
MediaLawLetter 
Reporting Developments Through September 25, 2017 

MLRC  

 

From the Executive Director’s Desk: London Conference a Great Success .............................................. 6 

Event Climaxes with Max Mosley Privacy Debate 

 

10 Questions to a Media Lawyer: Laura Handman ..................................................................................... 36 

 

LIBEL & PRIVACY 

 

S.D.N.Y.: Federal Court Rejects Sarah Palin Libel Suit Against NY Times Over Editorial ................... 10 

Palin v. New York Times Co. 

 

Cal. Super.: California Court Holds Transgender Misidentification Is Not Facially Defamatory .......... 16 

Richard Simmons Loses SLAPP Motion Against Publications 

Simmons v. American Media Inc., et al. 

 

Miss. App.: Mississippi Appellate Court Reinstates Defense Verdict for Blogger .................................... 18 

Failure to File Appeal Brief Not a “Confession of Error” 

Griffith v. Wall 

 

S.D.N.Y.: Defamation Suit By 9/11 Scammer Dismissed ............................................................................. 19 

Kendall v. Cuomo 

 

D.N.H.: New Hampshire Court Dismisses Libel Suit for Lack of Personal Jurisdiction .......................... 21 

Court Rebuffs Plaintiff’s Effort to Take Advantage of Three Year Statute of Limitation 

Scottsdale Capital Advisors Corp. and John Hurry v. The Deal, LLC and William Meagher 

 

INTERNET 

 

E.D. Tex.: Federal Court in Texas Denies Motion to Compel The Dallas Morning News to Disclose 

Anonymous Web Commenters ....................................................................................................................... 22 

Diamond Consortium Inc. v. Brian Manookian 

 

INTERNATIONAL 

 

UK: Lachaux - Seriously Limiting Serious Harm ......................................................................................... 25 

Lachaux v AOL (UK), Independent Print Ltd & Evening Standard Ltd 

 

ECHR: Privacy and the Press in the Digital Age: The Right to Know vs. The Right to be Forgotten .... 29 

Address from the 2017 MLRC London Conference 

 

520 Eighth Avenue, North Tower, 20th Floor, New York, New York 10018 (212) 337-0200  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



 

MEDIA LAW RESOURCE CENTER 
 

ANNUAL DINNER 
WEDNESDAY, NOVEMBER 8, 2017 

 
 

Trump and the Press: 
 

A Conversation with 
Former Presidential Press Secretaries 

 

Ari Fleischer 
White House Press Secretary for President George W. Bush 

 

Joe Lockhart 
White House Press Secretary for President Bill Clinton 

 

Dana Perino 
White House Press Secretary for President George W. Bush 

 
 

and 
 

Mark McKinnon 
Co-Executive Producer,  

“THE CIRCUS: INSIDE THE GREATEST POLITICAL SHOW ON EARTH” 
A Showtime television documentary about the 2016 presidential campaign  

 
Moderated by: 
Katy Tur 

Anchor, MSNBC Live   
 
 

Cocktail Reception at 6:00 P.M. 

Sponsored by AXIS PRO 
 

Dinner at 7:30 P.M. 
 

Grand Hyatt New York 
Empire Ballroom, 109 East 42nd Street at Grand Central Station 

 

RSVP by Friday, October 20, 2017 
Business Attire 



 

 
MEDIA LAW RESOURCE CENTER 

 

ANNUAL DINNER—WEDNESDAY, NOVEMBER 8, 2017 
 

RSVP for Dinner by Friday, October 20, 2017 
 
 

Reservations are not refundable for cancellations received after Monday, October 30, 2017 
 
 

     Firm/Organization:   ______________________________________________________________ 

     Contact Person:  __________________________________________________________________ 

     Address:  ________________________________________________________________________                     

            ________________________________________________________________________ 

     Phone:  __________________________________  Fax:  __________________________________  

     E-mail:  _________________________________________________________________________ 

 

  
 Please reserve: ____ Single seat(s) at $495 each 
 
     ____ Table(s) for 10 at $4,950 each 

    ____ Table(s) for 11 at $5,445 each 

    ____ Table(s) for 12 at $5,940 each 

Amount Enclosed for Dinner Reservations:  $ ________  
 
 
 

Please make checks payable to Media Law Resource Center, Inc. (Must be spelled out!) 
 And mailed to 266 W 37th Street, 20th Floor, New York, NY 10018 

 
 

If you prefer to pay by credit card please go to our website, www.medialaw.org, and click on  
MRLC Annual Dinner.   Please note that online payments will be 2.9% higher to cover credit card fees. 

 
 

Dietary restrictions/requests: ________________________________________________________________ 
 

 
 
 

For further information please contact Debra Danis Seiden at dseiden@medialaw.org or 212-337-0200 ext. 204 



 

 
 
 

DEFENSE COUNSEL SECTION 
2017 ANNUAL MEETING 

 
 

Thursday, November 9, 2017 
 

 

Family style lunch will be served  

12:00 NOON to 2:00 P.M. 
 

Meeting will begin promptly at 12:30 P.M. 

 

  
 

 

 
200 West 44th Street 

just West of Broadway 
Upstairs Private Dining Room 

 
 

Price per person: $75.00 
 

RSVP by October 30, 2017 
 

Register online at www.medialaw.org 
 
 

Reservations are not refundable for cancellations received after Friday, November 3, 2017. 
 
 

MEDIA LAW RESOURCE CENTER, INC. 
266 W 37TH STREET — 20TH FLOOR 

NEW YORK, NY  10018 
 

TELEPHONE:  212-337-0200  •  FAX: 212-337-9893  •  WWW.MEDIALAW.ORG 
 

For further information contact Debra Danis Seiden at dseiden@medialaw.org. 



  

MLRC 
DEFENSE COUNSEL SECTION 

 

2017 ANNUAL MEETING 
 

$75.00 per person includes lunch. 
 

To reserve your seat and pay by credit card 
go to www.medialaw.org and click on DCS Annual Meeting 

 

— OR— 
 

Complete the form below and send payment by check payable to: 
 

Media Law Resource Center, Inc. 
266 W 37th Street — 20th Floor, New York, NY 10018 

 
 

Payment enclosed @ $75.00 per person: ______________ 
 

Please reserve ______ seats at the DCS Annual Lunch Meeting for: 
 

Firm Name: _______________________________________________________________ 
 

Address:  _________________________________________________________________  
 

Phone:  ______________________________  Fax:  _______________________________ 
 
 

Please list names of individuals attending below (print clearly) 
 

Name: __________________________________ E-mail: _____________________   
 

Name: __________________________________ E-mail: _____________________   
 

Name: __________________________________ E-mail: _____________________   
 

Name: __________________________________ E-mail: _____________________   
 

Name: __________________________________ E-mail: _____________________   
 
 

Reservations are not refundable for cancellations received after Friday, November 3, 2017. 
 

For further information contact Debra Danis Seiden at dseiden@medialaw.org. 
 

TELEPHONE:  212-337-0200     FAX: 212-337-9893     WWW.MEDIALAW.ORG       
 



MLRC MediaLawLetter Page 6 September 2017 

 The MLRC’s London Conference was terrific. The only question was whether that was due 

to the great programme and events which Dave Heller put together, or our host city of London, 

which was bustling and lovely and clearly energized and excited our attendees. The answer, of 

course, was both, but when you add to the mix 235 media lawyers – half from America and half 

from Europe (plus a few Aussies) – collegially talking about their kids, media 

issues and what play they saw the previous night, you have a pretty wonderful 

five days. 

 As an example, within hours of landing at Heathrow, I was with a group of 

attendees at the London Olympic Stadium watching the favoured Tottenham 

Hotspurs nip West Ham United 3-2. A few hours later, I was with other delegates 

at a crowded pub having hearty English fare (without much flavour) while 

watching another English Premier League game. And then in a theatre in the 

teeming West End, a stirring, if somewhat outdated, performance of Tennessee 

Williams’ “Cat on a Hot Tin Roof,” starring Sienna Miller. 

 Sunday we went to a champagne brunch at Mark Stephens’ Howard Kennedy 

firm; then a ferry ride down the Thames to an outdoor get-together on a beautiful 

sunny day at London’s oldest wine bar; and after an MLRC Board meeting, a 

great reception at Bloomberg’s swank and colorful offices. 

 Monday, the working part of the Conference began at the classically appointed Law Society. 

The keynote panel did not disappoint. It featured an extremely eloquent and thoughtful 

discussion about how the media covered – and mis-covered – the rise of of Brexit and Trump 

and how the media should 

respond to both the mantra and 

explosion of “fake news”. 

Making the session even more 

timely were the results of the 

German elections just the night 

before.  The speakers were 

commentator and The Atlantic 

veteran James Fallows, 

Bloomberg Editor-in-Chief 

John Micklethwait and 

Australian defamation list 

Judge Judith Gibson. It was a 

truly erudite conversation 

(Continued on page 7) 

From the Executive Director’s Desk 

London Conference a Great Success 
Event Climaxes with Max Mosley Privacy Debate 

George Freeman 

A hearty group of delegates attended a Tottenham v. West 

Ham football game at the London Olympic Stadium.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 7 September 2017 

calling on historical, sociological, even 

biblical references and got the conference 

started at an extremely high level. 

 It was followed by a very relevant 

session on the American Espionage Act 

and the British Official Secrets Act. It was 

interesting to see how the issues in 

interpreting the two acts were surprisingly 

similar, though, at the same time, one 

factor, the British ability to get 

injunctions, is so different from U.S. law 

and culture. The session went on to 

discuss one of my favorite subjects – the 

defenses to a potential Espionage Act 

prosecution against a journalist – a subject 

I wrote about in this column a few months 

ago. And it concluded with discussion 

about Secure Drops, which many media 

now use.  

 After a tasty lunch, we were back at it 

in the afternoon. Randy Shapiro led a 

group of Eastern European lawyers and 

experts through a somewhat depressing 

discussion of the state of free expression 

in those countries – though there were 

some surprising bright spots of victories 

in getting access to government 

documents and resisting requests to 

compel reporters to give up confidential 

information. As the child of Hungarian 

parents, I was particularly taken by Dalma 

Dojcsák of the Hungarian Civil Liberties 

Union (imagine such an oxymoronic 

organization in that now authoritarian 

country) who, when asked what keeps her 

up at night, said the feeling of most of her 

neighbors and fellow-citizens that she is 

an enemy of the state for trying to 

establish some modicum of free 

expression in her country. 

(Continued from page 6) 

(Continued on page 8) 

MLRC Executive Director George Freeman moderating a 

vetting session and questioning Clara Steinitz (Paris) 

amidst a throng of attendees at the Law Society. 

Randy Shapiro questioning experts on Eastern European 

press freedoms. From left: Laura Zelenko, Bloomberg; 

Anna Otkina, DLA Piper (Moscow); Dalma Dojcsak, 

Hungarian Civil Liberties Union; and Andrey Rikhter 

(Vienna). 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/component/k2/item/3765


MLRC MediaLawLetter Page 8 September 2017 

 To end the working sessions on the first day, European Court of Human Rights Judge Ganna 

Yudkivska of the Ukraine spoke about the growth of privacy rights from matters of sexuality 

and truly sensitive information to data about careers and professional life, and how the ECHR 

balances that right with freedom of expression. Discussion among the delegates ensued in this 

area where differences between the U.S. and Europe are rather oceanic. 

 Our attendees strolled down Fleet Street towards Trafalgar Square where Hiscox sponsored 

a wonderful reception at the National 

Gallery which overlooks Nelson’s 

Column in the Square. In addition to 

fine food and drink (champagne and 

white wine were served, but to ensure 

no defacing of the artwork, no red wine 

was allowed – go figure), guided tours 

were given of the Impressionist rooms. 

It was quite a day. 

 Tuesday’s session began with a talk 

by High Court Justice Mark Warby, 

responsible for most defamation and 

privacy claims, and a former media 

lawyer, giving a summary of the state 

of the law in England and the effect of 

legislative and procedural reforms over 

the last few years. A panel of British 

and Irish libel practitioners then 

discussed the latest trends and 

developments. 

(Continued from page 7) 

(Continued on page 9) 

Last minute preparations for the privacy debate. Left to right: Liz McNamara, Bob Latham, 

Fraser Campbell, Max Mosley and Judge Judith Gibson 

Right of Publicity panel run by Peter Rienecker, HBO, and 

Razwana Akram, Simons Muirhead & Burton, starring, not so 

subtly, Lindsay Lohan.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 9 September 2017 

 I then led a vetting exercise highlighting the 

differences among U.S., U.K., French, German and 

Dutch law, by calling for an analysis of a hypothetical 

article by audience members from those countries. 

Confirming the tenet that fact is stranger than fiction, 

the hypo included a presidential candidate who doesn’t 

sleep in the same bed as his wife; has a young mistress 

who is photographed leaving his apartment (mirroring a 

French case); candidates hurling unsubstantiated 

charges and countercharges against each other (should 

they be reported if reporters don’t believe the 

charges?); an accusation that one candidate had “a face 

that could break a mirror”; the surprise arrival on a 

reporter’s desk of a brown envelope containing the 

candidate’s tax returns, and so on. 

 In the afternoon, a similar discussion was had 

regarding the vetting of docudramas and entertainment 

shows, including right of publicity issues. By the end of 

the session, American lawyers were arguing whether 

ROP was a property based theory to recompense for the 

producer’s unjust enrichment or whether it was 

grounded in privacy principles. 

 Finally, the pièce de résistance: an Oxford-style debate about whether privacy law is out of 

control. The main protagonist was none other than the (in)famous Max Mosley, he who 

successfully sued The News of the World for its coverage of his encounter with five prostitutes 

in a German-themed (the paper called it Nazi-themed, leading to liability) sex party. Mosley 

began his argument with the proposition that a Justice going to the bathroom in the morning 

was a private matter and went on to argue for a very broad scope of the privacy right, while not 

discussing his night of fun and frolic. The American team of Liz McNamara and Bob Latham 

responded sharply, wisely not fighting the proposition about the justice’s morning urination. 

Liz stressed that rich people who can afford litigation shouldn’t be allowed to prosper by press 

coverage, but then write their own narrative by using privacy law to chill negative coverage. 

Bob cleverly invoked scenes of the O.J. Simpson trial to rail against the right to be forgotten. 

But the star of the show was Fraser Campbell, Mosley’s debate partner and a former President 

of the Oxford Union debate society.  To say he was witty, outlandish, brilliant and eloquent 

would understate his performance; he somehow utilized the possibility of nuclear armageddon 

to bolster his argument for privacy. Notwithstanding his droll and subtle performance, a 

subsequent audience vote deemed the Americans the winners. 

 Despite two days of hard work and partying, an overflow crowd of over 50 in-house lawyers 

showed up at the Guardian’s offices Wednesday morning for a meeting about issues of special 

concern to in-housers. Gill Phillips led the discussion which was a great coda to the conference. 

(Continued from page 8) 

Impresario Dave Heller flanked by Judge 

Judith Gibson of Australia, left, and ECHR 

Judge Ganna Yudkivska of Ukraine 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 10 September 2017 

By Jeremy Kutner 

 A New York federal judge has rebuffed a libel lawsuit brought by former Alaska Governor 

and television personality Sarah Palin against The New York Times, holding that Palin had 

failed to plausibly allege that The Times acted with actual malice in publishing an editorial. 

Palin v. New York Times. (Aug. 31, 2017). 

 Judge Jed Rakoff’s decision is notable both for the unusual procedural posture in which it 

was decided – the court held an evidentiary hearing on a motion to dismiss – and its strong 

defense of constitutional protections for reporting on public affairs. 

 

Background 

 

On June 14, 2017, a man named James Hodkinson opened fire on members of Congress and 

current and former congressional aides on a baseball field in Virginia. Four people were shot, 

including Representative Steve Scalise, and Hodkinson was killed by police. The tragic 

incident instantly made national headlines, particularly after news emerged that the shots were 

directed at Republicans, and that Hodkinson professed to be an ardent 

supporter of Senator Bernie Sanders, a Democrat.  

 On the day of the shooting, The Times published an editorial that 

addressed the tragedy of the event itself, the lack of effective national 

gun control, and the heated nature of American political rhetoric both 

in 2017 and in the recent past. As the editorial itself noted, the 

shootings in Virginia were not the first time that American political 

figures had been victims of gun violence in recent years. In 2011, a 

gunman named Jared Lee Loughner shot nineteen people at a political 

event in Tucson. The violence left a federal judge and five other 

people dead, and wounded thirteen others, including Representative 

Gabrielle Giffords, Loughner’s apparent target. That shooting also 

raised questions about whether there was a relationship between political rhetoric and gun 

violence directed at public officials. At the time, those questions were fueled by the fact that a 

political action committee called SarahPAC (which supported Palin’s political efforts) had 

earlier published a map that placed crosshairs over the congressional districts of certain 

Democrats, including Giffords. Following the Arizona shooting, that map, and its role in 

creating a toxic political climate, were the subject of substantial commentary, which even drew 

public responses from Palin herself. 

 The editorial, titled “America’s Lethal Politics,” took note of this earlier episode in two 

passages that became the focal point of the litigation: 

 

(Continued on page 11) 

Federal Court Rejects Sarah Palin Libel 
Suit Against NY Times Over Editorial 

Judge Jed Rakoff’s 

decision is notable 

for the unusual 

procedural posture 

in which it was 

decided – the court 

held an evidentiary 

hearing on a motion 

to dismiss. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://scholar.google.com/scholar_case?case=8441250720396421944&q=palin&hl=en&as_sdt=4,351&as_ylo=2017


MLRC MediaLawLetter Page 11 September 2017 

Was this attack evidence of how vicious American politics has become? Probably. 

In 2011, when Jared Lee Loughner opened fire in a supermarket parking lot, 

grievously wounding Representative Gabby Giffords and killing six people, 

including a 9-year-old girl, the link to political incitement was clear. Before the 

shooting, Sarah Palin’s political action committee circulated a map of targeted 

electoral districts that put Ms. Giffords and 19 other Democrats under stylized 

cross hairs. 

 

Conservatives and right-wing media were quick on Wednesday to demand 

forceful condemnation of hate speech and crimes by anti-Trump liberals. They’re 

right. Though there’s no sign of incitement as direct as in the Giffords attack, 

liberals should of course hold themselves to the same standard of decency that 

they ask of the right. 

 

 The editorial also contained – embedded 

in the word “circulated” in this passage – a 

hyperlink to a series of articles published by 

ABC News about the Arizona shooting. 

 Soon after the editorial was published, 

readers began posting on social media that, 

while SarahPAC had indeed published the 

map, later investigations and evaluations of 

Loughner had not yielded evidence that he 

had ever seen the map or that it had 

influenced his behavior. This point was also 

made in a story published later that same 

evening in The Times’s news section, as well 

as in one of the hyperlinked ABC News 

stories. 

 The next morning, The Times published a 

series of corrections, which included 

eliminating the language referencing a “direct” 

link between the map and the Giffords shooting 

and clarifying that the map had placed crosshairs over a graphic depicting Rep. Giffords’s 

district, and not over an image of Rep. Giffords herself. The Times also published an apology 

on social media, saying “We’re sorry about this and we appreciate that our readers called us on 

the mistake.”    

 

The Litigation 

 

 Less than two weeks after the editorial was published, Palin filed a defamation lawsuit in the 

United States District Court for the Southern District of New York, seeking damages for injury 

(Continued from page 10) 

(Continued on page 12) 

The Times issues a correction on its Twitter feed 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 12 September 2017 

to her reputation, punitive damages and disgorgement of The Times’s profits attributable to the 

editorial.   

 Palin claimed that the editorial defamed her by asserting that she had incited the Giffords 

shooting. In support of her claims that The Times published the challenged statements with 

actual malice, Palin’s Complaint alleged that (1) at the time of the editorial’s publication, The 

Times was aware of other reporting in its own archives, in its contemporaneous coverage of the 

Virginia shooting, and in the hyperlinked ABC stories, stating that there was no evidence that 

Loughner was inspired by the map, (2) The Times was motivated to publish false and 

defamatory statements about Palin in order to drive readership and because it disagreed with 

her political views, (3) The Times had violated its own ethical guidelines, which admonished 

its staff, among other things, to publish accurate information, and (4) The Times failed 

adequately to retract the editorial or to apologize to Palin personally. 

 The Times moved to dismiss Palin’s Complaint pursuant to Rule 12(b)(6) of the Federal 

Rules of Civil Procedure, making four arguments. First, The Times argued that the challenged 

passages were not “of and concerning” Palin because responsibility for the map’s publication 

was attributed to Palin’s PAC, and not to Palin herself. Second, The Times contended that the 

alleged defamation – that the map had caused Loughner to shoot Rep. 

Giffords – was not capable of being proven true or false because, as 

construed by Palin, it was about Loughner’s internal (and unprovable) 

motivations.  Third, The Times asserted that Palin had failed plausibly 

to allege that The Times knew that the meaning she attributed to the 

challenged statements was false or probably false. Finally, The Times 

argued that Palin was not, in any event, entitled to recover 

disgorgement of profits as damages in a defamation action. 

 After briefing was completed and oral argument held, Judge Rakoff 

took the unusual step of sua sponte ordering an evidentiary hearing, explaining that such a 

hearing was necessary “to help inform the Court of what inferences are reasonable or 

unreasonable” in the context of determining whether Palin had or could plausibly allege actual 

malice. Less than a week later, The Times’s Editorial Page Editor, James Bennet, testified in a 

public hearing, where he was questioned extensively by lawyers for both parties and by the 

Court. 

 Bennet testified that he wrote the challenged passages of the editorial and that, when he did 

so, he did not know whether Loughner had seen the map or had been influenced by it. Rather, 

he testified that his intention was to communicate a different meaning – i.e., that the “direct” 

link of which he wrote was between the map and Rep. Giffords, not between the map and 

Loughner, and that the map, in his view, contributed generally to an atmosphere of “political 

incitement,” not specifically to Loughner’s conduct. Moreover, Bennet testified that, when he 

wrote the editorial, he did not consult prior news coverage discussing the controversy 

surrounding the map (in The Times’s archives or otherwise) and that he did not read the 

hyperlinked ABC news reports, which he said had been inserted by a colleague in a previous 

draft of the editorial. On cross-examination, Palin’s counsel established that Bennet’s brother is 

(Continued from page 11) 

(Continued on page 13) 

Palin claimed that 

the editorial defamed 

her by asserting that 

she had incited the 

Giffords shooting.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 13 September 2017 

a Democrat and a member of the U.S. Senate, who had, among other things, supported political 

candidates who had run against those endorsed by Palin.  

 

The Decision 

 

 Judge Rakoff’s began his decision with the following observation: “Nowhere is political 

journalism so free, so robust, or perhaps so rowdy as in the United States. In the exercise of that 

freedom, mistakes will be made, some of which will be hurtful to others.” Nevertheless, he 

continued, “if political journalism is to achieve its constitutionally endorsed role of challenging 

the powerful, legal redress by a public figure must be limited to those cases where the public 

figure has a plausible factual basis for complaining that the mistake was made maliciously.” In 

this case, Judge Rakoff’s introduction concluded, Palin had “fail[ed] to make that showing.”     

 As this introductory passage suggests, the Court was not persuaded by The Times’s 

arguments that the editorial was not “of and concerning” Palin or that 

the offending statements were not capable of being true or false, 

rendering the issue of whether the Complaint had plausibly alleged 

actual malice dispositive. And, because he ruled in The Times’s favor 

on that issue, Judge Rakoff did not address whether Palin would 

otherwise have been entitled to secure the disgorgement of profits as 

an element of her damages.    

 In adjudicating the actual malice issue, Judge Rakoff adhered to the 

Second Circuit’s mandate in Biro v. Conde Nast, 807 F.3d 541 (2d Cir. 

2015), and to the lessons of the Supreme Court’s decisions in Ashcroft 

v. Iqbal, 556 U.S. 662 (2009), and in Bell Atlantic Corp. v. Twombly, 

550 U.S. 544 (2007), that a complaint’s allegations of actual malice 

must be “plausible” to survive a motion to dismiss. Accordingly, his 

opinion examined each of Palin’s purported bases for such a finding 

and found them lacking.  

 Before he did so, however, Judge Rakoff paused to address why he had – without objection 

from the parties – decided to hold an evidentiary hearing before adjudicating the motion. On its 

face, the Court explained, the Complaint failed to state a plausible claim that The Times had 

published the challenged statements with actual malice because, among other things, “it failed 

to identify any individual at the Times who allegedly acted with actual malice, positing instead 

a kind of collective knowledge unrecognized by the law in this area.” Thus, although Judge 

Rakoff said he “might have dismissed the complaint on such grounds,” he concluded that the 

Court “could not carry out its prescribed role in ascertaining whether the numerous allegations 

in the complaint to the effect that ‘the Times’ knew this, or intended that, could, when taken 

most favorably to the plaintiff, be attributed to a specific individual or individuals without the 

Court knowing a modicum of factual background.”   

 Thus, as Judge Rakoff explained it, the evidentiary hearing was designed “to ascertain who 

was (or were) the author(s) of the offending statements and other basic facts that would provide 

(Continued from page 12) 

(Continued on page 14) 

“Nowhere is political 

journalism so free, 

so robust, or 

perhaps so rowdy as 

in the United States. 

In the exercise of 

that freedom, 

mistakes will be 

made, some of which 

will be hurtful to 

others.”  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 14 September 2017 

the context for assessing the plausibility or implausibility of the complaint’s allegations.” In 

that regard, the Court stressed that, in adjudicating the motion, it has refrained from making 

credibility determinations based on Bennet’s testimony and had instead relied only on the 

complaint’s allegations supplemented by those “background facts” that were either 

“undisputed” or “where disputed, [were] taken most favorably to the plaintiff.”                   

 At the outset of his analysis of the “plausibility” of Palin’s allegations of actual malice, 

Judge Rakoff identified the following undisputed facts:    

 

To put the matter simply, Bennet – as the undisputed testimony shows – wrote the 

putatively offending passages of the editorial over a period of a few hours and 

published it very soon thereafter. Shortly after that, his mistakes in linking the 

SarahPAC Map to the Loughner shooting were called to his attention, and he 

immediately corrected the errors, not only in the editorial itself but also by 

publishing corrections both electronically and in print. Such behavior is much 

more plausibly consistent with making an unintended mistake and then correcting 

it than with acting with actual malice. 

 

 He then proceeded to assess whether any of the Complaint’s 

allegations, even when supplemented by facts adduced at the 

evidentiary hearing, could plausibly lead to a different conclusion. In 

so doing, he concluded that both Palin’s reliance on The Times’s 

purported political or economic motives and its alleged failure to 

follow its own journalistic guidelines had been rejected by the 

Supreme Court as sufficient to support a finding of actual malice and 

did not survive a “plausibility” analysis in any event. In that regard, 

the Court specifically rejected Palin’s contentions regarding the 

partisan affiliations of Bennet’s brother, asserting that “[i]f such 

political opposition counted as evidence of actual malice, the 

protections imposed by [New York Times Co. v.] Sullivan and its progeny would swiftly 

become a nullity.” 

 In addition, Judge Rakoff rejected Palin’s contention that Bennet’s failure to review prior 

news coverage of the Arizona shooting amounted to a “purposeful avoidance” of the truth 

sufficient to demonstrate actual malice. As the Court explained, “it is well established that 

supposed research failures do not constitute clear and convincing evidence of actual malice, 

even of the ‘reckless’ kind.” In the last analysis, Judge Rakoff concluded, “each and every item 

of alleged support for plaintiff’s claim of actual malice consists either of gross supposition or of 

evidence so weak that, even together, these items cannot support the high degree of 

particularized proof that must be provided before plaintiff can be said to have adequately 

alleged clear and convincing evidence of actual malice.”         

(Continued from page 13) 

(Continued on page 15) 

The Court dismissed 

the case with 

prejudice, holding 

that even if Palin 

included all of the 

facts elicited in the 

evidentiary hearing 

in an amended 

complaint, her claim 

would still fail.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 15 September 2017 

 Finally, the Court dismissed the case with prejudice, holding that even if Palin included all 

of the facts elicited in the evidentiary hearing in an amended complaint, her claim would still 

fail. As Judge Rakoff explained: 

 

We come back to the basics. What we have here is an editorial, written and 

rewritten rapidly in order to voice an opinion on an immediate event of 

importance, in which are included a few factual inaccuracies somewhat  

pertaining to Mrs. Palin that are very rapidly corrected. Negligence this may be; 

but defamation of a public figure it plainly is not. 

 

 In the wake of the Court’s decision, Palin has indicated her intention to file a motion for 

reconsideration.    

 Jeremy Kutner is an associate at Levine Sullivan Koch & Schulz, LLP  which, along with 

The Times’s in-house counsel David McCraw and Ian MacDougall, and Tom Leatherbury of 

Vinson & Elkins, represents the defendant. The plaintiff is represented by Kenneth G. Turkel 

and Shane B. Vogt of Bajo Cuva Cohen Turkel and S. Preston Ricardo of Gollenback Eisman 

Assor Bell & Peskoe LLP.  

(Continued from page 14) 

MLRC Defense Counsel Section Annual Meeting  

Thursday, November 9, 2017 @ Carmine’s NYC 

Join friends and colleagues for a delicious  
Italian lunch, networking, and discussion of  

2017 DCS projects and plans and the year ahead. 

 
Price per person: $75 

Pay by check | Pay by credit card 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/stories/Events/DCS_Lunch/2017/2017_DCS_Lunch_Invitation.pdf
https://media-law-resource-center.myshopify.com/products/mlrc-defense-counsel-section-annual-meeting


MLRC MediaLawLetter Page 16 September 2017 

By Cydney Swofford Freeman 

 In what appears to be a case of first impression, a California trial court has held that 

misidentifying a person as transgender is not defamatory on its face.  Simmons v. American 

Media Inc., et al., No. BC 660633 (Cal. Super. Sept. 1, 2017) (Keosian, J.).  

 Fitness guru Richard Simmons removed himself from the public eye in early 2014, without 

explanation.  His sudden and unexplained absence spurred widespread discussion, including a 

chart-topping podcast, “Missing Richard Simmons.”  In June 2016, the National Enquirer and 

Radar Online published articles reporting that Simmons’ “self-imposed exile” was due to an 

ongoing gender transition.  The stories included an interview with a former Simmons 

employee, and photographs of Simmons dressed as a woman.  

 In May 2017, Simmons sued American Media, Inc. (which owns the National Enquirer and 

Radar Online); AMI’s CEO, David Pecker; Editor Dylan Howard; and the Coleman-Rayner 

photo agency and one of its employees.  The suit alleged four counts of libel, and a claim for 

false light invasion of privacy.  In his complaint, Simmons alleged that he “has been an avid 

supporter of the LGBTQ community for his entire life,” but he claimed that identifying him as 

transgender was actionable because he “has a legal right to insist that he not be portrayed as 

someone he is not” and “to be portrayed in a manner that is truthful.”   

 Defendants filed a SLAPP motion arguing that under California law and the First 

Amendment, falsity alone is not sufficient to make out a defamation claim.  To be actionable, 

the claim must also be defamatory.  Moreover, under California law, because Simmons failed 

to plead any special damages, he only could state a claim if the publications at issue were 

defamatory on their face.   

 Defendants urged that under California law, it is not facially or per se defamatory to 

misidentify someone as transgender, because doing so does not impute anything inherently 

shameful or odious.  Among other authorities, the argument cited to recent case law holding 

that false imputations of homosexuality are no longer considered defamatory per se.  See, e.g., 

Greenly v. Sara Lee Corp., 2008 WL 1925230, at *8 & n.15 (E.D. Cal. Apr. 30, 2008); Yonaty 

v. Mincolla, 97 A.D.3d 141, 144, 945 N.Y.S.2d 774 (N.Y. App. Div. 2012).  The motion also 

analogized to developments in case law universally repudiating former authority that, in some 

jurisdictions, held that falsely describing someone’s race could be defamatory.  See, e.g., 

Thomason v. Times-Journal, Inc., 379 S.E.2d 551, 553 (Ga. App. 1989) (“[p]rivate biases may 

be outside the reach of the law, but the law cannot, directly or indirectly, give them effect.”). 

Finally, the motion argued that Simmons could not state a separate claim for false light 

(Continued on page 17) 

California Court Holds  
Transgender Misidentification  

Is Not Facially Defamatory 
Richard Simmons Loses  

SLAPP Motion Against Publications 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://assets.documentcloud.org/documents/3985646/Simmons-Decision-Tentaitve.pdf
https://assets.documentcloud.org/documents/3985646/Simmons-Decision-Tentaitve.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 17 September 2017 

invasion of privacy, relying on California cases holding that false light claims based on 

allegedly defamatory statements must meet the same burdens as defamation claims. 

 In response, Simmons argued that a false statement that someone is transgender, on its face, 

subjects the person to harm and condemnation.  Despite increasing acceptance of LGTBQ 

rights, Simmons argued that widespread prejudice against transgender people persists, which is 

sufficient to find the imputation is defamatory as a matter of law.  Simmons also argued that if 

his libel claims failed, he still should be permitted to proceed with his false light claim. 

 In an order entered September 1, 2017, Los Angeles Superior Court Judge Gregory Keosian 

held that under California law, a libel claim cannot survive (absent special damages) unless the 

statement at issue has a “natural tendency to injure” the plaintiff’s reputation.  Noting that this 

is a matter of first impression, the Court agreed with defendants that misidentifying someone as 

transgender is not defamatory on its face. 

 The Court likened the case to libel claims based on 

misidentification of other immutable characteristics such as race, 

sexual orientation, legitimacy, or certain medical conditions – 

statements that at one time may have been found to be defamatory per 

se, but which no longer are.  The Court noted that even if transgender 

individuals may be “held in contempt by a portion of the population,” 

it refused to “validate those prejudices by legally recognizing them,” 

and concluded that being misidentified as transgender does not expose 

one to “hatred, contempt, ridicule, or obloquy,” cause them “to be 

shunned or avoided,” or have “a tendency to injure [a person] in [their] 

occupation.”  Judge Keosian found that “a reasonable person would 

not be ‘highly offended’ by a misidentification of belonging to what is, 

in California, a protected class.”   

 The Court also dismissed Simmons’ false light claim, holding that it was “essentially 

superfluous” because it was based on the same facts as Simmons’ libel claims.  The decision 

rests on a solid line of California case law denying add-on false light claims and treating them 

as substantively equivalent to defamation claims when they are based on the alleged falsity of a 

publication. 

 The Court’s order dismissed Simmons’ entire case, and held that Defendants are entitled to 

recover their attorneys’ fees under the SLAPP statute, Cal. Code Civ. Proc. § 425.16.  

Simmons’ attorneys have publicly announced they intend to appeal. 

 Defendants American Media, Inc., Radar Online, David Pecker and Dylan Howard are 

represented by Kelli L. Sager, Eric M. Stahl, and Cydney Swofford Freeman of Davis Wright 

Tremaine LLP; Richard B. Kendall and Joshua W. Sussman of Kendall Brill & Kelly LLP; and 

Cameron Stracher of American Media, Inc.  Jean-Paul Jassy and Kevin L. Vick of Jassy Vick 

Carolan LLP represent defendant Coleman-Rayner and an individual defendant.  Plaintiff 

Richard Simmons is represented by Neville L. Johnson, Douglas L. Johnson, Jennifer J. 

McGrath, and Aviel Dahan of Johnson & Johnson LLP.  

(Continued from page 16) 

Noting that this is a 

matter of first 

impression, the 

Court agreed with 

defendants that 

misidentifying 

someone as 

transgender is not 

defamatory on its 

face. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 18 September 2017 

 The Mississippi Court of Appeals reinstated a defense verdict in favor of a blogger who was 

sued by a municipal clerk for defamation. Griffith v. Wall, No. 2016 CA 01131 (Miss. App. 

Aug. 29, 2017).  The case has an unusual procedural background.  The blogger had won a trial 

verdict in county court, but he failed to file a brief on appeal. The circuit court treated 

defendant’s failure to file a brief as a “confession of error” and granted judgment to plaintiff.   

 The Court of Appeals reversed, ruling that the circuit court should have disregarded 

defendant’s failure to file a brief because there was a “sound and unmistakable basis” to affirm 

the defense verdict.  

 

Background 

 

 The plaintiff, Merlene Wall, was the municipal clerk of Lumberton, a small town in south 

Mississippi. Defendant Jonathan Griffith runs the “Lumberton Informer” – a blog covering 

local news and events.  Wall sued Griffith over several critical blog posts and related 

anonymous third-party comments. The county court apparently entered a temporary injunction 

against defendant barring him from defaming plaintiff during the pendency of the trial.   

 However, following a trial, the county court rendered a verdict in favor of the blogger.  The 

court held that plaintiff was a public figure and that defendant’s statements were protected 

opinion and/or made without actual malice.  The court also found that defendant was not 

responsible for the anonymous comments. 

 Plaintiff appealed to the circuit court, raising a new (and erroneous) argument that defendant 

was responsible for the anonymous comments under the CDA. Defendant did not file a brief in 

opposition and the circuit court granted judgment to plaintiff.  

 

Court of Appeal Decision 

 

 The Court of Appeals noted that failure to file a brief can be treated as a confession of 

error “when the record is complicated or voluminous, and the appellant has presented an 

apparent case of error.”  However, failure to file a brief is not always fatal to an appellee.  The 

court can disregard failure to file a brief and affirm judgment in “situations where there is a 

sound and unmistakable basis upon which the judgment may be safely affirmed.”   

 Here the judgment could be affirmed because plaintiff failed to prove falsity or actual 

malice.  Moreover, her argument on appeal that defendant was liable for third-party comments 

had no basis in law. “In reaching this end, it is not our intent to condone a litigant’s failure to 

file a brief.  Nor do we encourage future litigants to approach the appellate process in a careless 

manner; for when a litigant does so, he does so at his own peril.  Yet we find that in this 

specific case, with these specific facts, a case of error was not made.”  

Mississippi Appellate Court Reinstates 
Defense Verdict for Blogger  

Failure to File Appeal Brief Not a “Confession of Error” 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://courts.ms.gov/Images/Opinions/CO122877.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 19 September 2017 

By Matthew Leish 

 The latest attempt by a convicted 9/11 scammer to sue the Daily News has been dismissed 

on res judicata grounds.  Kendall v. Cuomo, 2017 WL 4124342 (S.D.N.Y. September 15, 

2017). 

 Cyril Kendall – who bills himself as “the World’s Most Unique Man” in his pleadings – was 

convicted in 2003 of defrauding several charities by falsely claiming that his nonexistent son 

“Wilfred” had been killed in the September 11 attacks.   

 Eight years later, on October 3, 2011, the Daily News published an article entitled “Good 

Riddance! Worst 9/11 scammer to be freed after 8 yrs. in jail, get boot from U.S.”  Kendall 

promptly sued for defamation in state court, claiming that the article was false because he 

supposedly had never actually been convicted due to an error in the indictment number in a 

filing by the prosecution – an argument that two judges had previously 

labeled “delusional” in the context of his criminal proceedings and 

appeals.   

 Kendall’s state court complaint contended (among other things) that 

the Daily News had published the article for the purpose of causing 

corrections officers to retaliate against him, and that he was in fact 

retaliated against by corrections officers and other prison staff.   

 On August 17, 2012, Justice Anil Singh dismissed the state court 

complaint in a scathing opinion which noted that Kendall “has a 

history of filing frivolous motions” and that his claims are “unfailingly 

without merit.”  Kendall v. Hutchinson, No. 100245/12 (Sup. Ct. N.Y. 

Co. August 17, 2002). 

 Undeterred, Kendall then sued the Daily News in the Southern 

District of New York over the same article.  Instead of asserting claims 

for defamation, this time Kendall asserted civil rights claims and other 

vaguely pled causes of action, the gist of which was that the Daily 

News article was a “deadly and dangerous weapon” created by the Daily News for the purpose 

of having Kendall killed by corrections officers.  He sought $773 million in damages – 

somewhat less than the $7 billion he sought in his state court action.  Kendall also brought 

claims against various state officials and corrections officers. 

 

Motion to Dismiss 

 

 The Daily News moved to dismissed on res judicata and other grounds.  After a delay of 

several years caused by Kendall’s health problems, briefing was finally completed in early 

2017.  On September 15, 2017, Judge Andrew Carter granted the Daily News’ motion to 

(Continued on page 20) 

Defamation Suit By  
9/11 Scammer Dismissed 

Judge Carter noted 

that under governing 

New York law, “once 

a claim is brought to 

a final conclusion, all 

other claims arising 

out of the same 

transaction or series 

of transactions are 

barred, even if based 

upon different 

theories or if seeking 

a different remedy.”  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/09.18.17kendall.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 20 September 2017 

dismiss.  Judge Carter noted that under governing New York law, “once a claim is brought to a 

final conclusion, all other claims arising out of the same transaction or series of transactions are 

barred, even if based upon different theories or if seeking a different remedy.”  Kendall v. 

Cuomo, 2017 WL 4124342 at *2, quoting Giannone v. York Tape & Label, Inc., 548 F.3d 191, 

194 (2d Cir. 2008).   

 Judge Carter found that Kendall’s claims, like his claims in the prior state court action, were 

based on the October 3, 2011 Daily News article and contained the same allegations that the 

Daily News published the article with the intention that the non-Daily News defendants would 

retaliate against him.  The only difference was that Kendall alleged defamation in the state 

court action and civil rights violations in the new lawsuit.  Since “the only change is not the 

facts but the theory,” 2017 WL 4124342 at *3, Judge Carter found that Kendall’s claims were 

barred by res judicata. 

 If Kendall decides to sue again, he will need to do so from Guyana, where he was apparently 

deported in June.  

 Matthew Leish is Deputy General Counsel for Daily News, L.P.  He represented the Daily 

News defendants. The plaintiff represented himself pro se. 

(Continued from page 19) 

MLRC Forum 2017: Is Libel Back? 
November 8, 2017, 4:00 p.m.-5:45 p.m., Grand Hyatt NYC  

(Before the MLRC Dinner & Reception) 
 

Click to RSVP (MLRC Members Only) 
 
Is Libel Back is a pertinent question in light of the seeming increase in libel filings in the past year. We will 

get some quantitative data on that question and, mainly, discuss why this trend is happening. 

 

• Have Trump’s attacks on the media emboldened plaintiffs and put the media in a weaker and more 

vulnerable position? 

• As a result, do plaintiffs think juries are more likely to rule against the media, and was Trump’s fake 

news campaign a factor in ABC’s settling the Pink Slime case for record shattering damages? 

• Is the 24/7 news cycle, the internet’s need for speed or leaner news staffs responsible for more 

mistakes being made? 

• Is financing of such suits by billionaires maybe seeking revenge on a publication contributing to this trend? 

• And what are we going to do about all this? 

 

These and other questions will be discussed by a great panel of Bob Lystad, who will report on these trends 

from an insurance co. point of view; David McCraw of The New York Times, who will discuss the recently 

filed and dismissed libel case against The Times by Sarah Palin; Lynn Oberlander, who will look at these 

questions from the digital front; Liz McNamara, who litigated the UVA trial and has a national perspective 

on these issues; and Eriq Gardner of The Hollywood Reporter, who covered the Pink Slime case and many 

other libel matters in the past year. MLRC Executive Director George Freeman will moderate. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://members.medialaw.org/MLRC/Events/Event_Display.aspx?EventKey=FORUM17


MLRC MediaLawLetter Page 21 September 2017 

 An Arizona brokerage firm failed to establish that an online business journal with offices In 

New York, California, and Washington DC had the minimum contacts with New Hampshire to 

be sued there for defamation. Scottsdale Capital Advisors Corp. and John Hurry v. The Deal, 

LLC and William Meagher, No. 16-cv-545 (D.N.H. Sept. 8, 2017).   

 At issue in the case are three articles published in the online subscription business journal 

The Deal Pipeline about a federal investigation into plaintiff’s trading of stock in Biozoom Inc.  

Among other things, the articles stated that individuals who traded in Biozoom stock through 

Scottsdale “enjoyed perks that were not available to other Scottsdale clients” and that “several 

red flags were raised regarding the Biozoom trades at Scottsdale,” but that “no follow-up 

occurred at the broker-dealer.” 

 Scottsdale Capital and one of its executive officers sued in New Hampshire federal district 

court for libel and related privacy claims, alleging it was not under any investigation by the FBI 

at the time of publication and that it did not give special treatment to Biozoom shareholders.   

 None of the parties had any connection to New Hampshire.  Indeed, plaintiffs conceded at 

oral argument that they sued in New Hampshire because its statute of limitations would not 

time-bar their claims. 

 The court allowed plaintiff to take discovery on jurisdiction. This showed there was only 

one subscriber in the state, Dartmouth University, and none of the university’s registered users 

had viewed the articles at issue. The court rejected plaintiff’s argument that the subscription 

contract with Dartmouth constituted an ongoing business relationship in New Hampshire 

sufficient to exercise personal jurisdiction.  “Absent any viewing of the allegedly libelous 

statements in New Hampshire, the plaintiffs’ reputations in New Hampshire cannot have been 

blemished by the articles’ publication,” the court held.  

 The court also held that plaintiffs failed to establish purposeful availment.  The circulation 

of the allegedly-defamatory articles in New Hampshire was negligible and defendants had no 

other purposeful contact with New Hampshire.  

 Applying First Circuit precedent, the court also conducted a “reasonableness” test looking at 

(1) the defendant’s burden of appearing in the forum state, (2) the forum state’s interest in 

adjudicating the dispute, (3) the plaintiff’s interest in obtaining convenient and effective relief, 

(4) the judicial system’s interest in obtaining the most effective resolution of the controversy, 

and (5) the common interests of all sovereigns in promoting substantive social policies.    

 None of these factors weighed in plaintiffs’ favor.  In fact, plaintiffs did not respond to 

defendants’ argument that this litigation was brought strategically to coerce defendants to reveal 

the identity of their confidential source to bolster plaintiffs position in unrelated litigation.  

 Plaintiffs are represented by Charles Harder, Harder Mirell & Abrams, Beverly Hills, CA.  

Defendants are represented by Elizabeth McNamara and John Browning, Davis Wright 

Tremaine, New York.  

New Hampshire Court Dismisses Libel 
Suit for Lack of Personal Jurisdiction 

Court Rebuffs Plaintiff’s Effort to Take  
Advantage of Three Year Statute of Limitation 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/09.11.17scottsdale.pdf
http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/09.11.17scottsdale.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 22 September 2017 

By Paul C. Watler and James C. McFall 

 A motion to compel The Dallas Morning News to unmask anonymous posters to an online 

article was denied by the U.S. District Court for the Eastern District of Texas.  

 In Diamond Consortium Inc. v. Brian Manookian, No. 4:17-MC-13, slip op. at 3–8 (E.D. 

Tex. Aug. 3, 2017), the court clarified the applicable standard for district courts in the Fifth 

Circuit tasked with determining whether to issue a subpoena that seeks to identify an 

anonymous internet user who is not a party to the underlying litigation. Id. at 3. 

 

Background 

 

 The Diamond Consortium, Inc. d/b/a the Diamond Doctor is a 

Dallas-based diamond retailer owned by David Blank. See Diamond 

Consortium, Inc. v. Hammervold, No. 4:17-cv-452, 2017 WL 

2834683, at *1 (E.D. Tex. June 30, 2017). In late-2015, a series of 

advertisements, fliers, billboards, and online posts and videos accused 

the Diamond Doctor and Blank (“Plaintiffs”) of fraudulently selling 

diamonds at inflated prices.  

 After learning of the posts and advertisements, plaintiffs filed suit 

against three attorneys and their respective law firms (“Defendants”), 

alleging that they fraudulently created and published the posts and 

advertisements as part of an extortion scheme. Id. Specifically, 

plaintiffs maintained that Defendant Brian Manookian, a Nashville, 

TN, attorney and associated defendants threatened the Diamond 

Doctor “with several diamond over-grading lawsuits” unless plaintiffs 

paid defendants a monthly retainer for ten years to the tune of three 

million dollars. Id. In response, Manookian filed a counterclaim, alleging that Blank published 

“false and disparaging remarks” on the Diamond Doctor’s  website. Diamond Consortium, slip 

op. at 1. 

 In May 2016, The News published an article on its website (and later in print) detailing the 

dispute. See Cheryl Hall, What’s behind those Facebook posts, highway billboards slamming 

Dallas’ Diamond Doctor? Users of The News’ website then made posts in the comments section 

of the online article. Some of those commenters posted anonymously under screen names. 

 Defendants - assuming that the anonymous commenters were either Plaintiffs or actors 

posting at Plaintiffs’ behest - served The News with a subpoena seeking the production of 

documents and information identifying the anonymous commenters. The News objected to 

Defendants’ subpoena, arguing, among other things, that the defendants had not made the 

(Continued on page 23) 

Federal Court in Texas Denies Motion to 
Compel The Dallas Morning News to 

Disclose Anonymous Web Commenters  

The court clarified 

the applicable 

standard for district 

courts in the Fifth 

Circuit tasked with 

determining whether 

to issue a subpoena 

that seeks to identify 

an anonymous 

internet user who is 

not a party to the 

underlying litigation. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://scholar.google.com/scholar_case?case=15799645686727923236&q=Manookian&hl=en&as_sdt=4,367&as_ylo=2017
https://www.dallasnews.com/business/business/2016/05/19/whats-behind-those-facebook-posts-highway-billboards-slamming-dallas-diamond-doctor
https://www.dallasnews.com/business/business/2016/05/19/whats-behind-those-facebook-posts-highway-billboards-slamming-dallas-diamond-doctor


MLRC MediaLawLetter Page 23 September 2017 

showing required to overcome the commenters’ First Amendment right to speak anonymously. 

Defendants then filed a motion seeking to compel The News’ compliance with the subpoena.   

 Magistrate Judge Christine A. Nowak, applying the four-factor test set forth in Doe v. 

2TheMart.com, denied Defendants’ motion. Id. at 1–3  Defendants objected to the ruling, 

arguing that the magistrate used the proper standard but erred in its application.  

 

Analysis 

 

 The Eastern District was tasked with determining whether the magistrate’s application of the 

2TheMart.com test was “clearly erroneous or contrary to law.” The court adopted the 

2TheMart.com test as “the appropriate standard to apply” for determining whether to issue a 

subpoena that seeks to identify “an anonymous [i]nternet user who is not a party to the 

underlying litigation.” Id. at 3 (emphasis added). Previously, the issue had been addressed in 

the Fifth Circuit only in the context of an anonymous internet user’s identity being necessary to 

identify a potential party to the case. The Eastern District’s ruling added clarity for the standard 

to be applied when litigants seek the identity of anonymous commenters who are not a party to 

the underlying lawsuit.  

  The 2TheMart.com test considers whether: (1) the subpoena seeking the information was 

issued in good faith and not for any improper purpose; (2) the information sought relates to a 

core claim or defense; (3) the identifying information is directly and materially relevant to that 

claim or defense; and (4) the information needed for establishing or disproving that claim or 

defense is unavailable from any other source. Diamond Consortium, slip op. at 3 (citing 

2TheMart.com, 140 F. Supp. 2d at 1095). Defendants argued that the magistrate erred in the 

application of the second, third, and fourth factors. Defendants contended that the commenters’ 

identities would show that plaintiffs acted with unclean hands, which might prevent them from 

receiving an injunction and support defendants’ civil conspiracy claim. The Court disagreed.  

 As to the second factor, “[o]nly when the identifying information is needed to advance core 

claims or defenses can it be sufficiently material to compromise First Amendment rights.” Id. 

(quoting 2TheMart.com, 140 F. Supp. 2d at 1096). The court explained, “Defendants’ core 

counterclaim [was] defamation, not civil conspiracy.” Yet the counterclaim failed to name any 

anonymous commenter as a party to the suit or otherwise allege that plaintiffs were responsible 

for defamatory comments on The News’ website. What’s more, the court continued, 

Defendants’ unclean hands defense related to just one of plaintiffs’ 11 claims in the underlying 

suit and therefore did “not go to the heart of the matter.” On that basis, the court concluded that 

the commenters’ identifying information was unnecessary to advance Defendants’ core 

counterclaims or defenses. 

 With respect to the third factor, the court found: “When First Amendment rights are at 

stake,” the threshold for relevancy is higher than in general discovery disputes — “[o]nly when 

the information sought is directly and materially relevant to a core claim or defense can the 

need for the information outweigh the First Amendment right to speak anonymously.” And 

even assuming that Defendants’ unclean hands defense and civil conspiracy counterclaim were 

(Continued from page 22) 

(Continued on page 24) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 24 September 2017 

core matters, the anonymous commenters’ identities were not materially relevant because 

Defendants had already cited evidence in support of those positions. The commenters’ 

identifying information was cumulative of evidence already in the record and therefore 

unnecessary for the litigation to proceed.  

 Finally, the court considered whether defendants could obtain the commenters’ identities 

from another source. Defendants claimed they could not because the other potential sources 

were not likely to divulge the commenters’ identities. The court was not persuaded by this 

argument. As the court explained, requests “to reveal commenters’ identities on the basis that 

they might be unable to get the information from another source” are insufficient to overcome 

the commenters’ First Amendment rights. (emphasis added).   

 Ultimately, the court concluded that the magistrate did not clearly err in applying the 

2TheMart.com test and overruled defendants’ objections to the order denying their motion to 

compel. In so doing, the court joined a majority of federal district courts that apply the 

2TheMart.com test to subpoenas seeking the identity of anonymous internet users who are not 

parties to the underlying lawsuits. 

 The Dallas Morning News, Inc. was represented by its long-time outside counsel, Paul C. 

Watler, a partner with Jackson Walker LLP, along with Jackson Walker associate James C. 

McFall. Defendants-movants were represented by Chris Schwegmann and Andrés Correa of 

Lynn Pinker Cox & Hurst, LLP.    

(Continued from page 23) 

520 Eighth Avenue, North Tower, Floor 20, New York, NY 10018 

www.medialaw.org | medialaw@medialaw.org | (212) 337-0200 

BOARD OF DIRECTORS 

Lynn B. Oberlander, Chair; Jonathan Anschell, Karen Kaiser,  

Marc Lawrence-Apfelbaum, Andrew M. Mar, David McCraw,  Gillian Phillips,  

Randy Shapiro, Regina Thomas, Kurt A. Wimmer, 

Laura Prather, DCS President 

STAFF 

Executive Director: George Freeman 

Deputy Directors: Dave Heller, Jeff Hermes; Staff Attorney: Michael Norwick 

Production Manager: Jake Wunsch; MLRC Administrator: Debra Danis Seiden 

Assistant Administrator: Andrew Keltz; Legal Fellow: Allison Venuti 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 25 September 2017 

By Nicola Cain 

 On September 12, the Court of Appeal handed down judgment in Lachaux v AOL (UK), 

Independent Print Ltd & Evening Standard Ltd [2017] EWCA Civ 1334, the first time it has 

considered the meaning and application of the serious harm threshold in the Defamation Act 

2013. 

 The Court ruled that rather than a wholesale reform of the law, the serious harm threshold 

represents a mere revision of the principle established in Thornton v Telegraph Media Group 

Ltd [2010] EWHC 1414 (QB) that in order to be defamatory a statement must surpass a 

threshold of seriousness, being a tendency to cause substantial harm. The Defamation Act 2013 

therefore only requires there to be a tendency for the publication to cause serious harm and has 

not abolished the presumption of damage.  

 An application for permission to appeal to the Supreme Court has been lodged on behalf of 

Independent Print Limited and Evening Standard Limited, but not yet determined. 

 

Facts 

 

 The case of Lachaux concerned separate actions in respect of publications in 2014 by the 

Huffington Post, the Independent and the Evening Standard which, variously, suggested that 

Lachaux was guilty of domestic violence and abuse, child abduction, fabricating false 

allegations against his former partner and manipulating the Emirati legal system to unjustifiably 

deprive his former partner of access to their child. The Claimant attributed the publications to a 

campaign against him by his former partner. The Huffington Post removed its article and 

published an apology a number of months later, when it received the Claimant’s complaint. 

 The readership of the two Huffington Post articles was around 4,800 and between 154,000 

and 232,000 for the print copies of the Independent articles, with 5,655 unique visitors online, 

and between 523,000 and 785,000 for the print copy of i. The Evening Standard’s readership 

figures were between 1.67 million and 2.5 million for the print edition and 1,955 unique online 

visitors. 

 

First Instance Decision  

 

 At first instance, trial was directed of the preliminary issue of whether the publications had 

caused or were likely to cause serious harm to the Claimant’s reputation, as well as in relation 

to the meaning of the publications and, in relation to the Huffington Post, whether the 

proceedings were an abuse of process. 

 Warby J held that s1(1) required a claimant to prove on the balance of probabilities that a 

statement had caused or was likely to cause serious harm, thus displacing the principle that libel 

was actionable without proof of damage. In making its determination the court could have 

(Continued on page 26) 

Lachaux, Seriously Limiting Serious Harm 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.bailii.org/cgi-bin/format.cgi?doc=/ew/cases/EWCA/Civ/2017/1334.html&query=(lachaux)
http://www.bailii.org/cgi-bin/format.cgi?doc=/ew/cases/EWCA/Civ/2017/1334.html&query=(lachaux)
http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2013/26/section/1/enacted
http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2013/26/section/1/enacted
http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2010/1414.html
http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2015/2242.html


MLRC MediaLawLetter Page 26 September 2017 

regard not only to the meaning of the statement and the harmful tendency of that meaning, but 

also to all relevant circumstances including any evidence of what in fact happened. 

 Warby J considered that while an inference of serious harm might be drawn, that may not be 

justified by the evidence and where an issue of whether serious harm had been or was likely to 

be caused was raised it would usually be preferable to deal with that as a preliminary issue. 

 The obiter view was expressed that, by contrast with the view of Mr Justice Bean in Cooke v 

MGN, the time at which the threshold must be surmounted was at the time when serious harm 

is determined rather than when the claim was issued. 

 Applying those principles, all but the second Huffington Post article were held to pass the 

serious harm threshold. 

 

Appeal  

 

 The Defendants appealed against the findings that all but one of the articles complained of 

passed the serious harm threshold, leading the Claimant to argue that Warby J had failed to 

properly interpret and apply s1(1). 

 Giving the judgment of the court, Davis LJ dismissed as being undesirable the reliance upon 

comments by Ministers in evidencing the intentions of Parliament in enacting section 1(1).  He 

concluded that the words “likely to cause” in section 1(1) should not be understood as requiring 

a claimant to prove that it was more likely than not that serious harm would be caused, but 

rather that the words connote a “tendency” to cause serious harm. 

 He rejected Warby J’s finding that the presumption of damage had been abolished, which he 

considered was not clearly intended by Parliament, but did find that a raised threshold of harm 

was nevertheless compatible with the presumption of damage. He considered that the point at 

which harm to reputation occurs would ordinarily be at the point of publication. 

 In relation to the need to prove serious harm, Davis LJ held that a preliminary hearing would 

not usually be necessary and it would be more appropriate, and indeed fairer to a claimant, for 

the issue to be resolved at trial. He determined that courts should be slow to direct a 

preliminary issue involving substantial evidence.  

 Alternatively, if it was not appropriate to be left to trial, it might be speedily dealt with at the 

same time as an application for determination of meaning, whereby if it were determined that a 

publication conveys a serious defamatory imputation then an inference of serious reputational 

harm “ordinarily can and should be drawn”, whereas a meaning that did not convey a serious 

defamatory imputation would leave the claim vulnerable to being struck out – but this would 

not be inevitable. Davis LJ indicated that he would not limit the drawing of an inference of 

serious harm merely in cases where allegations of terrorism or paedophilia were alleged. 

 Use of the Jameel abuse jurisdiction or the summary judgment procedure under Part 24 were 

suggested as the preferred routes for defendants to deal with the issue of serious harm, with the 

example being given of this being appropriate where there was irrefutable evidence of very 

limited publication, no grapevine percolation and firm evidence that no one thought less of the 

claimant by reason of the publication. 

(Continued from page 25) 

(Continued on page 27) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2014/2831.html
http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2014/2831.html


MLRC MediaLawLetter Page 27 September 2017 

 Davis LJ endorsed the view of Judge Moloney QC in Theedom v Nourish Training Ltd that 

the presentation of evidence as to serious harm would be of little assistance and would 

potentially duplicate arguments as to quantum, which would be best left to trial. He considered 

that avoiding a proliferation of pre-trial hearings would save costs and discourage heavy-

handed conduct by “well-resourced defendants” and would be in accordance with the 

overriding objective. 

 The principles were drawn together at paragraph 82 as follows: 

 

(1) Section 1(1) of the 2013 Act has the effect of giving statutory status to 

Thornton, albeit also raising the threshold from one of substantiality to one of 

seriousness: no less, no more but equally no more, no less. Thornton has thus 

itself been superseded by statute. 

 (2) The common law presumption as to damage in cases of libel, the common 

law principle that the cause of action accrues on the date of publication, the 

established position as to limitation and the common law objective single 

meaning rule are all unaffected by s.1 (1). 

 (3) If there is an issue as to meaning (or any related issue as to reference) that 

can be resolved at a meaning hearing, applying the usual objective approach in 

the usual way. If there is a further issue as to serious harm, then there may be 

cases where such issue can also appropriately be dealt with at the meaning 

hearing. If the meaning so assessed is evaluated as seriously defamatory it will 

ordinarily then be proper to draw an inference of serious reputational harm. 

Once that threshold is reached further evidence will then be likely to be more 

relevant to quantum and any continuing dispute should ordinarily be left to trial. 

(4) Courts should ordinarily be slow to direct a preliminary issue, involving 

substantial evidence, on a dispute as to whether serious reputational harm has 

been caused or is likely to be caused by the published statement. 

(5) A defendant disputing the existence of serious harm may in an appropriate 

case, if the circumstances so warrant, issue a Part 24 summary judgment 

application or issue a Jameel application: the Jameel jurisdiction continuing to 

be available after the 2013 Act as before (albeit in reality likely only relatively 

rarely to be appropriately used). 

(6) All interlocutory process in such cases should be sought to be managed in a 

way that is proportionate and cost-effective and actively promotes the 

overriding objective. 

(7) Finally, it may be that in some respects the position with regard to bodies 

trading for profit, under s.1(2), will be different. I say nothing about that 

subsection which clearly is designed to operate in a way rather different from 

s.1(1). 

(Continued from page 26) 

(Continued on page 28) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2015/3769.html


MLRC MediaLawLetter Page 28 September 2017 

 

 As a consequence, the Court held that an inference of serious reputational harm arose and, 

also having regard to the significant readership of the publications and the Defendants’ status as 

influential and reputable publishers, the appeal was dismissed. 

 

Comment  

 

 This is a disappointing and regressive judgment for defendants, which contrasts with the 

indications given by Parliament as to how they envisaged the new section would protect 

defendants by reforming and strengthening the law and enabling weak claims to be disposed of 

at an early stage.  

 In practice, the decision gives little guidance on the circumstances in which an inference of 

serious harm might be drawn and therefore less serious imputations and/or cases involving 

Chase Level 2 and 3 meanings may well still result in preliminary issues being directed, 

whether in conjunction with a determination of meaning or on a standalone basis, albeit that 

such hearings and the evidence required for them may be curtailed. 

 The finding that serious harm occurs at the point of publication may limit the potential 

impact of the publication of a prompt apology, particularly in relation to cases bearing the most 

serious imputations and therefore defendants may have to fall back upon the offer of amends 

regime.  

 Pending the outcome of the application for permission to appeal, this long-awaited judgment 

will cause further uncertainty for parties and may lead to issues of serious harm being left for 

trial, thus leading to further resources being expended on unmeritorious claims. 

 Nicola Cain is a Legal Director at RPC specializing in media and data protection 

compliance, regulation, enforcement and disputes. 

(Continued from page 27) 

Defense Counsel Section  
Annual Meeting  

Thursday, November 9, 2017  
Carmine’s, New York, NY 

 

Join friends and colleagues for a delicious Italian lunch, 
networking, and discussion of 2017 DCS meeting and 
projects and the year ahead. 

 
Price per person: $75 

Pay by check | Pay by credit card 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/stories/Events/DCS_Lunch/2017/2017_DCS_Lunch_Invitation.pdf
https://media-law-resource-center.myshopify.com/products/mlrc-defense-counsel-section-annual-meeting


MLRC MediaLawLetter Page 29 September 2017 

By Judge Ganna Yudkivska, ECtHR 

Ladies and Gentlemen, 

It’s a great pleasure and privilege to address today the top media lawyers from all over the 

world. 

I was asked to tackle the Court’s approach to the right to privacy, as protected by Article 8 of 

the Convention, in particular in the digital age – a topical and speedily developing issue. 

As technology develops, and the online world takes over the real world, our increasing online 

presence is becoming a defining feature of XXI century, with new challenges frequently 

emerging. Yet, against this backdrop, there is still no real consensus on what the right to 

privacy embraces.  Warren and Brandeis famously defined it as “the right to be let alone”.[1]  

The South African Constitutional Court defined privacy as ‘the right of a person to live his or 

her life as he or she pleases’, and the Canadian Supreme Court has defined it as ‘the narrow 

sphere of personal autonomy within which inherently private choices are made’.”[2] 

More recently, a concept of the “right to be forgotten”, which is at the heart of our discussion 

today, emerged in EU law as an understandable reaction to the all-pervading penetration of 

modern technologies into our private lives. 

The Strasbourg Court has adopted a very generous understanding of the notion of private life 

and correspondence, thus inevitably increasing the range of actions that might constitute 

interference on the one hand, and expected positive actions by the State on the other. Article 8 of 

the Convention was originally understood as a classic negative right, guaranteeing protection from 

unlawful and arbitrary State’s interference with one’s private and family life, home and correspondence. 

It has developed nowadays into an unlimited source of a number of positive and negative obligations, 

deriving from what is understood to be covered by the concept of “private life”. 

Obviously, Article 8 covers multiple aspects of a person’s physical and social identity, 

including gender identification, sexual orientation, information about a person's health, ethnic 

identity and elements relating to a person's right to their image. This provision also covers a 

wide range of interests – environmental protection[3], career issues[4], access to artificial 

insemination facilities[5], change of identity documents following sex change[6], ability to obtain 

drugs enabling one to commit suicide[7], the choice of name for a child[8], the choice of place of 

(Continued on page 30) 

MLRC London Conference 2017 

Privacy and the Press in the Digital Age: 
The Right to Know vs.  

The Right to be Forgotten 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn1
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn2
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn3
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn4
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn5
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn6
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn7
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn8


MLRC MediaLawLetter Page 30 September 2017 

birth[9], the possibility of obtaining recognition of nationality to the extent it might affect one’s 

identity[10], and many other “aspects of an individual’s physical and social identity including the 

right to personal autonomy, personal development and to establish and develop relationships 

with other human beings and the outside world”[11]. 

It is also important to stress that the concept of “private life” under the Convention is much 

wider than the American concept of a “reasonable expectation of privacy”; although the latter 

notion was used in the Court’s case-law, most recently in GC case of Barbulescu v. Romania
[12]. This case concerned the applicant’s dismissal following a monitoring of his electronic 

messaging mainly via Yahoo messenger account, which the applicant had been instructed to 

create to communicate with customers. It was established that he used the company’s Internet 

for personal purposes during working hours in breach of internal regulations. The Court left 

open a question if the applicant had a reasonable expectation of privacy given clear instructions 

by the employer to refrain from any personal activities in the workplace, because “these 

instructions could not reduce private social life in the workplace to zero”. 

Another example is the case of Khmel v. Russia[13], where the applicant, a Member of the 

Parliament, was filmed at a public place - a police station - being apprehended in a drunken 

state and behaving aggressively toward police officers. He complained that he had been filmed 

illegally and that the video footage had been sent to a regional television station. The Court 

found a violation of Article 8. 

I should now say a few words about the right to reputation, as it is at the heart of the majority of 

defamation cases you are dealing with, and subsequently the ECtHR’s balancing of Articles 8 

and 10. 

As you know, the European Convention is rooted in the Universal Declaration. Article 8 of the 

Convention has its basis in Article 12 UDHR: ‘No one shall be subjected to arbitrary 

interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to attacks upon his honor 

and reputation.’ It has been reported that the drafters of the Universal Declaration discussed 

heavily the inclusion of the protection of honour and reputation, since it’s primarily focus is on 

horizontal relationships and attacks by or through the media. 

The fathers of the Convention focused on vertical relationships only and did not include the 

protection of reputation as a subjective right under the right to privacy. Instead, they transferred 

it to paragraph 2 of Article 10 ECHR as one of the grounds on which states may legitimately 

limit the right to freedom of expression and the freedom of the press [14]. 

The clear stance that there is no protected right to reputation was followed by the Court in its 

early case law on Article 8. Yet in 2000, in the case of Marlow v. the UK[15], where the 

applicant complained that the judgments of the domestic courts contained defamatory 

observations in breach of Article 8, the Court held “that the applicant’s complaint relates to a 

(Continued from page 29) 

(Continued on page 31) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn9
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn10
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn11
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn12
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn13
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn14
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn15


MLRC MediaLawLetter Page 31 September 2017 

perceived affront to his dignity and reputation caused by statements… This is not a matter 

which falls within the protection guaranteed by Article 8 of the Convention”. 

However, the approach was changed in 2007 in the case of Pfeifer v. Austria[16], where the 

applicant complained against the acquittal in defamation proceedings of an author who 

allegedly published a defamatory letter against him. The Court held that a person’s reputation, 

even if that person was criticised in the context of a public debate, formed part of his or her 

personal identity and psychological integrity and therefore also fell within the scope of his or 

her “private life”. The same considerations must also apply to personal honour. Still, in order 

for Article 8 to come into play, the attack on personal honour and reputation must attain a 

certain level of gravity and in a manner causing prejudice to personal enjoyment of the right to 

respect for private life.[17] 

For example, in Soro v Estonia[18], information about the applicant’s previous employment as a 

KGB driver was published in the paper and Internet versions of the State Gazette. The Court 

held that published information concerned the applicant’s past and affected his reputation and 

so constituted an interference with his right to respect for private life. 

Although Geoffrey Robertson, who is here today, called the inclusion of the right to reputation 

into right to privacy contrarily to the original intentions of the drafters of the Convention 

“intellectually devious reading of the Convention”, the right to “reputation” is now a part of the 

concept of private life, as protected by Article 8. Moreover, even “the reputation of a deceased 

member of a person’s family may affect that person’s private life and identity, and thus come 

within the scope of Article 8”[19], which clearly makes media reporting on past events even 

more vulnerable and susceptible to numerous defamation claims. 

I will now come to the main topic of today’s upcoming discussion – the “right to be forgotten”. 

We all remember George Orwell’s “who controls the past controls the future”. In the Digital 

Age, it appears that there are no second chances. An individual does not have the opportunity to 

escape his or her past. For example, in many other jurisdictions, certain convictions are 

considered spent after a period of time and thus no longer have to be declared on employment 

applications etc. This gives the individual the opportunity to be genuinely rehabilitated and to 

start over with a clean slate. Not so nowadays, where an employer or any other interested 

person can run a Google search and locate a newspaper article from many years ago. 

The “right to be forgotten” was prominently recognised by the Court of Justice of the European 

Union in the famous Google Spain case. I assume you all know the case better than I do, so I 

can only mention that this judgment contains no reference to the Strasbourg Court’s case-law 

and apparently provides for a different balancing exercise. 

While the CJEU accepted that a ‘fair balance’ must be struck between the rights to data 

protection and privacy on the one hand and the interest of the general public in having access to 

(Continued from page 30) 

(Continued on page 32) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn16
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn17
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn18
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn19


MLRC MediaLawLetter Page 32 September 2017 

the information on the other,[20] the Court also held that “as a rule” the privacy and data 

protection rights should prevail.[21] 

For the ECtHR, the right to freedom of expression applies not only to the content of 

information, but also to the means of transmission or reception, since any restriction imposed 

on the means necessarily interferes with the right to receive and impart information.’[22] Thus, 

for example, if certain online platforms are told not to show certain web pages on search 

results, this can amount to an interference with Article 10. Firstly, it can interfere with the 

publisher’s ability to impart information and secondly it can interfere with the public’s ability 

to receive information. The “right to be forgotten” might thus become a serious threat to free 

online speech in the coming years, unless a delicate balancing exercise is performed on a case 

by case basis to determine which right will be given greater weight. 

The ECtHR’s balancing exercise is well-known - in a number of cases, starting with the leading 

Von Hannover judgment and repeated in many cases, most recently, in Satamedia v Finland,, 

the Court has provided a list of factors to be taken into account: 

(i)                 contribution to a debate of general interest; 

(ii)               how well-known is the person concerned and what is the subject of the report; 

(iii)             prior conduct of the person concerned; 

(iv)             method of obtaining the information and its veracity; 

(v)               content, form and consequences of the publication; and 

(vi)             severity of the sanction imposed [on the party claiming an interference with   

    freedom of expression].[23] 

As you see, this balancing exercise is not easily reconcilable with the Google Spain judgment, 

according to which the rights to privacy and data protection “override, as a rule, not only the 

economic interest of the operator of the search engine but also the interest of the general public 

in having access to that information upon a search relating to the data subject’s name.”[24]  It is 

also noteworthy that the CJEU referred to accessing information as an “interest” rather than as 

a fundamental right. At the same time, according to the ECtHR’s findings in its landmark 

judgment of Magyar Helsinki Bizottság v. Hungary, a right of access to information may arise 

in circumstances where access to the information is instrumental for the individual’s exercise of 

his or her right to freedom of expression, in particular “the freedom to receive and impart 

information” and where its denial constitutes an interference with that right[25]. 

It is clear that the ECtHR does not prioritise the “right to be forgotten” without due 

consideration of the potential wider impact on freedom of expression. While it is true that the 

(Continued from page 31) 

(Continued on page 33) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn20
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn21
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn22
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn23
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn24
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn25


MLRC MediaLawLetter Page 33 September 2017 

Internet poses new risks to data protection and privacy, this does not justify any downgrading 

of the fundamental right to freedom of expression. 

There are several recent cases where the Court engaged with the issues raised by the “right to 

be forgotten”. 

In Wegrzynowski and Smolczewski v Poland[26] the applicants won a defamation case against 

journalists over an article in a newspaper negatively describing them. The domestic courts 

ordered the newspaper to publish an apology. However, when the applicants requested that the 

same article be removed from the newspaper’s website, the domestic courts dismissed their 

claim, considering that this would amount “to censorship and the rewriting of history”. 

The Strasbourg Court found that the judgment declaring the impugned article to be in breach of 

the applicants’ rights, had not created a legitimate expectation that the article would be 

removed from the newspaper’s website. Also, it agreed with the domestic courts that it was not 

their role to engage in rewriting history by ordering the removal from the public domain of all 

traces of publications which have in the past been found defamatory by final judicial decisions. 

In such a situation, a comment on the article’s webpage informing the public of the outcome of 

the defamation proceedings might be sufficient. 

In Times Newspapers Ltd v. the United Kingdom (nos. 1 and 2)[27], the Times published two 

articles on someone presented as a “Russian mafia boss”. These articles were posted on the 

Times website simultaneously with their publication in the paper newspaper. The person 

concerned brought two libel cases – the first one concerning the articles themselves, and the 

second one – a year later – concerning their continuing Internet publication. Only following the 

second claim, the newspaper added a notice to the Internet archives announcing that both 

articles were subject to libel litigation and were not to be reproduced or relied on. The applicant 

newspaper argued that only the first publication of an article posted on the Internet could give 

rise to a defamation claim and not any subsequent downloads by Internet readers. However, the 

domestic courts held that a new cause of action occurred every time the defamatory material 

was accessed. The Strasbourg Court considered that the requirement to publish an appropriate 

disclaimer to an article contained in an Internet archive constituted a proportionate interference 

with the right to freedom of expression. 

The most recent case on this issue, Fürst-Pfeifer v. Austria[28], concerned a publication about 

the applicant - a psychological expert for court proceedings - stating that she suffered from 

psychological problems based on a psychological expert report about her from 1993. The 

domestic courts dismissed her claim – although the passages about her mental state in the 

article affected her private life, the content of the article was true, and the publication was 

directly linked to her public function as a court-appointed expert. 

(Continued from page 32) 

(Continued on page 34) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn26
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn27
file:///U:/MediaLawLetter/2017/009%20September/019%20Judge%20Yudkivska%20Privacy%20and%20the%20Press%20DH.htm#_edn28


MLRC MediaLawLetter Page 34 September 2017 

The Strasbourg Court agreed with its domestic counterparts. Remarkably, although the case 

was examined under Article 8, the Court stressed importance of Article 10: 

“…It is (Article 10) which has been specifically designed by the drafters of the Convention to 

provide guidance concerning freedom of speech – also a core issue in the present application. 

Paragraph 2 of Article 10 recognises that freedom of speech may be restricted in order to 

protect reputation. In other words, the Convention itself announces that restrictions on freedom 

of expression are to be determined within the framework of Article 10 enshrining freedom of 

speech”. 

To conclude, nobody desires that people be stigmatised indefinitely for their past indiscretions. 

In this respect, increasing the individual’s control over personal data is a welcome move. 

However, we must be cautious that when faced with new challenges we do not overreact and 

trample upon other fundamental rights. 

The Court’s recent jurisprudence suggests that it will stick to its well-developed and carefully 

nuanced assessment, weighing the equally important rights against each other. And this Court 

recognises that the more sophisticated modern technologies become, enlarging the State's 

capacity to obtain, process and store private communications, the greater the need for adequate 

legal safeguards securing respect for human rights. 

Notes 

[1] Dorothy J. Glancy. The Invention of the Right to Privacy// Arizona Law Review, v.21, n.1, 
pp.1-39 (1979), p.1. 

[2] Toby Mendel, Andrew Puddephatt, Ben Wagner, Dixie Hawtin, Natalia Torres. Global 
Survey on Internet Privacy and Freedom of Expression. UNESCO series on internet freedom. 
144 p. (2012), p.50. 

[3] See, among many others, López Ostra v. Spain, 9 December 1994, Series A no. 303-C. 

[4] See among many others Sidabras and Džiautas v. Lithuania, nos. 55480/00 and 59330/00, 
ECHR 2004‑VIII. 

[5] Dickson v. the United Kingdom [GC], no. 44362/04, ECHR 2007‑V. 

[6] Hämäläinen v. Finland [GC], no. 37359/09, ECHR 2014. 

[7] Gross v. Switzerland, no. 67810/10, 14 May 2013. 

[8] Guillot v. France, no. 22500/93, 24 October 1996. 

[9] Dubská and Krejzová v. the Czech Republic [GC], nos. 28859/11 and 28473/12, ECHR 
2016. 

[10] Mennesson v. France, no. 65192/116, 26 June 2014. 

(Continued from page 33) 

(Continued on page 35) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2255480/00%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2259330/00%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2244362/04%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2237359/09%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2267810/10%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2228859/11%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2228473/12%22]%7D


MLRC MediaLawLetter Page 35 September 2017 

[11] See Evans v. the United Kingdom [GC], no. 6339/05, § 71, ECHR 2007. 

[12] Bărbulescu v. Romania [GC], no. 61496/08, 5 September 2017. 

[13] Khmel v. Russia, no. 20383/04, 12 December 2013. 

[14] B. van der Sloot, ‘Privacy as Personality Right: Why the ECtHR's Focus on Ulterior 
Interests Might Prove Indispensable in the Age of "Big Data"’, Utrecht Journal of International 
and European Law,  2015-80, p. 25-50.  

[15] Marlow v. the United Kingdom, (dec.) no. 42015/98, 5 December 2000. 

[16] Pfeifer v. Austria, no. 12556/03, 15 November 2007. 

[17] See Sidabras and Džiautas v. Lithuania, nos. 55480/00 and 59330/00, § 49, ECHR 
2004‑VIII. 

[18] Sõro v. Estonia, no. 22588/08, 3 September 2015. 

[19] Putistin v. Ukraine, no. 16882/03, § 33, 21 November 2013. 

[20] Google Spain SL and Google Inc. v Agencia Española de Protección de Datos (AEPD) 
and Mario Costeja González Case C-131/12 (13 May 2014) at [81]. 

[21] Ibid at [99]. 

[22] Autronic AG v Switzerland , no. 12726/87, § 47, 22 May 1990. 

[23] Von Hannover v. Germany (no. 2) judgment ([GC], nos. 40660/08 and 60641/08, § 108, 
ECHR 2012, and Satakunnan Markkinapörssi Oy and Satamedia Oy v. Finland [GC], 
no. 931/13, § 62, 27 June 2017. 

[24] Google Spain SL and Google Inc. v Agencia Española de Protección de Datos (AEPD) 
and Mario Costeja González Case C-131/12 (13 May 2014) at [99]. 

[25] Magyar Helsinki Bizottság v. Hungary [GC], no. 18030/11, § 156, ECHR 2016 

[26] Węgrzynowski and Smolczewski v. Poland, no. 33846/07, § 57, 16 July 2013. 

[27] Times Newspapers Ltd v. the United Kingdom (nos. 1 and 2) (nos. 3002/03 and 23676/03, 
ECHR 2009. 

[28] Fürst-Pfeifer v. Austria, nos. 33677/10 and 52340/10, 17 May 2016. 

(Continued from page 34) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%226339/05%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2261496/08%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2220383/04%22]%7D
http://www.ivir.nl/publicaties/download/1555
http://www.ivir.nl/publicaties/download/1555
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2242015/98%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2212556/03%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2255480/00%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2259330/00%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2222588/08%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2216882/03%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2240660/08%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2260641/08%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%22931/13%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2218030/11%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2233846/07%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%223002/03%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2223676/03%22]%7D
http://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:%5B%2233677/10%22%5D%7D
http://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:%5B%2252340/10%22%5D%7D


MLRC MediaLawLetter Page 36 September 2017 

Laura Handman is a partner at Davis Wright Tremaine, dividing her time between the New 

York and Washington D.C. Offices and is co-chair of the firm’s Appellate Practice. 

If you’d like to participate in this monthly series, let us know: medialaw@medialaw.org. 

1. How’d you get into media law? What was your first job? 

I trace the roots of my interest in media law to several people. First and foremost my mother 

who, had she been born 30 years later, probably would have been a media lawyer. Instead, she 

focused her career on fighting censorship. For example, when a school in Tucson wouldn’t 

allow a teacher to put on the Pulitzer Prize-winning play “The Shadow Box,” then fired the 

teacher, my mother had Christopher Reeve perform a reading of the play in Tucson.  

(Continued on page 37) 

10 Questions to a Media Lawyer:  
Laura Handman 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

mailto:medialaw@medialaw.org


MLRC MediaLawLetter Page 37 September 2017 

My father, still with us at 95, has also been an inspiration. He has been in the theater my whole 

life, putting on new American plays, and teaching acting – he still teaches four nights a week. 

He got me thinking about the power of language. People ask me why I didn’t become an actor. 

That’s easy: I don’t have the talent. But when you’re in a court room, you’re in a role and I 

think my father’s training has rubbed off in that regard. 

Another inspiration is Victor Kovner, who I’ve known since I was 16 and who has been my law 

partner for 30 years. He remains my guiding light. 

My first job in media law was in 1983. I had left the U.S. Attorney’s office in the Eastern 

District of New York and joined Coudert Brothers in New York. In those early years, I 

represented 60 Minutes and went to a maximum-security prison in Florida where the allegation 

was that guards had used a prisoner as part of a “Goon Squad.” And I represented Geraldo 

Rivera in a suit brought by the then head of the U.S. Marshals Service for a report that 

protected witnesses had been killed or committed suicide because of problems in the Service. 

From then on, I was hooked on media law.  

2. What do you like most about your job? What do you like least? 

What I like least is easy: billing.  

I love every other part of the job. Litigation is my adrenaline, but I also love pre-publication 

review. Our clients include everything from Pew Charitable Trust to the Atlantic to the New 

York Post. Each is a different genre, and each has a different risk level, a different brand, a 

different style of writing, and different subject matter. I love the array. It’s always interesting 

and challenging.  

3. What’s the biggest blunder you’ve committed on the job? 

I’d had a nice victory in New York’s highest court in Finger v. Omni, a right of publicity case 

over an illustration for an article on how caffeine-injected sperm performed better in in-vitro 

fertilization. Omni used a picture of the large Finger family to illustrate. The family took issue, 

saying “We’re all naturally born; we don’t even drink coffee!” We won. The court deferred to 

editorial judgment, that the photo was illustrative and reasonably related to a newsworthy story.  

With that victory in hand, I felt we were in a good position for another right of publicity case in 

a mid-level New York appellate court, Nieves v. HBO. The case involved a television show 

called Family Bonds, which followed a family in the bail bondsman business. The episode in 

question showed the youngest member of the family on his first assignment. The cameras were 

in the truck, the guys were talking, and he was trying to be as macho as the others. A woman 

crossed their path in the street. He said something I won’t repeat here about getting aroused, 

and they included those seconds in the show as illustrative of his first time out and the sort of 

back and forth banter of the family. I thought it was reasonably related and newsworthy. And 

(Continued from page 36) 

(Continued on page 38) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://scholar.google.com/scholar_case?case=4096370855176455882&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr


MLRC MediaLawLetter Page 38 September 2017 

although vulgar, I felt it was a compliment to her good looks. Wrong! The five male judges 

were extremely hostile and protective of her and they affirmed the denial of the motion to 

dismiss.   

4. Highest court you’ve argued in or most high-profile case? 

I haven’t argued in the Supreme Court, but I appear often in the Circuits – this year in the D.C. 

Circuit we got a decision establishing that inadvertent misreading of a court document was not 

actual malice.  I’ve been lucky to work on cases that have had real legal impact. For instance, I 

argued two cases, one in the D.C. Circuit and one in New York Supreme Court, which 

produced the first opinions in the U.S. to hold that British libel judgments were repugnant to 

our fundamental constitutional policy and should 

not be enforced.  

Those two decisions ultimately set the table for  

the unanimous passage of the SPEECH Act in 

Congress, and that in turn led the British to adopt 

the Defamation Reform Act, which gets closer to 

having a fault standard. The Parliamentarians said 

they were shamed by what had happened in the 

U.S.  

A more recent case was in the New York’s First 

Department in 2014: Stepanov v. Dow Jones. The 

opinion laid out standards for libel by implication 

for the first time at the appellate level in New 

York. In that case, the judge wrote there had to be 

a “rigorous showing” on the face of the article that 

the implication was affirmatively intended or 

endorsed by the publication.  

Another case that had impact was again for Dow 

Jones. In 1989, the AMA had obtained an 

injunction that prohibited the federal government from releasing information about what 

doctors received as reimbursement from Medicare. We went back to the court, 34 years later, 

and got the injunction vacated over the AMA’s objection. We then submitted a FOIA request 

and were able to convince HHS to release that data. That led to important stories about our 

health care system, which won the Wall Street Journal the 2015 Pulitzer Prize.  

5. What’s a surprising object in your office? 

On my office wall are two covers of the New York Times Magazine. I was on the cover in 

1986. I had just returned to work from having my daughter and I was approached by a reporter 

(Continued from page 37) 

(Continued on page 39) 

Handman on the cover of the New York Times 

Magazine in 1986. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://scholar.google.com/scholar_case?case=7540228174983613179&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr


MLRC MediaLawLetter Page 39 September 2017 

for a story on how the role of wives had changed. I have to say being just back from maternity 

leave was probably not the best time to be giving an interview on this subject, but I did. My 

picture was taken with my husband’s hands on my shoulder with the title “The American 

Wife.” It’s ironic because I don’t at all think of myself in any way, shape or form as a typical 

American wife. 

Underneath it is another New York Times Magazine cover with a picture of my husband, 

Harold Ickes. The story is called “The President’s Man and His Secrets,” by Michael Lewis. 

Above my husband is a picture of his father, who had been Secretary of the Interior under 

Franklin D. Roosevelt.  

Behind my desk is a poster from Animal Planet’s hit series, Whale Wars. The show involved 

Sea Shepherd’s efforts to intercept whaling in the Southern Ocean, sometimes by ramming 

Japanese boats. Sea Shepherd was eventually enjoined from approaching closer than 500 yards. 

We did the challenging pre-broadcast review of the show.  

6. What’s the first website you check in the morning? 

I get three newspapers delivered that I read religiously – the New York Times, the Washington 

Post and the Wall Street Journal. I have read the New York Post’s Page Six gossip column the 

night before for work. Online, I look at Law360 Media and Entertainment and Columbia Journalism 

Review’s daily morning newsletter. And, of course, I am a devoted reader of the MLRC’s daily 

clips. 

7. It’s almost a cliché for lawyers to tell those contemplating law school: “Don’t go.” What 

do you think? 

When people want their kids to go to law school, they say “Go talk to Laura.” I’m an 

enthusiastic lawyer. I love what I do and I love the people I do it with. I can’t believe I’m paid 

to do it. It’s incredibly fulfilling. The First Amendment is my passion. I tell them, “Find your 

passion.”  

8. One piece of advice for someone looking to get into media law? 

The most necessary skill is to be a great brief writer because most of our cases are decided long 

before we get to trial. So wherever you learn that skill – even a law firm doing commercial 

litigation – it will serve you well. 

You should also look for internship opportunities: at NPR or with the Reporters Committee or 

places where you’ll at least get exposure to media lawyers. Prior journalism experience also 

sharpens your instincts. Beyond that, it is being at the right place at the right time.  

(Continued from page 38) 

(Continued on page 40) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 40 September 2017 

9. What issue keeps you up at night? 

Leaks. I’ve represented a number of reporters in leak investigations. I don’t have any reason to 

believe it’s going to get any better. In fact, I’m fearful that it could get much worse, that 

reporters could be prosecuted for the first time under the Espionage Act for reporting on 

classified information that they receive.  

10. What would you have done if you hadn’t been a lawyer? 

I sometimes think I could’ve been a hostess, like Elaine at Elaine’s, a Manhattan cafe where 

artists, politicians and journalists would congregate. I would preside over the conversation. 

(Continued from page 39) 

MLRC Forum 2017: Is Libel Back? 
November 8, 2017, 4:00 p.m.-5:45 p.m., Grand Hyatt NYC  

(Before the MLRC Dinner & Reception) 
 

Click to RSVP  
 
Is Libel Back is a pertinent question in light of the seeming increase in libel filings in the past year. 

We will get some quantitative data on that question and, mainly, discuss why this trend is 

happening. 

 

• Have Trump’s attacks on the media emboldened plaintiffs and put the media in a weaker 

and more vulnerable position? 

• As a result, do plaintiffs think juries are more likely to rule against the media, and was 

Trump’s fake news campaign a factor in ABC’s settling the Pink Slime case for record 

shattering damages? 

• Is the 24/7 news cycle, the internet’s need for speed or leaner news staffs responsible for 

more mistakes being made? 

• Is financing of such suits by billionaires maybe seeking revenge on a publication contributing to this 

trend? 

• And what are we going to do about all this? 

 

These and other questions will be discussed by a great panel of Bob Lystad, who will report on 

these trends from an insurance co. point of view; David McCraw of The New York Times, who 

will discuss the recently filed and dismissed libel case against The Times by Sarah Palin; Lynn 

Oberlander, who will look at these questions from the digital front; Liz McNamara, who litigated 

the UVA trial and has a national perspective on these issues; and Eriq Gardner of The Hollywood 

Reporter, who covered the Pink Slime case and many other libel matters in the past year. MLRC 

Executive Director George Freeman will moderate. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://members.medialaw.org/MLRC/Events/Event_Display.aspx?EventKey=FORUM17



