profits, the court said its analysis of the 

defendants’ motion was constricted: “The present analytical problem is exacerbated by the fact 

that the record now before the court does not show in any concrete way what the lost profits 

evidence will consist of, although it is apparent that Mr. Eldon Blackaby will be testifying as to 

plaintiff’s profits.”  In essence, the court’s denial of the motion was a frustrated recognition that 

the court would have to await the actual presentation of evidence at 

trial to know whether or not it was competent and admissible. 

 The defendants filed a number of other motions in limine—in all, a 

total of seven—to limit the evidence the plaintiff could present at trial.  

Most of the motions were either granted or denied as moot when the 

plaintiff indicated it would not present the evidence to which the 

defendants objected. 

 

Trial  

 

 Jury selection took place on April 12, 2016.  (The assigned judge 

was out of town, so another judge on the court conducted voir dire.)  

The defendants were generally pleased with the jury.  Five of the eight jurors selected were 

college–educated; two had advanced degrees; and one (who, predictably, was later selected as 

foreperson) was a dentist. 

The trial began on April 19, 2016.  In its Final Pretrial Report, CTS listed 39 witnesses and 344 

exhibits, most of which seemed irrelevant to the defamation claim against KOKH and were 

relevant only to prove that CTS had been wronged by the City of Choctaw.  As the trial began, 

the court advised CTS’s counsel that the trial of the defamation case against KOKH was not 

going to be a trial of the issues in CTS’s suit against the City of Choctaw, which had settled in 

March.   

Accordingly, the judge said, the plaintiff should cut down its witness and exhibit list because it 

had just four trial days to makes its case of defamation.  Virtually all of the evidence came in 

during the plaintiff’s case–in–chief.  (The defendants called just one witness, the current 

(Continued from page 21) 

(Continued on page 23) 

Five of the eight 

jurors selected were 

college–educated; 

two had advanced 

degrees; and one 

(who, predictably, 

was later selected as 

foreperson) was a 

dentist. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 23 September 2016 

Choctaw City Manager).  The plaintiff called the State Auditor and one of his deputies to talk 

about the audit report and to confirm that that the State Auditor did not reach a conclusion that 

CTS engaged in fraud.  The KOKH employees who had a hand in the broadcast were also put 

on the stand. 

 The thrust of CTS’s case was that the “city defrauded” language was chosen as part of a 

conspiracy between the station and the Mayor of Choctaw––after all, a KOKH reporter was 

now married to his son—to make the Mayor look good and CTS look bad, and that everyone at 

the station knew the words were false.  Much of the plaintiff’s evidence developed through the 

testimony of KOKH employees was directed to this conspiracy theory.  CTS’s counsel tried to 

make something not only of the reporter’s relationship with the Mayor’s son, but tried to create 

suspicion about KOKH’s institutional conduct.   

 Counsel suggest that the video of the State Auditor and City Manager interviews was not 

accidentally deleted but was destroyed to hide something (though the photographer explained 

how the deletion happened in the field and the video had nothing to do with the producer’s 

selection of lead–in and graphics).  He insinuated that the dayside reporter got a draft of the 

audit report from her future father–in–law rather than from the State Auditor’s website.  (The 

draft and final versions were identical except for an innocuous footnote added to the final 

version, a footnote not readily visible in the image displayed during the news story.  The 

defendants were unable to address the mystery of the missing footnote until they called the City 

Manager as their witness.)   

 Counsel for CTS complained that the comment he gave to the reporter was improperly 

edited (though the State Auditor testified it was nonsense to think that his audit report was 

affected by the fact that both he and the Mayor were CPAs).  The court seemed to think the 

conspiracy evidence was idiotic, and the judge kept telling CTS’s counsel to move things 

along.  The defendants argued that the CTS’s theories were composed of a bunch of 

meaningless and unconnected dots that did not satisfy the plaintiff’s evidentiary burden.  

Nevertheless, it is hard to know whether the conspiracy theory resonated with the jury because, 

incredibly, they sat stone–faced throughout the vast majority of trial. 

 As to damages, the only witness was Eldon Blackaby, CTS’s principal owner. His sister was 

not called—and the jury never heard a word about All–Star Electric, the source of the one 

theory of damages by which CTS escaped summary judgment.  The plaintiff’s lawyer bumbled 

through the damages evidence, unable to construct a cogent presentation of CTS’s financial 

documents, until an afternoon break on the fourth day of trial.  Blackaby met with his counsel 

over the break, and when they returned, CTS presented a streamlined––if meritless—damages 

model.   

 Blackaby proposed that CTS’s damages could be calculated this way:  From CTS’s profit 

and loss statements and tax returns, he calculated that from its inception in 2010 through 2014 

(Continued from page 22) 

(Continued on page 24) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 24 September 2016 

CTS made a profit (including the disputed $1.9 million fee from the Walmart sale) of 

$1,175,313.49.  He claimed that during that time CTS incurred legal fees of $676,138.92 (from 

prosecuting and defending all the lawsuits in which CTS was involved, including the one 

against KOKH) that would normally not be incurred in the course of a commercial 

development.  According to Blackaby, CTS’s profits calculation should exclude those 

extraordinary legal fees, resulting in an actual net profit from 2010 through 2014 of 

$1,851,452.41. 

 Blackaby testified, however, that in calculating CTS’s profitability, he would not only 

exclude legal fees as an expense, he would also toss out the net loss in 2013 (CTS’s work on 

the Choctaw development ended early that year and most of its loss during 2013 was the result 

of legal fees).  Then, he said, adding the profits in 2011 and 2012 (the latter being the year CTS 

received the Walmart fee), plus the three months of start–up operation in 2010, and dividing the 

total profits by 2.25, the average annual profit for CTS on the Choctaw development would be 

$843,396.65––what Blackaby described as a “conservative average.”  

Blackaby testified that if one plugged that number in for the four years 

after KOKH’s broadcast––2014, 2015, 2016, and 2017––CTS’s 

projected profits during that time would total $3,373,586.61.  That 

sum, Blackaby said, was the amount of damages CTS was seeking. 

 The defendants scoffed at the concept and the number, but the jury 

bought the concept, if not the number.  After instructions and closing 

argument on April 25, 2016, the jury deliberated for about three hours 

and returned a verdict for the plaintiff for $705,837.99.  (We weren’t 

permitted to discuss the case with jurors after the trial, but we suspect 

the jury did its own calculation about how much profit CTS would 

have made if it could land another commercial development project.)  

The jury found that the news report had been broadcast with actual malice (it could find for the 

plaintiff only if it did so) and by separate interrogatory said the broadcast was made in reckless 

disregard of the rights of the plaintiff, opening the door under Oklahoma law to punitive 

damages.  However, in a second–stage proceeding on punitive damages, the jury returned a 

zero verdict, tellingly indicating the punitive nature of its actual damages award.  A judgment 

on the jury verdict was entered for the plaintiff on May 13, 2016. 

 During the trial, the court denied KOKH’s motions for judgment as a matter of law (it did 

grant judgment as a matter of law to Licensee) but throughout the trial alluded to the likelihood 

of a renewed Rule 50 motion post–trial. The defendants had a strong sense as the trial 

progressed that the court found little merit to the plaintiff’s case and actually expected the jury 

to return a verdict for the defendants.  Remarkably, when the jury retired to consider punitive 

damages, the judge remained on the bench, commenting openly on the record that he didn’t 

(Continued from page 23) 

(Continued on page 25) 

The defendants had 

a strong sense as the 

trial progressed that 

the court found little 

merit to the plaintiff’s 

case and actually 

expected the jury to 

return a verdict for 

the defendants.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 25 September 2016 

think the jury would be out long.  He then volunteered that, while he wasn’t deciding or 

indicating any decision on any issue he may address in the future, he had serious concerns 

about the jury verdict––particularly whether the evidence afforded the jury any guidance as to 

the substance and calculation of any damage award––and indicated he expected the defendants 

to file a renewed motion for judgment as a matter of law under Rule 50. 

 The defendants filed a Rule 50 motion for judgment as a matter of law on June 9, 2016, 

raising questions regarding the sufficiency of the evidence on actual malice and damages from 

which a reasonable jury could find for the plaintiff.  The defendants asked, alternatively, that 

the court grant a new trial if it denied the motion for judgment.  After briefing was complete, 

the court held a hearing on July 26, 2016.   

 Ruling from the bench, the court denied the Rule 50 motion on the actual malice ground, 

saying that the evidence was marginal but that the court was not going to reverse the jury on 

that issue.  However, the court said the plaintiff’s proof of damages 

was wholly insufficient to support the verdict; there was no proof, the 

judge said, that CTS had any prospect for another commercial 

development from which it might have profited; there was no proof 

that any profits would approximate what CTS had earned on the 

Choctaw project; and there was no proof that KOKH’s broadcast had 

any impact whatsoever on CTS’s ability to develop new business or 

generate a profit.  Indeed, the judge said, CTS’s decision to sue 

Choctaw and walk off the job was far more likely to have affected 

CTS’s business than the news report.  The court directed the entry of a 

superseding judgment in favor of the defendants.  That judgment was 

entered on July 27, 2016. 

 In the normal course, KOKH filed its bill of costs and a supporting 

brief, asking for just under $12,000. As the time within which CTS 

could appeal approached, its counsel inquired whether KOKH would withdraw its request for 

costs if CTS did not appeal.  In an exchange of emails, KOKH agreed. CTS let its appeal time 

lapse, and KOKH withdrew its bill of costs, leaving it with a judgment in its favor. 

 The lawsuit lasted 32 months. The defendants sensed early on that CTS’s greatest 

vulnerability was on the issue of damages. Its counsel never really understood the concept that 

damages could not be presumed, and because CTS did not actually suffer any damages, the 

plaintiff’s counsel had little to work with.  Once the court excluded the plaintiff’s expert 

witness under Daubert and ruled that “Guthrie damages were excluded as a matter of law,” the 

plaintiff was left with only the sister’s testimony (wisely abandoned at trial) and a hollow post 

hoc theory that because CTS didn’t make any money after it walked off the Choctaw project, it 

must have been KOKH’s fault.   

(Continued from page 24) 

(Continued on page 26) 

The defendants 

sensed early on that 

CTS’s greatest 

vulnerability was on 

the issue of 

damages. Its counsel 

never really 

understood the 

concept that 

damages could not 

be presumed. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 26 September 2016 

 By conjuring up a sister act CTS was able to avoid summary judgment, get to a jury, and get 

the jury to buy into the post hoc damages theory.  The court’s hands were tied in dealing with 

damages under Rule 56, but Rule 50 (at least post–trial) and lack of damages were hurdles the 

plaintiff could ultimately not surmount. 

 The defendants were represented by Robert D. Nelon and Elisabeth E. Muckala of Hall, 

Estill, Hardwick, Gable, Golden & Nelson of Oklahoma City.  The plaintiff was represented by 

Derrick Davidson of Bentonville, AR.  Shortly before trial, Thomas G. Ferguson of Walker, 

Ferguson & Ferguson Law of Oklahoma City joined as local counsel for the plaintiff. 

(Continued from page 25) 

 

 

 

BOARD OF DIRECTORS 

Lynn B. Oberlander (Chair); Jonathan Anschell; Marc Lawrence-Apfelbaum;  

Gillian Phillips; Kenneth A. Richieri; Randy Shaprio; 

Regina Thomas; Susan E. Weiner; Kurt Wimmer;  

Charles D. Tobin, DCS President 

George Freeman, MLRC Executive Director 

MLRC STAFF 

George Freeman, Executive Director 

Dave Heller, Jeff Hermes, Deputy Directors 

Michael Norwick, Staff Attorney 

Jake Wunsch, Production Manager 

Debra Danis Seiden, MLRC Administrator 

Andrew Keltz, Assistant MLRC Administrator 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 27 September 2016 

 A Virginia federal district court recently ruled that University of Virginia Dean Nicole 

Eramo is a limited public figure for purposes of her libel suit against Rolling Stone over its now 

discredited “Rape on Campus” article and that she submitted sufficient evidence of actual 

malice to send the case to trial. Eramo v. Rolling Stone, LLC., No. 3:15-CV-00023 (W.D. Va. 

Sept. 22, 2016) (Conrad, J.) 

 Among other things, a jury could find actual malice based on following a preconceived story 

line, failing to investigate and fact check, and ill will toward plaintiff and UVA. The jury will 

also decide if Rolling Stone’s subsequent editor’s note apologizing to 

anyone affected by the article was published with actual malice by 

affirmatively reiterating the challenged statements. 

 

Background 

 

 At issue in the case is Rolling Stone’s November 19, 2014 article by 

Sabrina Erderly entitled “A Rape on Campus: A Brutal Assault and 

Struggle for Justice at UVA.” The article purported to tell the story of 

“Jackie” a UVA freshman brutally gang-raped at a Phi Kappa Psi 

fraternity party. The article gained enormous media attention, but 

quickly fell apart under independent media examination.  Within a few 

weeks, Rolling Stone published an editor’s note acknowledging 

discrepancies in Jackie’s account and “apologiz[ing] to anyone who 

was affected by the story.”  

 Rolling Stone commissioned an independent investigation which concluded that publication 

was an avoidable “journalistic failure.” And local police later concluded that no rape as 

described in the article occurred. 

 At the time of publication, Eramo was in charge of handling student sexual assault 

complaints and providing support to victims. She sued Rolling Stone and Erderly for statements 

in the article and in subsequent media interviews.  Her complaint alleged that the article and 

related media appearances destroyed her reputation as an advocate and supporter of sexual 

assault victims.  

(Continued on page 28) 

Rolling Stone to Face Defamation Trial 

Over “Rape on Campus” Article 
UVA Dean Produced  

Sufficient Evidence of Actual Malice  

The jury will also 

decide if Rolling 

Stone’s subsequent 

editor’s note 

apologizing to 

anyone affected by 

the article was 

published with actual 

malice by 

affirmatively 

reiterating the 

challenged 

statements. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.

https://scholar.google.com/scholar_case?case=15594600838186093386&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr


MLRC MediaLawLetter Page 28 September 2016 

 Public Figure Status 

 

 Ruling on plaintiff’s status, the court found that the University of Virginia’s response to 

student sex assault allegations was a pre-existing controversy.  Dean Eramo, through her work 

and media appearances, had voluntarily assumed a position of special prominence on this issue. 

Among other things, she discussed the issue in national and local television news broadcasts, in 

the school’s newspaper, and in op-ed articles.  

 Plaintiff had argued that the Family Educational Rights and Privacy Act (FERPA) had 

prevented her from speaking to the media about the controversy.  But while FERPA prevented 

her from speaking about individual student cases, it did not prevent her from speaking generally 

about UVA’s handling of sex assault allegations.  

 

Evidence of Actual Malice 

 

 As to fault, the court acknowledged that failure to investigate alone cannot support actual 

malice, but plaintiff produced evidence of a combination of factors that could support a  finding 

of actual malice:1) Erdely had a preconceived story line and may have consciously disregarded 

contradictory evidence. 2) Erdely failed to contact the person who allegedly found Jackie after 

the rape and did not contact the alleged wrongdoers. 3) Ederly’s notes could support the finding 

that she found some of Jackie’s claims suspicious. 4) Rolling Stone did not fact check the 

(Continued from page 27) 

(Continued on page 29) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 29 September 2016 

article. 5) At least three people told Erdely that her portrayal of Eramo was inaccurate. 6) 

Eramo submitted evidence that Erdely harbored ill will toward Eramo and intended to injure 

the UVA administration.  Moreover, post-publication discussions at Rolling Stone about the 

article could also support a finding of actual malice as those internal discussions could relate 

back and provide inferential evidence of defendant's knowing or reckless disregard of falsity at 

the time of publication. 

 

Opinion Defense 

 

 The court rejected Rolling Stone’s argument that all the statements at issue about Eramo 

were protected opinion.  Looking to context, the article was presented as a “special report” and 

investigation. And Erdely had written at least five other “solemn” articles about rape on 

campus. Thus the article was “largely a report of a factual occurrence.”  Only one of the 

statements at issue, the phrase “a whole new kind of abuse,” was too subjective to be proved 

false. 

 The remaining statements at issue could all be proven true or false. “For example, a jury 

could find that the ‘trusted UVA dean’ either did or did not discourage Jackie from sharing her 

story, that Eramo did or did not tell Jackie that ‘nobody wants to send their daughter to the rape 

school,’ and that Eramo did or did not have a nonreaction to Jackie’s assertion that two other 

individuals were raped at the same fraternity.” 

 

Liability for Editor’s Note ? 

 

 Finally the court held that the jury should decide whether Rolling Stone’s editor’s note, 

added to the original article, was an actionable republication of the statements about Eramo.  

 

[A] reasonable jury could find that the defendants did not act with intent to 

recruit a new audience. Likewise, there is a genuine dispute regarding whether 

defendants ‘affirmatively reiterated’ the challenged statements. From deposition 

testimony, the court believes a reasonable jury could determine that the 

December 5th Editor's Note ‘effectively retracted’ only the statements regarding 

the alleged rape, not the statements about Jackie’s interactions with Eramo.  

 

 Rolling Stone is represented by Elizabeth McNamara, Alison B. Schary, and Sam Bayard of 

Davis Wright Tremaine, LLP.  Plaintiff is represented by Tom Clare and Elizabeth Locke, 

Clare Locke, LLP, Alexandria, VA.  

 

(Continued from page 28) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 30 September 2016 

 In a combined opinion, a New York appellate court dismissed misappropriation lawsuits 

brought by actress Lindsey Lohan and reality TV star Karen Gravano against Take-Two 

Interactive Software, maker of the popular Grand Theft Auto videogame series.  Gravano v. 

Take-Two Interactive Software, Inc., et al.; Lohan v. Take-Two Interactive Software, Inc., et al., 

(N.Y. App. Sept. 1, 2016) (Tom, J.P., Friedman, Richter, Kapnick, Gesmer, JJ.) 

 Lohan and Gravano had separately sued under New York Civil Rights Law § 51, the state’s 

statutory misappropriation law, claiming that characters in Grand Theft Auto V were based on 

their persona and image.  

 Lohan claimed that a red bikini wearing character 

in the game misappropriated her voice, look and 

“signature peace sign pose.” Gravano, the daughter of 

infamous mafia hitman Salvador Gravano and star of 

the “Mob Wives” reality TV series claimed a 

videogame character used her unique phrases and 

paralleled her life as the daughter of a mafia member 

turned state’s witness. Their complaints withstood 

motions to dismiss at the trial court stage.  

 The appellate court reversed and dismissed.  First, 

the court found that as a matter of law the videogame 

was not based on and did not use their names or likenesses.  More importantly, the court held 

that even if the videogame characters were representations of Lohan and Gravano, such use is 

simply not “advertising or trade” within the meaning of the New York statute.   

 The court cited to Brown v Entertainment Merchants Assn., 564 US 786, 790 (2011), where 

the Supreme Court held that videogames are fully protected by the First Amendment.  The New 

York appellate court added: “This video game's unique story, characters, dialogue, and 

environment, combined with the player's ability to choose how to proceed in the game, render it 

a work of fiction and satire.” 

 As Professor Eugene Volokh noted this was “Quite a different result — and a better one, 

from a First Amendment perspective — than the video game decisions handed down recently 

by the Ninth Circuit.” 

 Jeremy Feigelson, Debevoise & Plimpton LLP, New York, represented Take-Two Interactive 

Software.  Gravano was represented by Law Office of Thomas A. Farinella, P.C., New York.  

as represented by The Pritchard Law Firm, New York. 

Misappropriation Claims Over Grand 

Theft Auto Dismissed on Appeal 
New York Misappropriation Law  

Does Not Extend to Videogames 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.nycourts.gov/reporter/3dseries/2016/2016_05942.htm
http://www.nycourts.gov/reporter/3dseries/2016/2016_05942.htm
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjIkaTt78PPAhXEGx4KHaGtCpIQFggeMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.washingtonpost.com%2Fnews%2Fvolokh-conspiracy%2Fwp%2F2016%2F09%2F01%2Flindsay-lohan-and-mob-wives-star-karen-g


MLRC MediaLawLetter Page 31 September 2016 

 An Illinois federal district court dismissed for failure to state a claim a putative right of 

publicity class action suit against online attorney directory Avvo.  Vrdolyak v. Avvo, (N.D. Ill. 

Sept. 12, 2016) (Gettleman, J.). The court held that Avvo’s attorney profile pages are akin to 

newspaper or phone book listings of professionals and thus fully protected by the First 

Amendment.  

 The plaintiff, a Chicago lawyer, sued Avvo alleging its lawyer profile pages violate the 

Illinois Right of Publicity Act (“IRPA”), by using lawyers’ identities for commercial purposes 

without consent. The Avvo profile pages list without charge an attorney’s name, education, 

address, phone number, and practice area, as well as a 

rating on a scale of 1 to 10. Lawyers can claim their 

pages and add additional information.  Lawyers can pay 

Avvo to have their profiles appear as sponsored links 

on the listings of other lawyers; and also pay Avvo so 

that no sponsored links appear on their pages.   

 Plaintiff  IRPA theory relied primarily on the 

Seventh Circuit’s decision in Jordan v. Jewel Food 

Stores, Inc., 743 F.3d 509, 515 (7th Cir. 2014). That 

case involved a special commemorative edition of 

Sports Illustrated magazine marking Michael Jordan’s 

induction into the Basketball Hall of Fame. The Seventh Circuit held that the supermarket 

engaged in a form of brand advertising by paying for a page in the issue that congratulated 

Jordan. 

 Plaintiff’s theory, however, failed in the instant case because Avvo’s actions were akin to 

the First Amendment protected action of Sports Illustrated and not the supermarket-defendant. 

 

Defendant publishes non-commercial information and sells and places 

advertisements within that information. Sports Illustrated publishes a magazine 

that contains fully protected non-commercial speech. Within the magazine it sold 

and published advertisements, including Jewel’s. Jewel’s advertisement was 

commercial speech. The “Sponsored Listings” are commercial speech. Jewel’s ad 

did not convert the entire commemorative issue into commercial speech. Nor do 

the Sponsored Listings turn the entire attorney directory into commercial speech. 

Consequently, the court concludes that defendant’s publications are fully protected 

by the First Amendment, and as plaintiff apparently concedes, the application of 

IRPA to them do not survive a strict scrutiny analysis. 

Class Action Right of Publicity Suit 

Against AAVO Dismissed 
Online Attorney Profiles Not Commercial Use 

 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.

http://digitalcommons.law.scu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2284&context=historical
http://www.ilga.gov/legislation/ilcs/ilcs3.asp?ActID=2241


MLRC MediaLawLetter Page 32 September 2016 

By Jennifer M. Nowak and Christine N. Walz 

 On August 29, 2016, the new Federal Aviation Administration (“FAA”) regulations 

allowing for greater commercial use of drones weighing less than 55 lbs. became effective.   

These regulations open up significant opportunities for newsgathering.  Under the regulations, 

operators may also request waivers for operations outside the parameters of some of the rule’s 

provisions.   

 Since the final drone regulations became effective, the FAA has issued 79 waivers that 

allow for operations outside the parameters of the rule. The majority of the waivers allow for 

UAS operations outside of daylight hours, with specific mitigating factors that are listed in the 

waivers.  Other waivers allow for operation out of the pilot’s visual line of sight with 

mitigation, and allow for flights of multiple UAS with 

mitigation.   

 News organization CNN recently received a waiver 

to permit flights over people.  Its waiver allows 

operations over people in a “closed-set” type of 

setting, with a tethered UAS weighing 1.37 pounds or 

less, and only over people who have agreed to be 

involved in the operation.   

 For news organizations contemplating waivers, the 

FAA has released two helpful documents:     

 First, it is has released specific instructions on how 

to apply for a waiver, including instructions for seeking a blanket waiver to allow for 

operations outside of Class G Airspace.     

 Second, it has provided guidance that outlines the performance-based standards that an 

applicant must satisfy in order to obtain a waiver.  For example, an application requesting 

deviation from the prohibition of flights over people must provide “a method such that any 

malfunction of the sUAS will not cause injuries to non-participating persons on the ground” 

and “mitigate risk to non-participants through an operational risk assessment, testing, and data, 

addressing design features, operational limitations, or a combination thereof specific to the 

operation”.   

 Taken together, these documents provide a helpful framework for news organizations as 

they seek to expand the circumstances under which they can operate drones for newsgathering.  

 Jennifer M. Nowak and Christine N. Walz are with Holland & Knight, LLP. Jennifer is in 

the firm’s Washington, D.C. office and Christine is in the firm’s New York office.   

FAA Waivers Allow for Greater 

Newsgathering Opportunities with Drones 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.

https://www.faa.gov/uas/request_waiver/waivers_granted/media/107W-2016-00001_CNN_CoW.pdf
https://www.faa.gov/uas/request_waiver/media/instructions.pdf
https://www.faa.gov/uas/request_waiver/media/performance_based_standards.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 33 September 2016 

By Robert L. Rogers, III 

 Earlier this year the Ninth Circuit Court of Appeals chipped away at the immunity afforded 

to websites under the Communications Decency Act (the “CDA”) in Jane Doe v. Internet 

Brands.  But in September, the Ninth Circuit issued a strongly worded defense of CDA 

immunity when affirming the dismissal of an action against Yelp in Kimzey v. Y elp! Inc.  

Rebuking the lawsuit as “push[ing] the envelope of creative pleadings in an effort to work 

around § 230,” the Ninth Circuit rejected “creation by transformation” allegations that not long 

ago had been embraced by some courts as a means of avoiding Section 230, and also confirmed 

that websites do not lose Section 230 immunity by re-posting content created by others. 

 

Background 

 

 In Kinzey, the owner of a locksmith business sued Yelp, a website that invites users to 

review and rate businesses, for a negative review initially posted in 2011 on yelp.com by 

“Sarah K,” an anonymous poster who was never employed by Yelp.  

Approximately one year later, another user posted a comment to Sarah 

K.’s review claiming that it was fraudulent, had named the wrong 

business, and had been posted by Yelp itself and not Sarah K.  In 

response, Sarah K updated her review to dispute the commenter’s 

claims and re-affirm the statements she initially posted.  Her review 

subsequently appeared in Google searches for Kinzey’s business. 

 Kimzey then filed suit against Yelp, alleging that Yelp had falsely 

defamed his business by posting Sarah K.’s review, both on its own 

website and as an “advertisement” on Google as part of a “traffic 

acquisition” program.  He also asserted counts for racketeering and 

violation of Washington’s Consumer Protection Act, based in part on allegations that Yelp 

participated in an “illegal scheme” that used fictitious locksmith businesses to promote itself. 

 Section 230(c)(1) of the CDA immunizes website operators for content posted on their 

websites by others by prohibiting “providers of interactive computer services” from being 

treated as “the publisher or speaker of any information provided by another information content 

provider.”  To attempt to avoid the CDA, Kinzey alleged that Yelp “developed or created” 

Sarah K.’s review in two ways: First, by finding it on another website and re-posting it on its 

own website, and second, by developing the star system used to rate Kinzey’s business based 

on the reviews of users like Sarah K.  The U.S. District Court for the Western District of 

(Continued on page 34) 

Ninth Circuit Court Affirms Yelp’s CDA 

Immunity for a User’s Negative Review 

The Ninth Circuit 

rejected “creation by 

transformation” 

allegations that not 

long ago had been 

embraced by some 

courts as a means of 

avoiding Section 230. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.

https://scholar.google.com/scholar_case?case=6904407424330928010&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr
https://scholar.google.com/scholar_case?case=6904407424330928010&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr
https://scholar.google.com/scholar_case?case=10686604502304960593&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr


MLRC MediaLawLetter Page 34 September 2016 

Washington rejected these arguments and dismissed Kinzey’s complaint on grounds that Yelp 

was immune from all of Kinzey’s claims under the CDA. 

 

Ninth Circuit Decision 

 

 In affirming the dismissal of Kinzey’s lawsuit, the Ninth Circuit Court began by summarily 

rejecting the RICO and Washington Consumer Protection Act claims on grounds that Kinzey 

failed to allege key elements, including any racketeering activity.  The Court then dissected 

Kinzey’s two theories for avoiding CDA immunity. 

 The Court focused first on Kinzey’s claim that Yelp actually created the review by re-

posting it on its website.  The Court rejected this theory because “to make a plausible claim that 

Yelp authored a review, a plaintiff must plead facts tending to demonstrate that the review was 

not, as is usual, authored by a user.”  Mere “threadbare allegations of fabrication of statements” 

or that Yelp “adopted [Sarah K.’s statements] from another website and transformed them into 

its own stylized promotions on Yelp and Google” is not sufficient.  “It cannot be the case that 

the CDA and its purpose of promoting the free exchange of information and ideas over the 

internet could be so easily eviscerated.” 

 The Court then examined Kinzey’s “creation by transformation” theory—that Yelp 

transformed the review into its own content by using it as an advertisement or by designing its 

star-rating system, which in essence rendered Yelp the “author” of the one-star rating given by 

Sarah K.  “These characterizations have superficial appeal, but they extend the concept of 

information content provider too far and would render the CDA’s immunity provisions 

(Continued from page 33) 

(Continued on page 35) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 35 September 2016 

meaningless.”  Republishing another user’s post on another website without materially 

changing its content does not transform a website into the creator of the user’s post, the Court 

held, regardless of how many times the post appears in searches on other websites.  “Nothing in 

the text of the CDA indicates that immunity turns on how many times” a website publishes 

content provided by its users. 

 Regarding Yelp’s rating system, the Circuit Court referred to its “material contribution” test 

in Roommates.com, under which a website might be treated as the creator of its user’s 

statement under CDA analysis if it makes a “material contribution” to the defamatory 

statement.  Here, Yelp’s rating system “does absolutely nothing to enhance the defamatory 

sting of the message beyond the words offered by the user,” since it is based on rating inputs 

from third parties and merely reduces this information into a single, aggregate metric.  “The 

star-rating system is best characterized as the kind of neutral tool operating on voluntary inputs 

that we determined did not amount to content development or creation 

in Roommates.com.” 

 Kinzey v. Yelp is a victory for website operators, particularly in the 

Ninth Circuit Court, which earlier this year in Jane Doe No. 14 v. 

Internet Brands, Inc. re-adopted the exception it had carved out of 

CDA immunity for negligent failure to warn claims websites, even 

after it reconsidered the virtually identical opinion it had issued in the 

same case two years earlier.  Internet Brands involved unusual facts in 

which the plaintiff sought relief for injuries caused by persons who had 

never posted content on the defendant’s websites.  Kinzey confirms 

that—at least for claims seeking relief for statements posted on their 

websites by other users—the Ninth Circuit will continue to uphold the robust immunity 

afforded under the CDA. 

 In so doing, the Ninth Circuit conformed with the Sixth Circuit’s key 2014 decision in Jones 

v. Dirty World Entertainment Recordings, LLC, in which the Sixth Circuit rejected similarly far

-fetched “creation by transformation” allegations as a basis for treating a website as the creator 

of a user’s defamatory statements—but allegations that had previously been embraced by at 

least two District Courts.  Kinzey diminishes the odds that a split may develop among the 

Circuit Courts of Appeal concerning such “creation by transformation” allegations.  Kinzey 

also provides clarity for websites that re-post content of other users by confirming that such 

conduct does not waive CDA immunity. 

 Robert L. Rogers, III is a media and business litigation attorney with Holland & Knight LLP 

and works in the firm’s Orlando office.  The Plaintiff/Appellant was not represented by counsel.  

The Defendant/Appellee was represented by Venkat Balasubramani of Focal PLLC and Aaron 

Schur of Yelp! Inc.. 

(Continued from page 34) 

Kinzey confirms 

that—at least for 

claims seeking relief 

for statements 

posted on their 

websites by other 

users—the Ninth 

Circuit will continue 

to uphold the robust 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 36 September 2016 

By Cindy Gierhart 

 A Florida appellate court recently held that a trial judge improperly sequestered a reporter 

who was called as a surprise witness the morning of trial, without prior notice and without a 

showing that his testimony was relevant to the proceedings. Palm Beach Newspapers, LLC v. 

Colin, No. 4D16-2165 (Fla. Dist. Ct. App. Sept. 14, 2016).  

 Palm Beach Post reporter John Pacenti had written a blog about a paternity case that 

appeared on the newspaper’s website the morning of the trial. When he appeared in the 

courtroom to cover the trial for the newspaper, the attorney for the father in the case announced 

that he intended to call Pacenti as a witness regarding a statement he 

published that morning. The judge ordered Pacenti to leave the 

courtroom, per the sequestration rule. Pacenti objected. The judge 

replied, “you’re subject to the rules of sequestration as any other 

witness.” 

 But as the Florida 4th District Court of Appeal wrote in this case, 

“the rule of sequestration cannot be indiscriminately invoked to 

exclude reporters from the courtroom.” This rule was initially 

articulated in a 1978 Florida case, Gore Newspapers Co. v. Reasbeck, 

363 So. 2d 609 (Fla. Dist. Ct. App. 1978). In Gore, the defense 

attorney in a criminal motion hearing asked each person who walked 

into the courtroom to identify himself and then stated that each was a 

potential witness. The judge in Gore unquestioningly ordered each 

person (including three reporters) to leave the courtroom. The appellate 

court recognized this as a “charade . . . to exclude the press from that 

proceeding.”  

 The court’s recent opinion in Palm Beach Newspapers is significant because it appears to be 

the first Florida case since Gore, decided nearly 40 years ago, to squarely address sequestration 

of reporters and the interplay with the Florida journalist’s privilege under Section 90.5015, 

Florida Statutes. The case establishes for the first time criteria that a judge must consider 

before sequestering a journalist, including prior notice and a showing of relevancy.   

 The appellate court in this case found that the trial judge erred in allowing Pacenti to be 

called as a witness without any prior notice or showing that his testimony was relevant, even 

though Pacenti’s sequestration was brief. Reporters especially must be given prior notice, the 

(Continued on page 37) 

Florida Judge Erred In Sequestering 

Reporter Without Prior Notice And 

Showing Of Relevancy  

The court’s opinion 

is significant 

because it appears to 

be the first Florida 

case since Gore, 

decided nearly 40 

years ago, to 

squarely address 

sequestration of 

reporters and the 

interplay with the 

Florida journalist’s 

privilege . 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.4dca.org/opinions/Sept.%202016/09-14-16/4D16-2165.op.pdf
http://www.4dca.org/opinions/Sept.%202016/09-14-16/4D16-2165.op.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 37 September 2016 

court held, because they enjoy a qualified reporter’s privilege, and they do not “have a 

meaningful opportunity to assert the privilege” if called without notice.  

 The court also found that the trial judge erred in not considering the relevancy of the 

testimony before sequestering the reporter. When opposing counsel objected that she didn’t 

know what the attorney intended to question Pacenti about, the judge replied, “I don’t know 

either obviously.” Yet the judge sequestered Pacenti anyway, without any consideration of the 

relevancy of his testimony. 

 Once Pacenti left the courtroom, the attorney questioned  counsel about whether they told 

Pacenti that their client, the mother, wanted to move the baby to Maine, “where her parents 

lived and away from Judge Colin’s family.” (Judge Martin Colin is the father of the man in the 

paternity suit. He was also the subject of a series of articles Pacenti had published that alleged 

conflicts of interest between the family law judge and his wife, a guardian.) The fact that the 

mother wanted to move the baby to Maine was articulated in her petition and well known to the 

court. The attorney seemed to focus on the fact that she may want to move “away from Judge 

Colin’s family.”  

 Both attorneys for the mother denied making the statement to Pacenti. Pacenti was then 

called as an impeachment witness and again objected. The judge said he could wait outside the 

courtroom until his attorney arrived (meanwhile missing the trial), so he agreed to testify after 

learning from the attorneys what the questioning entailed. He confirmed that the attorneys did 

not make the statement and that he was merely reporting facts stated in the court filings.  

 Pacenti and Palm Beach Newspapers argued in the petition to the court that a decision 

“would come too late to help reporter Pacenti” but was essential to provide guidance to trial 

judges across the state about reporters’ due process rights. The petition argued that it was not 

moot because “the issues are capable of repetition, yet evading review.”  

 The petition also argued that the trial court violated Florida’s reporter’s privilege, but the 

appellate court found that Pacenti waived the privilege when he agreed to testify for the limited 

purpose of confirming his information came from the court pleadings. 

 Cindy Gierhart is an associate with the Washington, D.C., office of Holland & Knight LLP. 

Palm Beach Newspapers and the reporter were represented by L. Martin Reeder Jr. and C. 

Bryce Albu of Reeder & Reeder P.A., Jupiter, FL. 

(Continued from page 36) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 38 September 2016 

By David C. Kully 

 In the past three years, the Antitrust Division of the United States Department of Justice 

(DOJ) has filed six antitrust lawsuits seeking to block the merger of broadcast television station 

groups.  Each case was settled with a consent decree, filed simultaneously with the complaint, 

requiring the divestiture of stations in local markets in which both companies operated stations. 

 In five of the six cases, the DOJ’s theory of how the mergers would harm competition was 

the same.  In its complaint in each of those five cases, DOJ alleged that, in local markets in 

which both station owners operated stations, the merger would eliminate competition between 

the merging companies in the sale of spot advertising and result in an increase in the prices that 

advertisers would have to pay to advertise on their local television 

stations. 

 In the sixth case, however, a September 2, 2016 challenge to the 

acquisition by Nexstar Broadcasting Group of Media General, DOJ 

alleged for the first time new grounds for concern about the 

merger’s likely anticompetitive effects:  that Nexstar, through its 

acquisition, would acquire greater bargaining leverage in 

retransmission consent negotiations with multichannel video 

programming distributors (MVPDs).  That, under the government’s 

theory, would force those providers to pay higher retransmission 

fees. 

 Retransmission consent refers to the process of MVPDs – cable or satellite television 

providers – obtaining permission from local broadcast television stations to include the local 

stations in the packages of channels they offer to subscribers.  MVPDs typically agree to pay 

fees to local stations – particularly stations affiliated with the ABC, CBS, NBC, or FOX 

networks – for rights to “retransmit” their broadcast signals.  In the relatively rare instances in 

which MVPDs and local broadcast stations have been unable to agree on retransmission fees, 

the MVPDs have lost rights to carry the local stations, resulting in “blackouts” of the stations 

for the MVPDs’ subscribers. 

 The DOJ’s new retransmission consent concerns will have no immediate practical impact on 

the ability of a broadcast television station to acquire local rival stations, because the FCC’s 

(Continued on page 39) 

Nexstar-Media General Merger  

May Signal New DOJ Approach to  

Broadcast Television Mergers 
Retransmission Fees, in Addition to  

Advertising, Examined 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 39 September 2016 

Local Ownership Rules continue to prohibit the ownership of two top-four stations in any 

market, and the government will also likely continue to challenge these mergers as harmful to 

advertisers.  But this new approach – no longer looking exclusively at advertising as the 

competitive market, but now adding retransmission consent to the mix – may reflect a 

permanent shift in how DOJ views these mergers.  If advertisers increasingly turn to cable and 

satellite networks or other outlets as alternatives to spot advertising on broadcast television 

stations, and if the FCC relaxes or, in particular instances, waives its Local Ownership Rules, 

DOJ’s new concern about the effect of a merger on retransmission consent negotiation would 

still remain as a potential impediment to the completion of a transaction. 

 More significantly, the absence of any immediate practical impact in the merger context 

might reflect the DOJ’s desire to send a broader message to broadcasters.  The concerns about 

the heightened retransmission consent bargaining leverage that Nexstar would obtain through 

its acquisition of Media General would apply equally to joint negotiations by rival stations 

unrelated to any merger.  Broadcasters coordinating retransmission consent negotiations with 

competitors might in the future find themselves facing an investigation into a potential violation 

of Section 1 of the Sherman Act. 

 

The DOJ’s Traditional, Advertiser-Focused Analysis 

 

 The DOJ brought five cases between 2013 and 2015 challenging the merger of owners of 

broadcast television stations.   

 

 United States v. Gray Television, Inc., et al., No. 15-cv-2232 (D.D.C.) (complaint filed 

Dec. 22, 2015; consent decree entered March 3, 2016). 

 

 United States v. Media General, Inc., et al., No. 14-cv-1823 (D.D.C.) (complaint filed 

Oct. 30, 2014; consent decree entered Jan. 13, 2015). 

 

 United States v. Nexstar Broadcasting Group, Inc., et al., No. 14-cv-2007 (D.D.C.) 

(complaint filed Nov. 26, 2014; consent decree entered Feb. 27, 2015). 

 

 United States, et al., v. Sinclair Broadcast Group, Inc., et al., No. 14-cv-1186 (D.D.C.) 

(complaint filed July 15, 2014; consent decree entered Nov. 25, 2014). 

 

 United States v. Gannett Co., Inc., et al., No. 13-cv-1984 (D.D.C.) (complaint filed Dec. 

16, 2013; consent decree entered Nov. 18, 2014). 

 

(Continued from page 38) 

(Continued on page 40) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.

https://www.justice.gov/atr/case/us-v-gray-television-inc-and-schurz-communications-inc
https://www.justice.gov/atr/case/us-v-media-general-inc-and-lin-media-llc
https://www.justice.gov/atr/case/us-v-nexstar-broadcasting-group-inc-et-al
https://www.justice.gov/atr/case/us-and-commonwealth-pennsylvania-v-sinclair-broadcast-group-inc-and-perpetual-corporation
https://www.justice.gov/atr/case/us-v-gannett-co-inc-et-al


MLRC MediaLawLetter Page 40 September 2016 

 Each complaint alleged that the merger would harm competition in the sale of broadcast 

television spot advertising in the local markets in which both of the merging parties operated 

stations.  The complaints laid out the many ways in which, in the view of the DOJ, broadcast 

television spot advertising is materially different from other television advertising and from 

advertising in other media.  According to the DOJ, broadcast television spot advertising 

provides a unique vehicle for efficiently reaching a large number of viewers in a particular local 

area with a memorable message.  Network television advertising lacks the local focus of spot 

advertising offered by local stations.  Advertising on cable and satellite networks reaches fewer 

viewers.  And advertising on radio, in newspapers, or through billboards cannot provide the 

combination of sight, sound, and motion that makes television advertising particularly 

memorable and effective.  Because advertisers have no good substitutes for broadcast television 

spot advertising in the event of a price increase, and because it would be difficult for advertisers 

to “buy around” the popular, network-affiliated stations operated by the merging parties, the 

government  concluded in each case that the merger, if left unchallenged, would result in higher 

prices to advertisers. 

 As the viewing habits of consumers continue to evolve, the DOJ might at some point 

conclude (or a court might be persuaded) that advertising on local cable or satellite networks or 

on online video sources are reasonable substitutes for broadcast television spot advertising to 

which advertisers could turn to avoid merger-related price increases.  For now, however, DOJ 

continues to act to protect competition between broadcast television stations in the sale of spot 

advertising. 

 

The DOJ’s New Interest in Retransmission Consent Negotiations 

 

 On September 2, 2016, the DOJ announced its challenge to the acquisition by Nexstar 

Broadcasting Group of Media General Corporation, as well as the settlement of its claims based 

on Nexstar’s agreement to divest television stations in six local markets.  See United States v. 

Nexstar Broadcasting Group, Inc., No. 16-cv-1772 (D.D.C.).  As in each of its five previous 

challenges to broadcast television mergers in the past three years, the complaint alleged that the 

merger would harm competition in those six markets in the sale of broadcast television spot 

advertising and result in higher prices for advertisers.   

 But the complaint also alleged that, after the merger, MVPDs would have to pay higher 

retransmission fees to Nexstar to carry its stations in the six markets.  The government’s 

lawyers observed that, before the merger, Nexstar and Media General could threaten during 

retransmission consent negotiations to withhold only its own local station in each market.  An 

MVPD facing that threat would assume that many of its subscribers would turn during a 

blackout to other stations – including from Nexstar’s station to Media General’s, or vice versa – 

(Continued from page 39) 

(Continued on page 41) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.

https://www.justice.gov/opa/pr/justice-department-requires-divestitures-order-nexstar-proceed-media-general-acquisition
https://www.justice.gov/opa/file/889581/download


MLRC MediaLawLetter Page 41 September 2016 

and the threat to the MVPD of losing a significant number of subscribers during the blackout 

would be relatively low.  After its acquisition of Media General, Nexstar’s leverage in 

retransmission consent negotiations with MVPDs would increase substantially, as MVPDs 

would fear that the loss of two stations would produce an intolerable level of subscriber 

attrition.  Nexstar’s increased bargaining leverage, the DOJ alleged, would allow it to obtain 

higher retransmission consent fees from MVPDs, which MVPDs would pass through to 

consumers in the form of higher subscription fees. 

 

Implications of DOJ’s New Theory of Harm 

 

 As reflected in its approach in the five recent broadcast television merger cases that 

preceded its challenge to Nexstar’s acquisition of Media General, the government believed its 

allegations of harm to competition in the sale of spot advertising provided adequate grounds on 

which to base its broadcast television merger challenges.  The FCC’s Local Ownership Rules 

also continue to block a broadcast television station from acquiring its local rivals.  The new 

retransmission consent allegations would not at this point appear to materially strengthen the 

government’s hand in these cases. 

 Why then did DOJ depart in the Nexstar/Media General complaint from its usual approach? 

 In 1996, DOJ challenged under Section 1 of the Sherman Act an agreement among the three 

network-affiliated broadcast television stations in Corpus Christi, Texas, to coordinate in the 

licensing of their retransmission rights.  See United States v. Texas Television, Inc., et al. (S.D. 

Tex.) (complaint filed Feb. 2, 1996; consent decree entered January 10, 1997).  In the 20 

intervening years, the DOJ did not again assert, in either the merger context or outside of the 

merger context, that the coordination among local broadcasters in retransmission consent 

negotiations with MVPDs would be likely to harm competition.   

 By adding allegations concerning the effect of the merger of Nexstar and Media General on 

bargaining leverage in retransmission consent negotiations, DOJ appears to be sending a signal 

concerning its current views on joint negotiations of retransmission rights by competing 

broadcasters.  Even under circumstances in which FCC rules permit such joint negotiations, 

broadcasters should be aware of the government’s likely interest and understand that 

coordinating retransmission consent negotiations might carry consequences under Section 1 of 

the Sherman Act. 

 David C. Kully is a partner with Holland & Knight LLP in Washington, D.C.  Until August 

2016, he served as Chief of the Litigation III section of the DOJ’s Antitrust Division, where he 

oversaw the DOJ’s review of media mergers. 

 

(Continued from page 40) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2016 Media Law Resource Center, Inc.

https://www.justice.gov/atr/case/us-v-texas-television-inc-et-al



