
MEDIALAWLETTER 

520 Eighth Avenue, North Tower, 20th Floor, New York, New York 10018 (212) 337-0200  

Reporting Developments Through June 25, 2014 

INTERNET 

 

ECJ    European Court of Justice Recognizes “Right to Be Forgotten”.........................................................................06 

     Decision That Search Engines Must Delink Causes Huge Controversy 

     Google v. Spain 

 

S.D.N.Y.   First Amendment Protects Search Engine Results................................................................................................08 

     Plainitffs Sued Chinese Search Engine for Not Linking to Pro-Democracy Sites 

     Zhang v. Baidu.com Inc. 

 

6th Cir.   Section 230 Protects Dirty.com Website.................................................................................................................11 

     Jury Verdict for ex-Cheerleader Vacated 

     Jones v. Dirty World Entertainment Recordings LLC 

 

D.C. Cir.   Court Affirms Dismissal of Complaint Against Facebook ...................................................................................12 

     Section 230 Bars Claim for Fear of Harm 

     Klayman v. Zuckerberg and Facebook, Inc. 

  

INTELLECTUAL PROPERTY 

 

U.S.    Supreme Court Rules Aereo Violates Public Performance Right........................................................................13 

     Majority Addresses Aereo's Technology Narrowly 

     American Broadcasting Cos., Inc. et al. v. Aereo Inc. 

 

2d Cir.   Universities Do Not Violate Copyright By Scanning Their Library's Books......................................................17 

     Searchable Index a Transformative Use 

     Authors Guild, Inc. v. HathiTrust 

 

D. Colo.   Court Holds That First Amendment Protects Use of Couple's Engagement Photo in Mailers........................19 

     But Plaintiffs Stated Copyright Infringement Claim 

     Hill, et al. v. Public Advocate of the United States 

 

ECJ    European Court of Justice Confirms That Internet Browsing Is Not a Copyright Violation.......................... 21 

     Latest Decision in UK Meltwater Dispute 

  

LIBEL AND PRIVACY 

 

Australia   Damage Award in Australian Restaurant Review Libel Case on Appeal...........................................................24 

     Long-Running Coco Roco Restaurant Review Case Continues 

     Gacic v John Fairfax Publications Pty Ltd 



MLRC MediaLawLetter Page 2 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Netherlands  Dutch Broadcaster Wins Libel Case Brought by Ryanair....................................................................................27 

     Questions About Flight Safety Not Defamatory 

     Ryanair Ltd. v. Katholieke Radio Omroep 

  

NEWSGATHERING 

 

NTSB    News Media Coalition Weighs in to Support Drone Photographer in NTSB Litigation...................................29 

     Media Weigh in Regulating Civilian UAS 

     FAA v. Pirker 

 

     Sidebar: Publishing Drone Video That Falls from the Skies................................................................................31 

  

MLRC   MLRC Partners with Berkeley for Legal Frontiers in Digital Media Conference.............................................32 

MLRC UPCOMING EVENTS 

 

MLRC/NAA/NAB Media Law Conference 
September 17-19, 2014 

Reston, VA 

 

MLRC Annual Dinner 
November 12, 2014 

New York, NY 

 

DCS Annual Lunch & Meeting 
November 13, 2014 

New York, NY 

 

More information at medialaw.org  

http://www.medialaw.org


2014 MLRC/NAA/NAB MEDIA LAW CONFERENCE 
September 17-19, 2014 | Reston, VA 

www.mlrc2014.com 

Register now to get your  
preferred boutique sessions! 

 
 

Employment Law Issues for Media Employers 

 

What to do as a media employer about hiring independent contractors; raising First  

Amendment defenses and anti-SLAPP defenses to discrimination litigation; including non-

disparagement clauses in employment agreements; deploying non-compete  agreements 

and alternatives to non-competes in the broadcast industry; using social media in 

employment litigation; and analyzing the protections given to employees' social media use 

by labor law. 

 

Ethics: Social Media for Media Lawyers 

 

Lawyers must become well-versed in the rules governing their use of social media. Among 

other topics, the two sessions of this boutique will cover how the professional duties of 

diligence and competence require lawyers to understand how social media platforms 

operate and to understand how their clients are using social media; when social media 

activities become attorney advertising or solicitations; when the use of social media leads to 

the formation of attorney-client relationship; and how social media can be used in litigation. 

 

Pre-Publication/Pre-Broadcast Review 

 

The two sessions of this boutique will address what to look for when conducting pre-

publication and pre-broadcast reviews of journalists' work product to address the legal 

pitfalls on issues like using footage shot with drones, accessing sealed criminal records, 

making secret recordings, and many more. 

http://www.mlrc2014.com
http://www.mlrc2014.com


Vetting Materials Cross-Borders: Publication & Advertising Issues 

 

Navigating the choppy currents of UK and European libel and privacy law, including the 

impact of the new Defamation Act, the new "right to be forgotten," the perils of publishing 

photographs, libeling the dead, Twitter libel, liability for user-generated content. Use of 

mobile apps, geotargeted ads and new technologies may give rise to exposure in 

unexpected jurisdictions. International publication regulations for advertising and content -

banned words, weather forecasts and more. 

 

Vetting Material Cross Borders: International Copyright 

 

This session will explore the common themes and problems with efforts around the world to 

modernize copyright for the digital age.  Making available/distributing copies to the public: 

challenges posed by streaming content, linking, and framing. Format shifting and fair 

dealing. Combating privacy: copyright injunctions and blocking orders. 

 

Vetting Material Cross Borders: Information Gathering 

 

A discussion of the practical and legal concerns when deploying journalists into hostile 

environments - from physical security and risk of kidnapping to protection of sources and 

editorial materials in countries opposed to press freedom and personal liberty. How news 

organizations operating overseas contend with the vagaries of U.S. law and figure out if 

their activities may run afoul of the Foreign Corrupt Practices Act or other statutes. 

 

Advertising & Commercial Speech: Native Advertising 

 

Many issues are being raised by native advertising as online publishers widely adopt it. Is 

content generated or sponsored by advertisers commercial speech subject to advertising 

regulations? What will regulators require of disclosures made to audiences about native 

advertising? Do sponsors have to vet all claims and clear all third-party rights implicated in 

native-advertising content? This panel will cover recent regulatory actions and the 

application of legal precedent to native advertising.  

 

Advertising & Commercial Speech: The Other Issues 

 

This session will cover several topics beyond native advertising: the new Federal 

Communications Commission rule requiring that prior express written consent be given 

before telemarketing calls are made to consumers; the implications for advertisers and 

social media networks from online sports betting, social games and fantasy sports leagues, 

including media companies forfeiting ad revenue earned for publishing ads for allegedly 

illegal internet gambling businesses; what impact the Seventh Circuit's ruling in Jordan v. 

Jewel will have on whether there is any corporate commercial speech that does not consist 

of brand promotion and does not run into right of publicity problems when making corporate 



tributes to celebrities; and what media lawyers need to consider when examining insurance 

coverage for advertising claims under media liability policies. 

 

The FCC and the 21st Century Media Marketplace 

 

Regulations by the Federal Communications Commission affect the ownership 

arrangements of media outlets and the lay of the land for media operations. Current issues 

include whether Internet Service Providers are entitled to First Amendment protections as 

speakers; the future, if any, of net neutrality regulation by the FCC; how the FCC will 

regulate arrangements among TV broadcast stations, without common owners, to share 

resources; and if the FCC has enough evidence that joint TV advertising sales agreements, 

when reaching 15 percent of a station's advertising time, incentivize ad brokers to influence 

station programming and operations or lead stations to coordinate, rather than 

compete, for advertising. 

 

Newsgathering 

 

A discussion of cutting-edge legal issues in newsgathering: the legal problems from relying 

on social media in newsgathering and practical tips on how to verify and vet information; the 

current state of the First Amendment right to be free from punishment for recording a police 

officer's public performance of his or her duties; the erection of paywalls that impede the 

public's online access to public records; and the Federal Aviation Administration's regulation 

of drones for use in newsgathering. 

 

Entertainment Law: Ripped From The Headlines: Legal Risk Avoidance & 

Entertainment Works Derived From Real Events 

 

What to do to avoid the legal risks stemming from entertainment works based on real 

events, including the affirmative defenses to raise, deciding if the acquisition of "exclusive" 

life story rights is really necessary, the non-legal reasons to acquire life story rights, and the 

steps to take to legally vet screenplays for TV programs and motion pictures against 

potential legal claims. 

 

Trial Tales 

 

A panel of lawyers dissect media cases tried over the past two years  with lessons from 

the frontlines and analysis of trends and common factors  as reported in the Conference’s 

biennial survey of trials involving publication and newsgathering torts against media 

defendants. 

 

 

Full program and registration at 
www.mlrc2014.com 

http://www.mlrc2014.com


MLRC MediaLawLetter Page 6 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Gavin Millar QC 

 The Court of Justice of the European Union (“CJEU”) in 

Luxembourg decided that a Spaniard could force Goggle to 

remove two old newspaper articles from its search index 

against his name. Google v Spain (May 3, 2014). 

 Everyone knows that plaintiff asserted before the Court a 

right to be forgotten recognised in the privacy law of some 

European states. But how did these issues end up being 

considered by this Court? What exactly did the CJEU say and 

what are the implications? 

Background 

 The EU promulgates directives to member states. They 

must then amend their law to ensure that the 

directive’s principles apply in their country. 

Sometimes disputes arise in domestic courts 

about how a directive (and the local law 

implementing it) should be interpreted. 

These can be turned into questions and 

referred to the CJEU for an interpretive 

ruling on the directive.   

 Google v Spain was such a ruling about a 

1995 Directive (95/46) on the protection of 

individuals with regard to the processing of 

data.  

 Directive 95/46 protects the privacy of natural persons in 

relation to the processing of personal data. Any legal entity, 

public or private, that processes by retrieving or disclosing 

(Article 2(d)) such personal data is known as a data 

controller.  

 The definition of personal data is very wide indeed and 

goes well beyond what might normally be understood as 

private information. It covers any information relating to an 

identified or identifiable natural person...; an identifiable 

person is one who can be indentified directly or indirectly 

from the data.     

 The controller must process the data fairly and lawfully. 

And under Article 6(c)-(e) the data being processed must be: 

 

adequate, relevant and not excessive in relation to 

the purposes of the processing;  

where necessary, kept up to date; 

and kept...for no longer than is necessary for the 

purposes of the data processing.   

 

Under Article 7(f) one of the criteria considered in deciding 

whether processing is legitimate under Article 6 can be that it is: 

 

...necessary for the legitimate interests 

pursued by the controller or by the third 

parties to who the data are 

disclosed, except where such 

interests are overridden by the 

interests of fundamental rights and 

freedoms of the data subject which 

require protection... 

 

The latter include the data subject’s privacy 

interests.  

 The domestic law implementing 95/46 

must enable the data subject to enforce 

compliance by controllers.  

 Plaintiff Costeja Gonzalez was arguing in Spain about 

two pages, published in a Catalan newspaper in 1998, 

reporting his bankruptcy and legal proceedings to recover his 

debts. He is now a solvent businessman and wanted to 

prevent Google including when his name is searched.  

 The information in the articles was neither private nor was 

it false. It had been lawfully in the public domain since 1998.  

 But it was personal data for the purposes of Directive 

95/46 because it identified him.     

 The Spanish court asked the CJEU to give rulings, 

essentially, on three questions: 

 

(Continued on page 7) 

European Court of Justice  

Recognizes “Right to Be Forgotten” 
Decision That Search Engine  

Must Delink Causes Huge Controversy 

There is no appeal from 

this decision. The war 

has started and local 

battles over the 

application of this 

ruling will be fought in 

member states. 

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=9ea7d2dc30d55d64d9a37b5a477eac11d72c1de1eb84.e34KaxiLc3qMb40Rch0SaxuNb3z0?text=&docid=152065&pageIndex=0&doclang=en&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=265967
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31995L0046:en:HTML


MLRC MediaLawLetter Page 7 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Was Google processing the personal data as 

a data controller within the meaning of 

95/46 when it located and indexed the 

articles - so that it could in principle be 

required by the Spanish authorities to 

remove them if they were being processed 

incompatibly with 95/46?  

Was Google within the territorial reach of the 

directive? 

Did Mr Gonzalez’s desire to see the articles 

removed prevail over the economic interest of 

Google in processing the information and the 

interest of the general public in having access 

to the information through a search? 

 

 The CJEU answered the first in the affirmative. Google 

argued that it was not data processing because it retrieved 

and indexed all relevant data on the internet when it searched, 

without selecting personal as opposed to other data. It was 

not a controller in relation to the indexed data because it has 

no knowledge or control over what comes up on its searches. 

The CJEU rejected these arguments. If it had accepted them it 

would have severely restricted the scope of 95/46. It held that 

Google’s activity fell squarely within the broad wording of 

Directive Art 2(b) defining data processing. 

 It gave a “yes” answer to the second as well. It did not 

matter that Google Search is based in the US. Google Spain 

has separate legal personality, with a seat in Madrid and sells 

advertising space on the website in Spain. This was enough to 

mean that the processing was in the context of the activities of 

an establishment of the controller on the territory of the 

member state within Art 4 of the Directive.  

 It is the ruling on the third question that has ignited the 

greatest controversy. The short answer was again “yes.” The 

devil is in the detail.  

 The CJEU considered that the indexing of articles in 2014 

was inadequate, irrelevant or no longer relevant, or excessive 

in relation to the purposes of the processing at issue carried 

out by the operator of the search engine. It was therefore 

incompatible with Articles 6(c)-(e).  

 Such processing was not saved by Article 7(f), as 

necessary for the legitimate interests of the controller or third 

parties, since any authorisation provided by this had to 

continue for the entire period during which it is carried out... 

Article 7(f) was no longer made out in 2014.  

 Moreover a data subject in Mr Gonzalez’s position could 

establish a presumptive right to removal of the old data even 

if continued indexing would cause him him/her no prejudice.  

 In this way the Central European “right to be forgotten” 

was smuggled into the Directive.   

 A search engine faced with a Gonzalez type request could, 

said the CJEU, conclude that the presumptive right was 

defeated. The processing might remain compatible with 

Article 6(e)-(f) and Art 7(f) might apply, in certain 

circumstances. It gave as an example where: 

     ...for particular reasons, such as the role 

played by the subject in public life, the 

interference with fundamental rights is 

justified by the preponderant interest of the 

general public in having...access to the 

information in question. 

 But this is cold comfort to search engines faced with such 

requests, which must either block or assume the burden of 

justifying the indexing in public interest terms. If they do the 

latter the data subject can challenge their decision before data 

protection authorities and courts in the member state 

concerned.  

 The CJEU’s conclusion is plainly wrong, as being 

incompatible with the free flow of information and ideas on 

the internet. A number of the steps in the reasoning are self-

evidently flawed. In particular Mr Gonzalez was not 

protecting a privacy interest. He was protecting himself from 

continuing embarrassment. And the public interest in 

knowing about his past, especially when doing business with 

him, is obvious.  

 But there is no appeal from this decision. The war has 

started and local battles over the application of this ruling will 

be fought in member states. The politics of the judgment 

should not be underestimated. Central Europe holds dear the 

right to be forgotten.  

 There were Central European judges on the panel and the 

feeling generally in Europe, post-Snowden, is against the big 

American ISPs and their huge profits. Luxembourg did not 

see much in the way of a legitimate interest on Google’s side 

of the balance.  

 Don’t expect the battles to be won in many member states.   

 Gavin Millar QC is a barrister at Doughty Street 

Chambers in London.  

(Continued from page 6) 



MLRC MediaLawLetter Page 8 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 

By Carey R. Ramos and Jacob J. Waldman 

 In a scholarly and closely reasoned opinion issued in 

Zhang v. Baidu.com Inc., 2014 WL 1282730 (S.D.N.Y. Mar. 

28, 2014), Judge Jesse M. Furman of the SDNY forcefully 

declared that the First Amendment shields an Internet search 

engine from an action challenging its “editorial judgments 

about which political ideas to promote.” 

 The decision dismissed an action seeking to sanction 

Baidu—the most popular search engine in China—for 

allegedly depriving plaintiffs of their First Amendment rights 

by not returning links to their “pro-democracy” works in its 

search results.  The Court found that plaintiffs’ attempt to 

enlist the courts to sanction Baidu ran afoul of the First 

Amendment’s protection against compelled speech.  In 

reaching this conclusion, Judge Furman was called upon to 

address what he characterized as a “question of first 

impression” in the Second Circuit—“whether search-engine 

results constitute speech 

protected by the First 

Amendment”—which he 

answered in the affirmative, 

“at least in the circumstances 

presented here.”  Id. at *1–2. 

 

Background 

 

 Plaintiffs were eight 

Chinese individuals, living in the United States, who 

allegedly created written, audio, and/or video works 

advocating the democracy movement in the People’s 

Republic of China.  Plaintiffs claimed that, although their 

works were available on “any of the well known search 

engines,” Baidu censors its results to exclude content that 

“deals with the Democracy movement in China,” in 

compliance with applicable laws of the PRC.  Plaintiffs 

asserted violations of 42 U.S.C. §§ 1981, 1983, and 1985 on 

the grounds that Baidu’s alleged policies infringed the free 

speech clause of the First Amendment.  They also asserted 

causes of action under New York State and local laws for 

discrimination against plaintiffs on Baidu’s search engine, 

which they characterized as a “place of public 

accommodation,” on the basis of plaintiffs’ purported 

“creed”—their “political belief in democracy and the 

democratic process for the citizens of China.”  Plaintiffs 

sought $16 million ($2 million per plaintiff) in unspecified 

damages. 

 

The Decision 

 

 Judge Furman framed the issue presented as “whether the 

First Amendment protects as speech the results produced by 

an Internet search engine,” and concluded that “at least in the 

circumstances presented here, it does” since “allowing 

Plaintiffs to sue Baidu for what are in essence editorial 

judgments about which political ideas to promote would run 

afoul of the First Amendment.”  Id. at *1. 

 In reaching this conclusion, the court turned to the 

Supreme Court’s decisions in Miami Herald Publishing Co. 

v. Tornillo, 418 U.S. 241 (1974), which struck down a Florida 

statute requiring newspapers to permit political candidates a 

“right of reply” to editorials, 

and Pacific Gas & Electric 

Co. v. Public Utility 

Commission of California, 

475 U.S. 1 (1986), which 

invalidated a rule requiring a 

utility company to include a 

consumer group’s critical 

newsletter in its bill mailings.  

Id. at *3. 

 “Taken together,” Judge Furman declared, these and other 

cases establish the principles that the Government “may not 

tell a private speaker what to include or not to include in 

speech about matters of public concern,” that this rule applies 

not just to the press but to corporations and ordinary 

individuals, and that it applies irrespective of whether the 

speaker “articulates, or even has, a coherent or precise 

message” or “generated the underlying content in the first 

place” and regardless of the Government’s justification for 

seeking to include or exclude certain speech.  Id. at *4.  The 

Court then explained that, “[i]n light of those principles, there 

is a strong argument to be made that the First Amendment 

fully immunizes search-engine results from most, if not all, 

kinds of civil liability and government regulation,” id. at *4, 

particularly because in performing its data retrieval, “search 

(Continued on page 9) 

First Amendment Protects Search Engine Results 

http://scholar.google.com/scholar_case?case=496194286290910310&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr


MLRC MediaLawLetter Page 9 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

engines inevitably make editorial judgments” about the 

content and presentation of their results.  Id. 

 The Court further held that sanctioning Baidu for 

allegedly “design[ing] its search-engine algorithms to favor 

certain expression on core political subjects over other 

expression on those same political subjects” would “‘violate 

the fundamental rule of protection under the First 

Amendment, that a speaker has the autonomy to choose the 

content of his own message,’” and that punishing Baidu for 

editorial judgments “would contravene the principle upon 

which ‘our political system and cultural life rest’:  ‘that each 

person should decide for himself or herself the ideas and 

beliefs deserving of expression, consideration, and 

adherence.’”  Id. at *7. 

 Whether Baidu chooses “to disfavor speech concerning 

democracy”—as plaintiffs allege—was immaterial, the court 

reasoned, since “the First Amendment 

protects Baidu’s right to advocate for 

systems of government other than 

democracy (in China or elsewhere) just as 

surely as it protects Plaintiffs’ rights to 

advocate for democracy.”  Id. at *9.  Indeed, 

the court recognized that its dismissal of the 

case “is itself ‘a reaffirmation of the 

principles of freedom and inclusiveness that 

[democracy] best reflects, and of the 

conviction that our toleration of criticism . . . is a sign and 

source of our strength.’”  Id. 

 The court found plaintiffs’ arguments to the contrary 

“wholly unpersuasive.”  Id. at *7.  Plaintiffs asserted that 

Baidu was merely discriminating and not actually speaking, 

but the Court noted that plaintiffs’ “own theory of the case” 

was that Baidu’s “editorial discretion” favored one form of 

speech over another.  Id. at *8. 

 Plaintiffs argued that their private suit did not involve 

Government regulation of speech, but the Court found that 

“plaintiffs’ attempt to “enlist the government—through the 

exercise of this Court’s powers—to impose ‘a penalty on the 

basis of the content’ of Baidu’s speech,” would “‘inescapably 

dampen[] the vigor and limit[] the variety of public debate.’”  

Id. at *8 (quoting Tornillo, 418 U.S. at 256). 

 Finally, plaintiffs claimed Baidu’s speech was 

commercial, and therefore entitled to less protection, but the 

Court found Baidu’s search results “relate to matters of public 

concern and do not themselves propose transactions,” and 

Baidu’s “profit motive” did not “deprive it of the right to free 

speech any more than the profit motives of newspapers in 

Tornillo and [N.Y. Times v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964)] 

did.” 

 

Other Authority 

 

 Zhang v. Baidu adds to a small but growing body of 

judicial authority concerning the application of free speech 

principles to search engines.  In one of two other cases cited 

by Judge Furman, the District of Delaware rejected in three 

paragraphs the search-engine defendants’ unanswered 

argument that a pro se plaintiff’s demand for prominent 

placement of his advertisements in their search results was 

barred by the First Amendment.  Langdon v. Google, Inc., 

474 F. Supp. 2d 622 (D. Del. 2007). 

 Similarly, in Search King, Inc. v. Google Tech., Inc., 2003 

WL 21464568 (W.D. Okla. May 27, 2003), 

the court found that Google’s search-result 

ranking expressed “opinions of the 

significance of particular web sites as they 

correspond to a search query,” that such 

rankings could not be deemed “false,” and 

therefore Google’s selection enjoyed 

Constitutional protection.  Id. at *4.  In a 

third decision, not addressed by the court, 

the Northern District of California in 

Kinderstart.com LLC v. Google, Inc., 2007 WL 831806 (N.D. 

Cal. 2007), dismissed plaintiff’s free speech claims for failure 

to demonstrate that Google’s actions were state action.  Id. at 

*13.  Notably, the court rejected plaintiff’s argument that the 

“emanation of third-party speech from a search engine 

somehow transforms that privately-owned entity into a public 

forum.”  Id.  In other words, a search engine is a private 

space—not a town square. 

 Despite the dearth of case law on the subject, Judge 

Furman noted that the application of the First Amendment to 

search-engine results “has been the subject of vigorous 

academic debate.” 

 The Court cited several articles, including Stuart A. 

Benjamin’s Algorithms and Speech, 161 U. Pa. L Rev. 1445 

(2013), which maintains that “[s]o long as humans are 

making substantive editorial decisions, inserting computers 

into the process does not eliminate the communication via 

that editing” (id. at 1494), and Michael J. Ballanco’s article 

(Continued from page 8) 

(Continued on page 10) 

The First Amendment 

fully immunizes search-

engine results from 

most, if not all, kinds of 

civil liability and 

government regulation. 



MLRC MediaLawLetter Page 10 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

for the George Mason University Civil Rights Law Journal, 

Searching for the First Amendment: An Inquisitive Free 

Speech Approach to Search Engine Rankings, 24 GMUCRLJ 

89 (2013), which argues essentially that search engine results 

are entitled to similar degrees of First Amendment protection 

as other speech (“When a search engine is providing a mere 

opinion, its result should be treated as a fully protected free 

speech opinion” but, when search results are more like 

commercial speech, they should be treated accordingly, 

id. at 111). 

 Judge Furman’s decision heeds these scholarly arguments 

by confirming that search engine results are entitled to 

protection coextensive with the expression of opinions and 

editorial decisions, and, critically, need not express anything 

beyond what the operators of the search engines wish to 

express. 

 Baidu was represented in this matter by Carey R. Ramos, 

a partner at Quinn Emanuel Urquhart & Sullivan, LLP, and 

Jacob J. Waldman, an associate at the same firm.  Plaintiffs 

were represented by Stephen N. Preziosi, P.C. 

(Continued from page 9) 

REGISTRATION IS OPEN! 
Visit www.mlrc2014.com 
 
The Media Law Resource Center (MLRC),  
the Newspaper Association of America (NAA),  
and the National Association of Broadcasters (NAB)  

Location: Hyatt Regency, Reston, VA 
 

The biennial Media Law Conference brings together media counsel to 
discuss the top issues facing media and their lawyers today. The 
Conference will span two and one-half days of programming split into 
plenary sessions, and breakout and boutique sessions that emphasize 
interactive discussions among smaller groups on specific areas of media 
law and practice. 
 
For information about becoming a Conference sponsor, please contact 
Sandra S. Baron at (212) 337-0200 ext. 206 or sbaron@medialaw.org. 
 
Click here to visit the Conference website for registration, basic information 
about the Conference and to book a room at the Hyatt Regency. 

2014 Media Law Conference 
September 17-19, 2014 

Hyatt Regency | Reston, Virginia 

https://www.mlrc2014.com/
https://www.mlrc2014.com/
mailto:sbaron@medialaw.org
https://www.mlrc2014.com/


MLRC MediaLawLetter Page 11 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 

By John C. Greiner 

 In what for legal circles is lightning fast time, the Sixth 

Circuit Court of Appeals vacated the jury verdict in Sarah 

Jones’ case against thedirty.com. Jones v. Dirty World 

Entertainment Recordings LLC, No. 13-5946. The case was 

argued on May 1, and decided on June 16.   

 

Background 

 

 Ms. Jones is a former Ben Gal cheerleader who sued 

thedirty for comments posted by third party commenters. The 

comments were vulgar, lewd and likely defamatory. But 

rather than determining the identity of the people who 

actually posted the comments, Ms. Jones 

chose to sue thedirty.  

 Thedirty.com is a website that 

encourages readers to submit “dirt” on 

people. It’s the site that broke the story 

on Anthony Weiner continuing to post 

sexually explicit messages while running for 

mayor after he’d been forced out of 

Congress for the same conduct. 

 Jones’ decision not to pursue the 

commenters made sense on some levels. First, it saved Ms. 

Jones the burden of figuring out who they were. Second, 

presumably, the website has a deeper pocket than the average 

poster. And third, thedirty.com and its owner/operator Nik 

Richie are not the most sympathetic defendants. Given Ms. 

Jones recovered a verdict that included a $300,000 punitive 

damage award, her instincts were in some respects validated. 

 But the case all along had a nagging a problem – the law. 

The federal Communications Decency Act expressly 

prohibits holding the website operator liable as the publisher 

of content supplied by third parties. Ms. Jones was able to 

convince the trial court judge that thedirty lost the CDA 

protection because it “encouraged” the submission of the 

offensive content and because it “ratified” the offensive 

content by adding its own comments after the postings. 

  

Sixth Circuit Decision 

 

 But much like an NFL official can reverse a ruling on the 

field, the Sixth Circuit threw out the verdict and ordered the 

trial court to award a judgment in favor of thedirty. 

 The Court found that the website operator must make a 

“material contribution” to the offensive content to be held 

liable for it. An example of a “material contribution” would 

be if the website required certain information to be included 

in the submitted material. An online housing site in California 

called Roommates.com for example, required users to list 

preferences for roommates, including whether they preferred 

a certain sexual orientation. In that case, because the site 

required that information, it was not immune 

from a discrimination suit. By contrast, 

Craigslist, which allows users to state 

discriminatory preferences, but doesn’t 

require it, retained its CDA immunity. 

 Here thedirty did not require users to 

provide any particular information. And so it 

didn’t lose its CDA protection despite 

encouraging users to submit “dirt.” 

 And thedirty didn’t sacrifice its 

protection under the CDA by adding its own commentary. 

It’s important to note that the commentary in itself wasn’t 

actionable. But Ms. Jones argued that when read in context, 

the commentary “adopted” the offensive content in a way that 

made thedirty the “developer” of the third party material. But 

the Sixth Circuit found that an “adoption” theory did as much 

to undermine the CDA as did the “encouragement” 

theory. They are two sides of the same coin. 

 The holding in the Sarah Jones trial, if adopted, would 

have seriously undermined the broad immunity provided by 

the CDA.  The Sixth Circuit decision not only prevented this 

result, it expressly noted that immunity determinations under 

the CDA should be determined at the early stage of litigation. 

And it indicated that an interlocutory appeal will be available 

to review the determination.   

Section 230 Protects Dirty.com Website 
Jury Verdict for ex-Cheerleader Vacated 

The Court found that 

the website operator 

must make a “material 

contribution” to the 

offensive content. 

http://www.ca6.uscourts.gov/opinions.pdf/14a0125p-06.pdf
http://www.ca6.uscourts.gov/opinions.pdf/14a0125p-06.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 12 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 All in all, June has been a good month for the CDA.  

Earlier this month, the D.C. Circuit affirmed the dismissal of 

a complaint against Facebook, finding that the CDA barred 

suit.  Klayman v. Zuckerberg and Facebook, Inc., No. 13-

7017 (D.C. Cir. June 2014) (Tatel, Brown, Millett, JJ.).  

 Larry Klayman was upset by a page he discovered on 

Facebook called the “Third Palestinian Intifada,” which 

called for an uprising to take place after the completion of 

Islamic prayers on May 15, 2011, and proclaimed that 

“Judgment Day will be brought upon us only once Muslims 

have killed all the Jews.” 

 Although the complaint indicates that “after many days” 

Facebook took the page down, that did not suit Mr. Klayman, 

who sued Facebook and Mark Zuckerberg for his “reasonable 

apprehension of bodily harm.”   

 The District Court granted the defendants’ motion to 

dismiss, which Klayman appealed.  Klayman did not 

seriously dispute that Facebook is an interactive computer 

service or that the offensive page was a third party posting.   

 Klayman’s primary contention was that Facebook and 

Zuckerberg did not qualify for CDA coverage because 

Facebook “can control the contents posted on [its] website.”  

The court was unimpressed with this argument.  As it noted, 

not only does the CDA not say anything of the sort, Section 

230(c)(2) of the Act prohibits holding providers of interactive 

computer services liable for “any action voluntarily taken * * 

* to restrict access to” content that is “obscene, lewd, 

lascivious, filthy, excessively violent, harassing, or otherwise 

objectionable.” 47 U.S.C. § 230(c)(2)(A).  

 According to the court, “[i]t would make nonsense of the 

statute to say that interactive computer services must lack 

the capacity to police content when the Act expressly 

provides them with immunity for doing just that.”  

 Two good results in one month, although the Klayman 

case is a better example of how courts should apply the CDA 

– swift dismissal on the law as early as possible.  It’s 

unfortunate that a jury had to waste its time on the Sarah 

Jones case.   

D.C. Circuit Issues Section 230 Decision 

John C. Greiner is a partner at Graydon Head & Richie in Cincinnati, OH. He filed a media amicus brief in support of the 

defendant in Jones v. Dirty World. Plaintiff was represented by Christopher Roach, Eric C. Deters & Partners, Independence, KY.  

Defendants were represented by David S. Gingras, Phoenix, AZ.  In Klayman v. Zuckerberg, Larry Klayman represented himself. 

Defendants were represented by Craig S. Primis, Kirkland & Ellis, Washington, D.C. 

The Podcast from the  
2014 Legal Frontiers in  

Digital Media Conference  
Is Now Available! 

 

Click to listen to the podcast on the web 

Click to download the podcast on iTunes 

http://www.cadc.uscourts.gov/internet/opinions.nsf/254D33E032BAD82A85257CF60050AB5F/$file/13-7017-1497426.pdf
http://MLRC.informz.net/z/cjUucD9taT00MTA3NzE5JnA9MSZ1PTEwMTY5OTkzNTcmbGk9MjM0ODU0MTg/index.html
http://MLRC.informz.net/z/cjUucD9taT00MTA3NzE5JnA9MSZ1PTEwMTY5OTkzNTcmbGk9MjM0ODU0MTk/index.html


MLRC MediaLawLetter Page 13 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Jim Rosenfeld, Lance Koonce and Eric Feder 

 In a 6-3 decision written by Justice Breyer, the Supreme 

Court ruled that Aereo’s internet television service infringes 

broadcasters’ exclusive rights to publicly perform their 

works.  American Broadcasting Cos., Inc. et al. v. Aereo Inc., 

No. 13-461 (U.S. June 25, 2014). 

 Despite the potentially broad ramifications of this closely-

watched case, the Court was careful to limit its decision, 

relying primarily on what it saw as Congress’ decades-old 

intent to require retransmissions of copyrighted television 

content to be subject to the Copyright Act.  The narrowness 

of the decision likely comes as welcome news to cloud 

services providers and others concerned that the Court’s 

decision could have devastating effects on emerging 

industries involved in the delivery of online 

content.  At the same time, the majority’s 

reliance on the commercial characteristics 

and user experience of Aereo’s service could 

subtly alter the way in which copyright cases 

involving new technologies are argued and 

decided in the future. 

 

Background 

 

 Aereo is an internet-based service that 

allows its subscribers to watch broadcast television programs 

over the Internet in exchange for a monthly fee. Aereo’s 

subscribers can also record and store programs for delayed 

playback.  Aereo does not obtain licenses from copyright 

holders to record or transmit their programs. 

 Aereo transmits broadcast programs by capturing the 

broadcast signal with a different aerial antenna temporarily 

assigned to each subscriber for that session. (Aereo’s facility 

contains boards with thousands of tiny antennas—each 

roughly the size of a dime—so that each subscriber using the 

service at any one time has access to a single antenna.) 

 Television broadcasters (and other copyright owners of 

broadcast television programs) brought a copyright 

infringement lawsuit against Aereo, Inc. (“Aereo”) in the 

District Court for the Southern District of New York.  At 

issue in the case was whether Aereo’s service infringed the 

copyright holders’ exclusive rights to publicly perform their 

works.  See 17 U.S.C. § 106(4). 

 The Copyright Act defines “perform” as “to recite, render, 

play, dance, or act it, either directly or by means of any 

device or process or, in the case of a motion picture or other 

audiovisual work, to show its images in any sequence or to 

make the sounds accompanying it audible.” 17 U.S.C. § 101. 

Performing a work “publicly” means: 

 

to perform or display it at a place open to the 

public or at any place where a substantial number 

of persons outside of a normal circle of a family 

and its social acquaintances is gathered; or 

 

(2)  to transmit or otherwise 

communicate a performance or 

display of the work to a place 

specified by clause (1) or to the 

public, by means of any device or 

process, whether the members of the 

public capable of receiving the 

performance or display receive it in 

the same place or in separate places 

and at the same time or at different 

times. (emphasis added) 

 

 The broadcaster plaintiffs asserted that Aereo infringed 

their public performance and reproduction rights under the 

Copyright Act, and sought a preliminary injunction barring 

Aereo from transmitting television programs while they were 

being broadcast. The district court denied the preliminary 

injunction motion, and the Second Circuit affirmed. 

 The lower court decisions were based on the premise that 

because each subscriber has access to a single copy of a 

broadcast through the single antenna used to receive the 

broadcast, and no other subscribers can receive a transmission 

from that copy, the transmission did not constitute a “public” 

performance.  In the wake of the litigation in the Second 

Circuit, Aereo began to expand its service to other regions of 

the country, and several other lawsuits involving Aereo or 

(Continued on page 14) 

Supreme Court Rules Aereo  

Violates Public Performance Right 

The Supreme Court 

reversed the Second 

Circuit and ruled that 

Aereo’s system publicly 

performs broadcasters’ 

copyrighted programs.  

http://www.supremecourt.gov/opinions/13pdf/13-461_l537.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 14 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

similar services were initiated.  In the ensuing months, a 

District Court in Massachusetts denied a preliminary 

injunction against Aereo in accordance with the Second 

Circuit’s decision, while District Courts  in Utah and the 

District of Columbia shut down Aereo in those regions, and a 

California District Court shut down a similar competing 

service. 

 

The Majority Decision  

 

 The Supreme Court reversed the Second Circuit and ruled 

that Aereo’s system publicly performs broadcasters’ 

copyrighted programs.  The Court’s opinion, authored by 

Justice Breyer and joined by five other justices, was careful to 

address Aereo’s technology narrowly – explicitly not ruling 

on the legality of cloud-based storage and other emerging 

technologies and suggesting that many such technologies 

were not publicly performing copyrighted works and 

therefore would not be rendered illegal by its 

opinion. 

 The Court divided the public 

performance analysis into two prongs.  First, 

it ruled that Aereo “performed” programs 

transmitted through i ts  system.   

Acknowledging that the Copyright Act’s 

definitions of “perform” and “transmit” were 

vague, it looked to the legislative history: 

Congress had amended the Act in 1976 to 

overturn two prior Supreme Court rulings which had ruled 

community antenna television (“CATV”) systems to be 

beyond the Act’s scope because the systems did not perform 

the works they transmitted; under the Court’s analysis, the 

CATV providers were more like viewers than broadcasters.  

See Fortnightly Corp. v. United Artists Television, Inc., 392 

U. S. 390 (1968); Teleprompter Corp. v. Columbia 

Broadcasting System, Inc., 415 U. S. 394 (1974). 

 The 1976 Amendment rejected this distinction, defining 

“perform” as “show[ing a work’s] images in any sequence or 

[making] the sounds accompanying it audible” and making 

other amendments which rendered the tramsitter of a program 

a “performer” of that work.  The majority opinion found 

Aereo substantially similar to the CATV companies that 

Congress had amended the Act to reach; under the revised 

Act, Aereo was communicating the programs’ images and 

sounds, and thus performing those works.   

 Second, the Court concluded that Aereo’s performance of 

televised works was “public”. Whether the “performance” in 

question is the underlying broadcasts (as the broadcasters 

urged) or the act of transmitting the work (as Aereo argued) – 

an issue which the Court did not decide –Aereo’s 

transmission of the performance was public.  The Court 

rejected Aereo’s attempt to get around this conclusion by 

transmitting each performance from a different antenna, 

characterizing these technical details as “behind-the-scenes” 

and irrelevant to a viewer. 

 It pointed to the text of the transmit clause, which states 

that a performance can be transmitted through a set of 

“multiple, discrete transmissions” to different viewers at 

different times.  And, significantly, it suggested that 

transmitting performances to subscribers as “owners or 

possessors of the underlying works” would require a different 

analysis, leaving breathing room for cloud storage and 

various other on-line services. 

 The Court closed by acknowledging  that Congress “did 

not intend to discourage or to control the 

emergence or use of different kinds of 

technologies,” assuring that the “limited” 

holding in this case would not have that 

effect and giving some clues as to potential 

exceptions. Other technologies may or may 

not constitute “performances” or be 

“public,” the Court explained. 

 For instance, “[w]e have said that [the 

term ‘the public’]  does not extend to those 

who act as owners or possessors of the relevant product.  And 

we have not considered whether the public performance right 

is infringed when the user of a service pays primarily for 

something other than the transmission of copyrighted works, 

such as the remote storage of content.”  The Court further 

acknowledged that the fair use doctrine would also provide a 

defense to infringement for some technologies, as in the 

recent Google Books decision.  The majority put off such 

questions until they concretely arise in later cases, and noted 

that interested entities “are of course free to seek action from 

Congress.” 

 

The Dissent 

 

 Justice Scalia, joined by Justices Thomas and Alito, 

sharply dissented.  In the dissent’s view, Aereo cannot be 

(Continued from page 13) 

(Continued on page 15) 

The dissent likens 

Aereo to a “a copy shop 

that provides its 

patrons with a  

library card.” 



MLRC MediaLawLetter Page 15 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

directly liable for publicly performing the broadcasters’ 

works because Aereo passively allows its subscribers to 

select the broadcast content.  (The dissent likens Aereo to a 

“a copy shop that provides its patrons with a library card.”)  

Without any “volitional act” on the part of Aereo, it cannot be 

liable for direct infringement. 

 The dissent expressly leaves open the possibility that 

Aereo may be held secondarily liable (as either a vicarious or 

contributory infringer) for the direct infringements of its 

subscribers.  In fact, Justice Scalia states that he “share[s] the 

Court’s evident feeling that what Aereo is doing (or enabling 

to be done) to the Networks’ copyrighted programming ought 

not to be allowed,” but “[i]t is not the role of this Court to 

identify and plug loopholes.” 

 The dissent criticizes the majority’s decision as being 

based on the flimsy premise that Congress had previously 

amended the Copyright Act to cover cable systems and 

“Aereo looks a lot like a cable system,” therefore it should be 

treated the same.  Ultimately, the dissent warns that, in light 

of the “imprecision of [the majority’s] result-driven rule,” the 

Court “cannot deliver on [the] promise” that 

its decision will not affect cloud-storage 

providers and cable-television systems. 

 

Analysis 

 

 At oral argument in this case, the very 

first question asked by the justices was 

delivered by Justice Sotomayor:  Why isn’t Aereo a cable 

company? 

 Several months later, the majority has answered that 

question; Aereo’s system, according to the Court, is 

sufficiently analogous to the cable services Congress intended 

to reach when it overturned Fortnightly and Teleprompter, 

and thus are subject to the proscriptions of the Copyright Act. 

Without question, the Court’s decision is a major victory for 

television content providers, because it indicates that any 

subscription service that facilitates the rerouting of over-the-

air broadcasting to end users will likely be viewed as akin to 

a cable system and be held unlawful, unless the service 

acquires the necessary rights, such as through private or 

compulsory licensing. 

 The Court’s heavy reliance on the legislative history of 

the 1976 amendments to the Copyright Act, and specifically 

Congress’ broad purposes in enacting those amendments in 

response to Fortnightly and Teleprompter, is perhaps 

unsurprising, as it allowed the Court to attempt to limit its 

decision to the television industry.  The majority takes great 

pains to confirm that its holding is a narrow one, and not 

intended to reach new technologies offered by companies that 

are not “equivalents” of cable companies. In particular, the 

Court is careful to distinguish services that deliver content to 

a user that the user already owns or possesses, such as cloud 

lockers. This should provide comfort to providers of cloud 

services and other remote storage solutions, including remote 

DVR applications such as the one approved by the Second 

Circuit in Cartoon Network, LP v. CSC Holdings, Inc., 536 

F.3d 121 (2d Cir. 2008), the very case that propelled the 

Second Circuit to decide in Aereo’s favor below. 

 Perhaps as a consequence of its reliance on legislative 

intent, the majority’s analysis of how the actual functionality 

of the Aereo system fits within the framework of the 

Copyright Act is more perfunctory than might have been 

expected.  In addressing one of the key differences urged by 

Aereo – that its system does not activate the stream until an 

end user turns it on and causes a transmission of a 

performance – the Court says that “[t]his 

difference means nothing to the subscriber.  

It means nothing to the broadcaster.  We do 

not see how this single difference, invisible 

to the subscriber and broadcaster alike, 

could transform a system that is for all 

practical purposes a traditional cable system 

into a ‘copy shop that provides its patrons 

with a library card.” 

 Similarly, in addressing whether performances using 

Aereo are public notwithstanding that each transmission is 

only to one subscriber, the Court asks why the “behind-the-

scenes” functionality matters, given that they “do not render 

Aereo’s commercial objectives” different from the cable 

providers addressed by the changes to the Act in 1976, and 

that they do not alter the viewing experience for end users. 

 As noted, the dissent, authored by Justice Scalia, takes 

issue with what it terms an “improvised”, “looks-like-cable-

TV” standard, versus a more detailed comparison of the 

technical functionality of the service with the cable systems at 

issue in the Fortnightly and Teleprompter cases.  There is 

often a tension in copyright law between a high-level, 

practical view and a granular, technical view.  (For instance, 

in determining infringement courts may examine both a 

(Continued from page 14) 

(Continued on page 16) 

The majority takes great 

pains to confirm that its 

holding is a narrow one. 



MLRC MediaLawLetter Page 16 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

work’s “total concept and feel” and also dissect the work into 

its component parts under the so-called “abstraction-filtration

-comparison” test.) 

 This tension is especially acute in cases involving the 

intersection of copyright law and new technologies; however, 

courts have more often tended to examine “under the hood” 

functionality of such technology to understand how the 

parties involved may or may not be exploiting one of the 

exclusive copyright interests reserved to the copyright owner.  

In cases such as Perfect 10, Inc. v. Amazon.com, Inc., 508 

F.3d 1146 (9th Cir. 2007), for instance, which examined 

Google’s image search service, courts eschewed examination 

of the end-user experience and focused on which computer 

servers were actually hosting and delivering the content. 

 By potentially elevating an analysis of high-level 

functionality and viewer experience under the performance 

right, the Court may have opened the door for arguments in 

future cases that are less dependent on the precise 

functionality of underlying technologies, and more on the 

intent of the parties or the overall practical effect of the 

technology.  This may make it difficult for technology 

companies to predict whether their new technologies are 

infringing. 

 Jim Rosenfeld and Lance Koonce are partners, and Eric 

Feder an associate, at Davis Wright Tremaine LLP.  Paul D. 

Clement of Bancroft PLLC argued the case at the Supreme 

Court for the broadcasters. David Frederick, Kellogg, Huber, 

Hansen, Todd, Evans & Figel, PLLC, argued the case for 

Aereo. A full list of counsel and amicus briefs is available 

online here.  

(Continued from page 15) 

Recent MLRC Publications 

MLRC Bulletin 2014 Issue 2: Legal Frontiers in Digital Media 

All Native Advertising is Not Equal — Why that Matters Under the First Amendment and Why it Should Matter to 

the FTC • The Google Books and HathiTrust Decisions: Massive Digitization, Major Public Service, Modest 

Access • The Authors Guild v. Google: The Future of Fair Use? • The Computer Fraud and Abuse Act – 

Underused? Overused? Misused? 

Key Points on DOJ Policy 

MLRC memo representing some of the key points from the Final Rule publication. 

2014 Report on Trials and Damages 

MLRC's 2014 Report on Trials and Damages updates our study to include 12 new cases from 2012 and 2013. 

Our trial database now includes trial and appellate results in 632 cases from 1980-2013. 

Resource Materials on the Definition of "Journalist" and "Media" in Litigation and Legislation 

Who qualifies as "the media," it seems, is the perennial million-dollar question in an age when the "pen," the 

camera, and the "press" are all combined in a single device that fits easily in your purse—if not your back 

pocket—and everyone is a potential publisher. This updated report offers a review of that question by examining 

legislative developments and court decisions in a variety of situations, ranging from libel and right of publicity 

issues, to state shield laws and reporter's privilege changes, to application of state and federal open 

records laws. 

Non-Competes in the Broadcast Industry 

Eight states and the District of Columbia have laws that target the broadcast industry and limit broadcast 

employers’ ability to enforce non-compete agreements with their on and off screen talent. This paper describes 

the elements of those laws and their impact. It also addresses several alternative approaches for broadcast 

employers’ efforts to retain employees and the impact of the broadcast non-compete ban laws on those 

alternatives. 

http://www.scotusblog.com/case-files/cases/american-broadcasting-companies-inc-v-aereo-inc/
http://www.scotusblog.com/case-files/cases/american-broadcasting-companies-inc-v-aereo-inc/
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2265
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2179
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2174
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2152
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2126


MLRC MediaLawLetter Page 17 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Judith A. Endejan 

 The Second Circuit has blessed the wholesale electronic 

copying of entire books in university collections – but only 

for three limited uses.   Authors Guild, Inc. et al. v. 

HathiTrust, et al., (June 10, 2014) (Walker, Cabranes, Parker, 

JJ.).  The Court held that the HathiTrust Digital Library’s 

(“HDL”) use of copyrighted material is protected from a 

claim of copyright infringement under the doctrine of fair use. 

 

Background 

 

 HDL is an organization founded by leading universities 

(i.e., University of Michigan) that creates a repository for the 

digital copies of all books in the collections 

of the member universities.  HDL permits 

three uses of the copyrighted works in the 

HDL repository.  The first use is a 

computerized search capability that allows 

the general public to search for particular 

terms across all digital copies in the 

repository.  This search produces a list of 

results showing where the term appears in 

books in the collection.  The searcher is not 

able to view any page or other portion of the 

book. 

 The second use allows member libraries 

to provide patrons with certified print disabilities access to 

the full text of copyrighted works.  Certified patrons with a 

print disability (i.e., blindness) can obtain access to the works 

in HDL’s repository using adaptive technologies. 

 The third use is archival.  HDL preserves the copyrighted 

books in digital form and will permit members to create a 

replacement copy if the member’s original copy is lost, 

destroyed or stolen and a replacement copy is unobtainable at 

a “fair price” elsewhere. 

 

Second Circuit Decision 

 

 As a threshold matter the Court found that three of the 

plaintiff author associations from the United States lacked 

standing to bring suit on behalf of their members under 17 

U.S.C. § 501(b).  The remaining authors associations, based 

in other countries, did have standing to sue on behalf of their 

members. 

 The Court then examined the history and purpose of 

American copyright law and the doctrine of “fair use” 

codified as amended at 17 U.S.C. § 107.  That statute lays out 

four nonexclusive factors to assess whether a particular use is 

fair.  The Court then methodically applied those factors to 

two of the uses of the  HDL electronically scanned books.  

Regarding the first use, the Court found that the creation of a 

full text searchable database “is a quintessentially 

transformative use” because it adds a great 

deal more to the copyrighted works at issue. 

 The Court found the second fair use 

factor – the nature of the copyrighted work -

to not be dispositive. 

 The Court focused on the third and fourth 

factors, which examine whether the copying 

used more of the copyrighted work than 

necessary and whether the plaintiffs suffered 

market harm because the secondary use 

serves as a substitute for the original work.  

Because HDL needed to scan the entire body 

of works in order to have a full text search 

function, the Court found that this copying was not excessive. 

 Regarding the fourth factor the Court found that the 

plaintiffs would not suffer any specific market harm, rejecting 

speculative arguments that the authors might be irreparably 

damaged in the event of a  security breach that would allow 

unauthorized access to the books stored at the HDL 

repository.  The Court found that no actual market harm 

could occur because the full text search function does not 

serve as a substitute for the books that are being searched. 

 In applying the four factor analysis to the second use – 

providing access to the print disabled – the Court said that 

expanded access to the “print disabled” is not transformative 

(Continued on page 18) 

Universities Do Not Violate Copyright  

By Scanning Their Library’s Books 

This case suggests that 

courts are inclined to 

apply “fair use” 

protection liberally for 

socially beneficial 

purposes even if entire 

books are copied 

without the authors’ 

permission.   

http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/3d844361-a25c-415c-b9cb-c62f4dc1a41b/24/doc/12-4547_opn.pdf#xml=http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/3d844361-a25c-415c-b9cb-c62f4dc1a41b/24/hilite/
http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/3d844361-a25c-415c-b9cb-c62f4dc1a41b/24/doc/12-4547_opn.pdf#xml=http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/3d844361-a25c-415c-b9cb-c62f4dc1a41b/24/hilite/


MLRC MediaLawLetter Page 18 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

but more in the nature of a derivative work, but this did not rule 

out fair use protection.   The Court cited passages from the 

legislative history of the Copyright Act of 1976, demonstrating 

that the fair use doctrine was, if anything, intended to facilitate 

access for disabled persons such as the blind.   The Court found 

that, like the first use, HDL needed copies of the entire work in 

order to create capabilities for the blind and disabled and that 

market harm was unlikely to occur because so few publishers 

sell books manufactured in specialized formats for the blind. 

 The Court did not examine the third use – preservation- 

under fair use criteria, finding that the plaintiffs could not claim 

copyright infringement for others’ copyrighted works.  (A 

finding at odds with the Court’s conclusion that the foreign 

authors could argue infringement for the first and second uses.)  

The Court remanded the case to the district court to determine 

whether the plaintiffs have standing to challenge the 

“preservation use” of the HDL repository. 

 The Court  refused to address infringement claims over the 

University of Michigan’s abandoned “orphan works 

project,” (“OWP”)  designed to make such works available 

digitally. An orphan work is an out-of-work print work that is 

still protected by copyright but whose copyright holder cannot 

be readily identified or located.  This project was conceived by 

the University of Michigan but was suspended indefinitely as a 

result of this lawsuit, before the project was brought on line.  

The Second Circuit found that infringement claims raised in 

connection with the OWP were not ripe for adjudication. 

  Overall, this case suggests that courts are inclined to apply 

“fair use” protection liberally for socially beneficial purposes 

even if entire books are copied without the authors’ permission.  

The use to which this copying is put ( i.e., for educational/

socially beneficial  purposes) controls.  As more and more 

creative uses of works occur in our digital world the limits of 

fair use will be tested. 

 Judith A. Endejan is a partner at Garvey Schubert Barer in 

Seattle, WA. The Authors Guild was represented by Edward 

Rosenthal, Frankfurt Kurnit Klein & Selz, P.C., New York. 

Defendants were represented by Joseph Petersen, Kilpatrick 

Townsend & Stockton LLP, New York.  

(Continued from page 17) 

MediaLawLetter Committee 
 

Michael Berry, Co-Chair 

Russell T. Hickey, Co-Chair 

Dave Heller, Editor 

Robert D. Balin 

Katherine M. Bolger 

Robert J. Dreps 

Judith Endejan 

John Epstein 

Rachel E. Fugate 

Michael A. Giudicessi 

David Hooper 

Leslie Machado 

Michael Minnis 

Deborah H. Patterson 

Bruce S. Rosen 

Indira Satyendra 

 

Interested in joining the Committee?  

Write medialaw@medialaw.org 

or  visit www.medialaw.org 



MLRC MediaLawLetter Page 19 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 The Colorado federal district court recently held that the First Amendment bars a misappropriation of name or 

likeness claim for the use of a gay couple’s engagement photo in political mailers criticizing candidates for their pro-gay 

rights positions. Hill, et al v. Public Advocate of the United States, No. 12-cv-02550 (D. Colo. March 31, 2014) (Daniel, 

J.).  But the use of the photo was not a fair use as a matter of law for purposes of a copyright infringement claim. 

 

Background 

 

 Plaintiffs Brian Edwards and Thomas Privitere are a married couple living in New Jersey.  Photographer  Kristina 

Hill took engagement photos of the couple in May 2010. One depicts the couple holding hands and kissing in a park 

next to the East River in New York City with the Brooklyn Bridge in the background. They posted the photo on their 

blog, with the photographer’s permission. 

 In Spring of 2012, anti-gay rights groups in Colorado used an altered version of the photograph in political mailers.  

One mailer sent to about 3,000 Colorado residents used plaintiffs’ photograph with a background of pine trees with the 

caption, “State Senator Jean White’s Idea Of Family Values?” The other, sent to approximately 4,000 Colorado 

residents, used the photograph with a background of clouds and the caption, “Jeffrey Hare’s Vision For Weld County?”  

 Both listed the Public Advocate of the United States (“Public Advocate”) as the sender.  Public Advocate is 

conservative “family values” advocacy group based in Virginia.  

 Edwards, Privitere, and the photographer Kristina Hill sued Public Advocate and a five other related organizations 

and individuals for misappropriation of name and likeness and copyright infringement.  (The photographer alleged that 

she owned the copyright in the photograph).  Public Advocate and the other defendants filed motions to dismiss the 

copyright infringement claim on the basis of fair use, and the misappropriation claim under the First Amendment. 

 

(Continued on page 20) 

Court Holds That First Amendment Protects  

Use of Couple’s Engagement Photo in Mailers 
But Plaintiffs Stated Copyright Infringement Claim 

Original engagement photo left; photo as used in political mailer at right. 

http://scholar.google.com/scholar_case?q=PRIVITERE&hl=en&as_sdt=4,137&case=12464406824752496385&scilh=0


MLRC MediaLawLetter Page 20 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

First Amendment Analysis 

 

 The court dismissed the misappropriation claim, finding the mailers to be protected speech under the First 

Amendment. Following the Colorado Supreme Court’s ruling in Joe Dickerson & Assocs., LLC v. Dittmar 34 P.3d 995 

(Colo. 2001), the court applied a two-part test, first asking if the use of the image was primarily commercial in nature, 

and then determining whether the use reasonably related to a newsworthy matter or issue of legitimate public concern. 

 On the question of commerciality, the court noted that “[n]either of the mailers proposes a commercial transaction,” 

but rather are “simply statements of disapproval of certain political candidates. Therefore, the mailers were used for a 

primarily noncommercial purpose and protected by the First Amendment. 

 The mailers also reasonably related to a matter of public concern. “[T]he mailers,” Judge Daniel wrote, “were sent 

for the sole purpose of negatively impacting pro same-sex union candidates’ chances of being re-elected/elected.” Public 

Advocate clearly knew that the issue is one of public concern, the Judge reasoned, because it was featured prominently 

on the mailers, picked from among any number of issues that could have also featured on the mailers.  

 The court rejected the plaintiffs’ argument that Edwards and Privitere were not reasonably related to the public issue 

over candidates for office in Colorado. Judge Daniel, calling the plaintiffs’ approach “splitting hairs,” emphasized that 

the test asks whether the defendant’s use is reasonably related to the public concern. The defendants used the image in 

mailers to express disapproval of the candidates support for same-sex marriage which, Judge Daniel wrote, is a matter of 

public concern. 

 

Fair Use Analysis 

 

 Plaintiffs’ copyright claim, however, survived the motion to dismiss. Applying the four statutory factors for fair use, 

Judge Daniel found that defendant’s use of the image was not fair use. 

 Public Advocate claimed the purpose and character of its use was educational and transformative, but the court 

rejected both claims. The use was not educational in the traditional vein of educational work, the court held. And the use 

was not transformative because defendants used the relevant portion of the image as it was, merely swapping out the 

background and adding a caption for the purposes of the mailers, Judge Daniel wrote. As such, this factor did not favor 

fair use. 

 Judge Daniel found that the photo is “more creative than informational or functional” and noted that the 

photographer took care that the photo would reflect the appropriate tone, and thus this factor did not favor fair use. 

 In terms of the amount and substantiality of the portion used, Public Advocate pointed out that it only used 

approximately 20% of the original image. However the court noted that the analysis is not only quantitative, but 

qualitative, and that “the Defendants used the focal point, the most important portion of the photo,” meaning this factor 

did not favor fair use. For the final factor, effect on potential market for the work, Judge Daniel wrote that a decision 

would be improper without any evidence, and left the factor aside. 

 Plaintiffs were represented by Anjali Jayanand Nair, David C. Dinielli, and Samuel Eugene Wolfe of the Southern 

Poverty Law Center, Montgomery, AL; Christopher L. Larson and Kathryn Ann Feiereisel of Faegre Baker Daniels 

LLP-Denver, Denver, CO; Daniel David Williams of Faegre Baker Daniels LLP-Boulder, Boulder, CO; and Daralyn 

Jeannine Durie and Joseph Charles Gratz of Durie Tangri, LLP, San Francisco, CA.  Defendant Public Advocate of the 

United States were represented by Barry Kevin Arrington of Arrington Law Firm, Centennial, CO, and  Christopher 

Michael Collins of Vanderpool Frostick & Nishanian, P.C., Manassas, VA.  Defendants National Association for Gun 

Rights, Rocky Mountain Gun Owners, Lucius B. O'Dell, and Dudley Brown were represented by Laurin Howard Mills 

(Lead Attorney) and David Alan Warrington of LeClairRyan, PC-Alexandria, VA, and Terrance L. Ryan of The Terry 

Ryan Law Firm, LLC,  Fort Collins, CO.  Defendant Andrew Brown was represented by Laurin Howard Mills (Lead 

Attorney) and David Alan Warrington of LeClairRyan, PC, Alexandria, VA. 



MLRC MediaLawLetter Page 21 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Timothy Pinto 

 The Court of Justice of the European Union ('CJEU') has 

held that internet browsing falls within the temporary copies 

exception under Article 5 of EU Directive 2001/29.  The on-

screen and cached copies made by a user viewing websites 

are temporary, transient or incidental and constitute an 

integral and essential part of a technological process.  Public 

Relations Consultants Association v Newspaper Licensing 

Agency, Case C-360/13 (June 5, 2014) 

 

Background 

 

 The case forms part of the English NLA 

v Meltwater dispute.  Meltwater provides a 

media monitoring service to PR agents.  

Meltwater had agreed to take a licence from 

the Newspaper Licensing Authority ('NLA') 

for its use of newspaper articles.  However, 

the question for the English court was 

whether Meltwater's customers, represented 

by the Public Relations Consultants Agency 

('PRCA'), required a licence for receiving 

Meltwater's media monitoring product, known as 'Meltwater 

News.' 

 This included headlines of and extracts from articles of 

interest to PR companies and their clients.  The courts held 

that most if not all of copies of Meltwater News would 

constitute a substantial part and the expression of the author's 

own intellectual creation from the earlier copyright works. 

 The English High Court and Court of Appeal also held 

that when Meltwater News is received by email, Meltwater's 

customers usually required a licence.  This was because an 

email is a permanent copy.  However, when Meltwater's 

customers receive Meltwater News via Meltwater's website, 

the question was whether those customers needed a licence to 

view the content of the website.  The Court of Appeal had 

held that a licence was required as the temporary copies 

exception did not apply to the online version of Meltwater 

News on Meltwater's website or articles on publishers' own 

websites, on the basis, for example, that the user's acts of 

reproduction were "occasioned by the voluntary human 

process of accessing that webpage". 

 The PRCA appealed this point to the UK Supreme Court 

which disagreed with the lower courts and opined that the act 

of browsing fell within the EU temporary copies exception.  

Part of the Supreme Court's reasoning was that, since reading 

or viewing a physical embodiment of content, such as a 

newspaper or book (whether or not a pirate copy) is not an 

infringement of copyright, nor should viewing or reading a 

digital version of the same thing. 

 Rather than giving a final judgment, the 

Supreme Court referred the question to the 

CJEU of whether internet browsing requires 

a licence from the copyright owner.  This 

was because the question has relevance not 

only to the Meltwater dispute, but also to the 

millions of people in the EU browsing other 

parts of the Internet. 

 The temporary copies exception is part of 

EU law under Directive 2001/29 on the 

harmonisation of certain aspects of copyright in the 

Information Society.  The CJEU is the highest court in the 

EU and interprets EU law. 

 

Facts 

 

 When Meltwater's customers access Meltwater News on 

Meltwater's website without downloading or printing the 

webpage, a copy of the webpage is made (a) on the screen 

and (b) in the cache, of the user's computer. 

 The on-screen copy remains on the screen until the user 

moves away from the site in question. 

 The cached copies are normally deleted by being 

automatically replaced by other content after a time, 

(Continued on page 22) 

European Court of Justice Confirms That 

Internet Browsing Is Not a Copyright Violation 
Latest Decision in UK Meltwater Dispute 

The case forms part of 

the English NLA v 

Meltwater dispute.  

Meltwater provides a 

media monitoring 

service to PR agents. 

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=153302&pageIndex=0&doclang=EN&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=399092
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=153302&pageIndex=0&doclang=EN&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=399092


MLRC MediaLawLetter Page 22 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

depending on the size of the cache and frequency of internet 

use by the user.  The cache is a universal feature of current 

internet browsing technology.  Whilst it is technically 

possible for there not to be a cache, the internet would not be 

able to cope with the current volumes of data and function 

properly or efficiently without the cache being part of the 

browsing process. 

 

Law 

 

 The temporary copies exception, which only applies to the 

reproduction right, is contained in Article 5(1) of the 

Directive which states: 

 

Temporary acts of reproduction referred to in Article 

2, which are transient or incidental 

[and] an integral and essential part 

of a technological process and 

whose sole purpose is to enable: 

 

(a) a transmission in a 

network between third 

parties by an 

intermediary, or 

 

(b) a lawful use 

 

of a work or other subject-matter to 

be made, and which have no independent economic 

significance, shall be exempted from the 

reproduction right provided for in Article 2. 

 

Article 5(5) of the Directive, which implements the Berne 

Convention three step test, states: 

 

The exceptions and limitations provided for in 

paragraphs 1, 2, 3 and 4 shall only be applied in 

certain special cases which do not conflict with a 

normal exploitation of the work or other subject-

matter and do not unreasonably prejudice the 

legitimate interests of the rightholder. 

 

Issue 

 

 The UK Supreme Court asked the CJEU if viewing a 

webpage satisfies the temporary copies exception under 

Article 5(1) of Directive 2001/29.  It asked the CJEU to 

assume that: 

 

the creation of the on-screen and cached copies were 

indispensable to the technical processes involved in 

efficient internet browsing; 

these copies are retained for no longer than the ordinary 

processes associated with internet use; 

the sole purpose of the copies is to enable a transmission 

in a network or a lawful use; and 

the copies have no independent economic significance. 

 

The specific questions the CJEU was asked 

to answer were whether the acts of 

reproduction made on-screen and in the 

cache were: 

 

Temporary; 

An integral and essential part of a 

technological process; and 

Transient or incidental. 

 

Decision 

 

 The CJEU noted that whilst the 

exceptions under Article 5 must be interpreted strictly, they 

must also ensure the development of new technologies and 

safeguard a fair balance between the rights and interests of 

rights holders and users. 

 

Temporary? 

 

 The CJEU noted that the on-screen copies were deleted 

when a user moves away from the webpage and the cached 

copies are normally automatically overwritten.  Therefore, 

these copies were temporary. 

 

 

(Continued from page 21) 

(Continued on page 23) 

Meltwater's customers 

(i.e. PR agencies) do 

not need to take a 

licence from the NLA to 

view Meltwater News on 

Meltwater's website nor 

to view online 

newspaper articles 

linked from it. 



MLRC MediaLawLetter Page 23 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Integral and Essential Part of a Technological Process? 

 

 As for whether the acts of reproduction were an integral 

and essential part of a technological process, two criteria 

must be met.  First, the acts of reproduction must be carried 

out entirely in the context of a technological process.  

Second, the completion of those acts must be necessary in the 

sense that the technological process could not function 

correctly or efficiently without them.  The Court noted that 

these criteria do not preclude the technological process from 

being activated or completed by human intervention.  The 

cached copies greatly facilitate browsing on the internet, 

which could not take place as efficiently or properly without 

it.  In summary, the on-screen and cached copies were an 

integral and essential part of the technological process in 

issue. 

 

Transient or Incidental? 

 

 A transient act of reproduction is one 

whose duration is limited to what is 

necessary for the technological process to 

work properly.  An act of reproduction is 

incidental if it neither exists independently 

of, nor has a purpose independent of, the 

technological process of which it forms part. 

 The on-screen copies remain until the 

user moves away from the webpage 

concerned and thus remain in existence to the extent 

necessary for the proper functioning of the act of viewing.  

Therefore they are transient. 

 As regards the cached copies, these may not be transient 

since they usually remain in existence for longer than the 

viewing of the website by the user.  However, the 

technological process determines the purpose of the cached 

copies, which do not exist, nor have a purpose, which is 

independent of the technological process.  The cached copies 

are thus incidental. 

 Therefore, the on-screen and cached copies satisfy the 

conditions for the temporary copies exception in Article 5(1) 

of Directive 2001/29. 

 

 

Article 5(5) 

 

 In order to fall within the temporary copies exemption, 

Article 5(5) must also be satisfied.  Since the on-screen and 

cached copies are created only for the purpose of viewing 

websites, they constitute a special case.  The legitimate 

interests of the copyright owners are properly safeguarded as 

the websites have been made available to users with the 

copyright owners' consent.  The viewing of websites by 

means of the technological process represents a normal 

exploitation of the works which have been made available to 

users.  Therefore, the conditions of Article 5(5) are also satisfied. 

 

Comment 

 

 For the Meltwater dispute in England, this ruling should 

mean that Meltwater's customers (i.e. PR 

agencies) do not need to take a licence from 

the NLA to view Meltwater News on 

Meltwater's website nor to view online 

newspaper articles linked from it.  The 

position is likely different if a user receives 

an email or downloads or prints a copy of 

Meltwater News because the temporary 

copies exception probably does not apply to 

such copies.  This means that PR agencies 

which want to receive Meltwater News by 

email or to print or save Meltwater News or 

newspaper articles may need to take a licence. 

 For the avoidance of doubt, the CJEU's decision does not 

affect any paywalls which may protect any content on 

websites. 

 The wider implication of the decision is that ordinary web 

browsing of publicly available websites by the general public 

is not an infringement of copyright.  It also has similar 

implications for viewers watching ordinary TV where a 

temporary copy of a copyright work is made on the screen 

and in the memory of the TV or decoder box.  Therefore, just 

watching TV would not require a copyright licence (as was 

held by the CJEU in the Murphy case). 

 Timothy Pinto is senior counsel at Taylor Wessing LLP in 

London. 

(Continued from page 22) 

The wider implication of 

the decision is that 

ordinary web browsing 

of publicly available 

websites by the general 

public is not an 

infringement of 

copyright.   



MLRC MediaLawLetter Page 24 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Leanne Norman 

 Who would ever have thought that a defamation action 

over a restaurant review could give rise to such a plethora of 

hearings, appeals, rehearings, fresh appeals, and still be 

unresolved nearly 11 years after publication?  See, e.g., Gacic 

v John Fairfax Publications Pty Ltd (No 2) [2014] NSWSC 

738 (6 June 2014). 

 

Background 

 

 To go back to the 

beginning, on 30 September 

2003, The Sydney Morning 

H e r a l d ,  t h e  m a j o r 

metropolitan daily newspaper 

in  Sydney,  Aust ra l ia , 

published a review, written by 

then-resident food critic, 

Matthew Evans, about the 

newly opened Coco Roco.  

Coco Roco was promoted as 

two restaurants in one:  Coco 

was the more expensive 

restaurant upstairs, and its 

sister restaurant Roco, the 

more casual option on the 

lower level.  Whilst the 

review referred to Coco Roco 

(consistent with how the 

b u s i n e s s e s  h a d  b e e n 

promoted), it made it plain that Mr Evans had only eaten at 

Coco. 

 While the reviewer gave praise to some aspects of his 

dining experience at Coco, overall he was extremely critical 

of the food and service on the two occasions on which he had 

eaten there. 

 The restaurant’s owners, sisters Aleksandra and Ljiljana 

Gacic, and Ljiljana’s partner, Branislav Ciric, sued the 

newspaper and Mr Evans for defamation, claiming that the 

review implied that, at Coco Roco, they served unpalatable 

food, charged excessive prices, and provided some bad 

service, and that they were incompetent restaurateurs for 

employing a chef who made poor quality food. 

 The claim was defended primarily on the basis that, if any 

such implications arose, they were true and/or reflected the 

honest opinion of the reviewer, based on what he experienced 

on dining there. 

 Under the procedure applicable in New South Wales at 

that  t ime,  defamation 

proceedings were determined 

in two separate stages:  a jury 

would be empanelled to 

cons ider  whether  the 

plaintiffs had persuaded them 

that the review conveyed the 

pleaded meanings and, if so, 

w h e t h e r  t h e y  w e r e 

defamatory.  If none of the 

meanings passed both tests, 

that would be the end of the 

case, but to the extent that any 

meanings survived, a later 

hearing would be convened, 

before a judge alone, for 

defences and, if applicable, 

damages to be determined. 

 

Libel Trials 

 

 The case came before a jury for the first stage hearing in 

June 2005.  The jury rejected that imputations of excessive 

pricing and incompetence arose from the review; and while it 

found that meanings of unpalatable food and bad service were 

conveyed, it found such meanings were not defamatory. 

 The plaintiffs had failed to make out their case; the 

defendants had won. 

(Continued on page 25) 

Damage Award in Australian  

Restaurant Review Libel Case on Appeal 
Long-running Coco Roco Restaurant Review Case Continues 

http://www.austlii.edu.au/cgi-bin/sinodisp/au/cases/nsw/NSWSC/2014/738.html?stem=0&synonyms=0&query=gacic
http://www.austlii.edu.au/cgi-bin/sinodisp/au/cases/nsw/NSWSC/2014/738.html?stem=0&synonyms=0&query=gacic


MLRC MediaLawLetter Page 25 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 The plaintiffs appealed the jury’s decision.  The appeal 

court reversed the jury’s decision that the two meanings 

found were not defamatory, saying that such matters went to 

the heart of the plaintiff’s business as restaurateurs, and it was 

not open to the jury to find that those meanings were not 

injurious.  Rather than sending those issues back for retrial, 

however, the Court substituted its own rulings for those given 

by the jury.  In respect of the incompetence meaning, though, 

the appeal court found that the jury had been misdirected as 

to one aspect of the law, and remitted it back to a fresh jury 

for reconsideration. 

 The defendants applied for leave to appeal to the High 

Court of Australia, on various issues, including whether the 

appeal court was entitled to substitute its own rulings for the 

jury’s decision, rather then remit those issues for rehearing.  

Leave to appeal was granted, but the appeal was ultimately 

unsuccessful. 

 The second jury trial, as to whether the incompetence 

meaning was conveyed and defamatory, took place in 

September 2007.  The new jury found that it was both, 

meaning that the incompetence meaning, as well as the 

unpalatable food and bad service meanings imposed by the 

appeal court, were now to be the subject of the defences and 

damages hearing before a judge. 

 That hearing took place before Justice Harrison in 

November 2009.  In a judgment delivered on 18 December 

2009, his Honour found the defendants had proved true that 

the plaintiffs had provided some bad service at Coco, and that 

the third plaintiff, Mr Ciric, was an incompetent restaurateur 

for employing a chef who made poor quality food (this was 

not established in respect of the other two plaintiffs, as they 

were not chefs themselves and could not be expected to have 

the necessary expertise that a demonstration of their 

incompetence assumed).  However his Honour upheld the 

comment defence in relation to all meanings in relation to all 

plaintiffs, clearly accepting Mr Evans as a witness of truth in 

his description of the food he ate and the service he received. 

 Importantly, Justice Harrison found that “Coco Roco” 

was in fact one restaurant, not two, based on the promotional 

material issued by the plaintiffs, and the close connection 

between the two establishments, both physically and 

otherwise.  He thus rejected the plaintiffs’ argument that the 

defamation could not be defended because the defamatory 

meanings implicated Roco, as well as Coco, in circumstances 

where Mr Evans had never eaten at Roco, and could not have 

held any opinion as to its quality, nor proven the meanings 

true so far as Roco was concerned. 

 The defendants had won again. 

 Notwithstanding that he found a complete defence to the 

publication, Justice Harrison nevertheless went on to assess 

the damages to which he considered the plaintiffs to be 

entitled, if he was wrong about the applicability of the 

defences.  He assessed those damages at $80,000 for each 

plaintiff. 

 But the matter did not rest there.  The plaintiffs appealed - 

again. 

 The principal issue on appeal was whether, in referring to 

“Coco Roco”, the defamatory meanings were to be 

understood as referring to one restaurant or two and, if the 

latter, whether the defences of truth and comment, based on 

Mr Evans’ evidence as to his experiences of dining only at 

Coco, could be available to defend defamatory meanings 

relating to Coco and Roco. 

 The appeal court upheld the plaintiffs’ argument that the 

imputations referred to two separate restaurants, and thus 

ruled that the defences of comment and truth must fail, given 

that the defendants were not in a position to prove the 

meanings true, or hold any opinion, in respect of Roco.  

Further, because the appeal court found that, in assessing 

damages, Justice Harrison did not appear to factor in the 

claim for aggravated damages, it remitted the matter back to 

the original court for further consideration.  However the 

appeal court did not disturb any of Justice Harrison’s findings 

with respect to Mr Evans’ experiences at Coco. 

 The defendants then sought leave to appeal this decision – 

again, arguing that the appeal court’s ruling was wrong, and 

that the defamatory imputations should not be understood as 

referring to Roco as well as Coco, particularly in 

circumstances where the review made clear that the reviewer 

only dined at Coco.  However leave to appeal was declined, 

meaning that the next step was the damages rehearing. 

 The first issue to be tackled in this respect was whether 

the damages reassessment should be heard by Justice 

Harrison - who had the benefit of having heard all the 

evidence at trial - or by a new judge to consider the matter 

afresh.  The plaintiffs objected to Justice Harrison on the 

ground that he could be seen to have prejudged the issue of 

quantum of damages, having expressed a view on it in his 

initial judgment.  His Honour acceded to their application and 

recused himself. 

(Continued from page 24) 

(Continued on page 26) 



MLRC MediaLawLetter Page 26 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 The damages rehearing took place before Justice Hall 

commencing in December 2012.  The defendants argued that 

the findings of fact made by Justice Harrison concerning the 

food and service at Coco ought to be taken into account on 

the assessment, in mitigation of damage.  In his judgment 

delivered on 19 December 2013, Justice Hall rejected this 

argument, saying that Justice Harrison made no findings of 

fact (and that Mr Evans statements were simply statements of 

opinion), and that if there were such findings they were 

irrelevant in any event as they were made well after the 

publication.  He awarded the plaintiffs $160,000 each.  In a 

later decision, he added pre-judgment interest, at 3% from the 

date of publication to the date of his judgment, amounting to 

$47,842.19 for each plaintiff.. 

 The plaintiffs have now appealed, yet again.  They say 

that the damages award was insufficient and, in particular, 

that exemplary damages should have been awarded by reason 

of the review remaining on the internet. 

 The defendants have cross-appealed, alleging that, in 

assessing damages, Justice Hall erred in not taking account of 

Justice Harrison’s findings at the previous hearing. 

 The appeal is due to be heard on 29 & 30 September 

2014, the latter being the 11th anniversary of the publication 

of the review.  One would hope that we are nearing the end of 

the saga, but given the history of the matter, there is no 

guarantee that the matter will end there. 

 Leanne Norman, a partner at Banki Haddock Fiora in 

Sydney, Australia, represents The Sydney Morning Herald in 

this case.  Plaintiffs are represented by McKenzie Leamey 

Solicitors & Barristers. 

(Continued from page 25) 

2014/2015 Sponsorship Opportunities 
 

2014 Media Law Conference 
September 17-19, 2014 | Hyatt Regency Reston, Reston, VA 

Sponsorships: $5,000 – $10,000 
 

MLRC Pre-Dinner Forum 
November 12, 2014, New York, NY 

Sponsorships: $2,500 
 

MLRC/Southwestern Entertainment & Media Law Conference 
January 2015, Los Angeles, CA 

Sponsorship: $1,500 
 

Legal Issues Concerning Hispanic and Latin American Media 
March 2015, University of Miami, FL 

Sponsorships: $1,500 / Reception sponsorship available; to be discussed with MLRC 
 

MLRC/Berkeley Digital Media Conference 
May, 2015, Mountain View, CA 

Sponsorship: $2,500 / Reception sponsorship: TBD 
 

London Conference 
September 2015, London, England 

Sponsorships: $2,500; Reception sponsorships available; to be discussed with MLRC 
 

For more information, email medialaw@medialaw.org  
or call executive director Sandy Baron at 212-337-0200 x206. 

mailto:medialaw@medialaw.org


MLRC MediaLawLetter Page 27 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Tessel Peijnenburg and Jens van den Brink 

 In April, a court in Amsterdam dismissed a libel suit 

brought by Irish budget airline Ryanair against Dutch 

broadcaster KRO over news reports that raised air safety 

issues about the carrier.  Ryanair Ltd., v. Katholieke Radio 

Omroep, (April 16, 2014).   

 At issue were reports on KRO’s Brandpunt Reporter of 

28 December 2012 and 3 January 2013 that discussed 

Ryanair’s corporate culture and the influence this may have 

on flight safety. The broadcasts included interviews with a 

number of Ryanair pilots who 

appeared anonymously. Among 

other things, they addressed an 

incident that occurred on July 

26, 2012 above Valencia, Spain 

in which three Ryanair pilots 

had “fuel maydays.”  

 Ryanair sued alleging the 

broadcasts falsely accused it of 

jeopardizing flight safety by its 

fuel policy and also making 

pilots fly when sick.  

 

Court Ruling 

 

 The Court ruled that KRO 

h a d  m a d e  a  d e t a i l e d 

investigation of the allegations 

and the broadcasts were supported by the facts disclosed or 

were fair comments about the issues. Therefore, KRO was 

justified to raise accusations about flight safety in its 

broadcasts.  

 The following considerations of the Court are particularly 

interesting. 

 

4.4. With the parties the Court establishes that on 

26 July 2012 there was a hectic situation. A large 

number of airplanes tried to avoid storm cells 

above Madrid and some of them were 

subsequently above Valencia where there was 

only one landing strip and the airport had to deal 

with twelve diversions in twenty minutes time. The 

Court adjudicates the situation of the three 

Ryanair planes on 26 July 2012 as being 

potentially dangerous. It can also be established 

that it does not happen often that a plane must 

make a mayday call and that it is exceptional 

when three planes of one and the same airline 

have to make such a call on the same day. 

4.5 KRO made a detailed 

investigation into the course 

o f  a f f a i r s  a n d  t h e 

circumstances that played a 

role in this context. KRO 

talked with various sources 

from the aviation sector and 

had a large amount of 

documentation available. 

On the basis of all available 

information, KRO came to 

the conclusion that there 

was a serious abuse: on the 

one hand, the corporate 

culture within Ryanair and, 

on the other hand, the 

associated safety risks. 

According to the Court, the nature of this abuse 

was such that KRO, being a news medium, must 

be able to comment on it and warn people about 

it. In principle, it is up to KRO to decide what is 

broadcast or not from the available material. 

4.7 The accusations made in the broadcast are 

supported to a large extent by statements of 

anonymous persons who say that they are pilots 

of Ryanair. In the light of the accusations made 

by them and in view of their dependent 

(Continued on page 28) 

Dutch Broadcaster Wins  

Libel Case Brought by Ryanair 
Questions About Flight Safety Not Defamatory  

A court in Amsterdam dismissed a libel suit brought 
by Irish budget airline Ryanair against Dutch 
broadcaster KRO over news reports that raised air 
safety issues about the carrier. 

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2014:2003
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2014:2003
http://reporter.kro.nl/seizoenen/2012/afleveringen/28-12-2012
http://reporter.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/03-01-2013
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2014:2003


MLRC MediaLawLetter Page 28 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

relationship with Ryanair, the Court deems the 

choice of KRO to make them unrecognisable 

understandable.  The identity of these persons 

was verified by a notary in such a way – by means 

of their identification-company passes – that KRO 

could assume they were pilots of Ryanair. In the 

Court's opinion, their statements are moreover 

sufficiently supported by the many documents and 

other sources which KRO disposed of. 

4.11. The Court furthermore considers it 

important that also the (subjective) experience of 

pilots of Ryanair may influence flight safety, even 

if this could not be explained on the basis of the 

rules on fuel policy as included in the Operations 

Manual and the employment conditions of 

Ryanair. Apparently, various pilots experience the 

policy of Ryanair as a pressure which hinders 

them in their job, for instance when making a 

decision. It must be observed here that in all 

cases the decision to fly remains the responsibility 

of the pilot. 

4.13. The Court therefore comes to the 

conclusion that the – serious – accusations made 

in the broadcasts were sufficiently supported by 

the available facts. The statements of the 

anonymous persons, of whom the KRO could 

assume that they worked as pilots at Ryanair, 

made in the broadcast are supported by (amongst 

other things) the above-mentioned exhibits, the 

correctness of which was not denied by Ryanair. 

The prior announcements on the website are only 

a summary of what is to be discussed in 

Broadcast I and II. It has not become evident that 

the texts on the website, apart from the 

broadcasts, are unlawful towards Ryanair. 

 

 In the broadcast, accusations were made by the various 

interviewees. This was followed by KRO voice-overs 

summarizing or commenting on these statements. The Court 

said KRO did not make these statements as its own. The 

Court said in this respect:  

 

4.6 …. This case concerns serious accusations 

against Ryanair. The accusations are embedded 

in interviews with sources from both within and 

outside Ryanair. The criticism on the policy of 

Ryanair made by the interviewees is of an equal 

nature and purport. It cannot be said that KRO 

has made these accusations its own, but it does 

attach conclusions thereto which are reported by 

a voice-over.” 

 

 Various media have reported that Ryanair will appeal 

against the judgment. 

 Incidentally, Ryanair's request for a provisional hearing of 

witnesses was rejected as unnecessary.  The arguments of 

KRO were sufficiently supported by the facts. The Court 

argued that facts and circumstances that may be established 

afterwards cannot alter the lawfulness of the prior broadcasts. 

 At an earlier stage, Ryanair unsuccessfully sought to 

obtain the unedited videos of the interviews made by KRO.  

Ryanair argued that KRO used the statements out of its 

context. The Court rejected the request based on KRO’s right 

not to disclose its journalistic information.  

 Tessel Peijnenburg and Jens van den Brink are lawyers 

with Kennedy Van der Laan in Amsterdam. They represented 

KRO in this case.  

(Continued from page 27) 

Recently Published 
 
Key Points on DOJ Policy 
MLRC memo representing some of the key points from the Final Rule publication. 
 
2014 Report on Trials and Damages 
MLRC's 2014 Report on Trials and Damages updates our study to include 12 new cases from 2012 and 2013. 
Our trial database now includes trial and appellate results in 632 cases from 1980-2013. 

http://www.ie-forum.nl/backoffice/uploads/file/IE-Forum_nl%20Beschikking%20Rechtbank%20Amsterdam%2017%20april%202014,%20IEF%2013781%20(Ryan%20Air%20tegen%20KRO).pdf
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2179
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2174


MLRC MediaLawLetter Page 29 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Charles D. Tobin and Christine N. Walz 

 A coalition of news organizations, arguing that the use of 

unmanned aerial systems "UAS" or "drones") for 

newsgathering should not constitute a "business purpose" 

under federal regulation, is supporting a drone photographer's 

administrative appeal of a $10,000 fine.   

 This is the first organized effort by a group of news media 

to engage with the federal government in the growing debate 

over regulating civilian UAS use in the United States.   

 The coalition has appeared as news media amici before 

the full National Transportation Safety Board in support of 

Raphael Pirker, who was fined $10,000 for flying a camera-

equipped model aircraft around the University of Virginia. He 

successfully challenged the fine before an administrative law 

judge from the NTSB.  The 

judge ruled that the Federal 

Aviation Administration's 

stringent regulat ion of 

commercial drones was 

unenforceable because the 

agency had failed to adopt it 

t h r o u g h  a p p r o p r i a t e 

procedures.  The FAA has now 

appealed that ruling to the full 

NTSB.   

 While unmanned aircraft 

have traditionally been used for military and civil 

applications, recent technological advances have made 

journalists eager to deploy for news use the same inexpensive 

model aircraft popular with hobbyists.  The FAA, however, 

has taken the position that the use of UAS for newsgathering 

would constitute an impermissible "business purpose" under 

the same FAA policy document that Pirker has challenged.   

 The administrative law judge ruled that the policy 

document was unenforceable because it was not enacted 

under the  strictures of the Administrative Procedures Act.  In 

its appeal, the FAA in the appeal argues that the general body 

of regulations that apply to commercial airplanes, the Federal 

Aviation Regulations, furnish broad authority to ban UAS 

use.  Pirker counters that the FAA's broad interpretation 

absurdly would permit it to regulate frisbees, golf balls, 

boomerangs, bullets, and children's toys.  According to 

Pirker, the FAA's failure to issue regulations through proper 

notice and comment procedures precludes any penalty for 

UAS use.     

 A coalition of eighteen media companies and nonprofit 

journalists' associations have filed an amicus brief in support 

of Piker.  The news media organizations have criticized the 

FAA's heavy-handed approach and complete ban on UAS, 

especially as it would apply to journalism.  Newsgathering, 

the coalition argues, does not fall within "business purposes" 

in the sense of a commercial sale of goods or services.  The 

news media's brief directed the NTSB to a number of federal 

policies that have carved out protections for the news media, 

including: exceptions to temporary flight restrictions over 

disaster sites; postal rates; 

campaign expenditure rules; 

b r o a d c a s t  l i c e n s e e 

requirements; and subpoenas to 

journalists.  The brief asks the 

NTSB, in adjudicating Pirker's 

appeal, to likewise recognize 

the public's and the news 

media's First Amendment 

interests in news gathering and 

dissemination.   

 The news media's brief also 

highlights the many ways that drones will aid news coverage, 

pointing the NTSB to coverage of recent news events, 

including fires and protests that incorporated video footage 

provided by drone hobbyists.  The brief also cites a survey 

conducted by the National Press Photographers Association, 

under the leadership of its General Counsel Mickey 

Osterreicher, in which journalists anticipate using drones to 

obtain footage despite obstructions, safety concerns, police 

restrictions, or hazardous environments and expect that 

drones will improve their ability to report on fires, accidents, 

weather conditions, natural disasters, and construction sites.  

The NPPA's paper Charting the Course for the Use of Small 

Unmanned Aerial Systems in Newsgathering, includes the full 

survey results and is available here. 

(Continued on page 30) 

News Media Coalition Weighs in to Support 

Drone Photographer in NTSB Litigation 

 P
h

o
to

 b
y
 D

o
n

 M
c

C
u

ll
o

u
g

h
 |

 C
C

-b
y
 2

.0
  

http://www.hklaw.com/files/Uploads/Documents/CaseBriefs/MediaLaw/Drones.pdf
http://www.auvsishow.org/auvsi2014/public/SessionDetails.aspx?FromPage=Sessions.aspx&Session%20ID=773&SessionDateID=20


MLRC MediaLawLetter Page 30 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 Responding to calls for additional privacy regulations 

relating to the use of drones, the news media amici argue that 

privacy concerns relating to this technology do not require a 

new set of federal laws.  Instead, state laws, including 

invasion of privacy laws, as well as trespass laws, nuisance 

laws, state electronic eavesdropping or wiretapping laws, and 

anti-stalking laws, can address those concerns, as they have 

addressed other developing technologies.   

 Finally, the news media amici argue that, where First 

Amendment rights are implicated, it is critical that Congress 

and regulatory agencies provide clear, constitutional 

standards that avoid improperly limiting the rights to free 

speech and a free press.  The FAA's ad hoc restrictions on the 

use of unmanned aerial systems do not currently provide clear 

standards.  As a result, media organizations are at risk of 

facing enforcement actions like that brought against Pirker.  

This risk flatly contravenes the First Amendment. 

 Through their brief, the amici have encouraged the FAA 

to undertake a proper notice-and-comment rulemaking to 

establish a workable, constitutional regulatory framework for 

the safe and lawful use of UAS by the news media. 

 In addition to the news media's brief, the NTSB has also 

received amicus briefs from the National Agricultural 

Aviation Association (supporting the FAA's position), and 

from a coalition of drone users who have received cease-and-

desist letters from the FAA and a technology consulting 

company that provides services for non-military, commercial 

uses of drones (supporting Pirker). 

 The litigation before the NTSB is just one forum in which 

the public policy debate over UAS regulation is playing out.  

Congress in 2012 ordered the FAA to issue a comprehensive 

plan for integrating UAS into the air traffic system by 2015.  

As part of that goal, the law requires the FAA to issue a rule 

specifically addressing the use of small UAS.   In late 2013, 

the FAA issued a "roadmap" laying out its plan for the safe 

integration of UAS, which begins with the establishment of 

six experimental test sites located around the country to 

experiment with the use of UAVs in areas with diverse 

climate, geography and ground infrastructure.  Two of the test 

sites are currently operational.  All of the test sites are 

expected to begin operation before the end of the summer.   

 The following news media organizations participated in 

the amici brief:  Advance Publications, Inc., A. H. Belo 

Corporation, the Associated Press, Cox Media Group, LLC, 

Gannett Co., Inc., Getty Images, Gray Television, Inc., Hearst 

Corporation, The McClatchy Company, the National Press 

Photographers Association, the National Press Club, The 

New York Times Company, Reporters Committee for 

Freedom of the Press, the Radio-Television Digital News 

Association, Scripps Media, Inc., Sinclair Broadcast Group, 

Inc., Tribune Company, WP Company LLC/The Washington 

Post).  

 Charles D. Tobin and Christine N. Walz are attorneys in 

the Washington, D.C. office of Holland & Knight LLP.  They, 

along with Gary Halbert from the Washington, D.C. office of 

Holland & Knight LLP, represent the coalition of news media 

amici in Huerta v. Pirker (NTSB Docket CP-217).  On appeal, 

the FAA is represented by Susan Caron, Office of the Chief 

Counsel, Federal Aviation Administration.  Photographer 

Raphael Pirker is represented by Brendan M. Shuman with 

the New York office of Kramer, Levin, Naftalis, & Frankel, LLP.   

(Continued from page 29) 

2014 UPCOMING EVENTS 

MLRC/NAA/NAB Media Law Conference 
September 17-19, 2014 | Reston, VA 

MLRC Annual Dinner 
November 12, 2014 | New York, NY 

DCS Annual Lunch & Meeting 
November 13, 2014 | New York, NY 



MLRC MediaLawLetter Page 31 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Charles D. Tobin and Christine N. Walz 

 It's clear that the FAA currently considers it unlawful for a newsroom to strap a camera onto a drone, take images, 

and publish them.  Whether the ban will survive the current litigation, or be replaced by a properly promulgated set of 

regulations, remains to be seen.  Also uncertain is whether the FAA's dubious approach of sweeping newsgathering 

under the definition of proscribed "business purposes" will survive.  

 Until then, some newsrooms have wondered what to do when hobbyists take these aerial images on their own, then 

deliver them to their favorite newspaper, television station, network, or web host.  Will the FAA come after journalists 

who publish these source materials without participating in the aerial photography themselves? 

 Recently, the FAA has made concerning statements suggesting that merely publishing drone footage could result in 

FAA enforcement action.  Specifically, after a drone operated by hobbyists in Ohio captured video footage of a fire, a 

FAA spokesperson recommended that a news publication "err on the side of caution" because it "would require more 

legal review to determine if it was a fineable offense to publish the video on [a news] site."  See Tristan Navera, Why 

You Won't See Drone Footage From Downtown Fire on Our Site, Dayton Biz Blog (April 4, 2014).  

 Despite this chilling warning from the FAA, U.S. Supreme Court precedent holds that the government may not 

punish publication of lawfully obtained information that is truthful and a matter of public significance, absent  an 

interest of the highest order and a narrow tailored remedy.  For this reason, in Bartnicki v. Vopper, 532 U.S. 514 

(2001), the Court held that the First Amendment protected a broadcaster's publication of an illegally taped telephone 

conversation that he lawfully obtained from someone else, and that recorded a matter of legitimate public concern.     

 Since Bartnicki, courts consistently have held that government officials lack any authority to threaten citizens who 

have done nothing more than publish information of legitimate public concern.  For example, in Jean v. Massachusetts 

State Police, 492 F.3d 24 (1st Cir. 2007), the First Circuit upheld an injunction prohibiting police from threatening to 

prosecute a woman who posted illegally-recorded video of a warrantless police search of someone else's home.  

Regardless of the homeowner's violation of state eavesdropping laws in creating the video, the First Amendment 

permitted her to publish.  The appeals court noted specifically that even if the woman knew the homeowner broke the 

law, Bartnicki protected her since she had no hand in the recording.    

 Bartnicki and its progeny suggest that, while the FAA may not like seeing drone photography on the internet, 

journalists are fully protected where a photographer provides the footage and the newsroom did not participate in or 

request the recording.  Of course, given the FAA's recent statements, newsrooms will individually have to weigh the 

risk and expense of defending against a potential enforcement action before publishing drone photography.  

Sidebar: Publishing Drone Video  

That Falls from the Skies 

Recently Published 
 
Key Points on DOJ Policy 
MLRC memo representing some of the key points from the Final Rule publication. 
 
2014 Report on Trials and Damages 
MLRC's 2014 Report on Trials and Damages updates our study to include 12 new cases from 2012 
and 2013. Our trial database now includes trial and appellate results in 632 cases from 1980-2013. 
 

http://www.medialaw.org/component/k2/item/2179
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2174


MLRC MediaLawLetter Page 32 2014 Issue 2 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

On May 15-16, 2014, MLRC held its Seventh Annual Legal Frontiers in Digital Media Conference in Silicon Valley. This 

year MLRC partnered with the Berkeley Center for Law & Technology and convened at the Computer History Museum 

in Mountain View. We gratefully acknowledge our Conference co-chairs Rosemarie Ring, Munger Tolles & Olson; and 

Regina Thomas, AOL Inc.; and Chairs Emeritus Mark Kahn, Evernote; Timothy Alger, Perkins Coie; and Kurt Wimmer, 

Covington & Burling; and Conference supporters: Axis Pro, Backpage.com, Covington & Burling, Davis Wright 

Tremaine, Dentons, The Guardian, Jackson Walker, K&L Gates, Kelley Drye, Lathrop & Gage, Microsoft, Munger 

Tolles & Olson, Perkins Coie, SheppardMullin, WilmerHale, and reception sponsor Google.  

 

The opening session of the conference addressed new business models in the age of digital video convergence.   

Brian Andersen, LUMA Partners, discussed among other things, the trend towards a data driven approach to 

programming.  Andersen’s presentation was followed up by a panel discussion, moderated by Jordan Gimbel, Yahoo, 

with Bob Heldt, Netflix; Karen Kramer, Zing Legal; Tara Maitra, TiVo; and Shashi Seth, Tribune Digital Ventures. 

 

Next up was a panel titled, “Scraping Content: the CFAA, DMCA, and Terms of Use,” moderated by Benjamin 

Glatstein, Microsoft with Jonathan Blavin, Munger, Tolles & Olson; Neel Chatterjee, Orrick, Herrington & Sutcliffe; 

Hanni Fakhoury, Electronic Frontier Foundation; and Aaron Schur, Yelp.  Panelists addressed the civil and criminal 

reach of the Computer Fraud and Abuse Act and similar provisions (including terms of use) – often used in conjunction 

with technical blocking measures – to protect content from scrapers.    

 

Last on Thursday was a panel addressing legal challenges faced by digital companies when served with process in 

national security investigations. The session, dubbed “Digital Media in the Age of NSA Surveillance,” was moderated 

by Peter Canfield, Jones Day. Canfield walked the panel through a series of hypothetical scenarios involving a 

government official – expertly portrayed by Stewart Baker, Steptoe & Johnson – approaching a fictional startup media 

company, “My World,” for which Nate Jones, Microsoft, assumed the role of in-house counsel. Marc Zwillinger, 

ZwillGen, served as outside counsel to My World, and Susan Freiwald, University of San Francisco School of Law, a 

“friend” of the of the fictional entity’s in-house counsel, advised My World on civil liberties and privacy concerns.  

 

Day two of the conference began with a session called, “Is Mobile Different?” To help answer that question, Dan 

Waggoner, Davis Wright Tremaine, led a series of presentations given by three experts on the subject: Sue Glueck, 

Microsoft; Mark Kahn, Evernote; Gerard Waldron, Covington & Burling. Among the reasons the technology is different: 

shorter interaction time, smaller screen size, location-based services, and the dominance of Apps. As discussed by the 

panel, these differences create a number of legal challenges, particularly in the areas of privacy and security. 

 

The next session “Online Advertising Mashup” was moderated by Meredith Halama, Perkins Coie, with panelists Ken 

Dreifach, ZwillGen; Joanne McNabb, Office of the California Attorney General; Laura Pirri, Twitter; and David 

Wainberg, AppNexus.  The session centered around privacy policy transparency and current standards and practices 

with respect to personally identifiable information and Do Not Track protocols.   

 

The final session – Digital Media Venture Capital 2014 – discussed digital media trends from the perspective of venture 

capital professionals. The session was moderated by Stephanie Zeppa, Sheppard Mullin, with panelists Stephen 

Bernardez, ONSET Ventures; Saad Khan, CMEA Capital; Ray Rothrock, Venrock; and Robert Siegel, XSeed Capital.  

Among the major challenges for digital media startups are identifying great content, understanding the mindset of a 

new generation of so-called “digital natives” and grappling with global rights issues. 

MLRC Partners with Berkeley for  
Legal Frontiers in Digital Media Conference 


