
MLRC 50-State Surveys No Longer Distributed by OUP 

Place or Confirm Your Order With MLRC Now 
 

MLRC members can purchase our books at a discounted price of $175 per copy plus a $15 shipping 

and handling fee when each title ships.  (This is a $50 discount on the list price).  Orders in New 

York State are subject to sales tax. 

All books must be prepaid and are not returnable. 

To order, complete the form below and email, fax or mail it to MLRC using our contact information 

at the bottom of this message.   If you have any questions, or if you prefer to place your order over 

the phone, you may call Debra Danis Seiden at 212-337-0200, ext. 204, between the hours of 8:30 

AM and 3:30 PM Eastern time. 

Payment must be made by check payable to MLRC at this time.  We anticipate taking credit card 

payments on our website in the near future and will inform you as soon as that is available. 

To create a standing order and receive your books automatically each year, check the standing order box.   

____ copy(ies) of Media Libel Law.            Make this a standing order.  

 The 2013-14 edition ships November 2013.   

____ copy(ies) of Employment Libel & Privacy Law.  Make this a standing order. 

   The 2014 edition ships January 2014. 

____ copy(ies) of Media Privacy & Related Law.     Make this a standing order. 

   The 2014-15 edition ships July 2014. 

Please enter the complete correct address below. If books must be shipped to more than one location please 

complete a separate form for each of those locations. 

 

Contact Name: _________________________________ Title: ___________________________ 

Company: _____________________________________________________________________ 

Phone: ________________ Fax: ________________ Email: _____________________________ 

Address 1: _____________________________________________________________________ 

Address 2: _____________________________________________________________________ 

City: ____________________________ State: ______  Zip: _____________ Country: _________ 

 

Media Law Resource Center, Inc., 266 West 37th Street, 20th Floor, New York, NY  10018 

Phone:  212-337-0200     Fax:  212-337-9893   MLRC_50-State_Surveys@medialaw.org 

mailto:MLRC_50-State_Surveys@medialaw.org


MEDIALAWLETTER 

520 Eighth Avenue, North Tower, 20th Floor, New York, New York 10018 (212) 337-0200  

Reporting Developments Through October 25, 2013 

LIBEL & PRIVACY 

 

S.D.N.Y.    Court Dismisses Billionaire GOP Donor’s Defamation Lawsuit Against Democratic Group..........................05 

     Hyperlink Supported Fair Report Privilege; Nevada anti-SLAPP Statute Applied to Claims 

     Adelson v. Harris 

 

Cal. App.   California Court Affirms Anti-SLAPP Win for Documentary Filmmaker........................................................09  

     Women Profiled in ‘Tabloid’ Cannot Succeed on Defamation and Related Claims 

     McKinney v. Morris 

 

1st Cir.   First Circuit Affirms Dismissal of Fraud Claim Against Medical Journal and Authors..................................11 

     Complaint Failed to Meet Plausibility Standard of Iqbal and Twombly 

     A.G. v. Elsevier, Inc. et al. 

 

Cal. App.    California Appeals Court Affirms Libel Damage Award for Online Posts........................................................12 

     Statemens Were Fact Not Opinion 

     Sanders v. Walsh 

 

Ind.    Indiana Supreme Court Vacates Grant of Appeal in Anonymous Speech Case................................................13 

     Newspaper Sought to Shield Identity of Commenter  

     In re Indiana Newspapers, Inc. v. Miller 

 

W.D. Mich.  Michigan Law School Loses Libel Suit Against Plaintiff’s Firm.........................................................................14 

     Criticism of Employment Stats and “Enron” Accounting Hypberbole; No Actual Malice 

     Thomas M. Cooley Law School v. Kurzon Strauss, LLP 

 

D.D.C.   Libel Suit by Son of Palestinian Authority President Dismissed.........................................................................16 

     D.C. Anti-SLAPP Statute Protects Foreign Policy Magazine and Author  

     Abbas v. Foreign Policy Magazine, et al. 

 

INTERNATIONAL 

 

ECHR    ECHR Rules That News Portal Can Be Held Responsible for User Comments.................................................18 

     Estonian Ruling Not a Breach of Article 10 

     Delfi v. Estonia 

 

Argentina   Argentina Supreme Court Protects Online Reposting..........................................................................................20 

     Intermediary Liability Doctrine: Same Wine in New Bottle? 

     Sujarchuk v. Warley  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 3 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

UK     Wall Street Journal Succeeds in Lifting UK Reporting Injunction.....................................................................21 

     Four Day Ban on Libor Scandal Reporting 

     Matter of R v. Tom Hayes, Terry Farr and James Gilmour 

 

PRIOR RESTRAINT 

 

5th Cir.   Fifth Circuit Court of Appeals Vacates Website Takedown Order as Prior Restraint.....................................24 

     Trial Court Accused Litigants of Attempting to Try Case in the Press 

     Marceaux v. Lafayette City-Parish Consolidated Government 

 

REPORTERS PRIVILEGE 

 

Cal.     New California Law Protects Journalists' Records...............................................................................................26 

     Advance Notice Required When Third Parties Are Subpoenaed  

     Section 1986.1 

 

ACCESS 

 

Vt.     Vermont Newspaper Wins Access to Investigation Records on Police Use of Porn...........................................27 

     Public Interest Trumps Privacy Rights of Public Employees  

     Rutland Herald v. City of Rutland 

 

MLRC    Survey Finds Less Resources Devoted to FOIA and Open Government Issues.................................................28 

 

9th Cir.   Ninth Circuit Lacks Appellate Jurisdiction to Review Reporters’ Request for PACER Fee Exemption........32 

     Should Congress Fashion an Appellate Review Mechanism? 

     In re Gollan 

 

NEWSGATHERING 

 

Cal.     New California Law Criminalizes Photography of Celebrities’ Children..........................................................33 

     Celebrities Testified About Harassment 

     Senate Bill 606 

 

E.D. La.    Prosecutors’ Online Posts and Leaks Grounds for New Trial in Murder Case.................................................35 

     Use of Social Media and Leaks Prejudiced Fair Trial Rights  

     U.S. v. Bowen 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 4 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

MLRC NOVEMBER EVENTS 
 

Wednesday, November 13  
 

MLRC Annual Meeting 
2:30 p.m. 

 
MLRC Forum 

Red, Hot and Crowded: Ad Networks, Exchanges and the Media Business 
3:45 p.m. - 5:45 p.m. 

 
MLRC Annual Dinner 

Featuring a Conversation with Aaron Sorkin 
 

 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
Events above to be held at the Grand Hyatt, New York, NY 

 
Thursday, November 14 

 
Media Law Conference Planning Meeting 

Dentons, New York, 8:00 a.m. 
 

Defense Counsel Section Annual Meeting & Lunch 
Proskauer Rose, New York, 12:00 p.m. - 2:00 p.m. 

Chris Matthews 
Host of MSNBC’s  

Hardball with Chris Matthews 

Aaron Sorkin 
Screenwriter, 

Playwright 

mailto:medialaw@medialaw.org?subject=MLRC%20Annual%20Meeting
http://www.medialaw.org/component/k2/item/1859
http://www.medialaw.org/component/content/article/11/17-mlrc-annual-dinner
http://www.medialaw.org/component/content/article/12/234-planning-meeting-for-the-2014-media-law-conferece
http://www.medialaw.org/component/content/article/12/181-mlrc-defense-counsel-section-2011-annual-meeting


MLRC MediaLawLetter Page 5 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Matthew E. Kelley and Gayle C. Sproul 

 A hyperlink to a news article describing a court filing is 

sufficient attribution for an online publication to be 

considered a fair report of the filing, a federal judge held in 

dismissing a defamation case by a billionaire Republican 

donor against a Democratic political group.  Adelson v. 

Harris, 2013 WL 5420973 (S.D.N.Y. Sept. 30, 2013).  U.S. 

District Judge J. Paul Oetken also held that the law of Nevada 

– the domicile of the plaintiff, casino magnate Sheldon 

Adelson – applied to the case, that challenged portions of the 

publication were protected opinion, that Adelson’s lawsuit 

should be also dismissed under Nevada’s 

anti-SLAPP statute, and that Adelson must 

pay the defendants’ attorneys’ fees under 

that law. 

 

Background 

 

 Adelson, who reportedly spent more than 

$100 million in support of Mitt Romney, 

Newt Gingrich and other Republican 

candidates in the 2012 election, sued the 

National Jewish Democratic Council and 

two of its leaders three months before voters 

went to the polls.  In July 2012, the NJDC 

had posted a petition on its website calling 

upon Romney and other GOP candidates to refuse Adelson’s 

contributions, calling Adelson’s money “tainted” and “dirty” 

based on a number of published “reports” about his activities 

(the “Petition”).  In particular, the suit took issue with this 

statement in the Petition:  “this week, reports surfaced that ... 

Adelson ‘personally approved’ of prostitution in his Macau 

casinos.”   

 Embedded in the words “personally approved” was a 

hyperlink to an article by the Associated Press regarding a 

declaration filed in a Nevada court by a former top executive 

of the Macau subsidiary of Adelson’s Las Vegas Sands Corp. 

(LVSC).  The fired executive, Steven Jacobs, had sued LVSC 

for breach of contract and other claims and filed the 

declaration in support of his contention that LVSC had failed 

to produce documents in its possession.  Jacobs’s declaration 

said, among other things, that he had been told that Adelson 

approved a “strategy” of allowing prostitutes to ply their trade 

in the Sands’ Macau properties – an allegation that, as the AP 

article noted, a company spokesman denied. 

 Shortly after the NJDC posted the Petition, Harvard Law 

School professor Alan Dershowitz, a “close friend” of 

Adelson, called NJDC president David 

Harris and, according to Adelson’s 

complaint in the subsequent defamation 

action, claimed that not only was the 

declaration false, but that Jacobs knew that 

Adelson did not approve of prostitution in 

his company’s casinos.  Eight days after 

posting the Petition, NJDC removed it from 

its website and released a statement saying 

that “we stand by everything we said” but 

that the group had decided to take down the 

petition “in the interest of shalom bayit 

(peace in our home / community)” (the 

“Statement”). 

 That did not mollify Adelson, whose 

attorney contacted the NJDC six days after the Statement was 

published, demanding that the group and its leadership 

apologize, in a form pre-approved by Adelson.  The NJDC 

declined and, on Aug. 8, 2012, Adelson filed suit against 

NJDC, Harris and NJDC Board Chairman Marc Stanley.  The 

defamation action, filed in the U.S. District Court for the 

Southern District of New York, sought at least $10 million in 

compensatory and at least $50 million in punitive damages. 

 

(Continued on page 6) 

Court Dismisses Billionaire GOP Donor’s 

Defamation Lawsuit Against Democratic Group 
Hyperlink to Article Sufficient for Fair Report Privilege to Apply; 

References to “Tainted” and “Dirty” Money Are Opinion; 

Attorneys’ Fees Granted under Nevada anti-SLAPP Statute  

“The hyperlink is the 

twenty-first century 

equivalent of the footnote 

for purposes of attribution 

in defamation law, 

because it has become a 

well-recognized means 

for an author o[n] the 

Internet to attribute a 

source,” the court held. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.nysd.uscourts.gov/cases/show.php?db=special&id=337
http://www.nysd.uscourts.gov/cases/show.php?db=special&id=337


MLRC MediaLawLetter Page 6 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Motion to Dismiss  

 

 Defendants filed a motion to dismiss under Rule 12(b)(6) 

and  a motion pursuant to the District of Columbia’s Anti-

SLAPP statute, also seeking dismissal.  After Judge J. Paul 

Oetken sought supplementary briefing from the parties 

regarding the potential application of Nevada (rather than 

D.C.) law, defendants additionally moved for dismissal under 

Nevada’s anti-SLAPP statute.  In their 12(b)(6) motion, 

defendants contended that the Petition’s reference to 

“reports” regarding prostitution were protected by the fair 

report privilege of either the District of Columbia or Nevada, 

and that the references to “dirty” and “tainted” money based 

on that allegation, and others, were constitutionally protected 

opinions.  For his part, Adelson moved for discovery to assist 

with his opposition to the motion under the Nevada anti-

SLAPP law. 

 

Choice of Law Issues 

 

 The court granted the defendants’ motion on September 

30.  Dealing initially with the choice of law question, Judge 

Oetken noted that the issue was particularly difficult under 

the circumstances of this case.  Under New York choice of 

law rules in multistate defamation cases, the court applies the 

law of the jurisdiction with “the most significant interest in 

‘the specific issue raised in the litigation.’”  The presumption 

in a defamation case, he explained, is that the law of the 

plaintiff’s domicile – in this case, Nevada – applies because 

that is where the harm is presumed to occur.    

 However, the defendants had argued that District of 

Columbia law should apply because the NJDC and Harris 

were domiciled there and the District has a significant interest 

in cases involving speech regarding a presidential campaign.  

The court disagreed, noting that the presidential campaign 

takes place nationwide and that, although the agency 

regulating federal campaign expenditures is located in 

Washington, the challenged statements were not directed at 

federal regulation.  The court also rejected as inapposite 

precedent applying the law of the defendant’s home state in 

multistate defamation cases.  Ultimately, Judge Oetken 

concluded that the District of Columbia’s specific interest in 

this case – protecting the First Amendment rights of its 

citizens – could not overcome Nevada’s “significant and 

incontrovertible” interest in providing its citizens with redress 

for reputational injuries.     

 

Hyperlink and Fair Report Privilege  

 

 Judge Oetken then moved on to the substantive aspects of 

defendants’ motions and observed that “[b]ecause a 

defamation suit ‘may be as chilling to the exercise of First 

Amendment freedoms as fear of the outcome of the lawsuit 

itself,’ courts should, where possible, resolve defamation 

actions at the pleading stage.”  He then granted defendants’ 

Rule 12(b)(6) motion.  He held that the Petition’s hyperlinked 

statement that Adelson had reportedly “personally approved” 

of prostitution in his company’s Macau casinos was protected 

by the fair report privilege.  To qualify for the absolute 

privilege that Nevada grants to reports of judicial 

proceedings, the report must, through context or attribution, 

indicate to the reader that it is drawing from official 

documents or proceedings, and must provide a fair and 

accurate account of those proceedings.  The court held that 

the Petition did both. 

 First, the Court held, the hyperlink embedded in the 

challenged text of the Petition provided the attribution 

necessary for the fair report privilege to apply.  Adelson’s 

counsel had conceded at argument that the AP report to 

which the Petition linked was protected by the fair report 

privilege, but argued that, while a footnote citing that article 

would constitute an acceptable attribution, a hyperlink did 

not.  The court disagreed, holding that anyone with 

experience navigating the Internet understands that a 

hyperlink, when clicked, immediately connects the reader 

with another website.   

 “The hyperlink is the twenty-first century equivalent of 

the footnote for purposes of attribution in defamation law, 

because it has become a well-recognized means for an author 

o[n] the Internet to attribute a source,” the court held.  

Moreover, the court explained, the Petition’s repeated use of 

the terms “reported” and “reportedly,” in conjunction with the 

hyperlinked phrase “personally approved,” “make plain that 

the hyperlink connects to a source suggesting that Adelson 

‘personally approved’ prostitution in Macau.”  Hyperlinks are 

actually a less onerous form of attribution than a footnote, the 

court added, because they allow the reader to view the source 

material immediately, rather than undertaking “a sojourn to 

the library.”  

(Continued from page 5) 

(Continued on page 7) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 7 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 In addition, the court concluded that it is “good public 

policy” to “shield[] defendants who hyperlink to their 

sources,” although that “makes it more difficult to redress 

defamation in cyberspace . . . .  Internet readers have far 

easier access to a commentator’s sources.  It is to be 

expected, and celebrated, that the increasing access to 

information should decrease the need for defamation suits.”  

The court also rejected plaintiff’s contention that reliance on 

an article about the Jacobs declaration rather than on the 

declaration itself doomed the fair report argument.  It noted 

that the Petition’s reliance on a “knowledgeable 

intermediary” actually gave the reader “a more balanced view 

of the allegations in the Jacobs Declaration.”  

 Second, Judge Oetken held that the Petition provided a 

“fair and accurate account” of the Jacobs declaration by 

means of the AP article.  The NJDC had posted and removed 

the Petition and issued its Statement before 

Adelson’s company had filed a response to 

the Jacobs declaration in the Nevada court.  

Thus, Judge Oetken concluded, “it cannot be 

seriously maintained that the Petition 

unfairly presented a one-sided view of the 

action.” 

 

Opinion Defense  

 

 Turning to the Petition’s characterization 

of Adelson’s money as “dirty” and “tainted,” 

the court held that those terms were 

constitutionally protected statements of 

opinion because they were incapable of being proven true or 

false.  The Petition’s context – a “patently partisan and 

political” statement “in the midst of” a hotly contested 

presidential campaign – indicated to readers that “tainted” 

and “dirty” were statements of opinion.  Further, the court 

found that those opinions were based on disclosed facts, once 

again relying on hyperlinks.   

 To the extent that the references to “dirty” and “tainted” 

money relied on the reports about prostitution, that link was 

supplied and, in addition, the Petition contained embedded 

links to other reports regarding criticism that Adelson was 

channeling “foreign money” (i.e., profits made from 

operations in China) into the election and that his company 

engaged in anti-union and “corrupt” business practices.  

Finally, the court concluded that describing money as “dirty” 

and “tainted” is metaphorical speech which, although 

unquestionably carrying negative connotations, does not have 

a precise, factually verifiable meaning. 

 Judge Oetken also rejected Adelson’s claim that the 

Statement was a defamatory republication of the Petition.  

Merely referring to a defamatory publication is not a 

republication of the underlying defamation, the court said, 

and, even if it were, in this case it would be protected for the 

same reasons that the challenged portion of the Petition was 

protected. 

 

Nevada Anti-SLAPP Statute  

 

 The court then turned to the motion under Nevada’s anti-

SLAPP statute, which it determined was not moot because, if 

its provisions were satisfied, under the Nevada law 

defendants would be entitled to a mandatory award of their 

attorneys’ fees.  The Nevada statute provides 

i mmu n i t y  fo r  “a n y  go o d - fa i t h 

communication” made “in furtherance of the 

right to petition” and lists several categories 

of such statements, including those aimed at 

procuring an “electoral action, result or 

outcome.”  A “good-faith communication” 

under the statute is one that is either true or 

made without knowledge of its falsity.   

 Nevada law allows defendants to 

challenge such SLAPP lawsuits with a 

special motion to dismiss, which, if granted, 

acts as an adjudication on the merits, entitles 

defendants to reimbursement of their 

attorneys’ fees, and provides defendants with the option of 

pursuing an independent action for compensatory and 

punitive damages, as well as the attorneys’ fees and costs of 

bringing the separate action. 

 At the outset of its discussion of the anti-SLAPP statute, 

the court dismissed Adelson’s Erie-based argument that the 

Nevada law does not apply in federal court.  Adelson relied in 

part on a concurring opinion in a recent Ninth Circuit case in 

which Chief Judge Alex Kozinski urged his colleagues to 

reject application of California’s anti-SLAPP statute in 

federal court.  Makaeff v. Trump Univ., LLC, 715 F.3d 254 

(9th Cir. 2013).   

 Even if Judge Kozinski’s view of the California statute 

were correct, Judge Oetken reasoned, that case was 

(Continued from page 6) 

(Continued on page 8) 

The Petition’s context – a 

“patently partisan and 

political” statement “in the 

midst of” a hotly 

contested presidential 

campaign – indicated to 

readers that “tainted” and 

“dirty” were statements of 

opinion.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 8 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

distinguishable because of the availability under the Nevada 

statute of an independent cause of action, an award of 

attorneys’ fees and the imposition of a different, more 

onerous substantive burden on plaintiffs – i.e., the 

requirement that they prove falsity and knowledge of falsity 

in order to prevail.  This, Judge Oetken concluded, 

necessitated a finding that the Nevada statute was substantive, 

not procedural, and thus applicable in federal court.   

 The court then held that the Petition and Statement 

qualified for immunity under the Nevada statute because they 

were aimed at procuring an electoral outcome, one of the 

three categories of protected activities under the statute.  The 

court said that “[i]t strains credulity” to argue, as Adelson 

had, that the statements at issue were not meant to produce a 

particular “action, result or outcome” in the presidential 

election.   

 Adelson had argued that the statute only protected 

communications made directly to a government entity or 

aimed at influencing votes in the election, but the court 

rejected both arguments.  The court held that “a common-

sense reading of the Petition, viewed in context, supports the 

conclusion that it was ultimately aimed at influencing an 

electoral outcome—and thus votes—both indirectly through 

its ostensible call for reduced financial support to 

Republicans, and more directly by highlighting issues for 

voters and activists.”   

 Judge Oetken also rejected Adelson’s arguments – based 

in part on a recent Nevada Supreme Court ruling – that the 

law only immunized statements made directly to the 

government.  See John v. Douglas County School Dist., 219 

P.3d 1276 (Nev. 2009).   Indeed, the court explained, the 

statute’s legislative history indicates that the Nevada 

legislature intended to immunize speech outside of the 

government context.  For these reasons, Judge Oetken 

concluded that the prong of the statute that protects speech 

meant to influence an electoral outcome was satisfied in this 

case.   

 By the same token, the court rejected the other grounds 

for application of the statute proposed by defendants:  

namely, that the speech at issue was “made in direct 

connection with an issue under consideration by a . . . judicial 

body” – specifically, the issues raised in the Jacobs lawsuit – 

or that it was in connection with an issue under consideration 

by an executive body – specifically, issues such as campaign 

finance reform.   

 The court concluded that the Petition was “insufficiently 

related to” such issues to trigger application of the Nevada 

statute.  

 In addition, the court was persuaded that, on the face of 

the Complaint, there could be no showing that the statements 

at issue were made with the knowledge of falsity required to 

defeat application of the anti-SLAPP statute.  As noted, the 

Nevada law protects “good-faith communication[s],” which 

are defined as communications that are either truthful or 

made without knowledge of falsity.  The court held that 

Adelson’s failure even to plead knowledge of falsity doomed 

his action for purposes of the Nevada statute.  The 

complaint’s allegation that the defendants acted in “reckless 

disregard” of the truth was insufficient to establish liability 

under the Nevada statute as a matter of law.   

 Moreover, because Adelson affirmatively pleaded that 

defendants relied on the AP article and the Jacobs 

declaration, which the court construed as judicial admissions, 

he could not show the requisite knowledge of falsity needed 

to defeat application of the statute in any event.  As Judge 

Oetken explained, reliance on a sworn statement and an 

article from a reputable news organization are is insufficient 

to establish liability even under the less exacting standard of 

reckless disregard; thus, there was no possibility of proving 

that the statement at issue was made with actual knowledge 

of falsity.   

 Moreover, because the Petition’s references to “tainted” 

and “dirty” money are statements of opinion that cannot be 

proven false, the court concluded, there can be no satisfactory 

allegation that they were published with knowledge of their 

falsity.  The court also denied Adelson’s request for 

discovery on the issue of knowledge of falsity, noting that 

“discovery is not appropriate where it is demonstrably 

unnecessary.” 

 Finally, Judge Oetken granted defendants’ request for 

attorneys’ fees under the Nevada statute and ordered 

defendants to file a statement of their “reasonable fees and 

costs,” which is now under consideration by the court. 

 Lee Levine, Gayle Sproul, Seth Berlin, Chad Bowman and 

Rachel Strom of the D.C., Philadelphia and New York City 

offices of Levine Sullivan Koch & Schulz, LLP represented 

David Harris, Marc Stanley and the National Jewish 

Democratic Council. Sheldon Adelson was represented by L. 

Lin Wood, Amy Stewart and Jonathan Grunberg of Wood, 

Hernacki & Evans, LLC, Atlanta  and David Olasov of 

Olasov + Hollander LLP, New York City. 

(Continued from page 7) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 9 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 A California appellate court affirmed a motion to strike 

defamation and privacy claims against documentary 

filmmaker Errol Morris and the producers of the film 

“Tabloid.”  McKinney v. Morris, 2013 Cal. App. Unpub. 

LEXIS 7342 (Cal. App. 2d Dist. Oct. 15, 2013) (Grimes, 

Bigelow and Flier, JJ.). The court affirmed that plaintiff was a 

limited purpose public figure who 

provided insufficient evidence of 

actual malice to support her libel 

and privacy claims. In addition, 

plaintiff’s misappropriation claim 

was barred by the public interest or 

newsworthiness exception. 

 

Background 

 

 The plaintiff, Joyce McKinney, 

was the subject of an English tabloid 

frenzy in the late 1970s in a scandal 

dubbed the “Manacled Mormon” 

story. The documentary used 

plaintiff and this incident to explore 

the themes of celebrity and tabloid 

culture.  McKinney was a Brigham 

Young University student and 

former beauty pageant contestant. In 

1977, she flew to London and 

allegedly kidnapped her former 

boyfriend Kirk Anderson, chained 

him to a bed and forced him to have sex with her over a 

period of three days. McKinney claimed that Anderson, a 

Mormon missionary, was her fiancé, that she traveled to 

England to rescue him, that their tryst was consensual, and 

that Anderson was brainwashed by the Mormon Church into 

making false claims about her. McKinney fled England after 

being released on bail and the UK never pursued her 

extradition. 

 Back in the United States, McKinney reemerged in the 

public eye briefly; once in the 1980’s for allegedly stalking 

Anderson outside his office; and in 2008 she made the news 

for having her pit bull cloned. 

 Morris and his production team decided to showcase 

McKinney’s story as the heart of their documentary, 

including showing how two British 

tabloids published sharply differing 

accounts of the incident.  The Daily 

Express portrayed McKinney mainly 

in a positive light, including her 

allegations about the Mormon 

Church. The Daily Mirror, in 

contrast, referred to McKinney as a 

“sex hostess” who earned thousands 

of dollars selling herself and 

claiming that’s how she earned 

money to travel to England. 

 Upon agreeing to participate in 

the documentary, McKinney signed 

two releases: one regarding a 

Showtime television series that was 

scrapped and one for a feature-

length documentary film. McKinney 

attended several premieres and made 

joint appearances with Errol Morris.  

However she later soured on the 

documentary, claiming she was 

blackmailed into cooperating with a 

film that falsely portrayed her.  

 McKinney sued Morris and the producers for defamation, 

misappropriation, intrusion, false light, intentional infliction 

of emotional distress, as well as fraud and breach of contract 

claims.  Defendants brought an anti-SLAPP motion limited to 

dismissing the defamation and privacy claims. 

 The trial court granted the anti-SLAPP motion, finding 

the documentary film was made in furtherance of the 

(Continued on page 10) 

California Court Affirms Anti-SLAPP  

Win for Documentary Filmmaker  
Women Profiled in ‘Tabloid’ Cannot  

Succeed on Defamation and Related Claims 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://scholar.google.com/scholar_case?case=9852770242007892856&hl=en&as_sdt=6&as_vis=1&oi=scholarr


MLRC MediaLawLetter Page 10 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

defendants’ First Amendment rights, concerned matters of 

public interest – tabloid journalism and the Mormon faith – 

and plaintiff could not show a reasonable likelihood of 

success on any of her libel or privacy claims. The emotional 

distress claim was dismissed insofar as it related to her libel 

and privacy claims, but the court noted that emotional distress 

claims relating to her fraud and contract claims could survive 

the motion. 

  

Appellate Court Decision 

 

 The California Court of Appeal, Second 

Appellate District, affirmed that McKinney 

was a limited public-purpose figure who 

was unable to show with clear and 

convincing evidence that Morris and his 

codefendants acted with actual malice. 

 The court found that plaintiff’s 

participation in the documentary, the 

continuing media interest in her story, and 

her own belief in the continuing public 

interest in her story all contributed to make 

her a public figure for purposes of the 

lawsuit. 

 As for fault, the plaintiff argued that one 

of the film’s producers, Mark Lipson, was 

hostile toward her regarding the death of her dog, the 

handling of her personal materials used for the film and in 

getting her to sign the release agreements. But the court said 

that “assuming it is true that Lipson was insensitive, even 

boorish regarding plaintiff’s service dog, her purportedly 

missing personal items, and the efforts to obtain plaintiff’s 

signature on the 2010 Release, that does not demonstrate 

Lipson, Morris, or anyone involved in creating Tabloid 

harbored doubts about the accuracy of the material presented 

in the film.” 

 Plaintiff claimed some of Morris’s statements showed he 

subjectively believed the film was false. Morris, for example, 

stated he was less interested in attempting to ascertain the 

whole truth, and more interested in telling the story of how 

the tabloids portrayed plaintiff. He explained those portrayals 

— one of her as a whore, the other as a virgin — were both 

not true.  However, none of his comments amounted to actual 

malice. 

 “The movie presents, in essence, an open

-ended, unresovable question about what 

actually happened, how the truth can be 

manipulated or obscured, or even innocently 

altered by each narrator’s own subjective 

view of the circumstances,” the Court of 

Appeal said.  

 Plaintiff also argued that a comment 

made by Morris on Twitter was evidence of 

actual malice.  He had written “I prefer the 

truth with a little varnish on it.” But plaintiff 

failed to show that this Tweet was made in 

relation to plaintiff or the film.  And in any 

event the court noted it was “simply a 

colorful statement of opinion that does not 

assist plaintiff.” 

 Plaintiff’s misappropriation claim also 

failed.  She alleged the defendants used her personal 

photographs and videotapes in the film.  The court noted that 

“Tabloid concerns a subject of widespread public interest. 

The public interest or newsworthiness exemption is properly 

applied here to defeat plaintiff's claims.” 

 The plaintiff was represented by Steven G. Tidrick and 

Andrew L. Youkins of The Tidrick Law Firm. The defendants 

were represented by Gail E. Kavanagh, John F. Stephens and 

Chantal Z. Hwang of Sedgwick LLP. 

(Continued from page 9) 

“The movie presents,  

in essence, an open-

ended, unresovable 

question about what 

actually happened, how 

the truth can be 

manipulated or obscured, 

or even innocently altered 

by each narrator’s own 

subjective view of the 

circumstances,” the Court 

of Appeal said.  

Join Us for the MLRC Forum 

Red, Hot & Crowded : Ad Networks, Exchanges and the Media Business 

Wednesday, November 13, 2013, 3:45-5:45 p.m. 

 
This year’s Forum will attempt to navigate through the labyrinth of advertising technology platforms, cut though 
the jargon often used in this area, and explain how ad exchanges and programmatic buying work, how they are 

impacting the media, and what you need to know about online advertising to stay ahead of the curve. 

CLICK TO REGISTER 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/component/k2/item/1859


MLRC MediaLawLetter Page 11 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

  The First Circuit this month affirmed dismissal of an unusual fraud lawsuit brought by medical malpractice plaintiffs 

against the publisher of a medical journal and individual authors. A.G. v. Elsevier, Inc. et al., No. 12-1559 (Oct. 16, 2013) 

(Thompson, Selya, Lipez, JJ.).   

 The plaintiffs alleged that a false medical journal article caused them to lose their malpractice trials. The Court found this 

theory “imaginative but unpersuasive” and dismissed the complaint for failing to reach the plausibility standard required by 

Iqbal and Twombly.  

 

Background 

 

 The plaintiffs had lost separate medical malpractice actions in Illinois and Virginia over brachial plexus (nerve) injuries 

allegedly caused during childbirth by the negligent use of traction devices.  At both trials, the malpractice defendants 

introduced a case report published in the American Journal of Obstetrics and Gynecology, a peer-reviewed obstetrical journal.  

The gist of the report was that brachial plexus injuries could occur without the use of traction.  

 After losing the malpractice actions, the plaintiffs joined together and sued the medical journal, its publisher, and 

individual authors in federal court in Massachusetts. They alleged the case report was false and that the false report caused 

them to lose their malpractice claims.  

 

Iqbal / Twombly Analysis 

 

 Affirming dismissal, the Court found that plaintiffs’ pleading of causation was “wholly speculative” and implausible under 

Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 662, 678 (2009); Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 556 (2007).  

 The Court explained that the plausibility inquiry under Iqbal and Twombly is a two-step analysis.  First a court must 

separate the complaint’s factual allegations (which must be accepted as true) from conclusory legal allegations (which need 

not be credited).  Second, a court must determine whether the factual content allows a reasonable inference that the defendant 

is liable for the misconduct alleged.  

 The district court found that the complaint failed to adequately allege causality and the First Circuit agreed. “The 

complaint's bald assertion that ‘but for’ the Case Report the plaintiffs ‘would have been successful’ at the malpractice trials is 

exactly the type of conclusory statement that need not be credited at the Rule 12(b)(6) stage,” Judge Selya wrote.  

 The Court rejected plaintiffs’ claim that they raised a question of fact that entitled then to take discovery.  Judge Selya 

explained that “the plausibility standard demands that a party do more than suggest in conclusory terms the existence of 

questions of fact about the elements of a claim.”  Moreover, nothing in the complaint suggested how discovery would even 

assist in developing facts to support a theory of causality.  

 The Court also rejected plaintiffs’ argument that the element of causality should not be subject to Iqbal and Twombly, “it 

is neither necessary nor desirable to balkanize the plausibility standard element by element.... Rather, the plausibility standard 

should be applied to the claim as a whole.” 

 Elsevier, Inc. was represented by William S. Strong, Kotin, Crabtree & Strong, LLP, Boston, MA.  Plaintiffs were 

represented by Kenneth M. Levine and Sheila E. Mone, Kenneth M. Levine & Associates LLC . 

 

First Circuit Affirms Dismissal of Fraud Claim 

Against Medical Journal and Authors 
Complaint Failed to Meet Plausibility  

Standard of Iqbal and Twombly 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://media.ca1.uscourts.gov/cgi-bin/getopn.pl?OPINION=12-1559P.01A


MLRC MediaLawLetter Page 12 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 A California appellate court affirmed a $24,000 bench 

damage award, including $4,000 in punitive damages, for 

defamatory online postings. Sanders v. Walsh, 219 Cal. App. 

4th 855 (Cal. App. 4th Dist. 2013) (Ikola, Bedsworth, Moore, 

JJ.).  While acknowledging that defamation claims over 

online insults, rants, and raves have failed, the court held that 

the statements at issue here were expressions of fact not 

opinion 

 

Background 

 

 At issue in the case were postings made to 

Ripoffreport.com, Yelp.com, and MerchantCircle.com 

following a dispute between the parties over the purchase of a 

wig. 

 The plaintiff’s mother purchased a wig from defendant, 

sought to return it, then stopped payment.  

Defendant sued for payment in small claims 

court and lost. 

 After the loss in small claims court, 

defendant criticized plaintiff on 

Ripoffreport.com, writing that plaintiff had 

used an unauthorized check to purchase the 

wig and fabricated a letter from FedEx 

showing she tried to return the hairpiece. 

Defendant admitted to posting these 

statements. But other anonymous postings 

were most central to the case. 

 On Yelp.com, an anonymous poster criticized the 

Anaheim City Planning Department and wrote: “We hope 

that people like Cheryl Sanders are investigated, audited and 

brought to justice!!!!!!”  On MerchantCircle.com, an 

anonymous poster wrote, among other things, “‘Thank you 

Cheryl Sanders for hurting the community by giving all the 

construction business in Anaheim for a under the table bribe. 

I hope that an investigation takes place soon and you end up 

behind bars.’” 

 During the bench trial, plaintiff testified that these 

anonymous statements were false and humiliating and 

harmed her prospects for promotion.  Defendant denied 

making the anonymously posted statements, but admitted that 

the email address linked to the postings was hers. The trial 

judge awarded plaintiff $10,000 for intentional infliction of 

emotional distress, $10,000 on her defamation claim, and 

$4,000 in punitive damages. 

 

Appellate Decision 

 

 The California Court of Appeal, Fourth Appellate 

District, affirmed the judgment against defendant because the 

specific, false factual allegations were published and caused 

damage to the plaintiff. 

 Defendant sought to rely on California cases that 

emphasized the looser communication style of the Internet.  

See, e.g., Krinsky v. Doe 6, 159 Cal.App.4th 1154 (2008). In 

Krinsky, the court ruled that postings on an online financial 

bulletin board calling plaintiff and other company executives 

crooks, cockroaches and scumbags were not 

defamatory. The Krinsky court noted that on 

the Internet “Hyperbole and exaggeration 

are common, and ‘venting’ is at least as 

common as careful and considered 

argumentation.”  The court here, however, 

found that there are limits to the “anything 

goes” approach to the Internet.  “The 

Yelp.com posting mentioned Cheryl Sanders 

in connection with awarding city contracts 

to friends and family members and taking 

under the table money, i.e., bribes,” the court said. “The 

MerchantCircle.com article was even more explicit, accusing 

Cheryl Sanders of ‘giving all the construction business in 

Anaheim for a under the table bribe.’ These statements 

are not mere opinion.” 

 The panel concluded there was substantial evidence to 

support the trial court’s award and finding of malice by 

defendant.  “The patently false nature of the claims, Walsh’s 

false denial that she posted the statements, and Walsh’s 

hostile attitude toward plaintiff are substantial evidence to 

support the trial court’s finding of malice,” the panel said. 

 Plaintiff was represented by Timothy P. Miller. Defendant 

was represented by Chandler A. Parker and Kevin Doran of 

the Law Offices of Chandler Parker. 

California Appeals Court Affirms  

Libel Damage Award for Online Posts 

The court here, however, 

found that there are limits 

to the “anything goes” 

approach to the Internet. 

... “These statements are 

not mere opinion.” 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.courts.ca.gov/opinions/documents/G047440.PDF
http://scholar.google.com/scholar_case?case=7274359551628479246&hl=en&as_sdt=6,33&as_vis=1


MLRC MediaLawLetter Page 13 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Steven M. Badger  

A recent decision by the Indiana Supreme Court leaves news 

organizations and journalists without needed guidance in 

Indiana on the procedure for appealing orders compelling 

disclosure of unpublished or un-broadcast information 

subpoenaed by a litigant.  In re Indiana Newspapers, Inc. v. 

Miller, 49S02-1305-PL-311 (Ind. Oct. 3, 2013) (“Miller II”).   

 In a closely-watched case involving Gannett’s 

Indianapolis Star, the Indiana Supreme Court reinstated a 

lower court ruling that conditioned the right to an immediate 

appeal of such orders upon the discretionary approval of the 

trial court judge of either an interlocutory appeal or the 

express entry of a final judgment under Rule 54(B).  See 980 

N.E.2d 852 (Ind. App. 2012). 

 

Background 

 

 Timing is everything, particularly when it comes to an 

appeal from a court order to disclose notes, outtakes, sources 

and the like.  An appeal in the normal course of litigation – 

that is, after trial – is too late for news organizations or 

journalists facing an immediate court-ordered deadline to 

produce newsgathering material. Unless the news 

organization or journalist is prepared to face the potentially 

harsh consequences of defiance of the order, an appeal must 

be initiated immediately.   

 If the trial court permits the appeal and stays its order, 

there is no question that the news organization or journalist 

may proceed with an appeal.  The difficulty arises, however, 

when trial court judges refuse to allow the immediate appeal 

of their own orders.  Judges have wide discretion in granting 

leave for an “interlocutory appeal” and likewise in directing 

entry of a final judgment upon a ruling disposing of less than 

all claims or parties.  

 The Indiana Supreme Court’s October 3, 2013, ruling 

rejected a request by the Indianapolis Star for the Court to 

review an order from the Marion County Superior Court 

compelling the Star to produce information identifying an 

anonymous commenter who posted an allegedly defamatory 

statement on the Star’s website.  After hearing oral argument 

of the Indianapolis Star’s appeal, the Supreme Court changed 

course and decided not to render a decision in the case.  The 

Court’s order stated, without further explanation, that the 

Court “determined that it should not assume jurisdiction over 

this appeal.”  Justice Rush dissented from the Order. 

 The Supreme Court’s order expressly “reinstated” the 

Indiana Court of Appeals’ decision last December dismissing 

the Indianapolis Star’s appeal because the Star did not first 

receive the trial court’s imprimatur for an immediate appeal.  

980 N.E.2d 852.  The Indianapolis Star and the Hoosier State 

Press Association Foundation, as amicus curiae, had argued, 

among other things, that a right to an immediate appeal 

existed under the Indiana appellate rules interpreted in light 

of the constitutional protections for free speech and free 

press. 

 

Protection for Anonymous Speech 

 

 The Supreme Court’s order leaves undisturbed the Indiana 

Court of Appeals’ original decision in February of 2012, In re 

Indiana Newspapers Inc. v. Miller, 963 N.E.2d 534 

(Ind.Ct.App. 2012) (“Miller I”), adopting a multi-factored test 

for the protection of anonymous posts.  In Miller I, Indiana 

adopted a modified Dendrite standard that requires, among 

other things, efforts to notify the anonymous commenter of 

the subpoena, proof that the claimant seeking to identify the 

anonymous poster has a meritorious claim for defamation that 

would survive summary judgment, and a balancing of free 

speech interests against the claimant’s need for the 

information.  

 The Marion County judge determined last summer that 

the test had been satisfied by the plaintiffs, Jeffrey  and 

Cynthia Miller.  The Indianapolis Star filed a second appeal 

in the case arguing that the trial court misapplied the standard 

adopted in Miller I. 

 Steven M. Badger, Senior Counsel at Benesch, 

Friedlander, Coplan & Aronoff LLP in Indianapolis, Indiana, 

represented the Hoosier State Press Association Foundation.  

Indiana Supreme Court Vacates  

Grant of Appeal in Anonymous Speech Case 
Newspaper Sought to Shield Identity of Commenter  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.in.gov/judiciary/files/order-other-2013-49S02-1305-PL-311.pdf
http://www.in.gov/judiciary/files/order-other-2013-49S02-1305-PL-311.pdf
http://indianalawblog.com/documents/20121207154224300a.pdf
http://indianalawblog.com/documents/20121207154224300a.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 14 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 Thomas M. Cooley Law School was not defamed by 

negative online comments made by plaintiffs lawyers 

researching a lawsuit over post-graduate law school 

employment data, a federal judge in Michigan ruled in 

granting summary judgment for the defendants on all counts. 

Thomas M. Cooley Law School v. Kurzon Strauss, LLP, 2013 

U.S. Dist. LEXIS 150443 (W.D. Mich. Sept. 30, 2013) 

(Jonkler, J.). 

 

Background 

 

 Thomas M. Cooley Law School has four campuses in 

Michigan and a campus in Tampa Bay, Florida. The law 

school sued two New York-based attorneys 

for online comments criticizing the school’s 

post-graduate employment data and its 

overall value as a legal education institution. 

 Defendant Jesse Strauss was one of the 

two members of Kurzon Strauss, and 

defendant David Anziska was of counsel to 

Kurzon Strauss for a period of time in 2011. 

In the wake of negative publicity about the 

poor employment prospects for law school 

graduates due to the recession, Anziska 

began to explore suing over law schools’ 

post-graduate employment data, including 

Thomas M. Cooley’s data. 

 Anziska wrote on the website JD Underground, in part, that: 

 

“these schools are preying on the blithe 

ignorance of naïve, clueless 22-year-olds who 

have absolutely no idea what a terrible 

investment obtaining a JD degree is. Perhaps one 

of the worst offenders is the Thomas Cooley 

School of Law, which grossly inflates its post-

graduate employment data and salary 

information. More ominously, there are reports 

that … students are defaulting on loans at an 

astounding 41 percent, and that the school is 

currently being investigated by the U.S. 

Department of Education [DOE] for failing to 

adequately disclose its students’ true default 

rates.” 

 

 Anziska also wrote that “most likely schools like Thomas 

Cooley will continue to defraud unwitting students unless 

held civilly accountable.” 

 When Thomas M. Cooley sent a cease and desist letter, 

Strauss posted a statement retracting Anziska’s allegations, 

including that others had published reports about Thomas M. 

Cooley graduates’ default rate on their loans and that the law 

school faced a DOE investigation. 

 However, shortly afterwards Anziska 

posted online a proposed class-action 

complaint against  Cooley stating that it 

“blatantly misrepresented and manipulated 

its employment statistics to prospective 

students, employing the type of ‘Enron-

style’ accounting techniques that would 

leave most for-profit companies facing the 

long barrel of a government indictment and 

the prospect of paying a substantial criminal 

fine.” Anziska’s proposed complaint also 

said that Thomas M. Cooley “grossly 

inflates its graduates’ reported mean salaries.” 

 Cooley sued the lawyers for defamation, tortious 

interference with business relations, breach of contract and 

false light. 

 

Summary Judgment Motion 

 

 The  district court first found that Thomas M. Cooley 

Law School is a limited public figure for  the public 

controversy over the “challenging job market recent college 

graduates, and recent law school graduates, confront in the 

(Continued on page 15) 

Michigan Law School Loses  

Libel Suit Against Plaintiff’s Firm 
Criticism of Employment Stats and “Enron”  

Accounting Hypberbole; No Actual Malice 

The law school sued two 

New York-based 

attorneys for online 

comments criticizing the 

school’s post-graduate 

employment data and its 

overall value as a legal 

education institution. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.abajournal.com/files/Opinion_Granting_SJ_Motion.pdf
http://www.lexis.com/research/xlink?app=00075&view=full&searchtype=get&search=2013+U.S.+Dist.+LEXIS+150443
http://www.lexis.com/research/xlink?app=00075&view=full&searchtype=get&search=2013+U.S.+Dist.+LEXIS+150443


MLRC MediaLawLetter Page 15 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

aftermath of the financial crisis of 2008.” The school 

participates in the discourse on the controversy by having the 

largest enrollment of any law school accredited by the 

American Bar Association and communicating through its 

websites, advertising and other means, the court reasoned. 

The public controversy even reached the White House. 

“President Obama himself recently addressed the issue, 

proposing that law school be reduced from three years to 

two,” the court said. 

 Second, the court found that a jury could not find by clear 

and convincing evidence that the defendants acted with 

actual malice. There was no evidence that Anziska or his 

codefendants had subjective knowledge that the statements 

about Thomas M. Cooley were false. Instead, the court noted 

that Anziska read many articles, including 

those penned by law professors, 

corresponded with law-school academics 

and visited legal blogs before posting his 

statements. 

 The defendants, in fact, went ahead and 

filed a lawsuit based upon the proposed 

complaint, undercutting any indication they 

subjectively believed that their statements 

were false or likely false. (The defendants, 

though, lost their putative class action 

against Thomas M. Cooley at the motion to 

dismiss stage.) 

 “Cooley contends that Mr. Anziska 

should have investigated more thoroughly 

before publishing any of the challenged 

statements, but this presumes incorrectly 

that a reasonably prudent person standard, not a subjective 

standard, applies,” the court said. 

 Third, the court rejected Thomas M. Cooley’s request for 

summary judgment in its favor over the statement “there are 

reports that … students are defaulting on loans at an 

astounding 41 percent, and that the school is currently being 

investigated by the [U.S. Department of Education] DOE for 

failing to adequately disclose its students’ true default rates.” 

The statements were qualified and the defendants retracted 

the statements after the law school requested it, the court 

said. There also is a lack of evidence that the defendants 

“subjectively doubted the veracity” of those statements weigh 

against any reasonable juror finding actual malice, let alone a 

finding by clear and convincing evidence.” 

 Fourth, the court also found that the Anziska’s statements 

that Thomas M. Cooley employed Enron-style accounting 

techniques and that schools like Thomas M. Cooley would 

continue to defraud students unless held “civilly accountable” 

were protected hyperbole.  Moreover, the statement that 

Thomas M. Cooley grossly inflates the reported average 

salaries of its graduates may be substantially true, the judge 

opined. 

 The court also dismissed the law school’s additional 

claims for tortious interference with business relations, 

breach of contract, and false light, finding all of them 

“necessarily fail along with the defamation claim.” 

 

Further Developments 

 

 Following the grant of summary 

judgment, the defendants moved to unseal 

several filings that are subject to a stipulated 

confidentiality order.  The defendants argue 

that relief is necessary because the law 

school is still arguing publicly that it was 

defamed and unsealing would allow the 

public to evaluate the law school’s claims. 

The defendants also argue that the media 

would be interested in having more detailed 

information on post-graduate employment 

statistics and related information to evaluate 

the law school’s claims. 

 In response, the law school argues that 

the stipulated confidentiality agreement 

survives the grant of summary judgment and 

that defendants are seeking to use discovery 

materials to continue a “personal public relations campaign 

against Cooley.”  The motion was referred to a magistrate 

judge. 

 The law school has filed a notice of appeal from the grant 

of summary judgment. 

 Thomas M. Cooley Law School was represented by Brad 

H. Sysol, Michael P. Coakley and Paul D. Hudson of Miller 

Canfield Paddock & Stone PLC in Detroit, and Cherie Lee 

Beck and James B. Thelen of Thomas M. Cooley Law 

School’s Lansing, Mich., campus. Defendant Kurzon Strauss 

was represented by Strauss of Strauss Law P.L.L.C. in New 

York and Steven Mark Hyder of the Hyder Law Firm P.C. in 

Monroe, Mich. Defendant Anziska was represented by 

Strauss, himself and Hyder. 

(Continued from page 14) 

The  district court first 

found that Thomas M. 

Cooley Law School is a 

limited public figure for  

the public controversy 

over the “challenging job 

market recent college 

graduates, and recent  

law school graduates, 

confront in the aftermath 

of the financial crisis  

of 2008.”  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 16 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Shaina Jones  

 Judge Emmet Sullivan of the U.S. District Court for the 

District of Columbia recently granted an anti-SLAPP motion 

asserted under the District of Columbia’s relatively new 

statute, dismissing a libel lawsuit against Foreign Policy 

Magazine and author Dr. Jonathan Schanzer asserted by 

Yasser Abbas, son of Palestinian Authority President 

Mahmoud Abbas.  Abbas v. Foreign Policy Magazine, et al., 

No. 1:12-cv-01565 (D.D.C. Sept. 27, 2013).   

 The suit stemmed from a commentary Foreign Policy 

published on its website in June 2012 entitled, “The Brothers 

Abbas: Are the sons of the Palestinian president growing rich 

off their father’s system?” The piece, written by Dr. Schanzer 

of the Foundation for the Defense of 

Democracies, raised questions about 

whether Abbas and his brother were 

enriching themselves by virtue of their 

familial ties, and whether some of their 

wealth could be traced to U.S. tax dollars.  

Abbas claimed that the commentary leveled 

unfounded allegations of corruption 

against him.   

 

Background 

 

 Plaintiff Yasser Abbas is a prominent international 

businessman, an active participant in Palestinian political 

affairs, and the son of Palestinian Authority president 

Mahmoud Abbas.   

 Along with pursuing his business interests, for more than 

a decade Abbas has simultaneously played a prominent role 

in Palestinian political affairs, including regularly serving as a 

political emissary for his father to other countries and at 

international gatherings.  Since its formation in the 1990s, the 

Palestinian Authority has long been the subject of allegations 

of corruption, both under President Arafat and President 

Mahmoud Abbas.  As concerns of corruption in the 

Palestinian Authority increased, so too did public scrutiny 

over the younger Abbas’ business and political activity.  

 On June 5, 2012, Foreign Policy published Dr. Schanzer’s 

report titled “The Brothers Abbas, Are the sons of the 

Palestinian president growing rich off their father’s system?” 

The commentary included approximately thirty-one words or 

phrases that were hyperlinked to various previously published 

articles or sources.  Dr. Jonathan Schanzer, author of the 

commentary, is the Vice President for Research of the 

Foundation for Defense of Democracies, which focuses on 

national security and foreign policy, and has published 

several books and numerous articles about Middle Eastern 

affairs.  The commentary detailed the extent of the Abbas 

brothers’ financial interests, and posed several questions 

about whether the Abbas brothers profited from their familial 

ties at the expense of ordinary Palestinians 

and U.S. taxpayers. 

 In September 2012, Abbas filed a 

complaint against Foreign Policy Magazine 

and Dr. Schanzer alleging that the article 

falsely accused Abbas of corruption, and 

pointing to a number of the statements in the 

commentary regarding his business interests 

and political activity that were allegedly 

false and defamatory.  Foreign Policy 

magazine and Dr. Schanzer jointly moved to 

dismiss all claims under Federal Rule of 

Civil Procedure 12(b)(6) and the D.C. Anti-SLAPP Act, 

contending that  Abbas failed to state a claim of defamation 

as a matter of law, and also failed to show a likelihood of 

success on the merits of his defamation claim under the Act.   

 

The Court’s Ruling 

 

 On September 27, 2013, the Court granted the defendants’ 

motion under the SLAPP statute, and denied the motion to 

dismiss under Rule 12(b)(6) as moot.  The court first 

addressed the threshold issue of the applicability of the 

SLAPP statute in federal court.  Judge Sullivan held that 

(Continued on page 17) 

Libel Suit by Son of Palestinian  

Authority President Dismissed 
D.C. Anti-SLAPP Statute Protects  

Foreign Policy Magazine and Author  

The invitation in the 

Commentary for the 

reader to form her own 

opinion is not libel, rather 

it “is the paradigm of a 

properly functioning 

press.”  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://ia600804.us.archive.org/9/items/gov.uscourts.dcd.156129/gov.uscourts.dcd.156129.28.0.pdf
http://www.foreignpolicy.com/articles/2012/06/05/the_brothers_abbas
http://www.foreignpolicy.com/articles/2012/06/05/the_brothers_abbas


MLRC MediaLawLetter Page 17 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

although the applicability of the Anti-SLAPP Act in federal 

court had not yet been addressed by the D.C. Circuit, other 

circuits have found that similar state statues apply in federal 

court, as well as two recent decisions by D.C. district courts.   

 The Court next found that the commentary fit within the 

definition of an “[a]ct in furtherance of the right of advocacy 

on issues of public interest” under the statute for three 

reasons.  First, the commentary was published on the Internet, 

which the Court held was “in a place open to the public or a 

public forum in connection with an issue of public interest,” 

under the statute, and the issue of corruption in the 

Palestinian Authority was an issue of public interest.  Second, 

the court found that the commentary fit within the definition 

because Abbas was a limited purpose public figure regarding 

discussion of Palestinian politics and the controversy 

surrounding his wealth. Third, Dr. Schanzer’s statements 

while testifying before Congress regarding many of the same 

issues contained in the commentary were “written or oral 

statements” made “in connection with an issue under 

consideration or review by a legislative, executive, or judicial 

body” and therefore fit within the definition for this 

reason as well.   

 The Court also noted that, as the defendants detailed in 

their anti-SLAPP motion, Yasser Abbas has a history of 

threatening and filing defamation suits against critics who 

question his wealth.  Indeed, a London lawyer representing 

Abbas had demanded a retraction from Foreign Policy prior 

to instituting suit, and had expressly touted his client’s history 

of filing or threatening defamation suits in Israel, the Gulf 

and elsewhere. 

 Finding that defendants made a prima facie showing that 

Abbas’ claim arose from an “act in furtherance of the right of 

advocacy on issues of public interest, the Court then 

determined that Abbas was unable maintain his burden of 

proving that he was likely to succeed on the merits of his 

defamation claim in order to survive the SLAPP motion. The 

Court first noted that Abbas  had narrowed considerably his 

defamation claim in his opposition to defendants’ motion to 

dismiss because he did not contest their showing that none of 

the factual statements about his business were materially 

false.  As a result, the Court focused only on a few remaining 

statements at issue, primarily what Abbas characterized as 

“libelous questions” about the source of his wealth that the 

commentary raised.    

 The Court held that such questions were just questions, 

and thus incapable of implying a defamatory meaning or 

assertions of objective facts.  Relying on Chapin v. Knight-

Ridder, Inc., 993 F.2d 1087 (4th Cir. 1993) and other similar 

cases concerning whether questions can be actionable, the 

Court pointedly observed:  “That Mr. Abbas would prefer 

that readers do not answer the questions in the affirmative is 

not sufficient to support his defamation claim.  Indeed, the 

invitation in the Commentary for the reader to form her own 

opinion is not libel, rather it “is the paradigm of a properly 

functioning press.”   

 Furthermore, the Court held that even if the questions the 

commentary posed were capable of implying a defamatory 

assertion of fact, they were statements of opinion protected 

by the First Amendment supported by disclosed facts.  Here, 

the Court noted that the commentary hyperlinked to its source 

material in the form of articles in other publications, company 

websites, and interviews given by Abbas, which the Court 

found gave the reader the opportunity to draw their own 

conclusions and further put the reader on notice that the piece 

was one of opinion.   

 The Court further supported this conclusion by noting that 

the commentary was published in the “Arguments” section of 

the Foreign Policy website. 

 Finally, the Court held that other challenged statements in 

the commentary referred to Abbas’s father, and were thus not 

“of and concerning” him as required to state a defamation 

claim, or were simply not defamatory as a matter of law. 

 Because Abbas failed to demonstrate a likelihood of 

success on the merits of his defamation claim, Judge Sullivan 

granted Foreign Policy magazine and Dr. Schanzer’s special 

motion to dismiss under the SLAPP statute and dismissed 

Abbas’ complaint with prejudice.  The Court further ordered 

that the defendants could file a motion to recover their 

attorneys’ fees and costs pursuant to the SLAPP statute, 

which provides that the Court “may” award fees to a 

prevailing defendant.  The parties are currently litigating 

defendants’ motion for attorneys’ fees and costs, and Abbas 

has appealed the dismissal to the U.S. Court of Appeals for 

the D.C. Circuit. 

 Jonathan Schanzer is represented by Nathan Siegel, Seth 

Berlin, and Shaina Jones of the Washington, D.C. office of 

Levine Sullivan Koch & Schulz, LLP.   Foreign Policy 

Magazine is represented by Kevin Baine, Adam Tarosky, and 

Elise Baumgarten of Williams & Connolly, LLP. Plaintiff is 

represented by S. Dwight Stephens, Louis G. Adolfson, Rania 

Shoukier, and Michael Panayotou of the New York firm 

Melito & Adlofsen P.C. 

(Continued from page 16) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 18 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Tim Pinto and Mark Dennis  

 The owner of an online news portal had been found liable 

by the Estonian courts for defamatory user generated 

comments posted on that portal, even though it removed the 

comments promptly upon notification.  The European Court 

of Human Rights has held, pending any appeal to the Grand 

Chamber, that the Estonian courts' decision was within 

Estonia's margin of appreciation and was not a violation of 

Article 10 ECHR (the right to freedom of expression). 

 

Facts 

 

 The applicant, Delfi, owns one of Estonia's largest 

internet news portals, publishing up to 330 articles a day.  

Readers could post comments under the articles.  Delfi 

received about 10,000 comments daily.  It did not require 

posters to register or give a real name or an email address.  

The majority of comments were posted under pseudonyms.  

Delfi did not pre- or post-moderate comments. 

 The website featured (i) a disclaimer advising posters that 

they, not Delfi, were responsible for their comments; (ii) an 

automatic filter for certain swear words; and (iii) a notice-and

-take-down system which allowed readers to click on a button 

to request that a comment be removed, and the comment was 

removed quickly by Delfi. 

 In 2006, Delfi published an article reporting how a ferry 

company's routes had delayed the opening of some ice roads 

by several weeks.  The article attracted 185 comments, about 

20 of which were defamatory of the company's majority 

shareholder, "L", calling for him to be lynched or killed and 

using offensive (including anti-Semitic) language. 

 Six weeks later, L's lawyers wrote to Delfi requesting that 

the 20 comments be removed and seeking damages of about 

€32,000 (US$44,000).  Delfi removed the comments on the 

same day and denied liability for damages. 

 L sued Delfi in the Estonian courts.  Delfi relied on the 

Estonian equivalent of the hosting exemption in Article 14 of 

the E-Commerce Directive (2000/31/EC).  The Estonian 

Supreme Court held that Delfi was a publisher of the 

comments and could not rely on Article 14, and so had to pay 

damages of €320 (about US$440). 

 Delfi applied to the European Court of Human Rights (the 

"ECtHR"), arguing that the domestic court's decision 

breached its right of freedom of expression guaranteed under 

Article 10 of the Convention. 

 

Judgment of the ECtHR 

 

 The ECtHR held that there had been no violation of 

Article 10.  The domestic court's finding that Delfi was liable 

and had to pay €320 was prescribed by law, pursued a 

legitimate aim (viz. the protection of L's reputation) and was 

a proportionate restriction on Delfi's right to freedom of 

expression. 

 This decision appears to have based on six main findings: 

 

 Even though Delfi's own article was balanced, Delfi 

should have realised that the article might cause negative 

reactions against the ferry company and its managers, 

especially given the portal's alleged reputation for having 

defamatory reader comments. 

 

 The comments were published to a wide audience and 

Delfi had an economic interest in the number of readers 

and comments which helped its advertising revenue. 

 

 The posters could not modify or delete their comments 

once they were posted.  Only Delfi could do this.  Delfi 

could have moderated the comments before or after they 

were posted.  As such, it had "a substantial degree of 

control" over comments on the portal, even if it did not 

fully exercise that control in practice. 

 

 The measures put in place by Delfi were insufficient to 

fulfil "its duty to avoid causing harm to third parties' 

reputations".  While the notice-and-take-down system 

was easily accessible and convenient, and Delfi had 
(Continued on page 19) 

ECHR Rules That News Portal Can Be Held 

Responsible for User Comments 
Estonian Ruling Not a Breach of Article 10 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-126635#{%22itemid%22:[%22001-126635%22]}


MLRC MediaLawLetter Page 19 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

removed the comments without delay upon receiving 

notice, the comments had already been online for six 

weeks by that point. 

 

 It would be very difficult for the claimant to identify and 

sue the anonymous posters.  Posters were not required to 

register with the site nor state their real name or email 

address.  The Estonian courts had to decide where to 

apportion blame and what remedy to award. 

 

 The domestic courts had imposed a moderate sanction 

(damages of €320) against Delfi and made no specific 

order as to how Delfi should ensure the protection of 

third party rights in future. 

 

Comment 

 

 On first impressions, this 

judgment does not appear to sit 

comfortably with the notion of 

free speech for intermediaries 

and, in particular, the EU 

hosting exemption under the E-

Commerce Directive.  In 

summary, this states that, in 

return for taking down illegal 

third party content promptly 

upon notice, a relevant 

intermediary should not be held 

liable in damages for that 

content. 

 However, it is important to 

appreciate that this is a judgment of the ECtHR in Strasbourg 

and not the Court of Justice of the EU ("CJEU") in 

Luxembourg. 

 The role of the ECtHR is to ensure that a Convention 

State has appropriate laws and is applying them in a 

legitimate and proportionate manner in light of Convention 

rights.  The ECtHR allows states a margin of appreciation 

(i.e. discretion), since the ECtHR has a supervisory capacity 

and its role is not to replace national courts.  Moreover, its 

role is not to interpret EU legislation.  That is the role of the 

CJEU.  The ECtHR stresses in the judgment that it is not 

interpreting domestic and European law in order to decide 

Delfi's liability.  In this case, Estonia had implemented the 

Article 14 exemption and its courts applied that law. 

 Even though the ECtHR's judgment refers to several 

Estonian laws which protect an individual's reputation, 

suggesting that Estonia may be quite a claimant-friendly 

jurisdiction, Delfi was only ordered to pay damages of €320.  

It appears that, in weighing up all the various factors, the 

ECtHR concluded that the Estonian court's decision in 

awarding damages of €320 was proportionate in the 

circumstances and was within the margin of appreciation 

afforded to national authorities in fulfilling the Convention 

obligations. 

 While the ECtHR largely side-steps a detailed analysis 

and application of the EU hosting exemption, it summarises 

CJEU case law relating to 

Article 14, noting that a service 

provider may only rely on 

Article 14 where its role is 

neutral, in the sense that its 

conduct is merely technical, 

automatic and passive, and it 

"has not played an active role of 

such a kind as to give it 

knowledge of, or control over, 

the data stored": Google France 

(C-236/08). 

 It is a shame that the 

Estonian Supreme Court had not 

felt the need to refer the 

interpretation of Article 14 to 

the CJEU.  However, the 

interpretation of Article 14 is 

reasonably clear and the key 

domestic issue was the application of that law to the facts.  

Nonetheless, the key question that the ECtHR had to consider 

– namely, how to balance protecting reputation and free 

speech where the UGC is anonymous and the website could 

have predicted defamatory comments resulting from its own 

article, did not require user registration and did not pre- or 

post-moderate the UGC – would be worth further 

consideration.  In this regard, hopefully, the ECtHR Grand 

Chamber will also consider the matter, as the decision is 

provisional pending any further appeal. 

 Tim Pinto and Mark Dennis are lawyers with Taylor 

Wessing in London.  

(Continued from page 18) 

Delfi is one of Estonia’s most popular news websites. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 20 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Eduardo Bertoni 

 Like other Latin American countries, Argentina does not have specific laws governing liability for online intermediaries for 

third party posted content.  The absence of specific laws on intermediary liability has become particularly problematic in 

defamation and invasion of privacy cases, with judges applying laws passed in an era when the Internet was not even imagined.  

In some cases, judges have ordered intermediaries to pay damages for third party content, but other cases have held the 

opposite.  

 A recent decision from the Argentina Supreme Court may provide some help.   The Court applied an old doctrine to decide 

that an intermediary should not be liable.  Sujarchuk Ariel Bernardo c/Warley Jorge Alberto s/daños y perjuicios” –SC, 

S.755, L.XLVI. 

 

Background 

 

 The facts of the case are simple.  The defendant, Mr. Warley, posted on his blog an article written by another person. The 

article, according to the plaintiff Mr. Sujarchuk harmed his reputation and he claimed for damages against Mr. Warley, who, 

besides posting the article, added as a title to the post containing the word “sinister” which was not in the original article. 

 Plaintiff won the case at the First Instance Judge and also at the Court of Appeal. However, the Argentinean Supreme Court 

reversed the decision, applying the doctrine known as “Campillay” (Fallos 308:789). The name of the doctrine came from a 

case decided in the 1980s, and the holding relevant for the “Sujarchuk” case is: a journalist or a publisher is not liable for the 

content published if he or she mentioned clearly the source from where the content is taken and also he or she has not 

contributed substantially to the content that was published. 

 The Supreme Court followed the arguments of the Attorney General when she gave her opinion in the case. After 

highlighting the importance of freedom of expression as a basic human right and its importance for democracy, the Attorney 

General cited the Campillay doctrine and noted that in the instant case the content of the article at issue was not written by the 

defendant but only posted to his blog.  

 Regarding the title created by the defendant, the Attorney General considered that this didn’t change substantially what the 

article itself said, so it did not defeat the Campillay doctrine: defendant merely reproduced content written by a third party and 

identified the source. 

 The Sujarchuk case could have a great impact in a decision pending before the Supreme Court where the intermediaries are 

not bloggers but important search engines (Google and Yahoo). Though the case “Da Cunha Virginia c/Yahoo de Argentina 

SRL y Otro s/ daños y perjuicios” –S.C., D.544, L.XLVI.- is not decided yet,  the Attorney General in her opinion of the case 

noted that the “Campillay” doctrine is applicable in cases where the search engines only indicate the place where information is 

available on the Internet.   

 As I said at the beginning, in Argentina we don´t have legislation like Section 230 of the Communications Decency Act or 

the DMCA. However, there is strong advocacy in Argentina to clarify and to modernize the law in the country. However, in the 

meantime, an old doctrine may provide a safe harbor for intermediaries. In other words, some Judges understood that some old 

wine may fit in a new bottle.  

 Eduardo Bertoni is Global Clinical Professor at New York University - School of Law and Director of the CELE, the 

Center for Studies on Freedom of Expression at University of Palermo School of Law in Argentina. 

Argentina Supreme Court  

Protects Online Reposting  
Intermediary Liability Doctrine: Same Wine in New Bottle? 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 21 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Jason P. Conti, Jacob P. Goldstein 

 Prosecutors from Britain’s Serious Fraud Office raced to 

court on October 17 to obtain an injunction prohibiting the 

publication of details of their investigation into alleged 

manipulation of benchmark interest rates. Matter of R v. Tom 

Hayes 

 Meanwhile, The Wall Street Journal published on its 

website an article, “U.K. Expected to Name Alleged Co-

Conspirators in Libor Scandal,” revealing the names of 

several implicated traders and brokers.  British prosecutors 

had privately identified roughly two dozen uncharged, 

alleged co-conspirators as they prepared for an October 21 

court hearing in the criminal 

cases against Tom Hayes, 

Terry Farr, and James 

Gilmour.  This was the latest 

step in a massive, global 

investigation of more than a 

dozen banks that has so far 

yielded billions of dollars in 

settlements and several 

prosecutions related to the 

London interbank offered rate 

and other benchmarks. 

 A few hours after the 

Journal published, the 

Honorable Mr. Justice Cooke 

enjoined the Journal and its 

UK-based European banking editor from publishing in 

England and Wales the names and details of uncharged, 

alleged co-conspirators of Hayes, Farr, or Gilmour.  The 

judge further ordered that “any existing internet publication 

thereof be deleted.”  The order threatened the editor, David 

Enrich, the Journal, and any third party with imprisonment, 

fine and asset seizure for any breach of its terms.   

 The Journal removed the article from its website, 

replacing it with a note about the court order, and published a 

story about the injunction, which it decried as “a serious 

affront to press freedom.”  The Journal also printed the 

disputed article in the newspaper’s U.S. and Asia editions and 

prepared to fight the injunction in court. 

 On October 21, after hearing from lawyers for the Journal, 

the prosecutors and barristers for several anonymous clients 

seeking to cloak their identities, Justice Cooke ruled that 

there was “no basis” for the injunction and let it expire. 

 So what led him to prohibit publication for nearly four 

days and to order, moreover, that the published article be 

“deleted” from the internet? 

 

Contempt of Court and Reporting Restrictions 

 

 In the week before the 

previously scheduled October 

21st hearing in the prosecution 

of Hayes et al., the U.K. 

Attorney General circulated a 

bulletin to news organizations 

urging caution in reporting on 

the proceedings, a friendly 

reminder of the general legal 

constraints on reporting about 

court cases. 

 Under English law, the 

Contempt of Court Act 1981 

makes punishable by fine or 

imprisonment any publication 

“which creates a substantial 

risk that the course of justice in the proceedings in question 

will be seriously impeded or prejudiced.”  The prohibition, 

which is a strict liability offense, applies only to “active” 

proceedings—from whenever an arrest warrant is issued or a 

defendant arrested until the proceedings end, with acquittal or 

sentencing. In 2011, for example, the Sun and the Daily Mail 

were found guilty of contempt and fined for publishing online 

a photograph of a murder defendant holding a gun. 

 The law also authorizes judges to impose reporting 

restrictions to postpone or prohibit news coverage of court 

(Continued on page 22) 

Wall Street Journal Succeeds in  

Lifting UK Reporting Injunction 
Four Day Ban on Libor Scandal Reporting 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://online.wsj.com/public/resources/documents/injunction20131017.pdf
http://online.wsj.com/public/resources/documents/injunction20131017.pdf
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702304864504579141350746645742
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702304864504579141350746645742
http://online.wsj.com/public/resources/documents/injunction20131017.pdf
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702304410204579141861130336946
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702304864504579141350746645742


MLRC MediaLawLetter Page 22 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

proceedings, even fair and accurate reports, in order to ensure 

a fair trial: “[T]he court may, where it appears to be necessary 

for avoiding a substantial risk of prejudice to the 

administration of justice in those proceedings, or in any other 

proceedings pending or imminent, order that the publication 

of any report of the proceedings, or any part of the 

proceedings, be postponed for such period as the court thinks 

necessary for that purpose.” 

 On October 17, after learning that the Journal was 

working on a story about the alleged co-conspirators, 

prosecutors called Enrich to draw his attention to the 

Attorney General’s bulletin, which had not been sent to the 

Journal.  The Serious Fraud Office also made clear its view 

that the names of the uncharged individuals in the indictments 

should not be published before Monday’s hearing, at which 

time the judge would consider whether to 

impose reporting restrictions.  The Journal 

later reported that the Serious Fraud Office 

was in the process of pushing “for other 

suspects to agree to serve as cooperating 

witnesses, dangling possible anonymity as 

an incentive for their help.” 

 

Ex Parte, Prior Restraint Hearing 

 

 Without making any assurances about 

publishing plans, the Journal went about its 

work.  The Journal prepared a story out of 

its London bureau, confident that there was 

significant public interest, and no risk of prejudice as the 

article pointed out that being an unindicted co-conspirator did 

not amount to an accusation of wrongdoing or suggest any 

arrest or charges would follow.  Later that Thursday 

afternoon, the prosecutors applied for the prior restraint “to 

maintain the status quo” of confidentiality until the court’s 

Monday hearing.  The Journal was unable to participate in the 

emergency hearing because the prosecutors provided only 25 

minutes’ notice and were unclear on the location. 

 While formally adopting a “neutral position,” the 

prosecutors explained that these individuals had been named 

in the indictments against Hayes, Farr, or Gilmour in order to 

provide those defendants with necessary details of the 

charges against them.   

 However, as the alleged co-conspirators have not been 

charged and may never be accused of wrongdoing, disclosure 

of their identities could cause “financial prejudice, 

reputational damage and unfairness.”  The prosecutors’ 

submission to the court noted that “the risk of prejudice is all 

the greater” because this is “such a high profile case.”  They 

also laid out several arguments against any restriction on the 

press, including the counter-argument that the “considerable 

public interest” here supported transparent proceedings. 

 Nevertheless, because any publication of the names would 

frustrate the court’s consideration of reporting restrictions on 

Monday, Justice Cooke agreed to issue an injunction “on an 

interim basis until the determination of an application to 

impose reporting restrictions” could be heard. 

 As Justice Cooke and the prosecutors discussed the 

appropriate wording of the order, they learned that the 

Journal had just published its article, naming 

eight alleged co-conspirators.  Finding that 

“the continued existence of that publication 

would also frustrate the litigation in relation 

to publicity,” the court revised its order to 

mandate that “any existing internet 

publication thereof be deleted.” 

 The Journal complied with the order and 

prepared to fight it at Monday’s hearing. 

 

The Order Expires;  

No Basis for Any Prejudice  

 

 In addition to several procedural 

objections to the order, the Journal argued that a finding of 

“substantial risk of prejudice” in any “pending or imminent” 

proceedings was impossible. Nobody was suggesting that 

revealing the identities of the alleged co-conspirators would 

prejudice the active prosecutions of Hayes, Farr, and 

Gilmour.  And there were no pending or imminent 

proceedings against the alleged co-conspirators as they had 

not been arrested or, in some cases, even interviewed. Any 

proceedings against them would be so far removed that 

publicity now could not possibly be sufficiently prejudicial to 

justify an injunction. 

 Moreover, given the substantial reporting on the Libor 

scandal, several of these individuals had already been 

(Continued from page 21) 

(Continued on page 23) 

The judge further ordered 

that “any existing internet 

publication thereof be 

deleted.”  The order 

threatened the editor, 

David Enrich, the Journal, 

and any third party with 

imprisonment, fine and 

asset seizure for any 

breach of its terms.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702304410204579143462828798076


MLRC MediaLawLetter Page 23 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

publicly identified – not to mention the various reports and 

tweets of the Journal’s latest article that remained accessible 

online even after the Journal took the article itself down from 

its website.  The Libor investigation has been the subject of 

extensive, world-wide press coverage.  In light of the public 

interest in unfettered reporting on these proceedings as well as 

the inability of the court to restrain the significant amount of 

reporting by news outlets outside its jurisdiction, the Journal 

also argued that an injunction would be inappropriate and 

ineffective.  The Journal further stressed that the individuals’ 

reputational concerns could not support the order because of 

the rule against prior restraints of allegedly defamatory 

statements. 

 Lawyers for several anonymous clients nevertheless urged 

the court to keep their identities out of the public record. 

 At the hearing, Justice Cooke seemed rather unsympathetic 

towards the Journal, calling its Thursday publication a 

deliberate attempt to subvert the court’s power to decide on 

reporting restrictions.  He demanded to know what materials 

the Journal had obtained to report on the secret names and what 

the Journal intended to publish, to which the only response was 

a declaration of our intention to publish fair and responsible 

reports.  Justice Cooke noted that the Journal must have known 

that a breach of confidence led it to learn the identities. 

 Regardless, Justice Cooke let his order expire and found 

“no basis” for any reporting restrictions, concluding that any 

proceedings would be so distant that there was no risk of 

serious prejudice.  The Journal promptly re-published the 

article on its website, with a revised editor’s note.  Justice 

Cooke also said the named individuals were free to pursue 

claims for injunctive relief, but they would have to make new 

applications in the civil courts.  None has done so. 

 Jason P. Conti, Jacob P. Goldstein Dow Jones & 

Company, Inc. was represented by Adam Wolanski, 5RB, and 

Caroline Kean, Wiggin LLP.  Jonathan Scherbel-Ball, One 

Brick Court, represented a coalition of news organizations 

opposed to the order.  Mukul Chawla QC, 9-12 Bell Yard, 

represented the Serious Fraud Office. 

(Continued from page 22) 

MLRC Bulletin 2013 Issue 2 

International Media  
Law Developments:  
Reform, Regulation  

and Rebalancing 
 

The New Defamation Act 2013 
What Difference Will It Really Make?  

Australian Media Law Round-Up  

The Supreme Court of Canada and 
Free Expression 2008-13 
Tidal Wave or Tidal Wash? 

Liability in Germany for Foreign Web 
Hosts and Content Providers 
Summary of Recent German Supreme 
Court and European Court of Justice 
Decisions 

Media Defence in Ireland: An Update 

Canada’s Copyright Modernization 
Act 
A Delicate Rebalancing of Interests 

Consumer Attitudes Toward 
Relevant Online Behavioral 
Advertising 
Crucial Evidence in the Data Privacy 
Debates 

Use of Unmanned Aerial Vehicles in 
Newsgathering 
The Sky’s the Limit – Or Is It? 

 A Guide For American Lawyers to 
Prepublication Review of  European-

Based Publications  

Click to Download 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/component/k2/item/1814
http://www.medialaw.org/component/k2/item/1814
http://www.medialaw.org/component/k2/item/1814
http://www.medialaw.org/component/k2/item/1814
http://www.medialaw.org/component/k2/item/1814


MLRC MediaLawLetter Page 24 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Dan Zimmerman and Mary Ellen Roy 

 The United States Fifth Circuit Court of Appeals recently 

vacated an order that required a website maintained by the 

plaintiffs in an ongoing action “to be closed and removed 

immediately, ceasing all operation and publication.” 

 In Marceaux v. Lafayette City-Parish Consolidated 

Government, 2013 WL 5431473 (5th Cir. 9/30/13), a number 

of current and former police officers for the City of Lafayette, 

Louisiana had filed suit against the City, their chief of police 

and other governmental officials.  The Complaint contained 

lurid allegations of misconduct, civil rights violations and 

favoritism in the Lafayette Police Department, and it alleged 

a “Code of Silence” pursuant to which police officers who 

reported misconduct by other officers were subject to 

punishment while those who overlooked 

such misconduct were rewarded with 

promotions or better assignments. 

 Plaintiffs engaged in an extensive media 

and social media campaign to publicize their 

claims.  Plaintiffs’ counsel created a 

website, www.realcopsvscraft.com (James 

Craft is Lafayette’s Chief of Police and a 

defendant in the case) that contained an 

image of Chief Craft, quotes from 

newspaper articles and the Complaint that 

describe the Lafayette Police Department as “rotten,” and 

hyperlinks to multiple recordings of conversations within the 

police department “that were obtained surreptitiously by 

some of the plaintiffs.” 

 The defendants moved for a protective order, seeking 

various relief including requiring the plaintiffs to take down 

the website.  The Court issued a gag order requiring that “the 

parties and their attorneys shall have no contact or 

communication with the media, or postings over the internet. 

. . regarding the allegations in this lawsuit, or in any way 

related to the subject matter of this lawsuit until this Court 

has had the opportunity to rule on the outstanding Motion for 

Protective Order.”  2012 WL 6042614 (W.D. La. 12/3/12).  

The hearing on the motion for protective order began on 

Friday September 14 but was not completed until Monday, 

September 17.  During the weekend break, ownership of the 

website was transferred from plaintiffs’ counsel to one of the 

plaintiffs. 

  United States Magistrate Judge Patrick Hanna was 

clearly upset with the plaintiffs for seeking to “try this case in 

the press.”  Judge Hanna described the website as “patently 

offensive on its face as a means of producing information 

rather than being an objective source of information 

supposedly created for the protection of the litigants.”  While 

denying much of the relief the plaintiffs sought, Judge Hanna 

continued the gag order in effect and further ordered that “the 

website www.realcopsvscraft.com shall be closed and 

removed immediately, ceasing all operation and publication.”  

2012 WL 4194521 (W.D. La. 9/19/12). 

 Judge Hanna explained that he did “not 

intend to gag the press, but rather the 

litigants and their lawyers to the same extent 

that the lawyers would be ethically 

prohibited from making extra-judicial 

comments under the Code of Professional 

Responsibility Rule 3.6 which provides: (a) 

A lawyer who is participating or has 

participated in the investigation or litigation 

of a matter shall not make an extrajudicial 

statement that the lawyer knows or 

reasonably should know will be disseminated by means of 

public communication and will have a substantial likelihood 

of materially prejudicing an adjudicative proceeding in the 

matter.” 

 While recognizing that “a gag order . . . must be 

‘sufficiently narrow to eliminate substantially only that 

speech having a meaningful likelihood of materially 

impairing the court’s ability to conduct a fair trial,’” Judge 

Hanna concluded that “the website . . . is and has been used 

as a vehicle by which to disseminate inappropriate 

information to the media and the public” and ordered the 

website to be taken down. 

 District Judge Richard Haik, Sr. affirmed Judge Hanna’s 

Order in a one-paragraph ruling that merely stated that he 

(Continued on page 25) 

Fifth Circuit Court of Appeals Vacates  

Website Takedown Order as Prior Restraint 

The takedown order thus 

was “not ‘narrowly 

tailored’ to excising 

matters with a sufficient 

potential for prejudice to 

warrant prior restraint.”   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.ca5.uscourts.gov/opinions/pub/13/13-30332-CV0.pdf
http://www.ca5.uscourts.gov/opinions/pub/13/13-30332-CV0.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 25 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

“agrees with the findings made by the Magistrate Judge and 

with the Ruling.”  Plaintiffs filed for an interlocutory appeal. 

 The Fifth Circuit first held that it had jurisdiction under 

the collateral order rule, which it has “repeatedly found . . . 

applies in cases in which pre-trial orders arguably infringe on 

First Amendment rights.”  Turning to the merits, the Court 

first noted that the police officers had stated that they were 

willing to be abide by Rule 3.6 (even though the Rule only 

applies to attorneys), so the Court focused only on “the 

portion of the order addressing removal of the entire 

Website.” 

 Because Judge Hanna’s order “explicitly restricts the 

expression of attorneys and parties in this litigation as it 

relates to the media and prevents the Officers from expression 

in the Website,” the Court easily found the order to be a prior 

restraint. 

 Applying the standard it set in United States v. Brown, 

218 F.3d 415 (5th Cir. 2000), for gag orders in criminal cases, 

the Court required a showing of “a substantial likelihood of 

prejudice”  to justify the takedown order.  Despite the 

evidence of extra-judicial comments by the plaintiffs and 

their counsel, there was no showing of a “nexus between the 

comments and the potential for prejudice to the jury venire 

through the entirety of the Website.”  The takedown order 

thus was “not ‘narrowly tailored’ to excising matters with a 

sufficient potential for prejudice to warrant prior restraint.”  

The Court vacated the takedown order and remanded the case 

to the district court. 

 While the takedown order was on appeal, Judge Haik 

adopted Judge Hanna’s recommendation to dismiss most of 

the claims and most of the parties, leaving pending only six 

plaintiff’s claims for the alleged violation of their First 

Amendment free speech rights.  921 F.Supp.2d 605 (W.D. 

La. 2013).  It appears that the website, 

www.realcopsvscraft.com, is no longer active. 

 Plaintiff police officers are represented by John 

Alexander, Sr., Stanley Spring, II, and Richard Alexander.  

Defendants are represented by Michael Corry, Patrick 

Briney, and Hallie Coreil, Briney Foret Corry, Lafayette, LA. 

Ms. Roy is a partner and Mr. Zimmerman a staff attorney at 

Phelps Dunbar, LLP. 

(Continued from page 24) 

©2013  

MEDIA LAW RESOURCE CENTER, INC. 

520 Eighth Ave., North Tower, 20 Fl.,  

New York, NY 10018 

 

BOARD OF DIRECTORS 

Susan E. Weiner, Chair 

Marc Lawrence-Apfelbaum 

Karole Morgan-Prager 

Lynn B. Oberlander 

Gillian Phillips 

Kenneth A. Richieri 

Mary Snapp 

Kurt Wimmer 

Robert P. Latham (DCS President) 

 

STAFF 

Executive Director 

Sandra Baron  

Staff Attorneys 

Dave Heller 

Kathleen Hirce 

Michael Norwick 

Production Manager 

Jacob Wunsch 

MLRC Administrator 

Debra Danis Seiden  

MLRC Fellow 

Amaris Elliot-Engel 

WSJ-MLRC Institute Free Speech Fellow 

Dorianne Van Dyke 

 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 26 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Jonathan Segal and Thomas R. Burke  

 Journalists in California must now receive advanced 

notice if their records are being subpoenaed either directly 

from them or through a subpoena issued to a third party.  

California’s new law—an amendment to California Civil 

Procedure Section 1986.1—was the California Legislature’s 

unified response to what was seen, by many, to be an abuse 

of power by federal investigators. The law enhances existing 

notice requirements for California’s journalists who are 

p r o t e c t e d  b y  C a l i f o r n i a ’ s  s h i e l d  l a w .   

 The new law, Section 1986.1, requires that at least five 

days’ notice be given to journalists when subpoenaing 

records that belong to the journalist or if the records are 

maintained by third parties.  Such records include cell-phone 

records, web-based email like Gmail or Yahoo Mail, or cloud 

based data storage like Google Docs, iCloud, Microsoft 

Skydrive, or Dropbox, commonly used by today’s journalists.  

 The notice must include “an explanation of why the 

requested records will be of material assistance to the party 

seeking them and why alternate sources of information are 

not sufficient to avoid the need for the subpoena.” Under the 

new law, five days’ notice must be given to the journalist and 

the publisher of the newspaper, magazine, or other 

publication or station that employs or contracts with the 

journalist” in both civil and criminal cases except in 

“circumstances that pose a clear and substantial threat to the 

integrity of the criminal investigation or present an imminent 

risk of death or serious bodily harm.” 

 Before this amendment, anyone issuing a subpoena was 

required to give reporters, publishers, and broadcasters five 

days' notice, absent “exigent circumstances,” before 

subpoenaing records or requiring their appearance at a 

proceeding.  Section 1986.1 was originally enacted after Tim 

Crews, a publisher and editor in Northern California, fought a 

pre-trial criminal subpoena seeking to compel him to disclose 

the identity of confidential sources.  Since then, Section 

1986.1’s five-day notice requirement has had a powerful 

practical effect: many subpoenas are not issued at all or are 

withdrawn when counsel for the journalist has time to 

intervene and object and explain how the information being 

subpoenaed is protected by California’s shield law.  

 

The legislation, SB 558, passed both houses of the California 

Legislature unanimously, and was signed by Gov. Jerry 

Brown on Oct. 3, 2013.  It was authored and introduced by 

California State Senator Ted W. Lieu (D. Marina del Ray) 

and sponsored by the California Newspaper Publishers 

Association (“CNPA”).  In a press release issued after the bill 

was unanimously passed, Sen. Lieu observed that “Today's 

bipartisan vote makes it clear: California will protect the First 

Amendment.”  Lieu wrote and introduced the bill to address 

concerns that arose after the federal government secretly 

obtained records from Associated Press and Fox News.  In 

the aftermath of those incidents, the Justice Department 

instituted new guidelines to prevent secret acquisition of 

reporters’ records in possession of third parties.  California’s 

new law mirrors those guidelines. 

 Jim Ewert, CNPA’s General Counsel, led the effort to 

have the legislation enacted into law and is thrilled to see this 

new protection for California’s journalists. “Ever since 

Section 1986.1 has been on the books, lawyers who seek to 

subpoena journalists in California are required to give 

advanced notice before they issue a subpoena.  The practical 

effect of requiring such notice is that media lawyers have 

time to act to potentially convince the lawyer issuing the 

subpoena to withdraw it.  With this change, a more stringent 

notice protection is imposed and the law will safeguard 

against subpoenas that seek access to journalists’ records 

maintained by third-parties.” 

 The existing law “prohibits a publisher, editor, reporter, or 

other person connected with or employed by a newspaper, 

magazine, or other periodical publication, or by a press 

association or wire service, from being held in contempt for 

refusing to disclose the source of any information procured 

for publication while so connected or employed.”  Legislative 

Digest, SB 558.  “The law also prohibits any of those persons 

from being held in contempt for refusing to disclose any 

unpublished information obtained or prepared in gathering, 

receiving, or processing information for communication to 

the public.” Id. 

 The law becomes effective on January 1, 2014. 

 Jonathan Segal is an associate and Thomas R. Burke a 

partner at Davis Wright Tremaine LLP in California. 

New California Law  

Protects Journalists’ Records 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 27 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Matthew B. Byrne 

 The Vermont Supreme Court held that documents about the use of pornography by police officers and public 

employees at work were records that the public has a right to review.  Rutland Herald v. City of Rutland, 2013 VT 98 

(Oct. 11, 2013). The opinion brought to light new facts that had previously been obscured from public view.  For 

example, “internal investigation records reveal[ed] that one employee downloaded between 5,000 to 10,000 pornographic 

images onto his work computer, including possibly child pornography, and an investigator estimated that it would take 

one week of constant viewing to review all of the images.”  Id. at ¶ 14. 

 In reaching its decision that the records should become public, the Court reviewed the competing interests in 

government accountability and the privacy rights of public employees.  The Court found no abuse of discretion in the trial 

court’s balancing of the interests.  The Vermont Supreme Court held that balance 

of interests “tips in favor of disclosure.”  Rutland Herald, 2013 VT 98, ¶ 22.   

 In evaluating the interest in government accountability, the Court approved of 

the trial court’s analysis, noting that “there is a significant public interest in 

knowing how the police department supervises its employees and responds to 

allegations of misconduct.”  Id. ¶ 14.   The Court agreed that there was little 

weight to be accorded to the privacy interests of public officials watching 

pornography on public computers during work hours.  “The privacy interests at 

stake are far less weighty.  Certainly, one cannot reasonably expect a high level of 

privacy in viewing and sending pornography on work computers while on duty at 

a public law enforcement agency.”  Id.  ¶ 

 The Vermont Supreme Court also affirmed the trial court’s decision not to 

redact the names of the employees involved.  “As stated above, the court found 

information about the investigations, including the penalties imposed, to be vital 

to the public’s ability to scrutinize both the employees’ behavior and the 

management’s response to that behavior.  Additionally, it found that redacting the employee’s names would cast 

suspicion over the whole department and minimize the hard work and dedication shown by the vast majority of the police 

department.”  Id. ¶ 17.   

 The case represents the latest chapter in a series of cases brought by the Rutland Herald involving the viewing of 

pornography by both state and local police offices in the State.  See Rutland Herald v. City of Rutland, 2012 VT 26; 

Rutland Herald v. Vermont State Police, 2012 VT 24.  In these case, the Court held that records of criminal investigations 

were categorically exempt from disclosure.  See id.  As a result of the earlier litigation, the General Assembly revised the 

Public Records Act to make it easier to get certain criminal investigation records.  See 1 V.S.A. § 319(d).   

 Robert B. Hemley and Matthew B. Byrne of Gravel and Shea P.C. in Vermont represented the Rutland Herald.   

Vermont Newspaper Wins Access to  

Investigation Records on Police Use of Porn 
Public Interest Trumps Privacy Rights of Public Employees  

In evaluating the interest 

in government 

accountability, the Court 

approved of the trial 

court’s analysis, noting 

that “there is a significant 

public interest in knowing 

how the police 

department supervises its 

employees and responds 

to allegations of 

misconduct.”   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://info.libraries.vermont.gov/supct/current/op2012-368.html


MLRC MediaLawLetter Page 28 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Amaris Elliott-Engel 

 A recent Survey has found a substantial decline over the last two to five years in the amount of resources devoted by media 

organizations to FOIA and open government issues, according to a joint survey of 153 MLRC Defense Counsel Section members  

and members of the National Freedom of Information Coalition (NFOIC), based at the Missouri School of Journalism.  

 The 2013 survey shows the continuation of a trend reported two years ago in a prior survey of people in the field who see a 

decrease in legal resources being applied to FOIA and open government issues. This year 46.2 percent of surveyed MLRC attorneys 

(“media attorneys”) said media organizations had decreased those legal resources substantially, while 35.6 percent of NFOIC 

representatives indicated the same. 

 In 2011, 23.37 percent of surveyed media attorneys reported that open government lawsuits had decreased substantially, while 

25.5 percent of those surveyed from NFOIC reported the same. 

 According to the jointly administered 2013 survey: 

 

 46.2 percent of the surveyed media attorneys said media organizations had decreased those resources substantially, 

while 35.6 percent of NFOIC representatives indicated the same. 

 

 24.6 percent of media attorneys said such resources had decreased slightly, while 25.4 percent of NFOIC 

representatives indicated the same. 

 

 3.1. percent of media attorneys said the resources had stayed about the same in contrast to the 20.3 percent of 

NFOIC representatives who said such resources had stayed on the same level. 

 

 The numbers of respondents in both groups who view that such resources had increased slightly or increased 

substantially were closer in percentage. 

 

 More media attorneys than NFOIC respondents reported that interventions on behalf of media clients on open government issues 

has decreased: 

 

 26.2 percent of media attorneys said such intervention has decreased substantially in the last two to five years, and 

27.9 percent said such intervention has decreased slightly, while no NFOIC respondents found a substantial 

decrease and only 3.6 percent found a slight decrease. 

 

 The reason for the decrease in such legal action by media organizations is due to lack of funds or resources for 

litigation, 83.3 percent of media attorneys and 56.9 percent of NFOIC respondents said. 

 

 Another reason for the decrease is a decline in the kind of reporting that requires an assertive legal posture to 

access information, 29.3 percent of NFOIC respondents said and 13.3 percent of media attorneys said. 

 

(Continued on page 29) 

Freedom of Information Survey Finds  

Fewer Resources Devoted to FOIA and  

Open Government Issues 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 29 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 Only a small percent from each group said that legal actions by media organizations are not continuing to decrease. 

 

 A higher percent of NFOIC members reported seeing an increase in government efforts to comply with open government laws: 

 

 10.4 percent of media attorneys said governmental compliance in providing  access to citizens and to comply with 

open government laws had stayed about the same in the last two to five years, while 33.3 percent of NFOIC members 

had that view. 

 

 32.8 percent of media attorneys said such governmental compliance had decreased slightly, but 20 percent of 

NFOIC representatives saw a slight decrease. 

 

 Those freedom of information advocates and media attorneys who said that such efforts had stayed about the same 

were closer in percentage: 34.3 percent of media attorneys and 31.7 percent of NFOIC members said compliance efforts 

had stayed on an even keel. 

 

 Media attorneys and NFOIC attorneys were also surveyed on which types of government agencies are the most difficult for 

private citizens and journalists to get information from: 

 

 Municipal government: 47.5 percent of media attorneys and 38.6 percent of freedom of information professionals 

said municipal government is the most difficult to obtain information from. 

 

 County government: 27.9 percent of media attorneys and 22.8 percent of freedom of information professionals said 

county government is the most difficult to obtain information from. 

 

 State government: 31.1 percent of media attorneys and 29.8 percent of freedom of information professionals said 

state government is the most difficult to obtain information from. 

 

 Federal government: 29.5 percent of media attorneys and 12.3 percent of freedom of information professionals said 

federal government is the most difficult to obtain information from. 

 

 Quasi-public governmental bodies: 24.6 percent of media attorneys and 45.6 percent of freedom of information 

professionals said quasi-public governmental bodies are the most difficult to obtain information from. 

 

 Public universities: 29.5 percent of media attorneys and 43.9 percent of freedom of information professionals said 

public universities are the most difficult to obtain information from. 

 

 Police departments: 45.9 percent of media attorneys and 57.9 percent of freedom of information professionals said 

police departments are the most difficult to obtain information from. 

 

 Local school boards: 21.3 percent of media attorneys and 49.1 percent of freedom of information professionals said 

local school boards are the most difficult to obtain information from. 

 

(Continued from page 28) 

(Continued on page 30) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 30 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 Media attorneys and NFOIC members were on the same page that state government agencies tend to the most 

transparent: 

 

 53.1 percent of media attorneys said state-government agencies were the most transparent, while 57.8 percent of 

NFOIC respondents reported the same. 

 

 Municipal-government entities are the most transparent and cooperative, according to 30.6 percent of media 

attorneys and 44.4 percent of NFOIC respondents. 

 

 County governments are the most transparent according to 20.4 percent of media attorneys and 35.6 percent of 

NFOIC members. 

 

 The federal government is the most transparent governmental agency, according to 22.4 percent of media attorneys 

and 17.8 percent of NFOIC respondents. 

 

 Police departments are the most transparent governmental agencies, according to only 8.2 percent of media 

attorneys and 20 percent of NFOIC respondents. 

 

 Local school boards are the most transparent governmental agencies, according to only 4.1 percent of media 

attorneys and 11.1 percent of NFOIC respondents.   

 

 Public universities are the most transparent governmental agencies, according to only 8.2 percent of media 

attorneys and 8.9 percent of NFOIC respondents.   

 

 Finally, quasi-governmental bodies were reported to be the most transparent by only 4 percent of attorneys 

and by no NFOIC members. 

 

 Both media attorneys and freedom of information professionals reported at a high rate that “emerging forms of public data and 

proactive disclosures” have not made their services and resources less needed over the last two to five years: 

 

 20 percent of media attorneys said their services are much more needed with the rise of public data and proactive 

disclosure by governmental entities, while 33.9 percent of NFOIC correspondents indicated the same. 

 

 18.3 percent of media attorneys said their services are slightly more needed, while 21.4 percent of NFOIC 

respondents indicated the same. 

 

 Fifty percent of media attorneys said there was no change, while 41.1 percent of NFOIC respondents indicated the 

same. 

 

 More NFOIC respondents than media attorneys reported that enforcement mechanisms for noncompliance by governmental 

officials with open government rules were ineffective: 

 

 33.9 percent of NFOIC respondents said enforcement measures were not effective at all, while 16.4 percent of 

media attorneys reported the same thing. 

(Continued from page 29) 

(Continued on page 31) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 31 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

MLRC DEFENSE COUNSEL SECTION ANNUAL MEETING  

Thursday, November 14, 2013 
Lunch will be served 12:00 to 2:00 P.M. 

Meeting will begin promptly at 12:30 P.M. 
 

Proskauer Rose 
Eleven Times Square - Conference Room 2700 

 
Price per person: $35 

 
Click to Download Registration Form or visit www.medialaw.org 

 
RSVP by November 4, 2013 

 
Reservations are not refundable for cancellations received after Friday, November 8, 2013. 

 
For further information contact Debra Danis Seiden at dseiden@medialaw.org. 

 

 32.2 percent of NFOIC members said enforcement measures were somewhat effective, while 42.6 percent of media 

attorneys reported the same thing. 

 The number of media attorney and NFOIC respondents who said enforcement measures were somewhat ineffective 

was very close with 21.3 percent of media attorneys reporting that and 22.0 percent of NFOIC correspondents 

reporting that. 

 

 Other highlights of the survey include: 

 

 The majority of media attorneys and NFOIC respondents said that “disingenuous rationalization” was the most 

common reason why government officials deny access to information. Interpretations of statutory language and 

“inappropriate game-playing” were the next most common reasons for governmental officials to deny access to 

information, those surveyed reported. 

 

 The media attorneys and NFOIC members agreed that the three most common obstacles presented by the 

government in accessing information are: the citation of invalid exceptions, lack of response or delayed responses, 

and unreasonable fees. 

 

 Many more media attorneys than NFOIC respondents said the changing landscape of government access has 

affected the quality of news coverage in their area: 49.2 percent of media attorneys compared to 25.0 percent of 

NFOIC members. 

 

  Amaris Elliott-Engel is MLRC’s 2013-14 Legal Fellow.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/stories/Events/DCS_Lunch/2013/2013_DCS_Lunch_Invitation.pdf
mailto:dseiden@medialaw.org?subject=DCS%20Annual%20Meeting


MLRC MediaLawLetter Page 32 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 The Ninth Circuit has ruled that it does not have the power to review a district judge’s administrative order denying two 

California reporters an exemption from the fees charged for electronic access to federal court records. In re Gollan, 728 

F.3d 1033 (9th Cir. Cal. 2013) (O’Scannlain, Hurtwitz, Piersol, JJ.). 

 

Background 

 

 Journalists Jennifer Gollan and Shane Shifflett, of the non-profit Center for Investigative Reporting, sought a four-

month exemption from the electronic access fees in March 2012 in order to analyze the “‘effectiveness of the court’s 

conflict-checking software and hardware to help federal judges identify situations requiring their recusal.’” 

At the time of the application, Gollan and Shifflett were employees of The Bay Citizen. 

 The Judicial Conference of the United States is authorized by Congress to support the Public Access to Court Electronic 

Records (PACER) system by charging fees as well as to exempt certain classes of users from the fees if they are an 

unreasonable burden to those users. The PACER fee schedule in 2012 called on district courts to consider exempting, 

among others, users who are poor and not-for-profit organizations. The same fee schedule said that members of the media, 

among others, should not be exempted. 

 While the journalists argued that categorically excluding members of the media from fee waivers could be 

unconstitutional discrimination against the press, the conference clarified in its 2013 fee schedule that judges can consider 

exempting all non-profits, including journalism non-profits. But the conference also said that judges should exercise caution 

on granting exemptions for members of the media as media organizations typically have the ability to pay PACER fees. 

 

Ninth Circuit Decision 

  

 In an August 29 opinion, the panel said that under 28 U.S.C. § 1291, which sets out circuit courts’ appellate authority, 

the district court’s decision was not a final, reviewable decision. Instead, the district court decision was an administrative 

one, the panel said, including because the decision arose from a non-adversarial proceeding and the application for an 

electronic access fees exemption is disconnected from any pending litigation. 

 The panel also said a lawsuit by the journalists seeking to enjoin the fee schedule could lead to a reviewable decision. 

 In a special concurrence to his own opinion, Judge Diarmuid F. O’ Scannlain said that the ‘“elephant in the room’” is 

who can review an appeal when applications for exemptions from PACER fees are denied. “Assuming ordinary PACER-fee 

determinations are not reviewable by the judiciary’s administrative apparatus, it will be up to Congress to decide whether to 

fashion an appellate-review mechanism, or whether to leave them within the exclusive purview of district courts,” the 

special concurrence said. 

 Applicants were represented by Rochelle L. Wilcox and Thomas R. Burke of Davis Wright Tremaine LLP in San 

Francisco. The U.S. Department of Justice, which argued the case for the Administrative Office of the United States Courts 

as amicus curiae, was represented by H. Thomas Byron III, of the DOJ’s Civil Appellate Division, Stuart F. Delery, a DOJ 

Principal Deputy Assistant Attorney General, U.S. Attorney Melinda L. Haag for the Northern District of California, 

Matthew M. Collette of the DOJ’s Civil Appellate Division, and Robert K. Loesche and Sigmund Adams, of the 

Administrative Office of United States Courts.  

Ninth Circuit Lacks Appellate  

Jurisdiction to Review Reporters’  

Request for PACER Fee Exemption 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://cdn.ca9.uscourts.gov/datastore/opinions/2013/08/29/12-16373.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 33 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 California has increased the criminal penalties for 

harassment directed toward the children of celebrities or 

other children harassed because of their parents’ or 

guardians’ line of work. The new statute increases the crime 

of general harassment as well as sets up a derivative civil 

cause of action. 

 Senate Bill 606, which was signed into law in late 

September, now makes intentional harassment a crime that 

can be punished by imprisonment in county jail for up to a 

year, with a fine of up to $10,000, or a combination of 

imprisonment and a fine. Previously, the intentional 

harassment of children on the basis of their parents’ or 

guardians’ employment was punishable by only six months 

in jail or a fine of $1,000 or less. 

 

 According to the statutory definition, 

harassment: 

 

“means knowing and willful conduct 

directed at a specific child or ward that 

seriously alarms, annoys, torments, or 

terrorizes the child or ward, and that 

serves no legitimate purpose, 

including, but not limited to, that 

conduct occurring during the course of 

any actual or attempted recording of 

the child’s or ward’s image or voice, or 

both, without the express consent of the parent or 

legal guardian of the child or ward, by following 

the child’s or ward’s activities or by lying in wait. 

The conduct must be such as would cause a 

reasonable child to suffer substantial emotional 

distress, and actually cause the victim to suffer 

substantial emotional distress.” 

 

 The definition of harassment was expanded to “include 

conduct occurring during the course of actual or attempted 

recording of the child’s image or voice without express 

consent of the child’s parent or legal guardian, by following 

the child’s activities or by lying in wait,” according to the 

bill’s analysis. 

 A second violation of the law would now be punishable 

by a fine up to $20,000 and county-jail imprisonment of at 

least five days but not more than one year. A third violation 

of the law would be punishable by a fine up to $30,000 and 

county-jail imprisonment of at least 30 days but not more 

than one year. 

 Opponents of the bill included the California 

Broadcasters Association, the California Newspaper 

Publishers Association, and the National Press Photographers 

Association.  Mickey H. Osterreicher, the NPPA’s general 

counsel, wrote in a letter that the definitions are vague and 

“susceptible to subjective interpretation.” The law also 

burdens substantially more speech than is necessary to 

advance a governmental interest. 

 “We believe the increased penalties and 

liabilities related to such actions improperly 

abridges First Amendment protected activity 

occurring in traditional public forums and 

other places where a person normally has no 

reasonable expectation of privacy,” 

Osterreicher wrote. 

 The CNPA joined in the NPPA’s First 

Amendment concerns raised by NPPA and 

also argued that the bill would “sanction 

nuisance lawsuits by disgruntled subjects of 

news photographs,” according a bill 

analysis. 

 Supporters of the bill included the California Medical 

Association, the California National Organization for 

Women, Crime Victims United, the California Psychological 

Association, the Screen Actors Guild, American Federation 

of Television and Radio Artists, and five law enforcement 

groups. 

 Two celebrities, actresses Jennifer Garner and Halle 

Berry, testified in favor of the legislation in August. 

 Garner described having “a gang of shouting, arguing, 

law-breaking photographers who camp out everywhere we 

are, all day, every day.” A mentally ill stalker, who Garner 

said threatened to cut her baby out of her belly, was arrested 

waiting among a throng of paparazzi gathered at Garner’s 

(Continued on page 34) 

New California Law Criminalizes  

Photography of Celebrities’ Children 

California has increased 

the criminal penalties for 

harassment directed 

toward the children of 

celebrities or other 

children harassed 

because of their parents’ 

or guardians’ line of work.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 34 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

older daughter’s playschool. Another family’s three-year-old 

was knocked over in another incident at the playschool, 

Garner also testified. 

 “We’re not just whiny celebrities,” Berry testified. 

“We’re moms who are just trying to protect our children. It’s 

not about me. Take my picture. I get it. But these little 

innocent children … they’re not actors. They didn’t ask to be 

thrown into this game.” 

 The law also allows for celebrity parents to bring civil 

lawsuits on the basis of alleged violations of the harassment 

law. Remedies under the new statute are: actual damages, 

punitive damages, reasonable attorney fees, costs, 

disgorgement of any compensation derived from the 

dissemination of a celebrity’s child’s image or voice, and 

injunctive relief. 

 However, the law immunizes the transmission, 

publication or broadcast of a child’s image or voice.  The 

bill’s analysis said that the prior statute was adopted to 

protect children of health care employees who work at 

abortion clinics, and the new law would also protect the 

children of law enforcement officials. 

(Continued from page 33) 

MLRC November Events 
 

November 13, 2013 

 

MLRC Annual Meeting 

Grand Hyatt, New York, NY 
RSVP: khirce@medialaw.org 

 

MLRC Forum 

Red, Hot and Crowded: Ad Networks, Exchanges and the Media Business 

Grand Hyatt, New York, NY 
RSVP: forum@medialaw.org 

 

MLRC Annual Dinner 

A Conversation With Aaron Sorkin  

Grand Hyatt, New York, NY 
Download Invitation 

 

November 14, 2013 

 

Planning Meeting for the 2014 MLRC/NAA/NAB Media Law Conference 

Dentons, New York City 
RSVP: medialawconference@medialaw.org 

 

Defense Counsel Section Annual Meeting & Lunch 

Proskauer Rose, New York, NY 
Download Invitation 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/stories/Events/Annual_Dinner/2013/Dinner_2013_RSVP_form.pdf
http://www.medialaw.org/images/stories/Events/DCS_Lunch/2013/2013_DCS_Lunch_Invitation.pdf
http://www.medialaw.org/component/k2/item/1859
http://www.medialaw.org/component/content/article/11/17-mlrc-annual-dinner
http://www.medialaw.org/component/content/article/12/234-planning-meeting-for-the-2014-media-law-conferece
http://www.medialaw.org/component/content/article/12/181-mlrc-defense-counsel-section-2011-annual-meeting


MLRC MediaLawLetter Page 35 October 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 Describing it as a “bitter pill to swallow,” a federal judge 

granted a new trial to five former New Orleans police officers 

convicted of murder and civil rights violations in the 

aftermath of Hurricane Katrina. United States v. Bowen, 2013 

U.S. Dist. LEXIS 134434 (E.D. La. Sept. 17, 2013) 

(Engelhardt, J.). 

 In what the judge called a “bizarre and appalling turn of 

events,” federal prosecutors in New Orleans and Washington, 

D.C., were found to have posted dozens of pseudonymous 

messages on the Times Picayune website during pretrial and 

trial proceedings.  The messages repeatedly asserted that 

defendants were guilty and that the New Orleans police 

department was corrupt. The court also found that prosecutors 

leaked confidential case information to the newspaper and 

Associated Press. The comments and leaks not only violated 

professional conduct rules but created a “poisonous 

atmosphere” that prejudiced defendants’ fair trial rights. 

 

Background 

 

  The defendants, five former New Orleans police officers, 

were involved in the notorious Danizger Bridge shootings in 

the days after Hurricane Katrina struck the city. They were 

convicted in 2011 of shooting and killing two unarmed men 

trying to cross the bridge and then trying to cover up those 

murders. 

  The defendants moved for a new trial arguing that 1) 

online postings by the prosecution inflamed public opinion 

against the defendants and prejudiced their rights to a fair 

trial; and 2) that leaks to the Times-Picayune and the 

Associated Press improperly disclosed “the government’s 

theories regarding the defendants’ alleged guilt, the status of 

plea negotiations, and the upcoming guilty plea” of a 

cooperating witness in violation of the professional rules for 

federal prosecutors. 

 A special investigation into alleged prosecutorial 

misconduct revealed that federal prosecutors in New Orleans 

and at the Justice Department in Washington had been 

posting dozens of messages about the case on Nola.com, the 

website of the Times-Picayune newspaper.  Many of the 

postings are detailed in the courts 129 page opinion.  Among 

the many, Assistant U.S. Attorney Sal Perricone in New 

Orleans, himself a former New Orleans police officer, 

frequently accused the New Orleans police department of 

corruption, commented on trial testimony, and asserted that 

defendants were guilty. 

 The government argued, among other things, that no 

actual prejudice occurred because the comments were 

pseudonymous and there was no evidence the comments were 

read or influenced anyone on the jury. The court, however, 

found that under the circumstances actual prejudice on the 

jury need not be shown because of the extensive and 

deliberate misconduct.  But the court went on to find that 

actual prejudice was in fact established where seven of twelve 

jurors were readers of Nola.com.  The judge said it was 

difficult to conceive that the defendants’ constitutional right 

to a fair trial with an impartial jury could withstand the 

“ferocity” of the multiple online comments made by 

prosecutors. Prosecutors have appealed the ruling to the Fifth 

Circuit. 

 

Press Issues  

 

 In dicta, the judge wrote that the news organizations 

should have been pressed to disclose the identities of 

commenters and sources of the leaks.  Citing to the recent 

Fourth Circuit decision in the James Risen reporters privilege 

case, U.S. v. Sterling, the judge suggested that any assertion 

of journalistic privilege would have been inapplicable. Earlier 

in the proceedings, the Department of Justice decided not to 

pursue a subpoena it issued to Nola.com seeking the identity 

of online commenters. 

 More recently, the Times-Picayune and Associated Press 

filed motions to intervene in the case to obtain access to 

certain sealed and undocketed filing.  The judge found the 

access request “ironic” in light of news organizations’ 

decision to keep information “hidden” from the public.  

Moreover, the judge suggested that by withholding 

information about commenters and leakers, the news 

organizations supported by implication the criminal 

defendants’ prosecutorial misconduct claims. 

  

Prosecutors’ Online Posts and Leaks  

Grounds for New Trial in Murder Case 
Use of Social Media and Leaks Prejudiced Fair Trial Rights  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://media.nola.com/crime_impact/other/judge%20filing%20re%20bowen%20et%20al.pdf
http://www.ca4.uscourts.gov/opinions/Published/115028.p.pdf



