
MEDIALAWLETTER 
Reporting Developments Through February 25, 2015 

MLRC 

 

     From the Executive Director’s Desk........................................................................................03 

 

LIBEL & PRIVACY 

 

2d Cir.    Criminal Erasure Statute Does Not Expose Historically True Reporting To Post-Hoc  

     Tort  Liability ............................................................................................................................06 

     “There’s No Right To Have Your Arrest Forgotten” 

     Martin v. Hearst Corp. 

 

7th Cir.    First Amendment Does Not Bar Police Officers’ Claims Against Newspaper's Use of   

     “Personal” DMV Information .................................................................................................12 

     Court Adopts Expansive View of Driver’s Privacy Protection Act 

     Dahlstrom v. Sun-Times Media LLC 

 

Ohio App.   Court Affirms Summary Judgment Dismissing Coal Magnate’s Libel Suit........................17 

     Calls on State to Adopt Anti-SLAPP Protection 

     Murray v. Chagrin Valley Publishing Company 

 

Cal. App.   Anti-SLAPP Ruling: First Amendment Applies to Celebrity Biographers.........................20 

     One Breach of Contract Claim Left for Remand 

     Rhoads v. Margolis 

 

Ga.     Georgia TV Station Seeks High Court Review of Cramped Anti-SLAPP Ruling...............23 

     Petition Supported by Media Amicus 

     Ladner v. New World Communications of Atlanta, Inc.   

 

Mich. Cir.   Twitter Account Mocking Lawyer Protected By First Amendment.....................................24 

     Twitter Account an Obvious Parody  

     Levitt and Levitt Law P.C. v. Felton 

 

Neb.     Calling Plaintiff a “Total Idiot” Not Defamatory ..................................................................25 

     Email Was Merely Hyperbole 

     Steinhausen v. Home Services of Nebraska 

520 Eighth Avenue, North Tower, 20th Floor, New York, New York 10018 (212) 337-0200  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 2 February 2015 

N.Y. App.   Vanity Fair Prevails in Libel Suit Brought by Oleg Cassini’s Widow..................................26 

     Court Refused to Find Implications of Sexual Immorality 

     Cassini v. Advanced Publications 

 

INTERNATIONAL 

 

France    The City of Paris’s Defamation Complaint Against Fox News: What We Know...............28  

     Mayor Said Image and Honor of City Was Prejudiced 

 

ECHR    Punishing Journalists for Using Hidden Cameras Violates Article 10.................................30 

     First Decision on the Use of Hidden Cameras 

     Haldimann and others v. Switzerland  

 

NEWSGATHERING 

 

     FAA’s Proposed Drone Rules Offer Hope, But Some Limits for Journalists......................34 

 

INTERNET 

 

S.D. Miss.   Court Bars Tort Claims Against eBay Under Communications Decency Act.....................36 

     Complaint Dismissed With Prejudice 

     Hinton v. Amazon.com.DEDC 

 

9th Cir.    Ninth Circuit Grants Rehearing in Doe v. Internet Brands..................................................40 

     Panel Held Sec. 230 Did Not Apply to Failure to Warn Claim  

     Doe v. Internet Brands  

 

INTELLECTUAL PROPERTY 

 

S.D.N.Y.   Republication of 9/11 Photo Not a Fair Use............................................................................43 

     Use of Image With Iwo Jima  Photo Not Transformative 

     North Jersey Media Group Inc. v. Pirro and Fox News Network, LLC 

 

NEWS AND UPDATES 

 

     A New Foundation-Based Initiative for Online Freedom: Is Code the Answer?................45 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 3 February 2015 

 The retirement of Jon Stewart; the deaths of Bob Simon and David Carr; the 

suspension of Brian Williams: it has been a sad and unfortunate month in the media. 

There is not much more one can say about the first three. But the Brian Williams saga is 

continuing, and is worth a few thoughts.  

 I reach no conclusion on what the suitable punishment for 

Brian Williams should be, both because I am not sure, and 

because of the possibility that more evidence will be coming 

in.  As important, the proper balance between his heretofore 

good reputation and good character and the fibbing episode 

regarding his helicopter trip in Iraq is a very hard equation to 

settle. Nonetheless, there are some points, as this scenario 

unwinds, which are worthy of note. And they focus, in my 

view, on the two drivers of Mr. Williams' fate: media critics 

and social media, both of which are fueling the reaction totally 

out of proportion to their true import.  

 First, the greatest critics of Mr. Williams have been the media themselves. This self-

flagellation has been typical in episodes of this sort. To point this out is not to say that 

the media shouldn't be transparent and  open when it is to blame. Nonetheless, and by 

the same token, the media don't need to make more of their own frailties then they make 

of the errors and lies of politicians and other leaders in our society.  

 This is not to downplay the seriousness of  Mr. Williams'  mistakes. Nor is it to 

ignore that honesty and trust are the two most important assets of a journalist and that 

violations of those values are critical.  But sometimes we go overboard. I was at the 

Boca conference in Scottsdale when the Williams situation was at its height.  And 

whenever I went back to my room and turned on my tv, it was non-stop Brian Williams 

coverage, mainly with media critics lambasting him, making ominous guesses as to his 

future and speculating with interviewees about how unsalvageable his situation is. 

 It reminded me of when four New York Times reporters were putting together an 

article tracing the missteps of the fraudulent reporter Jayson Blair. Since any masthead 

or corporate interference was disfavored, I was asked to very lightly vet the article. 

When I met with the reporters in a room filled with old pizza boxes and reeking of folks 

who had not left it for days,  I asked where they thought the article – which had reached 

four full newspaper pages - would be placed. One of the reporters looked at me 

(Continued on page 4) 

From the Executive Director’s Desk 
By George Freeman 

George Freeman 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 4 February 2015 

sarcastically and said "it better be on the effing front page; why the hell else have we 

been here for 72 straight hours."  

 Indeed, the article did run on the first page, but I wonder whether an article dealing 

with a similar fraud by a worker in another industry would have merited such prominent 

positioning and four full pages of analysis. My guess is it wouldn't, and so the question 

remains, why do we do this to ourselves? Do the other network commentators enjoy 

beating up on a competitor? I think not: after all, not many journalists are clean as the 

falling snow, so they must be musing "There but for the grace of God go I." Rather, it is 

the fascination we have with ourselves, and the interest which we – wrongly – believe 

the public has with our profession. But the result is self-defeating. It leads to even 

greater attention and greater misgivings by the public of the media. And the last thing 

we need, given the already low public 

opinion ratings of our objectivity and 

accuracy, is more attention to our 

missteps.  

 I  am simply not sure that Dana in 

Dubuque cares so much that Brian 

Williams fibbed - once - or would 

cease watching NBC News because of 

his error. Yet the constant hammering 

in the media of the gravity of his 

misrepresentation might sadly lead her 

to either not watch the news at all or to 

switch to another network.  While it is 

true that Mr. Williams' Q rating went 

down precipitously in the wake of this episode, one wonders whether that was driven by 

the media commentary more than the transgression itself. And I also wonder whether 

had he stayed on the air, NBC's ratings would have gone down or, perhaps better put, 

would have gone down more than the slight bit they already have with his fine 

substitute.  

 Second, social media has played a role too – and not a helpful one. Thus, the media 

pick up on the crudest and cruelest social media remarks, which give the belittling of the 

target a life of its own. I am trying not to be a curmudgeonly old fogy, but why some 

colorful gratuitous remarks by a few non-experts are worthy of driving coverage - or 

public opinion as a whole - is beyond me. In the  last round of presidential debates, the 

(Continued from page 3) 

(Continued on page 5) 

The greatest critics of Mr. Williams have been 

the media themselves. This self-flagellation 

has been typical in episodes of this sort.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 5 February 2015 

networks would show tweets of some of the audience immediately after the debates as 

though the thoughts of a few random people had any real meaning. It's one thing to take 

a quick public opinion polls to show what the public, as a whole, is thinking, but to give 

a few often ignorant and usually extreme tweets such attention is akin to going into a bar 

and quoting the rudest and crudest remarks one hears and making them the subjects of 

an analysis piece. The only plausible explanation is that "doing social media" is thought 

to be the way to attract valuable young viewers. 

 While social media can have a destructive impact in its own right, when it is covered 

by, and intersects with, mainstream media, the harm is 

exponentially exacerbated. At the outset, harsh 

behavior and criticism can multiply rapidly on social 

networks, fueled by mutual encouragement and 

validation of the behavior. The result is a pile-on, 

where the point is not to discuss the target's perceived 

wrongs in a rational manner, but to boost the posters' 

self-image through progressively crueler remarks. But 

worse, when the professional media pick up on the 

most heinous of these remarks, it elevates their already 

devastating effect to an entirely new level, rewarding 

gratuitous criticism with mainstream approval. This 

perfect storm is what seems to have happened here. 

 In the Williams case the combination of relentless 

negative media coverage and the social media 

juggernaut led to Mr. Williams' inevitable undoing. Whether that would have occurred 

based on the facts themselves and not on our own overcritical analysis of him in 

conjunction with the social media outcry is a very open question. It's too bad Mr. 

Williams didn't get the chance to have a fair evaluation of public opinion and the level 

of the public's trust in him in a more reasonable and calm environment.  

 In the wake of David Carr's  unfortunate death, many people remarked that it was a 

good thing he – a former cocaine addict – got a second chance. One wonders why Brian 

Williams was not deserving of a second chance himself. 

 We welcome responses to this column at gfreeman@medialaw.org; they may be 

printed in next month’s MediaLawLetter. 

(Continued from page 4) 

David Carr 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

mailto:gfreeman@medialaw.org


MLRC MediaLawLetter Page 6 February 2015 

By Michael Beylkin 

 On January 28, 2015, the Second Circuit issued a decision affirming a trial court’s 

dismissal of Lorraine Martin’s lawsuit that had attempted to bring libel and other 

publication-related claims against media outlets that published accounts of her 2010 

arrest, an arrest that was later expunged under the Connecticut Criminal Records 

Erasure Statute (“Erasure Statute”).   Martin v. Hearst Corp., 2015 WL 347052 (2d Cir. 

Jan. 28, 2015). 

 The decision, written by Judge Richard C. Wesley for a unanimous panel of the 

court, addressed whether otherwise factually true reporting of Ms. Martin’s 2010 arrest 

on drug-related charges was subject to publication-related tort liability after those 

charges against her were subsequently dropped by 

prosecutors and the criminal record of her arrest 

“erased.”  The court noted that the Erasure Statute 

operates purely in the “legal sphere” – that is, only 

with respect to an arrestees’ relationship with the 

State – and the statute cannot and does not “wipe 

from the public record the fact that certain 

historical events have taken place.”  The court held 

that the Erasure Statute does not render tortious 

historically accurate news accounts of an arrest 

merely because the subject of those news accounts is later deemed, “as a matter of legal 

fiction,” to never have been arrested, and ultimately affirmed the district court’s grant of 

summary judgment in favor of the media defendants. 

 

Background 

 

 On August 20, 2010, Lorraine Martin was arrested after police executed a search 

warrant and was charged with possession of narcotics, possession of drug paraphernalia, 

and possession of a controlled substance.  A little less than a week later, The 

Connecticut Post, The Stamford Advocate, and The Greenwich Time, all of which are 

Criminal Erasure Statute Does Not 

Expose Historically True Reporting To 

Post-Hoc Tort Liability  

“There’s No Right To Have Your Arrest Forgotten” 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://scholar.google.com/scholar_case?q=hearst+erasure&hl=en&as_sdt=4,107,122&case=11728275316476242650&scilh=0


MLRC MediaLawLetter Page 7 February 2015 

newspapers owned by the Hearst Corporation, published articles in print as well as 

online, reporting that Ms. Martin was “arrested and charged with numerous drug 

violations [on] Aug. 20 after police received information that a pair of brothers were 

selling marijuana in town.”  News 12 Interactive also published an online article 

reporting that Ms. Martin was arrested “after police say they confiscated 12 grams of 

marijuana, scales and trace of cocaine from [her] house” and that she was “freed on 

bond” and “did not enter a plea.” 

 More than a year after these media entities published these reports of Ms. Martin’s 

arrest, the State of Connecticut decided not to pursue the criminal 

charges against her, and a nolle prosequi was apparently entered in 

January 2012.  Under Connecticut’s Erasure Statute, “[w]henever 

any charge in a criminal case has been nolled . . . all police and 

court records and records of the state’s . . . pertaining to such 

charge shall be erased” and “[a]ny person who shall have been the 

subject of such an erasure shall be deemed to have never been 

arrested within the meaning of the general statutes.”  Conn. Gen. 

Stat. § 54-142a(c)(1), (e)(3).  Thus, because the criminal case 

against Ms. Martin has been nolled, her arrest records were 

“erased” by legal operation of this statute. 

 Each of the media stories about Ms. Martin’s arrest, however, 

remained available online, even after the charges were nolled and 

even after Ms. Martin’s arrest had been allegedly “erased.”  

Thereafter, sometime later in 2012, Ms. Martin apparently 

submitted a request to the various media outlets to remove the 

online articles about her arrest, but they declined to do so. 

 In June 2012, Ms. Martin sued several media outlets, including 

the Hearst-owned newspapers and Cablevision’s News 12 Interactive in state court, 

claiming that “on or after January 11, 2012” the media’s new reports detailing her arrest, 

which had remained unchanged and available online, became defamatory because Ms. 

Martin “was deemed never to have never been arrested” by operation of the Erasure 

Statute. 

 In addition to the libel claim, Ms. Martin’s complaint tacked on tort claims for false 

light, negligent infliction of emotional distress, and invasion of privacy.  She also sought 

to represent a class composed of “similarly situated individuals” about whom the media 

defendants “have published and continue to publish” details of arrests in “police blotters 

and/or news sections” even after the Erasure Statute has “deemed” them to have not 

been arrested. 

(Continued from page 6) 

The decision 

addressed whether 

otherwise factually 

true reporting of Ms. 

Martin’s 2010 arrest 

on drug-related 

charges was subject 

to publication-related 

tort liability after 

those charges 

against her were 

subsequently 

dropped by 

prosecutors and the 

criminal record of 

her arrest “erased.”   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 8 February 2015 

District Court 

 

 After the media defendants removed the case to the federal district court in 

Connecticut, they moved to dismiss the complaint, arguing that their news accounts 

were substantially true.  According to the media defendants, under the single publication 

rule, all of Plaintiff Martin’s claims accrued at the moment of the media defendants’ 

print and online publications – in August 2010, rendering the analysis of the truth of the 

reporting dependent solely on the facts as they existed at that time.  And, the media 

defendants pointed out that Ms. Martin did not deny the fact of her arrest in 2010, nor 

allege that the media defendants’ news reports were inaccurate at the time of 

publication, but rather, her complaint was premised on a novel theory that the 

Connecticut Erasure Statute retroactively turned their true news reports into falsehoods. 

 Not only did the limited case law interpreting the Erasure 

Statute and other similar statutes in other states not support 

Plaintiff’s theory, the media defendants further argued that if her 

reading of the Erasure Statute were to be given effect, it would 

impermissibly invade the First Amendment protections for press 

and speech – especially on historically accurate reporting of facts 

related to the government’s enforcement of criminal law. 

 In opposition, Ms. Martin did not dispute that the news reports 

were true when they were published, but instead contended that 

because her arrest record qualified for erasure, and because the 

Erasure Statute “deemed [her] to have been never arrested” in the 

first instance, the legally-operative fact of her non-arrest was now a 

matter of true historical fact.  As such, the media defendants’ 

reporting on her arrest, though true at the time, were now 

purportedly false and subject to tort liability. 

 After converting the motions to ones for summary judgment, the court rejected 

Plaintiff Martin’s formulation of the Erasure Statute, finding her view was neither a 

plain and sensible reading of the text of statute, nor an interpretation that was 

permissible under “basic canons of statutory construction.” 

 First, the district court noted that the express language of subsection (e)(3) of the 

Erasure Statute was qualified to only effect a change with respect to the fact of one’s 

arrest “within the meaning of the general statutes,” and merely allowed such individuals 

“lawfully to deny the fact of the arrest in court and other official proceedings.”  And 

while the Erasure Statute was silent as to how broad a concept of an erasure “within the 

meaning of the general statutes” was to be, the court found compelling that the text 

merely discussed “[e]rasure of criminal records” after a subject of an arrest is acquitted, 

The media 

defendants further 

argued that if her 

reading of the 

Erasure Statute were 

to be given effect, it 

would impermissibly 

invade the First 

Amendment 

protections for press 

and speech. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 9 February 2015 

the charge dismissed, or receives a pardon.  The court moreover noted that the statute is 

“addressed to court and law enforcement personnel” by imposing restrictions as to their 

conduct and their retention of records, but “[n]othing in the statute, however, suggests 

any intent to impose requirements on persons who work outside courts or law 

enforcement agencies.”  The court concluded that there was simply no evidence from 

the text of the Erasure Statute that the Connecticut legislature intended to constrict the 

conduct of private individuals who might otherwise have obtained the underlying arrest 

information. 

 Second, the court found that Plaintiff Martin’s “history-altering” interpretation of the 

Erasure Statute would otherwise raise significant “constitutional infirmities.”  Even if 

the Erasure Statute had been ambiguous on its effects (or lack thereof) on private 

parties, the court found that if such “erasure laws operated to allow 

defamation liability to be imposed on true and newsworthy 

statements, it would run afoul of the First Amendment” protection 

for truthful statements in the public domain. 

 Indeed, the district court noted that this was not the first time 

such an interpretation had been rejected both as a matter of textual 

interpretation and First Amendment principles, and quoted the 

Connecticut state trial court’s decision in Martin v. Griffin, 2000 

WL 872464, at *12 (Conn. Super. Ct. June 12, 2000) (emphasis 

added): 

 The erasure statute operates in the legal sphere, not the 

historical sphere. That is, the erasure statute is designed to return a 

person’s criminal record to the status quo when that person is 

found not guilty as a consequence of a final judgment, or a charge 

is dismissed. The erasure statute does not, and could not, purport to 

wipe from the public record the fact that certain historical events 

have taken place. Only in a totalitarian system could law purport to have such a 

sweeping effect. 

 Because Plaintiff Martin’s four claims all hinged on a finding that the media 

defendants’ reporting of her arrest was historically false, which is was not, the court 

granted judgment to the media defendants as a matter of law. 

 Plaintiff Martin then appealed the district court’s decision to the Second Circuit. 

 

Second Circuit 

 

 On appeal to Second Circuit, Ms. Martin recapitulated her argument that by 

operation of the Erasure Statute, once her arrest had been “erased in January 2012, the 

There was nothing in 

the Erasure Statute 

that evinced “any 

intent to impose 

requirements on 

persons who work 

outside courts or law 

enforcement 

agencies, and 

nothing suggests 

any intent to 

mandate the erasure 

of records held by 

such persons.” 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 10 February 2015 

media defendants’ reports became false.  She also nuanced her prior argument that even 

if the media defendants’ reporting remained true after her arrest was “erased,” their 

failure to update their news accounts to include the fact of her arrest’s erasure gave rise 

to a claim for defamation by implication.  The Second Circuit rejected both of these 

arguments and largely adopted the district court’s thorough analysis. 

 While recognizing that the Erasure Statute was intended to “wipe[] the slate clean” 

for an arrestee, the Second Circuit noted that all the statute could accomplish was a 

“legal fiction” – that in the eyes of the state government, the individual is no longer 

considered to have been arrested.  Thus, the government (and only the government) is 

prohibited from relying on such “erased” records in a later trial against that individual, 

or to enhance a sentence for a subsequent criminal offense.  But, as the Second Circuit 

quoted the district court’s opinion, there was nothing in the Erasure Statute that evinced 

“any intent to impose requirements on persons who work outside courts or law 

enforcement agencies, and nothing suggests any intent to mandate 

the erasure of records held by such persons.” 

 The Second Circuit avoided any discussion of the constitutional 

implications of a broader erasure provision, holding instead that the 

statute at issue, like others across the country, simply did not 

render historically accurate news accounts of an arrest subject to 

defamation-related liability merely because the subject of those 

accounts is later deemed by the state as never having been arrested.  

Nor did the Court find that the media’s  news reports imply any 

fact about Ms. Martin that was not true, as “reasonable readers 

understand that some people who are arrested are guilty and that 

others are not” and there can be no requirement to avoid liability 

that true reporting be updated to include all manners of the 

eventual resolution of such arrests. 

 In what is likely just an opening salvo in an attempt to import a “right to be 

forgotten” akin to what is spreading from the European Union, the Second Circuit’s 

decision, though avoiding the thorny First Amendment question, signals clearly that 

historically accurate reporting will likely not be subject to tort liability, even when states 

are increasingly inclined to impose legal fictions to protect their citizens’ reputations 

from a perceived stigma. 

 Indeed, as the Court succinctly noted: 

 

 [T]he uncontroverted fact is that Martin was arrested on August 20, 

2010, and that the reports of her arrest were true at the time they 

were published. Neither the Erasure Statute nor any amount of 

Historically accurate 

reporting will likely 

not be subject to tort 

liability, even when 

states are 

increasingly inclined 

to impose legal 

fictions to protect 

their citizens’ 

reputations from a 

perceived stigma. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 11 February 2015 

wishing can undo that historical truth.  The Moving Finger has 

written and moved on. 

 

 Jonathan R. Donnellan and Courtenay O’Connor represented defendant-appellee 

Hearst Corporation on the appeal.  David A. Schulz, Cameron Stracher and Michael 

Beylkin of Levine Sullivan Koch & Schulz, LLP represented defendant-appellee News 12 

Interactive, Inc.  Eugene Volokh of the UCLA School of Law First Amendment Amicus 

Brief Clinic filed an amicus brief in support of the media defendants-appellees on behalf 

of the Reporters Committee for Freedom of the Press.  Plaintiff-appellant was 

represented by Ryan O’Neill and Mark Sherman of The Law Offices of Mark 

Sherman, LLC. 

(Continued from page 10) 

LEGAL ISSUES 

CONCERNING 

HISPANIC  

AND LATIN 

AMERICAN  

MEDIA 

Media Law Resource Center and 
University of Miami School of Communication and School of Law 
 
March 9, 2015 | University of Miami 

Speaker: Fernando del Rincon 
CNN en Español  

National Security and Justice 
for Journalists in Latin America 

Speaker: José Diaz-Balart 
Anchor, Telemundo and Host, 
MSNBC's The Daily Rundown 

Cross Border Copyright, 
Licensing and Distribution 

Cross Border Libel, Privacy  
and Newsgathering Issues 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 12 February 2015 

By Gregory R. Naron 

 The Seventh Circuit recently issued an opinion adopting an “expansive” view of the 

federal Driver’s Privacy Protection Act (“DPPA”), 18 U.S.C. § 2721 et seq. (“DPPA”), 

that would potentially subject journalists to civil penalties under the statute for 

unauthorized acquisition and disclosure of purportedly “personal information” from 

Department of Motor Vehicles (“DMV”) records in the course of their reporting.  

Dahlstrom v. Sun-Times Media LLC, No. 14-2295, 2015 WL 481097 (7th Cir. Feb. 6, 

2015).  

 The parties complaining about publication of 

purportedly personal information were Chicago police 

officers, and the information pertained to an investigation 

of possible favoritism toward a well-connected criminal 

suspect. The court rejected an “as-applied” First 

Amendment challenge to the statute, holding, among other 

things, that the Supreme Court’s decision in Bartnicki v. 

Vopper, 532 U.S. 514 (2001) did not apply because the 

journalists “unlawfully” acquired the “personal 

information.” 

 

Background 

 

 The reporting at issue in Dahlstrom involved an incident in which Richard 

Vanecko—the nephew of Chicago’s former mayor Richard Daley—struck and killed a 

man on Chicago’s Rush Street before fleeing the scene. The Sun-Times (along with 

other news media) ran of a series of investigative reports questioning why the police 

declined to seek charges even after detectives knew Vanecko landed the fatal blow. The 

police had defended their failure to act by claiming that eyewitnesses failed to pick 

Vanecko out of a lineup.  

 After obtaining a photograph of the lineup through FOIA, the Sun-Times published 

an article, entitled “Daley Nephew Biggest On Scene, Not In Lineup,” reporting that the 

police officers selected for the unsuccessful lineup bore unusually close physical 

resemblances to the suspect. The article showed that officers picked for the lineup were 

(Continued on page 13) 

First Amendment Does Not Bar Police 

Officers’ Claims Against Newspaper’s 

Use of “Personal” DMV Information  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://media.ca7.uscourts.gov/cgi-bin/rssExec.pl?Submit=Display&Path=Y2015/D02-06/C:14-2295:J:Flaum:aut:T:fnOp:N:1497537:S:0


MLRC MediaLawLetter Page 13 February 2015 

even bigger than the 6’3” Vanecko, and compared the participants’ appearances, 

including ages, height, weight, eye and hair color.  This investigative journalism 

exposed official corruption and ultimately led to the appointment of a special 

prosecutor.  

 The plaintiffs in the Dahlstrom case are the police officers that participated in the 

lineup that factored into the decision not to charge Vanecko.  Acting in their official 

capacity, the officers were clearly participants in a matter of great interest to the public. 

Yet, they moved to suppress the lineup article. Unsuccessful in Illinois state court (the 

Circuit Court of Cook County twice refused motions to enjoin the article), plaintiffs 

pursued a federal theory and forum. They brought a one-count complaint asserting that 

the lineup article’s information about their approximate ages and physical appearance 

was derived from Illinois DMV records, and that its publication violated the DPPA, 

which prohibits knowingly obtaining or disclosing “personal information” from a DMV 

record. They sought an injunction compelling the Sun-Times to withdraw the article and 

bar future reports, plus unspecified compensatory and punitive damages.  

 

Motion to Dismiss and 7th Circuit Ruling 

 

 The Sun-Times moved to dismiss the complaint, arguing that the published 

information does not constitute “personal information” within the meaning of the 

DPPA, or, alternatively, that the statute’s prohibition on acquiring and disclosing 

personal information from DMV records violates the First Amendment’s free speech 

and press guarantees.  The district court denied the Sun-Times’ motion, and on 

interlocutory appeal, the Seventh Circuit affirmed and remanded for further 

proceedings.  

 Notably, the DPPA’s definition of “personal information” does not list the disputed 

characteristics here—the officers’ height, weight, hair and eye color, and approximate 

age. 18 U.S.C. § 2725(3). Instead, the Act defines “personal information” as “[i]

nformation that identifies an individual, including an individual’s photograph, social 

security number, driver identification number, name, address (but not the 5-digit zip 

code), telephone number, and medical or disability information . . . .”  

 Nevertheless, the Seventh Circuit adopted an “expansive” reading of “personal 

information” under the DPPA (motivated, the court said, by the statute’s anti-stalking 

purpose), holding “that each Officer’s approximate date of birth, height, weight, hair 

color, and eye color fall within the range of ‘personal information’ to which the DPPA’s 

protections apply. Sun-Times therefore violated the Act when it knowingly obtained the 

(Continued from page 12) 

(Continued on page 14) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 14 February 2015 

Officers’ personal details from the Illinois Secretary of State and proceeded to publish 

them.”  Dahlstrom, 2015 WL 481097 at *5.   

 The court opined that its reading “does not strain the DPPA’s plain meaning, directly 

advances its underlying legislative goals, and has been implicitly adopted by several 

courts”; it rejected the Sun Times’ vagueness argument, holding that information 

“including age, hair color, eye color, weight, and height falls squarely within the 

universe of information that ‘identifies’ an individual and, therefore, our interpretation is 

‘clear and precise enough to give a person of ordinary intelligence fair notice about what 

is required of him.’”  Id. at *6. 

 

Court’s First Amendment Analysis  

 

 Turning to the First Amendment challenge, the court divided its analysis into two 

parts: DPPA’s prohibition on (1) obtaining, and (2) publishing personal information. 

 While perfunctorily acknowledging the Supreme Court’s comment in Branzburg v. 

Hayes, 408 U.S. 665, 707 (1972), that “news gathering is not 

without its First Amendment protections,” the Seventh Circuit 

emphasized that the Court “has repeatedly declined to confer on 

the media an expansive right to gather information,” and cited 

cases such as Cohen v. Cowles Media Co., 501 U.S. 663 (1991) for 

the proposition that the press have no “constitutional right of 

special access to information not available to the public generally.”  

Dahlstrom, 2015 WL 481097 at *6.   

 The court gave the back of its hand to the Supreme Court’s access to governmental 

proceedings cases—holding “there is no corresponding need for public participation in 

the maintenance of driving records, which can hardly be described as an “essential 

component” of self-government” (id. at *7)—and cited its prior opinion in Travis v. 

Reno for the proposition that “[p]eering into public records is not part of the ‘freedom of 

speech’ that the first amendment protects. ‘There is no constitutional right to have 

access to particular government information, or to require openness from the 

bureaucracy.’” 163 F.3d 1000, 1007 (7th Cir. 1998) (quoting Houchins v. KQED, Inc., 

438 U.S. 1, 14 (1978)).   

 The court also rejected the Sun-Times’ reliance on the Seventh Circuit’s recent 

decision in American Civil Liberties Union of Illinois v. Alvarez, 679 F.3d 583 (7th Cir. 

2012), holding that, unlike the eavesdropping statute in ACLU, which amounted to a 

“total ban” on recording police officers, the DPPA only prohibited “the acquisition of 

personal information from a single, isolated source”—with unintentional irony, noting 

(Continued from page 13) 

(Continued on page 15) 

The court gave the 

back of its hand to 

the Supreme Court’s 

access to 

governmental 

proceedings cases. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 15 February 2015 

that the supposedly private information here “can be gathered from physical observation 

of the Officers or from other lawful sources. . . .”  Dahlstrom, at *8.  The court also 

found privacy interests in the DPPA information that it said were absent in ACLU.   

 Having found the DPPA’s prohibitions did not “trigger heightened First Amendment 

scrutiny and instead require[] only rational basis review,” the court “easily” found the 

prohibitions “rationally related to the government’s legitimate interest in preventing 

‘stalkers and criminals [from] acquir[ing] personal information from state DMVs. . . .’”  Id. 

 Regarding the DPPA’s “disclosure” (publication) prohibition, the court rejected the 

Sun-Times’ reliance on the Daily Mail/Florida Star/Bartnicki line of cases because 

there is “no authority for the proposition that an entity that acquires information by 

breaking the law enjoys a First Amendment right to disseminate that information. 

Instead, all of the many cases on which Sun-Times relies involve scenarios where the 

press’s initial acquisition of sensitive information was lawful.” Id. 

at *10.   

 “Even in Bartnicki,” while “the press had reason to know that 

the initial interception was unlawful, the press’s ‘access to the 

information … was obtained lawfully.’”  “Although Sun-Times 

claims that, in acquiring and disclosing truthful information, it 

engaged only in ‘perfectly routine, traditional journalism,’ it 

cannot escape the fact that it acquired that truthful information 

unlawfully.”  Id. at *10-11 (italics in original). 

 Possibly the most press-hostile section of this generally hostile 

opinion is the one in which the court negotiates the question left 

open in Bartnicki—whether publication of unlawfully obtained 

truthful information could be punished.  Here, the court 

emphasizes that the DPPA’s limitations on disclosure are content-neutral and do not 

express a “preference for one category of speech over another,” and finds the statute’s 

“underlying public safety goals” justified what it deemed “incidental” restrictions on 

speech: “Although the Sun-Times article relates to a matter of public significance” the 

court opined that “the specific details at issue are largely cumulative” and “the value 

added by the inclusion of the Officers’ personal information was negligible. . . . 

Therefore, Sun-Times’s publication of the Officers’ personal details both intruded on 

their privacy and threatened their safety, while doing little to advance Sun-Times’s 

reporting on a story of public concern.” Id. at *13. 

 And while Bartnicki did not accept “deterrence” as a justification for punishing the 

journalists who obtained information from a third party wrongdoer, “that is not our case. 

Here, there is no intervening illegal actor: Sun-Times itself unlawfully sought and 

(Continued from page 14) 

(Continued on page 16) 

There is “no 

authority for the 

proposition that an 

entity that acquires 

information by 

breaking the law 

enjoys a First 

Amendment right to 

disseminate that 

information.” 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 16 February 2015 

acquired the Officers’ personal information from the Secretary of State, and proceeded 

to publish it. Where the acquirer and publisher are one and the same, a prohibition on 

the publication of sensitive information operates as an effective deterrent against the 

initial unlawful acquisition of that same information.”  Id. at *12. 

 The Court of Appeals closed by noting that the challenge here was as-applied, and its 

holding “limited to the facts and circumstances of this case. We do not opine as to 

whether, given a scenario involving lesser privacy concerns or information of greater 

public significance, the delicate balance might tip in favor of disclosure. We hold only 

that, where members of the press unlawfully obtain sensitive information that, in 

context, is of marginal public value, the First Amendment does not guarantee them the 

right to publish that information.”  Id. at *14. However, given the facts of this case, it is 

difficult to conceive another one in which the privacy interests 

would be more insubstantial, or the purpose of the publication 

much more newsworthy. 

 On February 20, the Sun-Times filed a Petition for Rehearing 

En Banc (Case No. 14-2295, Doc. 32), arguing that the Panel’s 

decision “opens the door for the press to be punished and enjoined 

for publishing truthful information regarding a matter of public 

concern” and in doing so “contradicted years of jurisprudence” by 

the Seventh Circuit and Supreme Court.  In particular, the Petition 

flags the Panel’s denial of First Amendment protection to material 

that “judges determine [is] ‘marginal’” to a news story – in 

contradiction to Supreme Court holdings in cases such as Snyder v. 

Phelps, 131 S. Ct. 1207, 1216 (2011) (funeral picketers protected 

by First Amendment even though their “contribution to public 

discourse may be negligible”).   

 The Petition also emphasized that the Panel’s construction of the statute ignored 

Seventh Circuit and other precedent “warning against vague, non-exhaustive lists of 

speech prohibitions,” and that “the press should assume it is entitled to publish 

information voluntarily provided by the government, as was the case here.”  Since the 

statute was clearly “susceptible” to a construction that would have avoided the thorny 

Constitutional issues raised by Plaintiffs’ lawsuit (including questions “still-open” under 

Bartnicki), such a construction should have been adopted. 

 Gregory R. Naron is Counsel at Dentons in Chicago.  Dentons filed a media amicus 

brief in this case in support of the Sun Times. The Sun-Times is represented by Damon 

Dunn, Funkhouser Vegosen Liebman & Dunn Ltd. in Chicago.  

(Continued from page 15) 

Possibly the most 

press-hostile section 

of this generally 

hostile opinion is the 

one in which the 

court negotiates the 

question left open in 

Bartnicki—whether 

publication of 

unlawfully obtained 

truthful information 

could be punished.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 17 February 2015 

By John C. Greiner 

 In Murray v. Chagrin Valley Publishing Company, (Ohio App. Dec. 11, 2014) the 

Ohio Court of Appeals for the Eighth District correctly granted summary judgment to 

several defendants in a libel suit brought by Robert E. Murray and several of his 

affiliated coal companies.  More important than the decision in the case before it, 

however, was the court’s one paragraph conclusion which called for the Ohio legislature 

to adopt an anti-SLAPP statute.  The Murray case presents a compelling argument in 

support of the court’s call to action. 

 

Background 

 

 Robert Murray owns Murray Energy Corp., the largest privately 

owned coal company in America. The day after President Obama’s 

2012 re-election Murray Energy fired 158 employees.  In a 

personal “prayer” delivered to employees the day of the firings, 

Mr. Murray said:  “Lord, please forgive me and anyone with me in 

the Murray Energy Corp. for decisions we are now forced to make 

to preserve the very existence of any of the enterprises that you 

have helped us build.” 

 An organization called “Patriots for Change” organized a 

protest in front of Murray Energy’s Chagrin Falls headquarters in 

December of 2012.  Protestors accused Murray of being a bully, and held up signs that 

included statements such as “Mr. Murray stop intimidating your coal mining 

employees.” 

 Chagrin Valley Times reporter Sali McSherry reported on the protest, quoting several 

demonstrators, but also quoting verbatim Murray’s official statement calling Patriots for 

Change a “militant unionist labor group.” 

 The Valley Times also published an editorial written by Editor Emeritus David 

Lange taking Mr. Murray and Murray Energy to task for its spotty safety record and 

challenging the truth of certain statements Mr. Murray had made regarding his alleged 

lack of knowledge of a 2007 partial mine collapse. 

(Continued on page 18) 

Court Affirms Summary Judgment 

Dismissing Coal Magnate’s Libel Suit 
Calls on State to Adopt Anti-SLAPP Protection 

More important than 

the decision in the 

case before it, 

however, was the 

court’s one 

paragraph 

conclusion which 

called for the Ohio 

legislature to adopt 

an anti-SLAPP 

statute. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/58381310/2014-ohio-5442.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 18 February 2015 

 The Valley Times editorial cartoonist Ron Hill chimed in with a cartoon depicting a 

snowman made of lumps of coal, holding a sack of money in each hand.  The cartoon 

also featured lyrics to the tune of “Frosty the Snowman” that included “Murray the coal-

man … meant to hoard away his pay.” 

 In response, Murray and his affiliated companies sued Patriots for Change, Chagrin 

Valley Publishing Co., Sali McSherry, David Lange, Ron Hill and assorted others for 

libel and false light invasion of privacy.  The trial court granted summary judgment in 

defendants’ favor on all claims, and the appellate court affirmed. 

 

Court of Appeals Decision 

 

 It appears Murray did not seriously contest his public figure status or that of his 

affiliated companies.  The appellate court thus considered whether 

the trial court correctly applied the actual malice standard. 

 With respect to the McSherry news report, the court of appeals 

agreed the trial court correctly found no actual malice.  And while 

this was a correct result, the appellate court’s reasoning may not be 

exactly what media practitioners would like. 

 The plaintiffs argued that McSherry demonstrated actual malice 

by “failing to properly investigate” the claims of the protestors 

presented in the article.  While a “failure to investigate” does not 

constitute actual malice as a matter of law, the appellate court 

seemed to adopt this standard.  In affirming the trial court’s 

summary judgment, the appellate court pointed to evidence 

establishing McSherry did investigate and corroborate the claims. 

 While the result is nice, the court should have focused on Murray’s lack of evidence 

that McSherry entertained doubts about the accuracy of the story, rather than on 

evidence of how McSherry prepared the report. 

 As to Lange’s editorial and Hill’s cartoon, the appellate court correctly applied 

Ohio’s law on opinion, which is more protective of the First Amendment than the 

federal standard announced in Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1 (1990).  In 

Ohio, pursuant to the Vail v. Plain Dealer Publishing Co., 72, Ohio St.3d 279 (1995) the 

question is not merely whether the particular statement constitutes a verifiable fact, but 

rather whether the statement, in the context of the entire piece, conveys an opinion.  

Pursuant to this contextual analysis the appellate court ruled the editorial and the cartoon 

constituted non-actionable opinion. 

(Continued from page 17) 

(Continued on page 19) 

This case illustrates 

the need for Ohio to 

join the majority of 

states in this country 

that have enacted 

statutes that provide 

for quick relief from 

suits aimed at 

chilling protected 

speech.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 19 February 2015 

 For similar reasons, the court upheld the summary judgment on the false light claim 

as well.  It also affirmed the summary judgment in favor of Patriots for Change. 

 And while in most cases, the court would have stopped with its dispositive ruling, 

here the court added some color commentary.  In its conclusion, the court said: 

 

This case illustrates the need for Ohio to join the majority of 

states in this country that have enacted statutes that provide for 

quick relief from suits aimed at chilling protected speech.  … The 

fact that the Chagrin Valley Times website has been scrubbed of 

all mention of Murray or this protect is an example of the chilling 

effects this has.  … Ohio should adopt an anti-SLAPP statute to 

discourage punitive litigation designed to chill constitutionally 

protected speech.” 

 

 Good advice from Ohio’s judicial branch.  Let’s hope the legislative branch pays 

attention. 

 John C. Greiner is a partner at Graydon Head in Cincinnati, OH. The newspaper 

was represented by J. Michael Murray and Lorraine R. Baumgardner, Berkman, 

Gordon Murray & Devan, in Cleveland, OH. Plaintiff was represented by Mark Stemm, 

L. Bradfield Hughes, Porter, Wright, Morris & Arthur, L.L.P. Columbus, OH; Kevin 

Anderson, Fabian & Clendenin, P.C., Salt Lake, Utah.  

(Continued from page 18) 

Media Libel Law 2014-15 

“For all lawyers who need to delve into libel law 
outside their home states, MLRC’s Media Libel 
Law is an indispensable resource.  It’s the required 
first stop and often the last needed  in divining 
quickly and accurately how libel law is applied in 
every state.”  

Floyd Abrams, Cahill Gordon & Reindel  
 

Pricing and more information at 
www.medialaw.org 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/publications/mlrc-50-state-surveys
http://www.medialaw.org/publications/mlrc-50-state-surveys
http://mlrc.informz.net/z/cjUucD9taT00MzIwMTU0JnA9MSZ1PTEwMTY5OTkzNTcmbGk9MjUyMDczMDE/index.html


MLRC MediaLawLetter Page 20 February 2015 

By Lou Petrich and Jamie Frieden 

 The California Court of Appeal, Second District, held that claims for fraud, 

misappropriation, and unfair competition arising out of a book about heavy metal 

guitarist Randy Rhoads should have been stricken under California’s Anti-SLAPP 

statute. Rhoads v. Margolis, 2015 WL 311932 (Cal.App. 2 Dist. January 26, 2015) 

(unpublished). It remanded to the trial court a sole remaining breach of contract claim 

against one of the four defendants. 

 

Background 

 

 The case arose out of a biography, “Randy 

Rhoads” (“Book”) written by defendants Steven 

Rosen and Andrew Klein, edited by defendant Peter 

Margolis, and published by defendant Velocity 

Publishing Company.  Margolis had been a fan and 

guitar student of Randy and approached the Rhoads 

family about making a documentary film 

(“Documentary”) about their son, a well-known 

guitarist with Quiet Riot and later with Black Sabbath 

who suffered an untimely death in a plane crash.  

 The Rhoads family agreed and entered into a 

contract assigning their Life Story Rights.  In order to 

secure funding for the production, Margolis assigned 

the Life Story Rights to third party Dakota 

Entertainment North, Inc. In the process of making 

the Documentary, Margolis was approached by Rhoads fan Andrew Klein, who 

volunteered his time and money to help with the Documentary. Klein transcribed almost 

a hundred interviews and purchased licenses to use various photos in the Documentary 

with his own money. At the same time, Klein also purchased licenses to use various 

photos in a potential book about Rhoads.  

(Continued on page 21) 

Anti-SLAPP Ruling: First Amendment 

Applies to Celebrity Biographers  
One Breach of Contract Claim Left for Remand 

The case arose out of a biography written 
and published by defendants. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/01.29.15rhoads.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 21 February 2015 

 When the Rhoads family disapproved of an early version of the Documentary, 

Margolis and Klein left the Documentary project. Klein decided to publish his own 

biography about Randy.  Klein tried to get the Rhoads family’s support for the Book, 

but they refused. Klein then set out to write the Book without the Rhoads family’s 

support, hiring defendant Steven Rosen, a rock and roll journalist, to write the book and 

having Margolis serve as an editor.  Klein created the company, defendant Velocity 

Publishing Group, Inc., to publish. Shortly after the Book was published, the Rhoads 

family sued. 

 

Anti-SLAPP Motion 

 

 Defendants made a special motion to strike the action pursuant to California’s Anti-

SLAPP Statute, California Code of Civil Procedure Section 425.16 

(“The Statute”).  The Statute has two prongs.  Under the first, the 

defendant must show that the challenged cause of action is one 

arising from an act in furtherance of the person’s right of petition 

or free speech under the United States or California Constitution in 

connection with a public issue.  Cal. Code of Civil Procedure § 

425.16(b)(1).  After the first prong is established, the burden shifts 

to the plaintiff to prove a probability of prevailing (evidence to 

support a prima facie case) on each of the alleged causes of action. 

Id.  

 The trial court denied most of the motions to strike, holding that 

only Rosen should be dismissed, because he was not involved with 

the Rhoads family or the Documentary at all, and only became 

involved when Klein decided to create his own Book.  (Another alleged cause of action, 

misappropriation of Randy’s name and likeness under California Civil Code Section 

3344.1, was voluntarily dismissed in response to the Anti-SLAPP motion.) 

 

Court of Appeals Decision 

 

 The court of appeals found that although the lawsuit alleged seven causes of action, 

the “principal thrust” of each of the claims was premised on the allegation that the 

defendants, in researching, writing, and publishing the Book, used the Rhoads family’s 

proprietary material provided solely for the purpose of the documentary.  

(Continued from page 20) 

(Continued on page 22) 

The court of appeals 

opinion affirms that 

all the causes of 

action, under 

whatever manner 

Plaintiffs chose to 

label them, arose out 

of conduct in 

furtherance of the 

publication of the 

Randy Rhoads book.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 22 February 2015 

 It further held that, as to the second prong of The Statute, Plaintiffs failed to meet 

their burden on all but one of the claims, a breach of contract claim against Margolis.   

 The court of appeal found that as to the contract claim, factual inquiries are necessary 

to determine 1) whether Margolis remained bound by the Margolis/Rhoads agreement 

under the specific terms of the assignment provision and 2) whether the Rhoads family 

can successfully established that the use of materials provided pursuant to the agreement 

were otherwise unavailable to Margolis.   

 It further found that for the fraud cause of action against Margolis and Klein, 

Plaintiffs provided no evidence that Margolis contemplated writing a book based on the 

Rhoads material before he executed the agreement for the Documentary, and neither 

Klein nor Velocity was involved with Margolis when the Rhoads/Margolis agreement 

was executed.  

 As to the misappropriation causes of action, the court of appeal applied the First 

Amendment defense to the publication of matters in the public interest, as well as Civil 

Code § 3344(d)’s statutory defense for the use of a name or likeness in connection with 

news or public affairs.   

 It also noted that relatives and associates of public persons generally have no claim 

for invasion of their right of publicity or privacy so long as the disclosure bears a 

reasonable relationship to the ties the relative had to the public person. Finally, when 

considering the Rhoads’ claim for unlawful business practices, the court reasoned that 

the Rhoads family could not meet their burden because it had not articulated an 

actionable manner in which the public was likely to be deceived by the Book or that 

consumers suffered substantial injury.    

 The court of appeals opinion affirms that all the causes of action, under whatever 

manner Plaintiffs chose to label them, arose out of conduct in furtherance of the 

publication of the Randy Rhoads book and that such activity should be protected except 

where the Rhoads family met their burden of showing remaining triable issues of fact.    

 Plaintiffs’ petition for rehearing was denied. Defendants also filed a petition for 

rehearing or clarification because the court’s opinion had recited that each party was to 

bear its own costs.  Defendants pointed out that because they had prevailed on the 

SLAPP motion they are entitled to recover attorney fees. The court agreed and 

remanded to the trial court for consideration of defendants’ motion for attorneys fees.  

 Louis P. Petrich and Jamie Frieden, Leopold Petrich & Smith, Los Angeles, 

represented defendants. Alan G. Dowling, Santa Monica, represented plaintiffs.  

(Continued from page 21) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 23 February 2015 

 A tragic train crash at a Midland, Texas veterans’ parade led a Georgia veteran to file 

suit for his injuries and a Georgia television station to report that he had been revealed 

as a Purple Heart poseur.  After being arrested and charged with false swearing in 

connection with his application for a Purple Heart license plate, the vet sued the station 

for defamation. 

 The station invoked Georgia’s anti-SLAPP in its defense but the trial court demurred, 

ruling the statute inapplicable based on its conclusion that the broadcasts, which the 

court called “sensational” and “not air[ed] ... to prompt official actions,” were merely 

incidental to official proceedings  Shane Ladner v. New World Communications of 

Atlanta, Inc. d/b/a FOX 5 ATLANTA, Civil Action File No. 14A50915-1 (State Court of 

DeKalb County, Georgia, Oct. 8, 2014) (Alvin T. Wong, J.). 

 The station’s interlocutory review application was denied by the Georgia Court of 

Appeals but is now pending before the Georgia Supreme Court and has been supported 

by amici the Reporters Committee for Freedom of the Press, the Associated Press, 

Gannett and the Georgia Press Association. 

 Although the trial court stopped short of declaring the anti-SLAPP statute 

inapplicable to media defendants – a conclusion at variance with prior Georgia 

precedent but one that plaintiff urged below and has asked the Georgia Supreme Court 

to adopt should it accept review – FOX 5 argues that the trial court’s “subjective” 

refusal to apply the statute “encourages other trial courts to make equally subjective 

value determinations that may well serve as a pretext for arbitrary and constitutionally 

impermissible decisions based on whether the trial court ‘approves of’ the speech at issue.” 

 Reviewing the history of anti-SLAPP statutes across the country as well as in 

Georgia, amici urged the Supreme Court to grant FOX 5’s interlocutory review 

application.  “News reports in connection with official proceedings, including 

Petitioner’s news reports regarding the Respondent, … are emphatically within the 

ambit of the Georgia anti-SLAPP statute and the trial court’s refusal to so recognize 

demonstrates the need for this Court to intervene and so rule.” 

 The Georgia Supreme Court’s decision on whether to accept the application is 

expected within the next two months. 

 New World Communications of Atlanta, Inc. d/b/a FOX 5 ATLANTA is represented 

by Cynthia L. Counts, Counts Law Group.  The media amicus was filed by the Reporters 

Committee for Freedom of the Press and  Peter Canfield of Jones Day. Plaintiff Shane 

Ladner is represented by Randolph A. Mayer of Mayer & Harper LLP.   

Georgia TV Station Seeks High Court 

Review of Cramped SLAPP Ruling 
Petition Supported by Media Amicus 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/02.17.15ladner2.pdf
http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/02.17.15ladner2.pdf
http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/02.17.15ladner.pdf
http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/02.17.15ladner.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 24 February 2015 

Twitter Account Mocking Lawyer 

Protected By First Amendment  
 

  A Twitter account using plaintiff’s name and photograph was held to be a parody 

protected by the First Amendment.  Levitt and Levitt Law P.C. v. Felton, No. 14-11644 

(Mich. Cir. Feb. 19, 2015) (Chamberlain, J.).  

 The plaintiff, Michigan lawyer Todd Levitt, sued the creator of a Twitter account 

called “Todd Levitt 2.0” for defamation, false light and related claims.  In addition to 

using plaintiff’s name, defendant’s Twitter account used a photograph of plaintiff as the 

Twitter “avatar” and used plaintiff’s law firm logo.  

 In granting summary judgment to the defendant, the court held that in context 

defendant’s Twitter site could not reasonably be interpreted as anything other than a 

parody.  Among other things, the site referred to plaintiff as “a bad ass lawyer,” and 

contained posts about smoking weed, and partying – subjects plaintiff discussed on his 

own Twitter account. Moreover, the “Todd Levitt 2.0” Twitter account stated it was a 

parody, as did several individual tweets.   

 As the court wrote, “It would be quite foolish for an attorney to outright state by way 

of self-promotion that he wants college students to drink and use illegal drugs so he can 

increase his income by defending them in court. Instead, it is much more likely that a 

reasonable person would see these Tweets as attempts to ridicule and satirize plaintiff’s 

own Tweets that discuss alcohol and marijuana use.”  

Defendant’s Twitter account. Click to read. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/02.20.15levitt.pdf
https://twitter.com/levittlawyer


MLRC MediaLawLetter Page 25 February 2015 

 In a detailed discussion of the opinion defense under Nebraska law, the state’s 

supreme court affirmed that an email calling plaintiff a “total idiot” was not actionable. 

Steinhausen v. Home Services of Nebraska, 289 Neb. 927 (Jan. 23, 2015).  

 At issue in the case was an email sent by a real estate agent to other agents 

complaining about plaintiff’s work as a home inspector.  The email in total stated: “He 

did an inspection in Seward for the agent that sold one of my listings. I will never let 

him near one of my listings ever again!!! Total idiot.”  

 The email was sent to a listserv of local realtors, but a printed copy was sent 

anonymously to plaintiff. He sued for defamation and false light, alleging the email cost 

him nearly $800,000 in present and future earnings.   The trial 

court granted summary judgment to defendant, holding her email 

was qualifiedly privileged and she had not abused the privilege.  

 On appeal, plaintiff argued the court should have first 

determined whether the email was capable of a defamatory 

meaning – arguing that it was a factual assertion that he was “a 

stupid person or a mentally handicapped person.”  Affirming 

summary judgment, the court marshalled case law from around the country to state:  

 

Exercises in “name calling” generally fall under the category of rhetorical 

hyperbole. For example, courts have held that “‘idiot,’ raving idiot,’“[i]

diots [a]float,’” and more vulgar variants were rude statements of opinion, 

rather than lay diagnoses of mental capacity. Similarly, courts have held 

that statements calling the plaintiff “stupid,“ a moron,” and a 

“nincompoop” were not actionable. Courts have also held that statements 

potentially referring to the plaintiff’s mental health, such as “raving 

maniac’”; “pitiable lunatics’”; “wacko,” “nut job,” and “hysterical’”; 

“crazy”; and “crank,” were statements of opinion.  

Nebraska Court: Calling Plaintiff a 

“Total Idiot” Not Defamatory  

Exercises in “name 

calling” generally fall 

under the category of 

rhetorical hyperbole 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://scholar.google.com/scholar_case?q=STEINHAUSEN&hl=en&as_sdt=4,208&case=18368167522132166528&scilh=0


MLRC MediaLawLetter Page 26 February 2015 

By Elizabeth A. McNamara & Alison Schary 

 Oleg Cassini, the designer who created Jacqueline Kennedy’s iconic styles, had been 

linked or married to the most beautiful women of his day – Grace Kelly, Marilyn 

Monroe, Anita Ekberg, Gene Tierney, among countless others.   But Cassini’s death in 

2006 revealed a bombshell: unbeknownst to nearly everyone, Cassini had been married 

for the past 30-plus years to the woman he regularly introduced as his “assistant,” 

Marianne Nestor.   

 His death kicked off a bitter estate battle between his no-longer-secret third wife 

(now widow) and Cassini’s daughter from a previous marriage, Christina Belmont 

Cassini, which continues to play out in the courtroom and on Page Six to this day.    

 In August 2010, Vanity Fair ran an article by Maureen Orth titled “Cassini Royale,” 

exploring Oleg’s colorful career, the 

ongoing battles over the Cassini estate, 

and the woman to whom he had been 

married for over three decades.  Among 

other reminiscences, a movie producer 

who had lived with one of Marianne’s 

sisters noted that the three Nestor sisters 

“put the Gabor sisters to shame, “as “[e]

very one of them latched onto big guys.”  

A real estate attorney who had dated 

Marianne’s other sister recalled “parties the Nestor sisters threw in the 60s in a Fifth 

Avenue apartment where there were only a few other girls and lots of older guys looking 

for actions.”  He observed: “The game the three Nestor sisters had was to hang out with 

rich guys, many of them if they could – the guys who could write the checks.” 

 Unhappy with her portrayal in the Vanity Fair piece (for which she had declined to 

be interviewed), Marianne filed a complaint against Vanity Fair on the day before her 

one-year statute of limitations expired under New York law.  She challenged numerous 

statements from the article, but emphasized her concern with the anecdote about parties 

in the 1960s.  Then, she served Vanity Fair 124 days later, four days after the statutory 

period for service had lapsed.   

(Continued on page 27) 

Vanity Fair Prevails in Libel Suit 

Brought by Oleg Cassini’s Widow 

In 2010, Vanity Fair ran an article titled “Cassini 

Royale,” exploring Oleg’s colorful career. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

https://web.archive.org/web/20141113112246/http:/www.vanityfair.com/style/features/2010/09/oleg-cassini-201009


MLRC MediaLawLetter Page 27 February 2015 

 Vanity Fair moved to dismiss the complaint for failure to state a claim and for failure 

to timely serve.  In response, Marianne amended her complaint and moved for a 

retroactive extension her time to serve, claiming that she had miscalculated 120 days as 

equivalent to four months.  While she admitted there was no good cause for the delay in 

service, Marianne claimed that the extension should be granted under the broader 

“interest of justice” standard in CPLR 306-b based on the merits of her action.   

 In particular, Marianne claimed that the quote referencing the Nestor sisters’ 1960s 

parties with “lots of older guys looking for action” portrayed her as a “prostitute.”  She 

also objected to a passage suggesting that she was aware Cassini was carrying on 

extramarital affairs in their home during their secret marriage, claiming that it imputed 

unchastity and sexual immorality to her. 

 

Court Dismissed for Failure to State a Claim 

 

 On April 19, 2013, the New York County Supreme Court 

dismissed the suit, finding that the complaint failed to state a claim 

for libel or infliction of emotional distress, and that for the same 

reasons, no extension of time to serve was warranted in the 

interests of justice.   

 Plaintiff appealed, and on February 10, 2015, the First 

Department of the New York Supreme Court, Appellate Division, 

unanimously affirmed the lower court’s dismissal.  Cassini v. 

Advanced Publications, 2015 NY Slip Op 01171.  

The appellate court explained that “[c]ontrary to plaintiff’s 

contention, the allegedly defamatory statements, including a 

quoted statement that plaintiff and her sisters used to throw parties in the 1960s that 

were attended by many wealthy ‘older guys looking for action,’ do not imply that 

plaintiff was a prostitute and lacked sexual morals.”  While brief in its reasoning, the 

opinion will be helpful going forward as yet another example of courts refusing to read 

implications of sexual immorality into G-rated (or even PG-rated) language.  

 Elizabeth A. McNamara and Alison Schary of Davis Wright Tremaine, LLP, in New 

York, represented Vanity Fair in this case.  Plaintiff was represented by Christopher 

Kelly of Reppert Kelly, LLC in New York. 

(Continued from page 26) 

While brief in its 

reasoning, the 

opinion will be 

helpful going forward 

as yet another 

example of courts 

refusing to read 

implications of 

sexual immorality 

into G-rated (or even 

PG-rated) language.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://scholar.google.com/scholar_case?q=cassini&hl=en&as_sdt=4,33&as_ylo=2015&case=9539640783505905878&scilh=0
http://scholar.google.com/scholar_case?q=cassini&hl=en&as_sdt=4,33&as_ylo=2015&case=9539640783505905878&scilh=0


MLRC MediaLawLetter Page 28 February 2015 

 This month, the City of Paris reportedly filed with a French court a defamation 

complaint seeking to hold Fox News Network responsible for statements about so-called 

“no-go zones” in Paris.  The following is a report of what we know about the suit now, 

and what we expect to happen next. 

 

The Challenged Reporting  

 

 In the wake of the January 7, 2015, terrorist attacks on the offices of the publisher of 

Charlie Hebdo, Fox News and another U.S.-based cable news network aired 

information about certain predominantly Muslim areas in France—described as “no-go 

zones”—which, out of fear, local police reportedly do not enter.    

 In response, the Mayor of Paris, Anne Hidalgo, stated during a January 20 interview 

on CNN that the City of Paris would “have to sue” Fox News for these reports, stating 

that the news channel had “insulted” the City.  “When we’re insulted, and when we’ve 

had an image, then I think we’ll have to sue, I think we’ll have to go to court, in order to 

have these words removed,” Hidalgo told Christiane Amanpour.  “The image of Paris 

has been prejudiced, and the honor of Paris has been prejudiced.” 

 

The City’s Complaint 

 

 According to a report by France24.com, during a February 18 appearance in 

Washington D.C. at a summit on countering violent extremism, Mayor Hidalgo 

confirmed that the French capital city had in fact filed a legal complaint with a Paris 

court.  Other news reports indicated that the Paris City Council approved the suit before 

it was filed.     

(Continued on page 29) 

Paris’s Defamation Complaint  

Against Fox News: What We Know  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 29 February 2015 

 The City of Paris’s complaint is not publicly available, and no details have been 

revealed about its contents.  Under French law, not even Fox News is entitled to access 

any documents underlying the suit at this stage. 

 

The Current State of Proceedings 

 

 It may be months before any additional information about the suit becomes available.  

Usually, when complaints of this nature are filed in French courts, the next step is for an 

appointed “investigation judge” to conduct an investigation, through the use of police, to 

determine who is responsible for the allegedly defamatory statements.   

 If this process, which could take between three and nine months, goes forward, the 

expectation would be for certain companies or individuals in the United States thereafter 

to receive some kind of formal notice of the proceedings.    

 In the United States, a municipality cannot bring suit for defamation.  As the 

Supreme Court held—in its landmark free-speech decision in New York Times Co. v. 

Sullivan—the “proposition” of a municipality suing for defamation “has disquieting 

implications for criticism of government conduct,” and thus, “[f]or good reason, no 

court of last resort in this country has ever held, or even suggested, that prosecutions for 

libel on government have any place in American system of jurisprudence.”  376 U.S. 

254, 291 (1964) (citing City of Chicago v. Tribune Co., 307 Ill. 595, 601, 139 N.E. 86, 

88 (1923)). 

(Continued from page 28) 

UPCOMING MLRC EVENTS 

Legal Issues Concerning Hispanic and Latin America Media 

March 9, 2014 | Miami, FL  

Legal Frontiers in Digital Media 

May 14-15, 2015 | Mountain View, CA 

MLRC London Conference  

September 28-29, 2015 | London, England 

 

www.medialaw.org 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/events


MLRC MediaLawLetter Page 30 February 2015 

By Peter Noorlander 

 In its first judgment on the use of hidden cameras in investigative journalism, the 

European Court of Human Rights has laid down a strong marker in favor of press 

freedom.  Haldimann and others v. Switzerland, application no. 21830/09, 24 February 

2015 (judgment available only in French) 

 

Background 

 

 The case concerned the conviction of four journalists for 

broadcasting an interview with an insurance broker that had been 

taped using a hidden camera. The interview was part of a television 

documentary that reported on misleading advice provided by life 

insurance brokers, an issue of public debate in Switzerland at the 

time. The broker filed for an injunction but failed and when the 

program was broadcast, filed a police complaint for violation of 

privacy – a criminal offence under Swiss law.  

 Although the journalists were acquitted at first instance and an 

injunction to prevent the broadcast failed, they were convicted on 

appeal and sentenced to a fine on the grounds that the use of a 

hidden camera had not been strictly “necessary” for the program. 

The journalists appealed to the Swiss Federal Court, and from there 

to the European Court of Human Rights.  

 

ECHR Judgment 

 

 The Court’s judgment first runs through its “general principles” on freedom of 

expression and invasion of privacy, emphasizing the importance of the right to freedom 

of expression as well as the duty on journalists to behave ethically. In cases concerning 

the invasion of privacy of public figures, six criteria in particular are relevant: (1) the 

extent to which the story contributed to a debate of general interest; (2) the reputation of 

the person concerned and the purpose of the report; (3) the past behavior of the 

(Continued on page 31) 

Punishing Journalists for Using 

Hidden Cameras Violates Article 10 
ECHR’s First Decision on the  

Use of Hidden Cameras 

In its first judgment 

on the use of hidden 

cameras in 

investigative 

journalism, the 

European Court of 

Human Rights has 

laid down a strong 

marker in favor of 

press freedom.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/pages/search.aspx?i=001-152424#{%22itemid%22:%5B%22001-152424%22%5D}


MLRC MediaLawLetter Page 31 February 2015 

individual reported on; (4) the method by which the information was obtained; (5) the 

report’s content, form and impact; and (6) the severity of the sanction imposed.  

 The Court also reaffirmed its holding, controversial still amongst many, that 

reputation is protected as part and parcel of the right to privacy if the attack on 

reputation raises such a level of harm as to interfere in the “private sphere”.  

 Applying these criteria to the case, the Court found that while the insurance broker 

was not a public figure, the journalists had clearly sought to report on an issue of general 

interest: the improper sale of insurance schemes. In this, their aim was not attack the 

broker individually but rather to use him as an example to illustrate the wider issue. The 

impact of the story on the reputation of the dealer was therefore limited and the Court 

took this into account in its assessment of the case. The Court also 

recognized that the issue of insurance mis-selling was an issue of 

public interest. It criticized the holding of the Swiss Federal Court 

which had said that the report had not really furthered this debate 

by including the hidden camera footage: this was beside the point, 

the European Court said, what mattered was that the issue reported 

on was one of public interest.   

 At the same time, the Court held that the broker did have a 

reasonable expectation of privacy. He was not a public figure and 

he had not consented to being filmed. This was counterbalanced, 

however, by the fact the he was not the sole focus of the report, 

which instead focused on the mis-selling of insurance schemes 

generally, and that he had not been interviewed in his own offices.  

This meant that while the filming had constituted an ‘interference’ 

with his privacy, this interference was at the lower end of the scale.  

 The Court went on to consider the crucial element of the case 

from a jurisprudential perspective – the method by which the 

information had been obtained. It first reaffirmed that while journalists have 

considerable leeway in their reporting on issues of public interest, they must do so in 

good faith, on an accurate factual basis and they have to strive to provide "reliable and 

precise" information in accordance with the ethics of journalism.  

 The Court noted that the use of hidden cameras is somewhat of a grey area under 

Swiss law: it is not explicitly prohibited but can be allowed under certain conditions 

which are set out in the Code of Ethics of Swiss journalists. The journalists had 

interpreted the insurance scam report as falling within the parameters of when the use of 

hidden cameras is allowed, and while an injunction had been refused and the Swiss 

court of first instance had agreed with them the courts of appeal had not – they had 

(Continued from page 30) 

(Continued on page 32) 

The ECHR criticized 

the holding of the 

Swiss Federal Court 

which had said that 

the report had not 

really furthered this 

debate by including 

the hidden camera 

footage: this was 

beside the point, the 

European Court said, 

what mattered was 

that the issue 

reported on was one 

of public interest.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 32 February 2015 

convicted the journalists. The European Court held that this demonstrated that their 

reporting had been in good faith – or at least not necessarily in bad faith. There was a 

debate to be had on the question whether or not the use of the hidden camera had been 

within the rules of ethics, even among the Swiss courts, and as far as the European 

Court was concerned the journalists should be given the benefit of the doubt in this.  

 The Court then considered the way in which the report had been broadcast. It took 

into account that the broker’s face had been pixelated and his voice disguised, that he 

had not been interviewed in his own offices and that his suit was nondescript (as one 

would expect from an insurance broker). The Swiss government argued that tens of 

thousands might have recognized the man, but the European Court held that in reality 

the level of interference with the broker’s privacy was minimal and certainly did not 

outweigh the public interest in the story.  

 Finally, the Court took into account the severity of the sanction. 

While in financial terms the penalty was light, the Court held that 

the use of the criminal law had been disproportionate. This in itself 

could have a tendency to discourage journalists from reporting on 

issues of public interest. The Court flagged this up as a strong issue 

in and of itself.  

 

Comment 

 

 For some time now, it has been said – in the context of media 

law – that “privacy is the new defamation.” Across Europe, privacy 

law is being used to resist legitimate journalism or, as happened 

here, to impose criminal sanctions (invasion of privacy is a criminal 

act in many continental European countries). This trend manifests 

itself through the ongoing practice of seeking privacy injunctions, push back against 

FOIA requests and, in Member States of the European Union, through the increasing 

dominance of data protection law and the right to be forgotten. There is a strong 

European tradition of protecting of privacy. The Council of Europe adopted its first 

Convention on the Protection Personal Data in 1981, and the European Union legal 

order has from the 1990s onwards viewed data protection as primary right to which 

freedom of expression is an exception. This has begun to change only recently with the 

formal acceptance of the full range of human rights, including the right to freedom of 

expression, into the EU legal order.   

 Against this background, what might seem like an open and shut case to First 

Amendment lawyers takes on a strong significance in the European context. Although 

(Continued from page 31) 

(Continued on page 33) 

 Not only is it the 

Court’s first decision 

on the use of hidden 

cameras ... it also 

represents a 

significant push back 

to those who would 

claim that privacy 

considerations trump 

freedom of 

expression. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 33 February 2015 

the European Court of Human Rights had been a relatively pro-speech court in the 

1980s and 1990s, its freedom of expression case law went through somewhat of a dip in 

the mid-2000s, notably when it allowed defamation convictions of journalists who had 

exposed racists to stand (in Lindon and others v. France), from which it is still 

recovering. Over the last five years, it has decided a sequence of cases featuring the 

Monaco royal family and minor German TV actors in which it has emphasized that 

public interest journalism trumps privacy interests.  

 While this has been a positive development, at the same time the Court has also 

allowed a “right to reputation” to be developed even through the drafters of the 

European convention explicitly left it out.  

 This decision must therefore be hailed as a strong marker for press freedom. Not only 

is it the Court’s first decision on the use of hidden cameras – a hugely significant issue 

across Europe, and which prompted the 

London-based Media Legal Defence 

Initiative to intervene in the case on behalf 

of several media and human rights 

organizations – it also represents a 

significant push back to those who would 

claim that privacy considerations trump 

freedom of expression.  

 It is not the end of the journey. This 

Spring, the Court will hear yet another case 

involving a member of the Monaco Royal 

family (concerning reigning monarch Prince 

Albert, his extramarital lover and their child). 

The case has been accepted for a re-hearing by the Court’s Grand Chamber and will see 

interventions by a number of groups including the Media Legal Defence Initiative 

(unusually, a request to intervene on behalf of the MLRC, New York Times and other 

media groups was denied). The decision in that case is expected to further refine the 

Court’s privacy law, but is not expected before 2016. Until then, the Court’s decision in 

Haldimann marks a giant step forwards for the protection of the rights of journalists 

across Europe.   

 Peter Noorlander is the Chief Executive Officer of Media Legal Defence Initiative in 

London. Mark Stephens, Howard Kennedy, represented MLDI in its intervention to the 

ECHR. 

(Continued from page 32) 

The European Court of Human Rights  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 34 February 2015 

By Alicia Wagner Calzada 

 Faced with shrinking budgets and too many deadly helicopter accidents, journalists 

needing aerial photography have been clamoring to use small unmanned aerial systems 

(sUAS), commonly called drones, which have become more affordable and accessible in 

recent years. But the FAA has been interfering with such uses, sending cease and desist 

letters and telling the public that it is illegal to use sUAS for commercial or business 

purposes, including news gathering.  

 In mid-February, however, the FAA offered a ray of hope as it announced its long-

awaited proposed rules for the regulation of small UAS, under 55 lbs. The proposed 

rules were far less restrictive than some possibilities that had been tossed about by 

speculators, bloggers, and others behind the scenes, and initial 

reactions from journalism advocates were cautiously optimistic. 

But the proposal would provide limits, and the rules do not go into 

effect right away, so it will still be some time before journalists will 

be able to operate unmanned aircraft with the blessing of the FAA.  

 Under the proposed rules, sUAS operators, who must be 17 or 

older, would be required to pass an initial aeronautical knowledge 

test at an FAA-approved center; be vetted by the Transportation 

Security Administration; obtain an sUAS operator certificate which 

never expires, unless revoked; and pass a recurrent test every 24 

months. An individual with a private pilot's license will still need to 

obtain an sUAS operator certificate to pilot a UAS. Once certified, 

the operator can pilot any type of UAS for any commercial purpose. The FAA has long 

considered news photography to be a “commercial” enterprise for the purposes of its 

rules on sUAS. People who are only using sUAS for recreational purposes would not be 

required to get certification from the FAA. 

 The FAA proposes that sUAS flights will only be permitted during daylight hours, 

cannot go more than 500 feet above ground level, and cannot be operated “over any 

persons who are not directly involved in the operation.” The restriction on operating 

above persons could interfere with journalists who would otherwise use sUAS to 

document news events that involve large (or small) crowds, from spot news to protests, 

to festivals. While operation of sUAS from boats would be allowed, they could not be 

operated from other moving vehicles or airplanes. 

(Continued on page 35) 

FAA’s Proposed Drone Rules Offer 

Hope, But Some Limits for Journalists 

The rules do not go 

into effect right 

away, so it will still 

be some time before 

journalists will be 

able to operate 

unmanned aircraft 

with the blessing of 

the FAA.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 35 February 2015 

 The rules will require that the operator is able to see the craft at all times (called the 

visual-line-of-sight requirement), unaided by anything other than standard glasses and 

contact lenses. However, the operator can use the help of a “visual observer”. Remote 

cameras would not satisfy the visual-line-of-sight requirement but could be used as long 

as the sUAS were still within the line of sight of the operator or observer.  

 The proposed rules also noted that the FAA is considering a “micro UAS” category 

for UAS under 4.4 pounds. Micro UAS could 

be operated over people not involved in the 

operation and FAA would not require operators 

to pass a test to become certified to operate a 

micro UAS. To qualify, micro UAS would 

have to be made of material that would break 

apart or yield if there was a collision and would 

be limited to 400 feet above ground level. The 

DJI Phantom, a popular UAS among 

journalists, would likely qualify as a micro 

UAS. 

 The FAA will be accepting public comments on the proposed rules until at least until 

April 24, 2015. The new rules won’t go into effect until after the rulemaking period is 

over. Until then, the FAA considers its current onerous guidelines, which essentially ban 

drone use by journalists, to be the rule of law.  

 The entire proposed rules can be viewed here.  

 Alicia Calzada is an associate in the San Antonio office of Haynes and Boone, LLC, 

and is a member of the MLRC NextGen Committee. 

(Continued from page 34) 

MLRC MediaLawLetter Committee 

 

Michael Berry, Co-Chair;  Russell T. Hickey, Co-Chair 

Dave Heller, Editor; Robert D. Balin, Katherine M. Bolger,  

Robert J. Dreps, Judith Endejan, John Epstein, Rachel E. Fugate 

Michael A. Giudicessi, David Hooper, Leslie Machado 

Michael Minnis, Deborah H. Patterson, Bruce S. Rosen 

Indira Satyendra 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

file:///U:/MediaLawLetter/2015/February/23/pdf/2015-03544.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 36 February 2015 

By Grayson McDaniel 

 A Mississippi federal court recently held that the Communications Decency Act 

barred tort-based claims brought against online auction website eBay Inc. (“eBay”), 

stemming from a plaintiff’s purchase of allegedly recalled hunting equipment, because 

eBay neither created nor developed the content at issue.  

 On December 9, 2014, in an opinion by the Honorable Keith Starrett, the Court 

granted eBay’s motion to dismiss with prejudice in light of the “broad immunity” 

granted to interactive computer service providers under the CDA. Hinton v. 

Amazon.com.DEDC, LLC, No. 2:13cv237-KS-MTP, 2014 WL 6982628 (S.D. Miss. 

Dec. 9, 2014).  

 

Background 

 

 In 2013, Plaintiff Marsha Hinton 

purchased hunting equipment that she 

alleged had been recalled by the 

Consumer Product and Safety 

Commission using several websites, 

including eBay. Hinton was not injured by 

the equipment and did not intend to use it; 

she sought the equipment because her son 

had been killed in an accident involving 

recalled hunting equipment, and she 

wanted to make a point that recalled 

hunting equipment is available for purchase online.   

 Hinton filed suit against defendants Dick’s Sporting Goods, Inc., American 

Sportsman Holdings Co., Bass Pro Outdoors, Amazon.com, and eBay in the Circuit 

Court of the Second Judicial District of Jones County, Mississippi, seeking to enjoin 

them from selling the allegedly recalled products and claiming compensatory and 

punitive damages for negligence, failure to warn, and breach of warranty.   

 Defendants removed the case to the United States District Court for the Southern 

District of Mississippi.  Hinton filed an amended complaint, which added a claim under 

the Mississippi Consumer Protection Act.  eBay moved to dismiss Hinton’s amended 

(Continued on page 37) 

Court Bars Tort Claims Against eBay 

Under Communications Decency Act 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://scholar.google.com/scholar_case?case=15949435257061133994&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr
http://scholar.google.com/scholar_case?case=15949435257061133994&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr


MLRC MediaLawLetter Page 37 February 2015 

complaint pursuant to Federal Rule of Civil Procedure 12(b)(6), arguing that Hinton 

sought to hold it liable for content created and developed by a third party, and that such 

claims were barred by Section 230 of the Communications Decency Act (“CDA”), 47 

U.S.C. § 230.   

 Hinton claimed that eBay was not protected by the CDA because selling recalled 

products was a violation of 15 U.S.C. § 2068, a provision of the federal Consumer 

Product Safety Improvement Act (“CPSIA”), which carries a criminal penalty under 15 

U.S.C. § 2070, and the CDA does not impair the enforcement of criminal law.  

 

Analysis on Motion to Dismiss 

 

 The district court granted eBay’s motion.  In a twelve-page order, Judge Starrett held 

that CDA immunity barred the claims alleged against eBay.   

 Hinton’s claims against eBay were based on her allegation that 

eBay “allowed” third-party sellers to advertise and sell her 

allegedly recalled equipment on eBay’s website.  eBay argued that 

Plaintiff had failed to allege any facts to support these conclusory 

assertions.  eBay provided its User Agreement, which Plaintiff had 

incorporated by reference into her Amended Complaint, which 

stated that eBay is not a “seller” and is not engaged in a “joint 

venture” with its third-party users.  To support its claim of 

immunity, eBay relied on the following language, found in section 

230(c) of the CDA: 

 

No provider or user of an interactive computer service shall 

be treated as the publisher or speaker of any information 

provided by another information content provider. 

 

47 U.S.C. § 230(c).   

 

 The court noted that Plaintiff failed to allege any facts to disprove eBay’s claims in 

its response to the motion to dismiss, and failed to show any facts that eBay participated 

in the creation or development of the post at issue, manufactured the equipment at issue, 

or ever physically possessed the equipment.  The court then determined that Plaintiff's 

claims against eBay therefore “ar[o]se or stem[med]” from the “publication of 

information [on www.ebay.com] created by third parties,” Hinton, 2014 WL 6982628 at 

(Continued from page 36) 

(Continued on page 38) 

A Mississippi federal 

court recently held 

that the 

Communications 

Decency Act barred 

tort-based claims 

brought against 

online auction 

website eBay, 

stemming from a 

plaintiff’s purchase 

of allegedly recalled 

hunting equipment. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 38 February 2015 

*3 (internal quotation marks omitted), and in the absence of a statutory exception were 

therefore barred by the CDA. 

 Hinton argued that a statutory exception did exist—namely, the CDA’s provision that 

it has “no effect on criminal law,” and that nothing in § 230 “shall be construed to 

impair the enforcement of section 223 or 231 of this title, chapter 71 (relating to 

obscenity) or 110 (relating to sexual exploitation of children) of Title 18, or any other 

Federal criminal statute.” Hinton, 2014 WL 6982628 at *4 (quoting 47 U.S.C. § 230(e)

(1)).  Hinton argued that allowing the CDA to bar her claims against eBay would impair 

the enforcement of a criminal statute:  the criminal penalty imposed on the sale of 

recalled products by the CPSIA.  See 15 U.S.C. § 2070 (“[A] violation of section 2068 

of this title is punishable by imprisonment for not more than 5 years for a knowing and 

willful violation of that section; a fine determined under section 3571 of title 18; or 

both.”).   

 eBay argued that barring Hinton’s claims would not run afoul of 

§ 230(e)(1) because Hinton did not seek to impose criminal 

penalties on eBay—she sought damages and injunctive relief.  eBay 

argued that multiple courts had held that § 230(e)(1) did not apply 

to civil suits.  See, e.g., Doe v. Bates, No. 5:05-CV-91-DF-CMC, 

2006 WL 3813758, *21 (E.D. Tex. Dec. 27, 2006) (stating that § 

230(e)(1) applies only to “criminal prosecutions for violations of 

federal criminal statutes, not private civil suits based on alleged 

violations of such statutes.”).  Moreover, even if she wanted to 

enforce the criminal penalty, eBay argued, Hinton had no standing 

to do so. 

 The court agreed with eBay.  It reasoned that the CDA’s bar of Hinton’s civil claims 

would not impair enforcement of a federal criminal statute because Hinton did not seek 

to enforce criminal law, nor could she.  Hinton, 2014 WL 6982628 at *4 (citing 

Balawajder v. Jacobs, 220 F.3d 586, 2000 WL 960065, at *1 (5th Cir. 2000) (“A private 

party has no right to enforce federal criminal statutes.”) (citations omitted); Doe v. 

Bates, No. 5:05–CV–91–DF–CMC, 2006 WL 3813758, at *5, 22 (E.D. Tex. Dec. 27, 

2006) (“Congress decided not to allow private litigants to bring civil claims based on 

their own beliefs that a service provider’s actions violated the criminal laws.”); Obado v. 

Magedson, Civil No. 13-2382 (JAP), 2014 WL 3778261, *8 (D.N.J. Jul. 31, 2014) (“[T]

he CDA exception for federal criminal statutes applies to government prosecutions, not 

to civil private rights of action[.]”)).  The court held that Hinton’s claims thus “fail[ed] 

(Continued from page 37) 

(Continued on page 39) 

Plaintiff's claims 

against eBay were 

based on her 

allegation that eBay 

“allowed” third-party 

sellers to advertise 

and sell her allegedly 

recalled equipment 

on eBay’s website.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 39 February 2015 

to trigger the statutory exception to CDA immunity found under § 230(e)(1).”  Hinton, 

2014 WL 6982628 at *4. 

 In closing, the court analyzed eBay’s request that Plaintiff’s claims against it be 

dismissed with prejudice.  Though ordinarily a claimant is given leave to amend her 

complaint, the court noted that dismissal with prejudice is appropriate if amendment 

would be futile.  Hinton, 2014 WL 6982628 at *5 (citing Washington v. Weaver, No. 08

–30392, 2008 WL 4948612, at *3 (5th Cir. Nov. 20, 2008)).  The court noted that even 

though Hinton had amended her complaint once, she had still failed to plead facts to 

suggest that she could overcome eBay’s CDA immunity.  Id. The court held that further 

amendment would thus be futile, dismissing Hinton’s claims against eBay with 

prejudice.  

 Grayson McDaniel is an attorney with Vinson & Elkins L.L.P in Austin, Texas.  

Joseph Anthony Sclafani, attorney at Brunini, Grantham, Grower & Hewes, PLLC, and 

Thomas S. Leatherbury, Christopher V. Popov, Marc A. Fuller, and Grayson McDaniel, 

attorneys at Vinson & Elkins LLP represent eBay, Inc.  Lawrence E. Abernathy, III, 

attorney at Abernathy Law Office, and Leslie D. Roussell represent plaintiff.   

 

(Continued from page 38) 

MEDIA LAW RESOURCE CENTER, INC. 

520 Eighth Avenue, North Tower, 20 Floor, New York, NY 10018 

medialaw@medialaw.org | www.medialaw.org | 212-337-0200 

 

BOARD OF DIRECTORS 

Lynn B. Oberlander, Chair 

Jonathan Anschell; Marc Lawrence-Apfelbaum; Karole Morgan-Prager;  

Gillian Phillips; Kenneth A. Richieri; Mary Snapp; Susan E. Weiner 

Kurt A. Wimmer; Samuel Fifer (DCS President) 

STAFF 

Executive Director: George Freeman 

Deputy Directors: Dave Heller, Jeff Hermes 

Staff Attorney: Michael Norwick 

Production Manager: Jake Wunsch 

MLRC Administrator: Debra Danis Seiden 

Assistant Administrator: Andrew Keltz   

MLRC Institute/WSJ Free Speech Fellow: Dorianne Van Dyke 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 40 February 2015 

 On February 24th, the U.S. Court of Appeals for the Ninth Circuit announced that it 

was withdrawing its September 2014 opinion in Doe v. Internet Brands, Inc., No. 12-

56638, and will rehear the case on March 18, 2015. 

 The case involves whether Internet Brands, the owner of a networking website for 

models called Model Mayhem, can be held liable for failing to warn its users that 

profiles posted on the site were being used by a pair of sexual predators to target 

victims. Internet Brands allegedly learned of the predators’ behavior shortly after 

purchasing the website from its original 

developers but failed to notify its users 

about this danger, leading to the rape of 

the plaintiff.  While the complaint is clear 

that the plaintiff herself had posted a 

profile, it is arguably ambiguous as to 

whether the predators posted any content 

to Model Mayhem in order to contact the 

plaintiff, alleging only that she was 

contacted “through” the site. 

 The plaintiff sued Internet Brands in 

the U.S. District Court for the District of 

California for negligence under 

California law. Internet Brands moved to dismiss on the basis of the Communications 

Decency Act, 47 U.S.C. § 230, asserting that the plaintiff’s claim attempted to hold it 

liable as the “publisher or speaker” of content provided by a third party. The district 

court granted the motion, finding that notwithstanding the characterization of the 

plaintiff’s claim as a “failure to warn” issue, the plaintiff was “essentially asking 

Defendant to advise its users of known risks associated with content provided by third 

parties on its website” and that liability would therefore derive “solely from its status as 

a publisher of that content.” Doe v. Internet Brands, Inc., Docket No. 2:12-cv-03626-

JFW-PJW, slip op. at 4 (C.D. Cal. Aug. 16, 2012). 

 The lower court relied primarily upon two earlier cases, the decision of the Fifth 

Circuit in Doe v. MySpace, Inc., 528 F.3d 413 (5th Cir. 2008) and an almost identical 

(Continued on page 41) 

Ninth Circuit Grants Rehearing  

in Doe v. Internet Brands 
Panel Held Sec. 230 Did Not  

Apply to Failure to Warn Claim  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://cdn.ca9.uscourts.gov/datastore/opinions/2015/02/24/12-56638.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 41 February 2015 

case from the California Court of Appeal, Doe II v. MySpace Inc., 175 Cal. App. 4th 

561 (2009). Both cases involved claims that MySpace negligently failed to prevent 

minors from using its services, and that MySpace should therefore be liable for the 

consequences of sexual predators finding victims through the site. In both cases, the 

courts rejected those claims under Section 230, finding that the argument boiled down to 

holding MySpace responsible for facilitating the communications between predator and 

victim that took place on its service. 

 In its now-withdrawn opinion, the Ninth Circuit reversed the district court’s ruling in 

favor of Internet Brands, finding that the plaintiff 

 

does not seek to hold Internet Brands liable as a “publisher or speaker” of 

content someone posted on the Model Mayhem website, or for Internet 

Brands’ failure to remove content posted on the website. 

[The assailants] are not alleged to have posted anything 

themselves. The Complaint alleges only that “JANE DOE 

was contacted by [her assailants] through 

MODELMAYHEM.COM using a fake identity.” Jane Doe 

also does not claim to have been lured by any posting that 

Internet Brands failed to remove.  Doe v. Internet Brands, 

Inc., No. 12-56638, slip op. at 8 (9th Cir. Sept. 17, 2014). 

 

 The Court of Appeals did not discuss the 5th Circuit’s Myspace 

decision, but did distinguish the California Court of Appeal’s 

similar decision, finding that the tort duty ascribed to Internet 

Brands “does not arise from an alleged failure to adequately 

regulate access to user content.” Id. at 12-13. 

 Internet Brands petitioned for rehearing, both by the panel and en banc. They were 

supported by an amicus brief filed by Wilmer Cutler Pickering Hale and Dorr on behalf 

of the Computer and Communications Industry Association, the Internet Association, 

and several individual digital media organizations. 

 The amicus brief challenged the reasoning in the September decision in several 

respects, including the argument that the “special relationship” allegedly giving rise to a 

duty to warn implicitly relied upon Internet Brands’ role as publisher of Doe’s profile: 

 

The only “relationship” that the parties had … was the interactive service 

that Internet Brands provided, which enabled Doe to disseminate her 

profile information to ModelMayhem.com’s large base of users, and 

(Continued from page 40) 

(Continued on page 42) 

The case involves 

whether Internet 

Brands can be held 

liable for failing to 

warn its users that 

profiles posted on 

the site were being 

used by a pair of 

sexual predators to 

target victims. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://scholar.google.com/scholar_case?case=18206897958560491982&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr
http://scholar.google.com/scholar_case?case=18206897958560491982&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr


MLRC MediaLawLetter Page 42 February 2015 

which the assailants in turn used to obtain enough information about Doe 

to be able to create and transmit back to her fraudulent messages to 

persuade her to meet them. Thus, Doe’s claim inherently depends on 

treating Internet Brands as a publisher or speaker of third-party content—

her profile and/or the assailants’ fraudulent messages. 

 

 Brief for Amicus Curiae at 7, Doe v. Internet Brands, Inc., No. 12-56638 (9th Cir. 

Nov. 10, 2014). The amici brushed aside the Court’s focus on the fact that the assailants 

had not used Model Mayhem  to contact the plaintiff, arguing that (1) the complaint 

could be read to indicate that the assailants did in fact contact the plaintiff on the 

website platform, and (2) it did not matter, because Section 230 does not require “that an 

interactive computer service provided by the party claiming immunity be the only 

service (or even one of the services) through which the third-party communications 

were exchanged.” Id. at 9. The amici also illustrated the disastrous effect that the 

September decision could have on Internet communication and commerce, including a 

discussion of past claims found to be barred by Section 230 that might have been 

alternatively pleaded as “failure to warn” cases. Id. at 12-19. 

 The panel granted Internet Brands’ petition for rehearing and denied the petition for 

rehearing en banc as moot. Doe v. Internet Brands, Inc., No. 12-56638 (9th Cir. Feb. 24, 

2015). The September opinion was withdrawn, with new argument scheduled for 

Wednesday, March 18, 2015, at 2:30 p.m.  Amici who were previously granted leave to 

file a brief will be permitted to address the court, but only if Internet Brands agrees to 

share a portion of its time for argument. 

(Continued from page 41) 

Media Libel Law 2014-15 

“For all lawyers who need to delve into libel law 
outside their home states, MLRC’s Media Libel 
Law is an indispensable resource.  It’s the required 
first stop and often the last needed  in divining 
quickly and accurately how libel law is applied in 
every state.”  

Floyd Abrams, Cahill Gordon & Reindel  
 

Pricing and more information at 
www.medialaw.org 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/publications/mlrc-50-state-surveys
http://www.medialaw.org/publications/mlrc-50-state-surveys
http://mlrc.informz.net/z/cjUucD9taT00MzIwMTU0JnA9MSZ1PTEwMTY5OTkzNTcmbGk9MjUyMDczMDE/index.html


MLRC MediaLawLetter Page 43 February 2015 

 The republication of an iconic 9/11 photo on the Facebook page of a cable news talk 

show was not a fair use, according to a recent decision from a federal court in New 

York. North Jersey Media Group Inc. v. Pirro and Fox News Network, LLC, No. 13-

7153 (S.D.N.Y. Feb. 10, 2015) (Ramos, J.). The court denied summary judgment to Fox 

News and host Jeanine Pirro, holding that the use could not be deemed “transformative” 

as a matter of law. 

 Plaintiff North Jersey Media, publisher of The Record and Herald News, is the 

copyright owner of a photograph taken at the ruins of the World Trade Center showing 

three firefighters raising the American flag.  Defendant Jeanine Pirro is the host of Fox 

News’s program Justice with Judge Jeanine.  

 On September 11, 2013 a Fox News production assistant did a 

Google image search and found a cropped image of plaintiff’s 9/11 

photo juxtaposed with the classic World War II photo of four U.S. 

Marines raising the American flag on Iwo Jima.  The assistant 

posted this combined image to the Facebook page of Pirro’s 

program, together with the hashtag “never forget” as part of Fox 

News’ social media participation on the anniversary of 9/11.   

 North Jersey Media (“NJM”) sued Pirro and Fox News for 

copyright infringement.  Defendants argued that the use of the combined image 

constituted a fair use.  This month a New York federal court denied the defendants' 

motion for summary judgment. 

 

Fair Use Analysis 

 

 The court began by considering the purpose and character of the use and whether it 

was “transformative” under the Second Circuit’s decision in Cariou v. Prince, 714 F.3d 

694 (2d Cir. 2013)  and other Circuit precedent.  The court acknowledged that Fox did 

not copy the 9/11 photograph wholesale.  Instead, it used a cropped, low resolution 

version of the work, juxtaposed with an iconic World War II photograph, and published 

the combined image with a social media hashtag to commemorate 9/11.  But the court 

concluded all these alterations were minor. The combined image did not have an 

(Continued on page 44) 

Republication of 9/11  

Photo Not a Fair Use 
Use of Image With Iwo Jima  

Photo Not Transformative 

The “casual observer 

may believe that he 

is simply viewing the 

Work with only the 

hashtag added.”  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

https://scholar.google.com/scholar_case?case=15875137094762926083
http://ia801001.us.archive.org/29/items/gov.uscourts.nysd.418553/gov.uscourts.nysd.418553.1.0.pdf
https://scholar.google.com/scholar_case?case=5845890683658306826&hl=en&as_sdt=6,33
https://scholar.google.com/scholar_case?case=5845890683658306826&hl=en&as_sdt=6,33


MLRC MediaLawLetter Page 44 February 2015 

entirely different aesthetic than plaintiff’s original photo and Fox’s use was unoriginal 

since the combined image and neverforget hashtag “was a ubiquitous presence on social 

media that day.” The “casual observer may believe that he is simply viewing the Work 

with only the hashtag added.”  

 Moreover, a question of fact existed as to whether Fox posted the combined image to 

comment on 9/11 or to promote the Jeanine Pirro program. In a footnote, the court 

observed that by commenting that we should not forget 9/11 “Fox News was also 

consciously associating itself with a view indisputably regarded favorably by most if not 

all of its target audience. Such uncontroversial commentary arguably generates goodwill 

for, and therefore serves to promote, the Program.” 

 The effect of the use on the market for the original photograph also weighed against 

fair use. The court noted that North Jersey Media had obtained more than $1 million in 

licensing revenue from the photograph, and still actively licenses the photograph for 

editorial uses such as using the photograph to commemorate the anniversary of 9/11. 

 Fox News has filed a motion for reconsideration. Among other things, the brief 

argues that the court’s reference to a “target audience” for Fox News was not supported 

by any record evidence; and the court erred in assessing the significance of this in its 

fair use analysis. “All news or commentary programs—–and indeed all television 

programs and all other forms of communication—aspire to connect with an audience. 

This obvious fact does not make their First Amendment-protected speech any more 

“commercial.’”  Defendants’ Brief for Reconsideration at p. 8.  

 

 North Jersey Media Group Inc. is represented by William Dunnegan, Dunnegan & 

Scileppi LLC in New York.  Fox News Network, LLC is represented by Dori Hanswirth, 

Nathaniel Boyer, Benjamin Fleming, and Patsy Wilson of Hogan Lovells USA LLP.  

(Continued from page 43) 

Recently Published  

MLRC Copyright Roundtable 
 

It is a common refrain that copyright issues are divisive in the media community. 

Even within individual organizations, one group might struggle with clearances and 

fair use determinations while another seeks to maximize protection for the com-

pany's intellectual property. But there can also be copyright cases that at least 

have the potential to bring the media bar together – from entertainment to news, 

from publisher to platform – in ways that even defamation cases might not.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/02.26.15fox.pdf
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2637


MLRC MediaLawLetter Page 45 February 2015 

By Jeff Hermes 

 On February 11th, I had the opportunity to attend “NetGain: Working Together for a 

Stronger Digital Society,” an event hosted by the Ford Foundation at its offices in New 

York. The event marked the launch of a new partnership between Ford, the Knight 

Foundation, the Open Society Foundations, the Mozilla Foundation, and the MacArthur 

Foundation to coordinate philanthropic efforts in the digital sphere. But beyond voicing 

a general commitment to fostering public participation in civil society, developing 

technology to amplify the voices of the oppressed, and support for international equality 

and justice, the goals of this partnership were somewhat unclear. 

 This was, in fact, deliberate. In a show of humility, the foundations acknowledged 

that, as legacies of the pre-digital world, many of them were not in a position to identify 

major problems in digital communication. Instead, they solicited comment from 

stakeholders and scholars on “the most significant challenges at the 

intersection of the Internet and philanthropy.” The foundations 

participating in the NetGain partnership each committed to 

substantial funding of work on one or more of these challenges, 

and to act as “talent spotters” for those who could take the lead on 

these challenges on a long-term basis. 

 Several pre-selected participants took to the stage with 

presentations on their particular areas of concern, although this was 

not intended as a comprehensive list of challenges to be addressed. 

Presenters included: Emily Bell (need to educate journalists and 

citizens in the use and structure of the online information 

environment); Alicia Garza and Heba Marayef (need to curtail surveillance of online 

spaces used as platforms for protest); Sunil Abraham (need to encourage tech 

development and overcome IP-related cost barriers to deployment of software and 

connected devices in the developing world); Chip Pickering (calling for bipartisan 

support for strong net neutrality rules); Laura Poitras and Chris Soghoian (need for 

encryption tools for journalists and activists that are stronger, easier to use, and more 

widely adopted); and Brewster Kahle (need to rebuild the World Wide Web on a more 

distributed and encrypted model to increase resilience against censorship and data 

decay).  

(Continued on page 46) 

A New Foundation-Based Initiative for 

Online Freedom: Is Code the Answer? 

It is disturbing to 

think that major 

foundations might 

believe that code will 

allow an end-run 

around complex 

legal and policy 

debates. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 46 February 2015 

 Certain themes recurred throughout the day’s presentations. There was clearly 

frustration with legal and policy approaches to data security issues, particularly in the 

wake of the Snowden revelations. Participants expressed a sense of betrayal by 

government but also by corporations gathering personal information with inadequate 

notice. Knight Foundation President Alberto Ibargüen, among others, stated that 

foundations should focus on freedom of speech as a right rather than a license from the 

state. 

 This last statement, of course, will be a position that MLRC members can appreciate.  

However, this orientation appeared to be leading foundations away from legal or 

normative initiatives, to focus instead on technology-based solutions. Code – and 

encryption technology in particular -- was discussed as a way to take control of online 

spaces away from overreaching governments, and shield them from private surveillance. 

The ability of small groups of skilled technologists to force change was celebrated. Joi 

Ito, director of the MIT Media Lab, invoked Larry 

Lessig’s statement “code is law” – i.e., the principle 

that software design shapes online behavior just as 

legal precepts, market forces, and normative 

pressures do – as a basis for urging the architects of 

communications technology to build protection for 

freedom of expression into their systems without 

asking permission of traditional power structures. 

 To be sure, this particular event was more about 

cheerleading than detailed policy development, and 

some degree of oversimplification was only to be expected. Nevertheless, it is disturbing 

to think that major foundations might believe that code will allow an end-run around 

complex legal and policy debates. While technology is an essential part of social 

change, technological measures also present a ready target for government regulation 

when the consequences of that change are frightening or unpredictable. Consider the 

recent calls for restrictions on strong encryption in the U.S. and the U.K., in response to 

fears of crime and terrorism. Similarly, look at the U.S. government’s attempts to surveil 

and to criticize the Tor anonymity network, itself originally a U.S. government project. 

If regulators feel that technology is blocking their efforts to curb online behavior, they 

are quite willing to turn their sights on the technology itself. 

 As other commentators have noted, this can result in awkward situations when 

nations such as China or Russia pursue similar regulations for very different reasons. 

The product is something like President Obama’s conflicted stance on encryption and 

(Continued from page 45) 

(Continued on page 47) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://arstechnica.com/tech-policy/2014/10/us-top-cop-decries-encryption-demands-backdoors
https://gigaom.com/2015/01/12/uks-cameron-wont-allow-strong-encryption-of-communications/
file:///C:/Users/attorney1/AppData/Local/Temp/surveil
http://motherboard.vice.com/read/tor-and-encryption-have-created-a-zone-of-lawlessness-justice-department-says
http://pando.com/2014/07/16/tor-spooks/
http://www.nytimes.com/2015/01/29/technology/in-china-new-cybersecurity-rules-perturb-western-tech-companies.html
https://www.techdirt.com/articles/20150213/10364630018/russia-reaches-censorship-endgame-banning-vpns-tor-web-proxies.shtml
http://arstechnica.com/tech-policy/2015/02/obama-hedges-position-on-encryption-its-good-its-bad/


MLRC MediaLawLetter Page 47 February 2015 

his unhelpfully recursive suggestion that the “patriots” of Silicon Valley can code the 

country’s way out of the policy dilemma. (Silicon Valley does not necessarily agree that 

the President’s dilemma should be its problem, as indicated by Tim Cook’s recent 

statements on the topic.) 

 Notwithstanding the foregoing, the general sentiment at the event was correct, that 

developers (foundation-supported or otherwise) should not need to seek official sanction 

before introducing new technology to protect speech. Apart from the fact that the 

concept is offensive, it is – “tech magical thinking” aside -- likely impossible to create 

tools that are both effective and also would satisfy a cautious government. But given 

that ambivalent (or hostile) governments and public skepticism in democratic nations 

can impair the adoption and effectiveness of new technology worldwide, foundations 

must prepare for the social, legal, and political environments into which new technology 

will be introduced. 

Mitchell Baker, executive chair of the Mozilla Foundation, stressed the importance of 

building not only new technology but communities and policies that support these 

advances: 

 

We … particularly at Mozilla, try to engage large numbers of people, 

including young people … and to popularize some of the issues and the 

mission and to make the issues more connected to daily life. There’s a 

policy role, which is a very specific policy role aimed at government, 

there [are] very specific leadership roles, and we try to build a movement 

of people who have experienced the openness and freedom of the web, 

what openness and technology feels like, and have taken advantage of it, 

so that there’s a wave of people moving forward[.] 

 

Sir Tim Berners-Lee, inventor of the World Wide Web and founder of the World Wide 

Web Foundation, also cautioned against relying on code in contexts where legislative or 

legal efforts might be more straightforward. 

 However the NetGain initiative plays out, it is clear that major foundations are 

prepared to invest heavily in measures to promote open access to the Internet and its role 

as a tool for democratic governance. With luck, this will involve not only enthusiasm for 

radical solutions, but serious thought regarding how to gather support for change. 

 Jeff Hermes is a Deputy Director at MLRC.  

(Continued from page 46) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2015 Media Law Resource Center, Inc.

http://blogs.wsj.com/digits/2015/01/16/obama-sides-with-cameron-in-encryption-fight/
http://blogs.wsj.com/digits/2015/01/16/obama-sides-with-cameron-in-encryption-fight/
http://fusion.net/story/49173/apple-ceo-signals-hes-not-backing-down-on-iphone-encryption/
http://fusion.net/story/49173/apple-ceo-signals-hes-not-backing-down-on-iphone-encryption/
https://www.techdirt.com/articles/20141209/03232129366/no-tech-companies-cant-easily-create-contentid-harassment-it-would-be-disaster-if-they-did.shtml



