
MEDIALAWLETTER 

520 Eighth Avenue, North Tower, 20th Floor, New York, New York 10018 (212) 337-0200  

Reporting Developments Through April 25, 2014 

LIBEL & PRIVACY 

 

UK    Across the Pond: UK Media Law Developments.....................................................................................................3 

     No Special Constitutional Rights for Journalists; Prince Charles' Diary and More 

     Miranda v Secretary of State for Home Department; R (Evans) v Attorney General; R (BSkyB) v Commissioner  

     of Police 

 

Privy Council  Journalist's Conviction for 'Scandalising the Court' Overturned by Privy Council...........................................7 

     Offense Can No Longer Be Treated as a Strict Liability Crime 

     Dhooharika v Director of Public Prosecutions 

 

Canada   Researcher-Participant Privilege Is Established in Canada...................................................................................9 

     Court Recognizes Need to Protect Promises of Confidentiality in Academic Research 

     Parent c. R. 

 

ECHR   MLRC Joins Coalition Seeking Grand Chamber Review in Delfi v. Estonia.....................................................11 

     ECHR Held News Portal Could Be Liable for User Comments  

 

REPORTERS PRIVILEGE 

 

Singapore   Court of Appeal Rejects Request For Pre-Action Disclosure of Journalist's Sources.......................................12 

     Court Took Note of Public Interest in Exposing Corruption 

     Dorsey v. World Sports Group 

 

Australia   The Development of Shield Laws in Australia and the Growing Quest for Journalists' Sources ...................14 

 

ACCESS 

 

UK    Wall Street Journal Wins UK Access Motion........................................................................................................18 

     Phone-hacking Prosecutors Must Supply Exhibits, No Strings Attached  

 

INTELLECTUAL PROPERTY 

 

ECJ    European Court of Justice Rules on Hyperlinks and Copyright Liability..........................................................20 

     How Does Decision Compare to US and Canadian Approaches? 

     Svensson v. Retriever Sverige AB 

 

9th Cir.    Ninth Circuit Orders Take-Down of “Innocence of Muslims” Video..................................................................23 

     Novel and Controversial Application of  Copyright Law 

     Garcia v. Google 

 

2d Cir.   Circuit Affords Protection to News Organizations That Report on Copyrightable Material...........................25 

     Publication of Content of Analyst Call Fair Use 

     Swatch Group Management Services Ltd. v. Bloomberg L.P. 

 

COMMERCIAL SPEECH 

 

7th Cir.    Court Reinstates Trademark and Publicity Claims Over Sports Illustrated Page............................................28 

     Supermarket's Page Congratulating Michael Jordan Ruled Commercial Speech 

     Jordan v. Jewel Food Stores, Inc. 



MLRC MediaLawLetter Page 2 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

BROADCAST 

 

D.C. Cir.   D.C. Circuit Strikes Down FCC's Open Internet Rules........................................................................................30 

     But the FCC Will Live to Fight Another Day 

     Verizon v. FCC 

 

MLRC 

 

     MLRC Miami Conference Explores Challenges and Opportunities in Cross-Border Publishing...................32 

      

     2014 MLRC/Southwestern Law School 11th Annual Media and Entertainment Law Conference.................35 

 

MLRC UPCOMING EVENTS 

 

Legal Frontiers in Digital Media 
May 15-16, 2014 

Mountain View, CA 

 

MLRC/NAA/NAB Media Law Conference 
September 17-19, 2014 

Reston, VA 

 

MLRC Annual Dinner 
November 12, 2014 

New York, NY 

 

DCS Annual Lunch & Meeting 
November 13, 2014 

New York, NY 

 

More information at medialaw.org  

or medialaw@medialaw.org. 

http://www.medialaw.org/component/content/article/10/116-legal-frontiers-in-digital-media
http://www.medialaw.org


MLRC MediaLawLetter Page 3 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By David Hooper 

 On 18 August 2013 David Miranda the partner (referred 

to in the judgment as the spouse of Glenn Greenwald) was 

detained for a period which totalled nine hours at Heathrow 

airport under the Terrorism Act 2000.  He was carrying 

58,000 highly classified documents, many of them secret or 

top secret, related to British Intelligence which had been 

stolen by Edward Snowden who had fled to Russia.  Miranda 

had been tasked seemingly by his partner Greenwald to 

transport this material from Rio de Janeiro to another 

journalist in Berlin. 

 Security Services had evidently got wind of this as a Port 

Circulation Sheet had been issued on 16 

August to counter-terrorism police 

requesting that Miranda be detained for 

questioning.  Miranda was duly stopped and 

questioned for no more than nine hours to 

determine if he was concerned in the 

commission, preparation or instigation of 

acts of terrorism.  The Snowden documents 

had been the basis of Guardian articles 

published on 6 and 7 June 2013. 

 The detention of Miranda was 

challenged on the basis that paragraph 2(1), Schedule 7 

Terrorism Act 2000 did not permit questioning fur such 

purpose, alternatively if it did, it was suggested that the use of 

this power was disproportionate and alternatively that if such 

a power was granted under paragraph 2(1), that would offend 

against Article 10 European Convention of Human Rights. 

 The Court headed by Lord Justice Laws firmly rejected 

the idea that Miranda had been detained for an improper 

purpose or that the exercise of these powers was 

disproportionate, referring to established case law that the 

means used to justify limiting the relevant right or freedom 

should be no more than was necessary to meet the legislative 

objective and in the Court's view there should be no 

inconsistency with Article 10.  Miranda v Secretary of State 

for Home Department (2014) EWHC 255 (Admin) 

 Laws LJ agreed with Lord Steyn that freedom of speech 

was the "life blood of democracy".  However, a journalist 

enjoys no heightened protection for his own sake.  Miranda 

was not himself a journalist but the protection of journalists 

extended to those involved in collaborative activity with 

journalists.  The judges rejected any idea that the police had 

acted in bad faith.  The Court also firmly rejected some fairly 

extravagant claims that the role of journalists was akin to that 

of judges in scrutinising actions by governments. 

 One felt that the number of interveners resulted in the role 

of the press being talked up to an extent that the Court found 

unacceptable. The material being carried by Miranda was not 

as such journalistic material, although he 

was acting in assistance of Greenwald's 

activities as a journalist.  A balance had to be 

struck in the security field between the 

responsibility of the government and the 

responsibility of journalists. 

 The power under Schedule 7 had been 

created to provide a reasonable but limited 

opportunity for the ascertainment of the 

possibility that a traveller at a port may be 

concerned directly or indirectly in the 

commission, preparation or instigation of acts of terrorism. 

The case was all about balancing the needs of security against 

the freedom of speech. In freedom of speech the Court held 

one has to balance the rights of the individual with the rights 

of the community. Free speech is a collective and not an 

individual interest and as Laws LJ stated a servant of 

democracy. In this case the Court came down very firmly on 

the side of national security. 

 

Will Prince Charles's Musings See the Light of Day? 

 

 Prince Charles as heir to the British throne is an assiduous 

letter-writer and has sent a number of letters to ministers 

(Continued on page 4) 

Other Side of the Pond:  

UK Media Law Developments 
No Special Constitutional Rights  

for Journalists; Prince Charles’ Diary and More 

The Court headed by 

Lord Justice Laws 

firmly rejected the idea 

that Miranda had been 

detained for an 

improper purpose. 

http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Admin/2014/255.html
http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Admin/2014/255.html


MLRC MediaLawLetter Page 4 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

regarding government policy on matters such as 

environmental issues in which he has a strong interest rather 

than, it would appear, the more lower level political issues of 

the day.  A Guardian journalist, Rob Evans, sought to obtain 

copies of Prince Charles’ letters under the Freedom of 

Information Act.  His application had been resisted by the 

government departments.  However, the Upper Tribunal had 

after a hearing lasting six days, ruled in favour of Rob Evans 

and ordered their disclosure.   

 Rather than the departments seeking permission to appeal 

this ruling, the Attorney General had - to the surprise of many 

– exercised his powers under section 53 Freedom of 

Information Act and vetoed the release of these documents. A 

Divisional Court had reluctantly upheld the Attorney 

General's action expressing surprise that the Attorney General 

could act in this way. 

 However, the Court of Appeal ruled that 

the Attorney General had not acted 

reasonably in making a section 53 order and 

had used a flawed approach in the exercise 

of his power.  R (Evans) v Attorney General 

2014 EWCA 254. T he Court of Appeal was 

also of the view that there was a breach of 

article 6 of the European Convention of 

Human Rights in that Mr Evans had been 

denied his right of access to a Court.  The 

Court of Appeal also felt that the exercise of the powers 

under section 53 was incompatible with EU Regulations 

relating to access to environmental information. 

 The Attorney General's approach was held to be defective 

by the Court of Appeal.  The fact that he would have reached 

a different decision in weighing the competing interests of 

press access to the information and the confidentiality of the 

communications on governmental issues with which the 

Prince of Wales would be ultimately dealing in his role as 

constitutional monarch was insufficient to issue an order 

under Section 53.  The Attorney General could point to no 

error of law or fact made by the Upper Tribunal in its 

judgment after the six day hearing nor had the government 

department sought to appeal.  The Court of Appeal therefore 

quashed the order made by the Attorney General.  The 

Attorney General has obtained permission to appeal to the 

Supreme Court – so more anon. 

 

No Disclosure Orders Behind Closed Doors 

 

 Sam Kiley a reporter for BSkyB had while embedded in a 

unit in Afghanistan met two officers who were subsequently 

arrested under the Official Secrets Act 1989 accused of 

leaking material which had come into their possession from 

the Cabinet Security Committee, COBRA.  In the course of 

the criminal investigation against the two officers, BSkyB 

were asked to produce in accordance with section 9 and 

paragraph 4 of Schedule 1 of the Police and Criminal 

Evidence Act 1984 (PACE), communications passing 

between them and the two officers, it being alleged that these 

communications had threatened military security. 

 An application under PACE required that there should be 

reasonable grounds for suspecting that an indictable offence 

had been committed, that the special procedure permitted by 

PACE should result in the production of 

special procedure material at the relevant 

premises (in this case BSkyB television) and 

that it was likely to be of substantial value to 

the investigation and likely to constitute 

relevant and admissible evidence. 

 However, when the application was 

made at the Central Criminal Court (the Old 

Bailey) successfully as it turned out – the 

judge had surprisingly taken evidence from 

the Police to determine whether the criteria 

set out in PACE were fulfilled but he had done so in the 

absence of representatives of BSkyB having been persuaded 

that this was necessary in the interests of national security. 

 The Administrative Court had quashed the order made by 

the Old Bailey judge and this was upheld by the Supreme 

Court. R (BSkyB) v Commissioner of Police [2014] UKSC17. 

The Court applied the principles in Al Rawi v Security Service 

[2011] UKSC 34, [2012] 1 AC 531 requiring that evidence 

used in such trials must be disclosed to all.  The Supreme 

Court stated that the statutory procedure under PACE was 

highly sensitive and difficult and affected journalists' rights.  

Parliament had set up a procedure under which the 

application must be between parties and those faced with 

PACE application should know what evidence the Court 

would take into account and have an opportunity to challenge it. 

 The Old Bailey judge had been at error in excluding 

BSkyB.  It was noted that in matters of particular sensitivity it 

(Continued from page 3) 

(Continued on page 5) 

A Guardian journalist, 

Rob Evans, sought to 

obtain copies of Prince 

Charles’ letters under 

the Freedom of 

Information Act.  

http://www.bailii.org/ew/cases/EWCA/Civ/2014/254.html
http://www.bailii.org/uk/cases/UKSC/2014/17.html
http://www.bailii.org/uk/cases/UKSC/2011/34.html
http://www.bailii.org/cgi-bin/redirect.cgi?path=/uk/cases/UKSC/2011/34.html


MLRC MediaLawLetter Page 5 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

would be open to the authorities to issue a Public Interest 

Immunity Certificate in which case there could have been an 

ex parte application, but such certificates are rare and 

government ministers may be held accountable in Parliament 

for their issue. 

 

Damages for Unauthorised  

Photographs of Children in Public 

 

 This is an interesting decision on the question of whether 

the media are entitled to publish photographs of the children 

of celebrities in public places.  The Mail Online published a 

series of pictures of the singer Paul Weller relaxing in a café 

in Santa Monica, California with his daughter aged 16 and his 

twins aged 10 months.  This was a public place and there 

were no features of the pictures which were particularly 

intrusive.  However, there were a series of pictures of the 

facial expressions of the children.  Weller v 

Associated Newspapers [2014] EWHC 

1163. 

 Dingemans J held that the children did 

have a reasonable expectation of privacy 

following the case of Murray (JK Rowling) 

v Express Newspapers [2008] EWCA Civ 

446.  Children should be protected from 

intrusive publicity and their faces were one 

of the chief attributes of their publicity.   

 It was, in the judge's ruling, a wrongful 

misuse of private information and a breach 

of the Data Protection Act on the basis that personal 

information must be gathered, processed and used fairly and 

lawfully.  There was in the judge's ruling no public interest in 

the sense of contributing to public debate in publishing these 

photographs which had been taken by paparazzi and where 

the singer had requested that they be not photographed. 

 The newspaper made the point that these photographs 

were lawful under California law and that there was nothing 

intrinsically objectionable about the photographs and made 

the point that the daughter had modelled in Teen Vogue.  

This cut no ice with the judge who awarded the daughter 

£5,000 and the babies £2,500 each.  The newspaper has stated 

that it will appeal. 

 

Judges Will Increasingly Throw  

Out Weak or Ill-Founded Cases 

 

 McEvoy v Michael [2014] EWHC 701 concerned a fierce 

political dispute between local councillors.  Election material 

had been circulated by one political party against the 

incumbent councillors under the heading "Snouts in the 

Trough."  The leaflet included allegations of hypocrisy and 

accusations of money needlessly spent on "jollies."  The 

leaflet was accompanied by a cartoon with the face of one of 

the councillors superimposed on a picture of a character in a 

well-known TV series who would be perceived as a loveable 

rogue.  It was a fairly rare case of libel in Wales heard at first 

instance. 

 The judge robustly protected political speech pointing out 

the European Court of Human Rights had made it clear that 

the limits of acceptable criticisms are wider in relation to 

politicians acting in their public capacity than in relation to 

private individuals, Jerusalem v Austria 

[2003] 37 EHRR 25. 

 Some of the comments were defamatory 

but were permissible as statements of 

opinion.  In other instances it was clear that 

the Court would be slow to spell out 

allegations of dishonesty which would have 

to be proved to be true in what was 

essentially political speech. These cases pre-

date the coming into force of the Defamation 

Act 2013 on 1 January 2014 as the Act is not 

retrospective, but already the Courts are 

implementing the spirit of the Defamation Act 2013. 

 

Vile Abuse Is Not Libel 

 

 Ms Uppal was a former Miss India who one can only 

imagine had fallen on slightly hard times when she agreed to 

appear in a reality television series called Big Brother which 

involves a period of voluntary imprisonment in a house with 

a number of self-publicising misfits in the hope of the prize of 

£100,000 and 15 minutes of fame.  One of the contestants 

took the opportunity when interviewed to abuse Ms Uppal in 

vile and racist terms of which perhaps the most repeatable 

was calling her a "piece of shit."  The programme-makers had 

shut him up and disassociated themselves from his remarks. 

(Continued from page 4) 

(Continued on page 6) 

There was in the 

judge's ruling no public 

interest in the sense of 

contributing to public 

debate in publishing 

these photographs 

which had been taken 

by paparazzi. 

http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2014/1163.html
http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2014/1163.html
http://www.bailii.org/ew/cases/EWCA/Civ/2008/446.html
http://www.bailii.org/ew/cases/EWCA/Civ/2008/446.html
http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2014/701.html


MLRC MediaLawLetter Page 6 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 Understandably offended she unwisely sued for libel 

seeking to spell out meanings that it was being suggested that 

she was sexually promiscuous or socially or intellectually 

inferior.  The Court was having none of this and said that this 

was simply vile abuse where the situation had been mitigated 

by the prompt act of the television company.  It was not, 

however, libel. Uppal v Endemol UK Limited  [2014] 

EWHC 1063 

 

Limits of Parliamentary Privilege 

 

 The Court of Appeal upheld an earlier ruling that in 

certain circumstances the rule against being sued for libel 

which attaches to what is said in Parliament under Article 9 

Bill of Rights 1689 (proceedings in Parliament cannot be 

questioned or impeached in courts outside of Parliament) can 

in certain circumstances extend to the 

repetition of those remarks outside 

Parliament.  Makudi v Triesman [2014] 

EWCA Civ 179 

 The Claimant was a member of the 

Executive Committee of FIFA and Lord 

Triesman was a leading official in the 

English Football Association concerned with 

the unsuccessful English bid to hold the 

World Cup in 2018.  As is well-known, there 

were extensive allegations of corruption or 

unethical behaviour on the part of certain FIFA delegates.  

The result of their deliberations had – to the surprise of some 

– been to award the 2018 competition to Russia and the 2022 

competition to Qatar. 

 Lord Triesman had given evidence to the Culture Media 

and Sports Committee in the House of Commons in which he 

had to the displeasure of Mr Makudi suggested that there had 

been improper and unethical behaviour in Thailand in relation 

to the FIFA bid.  The English Football Association set up an 

enquiry under James Dingemans QC – now a libel judge - 

and Lord Triesman had given broadly similar evidence to his 

committee of enquiry whereupon he was sued by Mr Makudi. 

 The claim was struck out as violating Article 9 Bill of 

Rights 1689.  Parliamentary privilege can extend outside 

Parliament if there is a legitimate interest in the repetition of 

the Parliamentary utterance, a close nexus between the 

speaking inside and outside Parliament and an obligation to 

speak about the subject on the second occasion. 

Removing Archive Material  

Under Contempt of Court Powers 

 

 I wrote earlier about proposals to remove archive material 

accessible online during the currency of a criminal trial to 

avoid undue prejudice to the defendant.  See MediaLawLetter 

December 2013. The power had been exercised in the case of 

R v Harwood re Associated Newspapers where details of 

earlier disciplinary proceedings concerning a previous act of 

violence against a police officer on trial for manslaughter 

were ordered to be taken down during his trial. 

 The whole issue of contempt of court including how to 

deal with jurors who disobey the instructions of judges not to 

do their own internet research was reviewed by the Law 

Commission. The question of allegedly, contemptuous 

archive material has now come before Parliament in Clauses 

37 and 38 of the Criminal Justice & Courts Bill. 

 Under Clause 37 the Attorney General 

can request removal of material which he 

considers to be prejudicial from an online 

archive.   

 Where media have previously published 

material in their online archive they will in 

the normal course of events have a defence 

to a claim of strict liability under the 

Contempt of Court Act but they would lose 

this if the Attorney General serves a take-

down notice under the proposed new 

legislation. 

 The issue would then become whether the online material 

constituted a substantial risk of serious prejudice of a trial.  It 

would be open to the media to argue that it did not, but they 

would have an uphill struggle as the Attorney General would 

have decided that it did have such a risk and the Attorney 

General is of course the person who triggers any prosecution 

for contempt of court.  It would therefore be a brave paper 

that maintained the online archive in the face of a take-down 

notice by the Attorney General. 

 Under Clause 38 there is provision for the courts to have 

injunctive powers to order the temporary removal of such 

material during the currency of the trial.  If such an injunction 

was issued, the paper would have to comply as failure to do 

so would of itself be contempt.  British media organisations 

are currently strongly lobbying against these proposals and I 

shall report the outcome in due course. 

 David Hooper is a partner at RPC LLP in London.  

(Continued from page 5) 

Under Clause 37 the 

Attorney General can 

request removal of 

material which he 

considers to be 

prejudicial from an 

online archive.   

http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2014/1063.html
http://www.bailii.org/ew/cases/EWCA/Civ/2014/179.html
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2070
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2070
https://www.judiciary.gov.uk/Resources/JCO/Documents/Judgments/simon-harwood-judgment-20072012.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 7 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Anya Proops  

 Should judges be able to jail their critics? This is the stark 

question which was posed in the recent Privy Council case of 

Dhooharika v Director of Public Prosecutions [2014] UKPC 

11. In a judgment which is likely to give considerable 

comfort to responsible journalists who speak out about 

judicial wrong-doing, the Privy Council has held that it is 

only those who publish in bad faith, with the aim of 

undermining the administration of justice itself, who will fall 

within the purview of the criminal law.  

 

Background 

 

 Mr Dhooharika is a journalist and editor in chief of the 

Mauritian newspaper Samedi Plus. In 2010, 

he published articles and editorial 

containing allegations against the Chief 

Justice of Mauritius. The published 

materials were based on interviews with a 

former barrister and Member of Parliament, 

Mr Hurnam. Mr Hurnam claimed that the 

Chief Justice had been biased when 

deciding a case behind closed doors.   

 The editorial suggested that the 

allegations were sufficiently serious to call 

for a tribunal of enquiry on the question of whether there had 

been a violation of the code of judicial conduct.  Mr 

Dhooharika was subsequently prosecuted by the Mauritian 

Director of Public Prosecutions on the basis that, through his 

publications, he had committed the offence of ‘scandalising 

the court’. In particular, it was alleged that the materials he 

had published had brought the judiciary into disrepute and 

lowered public confidence in the courts.  

 Mr Dhooharika was convicted by the Supreme Court of 

Mauritius following a hearing at which he was not permitted 

to give oral evidence in his defence. He was sentenced to 

three months in prison. Mr Dhooharika appealed his 

conviction to the United Kingdom’s Privy Council, the court 

of final appeal for UK overseas territories and many 

Commonwealth countries. 

 

The Offence of ‘Scandalising the Court’ 

 

 The offence of ‘scandalising the court’ has a rather 

unhappy pedigree. It originally emerged as an offence in 

England in the 18th century, where it was used as a weapon to 

suppress the radical John Wilkes and other critics of the 

government. By the end of the 19th century, it was regarded 

by the Privy Council in the case of McLeod v St. Aubyn 

[1899] AC 549 as being obsolete in England, where courts 

were ‘satisfied to leave to public opinion attacks and 

comments derogatory to, or scandalous to 

them’. However, the Privy Council also took 

the view that the offence was still necessary 

in ‘small colonies consisting principally of 

coloured populations’, particularly so as ‘to 

preserve in such a community the dignity 

and respect for the court’. And so the ‘small 

islands’ principle was born.  

 In 2013, the United Kingdom Parliament 

formally recognised that the offence was a 

dead letter in England and Wales and 

removed it from the statute books. However, whilst the 

offence may officially have become history in its country of 

origin, it remains alive and well in the Commonwealth and 

elsewhere, where it is commonly used as a means of 

suppressing those who voice legitimate criticisms of the 

judiciary.  

 As recently as 1999, in the case of Ahnee v Director of 

Public Prosecutions [1999] 2 AC 294, the Privy Council 

declined to strike down the ‘small islands’ principle. Its view 

was that, in newer, more fragile democracies, judges needed 

the additional protection afforded by the offence. But how is 

(Continued on page 8) 

Journalist’s Conviction for ‘Scandalising the 

Court’ Overturned by Privy Council 
Offense Can No Longer Be Treated as a Strict Liability Crime 

The Privy Council 

clearly recognised the 

potential for the offence 

to have a serious 

chilling effect on 

journalism.  

http://www.jcpc.uk/decided-cases/docs/JCPC_2012_0058_Judgment.pdf
http://www.jcpc.uk/decided-cases/docs/JCPC_2012_0058_Judgment.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 8 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

this principle to be reconciled with the fundamental and 

universal right to freedom of speech? Moreover, why should 

judges, uniquely amongst State officials, be permitted to both 

silence and punish those speak out against them?  

 It was precisely these questions which the Privy Council 

was called upon to address in Dhooharika, where it was 

argued on behalf of Mr Dhooharika that the offence of 

scandalising the court was unconstitutional and represented 

an unjustified interference with the right to free speech.  

 

The Privy Council Judgment 

 

 In its judgment, the Privy Council clearly recognised the 

potential for the offence to have a serious chilling effect on 

journalism. However, it also took the view 

that it could not go so far as to say that this 

rendered the offence unconstitutional or 

otherwise unlawful, particularly as ‘local 

conditions’ in countries such as Mauritius 

may justify retention of the offence. The 

Privy Council specifically noted in this 

context that, whilst the offence may have 

been abolished in England, it continued to 

subsist in a wide range of common law 

jurisdictions, including Scotland where it 

carries the rather arcane name of 

“Murmuring Judges.’ It also noted that the 

European Court of Justice had not declared the offence to be 

per se incompatible with right to freedom of expression 

enshrined in Article 10 of the European Convention on 

Human Rights, provided that any restrictions on free speech 

were proportionate.  

 However, having declined to rule that the offence was 

unconstitutional, the Privy Council then went on to recast it to 

the point that it is now likely to apply only in the most 

extreme and exceptional cases, thus depriving the offence of 

much of its practical effect. In particular, the Privy Council 

held that the offence could no longer be treated as a strict 

liability offence or one where the editor bore the burden of 

proving that he acted in good faith. Instead, it is now very 

clearly for the prosecution to prove, beyond reasonable doubt, 

that the editor or journalist published in bad faith. In other 

words, it is not enough that a journalist has been simply 

‘wrong-headed’. He or she must have published with the 

intention of undermining the administration of justice. It will 

surely be only in the most exceptional cases that the 

prosecution will be able to discharge the burden of proving 

this form of wrongful intent.  

 In addition to this mens rea element, the Privy Council 

has made clear that the published materials must themselves 

be of a kind that they create a real risk of undermining public 

confidence in the administration of justice. Again this will be 

a high threshold for any prosecutor to meet. Certainly, in 

many cases, the more extravagant the allegations, the less 

likely they are to be believed and, hence, the less likely they 

are to pose a real risk to the administration of justice.   

 The Privy Council went on to overturn 

Mr Dhooharika’s conviction. It held that, 

whilst the published materials were ‘plainly 

ill-judged’, there was no proper basis upon 

which the Supreme Court could have held 

that Mr Dhooharika acted in bad faith. This 

was particularly in view of the fact that Mr 

Dhoorharika had not himself espoused the 

views expressed by Mr Hurnam and had 

expressly conceded that it was not for 

Samedi Plus to judge the Chief Justice. The 

Privy Council also held that the conviction 

in any event fell to be quashed as Mr 

Dhooharika had not received a fair trial from the Supreme 

Court, not least because of the Court’s failure to permit Mr 

Dhooharika to give oral evidence in his defence.  

 The overall effect of the judgment is that the offence of 

scandalising the court, whilst still a feature of the common 

law landscape, no longer casts such a long and chilling 

shadow.  

 Anya Proops acted on behalf of Mr Dhooharika, 

instructed by Mark Stephens of HKFSI. She is a leading 

expert on freedom of information and data protection/privacy 

and is co-founder of panopticonblog.com, the leading 

information law blog. She regularly acts for media 

organisations and has acted in over 60 cases for the UK 

Information Commissioner.   

(Continued from page 7) 

The Privy Council held 

that the offence could 

no longer be treated as 

a strict liability offence 

or one where the editor 

bore the burden of 

proving that he acted in 

good faith.  



MLRC MediaLawLetter Page 9 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Peter Jacobsen and Tae Mee Park 

 A recent landmark decision from a Canadian court has, 

for the first time, recognized a confidentiality privilege 

between researchers and participants. Parent c. R., 2014 

QCCS 132 (CanLII).    

 The decision, from the Quebec Superior Court, is seen as 

a reassurance to those who participate in academic studies 

where confidentiality is justifiably promised. The court 

followed the principles set out by the Supreme Court of 

Canada in two seminal decisions from 2010 

where the Supreme Court discussed the 

confidentiality privilege between journalists 

and their confidential sources through the 

application of the Wigmore test. See R v 

National Post, 2010 SCC 16 (CanLII); 

Globe and Mail v Canada (Attorney 

General) 2010 SCC 41 (CanLII). 

 

Background 

 

 The case related to Luka Rocco 

Magnotta who is currently awaiting trial for 

several alleged crimes which in May 2012 

including first degree murder, interfering 

with a dead body and  the ghoulish act of 

sending body parts to various public 

officials including the Prime Minister. The 

nature of the alleged crimes including the fact that Magnotta 

apparently recorded the murder and uploaded it onto the 

internet has attracted massive international attention. 

 The underlying facts of the case rendered the decision of 

particular interest to the public and posed a difficult balancing 

exercise for the court. At the heart of the case was an audio 

recording and paper transcript of that audio recording which 

were seized by the Montreal police pursuant to a search 

warrant. 

 The seized items recorded a confidential interview from 

March 2007 with Magnotta which was part of a large-scale 

academic study titled “Sex Work and Intimacy: Escorts and 

Their Clients.” The study was conducted by two prominent 

University of Ottawa professors over a four year period. 

Magnotta was interviewed by a student who was hired and 

supervised by one of the professors to assist in gathering data 

for the Research Project. After seeing the media coverage on 

Magnotta, the student contacted the Montreal police and 

tipped them off to the existence of the 

interview. This resulted in the seizure of the 

audio recording and transcript of the 

interview from the office of the professors’ 

lawyers. The professors claimed researcher–

participant privilege and the seized material 

was put in a sealed packet pending review by 

the court. The professors then brought an 

application for certiorari to quash the search 

warrant on the basis that the seized items 

were protected by researcher participant 

confidentiality privilege. 

 

Wigmore Test Applied 

 

 The judge applied the Wigmore case-by-

case test for common law confidentiality 

privilege, the same test as is as applied in the 

journalist-source confidentiality privilege decisions. The test 

requires the person asserting the privilege to satisfy the four 

prongs of the Wigmore test: (1) the communications must 

originate in a confidence that they will not be disclosed; (2) 

this element of confidentiality must be essential to the full 

and satisfactory maintenance of the relation between the 

parties; (3) the relation must be one which in the opinion of 

the community ought to be sedulously fostered; and (4) the 

injury that would inure to the relation by the disclosure of the 

(Continued on page 10) 

Researcher-Participant Privilege  

Is Established in Canada 
Court Recognizes Need to Protect Promises  

of Confidentiality in Academic Research  

The court recognized  

that research involving 

human subjects in the 

health and social 

sciences will often delve 

into sensitive areas and 

few, if any, would agree 

to participate in a study 

soliciting such personal 

and possibly damning 

information without a 

promise of 

confidentiality.  

http://www.canlii.org/en/qc/qccs/doc/2014/2014qccs132/2014qccs132.html


MLRC MediaLawLetter Page 10 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

communications must be greater than the benefit gained for 

the correct disposal of litigation. 

 The judge was convinced on the evidence that Magnotta 

along with all the other participants in the Research Project, 

was promised and expected confidentiality as a condition of 

participating in what she found to be an important study 

which involved disclosing very personal, sensitive issues and 

vulnerable participants. The judge held that the participants 

could face multiple risks of harm ranging from criminal 

prosecution to social ostracism if the promise of 

confidentiality was not upheld. 

 On the third prong, the judge accepted 

the value of the relationship between 

researchers and participants who are 

promised confidentiality. Like journalists 

who require the ability to offer anonymity in 

situations where sources would otherwise 

dry-up in order to facilitate freedom of 

expression, the court recognized that 

research involving human subjects in the 

health and social sciences will often delve 

into sensitive areas and few, if any, would agree to participate 

in a study soliciting such personal and possibly damning 

information without a promise of confidentiality. This finding 

was based on significant evidence filed by a renowned social 

scientist as well as the applicants themselves. The academic 

community was particularly gratified to read that the court 

recognized the high social value of this kind of research. 

 Finally, on the fourth prong, which requires the court to 

balance the interests at stake, the court held that the public 

interest in protecting such important research and academic 

freedom outweighed the probative benefit of this evidence to 

the trial of Magnotta. The applicants argued, and the Crown 

did not dispute, that the 2007 interview would not shed any 

light on whether the crime itself was committed. Thus the 

court found that there was little probative value in the seized 

items to the investigation and prosecution of the alleged 

crime. 

  To cover off the possibility that he Crown might assert 

that the contents of the recording might assist in a psychiatric 

evaluation of Magnotta and a possible defence of not 

criminally responsible (NCR) on account of 

mental disorder the applicants submitted and 

the court accepted, the expert evidence of a 

renowned forensic psychiatrist who opined  

that  the information contained in a  2007 

confidential interview would likely be of 

“minimal assistance” to a psychiatric 

assessment of the individual in 2012 or 2013 

as it would relate to any NCR defence. 

 The court also recognized the value in 

preventing unnecessary intrusion into 

academic freedom and the reasonable expectation of privacy 

of the research participants and balanced the likely minimal 

probative value of the recording against the convincing 

evidence that the relationship between a researcher and her 

confidential research participant, in the circumstances of this 

case, should be protected. 

 Peter Jacobsen and Tae Mee Park are partners at 

Bersenas Jacobsen Chouest Thomson Blackburn  LLP in 

Toronto, CA.  They represented the petitioners in this case.   

(Continued from page 9) 

The court recognized the 

value in preventing 

unnecessary intrusion 

into academic freedom 

and the reasonable 

expectation of privacy of 

the research participants. 

RECENT MLRC PUBLICATIONS 

Non-Competes in the Broadcast Industry 
Eight states and the District of Columbia have laws that target the broadcast industry and limit broadcast employers’ 
ability to enforce non-compete agreements with their on and off screen talent. This paper describes the elements of 
those laws and their impact. It also addresses several alternative approaches for broadcast employers’ efforts to retain 
employees and the impact of the broadcast non-compete ban laws on those alternatives. 

Law Of “Opinion” Practice Guide 2013 Supplement 
Practice Guide collecting some of the leading positive opinion cases. 

Articles and Reports on Significant Developments 
Sex, Lies and Section 230 • Literary License(s)? Why the First Amendment Protects Fiction, and What This Means For 
Video Games • Making Fair Use More Client-Friendly: The Set Of Principles In Fair Use For Journalism • Fair Use Is 
Foul and Foul Use Is Fair: Legal Certainty Or Witches’ Cauldron? • New Developments 2013 

http://www.medialaw.org/component/k2/item/2126
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2107
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2048


MLRC MediaLawLetter Page 11 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 This month, MLRC and an international coalition of media organizations, press associations, and other NGO’s 

asked the President of the European Court of Human Rights for permission to file an amicus brief in the Grand 

Chamber review of the judgment in Delfi v. Estonia (Application No. 64569/09), the Section Court judgment holding 

that an Estonian news portal could be liable for defamatory comments made by users.   

 As reported in October, courts in Estonia held the news portal liable for defamatory user comments, even though 

the comments were removed upon notification. The case was taken to European Court and in October 2013, the First 

Section ruled that Estonia was within the margin of appreciation to hold the website liable and there was no Article 10 

violation. For more background see “ECHR Rules That News Portal Can Be Held Responsible for User Comments,” 

MediaLawLetter (Oct. 2013).  

 As the first case on the issue to be decided by the Grand Chamber, the Court’s decision in this case is likely to be 

pivotal in the development of the law on intermediary liability. Given the practical experience the coalition members 

have with the regulation of user content, they believe that a submission of written comments on these issues would 

assist the Court in its consideration of the issues raised by this case, in accordance with “the interests of the proper 

administration of justice”. 

  The coalition requests leave to submit written comments on comparative law on the issue of liability for third 

party content on media websites, and to provide an overview of emerging good practice on the issue of moderating 

user content. If leave is granted, the submission will provide an overview of the laws of the European Union and its 

Member States and of the United States on this issue. This would address the relevant legislative provisions as well as 

subsequent interpretation by the courts, and would also elaborate on the policy choices that lay behind the 

introduction of legal regimes in the respective countries.  

 Furthermore, the coalition would submit comments showing how the respective legislative regimes in the EU and 

the US have allowed media outlets to develop their own practices for the regulation of user content, and provide 

examples of emerging good practice. This would provide evidence to the court regarding the practice of media outlets 

based in countries across Europe and the US, including Germany, France, the UK, the US and elsewhere. 

MLRC Joins Amicus Effort in  

Grand Chamber Appeal in Delfi v. Estonia 
Can News Websites Be Liable for User Comments? 

New from the MLRC Employment Law Committee:  

Non-Competes in the Broadcast Industry 

 

Eight states and the District of Columbia have laws that target the broadcast industry and limit 
broadcast employers’ ability to enforce non-compete agreements with their on and off screen 
talent. This paper describes the elements of those laws and their impact. It also addresses 
several alternative approaches for broadcast employers’ efforts to retain employees and the 
impact of the broadcast non-compete ban laws on those alternatives. Click to read or visit 
medialaw.org. 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-126635#{%22itemid%22:[%22001-126635%22]}
http://www.medialaw.org/component/k2/item/1972
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2126
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2126
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2126
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2126


MLRC MediaLawLetter Page 12 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By George Hwang and Intan Krishanty Wirayadi 

 The Singapore Court of Appeal in James Dorsey v World 

Sports Group [2014] SGCA 4, has on 14 January 2014 

handed down a decision on pre-action 3rd party interrogatories 

which has wide implications on the disclosure of journalists 

sources. This is the first time the Court of Appeal has heard 

such a case. 

 

Background 

 

 The appellant, James Dorsey, blogs about football 

(soccer) in the Middle East. The article in question covered 

the corruption scandal which rocked the sport in 2011. In a 

blog posted on 28 August 2012, he cited an audit report by 

Price Waterhouse Cooper, a Master Rights Agreement 

between the World Sports Group (“WSG”) and the Asian 

Football Confederation (“AFC”), and “sources close to AFC” 

to paint a picture of an undervalued deal which does not seem 

to serve AFC’s interest. WSG would like Dorsey to reveal his 

sources, claiming that they are contemplating actions for 

breach of confidence and defamation against his sources. This 

took the form of a pre-action 3rd party discovery and 

interrogatory application against Dorsey. 

 Singapore’s rules on civil procedure have codified what in 

common law jurisdiction is called a Norwich Pharmacal 

Order. Discovery was refused by the Registrar who heard the 

matter. However, all the interrogatories were allowed. On 

appeal, the High Court judge allowed some of the 

interrogatories. They relate to the identity of the “sources 

close to AFC” and the Master Rights Agreement.  The Court 

of Appeal reversed the High Court’s decision. No information 

now needs to be disclosed. 

 

Court of Appeal Decision 

 

 Given the dearth of precedents on such cases, the Court of 

Appeal took the opportunity to clarify the principles 

applicable. It states that a multi-factorial approach should be 

taken. The court needs to balance the interest of the Plaintiff 

with that of the Defendant. Also, whether there is a real 

grievance which the Plaintiff should be allowed to pursue 

against the public interest of preserving the identity of the 

source. The court cautions that the highly intrusive nature of 

such an order needs to be taken into account. 

 The factors to be considered include: 

 

 the public interest in allowing the Plaintiff to 

vindicate its legal rights; 

 the strength of the possible cause of action 

contemplated by the Plaintiff; 

 whether it is a necessary and proportionate response 

in all the circumstances; 

 whether the information could be obtained from 

another source; 

 the degree of confidentiality of the information 

sought; 

 whether it will deter similar future wrongdoing. 

 

 The Court of Appeal decided that WSG has not 

adequately proven that it will be left without a remedy if the 

sources are not disclosed. It could sue Dorsey for both 

defamation and breach of confidence. This is the essence of 

the Norwich Pharmacal order, i.e., the lack of a party who the 

Plaintiff can proceed against when its rights are obviously 

infringed. 

 The court is not satisfied that WSG has a real interest in 

obtaining the sources identity since there is no evidence that 

they are in Singapore or linked to Singapore. As the order is 

draconian, the court needs to be satisfied that the source’s act 

of defamation and breach of confidence were committed 

within Singapore’s jurisdiction or that action can be taken 

within Singapore against the source. Also, the information 

that WSG alleged was leaked to Dorsey was already in the 

public domain by the time Dorsey published his blog post. 

(Continued on page 13) 

Singapore Court of Appeal Rejects Request For 

Pre-Action Disclosure of Journalist’s Sources 
Court Took Note of Public Interest in Exposing Corruption 

http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/dorsey.pdf
http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/dorsey.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 13 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

The court drew the analogy between an injunction in the 

Spycatcher case and such an interrogatory. Once the 

information comes into the public domain, the damage is 

done. Therefore, it is futile to order the disclosure of source’s 

identity if other remedies can be pursued. Further, if the 

Plaintiff has been genuinely interested in protecting its 

reputation, it should have commenced action against Dorsey, 

immediately. 

 The ramification is that someone in the Plaintiff’s shoes 

should commence an action against the journalist before 

applying to the court for discovery or interrogatory to get the 

source’s identity. How the court will decide is unclear, 

especially, if parallel proceedings are taken overseas. We can 

only take heart in the court’s 4 page dicta on 

exposing corruption. The Plaintiff did not 

contest on this point. 

 

“Significantly, the wider interest in 

exposing corruption was not a point 

that WSG contested…. it may be 

difficult for WSG (Plaintiff) to 

insist that its interests in 

confidentiality would override the 

wider interest in exposing corruption… There 

is compelling public interest consideration 

every present in Singapore to encourage 

whistle blowing against corruption … 

Sunlight is the best disinfectant for 

corruption” 

 

 The Court was strongly persuaded by the public interest 

towards protecting Dorsey’s source when the article in 

question exposes corruption in a body as big as the AFC. 

Singapore’s interest in encouraging whistle blowing and 

discouraging corruption can be distilled from statutes such as 

the Prevention of Corruption Act (Cap 241, 1993 Rev Ed), as 

well as being a member state of the United Nations 

Convention Against Corruption. 

 The court referred to the iniquity rule developed under 

common law and states that it might apply. This is a public 

policy defense when sued for breach of confidence. 

Corruption is not protectable as confidential information. The 

first ingredient to be proven if one is to succeed in a breach of 

confidential information case is that the information is 

protectable as one. 

 Whilst the court did not discuss some public interest 

points, such as: 

 

 the applicability of the newspaper rule in Singapore;   

 whether Dorsey, a consummate and 

renown journalist specializing in Middle 

Eastern affairs, who at the material time has 

a job as an academic, should be considered 

as one; or 

 the argument that it is in the interest of 

democracy that the balance of factors be 

tilted in favor of keeping a journalist’s 

source confidential, 

 

 The Court’s comments on corruption and whistle blowing 

can be developed. The basis for confidentiality of journalists’ 

sources is to encourage the free flow of information. This 

supports the freedom of expression as it allows information 

which is in the public interest to be brought to light and 

debated. Protection of whistle blowers where there is 

corruption relies on the same logic. 

 We will have to wait for another courageous soul before 

knowing if this can be developed. 

 George Hwang is a Director, and Intan Krishanty 

Wirayadi a law intern, at George Hwang LLC in Singapore.   

(Continued from page 12) 

The decision has wide 

implications on the 

disclosure of journalists 

sources. This is the first 

time the Court of Appeal 

has heard such a case. 

New from the MLRC Employment Law Committee: Non-Competes in the Broadcast Industry 

Eight states and the District of Columbia have laws that target the broadcast industry and limit broadcast 
employers’ ability to enforce non-compete agreements with their on and off screen talent. This paper 
describes the elements of those laws and their impact. It also addresses several alternative approaches for 
broadcast employers’ efforts to retain employees and the impact of the broadcast non-compete ban laws on 
those alternatives. Click to read or visit medialaw.org. 

http://www.medialaw.org/component/k2/item/2126
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2126


MLRC MediaLawLetter Page 14 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Peter Bartlett and Amanda Jolson 

 The Media Entertainment and Arts Alliance has called for 

uniform national shield laws. Christopher Warren, the Federal 

Secretary of the Alliance correctly referred to Australia's 

shield laws as "patchy and disparate." 

 According to Chris "it is appalling journalists are served 

with a subpoena that essentially would require them to breach 

their ethical obligation." 

 The comments followed this week's decision by Justice 

Janine Pritchard in the Supreme Court allowing us to seek 

special legal costs from Hancock Prospecting (Gina 

Rinehart). Hancock Prospecting had sought disclosure of 

sources from Fairfax's award winning 

journalist, Adele Ferguson. 

 Over recent years a number of Australian 

jurisdictions have adopted 'shield laws' that 

provide greater protection to the 

confidentiality of a source, and make it 

harder to compel journalists to reveal their 

sources to a court.  These laws do not bestow 

an absolute privilege, but rather a discretion 

available to the court to excuse the journalist 

from identifying an informant. 

 

Where have shield laws been enacted? 

 

The federal government and the state and 

territory governments of New South Wales (NSW), Victoria, 

Western Australia (WA), the Australian Capital Territory 

(ACT), have introduced shield laws through amendments to 

their respective Evidence Acts. While these laws are not 

uniform, they represent a significant increase in Australia's 

protection of freedom of speech and a journalist's right to 

protect the confidentiality of their sources. 

 Queensland, South Australia and the Northern Territory 

do not currently have specific laws to protect the relationship 

between journalists and their sources. 

 South Australia has introduced a Bill which would allow a 

professional journalist to avoid criminal or civil liability for 

failing to answer questions or produce material that may 

disclose the identity of an confidential informant.  However 

an exception will be if the Court is satisfied it is in the public 

interest or in the interests of justice to make an order for 

disclosure or if the benefit of disclosing the identity of the 

informant or answering questions or providing relevant 

information outweighs the prejudicial effect that the 

disclosure would have on the informant or the journalist. 

 Although Queensland has expressed a preference for the 

adoption of uniform shield laws, journalists can currently rely 

on protection of their sources where a 'public interest 

disclosure' has been made – that is, where disclosure is made 

to a journalist after referral to an entity that had decided not 

to investigate the matter further.  

 Tasmania has not enacted journalism-

specific shield laws, but does have a general 

'professional confidential relationship 

privilege' which could operate as a shield law 

for journalists. 

 In addition, 'public interest disclosure' 

laws can protect the identities of 

whistleblowers in certain circumstances, such 

as by public officials, officers, employees or 

contractors, or entities that are performing a 

public function on behalf of the state, a public 

body or a public officer. 

 

Who can use these laws? 

 

 In all cases, the laws can be invoked not only by the 

journalist but also his or her employer. 

 The Commonwealth and ACT Acts, and South Australian 

Bill are notable for their broad definition of a 'journalist'.  The 

definitions cover anyone who 'is engaged and active in the 

publication of news and who may be given information by an 

informant in the expectation that the information may be 

published in a news medium'.  The original proposed 

definition of someone 'employed' in the publication of news 

was specifically changed to capture those who work unpaid 

or at an amateur level.  As the definition of journalist does not 

make reference to the 'profession or occupation of 

journalism' (unlike the NSW provisions which are narrower), 

(Continued on page 15) 

The Development of Shield Laws in Australia  

and the Growing Quest for Journalists' Sources 

Over recent years a 

number of Australian 

jurisdictions have 

adopted 'shield laws' 

that provide greater 

protection to the 

confidentiality of a 

source, and make it 

harder to compel 

journalists to reveal 

their sources to a court.   



MLRC MediaLawLetter Page 15 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

it would seem to cover journalists in mainstream media, 

citizen journalists, bloggers and independent media 

organisations.  A 'news medium' will include 'any medium for 

the dissemination to the public or a section of the public of 

news and observations on news', which seemingly includes a 

blog or perhaps even publication that only reaches a small 

audience. 

 The NSW, Victorian and WA laws define journalists 

more narrowly, as someone 'engaged in the profession or 

occupation of journalism'.  An amateur blogger would not be 

included.  The NSW and WA jurisdictions are somewhat 

broadened by a 'professional confidential relationship 

privilege' law that allows the court to make similar orders in 

respect of those who are not considered journalists. 

 The Victorian amendments cover the professional 

publication of comments, opinions, and analysis, and so are 

arguably wider than other state laws covering 'news and 

observations on the news'. 

 

When may shield laws be enforced? 

 

 Shield laws do not automatically protect all sources.  In 

all jurisdictions, the journalist must have promised anonymity 

to the source to enliven the laws. 

 All jurisdictions have an exception that the court can 

decide against an application if it finds that the public interest 

in doing so outweighs: 

 

 any likely adverse effect on the informant or any 

other person; and 

 the public interest in the communication of facts and 

opinion to the public by the news media and, 

accordingly also, the ability of the news media to 

access sources of facts. 

 

 Therefore the Acts do not provide comprehensive 

protection for journalists as they rely upon the discretion of 

the court. 

 

Victoria 

 

 The source must provide the information to the journalist 

'in the normal course of [the journalist's] work', with the 

expectation that the information may be published in a news 

medium.  This means if the journalist has received a tip in a 

private capacity, such as speaking with family or friends, or 

in the course of a second job, the source will not be protected. 

 The Victorian laws will also not apply in certain 

proceedings including those conducted by the Independent 

Broad-Based Anti-Corruption Commission or the Office of 

Police Integrity. 

 

Western Australia 

 

 The shielding presumption in WA can be overruled not 

only by a court, but also by a 'person acting judicially' if it is 

considered that the public interest outweighs the protection to 

the individual.  It is important to note that 'a person acting 

judicially' will not include a member of parliament or a 

parliamentary committee member who has authority to hear, 

receive and examine evidence.  In Hancock Prospecting Pty 

Ltd v Hancock [2013] WASC 290, which is referred to in 

more detail below, the Court held that a 'person acting 

judicially' includes an arbitrator. 

 WA was one of the first jurisdictions to have its shield 

laws tested in court in the Hancock Prospecting case.  Justice 

Janine Pritchard set aside subpoenas sought by Hancock 

Prospecting against West Australian Newspapers, ruling them 

oppressive and an abuse of process in contravention of the 

shield laws.  Though the WA laws do not specifically 

mention subpoenas for production of documents, her Honour 

found that failure to use the shield laws in this case would 

make them nonsensical. 

 

Professional responsibilities 

 

 In addition to the protection afforded by statue, journalists 

have professional responsibilities consistent with the precepts 

of their profession. 

 Most journalists are members of the Media Entertainment 

and Arts Alliance (MEAA).  Clause 3 of the MEAA 

Journalist Code of Ethics states that where confidences are 

accepted by an MEAA member, they must be respected in all 

circumstances. The Code also provides that a journalist 

should: 

 

Aim to attribute information to its source.  

Where a source seeks anonymity, do not agree 

without first considering the source's motives 

(Continued from page 14) 

(Continued on page 16) 



MLRC MediaLawLetter Page 16 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

and any alternative attributable source.  Where 

confidences are accepted, respect them in all 

circumstances. 

 

 The significance of this principle was acknowledged by 

Justice Harper in the Victorian Supreme Court of Appeal, 

who held that 'one mechanism, appropriate in some but not 

all circumstances, by which journalists elicit the truth is to 

promise anonymity to those from whom they source their 

information.  This too serves the public interest, an interest 

advanced not only by the code of ethics of The Age but also 

by that of the MEAA (of which the applicants are members)'. 

 

Recent cases 

 

 Despite the introduction of the new legislation, journalists' 

sources are under unprecedented challenge in our courts. 

 

Hancock Prospecting / Steve Pennells  

and Western Australian Newspapers 

 

 Earlier this year, Gina Rinehart's company Hancock 

Prospecting issued subpoenas against journalist Steve 

Pennells and his employer Western Australian Newspapers in 

the Western Australian Supreme Court for the production of 

documents in an ongoing arbitration, a claim requiring the 

disclosure of confidential sources.  It is one of the first 

opportunities a court has had to consider the new protections.  

Justice Janine Pritchard delivered her judgment on 6 August 

2013.  Justice Pritchard found the protection in section 20 of 

the WA Evidence Act applied so that a journalist could not be 

compelled to give evidence identifying confidential sources, 

accepting that an order of disclosure would ‘constitute a 

breach of a fundamental ethical obligation’.  Despite this 

'ethical obligation', Justice Pritchard found the action would 

have failed but for the enactment of the shield law legislation.  

'[T]he so-called newspaper 'rule' is not, in fact, a rule at all', 

she held, stating that the position at common law remained 

that 'the media and journalists have no public interest 

immunity from being required to disclose their sources of 

information when such disclosure is necessary in the interests 

of justice'. 

 

 

Hancock Prospecting / Adele Ferguson and Fairfax Media 

 

 Hancock Prospecting also sought disclosure of sources 

from Adele Ferguson, an award winning journalist employed 

by Fairfax Media. The application was withdrawn following 

the Pritchard J decision in the Pennells and Western Australia 

Newspapers case. 

 

Helen Liu / Nick McKenzie,  

Richard Baker and Philip Dorling 

 

 Three respected investigative reporters employed by 

Fairfax Media, Nick McKenzie, Richard Baker and Philip 

Dorling, are facing two applications by businesswoman 

Helen Liu to disclose documents that would reveal 

information about their confidential sources for a series of 

stories published in The Age on the relationship between the 

Chinese-Australian businesswoman and federal Labor MP 

Joel Fitzgibbon.  NSW Supreme Court judge Lucy McCallum 

ordered the journalists to disclose their sources and held that 

a journalist's pledge to keep a confidential source 'is not a 

right or an end in itself' and could be overridden 'in the 

interests of justice'. This decision was upheld on appeal to the 

Court of Appeal.  The High Court refused the journalists' 

application for special leave to appeal from the Court of 

Appeal's decision. It is back in court on 11 April 2014. The 

NSW Shield laws were not in operation at the time of 

publication. 

 

Note Printing and Securency /  

Nick McKenzie and Richard Baker and Fairfax Media 

 

 The Magistrates' Court of Victoria re-issued two witness 

summonses in December 2012 to Nick McKenzie and 

Richard Baker which required them to give evidence and 

produce documents in relation to their sources for an article 

they published.  The evidence was sought in a committal 

proceeding for charges against former executives of Reserve 

Bank subsidiaries, Note Printing Australia Ltd and Securency 

International Pty Ltd.  Although the Commonwealth laws 

were in place, the Victorian shield laws were yet to take 

affect.  The journalists' application to set the summonses 

aside was refused and they sought judicial review of the 

Magistrate's decision that would have compelled them to 

(Continued from page 15) 

(Continued on page 17) 



MLRC MediaLawLetter Page 17 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

comply with the summonses. The Supreme Court refused 

their application.  This decision was appealed to the Court of 

Appeal, who set aside the witness summons.  Justice Harper 

noted in the judgment that 'investigative journalists have a 

legitimate interest in uncovering the truth about a story such 

as this; and they serve an important public interest in having 

that truth revealed'. 

 

Nathan Tinkler / Paddy Manning 

 

 Paddy Manning, a then journalist with The Sydney 

Morning Herald newspaper was subject to a subpoena 

requiring him to hand over confidential information about a 

source relating to the business affairs of mining entrepreneur 

Nathan Tinkler.  Mr Manning had appropriately sent an email 

to Mr Tinkler's PR team asking for comment prior to 

publication of a story about Mr Tinkler's liquidity and 

commercial dealings.  A super-injunction was successfully 

imposed on the publication of information received from the 

source.  An agreement between Mr Tinkler and Fairfax 

Media continues to suppress limited details of Manning's 

report but the super-injunction and the subpoena were lifted. 

 

Sunland / Ben Butler and Fairfax Media 

 

 Property developer Sunland threatened Fairfax Media and 

business reporter Ben Butler with legal action if they did not 

'immediately reveal' the source of an article about a 

controversial property deal in Dubai. The court issued an 

injunction preventing Fairfax Media reporting further details 

of a confidential deed.  An out of court settlement was 

reached for non-publication of the deed. 

 

Glenn Crisp / Adele Ferguson 

 

 Chartered accountancy firm RSM Bird Cameron issued 

proceedings for fraud and misappropriation of funds in the 

County Court of Victoria against Glenn Crisp, a former 

partner and an insolvency practitioner, liquidator and 

chartered accountant.  Adele Ferguson obtained copies of the 

Writ and Statement of Claim. Crisp made an urgent inter 

parties application to the Supreme Court of Victoria for an 

injunction restraining The Age newspaper, Fairfax Media and 

Adele Ferguson from publishing any allegations defamatory 

of Crisp in the County Court documents.  Crisp's application 

was eventually unsuccessful.  However, as a result, in the 

course of the ongoing proceedings between RSM Bird 

Cameron and Crisp, Fairfax Media was served with a 

summons seeking a permanent injunction and disclosure by 

Ms Ferguson of her source of the court documents.  Crisp had 

requested that each partner of RSM Bird Cameron swear 

under oath that they were not the source.  The primary action 

settled and the subpoena has lapsed. 

 

Australian Federal Police / Royce Millar,  

Nick McKenzie and Ben Schneiders 

 

 Royce Millar, Nick McKenzie and Ben Schneiders were 

charged with the offence of gaining unauthorised access to 

restricted information held on an ALP database.  In an 

attempt to ascertain who provided access to the database, the 

Australian Federal Police raided The Age's offices and the 

home of one of the journalists.  Whilst the journalists refused 

to disclose their source, the AFP charged a fourth person who 

they believe had provided the username and password to the 

journalists which enabled them to access the information on 

the database.  All four accused escaped conviction and were 

placed on a court diversion program in the Magistrates' Court 

of Victoria. 

 

ASADA 

 

 The Australian Sports Anti-Doping Authority wrote to 

The Age newspaper  requesting the source of a leaked 

confidential report on its doping investigation at the Essendon 

Football Club. 

Conclusions 

 

 We acted for the reporters in all of these claims save for 

that against Steve Pennells. These applications were made 

against some of the best reporters in Australia, reporters who 

were just doing their job and doing it well. 

 These cases highlight the need for shield laws and 

uniformity.  Despite some wins for the media, we are still left 

questioning why is it that the NSW law specifically covers 

subpoenas and the W.A. law does not, and why the 

definitions of "journalist" differs? 

 Peter Bartlett and Amanda Jolson are lawyers with 

Minter Ellison in Australia.   

(Continued from page 16) 



MLRC MediaLawLetter Page 18 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Jason P. Conti and Jacob P. Goldstein 

 In October 2013, as the criminal phone-hacking trial 

commenced in London, the Crown Prosecution Service 

refused to provide “overseas media outlets” with copies of 

trial exhibits and other materials unless they signed an 

agreement that the materials are “only to be used in 

accordance with the reporting restrictions as they apply to UK 

based media outlets.”   

 The Wall Street Journal, which publishes online and in 

separate US, European, and Asian print editions, objected to 

this effort to impose English legal restrictions on content 

published outside the Court’s jurisdiction.    

 The Honorable Mr. Justice Saunders 

ultimately granted the Journal’s motion.  

Noting that the purpose of providing access 

to trial documents is “to promote open 

justice and to assist the press to report the 

proceedings both accurately and fairly,” 

Justice Saunders found “no good reason 

why they should not have the documents in 

the same way as the national press does.” 

 This seemingly straightforward and 

successful motion nevertheless sparked 

multiple hearings and much debate about 

how to balance freedom of the press and the 

integrity of the judicial process when 

international media interest in a case 

extends far beyond the Old Bailey.    

 The Journal had initially tried to negotiate with the 

Crown Prosecution Service and the Attorney General, 

offering to agree to adhere to court-imposed reporting 

restrictions with respect to material it publishes in the UK, 

including material it publishes on the internet.  

 After this offer was refused, the Journal applied to the 

Court, arguing that the prosecutors’ insistence on imposing 

English law on anything the Journal published anywhere in 

the world was an improper and discriminatory effort to apply 

their laws outside their jurisdiction.  Under English law, the 

Contempt of Court Act 1981 makes punishable by fine or 

imprisonment any publication “which creates a substantial 

risk that the course of justice in the proceedings in question 

will be seriously impeded or prejudiced.”  The law also 

authorizes judges to impose reporting restrictions to postpone 

or prohibit news coverage of court proceedings, even fair and 

accurate reports, in order to ensure a fair trial. 

 While the Journal agreed to abide by the Court’s 

reporting restrictions for content it made available in 

England, it objected to the prosecutors’ demands in order to 

preserve its right to publish freely in other parts of the world.  

The Journal also objected to the discriminatory aspect of the 

prosecutors’ preconditions for access to trial materials, as 

there was no similar insistence that UK 

media outlets agree not to publish reports 

outside the UK that did not comply with the 

Court’s restrictions.    

 At a hearing in early December, Justice 

Saunders encouraged the parties to negotiate 

a pragmatic solution, while advising them to 

return if necessary.  The Journal tried to 

address prosecutors’ concerns by promising 

to inform them if it subsequently decided to 

put geo-filters on its websites and publish 

online and outside the UK information that 

would be restricted in the UK.  This was 

unacceptable to the prosecutors, who feared 

that online material the Journal might seek to 

keep out of the UK would nonetheless be “proliferated by 

others beyond [the Journal’s] control” who might copy or 

comment on the online content on other websites; such third 

parties might themselves be beyond the Court’s control and 

not deterred by the Contempt of Court Act.   

 The negotiations failed, and the Journal returned to Court.  

In January, Justice Saunders then issued his ruling.  He fully 

appreciated the prosecutors’ concerns:   

 

Such is the power of the internet that anything, 

wherever it is published, can find its way onto the 

(Continued on page 19) 

Wall Street Journal Wins UK Access Motion 
Phone-hacking Prosecutors Must  

Supply Exhibits, No Strings Attached  

The Journal applied to 

the Court, arguing that 

the prosecutors’ 

insistence on imposing 

English law on anything 

the Journal published 

anywhere in the world 

was an improper and 

discriminatory effort to 

apply their laws outside 

their jurisdiction.   



MLRC MediaLawLetter Page 19 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

internet and be available world wide and more 

importantly in this country. The inability of domestic 

courts to control the flow of information on the 

internet  has been apparent in this trial. While the 

Wall Street Journal have said that they will take steps 

to ensure that the information is excluded from any 

of their publications appearing on the internet, they 

will not be in a position to prevent a third party who 

acquires this information abroad, posting it on the 

internet. 

 

 Nevertheless, Justice Saunders granted the Journal’s 

motion in full:   

 

There is a strong public interest in enabling the press 

to report as fully and as accurately as possible the 

proceedings in this trial. That applies as much to the 

foreign press as it does to the national media. The 

proceedings are of interest not only in this country 

but also abroad. The supply of documents with such 

redactions as may be necessary will assist the foreign 

press to report the matter accurately and, at the 

moment, I can see no good reason why they should 

not have the documents in the same way as the 

national press does. I do not consider that the signing 

of the agreement should be a pre-condition of that 

supply. 

 

 At a hearing, two UK reporters objected to the Court’s 

ruling, arguing that granting the Journal’s motion would 

provide it with an unfair advantage because it would 

somehow not need to comply with UK law.  The Court 

nevertheless issued its ruling, which declined to make the 

Journal agree to confirm its compliance with reporting 

restrictions when reporting within the jurisdiction, as that 

goes without saying and “is not properly a matter for 

agreement.”  At a subsequent hearing, Justice Saunders also 

denied the prosecutors’ request for a formal undertaking from 

the Journal promising not to publish on the internet anything 

covered by reporting restrictions, as he was satisfied with the 

Journal’s assurances to this effect. 

   However, in his ruling, Justice Saunders noted that even 

material published only in the US or Asian print editions 

could still pose a risk of contempt of court:  “The issue may 

arise as to where exactly publication takes place. The 

information is no doubt sent in a report from the court to the 

local office and from there to America for inclusion in the 

American or Asian editions. In those circumstances it may 

well be that a publication of the information takes place in 

this country.”  Resolution of that issue will have to await 

another day.   

 Jason P. Conti and Jacob P. Goldstein are counsel for 

Dow Jones. Dow Jones & Company, Inc. was represented by 

Adam Wolanski, 5RB, and Caroline Kean, Wiggin LLP.  

Andrew Edis represented the CPS.  Angus McCullough 

represented the Attorney General.   

(Continued from page 18) 

Recently Published 
 

Media Libel Law 2014-15 (November 2013) is a 

comprehensive survey of defamation law, with an emphasis 

on cases and issues arising in a media context. Topics 

covered include: Defamatory Meaning, Opinion, Truth/

Falsity, Fault, Republication, Privileges, Damages, Motions 

to Dismiss, Discovery Issues, Trial Issues, Appellate Review, 

Remedies for Abusive Suits, Retraction, Constitutional/

Statutory Provisions, and Summary Judgment.  

 

Visit medialaw.org for more information. 

http://www.medialaw.org/publications/mlrc-50-state-surveys


MLRC MediaLawLetter Page 20 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Paul Joseph and Adam Cusworth  

 The European Court of Justice issued an important 

decision on copyright liability for hyperlinking to online 

content.  See Svensson v. Retriever Sverige AB (Feb. 13, 

2014). 

 

Background 

 

 Svensson and a number of other journalists wrote press 

articles that were published in the Göteborgs-Posten, a 

Swedish newspaper, and on its website.  Retriever Sverige, a 

separate website, provided its users with a list of hyperlinks 

to articles published by other websites, 

including those of the journalists. 

 The journalists brought an action against 

Retriever Sverige before the Stockholm 

District Court alleging infringement of their 

exclusive right to make their respective 

works available to the public.  The action 

escalated to the Swedish Court of Appeal, 

which stayed the proceedings and referred a 

number of questions to the Court of Justice 

of the European Union (ECJ) for a 

preliminary ruling.  The substance of three 

of those questions was: 

 

 whether the supply of a hyperlink constitutes a 

communication to the public (and so a copyright 

infringement) within the meaning of the Copyright 

Directive; 

 whether the assessment under question 1 is affected if 

access to the work to which the link refers is 

restricted in some way (for example, if it sits behind a 

paywall); and 

 whether the assessment under question 1 is affected if 

the impression given after clicking the link is that the 

work appears to be on the same website as the link 

(what is often referred to as 'framing'). 

Svensson Decision 

 

 Referring to its previous decision in TVCatchup (C-

607/11 ITV Broadcasting Ltd v TVCatchup Ltd [2013] ECR), 

the Court noted that a communication to the public requires 

two criteria to be fulfilled: (1) an act of communication of a 

work; and (2) the communication of that work to the public. 

 It is an established principle of EU law that the first 

requirement, an act of communication, must be construed 

broadly.  See Copyright Directive, recitals 4 and 9 and Joined 

Cases C-403/08 and C-429/08 [2011] ECR 1-9083 FAPL v 

QC Leisure. 

 More interestingly however, the Court 

also ruled that for there to be an act of 

communication it is sufficient that a work is 

made available to the public, irrespective of 

whether the public actually access the work. 

This seems to leave no room to distinguish 

the act of communication with the act of 

making available, even though the Copyright 

Directive refers to them separately (albeit 

both within Article 3).  In the circumstances, 

the provision of hyperlinks by Retriever 

Sverige was an act of communication of a 

work. 

 In relation to the second requirement, the Court again 

followed its interpretation of the 'public' in TVCatchup: “an 

indeterminate number of potential recipients which implies a 

fairly large number of persons”.  The communication of the 

hyperlinks by Retriever Sverige was aimed at all potential 

users of the site, which were indeterminate and of fairly large 

number, and therefore constituted a public.  However, EU 

caselaw has provided that a communication, communicated 

by the same technical means as the original work (here, over 

the Internet), must also be directed to a 'new public'.  This 

means a public not taken into account by the copyright 

holders when they authorised the initial communication to the 

public.  See case C-306/05 SGAE [2006] ECR 1-11519, 

(Continued on page 21) 

European Court of Justice Rules  

on Hyperlinks and Copyright Liability 
How Does Decision Compare to US and Canadian Approaches? 

The Court's ruling means 

that, where works are 

made freely available 

online, rights holders 

cannot control how users 

of their content access 

that content.   

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=147847&pageIndex=0&doclang=EN&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=30361
http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%96


MLRC MediaLawLetter Page 21 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

paragraph 43.  In the circumstances, the public targeted by 

the initial communication of the works consisted of all 

potential visitors to the newspaper website who were the 

same potential visitors to the hyperlinks contained on the 

Retriever Sverige website.  As a result, there was no 'new' 

public.  Whether the hyperlinked to content appeared 'framed' 

in Retriever Sverige's website was also not relevant to 

whether there was a new public. 

 The Court noted one circumstance (though there are 

others) where a hyperlink could constitute a communication 

to a new public: where the hyperlink makes it possible for 

users of a website on which the hyperlink is contained to 

circumvent restrictions put in place by the host site on which 

the protected work appears, if those users would not 

otherwise be able to access the protected work. 

 

Impact on Rights  

Holders and Linkers 

 

 The Court's ruling means that, where works are made 

freely available online, rights holders cannot control how 

users of their content access that content.  As a result, the 

ability of rights holders in the EU to monetise their content, 

for example through the use of advertisements on the site 

which hosts the content, will be adversely affected in 

circumstances where users can access that content through 

third party websites which 'frame' that content without 

including those advertisements. 

 This could represent a boon for aggregation websites 

(websites such as Retriever Sverige that aggregate online 

content through hyperlinks to a range of content), where the 

linked-to content does not itself infringe any rights.  Rights 

holders can be expected to respond by making content less 

'freely available', for example by placing content behind 

paywalls limiting access to pre-approved members. 

 Where there was previously uncertainly over whether 

hyperlinks which frame content, or indeed any kind of 

hyperlink, could constitute a breach of the communication to 

the public right under the Copyright Directive, the Court has 

created a good degree of certainty.  (With respect to the 

previous uncertainty see, for instance, the judgment in 

Paramount v Sky [2013] EWHC 3479 (Ch).) 

 

 

 

Remaining Uncertainty in the EU  

 

 The meaning of 'freely available', i.e. the extent of the 

restriction on availability of content required to render a 

hyperlink to that content a communication to a new public, is 

likely to be the subject of future debate.  Would there, for 

instance, be a 'new public', where copyright works were first 

published on an obscure, infrequently visited blog, and then 

linked to by a major newspaper publisher's website?  The 

jury's still out on this type of factual scenario. 

 What is also not yet clear in the EU is whether linking to 

content which does infringe copyright would constitute a 

communication to a new public.  In this scenario the website 

which hosts the content is clearly committing an infringement 

by communicating the work to a new public, but is the 

website which links to that content also responsible for this?  

In Paramount v Sky, [2013] EWHC 3479 (Ch), Mr Justice 

Arnold noted that it is “arguable that it makes no difference 

whether the source of the copyright work to which the 

hyperlink links is licensed by the copyright owner.” 

 

The US Approach in Perfect 10 

 

 When the European Court of Justice does come to 

consider this question, it may choose to follow the approach 

of the United States Court of Appeals for the Ninth Circuit in 

Perfect 10 v Amazon.  Perfect 10 was the publisher of 

photographs in a 'members' area' behind a paywall.  Some 

third-party websites republished those images without Perfect 

10's authorisation.  Google crawled, cached and indexed 

those images from the third party websites (but not from 

Perfect 10's website) so that when a user clicked on an image, 

Google linked to the website containing the image, but also 

framed the image within its own website. 

 Although Google was prima facie liable for direct 

copyright infringement for storing thumbnail copies of the 

images, Google ran a successful 'fair use' defence.  Further, 

the framing of and linking to the thumbnail images in its 

search function was held not to be an infringement of 

copyright, despite the fact that the framed and linked to 

content was itself infringing.  The reason was quite technical: 

 

“When a user clicks on a thumbnail image, the user’s 

browser program interprets HTML instructions on 

Google’s webpage… [which] gives the user’s browser 

(Continued from page 20) 

(Continued on page 22) 



MLRC MediaLawLetter Page 22 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

the address of the website publisher’s computer that 

stores the full-size version of the thumbnail.  By 

following the HTML instructions to access the third-

party webpage, the user’s browser connects to the 

website publisher’s computer, downloads the full-size 

image, and makes the image appear…on the user's 

screen.” 

 

 In summary, Google did not communicate the images to 

the user, it simply provided HTML instructions directing a 

user’s browser to access a third-party website. 

 Google was also not liable, as a matter of contribution or 

vicariously, for the copyright infringement committed by the 

third party websites which hosted the images. 

 It will be interesting to see if the European Court of 

Justice adopts the same approach as the US Courts of Appeal 

in Perfect 10 in subsequent judgments, particularly on the 

question of whether it matters whether the linked to content is 

itself infringing. 

 

A Canadian Perspective 

 

 In the Canadian Supreme Court decision in Crookes v 

Newton [2011] SCC 47, the question was not whether there 

was an infringement of copyright, but rather whether an 

article entitled “Free Speech in Canada” defamed the 

claimant.  The article contained hyperlinks to two websites 

which contained allegedly defamatory material about the 

claimant. The claimant contended that the inclusion of the 

hyperlinks amounted to publishing the allegedly defamatory 

material, which the defendant was therefore liable for. 

 The court held that a hyperlink by itself is not a 

publication of the material to which it refers, but it could be a 

publication when a hyperlink presents content from the 

hyperlinked material in a way that repeats the content.  This 

is the case even where the linked to material is defamatory, 

and where the hyperlinker adopts or endorses the material 

accessed via the hyperlink, so long as the hyperlinker does 

not actually repeat the defamatory material.  Hyperlinks are, 

using the Canadian Supreme Court's analogy, like footnotes: 

they are a communication that something exists.  They are 

content neutral. 

 What is really remarkable in Crookes is that the court held 

that a hyperlink that repeats the content to which it links 

would be a publication and could therefore be defamatory. 

How this can be aligned with the EU and US positions on 

framing in the copyright area is tricky. For example, had the 

hyperlink framed the allegedly defamatory material, would 

that equate to publishing? 

 The US line of reasoning in Perfect 10 suggests that it 

would not, because the framing of content does not involve 

the framer replicating the content, but rather consists of the 

execution of HTML instructions on behalf of the user 

accessing the link.  This technical analysis of what is actually 

going on when content is framed, if applied to the facts of 

Crookes, could mean that framing defamatory material does 

not involve a repetition of that content. 

 Although the court in Crookes did not consider whether 

framing content involves replication of that content and 

therefore whether framing content could give rise to liability 

under the laws of defamation, the case neatly displays the 

need for consistency in future decisions on linking and 

framing across the spectrum of legal rights. 

 

Conclusions 

 

 Svensson is decided under a different framework of 

copyright law to Perfect 10, and so neatly avoids the 

technical arguments which consumed the US Courts of 

Appeal in Perfect 10.  Instead, the European Court of Justice 

looked to who could access the hyperlinks, asking whether 

they were the same public the linked to content owner 

envisaged when it communicated the work.  In Svensson, the 

Court focussed on the intention of the copyright holders and 

created a framework around which their intention could be 

protected. 

 Juxtapose this with Perfect 10, where the intention of the 

copyright owners meant nothing.  Even though the public 

interest in allowing Google to continue to make available to 

the public a highly beneficial function of “improving access 

to information on the Internet” is worthy of protection, the 

intention of the rights holders should not so easily have been 

cast aside. 

 Paul Joseph is a partner and Adam Cusworth, an 

associate, at RPC in London.  Counsel in the case are listed 

in the hyperlinked opinion.  

(Continued from page 21) 



MLRC MediaLawLetter Page 23 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Thomas J. Williams and Vincent P. Circelli 

 Reminding one of the expression that bad facts can make, 

at least in the eyes of many, bad law, the Ninth Circuit Court 

of Appeals ordered Google to remove from YouTube all or 

part of a film entitled “Innocence of Muslims” based on an 

actress’ claim that she retained a copyright interest in her 

independently copyrightable contribution to a joint work. 

Garcia v. Google, Inc., No. 12-57302, slip op. at 4, 14 (9th 

Cir. Feb. 26, 2014). 

 Many commentators have expressed alarm over the 

ruling, but the Ninth Circuit has declined to rehear en banc its 

panel’s denial of a stay of its order directing Google to 

remove all or part of the 

film from its platforms 

worldwide. 

 

The Dispute  

and the Lawsuit 

 

 Cindy Garcia was paid 

$500 for three and a half 

days of filming for a minor 

role in what she was told 

would be “an adventure film 

set in ancient Arabia” with 

the working title “Desert 

Warrior.” Instead of “Desert Warrior,” however, Garcia’s 

scene was used in a film entitled “Innocence of Muslims,” 

which, unbeknownst to Garcia, contained Arabic dubbing and 

subtitles which made it appear that Garcia was speaking 

words offensive to many Muslims. 

 The dubbed version, which Garcia first saw after it was 

uploaded to YouTube.com, sparked protests in Egypt and 

elsewhere, and an “Egyptian cleric issued a fatwa, calling for 

the killing of everyone involved in the film.” Id. at 4.  Garcia 

received death threats and immediately began efforts to have 

the film removed from YouTube. 

 Garcia initially filed takedown notices with Google under 

the Digital Millennium Copyright Act. See 17 U.S.C. § 512. 

Google refused, so Garcia sued and applied for a temporary 

restraining order (which the district court treated as a motion 

for preliminary injunction), seeking removal of the film from 

YouTube. 

 The district court denied Garcia’s request, concluding that 

Garcia (1) delayed in bringing the action; (2) failed to 

demonstrate “that the requested preliminary relief would 

prevent any alleged harm;” and (3) was “unlikely to succeed 

on the merits” of her copyright claim. 

 

Ninth Circuit Majority 

 

 On appeal to the Ninth 

Circuit, a 2-1 majority 

reversed and ordered Google 

to remove immediately all 

copies of “Innocence of 

M u s l i m s ”  f r o m 

YouTube.com and any other 

platforms under Google’s 

control.  The panel later 

modified its order to allow 

posting of other versions of 

the film if they did not 

i n c l u d e  G a r c i a ’ s 

performance. 

 The majority opinion by Chief Judge Alex Kozinski first 

examined the district court’s finding that Garcia was unlikely 

to succeed on the merits of her copyright claim.  The majority 

found that “just because Garcia isn’t a joint author of 

‘Innocence of Muslims’ doesn’t mean she doesn’t have a 

copyright interest in her own performance within the film.” 

Id. at 6-7. The majority disregarded Google’s argument that 

Garcia made no protectable contribution to the film because 

she did not write the dialogue or manage the production, and 

her few speaking roles were dubbed over.  Id. 7-8.  Citing a 

1930s acting handbook, the majority noted that “an actor does 

far more than speak words on a page; he must ‘live his part 

(Continued on page 24) 

Ninth Circuit Orders Take-Down of  

“Innocence of Muslims” Video in Novel and 

Controversial Application of Copyright Law 

http://cdn.ca9.uscourts.gov/datastore/opinions/2014/02/26/12-57302%20web%20revised.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 24 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

inwardly, and then ... give to his experience an external 

embodiment.’” The majority found that Garcia’s performance 

thus met the “minimal degree of creativity” to constitute a 

copyrightable performance.  Id.   

 The majority then concluded in, an odd and contradictory 

statement, that “while the matter is fairly debatable, Garcia is 

likely to prevail.”  Id. at 10. 

 The majority next examined whether Garcia had shown 

sufficient likelihood of irreparable harm. Noting that “[i]

rreparable harm isn’t presumed in copyright cases,” the 

majority found the death threats Garcia received were “real 

and immediate,” and concluded that “to the extent the 

irreparable harm inquiry is at all a close question, we think it 

best to err on the side of life.” Id. at 15-17. 

 Finally, the majority examined the balance of equities, 

noting that “the First Amendment doesn’t protect copyright 

infringement,” and that because “Garcia has demonstrated a 

likelihood of success on her claim that ‘Innocence of 

Muslims’ infringes her copyright” the balance of equities 

“clearly favors Garcia.” Id. at 18. The majority concluded 

that to the “extent the public interest is implicated at all, it, 

too, tips in Garcia’s direction.”  Id. 

 

Dissent 

 

 In a strongly worded dissent, Judge N.R. Smith charged 

that “the majority makes new law in this circuit in order to 

reach the result it seeks.” Id. at 21. The dissent argued that 

mandatory injunctions are “particularly disfavored,” id. at 19, 

and vehemently disagreed that Garcia was likely to succeed 

on the merits, given a long list of Ninth Circuit cases finding 

that acting and singing performances do not constitute 

copyrightable works. Id. at 26-27.  The dissent argued the 

majority’s ruling created “an impenetrable thicket of 

copyright” in every created work that would be untenable and 

unpredictable. Id. at 27. 

 

Subsequent Activity and Reactions 

 

 Numerous commentators have questioned the majority 

opinion’s logic and potential impact on the field of copyright, 

entertainment, and First Amendment law, see, e.g., Donahue, 

9th Circ.’s Google Ruling Leaves Copyright Attys Speechless; 

Boston Herald, YouTube ordered to take down anti-Muslim 

film. Google promptly filed an emergency motion to stay the 

order requiring removal of the film.  The panel which decided 

the case denied the motion, but one Ninth Circuit judge sua 

sponte requested a vote on whether to rehear en banc the 

panel’s order denying the stay. 

 However, a majority of the Court’s non-recused active 

judges did not vote in favor of rehearing the denial of the stay 

en banc, leaving intact, at least for now, the order that the 

film be removed.  Garcia v. Google, Inc., No. 12-57302, 

Order (9th Cir. March 14, 2014). 

 Meanwhile, Google also filed a petition for rehearing en 

banc, and the Court ordered Garcia to respond by April 3, 

2014.  The Court also announced it would entertain amicus 

briefs if filed within ten days after Garcia’s response, and 

numerous amici have already weighed in and more are likely 

to follow.  On March 13, 2014, a group of media amici urged 

the Court to stay the injunction pending disposition of 

Google’s petition for en banc review of the panel opinion, 

and on March 20, 2014, Public Citizen submitted an amicus 

letter brief suggesting that because Garcia “seeks to suppress 

publication of the film because of its content,” the doctrine of 

copyright misuse, which the panel opinion did not address, 

should be considered in evaluating Google’s petition for 

rehearing. 

 Not all observers are critical of the panel’s opinion:  on 

March 13, 2014, Los Angeles entertainment lawyer Charles J. 

Harder, writing “individually” and not “on behalf of any ... 

clients,” submitted an amicus letter brief arguing that the 

panel “correctly decided” the case and that “en banc review 

of that decision is unnecessary.” 

 On March 25, plaintiff filed an emergency motion to hold 

Google and YouTube in contempt for disobeying the Ninth 

Circuit’s order.  

 In a strongly worded brief in response, defendants call 

this allegation “false” and argue they have complied with the 

injunction, but note that the injunction is not sufficiently 

specific to even be enforced by contempt. 

 Thomas J. Williams is a partner and Vincent P. Circelli is 

an associate in the Fort Worth office of Haynes and Boone, 

LLP.  Google and YouTube are represented by Timothy L. 

Alger and Sunita Bali, Perkins Coie LLP, Palo Alto, CA; and 

Neal Katyal, Dominic F. Perella, and Sean Marotta, Hogan 

Lovells US LLP, Washington D.C.  Plaintiff is represented by 

M. Cris Armenta, The Armenta Law Firm APC, Los Angeles, 

CA; and Credence Sol, Chauvigny, France. 

(Continued from page 23) 

http://www.law360.com/articles/513991/9th-circ-s-google-ruling-leaves-copyright-attys-speechless
http://bostonherald.com/news_opinion/national/2014/02/youtube_ordered_to_take_down_anti_muslim_film
http://bostonherald.com/news_opinion/national/2014/02/youtube_ordered_to_take_down_anti_muslim_film
https://www.documentcloud.org/documents/1096887-cindy-lee-garcia-contempt-motion.html
http://pdfserver.amlaw.com/nlj/google-contempt.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 25 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By William M. Ried and Thomas H. Golden 

 In its recent decision upholding Bloomberg News’s right 

to publish the contents of an analyst call held by a publicly-

traded company, the Second Circuit made clear that 

newsmakers will have a hard time precluding the media from 

reporting on newsworthy disclosures by claiming ownership 

of copyrights in them. The Swatch Group Management 

Services Ltd. v. Bloomberg L.P, Nos. 12-2412-cv and 12-

2645-cv (Jan. 27, 2014 (Katzman, Kearse, Wesley, JJ.), 

affirming 861 F. Supp.2d 336 (SDNY 2012) (Hellerstein, J). 

 On January 27, 2014, the court issued its opinion in 

Swatch v. Bloomberg affirming the district court’s grant of 

summary judgment that Bloomberg’s publication of a 

transcript and recording of an analyst call 

held by the Swiss watch maker Swatch, 

which Swatch claimed was protected by 

copyright, was a permissible “fair use.”   

 In doing so, the court recognized both 

that Bloomberg’s “overriding purpose here 

was not to ‘scoop[]’ Swatch or ‘supplant the 

copyright holder’s commercially valuable 

right of first publication’… but rather simply 

to deliver newsworthy financial information 

to American investors and analysts.”  Citing 

Harper & Row, Publishers, Inc. v. Nation 

Enterprises, 471 U.S. 539, 562 (1985). 

 It also recognized that such reporting, “whose protection 

lies at the core of the First Amendment, would be crippled if 

the news media and similar organizations were limited to 

authorized sources of information.” (pp. 22-23) citing New 

York Times Co. v. United States, 403 U.S. 713 (1971).  The 

court’s decision builds on its 2011 ruling in the 

Flyonthewall.com case that a company’s ability to make news 

by issuing information likely to affect the market price of a 

security “does not give rise to a right for it to control who 

breaks that news and how.” (p.42) quoting Barclays Capital 

Inc. v. Theflyonthewall.com, Inc., 650 F.3d 876, 907 (2d 

Cir. 2011). 

 

Background 

 

 The Swatch case concerned a February 2011 conference 

call that Swatch held to discuss its recent financial results 

with over one hundred invited analysts.  Swatch’s vendor 

recorded the call, and an operator warned the analysts that the 

call “must not be recorded for publication or broadcast.”  

Neither Bloomberg nor any other press organization was 

invited to the call but, after it was concluded, Bloomberg 

distributed a recording and transcript of the call, without 

commentary, to subscribers of its BLOOMBERG 

PROFESSIONAL® service.  Swatch quickly demanded that 

Bloomberg take down the transcript and recording, 

Bloomberg refused, and Swatch sued, 

claiming that Bloomberg had infringed its 

exclusive rights to reproduce and distribute 

its recording. (In its Second Amended 

Complaint, Swatch did not challenge 

Bloomberg’s preparation and distribution of 

the written transcript of the call.) 

 In May 2012, after listening to the 

audiotape, U.S. District Judge Alvin 

Hellerstein granted Bloomberg's motion for 

summary judgment on the basis of the 

affirmative defense of “fair use,” finding that 

Bloomberg’s “work as a prominent gatherer and publisher of 

business and financial information serves an important public 

interest, for the public is served by the full, timely and 

accurate dissemination of business and financial news.” 

 

Second Circuit Analysis  

 

 Reviewing that decision de novo, and “resolving all 

ambiguities and drawing all reasonable inferences against” 

Bloomberg, the Second Circuit affirmed.  In doing so, the 

court noted that the four statutory factors for assessing fair 

use, though mandatory, are non-exclusive elements of the 

ultimate test of “whether the copyright law’s goal of 

(Continued on page 26) 

Second Circuit Protects News Organizations  

That Report on Copyrightable Material 
Publication of Analyst Call a Fair Use 

Swatch argued that 

Bloomberg was  

entitled to lesser 

protection because,  

in the context of the 

analyst call, Bloomberg 

delivered “data” rather 

than “news.”  

http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/a2f69c15-82c9-40f6-8c2b-423f5bc9d9b3/1/doc/12-2412_opn.pdf%23xml=http:/www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/a2f69c15-82c9-40f6-8c2b-423f5bc9d9b3/1/hilite/
http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/a2f69c15-82c9-40f6-8c2b-423f5bc9d9b3/1/doc/12-2412_opn.pdf%23xml=http:/www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/a2f69c15-82c9-40f6-8c2b-423f5bc9d9b3/1/hilite/


MLRC MediaLawLetter Page 26 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

promoting the Progress of Science and useful Arts would be 

better served by allowing the use than by preventing it.” 

Quoting Bill Graham Archives v. Dorling Kindersley Ltd., 

448 F.3d 605, 608 (2d Cir. 2006) (additional citations 

omitted). 

 Applying those four factors, the court concluded that 

Bloomberg’s reporting on the entirety to the call served a 

significant editorial purpose and did not meaningfully 

interfere with any of Swatch’s interests. 

 With respect to the first fair use factor, the purpose and 

character of the defendant’s use, Swatch argued that 

Bloomberg was entitled to lesser protection because, in the 

context of the analyst call, Bloomberg delivered “data” rather 

than “news.”  The court concluded that this was a semantic 

rather than a factual dispute, and noted that, regardless of 

how Bloomberg’s use was characterized, “there can be no 

doubt that Bloomberg’s purpose in obtaining 

and disseminating the recording at issue was 

to make important financial information 

about Swatch Group available to American 

investors and analysts.”   

 In reaching this conclusion, the court 

noted that, through Reg FD (17 C.F.R. 

§ 243.000), the “SEC has mandated that 

when American companies disclose this 

kind of material nonpublic information, they 

must make it available to the public 

immediately.”  While Swatch, a Swiss 

Company, may not be subject to Reg FD from an SEC 

enforcement perspective, the court found that the rule’s 

underlying policy “provides additional support for a 

proposition that would be clear in any event:  American 

investors and analysts have an interest in obtaining important 

information about companies whose securities are traded in 

American markets.” 

 The court also rejected Swatch’s argument that, because it 

claimed Bloomberg had provided the analyst call to the 

subscribers of the BLOOMBERG PROFESSIONAL® 

service, there was a factual question as to whether such use 

was merely “commercial.”  It found that, while there was no 

dispute that Bloomberg is a commercial enterprise that 

charges customers for access to its information service, “it 

would be misleading to characterize the use as ‘commercial 

exploitation’ and it ‘would strain credulity to suggest that 

providing access to Swatch Group’s earnings call more than 

trivially affected the value of that service.’” 

 Turning to the issue of good faith, the Second Circuit 

accepted for purposes of the appeal the truth of Swatch’s 

allegation that Bloomberg had somehow “surreptitiously 

gained access to” and recorded the call.  (In fact, as 

Bloomberg stated in its pleadings in the district court, at the 

request of a party who had been invited to participate on the 

call, a third party transcript service created a sound recording 

and prepared a written transcript of the call, which 

Bloomberg lawfully obtained.)   

 The court further assumed that Bloomberg had been fully 

aware that its use of the recording was contrary to Swatch’s 

instructions.  Even so, the court found that Bloomberg acted 

not with the intent to gain a commercial advantage over 

Swatch, but rather to report on information generated by 

Swatch that was itself newsworthy and of interest to 

Bloomberg’s readers. 

 The court also addressed, and rejected, 

Swatch’s argument that Bloomberg did not 

“transform” the call and therefore could not 

claim fair use.  It found that, while 

transformative use generally qualifies as fair 

use, “some core examples of fair use can 

involve no transformation” and, in the context 

of news reporting, “the need to convey 

information to the public accurately may in 

some instances make it desirable and 

consonant with copyright law for a defendant 

to faithfully reproduce an original work rather than transform 

it.”  As the court explained: 

 

Here, Bloomberg provided no additional commentary 

or analysis of Swatch Group’s earnings call.  But by 

disseminating not just a written transcript or article 

but an actual sound recording, Bloomberg was able to 

convey with precision not only what Swatch Group's 

executives said, but also how they said it.  This latter 

type of information may be just as valuable to 

investors and analysts as the former, since the 

speaker’s demeanor, tone, and cadence can often 

elucidate his or her true beliefs far beyond what a 

stale transcript or summary can show. (At p. 24). 

 

(Continued from page 25) 

(Continued on page 27) 

The court’s decision is 

notable for finding fair 

use in a commercial, 

non-transformative use 

of an entire, 

unpublished 

copyrighted work.  



MLRC MediaLawLetter Page 27 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 Nor was Bloomberg’s “fair use” defense undermined by 

the fact that it copied the entirety of the call, given that doing 

so served an important journalistic interest.  As the Second 

Circuit noted, “the public interest in the information 

contained in the recording is better served by the 

dissemination of the information in its entirety.” 

 Against this backdrop, the court found that Bloomberg’s 

legitimate interest in reporting on the call outweighed 

Swatch’s interest in maintaining exclusive rights to what was 

said on the call.  In that regard, the court found that Swatch’s 

copyright was “thin” at best because of its “manifestly factual 

character and purpose to convey financial information.”  And, 

while the call was not “published” under the statutory 

definition of “publication,” the court found that Swatch “was 

not deprived of the ability to “control the first public 

appearance of [its] expression,” including “when, where, and 

in what form” it appeared.  In addition, the court noted that 

Swatch had admitted in its answer to Bloomberg’s 

counterclaims that it “did not seek to profit from the 

publication of the [call] in audio or written format.”   

 Moreover, Swatch’s claim that it had the right to know 

and control precisely who heard its call “is far outweighed by 

the public interest in the dissemination of important financial 

information.”  The court also found inapplicable those cases, 

relied upon by Swatch, which “concerned the appropriation 

of secondary sources that had compiled or commented on 

financial news.”  Here, by contrast, Bloomberg’s reporting 

reflected “the use of a primary source that itself was financial 

news.” 

 The court concluded that Bloomberg’s use: 

served the important public purpose, also 

reflected in Regulation FD, of ensuring the 

wide dissemination of important financial 

information.  In addition, Swatch’s copyright 

is exceedingly thin, as the recording is 

thoroughly factual in nature.  Indeed, the 

whole purpose of the conference call was to 

convey financial information about Swatch 

Group to analysts and investors around the 

world.  And while Bloomberg used the 

recording it its entirety, doing so was 

reasonably necessary in light of Bloomberg’s 

purpose.  Finally, we are confident that this 

type of use will neither significantly impair the 

value of earnings calls to foreign companies 

that convene and record them, nor appreciably 

alter the incentive for the creation of original 

expression.  In sum, Bloomberg’s use is fair use. 

 

 From a copyright perspective, the court’s decision is 

notable for finding fair use in a commercial, non-

transformative use of an entire, unpublished copyrighted 

work.  In a broader sense, the decision marks a victory for the 

news media in the United States and establishes important 

precedent protecting news organizations in seeking to serve 

the public purpose by bringing transparency to the markets 

and reporting on matters of legitimate concern to their readers. 

 Thomas Golden and William Ried, Willkie Farr & 

Gallagher LLP in New York, represented Bloomberg L.P. in 

this case. Swatch was represented by Joshua Paul, Collen IP, 

Ossining, NY.  

(Continued from page 26) 

Recently Published 
 
Key Points on DOJ Policy 
MLRC memo representing some of the key points from the Final Rule publication. 
 
2014 Report on Trials and Damages 
MLRC's 2014 Report on Trials and Damages updates our study to include 12 new cases from 2012 and 2013. 
Our trial database now includes trial and appellate results in 632 cases from 1980-2013. 
 
Resource Materials on the Definition of "Journalist" and "Media" in Litigation and Legislation 
This updated report offers a review of that question by examining legislative developments and court decisions in 
a variety of situations, ranging from libel and right of publicity issues, to state shield laws and reporter's privilege 
changes, to application of state and federal open records laws. 

http://www.medialaw.org/component/k2/item/2179
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2174
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2152


MLRC MediaLawLetter Page 28 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 The Seventh Circuit held that a magazine page designed 

by a Chicago-area supermarket to commemorate Michael 

Jordan’s induction into the Basketball Hall of Fame was 

commercial speech and potentially actionable. Jordan v. 

Jewel Food Stores, Inc., No. 12-1992 (7th Cir. Feb. 19, 2014) 

(Flaum, Skyes, Randa, JJ.). 

 The Court reinstated Jordan’s trademark and publicity 

claims, which had been dismissed 

by the trial court on First 

Amendment grounds. The Court 

wrote that “The notion that an 

a d v e r t i s e m e n t  c o u n t s  a s 

‘commercial’ only if makes an 

appeal to purchase a particular 

product makes no sense today, and 

we doubt it ever did.” 

 Instead looking at the content 

and context of the page, the Court 

held it was “a form of image 

advertising aimed at promoting the 

Jewel-Osco brand.” 

 

Background 

  

 In 2009, Sports Illustrated 

published a special commemorative 

issue to honor Michael Jordan on 

the occasion of his induction into 

the Basketball Hall of Fame. 

Publisher Time Inc. asked businesses to design pages paying 

tribute to Jordan for the special issue. 

 Defendant Jewel-Osco, a Chicago-area supermarket 

chain, designed a page for the issue. Time did not charge for 

the page, instead, Jewel-Osco agreed to sell the 

commemorative issue at its stores in a special display for 

approximately three months. 

 The magazine page entitled “A Shoe In!” contains a pair 

of basketball shoes with Jordan’s number 23, the store’s logo, 

and the following message: 

 

After six NBA Championships, scores of rewritten 

record books and numerous buzzer beaters, Michael 

Jordan’s elevation in the Basketball Hall of Fame was 

never in doubt! Jewel-Osco 

salutes #23 on his many 

accomplishments as we honor a 

fellow Chicagoan who was “just 

around the corner” for so many 

years. 

 

 “Just around the corner” was 

part of the store’s slogan: “Good 

things are just around the corner.” 

 

 Jordan sued Jewel-Osco in state 

court, alleging the unauthorized use 

of his name violated the Illinois 

Right of Publicity Act, the Lanham 

Act, the Illinois Consumer Fraud 

and Deceptive Trade Practices Act, 

and the common law tort of unfair 

competition. Jewel-Osco removed 

the case to federal court. (Jewel-

Osco also filed a third-party suit 

against Time for indemnification 

and contribution.) 

 The district court held that the page was not commercial 

speech.  See Jordan v. Jewel Food Stores, No. 10 C 340, 

2012 WL 512584 (N.D. Ill. Feb 15, 2012) (Feinerman, J.). 

The court later granted summary judgment to Jewel-Osco, 

(Continued on page 29) 

Seventh Circuit Reinstates Trademark and 

Publicity Claims Over Sports Illustrated Page 
Supermarket’s Page Congratulating  

Michael Jordan Ruled Commercial Speech  

http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/supervalu.pdf
http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/supervalu.pdf
http://ia600309.us.archive.org/7/items/gov.uscourts.ilnd.239514/gov.uscourts.ilnd.239514.198.0.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 29 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

holding that Jordan’s lawsuit was barred by the First 

Amendment. 

 Analyzing whether the page was commercial speech, the 

district court concluded that the page celebrated Jordan, the 

page did not highlight the supermarket, and the logo merely 

identified the speaker.  Using part of the store’s slogan was 

simply a “play on words.” “It is difficult to see how Jewel’s 

page could be viewed, even with the benefit of multiple 

layers of green eyeshades, as proposing a commercial 

transaction.” 

 The district court also rejected Jordan’s claim that the 

supermarket’s profit motive made the page commercial 

speech.  Anything done by a corporation presumably has a 

profit motive, thus the economic motivation for speech is 

insufficient to automatically make it commercial speech. 

Finally, even if the page contained some commercial 

elements, “that element is intertwined with and overwhelmed 

by the message’s noncommercial aspects, rendering the page 

noncommercial as a whole.” Citing Hoffman v. Capital 

Cities/ABC, Inc., 255 F.3d 1180 (9th Cir. 2001). 

 

Seventh Circuit Reverses 

 

 Reversing, the Court began by observing that whether 

speech proposes a commercial transaction is only a starting 

point in determining whether the speech is “commercial” for 

First Amendment purposes. 

 

We know from common experience that commercial 

advertising occupies diverse media, draws on a 

limitless array of imaginative techniques, and is often 

supported by sophisticated marketing research. It is 

highly creative, sometimes abstract, and frequently 

relies on subtle cues. The notion that an advertisement 

counts as “commercial” only if it makes an appeal to 

purchase a particular product makes no sense today, 

and we doubt that it ever did. An advertisement is no 

less “commercial” because it promotes brand awareness 

or loyalty rather than explicitly proposing a transaction 

in a specific product or service. Applying the “core” 

definition of commercial speech too rigidly ignores 

this reality. 

 

 The Court found it clear that Jewel-Osco’s page had an 

unmistakable commercial function: to enhance its brand in 

the minds of consumers.  The district court erred in looking at 

whether the page invited readers to buy a specific product.  

Instead, the page promotes brand loyalty and invites 

consumers to buy whatever they need from their local Jewel-

Osco store. 

 The Seventh Circuit panel also faulted the district court 

for finding that the use of defendant’s logo on the page 

merely identified it as the speaker. This ignored the 

significance of the logo – and the store slogan – as 

advertising tools.  A contrary holding, the Court explained, 

would have “sweeping and troublesome implications for 

athletes, actors, celebrities, and other trademark holders 

seeking to protect the use of their identities or marks.” 

  The district court also erred in applying the “inextricably 

intertwined” doctrine.  That doctrine properly understood: 

 

applies only when it is legally or practically impossible 

for the speaker to separate out the commercial and 

noncommercial elements of his speech. In that situation 

the package as a whole gets the benefit of the higher 

standard of scrutiny applicable to noncommercial 

speech. But simply combining commercial and 

noncommercial elements in a single presentation does 

not transform the whole into noncommercial speech. 

 

 The Ninth Circuit in Hoffman simply got it wrong, 

according to the panel. “[N]o law of man or nature prevented 

the magazine from publishing a fashion article without 

superimposing the latest fashion designs onto film stills of 

famous actors.”  Likewise, according to the Court, any 

noncommercial elements in the Jewel-Osco page could have 

been separated out.  But how those non-commercial elements 

can be published as protected speech remains a puzzle given 

the Court’s encompassing view of “image advertising.”  

 The case was remanded to the district court to consider 

the merits of the Lanham Act and related state law claims.  

 Michael Jordan is represented by Clay A. Tillack, 

Frederick J. Sperling, and Sondra A. Hemeryck of Schiff 

Hardin LLP in Chicago. Jewel is represented by Anthony 

Richard Zeuli of Merchant & Gould P.C. in Minneapolis and 

David E. Morrison and Oscar L. Alcantra of Goldberg Kohn 

Ltd. in Chicago. 

(Continued from page 28) 



MLRC MediaLawLetter Page 30 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Judith Endejan 

 On January 14, and to much attention, the D.C. Circuit 

Court of Appeals struck down the FCC’s so-called Net 

Neutrality rules. Verizon v. FCC, (D.C. Cir. Jan. 14, 2014) 

(Tatel, Rogers, Silberman, JJ.).  

 The brouhaha over the decision striking down the FCC’s 

open Internet rules boils down to buckets.  Long ago the FCC 

adopted rules that distinguish between “telecommunications,” 

services and “enhanced” services.  The former placed 

services that involve a “pure transmission” into the “basic” 

services bucket.  The latter, “enhanced” services bucket cover 

services that involve “computer processing applications used 

to act on the content, code, protocol, and 

other aspects of the subscriber’s 

information.”  The Commission placed 

services needed to connect to the Internet in 

the “enhanced” services bucket.   

 The FCC exempted “enhanced” service 

providers such as broadband providers 

(including cable, DSL and wireless) from 

Title II common carrier obligations.  A 

common carrier is required to offer service 

indiscriminately and on general terms to the 

public. 

 Enter the Internet Age.  Congress 

adopted §706 of the 1996 Telecommunications Act, directing 

the FCC to encourage the deployment of broadband 

telecommunications capability.  The Commission views §706 

as a grant of authority to adopt rules to protect “the virtuous 

circle of innovation” that had long driven the growth of the 

Internet.  (Open Internet Order, 25 F.C.C.R. 17905 (2010) at 

17910-11.)  The FCC claimed that this circle arises when 

Internet openness spurs investment development by edge 

providers (i.e. Netflix), which leads to increased user demand 

for broadband access, which leads to increased investment in 

broadband network infrastructure and technologies (which in 

turn leads to further innovation and development by edge 

providers).   

 In the Open Internet Order the FCC adopted three rules to 

protect this virtuous circle for fixed and mobile broadband 

providers.  The first imposes a transparency requirement on 

both sets of providers requiring them to “publicly disclose 

accurate information regarding the network management 

practices, performance, and commercial terms of [their] 

broadband Internet access services.”   Id. at 17937. 

 The second rule imposes anti-blocking requirements on 

both types of broadband providers prohibiting the blocking of 

access to lawful content and applications.   The third rule 

imposes an anti-discrimination requirement 

only on fixed broadband providers.  The FCC 

rules require such providers to “not 

unreasonably discriminate in transmitting 

lawful network traffic over a consumer’s 

broadband Internet access service.”   

 The Majority Opinion, written by Judge 

Tatel, used a classic APA/ Chevron analysis 

to find that the FCC had reasonably 

interpreted §706 to give it authority to adopt 

regulations for Internet service providers.  

That was the good news for the FCC.    

 The bad news for the FCC was the 

court’s conclusion that the anti-blocking and anti-

discrimination provisions were invalid.  The Court vacated 

them but preserved the disclosure rules.   

 The anti-discrimination and anti-blocking rules were 

struck down because they imposed common carrier 

obligations from the “basic” services bucket on broadband 

providers that are in the “enhanced” service provider bucket.  

47 USC §153(51) precludes this because “a 

telecommunications carrier shall be treated as a common 

carrier under this [act] only to the extent that it is engaged in 

providing telecommunications services.”  Furthermore, 47 

(Continued on page 31) 

 DC Circuit Strikes Down  

FCC’s Open Internet Rules 
But the FCC Will Live to Fight Another Day 

The bottom line is that 

the DC Circuit said you 

cannot classify 

broadband service 

providers for regulation 

one way and then impose 

rules that are 

inapplicable to that 

classification. 

http://www.cadc.uscourts.gov/internet/opinions.nsf/3AF8B4D938CDEEA685257C6000532062/$file/11-1355-1474943.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 31 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

USC §332(c) ( 2) provides mobile broadband providers with 

statutory immunity from treatment as a common carrier. 

 The anti-discrimination rule prohibited broadband 

providers from granting preferred status or services to edge 

providers who might pay for such benefits, or for their own 

services.    The anti-discrimination rule language mirrors the 

language in 47 USC §202 which establishes the basic 

common carrier obligation not to “make any unjust or 

unreasonable discrimination.”  The Court reasoned that the 

new rule imposed a common carrier obligation and found that 

the anti-blocking rules that preclude broadband providers 

from blocking access to edge providers did so as well.   

 The bottom line is that the DC Circuit said you cannot 

classify broadband service providers for regulation one way 

and then impose rules that are inapplicable to that 

classification. 

 FCC’s Chairman, Thomas Wheeler, has said that he was 

pleased that the DC Circuit held that §706 give the 

Commission with affirmative authority to enact measures to 

encourage the deployment of broadband infrastructure.  He 

did not rule out further appeal of the Decision, but indicated 

that the FCC did not intend to abandon its network neutrality 

efforts. 

 Judith Endejan is a partner with Garvey Schubert Barer 

in Seattle, WA.  Helgi C. Walker, Gibson, Dunn & Crutcher 

LLP, argued the case for Verizon. Sean A. Lev, FCC General 

Counsel, argued the case for the Commission.  Pantelis 

Michalopoulos argued the case for the intervenors, 

Independent Telephone & Telecommunications Alliance, et 

al. A full counsel list is available in the hyperlinked opinion.  

(Continued from page 30) 

Recent MLRC Publications 

Non-Competes in the Broadcast Industry 
Eight states and the District of Columbia have laws that target the broadcast industry and limit broadcast 
employers’ ability to enforce non-compete agreements with their on and off screen talent. This paper 
describes the elements of those laws and their impact. It also addresses several alternative approaches for 
broadcast employers’ efforts to retain employees and the impact of the broadcast non-compete ban laws on 
those alternatives. 

Law Of “Opinion” Practice Guide 2013 Supplement 
Practice Guide collecting some of the leading positive opinion cases. 

Articles and Reports on Significant Developments 
Bulletin 2013 Issue 3 - December 2013 
Sex, Lies and Section 230 • Literary License(s)? Why the First Amendment Protects Fiction, and What This 
Means For Video Games • Making Fair Use More Client-Friendly: The Set Of Principles In Fair Use For 
Journalism • Fair Use Is Foul and Foul Use Is Fair: Legal Certainty Or Witches’ Cauldron? • New 
Developments 2013 

Access to Public Employee Pension Records 
In 2012 and 2013, the MLRC Newsgathering Committee examined the issue of access to public employees' 
pension records and researched the various statutes and case law that allow for or prohibit public disclosure. 
This paper summarizes some of the committee's findings and offers suggestions to counsel dealing with the 
issue both in the courts and in the state legislatures. 

Can I Use This Clip? A Guide to Audio/Video Use 
A presentation from the Pre-Publication/Pre-Broadcast Committee on the legal issues arising from the use of 
audio or video clips. The presentation consists of a powerpoint to be used for training purposes. The 
powerpoint can be customized to suit the needs of a particular client. Slides that are not relevant to the 
organization's needs/issues can be deleted, and other information could be added, if desired. 

http://www.medialaw.org/component/k2/item/2126
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2107
http://www.medialaw.org/component/k2/item/2048
http://www.medialaw.org/component/k2/item/1995
http://www.medialaw.org/component/k2/item/1994


MLRC MediaLawLetter Page 32 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

MLRC Miami Conference Explores Challenges  
and Opportunities in Cross-Border Publishing 

Legal Issues Concerning Hispanic and Latin American Media 

 On March 10, approximately 70 lawyers convened at the University of Miami School of Communication for 

MLRC’s second annual conference on Legal Issues of Concern for Hispanic and Latin American Media.  

 The Conference was a unique opportunity for lawyers from North and South America to meet and educate 

one another on the wide-range of issues that arise in cross-border content creation, newsgathering, and 

distribution.  The conference included two dynamic news executives as speakers. And interactive conference 

sessions examined libel, privacy, and newsgathering laws; licensing and distribution under Latin American 

intellectual property and related laws; and advertising issues for the Spanish language market -- all through the 

lens of cross-border publication and deal-making.    

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The opening speaker was Myriam Marquez, Executive Editor of el Nuevo Herald.  Myriam discussed the 

evolution of el Nuevo Herald which started by translating articles from the Miami Herald into Spanish and has 

grown to be a market leader in Spanish language coverage of Hispanic and Latin American news.  She 

described Spanish language media as a throwback to the old days of competitive newspaper markets.  This is 

evidenced not only by el Nuevo Herald’s large hard copy circulation, but by a large online readership in Spain 

and Latin America.  She also offered a reminder of troubling regional press freedom issues, noting the difficulties 

her paper’s reporters face to get into Cuba – and the recent detention of a reporter in Venezuela.  

 Lunch speaker Isaac Lee, the President of News for Univision, and CEO of Fusion, a Disney–Univision 

partnership, began with a sobering reminder of the press freedom challenges in Latin America – most pressing 

the problem of “immunity” – the unsolved killing of journalists. Over the past 20 years, 144 journalists have been 

killed in Latin America and 100 cases remain unsolved. Moreover, coverage of certain people and topics in Latin 

America is a danger zone for journalists.  Isaac cited Univision’s coverage of the arrest in Mexico of fugitive drug 

Myriam Marquez, el Nuevo Herald Isaac Lee, Univision and Fusion 



MLRC MediaLawLetter Page 33 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

lord el Chapo as an example of a story his network can tell, while colleagues in Latin America would be at risk 

for reporting. He also spoke eloquently of his own background as an investigative reporter in Colombia – where 

engaging in journalism can get you killed.   

 On the media business side, he spoke of Fusion’s efforts to reach English and Spanish speaking millennials 

by being “nimble, fast, and flexible” in reporting the news in a timely way.  Millennials, he said, “are interested in 

the non-boring” and he will use his entrepreneurial journalistic style to reach them. 

 

Libel, Privacy & Newsgathering 

 

 Gary Bostwick (Bostwick Law, Los Angeles) and Ashley Messenger (NPR, DC) led the morning discussion 

session on Cross-border Libel, Privacy and Newsgathering issues. They began by describing the breakout-style 

interactive format which they deployed with great skill to achieve debate and discussion among the delegates. 

To launch discussion, they played a video clip of a PBS News Hour report about a women in El Salvador who 

was charged and convicted of having an abortion and jailed for ten years under the country’s stringent anti-

abortion laws. Among other things, the report stated that the women denied having an abortion and her father 

blamed her abusive boyfriend for causing the death of the child.  

 The clip raised numerous libel and privacy law issues for discussion. To what extent would this broadcast be 

protected in Latin American jurisdictions as a fair report of trial proceedings? Would accusations against the 

unnamed boyfriend be actionable? Would it be legal to disclose that a women had an abortion?  Would there be 

a public interest to report such information?  What about the use and legality of hidden recordings? 

 Lawyers from Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Mexico, and Venezuela participated in the discussion, 

debating and sparring over the hypothetical and related media law issues in their jurisdictions.  

 

Cross Border Licensing and Distribution 

 

 Beatriz Roth (Vice President, Chief Counsel, Reuters Agency and Consumer Digital, New York) and Jose 

Sariego (Senior Vice President, Business & Legal Affairs, Telemundo Media, Miami) led an interactive 

discussion on practical issues for cross border content deals. They began with a hypothetical situation of a U.S. 

producer trying to do a co-production in Brazil. The hypothetical raised multiple issues – agency and 

compensation claims by distributors; whether online distribution via Netflix constitutes a change to content; and 

laws on country quotas on foreign content.  In addition, the session touched on copyright complexities caused by 

the recognition of moral rights in works. The moderators noted the way in which copyright, privacy law and 

antitrust law have been used in tandem to assert protection for content, in Mexico for example.  

 

Hispanic and Spanish-Language Advertising Platforms 

 

 Lynn Carrillo (Vice President Media Law, NBCUniversal, Miami) led a panel and group discussion session 

on custom content deals, integrations, cross-platform material and executing contests and sweepstakes. The 

panel included in-house lawyer Ana Salas Siegel, SVP & Deputy General Counsel Fox International Channels, 

and two advertising executives – Isabella Sanchez, Zubi Advertising, and Caroline Turner, MediaVest.   

 In addition to highlighting the growth of Spanish language media and advertising, the panel discussed a real 

integrated advertising campaign by Proctor & Gamble to sponsor a sweepstakes for Telemundo’s show “La Voz 

Kids,” a Spanish language version of the popular reality talent show “The Voice.” The complicated campaign 

involved integration with entrants’  Facebook accounts and concerns over right of publicity claims. 

 

http://www.youtube.com/watch?v=R6cIvxkg9CU


MLRC MediaLawLetter Page 34 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

CONFERENCE CO-CHAIRS  
 

The Conference was programmed and led by Conference co-chairs:  

 

 Gary Bostwick, Bostwick Law, Los Angeles 

 Lynn Carrillo, NBCUniversal, Miami 

 Maria Diaz, Thomson Reuters, New York 

 Adolfo Jimenez, Holland & Knight LLP, Miami 

 

 

 

CONFERENCE SUPPORTERS 
 

We especially like to thank our sponsors for their support of the Conference.  

  



MLRC MediaLawLetter Page 35 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

On January 16, 2014, MLRC members and friends gathered in Los Angeles, California 

at the Los Angeles Times Building for the eleventh annual MLRC/Southwestern Law 

School Biederman Institute Conference on Media and Entertainment Law Issues.  The 

Conference included sessions on Fair Use, Right of Publicity, and legal issues 

surrounding Apps. 

2014 MLRC/Southwestern Law School 

11th Annual Media and Entertainment Law Conference 

Aggregating Entertainment Content: How Much Re-Use is Fair Use 

Left to right: Charles Steinberg, The Walt Disney Co.; Jody Zucker, Warner Bros. Television;  

Jordan Gimbel, Yahoo! Inc.; Regina Thomas, AOL/Huffington Post 

Additional materials from conference panels can be accessed here. 

Full conference program can be accessed here. 

Photos courtesy of Southwestern Law School 

http://www.medialaw.org/component/k2/item/2117
http://www.medialaw.org/events/conferences/232-mlrc-southwestern-entertainment-and-media-law-conference-2014


MLRC MediaLawLetter Page 36 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Right of Publicity Litigation: Sports Videogames Go Down: Will Hollywood Be Saved by the  

First Amendment? 

Left to right: Deborah Drooz, Southwestern Law School; Michael Rubin, Altshuler Berzon LLP;  

Jessica Kantor, Legendary Entertainment; Alonzo Wickers, Davis Wright Tremaine LLP 

App-Titude: Legal Issues On Apps That Matter 

Left to right: Jonathan H. Anschell, CBS Television; Bryony Gagan, Netflix; David S. Figatner, Microsoft 

Corporation (Microsoft Studios); Sheila Jambekar, Zynga Inc. 



MLRC MediaLawLetter Page 37 2014 Issue 1 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

MLRC Gratefully Acknowledges our Conference Supporters and Planners 

AXIS Pro 

Davis Wright Tremaine LLP 

Doyle & McKean, LLP 

Hiscox Inc. 

Jassy Vick 

Jenner & Block 

Katten Muchin Rosenman LLP 

Kelley Drye &Warren LLP 

Leopold Petrich & Smith 

Levine Sullivan Koch & Schulz, LLP 

Sidley Austin LLP 

 

Conference Planning Committee 

Sandra S. Baron, Media Law Resource Center, Inc. 

David Cohen, ABC, Inc. 

David Fink, Kelley Drye / White O'Connor 

Steven G. Krone, Southwestern's Biederman Institute 

Tamara Moore, Southwestern's Biederman Institute 

Susan Seager, Fox Television Stations 

A.J. Thomas, Jenner Block 

MLRC UPCOMING EVENTS 
 

Legal Frontiers in Digital Media 
May 15-16, 2014 | Mountain View, CA 

 
MLRC/NAA/NAB Media Law Conference 

September 17-19, 2014 | Reston, VA 
 

MLRC Annual Dinner 
November 12, 2014 | New York, NY 

 
DCS Annual Lunch & Meeting 

November 13, 2014 | New York, NY 
 
 

More information at medialaw.org or medialaw@medialaw.org. 

http://www.medialaw.org/component/content/article/10/116-legal-frontiers-in-digital-media
http://www.medialaw.org

