For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

520 Eighth Avenue, North Tower, 20th Floor, New York, New York 10018 (212) 337-0200

MEDIALAWLETTER

Reporting Developments Through February 25, 2014

FIRST AMENDMENT

9th Cir. Court Asks California Supreme Court to Decide if State’s Disabled Persons Act Includes Websites as

“Public ACCOMIMOUALIONS.........uiiiiiiiiiiiiie i e e e e et e et e st i et e e et et bbeeesesabbbbaeessaabbbessessabreseeesansnrens

Lower Court Viewed Captioning as Transcription that Does Not Implicate First Amendment
Greater Los Angeles Agency on Deafness v. CNN

SUPREME COURT

u.s. Supreme Court Upholds Defamation Immunity for Airlines That Report Potential Threats......................

Significant Implications for First Amendment Doctrine
Air Wisconsin Airlines Corp. v. Hoeper

COMMERCIAL SPEECH

7th Cir. Court Reinstates Trademark and Publicity Claims Over Sports Illlustrated Page..........ccccceoeviiiviieinennnn,

Supermarket’s Page Congratulating Michael Jordan Ruled Commercial Speech
Jordan v. Jewel Food Stores, Inc.

LIBEL & PRIVACY

Okla. App. Appeals Court Affirms Dismissal of Libel in Fiction Claim.............ccoooiiniinineeees

Plaintiff Can’t Draw Blood for Same Named Character in Vampire Novels
Bates v. Cast

Cal. App. California Court Applies Anti-SLAPP Statute in Case Arising From Reader Comments............c..ccccue.....

Back-and-Forth Between Readers Led to Suit against Newspaper
Hupp v. Freedom Commc’ns, Inc.

Cal. App. California Appeals Court Affirms Denial of Celebrity Websites SLAPP Motion.........ccccoovvviviviencvneiennen,
Court Reinstates Publicity Claims
Dice v. X17, Inc.

1. App. Video Camera Operator Shown in Porn DVD Wins Right of Publicity Claim.............ccccooiviiiiiiiien,

But Damages Limited to $1,000
Doe v. Flava Works, Inc.

1l. Cir. Defamation and Privacy Suit Over “Double Dipping” Doctor Headline Dismissed...................ccccovivinnnnns

Reports Were True; Subject Matter Not Private
Kapotas v. BGA

Colo. Dist. Court Dismisses Dentist’s Defamation Case on Statute of Limitations and Truth Grounds........................

Availability of Report Online Not a Recurring Publication
Larscheid v. Scripps Media, Inc.



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 2 February 2014 MLRC MediaLawLetter

3d Cir. Third Circuit Affirms False Light Damage Award Over Medical Association Newsletter............cc.ccocceerenee. 19
Court Rejects Defendant’s Claim That Verdict Was Inconsistent
Graboff v. American Academy of Orthopaedic Surgeons

N.Y. Sup. Teacher’s Libel Suit Over ‘Sexual Predator’ Label Dismissed..............cccoccoviiiniiiiiiiiini e 20
Arbitrator’s Disciplinary Ruling Not the Last Word on Truth
Rosado v. Daily News, L.P.

D.C. Super. Climate Scientist’s Libel Suit Over Criticism Survives Motion to DiSmiss..............c..cccccovnininininne, 21
Column Could Reasonably Be Read to Accuse Plaintiff of Fraud
Mann v. National Review

N.H. New Hampshire Supreme Court Reverses Blogger’s Conviction for Recording Calls to Police, School
L@ 1T F= LSOO OSSOSO 22
Instruction on State of Mine Was Clear Error
New Hampshire v. Mueller

ACCESS

Fla. Dist. Florida Court Upholds A Constitutional Right to Public Records in Criminal Court Proceedings................ 23
Case Involved Murder Trial of Florida Teen
Florida v. Mann

N.Y. Sup. Court Orders Nassau County Police Department to Release Documents Pursuant to FOIA Law.................. 26

Court Grants Newsday's Petition and Awards Attorneys’ Fees and Costs
Newsday v. Nassau County Police

INTERNATIONAL

ECJ European Court of Justice Rules on Hyperlinks and Copyright Liability...........c.ccccocnvinininiinice 29
How Does Decision Compare to US and Canadian Approaches?
Svensson v. Retriever Sverige AB

INTELLECTUAL PROPERTY

9th Cir. Ninth Circuit Navigates Purple Haze Shrouding Damages Award in Hendrix Trademark Suit.................... 32
Rejects Reduction of Jury’s Award But Remands for New Damages Trial
Experience Hendrix L.L.C. v. Hendrixlicensing.com

S.D.N.Y. Court Throws Out Hundreds of Copyright Infringement Claims Against Textbook Publisher...................... 35
Court Applyied Injury Rule to Copyright Infringement Claims
John Wiley & Sons, Inc., v. DRK Photo

INTERNET

Onling RANKINGS ANG OPINION. .....eiuiitiiiiiit ittt ettt b et ettt e b e b e sbe et e be s e e b e be s e e b aneesenbeaneabeenes 37
Recent Cases Explore Fact Opinion Distinction for Content Curators

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

February 2014 Page 3

Oth Circuit Asks California SCT to Decide if
State’s Disabled Persons Act Includes
Websites as “Public Accommodations”

By Thomas R. Burke and Ronald G. London

On February 5, 2014, the U.S. Court of Appeals for the
Ninth Circuit issued an opinion and an associated order
asking the California Supreme Court to decide whether the
California Disabled Persons Act (DPA), which seeks to
ensure equal access to places of public accommodation in the
state, applies to websites as non-physical “places.” Greater
Los Angeles Agency on Deafness v. CNN, 2014 WL 444237
(9th Cir. Feb. 5, 2014) (Order Certifying Question available
here).

Background

In 2011, Greater Los Angeles Agency on

CNN’s Anti-SLAPP Motion in the District Court

CNN responded to GLAD’s suit by removing it to federal
court and filing a motion to strike the complaint under
California’s Strategic Lawsuits Against Public Participation
or “SLAPP” statute, which seeks to protect those engaged in
free speech activities by providing a mechanism by which
lawsuits that cannot prevail may be resolved early in the
litigation. In such “anti-SLAPP” cases, the complaint will be
struck, and the case dismissed, if the lawsuit targets the
defendant’s conduct in furtherance of exercising free speech
rights on matters of public concern, and the
plaintiff cannot establish a probability of
prevailing on its claims.

GLAD sued CNN alleging

Deafness, or “GLAD,” sued CNN alleging
that its failure to closed-caption news videos
on CNN.com discriminated against the deaf
and hearing impaired under the Unruh Civil

that its failure to closed-
caption news videos on
CNN.com discriminated

CNN’s anti-SLAPP motion argued that
GLAD’s claims steeped in decisions on
whether, when and how to caption online
videos, arose from conduct in furtherance of

against the deaf and

Rights Act, and violated the DPA’s

CNN’s exercise of free speech on matters of

hearing impaired under
the Unruh Civil Rights
Act, and violated the
DPA’s requirement to
provide access to
public accommodations.

requirement to provide access to public
accommodations.

Notably, GLAD did not allege that CNN
violated the federal Americans with
Disabilities Act (ADA). GLAD’s lawsuit
was filed as CNN was busy preparing to
commence captioning online videos under
the then-recently enacted federal 21st
Century Communications and Video Accessibility Act
(CVAA), which at that time was still being implemented by
the Federal Communications Commission (FCC). CNN.com
has since added captions to its videos in compliance with —
and in excess of — what the CVAA requires.

Nonetheless, GLAD’s suit has continued, and seeks to
recover damages, attorney’s fees, and an order requiring
CNN.com to caption all videos at the site, including those not
falling within CVAA requirements.

public concern, and that GLAD could not
establish a probability of prevailing. On the
latter point, CNN argued that no Unruh Act
claim could succeed due to a lack of
intentional discrimination by CNN, and that
the DPA does not apply to non-physical
places like CNN.com. It also argued that
application of the Unruh Act and/or DPA to
force CNN to caption its online videos before federal rules
governing the mater took effect was preempted by federal law
and rules, prohibited under the Commerce Clause, and would
violate the First Amendment.

The district court denied CNN’s anti-SLAPP motion. It
held that CNN’s decision-making relating to closed captions
at CNN.com was not in furtherance of free speech rights,
especially insofar as the court viewed captioning as a
mechanical transcription that does not implicate content or
(Continued on page 4)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://cdn.ca9.uscourts.gov/datastore/opinions/2014/02/10/12-15807%20web%20corrected.pdf
http://cdn.ca9.uscourts.gov/datastore/opinions/2014/02/10/12-15807%20web%20corrected.pdf
http://cdn.ca9.uscourts.gov/datastore/opinions/2014/02/10/12-15807%20web%20order%20corrected.pdf
http://cdn.ca9.uscourts.gov/datastore/opinions/2014/02/10/12-15807%20web%20order%20corrected.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 4

February 2014

MLRC MediaLawLetter

(Continued from page 3)

the First Amendment. Although the court acknowledged
CNN’s constitutional right to publish online news videos, it
held that CNN’s speech merely “lurked in the background” of
GLAD’s suit to compel closed captioning. The court also
rejected CNN’s contention that the relief GLAD sought
would deprive CNN of editorial control by forcing it to adopt
captioning technology that was error-prone, costly, and would
interpose delays in reporting the news online.

Because the district court held that the anti-SLAPP statute
did not apply, it did not reach whether GLAD could prevail
under the Unruh Act and/or DPA, or CNN’s challenges to
those claims sounding in federal law. CNN appealed, and the
Ninth Circuit vacated the decision denying the anti-SLAPP
motion.

Ninth Circuit Decision

Circuit held the Unruh Act claim could not avoid being struck
under the anti-SLAPP statute, as GLAD could not show
intentional discrimination based on disability as required by
California law. Though CNN’s decisions on captioning might
have affected the deaf and hearing impaired differently than
other members of the public, captions were unavailable to all
CNN.com visitors equally. There was, accordingly, no
willful, affirmative misconduct to support a claim. The court
also rejected GLAD’s attempts to have a “deliberate
indifference” standard applied in the Unruh Act context, or to
proceed based on CNN’s supposed knowing failure to act
after GLAD demanded captions.

Disabled Persons Act With only the DPA claim
remaining, the court reserved judgment and instead, as noted,
asked the California Supreme Court to first opine on what the

Ninth Circuit characterized as an “important

and unresolved issue of state law” regarding
the DPA’s potential reach beyond physical

The court held that
CNN’s decision-making
relating to closed
captions at CNN.com was
not in furtherance of free
speech rights, especially

Anti-SLAPP The appellate court, after
observing that there was no dispute whether
CNN’s online videos involved matters of
public concern, held CNN had shown that
GLAD’s claims arise from conduct in
furtherance of CNN’s rights to report the

places. This request reflects the extent to
which there is no California Supreme Court
decision on whether the DPA applies only to
physical places of public accommodation, or
also covers “non-physical places” like
websites.

insofar as the court

news, which do not “merely lurk in the
background.” The court accepted that
CNN.com’s decision to display videos
without captions prior to FCC captioning

viewed captioning as a
mechanical transcription
that does not implicate

However, in referring the case, the Ninth
Circuit noted CNN’s point that no published
appellate decision has interpreted the DPA to
apply to a website unrelated to a brick-and-

content or the First
Amendment.

rules, even if not itself an exercise of free
speech, was conduct “in furtherance” of free
speech, especially given CNN’s concerns
about potential costs, delay, and inaccuracies
if forced to caption prematurely.

The court noted, in reaching this conclusion, that it did
not mean to imply that all suits against media organizations,
or any action imposing increased costs against them, fall
within the anti-SLAPP law, or that the broad construction anti
-SLAPP requires triggers its application in any case
marginally related to a defendant’s speech. Rather, the court
viewed its holding as “more limited,” specifically, that where
an action “directly targets the way a content provider chooses
to deliver, present, or publish news ..., that action is based on
conduct in furtherance of free speech rights and must
withstand scrutiny under California’s anti-SLAPP statute.”

Unruh Act Moving on to whether GLAD could establish a
probability of success on the merits of its claims, the Ninth

mortar business. It is also worth noting that
there is a case holding the DPA inapplicable
to administration of a standardized test,
separate from consideration of the
accessibility of the testing venue. So while there may be
scattered lower court dicta that hypothecates that the DPA
may apply more broadly, the DPA has thus far only been
applied to physical places and to a website connected to a
physical space.

A parallel may also be seen in the recent California
Supreme Court decision in Apple v. Superior Court, which
held that the state’s Song-Beverly Act, which governing
retailers’ collection of personal information upon the use of
credit cards, does not apply to online transactions. In Apple,
the Court noted that there was a body of appellate law
holding the statute does not apply online, that its plain
language makes no mention of or allows allusion to online
(Continued on page 5)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

February 2014

Page 5

(Continued from page 4)

application, and that the California legislature has amended
the law several times in the “Internet age” without expanding
its scope online — all of which is equally true of the DPA.

This is an important issue with ramifications extending far
beyond whether CNN must caption its online news videos,
which as noted above it now does. The issue of whether
statutes like the DPA, or its federal counterpart, the ADA,
applies online, has been taken up by a variety of courts, and is
currently the subject of a Department of Justice advanced
notice of proposed rulemaking. A decision on this point by
the California Supreme Court has the potential to affect far
more than whether online streamed video news must be
closed-captioned.

Federal Law and Constitutional Issues. The stakes
presented by the DPA issue are in some ways heightened by
the Ninth Circuit rulings on CNN’s defenses based on
constitutional and federal law, which the
court reached, and disposed of for anti-
SLAPP purposes, in holding that referring
the DPA issue to the California Supreme
Court was necessary. Though the Ninth
Circuit made clear that it decided only for
anti-SLAPP purposes, i.e., early dismissal,
that GLAD showed enough for its DPA
claim to proceed, and that CNN can still
prevail on those challenges based on facts
found at later stages of the case (if reached),
the court made several findings worth noting.

On CNN’s challenge that a court order compelling
captioning under the DPA (or Unruh Act) would violate the
First Amendment, the Ninth Circuit held such a requirement
would neither unconstitutionally compel speech, nor act as a
prior restraint by keeping CNN.com from posting
uncaptioned videos.

The court also found such a requirement (if imposed)
would be content-neutral, and “at least minimal merit” in

GLAD’s showings of a substantial government interest in
ensuring equal access to online videos for the hearing
impaired, and no undue burden on CNN insofar as compelled
captioning would merely require translation of a video’s
audio track.

The Ninth Circuit also held that a requirement that
CNN.com caption online news videos based on California’s
DPA would not be preempted by federal law. The court held

The Ninth Circuit noted
CNN'’s point that no
published appellate

decision has interpreted

that the closed captioning provisions in the Federal
Communications Act, as amended by the CVAA and
implemented by FCC regulations, do not occupy the field of
closed captioning on the Internet.

It further held that, even if federal captioning obligations
occupy the field as to TV, the same is not true for online
video, as the federal regime covers only full-length programs
previously aired on TV, in the U.S., with captions, after the
effective date of the CVAA rules, and does not govern a
variety of online video, including clips from TV, videos
unique to websites, and user-generated content (though the
FCC is reassessing the “clips” question).

Preemption based on a conflict between state and federal
law also is not present, the court held, because it is possible
both to comply with the CVAA regulations and to caption
online videos not covered by them as GLAD seeks, and
because such a requirement poses no obstacle to any federal
objective.

On the dormant Commerce Clause, the
court held CNN’s challenge similarly could
not defeat GLAD’s DPA claim at this stage
of the litigation. The court held that there
was enough evidence in the record, even if

the DPA to apply to disputed, to suggest a California-only
a website unrelated to

a brick-and-mortar avoid directly regulating interstate
business.

version of CNN.com could be created to

commerce via the application of the DPA
that GLAD seeks. It also held, again, based
only on the parties’ initial showings, that the
burdens that such a DPA-based captioning duty would
impose could be outweighed by California’s interest in
ensuring equal access to online news videos.

Conclusion. The Ninth Circuit’s referral of GLAD v.
CNN to the California Supreme Court for a determination of
whether the DPA applies to online “places” immediately
raises the already considerable profile of the case. The
constitutional and other federal law holdings may well
resonate in cases brought under the ADA and/or under other
state laws seeking to compel closed-captions for streamed
videos, and to otherwise make websites more accessible. The
case now turns to the California Supreme Court to see if it
will accept the referral.

Thomas R. Burke, Ronnie London, Janet Grumer and
Rochelle Wilcox, all of Davis Wright Tremaine LLP,
represent CNN.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 6 February 2014

MLRC MediaLawLetter

Supreme Court Upholds Defamation Immunity
for Airlines That Report Potential Threats

By Jerrold J. Ganzfried

In Air Wisconsin Airlines Corp. v. Hoeper, the Supreme
Court upheld an airline’s immunity from defamation liability
for reporting a potential security threat to the Transportation
Security Administration (TSA). Although the case arose in
the context of statutory immunity under the Aviation and
Transportation Security Act (ATSA), it has multiple
significant implications for First Amendment doctrine.

The Court's January 27, 2014 decision (written by Justice
Sotomayor) was unanimous in holding that ATSA immunity
cannot be denied unless the challenged communication is
materially false. In addition, the Court explained — again

unanimously — that “materially false” means that there must
be “a substantial likelihood that a reasonable
security officer would consider [the alleged
falsehood] important in determining a
response to the supposed threat.”

Although the Court was divided on the
application of that standard to the record in
this case, a majority of six Justices held — as
a matter of law -— that judgment should be
entered in favor of the defendant airline
because any falsehood or inaccuracy in the
report to TSA “would not have affected a
reasonable security officer’s assessment.”
Three Justices dissented in part, but only
with respect to the application of the settled legal standard to
the particular facts of this case.

Congress enacted ATSA to strengthen the security of the
nation’s aviation system after September 11, 2001. The Act
requires airlines to report certain information to TSA, which
is charged with the responsibility of assessing potential
threats. To ensure that all relevant threat information reaches
TSA, the Act confers immunity from all liability, including
liability for state-law defamations, to airlines and their
employees. The broad statutory immunity is subject only to
an exception for statements made “with actual knowledge

that the disclosure was false, inaccurate or misleading,” or

Although the case
arose in the context of
statutory immunity
under the Aviation

and Transportation
Security Act , it has

multiple significant
implications for First
Amendment doctrine.

“with reckless disregard as to the truth or falsity of that
disclosure.” 49 U.S.C. §44941(b).

This case arose from statements Air Wisconsin made to
TSA in 2004, expressing concern over the planned air travel
of an about-to-be-terminated employee. The employee, a
pilot, was a Federal Flight Deck Officer (FFDO) who was
authorized to carry a firearm. He had failed three aircraft
proficiency tests for certification on the new aircraft in Air
Wisconsin’s fleet. On a fourth attempt, with termination of
his employment inevitable in the event of failure, the pilot
became upset, directed angry outbursts at the test
administrator, and left to take a flight home without
successfully completing the certification process.

Following a discussion among several
supervisory personnel, an Air Wisconsin
manager communicated to TSA that the
pilot “was an FFDO who may be armed,”
that the airline “was concerned about his
mental stability and the whereabouts of his
firearm,” and that an “unstable pilot . . . was
terminated today.” Based on those
communications, the pilot sued Air
Wisconsin for defamation. Following a jury
verdict awarding the pilot more than $1
million, the judgment was affirmed by the
Colorado Court of Appeals and the
Colorado Supreme Court. In upholding the verdict, the
majority opinion for a divided Colorado Supreme Court
stated that, “we need not, and therefore do not, decide
whether the statements were true or false.” The majority
denied immunity based on a preference for Air Wisconsin to
have used slightly different words to express legitimate
concern about the pilot’s behavior. In the court’s view,
instead of saying that the pilot was “terminated today,” “was
an FFDO who may be armed,” and that airline employees
were “concerned about his mental stability,” Air Wisconsin
would have been entitled to immunity if it had said that the
pilot “knew he would be terminated soon,” “was an FFDO

(Continued on page 7)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.supremecourt.gov/opinions/13pdf/12-315_j5fl.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

February 2014

Page 7

(Continued from page 6)
pilot,” and “had acted irrationally at the training three hours
earlier and ‘blew up’ at the test administrators.”

The United States Supreme Court granted certiorari to
decide “whether ATSA immunity may be denied without a
determination that the air carrier’s disclosure was materially
false.” On that question, the Court was unanimous in holding
that immunity could be denied only for falsehoods that were
material.  As the Supreme Court explained, Congress
modeled the ATSA immunity provision on the language of
New York Times v. Sullivan, the landmark defamation
decision from 1964. For decades, the New York Times
“actual malice” standard has embodied not only a
requirement of falsity, but also a requirement that the falsity
must be “material.”

Since the Colorado jury in this case had
not been instructed on the issue of
materiality — and, thus, made no finding on
this essential element — the Supreme Court
unanimously held that the judgment could
not be affirmed.

In the context of this case, the Court
concluded that a falsehood “cannot be
material for purposes of ATSA immunity,
absent a substantial likelihood that a
reasonable security officer would consider it
important in determining a response to the
supposed threat.”

But the Court’s analysis did not stop
there, although this is the point at which the
unanimity ended. A majority of six Justices
applied the legal standard to the facts and concluded that
“even if a jury were to find the historical facts in the manner
most favorable to Hoeper, Air Wisconsin in entitled to ATSA
immunity as a matter of law.” Three Justices disagreed on
this point (Justice Scalia, joined by Justice Thomas and
Justice Kagan) because, in their view, the factbound
questions were better left to the lower courts and because the
facts could be interpreted to support a finding for the
plaintiff.

The disposition of this case could have significant
ramifications for defamation law generally. Of particular
interest is the Court’s focus, in it materiality analysis, on the

“relevant” audience. That is, based on an objective standard,

Of particular interest is
the Court’s focus, in it
materiality analysis, on
the “relevant” audience.
That is, based on an
objective standard,

would the difference
between the actual facts
and the challenged
inaccuracy be a matter Denver, CO.
of consequence to
the relevant reader
or listener?

would the difference between the actual facts and the
challenged inaccuracy be a matter of consequence to the
relevant reader or listener?

As second point of interest for future cases flows from the
Court’s conclusion that Air Wisconsin is entitled to judgment
as a matter of law. Based on this decision, it may become
marginally easier for defamation defendants to obtain
dismissal or summary judgment. Even where three members
of the Court considered the facts to be susceptible of
supporting plaintiff’s claim, the majority concluded -— and,
therefore, the Court held — the case could be terminated as a
matter of law with judgment in favor of the defendant, Air
Wisconsin.

Jerrold J. Ganzfried is with the Washington D.C. office of
Holland & Knight LLP. He and Judith R.
Nemsick, with the firm’s New York City
office, filed an amicus curiae brief for DRI-
The Voice of the Defense Bar in support of
Air Wisconsin.  Petitioner Air Wisconsin
was represented by Jonathan F. Cohn, Peter
D. Keisler, and Eric D. McArthur of Sidley
Austin LLP in Washington D.C.; Donald
Chance Mark, Jr. of Fafinski Mark &
Johnson, P.A. in Eden Prairie, MN; and
David H. Yun of Jaudon & Avery LLP in
Respondent William L.
Hoeper was represented by Kevin K. Russell
and Thomas C. Goldstein of Goldstein &
Russell, P.C. in Washington, D.C.; Scott A
McGath and Jason P. Rietz of Overturf
McGath Hull & Doherty, P.C. in Denver,
CO; and Pamela S. Karlan and Jeffrey L. Fisher of The
Stanford Law School Supreme Court Litigation Clinic in
Stanford, CA.

An amicus curiae brief supporting Air Wisconsin was
filed by Robert Corn-Revere, Ronald G. London and Alison
B. Schary of the Washington, D.C. office of Davis Wright
Tremaine LLP, Rochelle L. Wilcox of the firm's Los Angeles
office, and Bruce D. Brown and Gregg P. Leslie of Arlington,
VA on behalf of The Reporters Committee for Freedom of the
Press and Fifteen News Media Organizations. An amicus
curiae brief supporting Air Wisconsin was filed by Gary L.
Bostwick, Jean-Paul Jassy and Kevin L. Vick of Bostwick &
Jassy LLP in Los Angeles, CA.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 8 February 2014

MLRC MediaLawLetter

Seventh Circuit Reinstates Trademark and
Publicity Claims Over Sports lllustrated Page

Supermarket’s Page Congratulating
Michael Jordan Ruled Commercial Speech

The Seventh Circuit this month held that a magazine page
designed by a Chicago-area supermarket to commemorate
Michael Jordan’s induction into the Basketball Hall of Fame
was commercial speech and potentially actionable. Jordan v.
Jewel Food Stores, Inc., No. 12-1992 (7" Cir. Feb. 19, 2014)
(Flaum, Skyes, Randa, JJ.).

The Court reinstated Jordan’s trademark and publicity
claims, which had been dismissed
by the trial court on First
Amendment grounds. The Court
wrote that “The notion that an
advertisement counts as

‘commercial’ only if makes an
appeal to purchase a particular
product makes no sense today, and
we doubt it ever did.”

Instead looking at the content
and context of the page, the Court
held it was “a form of image
advertising aimed at promoting the
Jewel-Osco brand.”

Background
In 2009, Sports Illustrated

published a special commemorative
issue to honor Michael Jordan on

The magazine page entitled “A Shoe In!” contains a pair
of basketball shoes with Jordan’s number 23, the store’s logo,
and the following message:

After six NBA Championships, scores of rewritten
record books and numerous buzzer beaters, Michael
Jordan’s elevation in the Basketball Hall of Fame was
never in doubt! Jewel-Osco
salutes #23 on his many
accomplishments as we honor a
fellow Chicagoan who was “just
around the corner” for so many

years.

“Just around the corner” was
part of the store’s slogan: “Good

things are just around the corner.”

Jordan sued Jewel-Osco in state
court, alleging the unauthorized use
of his name violated the Illinois
Right of Publicity Act, the Lanham
Act, the Illinois Consumer Fraud
and Deceptive Trade Practices Act,
and the common law tort of unfair
competition. Jewel-Osco removed
the case to federal court. (Jewel-

the occasion of his induction into
the Basketball Hall of Fame.
Publisher Time Inc. asked businesses to design pages paying
tribute to Jordan for the special issue.

Defendant Jewel-Osco, a Chicago-area supermarket
chain, designed a page for the issue. Time did not charge for
the page, instead, Jewel-Osco agreed to sell the
commemorative issue at its stores in a special display for
approximately three months.

Osco also filed a third-party suit
against Time for indemnification

and contribution.)
The district court held that the page was not commercial
speech. See Jordan v. Jewel Food Stores, No. 10 C 340,

2012 WL 512584 (N.D. Ill. Feb 15, 2012) (Feinerman, J.).
The court later granted summary judgment to Jewel-Osco,

(Continued on page 9)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/supervalu.pdf
http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/supervalu.pdf
http://ia600309.us.archive.org/7/items/gov.uscourts.ilnd.239514/gov.uscourts.ilnd.239514.198.0.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

February 2014

Page 9

(Continued from page 8)
holding that Jordan’s lawsuit was barred by the First
Amendment.

Analyzing whether the page was commercial speech, the
district court concluded that the page celebrated Jordan, the
page did not highlight the supermarket, and the logo merely
identified the speaker. Using part of the store’s slogan was
simply a “play on words.” “It is difficult to see how Jewel’s
page could be viewed, even with the benefit of multiple
layers of green eyeshades, as proposing a commercial
transaction.”

The district court also rejected Jordan’s claim that the
supermarket’s profit motive made the page commercial
speech. Anything done by a corporation presumably has a
profit motive, thus the economic motivation for speech is
insufficient to automatically make it commercial speech.
Finally, even if the page contained some commercial
elements, “that element is intertwined with and overwhelmed
by the message’s noncommercial aspects, rendering the page
noncommercial as a whole.” Citing Hoffman v. Capital
Cities/ABC, Inc., 255 F.3d 1180 (9th Cir. 2001).

Seventh Circuit Reverses

Reversing, the Court began by observing that whether
speech proposes a commercial transaction is only a starting
point in determining whether the speech is “commercial” for
First Amendment purposes.

We know from common experience that commercial
advertising occupies diverse media, draws on a
limitless array of imaginative techniques, and is often
supported by sophisticated marketing research. It is
highly creative, sometimes abstract, and frequently
relies on subtle cues. The notion that an advertisement
counts as “commercial” only if it makes an appeal to
purchase a particular product makes no sense today,
and we doubt that it ever did. An advertisement is no
less “commercial” because it promotes brand awareness
or loyalty rather than explicitly proposing a transaction
in a specific product or service. Applying the “core”
definition of commercial speech too rigidly ignores
this reality.

The Court found it clear that Jewel-Osco’s page had an
unmistakable commercial function: to enhance its brand in
the minds of consumers. The district court erred in looking at
whether the page invited readers to buy a specific product.
Instead, the page promotes brand loyalty and invites
consumers to buy whatever they need from their local Jewel-
Osco store.

The Seventh Circuit panel also faulted the district court
for finding that the use of defendant’s logo on the page
merely identified it as the speaker. This ignored the
significance of the logo — and the store slogan — as
advertising tools. A contrary holding, the Court explained,
would have “sweeping and troublesome implications for
athletes, actors, celebrities, and other trademark holders
seeking to protect the use of their identities or marks.”

The district court also erred in applying the “inextricably

intertwined” doctrine. That doctrine properly understood:

applies only when it is legally or practically impossible
for the speaker to separate out the commercial and
noncommercial elements of his speech. In that situation
the package as a whole gets the benefit of the higher
standard of scrutiny applicable to noncommercial
speech. But simply combining commercial and
noncommercial elements in a single presentation does
not transform the whole into noncommercial speech.

The Ninth Circuit in Hoffman simply got it wrong,
according to the panel. “[N]o law of man or nature prevented
the magazine from publishing a fashion article without
superimposing the latest fashion designs onto film stills of
famous actors.” Likewise, according to the Court, any
noncommercial elements in the Jewel-Osco page could have
been separated out. But how those non-commercial elements
can be published as protected speech remains a puzzle given
the Court’s encompassing view of “image advertising.”

The case was remanded to the district court to consider
the merits of the Lanham Act and related state law claims.

Michael Jordan is represented by Clay A. Tillack,
Frederick J. Sperling, and Sondra A. Hemeryck of Schiff
Hardin LLP in Chicago. Jewel is represented by Anthony
Richard Zeuli of Merchant & Gould P.C. in Minneapolis and
David E. Morrison and Oscar L. Alcantra of Goldberg Kohn
Ltd. in Chicago.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 10

February 2014

MLRC MediaLawLetter

Oklahoma Appeals Court Affirms
Dismissal of Libel in Fiction Claim

Plaintiff Can 't Draw Blood for
Same Named Character in Vampire Novels

In an apparent case of first impression in Oklahoma, an
appellate court has affirmed dismissal of a “libel in fiction”
claim. Bates v. Cast, No. 111739 (Okla. App. Dec. 5 2013).
The court ruled that plaintiff did not have an actionable claim
for defamation over a same-named character in a series of
vampire novels. The plaintiff also lost
her claims for invasion of privacy,
misappropriation of her name, false
light and intentional infliction of
emotional distress.

Background

Plaintiff Erin Bates, now in her late
20s, met defendant Phyllis Cast at the
high school in which Cast was a teacher
and Bates was a student. Bates also
worked for Cast as a personal assistant
for a time. Cast and her daughter,
Kristin Cast, co-authored a series of
books about “vampyres” published by
St. Martin’s Press. One of the
characters in the series is named Erin
Bates.

Bates sued the authors and St.
Martin’s Press for defamation and a

that the book character was about her. Bates also suggested
that the negative online comments showed the defamatory
sting of the statements about the character to her reputation.

The defendants also argued that the plaintiff could not
prove an essential element of her name misappropriation
claim: that the name of Erin Bates had
any inherent, intrinsic or commercial
value. Bates countered that alleging
value in her name was not required to
survive a motion to dismiss. The
defendants also argued that using Bates’
name for a fictional character was not so
extreme and outrageous to constitute
intentional infliction of emotional
distress.

The trial court granted a motion to
dismiss against all of Bates’ claims.

On Appeal

The Oklahoma Court of Civil
Appeals first noted that there is no
Oklahoma precedent about a claim of
defamation arising from a work of pure
fiction.

Under the Restatement (Second) of

variety of privacy claims. Plaintiff ~ The court ruled that plaintiff did not have  Torts, a plaintiff can be defamed by a
an actionable claim for defamation over a

alleged the book character was “of and
concerning” her because, among other vampire novels.
things, at a promotional event, Phyllis
Cast said that there was a real Erin Bates living in Tulsa and
that many of the characters were based on former students.
Bates also claimed she was injured by negative online
comments made by book fans about the vampire character.
Defendants argued that the Erin Bates character was
fictional and, as a matter of law, the statements regarding this
character could not be defamatory and an invasion of privacy.
Bates, however, argued that the promotional event showed

same-named character

work of fiction if the plaintiff is
sufficiently identified in the fictional
work, and a reasonable reader of the
work would understand the fictional character to refer to the
plaintiff. The Court noted that other jurisdictions have held
that plaintiffs in libel in fiction cases must show that, in
“viewing the work of fiction as a whole, the fictional
character depicts the plaintiff, and the test is whether a
reasonable reader would understand” that the depiction of the
fictional character was how the plaintiff conducted herself.

in a series of

(Continued on page 11)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://caselaw.findlaw.com/ok-court-of-civil-appeals/1654686.html

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

February 2014

Page 11

(Continued from page 10)

Here, though, the use of former students’ names for
characters and the online comments about the Erin Bates
character do not point to “plaintiff as the subject of scorn,”
the Court said. “Considering in its totality, defendants’
fictional work of fantasy about a school for vampyres,
populated by vampyre students, we are hard-pressed to say,
even viewing the evidentiary materials in the light most
favorable to plaintiff, that any reasonable reader would
conclude that the book’s fictional ‘Erin Bates’ character
actually depicts plaintiff conducting herself as depicted in the
book,” the Court wrote.

The Court also rejected the false light and emotional
distress claims. The novel’s subject matter is “utterly
fictitious and fantastic,” so there can be nothing so “utterly
false or outrageous” in the novel to support those claims.

Finally, the court agreed that Bates did not need to plead
value in her name to state a claim for misappropriation. But
her claim failed because no rational reader would conclude an
otherworldly book about vampires was a depiction of
plaintiff.

Plaintiff was represented by Daniel E. Smolen, Smolen,
Smolen & Roytman, P.L.L.C., Tulsa, OK. Defendants were
represented by Robert D. Nelon and Jon Epstein, Hall, Estill,
Hardwick, Gable, Golden & Nelson, P.C, Oklahoma City, OK.

Legal Frontiers
In Digital Media 2014

May 15th & 16th, 2014
Computer History Museum
Mountain View, CA

1.00 p.m. on May 16.
This year's conference will explore

o Digital Video Convergence

e Scraping Content

o Digital Media in the Age of NSA Surveillance
e Mobile Legal Issues

e Online Advertising & Privacy Regulations

e Venture Capital

With experts from entities including

Ventures * Twitter « Yahoo! * Yelp ¢ top law firms

Computer History Museum

The seventh annual conference on emerging legal issues surrounding digital publishing and content distribution
A Joint Conference of Media Law Resource Center / The Berkeley Center for Law & Technology

The conference explores emerging legal issues surrounding digital content in today's multi-platform world. The
Conference will feature six sessions running from 1:00 p.m. on May 15, with an early evening reception, through

AppNexus * EFF « Huffington Post * LiveRamp, Inc. * LUMA Partners  Microsoft « Twitter « TiVo « Tribune Digital

Registration and More Information Available at medialaw.org

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



http://www.medialaw.org/component/k2/item/2120

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 12

February 2014

MLRC MediaLawLetter

California Court Applies Anti-SLAPP Statute
In Case Arising From Reader Comments

By Matthew L. Schafer

In a published opinion, the California Court of Appeal for
the Fourth District affirmed the striking, under the state’s anti
-SLAPP statute, of a lawsuit against the Orange County
Register that arose from a back-and-forth between two
readers who posted comments to a Register article. Hupp v.
Freedom Commc’ns, Inc., 221 Cal. App. 4th 398, 163 Cal.
Rptr. 3d 919 (2013).

The opinion appears to be only the second of its kind in
California, reaffirming that website hosts can obtain dismissal

of claims arising from third party comments under the state’s
anti-SLAPP statute. (The other is Wong v.
Tai Jing, 189 Cal. App. 4th 1354 (2010),
where the court held that the website Yelp,

Unlike in many cases brought against online commenters,
who often post anonymously, the plaintiff knew Mr. Bishop’s
identity. Mr. Bishop made the comments to the Register’s
website by using its embedded “Facebook Comments”
plugin, where users can make comments to news articles after
signing into Facebook. Because Facebook has a “real name”
policy for its users, the name and photo of “Mike Bishop”
was reflected with each of his posts. Mr. Hupp was still
forced to subpoena Facebook, however, to obtain Mr.
Bishop’s address for service of process, which he
successfully did.

Mr. Hupp then sued Mr. Bishop for
invasion of privacy, violating the User
Agreement, intentional infliction of

The opinion appears

which hosted a negative review about the
plaintiff dentist, was entitled to the anti-
SLAPP statute’s protections).

Background

The plaintiff, Paul Hupp, filed his
complaint against both the Register and a
fellow Register reader, Mike Bishop, who
engaged in the “comment war” with Mr.
Hupp. Mr. Hupp and Mr. Bishop both
posted comments, along with several others, to a Register
story about the propriety of Orange County’s public pensions.
The two men disagreed with each other, and the online
argument between them escalated. According to Mr. Hupp,
Mr. Bishop levied “personal attacks” at him and posted
private information about him in violation of the Register’s
User Agreement. He complained about Mr. Bishop asking
him if he was “a vexatious litigant” and if he would “abuse
our courts for [his] own purposes,” among other comments.
As an example of what he meant, Mr. Bishop posted a link to
another website containing a Ninth Circuit brief Mr. Hupp
had filed calling several judges “ass clowns,” “bitches,” and

“cock suckers.”

to be only the second

of its kind in California,

reaffirming that website
hosts can obtain

dismissal of claims
arising from third party

comments under the

state’s anti-SLAPP

emotional distress, and negligence. He
asserted the same claims against the Register
for allegedly refusing to remove the
comments (which refusal he said also
violated the User Agreement), and added a
claim for fraud contending that the
Register’s User Agreement, which prohibits
certain kinds of posts, fraudulently induced
him into posting on the website.

Anti-SLAPP Motion to Strike

The Register filed a special motion to strike under
California’s anti-SLAPP statute, which provides for early
dismissal and attorney’s fees in cases arising from a
defendant’s conduct “in furtherance of [its] right of . . . free
speech” on a matter of public interest. See Cal. Civ. Proc.
Code § 425.16(b)(1).

It argued that its conduct in publishing a story about
public pensions and hosting reader comments that discussed
that issue, and the issue of vexatious litigants, qualified for
the anti-SLAPP statute’s protection — no matter how Mr.
Hupp labeled his claims — because it facilitated free speech

(Continued on page 13)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.courts.ca.gov/opinions/documents/E057390.PDF
http://www.courts.ca.gov/opinions/documents/E057390.PDF

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter February 2014

(Continued from page 12)

and the exchange of ideas and opinions on the Internet. In
support, the Register filed lengthy docket sheets and two
federal court orders adjudicating the plaintiff a vexatious
litigant. The court agreed with the Register, holding that
“[m]aintaining a forum for discussion of issues of public
interest is a quintessential way to facilitate [free speech]
rights.” Hupp, 221 Cal. App. 4th at 405, 163 Cal. Rptr.
3d at 924.

The court then went on to dismiss the action because Mr.
Hupp could not establish a probability of prevailing on the
merits as required by the statute. Citing Barrett v. Rosenthal,
40 Cal. 4th 33, 51 Cal. Rptr. 3d 55 (2006), the court held that
Section 230 of the Communications Decency Act “prohibits
‘distributor’  liability for Internet publications” and
“completely bars this type of lawsuit against an Internet
publisher.” In reaching this conclusion, the court implicitly
rejected Mr. Hupp’s argument that because his action was
fundamentally one for “contract/quasi contract,” it did not
“arise from speech” as required for the anti-SLAPP statute to
apply and did not “treat” the Register as a “publisher” as
would be required for the Register to be entitled to Section
230 immunity.

The court’s holding is noteworthy given the apparent
tension between its two fundamental holdings. On the one
hand, the court concluded that the Register was acting in
furtherance of its constitutional free speech rights in
connection with a public issue, thus satisfying the first prong
of the anti-SLAPP analysis. On the other hand, the court held
that, because the challenged speech was posted by a third
party, and not the Register itself, the newspaper was entitled
to protection under Section 230. The court was untroubled by
this tension, however, properly recognizing that the liberty of
circulation is as fundamental to exercising the right of free
speech as the speech itself.

The Register obtained an award of its attorneys’ fees
against Mr. Hupp under the anti-SLAPP statute’s fee-shifting
provision. Mr. Hupp’s appeal of that award is pending.

Freedom Communications, Inc., the publisher of the
Orange County Register, was represented in this matter by
James E. Grossherg and Ashley I. Kissinger of Levine
Sullivan Koch & Schulz, LLP, who were assisted by law clerk
Matthew L. Schafer. The plaintiff represented himself.

MediaLawLetter Committee

Michael Berry, Co-Chair
Russell T. Hickey, Co-Chair
Dave Heller, Editor
Robert D. Balin
Katherine M. Bolger
Robert J. Dreps
Judith Endejan
John Epstein
Rachel E. Fugate
Michael A. Giudicessi
David Hooper
Leslie Machado
Michael Minnis
Deborah H. Patterson
Bruce S. Rosen

Indira Satyendra

Interested in joining the Committee?
Write medialaw@medialaw.org
or visit www.medialaw.org

RETURN TO TABLE OF CONTENTS

Page 13




For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 14

February 2014

MLRC MediaLawLetter

California Appeals Court Affirms Denial
of Celebrity Website’s SLAPP Motion

Court Reinstates Publicity Claims

The California Court of Appeal affirmed the denial of an
anti-SLAPP motion made by celebrity website X17 seeking
to strike defamation and privacy claims over videotaping
Lindsey Lohan and plaintiff, Lohan’s sobriety coach. Dice v.
X17, Inc., B243910 (Cal. App. Jan. 10, 2014) (unpublished).
The court held there was sufficient evidence to show that the
video falsely suggested the parties engaged in a drug
transaction to withstand a motion to strike. The Court also
reinstated plaintiff’s right of publicity claim, finding evidence

of knowing falsity sufficient to overcome defendant’s
newsworthiness defense.

Background

There was sufficient

Plaintiff Peter Dice is actress Lindsey

infliction of emotional distress. Defendants moved to strike
under California’s anti-SLAPP statute.

In considering the anti-SLAPP motion, the trial court first
concluded that the publication was a matter of a public
interest because it involved possible drug use by a celebrity.
The court held that plaintiff was a private figure.
“Approaching Lindsay Lohan on a busy public street, in front
of paparazzi, with a bag containing a crystalline substance
can be fairly characterized as a regrettable decision—but not
one which transformed plaintiff into a limited public purpose
figure (or the rare ‘involuntary’ limited public purpose
public figure).””

There was sufficient evidence that the
defendants were negligent in their
publication for the defamation claim to

evidence to show that the

Lohan’s sobriety coach. Defendant X17 is a
celebrity news and gossip website.
Photographers affiliated with X17 shot video
of Lohan outside of a WVenice Beach
restaurant sitting on a bench with Brice and
another man. The video shows the men
studying and exchanging a small plastic bag;
and later Lohan handing another man
something which he puts in his pocket. The
video records the photographers saying the
words “cocaine” and “droga” while they
were recording the transaction.

X17 published the video and still
photographs with the statements, “Lindsay Lohan Makes
Purchase in Venice,” “Lindsay makes purchase on the street
in  Venice,” and “EXCLUSIVE VIDEO—LINDSAY
LOHAN MAKES A PURCHASE ON VENICE STREET.”
The accompanying article also stated that, “At one point,
Lindsay can be seen taking a bag from a friend. Her friend
checks out the contents of the bag and eventually, Lindsay
takes a different bag from another guy and hands over the
cash to pay for it.”

The bag did not contain drugs but “healing crystals.”

Dice sued X17 and its owner, Francois Navarre, for
defamation, violation of his right of publicity and intentional

video falsely suggested

the parties engaged in a

drug transaction .... The
Court also reinstated

proceed, but the court dismissed plaintiff’s
publicity claim under the newsworthiness
defense.

Anti-SLAPP Appeal

plaintiff’s right of
publicity claim, finding
evidence of knowing
falsity sufficient to
overcome defendant’s
newsworthiness defense.

The California Court of Appeal affirmed
the denial of the anti-SLAPP motion and
also reinstated the right of publicity claim.

First, the Court agreed that Dice was a
private figure. While it was foreseeable that
he would be photographed in the ambit of
his celebrity client, ‘“his conduct in
approaching her and handing her companion a small plastic
bag, however, does not show an attempt to influence the
resolution of a public controversy or voluntarily invite
attention and comment regarding a public controversy.
Instead, Dice wants no part in any public controversy
concerning Lohan and drug use and never sought to influence
public opinion on the subject.”

The court further concluded that the words “cocaine” and
“droga” on the recording were statements of fact not
questions. While “cocaine” was stated in an inquisitive
manner, “droga” was repeated without such a tone and
(Continued on page 15)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.courts.ca.gov/opinions/nonpub/B243910.PDF
http://www.courts.ca.gov/opinions/nonpub/B243910.PDF
http://www.x17online.com/

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

Page 15

February 2014

(Continued from page 14)

suggested a statement of fact. Thus plaintiff could have been
defamed by the alleged factual assertion that he was involved
in an illegal drug purchase.

Reinstating the right of publicity claim, the Court agreed
that Dice’s claim for violation of publicity rights arose from
protected activity and that discussion of criminal activity is
generally always a matter of concern to the public. But the
court held that Dice showed a probability of prevailing on the
claim. He presented sufficient evidence to overcome the
news exception for liability for violating publicity rights with
evidence that defendants published the statements knowing

they were false or with reckless disregard for their truth or falsity.

“The video recording, viewed in its entirety, arguably
provides no reasonable support for the statement that Lohan
made a purchase or, specifically, that she purchased illicit
drugs either from the man in the cap or from Dice,” the Court
concluded. “We conclude that the video recording itself is
evidence that the statements made in the recording and the
article were published with reckless disregard for their truth
or falsity.”

The plaintiff is represented by the Law Offices of James R.
Balesh. Christopher W. Alredge and John Tehranian
represent the defendants.

Media Law Resource Center
and

University of Miami

School of Communication
and School of Law

March 10, 2014
University of Miami

LEGAL ISSUES CONCERNING
HISPANIC AND LATIN AMERICAN MEDIA

The Conference will provide lawyers from North America and Latin America a unique opportunity to meet and
educate one another on the issues that arise in cross-border content creation, newsgathering and distribution.

Opening Speaker: Myriam Marquez
Editor of el Nuevo Herald

Cross Boder Libel, Privacy and Newsgathering Issues

Lunch Speaker: Isaac Lee
President of News for Univision Communications Inc. and CEO Fusion

Cross Border Licensing and Distribution
Hispanic and Spanish-Language Advertising Platforms
After Conference Reception

Sponsored by The McClatchy Foundation, Miami Herald and el Nuevo Herald

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



http://www.medialaw.org/component/content/article/10/236-legal-issues-concerning-hispanic-and-latin-american-media-

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 16 February 2014 MLRC MediaLawLetter

Video Camera Operator Shown in Porn
DVD Wins Right of Publicity Claim
But Damages Limited to $1,000

The Hlinois Appellate Court ruled that a plaintiff, who filmed and edited porn DVDs, is entitled only to a statutory
award of $1,000 because he did not establish that the profits earned from that adult material derived from the
unauthorized use of his image. Doe v. Flava Works, Inc., No. 1-12-1491 (lll. App. Ct. Feb. 4, 2014).

Background

In 2005, the plaintiff worked as a video camera operator, videographer and video editor on a production of two adult
DVDS. The plaintiff’s face, body and voice appeared in the footage while he was acting in the capacity of a camera
operator and director. The plaintiff asserted that he never gave the defendants permission to use his likeness or voice,
including footage of his face and body, in the DVDs.

The plaintiff said the defendants violated Illinois’ Right of Publicity Act because the DVDs included his likeness and
his voice without his consent and were used for commercial purposes. The plaintiff also claimed that his privacy was
violated by the public disclosure of a private fact: his occupation in the adult film industry.

The plaintiff had sought approximately $70,000 in damages based upon the profits made from the DVD sales, as
well as punitive damages. The plaintiff did not seek actual damages.

During a bench trial, the trial judge found that the Right of Publicity Act was violated by the inclusion of the
plaintiff’s voice and images, but that the plaintiff was only entitled to nominal damages. The judge also said she was
“‘hard-pressed to say the plaintiff prevailed by getting a thousand dollars,”” and, in her discretion, attorney fees
should not be awarded.

On Appeal

In an unpublished decision, Justice John B. Simon, writing on behalf of the court, held that the trial court did not err
by limiting plaintiff’s recovery under the Right of Publicity Act.

One of the ways that the Act makes parties liable is for “‘profits derived from the unauthorized use,”” Judge Simon
said. But under the statute’s plain language, a plaintiff is only entitled to profits from the unauthorized use of his or her
image or likeness, not “profits derived from a product in which the unauthorized use is found. As such, the plaintiff was
required to establish a connection between the DVD profits and the improper use of his identity and show that the DVD
profits were directly attributable to the unauthorized use of his image.”

Separately, the court held that the trial court did not abuse its discretion by denying the plaintiff and his counsel
attorney fees. A prevailing party is not automatically entitled to receive attorney fees. “While plaintiff is technically the
prevailing party in this case, he has only achieved de minimis success,” the court said. “Plaintiff has not proved that he
suffered any actual damages from the use of his identity or that defendants derived any profits from the
unauthorized use.”

The court also rejected the defendants’ appeal of their unsuccessful motion for a directed verdict, finding they
waived that issue by presenting evidence in support of their defense after the trial judge ruled against them.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.state.il.us/court/R23_Orders/AppellateCourt/2014/1stDistrict/1121491_R23.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

February 2014

Page 17

Defamation and Privacy Suit Over “Double
Dipping” Doctor Headline Dismissed
Reports Were True; Subject Matter Not Private

By Natalie Spears and Kristen Rodriguez

The Circuit Court of Cook County recently granted a
motion to dismiss a defamation, false light, tortious
interference with business relationships, and publication of
private facts complaint brought against the Chicago affiliate
of NBC, The Chicago Sun-Times, and the Better Government
Association (“BGA”) by the former Chief of Orthopedic
Surgery at a public Cook County hospital. Kapotas v. BGA,
No. 12 L 09864 (lll. Cir.)

Background

The case, involved a series of reports in which the
defendants exposed that the plaintiff had continued to receive
paychecks via direct deposit while he was supposed to be on
an unpaid leave. The County admitted that the $100,000 in
overpayments were a “clerical error.” Plaintiff alleged that
he was unaware of the payments and that he promptly
refunded the money to the County when it was brought to
his attention.

The defendants reported these facts in a series of
broadcasts and articles that were titled “Cook County Doc
Gets Big Payout For No Work” and “Cook County Doctor
Overpaid $80,000 While On Leave.” Subsequently, after the
Illinois Inspector General reviewed the circumstances
surrounding the overpayments, NBC and BGA did a follow
up broadcast and posted an article titled “Double Dipping
Doctor Still on Inspector General’s Radar.”

In his lawsuit, plaintiff alleged that defendants had
defamed him and placed him in a false light by accusing him
of theft and embezzlement, and by insinuating he was
involved in a scheme to defraud the County. Plaintiff further
claimed that as a result of the reports, a recruiter for another
hospital did not offer him an interview and that he no longer
could expect business relationships to form with patients or
future potential employers. Finally, plaintiff claimed that the
articles disclosed “private facts” regarding his salary and the
payroll at the County Hospital.

Motion to Dismiss Granted

In an extensive order granting the defendants’ motion to
dismiss, Judge Daniel T. Gillespie agreed with defendants
that based on plaintiff’s own allegations, all of the articles’
statements were in fact true, concluding that “Plaintiff’s own
inferences from the true statements in the news articles do not
transform them into false statements actionable as
defamation.”

The court also adopted defendants’ additional arguments
that the articles did not impute that plaintiff had committed a
crime or that he lacked ability or integrity in his profession,
as required to state a claim for defamation per se under
Illinois law. The court went further to find that the “double
dipping” reference in the headline of one of the articles, when
read in conjunction with the remainder of the article, also
could be innocently construed as “a figurative way to
summarize the content regarding overpayment to the
Plaintiff.”

As for the remainder of the claims, the court dismissed the
false light allegations because plaintiff “failed to allege the
most basic element of [the claim]: that the statement was
false.”

The truthfulness of the articles also led the court to
dismiss the tortious interference claim because the claim was
based solely on the alleged defamatory statements.

Finally, the court dismissed the publication of private
facts count because as a public employee, the plaintiff’s
salary was public information, and because the “financial
dealings of a government institution are of legitimate public
concern” and not “private matters.”

Kapotas has filed a notice of appeal.

Natalie J. Spears, and Kristen C. Rodriguez, of Dentons
in Chicago, represented NBC and BGA. Erik Bierbauer of
NBCUniversal also represented NBC. The Chicago Sun-
Times was represented by Damon Dunn and Seth Stern, of
Funkhouser Vegosen Liebman & Dunn in Chicago. Plaintiff
James Kapotas was represented by Scott Larsen of Chicago.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/kapotas.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 18 February 2014 MLRC MediaLawLetter

Court Dismisses Dentist’s Defamation Case
on Statute of Limitations and Truth Grounds

By Matthew L. Schafer
In an order issued in January, a Denver District Court judge dismissed claims against KMGH-TV arising from the
posting online of a news report discussing medical files found strewn about a local parking lot. See Order Granting
Defendant Scripps Media Motion to Dismiss, Larscheid v. Scripps Media, Inc., No. 13-cv-33746 (Colo. Dist. Jan. 13,
2014). The court found that plaintiff’s defamation claim was time barred and dismissed the other tag-along claims

because “even when viewed in the light most favorable to Plaintiff, the Complaint fail[ed] to sufficiently allege that the
report was false.”

A dentist, Daniel Larscheid, filed the complaint against KMGH-TV after it reported that confidential patient records
from Larscheid’s former dental office were found scattered by a grocery store’s dumpster. According to Larscheid, who
had sold his dental practice prior to the incident, the report falsely implied that he had been negligent in storing his
records and was the subject of a police investigation into the incident. He asserted claims for defamation, disparagement,
outrageous conduct, and intentional interference with prospective economic advantage. He also filed a motion for a
preliminary injunction to force KMGH-TV to remove the online version of the report from the TV station’s website.

KMGH-TV moved to dismiss the defamation claim on the ground that it was barred by Colorado’s one-year statute of
limitations for such claims. The station argued that because the defamation claim was barred, the remaining claims, all of
which stemmed from the report, should similarly be barred. KMGH-TV also argued that the report was both true and
privileged as a fair report of an ongoing law enforcement investigation.

The court held that the defamation claim was barred by the statute of limitations. Citing Pippen v. NBCUniversal
Media, LLC, 734 F.3d 610, 615 (7th Cir. 2013), the court rejected Larscheid’s argument that the availability of the report
online amounted to a recurring publication and held that the single publication rule applied. The court also rejected
Larscheid’s argument that he did not discover the extent of his injury until less than a year before he filed suit when he
allegedly discovered he was unable to obtain employment. Even if Larscheid failed “to fully comprehend the extent of
the injury” until long after publication, the court explained, such uncertainty does not toll the statute of limitations when a
plaintiff is aware of the challenged statements at the time of publication.

The court went on to hold that Larscheid’s tag-along claims were not subject to the one-year statute of limitations for
libel claims, but nonetheless found that, construed in a light most favorable to the plaintiff, the report was true and,
therefore, the tag-along claims were barred by the First Amendment. “The news report did not state that police were
investigating Plaintiff; rather it stated that the police were investigating how the documents came to be dumped in
public.” As such, the court held, it could not form the basis of a disparagement claim. The court then dismissed the
outrageous conduct and tortious interference claims “because they [were] predicated on the publication of constitutionally
protected statements.” Citing New York Times, Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 269 (1964). The court did not reach the
fair report argument.

KMGH-TV filed an application for mandatory attorney fees under 8 13-17-201, C.R.S., which allows defendants to
recover reasonable attorney fees in an action arising from alleged injuries to a person as the result of a tort where such an
action is dismissed prior to trial under Rule 12 of the Colorado Rules of Civil Procedure. The plaintiff intends to appeal
the district court order dismissing his complaint.

Scripps Media, Inc. d/b/a KMGH-TV was defended in this matter by Steven D. Zansberg, Ashley 1. Kissinger and
Matthew L. Schafer of Levine Sullivan Koch & Schulz, LLP. The plaintiff was represented by Steven A. Klenda, Esqg. of
Adroit Advocates, LLC.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/larscheid.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

February 2014

Page 19

Third Circuit Affirms False Light Damage
Award Over Medical Association Newsletter

The Third Circuit affirmed a $196,000 false light damage
award in favor of a medical doctor over a report in the
American Association of Orthopaedic Surgeons newsletter
reporting on a grievance proceeding against the plaintiff.
Graboff v. American Academy of Orthopaedic Surgeons, No.
13-2229 (3d Cir. Feb. 20, 2014) (Jordan, Vanaskie,
Greenberg, JJ.).

In a published non-media private figure decision, the
Court affirmed the jury verdict which found the article was
not false, but portrayed plaintiff in a false light and awarded
damages. Rejecting defendant’s argument that the verdict
was inconsistent, the Court reasoned that the verdict form
reflected the jury’s conclusion that plaintiff was either
defamed or placed in a false light because the article omitted
facts and therefore harmed plaintiff.

Background

The plaintiff is a California-based orthopaedic surgeon
who also serves as an expert witness in medical malpractice
cases. This case arose out of plaintiff’s agreement to act as
an expert witness for The Colleran Firm, a Philadelphia
medical malpractice law firm. Plaintiff submitted a
preliminary draft report that was used in litigation without
plaintiff’s approval. Plaintiff was later accused of violating
professional standards because of an incomplete analysis in
his draft expert report. He was suspended from the American
Academy of Orthopaedic Surgeons (AAOS), and the grounds
of the suspension were reported in the association’s
member newsletter.

Plaintiff sued the AAOS for a variety of claims, including
defamation and false light. Those two claims ultimately went
to trial. The gist of plaintiff’s case was that the AAOS
newsletter falsely implied he gave false and inaccurate
court testimony.

The jury verdict form included the following questions
and answers:

1) Did plaintiff prove that the statements in the newsletter
about him were false? NO.

2) Did the newsletter portray plaintiff in a false light? YES.

3) Did AAOS act in reckless disregard of the truth or
portray plaintiff in a false light? YES.

4) Did plaintiff prove that the statements in the newsletter
that were false or portrayed him in a false light caused him
harm? YES.

The jury then awarded $196,000 in damages for injury
and loss of business. The trial court treated the verdict as a
false light award and denied defendant’s post-trial motion for
judgment as a matter of law or for INOV.

On appeal from these post-trial motions, the AAOS
argued the verdict was internally inconsistent because the
jury’s finding that the publication was not false contradicted
the jury’s finding that the article portrayed plaintiff in a
false light.

Third Circuit Decision

The Third Circuit held the verdict was not inconsistent
and could have supported either a false light or defamation
award under a libel by implication theory. To this extent, the
trial court erred by treating the judgment as solely for false
light, though the error was harmless.

The Court held that under Pennsylvania law literally
accurate statements may be actionable in defamation “where
the implication of the communication as a whole is false.”
Similarly in false light, a plaintiff can establish falsity by
showing that a defendant “selectively printed or broadcast
true statements or pictures in a manner which created a false
impression.”

In troubling dicta, the Court also observed that a jury
instruction placing the burden of proving truth on defendant
was proper. MLRC understands that the instruction was
agreed to by defendant, which did not argue that the burden
of demonstrating falsity in this case is properly placed on the
plaintiff given the public interest in medical grievance
proceedings pursuant to Hepps v. Philadelphia Newspapers,
Inc., 475 U.S.767 (1986).

Plaintiff was represented by Clifford Haines and Lauren
Warner, Haines & Associates, Philadelphia, PA. Defendant
was represented by Daniel Rhynhart and Christopher Guth,
Blank Rome, Philadelphia, PA.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www2.ca3.uscourts.gov/opinarch/132229p.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 20

February 2014

MLRC MediaLawLetter

Teacher’s Libel Suit Over
‘Sexual Predator’ Label Dismissed
Arbitrator’s Disciplinary Ruling Not the Last Word on Truth

In a case the presiding judge said never should have been
brought, a teacher listed in a news article as one of a number
of “sex predators” allowed to keep working in New York
City schools was not defamed as a matter of law. Rosado v.
Daily News, L.P., No. 157674/13 (N.Y. Sup. Jan. 31, 2014).
The judge also ruled that an arbitrator’s finding that the
plaintiff did not act in a “sexual manner” was not binding on

journalists for purposes of plaintiff’s defamation suit.

Background

The New York Daily News published an article on June
23, 2013, titled, “Sex predators remain in NYC schools
thanks to discipline system, group finds,” and subtitled,
“Many school workers busted for creepy behavior have been
able to hang onto their jobs because of a cumbersome
disciplinary process, says statewide group, the Parents
Transparency Project.” Plaintiff Peter Rosado was one of the
teachers named in the story.

Three female students complained about inappropriate
conduct by Rosado, a math teacher at a Bronx school. The
article reported that “he was accused of tickling kids, rubbing
their legs and bizarrely telling one girl, ‘I slept with your
mother last night.”

The special commissioner for investigations for the New
York City School District substantiated allegations that
Rosado had inappropriately touched as well as made
inappropriate comments to the students. The commissioner
recommended Rosado be fired.

An arbitrator with the authority to discipline Rosado
sustained the allegations that he had touched the hair of
female students. The arbitrator concluded that it was an
unwelcome sign of affection and that it continued even after
students told Rosado to stop.

But the arbitrator also concluded that Rosado did not act
in a sexual manner. The arbitrator did not terminate Rosado
because of his contrition and a finding that the teacher was

“very unlikely” to act that way again. However, the arbitrator
fined Rosado $10,000 for engaging in “misconduct serious

enough to warrant discipline.”

Motion to Dismiss

Judge Arthur F. Engoron agreed with the newspaper that
plaintiff’s complaint must be dismissed as a fair and true
report of an officially proceeding, because the headline was a
“fair index” of the entire article, and because the term “sexual
predator” is a non-actionable statement of opinion.

The plaintiff pointed out that the arbitrator found that he
did not act in a sexual manner, but the defendants countered
that the entire point of the article was that the arbitration
system allows teachers who engage in “creepy” behavior to
remain in classrooms.

The judge said the opinion of the arbitrator was not
binding on the newspaper, considering plaintiff’s misconduct
in touching female students. “The arbitrator had the final
word in the disciplinary hearing; but his finding is not
binding on journalists, who, in fact, did not mischaracterize
his conclusions,” Judge Engoron said.

While it is problematic to imply that Rosado is a sexual
predator and “one can feel sorry for what happened to him,” a
newspaper is permitted some drama in headlines, as long as
they a fair index of the article in its entirety. “‘Sex Predators’
surely is more dramatic than delicate, and meant to grab the
reader’s attention, but that is exactly what the case law allows.”

The judge also concluded the disciplinary proceeding was
an official matter, so the allegations in the underlying
proceeding were privileged. The newspaper’s account was a
fair and true report of that proceeding under the case law’s
“unexacting standard” for fair reports composed in good faith
under deadline.

The Daily News was represented by Matthew A. Leish,
vice president and assistant general counsel. Rosado was
represented by Kushnick Pallaci of Melville, NY.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/rosado.pdf
http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/rosado.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

February 2014

Page 21

Climate Scientist’s Libel Suit
Over Criticism Survives Motion to Dismiss
Column Could Reasonably Be Read to Accuse Plaintiff of Fraud

A high profile libel suit filed by climate scientist Michael
Mann against global warming skeptics survived a motion to
dismiss. Mann v. National Review, No. 2012 CA 8263 B
(D.C. Sup. Jan. 22, 2014). The D.C. Superior Court denied a
motion to strike the complaint under the District’s anti-
SLAPP statute, or for failure to state a claim, finding that
reasonable readers could find plaintiff was accused of
engaging in fraudulent research which “can be proven true

or false.”

Background

Michael Mann is a Professor of Meteorology at Penn
State. After email exchanges between climate scientists were
leaked to the public, the University investigated and cleared
Mann over allegations that he had manipulated climate data.

At issue is a blog post by Rand Simberg of the
Competitive Enterprise Institute and its subsequent
republication in a National Review blog post by conservative
columnist Michael Steyn.

Simberg characterized the Penn State investigation as a
“whitewash” and analogized it to Penn State’s in-house
investigation over the Jerry Sandusky child molestation
scandal. Simberg wrote:

Mann could be said to be the Jerry Sandusky of
climate science, except that instead of molesting
children, he has molested and tortured data in the
service of politicized science that could have dire
economic consequences for the nation and planet.

Michael Steyn later reprinted this comment and added:

Not sure I’d have extended that metaphor all the way
into the locker-room showers with quite the zeal Mr
Simberg does, but he has a point. Michael Mann was
the man behind the fraudulent climate-change “hockey
-stick” graph, the very ringmaster of the tree-ring circus.

Mann sued National Review, Steyn, CEI, and CEI’s Rand
Simberg for defamation. The first complaint survived a
motion to dismiss last year in a decision by D.C. Superior
Court Judge Natalia Combs Greene. Mann amended his
complaint to add claims for libel per se against all the
defendants. Defendant moved to dismiss under the D.C. anti-
SLAPP statute, and or for failure to state a claim.

Motion to Dismiss Denied

Denying the motions, Judge Frederick H. Weisberg noted
that some of the statements, including the comparison of
plaintiff to Jerry Sandusky, are opinion and/or rhetorical
hyperbole.

But “Accusing a scientist of conducting his research
fraudulently, manipulating his data to achieve a
predetermined or political outcome, or purposefully distorting
the scientific truth are factual allegations. They go the heart
of scientific integrity. They can be proven true or false.”

A reasonable reader, including those not within the
scientific community, could interpret the statement, and its
republication in the National Review, “as an allegation that
Dr. Mann had committed scientific fraud, which Penn State
University then covered up, just as some had accused the
University of covering up the Sandusky scandal,” the judge
further noted. In addition to republishing Simberg’s post,
Steyn himself described Mann as “the man behind the
fraudulent climate-change ‘hockey-stick’ graph.”

The National Review is represented by James B.
Moorhead, Michael A. Carvin, Shannen W. Coffin, Molly
Bruder-Fox, Thomas M. Contois, Anthony J. Dick, and
Christopher Moeser of Steptoe & Johnson. Competitive
Enterprise Institute and Rand Samberg are represented by
Mark 1. Bailen, Bruce D. Brown, Andrew Grossman and
David B. Rivkin Jr. of BakerHostetler. Marc Steyn is
proceeding pro se. Mann is represented by Peter Fontaine,
Bernard Grimm, Catherine Rosato Reilly and John B.
Williams of Cozen O’Connor.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.washingtonpost.com/news/volokh-conspiracy/wp-content/uploads/sites/14/2014/01/MannvNR-1-22.pdf
http://www.openmarket.org/2012/07/13/the-other-scandal-in-unhappy-valley/
http://www.nationalreview.com/corner/309442/football-and-hockey-mark-steyn

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 22 February 2014 MLRC MediaLawLetter

New Hampshire Reverses Blogger’s Conviction
for Recording Calls to Police, School Officials

The New Hampshire Supreme Court reversed a blogger’s conviction for violating that state’s wiretapping law for
recording without permission his calls to two school officials and a police official. New Hampshire v. Mueller, No.
2012-644 (N.H. Feb. 11, 2014).

Background

Blogger Adam Mueller, the founder of Copblock.org, was convicted of violating New Hampshire’s wiretapping
law for recording without permission calls to two school officials and a police official over an incident at a high
school involving a student and a police officer. The defendant videotaped himself making the calls and posted them
on the blog without asking the officials for their consent or without informing them that he was recording the
conversations.

Mueller was convicted of three counts of felony wiretapping. Mueller represented himself at trial.

On appeal, Mueller argued that the trial court incorrectly instructed the jury on the
mental state needed for a conviction. The trial judge instructed that the felony

wiretapping statute requires a mental state of “purposely.” While Mueller, who The New
represented himself at trial, did not object to the jury instruction on mens rea, he said on Hampshire
appeal that it was in plain error. The statute specifically identifies “willfully” as the Supreme Court
applicable mental state. held that

Prosecutors agreed that the jury was incorrectly instructed, but argued that the wiretapping
evidence would have permitted the jury to infer that the defendant did know his instruction

recordings were unlawful, and therefore the incorrect jury instruction did not affect the was plain
outcome of the trial. error.

Supreme Court Reverses

The New Hampshire Supreme Court held that wiretapping instruction was plain error. Under the instruction, the
state did not have to “prove that the defendant was either aware or recklessly ignored the fact that recording the
conversations without consent was against the law, the very proof that was required in order to establish that he
acted willfully,” the court said.

The defendant did have the conscious object to record the conversations without the consent of his counter-
parties. But there was minimal evidence whether the defendant knew or was recklessly ignorant of the fact that his
conduct was unlawful, the court opined.

Substantial rights were affected by the erroneous jury instruction, the court also concluded. There was a “very
real prospect” that the defendant would have been found innocent because “the evidence of the defendant’s willful
mental state at the time he recorded the conversations was far from overwhelming.”

New Hampshire was represented by Lisa L. Wolford of the Attorney General’s office. Mueller was represented by
the Law Office of Brandon D. Ross, PLLC.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.courts.state.nh.us/supreme/opinions/2014/2014010mueller.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

February 2014

Page 23

Florida Court Upholds A Constitutional Right
to Public Records in Criminal Court Proceedings

By Jennifer A. Mansfield

In November, 2013, Morris Publishing Group LLC, d/b/a
The Florida Times-Union (“The Florida Times-Union”), and
Multimedia Holdings Corporation and Gannett River States
Publishing Corporation, d/b/a WTLV/WJXX First Coast
News ("First Coast News") sought to intervene in the State’s
prosecution of Michael Dunn. The case involved the murder
trial of Dunn, a white male, who shot a black teenager in
Jacksonville, Florida, during a dispute about loud rap music.

Florida has a long history of open public records, with
case law affirming the public’s right to public records going
back to 1906. The Florida legislature first enacted the Public
Record Act in 1967, and that right was later elevated to a
constitutional right in Article I, section 24(a)
of the Florida Constitution. Under the
Public Records Act, once the State releases
discovery to a criminal defendant, the
materials become public records subject to
disclosure upon request.

After jail-house letters were released by
the State in compliance with Florida’s Public
Records Act, and then reported in the local
media, the trial judge sua sponte entered an
order requiring that all future discovery be
first disclosed to the court, who would then hold the materials
for thirty days in order to determine whether the materials
should be released.

Exacerbating the illegality of the closure order, was the
fact that it was entered only four months before the scheduled
trial date. With no date by which the State or defendant was
required to submit the discovery material to the judge, in
order to trigger the 30-day review period, there was a real
possibility that the order would effectively close off the
records from disclosure until used during the trial.

The trial court also expanded an prior order of a previous
judge in the case, which withheld the identities of witnesses
until each were deposed, sealing the identities of all witnesses
until the trial began. The trial court did not conduct an
evidentiary hearing or make findings of fact to support the
closure orders before they were imposed.

The case involved the
murder trial of Dunn,
a white male, who shot

a black teenager in
Jacksonville, Florida,
during a dispute about

loud rap music.

When The Florida Times-Union and First Coast News
learned of the orders, they moved to intervene in the case and
have the court set aside its orders. The trial judge granted the
media’s motion to intervene, but then declined to modify its
order withholding discovery for a 30-day review.

The media filed an appeal with the First District Court of
Appeal (“Ist DCA”) on November 25, 2013. The appellate
court immediately issued an order to show cause, and after
the responses were received held oral argument on December
17, 2013. On the following day, December 18, 2013, the
appellate court issued an order reversing the trial court.

The Ist DCA vacated the trial court’s sua sponte orders,
and specified that any documents which either party -- or the
court -- sought to seal must be the subject of
an immediate evidentiary hearing with
findings of fact and conclusions of law
establishing that closure is necessary in
order to prevent a real and imminent threat
to the fair trial rights of the defendant. It
ordered that the parties, or the trial court
itself, should file a motion to seal those
materials they sought to hold back, and that
the trial court should hold an immediate
evidentiary hearing on such a motion.

Despite the appellate court’s December 18th order,
nothing happened. Neither the State nor the Defendant filed a
motion, and the court did not schedule a hearing regarding the
prior discovery held back.

Thus, the media filed a motion with the trial court on
January 7, 2014, to make public all documents previously
sealed and open the public record, including jail house
recorded conversations, in hopes that such a motion would
spur the trial court and parties into action.

However, the media then encountered difficulty in
obtaining the trial court’s cooperation in scheduling a hearing
on its motion. Therefore, the media’s counsel attended the
next regularly scheduled hearing for the case, seeking to be
heard. At the hearing, the trial court refused to schedule a
hearing before January 24th, over the objections of the
media’s counsel, despite the fact that the trial was due to

(Continued on page 24)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 24

February 2014

MLRC MediaLawLetter

(Continued from page 23)

begin on February 3rd. Thus, on January 16, 2014, the TU
filed an emergency motion with the 1st DCA to enforce its
prior order. The appellate court granted the motion the next
day, holding:

The effect of this Court’s order was to require
immediate release of all such public records unless a
motion was made, including by the trial court on its
own, to prevent disclosure of specified records
followed by an immediate evidentiary hearing and
prompt written order for possible appellate review.
Absent such a motion, the media was entitled to
immediate access to the disputed records, which—
had the appropriate legal process been followed from
the outset last year—would have been resolved
months ago. Yet thirty days have now
passed with no judicial or other action
on our order, a delay that has—in
effect—amounted to an improper de
facto continuation of the previously-
vacated orders. Under these
circumstances, it is necessary that we
enforce our prior order by compelling
what the law has required from the
outset of this case, but which has yet to
occur, which is the disclosure of the
public records at issue, subject to an
immediate evidentiary hearing on any
motion that seeks to prevent disclosure
of these records, followed by
expeditious appellate review.

In response, the trial court held the evidentiary hearing
two days after the 1st DCA’s January 17 Order. But neither
the State nor defendant entered any evidence at all into the
record let alone evidence that would support closure. As a
result, the trial court ordered the release of all the public
records, including audio tapes of the defendant’s jailhouse
conversations.

Unfortunately, that did not mark the end of the delay
tactics. When the State Attorney offered to provide the tapes,
it came with a $6,000 price tag, and a down payment of
$3,000 in order for the State Attorney to determine what parts
of the recordings should be held back from the media.

On January 31, 2014, the
appellate court reversed
the trial court for a third
time, holding that the trial
court had inherent

authority to enforce its
own orders and that it
erred in holding that it
lacked jurisdiction to
take up the media’s

The review, the State insisted, would take 9-10 weeks --
long after the criminal trial would be completed. The TU
challenged the State Attorney’s terms as unreasonable and
violative of both the appellate court’s and trial court’s prior
orders, and appealed (for a third time) to the appellate court.
But the appellate court remanded the issue for the trial court
to determine in the first instance whether the State’s demands
violated the trial court’s order that the recordings be
produced, and ordered once again that the trial court conduct
an immediate hearing.

Despite the appellate court’s order requiring an immediate
hearing, the trial court refused to take it up. At some point
during the three days between the appellate court’s remand
order and the hearing scheduled by the trial court, the trial
judge decided that he no longer had jurisdiction of the matter.

Noting that the case law interpreting Florida’s Public
Records Act occurred in civil cases seeking
mandamus relief, the trial judge concluded
that he did not have jurisdiction to determine
public records matters in the context of a
criminal case.

And although he jettisoned the media’s
motion seeking the trial court to enforce its
own order, with instructions to file a
separate lawsuit seeking civil mandamus
relief, on the basis of a lack of jurisdiction,
he nonetheless wrote an advisory opinion
that the media’s requested relief should be
denied.

The media then filed another emergency
motion with the 1st DCA to enforce its prior
order.

On January 31, 2014, the appellate court reversed the trial
court for a third time, holding that the trial court had inherent
authority to enforce its own orders and that it erred in holding
that it lacked jurisdiction to take up the media’s motion. The
appellate court again ordered an immediate hearing, but
because the trial was to begin in only two days, it then
suggested that the chief judge of the circuit appoint a
magistrate to conduct the necessary hearing. The Chief Judge
appointed a former prosecutor, who now serves as a family
law magistrate, to conduct the hearing and issue a report and
recommendation to the trial judge.

The issues before the Magistrate were twofold:

(Continued on page 25)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

(Continued from page 24)

(1) Whether the State waived any further review of the
recordings to find materials to exempt from disclosure when
it failed to present any such issues by motion or submit
evidence during the evidentiary hearing to support closure;
and (2) whether the State’s demand for $6,000 and 9-10
weeks to review the recordings for exempted material were
reasonable under the circumstances. After the evidentiary
hearing, the Magistrate issued a report and recommendation

February 2014

Page 25

holding that it was not unreasonable to pay the State
attorney’s costs to review the recordings from scratch for
exempted social security numbers and financial account
numbers. The media have ten days to object to the report and
recommendation. The Florida Times-Union and First Coast
News have filed an objection. The time to object has not yet
expired, and another television station may still file its own
objection.

MLRC 2014: UPCOMING EVENTS

Legal Issues Concerning
Hispanic and Latin American Media
March 10, 2014 | Miami, FL

Sources and Secrets
March 21, 2014 | New York, NY

Legal Frontiers
in Digital Media
May 15-16, 2014 | Mountain View, CA

MLRC/NAA/NAB
Media Law Conference
September 17-19, 2014 | Reston, VA

MLRC Annual Dinner
November 12, 2014 | New York, NY

DCS Annual Lunch & Meeting
November 13, 2014 | New York, NY

More information at medialaw.org or medialaw @medialaw.org

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



http://www.medialaw.org/component/content/article/10/236-legal-issues-concerning-hispanic-and-latin-american-media-
http://www.medialaw.org/component/content/article/10/236-legal-issues-concerning-hispanic-and-latin-american-media-
http://www.medialaw.org/component/content/article/10/116-legal-frontiers-in-digital-media
http://www.medialaw.org/component/content/article/10/116-legal-frontiers-in-digital-media
http://www.medialaw.org
http://www.medialaw.org

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 26

February 2014

MLRC MediaLawLetter

Court Orders Nassau County Police Department
to Release Documents Pursuant to FOIA Law

Court Grants Newsday's Petition
and Awards Attorneys’ Fees and Costs

By Alia L. Smith

On January 16, 2014, New York Supreme Court Justice
Daniel Palmieri gave the Nassau County Police Department
(“NCPD”) 30 days to turn over to Newsday documents the
newspaper had been seeking for more than a year in four
separate Freedom of Information Law (“FOIL”) requests.
Newsday v. Nassau County Police. Finding that “in almost all
cases there was no reasonable basis for the [NCPD’s]

denials,” the court ordered NCPD to pay Newsday’s
attorneys’ fees in the FOIL litigation. The court, however,
declined Newsday’s request to find that
NCPD had engaged in a “pattern and
practice” of improper responses to FOIL
requests, holding that the department’s
misconduct could only be redressed by fee

awards. to the NCPD in
connection with its

reporting on various law
enforcement issues.

NCPD’s Initial Denials of
Newsday’s FOIL Requests

In 2012 and 2013, Newsday submitted a
series of FOIL requests to the NCPD in connection with its
reporting on various law enforcement issues. At issue in this
lawsuit were requests for (1) “incident tracking” information,
i.e., information showing the types of data collected by the
NCPD, (2) information (arrest reports, case reports, etc.)
concerning four specific criminal defendants (the “four
criminal cases” request), (3) information about payments
made to confidential informants (without disclosing the
identities of any confidential informants) (the “CI payments”
request), and (4) information related to Leatrice Brewer, a
high-profile criminal defendant who was charged with killing
her children.

The NCPD initially denied each of these requests in full,
without elaboration. Instead of explaining its reasons for
denying the requests, the NCPD simply provided Newsday
with a list of FOIL exemptions it claimed applied.

In 2012 and 2013,
Newsday submitted a
series of FOIL requests

Administrative Appeals

Newsday brought administrative appeals on each of the
denials, and NCPD failed to respond to any of them within
the 10-day period prescribed by FOIL. Eventually, NCPD
denied each of the first three appeals (the “incident tracking”
request, the “four criminal cases” request, and the “CI
payments request), again without explaining why the
exemptions it invoked supposedly applied.

With respect to the “Brewer” request, the County
Attorneys’ Office (which addressed the
appeal on behalf of the NCPD) agreed that
the initial denial had been insufficiently
specific, and remanded the matter to NCPD
for an explanation of its denial or for
production of documents. On remand,
however, the NCPD again denied the request
in full, and again failed to provide any factual
basis for the denial. Newsday then filed a
second administrative appeal, and in
response, the County Attorney’s Office, for
the second time, sent the matter back to the NCPD asking it
to reconsider. Finally, after two remands and five months,
the NCPD produced 39 “case reports.” But the reports were
heavily redacted, and the NCPD explained only that the
redactions were based on “privacy” concerns, without any
further elaboration. Thus, for the third time, Newsday
submitted an administrative appeal. This time, the County
Attorney’s Office approved the NCPD’s use of heavy

redactions and denied Newsday’s administrative appeal.
Newsday’s Lawsuit

Frustrated with the NCPD’s decisions on these specific
requests, frustrated with the NCPD’s repeated failure
generally to explain the reasons for FOIL denials, and
frustrated with the NCPD’ repeated failure generally to

(Continued on page 27)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/newsdayvnassau.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

February 2014

Page 27

(Continued from page 26)

decide administrative appeals within the required timeframe,
Newsday filed suit. It brought a hybrid “petition/complaint”
against the NCPD, alleging violation of Article 78 in
connection with the denial of the four specific FOIL requests,
and seeking declaratory relief in connection with its claim
that NCPD engaged in a “pattern and practice” of (1)
insufficiently explaining FOIL denials and (2) failing to
respond to administrative appeals on time. Newsday also
sought attorneys’ fees and costs.

The Court’s Decision on the FOIL Requests

In a 20-page decision, Justice Palmieri reiterated the
central tenets of FOIL that the burden is “on a resisting
agency or department to explain how a given
request for records fits under one of the
statutory exemptions, which are to be
narrowly construed to provide maximum
access to the public.” The court emphasized
that agencies must provide evidentiary
support of a denial of a FOIL request. Given
this “well-established law,” the court found
that the NCPD’s denial of records to
Newsday “was not adequately supported.”

Specifically, the court found that the
NCPD’s response to the “incident tracking”
request was improper because it simply
restated the claimed statutory exemptions,
without explanation. The court rejected the
NCPD’s argument — which was not made
during the administrative process — that
release of this data could somehow allow for
a person to “reverse engineer” or otherwise hack into the
system, finding that NCPD had offered no proof from an
information technology professional that such hacking was
even possible. It likewise rejected the argument (also
improperly made for the first time in litigation) that release of
the data would cause the vendor of the incident tracking
software competitive disadvantage.  Such
unsupported by proof and thus constitute no more than
conclusions and speculation, which are insufficient,” the
court wrote.

“claims are

With respect to the “four criminal cases” request, the
court dismissed NCPD’s argument that the release of criminal
records would necessarily violate the privacy of the alleged

Justice Palmieri
reiterated the central
tenets of FOIL that the
burden is “on a resisting
agency or department to
explain how a given

request for records fits
under one of the
statutory exemptions,
which are to be narrowly
construed to provide
maximum access to the

public.”

criminals. It was concerned, however, about the fact that the
names of undercover officers might appear in the records.
Accordingly, it “directed NCPD to produce the requested
documents, redacted to protect the names of undercover
officers.” The court left open the option for Newsday to
request in camera inspection of the unredacted document
should it “believe that the redactions were not made in good
faith.”

The court made a similar ruling in connection with the
“Cl payments” request, holding that NCPD must produce
documents related to payments to confidential informants,
redacted to protect the identities of the Cls. The court found
that the NCPD’s argument that the “records sought are highly
sensitive” was “unsupported by any detail as to why and how
records of payments to unidentified informants could result in
the identification of such persons and the
resultant risk.”

Finally, the court found that the NCPD’s
heavy redactions to the Brewer documents
were improper because NCPD had not
shown any “safety concerns” or that any of
the information redacted (including names)
fell “within one of the six examples of
‘unwarranted invasion of personal privacy’
set forth in” FOIL § 89(2)(b). It therefore
ordered NCPD to produce the unredacted
documents to Newsday (allowing, however,
that NCPD could redact the name of the a
person who may have been the subject of an
order of protection). The court also required
that NCPD release to Newsday its records
related to 911 calls involving Brewer.
Although recordings of the calls themselves
are exempt from disclosure under County Law § 308(4),
other records related to 911 calls (e.g., records of “a
municipality’s dispatches”) are not exempt.

The Court’s Decision on
the “Pattern and Practice Claim”

The court declined to declare that NCPD engaged in a
“pattern and practice” of violating FOIL by “use of form
denials, lack of particularized justifications, and untimely
responses to administrative appeals,” finding that such a
declaration would be “establishing a new cause of action,” a

(Continued on page 28)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 28

February 2014

MLRC MediaLawLetter

(Continued from page 27)

task better left to appellate courts. In any event, the court
stated, “violations . . . can be redressed by the assessment of
costs and fees.”

Costs and Fees

Finding that Newsday had “substantially prevailed,” that
“in almost all cases there was no reasonable basis for the
denials,” and that “responses to requests and appeals were
beyond the statutory period,” the court ordered NCPD to pay
“the reasonable costs, including attorney’s fees, incurred by

[Newsday]” in connection both with its administrative
appeals and litigation. The court noted that an award of fees
was particularly appropriate here because “the material
sought was of interest to the general public, as it concerned
the functioning of its police and related services.”

A hearing to determine the amount of the cost and fee
award is currently set for March.

Newsday was represented by David Schulz and Alia Smith
of Levine Sullivan Koch & Schulz, LLP, and Dina Sforza, in-
house counsel with Newsday. The NCPD was represented by
Jeremy Zenimlan and Brian Libert of the Nassau County
Attorney’s Olffice.

SAVE THESE DATES:
September 17-19, 2014

2014 Media Law Conference

The Media Law Resource Center (MLRC),

the Newspaper Association of America (NAA),

and the National Association of Broadcasters (NAB)
Location: Hyatt Regency, Reston, VA

The biennial Media Law Conference brings together media counsel to discuss
the top issues facing media and their lawyers today. The Conference will span
two and one-half days of programming split into plenary sessions, and breakout
and boutique sessions that emphasize interactive discussions among smaller
groups on specific areas of media law and practice.

For information about becoming a Conference sponsor, please contact Sandra
S. Baron at (212) 337-0200 ext. 206 or sbharon@medialaw.orqg.

Conference registration opens in March. Click here to visit the Conference
website for basic information about the Conference and to book a room at the

Hyatt Regency.

2014 Media Law Conference

September 17-19, 2014
Hyatt Regency | Reston, Virginia

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


mailto:sbaron@medialaw.org
https://www.mlrc2014.com/

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

February 2014

Page 29

European Court of Justice Rules
on Hyperlinks and Copyright Liability

How Does Decision Compare to US and Canadian Approaches?

By Paul Joseph and Adam Cusworth
The European Court of Justice this month issued an
important decision on copyright liability for hyperlinking to
online content. See Svensson v. Retriever Sverige AB (Feb.
13, 2014).

Background

Svensson and a number of other journalists wrote press
articles that were published in the Goteborgs-Posten, a
Swedish newspaper, and on its website. Retriever Sverige, a
separate website, provided its users with a list of hyperlinks
to articles published by other websites,
including those of the journalists.

The journalists brought an action against
Retriever Sverige before the Stockholm
District Court alleging infringement of their
exclusive right to make their respective
works available to the public. The action
escalated to the Swedish Court of Appeal,
which stayed the proceedings and referred a
number of questions to the Court of Justice
of the European Union (ECJ) for a
preliminary ruling. The substance of three
of those questions was:

o whether the supply of a hyperlink constitutes a
communication to the public (and so a copyright
infringement) within the meaning of the Copyright
Directive;

o whether the assessment under question 1 is affected if
access to the work to which the link refers is
restricted in some way (for example, if it sits behind a
paywall); and

e whether the assessment under question 1 is affected if
the impression given after clicking the link is that the
work appears to be on the same website as the link
(what is often referred to as ‘framing’).

The Court's ruling means
that, where works are
made freely available

online, rights holders
cannot control how users
of their content access
that content.

Svensson Decision

Referring to its previous decision in TVCatchup (C-
607/11 ITV Broadcasting Ltd v TVCatchup Ltd [2013] ECR),
the Court noted that a communication to the public requires
two criteria to be fulfilled: (1) an act of communication of a
work; and (2) the communication of that work to the public.

It is an established principle of EU law that the first
requirement, an act of communication, must be construed
broadly. See Copyright Directive, recitals 4 and 9 and Joined
Cases C-403/08 and C-429/08 [2011] ECR 1-9083 FAPL v
QC Leisure.

More interestingly however, the Court
also ruled that for there to be an act of
communication it is sufficient that a work is
made available to the public, irrespective of
whether the public actually access the work.
This seems to leave no room to distinguish
the act of communication with the act of
making available, even though the Copyright
Directive refers to them separately (albeit
both within Article 3). In the circumstances,
the provision of hyperlinks by Retriever
Sverige was an act of communication of a
work.

In relation to the second requirement, the Court again
followed its interpretation of the 'public' in TVCatchup: “an
indeterminate number of potential recipients which implies a
fairly large number of persons”. The communication of the
hyperlinks by Retriever Sverige was aimed at all potential
users of the site, which were indeterminate and of fairly large
number, and therefore constituted a public. However, EU
caselaw has provided that a communication, communicated
by the same technical means as the original work (here, over
the Internet), must also be directed to a 'new public'. This
means a public not taken into account by the copyright
holders when they authorised the initial communication to the
public. See case C-306/05 SGAE [2006] ECR 1-11519,

(Continued on page 30)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=147847&pageIndex=0&doclang=EN&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=30361
http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%96

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 30

February 2014

MLRC MediaLawLetter

(Continued from page 29)

paragraph 43. In the circumstances, the public targeted by
the initial communication of the works consisted of all
potential visitors to the newspaper website who were the
same potential visitors to the hyperlinks contained on the
Retriever Sverige website. As a result, there was no 'new'
public. Whether the hyperlinked to content appeared ‘framed'
in Retriever Sverige's website was also not relevant to
whether there was a new public.

The Court noted one circumstance (though there are
others) where a hyperlink could constitute a communication
to a new public: where the hyperlink makes it possible for
users of a website on which the hyperlink is contained to
circumvent restrictions put in place by the host site on which
the protected work appears, if those users would not
otherwise be able to access the protected work.

Impact on Rights
Holders and Linkers

The Court's ruling means that, where works are made
freely available online, rights holders cannot control how
users of their content access that content. As a result, the
ability of rights holders in the EU to monetise their content,
for example through the use of advertisements on the site
which hosts the content, will be adversely affected in
circumstances where users can access that content through
third party websites which ‘frame’ that content without
including those advertisements.

This could represent a boon for aggregation websites
(websites such as Retriever Sverige that aggregate online
content through hyperlinks to a range of content), where the
linked-to content does not itself infringe any rights. Rights
holders can be expected to respond by making content less
‘freely available', for example by placing content behind
paywalls limiting access to pre-approved members.

Where there was previously uncertainly over whether
hyperlinks which frame content, or indeed any kind of
hyperlink, could constitute a breach of the communication to
the public right under the Copyright Directive, the Court has
created a good degree of certainty. (With respect to the
previous uncertainty see, for instance, the judgment in
Paramount v Sky [2013] EWHC 3479 (Ch).)

Remaining Uncertainty in the EU

The meaning of 'freely available', i.e. the extent of the
restriction on availability of content required to render a
hyperlink to that content a communication to a new public, is
likely to be the subject of future debate. Would there, for
instance, be a 'new public’, where copyright works were first
published on an obscure, infrequently visited blog, and then
linked to by a major newspaper publisher's website? The
jury's still out on this type of factual scenario.

What is also not yet clear in the EU is whether linking to
content which does infringe copyright would constitute a
communication to a new public. In this scenario the website
which hosts the content is clearly committing an infringement
by communicating the work to a new public, but is the
website which links to that content also responsible for this?
In Paramount v Sky, [2013] EWHC 3479 (Ch), Mr Justice
Arnold noted that it is “arguable that it makes no difference
whether the source of the copyright work to which the
hyperlink links is licensed by the copyright owner.”

The US Approach in Perfect 10

When the European Court of Justice does come to
consider this question, it may choose to follow the approach
of the United States Court of Appeals for the Ninth Circuit in
Perfect 10 v Amazon. Perfect 10 was the publisher of
photographs in a 'members' area' behind a paywall. Some
third-party websites republished those images without Perfect
10's authorisation. Google crawled, cached and indexed
those images from the third party websites (but not from
Perfect 10's website) so that when a user clicked on an image,
Google linked to the website containing the image, but also
framed the image within its own website.

Although Google was prima facie liable for direct
copyright infringement for storing thumbnail copies of the
images, Google ran a successful ‘fair use' defence. Further,
the framing of and linking to the thumbnail images in its
search function was held not to be an infringement of
copyright, despite the fact that the framed and linked to
content was itself infringing. The reason was quite technical:

“When a user clicks on a thumbnail image, the user’s

browser program interprets HTML instructions on

Google’s webpage... [which] gives the user’s browser
(Continued on page 31)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

February 2014

Page 31

(Continued from page 30)

the address of the website publisher’s computer that
stores the full-size version of the thumbnail. By
following the HTML instructions to access the third-
party webpage, the user’s browser connects to the
website publisher’s computer, downloads the full-size
image, and makes the image appear...on the user's
screen.”

In summary, Google did not communicate the images to
the user, it simply provided HTML instructions directing a
user’s browser to access a third-party website.

Google was also not liable, as a matter of contribution or
vicariously, for the copyright infringement committed by the
third party websites which hosted the images.

It will be interesting to see if the European Court of
Justice adopts the same approach as the US Courts of Appeal
in Perfect 10 in subsequent judgments, particularly on the
question of whether it matters whether the linked to content is
itself infringing.

A Canadian Perspective

In the Canadian Supreme Court decision in Crookes v
Newton [2011] SCC 47, the question was not whether there
was an infringement of copyright, but rather whether an
article entitled “Free Speech in Canada” defamed the
claimant. The article contained hyperlinks to two websites
which contained allegedly defamatory material about the
claimant. The claimant contended that the inclusion of the
hyperlinks amounted to publishing the allegedly defamatory
material, which the defendant was therefore liable for.

The court held that a hyperlink by itself is not a
publication of the material to which it refers, but it could be a
publication when a hyperlink presents content from the
hyperlinked material in a way that repeats the content. This
is the case even where the linked to material is defamatory,
and where the hyperlinker adopts or endorses the material
accessed via the hyperlink, so long as the hyperlinker does
not actually repeat the defamatory material. Hyperlinks are,
using the Canadian Supreme Court's analogy, like footnotes:
they are a communication that something exists. They are
content neutral.

What is really remarkable in Crookes is that the court held
that a hyperlink that repeats the content to which it links
would be a publication and could therefore be defamatory.
How this can be aligned with the EU and US positions on
framing in the copyright area is tricky. For example, had the
hyperlink framed the allegedly defamatory material, would
that equate to publishing?

The US line of reasoning in Perfect 10 suggests that it
would not, because the framing of content does not involve
the framer replicating the content, but rather consists of the
execution of HTML instructions on behalf of the user
accessing the link. This technical analysis of what is actually
going on when content is framed, if applied to the facts of
Crookes, could mean that framing defamatory material does
not involve a repetition of that content.

Although the court in Crookes did not consider whether
framing content involves replication of that content and
therefore whether framing content could give rise to liability
under the laws of defamation, the case neatly displays the
need for consistency in future decisions on linking and
framing across the spectrum of legal rights.

Conclusions

Svensson is decided under a different framework of
copyright law to Perfect 10, and so neatly avoids the
technical arguments which consumed the US Courts of
Appeal in Perfect 10. Instead, the European Court of Justice
looked to who could access the hyperlinks, asking whether
they were the same public the linked to content owner
envisaged when it communicated the work. In Svensson, the
Court focussed on the intention of the copyright holders and
created a framework around which their intention could be
protected.

Juxtapose this with Perfect 10, where the intention of the
copyright owners meant nothing. Even though the public
interest in allowing Google to continue to make available to
the public a highly beneficial function of “improving access
to information on the Internet” is worthy of protection, the
intention of the rights holders should not so easily have been
cast aside.

Paul Joseph is a partner and Adam Cusworth, an
associate, at RPC in London. Counsel in the case are listed
in the hyperlinked opinion.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 32

February 2014

MLRC MediaLawLetter

Ninth Circuit Navigates Purple Haze Shrouding
Damages Award in Hendrix Trademark Suit

Rejects Reduction of Jury s Award
But Remands for New Damages Trial

By Hajir Ardebili
In a trademark dispute over the commercial use of
legendary guitarist Jimi Hendrix’s name, image, and likeness,
the district court and the Ninth Circuit agreed there was a
dearth of evidence to support the jury’s damages award for
the plaintiffs. Although the appellate court reversed the
decision below to strike most of the award, the majority
agreed with the lower court’s alternative ruling for a new trial
on damages. The dissenting judge disagreed that a new trial
was warranted, however, and would have
instead reinstated the jury’s full award.
Experience Hendrix L.L.C. v.
Hendrixlicensing.com, Nos. 11-35858, 11-
35872 (9th Cir. Jan. 29, 2014) (Ebel,
Fletcher, Rawlinson, JJ.).

Background

After Jimi Hendrix (“Hendrix) passed
away, his sole heir formed two companies,
plaintiffs Experience Hendrix, L.L.C. and
Authentic Hendrix, L.L.C. (collectively,
“Plaintiffs””).  Plaintiffs own trademarks
associated with Hendrix, including the
names “Hendrix” and “Jimi Hendrix,”
Hendrix’s signature, and related logos. Plaintiffs use these
marks to sell and license Hendrix-related apparel, posters,
and artwork, among other merchandise.

In March 2009, Plaintiffs sued defendants Andrew
Pitsicalis and his company, Hendrixlicensing.com
(collectively, “Defendants”) for trademark infringement
under the Lanham Act, and unfair or deceptive trade practices
in violation of Washington’s Consumer Protection Act
(“WCPA”).  Plaintiffs alleged that Defendants licensed
Hendrix-related merchandise that infringed Plaintiffs’
trademarks, and used infringing websites
(hendrixlicensing.com and hendrixartwork.com) in doing so.
Defendants brought counterclaims seeking a declaratory

In atrademark dispute
over the commercial use
of legendary guitarist
Jimi Hendrix’s name,
image, and likeness, the

district court and the
Ninth Circuit agreed
there was a dearth of
evidence to support the
jury’s damages award for
the plaintiffs.

judgment that the Washington Personality Rights Act
(“WPRA”) did not provide Plaintiffs with post-mortem
publicity rights.

District Court Decision

The district court determined, as a matter of law, that
Defendants infringed several of Plaintiffs’ trademarks, and
issued a permanent injunction to halt Defendants’ infringing
activity. At trial, the jury found that
Defendants’ conduct also constituted unfair
or deceptive trade practices under the
WCPA, and awarded Plaintiffs damages
under both the Lanham Act and WCPA
totaling over $1.7 million. That damage
award was comprised of $60,000 for the
Defendants’ profits from licensing infringing
goods, $306,650 for Plaintiffs’ lost profits
resulting from Defendants’ infringement,
and $1,365,650 in damages under the
WCPA’s laws prohibiting unfair or
deceptive trade practices.

Defendants challenged the jury’s award,
as a matter of law, pursuant to Federal Rule
of Civil Procedure 50(b)(3). Finding the
award to be unsupported by the evidence, the district court
reduced the jury’s award from $1.7 million to $60,000
(representing Defendants’  profits). The court ruled,
alternatively, that if the appellate court decided that reducing
the award was in error, then a new trial on damages would be
warranted under F.R.C.P. 59.

On Defendants’ counterclaims, the court decided that the
WPRA provisions giving Hendrix’s heir post-mortem
publicity rights violated Defendants’ due process rights, the
Full Faith and Credit Clause, and the dormant Commerce
Clause, and are therefore unconstitutional.

(Continued on page 33)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://cdn.ca9.uscourts.gov/datastore/opinions/2014/01/29/11-35858%20web.pdf
http://cdn.ca9.uscourts.gov/datastore/opinions/2014/01/29/11-35858%20web.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

February 2014

Page 33

(Continued from page 32)

The court awarded Plaintiffs attorney’s fees under the
WCPA, but reduced the requested fee from $504,673 to
$50,000, because (among other reasons) the WCPA claim
was only one of Plaintiffs’ six claims against Defendants (and
only one of two claims which Plaintiffs won), and Plaintiffs
did not establish any unique damages under the WCPA.

The parties cross-appealed the district court’s rulings to
the Ninth Circuit.

Ninth Circuit Opinion

WPRA'’s constitutionality. Based on a de novo review, the
Ninth Circuit reversed the district court’s ruling that the
WPRA is unconstitutional. It determined that Washington
had sufficient contacts with the controversy, which involved
the loss of sales in Washington of goods licensed by
Defendants. The court further found that applying the law to
the controversy at issue would not give the WPRA an
extraterritorial reach or impermissibly burden interstate
commerce. Accordingly, it remanded Defendants’ claims
with instructions to enter judgment for Plaintiffs.

Trademark infringement. Defendants argued that their
use of hendrixlicensing.com and hendrixartwork.com were
protected nominative fair use. Because nominative fair use
applies where a defendant uses the plaintiff’s mark to
describe the plaintiff’s product, however, the Ninth Circuit
agreed with the district court’s rejection of that defense, and
upheld its determination regarding infringement.

Permanent injunction. Plaintiffs argued that the district
court’s injunction was unclear as to which acts were and were
not restrained. The appellate court acknowledged that two of
the injunction’s provisions seemed inconsistent, with one
provision prohibiting the use of certain marks, brands and
logos, but another allowing Defendants to use Hendrix’s
images or likenesses.  Accordingly, the Ninth Circuit
concluded that the injunction was sufficiently vague to be
vacated and remanded for clarification.

Plaintiffs sought

reinstatement of the jury’s entire $1.7 million damages

Damages and attorney’s fees.

award. Reviewing the district court’s decision de novo, the
appellate court noted that, in deciding a Rule 50(b)(3) motion
for judgment as a matter of law, the jury’s award must be
upheld if there was any legally sufficient basis to support it,
after considering all of the evidence and drawing all

reasonable inferences in favor of Plaintiffs, the nonmoving
parties.

Applying the foregoing legal standard, the court found the
evidence sufficient to permit a reasonable juror to calculate
Plaintiffs’ lost profits, damage to reputation, and good will.
The court cited, e.g., evidence of Plaintiffs’ declining
licensing revenues during Defendants’ infringement, and an

LI

exhibit reflecting Plaintiffs’ “net income.” The court also
reasoned that, because much of Plaintiffs’ revenue was
licensing revenue, there were likely no incremental expenses
to deduct from revenue to calculate profits, or such

EINT3

incremental costs would be accounted for in Plaintiffs’ “net
income.” Thus, the Ninth Circuit reversed the district court’s
decision to strike most of the award.

Turning to the district court’s alternative ruling for a new
trial on damages under Rule 59, the Ninth Circuit noted that
the determination whether to grant a new trial was governed
by a different legal standard than the Rule 50(b)(3) motion.
On a Rule 59 motion, the district court can weigh the
evidence, make credibility determinations, and grant a new
trial for any reason necessary to prevent a miscarriage of
justice. The appellate court also pointed out that the standard
of review applicable to an order on a Rule 59 motion (abuse
of discretion) was also different from that applicable to a
Rule 50(b)(3) motion (de novo).

The Ninth Circuit acknowledged the district court’s
concerns that (1) there may have been expenses to be
deducted from Plaintiffs’ licensing revenue in calculating lost
profits; and (2) the jury’s award of (a) lost profits under both
the Lanham Act and the WCPA, and (b) damages for both
loss of reputation and loss of good will, may have been
duplicative.

Therefore, in deferring to the district court’s decision to
grant a new trial, the appellate panel affirmed that ruling.
Further, because many of the factors on which the court
below based its decision regarding attorney’s fees had
changed, the court also vacated the award of attorney’s fees
under the WCPA. The court remanded the case for further
proceedings.

The dissent. Judge Rawlinson wrote separately,
concurring in part and dissenting in part. He agreed that the
district court should not have reduced the jury’s damage
award, but disagreed that a new trial on damages was
warranted. He observed that the majority’s conclusion that
sufficient evidence supported the jury’s award for purposes of

(Continued on page 34)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 34

February 2014

MLRC MediaLawLetter

(Continued from page 33)

Defendants’ motion for judgment as a matter of law appeared
to undermine its opposite conclusion as to the basis for a new
trial. He pointed out that, even if the damages award was
duplicative, the reviewing court could remand for its
correction, rather than requiring a new trial. Accordingly,
Judge Rawlinson would have remanded for reinstatement of
the damages awarded by the jury, along with an award of
attorney’s fees to Plaintiffs.

Conclusion

Experience Hendrix illustrates that, where the evidence on
two distinct motions is identical, the application of different

legal standards can lead to seemingly inconsistent results.

The application of different standards of review on appeal
can further complicate matters, as demonstrated by the Ninth
Circuit’s decision to reverse the district court’s reduction of
the damages award, but to affirm its alternative ruling
granting a new trial on damages.

Hajir Ardebili is an intellectual property, entertainment,
and business litigator in the Los Angeles office of Kelley
Drye & Warren LLP. Plaintiffs were represented by John D.
Wilson, Jr. and Alfred E. Donohue, Wilson SmithCochran
Dickerson, Seattle, WA; Michael Madden,Bennett Bigelow &
Leedom, Seattle, WA. Defendants were represented by
Thomas T. Osinski, Jr., Osinski Law Offices, P.L.L.C,,
Tacoma, WA.

©2013 MEDIA LAW RESOURCE CENTER, INC.
520 Eighth Ave., North Tower, 20 FI., New York, NY 10018

BOARD OF DIRECTORS

Susan E. Weiner, Chair
Marc Lawrence-Apfelbaum, Denise Leary, Karole Morgan-Prager,
Lynn B. Oberlander, Gillian Phillips, Kenneth A. Richieri,
Mary Snapp, Regina Thomas, Kurt Wimmer,
Louis P. Petrich, DCS President

STAFF

Executive Director: Sandra Baron
Staff Attorneys: Dave Heller, Kathleen Hirce, Michael Norwick
Production Manager: Jacob Wunsch
MLRC Administrator: Debra Danis Seiden
MLRC Fellow: Amaris Elliot-Engel
WSJ-MLRC Institute Free Speech Fellow: Dorianne Van Dyke

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

February 2014

Page 35

Court Throws Out Hundreds of Copyright
Infringement Claims Against Textbook Publisher

By Mara J. Gassmann

Judge Katherine Polk Failla of the Southern District of
New York granted summary judgment to John Wiley & Sons,
Inc. (“Wiley”) with respect to nearly all of the 316 instances
of copyright infringement alleged by stock photography
provider DRK Photo (“DRK”). John Wiley & Sons, Inc. v.
DRK Photo, No. 11cv5454 (S.D.N.Y. Feb. 21, 2014)
(hereafter, “Mem. Op.”).

In a 57-page ruling, the Court held, inter alia, that certain
purported transfers of copyright were insufficient to confer
standing under the Copyright Act (the “Act”) to DRK and
that the statute of limitations in a copyright infringement
action runs from the date the alleged infringement occurred,
rather than when it was discovered.

Background

This decision joined

the growing majority DRK. DRK thereafter asserted
of courts in the Southern

District of New York

DRK is a stock photo agency that
enters into representation agreements with
photographers, thereby securing rights to
their images, primarily on a non-exclusive
basis. It then licenses those images in its
collection to third parties, including
textbook publishers.  Beginning around
1992, DRK began licensing photographs to
Wiley, a publisher of educational
materials, for use in Wiley’s educational
textbooks.  The licenses generally contained print-run
limitations, limiting the number of copies that Wiley could
produce of books containing DRK-licensed photos. The
licenses sometimes included additional restrictions relating to
where and in what languages the books could be distributed.

Beginning in 2008, DRK began filing actions against
other publishers, asserting copyright infringement claims for
alleged print overruns of books containing photographs from
DRK’s collection. In preparation for bringing suits, DRK
asked the photographers to execute form assignment
agreements that purported to grant to ““DRK all copyrights

applying the injury rule
to copyright infringement

claims, while the courts
just about everywhere else

apply the discovery rule.

999

and complete legal title’” in the respective photographs for
the pendency of litigation.

The assignment agreement stipulated that ““DRK agrees
to reassign all copyrights and complete legal title back to the
[photographer] immediately upon completion of the
registration of the Images ... and resolution of infringement
claims brought by DRK relating to the Images.”” 1d. DRK
agreed to evenly split with photographers who entered these
agreements the proceeds resulting from any subsequent
settlement or judgment.

After DRK accused Wiley of committing infringement in
connection with the parties’ transactions over the previous 20
years, Wiley initiated a declaratory judgment action pursuant
to 28 U.S.C. § 2201, seeking a declaration of non-
infringement with respect to 316 instances
in which DRK had claimed that Wiley had
infringed photographs it licensed from

counterclaims alleging that Wiley had
committed infringement by exceeding the
terms of DRK’s licenses.

Following discovery, the parties filed
cross-motions  for summary judgment.
Wiley argued, in the main, that it was
entitled to judgment because DRK lacked
standing to bring copyright infringement
claims on behalf of the photographers who
had created the photos, notwithstanding the assignment
agreements. Wiley also argued that almost all of DRK’s
claims were time-barred. For its part, DRK sought judgment
as to 88 of the claimed instances of infringement.

Decision

After assessing both parties’ motions, the Court held that
all but 23 of the 316 instances of alleged infringement raised

(Continued on page 36)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 36

February 2014

MLRC MediaLawLetter

(Continued from page 35)
in Wiley’s pleadings were either non-actionable for lack of
standing or barred by the applicable statute of limitations.

First, the Court found that DRK lacked standing with
respect to most of the images. Wiley had argued that because
DRK was not the copyright owner, author or exclusive
licensee, it could not, consistent with the Act and Article 1lI,
proceed in place of the photographers, nor could it conjure
standing through sham assignment agreements manufactured
for purposes of litigation. DRK had responded that it was the
exclusive owner, or the beneficial owner, of copyright rights
in the images as a result of its business relationship with the
photographers. In DRK’s view, because it had the right to
license the photos and was entitled to an income stream from
licenses it extended, it should be deemed a ‘“beneficial
owner” of the copyright.

Rejecting that argument, the Court observed that DRK’s
non-exclusive right to license the photographs in its
collection, outlined in its representation agreements, was
insufficient to give it an ownership interest. Mem. Op. at 20-
26. The Court concluded that the concept of beneficial
ownership extended to former owners of the copyright who
gave up their ownership in exchange for a right to receive
royalties, but not to someone who merely held a non-
exclusive right to license the works at issue. Id. at 26-28.

Critically, the Court agreed with Wiley that the
assignment agreements also failed to confer standing on
DRK. The Court looked beyond DRK’s representations that
the assignment agreements effected a transfer of copyright,
albeit temporarily, and considered the substance of the
agreements as a whole as well as correspondence produced
during discovery demonstrating that the photographers never
intended to transfer their rights under Section 106 of the Act,
but instead entered into these assignments solely for the
purposes of enabling DRK to bring litigation. Id. at 35-38.

The Court found that notwithstanding that they contained
language purporting to transfer the copyright, the agreements
did not convey ownership, “but rather only the bare right to
sue”—which is not an exclusive right under Section 106, and
is insufficient for standing under the Act. Id. at 29.
Accordingly, neither the representation agreements nor the
agreements purporting to transfer copyright ownership to

DRK provided a basis for DRK to bring copyright
infringement claims on the photos.

Second, the Court found that most of DRK’s remaining
instances of alleged infringement, many of which were
decades old, were barred by the Copyright Act’s three-year
statute of limitations. 17 U.S.C. 8 507(b). In so holding, the
Court applied the “injury rule,” pursuant to which a claim
accrues for purposes of the limitations period when the
alleged infringement—here, distribution beyond the license
terms—in fact occurs. Mem. Op. at 38-43. DRK had argued
that the limitations period on its claims did not run until it
discovered, or had reason to discover, the alleged
infringement by Wiley, but the Court rejected the “discovery
rule,” as neither the text of the Copyright Act nor Supreme
Court precedent militated in favor of its application in
infringement actions. 1d. Likewise, the Court found DRK
offered no evidence in support of tolling the statute of
limitations. Id. at 42.

Accordingly, DRK’s clock to sue began to run from the
moment of each alleged infringement by Wiley, rendering
most remaining claims untimely. Id. at 43. This decision
joined the growing majority of courts in the Southern District
of New York applying the injury rule to copyright
infringement claims, while the courts just about everywhere
else apply the discovery rule.

“Having dismissed claims for the majority of” DRK’s
alleged instances of infringement “on standing or timeliness
grounds,” the Court granted DRK summary judgment on only
three of the 88 instances of alleged infringement on which
DRK moved, finding Wiley had exceeded the scope of
distribution permitted under the licenses. Id. at 43. Of the
316 instances of alleged infringement initially put at issue by
the parties’ pleadings, only 20 remain viable following the
Court’s resolution of the parties’ cross-motions for summary
judgment.

Mara J. Gassmann is an associated at Levine Sullivan
Koch & Schulz, LLP in New York. John Wiley & Sons, Inc.
was represented by Robert Penchina and Christopher P.
Beall of Levine Sullivan Koch & Schulz, LLP, along with
Joseph Barker of John Wiley & Sons, Inc. DRK Photo was
represented by Christopher Seidman, Maurice Harmon, and
Adam DiLeo of Harmon & Seidman LLC.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter

February 2014

Page 37

Online Rankings and Opinion

Recent Cases Explore Fact-Opinion
Distinction for Content Curators

By Amaris Elliott-Engel

In a brimming information society and an era of
“listicles,” curators of content, including online ratings sites,
play an important role in informing the public. They also
have been the targets of pushback in court. Recent cases show
how courts continue to grapple with the opinion versus fact
distinction over lists, rankings, and online reviews and the
challenges courts face in interpreting such consumer
information in the context of defamation suits.

Tripadvisor’s Hotel Review

In an important decision, the Sixth Circuit held that
Tripadvisor’s “dirtiest hotel” list was protected opinion.
Seaton v. Tripadvisor, No. 12-6122 (6th
Cir. Aug. 28, 2013) (Moore, Clay, White,
JJ.). Kenneth Seaton, the owner of the
Grand Resort Hotel and Convention Center
in the Great Smoky Mountain region of
Tennessee, sued TripAdvisor after his hotel
was rated number one on the travel
website’s “2011 Dirtiest Hotels” list.

TripAdvisor’s ranking of plaintiff’s
hotel included a photograph of a ripped
bedspread, a quote that “there was dirt at
least %2 thick in the bathtub which was filled with lots of
dark hair,” and a thumbs-down image beside the statement
“87% of reviewers do not recommend this hotel.” Plaintiff
argued that the list connoted assertions of fact because
TripAdvisor claims to give the “World’s Most-Trusted Travel
Advice” and to “share the whole truth about hotels.”

The Sixth Circuit held the complaint was properly
dismissed. “No reader of TripAdvisor’s list would understand
Grand Resort to be, objectively, the dirtiest hotel in all the
Americas, the North American continent, or even the United
States,” the court said. The Sixth Circuit also rejected the
plaintiff’s argument that TripAdvisor’s methodology in
creating the list was flawed. Any method of compiling its

user reviews was inherently subjective and not verifiable fact,
the court said.

BBB

In contrast, a California court allowed a claim against a
local Better Business Bureau to proceed. Budget Van Lines v.
Better Business Bureau of Southland, No. B235338 (Cal.
App. Aug. 20, 2013) (unpublished) (affirming denial of anti-
SLAPP motion).

The BBB gave Budget Van Lines an “F” grade. The
website explained that an F grade could be given when: “We
strongly question the company’s reliability for reasons such
as that they have failed to respond to complaints, their

advertising is grossly misleading, they are

not in compliance with the law’s licensing
In a brimming information or registration requirements, their
society and an era of
“listicles,” curators of

complaints contain especially serious
allegations, or the company's industry is

content, including online known for its fraudulent business
ratings sites, play an
important role in informing
the public.

practices.”

Budget alleged this explanation was
false and defamatory. Among other things,
plaintiff alleged it was a “moving broker”
not a moving company and was in
compliance with all relevant state regulations. The BBB
argued that the explanation was a hypothetical explanation of
how a company could earn an “F” grade and the statements
were not specifically about Budget.

The court held that Budget demonstrated a probability of
success to survive an anti-SLAPP motion to strike. The
statements were not hypothetical, but were provably false
statements of fact about plaintiff. This was particularly so
because the “BBB holds itself out as an expert on the
professionalism and trustworthiness of businesses.”

It was a closer question, the court said, whether Budget
could demonstrate the probability of prevailing on its claim it
was defamed solely by the “F” grade. Grading systems are
(Continued on page 38)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://scholar.google.com/scholar_case?case=10322825893889307619&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr
http://www.courts.ca.gov/opinions/nonpub/B235338.PDF
http://www.courts.ca.gov/opinions/nonpub/B235338.PDF

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2014 Media Law Resource Center, Inc.

Page 38

February 2014

MLRC MediaLawLetter

(Continued from page 37)

generally considered to be non-actionable opinions, the
appeals court said. But because Budget showed a probability
of prevailing on the other statements, the panel said that it
need not resolve whether the “F” itself was protected opinion.

Yelp and Angie’s List

A recent high profile case showed the risk that consumers
may face after posting negative online reviews. A Virginia
contractor sued a homeowner over negative reviews on Yelp
and Angie’s List. See Dietz Dev LLC. v. Perez, No.CL 2012-
16249 (Va. Cir. Jan. 31, 2014). Dietz sued Perez for
defamation seeking $750,000 for loss of reputation and loss
of business. Among other statements in her reviews, Perez
said her townhome was left damaged, that she was invoiced
for work not performed, and jewelry had gone missing from
her home at a time when Dietz

Conclusions

Plenty of Section 230 case law has developed to protect
online review sites from liability over third-party submitted
reviews. But the website’s own rankings and reviews fall
outside the scope of Section 230 and defamation claims may
be tested by common-law protections for opinion. These
recent cases show some of the distinctions courts may seize
on when addressing the fact-opinion distinction, including the
nature of the website and the form and content of the
statements.

These are not the only cases to consider libel claims over
online reviews.

In Castle Rock Remodeling, LLC v. Better Business
Bureau of Greater St. Louis, Inc., No. ED96214 (Mo. App.
Nov. 1, 2011), the Missouri Court of Appeals dismissed a
door-and-window installer’s claims for libel/slander and

tortious interference with business

was the only other person with a
key. “Bottom line do not put
yourself through this nightmare of
a contractor,” Perez said on Yelp.
Dietz responded in online reviews
by accusing Perez of stealing
from him by not paying him.

The case went to trial in

©®tripadvisor

m ﬂ o aﬁ l "— ;:'i] :-/,.-.xr:..:.-m:.a:- g

TripAdvisor Lifts the Lid on America's Dirtiest Hotels

January and the jury found the

L o o expectancy against the BBB. The

e BBB gave plaintiff a ‘.‘C” gr.ade
based on 17 complaints filed
against the business and
“advertising issues.” A rating or
grade cannot be the basis of a
defamation claim, the court
concluded, because they “cannot
be objectively verified as true or

parties had defamed each other
and no one got damages. The
parties’ back-and-forth was factual and not mere opinion.
Nevertheless, Public Citizen’s Paul Levy observed that the
Dietz case could be seen as a vindication of consumers’ rights
to criticize businesses. But Levy also noted the verdict also
“told the parties, a pox on both your houses” and might serve
as a reminder to aggrieved businesses not to run to the
courthouse.

The plaintiff, however, is seeking a post-trial injunction to
order defendant to remove her defamatory reviews. That
appears to be an issue of first impression in Virginia — at least
in the Internet era — whether the traditional common-law rule
that equity will not enjoin a libel will give way to allowing
post-judgment injunctions after speech has been found to be
defamatory.

false and thus, are opinion
accorded absolute privilege.”

Similarly a New York appellate court affirmed summary
judgment for Zagat in a defamation case over summarized
consumer opinions. Themed Rests., Inc. v. Zagat Survey,
LLC, 2005 NY Slip Op 06860 (N.Y. App. Div. Nov. 16,
2005). The curated reviews were constitutionally protected
opinion. It did not matter that Zagat compiled diners’
opinions. The court noted that restaurant ratings and reviews
“almost invariably constitute expression of opinion.”

Thus there is strong case law to protect “listicles” and
consumer review sites involving the publication of qualitative
judgments and opinions. The Sixth Circuit noted that
information consumers are literate and know that the
placement “within the bulk” of Top 10 lists “constitutes
opinion, not a provable fact.”

Amaris Elliott-Engel is MLRC’s 2013-14 Legal Fellow.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.dmlp.org/sites/citmedialaw.org/files/2012-10-31-Complaint.pdf
http://scholar.google.com/scholar_case?case=3453182523687467397&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr
http://scholar.google.com/scholar_case?case=3453182523687467397&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr
http://www.courts.state.ny.us/reporter/3dseries/2005/2005_06860.htm
http://www.courts.state.ny.us/reporter/3dseries/2005/2005_06860.htm



