
MEDIALAWLETTER 
Reporting Developments Through January 25, 2017 

MLRC  

 

Ten Questions to a Media Lawyer .................................................................................................................. 3  

A New MediaLawLetter Feature  

 

LIBEL & PRIVACY 

 

D.C. App.: District of Columbia Court Issues Key Ruling on D.C. Anti-SLAPP Statute Climate .......... 9 

Scientist's Libel Suit Survives Motion to Dismiss  

Competitive Enterprise Institute et al. v. Mann, and National Review, Inc. v. Mann   

 

N.D. Ill.:  No Defamation/False Light Claim Based on Hollywood Reporter’s Sony Hack Article ......... 12  

No Criminal Imputation Given Article's Context  

Basile v. Prometheus Global Media 

 

Tex. Dist.: “Clock Boy’s” Claims Stop Ticking with Anti-SLAPP Dismissal ............................................ 15 

Mohamed v. Fox News 

 

Colo. Dist.: News Magazine Wins Summary Judgment ............................................................................... 18 

Allegations Reported as Such Are True Without Regard to the Substance of Those Allegations  

Hampers v. Denver Westword  

 

N.Y. Sup.: Twitter Defamation Suit vs. Donald Trump Dismissed ............................................................. 25 

Statements About Political Consultant Were Opinion / Hyperbole 

Jacobus v. Trump 

 

INTERNET 

 

Congress: New Law Restricts Contractual Attempts to Silence Unflattering Consumer Reviews .......... 28 

The Consumer Review Fairness Act 

 

Next Gen Comm.:  How Should Social Media Platforms Deal with Fake News? ...................................... 30 

 

520 Eighth Avenue, North Tower, 20th Floor, New York, New York 10018 (212) 337-0200  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 2 January 2017 

ACCESS  

 

S.D.N.Y.:  Processing-Before-Access Policy for Civil Complaints Declared Unconstitutional ................. 33  

Third in a Line of Similar Victories for Courthouse News Service  

Courthouse News Serv. v. Tingling 

 

D.C. Cir.: Court Rules Citizens Can Sue to Force Probe of Federal Records ........................................... 40  

Violations Case Stems from Clinton Email Scandal  

Judicial Watch v. Kerry 

 

D.D.C.: Court Finds For-Profit Consumer Safety Blog Qualifies As “News Media” Under FOIA ........ 43 

Liberman v. U.S. Dep’t Transp.  

 

Ga. Supreme Court Grants Review of Denial of Public Access to Hospital Records ................................ 45 

Smith v. Northside Hospital, Inc. 

 

INTELLECTUAL PROPERTY 

 

2d Cir.  Second Circuit Affirms Louis Vuitton Can’t Take a Joke ............................................................. 47 

Use of Louis Vuitton's Marks Was Parodic 

Louis Vuitton Malletier, S.A. v. My Other Bag, Inc. 

MLRC Miami 
Conference 2017 
March 13, 2017, University of Miami 

 Journalism Challenges in Latin 
America 

 Cuba After Castro 

 Online Piracy in Latin America 

 Covering the Immigration Debate 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

http://medialaw.org/miami


MLRC MediaLawLetter Page 3 January 2017 

It’s my pleasure to introduce a new, hopefully regular MediaLawLetter  feature - Ten Questions 

to a Media Lawyer. Each month, we’ll pick an experienced attorney and ask him or her the 

same ten questions covering career, views of the industry, advice for newcomers, office décor, 

and other issues of greater or lesser importance. I hope you’ll enjoy it. 

My colleague Jake Wunsch, who originated this concept, asked me to kick it off, and to take one 

for the team, I agreed. My answers are more from the perspective of my 30-plus years as an 

attorney at the New York Times than as executive director 

of the MLRC. 

If you’d like to participate (and no complaining if you 

don’t!), write us: medialaw@medialaw.org. 

1. How’d you get into media law? What was your first 

job? 

My first job, when I acquired a SS#, was to be a ballboy 

at the US Open at Forest Hills, close to my childhood 

home. My first legal job was to teach at the Univ of 

Miami Law School the year after I graduated law school. 

I taught Torts, had office hours by the pool and had an 

altogether great time. But the following year I returned to 

NYC and began working at Cahill Gordon, where I had 

been a summer associate. 

An unorthodox and risky decision there propelled me into media law, though I had summered at 

Cahill in part because they represented The New York Times (and, in part, because they were 

one of the few firms to give me an offer). One day all the 20 or so members of my Cahill class 

were paged, one-by-one, to see the senior labor associate. When I got there, it was clear 

everyone before me had rejected the offer of becoming a labor associate. But I accepted: the 

labor clients were The Times, NBC, Columbia University and the NY Racing Ass’n, all more 

interesting than the stable of accounting clients the firm had; I would be working on a much 

smaller team, so I foresaw that I would get greater and quicker experience taking deps, writing 

(Continued on page 4) 

From the Executive Director’s Desk 

Ten Questions to a Media Lawyer 
New MediaLawLetter Feature 

George at work. Note the old Yankee 

Stadium photo and Leroy Neiman tennis 

print behind him. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

mailto:medialaw@medialaw.org


MLRC MediaLawLetter Page 4 January 2017 

briefs, etc.; I would have a safe 

harbor, so when I was called on 

Friday evening to work all weekend, I 

could safely say no since I had this 

labor niche; and I cut a deal whereby 

if I took the position, I could spend all 

my non-labor time working for Floyd 

Abrams.  

All my colleagues were dumb-

founded, saying I had exiled myself to 

the Siberia of the firm. But soon I was 

spending most of my time at The 

Times, working on two massive class 

actions they had defending Title VII 

cases, going through all the reporters’ 

personnel files and evaluations and all 

of Abe Rosenthal’s files; and 

sometime after that I was offered a job to 

come in-house with The Times. I was hired as a generalist, but in the first few months the main 

First Amendment lawyer switched to the business side (he later became COO), and I took over 

his newsroom portfolio.  

2. What do you like most about your job? What do you like least? 

I loved the variety: vetting stories, overseeing libel litigations, crafting classy f.u. letters, 

arguing motions in court, learning the newspaper business and giving circulation advice, all 

within one day. I also was thrilled and honored to be working with the smartest and best clients 

a lawyer could have – the reporters and editors of The Times. It wasn’t bad for cocktail party 

conversation, either. I hate to say it, but the part I liked least was doing FOIA and public records 

demands. I found it frustrating and unrewarding, since even when we got the documents, it was 

so much later than our demand that it barely was included in the paper. Those cases were 

mainly worthwhile, I felt, when they taught a lesson to a recidivist agency which really flouted 

the sunshine laws. 

3. What’s the biggest blunder you’ve committed on the job? 

That’s easy. It deals with an article that was mentioned quite a few times this fall during the 

campaign. In the 80’s and 90’s, before computers and faxes, we vetted stories on weekends and 

(Continued from page 3) 

(Continued on page 5) 

Freeman, hard at it at the Times, circa 1998 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 5 January 2017 

at nights by phone. One Sunday, during the 1996 campaign, Bill Safire – a lovely man and 

wonderful client – called to ask that I review his op-ed column for the next day. As I stretched 

out on my bed, his assistant started reading it to me: it was about Hillary Clinton.  

It was pretty innocuous, and as it approached the end, my then 3-year old son came into my 

room, bounced on my bed, and jumped on my groin area. I was briefly in pain, as the assistant 

read a sentence about Hillary’s being a “congenital liar”. Had I heard that sentence, I am 

confident I would have asked him to rewrite it, since I wouldn’t approve a layman using such a 

scientific term without any scientific proof. But in the throes of pain, I didn’t hear it; ok’d the 

column; and the next day all hell broke loose at that unfounded allegation. Fortunately, Safire 

was a wordsmith, and defended the piece by quoting the fourth definition of congenital – 

someone who does something a lot – rather than by dealing with its common meaning – 

genetically present from birth.  

4. Highest court you’ve argued in or most high profile case? 

I’ve argued a couple of times in the Second Circuit and once in the very beautiful Appellate 

Division (1st Dep’t) in Manhattan, New York state’s mid-level appellate court. There I 

represented all major New York media in arguing that television camera coverage be allowed in 

the Robert Chambers case, known more commonly as the Central Park Preppie Sex Murder 

case. New York’s experimental period for courtroom camera coverage (defunct since the OJ 

case) began about 2 weeks into the criminal trial of Chambers, accused of killing a girl in 

Central Park during sex and after meeting her at a Second Avenue bar. The fact that camera 

coverage could, per the legislative act, only begin while the trial was under way proved a high 

hurdle, and both prosecution and defense strongly opposed our application. We lost, I think 

unanimously, but at least 

Justice Theodore Kupferman, 

who had officiated at my 

wedding a few years earlier, 

wrote a somewhat favorable 

concurring opinion.  

5. What’s a surprising object 

in your office? 

Talking about my wedding, the 

most unique object in my office 

is probably a framed first page 

of The Times which contains 

my wedding proposal to my 

lovely wife as a small classified 

(Continued from page 4) 

Front page of the New York Times for October 30, 1981, which 

contains Freeman’s wedding proposal as a small classified ad in the 

bottom-left corner. She accepted. (As an employee, he received a 15 

percent discount.) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 6 January 2017 

ad at the left bottom of the first page. 

(Publisher Punch Sulzberger suggested 

my wife-to-be respond in a full page ad.) 

Among the various family, tennis and 

Yankee posters and photos on my wall is 

my favorite photo: Lyndon Johnson 

looking down at Richard Nixon with 

absolute disdain. When The Times 

moved from its old building to its current 

one, it put on auction all sorts of artwork 

from throughout the building; I had my 

eye on that photo for years and was able 

to buy it for a pittance. I also love a 

famous photo shot by Times photog 

George Tames, “The Loneliest Job,” of 

JFK looking out the window of the Oval 

Office; the Times gave it to me as a gift 

when I left.  

I also treasure a framed article I wrote 

for TENNIS Magazine about being a 

tennis camper, containing a photo of me 

playing with Pancho Gonzalez, Bobby 

Riggs, and Don Budge.   

6. What’s the first website you check 

in the morning? 

First thing in the morning, I read Jim 

Warren’s blog on the Poynter Institute’s 

website, a daily roundup of all things 

media. Warren was a star reporter and 

editor at the Chicago Tribune, and also 

was a friend a few years behind me at 

both The Collegiate School, where I 

went to high school, and Amherst 

College. I also take a peek at si.com. Of 

course, most important is when I get to 

read a first draft of the MLRC’s Daily 

Report a little later in the morning.  

(Continued from page 5) 

(Continued on page 7) 

Two Times photos on Freeman’s wall. Top: George Tames’ 

portrait of Kennedy “The Loneliest Job.” Below, Lyndon 

Johnson regards Richard Nixon with disdain. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 7 January 2017 

7. It’s almost a cliché for lawyers to tell those contemplating law school: “Don’t go.” What 

do you think? 

I had to face this question as my daughter was leaning towards law school a few years ago. I 

said nothing as to whether she should go in that direction partially because a dad’s opinion tends 

to carry too much weight, but mainly because I was pretty neutral as to the right answer. (She 

went, and now is a litigation associate at a big  MLRC-member firm.) Given the current costs of 

time and money, as well as the general unpleasantness of the law school experience which I 

vaguely recall and the more risky career it has become, I wouldn’t advocate going to law school 

now for the reason many of us of a certain age did, to keep your options open. But if a student 

really wants to become a lawyer, it remains a very interesting and rewarding profession – and 

that’s true even if one doesn’t practice media law.  

8. One piece of advice for someone looking to get into media law? 

Broaden the definition of media law to include intellectual property. That’s the growth area; 

trying to be an old-time media lawyer doing libel and reporters’ privilege is an extremely low-

odds proposition.  

(Continued from page 6) 

(Continued on page 8) 

Bookshelf curiosities including a red Chinese constitution (with free speech clause) acquired on 

a 1979 bar association trip to China; Make No Law, autographed by Anthony Lewis to my 

“student, teaching colleague, and lawyer”; and a Russian nesting doll of U.S. Presidents, 

starting with Bill Clinton, purchased on a press delegation to Moscow. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 8 January 2017 

9. What would you have done if you hadn’t been a lawyer? 

I had seriously thought about going into journalism school (ironic, since I teach in three J-

schools now), so I may well have become a journalist. I decided against it because I thought my 

chances of spending my life covering fires in Dubuque were greater than my becoming James 

Reston or Tom Wicker (or even Walter Cronkite or Howard Cosell). Fortunately, I ended up 

with a career which merged journalism and law.  

10. What issue keeps you up at night? 

While at The Times I worried for years about a government subpoena to James Risen and Eric 

Lichtblau seeking their confidential source(s) for their Pulitzer Prize-winning article on the 

Bush Administration’s warrantless (and unconstitutional) wiretapping of Americans. Bush, 

Cheney and Rumsfeld all threatened to prosecute The Times for violation of the Espionage 

Laws (which I didn’t lose any sleep about), but a subpoena for the government employee(s) 

they got the story from was frightening: it would have raised the same legal issues in a similar 

factual setting as the unsuccessful Judy Miller battle we just had waged. Fortunately, for reasons 

I can only guess at, a subpoena never came. Now, of course, I lose sleep worrying about the 

financial well-being of the MLRC, the happiness of our members and the security of our staff 

—  and, since Jan. 20, how badly Pres. Trump will endanger press freedoms and our 

relationships with the rest of the world. 

(Continued from page 7) 

MLRC Miami 
Conference 2017 
March 13, 2017, University of Miami 

 Journalism Challenges in Latin 
America 

 Cuba After Castro 

 Online Piracy in Latin America 

 Covering the Immigration Debate 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

http://medialaw.org/miami


MLRC MediaLawLetter Page 9 January 2017 

 The District of Columbia Court of Appeals issued an important decision on December 22, 

2016 interpreting and applying the D.C. Anti-SLAPP Act, D.C. Code § 16-5501 to 5505 (“the 

Act”), in an opinion that holds both good news and potential risk for media defendants and 

others engaged in editorial commentary. Competitive Enterprise Institute et al. v. Mann, and 

National Review, Inc. v. Mann. 

 The court for the first time articulated the precise legal standard for evaluating a special 

motion to dismiss under the Act, and it also held that defendants can immediately appeal the 

denial of a special motion to dismiss. These rulings bolster the safeguards that the Act provides 

to individuals and publishers engaged in speech on matters of public concern.  

 At the same time, however, the court found that the plaintiff in the case has provided enough 

evidence to survive an Anti-SLAPP motion. The court’s analysis of the merits of the plaintiff’s 

defamation and related claims, and its decision to allow the suit to proceed, threaten to chip 

away at the protections that D.C. courts have traditionally provided to 

sharp commentary and criticism. 

 

Background  

 

 The case arises from blog posts by Rand Simberg, a contributor to 

an on-line blog of the Competitive Enterprise Institute (“CEI”), and 

Mark Steyn, a former contributor to National Review On-line, that 

focused on what they believed to be inadequate investigation by Penn State University of 

Professor Michael Mann, a well-known climate scientist, concerning his “hockey-stick” graph 

depicting long-term temperature data.   

 Mann filed suit in October 2012 against Simberg, Steyn, CEI and National Review alleging 

defamation and intentional infliction of emotional distress for their criticism of Mann, including 

that he “molested and tortured data in service of politicized science” and that he “was the man 

behind the fraudulent climate-change ‘hockey-stick’ graph, the very ringmaster of the tree-ring 

circus.”  The defendants filed special motions to dismiss under the Act and motions to dismiss 

under Rule 12(b)(6) of the Superior Court Rules of Civil Procedure.   

 The trial court denied the motions in their entirety and the defendants, except for Mr. Steyn, 

appealed.  More than two years after oral argument, the D.C. Court of Appeals issued its ruling. 

(Continued on page 10) 

District of Columbia Court Issues Key 

Ruling on D.C. Anti-SLAPP Statute 
Climate Scientist's Libel Suit Survives Motion to Strike  

The court found that 

the plaintiff in the 

case has provided 

enough evidence to 

survive an anti-

SLAPP motion.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.dccourts.gov/internet/documents/14-CV-101_14-CV-126.pdf
http://www.dccourts.gov/internet/documents/14-CV-101_14-CV-126.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 10 January 2017 

DC Court of Appeals Decision 

               

            Key findings in the long-awaited, 105-page opinion include: 

 Interlocutory Appeal.  The court held that a trial court’s denial of a special motion to dismiss 

can be appealed immediately, even though the Act does not contain an interlocutory appeal 

provision. The court noted that the Act is intended to provide a substantive right not to stand 

trial when faced with a “SLAPP” (which stands for strategic lawsuit against public 

participation), and it recognized that this right would be lost if defendants did not have the 

ability to bring an interlocutory appeal after the denial of a special motion to dismiss. The court 

found it had jurisdiction to hear such appeals under the collateral order doctrine. 

 Summary Judgment-Like Standard.  The court articulated the legal standard that trial courts 

should use in evaluating a special motion to dismiss. Under the Act, once a defendant moves to 

dismiss and makes a prima facie 

showing that the plaintiff’s 

claim arises from the 

defendant’s advocacy on a 

public issue, the burden shifts to 

the plaintiff to demonstrate that 

the claim is “likely to succeed 

on the merits.” The court held 

that, in order to show that a 

claim is likely to succeed and 

defeat a special motion to 

dismiss, the plaintiff must 

produce enough evidence “to 

permit a jury properly instructed 

on the applicable constitutional standards to reasonably find in the plaintiff’s favor.” As the 

court notes, this standard is similar to the standard typically applied at the summary judgment 

stage and requires a plaintiff to make a sufficient proffer or showing of evidence.  If courts 

apply the standard faithfully, it should result in the early dismissal of specious defamation 

claims, including those that may have survived a Rule 12(b)(6) motion. 

 Opinion. In evaluating whether the claims are likely to succeed, the court found that the 

plaintiff, a controversial climate scientist, had made a sufficient showing to meet this standard 

as to four of the six counts for defamation in the Amended Complaint.  Mann claims that he was 

defamed by blog posts that challenged his scientific conclusions and accused him of 

“molesting” data. The defendants, along with many members of the media bar who joined as 

amicus curiae, have argued that the blog posts represent the sort of editorial commentary about 

(Continued from page 9) 

(Continued on page 11) 

The case arises from blog posts focusing on what the authors 

believed to be inadequate investigation by Penn State University of 

Professor Michael Mann, a well-known climate scientist, concerning 

his “hockey-stick” graph depicting long-term temperature data.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://cei.org/blog/other-scandal-unhappy-valley


MLRC MediaLawLetter Page 11 January 2017 

a public figure that falls squarely within the ambit of the First Amendment.  The court for the 

most part sided with Mann, holding that a reasonable jury could find that the blog posts falsely 

accused him of professional misconduct. Some aspects of the court’s analysis appear to conflict 

with decades of jurisprudence on opinion journalism—in particular, the court’s suggestion that 

merely comparing Mann by analogy to “notorious persons,” such as Jerry Sandusky, Bernie 

Madoff and Joe Paterno, could be a defamatory statement of fact.  

 Actual Malice.  The court found that Mann, as a public figure, has produced sufficient 

evidence that the defendants acted with actual malice. Relying on the fact that several 

investigations of Mann’s scientific findings and conduct by government agencies and 

universities had purportedly exonerated him of any wrongdoing, the court concluded that a 

reasonable jury could find that the defendants acted with actual malice when, in contradiction to 

those investigations, they accused him of misconduct in his research.  The court appears to 

make the remarkable holding that mere investigative reports and findings – which were 

challenged in the defendants’ commentaries as being inadequate – can 

“definitively” establish the truth of the matter such that a jury can find 

actual malice by clear and convincing evidence.    

 Intentional Infliction of Emotional Distress.  The court also found 

that Mann was not likely to succeed on his claim for emotional 

distress because he did not produce any evidence that, as a result of 

defendants’ publications, he suffered mental anguish and stress “of so 

acute a nature that a harmful physical consequences are likely to 

result.” 

 By finding that the speech at issue is potentially actionable and allowing the lawsuit to 

proceed, the Court of Appeals’ decision may embolden other public figures to file lawsuits 

against their critics—a development that could undercut the court’s otherwise-protective rulings 

on the interlocutory appeal right and the heightened legal and proof requirements.   

 On January 19, 2017, National Review, CEI and Rand Simberg filed Petitions for Rehearing 

or Rehearing En Banc.  The petitions address only the ruling that Mann is likely to succeed on 

the merits, challenging the court’s conclusions that the Appellants made statements of fact about 

Mann or that there is sufficient evidence in the record that they published with actual malice.  A 

number of amici have filed briefs supporting the petitions for rehearing. 

 Michael Mann is represented by John B. Williams of Williams Lopatto PLLC and Chad 

Kurtz and Peter J. Fontaine of Cozen O’Connor.  National Review, Inc. is represented by 

Michael A. Carvin and Anthony J. Dick of Jones Day.  Competitive Enterprise Institute and 

Rand Simberg are represented by David B. Rivkin, Jr., Mark I. Bailen, and Andrew M. 

Grossman of Baker Hostetler. 

(Continued from page 10) 

The Court of 

Appeals’ decision 

may embolden other 

public figures to file 

lawsuits against their 

critics. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 12 January 2017 

By Natalie J. Spears and Gregory R. Naron 

 The U.S. District Court for the Northern District of Illinois has found that a defamation and 

false light complaint against the publisher of The Hollywood Reporter (“THR”), arising from its 

reporting on the notorious 2014 hack of Sony Pictures, failed under Illinois law.  Basile v. 

Prometheus Global Media, Case No. 1:15-cv-10138 (Dec. 7, 2016).  The decision, by Judge 

John Z. Lee, granted THR judgment on the pleadings, finding the complained-of statements 

were not defamatory per se and were subject to an innocent construction; the court did not reach 

the issue of whether California’s anti-SLAPP statute applied and warranted dismissal.  

 

Background 

 

 In November 2014, Sony Pictures 

Entertainment was the victim of a 

cyberattack; the hackers obtained and 

released some of the company’s 

confidential data, including unreleased 

films and personal information about 

employees.  The plaintiff, Nicole Basile, 

had worked in the film industry as a 

freelance production accountant, 

including for a Sony film.  In December 

2014, while the investigation of the hack 

was ongoing, THR published an article 

entitled, “Sony Hack: Studio Security 

Points to Inside Job.”  Ms. Basile 

complained of the following passage from the article: 

 

“[E]mails pointing journalists to allegedly stolen files posted on a site called 

Pastebin came from a sender named ‘Nicole Basile.’ A woman by that name is 

credited on IMDb as an accountant on the studio’s 2012 hit film The Amazing 

Spider Man, and her LinkedIn page says she worked at Sony for one year in 2011. 

Basile couldn’t be reached for comment and the studio declined to confirm if she 

works or has worked there.” 

(Continued on page 13) 

No Defamation/False Light Claim Based on 

Hollywood Reporter’s Sony Hack Article 

Screenshot from the Hollywood Reporter’s 2014 article 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://scholar.google.com/scholar_case?case=5812834464539842599&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr
https://scholar.google.com/scholar_case?case=5812834464539842599&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr


MLRC MediaLawLetter Page 13 January 2017 

District Court Decision 

 

 Judge Lee dispensed with plaintiff’s argument that the article was defamatory per se because 

it imputed that she committed a crime -- i.e., the cyberattack -- noting that under Illinois law “it 

is not enough to state that a person is merely being investigated for a crime or is otherwise 

associated with a criminal act.”  Basile, Slip Op. at 4 (citing Kapotas v. Better Gov’t Ass’n, 30 

N.E.3d 572, 587 (Ill. App. Ct. 2015)).   

 Like Kapotas (which found articles reporting that a surgeon employed by county hospital 

was “given checks amounting to six figures with no work to show for it” and was “double 

dipping” did not impute criminal activity), the THR article did not state that Basile herself had 

committed any criminal acts -- only that “her name was used in conjunction with an email that 

was sent to the media informing them of the cyberattack.” Id. at 5.  

 The court emphasized the article’s greater context in finding no 

criminal imputation:  the article explicitly “recognizes that the identity 

of the actual perpetrators are unknown, calling the incident ‘a chilling 

Hollywood whodunit,’” and, in view of the “prevalence of email 

hacking,” was “careful to indicate that the perpetrators had used an 

email account ‘from a sender named Nicole Basile’; it did not claim 

that Basile was the one who actually sent the email in question.”  Id. 

 Nor did the article constitute defamation per se as imputing that 

Basile was “unable to perform or lacks integrity in performing her 

employment duties” or “lacks ability or otherwise prejudices that 

person in her profession.”  Under Illinois law, as interpreted by the 

Seventh Circuit, it is not sufficient that a statement implies that “the 

subject lacked integrity or judgment” in general, if it does not 

disparage the subject’s professional skills.  Id. at 5-6 (citing Cody v. 

Harris, 409 F.3d 853, 857-58 (7th Cir. 2005)).  “[N]othing in the 

article disparages her skills as a production accountant or accuses her of being unable to 

perform the specific duties of a production accountant. Nor does Plaintiff argue that maintaining 

the integrity of Sony’s computer systems was part of her job responsibilities.”  Id. at 6. 

 The Illinois innocent construction rule also foreclosed plaintiff’s defamation claim; the court 

found Salamone v. Hollinger Intern. Inc., 807 N.E.2d 1086 (Ill. App. Ct. 2004) instructive. 

There, the Appellate Court had innocently construed an article’s characterization of plaintiff as 

a “reputed organized crime figure,” finding it “characterized plaintiff not as a mobster, but as a 

person who is believed to be, possibly erroneously, an organized crime figure.” Id. at 1091.   

 Judge Lee held that if “the statement in Salamone is reasonably capable of an innocent 

construction, the statement in the instant case is as well,” since it “asserts only that an email 

(Continued from page 12) 

(Continued on page 14) 

The article did not 

state that Basile 

herself had 

committed any 

criminal acts -- only 

that “her name was 

used in conjunction 

with an email that 

was sent to the 

media informing 

them of the 

cyberattack.”  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 14 January 2017 

address bearing Basile’s name had been used in connection with the attack and that Basile had 

some connection to Sony, as shown by her LinkedIn profile. The article does not even go so far 

as to call Basile an ‘alleged hacker’ or ‘reputed hacker,’ and it does not identify Basile as 

someone who is the subject of an investigation of any kind.”  Basile, Slip Op. at 7.  The 

innocent construction was buttressed by the article’s context, which “explains the ongoing 

investigations of the cyberattack and lays out other possible avenues for inquiry.”  Id. at 7-8. 

 Since Basile’s false light claim was grounded on the same statements that were insufficient 

to support a claim of defamation per se, the court granted judgment on the pleadings as to that 

claim as well.  

 Prometheus Global Media was represented by Jack J. Carriglio and James G. Argionis, of 

Cozen O’Connor, Chicago and Erik L. Jackson of Cozen O’Connor, Los Angeles, with 

assistance from Natalie J. Spears and Gregory R. Naron of Dentons, Chicago, and General 

Counsel for The Hollywood Reporter, Michele Singer. Plaintiff Basile was represented by 

Alexander Rufus-Isaacs, of Rufus-Isaacs, Acland & Grantham, LLP, Beverly Hills, California; 

Rodney A. Smolla, Wilmington, Delaware; and Gregory A. Bedell, of Knabe, Kroning & Bedell, Chicago. 

(Continued from page 13) 

520 Eighth Avenue, North Tower, Floor 20, New York, NY 10018 

BOARD OF DIRECTORS 

Lynn B. Oberlander, Chair; Jonathan Anschell; Karen Kaiser;  

Marc Lawrence-Apfelbaum; Andrew M. Mar; Gillian Phillips;  

Kenneth A. Richieri; Randy Shapiro; Regina Thomas; Kurt A. Wimmer; 

Laura Prather (DCS President) 

STAFF 

Executive Director: George Freeman 

Deputy Directors: Dave Heller , Jeff Hermes 

Staff Attorney: Michael Norwick 

Production Manager: Jake Wunsch 

MLRC Administrator: Debra Danis Seiden 

Assistant Administrator: Andrew Keltz 

Legal Fellow: Allison Venuti 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 15 January 2017 

By Laura Prather and Alicia Calzada 

 Most Americans heard the viral tale in 2015 of the high school student in Irving, Texas who 

brought a “clock” to school and was arrested when a teacher thought it looked like a bomb.  But 

as the story unfolded, many—especially conservative commentators—began to question the 

motives of the family, and the storyline itself.  

 The family of the boy, Ahmed Mohamed, who acquired the nickname “Clock Boy,” was 

masterful at gaining beneficial publicity after the incident, so much so that a Washington Post 

reporter noted that the family became “its own public relations firm, founded September 14, 

2015 as they brought Ahmed 

home from the police station.”   

 Ahmed toured the morning 

talk show circuit and the late 

night comedy circuit, was 

invited to participate in the 

Google Science Fair, visited the 

White House and met President 

Obama, was named by Time 

Magazine as one of its “30 Most 

Influential Teens of 2015,” 

received scholarship offers for 

himself and his family across the 

globe, and was invited to visit 

Facebook, MIT and NASA, and 

received offers for internships at Twitter and Reddit, and a scholarship to SpaceCampUSA. 

 Then the family demanded a combined $15 million from the City of Irving and the Irving 

Independent School District for their alleged unfair treatment, stemming from what they 

claimed to be racial profiling. Mohamed Elhassan Mohamed v. Irving Independent School 

District et al., Case No. 3:16-cv-02283-L (N.D. Tex., filed Oct. 11, 2016). 

 As more information came out about the family, including the fact that the father participated 

in an infamous and inflammatory “mock trial” of the Koran in 2011 after which the holy book 

was burned, and had run twice previously for the presidency of Sudan and was planning to run 

again, many began to speculate that this was just a publicity stunt by the family.   

 See Enayat Najafizada and Rod Nordland, “Afghans Avenge Florida Koran Burning, Killing 

12,” New York Times, April 2, 2011 (The public outrage over the mock trial incident caused an 

(Continued on page 16) 

“Clock Boy’s” Claims Stop  

Ticking with Anti-SLAPP Dismissal 

Ahmed Mohamed on the Nightly Show with Larry Wilmore 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/a-year-agoahmed-mohamed-became-clock-boy-now-he-cant-escape-that-moment/2016/08/02/2b8650be-484b-11e6-bdb9-
https://www.youtube.com/watch?v=avAatzhL4m4
https://www.youtube.com/watch?v=avAatzhL4m4
http://www.huffingtonpost.com/entry/ahmed-mohamed-white-house_us_5625175ee4b0bce347017449
http://www.huffingtonpost.com/entry/ahmed-mohamed-white-house_us_5625175ee4b0bce347017449
http://www.huffingtonpost.com/entry/ahmed-mohamed-white-house_us_5625175ee4b0bce347017449
http://money.cnn.com/2015/09/17/news/ahmed-mohamed-twitter-mit/
http://www.nytimes.com/2011/04/02/world/asia/02afghanistan.html?_r=2&hp
http://www.nytimes.com/2011/04/02/world/asia/02afghanistan.html?_r=2&hp


MLRC MediaLawLetter Page 16 January 2017 

outbreak of deadly rioting in 

Afghanistan, killing at least 21 

people, including seven United 

Nations workers.) 

 Some commentators opined 

that the clock was not really a 

homemade clock, but just a 

store-bought clock, 

disassembled, and placed into 

a briefcase-style pencil case in 

order to make it look like a bomb. Several YouTube videos showed how a clock from Radio 

Shack could be disassembled and placed in the pencil case to look just like the device Mohamed 

brought to school. Many—including Irving Mayor Beth Van Duyne, conservative talk show 

host Glenn Beck, the Executive Vice President of the Center for Security Policy Jim Hanson, 

and Ben Shapiro, openly criticized the family and began questioning their motives and their 

story.  Dallas area television station KDFW FOX 4 reported on the initial arrest and the 

developments in the case, including the demand letters, and its political analyst Ben Ferguson 

discussed the controversy during a segment on KDFW FOX 4. 

 Just prior to the statute of limitations running, Mohamed’s attorneys filed a defamation suit 

on behalf of Ahmed Mohamed and his father against Ferguson, Beck, Hanson, Shapiro, Mayor 

Van Duyne, KDFW FOX 4, The Blaze, and the Center for Security Policy. The suit alleged that 

various statements made by these individuals and organizations were false and defamatory and 

demanded retractions and monetary damages. 

 

Anti-SLAPP Motions  

 

 All parties filed motions to dismiss under the Texas Citizens Participation Act, Texas’ Anti-

SLAPP law. The first Anti-SLAPP motion was filed by Ferguson and KDFW FOX 4, and was 

heard in December by the Honorable Michael J. O’Neill. Judge O’Neill, a former appellate 

judge who was only sitting by designation through the end of the year, had a keen 

understanding of the Anti-SLAPP statute.  

 There was no dispute that the Anti-SLAPP statute applied to the lawsuit, and the judge held 

the Plaintiffs to their burden of presenting clear and specific evidence of each element of their 

claim. In this case, the Mohameds’ attorneys presented no evidence in response to the motion, 

and instead tried to argue that the pleadings were sufficient to support their claim under Texas 

case law.  

(Continued from page 15) 

(Continued on page 17) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 17 January 2017 

 The judge didn’t agree, and the case that Plaintiffs relied on, In re Lipsky, outlines the clear 

and specific evidence standard as something requiring actual, specific evidence, beyond just 

pleadings and speculation. In addition, the petition itself failed to articulate the standards for 

Plaintiffs’ claims of defamation per se and actual malice.  The Plaintiffs moved for a 

continuance in an attempt to get evidence to support their claim, but when pressed what the 

evidence would like look, Mohamed’s lawyer indicated she needed affidavits from her own 

clients.   

 The judge determined that was not a sufficient basis for granting a continuance.  Similarly, 

Plaintiffs sought specified and limited discovery provided for under the statute but could not 

articulate what outcome determinative discovery they hoped to obtain. The judge denied this 

secondary attempt to delay the proceedings as well.  Finally, although 

the Plaintiffs had conceded their public figure status at one point and 

later tried to crawl that back, this too did not matter.  Ultimately, the 

Court found that the statute applied and the Plaintiffs presented no 

evidence on any of the elements of their claims. Consistent with the 

Anti-SLAPP statute’s mandatory fee award, the judge awarded over 

$80,000 in attorney’s fees to KDFW FOX 4 and Ferguson. 

 In January, a newly elected judge, Maricela Moore, heard the 

motions filed by several other defendants: conservative radio 

personality Glenn Beck, digital network THE BLAZE, Jim Hanson, and 

the Center for Security Policy. Although it had already been 

determined in December that the Anti-SLAPP statute applied to the 

claims and that the Plaintiffs had failed to present evidence of their 

claims, between the December and January hearings, the Plaintiffs did 

nothing to amend their pleadings or obtain additional evidence. As a 

result, Judge Moore dismissed the claims against these four Defendants.  A hearing on the 

motion to dismiss for Ben Shapiro is set for January 30, 2017.  No hearing has yet been set on 

the two motions to dismiss filed by Mayor Van Duyne, but because there are still parties in the 

case and no final judgment, the appellate clock has not started ticking for “Clock Boy.”  

 When Texas enacted the TCPA, it received broad bipartisan support and it has since 

benefitted a broad spectrum of businesses, consumers, media companies, individuals, and 

politicians. The “Clock Boy” case demonstrates how a group of politically conservative pundits 

saw enormous benefit from the statute, obtaining early, rapid dismissals, with no discovery, in a 

lawsuit that targeted their viewpoints and speculation on a matter of public concern.  

 Laura Prather is a partner and Alicia Calzada an associate at Haynes & Boone LLP.  They 

represented KDFW FOX 4 and political analyst Ben Ferguson. 

(Continued from page 16) 

The “Clock Boy” 

case demonstrates 

how a group of 

politically 

conservative pundits 

saw enormous 

benefit from the 

statute, in a lawsuit 

that targeted their 

viewpoints and 

speculation on a 

matter of public 

concern.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 18 January 2017 

By Steven Zansberg 

 On January 3, 2017, Denver District Court Judge Karen Brody issued an order granting 

summary judgment to Denver Westword, LLC, publisher of Westword weekly news magazine, 

in a defamation case brought by Dr. Louis C. Hampers.  The ruling is of some significance, and 

of potential help to others, because the court found that in assessing published third-party 

allegations – identified clearly as such and where the publisher neither adopts nor endorses the 

substance of those allegations – substantial truth turns on whether the allegations were reported 

accurately, not on the substance of those allegations.  Because it was uncontested that the third 

party had actually uttered her allegations against Dr. Hampers, the court found that the two 

challenged news articles reciting those allegations were substantially true. 

 

The Underlying Facts 

 

 Hampers’ lawsuit, filed in May 2015, alleged a single claim for libel 

based upon two Westword publications, each of which was purportedly 

published in June of 2014.  The first of the two articles was originally 

published in June 2010, and reported that Hampers, then the head of 

the Emergency Department at the Children’s Hospital Colorado, had 

engaged in a series of bizarre dating escapades with two women, Sandra Ebersohl, and Deborah 

Sherman.   

 Ms. Sherman was then a popular, on-air investigative reporter for the NBC affiliate, 

KUSA‑TV.  The article, entitled “When This Physician Gets the Fever, It’s the Women He 

Dates Who Can’t Shake the Bug” (the “Fever” article), described how Hampers, who was going 

through a divorce, had entered the “swingers,” “no holds barred” dating scene, through which 

he had met both Ebersohl and Sherman.   

 In addition to recounting courtroom testimony in Sherman’s permanent protection order 

proceeding against Hampers, and the events that gave rise to that proceeding, the article 

published a series of allegations that Ebersohl had made against Hampers, including that he had 

driven at excessive speeds on their way home from a night at a swingers club and talked his way 

out of the speeding ticket by lying to the officer about a medical emergency; that he had 

physically accosted Ebersohl on one occasion and taken her car keys from her; that he had 

confiscated her prescription medications, for a seizure disorder, and refused to return them; that 

he had smashed her car’s windshield and had threatened her if she did not testify in his favor in 

(Continued on page 19) 

Colorado News Magazine  

Wins Summary Judgment  
Allegations Reported as Such are True 

Without Regard to the Substance of Those Allegations 

The two challenged 

news articles reciting 

those allegations 

were substantially 

true. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/medialawletter/hampers.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 19 January 2017 

Sherman’s protection order proceeding; and, that he had offered Ebersohl $2,000 to provide 

false testimony at the protection order hearing (although she was not called as a witness). 

 Hampers’ personal situation changed dramatically two months later, when federal authorities 

indicted him on 655 counts of procuring prescription drugs (Oxycontin, Ativan, and Ritalin) for 

his personal use, using eight different aliases at multiple pharmacies throughout the Denver 

metro area.  Ultimately, Hampers pleaded guilty to fourteen felony counts, surrendered his 

medical license, and was sentenced to sixty months of supervised probation.  All of the above 

events received extensive media coverage throughout the Denver media market, as well as 

nationally. 

 Displeased with the portrayal of his interactions with Ebersohl, Hampers’ attorneys provided 

Westword with extensive documentation, compiled by private investigators, showing Ebersohl’s 

extensive history of fabricating similar allegations of abuse by men she had dated.  As a result, 

in June 2014, Westword ran a follow-up story entitled “Snake Charming:  Sandy Ebersohl’s 

Twenty-Year Trail of Deceit and Fabrication” (the “Snake Charming” article).  That article 

surveyed Ebersohl’s history of false reports and fabricated claims against other men.   

 It also recounted that Ebersohl had made allegations, including those recited above, against 

Hampers, which had been published in the June 2010 article, and that 2010 article (online 

version) was linked from Westword’s web archives.  In describing Ebersohl’s role in the 

“Fever” story, Westword published “Ebersohl was a source in that story, but it now appears that 

she may have fabricated much of the information she gave to Westword, the police, and other 

people involved in that situation.”  Westword noted that “neither Ebersohl nor Hampers spoke 

to us for this story.”  After pointing out that some of the e‑mails Ebersohl had provided to 

Westword in 2010, which she claimed Hampers had sent her, contained an additional character 

in the sender’s e‑mail address, thereby establishing that those e-mails, in fact, had likely not 

originated from Hampers, Westword concluded the piece as follows: 

 

So how much of what Ebersohl told Westword [in 2010] was true? 

 

Ebersohl didn’t return multiple phone calls or a letter sent to her home asking her 

to comment for this story.  Given that, her record will have to speak for itself. 

 

 Westword that same day appended an Editor’s Note to the top of the “Fever”  story, which 

stated: 

 

In the spring of 2014, it came to Westword’s attention that Sandra Ebersohl, who 

was one source in this story about Louis Hampers, has a history of fabricating 

information.  Westword obtained more than two decades’ worth of police 

(Continued from page 18) 

(Continued on page 20) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://www.google.com/?gws_rd=ssl#q=%22dr.+louis+hampers%22+%22children%27s+hospital%22+prescription+fraud


MLRC MediaLawLetter Page 20 January 2017 

reports, court documents, and copies of restraining orders that reveal a pattern:  

Ebersohl starts dating a man, and when he tries to break up with her, she harasses 

him.  Or she claims that he’s harassing her.  However, documents show that her 

accusations are usually unfounded . . . 

 

For more on Ebersohl, read our June 19, 2014 feature story, “Snake Charming.” 

 

 Subsequent to the publication of “Snake Charming” article in June 2014, Hampers requested 

that Westword remove the original “Fever” article from its online archives.  Westword acceded 

to that request.  It also removed dead hyperlinks to that article, even though Hampers’ name did 

not appear in it.  Nevertheless, in May 2015, Hampers sued Westword, alleging that both the 

republished June 2010 article (claiming it was published anew in June 2014 through the 

addition of the Editor’s Note) and those same allegations contained in the June 2014 “Snake 

Charming” article, defamed him by accusing him of having committed the acts of which 

Ms. Ebersohl had accused him. 

 

Motion to Dismiss Denied 

 

 In August 2015, Westword moved to dismiss Hampers’ case, arguing it failed to state a claim 

upon which relief can be granted.  In addition to arguing that Ebersohl’s statements, contained 

in various police and court files, were entitled to the fair report privilege, Westword also argued 

that at the time of publication – in June 2014 – Hampers’ reputation for the character traits of 

trustworthiness, truthfulness, and his harassment of women, was libel-proof as a result of all of 

the prior publications on those topics, including on his federal felony conviction.  Westword 

also argued that the articles were non‑actionable under incremental harm doctrine as 

recognized in Colorado (because the unchallenged statements in the articles caused far more 

harm to his reputation than all of those that were challenged).   

 Most importantly, Westword argued that because the two articles in question had reported 

Ebersohl’s allegations as such (and also stated that Hampers denied at least one of those 

allegations), and did not endorse or embrace the substance of her allegations, the articles were 

substantially true.  After all, it was uncontested that Ebersohl had made those allegations, not 

only to Westword, but to several law enforcement agencies, and under oath in courts of law. 

 On July 27, 2016, Judge Brody denied Westword’s motion to dismiss, rejecting all four bases 

asserted.  Specifically, Judge Brody found that, even though Ebersohl’s allegations were 

published in various official public records, the two Westword articles did not attribute them to 

public records sources and therefore the fair report privilege did not apply.  Judge Brody also 

found that Hampers was not libel-proof, and that the allegedly false statements in the articles 

(Continued from page 19) 

(Continued on page 21) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 21 January 2017 

caused incremental harm to his reputation.  Judge Brody rejected Westword’s argument that the 

“substantial truth” of the articles turned on whether Ebersohl had actually uttered the allegations 

reported in the article against Hampers, and not on the substance of those allegations. 

 Following the denial of Westword’s motion to dismiss, Judge Brody granted Westword’s 

motion to bifurcate discovery and to allow for two rounds of summary judgment briefing, the 

first devoted solely to the issue of substantial truth, and the second, if necessary, to actual 

malice. 

 

Westword’s Summary Judgment Motion 

 

 In its summary judgment motion in Phase I, Westword made two alternative substantial truth 

arguments:  First, Westword urged Judge Brody to reconsider her denial of its motion to dismiss 

and noted that the judge who would be rotating into this court division on January 10, 2017 had, 

in a prior ruling, granted summary judgment to The New Y ork Times in a libel suit upon 

finding that its article reporting allegations (made by a witness in a probate hearing) was 

substantially true so long as those allegations had actually been made and were fairly and 

accurately described.   

 Without applying the fair report privilege, the judge had determined that a minor error in 

reporting the witness’ allegations did not render the New Y ork Times’ report of those 

allegations materially false.  That judge made clear the substantial truth of the publication 

turned on the accuracy of reporting the allegations, as such, and not on the substance of those 

allegations.  See Stone v. N.Y . Times Co., 98CV2264 (Colo. Dist. Ct., Denver Cty. June 14, 

2001) (“Truth of the Defendant’s publication turns on whether certain allegations were actually 

made at the probate hearing.  It does not turn on whether the allegations were true, only if they 

were made . . . .”  (emphasis added)); aff’d, No. 01CA1187, 30 Media L. Rep. (BNA) 1918, 1921 

(Colo. App. May 23, 2002). 

 In the alternative, Westword argued that Hampers could not establish the falsity of the 

substance of Ebersohl’s allegations by the requisite clear and convincing evidence.  In support 

of this argument, Westword tendered a voluminous evidentiary record establishing that 

Hampers had committed acts of harassment and had, in fact, pleaded guilty to harassment 

through physical contact with respect to women other than Ms. Ebersohl.  Thus, Westword 

argued, the statements accusing Hampers of having committed those acts against Ebersohl were 

substantially true because the particular identity of the victim of such acts is not material.  See, 

e.g., Shihab v. Express-News Corp., 604 S.W.2d 204, 205-06 (Tex. Civ. App. 1980) (holding 

there is no material difference between false statement “X murdered A,” and the truth “X 

murdered B”). 

(Continued from page 20) 

(Continued on page 22) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 22 January 2017 

The Judge’s Ruling 

 

 Judge Brody granted Westword’s motion for summary judgment, deciding the matter only on 

the first of the two grounds asserted.  Specifically, the court accepted Westword’s invitation to 

reconsider its earlier ruling denying Westword’s motion to dismiss on grounds of substantial 

truth.  After concluding that she was not bound by the “law of the case doctrine” to follow her 

earlier ruling, Judge Brody stated that 

 After revisiting the Court’s prior analysis, and the relevant case law, the Court 

concludes that it did apply the wrong test and finds that because Westword’s reporting 

on the allegations made by Ebersohl concerning Hampers’ conduct was substantially 

true, Hampers’ defamation claim fails as a matter of law.  The Court’s prior analysis 

focused on the content of the June 2010 [“Fever”] article only, overlooking the fact that 

the alleged defamation is based on the Editor’s Note article and the “Snake Charming” 

article, and that the question of substantial truth must be based on a 

review of the articles as a whole. 

 The “context” of Westword’s reporting in 2014 was that Ebersohl’s 

earlier allegations were part of a pattern of lies and deception that was 

Ebersohl’s modus operandi: “Ebersohl was a source in [the 2010 

“Fever”] story, but it now appears that she may have fabricated much 

of the information she gave to Westword, the police, and the people 

involved in that situation.”  In its 2014 publication, Westword set 

Ebersohl’s allegations against Hampers in the broader context of other 

men whom she had also falsely accused of wrongdoing: ‘“I wouldn’t 

believe anything she says,’ says one man.  Another of her exes agrees. 

‘She’s a devious, diabolical woman,’ he says.” 

 Examining Westword’s restatement of Ebersohl’s four-year-old allegations against Hampers 

in that broader context, the court concluded:  

 

Undeniably, the substance of gist of the two 2104 article at issue in this case is 

that Ebersohl made the various allegations about Hampers and that it is unclear 

whether they were ever true, not that the underlying allegations are true.  The 

[two articles] do not allege or suggest that the underlying allegations are true. 

Rather, they simply report that Ebersohl made the allegations and invites the 

reader to draw his or her own conclusion as to whether what she stated is true. 

. . . In short, the [Snake Charming] article is simply a report of Ebersohl’s 

allegations without implying that the underlying allegations are true.  Because 

Hampers admits that Ebersohl made the allegations –thus, the allegations were 

(Continued from page 21) 

(Continued on page 23) 

Because Westword’s 

reporting on the 

allegations made by 

Ebersohl concerning 

Hampers’ conduct 

was substantially 

true, Hampers’ 

defamation claim 

fails. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 23 January 2017 

accurately reported by Westword – the articles are substantially true, regardless 

of whether the underlying statements with which Hampers takes issue are 

actually true. 

 

Exception to the Republication Doctrine  

 

 From the libel defense perspective, what made this a challenging case was the two-fold 

problem of admitted falsity and actual malice:  by stating, in 2014, that “it [now] appears that 

some of the accusations Ebsersohl made against Hampers [in 2010] may have been fabricated,” 

Westword essentially conceded it harbored “serious doubts”  as to the truth of the substance of 

those allegations.   Thus, Westword necessarily relied on the body of case law recognizing that 

the news media is entitled to republish serious allegations leveled by third parties so long as the 

media publisher does not embrace or endorse the substance of those allegations.    

 Colorado’s Court of Appeals adopted this exception to the “republication doctrine” in Pierce 

v. St. Vrain Valley Sch. Dist. RE-1J, 944 P.2d 646, 651 (Colo. App. 

1997) (in a defamation suit concerning articles over school board 

members’ statements that there had been “allegations of sexual 

harassment” levied against the plaintiff,  holding that “the truthfulness 

of the harassment allegations themselves is not at issue . . . .  Rather, 

plaintiff’s defamation claim concerns only the truth of the factual 

statements . . . that ‘allegations of sexual harassment’ were 

made . . .’”), rev’d on other grounds, 981 P.2d 600 (Colo. 1999).   

 Colorado trial courts have done so as well.  See, e.g.,  Shoen v. 

Watkins, No. 09CV10, 39 Media L. Rep. (BNA) 1085, 1093 (San 

Miguel Cty. Dist. Ct. Nov. 5, 2010) (holding television program not actionable as defamation 

where allegation made by plaintiff’s brother, that plaintiff was involved in his wife’s murder, 

was presented as an unproven and refuted allegation: “the Turner Defendants need not show 

that Sam’s allegations are true, but only that the allegations were made and accurately 

reported”); Cooley v. Kenda, No. 13CV31974, 42 Media L. Rep. (BNA) 1397, 1398-99 (El 

Paso Cty. Dist. Ct. Mar. 7, 2014) (defendant’s documentary program provided substantially 

accurate account of allegations contained in a police report, and was therefore substantially 

true ).   

 As Judge Brody noted, this exception to the republication doctrine has amassed a substantial 

pedigree across the nation.  See, e.g. Green v. CBS Inc., 286 F.3d 281, 284 (5th Cir. 2002) (“[i]

n cases involving media defendants, such as this, the defendant need not show the allegations 

are true, but must only demonstrate that the allegations were made and accurately reported”); 

Melton v. City of Oklahoma City, 928 F.2d 920, 928 (10th Cir. 1991) (public statement 

(Continued from page 22) 

(Continued on page 24) 

The two articles do 

not allege or suggest 

that the underlying 

allegations are true. 

Rather, they simply 

report that Ebersohl 

made the allegations.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 24 January 2017 

concerning allegations of perjury in Oklahoma City Police Department being investigated by 

the FBI was true because the investigation was in fact underway, and there was “nothing 

contained in [the defendant’s] publication which suggests . . . defendant either accepted the 

accusation as true or embraced it as his own”); Vachet v. Cent. Newspapers, Inc., 816 F.2d 313, 

316-17 (7th Cir. 1987) (report of information provided by the police was substantially true, 

regardless of truth of those accusations); Basilius v. Honolulu Publ’g Co., 711 F. Supp. 548, 

552 (D. Haw. 1989) (gist of defendant’s report was that letter accusing plaintiff of crimes 

existed, and this was substantially true regardless of the truth or falsity of the underlying 

allegations); Janklow v. Newsweek, Inc., 759 F.2d 644, 649 (8th Cir. 1985) (“materially 

accurate report” of rape charge was not “an assertion by Newsweek that [plaintiff] committed 

the alleged crime”), aff’d 788 F.2d. 1300 (8th Cir. 1986); see also Jennifer O’Brien, MLRC 

Report: The Substantial Truth Defense and Third Party Allegations, MediaLawLetter, Apr. 

2005, at 47-60; Jonathan Donnellan and Justin Peacock,  Truth and Consequences: First 

Amendment Protection For Accurate Reporting On Government 

Investigations, 50 N.Y.L.J. 237, 266-68 (2005) (discussing cases in 

which “courts have focused on the first level of truth in adjudicating 

cases against the press based on its reporting of allegations leveled by 

private third parties”  (emphasis added)). Recent events (numerous 

accusations of rape against Bill Cosby and of sexual assault against 

Donald Trump) show how common are such reports of third-party 

allegations.  See also Eugene Volokh, When ‘there is serious reason to 

doubt’ rumors and allegations, is it libelous to publish them?, Wash. 

Post. (Jan 13, 2017).  

 Judge Brody noted that when the Texas Supreme Court appeared to reject the above line of 

cases in 2013, it left open the “the possibility that the gist of some broadcast [or print 

publication] may merely be allegation reporting, such that one measure for the truth of the 

broadcast could be whether it accurately relayed the allegations of a third party.”  Neely v. 

Wilson, 418 S.W. 2d 52, 65 (Tex. 2013).  This, Judge Brody decided, was precisely the type of 

case the Texas Justices had in mind. 

 Shortly after the summary judgment decision, on January 13, 2017, Hampers voluntarily 

dismissed his lawsuit against Westword with prejudice, so Judge Brody’s ruling will not be 

appealed. 

 Steven D. Zansberg, a partner at Levine Sullivan Koch & Schulz in Denver, CO, represented 

Westword in this case.  

(Continued from page 23) 

As Judge Brody 

noted, this exception 

to the republication 

doctrine has 

amassed a 

substantial pedigree 

across the nation.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 25 January 2017 

By Allison Venuti 

 A New York trial court dismissed a defamation suit against Donald Trump and his former 

campaign manager, holding that tweets and statements on TV about a political consultant were 

expressions of opinion. Jacobus v Trump, 2017 N.Y. Misc. LEXIS 96 (N.Y. Misc. 2017).  

 The plaintiff, Cheryl Jacobus, political strategist, commentator, and P.R. consultant, sued 

Trump, former campaign manager Corey Lewandowski, and Donald J. Trump for President, 

Inc., for allegedly deliberately lying that she sought a job from them and, after being turned 

down, made biased comments about Trump and his campaign.  

 The court granted defendants’ motion to dismiss, holding that in context the statements were 

opinion and hyperbole and thus plaintiff failed to state a cause of action. 

 

Background 

 

 According to the complaint, 

Jacobus was approached to be the 

Trump campaign’s 

communications director. But she 

walked away from discussions 

following a meeting with then-

campaign manager Lewandowski who was “loud, and rude” and critical of plaintiff’s 

knowledge of how “FOX works.”  

 Later on a January 2016 appearance on CNN again,  Jacobus “characterized Trump as a ‘bad 

debater’ and stated that he ‘comes off like a third grader faking his way through an oral report 

on current affairs’ and was using the Megyn Kelly dispute with FOX as an excuse for avoiding 

the debate.” The next day, Lewandowski stated on MSNBC that she “came to the office on 

multiple occasions trying to get a job from the Trump campaign, and when she wasn’t hired 

clearly she went off and was upset by that.”  

 On February 2, 2016, after Jacobus appeared on CNN, Trump tweeted that Jacobus “begged 

us for a job. We said no and she went hostile. A real dummy!” The next day Jacobus sent 

Trump a cease and desist letter. Then on Feb. 5, Trump tweeted “Really dumb @CheriJacobus. 

Begged my people for a job. Turned her down twice and she went hostile. Major loser, zero 

credibility!” Jacobus was then met with attacks by Trump’s twitter followers.  

(Continued on page 26) 

Twitter Defamation Suit vs.  

Donald Trump Dismissed 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://www.scribd.com/document/336199944/Trump-Libel#from_embed


MLRC MediaLawLetter Page 26 January 2017 

 Jacobus sued alleging the statements meant she acted unprofessionally after being turned 

down for a job.   

 

Motion to Dismiss Granted 

 

 The court began by explaining that to sustain a cause of action for defamation, the plaintiff 

must plead “1) a false statement, and 2) publication of it to a third party, 3) absent privilege or 

authorization, which 4) causes harm, unless the statement is defamatory per se, in which case 

harm is presumed.” Highlighting the key role of context in defamation suits, the court noted that 

“statements advanced during the course of a heated public debate, during which an audience 

would reasonably anticipate the use of ‘epithets, fiery rhetoric or hyperbole,’ are not 

actionable.”  

 Next, the court explained the distinction between privileged opinion and actionable fact. A 

fact “(1) has a precise, readily understood meaning, that is (2) capable of being proven true or 

false, and (3) where the full context in which it is asserted or its broader social context and 

surrounding circumstances indicate to readers or listeners that it is likely fact, not opinion.” 

Regarding the broader context, the court added that apparent statements of fact may be 

statements of opinion if made in a “public debate, heated labor dispute, or other circumstances 

in which an audience may anticipate [the use] of epithets, fiery rhetoric or hyperbole.”  

 Moreover, the court stressed that Internet culture encourages more “freewheeling” writing 

and television talk shows encourage “spirited” verbal exchanges. See, e.g., Sandals Resorts Intl. 

Ltd. v. Google, Inc., 925 N.Y.S.2d 407 (N.Y. App. 2011) ("The culture of Internet 

communications, as distinct from that of print media such as newspapers and magazines, has 

been characterized as encouraging a "freewheeling, anything-goes writing style").  Moreover, 

the court noted that under New York law being fired, absent any insulation of misconduct, does 

not imply incompetence or misconduct in one’s profession. 

 Plaintiff’s claim centered on the statements by Trump and Lewandowski that she “begged for 

a job and was turned down,” and subsequently “exacted her revenge by attacking Trump on 

television.” She acknowledged that the insults leveled against her, e.g., “a real dummy,” and 

“major loser, zero credibility,” were nonactionable hyperbole, and/or opinion.  

 The court found that because of the tone and context, the statements are reasonably viewed 

as expressions of opinion. First, the characterization of having “begged” for a job is “loose, 

figurative, and hyperbolic.” The defensive tone of that tweet signaled to readers that Jacobus 

and Trump “were engaged in a petty quarrel,” and Lewandowski’s comments were speculative, 

vague, and a matter of opinion. The immediate context of the tweets was “the familiar back and 

forth between a political commentator and the subject of her criticism.” 

(Continued from page 25) 

(Continued on page 27) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://scholar.google.com/scholar_case?case=15413416630036976595&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr
https://scholar.google.com/scholar_case?case=15413416630036976595&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr


MLRC MediaLawLetter Page 27 January 2017 

 In the context of the campaign and Trump’s frequent use of Twitter, the statements as a 

whole were an “imprecise and hyperbolic political dispute cum schoolyard squabble.” 

Furthermore, Trump’s “tweets about his critics, necessarily restricted to 140 characters or less, 

are rife with vague and simplistic insults such as “loser” or “total loser” or “totally biased 

loser,” “dummy” or “dope” or “dumb,” “zero/no credibility,” “crazy” or “wacko,” and 

“disaster,” all deflecting serious consideration.”  

 Allison Venuti is MLRC’s 2017 Legal Fellow.  Plaintiff was represented by Jay R. 

Butterman, Butterman & Kahn, LLP, New York. Defendants were represented by Lawrence S. 

Rosen and Patrick McPartland, Larocca Hornik Rosen, New York.  

(Continued from page 26) 

New from MLRC/Lexis Nexis 

MEDIA  
LIBEL LAW  

50-State Survey 

 

Click to purchase 

“I’ve literally never been retained to defend a libel case 

where the MLRC 50 State Survey wasn’t my first stop 

and where I didn’t learn something new that proved 

important to our defense.”  

Lee Levine 

Levine Sullivan Koch & Schulz 

Now available  
as an eBook! 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/


MLRC MediaLawLetter Page 28 January 2017 

By Will Knapp 

 A new federal law aims to prevent businesses from using contracts to restrict their customers 

from posting negative reviews. The Consumer Review Fairness Act, signed into law by 

President Obama on December 14, 2016, prohibits businesses from including non-

disparagement clauses in form contracts.  

 Consumer review websites often restrict companies themselves from changing or removing 

negative reviews, but some businesses have sought to chill criticism by imposing penalties 

directly in their contracts with consumers. Some wedding professionals, for example, were 

reported to use non-disparagement clauses with such frequency that The Knot warned brides to 

check for them before signing anything, and some businesses have even threatened to fine 

consumers thousands of dollars for negative reviews.  

 The CRFA prevents businesses from obtaining via contract the intellectual property rights of 

customer reviews as well, which was a creative maneuver that allowed 

companies to take down negative reviews using a DMCA notice. 

 Criticism plays a valuable role in our economy: allowing potential 

customers to choose the best products and services and, in more 

extreme circumstances, protecting the public from hoaxes. If 

customers cannot post negative reviews, then companies have less 

incentive to improve their services because customers have no way of 

being warned of their flaws. 

 Effective as of March 14, businesses will no longer be able to 

enforce non-disparagement clauses and existing clauses will become 

void. As of December 2017, the Federal Trade Commission can 

proactively enforce the Act as it does other unfair trade practices.  State attorneys general and 

state consumer protection officers can also enforce the CRFA, and the Act does not preempt any 

other applicable state causes of action. 

 The CRFA is limited, though. It only applies to “form” contracts for goods or services that 

the customer does not have a chance to negotiate.  

 Employer/employee contracts and independent contractor agreements are specifically 

exempted. Congress also carved out exceptions related to contractual prohibitions against the 

disclosure of trade secrets, personnel and medical records.  Similarly, the CRFA does not 

overcome any duty of confidentiality under agency law, and it has no effect on the terms and 

conditions for pictures or video used commercially where created by an employee or 

independent contractor of that commercial entity.  

(Continued on page 29) 

New Law Restricts Contractual Attempts 

to Silence Unflattering Consumer Reviews 

Effective as of March 

14, businesses will 

no longer be able to 

enforce non-

disparagement 

clauses and existing 

clauses will become 

void.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://www.congress.gov/bill/114th-congress/house-bill/5111/text
https://www.theknot.com/content/beware-vendor-contract-clause-reviews


MLRC MediaLawLetter Page 29 January 2017 

 The Act is intended to have no effect on defamation law, meaning that a business could still 

allege a libel claim against a consumer arising out of an unflattering post. 

In other words, companies who were including non-disparagement claims can still use the threat 

of a defamation suit to pressure negative reviewers into taking down their posts simply to avoid 

the expense of litigating. Customers who live in states without anti-SLAPP laws may be 

particularly susceptible to this tactic. Because businesses can still sue for defamation, the CRFA 

may not lighten many dockets. 

 Still, the CRFA protects unsuspecting customers from contracting away their free speech 

rights. Businesses no longer have an easy way to censor speech in order to protect their Yelp 

rating. The Act may not completely halt the chilling of speech, but it is a step in the right 

direction. 

 Will Knapp is a third-year student at the Washington & Lee University School of Law and an 

extern in the Gannett law department. 

(Continued from page 28) 

New and Recent MLRC Publications 

MLRC Bulletin: Articles on Significant Developments of the Year 
A roundtable with Professors Clay Calvert, Amy Gajda, and Kyu Ho Youm 
discussing the Gawker trial, right of publicity law, Section 230, disparaging 
trademarks, and publishing hacked e-mails. Also: Access in the Trump Era; Link 
Liability: An EU/US Comparison; and Will Trump’s Short-Listers “Open Up” Libel 
Law?  

Legal Considerations for U.S. Media Companies Who Send Employees Into 
"Harm's Way" 
An updated outline containing practical tips and guidance to help keep media 
employees safe whether working in the U.S. or abroad. 

Using Trademarks in Expressive Works 
An in-depth discussion of the main legal defenses that may enable content creators 
to avoid the time and expense of establishing that consumer confusion is unlikely 
under the applicable multi-factor test. 

MLRC Bulletin: Legal Frontiers in Digital Media 
The Test of Time: Section 230 of the Communications Decency Act Turns 20; The 
Good, the Bad & the Ugly of Recent CDA Decisions; The Potentially Serious 
Implications of Federal Court Injunctions that Purport to Bind Non-Party Internet 
Service Providers in Trademark and Copyright Infringement Actions; Preparing for 
the EU General Data Protection Regulation; An Overlooked First Amendment 
Milestone: The Copyright Fight Over the Rodney King Beating Video 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/component/k2/item/3540
http://www.medialaw.org/component/k2/item/1327
http://www.medialaw.org/component/k2/item/1327
http://www.medialaw.org/component/k2/item/3309
http://www.medialaw.org/component/k2/item/3270


MLRC MediaLawLetter Page 30 January 2017 

By Alexia Bedat 

 In the wake of the fake news scandals of the 2016 U.S. presidential election, social media 

platforms such as Facebook and Snapchat are increasingly being held to standards expected of 

media, rather than tech, companies. Fact-checkers and editors are entering the scene, raising 

the question whether social media platforms will continue to be passive Internet service 

providers, or content providers, or perhaps both.   

 The U.S. election catapulted fake news to the center stage of public debate. Which social 

media engines perpetrated the most fake news? Who believed the most fake news? How did 

fake news contribute to Donald Trump becoming President-elect?  

 The more pressing question at this point is how 

social media can correct the fake news problem. 

 Following strong criticism after the election, 

Facebook announced on December 15, 2016 new 

measures it is taking to address the issue of hoaxes 

and fake news.  

 Facebook reiterated its commitment to giving 

people a voice and its belief that it cannot become 

an arbiter of truth itself. Instead, Facebook has 

announced that it will partner with third-party fact-

checking organizations. As a precondition to 

partnering with Facebook, the fact-checking 

organization must be a signatory of Poynter’s 

International Fact Checking Code of Principles. This Code is the result of international 

consultations among fact-checkers and sets out principles for fact-checkers to aspire to in their 

everyday work. Signatories must produce a public report indicating how they have lived up to 

each of the five principles within a year from signature, and once a year thereafter.  

 If a fact-checker identifies a story as fake, it will get flagged as “Disputed by 3rd Party Fact-

Checkers”, with a link to an article explaining why. Although it will still be possible to share 

flagged stories, a warning that the story has been disputed will be displayed upon sharing.  

 Facebook is also tackling the financial incentives inherent in fake news. Hoaxers posing as 

news organizations are able to drive people to their websites that are usually advertisements. 

Facebook is eliminating the ability to spoof domain names and will analyze publisher sites to 

(Continued on page 31) 

From the Next Gen Committee 

How Should Social Media  

Platforms Deal with Fake News?  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 31 January 2017 

detect where policy enforcement action is necessary. The platform will also ensure that once a 

story is flagged, it is no longer be possible to make it into an ad or promote it.   

 Is this approach the correct one? The answer turns on how one perceives Facebook. Mark 

Zuckerberg has consistently described his platform as a “tech company”, not a “media 

company”, maintaining that it is up to users to decide who to follow. In an update posted after 

the election, Zuckerberg reiterated “We believe in giving people a voice, which means erring on 

the side of letting people share what they want whenever possible. We need to be careful not to 

discourage sharing of opinions or to mistakenly restrict accurate content.”  

 On the one hand, Facebook is primarily a social platform, not a news organization. Its users 

should be expected to exercise a minimum amount of good judgment when assessing the 

content that appears in their News Feed. We cannot, as an ever-growing online community, 

completely absolve ourselves from responsibility either.  

 On the other hand, with its 1.79bn users, Facebook wields incredible power. Until now, 

Facebook has relied mostly on algorithms, keeping human editorial 

judgment to a minimum – an approach that has not always worked for 

Zuckerberg’s data empire. The platform has been repeatedly criticized 

for taking down socially important content (e.g. its removal in October 

2016 of a Swedish breast cancer awareness video or recent censoring 

of the Dakota Access pipeline protest livestream) and for favoring 

liberal viewpoints in its trending topics.  Speaking at the Future Today 

Summit on December 6, 2016 in NYC, Judith Miller, an American 

journalist and commentator, shared her frustration at Facebook’s 

censorship of one of her articles on the war in Iraq. Miller questioned 

whether Facebook would “become our censors”, a status quo people 

should be “outraged” about as it is “not even possible to get someone on the phone to explain to 

you why your article was removed”. Meredith Broussard, an assistant professor at NYU’s 

Arthur L. Carter Journalism Institute, also called for greater editorial control, criticizing 

Facebook’s algorithm for optimizing what is “popular”, not what is “good”. Broussard also 

expressed skepticism that an algorithm is more neutral than editorial control as algorithms are 

made by people who have biases that can be replicated in the algorithm.  

 Snapchat, by way of comparison, exercises greater editorial control over news. Its news 

section, Discover, was introduced in 2015. Unlike social media companies that present users 

with content that is recent or popular, Discover counts on editors and artists, not clicks and 

shares, to determine what is important. Snapchat’s intention to rely on human editing and 

curation was made clear with its hiring in 2015 of Peter Hamby, a national political reporter for 

CNN, to head its news division. The benefits of these developments have not gone unnoticed, 

(Continued from page 30) 

(Continued on page 32) 

Facebook’s 

partnership with 

third party fact-

checkers should 

herald an 

improvement in the 

quality and accuracy 

of the news on the 

platform. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 32 January 2017 

and are elegantly summarized by the title of Farhad Manjoo’s New York Times November 2016 

article “While We Weren’t Looking, Snapchat Revolutionized Social Media.”   

 Facebook certainly has been looking, and appears to be drawing back its algorithm “shield”. 

Its new feature, Collections, will highlight news stories submitted by “handpicked media 

partners”, according to Business Insider. Unlike news stories that appear in the News Feed at 

present based on likes or as paid content, publishers will see their content inserted into the News 

Feed, as well as on Collections.  

 The combination of Collections and Facebook’s partnership with third party fact-checkers 

should herald an improvement in the quality and accuracy of the news on the platform. Whether 

one views Facebook as a tech giant or a media company, the move away from pure algorithms 

is a positive development. Hiding behind algorithms has, correctly, been described as 

increasingly untenable. After all, “algorithms are made by humans; choosing which story 

appears in your Facebook feed is the responsibility of Facebook whether they choose it 

explicitly or implicitly via an algorithm.”   

 Alexia Bedat is an associate at Klaris Law PLLC in New York.  

(Continued from page 31) 

New from MLRC/Lexis Nexis 

MEDIA  
LIBEL LAW  

50-State Survey 

 

“I’ve literally never been retained to defend a libel case where 

the MLRC 50 State Survey wasn’t my first stop and where I 

didn’t learn something new that proved important to our 

defense.”  

Lee Levine, Levine Sullivan Koch & Schulz 

Now available  
as an eBook! 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/


MLRC MediaLawLetter Page 33 January 2017 

By Jacquelyn Schell and Rachel Matteo-Boehm 

 A civil court complaint is a quintessential public document.  It is an important source of 

news about the courts, and its filing marks the initiation of a new government proceeding.  

Traditionally, in our nation’s largest and most active courts, reporters reviewed new complaints 

on a daily basis.  This review was usually conducted near the intake counter of the clerk’s 

office, where the complaints received earlier that same day were placed in a bin or basket for 

press review before being sent for further administrative processing or to judges.  

 In the last several years, however, clerks of some state courts have taken the view that a 

complaint submitted to a clerk’s office for filing can be properly 

withheld from press and public review until after the clerk’s office has 

completed “processing,” i.e., until employees have completed the 

clerical tasks associated with the intake of a new complaint.  Even 

some clerks who provided immediate access in the paper-filing world 

have adopted a processing-first policy since their office transitioned to 

electronic filing.  The New York Supreme Court was one of those 

courts, but will be no longer.    

 Observing that “there is of course, an important First Amendment 

interest in providing timely access to new case-initiating documents,” 

on December 16, 2016, Judge Edgardo Ramos of the Southern District 

of New York granted Courthouse News Service (“CNS”) a 

preliminary injunction prohibiting the New York County Clerk, Milton 

Tingling, from delaying access to newly-filed, New York Supreme 

Court civil complaints – the vast majority of which are now e-filed – until after the completion 

of administrative processing.  Courthouse News Serv. v. Tingling, Civil Action No. 1:16-cv-

08742-ER (S.D.N.Y. Dec. 16, 2016).   

 Before this ruling, an average of one in three newly-filed civil complaints was withheld from 

review by the press and public for at least one business day, with percentages often higher and 

delays often exacerbated by intervening weekends or holidays.  Now, in response to the 

preliminary injunction, the Clerk’s Office has assured the court it will be providing immediate, 

pre-processing access online by January 31, 2017.   

 This victory is the third in a series of victories in 42 U.S.C. § 1983 actions brought by CNS 

to challenge the recent state court trend of withholding new complaints until after administrative 

(Continued on page 34) 

Processing-Before-Access Policy for Civil 

Complaints Declared Unconstitutional 
Third in a Line of Similar  

Victories for Courthouse News Service 

Some state courts 

have taken the view 

that a complaint 

submitted to a 

clerk’s office for 

filing can be properly 

withheld from press 

and public review 

until after the clerk’s 

office has completed 

“processing.”  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/12.20.16courthouse.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 34 January 2017 

processing – the specifics of which vary from court to court but commonly include clerks 

checking complaints for compliance with form and formatting requirements, putting complaints 

in a file folder, “quality control,” accepting or processing payment, assignment of a case 

number, and, in the e-filing context, “acceptance” of the complaint as an official court document 

– however long that may take.   

 In 2009, Judge Melinda Harmon of the United States District Court for the Southern District 

of Texas declared unconstitutional the Houston state court clerk’s practice of delaying access to 

both paper and e-filed complaints (called petitions in Texas) until after completion of clerical 

review and other administrative tasks.  Judge Harmon granted CNS a preliminary injunction 

requiring that CNS “be given access on the same day the petitions are filed.”  Courthouse News 

Serv. v. Jackson, 2009 WL 2163609, at *2 (S.D. Tex. July 20, 2009).  That order was followed 

by a stipulated permanent injunction, Courthouse News Serv. v. Jackson, 2010 U.S. Dist. 

LEXIS 74571 (S.D. Tex. Feb. 26, 2010), under which the Houston 

state court clerk is to provide access to newly-filed civil petitions by 

the end of the day on which they are received, with certain enumerated 

exceptions.   

 In May of 2016, Judge S. James Otero of the United States District 

Court for the Central District of California granted summary judgment 

to CNS in a long-running case against the California Superior Court 

for the County of Ventura, finding a First Amendment right of timely 

access to new civil complaints that attaches “when a complaint is 

received by the court, rather than after it is ‘processed,’” Courthouse 

News Serv. v. Planet, 2016 WL 4157210, *13 (C.D. Cal. May 26, 

2016) (“Planet Order”); issuing a permanent injunction prohibiting the 

clerk from “refusing to make newly filed unlimited civil complaints 

and their associated exhibits available to the public and the press until 

after such complaints and associated exhibits are ‘processed;’” and directing the clerk to “make 

such complaints and exhibits accessible to the public in a timely manner from the moment they 

are received by the court.”  Courthouse News Serv. v. Planet, 2016 WL 4157354, at *1 (C.D. 

Cal. June 14, 2016) (“Planet Judgment”) (judgment for declaratory relief and permanent 

injunction).  That decision followed two prior appeals of the clerk’s motions to dismiss in the 

same case, both of which were granted by the previously assigned judge, Central District Judge 

Manuel Real, and reversed by the Ninth Circuit on appeal.  See Courthouse News Serv. v. 

Planet, 750 F.3d 776, 787-88 (9th Cir. 2014) (“Planet I”) and 614 Fed. App’x 912, 914 (9th Cir. 

2015) (“Planet II”).  

(Continued from page 33) 

(Continued on page 35) 

This victory is the 

third in a series of 

victories in 42 U.S.C. 

§ 1983 actions 

brought by CNS to 

challenge the recent 

state court trend of 

withholding new 

complaints until after 

administrative 

processing. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 35 January 2017 

New York: CNS v. Tingling 

 

 While the Texas Jackson and California Planet cases laid much of the groundwork, the New 

York Tingling action was the first of these cases to specifically address timeliness of access in 

the context of a court that has adopted 24/7 mandatory e-filing, where some of the delays result 

from e-filing of complaints in the early evening, while lawyers are still working but after clerk’s 

office employees have left for the day.  In New York, new complaints receive a “filed” date for 

statute of limitations and other purposes as of the date of receipt, even if the complaint is 

received on an evening or weekend.  

 CNS, a nationwide legal news service for lawyers and the news media, has been reporting on 

newly-filed civil complaints at New York Supreme Court on a daily basis for at least twenty 

years.  Historically, this court provided some of the best press access in the country, with CNS’s 

reporters joining other journalists to review the newly-filed complaints in the intake area, where 

complaints were collected in a bin and made available to the press immediately upon filing.  

 With the advent of e-filing, however, access declined dramatically.  Instead of a bin of paper 

complaints at the intake counter, the clerk’s office began making new civil complaints available 

to the press and public through its websites.  Yet the e-filed complaints were not posted to those 

websites until after the clerk’s office had completed a series of administrative tasks concluding 

with the assignment of an index number.  The result was persistent delays in access, in direct 

contrast to the 100 percent same day access that characterized the paper filing era.  In the 

months leading up to the filing of CNS’s complaint, on average, one of every three complaints 

CNS sought to review was not available until the next court day, and the delays often carried 

over for two to three calendar days.  Some days were even worse; it was not uncommon for the 

press, including CNS, to be denied access to 40% or 50% of complaints filed on a given day.  

These delays in access would be notable in any court and were even more so in New York 

Supreme Court, which hosts some of the most newsworthy cases in the country. 

 During these temporary denials of access, plaintiffs could control which news outlets saw the 

complaints.  For example, at 4:36 p.m. on June 30, 2015, then-presidential candidate Donald 

Trump sued Univision over its cancellation of his beauty pageant contract based on his remarks 

about Mexicans.  The New York Clerk did not make the complaint public until early afternoon 

the next day, a delay of almost 24 hours.  Meanwhile, by 5:49 p.m. on June 30, the New York 

Post’s online Page Six had already reported on the complaint, which that publication no doubt 

received from Trump’s attorneys, as evidenced by the filed copy of the complaint 

accompanying the news report, which bore the court’s “received” stamp but did not yet have a 

time stamp or index number.  Similarly, on July 15, 2016, at 4:30 p.m., former New York 

Attorney General Eliot Spitzer sued a former girlfriend, accusing her of attempting to extort 

payment from him by accusing him of assault.  Although filed while the New York Clerk’s 

(Continued from page 34) 

(Continued on page 36) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 36 January 2017 

office was open, the case, Spitzer vs. Zakharova, was not made available to the press until three 

days later, July 18 at 10:17 a.m.  By that time, the case was old news, having been reported in 

the New York Times online at 6:25 p.m. on July 15.  

 Meanwhile, by contrast, new complaints filed electronically in the Southern District of New 

York are automatically assigned a case number and released onto the Public Access to Court 

Electronic Records (“PACER”) website, where they are available to the public and press 

immediately upon filing and without processing by court personnel.  This practice continues the 

pre-processing access that existed at that court before the transition to e-filing, when complaints 

were paper-filed.  The three other District Courts in New York State also make newly e-filed 

complaints available to the public and press upon filing and before processing, as do the vast 

majority of federal district courts and several state courts that have transitioned to e-filing. 

 After more than a year of negotiations failed to elicit change, CNS brought suit against the 

New York Clerk in his official capacity on November 2016 under 42 U.S.C. § 1983, seeking 

both declaratory and injunctive relief.  CNS’s suit alleged that the Clerk’s policy of withholding 

new complaints until after clerical processing, and the resulting denial of timely access, violated 

CNS’s First Amendment right of access to court records.  The Second Circuit had recently ruled 

that complaints are judicial documents, entitled to the First Amendment presumption of access.  

Bernstein v. Bernstein, Litowitz Berger & Grossman LLP, 814 F.3d 132, 140-41 (2d Cir. 2016).  

This, coupled with the court rulings from the CNS Planet and Jackson matters, along with other 

Second Circuit case law “emphasiz[ing] the importance of immediate access where a right to 

access is found,” Lugosch v. Pyramid Co. of Onondaga, 435 F.3d 110, 126 (2d Cir. 2006), 

provided the basis for CNS’s motion for preliminary injunction, which followed its complaint.   

 The New York Clerk did not dispute the existence of the delays or the constitutional 

standards under Lugosch and Bernstein.  Instead, the Clerk argued that the delays were not 

constitutionally significant, and that New York rules and statutes “imbued validity” into the 

practice of a clerk checking complaints for caption, signature, venue, and other requirements, 

and assigning an index number, before providing to access to those complaints.  

 In a ruling from the bench following an hour-long preliminary injunction hearing on 

December 16, Judge Ramos rejected those arguments and granted CNS’s motion for a 

preliminary injunction, agreeing with CNS that none of the statutes or rules cited by the New 

York Clerk created an obligation to process new complaints before providing them for public 

view.  Specifically, Judge Ramos ruled that CNS had demonstrated a likelihood of success on 

the merits because “the clerk has failed to meet its burden of demonstrating that its processing-

before-access policy is either essential to preserve higher values or is narrowly tailored to serve 

that interest” and that “the clerk has alternative constitutional ways to address its administrative 

concerns.”  (The transcript is expected to be available on PACER within 90 days.)   

(Continued from page 35) 

(Continued on page 37) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 37 January 2017 

 Citing Lugosch, Planet, and Jackson, the Court further explained that CNS would be 

“irreparably harmed without the injunctive relief” because “the loss of First Amendment 

freedoms even for minimal periods of time unquestionably constitute irreparable jury.”  See 

Lugosch, 435 F.3d at 127.  In addition, Judge Ramos rejected the Clerk’s federal abstention 

argument under O’Shea v. Littleton, 414 U.S. 488 (1974), a seldom used and narrow application 

of the doctrine announced in Y ounger v. Harris, 401 U.S. 37 (1971) – the same argument that 

the Ninth Circuit had previously rejected in Planet I.  

 At a status conference on January 12, the New York Clerk informed Judge Ramos that his 

office will be providing “immediate public online viewing of case initiating electronic filings in 

New York County including new complaints without prior County Clerk staff review” and 

before index numbers are assigned.  (This transcript is also expected to be available on PACER 

within 90 days.)  The Clerk further indicated that such access will be provided by January 31, 

2017.  The Court has stayed discovery for ninety days to allow the parties to evaluate the 

effectiveness of this access and discuss long-term settlement options.   

 

California: CNS v. Planet 

 

 Prior to the Tingling litigation, CNS challenged a similar processing

-before-access policy held by the clerk of the California Superior Court 

for the County of Ventura, where complaints are currently received 

only in paper form, but where e-filing is anticipated in the next few 

years. As in Tingling, CNS’s action sought both declaratory and 

injunctive relief under § 1983 and the First Amendment.  CNS alleged 

that Planet’s policy of denying access to new civil complaints until 

after they were “processed” and the resulting delays violated CNS’s 

First Amendment right of access.  The case was initially assigned to the Honorable Manuel 

Real, who twice granted motions to dismiss filed by Defendant, both of which were reversed by 

the United States Court of Appeals for the Ninth Circuit.  Planet I, 750 F.3d at 787-88; Planet II, 

614 Fed App’x at 912.  In Planet II, the Ninth Circuit also granted CNS’s request to have the 

case assigned to a different district judge, resulting in reassignment to Judge Otero. 

 In a 30-page order issued on May 26, 2016, Judge Otero granted in part CNS’s motion for 

summary judgment and denied Planet’s cross-motion in full.  Applying the Ninth Circuit’s two 

prior decisions, Judge Otero held that there is a First Amendment right of timely access to 

newly-filed civil complaints that “arises when a complaint is received by a court, rather than 

after it is ‘processed’” and explained that:  

 

(Continued from page 36) 

(Continued on page 38) 

CNS challenged a 

similar processing-

before-access policy 

held by the clerk of 

the California 

Superior Court for 

the County of 

Ventura. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 38 January 2017 

[I]t would be nonsensical for a qualified right of access to arise only after a 

complaint has been “processed,” for such a rule would run contrary to the text of 

and purpose underlying various rules of court – including California Rule of Court 

1.20(a), which requires that complaints be “deemed filed on the date [they are] 

received by the court clerk” – every time a complaint is not processed the day it is 

received for filing. 

 

Planet, 2016 WL 4157210, at *13.  Finding that Planet had not met his burden to justify delays 

in access either under the compelling government interest test or as a reasonable time, place, 

and manner restriction, Judge Otero entered judgment for declaratory relief in favor of CNS and 

permanently enjoined Planet “from refusing to make newly filed unlimited civil complaints and 

their associated exhibits available to the public and the press until after such complaints and 

associated exhibits are ‘processed,’ regardless of whether such complaints are filed in paper 

form or e-filed.”  Planet Judgment, 2016 WL 4157354, at *1.  

 At the outset of the case, Planet’s policy delayed access to the vast 

majority of complaints for two or more court days, with actual delays 

in access continuing for as many as 34 calendar days.  In 2014, shortly 

after the Ninth Circuit’s ruling in Planet I, the Ventura Clerk 

implemented a new access policy whereby new complaints were 

scanned and made available on terminals in the courthouse.  While this 

was a substantial improvement in access, the fact that the room with 

the terminals closed at 3 p.m. but complaints could be filed until at least 4:30 p.m. created “a 

distinct possibility that complaints filed late in the day may not be viewable by the public until 

the next day,” and the district court issued an injunction requiring access to those complaints in 

a “timely manner.”  Planet, 2016 WL 4157210, at *20.   

 The district court’s judgment is currently on appeal to the Ninth Circuit.  In the meantime, as 

a result of the injunction, the press now has access to nearly 100% of each day’s new civil 

complaints filed in Ventura County Superior Court. 

 

Texas: CNS v. Jackson 

 

 The first of this series of cases, CNS successfully challenged the Houston court clerk’s 

practice of delaying access, typically for 24 to 72 hours, in order to verify filings for correct 

case number, proper court, accurate title of document, and proper category.  Jackson, 2009 WL 

2163609, at *2-4.  In that action, Judge Harmon of the Southern District of Texas issued a 

preliminary injunction requiring that the Houston Clerk restore same-day access to new civil 

complaints.  The Court ruled: 

(Continued from page 37) 

(Continued on page 39) 

CNS successfully 

challenged the 

Houston court 

clerk’s practice of 

delaying access. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 39 January 2017 

While the parties in the instant case agree that there is a right of access to newly-

filed petitions in civil cases, they disagree on whether the delay in the availability 

of these documents is the “functional equivalent” of an access denial and is, thus, 

unconstitutional. 

 

* *  *  

 

Defendants attempt to analogize the 24 to 72 hour delay in access in this case to 

the district court's refusal to release transcripts of closed proceedings prior to the 

jury verdict in Edwards.... The Court is unpersuaded by Defendants’ argument 

and finds that the delay in access to the newly-filed petitions in this case is not a 

reasonable limitation on access.  Defendants’ administrative goal of getting 

online and not in line fails to rise to the level of significance that a trial court's 

interest in maintaining an impartial jury does.  Assuming, arguendo, that 

Defendants have an overriding interest, the Court finds that they have failed to 

demonstrate that the 24 to 72 hour delay in access is narrowly tailored to serve 

such an interest and that no less restrictive means of achieving that interest exists. 

 

Id. at *4 (citing United States v. Edwards, 823 F.2d 111, 115 (5th Cir. 1987)).  The parties later 

agreed to a stipulated permanent injunction which required same-day access, except in certain 

limited and enumerated circumstances. 

 CNS was represented in the Tingling action by Rachel Matteo-Boehm, William Hibsher, 

Jacquelyn Schell, and Daniel Lewkowicz of Bryan Cave LLP.  Defendant Milton Tingling was 

represented by Lee Adlerstein of the New York Office of Court Administration. 

 CNS was represented in the Planet case by Rachel Matteo-Boehm, Roger Myers, Jonathan 

Fetterly, and Leila Knox of Bryan Cave LLP, along with former Bryan Cave counsel David 

Green.  Defendant Michael Planet was represented by Robert Naeve, Erica Reilley, and 

Nathaniel Garrett from Jones Day and Frederick Hayes of the Hayes Law Office.  The 

Reporters Committee for Freedom of the Press provided amicus support for CNS at several 

stages of the case.  The Planet case was also the subject of an April 2014 article in the 

MediaLawLetter.  

 CNS was represented in the Jackson case by Rachel Matteo-Boehm, Katherine Keating, and 

Laurie Rust of Holme Roberts & Owen LLP (which combined with Bryan Cave LLP in 2012) 

and John Edwards of Jackson Walker LLP.  Defendants, Loren Jackson as Harris County 

District Clerk and Wes McCoy as Chief Deputy, were represented by Mary Baker, Office of 

Harris County Attorney.  The Jackson case was the subject of two prior reports in the 

MediaLawLetter, in July 2009 and March 2010. 

(Continued from page 38) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 40 January 2017 

By Matthew E. Kelley 

 In one of the dozens of federal records cases related to the use of a private email server by 

then-Secretary of State Hillary Clinton, the D.C. Circuit has ruled that nongovernmental parties 

can sue to enforce the Federal Records Act’s mandatory referral of violations to the Attorney 

General.  Judicial Watch v. Kerry, 2016 WL 7439010 (D.C. Cir. Dec. 27, 2016).    

 Although the ruling in Judicial Watch, Inc. v. Kerry did not settle the question of whether the 

Justice Department could be forced to initiate enforcement proceedings in such a situation, it did 

provide a potential mechanism for pressuring federal agencies to preserve records subject to the 

Freedom of Information Act. 

 

Background 

 

 Conservative groups Judicial Watch and Cause of Action Institute 

were among those who filed suit against the State Department after the 

New York Times revealed that Clinton had used a private email 

account housed on a server in her suburban home during most of her 

tenure as Secretary of State.  But rather than relying on the Freedom of 

Information Act, the suits consolidated before the D.C. Circuit relied 

on the Administrative Procedure Act, 5 U.S.C. § 706(1).  The relevant 

provision of the APA allows federal courts to “compel agency action 

unlawfully withheld or unreasonably delayed.”  Id.  The groups 

invoked the APA to argue that the State Department and National 

Archives had unreasonably failed to ask the Attorney General to initiate an enforcement action 

to recover all of the Clinton emails that should have been preserved by the government under 

the Federal Records Act, 44 U.S.C. § 3301 et seq. 

 The FRA prohibits the destruction of federal records other than pursuant to the disposal 

provisions of the statute, which gives the National Archives the authority to determine whether 

the records have “sufficient administrative, legal, research, or other value to warrant their 

continued preservation by the Government.”  44 U.S.C. § 33303(a).  The Supreme Court in 

Kissinger v. Reporters Comm. for Freedom of the Press, 445 U.S. 136, 148-150 (1980) held that 

the FRA does not createn an express or implied cause of action against an agency for actions 

that violate its discretionary provisions. 

(Continued on page 41) 

D.C. Circuit Rules Citizens Can Sue to 

Force Probe of Federal Records Violations 
Case Stems from Clinton Email Scandal 

The D.C. Circuit has 

ruled that 

nongovernmental 

parties can sue to 

enforce the Federal 

Records Act’s 

mandatory referral of 

violations to the 

Attorney General.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://scholar.google.com/scholar_case?q=Judicial+Watch+v.+Kerry&hl=en&as_sdt=6,33&as_ylo=2016&case=10102738265363487183&scilh=0


MLRC MediaLawLetter Page 41 January 2017 

 However, the FRA also states that the National Archives and the head of the relevant federal 

agency have a responsibility to prevent the “unlawful removal, defacing, alteration, or 

destruction of records” and the agency head must initiate action through the Attorney General to 

recover records that have been improperly removed.  Id. §§ 2905(a), 3016.  If the head of an 

agency refuses to seek the Attorney General’s assistance, the FRA says the National Archives 

“shall request the Attorney General to initiate such action, and shall notify the Congress when 

such a request has been made.”  Id. § 2905(a).  The D.C. Circuit previously has held that a 

nongovernmental party can sue under the APA to enforce the mandatory provisions of the 

records statute.  Armstrong v. Bush, 924 F.2d 282, 296 n.12 (D.C. Cir. 1991).   

 Judicial Watch and CAI argued that the State Department and National Archives had 

violated the mandatory provisions of the FRA by failing to ask the Attorney General to initiate 

an enforcement action to recover all of Clinton’s government-related emails, both from the 

private email server and from a Blackberry that she used during the first few weeks after she 

became Secretary of State.  In other words, the groups’ position was that State and Archives 

were violating the mandate of the FRA by refusing to ask the Attorney General to take action to 

recover all of the missing Clinton emails that qualified as federal records. 

 The trial court didn’t buy that argument.  It held that, while the FRA required the agency and 

the Archives to take some action, it didn’t mandate an immediate referral to the Attorney 

General.  Because the State Department had worked with Clinton’s attorneys to recover copies 

of what her lawyers determined were government-related emails, the trial court held, it was not 

required to make a referral for further enforcement action.  Only when an agency and the 

Archives took minimal or no action to remedy the removal or destruction of federal records 

would an APA suit to force a referral to the Attorney General be cognizable, the trial court held.  

Thus, the trial court held, the case was moot because State and the Archives had “taken a 

number of significant corrective steps to recover Clinton’s emails.” 

 

D.C. Circuit Opinion 

 

 The D.C. Circuit reversed and remanded.  The case was not moot, the Court held, because 

State had not, either before or after the suit was filed, given the plaintiffs “everything they 

wanted,” i.e., “an enforcement action through the Attorney General.”  It wasn’t enough, the 

panel said, that State had asked Clinton to voluntarily turn over her emails and had obtained 

from the FBI a copy of the emails that it recovered during its now-closed criminal investigation. 

“Even though those efforts bore some fruit, the Department has not explained why shaking the 

tree harder—e.g., by following the statutory mandate to seek action by the Attorney General—

might not bear more still,” the Court held.  Thus, “[a]bsent a showing that the requested 

enforcement action could not shake loose a few more emails, the case is not moot.”   

(Continued from page 40) 

(Continued on page 42) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 42 January 2017 

 That is true even if the FBI had recovered and provided to State all of the emails from 

Clinton’s private server, because that batch of emails did not include those Clinton sent and 

received on her Blackberry at the start of her term in office, the Court said.  There was no 

evidence, therefore, that a referral to the Attorney General would have been pointless, the Court 

said. 

 The panel said the trial court was wrong to hold that the FRA was not violated so long as the 

agency took some action to recover the improperly removed records.  The statute’s entire 

enforcement scheme “assumes that the agency head (or Archivist) will actually refer cases to 

the Attorney General—as the statute requires,” and if not, “there will be no effective way to 

prevent the destruction or removal of records.”  The statue, the Court said, provides no 

discretion for agencies and the Archives to determine which cases to refer for legal action. 

 In remanding the case, the D.C. Circuit declined to address the 

questions of “whether the Attorney General's action or inaction in 

response to a referral would be reviewable,” and whether the State 

Department could successfully raise separation-of-powers or other 

constitutional defenses to the FRA’s restrictions on its discretion. 

 As is apparent from the facts of the case, the D.C. Circuit’s ruling 

could be helpful to journalists and other FOIA plaintiffs in cases 

involving government officials’ use of personal email or other digital 

communications to conduct government business.  An APA action 

could, at a minimum, put pressure on a federal agency to take steps to 

recover those records so they could be subject to release under FOIA.  

While it remains unclear whether the FRA’s mandatory referral and 

enforcement provisions would survive constitutional scrutiny (no constitutional arguments were 

advanced by the parties in this case), the mere possibility of costly litigation over the issue 

could prompt federal agencies to take the necessary steps to recoup and preserve government 

records. 

 Matthew E. Kelley is an associate in the Washington, D.C. office of Levine Sullivan Koch & 

Schulz, LLP. 

 John J. Vecchione of Cause of Action Institute argued the case for the appellants.  With him 

on the briefs were James F. Peterson of Judicial Watch and Alfred J. Lechner, Jr., Lee A. 

Steven, and R. James Valvo, III of Cause of Action Institute.  Daniel Tenney of the U.S. Justice 

Department, Appellate Division, argued the case for the appellees.  On the briefs were 

Principal Deputy Assistant Attorney General Benjamin C. Mizer, U.S. Attorney Channing D. 

Phillips, and Matthew M. Collette of the Appellate Division. 

(Continued from page 41) 

The D.C. Circuit’s 

ruling could be 

helpful to journalists 

and other FOIA 

plaintiffs in cases 

involving 

government officials’ 

use of personal email 

or other digital 

communications. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 43 January 2017 

By Cindy Gierhart 

 The U.S. District Court for the District of Columbia ruled last month that a blogger for a for-

profit consumer safety company qualified for a Freedom of Information Act (FOIA) fee waiver 

as a “representative of the news media.”  Liberman v. U.S. Dep’t Transp., No. 15-CV-1178 

(D.D.C. Dec. 31, 2016).  

 

Background 

 

 Ellen Liberman writes for The Safety Record, a blog formed in 2004 that focuses on 

consumer safety news, regulatory affairs, and litigation.  It is wholly owned and operated by 

Safety Research & Strategies (SRS), a company that conducts research and analysis on 

consumer issues for paying clients.  The blog is not separately incorporated from SRS, and they 

do not have separate employees.  

 Under the federal FOIA, “when records are 

not sought for commercial use” and the 

requester is “a representative of the news 

media,” the requester may qualify for a fee 

waiver and pay only for document duplication 

costs and not the cost of searching and 

producing documents.  

 Liberman submitted a FOIA request for 

documents relating to testing of “smart key” 

technology by the National Highway Traffic 

Safety Administration (NHTSA).  She requested 

a fee waiver and stated that the request was 

being made “solely for the purpose of publication and dissemination of the requested 

information via The Safety Record.”  When the blog’s parent company, SRS, submits FOIA 

requests for its own research purposes, it does not request a fee waiver.  

 NHTSA denied Liberman’s fee-waiver request on the grounds that The Safety Record is “an 

arm of” SRS, and that together the entities “perform activities as a commercial research and 

advocacy organization, not as … representative[s] of the news media.”  Liberman appealed to 

NHTSA’s chief counsel, who upheld the denial, finding that The Safety Record was not a 

“representative of the news media” and that Liberman was seeking records for a commercial 

use.  Following an opinion from the U.S. Court of Appeals for the D.C. Circuit (Cause of 

Action v. FTC, 799 F.3d 1108 (D.C. Cir. 2015)), NHTSA’s chief counsel revisited its opinion 

(Continued on page 44) 

Federal Court Finds For-Profit Safety Blog 

Qualifies As “News Media” Under FOIA  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://scholar.google.com/scholar_case?q=Liberman+v.+U.S.+Dept+Transp&hl=en&as_sdt=6,33&as_ylo=2016&case=3818952814348334458&scilh=0


MLRC MediaLawLetter Page 44 January 2017 

and again denied the fee waiver, this time resting solely on the grounds that Liberman sought to 

use the records for commercial use.  

 

District Court Decision 

 

 The District Court reversed, finding that Liberman was a representative of the news media 

and that she was not seeking records for commercial use.  The Court emphasized that these two 

inquiries are separate, and that the same entity may qualify for a fee waiver in one request but 

not the next, depending on the purpose of each request.  A newspaper, for example, will be 

entitled to a fee waiver when it requests records to further its reporting function but not when it 

seeks records for its internal corporate needs.  

 FOIA defines a “representative of the news media” as “any person or entity that gathers 

information of potential interest to a segment of the public, uses its editorial skills to turn the 

raw materials into a distinct work, and distributes that work to an 

audience.”   

 The Court dismissed the agency’s contention that The Safety 

Record is merely a marketing tool of SRS and “easily conclude[d]” that 

Liberman “clearly” is a representative of the news media.  The statute 

plainly defines news as any “information that is about current events or 

that would be of current interest to the public,” regardless of whether it 

is “expressed in a commercial context,” the Court said.  

 The Court next found that her request was not aimed at a 

commercial purpose.  The Court wrote, “news-dissemination activity is 

not a ‘commercial use,’ even when undertaken by a commercial 

entity.”  The records requested were clearly meant for public dissemination via The Safety 

Record; therefore, the purpose of the request was not for commercial use.  

 The Court found that the inquiry rests in how the requested records will be used, and “the 

mere fact that such an entity may have a commercial interest in the information that it seeks 

does not automatically turn its request into one for commercial use.” 

 Finally, the Court rejected the agency’s assertion that Liberman must provide “more than 

conclusory allegations about the anticipated use for the requested information.”  The Court held 

that her “plain statement of fact” that the request was being made “solely for the purpose of 

publication and dissemination of the requested information via The Safety Record” was 

sufficient to prove her purpose.    

 Cindy Gierhart is an associate with the Washington, D.C., office of Holland & Knight LLP. 

Ellen Liberman was represented by David L. Sobel of Electronic Frontier Foundation, 

Washington, DC. 

(Continued from page 43) 

The District Court 

reversed, finding that 

Liberman was a 

representative of the 

news media and that 

she was not seeking 

records for 

commercial use.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 45 January 2017 

 The Georgia Supreme Court has agreed to resolve a long simmering dispute over public 

access to business records of the state’s many ‘privatized’ public hospitals. Smith v. Northside 

Hospital, Inc., Case No. S16G1463 (Georgia Supreme Court). 

 Most of Georgia’s large metropolitan health systems—including Northside Hospital in 

Atlanta—were built with state and federal funding by county public hospital authorities created 

pursuant to a statewide enabling law passed in the 1940s. 

 In the 1980s and 1990s, ostensibly to afford the flexibility to better compete with private 

healthcare providers, many of these public hospital authority systems—including Northside—

were restructured as private nonprofits pursuant to a template approved by the Georgia Supreme 

Court.  Richmond Cty. Hosp. Auth. v. Richmond Cty., 255 Ga. 183 (1985) (authorizing 

restructuring).  

 A fierce media-fueled battle ensued over whether the restructured nonprofits were, like the 

public hospital authorities that created them, subject to the state’s open records and meeting 

laws—a battle that the hospitals appeared to have finally lost in 1995 

with the Georgia Court of Appeals’ decision in Nw. Ga. Health Sys. v. 

Times-Journal, 218 Ga. App. 336 (1995). 

 In Northwest Georgia, a case for which the hospitals did not seek 

Georgia Supreme Court review, the court held that “[w]ithout question, 

these private, nonprofit corporations became the vehicle through which 

the public hospital authorities carried out their official responsibilities” 

and “[c]onsequently, despite the[ir] private, nonprofit status … the 

requested documents were ‘public records.’”  218 Ga. App. at 339.  

 Although Northwest Georgia’s application of Georgia’s open government laws to the state’s 

privately restructured public hospital authority health systems held sway for the next two 

decades, that all changed last March with a decision by a divided Georgia Court of Appeals. 

 The decision came in a case in which Jones Day attorney E. Kendrick Smith sought access to 

the Northside health system’s records of a $100 million acquisition of four physician 

practices—all the assets and liabilities of which thus became the ultimate responsibility of 

Northside’s creator and lessor, the Fulton County Hospital Authority.  Smith v. Northside 

Hospital, Inc., 336 Ga. App. 843 (March 30, 2016). 

 Sidelining the Northwest Georgia decision, the Court held 5-2, over a vigorous dissent, that 

Smith was not entitled to access to the records requested unless he could demonstrate that the 

(Continued on page 46) 

Georgia Court Grants Review of Denial of 

Public Access to Hospital Records 

A fierce media-fueled 

battle ensued over 

whether the 

restructured 

nonprofits were 

subject to the state’s 

open records. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 46 January 2017 

Authority, as opposed to its nonprofit Northside, controlled the acquisitions or was itself 

involved in their negotiation.  336 Ga. App. at 849.    

 Contending that this control-and-involvement requirement had no basis in the Georgia open 

records law’s statutory text or longstanding case law, Smith sought certiorari.   

 The Atlanta Journal-Constitution, Georgia First Amendment Foundation and Georgia Press 

Association appeared as amici in support of Smith, as did the Savannah Morning News, the 

Chatham County Hospital Authority and state public consumer watchdog Georgia Watch. 

 In granting review, the Georgia Supreme Court set oral argument for a date to be announced 

in April. 

 Plaintiff E. Kendrick Smith is represented by Peter Canfield, Lucas Andrews and Andrew 

Pinson, Jones Day, Atlanta, Georgia.  Amici Georgia Press Association, Georgia First 

Amendment Foundation and The Atlanta Journal and Constitution are represented by David 

Hudson, Hull Barrett, PC, August, Georgia. Amicus Savannah Morning News is represented by 

James B. Ellington, Hull Barrett, PC, Augusta, Georgia.  Amicus Chatham County Hospital 

Authority is represented by Steven Elliot Scheer, Scheer, Montgomery & Call PC, Savannah, 

Georgia.  Amicus Georgia Watch is represented by Sarah R. Craig, Akerman LLP, Tampa, 

Florida. 

 Defendant Northside Hospital, Inc. is represented by J. Randolph Evans, Thurbert E. Baker, 

Bryan E. Bates, Nathan L. Garroway, Dentons, Atlanta, Georgia; James C. Rawls, C. Derek 

Bauer, Ian K. Byrnside, Baker & Hostetler, Atlanta, Georgia; and Susan V. Sommers, Atlanta, 

Georgia.  Defendant Intervenor Atlanta Cancer Care, P.C., is represented by S. Wade Malone, 

Charles T. Huddleston, Jessica Watson, Nelson Mullins Riley & Scarborough, LLP, Atlanta, 

Georgia.  Defendant Intervenor Atlanta Gastroenterology Associates is represented by Edward 

Charles Konieczny, Edward C. Konieczny LLC, Atlanta, Georgia.  Georgia Cancer Specialists 

is represented by Sidney Summers Welch, Jeremy P. Burnette, Polsinelli, P.C., Atlanta, 

Georgia.   

(Continued from page 45) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 47 January 2017 

By Allison Venuti 

 The Second Circuit recently affirmed summary judgment dismissing trademark 

infringement, trademark dilution, and copyright infringement claims brought by luxury goods 

maker Louis Vuitton against the manufacturer of utilitarian tote bags that playfully parody 

expensive brands.  Louis Vuitton Malletier, S.A . v. My Other Bag, Inc., 2016 U.S. App. LEXIS 

23014 (2d Cir. N.Y. Dec. 22, 2016) (Calabresi, Raggi, Lynch), affirming, 156 F. Supp. 3d 425, 

430 (S.D.N.Y. 2016). 

 

Background 

 

 Louis Vuitton (LV) is an indisputably famous and recognizable designer of luxury handbags 

which sell for hundreds if not thousands of dollars. My Other Bag (MOB) sells canvas tote bags 

with cartoon depictions of luxury handbags on one side, and the words “My Other Bag” on the 

other, for approximately $38-$58. Some of these totes feature images which invoke LV bags, 

with LV’s trademark linked L and V changed to an MOB.  

 Opposing summary judgment in the district court, LV relied heavily on its victory in an 

unpublished 2012 case over a Hyundai car commercial. Louis Vuitton Malletier, S.A . v. 

Hyundai Motor Am., No. 10-CV-1611 (PKC), 2012 WL 1022247 (S.D.N.Y. Mar. 22, 2012).  

 In that case, a thirty-second commercial titled “Luxury” included a brief scene of a 

basketball decorated with marks evoking LV’s famous Toile Monogram. The court rejected 

Hyundai’s parody defense in large part it stated it had no intention of making any statement 

about Louis Vuitton at all. 

 In contrast, here the court stated “it is self-evident that MOB did mean to say something 

about Louis Vuitton specifically,” i.e., to evoke, and invite an amusing comparison between 

MOB and the luxury status of Louis Vuitton. Thus MOB’s use of LV’s marks in an obvious 

attempt at humor that would not cause confusion or blur the distinctiveness of LV’s marks.  “[I]

f anything, it is likely only to reinforce and enhance the distinctiveness and notoriety of the 

famous brand.” 

 

Second Circuit Opinion  

 

 The Second Circuit affirmed “for substantially the reasons stated by the district court in its 

thorough and well-reasoned opinion.”  

 On the issue of trademark infringement, the district court applied the non-exclusive eight-

factor Polaroid balancing test, and found no likelihood of consumer confusion. LV argued that 

(Continued on page 48) 

Second Circuit Affirms  

Louis Vuitton Can’t Take a Joke 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.

https://scholar.google.com/scholar_case?case=8406260468630760405&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr
https://scholar.google.com/scholar_case?case=14399303914202079132&hl=en&as_sdt=6,33&as_vis=1
https://scholar.google.com/scholar_case?about=17748873269598861653&q=my+other+bag&hl=en&as_sdt=6,33&as_ylo=2016
https://scholar.google.com/scholar_case?about=17748873269598861653&q=my+other+bag&hl=en&as_sdt=6,33&as_ylo=2016


MLRC MediaLawLetter Page 48 January 2017 

the lower court ignored or discounted evidence in the record favorable to LV. But the Second 

Circuit, emphasizing the weight of evidence against LV, noted that whether reviewed de novo 

or deferentially, it would have reached the same decision. The evidence included 1) obvious 

differences in MOB’s mimicking of LV’s mark; 2) the lack of market proximity; and 3) 

unconvincing evidence of consumer confusion. 

 Next, the Court affirmed that MOB’s use of LV’s marks was parodic, and thus within the fair 

use exception to liability for federal trademark dilution claims. The analysis for dilution, a six-

factor assessment stated in 15 U.S.C. § 1125(c)(2)(B), can be conducted either before or after a 

court determines that the use is parodic.  

 An MOB bag, being parody, successfully conveys two simultaneous messages: “that it is the 

original, but also that it is not the original and is instead a parody.” Such a joke need not be 

harsh, but may, as in the case here, be gentle and/or complimentary. While LV cited cases in 

which marks were impermissibly used to promote or sell goods or services, the point of MOB’s 

“plebian” use of LV’s “luxury” mark was parody. MOB’s use was also not a designation of 

source because of the nature of MOB’s business and the presence of their own designating mark. 

 Similarly, the Court affirmed summary judgment on LV’s state law dilution claim. NY does 

not provide a fair use exception to N.Y. Gen. Bus. Law § 360-l, but MOB’s parodic use 

precludes a finding of substantial similarity necessary for liability.  

 

Copyright Infringement 

 

 Finally, the Second Circuit affirmed that MOB’s usage fell under the fair use exception to 

copyright liability.  The parody constitutes a transformative use, and in sum the other fair use 

factors either weighed in favor of MOB or were irrelevant, according to the Court. 

 Allison Venuti is MLRC’s 2017 Legal Fellow. Louis Vuitton Malletier, S.A. was represented 

by Robert D. Shapiro, Barack Ferrazzano Kirschbaum & Nagelberg LLP, Chicago. My Other 

Bag was represented by David Korzenik (Terence P. Keegan, on the brief), Miller Korzenik 

Sommers Rayman LLP, New York, New York; Brian J. Philpott, Corey Donaldson, on the brief, 

Koppel, Patrick, Heybl & Philpott, Westlake Village, California.  

(Continued from page 47) 

Left to right: Louis Vuitton Toile Monogram, Louis Vuitton SPEEDY® Toile Monogram, My Other 

Bag's Zoey - Tonal Brown Tote (Front), My Other Bag's Zoey - Tonal Brown Tote (Back) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2017 Media Law Resource Center, Inc.




