
MEDIALAWLETTER 
Reporting Developments Through November 25, 2015 

MLRC 

 

     From the Executive Director’s Desk………………..………………………………………..03 

     Free Speech in Jeopardy on Campuses 

 

     2015 Annual Dinner: A Night at the Movies………………………………………………...07 

     Lively Panel Discusses  Journalism, Law and Film 

 

     MLRC Annual Meeting Reviews Accomplishments and Plans for Next Year……...…….44 

 

LIBEL & PRIVACY 

 

Pa.     Pennsylvania Supreme Court Reinstates Verdict In Favor Of Media Defendants……….11 

     Decision Ends Long-Running Newspaper Libel Case 

     Joseph v. Scranton Times 

 

Conn.    Connecticut Court Holds That First Amendment Protects Posting of Missing Person   

     Flyers……………………………………………………………………………………..…….15 

     Gleason v. Smolinski 

 

E.D. Va.  Virginia Federal Court Dismisses Libel Complaint Against Forbes Contributor…..…….18 

     Complaint Failed Iqbal/Twombley Test;  Article Was Substantially True and Opinion 

     Sota v. Estevez 

 

ACCESS / FREEDOM OF INFORMATION 

 

Fla. App.   Florida Appellate Court Reverses Order Compelling Economic Development  

     Commission to Disclose Records………………………………………………………..……19 

     Economic Dev. Comm’n v. Ellis 

 

INTELLECTUAL PROPERTY 

 

2d Cir.    Second Circuit Rules in Favor of  Author of “Point Break” Parody……………………....22 

     Unauthorized  Parody Protected By Copyright Law 

     Keeling v. Hars 

520 Eighth Avenue, North Tower, 20th Floor, New York, New York 10018 (212) 337-0200  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 2 November 2015 

E.D. Mo.  Court Upholds Advertising Proposal Use of Photos as Fair Use…………...26 

     Kennedy v. Gish Sherwood & Friends, Inc. 

 

INTERNATIONAL 

 

Poland   Polish Blasphemy Law  Declared Constitutional……………………...…….30 

     Missed Opportunity to Protect Freedom of Expression in Poland 

 

UK     Photos of Children in California a Misuse of Private Information &  

     Breach of Data Protection When Published in England……………...…….32 

     Weller v Associated Newspapers Limited  

 

Europe   Across the Pond: Updates on UK and European Media Law……………...36 

     Contempt of Court, ECHR and Privacy, Responsible Journalism Defense 

Upcoming Events 

MLRC/Southwestern  

Entertainment and Media Law Conference 
January 14, 2016 
Los Angeles, CA 

Legal Issues Concerning Hispanic and Latin American Media 
March 7, 2016 

Miami, FL  

Legal Frontiers in Digital Media 
May 19-20, 2016 

Mountain View, CA  

MLRC/NAA/NAB Media Law Conference 
September 21-23, 2016 

Reston, VA 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.swlaw.edu/academics/entertainmentlaw/instevents/entmediaconf2016
http://www.swlaw.edu/academics/entertainmentlaw/instevents/entmediaconf2016
http://www.medialaw.org/component/content/article/10/239-legal-issues-concerning-hispanic-and-latin-american-media
http://www.medialaw.org/component/content/article/10/116-legal-frontiers-in-digital-media
http://www.medialaw.org/component/k2/item/1159


MLRC MediaLawLetter Page 3 November 2015 

 I went to college in years of great turmoil, 1967-71. We protested the war in Vietnam, 

demonstrated for civil rights, argued with administrators (and family) about drugs, sex, rock ‘n 

roll, length of hair, and held sit-ins, moratoria, and happenings. 

 I’ve often said that one of the luckiest breaks I’ve gotten was going to 

college the years I did. There was an excitement of new ideas (and music); a 

massive change in culture and values, an almost daily debate about the 

events of the day and a tension and struggle about whether to embrace all the 

new mores. 

 Lately, originating with the demonstrators at the University of Missouri, 

somewhat similar occurrences have taken place at numerous campuses 

across the country. But they really have not been very similar at all. For 

instead of debate and a vigorous jousting of ideas, one of the major themes 

of last month’s movement has been the orthodoxy of political correctness, 

and the main victims – particularly sadly for us – have been free speech and 

the marketplace of ideas. 

 The notion that a seemingly liberal ideology 

would not only fail to carry the banner of free 

speech but would directly attack it seems preposterous to the 

revolutionaries of the 60’s and 70’s and perfidious to us media 

lawyers. Indeed, the facts are so incredible and strange that they are 

briefly worth examining, per chance, at a decidedly liberal institution, 

my own alma matter, Amherst College – but the themes enumerated 

below have been much the same at Yale, Claremont, Missouri and a 

host of other campuses. 

 I’ll put aside the “Amherst Uprising’s” demand that the school fire 

Lord Jeffrey Amherst as its mascot for the sin of supporting the 

strategy (the history is not entirely clear) of giving smallpox-laden 

blankets to the enemy Indians prior to the Revolutionary War; would 

killing them with muskets and cannon be better? How can today’s 

standards fairly judge the actions of 250 years age? If the mascot must 

go, why not the name of the college and town?; and so, goodbye to 

Jefferson, Calhoun and apparently Woodrow Wilson at Princeton. As one pundit put it, soon all 

our cities and buildings will be named Mother Teresa. 

(Continued on page 4) 

From the Executive Director’s Desk 

Free Speech in Jeopardy on Campuses 

George Freeman 

The notion that a 

seemingly liberal 

ideology would not 

only fail to carry the 

banner of free 

speech but would 

directly attack it 

seems preposterous 

to the 

revolutionaries of 

the 60’s and 70’s 

and perfidious to us 

media lawyers.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 4 November 2015 

 But moving on from this bit of political correctness run amok, the Amherst protestors also 

have demanded that “students who posted the ‘All Lives Matter’ posters, and the ‘Free Speech’ 

posters that stated ‘in memoriam of the true victim of the Missouri Protests: Free Speech’ … be 

required to attend extensive training for racial and cultural competency.” How Orwellian is 

that? Protestors seeking a compulsory re-education program for counter-protestors.  

 Another Amherst Uprising demand is that its President state a “zero-tolerance policy for 

racial insensitivity and hate speech.” A private college is not – unlike the University of 

Missouri – bound to protect all speech but that which would incite imminent lawless action. But 

for the protestors to demand that the authorities ban speech which, albeit unpleasant and 

offensive, is non-threatening and – more to the point – opposite to the protestors’ beliefs, seems 

to turn the First Amendment on its head. 

 Even more bizarre is the demand in many of the campus protests that the self-identified 

marginalized students be afforded “safe spaces.” Apparently, based on what transpired at 

Missouri, they should be free to meet and be safe from the press; as has famously been 

reported, a faculty member joined the protestors there in trying to ban a press photographer 

from viewing their otherwise public meeting. But the media is not all they want to be safe from. 

 Even more shockingly, they want to be safe from ideas they don’t share, ideas they find 

insensitive. I remember going door-to-door in 1969 debating with conservative and hostile 

townsmen the impropriety of being at war in Southeast Asia. But an exchange of ideas and 

debate as to history and policy seems now to be strongly disfavored. In these safe spaces, 

students would be protected from even having to listen to contrary viewpoints. 

(Continued from page 3) 

(Continued on page 5) 

The times they are a changin’: 1964 v. 2015. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 5 November 2015 

 But isn’t the academy the last place in need of such a safe space? Other than perhaps after a 

drunken frat party (too often leading to unspeakable crimes), the typical campus certainly is 

safer than the neighborhood surrounding it. But more to the point, students come to the 

university to exchange ideas and to learn about positions different from their own. Why are 

they so timid and discomfited with such opposing views that they can’t vigorously counter 

them, yes, in the marketplace of ideas. It’s hard to see how the schools are helping their 

students in their upcoming careers and in life itself if they are protecting them from 

uncomfortable and hostile speakers and ideas. 

 Even worse, as suggested above, it’s not only any ideas which they disagree with, but which 

deviate from the current politically correct orthodoxy, which is the enemy. That this sort of 

unthinking and over-sensitive drive to censorship is happening on our campuses would seem to 

lead to the conclusion that some re-education is needed – perhaps in 

the values inherent in the First Amendment. 

 Peter Scheer, himself an Amherst grad and the Executive Director 

of the First Amendment Coalition, asks: “When did college students 

become so fearful of competing ideas? When did they become so 

emotionally frail that even a hint of criticism is seen as a hostile act 

from which they must be shielded (and for which perpetrators must be 

re-educated)?” 

 I have no sympathy for bigoted or distasteful speech. But as our 

Supreme Court has noted on a number of occasions, there is a 

difference between fighting words and offensive speech. Students in 

top colleges, of all people, ought to be able to, or, at the least, ought to 

be learning how to, meet, contest and trump such nasty speech with 

better and more valued ideas, not ask their government – school 

administrators – to protect and punish their opponents. Isn’t that what 

the First Amendment is all about? 

 

*  *  * 

 

 This unfortunate situation is not merely anecdotal nor is it limited to the privileged few on 

ivied campuses. A recent Pew survey shows that skepticism about free speech and the 

appropriateness of government restricting offensive remarks is shockingly widespread among 

the younger sector of our population, Thus, when asked whether Government should be able to 

prevent people from saying things that are offensive to minority groups, 28% of Americans 

agreed (including 24% of Baby Boomers) – but so did a whopping 40% of Millennials (ages 18

-34). (Very interesting in relation to our recent Hate Speech conference in Paris – and 

(Continued from page 4) 

(Continued on page 6) 

For the protestors to 

demand that the 

authorities ban 

speech which, albeit 

unpleasant and 

offensive, is non-

threatening and – 

more to the point – 

opposite to the 

protestors’ beliefs, 

seems to turn the 

First Amendment on 

its head. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 6 November 2015 

consistent with the comments by European lawyers there – half of EU respondents agreed, 

including 70% of Germans and 48% of the French surveyed, quite different than the American 

28% total.  

 At bottom, the fact remains that among the young, this renunciation of free speech principles 

in favor of the authorities’ responsibility to censor and even punish unpopular, politically 

incorrect and offensive speech (let alone re-educating those who might dare to utter such 

words) is widespread and not limited to the elite campuses. Those of us in the media bar, in my 

view, have an obligation not only to our clients, but to proselytize in favor of free speech values 

as well. Given this sorry state of affairs, we have a lot of work to do. 

 We welcome responses to this column at gfreeman@medialaw.org; they may be printed in 

next month’s MediaLawLetter. 

(Continued from page 5) 

0011101010101010000101010001010000010101001010101010101010100001010101111110101101010101010100011
1010101010100001010100010100000101010010101010101010101000010101011111101011010101010101000111010
1010101000010101000101000001010100101010101010101010000101010111111010110101010101010001110101010
1010000101010001010000010101001010101010101010100001010101111110101101010101010100011101010101010
0001010100010100000101010010101010101010101000010101011111101011010101010101000111010101010100001
0101000101000001010100101010101010100001010101111110101101010101010100011101010101010000101010001
0100000101010010101010101010101000010101011111101011010101010101000111010101010100001010100010100
0001010100101010101010101010000101010101010000101010111111010110101010101010001110101010101000010
1010001010000010101001010101010101010100001010101111110101101010101010100011101010101010000101010
0010100000101010010101010101010101000010101010101000010101011111101011010101010101000111010101010
1000010101000101000001010100101010101010101010000101010111111010110101010101010001110101010101000
0101010001010000010101001010101010101010100001010101010100001010101111110101101010101010100011101
0101010100001010100010100000101010010101010101010101000010101011111101011010101010101000111010101
0101000010101000101000001010100101010101010101010000101010101010000101010111111010110101010101010
0011101010101010000101010001010000010101001010101010101010100001010101111110101101010101010100011
1010101010100001010100010100000101010010101010101010101000010101010101000010101011111101011010101
0101010001110101010101000010101000101000001010100101010101010101010000101010111111010110101010101
0100011101010101010000101010001010000010101001010101010101010100001010101010101010000101010111111
0101101010101010100011101010101010000101010001010000010101001010101010101010100001010101111110101
1010101010101000111010101010100001010100010100000101010010101010101010101000010101011111101011010
1010101010001110101010101000010101000101000001010100101010101010101010000101010111111010110101010
1010100011101010101010000101010001010000010101001010101010101010100001010101111110101101010101010
1000111010101010100001010100010100000110101001010101010101010100001010101111110101101010101010100
0111010101010100001010100010101100001010100101010101010101010000101010111111010110101010101010001
1101010110101000010101000101100000101010010101010101010101000010101011111101011010101010101000111
0101101010100001010111110001010000010101001010101010101010100001010101111110101101010101010100011
1010101010100001010100010100000101010010101010101010101000010101011111101011010101010101000111010
1010101000000010101000101000001010100101010101010101010000101010111110101010100001010101111110101
1010101010101000111010101010100001010100010100000101010010101010101010101000010101011111101011010
1010101010001110101010101000010101000101000001010100101010101010101010000101001010110101010101010
0011101111111101010101000010101000101000001010100101010101010101010000101010111111010110101010101
0100011101010101010000101010001010000010101001010101010101010100001010101111110101101010101010101
1110101010101010101000010101011111101011010101010101000111010101010100001010100010100000101010010
1010101010101010000101010111111010110101010101010001110101010101000010101000101000001010100101010
1010101010100001010100001010100010100000101010010101010101010101000010101011111101011010101010101
0001110101010101000010101000101000001010100101010101010101010000101011111010101010000101010111111
0101101010101010100011101010101010000101010001010000010101001010101010101010100001010101111110101
1010101010101000111010101010100001010100010100000101010010101010101010101000010111111011111101011
0101010101010001110101010101000010101000101000001010100101010101010101010000101010111111010110101
0101010100011101010101010000101010001010000010101001010101010101111010100001010101111110101101010

The 13th Annual Entertainment & Media Law Conference 

One Year After  
the Sony Hacks:  
Reverberations in the  
Industry and the Law 

THURSDAY, JANUARY 14, 2016  
LOS ANGELES TIMES BUILDING 
 
The Future of Theaters: 

The Role of Traditional Distribution in the Digital Era 

On the Digital Battlements: 

Dealing With Hackers, Enemy States and the U.S. Government 

From Your Hard Drive to the Front Page: 
Leaked Information, Journalism and the First Amendment 
 

Full schedule and registration:  www.medialaw.org 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

mailto:gfreeman@medialaw.org
http://www.swlaw.edu/academics/entertainmentlaw/instevents/entmediaconf2016


MLRC MediaLawLetter Page 7 November 2015 

 After cocktails, appetizers, a rich dinner, and perhaps a few handfuls of popcorn,  

the more than 600 guests at the MLRC Annual dinner may be forgiven for groaning a 

bit at the program’s opening gambit. Without warning, the lights dimmed and up on 

three large screens appeared excerpts of a lurid chat between two members of the 

website Dark Fetish Net detailing the rape, murder, dismemberment and eventual 

consumption of a fleshy female victim.  
 So began “A Night at the Movies,” an examination of the relationship between 

journalism, law, and film. The panelists: Erin Lee Carr, director of the documentary 

“Thought Crimes: The Story of the Cannibal Cop,” Victor Kovner, attorney for HBO’s 

“The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst,” and Marty Baron, ex-editor of the 

Boston Globe, portrayed by Liev Schreiber in the recent hit “Spotlight.” The spirited 

moderator was NBC’s Cynthia McFadden. 
 Below are some of the highlights from the discussion. Subjects ranged from 

reporter’s privilege, legal and ethical obligations to film subjects and law enforcement, 

journalists’ varied sense of FOIA, and the moment in “Spotlight” where Globe outside 

counsel and long-time MLRC member Jon Albano is mentioned by name.  
 

(Continued on page 8) 

2015 Annual Dinner: A Night at the Movies 

Lively Panel Discusses  
Journalism, Law and Film 

Panelists left to right: Marty Baron, Cynthia McFadden, Erin Lee Carr and Victor Kovner 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 8 November 2015 

McFadden: Did Valle’s lawyers advise 

against him doing the film? 

 

Carr: I think they said, "Be cautious. We 

just got you off. You could've been in jail for 

40 years - why would you jeopardize this?" 

But I think he wanted to see what was going 

to happen. He thought he had never 

committed a crime, so why not let a 

documentary crew follow him around? … I 

really felt it was a fair shake for him. 
 

* * * 
McFadden: If you had come across 

material in the course of making the film that 

would've been useful to prosecutors, would 

you have gone to them? 
 

Carr: I want to defer to my lawyer! I think I'm obligated to – yes. But fortunately for 

Mr. Valle and fortunately for me, that was not the case. 
 

* * * 
 

McFadden: Andrew [Jarecki] and the 

filmmakers are very open in the film about saying 

that the second interview with Robert Durst comes 

about under some degree of duress. Robert Durst 

needs the outtakes that the filmmakers have, and 

the filmmakers discuss on camera how this is going 

to allow them to put pressure on him to sit down a 

second time. 
 

Kovner: They had been urging him for an 

extended period of time to be interviewed. Bob 

agreed on a great many occasions that he would 

be interviewed, but he kept putting it off. Ultimately, 

he agreed to it. Did he agree to it for this particular 

(Continued from page 7) 

(Continued on page 9) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 9 November 2015 

reason? That's hard to say; I don't know. I don't think he was under coercion. He was 

consistently advised by his counsel and repeatedly rejected the advice of his counsel. 
 

* * * 
 

McFadden: Someone mentioned to me the other day Janet Malcolm’s famous 

book “The Journalist and the Murderer.” She makes a really strong argument that 

journalists are always seducing and betraying their sources. I’d love to get a thought 

about this lingering notion that journalism is, as she puts it, an immoral act. “Journalism 

is morally indefensible,” she said. “Journalists and their subjects are always in a dance 

of seduction and betrayal.” 
 

Kovner: I think Janet Malcolm has it wrong. It’s not a question of betraying a 

source, because the journalist does not owe the duty to the source. The journalist 

owes the duty to his or her audience –  and to the truth. 
 

* * * 
 

McFadden: The film says it was the first day on the job you made this 

assignment. Is that true? 
 

Baron: It is true. It was my first news meeting, my first day … There was a 

column written by Pulitzer Prize winning columnist Eileen McNamara about a priest 

(Continued from page 8) 

(Continued on page 10) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 10 November 2015 

named John Geoghan who had been accused of abusing as many as 80 kids …  She 

ended her column saying the truth may never be known, because documents were 

under seal. My perspective is when someone says the truth may never be known, that 

should be chum for journalists. Not that I want to compare us to sharks, but our 

obligation is to go find out what that truth is, not settle for one side saying one thing 

and another side saying something else, particularly when it involves an instance of 

grave wrongdoing. 
 

* * * 
 

McFadden: Being an outsider in Boston obviously made a difference. It changed 

the point of view. 
 

Baron: People at the Globe have said I was able to offer a fresh perspective. I 

think there was almost an assumption that because the documents were under seal 

that they simply weren’t going to be able to get them. … I came with the expectation 

that any documents that were being hidden from the public could be obtained. Now of 

course these were not public records by any means. But our practice in Florida 

would’ve been to go to court to unseal these documents. I asked in that first meeting 

whether they’d considered doing that and there was silence. 
 

(Continued from page 9) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 11 November 2015 

By Kevin C. Abbott and Justin H. Werner 

 The Pennsylvania Supreme Court this month put an end to a long-running defamation action 

concerning a series of articles discussing the searches and investigation of plaintiffs and their 

ties to organized crime. Following a new trial that the Supreme Court ordered after it vacated 

the first trial due to an appearance of impropriety in the assignment of the non-jury case to a 

former judge who now resides in federal prison, the trial court found in favor of the Citizens’ 

Voice. On appeal, the Superior Court reversed in part and ordered a third trial. In an opinion 

dated November 20, 2015, the Pennsylvania Supreme Court reversed 

the Superior Court, reinstated the trial court’s judgment in favor of the 

Citizens’ Voice, and brought final close to a case that has lasted over 

13 years.  Joseph v. Scranton Times.   

 In doing so, the Supreme Court clarified that Pennsylvania 

defamation law mandates proof of actual injury to reputation as a 

prerequisite to the recovery of other injuries, such as emotional 

distress, humiliation, and embarrassment, and reaffirmed the 

challenging burden imposed by the constitutionally-mandated “actual 

malice” standard for the recovery of presumed damages in private 

figure cases.   

 

Background 

 

 In 2002, Thomas Joseph, his printing and call center businesses, 

two airport limousine businesses, and his son sued the Citizens’ Voice 

and its reporters for a series of ten articles that appeared in the 

Citizens’ Voice newspaper in Wilkes-Barre, Pennsylvania in 2001.  

The articles reported on the searches of Joseph’s home and business as 

part of a federal criminal investigation into Joseph’s alleged ties to 

organized crime and to William D’Elia, the reputed head of organized crime in the area.  No 

criminal charges were brought against Joseph. 

 This case was first tried in 2006. Following a nonjury trial, former judge Mark Ciavarella 

entered a judgment of $3.5 million in favor of the plaintiffs.  On the Citizens’ Voice’s appeal, 

the Superior Court deferred to former judge Ciavarella’s findings and affirmed.  See Joseph v. 

(Continued on page 12) 

Pennsylvania Supreme Court Reinstates 

Verdict In Favor Of Media Defendants  
Decision Ends Long-Running Newspaper Libel Case 

The Supreme Court 

clarified that 

Pennsylvania 

defamation law 

mandates proof of 

actual injury to 

reputation as a 

prerequisite to the 

recovery of other 

injuries, such as 

emotional distress, 

and reaffirmed the 

challenging burden 

imposed by the 

constitutionally-

mandated “actual 

malice” standard.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.pacourts.us/assets/opinions/Supreme/out/J-35-2015mo%20-%201024447765726544.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 12 November 2015 

Scranton Times, L.P., 959 A.2d 322 (Pa. Super. 2008).  When evidence was discovered that the 

nonjury trial had been improperly steered to Ciavarella by former president judge Michael 

Conahan, that Ciavarella and Conahan were involved in a criminal conspiracy (popularly 

termed the “Kids for Cash” scandal), and that Conahan frequently met with D’Elia, the 

Supreme Court vacated the first judgment based on its finding that the first trial “was infected 

with the appearance of judicial impropriety” and ordered a new trial.  Joseph v. Scranton 

Times, L.P., 987 A.2d 633, 635 (Pa. 2009). 

 The second nonjury trial was conducted in 2011 before Judge Joseph Van Jura.  After 

hearing two weeks of testimony, Judge Van Jura found that Joseph and 

his witnesses were not credible, that the plaintiffs did not prove any 

injury caused by the allegedly false statements in the articles, and thus 

plaintiffs had not proven one of the essential liability elements of a 

defamation claim.  The trial court entered judgment in favor of the 

Citizens’ Voice.  The plaintiffs appealed and the Superior Court 

affirmed the trial court’s dismissal of the claims by Joseph’s business 

but reversed the trial court’s judgment against Joseph and his son.  See 

Joseph v. The Scranton Times, L.P., 2014 Pa. Super. 49 (March 11, 2014).   

 The Superior Court held that the trial court committed legal error by 

disregarding the plaintiffs’ own testimony of embarrassment and 

humiliation resulting from the articles. The Superior Court also 

concluded that the trial court committed a legal error by failing to 

consider whether the plaintiffs had proved actual malice and could 

recover presumed damages, even in the absence of proof of injury to 

his reputation.  The Superior Court remanded for a new trial on actual 

malice and damages.   

 

Pennsylvania Supreme Court’s Decision 

 

 The Pennsylvania Supreme Court issued a majority opinion on 

November 18, 2015 authored by Justice Stevens, reversing the 

Superior Court’s order granting a new trial on the issues of actual malice and damages, and 

upon finding that “there are no outstanding appellate issues,” directed reinstatement of the trial 

court’s verdict and judgment in favor of the Citizens’ Voice, bringing this matter to a final 

conclusion.  Slip. Op. at 61.   

 The Court’s analysis began with a detailed recitation of the constitutional limitations placed 

on defamation claims, recognizing that “more recent changes to the tort of defamation have 

been shaped by First Amendment concerns, which have largely conflicted with former common 

(Continued from page 11) 

(Continued on page 13) 

The Court’s analysis 

began with a detailed 

recitation of the 

constitutional 

limitations placed on 

defamation claims, 

recognizing that 

“more recent 

changes to the tort of 

defamation have 

been shaped by First 

Amendment 

concerns, which 

have largely 

conflicted with 

former common law 

notions of presumed 

injury to reputation 

and damages.” 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 13 November 2015 

law notions of presumed injury to reputation and damages.”  Slip Op. at 33.  The Court 

observed that the United States Supreme Court had abolished the recovery of “presumed 

injury” in private figure cases in Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974), because it 

“invites juries to publish unpopular opinion rather than to compensate individuals for injury 

sustained by a publication of a false.”  Slip Op. 35.   

 The Court noted that Gertz broadly stated that “actual injury” includes “impairment to 

reputation and standing in the community, personal humiliation, mental anguish and suffering,” 

Slip Op. at 36, and that Gertz was later interpreted to not require proof of reputation harm as a 

constitutional prerequisite for recovery on a defamation claim, and that proof of mental injury, 

standing alone, was sufficient.  See Time, Inc. v. Firestone, 424 U.S. 448 (1976).   

 The Court also noted that this holding was subject to a spirited dissent by Justice Brennan, 

who argued that allowing defamation plaintiffs to recover for emotional and mental injuries 

absent proof of reputational injury “subverted whatever protective 

influence the ‘actual injury’ stricture [in Gertz] may possess.”  Slip 

Op. 37. 

 Turning to Pennsylvania law, the Court started its analysis by 

noting that case law restricts a private figure plaintiff whose 

defamation claims is based on negligence to the recovery of  

compensation for actual injury, rejecting any possibility of recovery of 

presumed damages consistent with Gertz.  Slip Op. 39.  However, the 

Court then departed ways with Firestone’s constitutional narrowing of 

Gertz to conclude that “ for the purposes of a Pennsylvania defamation 

case, proof of actual injury to a private plaintiff’s reputation is a 

prerequisite to the recovery of damages for other actual injuries, 

including mental and emotional injuries.”  Slip. Op. 41.  Recognizing 

that this issue was “not specifically considered by this Court 

previously,” the Court found support for its holding within the “historical framework of 

defamation” as set forth in the Restatement (Second) of Torts and Pennsylvania case law, 

stating that “our case law makes clear that the protection of an individual’s reputation is the 

very essence of a claim for defamation.”  Slip Op. 42.  Consistent with Justice Brennan’s 

dissent in Firestone, the Court concluded that “permitting the recovery of damages for injuries 

such as mental anguish without a showing of injury to reputation subverts the protective 

influence of Gertz’s actual injury stricture,” and cited high court decisions from New Mexico, 

Arkansas and Kansas that follow the same holding.   

 Applying this requirement to the case, the Court concluded that “we initially disagree with 

the Superior Court’s legal premise that private figure plaintiffs resting their defamation claims 

upon negligence may recover for mental injuries caused by the publication of defamatory 

(Continued from page 12) 

(Continued on page 14) 

The Court concluded 

that “permitting the 

recovery of damages 

for injuries such as 

mental anguish 

without a showing of 

injury to reputation 

subverts the 

protective influence 

of Gertz’s actual 

injury stricture,”  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 14 November 2015 

articles, absent proof of actual injury to reputation…thus [the trial court], who … properly 

found that [plaintiffs] did not prove they suffered actual reputation injury, was not required to 

consider whether [plaintiffs] suffered mental injuries for the purposes of defamation.”  Slip Op. 47.   

 On the issue of presumed damages, the Court noted that “we continue to find no specific 

directive from the U.S. Supreme Court to cause us to abandon the long standing practice of 

allowing punitive, as well as presumed, damages in the appropriate case.”  Slip Op. 45.  Citing 

Gertz and Hepps v. Philadelphia Newspapers, Inc., 485 A.2d 374 (Pa. 1985), reversed on other 

grounds 475 U.S. 767 (1986), the Court held that Pennsylvania law allows “private plaintiffs in 

libel cases involving media defendants to recover presumed and punitive damages upon their 

satisfaction of the New Y ork Times actual malice test.”  Slip Op. 45.   

 Turning to this case, the Court noted that the trial court’s opinion in the case never discussed 

whether the plaintiffs satisfied the actual malice standard.  Slip Op. 52.  Nevertheless, the Court 

rejected the Superior Court’s order remanding this issue for a new trial.   Instead, recognizing 

that whether a defamation plaintiff proved actual malice by clear and convincing evidence is a 

question of law and the mandate in Bose Corp. v. Consumers Union, 466 U.S. 485, 511 (1984) 

that an appellate court must make an independent inquiry of whether the actual malice standard 

is met, the Court conducted an independent review of the trial record.  Slip. Op 54-59.  Upon its 

review of the record, the Court concluded that the evidence presented by the plaintiffs at trial 

“lacks the convincing clarity which the constitutional standard demands, and hence could not 

constitutionally sustain a judgment for presumed or punitive damages … as a matter of law.”  

Slip Op. 60. 

 The Court’s rulings on reputational injury and actual malice, together with its other findings 

that the Superior Court erred in overriding and repeatedly mischaracterizing the credibility 

determinations by the trial court as legal error, resolved all of the outstanding issues on appeal.  

The Court reinstated the trial court judgment in favor of the Citizens’ Voice, bringing final 

closure to the case.  Chief Justice Saylor and Madam Justice Todd joined the majority opinion.   

 Justice Eakin wrote a concurring and dissenting opinion joined by Justice Baer, noting that 

he agreed in full with the “holdings that proof of reputation harm is a prerequisite for a private 

plaintiff to recover other injuries, that the Superior Court erred in framing the trial court’s 

credibility determinations as legal errors, and that a private plaintiff may recover presumed and 

punitive damages from media defendants upon proof of actual malice,” and dissented for the 

sole reason that the issue of actual malice should have been remanded to the trial court.   

 The Citizens’ Voice is represented by J. Timothy Hinton, Jr. of Haggerty Hinton & Cosgrove 

LLP in Scranton and Kevin C. Abbott, Kim M. Watterson and Justin H. Werner of Reed Smith 

LLP in Pittsburgh.  The Plaintiffs are represented by George C. Croner of Kohn, Swift & Graf, 

P.C. in Philadelphia and Timothy P. Polishan of Kelley, Polishan, Walsh & Solfanelli, LLC in 

Old Forge. 

(Continued from page 13) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.pacourts.us/assets/opinions/Supreme/out/J-35-2015cdo%20-%201024447765726540.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 15 November 2015 

By William S. Fish, Jr. 

 The Connecticut Supreme Court recently discussed the interplay between the First 

Amendment and the claim of intentional infliction of emotional distress.  Gleason v. Smolinski, 

2015 Conn. LEXIS 341 (2015).  Relying upon Snyder v. Phelps, 562 U.S. 443 (2011), the 

Court held that the defendants’ conduct of posting missing person flyers was protected by the 

First Amendment even though the content and location of the posted flyers were directed at the 

plaintiff to persuade her to be forthcoming with her knowledge about the missing person. 

 

Background 

 

 The case involved the disappearance of William Smolinski (“Bill”) 

in 2004 under suspicious circumstances.  The defendants, Bill’s 

mother and sister, firmly believed that the plaintiff, Bill’s former 

girlfriend, either caused or knew more about Bill’s disappearance than 

she would say.  The defendants began to pressure the plaintiff to 

cooperate with the police by saying disparaging things about her and 

by posting “copious numbers” of missing person flyers about Bill 

along the school bus route driven by the plaintiff and near her home. In 

response to the defendants’ conduct, the plaintiff filed a civil action 

against the defendants, alleging intention infliction of emotional 

distress and defamation. 

 

Proceedings Below 

 

 Following a court trial, the trial judge awarded the plaintiff $32,000 

on her claim of intentional infliction of emotional distress and $7,500 on her defamation claim.  

The trial court also awarded $13,166.67 in punitive damages.  The trial court found that the 

defendants hung missing person flyers “throughout [the plaintiff’s] bus route, at places where 

she lived and worked, and even near, if not on, school grounds where she picked up and 

dropped off children.  This went on for months.”  The trial court also found that the defendants’ 

(Continued on page 16) 

Connecticut Court Holds That  

First Amendment Protects Posting of 

Missing Person Flyers 

The Court then 

discussed Snyder v. 

Phelps at length and 

its holding that a 

court must examine 

the “content, form 

and context” of 

speech to determine 

whether it is of 

public or private 

concern, which in 

turn implicates the 

level of protection 

the speech enjoys.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.jud.ct.gov/external/supapp/Cases/AROcr/cr319/319CR111.pdf
https://scholar.google.com/scholar_case?case=2981429692939250360&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr


MLRC MediaLawLetter Page 16 November 2015 

intention was to “hound” the plaintiff until she “broke” with respect to what she knew about 

Bill’s disappearance. 

 On appeal, the Appellate Court affirmed the trial court’s judgment, and the defendants 

appealed to the Connecticut Supreme Court.  Relying upon Snyder, the defendants argued that 

the plaintiff’s claim of intentional infliction of emotional distress was barred because it arises 

from speech protected by the First Amendment, namely, the act of posting missing person 

flyers on public roadways. 

 

Connecticut Supreme Court Decision 

 

 The Supreme Court began by discussing First Amendment principles.  Based on these 

principles, it held that because there was no challenge to the trial court’s factual findings, the 

case was subject to de novo review to determine whether the defendant’s conduct was entitled 

to First Amendment protection. 

 The Court then discussed Snyder v. Phelps at length and its holding that a court must 

examine the “content, form and context” of speech to determine whether it is of public or 

private concern, which in turn implicates the level of protection the speech enjoys.  With 

respect to the objective content of the speech at issue, the Court easily determined it was a 

matter of public concern since it related to a missing person and the possible commission of a 

crime.  With respect to the form and context of the speech at issue, the Court noted that the 

flyers were content neutral regarding the plaintiff and that the flyers were placed on or adjacent 

to public roadways, a traditional public forum.   

 The Court also stated that the “defendants’ preexisting intention to ‘hound’ the plaintiff until 

she ‘broke’ with respect to what she knew about Bill’s disappearance” did not transform the 

protected nature of their speech because it still was consistent with the “overarching public 

concern of gaining information about Bill’s disappearance, in particular by persuading the 

plaintiff to be forthcoming with her knowledge about the case.”  Gleason, 2015 LEXIS 341 at *43.   

 The Court also noted that speech on a matter of public concern that is “solely a contrived 

means for malicious harassment on a matter of private concern” would not be constitutionally 

protected.  Gleason, 2015 LEXIS 341 at *58.  The Court thus agreed with the Alaska Supreme 

Court that the First Amendment is not an “all-purpose tort shield.”  Greene v. Tinker, 332 P.3d 

21, 34-35 (Alaska 2014).  The Court also found instructive a recent New Hampshire Supreme 

Court case that relied upon Snyder in holding that the First Amendment barred certain tort 

claims against persons who followed and videotaped parking enforcement officers in the 

(Continued from page 15) 

(Continued on page 17) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 17 November 2015 

performance of their duties in a traditional public forum.  Keene v. Cleaveland, 118 A.3d 253 

(N.H. 2015). 

 Based on the foregoing, the Court held that the defendants’ conduct in posting the flyers was 

constitutionally protected, but it remanded the case to the trial court to consider whether the 

record supports a finding of intentional infliction of emotional distress independent of any 

constitutionally protected conduct. 

 William S. Fish, Jr. is a partner at Hinckley Allen in Hartford, CT.  Plaintiff was represented 

by John R. Williams. Defendants were represented by Steven Kelly, Christopher  P. DeMarco 

and Anne T. McKenna. 

(Continued from page 16) 

 

 

 

520 Eighth Avenue, North Tower, 20 Floor, New York, NY 10018 

medialaw@medialaw.org | www.medialaw.org | 212-337-0200 

BOARD OF DIRECTORS 

Lynn B. Oberlander (Chair); Jonathan Anschell;  

Marc Lawrence-Apfelbaum; Gillian Phillips;  

Kenneth A. Richieri; Mary Snapp;  Regina Thomas; 

Susan E. Weiner; Kurt A. Wimmer; Samuel Fifer (DCS President) 

George Freeman (MLRC Executive Director) 

MLRC STAFF 

George Freeman, Executive Director 

Dave Heller, Jeff Hermes, Deputy Directors 

Michael Norwick, Staff Attorney 

Jake Wunsch, Production Manager 

Debra Danis Seiden, MLRC Administrator 

Andrew Keltz, Assistant MLRC Administrator 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 18 November 2015 

By Charles J. Glasser, Jr.  

 Judge Liam O'Grady of the Eastern District of Virginia dismissed a libel complaint against 

Dolia Estevez, a Forbes contributor, who was sued by Alejandra Sota, who was a spokesperson 

for former Mexican President Felipe Calderón.  Sota v. Estevez, No. 1:15 civ 610 (E.D. Va. 

Nov. 30, 2015).  

  The article in question – a “listicle” – was headlined the “10 Most Corrupt Mexicans of 

2013” but the article further explained that it was a “list of the 10 Mexicans perceived to be 

among the most corrupt in 2013.” (emphasis 

added).  

  Sota originally filed a complaint against 

Forbes, its holding company, and Estevez in the 

Southern District of New York, where the case 

was dismissed for lack of diversity. Plaintiff, 

represented by Jonathan Sherman of Boies 

Schiller and Flexner, refiled against the reporter 

individually in the Eastern District of Virginia 

where she resides. The complaint argued that the 

Mexican plaintiff was not a public figure or 

public official in the United States and that the article implied she was corrupt. The reason Sota 

made the list was because she had admittedly been investigated twice for corruption in Mexico.  

  Judge O'Grady, after allowing a first complaint to be refiled to allege more details that might 

state a claim, dismissed the amended complaint under the Iqbal/Twombly line (failing to allege 

sufficient factual basis to survive dismissal) because the article was substantially true as the 

plaintiff could not deny she had been investigated.  

  In addition, and most useful, the court followed the TripAdvisor case from the 6th Circuit 

holding that “listicles” or “top ten lists” are inherently the stuff of non-actionable opinion, and 

given that the basis for Estevez’ opinion was both true and disclosed, the complaint must fail. 

This is a very useful media law decision.  

  Sota has since refiled her case solely against Forbes in New York State Court in Manhattan.   

 Kayvan Sadeghi and Ron White of Morrison Foerster, and Charles J. Glasser on the briefs 

as of counsel, represented Estevez pro bono. 

Virginia Federal Court Dismisses Libel 

Complaint Against Forbes Contributor 
Complaint Failed Iqbal/Twombley Test;  

Article Was Substantially True and Opinion 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=3302E298046E1692%213263&ithint=file%2cpdf&app=WordPdf&authkey=%21AP2B7cpg5-SmZ5c
http://www.forbes.com/sites/doliaestevez/2013/12/16/the-10-most-corrupt-mexicans-of-2013/
http://www.forbes.com/sites/doliaestevez/2013/12/16/the-10-most-corrupt-mexicans-of-2013/


MLRC MediaLawLetter Page 19 November 2015 

By Robert L. Rogers, III 

 A Florida appellate court has reversed a trial court’s order compelling an economic 

development commission to publicly disclose its records, on grounds that the trial court applied 

the wrong test to determine that the commission acted on behalf of a Florida county and was 

therefore subject to Florida’s Public Records Act.  Economic Dev. Comm’n v. Ellis, 40 Fla. L. 

Weekly D2451a (Fla. 5th DCA Oct. 30, 2015).  Advocates of open access to public records 

may view this with disappointment, to the extent it invites governments to hire private entities 

to perform their work for them in order to more easily shield related documents from public 

eyes. 

 Economic Development Commission v. Ellis involves efforts by 

Scott Ellis, the current Clerk of the Courts for Brevard County, 

Florida, to obtain records from the Economic Development 

Commission of Florida’s Space Coast, Inc. (“EDC”) related to 

BlueWare, a service provider hired by the prior clerk of court whose 

CEO, along with the prior clerk of court, has been charged criminally 

with bribery and bid tampering.  After the EDC refused Ellis’s request, 

Ellis filed suit seeking to compel disclosure of the records under 

Florida’s Public Records Act codified at Fla. Stat. § 119.01 et seq.  

EDC opposed the lawsuit by claiming it is a private organization 

whose documents are not public records.  Following a two-day 

evidentiary hearing at which the court heard detailed testimony about 

the EDC and its relationship with Brevard County, the trial court 

ordered the EDC to disclose the disputed records because the EDC is 

an agent acting on behalf of the County subject to Florida’s Public Records Act. 

 In reversing the trial court’s ruling, Florida’s Fifth District Court of Appeal focused upon the 

test applied by the trial court and the specific characteristics of the EDC described during 

testimony at the two-day hearing. 

 Under Florida’s Public Records Act, “all state, county, and municipal records are open for 

personal inspection and copying by any person” (Fla. Stat. § 119.01).  The Act explicitly 

applies to “agencies,” defined as including any private business entity “acting on behalf of any 

public agency” (Fla. Stat. § 119.011(2)).  In News & Sun-Sentinel Co. v. Schwab, Twitty & 

(Continued on page 20) 

Florida Appellate Court Reverses Order 

Compelling Economic Development 

Commission to Disclose Records 

Advocates of open 

access to public 

records may view 

this with 

disappointment, to 

the extent it invites 

governments to hire 

private entities to 

perform their work 

for them in order to 

more easily shield 

related documents 

from public eyes. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.5dca.org/Opinions/Opin2015/102615/5D14-1356.op.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 20 November 2015 

Hauser Architectural Group, Inc., 596 So. 2d 1029 (Fla. 1992), the Supreme Court of Florida 

recognized that this broad statutory definition of agency “serves to ensure that a public agency 

cannot avoid disclosure under the Act by contractually delegating to a private entity that which 

otherwise would be an agency responsibility.”  See.  However, while a private entity acting on 

behalf of a public entity is subject to the Public Records Act, a private entity that is merely 

providing goods or services to a public agency is not required to comply with the Act. 

 When faced with a dispute over whether a private entity assisting a government unit is 

actually acting on behalf of the entity and is therefore subject to Florida’s Public Records Law, 

a Florida court generally must conduct a “totality of factors” test (established by the Supreme 

Court in Schwab), under which the court analyzes the question under nine factors that include 

“the level of public funding,” “whether the activity in question was conducted on publicly 

owned property,” “the extent of the public agency’s involvement with, regulation of, or control 

over the private entity,” and “whether the agency has a substantial financial interest in the 

private entity.” 

 However, “the factor by factor analysis outlined by Schwab is not necessary when the 

delegation of governmental responsibility is clear and compelling.”  Thus, under the 

“delegation of function” test, if presented with clear and compelling evidence that a private 

entity has “completely assum[ed] a governmental obligation,” the Florida court may ignore the 

“totality of factors” test and determine that the private entity is subject to the Public Records 

Law based on such clear and compelling evidence.  In this case, the Fifth DCA disagreed with 

the trial court’s choice to apply the “delegation of function” test instead of the “totality of 

factors” test. 

 Prior Florida appellate courts have affirmed the application of the “delegation of function” 

test to: 

 

 A private entity that Marion County, Florida hired to perform all of its misdemeanor 

probationary services (Stanfield v. Salvation Army, 695 So. 2d 501 (Fla. 5th DCA 

1997); 

 A private Humane Society that investigated claims of animal abuse and seized animals 

pursuant to statutory authority (Putnam County Humane Society, Inc. v. Woodward, 740 

So. 2d 1238 (Fla. 5th DCA 1999)); 

 A private company hired by Polk County, Florida to provide all health care services to 

all inmates held in the county’s correctional facilities (Prison Health Services, Inc. v. 

Lakeland Ledger Publ’n Co., 718 So. 2d 204 (Fla. 2d DCA 1998); and 

(Continued from page 19) 

(Continued on page 21) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 21 November 2015 

 A private engineering firm hired to develop the City of Apalachicola’s public water 

system, where the City had no engineer on staff and relied exclusively on the firm to 

perform both general and specific engineering services over a 15-year period (B&S 

Utilities, Inc. v. Baskerville-Donovan, Inc., 988 So. 2d 17 (Fla. 1st DCA 2008). 

 

 In this case, the Fifth DCA held that the trial court erred in applying the “delegation of 

function” test to hold that the EDC was subject to Florida’s Public Records Law, and instead 

should have applied the “totality of factors” test, because the EDC was not Brevard County’s 

only agent that conducted economic development activity on the County’s behalf—the County 

also hired and paid other entities to perform such tasks, and also paid its own employees to 

perform such tasks. 

 “Unlike the Salvation Army in Stanfield, here EDC did not take 

over the county’s role or completely assume the county’s provision of 

economic development services.  EDC provided economic services to, 

not in place of, the county.  Although local governments may engage 

in a variety of economic development activities, those services in our 

opinion are not traditional governmental obligations or functions like 

those involved in Stanfield, Woodward, Prison Health Services, or 

B&S Utilities.”   The Fifth DCA therefore held that the trial court’s 

application of the “delegation of function” test was improper, since 

“there is not a clear, compelling, complete delegation of a 

governmental function to EDC,” and it should have instead applied the 

“totality of factors” test to determine whether the EDC was subject to 

Florida’s Public Records Act. 

 Notably, the Fifth DCA chose not to conduct this analysis itself, but 

instead remanded the case to the trial court.  “On appeal, each party has emphasized different 

testimony from which competing conclusions might be reached concerning the Schwab factors.  

The trial court who was present during the two-day evidentiary hearing is in the best position to 

evaluate the witnesses, their testimony, and any other evidence.” 

 Robert L. Rogers, III is a media and business litigation attorney with Holland & Knight LLP 

and works in the firm’s Orlando office.  The Appellant was represented by Edward G. Guedes 

and Alicia H. Welch of Weiss Serota Helfman Cole & Bierman, P.L. and Kimberly Bonder 

Rezanka.  The Appellee was represented by Curt Jacobus, Alec D. Russell, and Charles T. 

Wells of GrayRobinson, P.A. and Kevin C. McBride, Staff Counsel to the Clerk of Courts for 

Brevard County, Fla. 

(Continued from page 20) 

The trial court erred 

in applying the 

“delegation of 

function” test to hold 

that the EDC was 

subject to Florida’s 

Public Records Law, 

and instead should 

have applied the 

“totality of factors” 

test. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 22 November 2015 

By Steven Paradise and Laurel S. Fensterstock 

 On October 30, 2015, the United States Court of Appeals for the Second Circuit, in Keeling 

v. Hars, No. 13-694-cv (2d Cir. Oct. 30, 2015), affirmed a judgment on a copyright claim 

obtained in the United States District Court for the Southern District of New York (Keeling v. 

New Rock Theater Prods., LLC, No. 10 Civ. 9345 (TPG), 2013 WL 918553 (S.D.N.Y. Mar. 11, 

2013)).   

 On appeal, the Second Circuit considered whether an unauthorized work that makes “fair 

use” of its source material may itself be protected by 

copyright, and  held that “if the creator of an unauthorized 

work stays within the bounds of fair use and adds sufficient 

originality, she may claim protection under the Copyright 

Act, 17 U.S.C. § 103, for her original contributions.” Opinion 

at 3.  

 The ruling is significant because it involved the invocation 

of the “fair use” doctrine as a sword in support of a copyright 

infringement claim, rather than as a shield to defend against a 

claim of copyright infringement. 

 

Background 

 

 Jaime Keeling is the author of Point Break LIVE! 

(“PBL!”), a stage production that is a parody of the 1991 

action film Point Break, which starred Keanu Reeves and 

Patrick Swayze. In the film, a rookie FBI agent played by 

Reeves, goes undercover to infiltrate a gang of bank-robbing 

surfers, led by Swayze’s character. Although Keeling’s parody parallels the characters and plot 

elements of the movie, relying mostly on selected dialogue from the film, Keeling added jokes, 

props, exaggerated staging, and humorous theatrical devices to “transform the dramatic plot and 

dialogue of the film into an irreverent, interactive theatrical experience.”  Id.   

 For example, Reeves’s character is selected at random from the audience through a contest 

in which the various contestants “audition” for the part, and the winner is the performer who 

receives the audience’s loudest applause. During the show, Reeves’s character reads his lines 

(Continued on page 23) 

Second Circuit Rules in Favor of  

Author of “Point Break” Parody 
Unauthorized Parody Protected By Copyright Law 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

https://scholar.google.com/scholar_case?q=Keeling+v.+Hars&hl=en&as_sdt=6,33&as_vis=1&case=14286007445943325315&scilh=0
https://scholar.google.com/scholar_case?q=Keeling+v.+Hars&hl=en&as_sdt=6,33&as_vis=1&case=14286007445943325315&scilh=0


MLRC MediaLawLetter Page 23 November 2015 

from cue cards thereby exaggerating Reeves’s reputedly stilted performance in the movie. 

Additionally, massive waves in the film are replaced with squirt guns and blue sheets blown by 

household fans, and one of the pivotal scenes in the movie in which Reeves’s character must 

pick up bricks, blindfolded in a deep swimming pool, takes place instead in a kiddie pool.  

Keeling possesses no copyright or license with regard to the film. 

 In 2007, Keeling entered into a production agreement with Defendant Eve Hars, pursuant to 

which Hars and her production company, New Rock Theater Productions, LLC (“New Rock”), 

could stage a two-month production of PBL! from October 2007 through December 2007. 

During that time, Hars received legal advice leading her to believe that Keeling did not lawfully 

own any rights in the script for PBL!. As a result, once the production agreement expired, Hars 

sought to renegotiate its terms to allow her to continue staging productions of PBL! with no 

obligation to pay Keeling. Keeling refused to renegotiate and registered for a copyright in 

PBL!, without permission from the copyright holders of the film. The U.S. Copyright Office 

issued Keeling’s registered copyright for PBL! on January 4, 2008. Subsequently, Hars and 

New Rock continued staging PBL! in many cities for the following four years without 

Keeling’s permission and without compensating her. 

 

The Lawsuit 

 

 In December 2010, Keeling brought suit against Hars, New Rock, and an investor in PBL! 

for copyright infringement, breach of contract and tortious interference of contract. Defendants’ 

(Continued from page 22) 

(Continued on page 24) 

Actors in Point Break LIVE!, a stage production parodying the 1991 action film. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 24 November 2015 

motion to dismiss the suit was denied as was their motion for summary judgment.  

 In December 2012, after a week-long jury trial, the jury returned a verdict in Keeling’s favor 

in the amount of $250,000, finding that Keeling’s use of material from Point Break was “fair 

use in the way of a parody,” Keeling was the sole owner of the copyright in PBL!, and 

defendants infringed Keeling’s copyright. 

 

The Appeal 

 

 Defendant Hars appealed the jury verdict arguing, among other things, that an unauthorized 

derivative work like PBL! categorically may not receive independent copyright protection 

regardless of whether it makes fair use of its source material, and that an author’s original 

contributions to a derivative work that consist solely of non-

copyrightable individual elements cannot satisfy the originality 

element necessary to support a copyright.  The Second Circuit 

disagreed with both of these arguments as well as Hars’s challenges to 

the District Court’s jury charge. 

The Second Circuit made clear that Hars’s argument that an 

unauthorized derivative work like PBL! categorically may not receive 

independent copyright protection regardless of whether it makes fair 

use of its source material, is inconsistent with the operative statutory 

language.  Specifically, the Copyright Act provides: 

 

that derivative works are entitled to ‘independent’ copyright 

protection, separate from any copyright in the preexisting 

material.  17 U.S.C. §103(b).  Though copyright protection 

expressly may extend to derivative works ‘employing 

preexisting material in which copyright subsists,’ the statute 

cautions that protection ‘does not  extend to any part of the work in which such 

material has been used unlawfully,’ 17 U.S.C. §103(a). (emphases supplied).  If, 

however, a work employs preexisting copyrighted material lawfully–as in the 

case of a ‘fair use’ ‒ nothing in the statutes prohibits the extension of the 

‘independent’ copyright protection promised by Section 103.  

 

Id. at 13.  Accordingly, the Second Circuit affirmed the District Court’s holding that 

 

(Continued from page 23) 

(Continued on page 25) 

The ruling is 

significant because it 

involved the 

invocation of the 

“fair use” doctrine as 

a sword in support of 

a copyright 

infringement claim, 

rather than as a 

shield to defend 

against a claim of 

copyright 

infringement. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 25 November 2015 

when a derivative work’s unauthorized use of preexisting material is fair use and 

the work contains sufficient originality, its author may claim copyright 

protection under § 103 for her original creative contributions. 

 

Id. at 15. 

 

 Similarly, the Second Circuit found Hars’s argument that an author’s original contributions 

to a derivative work that consists of solely non-copyrightable individual elements cannot 

support a copyright, inconsistent with a long line of case law that confirms that  

 

copyright covers compilations of raw data or facts, elements which are not 

themselves protectable, so long as the compilation itself (including the 

arrangement of those elements) possesses some ‘minimal degree’ of creativity, ‘ 

no matter how crude,  humble, or obvious.’ (internal citations omitted). 

 

Id. at 16. The Court distinguished Keeling’s original compilation, for which she sought 

copyright protection, from individual devices for which she would not be able to obtain 

protection, such as the concept of drafting an audience member to play Reeves’s character, the 

reliance on cue cards, or the use of squirt guns. The Court cited the District Court in holding that  

 

‘Keeling’s creative contribution, and thus her copyright, is in the original way in 

which [she] has selected, coordinated, and arranged the elements of… her work’ 

to create new parodic meaning. 

 

Id. at 18. 

 

Conclusion 

 

 Overall, the Second Circuit’s 24-page decision made clear that an unauthorized parody of a 

copyrighted work, like PBL!, is entitled to the copyright laws’ full protection so long as it is 

sufficiently original. As the Second Circuit held, “without any possibility of copyright 

protection against infringement for her original fair-use parody, playwrights like [Ms.] Keeling 

might be dissuaded from creating at all.” Id. at 15.   

 Steven Paradise is a partner, and Laurel S. Fensterstock an associate, at Vinson & Elkins 

LLP, New York, NY and they represented plaintiff in this case. Defendant acted pro se.  

(Continued from page 24) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 26 November 2015 

By Mark Sableman 

 A long-standing practice of the advertising industry of using low-resolution photos in 

proposals for clients is fair use and hence not copyright infringement, according to a recent 

decision, Kennedy v. Gish Sherwood & Friends, Inc., 2015 WL 6750814 (E.D. Mo. Nov. 5, 

2015). 

 The case focused on “comp use,” the advertising industry’s term for its use of photos in 

advertising proposals and mock-ups.  The term “comp use” derives from the “comprehensives” 

that agencies would put together at the proposal stage in the pre-Internet age, often involving 

cutting and pasting of pre-existing photos with original headlines, copy, and art.    

 While many stock photo companies expressly recognize and permit comp use of their 

photos, the plaintiff, Stephen Kennedy, claimed in his lawsuit that comp use of his photos by 

defendant Gish Sherwood & Friends, Inc., a Nashville advertising 

agency also known as GS&F, constituted copyright infringement.  He 

also asserted claims under section 1202 of the Digital Millenium 

Copyright Act, claiming that GS&F, in the course of its comp use, 

altered and removed copyright management information. 

 The case arose when Kennedy found several of his photos used 

without authorization by GS&F’s former client, First Acceptance 

Insurance Company (“FAIC”).  GS&F handled FAIC’s advertising 

from 2010 through 2012, but in 2012 FAIC terminated the 

relationship, and asked for all files, including non-licensed files.  

GS&F produced the files, and specified which photos were licensed 

and the terms of the licenses.  In 2013, however, FAIC’s marketing director sorted through all 

of the files, found five photos she liked among the comp files, and directed that those photos 

(all taken by Stephen Kennedy) be posted on FAIC websites. 

 Using a reverse image search, Kennedy found that FAIC was using unlicensed copies of his 

photographs in Internet advertisements.  He then sued FAIC for infringement, and, in the course 

of that case, he learned that the photos had originally been copied for comp use by GS&F in the 

course of its work for FAIC.  He brought GS&F into the suit, and in discovery learned that 

GS&F had copied 169 of his photos, from his website, in the course of preparing proposals for 

FAIC.  (GS&F had proposed that FAIC use certain of Kennedy’s photos, but the company 

chose other approaches.) 

(Continued on page 27) 

Court Upholds Advertising  

Proposal Use of Photos as Fair Use 

The case focused on 

“comp use,” the 

advertising 

industry’s term for 

its use of photos in 

advertising 

proposals and  

mock-ups.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/11.17.15nash.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 27 November 2015 

 Kennedy settled with FAIC and then pursued his infringement and DMCA claims against 

GS&F.  He sought statutory damages from GS&F under sections 504 (infringement) and 1203 

(DMCA violations) of the Copyright Act.  He claimed he was entitled to up to $27 million for 

copyright infringement and another $10 million for the alleged DMCA violations. 

 In discovery, an email exchange between Kennedy and GS&F’s art director came out, in 

which Kennedy expressed awareness of comp use, and a willingness to permit it.  However, 

Kennedy claimed that his willingness to allow free comp use was dependent upon the agency 

obtaining the photos directly from him, not from his website. 

 Discovery also revealed a history of dealings between Kennedy and GS&F in which 

Kennedy knew of, and acquiesced in, comp use of his low-resolution photos, taken from his 

website.  In two instances several years before the copying at issue in the suit, Kennedy knew 

of GS&F pulling his photos from his website, showing them to clients, and getting client 

approval for the photos, all before it ever approached him to obtain 

licensed, high-resolution copies of the photos.  In both of those cases, 

where Kennedy’s photos were ultimately licensed for publication, 

Kennedy made no objection to GS&F’s comp use of his photos. 

 GS&F ultimately moved for summary judgment on Kennedy’s 

claims, on multiple grounds.  The Court granted the motions in part, 

most notably finding that GS&F’s comp use was justified on two 

independent grounds: implied license, and fair use. 

 The court denied GS&F’s express license defense, which was based 

on Kennedy’s email to its art director in which Kennedy stated that he 

offered free comp use of his low resolution photos to his prior clients.  

Although GS&F qualified as a prior client and used only low 

resolution photos in its comps, the Court interpreted the email to 

require GS&F to request and obtain the photos from Kennedy, which it 

had not done.  It had copied the photos from Kennedy’s website, which displays about 100,000 

photos. 

 However, the Court granted summary judgment on GS&F’s alternative consent defense – 

implied license.  The Court noted that implied license may be found where the copyright holder 

engages in conduct from which the defendant may infer consent.  Silence or acquiescence can 

also give rise to an implied license, where the copyright owner knew of the practice, 

encouraged it, and never protested it.  The Court relied on several Internet implied consent 

cases, including Field v. Google Inc., 412 F.Supp.2d 1106 (D. Nev. 2006) and Parker v. Yahoo! 

Inc., 2008 WL 4410095 (E.D. Pa. 2008). 

 The Court based its finding of implied license on Kennedy’s prior dealings with GS&F, and 

his deposition admissions regarding comp use.  Kennedy admitted at deposition that comp use 

(Continued from page 26) 

(Continued on page 28) 

The Court noted that 

implied license may 

be found where the 

copyright holder 

engages in conduct 

from which the 

defendant may infer 

consent.  Silence or 

acquiescence can 

also give rise to an 

implied license. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 28 November 2015 

was a common practice in the advertising industry, and that it was one of the means by which 

advertising agencies obtained approval for licensing high-resolution images from 

photographers.   

 The Court then turned to GS&F’s fair use argument, which was based primarily on the 

argument that comp use is transformative: advertising agencies serve as a bridge, bringing the 

works of photographers to the attention of their clients, who are the final decision makers and 

ultimate purchasers of publication licenses.  GS&F argued that this use did not substitute for, 

and actually facilitated, the licensing for publication of high-resolution photos that was 

Kennedy’s business objective.  Kennedy, by contrast, focused his fair use arguments on the four 

traditional factors; he claimed that the copying of the entirety of 169 photos could not be a fair 

use. 

 The Court embraced the transformative purpose argument, agreeing with GS&F that it used 

Kennedy’s images “in a new context to serve a different purpose” 

which did not supersede Kennedy’s purpose.  This transformative 

purpose allowed the Court to discount the relatively unimportant 

second fair use factor (the nature of the work) and to take a permissive 

view of the “amount and substantiality of use” third factor.  While the 

Court viewed each photo as a separate work, it concluded that “even 

making an exact copy of a work is justifiable where the purpose of the 

work differs from the original.”  Finally, as to the “effect on the 

market” fourth factor, the Court noted that the low-resolution comps 

did not substitute for high-resolution licensed photos, and Kennedy’s 

express willingness to consent to comp use cut against any argument 

that he lost revenue from the comp use.  

 For all those reasons, the Court granted summary judgment on 

Kennedy’s copyright infringement claims based on fair use as well as 

implied license.  This fair use holding had an important effect on the DMCA claim, moreover, 

because the DMCA provides that it shall not affect fair use rights.  Accordingly, since the comp 

use was fair use, all of Kennedy’s DMCA claims were dismissed as well.  (GS&F had asserted 

various other defenses to the DMCA claims, including the argument that a party acting under 

an implied license cannot violate section 1202, but all of these arguments became moot in light 

of this holding.) 

 Interestingly, the Court’s summary judgment did not resolve all infringement claims, 

because the Court left open Kennedy’s claim that GS&F’s transfer of its files to FAIC, its 

former client, at the conclusion of the relationship, constituted a separate and independent act of 

infringement.  Less than two weeks after the summary judgment ruling, however, and a few 

(Continued from page 27) 

(Continued on page 29) 

The Court’s decision 

is notable as the first 

ruling addressing 

directly the 

advertising 

industry’s practice of 

making comp use of 

low resolution 

photos from the 

Internet for proposal 

purposes.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 29 November 2015 

days before the scheduled trial, the parties settled that remaining claim, as well as several 

counterclaims that sought to invalidate Kennedy’s copyright registrations. 

 The Court’s decision is notable as the first ruling addressing directly the advertising 

industry’s practice of making comp use of low resolution photos from the Internet for proposal 

purposes.  In one pre-Internet decision,  the plaintiff’s photo had been used in a comp, and the 

advertiser was held liable for commissioning another photographer to reproduce all  the creative 

elements of that comp photograph. Curtis v. General Dynamics Corp., 1990 WL 302725 (W.D. 

Wash. 1990). 

 Comp use in the advertising agency has long been in a gray area.  GS&F had retained 

several expert witnesses (including a renowned retired St. Louis advertising executive who 

wrote the famous Budweiser “This Bud’s for you” tagline) who would have testified 

concerning the prevalence of comp use in the advertising industry, to support the implied 

license and other defenses.   

 Now, however, with this ruling, there is a precedent that expressly permits comp use, at least 

of low-resolution images of photographers whose work is considered for publication licensing, 

on fair use grounds.  The ruling also demonstrates that the practice may be protected by implied 

license, where photographers have understood and acquiesced in the use of their photos as 

comps in prior dealings.  At the very least, both of these holdings provide advertising agencies 

that follow standard industry comp use practices some protection from willful infringement claims.    

 GS&F was represented by Mark Sableman, Gordon Ankney, Michael Nepple, Anthony 

Blum, and Justin Mulligan of Thompson Coburn LLP in St. Louis.  Kennedy was represented by 

Robert Schultz and Ronald Eisenberg of Schultz and Associates in Chesterfield, MO.  FAIC was 

represented by Mary Ann Wymore of Greensfelder, Hemker, & Gale P.C. in St. Louis. 

(Continued from page 28) 

MLRC Upcoming Events 

MLRC/Southwestern Entertainment and Media Law Conference 
January 14, 2016, Los Angeles, CA 

Legal Issues Concerning Hispanic and Latin American Media 
Miami, FL, March 7, 2016 

Legal Frontiers in Digital Media 
Mountain View, CA, May 19-20, 2016 

MLRC Media Law Conference 
Reston, VA, September 21-23, 2016 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.swlaw.edu/academics/entertainmentlaw/instevents/entmediaconf2016
http://www.medialaw.org/component/content/article/10/239-legal-issues-concerning-hispanic-and-latin-american-media
http://www.medialaw.org/component/content/article/10/116-legal-frontiers-in-digital-media
http://www.medialaw.org/component/k2/item/1159


MLRC MediaLawLetter Page 30 November 2015 

By Dominika Bychawska-Siniarska 

 In one of her interviews, a famous Polish pop singer called Doda stated provocatively that 

she “believes more in dinosaurs than the Bible” and that “the Bible was written by some guys 

drunk with wine and smoking some stuff.”  

 She was prosecuted under art. 196 of the Polish Criminal Code, penalizing with a fine, 

restriction of liberty or loss of liberty up to 2 years of prison “whoever offends religious 

feelings of other people by publicly insulting an object of religious cult or a place for public 

holding of religious ceremonies.”  

 After Doda was fined approximately 1,200 EUR, she lodged a Constitutional complaint, 

claiming that “religious feelings” and “object of cult” as used in the 

statute were not sufficiently precise (in violation of art. 42 par. 1 

combined with art. 2 of the Constitution) and that art. 196 of the 

criminal code does not comply with freedom of expression (art. 54 of 

the Constitution). Moreover, the offence should not be prosecuted by 

the public prosecutor motion, but only based on private complaints 

(art. 31 par. 3 of the Constitution).  

 

Decision of the Constitutional Court 

 

 On 6 October 2015 the Constitutional Court declared the 

blasphemy regulations in accordance with the Constitution (case file 

SK 54/13). The Court stated that the definition of blasphemy is indeed 

very general, but the notions of “religious feeling” and “objects of 

worship” were clarified and determined in an extensive jurisprudence concerning art. 196 of the 

criminal code.  Moreover, those notions do not raise any doubts in a social and cultural context. 

The Constitutional Court argued furthermore, that there is no possibility for the legislature to 

avoid using general, colloquial notions. An “absolute elimination of such terms from the law, 

would lead to a utopian postulate of creating a perfect legal system” – argued the judges. 

 As to Doda’s complaint that the fine was not in conformity with the right to freedom of 

expression, the Court recalled that the essence of that right cannot be understood as the right to 

express defaming and insulting statements which offend feelings of others, or similarly showing 

(Continued on page 31) 

Polish Blasphemy Law  

Declared Constitutional 
Missed Opportunity to Protect  

Freedom of Expression in Poland 

Article 196 of the 

Criminal Code is 

used mostly against 

artists concentrating 

their works on 

religious themes. 

This throughout the 

years contributed to 

a large chilling effect 

and self-censorship 

among creators.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 31 November 2015 

disrespect with offending and degrading opinions, which are not subjected to the true and false 

qualification. Only a statement intentionally insulting or deprecating somebody’s feelings 

would be qualified as blasphemy.  

 It was obvious to the Court that art. 196 of the Penal Code limited freedom of expression. 

However, the blasphemy law interferes with this freedom only to prevent insults which should 

not be tolerated in a democratic society. The public debate, in which every citizen has the right 

to express themselves should be conducted in a cultured and civilized manner, without any 

harm to the rights and freedoms of others.  

 The Constitutional Court also referred to the sanction imposed on the singer. Judges found 

that the fine was not an excessive and burdensome sanction. Therefore it was declared 

proportionate.  

 Finally the Court dismissed Doda’s argument that the offence was prosecuted by a public 

prosecutor and not any victim of the offensive speech. The Court found that this fact should not 

have any substantive impact on the scope of the criminalization. Otherwise, the subjective 

feelings of the victim would impede the prosecution.  

 The Constitutional Court missed its chance to eliminate blasphemy from the Polish criminal 

code.  In practice, art. 196 of the Criminal Code is used mostly against artists concentrating 

their works on religious themes. This throughout the years contributed to a large chilling effect 

and self-censorship among creators. As the Catholic religion is the majority belief in Poland, 

the vast majority of the cases opened by the prosecution concerned this believe, leaving aside 

the others. Article 196 is mostly used by conservative, religious groups, lodging regular 

complaints to authorities to prosecute actors or public figures.  

 Dominika Bychawska-Siniarska is a lawyer with the Helskinki Foundation for Human Rights 

in Warsaw, Poland.  

(Continued from page 30) 

MLRC Bulletin 2015:2  International Media Law Developments 

 
Why Reading The First Amendment Isn’t Easy; To Confront The 
Assassin’s Veto, Or To Ratify It; Hate Speech Under German Law; 
Canada-A Middle Ground On Hate Speech; Speech Offences In England 
And Wales; Restriction Of Freedom Of Press Under Turkish Media Law; 
Developments In Ireland; Press Regulation In The United Kingdom: 
Where Things Stand At Present And The Clouds On The Horizon; Data 
Privacy In The United States 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/component/k2/item/2984


MLRC MediaLawLetter Page 32 November 2015 

By David Hooper 

 In October 2012 photos were taken by a paparazzi photographer in Santa Monica, California 

of the British musician Paul Weller – a former member of The Jam and Style Council and his 

16 year old daughter Dylan and 10 month old twins John Paul and Bowie under the headline 

that they were “spotted out for a walk and coffee doing some shopping in Venice, California.”  

The photos were innocuous and not particularly intrusive. They were, however, taken of a 

private family trip of the children out with their father partly in the streets and partly in a café 

which was visible from the street. They did not consent to their photographs being taken and 

there was some evidence that they were given assurances that the photos would be pixilated.  In 

the event the faces of the children were shown unpixilated. 

 In April 2014, Mr Justice Dingemans held that the publication of 

these photographs in England by Mail Online was a misuse of private 

information and a breach of the Data Protection Act 1998 even though 

the taking of the photographs and their publication was lawful under 

the laws of California ([2014] EWHC 1163. Dylan was awarded 

£5,000 and each twin received £2,500. This month the Court of Appeal 

affirmed. Weller v Associated Newspapers Limited [2015] EWCA Civ 

1176. 

 There is not as such an image right under English law.  

Furthermore, it is accepted that photographs can be published of 

people in public places, even though they may object to the photograph 

if the activity photographed is not private. There is, for example, 

nothing essentially private about an adult popping out to the shops for 

a bottle of milk and Sir Elton John was unable to obtain a remedy in 

respect of a somewhat unflattering picture of him in his tracksuit standing on a pavement in a 

London street with his driver. 

 The evidence in the Weller case was that Paul Weller had objected to the photograph and 

that he had been given, he said, an assurance that the children's faces would be pixilated.  The 

question was whether the children could assert a right of privacy and obtain damages for the 

publication of photographs of a private family occasion, albeit that the picture was lawfully 

(Continued on page 33) 

Photos of Children in California a Misuse 

of Private Information & Breach of Data 

Protection When Published in England 

In the Weller appeal, 

the approach of the 

Court of Appeal was 

that the decision as 

to whether or not 

there was a 

reasonable 

expectation of 

privacy was 

essentially a matter 

of fact and 

impression for the 

trial judge. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2014/1163.html
http://www.bailii.org/ew/cases/EWCA/Civ/2015/1176.html
http://www.bailii.org/ew/cases/EWCA/Civ/2015/1176.html


MLRC MediaLawLetter Page 33 November 2015 

taken in a public place. The real issue was whether this was a misuse of private information.  

On the facts of this case the claim for breach of the Data Protection Act added nothing to the claim.   

 The starting point is the test laid down in the House of Lords in Campbell v MGN Limited 

[2004] UKHL 20.  Does the claimant have a reasonable expectation of privacy in relation to 

this information namely the publication of the photographs?  If she does not, the claim fails.  If 

she does, there is then a balancing exercise between that person’s privacy rights and the right of 

the publishers to freedom of expression under Article 10.  The test is the same for a child.  The 

right of a child to privacy is not of itself a trump card, but it must be given considerable weight.  

It would require a very powerful Article 10 argument, for example, exceptional public interest 

reasons to outweigh a child’s Article 8 privacy rights where publication would be harmful to 

the child.  In carrying out this balancing exercise the English court would apply its “common 

sense and own experience.”   

 Essentially, the English court would apply the five criteria set out by the European Court of 

Human Rights in von Hannover v Germany [2012] EMLR 16.  These are: 

 

a general requirement that the private information contributes to a debate of general 

interest.  The English court felt that this was no longer determinative as to how, 

particularly in relation to photographs, the balance between privacy and freedom of 

speech rights should be struck; 

one looks at how well known the person concerned is and what is the subject of 

the report; 

one considers also the prior conduct of the person concerned; 

one reviews the content, the form and the consequences of the publication; 

one looks at the circumstances in which the publication takes place. 

 

 In the Weller case claims were brought only on behalf of the children and not the adults.  

The court recognised that there might be circumstances in which children would have a 

reasonable expectation of privacy when an adult would not.  The court would look at all the 

circumstances.  In the Weller case, the Court of Appeal pointed to five important 

circumstances: 

 

the attribute of age would be important as well as the impact that the intrusion into 

privacy would have on the child; 

(Continued from page 32) 

(Continued on page 34) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 34 November 2015 

the Court would also consider the nature of the activity concerned.  A child's 

reasonable expectation of privacy must be seen in light of the way in which its 

family life was conducted.  For example, if the family chose to bring the child on to 

a red carpet at a public function, the argument for privacy would be undermined.  It 

could be relevant if the child courted publicity.  In the Weller case Dylan had over a 

period of a year featured in Teen Vogue, but the Court was satisfied that there was 

nevertheless a breach of her reasonable expectation of privacy on this occasion, 

given that the taking of the photographs was without her consent; 

the Court would also look at the nature of the intrusion.  An argument for privacy 

would be difficult to sustain if, for example, a child was participating in serious 

rioting and a photograph was published for the purpose of identifying 

those involved; 

a parent’s lack of consent will carry particular weight especially 

the child is too young to form its own informed opinion on matters 

of privacy; 

the effect on the child is usually likely to be highly material.  In 

this case the 16 year old Dylan complained that the actions of the 

photographer were threatening and said that she was embarrassed 

by the publication of the photographs.  On occasions there may 

also be an argument that the security of the child is put at risk by 

the publication of the photographs.  

 

 The Court also observed that a person’s privacy can be infringed in 

relation to the publication of information in a public place and it referred 

to the example of the model Naomi Campbell who was photographed in the street outside a 

clinic where she was receiving therapy. The argument may be even stronger in relation to the 

publication of photographs relating to children when they are merely ancillary to the activity 

taking place.  The Court also referred to a test that had been laid down by the Press Complaints 

Commission in an earlier adjudication namely that the acid test to be applied by a newspaper in 

writing about the children of public figures who were not famous in their own right is whether 

the newspaper would write such a story if it was about an ordinary person.  This principle had 

been earlier applied where damages had been recovered in relation to the publication of a 

photograph of the young child of J K Rowling. 

(Continued from page 33) 

(Continued on page 35) 

What is 

unsatisfactory about 

the Court of Appeal 

judgment is that it 

did not consider in 

any detail the weight 

that it felt should be 

given to the fact that 

the publication of 

this Californian 

photograph was 

lawful in California. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 35 November 2015 

 The Court did recognise the difficulty which could confront newspapers in deciding whether 

or not it was safe to publish photographs of children.  In practical terms it seems that it will be 

important for picture editors to find out in what circumstances the photographs were taken and 

particularly whether any assurances were given to the person being photographed or whether 

there was an objection to the photograph being taken. However, with photographs that come 

from outside agencies such information may be difficult to obtain.  It is likely to be prudent to 

pixilate the photographs of children where consent has not been obtained to the publication of 

their pictures. Editors will now see the approach of the courts to such privacy claims and they 

will have to ask themselves the questions set out above. 

 In the Weller appeal, the approach of the Court of Appeal was that the decision as to whether 

or not there was a reasonable expectation of privacy was essentially a matter of fact and 

impression for the trial judge.  The Court of Appeal will not interfere with the decision of fact 

unless the judge erred in principle or reached a conclusion which was plainly wrong or that his 

decision was one that could not reasonably have been reached. The publication of unauthorised 

celebrity photos has become more difficult. There must always be a real risk that a trial judge 

will prefer the evidence of the celebrity whose privacy has been invaded to that of the paparazzi 

photographer. 

 What is unsatisfactory about the Court of Appeal judgment is that it did not consider in any 

detail the weight that it felt should be given to the fact that the publication of this Californian 

photograph was lawful in California. The question in the Weller case was whether in respect of 

the publication in England the children who had close links to England had a reasonable 

expectation of privacy in relation to the publication of the photographs within the English 

jurisdiction.  The Court of Appeal noted that the judge had taken into account the fact that the 

publication was lawful in California and in consequence it was unwilling to interfere with the 

judge’s decision of fact.  However, it was noted that the judge had not given much reasoning as 

to his decision in that regard and it may very well be that in future cases it will be possible to 

argue that greater weight should be given to the fact that this was the publication of a picture 

which had been lawfully taken and published in a foreign jurisdiction. 

 David Hooper is a lawyer with RPC in London. Plaintiffs were represented by barristers 

David Sherborne and Julian Santos of 5RB and solicitors firm Clintons. Associated 

Newspapers was represented by barristers Antony White QC, Matrix Chambers, and Catrin 

Evans, One Brick Court; and RPC.   

(Continued from page 34) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 36 November 2015 

By David Hooper 

 

GQ Profile of Phone Hacking Trial a Contempt of Court 

Her Majesty's Attorney General - And - Condé Nast Publications Limited 

 

 Between October 2013 and June 2014 the criminal trial took place of a number of employees 

of News International accused of being involved in a conspiracy to hack telephones and make 

corrupt payments to officials in return for newsworthy stories.  GQ sent the well-known 

journalist Michael Wolff to do a profile of the trial which it was envisaged by GQ would be 

published at the end of the trial.  GQ was, however, advised that the article could be published 

during the trial and in March 2014 the article was published under the headline “Hacking 

Exclusive!  Michael Wolff at the Trial of the Century”  with a sub-headline “The Court without 

a King” .  The point Wolff was making was that no proceedings had been brought against 

Murdoch but that his influence overlaid the trial.  It was a perfectly reasonable article to write 

after the trial but the problem was that it was written in mid-trial while the Defendants were 

giving evidence and thus came up against the British Contempt of Court laws. 

 There was no question but that GQ was acting in good faith and had only published the 

article when advised that it was lawful to do so.  However, under the Contempt of Court Act 

1981, contempt is a matter of strict liability and it is the court which decides whether or not the 

“publication creates a substantial risk that the course of justice in the proceedings in question 

will be seriously impeded or prejudiced”  while the proceedings are active. 

 Complaints were made by defence counsel to the trial judge who referred to the matter to the 

Attorney General to bring a Contempt of Court application, if he deemed it appropriate.. 

 Once a person is arrested or charged, the proceedings become “active” and strict liability for 

contempt of court can arise until the proceedings are concluded.  In the absence of specific 

orders by the court everything that is given in evidence can be reported.  However, 

impressionist sketches and the expression of subjective opinions about the trial can carry the 

risk of contempt proceedings. 

 Although 61% of the newsstand copies were retrieved and the story removed from the 

magazine after complaint was made, it not having been put online and although there had been 

massive pre-trial publicity of a much more serious nature, the court held that there had been a 

(Continued on page 37) 

Across the Pond: Updates on UK and 

European Media Law 
Contempt of Court, ECHR and Privacy,  

Responsible Journalism Defense 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Admin/2015/3322.html


MLRC MediaLawLetter Page 37 November 2015 

substantial risk that the course of justice would be seriously prejudiced or impeded.  Substantial 

risk means a risk which is more than remote or not merely minimal and that it must be judged at 

the time of publication.  Furthermore, the fact that there is some risk of prejudice by reason of 

earlier publications is not conclusive.  If several newspapers publish prejudicial material, they 

cannot escape by contending that the damage has been already done. 

 The court concluded that there was a risk of the publication coming to the jurors' attention, 

that there was a risk of serious prejudice and that one could not say that a jury could have been 

relied upon to use their common sense to ignore the offending words.  In the view of the court, 

the article “plainly implied” that Rupert Murdoch had participated in phone hacking, that the 

defendants must have been aware of the phone hacking and that the defence was funded by him 

and conducted on the defendants' 

instructions so as to protect the 

interest of Murdoch in a way that 

might also serve their acquittal.  

The fact that similar opinions had 

been widely expressed earlier in 

the media and before parliamentary 

committees was of no avail once 

the proceedings became active.  

The article included some material 

which was not before the court 

such as that the defendant Rebekah 

Brooks had received a settlement 

of £10.8m from Murdoch.  The 

article also described Brooks as 

“clever, sharp, winning, seductive, 

cunning – well prepared to do what 

is required” .  Of Coulson it was 

said that “He is the ultimate keeper of secrets.  Does anyone know more than Coulson?”, when 

the issue in the trial was whether they knew about the hacking. 

 These comments might appear mild by American standards particularly in a case which had 

attracted such massive pre-trial publicity much of it of a distinctly prejudicial nature.  The 

English court ruled that a contempt of court had been established.  There will be a further 

hearing when the court is likely to impose a fine and an order for the payment of the legal costs 

of the Attorney General in bringing the matter before the court. 

 

(Continued from page 36) 

(Continued on page 38) 

The original cover of the April 2014 edition of GQ touted Michal 

Wolff’s phone hacking article, but the article was removed and 

cover changed after the matter was referred to the Attorney 

General to consider contempt of court proceedings.      

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 38 November 2015 

Privacy Rights And Public Interest:  

An Important  ECHR Decision  Concerning The Litigious Monegasque Royals 

Couderc and Hachette Filipacchi v France   

 

 In May 2005 Paris Match published an article about Prince Albert of Monaco which was 

headlined Prince Albert of Monaco's secret son: according to certain British and German 

newspapers Albert of Monaco is the father of a 19 month old boy.  As the headline suggests, the 

story had been previously ventilated – as it happens in the Daily Mail and the German 

magazine Bunte. As Prince Albert was at, the material time, single and childless and was the 

ruler of Monaco – a place famously described by the writer Somerset Maugham as “a sunny 

place for shady people”  the story had fairly self-evident public 

interest given the dynastic and financial implications of his 

procreation. By that time, Prince Albert had admitted paternity 

having done so before a notary and having made financial 

provision for the boy albeit not to the extent desired by the 

mother Ms Coste which might perhaps explain why she was 

sharing these family matters with the readers of Bunte and Paris 

Match. 

 The French law of privacy kicked in big time in the case.  

Paris Match was ordered to pay €50,000 by the Nanterre Tribunal 

de Grande Instance and this was upheld by the Versailles Court of 

Appeal – the court holding that Prince Albert's privacy rights 

under Article 8 of the European Convention of Human Rights and 

Articles 9 and 1382 of the French Civil Code having been 

breached.  Furthermore, Paris Match was ordered to publish the 

ruling of the Versailles court on one-third of the front cover of 

Paris Match and just to round things off, the Court of Cassation 

upheld the ruling of the Versailles court.  Paris Match appealed to the European Court of 

Human Rights.   

 In the meantime, Prince Albert had also taken action against Bunte in Germany.  However, 

the German court upheld the magazine's view that “the child's parentage which would normally 

have been in the private sphere was a matter of legitimate public interest,” although it did rule 

that the photograph of Prince Albert holding his offspring could not be published.  The German 

court held that the public had a legitimate interest in being informed about this matter and it 

was important for the public to receive this information with its political and financial 

overtones as part of a debate of general interest. 

(Continued from page 37) 

(Continued on page 39) 

Paris Match’s cover story on 
Prince Albert’s “secret son.”  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.bailii.org/eu/cases/ECHR/2015/992.html


MLRC MediaLawLetter Page 39 November 2015 

 Broadly speaking, the Chamber of the European Court of Human Rights in May 2014 

concluded that the French decision, held by a majority of 4-3, was a breach of Article 10 of the 

European Convention of Human Rights on very similar grounds to those applied by the German 

court.   

 The French Government as respondent to the appeal appealed to the Grand Chamber of the 

European Court of Human Rights and that took an even more robust view when it reached a 

unanimous decision that there had been a breach in France of Paris Match's Article 10 rights.  

The Grand Chamber held that the article had contributed to a debate on a matter of public 

interest.  The article was not a matter of sensationalism and it could not be reduced to it being 

said that the publication was simply to satisfy the public's thirst for information about the 

private lives of others. This went beyond the private sphere given the hereditary nature of the 

Prince's function as the Monegasque head of state. 

 The case is, therefore, an important one coming as it does from the 

Grand Chamber and striking a balance between continental rights of 

privacy and considerations of public interest which are likely to be 

found helpful by the media. 

 

Reynolds' Defence Upheld: Sunday Times'  

Use of a Sting Vindicated 

Yeo v. Times Newspapers Limited 

 

 Tim Yeo was a Member of Parliament from 1983 to 2015.  In his 

last five years he was Chairman of the House of Commons Energy and 

Climate Change Select Committee.  He had held various government 

posts principally in the environmental field.  Prior to entering 

parliament he had worked in the City of London for 13 years which 

makes his behaviour even more surprising. 

 Since the then Prime Minister set up a Committee on Standards in Public Life in 1994 there 

have been strict rules of conduct for MPs relating to obligations of integrity, avoiding a conflict 

between personal and public interests, prohibiting acting as a paid advocate in any proceedings 

in the House of Commons and ensuring that when an MP took part in parliamentary 

proceedings which related to an area where he had financial interests the benefit that he was 

receiving should be properly registered and declared.  Yeo had acquired something of a 

reputation with political bloggers for apparent conflict between his business interests and his 

role as Chairman of the Select Committee.  One would get the drift from the headlines such as 

“Yeo's Lump for Dump” and “Why is Tim Yeo Backing Fracking.”   

(Continued from page 38) 

(Continued on page 40) 

The case is, 

therefore, an 

important one 

coming as it does 

from the Grand 

Chamber and 

striking a balance 

between continental 

rights of privacy and 

considerations of 

public interest which 

are likely to be found 

helpful by the media. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2015/3375.html


MLRC MediaLawLetter Page 40 November 2015 

 In any event Yeo had lawfully taken up various directorships in four companies which he 

had properly declared which produced a total income of just under £200,000 a year for some 

560 hours work.  All told he had in the period 2010 to 2013 earned about £530,000 from private 

firms since he had taken over chairmanship of the Select Committee in 2010 and had shares and 

options worth £585,000 in low carbon companies that had employed him. He was apparently 

negotiating at the time of the Sunday Times article for two other directorships. 

 The issue of political lobbying and of MPs for hire had for some time been a matter of 

political controversy and the subject of various stings by the Sunday Times. However, when on 

13 May 2013 two members of the Sunday Times Insight Team sent an 

email offering Yeo the opportunity of a consultancy for a day or two 

per month with “an extremely generous remuneration package” 

relating to a Korean leading edge solar technology developer, Yeo fell 

for it hook, line and sinker.  The journalists posed as a fictitious 

consultancy firm named Coulton & Goldie Global.  However, such 

was the eagerness of Yeo to add to his portfolio that notwithstanding 

his business and political background he failed to make the 

rudimentary checks which would have enabled him to sniff out this 

particular rodent.   

 To the contrary he gladly accepted their invitation to the then 

Michelin starred restaurant Nobu. There he expatiated on the services 

that he could provide for the solar energy company oblivious that his 

words were being recorded and filmed by secret cameras. A monthly 

salary of £7,000 was mentioned for approximately a day's work per 

month, but in fact the journalists on the following day emailed Yeo to 

say that the job was not available. Yeo responded by expressing relief 

saying that it become increasingly apparent during the meeting that 

what was wanted from him was lobbying which he said was a function 

which was not compatible with his position as an MP and Chair of a 

Select Committee. However, the trial judge, Mr Justice Warby, was to 

conclude that Yeo, having learnt that he was not to be offered the opportunity felt it best – with 

nothing to lose by doing do – to cover his back. 

 Thereafter the journalists put together two articles about Yeo's lobbying activities the first of 

which was to be published on 9 June 2013. On Friday, 7 June when the first article had been 

written and legalled a text was sent to Yeo informing him that a detailed email had been sent to 

him. At the time Yeo was driving home but was sufficiently unsettled by the text to forget to fill 

up with petrol and ran out. He had to be rescued by his wife who brought a petrol can. Yeo got 

home over two hours later and was horrified when he read the email. He called for Carter-Ruck 

(Continued from page 39) 

(Continued on page 41) 

When on 13 May 

2013 two members of 

the Sunday Times 

Insight Team sent an 

email offering Yeo 

the opportunity of a 

consultancy for a 

day or two per month 

with “an extremely 

generous 

remuneration 

package” relating to 

a Korean leading 

edge solar 

technology 

developer, Yeo fell 

for it hook, line and 

sinker.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 41 November 2015 

who, at 4pm on the Saturday, sent a lengthy letter denying that he had offered to serve as a paid 

advocate or that he had tutored the Chief Executive of GB Rail Freight on what he should say 

when giving evidence to a Select Committee or that he ever offered to commit one day a month 

to helping Coulton & Goldie Global. The video of the Nobu meal was to show the facts were 

very different. 

 The 9 June article ran to 27 paragraphs and it alleged in effect that Yeo was prepared to and 

had offered to act in breach of the MP's Code of Conduct by acting as a paid parliamentary 

advocate for a foreign energy company and also contained defamatory expressions of opinion 

to the effect that Yeo had acted scandalously and shown willing to abuse his position as an MP.  

A similar article was published on 23 June 2013 which Mr Justice Warby concluded carried the 

defamatory meaning that Mr Yeo had been selling himself as a parliamentary advocate for 

paying clients and had thereby offered to act in a way that was in breach of the Rules of the 

House of Commons. 

 The defence of the Sunday Times was that this story was covered by the defences of 

responsible journalism – the Reynolds defence - truth and honest opinion.  In effect the paper 

had to prove the truth of the central defamatory allegation contained in the 9 June article that 

Mr Yeo was prepared to act and had offered himself as willing to act in a way that was in 

breach of the Code of Conduct of the House of Commons by acting as a paid parliamentary 

advocate who would: 

 

(a) push for new laws to benefit the business of a client for a fee of £7,000 a day; and 

(b) approach Ministers, civil servants and other MPs to promote a client's private agenda 

in return for cash. 

 

Mr Justice Warby concluded that the paper had discharged that burden.  He likewise concluded 

that the articles were defensible as an expression of honest opinion.  There the requirement is 

that the statement must be a matter of public interest, it must be recognisable as comment as 

distinct from an imputation of fact, it must be based on facts which are true or protected by 

privilege, the article must explicitly or implicitly indicate those facts at least in general terms 

and it must be a comment which could have been made by an honest person. 

 However, at the heart of this case was the defence of responsible journalism which protects 

the publication of defamatory matter to the world at large where it was in the public interest that 

the information should be published and where the publisher had acted responsibly in 

publishing the information. This defence was found by Mr Justice Warby to have been made 

out. Mr Yeo's defence whereby he denied that the publication was justifiable in the public 

interest and that the newspaper failed in its duty of giving a fair and accurate account of the 

totality of the evidence and that the article gave an unfair and inaccurate account of his 

(Continued from page 40) 

(Continued on page 42) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 42 November 2015 

behaviour was rejected by the Judge.  He concluded that this was a topic of real and abiding 

public interest at the time of publication.   

 The Judge also analysed the applicable principles of responsible journalism.  The question in 

each case was whether the defendant had behaved fairly and responsibly in gathering and 

publishing the information. The publisher must have taken the care that a responsible publisher 

would take to verify the information but this depends on the nature and source of that 

information.  A publication may be protected by Reynolds privilege even if the journalistic 

exercise has, in some respect, fallen short of the standards to be expected of a responsible 

journalist.  

 A Reynolds defence is unlikely to get off the ground unless the journalist honestly and 

reasonably believed that the statement was true. The journalist must also carefully consider the 

public interest bearing in mind that the allegations may not have been 

fully investigated or their accuracy determined and weigh these against 

the risk of unjustified damage to the reputations of those affected. It is 

not necessary to ask whether every aspect of the journalistic process 

was carried out to perfection but it was necessary to consider what the 

journalist knew and believed about Mr Yeo's conduct and whether it 

was responsible for them (a) to hold the beliefs that they did about the 

facts, and (b) to publish what they did.  

 The Judge also considered Convention jurisprudence and in 

particular Lingens v Austria (1986) 8 EHRR 407 “Freedom of the 

press furthermore affords the public one of the best means of 

discovering and forming an opinion of the ideas and attitudes of 

political leaders … the limits of acceptable criticism are accordingly 

wider as regards a politician as such than as regards a private 

individual.”   He also considered the case of Hrico v. Slovakia, (2005) 

41 EHRR 18 “there is little scope under Article 10(2) of the 

Convention for restrictions on political speech or on the debate of 

questions of public interest.”    

 The Judge also considered the extent to which Article 8 could impact on what were 

essentially Article 10 cases. The view Mr Justice Warby took was whether the publication 

undermined the “personal integrity” of claimant as distinct from merely harming reputation.  

Article 8 affords politicians carrying out their public or official functions limited protection 

against media coverage. The mere fact that the article represents a substantial assault on a 

person's honesty does not necessarily mean that it would be “undermining personal integrity”.  

Personal integrity in this context, the Judge ruled, appears to have connotations of “wholeness.”  

A defamatory attack can, it appears, undermine personal integrity if it has “an inevitable direct 

(Continued from page 41) 

(Continued on page 43) 

The Judge also 

analysed the 

applicable principles 

of responsible 

journalism.  The 

question in each 

case was whether 

the defendant had 

behaved fairly and 

responsibly in 

gathering and 

publishing the 

information.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 43 November 2015 

effect” on private life which is severe such as an ostracisation from a section of society.  In 

order for Article 8 to come into play, however, an attack on a person's reputation must attain a 

certain level of seriousness and in a manner causing prejudice to personal enjoyment of the 

right to respect for private life.  Here the articles related wholly and exclusively to Yeo's 

conduct in his public roles and not in any way to his private or personal life.   

 The Judge upheld the defence of responsible journalism noting that the decision to 

investigate Mr Yeo had not been challenged at trial nor had the decision to use subterfuge been 

criticised nor the journalists' honesty impugned.  Furthermore it was accepted that they believed 

that their story was in the public interest.  The implications for journalists of this ruling and the 

steps they should take to obtain the benefit of the responsible journalism defence are set out in 

an RPC blog on the case.   

 The evidence of Mr Yeo was criticised in very forthright terms by the Judge, his evidence 

was “utterly implausible.” The Judge shared the incredulity of Gavin Millar QC (Counsel for 

the Sunday Times) - “answers involving bluster” - “he took on an air of exasperation if not 

anger, which struck me as creative or at least exaggerated for effect.”  Yeo's explanation of 

what he had said about (unlawful) paid advocacy being a joke was dismissed as “absurd.”  Yeo 

“waffled,” his evidence was “rambling” and perhaps best of all, “when a fish wriggles on a 

hook, it goes deeper into the mouth and guarantees that the fish will not escape so with Mr 

Yeo's evidence on this issue”  and “unworthy of belief.”  

 The trial lasted one week and there have been various pre-trial applications. Given Yeo's 

conduct of the case and his rejection of modest settlement terms he was ordered – by consent – 

to pay costs on the higher indemnity scale. Pending assessment of what those costs amounted to 

he was ordered to pay £411,000 by 24 December 2015. His reputation may prove to have been 

torpedoed below the waterline but the financial consequences for Yeo may not be quite as 

disastrous as they appear as he had secured After The Event insurance.   

 Yeo proved to be a particularly bad risk for the insurers and indeed for Carter Ruck who 

were doing the case on a Conditional Fee agreement which would probably have entitled them 

to double their ways by way of success fee if Yeo had won his case.  As it was, with Yeo losing 

the case they are unlikely to be paid their costs of £580,000 – a salutary reminder of the perils 

of political libel cases and the risk a Claimant faces in defeating a responsible journalism 

defence where the steps taken to compile the story are carefully recorded and where there is no 

evidence to impugn the conduct of the journalists. 

 Gavin Millar QC and Ben Silverstone of Matrix chambers, instructed by RPC, represented 

the Sunday Times. Claimant was represented by Desmond Brown QC and Victoria Jolliffe 

instructed by Carter-Ruck. 

 David Hooper is a lawyer with RPC in London.   

(Continued from page 42) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.rpc.co.uk/index.php?option=com_easyblog&view=entry&id=1738&Itemid=107


MLRC MediaLawLetter Page 44 November 2015 

 The Annual Meeting of the Media Law Resource Center, Inc. was held on November 11, 

2015 at the Grand Hyatt New York.  Board Chair Lynn Oberlander called the meeting to order.  

 

Elections of Directors  

 

 The membership elected Randy L. Shapiro, of Bloomberg L.P. to the Board, to serve a two 

year term starting January 2016.  

 Five currently serving directors were reelected for two-year terms: Marc Lawrence-

Apfelbaum, Time Warner Cable; Gillian Phillips, The Guardian; Kenneth A. Richieri, The New 

York Times Company, Regina Thomas, AOL; and Kurt Wimmer, Newspaper Association of 

America. 

 Directors who were elected last year and will be entering the second year of their two-year 

terms are: Jonathan Anschell, CBS Broadcasting, Inc.; Lynn Oberlander, First Look Media; 

Mary Snapp, Microsoft Corporation; and Susan Weiner, NBCUniversal. 

 

Finance Committee Report 

 

 Kurt Wimmer delivered the Finance Committee’s report. He referred the Board and 

attendees to the Statement of Financial Position and noted that MLRC is in a strong financial 

position at year end. Dues are up, reflecting the increase in DCS annual dues instituted in 2015. 

MLRC’s reserves are holding strong. And the Finance Committee is looking at new investment 

strategies that would provide a greater return on investment of the reserve.  

 

Executive Director’s Report 

 

 Executive Director George Freeman introduced the MLRC staff and thanked them for their 

work throughout the year and for their assistance with today’s events.  

 He reported that membership is up, which is a great accomplishment in the current 

environment, with new international and digital company members. MLRC will continue to do 

membership outreach, e.g., through Northern California meetings with digital companies.  

 MLRC concluded a contract with Lexis to print the MLRC 50-State Surveys in hardcopy 

and e-book form. MLRC will continue to be responsible for the content of the books, but Lexis 

will take over production and distribution of the books.  The e-books will allow users to access 

cases cited in the books electronically. This will be added value for the membership. The dinner 

(Continued on page 45) 

MLRC Annual Meeting Reviews 

Accomplishments and Plans for Next Year 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 45 November 2015 

program includes a page announcing the new partnership with Lexis. The Libel book will be 

out in December. Lexis will offer price discounts for members to buy the books and will be 

contacting MLRC members to market the books, as well as using its marketing expertise to 

grow sales of the books.   

 MLRC renewed its lease at 520 8th Avenue for a ten year term (through 2027) at a good 

price in the current market. MLRC will look to sublet some empty office to gain additional 

revenue. MLRC’s current subtenant may leave at the conclusion of its lease in March 2017 and 

that space may also be available for sublease.  

 George reported on MLRC’s successful conference in Paris held on June 1. The goal of the 

conference was to reach out to lawyers in continental Europe – to proselytize on free speech 

issues, as we have done in London; and also to encourage new membership.   

 There will be new capital expenditures of approximately $25,000 to upgrade MLRC’s 

member database software. MLRC will upgrade to the IMIS 20 system. MLRC will also 

expend approximately $50,000 on upgrades to its website. This will provide greater 

functionality with respect to conference registrations, committee management, and password 

recovery.  

A question was raised about paywall protected content and whether more material could be 

available ungated.  That is something that MLRC will review.  

George reported that the MLRC Institute lost its outside funding and staff attorney.  After a 

meeting of the Institute Board, it was decided the Institute should shift focus from its Speakers 

Bureau project to a new initiative of providing legal training seminars for young journalists, 

bloggers, and freelancers. The Board felt that one-day workshops on media law topics for 

journalists would fulfill the Institute’s mission of fostering First Amendment values and could 

be done without seeking additional funding.  

 Another suggestion was for MLRC to put out short libel and privacy primers for journalists. 

Historically there has been reluctance for MLRC to produce such primers out of concern that a 

primer could be used by the plaintiff’s bar in media litigation. However, it was noted that the 

benefit of producing such guides could outweigh the risk of the primer being used against 

journalists in litigation.  George and Sam Fifer will consult the PrePublication Committee to 

discuss further.  

 On policy matters, George Freeman noted that MLRC was very active over the year with 

discussions over the proposed federal anti-SLAPP statute; right of publicity legislation; rules 

governing access to police body cam footage; and drone legislation.  MLRC may also join the 

National Press Photographers Association in letter to the New York State Office of Court 

Administration in support of cameras in courts. 

(Continued from page 44) 

(Continued on page 46) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 46 November 2015 

 Finally, George noted that planning is well underway for the next Virginia Conference on 

September 21-23. And an open planning meeting will be held on Thursday evening Nov. 12 for 

members to weigh in with suggestions for the program.  

 

Reports on the London and Miami Conferences 

 

 MLRC Deputy Director Dave Heller reported on MLRC’s conferences in London and 

Miami.  The 2015 London Conference was our largest to date with 236 delegates, including 

lawyers from Eastern Europe and Turkey.  The conference is in the black due to the 

registrations and generous support of the many firms and companies who sponsored the 

conference, including Bloomberg and Hiscox and their signature conference receptions.  The 

opening session featuring Burt Neuborne and Geoffrey Robertson was among the substantive 

highlights.  And he drew attention to the excellent set of Bulletin articles for the conference, 

including a chapter from Burt Neuborne’s book and several articles discussing the complexities 

of hate speech laws.  Feedback on the Law Society as a new conference venue was also very 

favorable.    

 MLRC’s third conference on Issues of Concern for Hispanic and Latin American Media was 

held on March 9 at the University of Miami.  Approximately 70 lawyers attended, including 

over a dozen from Latin America (Argentina, Brazil, Columbia, Mexico, and Costa Rica).  

 The next conference is scheduled for March 7, 2015 at the University of Miami.  Among the 

topics for the conference are: the situation in Cuba in light of restored diplomatic relations 

between our countries – and what if anything that’s meant for press freedom; and content, 

production, IP and deal-making issues surrounding the Summer Olympics in Brazil.  

 

Reports on the MLRC Forum and Entertainment Conference 

 

 Deputy Director Jeff Hermes gave a preview of the upcoming Forum session.  The panel 

discussion will include U.S. and European law on incitement and hate speech (including the 

recent Elonis, Delfi and M'bala decisions) and implications for online news sites hosting 

controversial user comments.   

 The next Entertainment Law conference will be held on January 14 at the LA Times 

Building in Los Angeles. The theme is the “Sony Hacks One Year Later - Reverberations in the 

Industry and the Law.  The conference includes three sessions. The first is on the Future of 

Theaters – The Role of Traditional Distribution in the Digital Era, focusing on mainstream 

channels of distribution post-Sony.  The second session is On the Digital Battlements – 

addressing security issues arising out of Sony. The third session is a First Amendment session 

on publishing leaked information from the journalistic and industry perspectives. The panel will 

(Continued from page 45) 

(Continued on page 47) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 47 November 2015 

include Aaron Sorkin, and Prof. Eugene Volokh; and George Freeman will moderate. The 

conference has a record number of sponsors.  MLRC is continuing to work with the 

Southwestern Law School’s Biederman Center and registration will open next week.  

 MLRC held two Northern California meetings.  The first meeting was on hate, threats, and 

terror on social media.  The second was on the privacy ramifications of the Schrems decision 

and the end of the EU data safe harbor regime for US companies.  So far there has been great 

participation of tech companies, including participation of senior lawyers.  These meetings are a 

great way of showing that MLRC has an ongoing presence on these issues.  

 

Report on MLRC’s Digital Conference 

 

 MLRC Staff Attorney Michael Norwick reported that MLRC is continuing to partner with 

the Berkeley Center for Law & Technology to produce the Digital Conference.  And the 

relationship now in its third year is productive. The May 2015 conference covered net 

neutrality, managing international legal needs, Section 230, the transformative use doctrine, and 

developments in digital privacy and security.  

 The next conference is May 19-20, 2016.  Among the conference sessions will be ones 

addressing digital video and the impact of new streaming technologies such as Periscope and 

Meerkat; the impact of ad blocking and what stakeholders will do in the new environment; 

copyright and free speech and the doctrinal impact of copyright injunctions; and an 

international panel session focusing on data privacy developments.   

 

DCS Report  

 

 DCS President Sam Fifer welcomed incoming DCS President Chuck Tobin and noted that a 

full report on committee activities will be given at the DCS Lunch. He highlighted the 

invaluable work of MLRC’s Committees. He encouraged members to promote committees to 

their colleagues and young lawyers.  Lynn Oberlander agreed with the value of the Committees.  

 

Open Discussion  

 

 Lynn Oberlander encouraged attendees to give thought to new projects and initiatives.  She 

thanked everyone and the meeting was adjourned.  

(Continued from page 46) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.




