
MEDIALAWLETTER 

520 Eighth Avenue, North Tower, 20th Floor, New York, New York 10018 (212) 337-0200  

Reporting Developments Through September 25, 2013 

MLRC  

 

     MLRC London Conference Explores International Media Law Developments................................................04 

     Delegates from Around the World Discuss Media Law and Policy Developments 

 

LIBEL & PRIVACY 

 

5th Cir.   Appeals Court Applies SPEECH Act and Refuses to Enforce Canadian Defamation Judgment....................09 

     First Appellate Court Ruling under New Law on Enforcement of Foreign Defamation Judgments  

     Trout Point Lodge, Limited v. Handshoe 

 

6th Cir.   Sixth Circuit Rules That Tripadvisor’s Ranking of “Dirtiest Hotels” Is Protected Opinion............................11 

     Subjective Ranking Does Not Give Rise to Defamation Claim 

     Seaton v. Tripadvisor LLC 

 

Cal. App.   Libel and Related Claims Against Better Business Bureau Survive Anti-SLAPP Motion................................14 

     "F" Grade and Explanation Found to Be Actionable 

     Budget Van Lines v. Better Business Bureau of Southland 

 

2d Cir.   Court Affirms Judgment for Yale in Libel and Negligence Case Over Bogus Ph.D. Claim.............................15 

     Heightened Protection Applies to Negligence Claims Over Public-Interest Speech 

     Dongguk Univ. v. Yale Univ. 

 

2d Cir.   Court Affirms Dismissal of Executive’s Defamation Action Against Slate, Eliot Spitzer.................................17 

     Summary Order Cites “Numerous Linguistic and Logical Flaws” with Plaintiff’s Argument 

     Gilman v. Spitzer 

 

Ill. Cir.   Summary Judgment for Chicago Tribune in Mistaken Identity Defamation Case...........................................19 

     No Evidence That Newspaper Acted With Actual Malice 

     Edward Arnett "Eddie" Johnson  v. Chicago Tribune Company, et al. 

 

Pa. C.C.P.  CBS Prevails In Philadelphia Defamation Case....................................................................................................20 

     News Report Did Not Accuse Plaintiff of Involvment in Crime 

     Gordon v. CBS Broadcasting Inc. 

 

D. Conn.   Plaintiff’s Criminal Record Not “Erased” for Purposes of Libel and Privacy Claims......................................23 

     Plaintiff Claimed News Reports about Record Were No Longer True 

     Martin v. Hearst 

 

PRIOR RESTRAINT 

 

Fla. Dist.   Florida Court Vacates Prior Restraints..................................................................................................................25 

     Unredacted Confession Mistakenly Released to Media 

     Florida v. Tadros 

 

INTELLECTUAL PROPERTY 

 

D.D.C.   Court Enjoins Internet Streaming Service.............................................................................................................27 

     DC Becomes Second Court To Reject Technology-Based Exception To The Copyright Act 

     Fox Television Stations, Inc. et al. v. FilmOn X LLC  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 2 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 

W.D. Wisc.  Wisconsin Federal Judge Finds Satirical T-Shirt of Mayor Is Fair Use.............................................................30 

     Use of Photo Was Transformative 

     Kienitz v. Sconnie Nation 

 

W.D. Tex.  Aliens and Cowpokes Invade a Texas Federal Court............................................................................................32 

     Hollywood Movie Did Not Infringe Self-Published Comic 

     Busti v. Platinum Studios   

 

ENTERTAINMENT 

 

La. Dist.   Louisiana Court Relies on Forum Selection Clause to Dismiss Claims against Reality TV Producers...........35 

     Plaintiff Challenged Validity of Release 

     Draughn v. Thacker, et al. 

 

COMMERCIAL SPEECH 

 

4th Cir.   Fourth Circuit Rejects Alcohol Advertising Ban in College Newspapers...........................................................37 

     Ban on Alcohol Ads Not Tailored to State Interest  

     Educational Media Co. v. Insley  

 

EMPLOYMENT 

 

4th Cir.   Fourth Circuit Gives First Amendment Protection to a Facebook ‘Like’..........................................................38 

     Facebook Like is Both Pure Speech and Symbolic Speech 

     Bland v. Roberts 

MLRC DEFENSE COUNSEL SECTION ANNUAL MEETING  

Thursday, November 14, 2013 
Lunch will be served 12:00 to 2:00 P.M. 

Meeting will begin promptly at 12:30 P.M. 
 

Proskauer Rose 
Eleven Times Square - Conference Room 2700 

Google Map 
 

Price per person: $35 
 

We are required to submit a list of attendees prior to the event for  
security purposes so please send in your reservation as soon as possible! 

 
Click to Download Registration Form or visit www.medialaw.org 

 
RSVP by November 4, 2013 

 
Reservations are not refundable for cancellations received after Friday, November 8, 2013. 

For further information contact Debra Danis Seiden at dseiden@medialaw.org. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

https://maps.google.com/maps?q=proskauer+rose&daddr=11+Times+Square,+New+York,+NY+10036-8299&hl=en&sll=40.755515,-73.979402&sspn=0.020968,0.052314&gl=us&view=map&geocode=CeVOoZNDQPNdFXPlbQIdhACX-yEZ-a7QIehevg&z=16
http://www.medialaw.org/images/stories/Events/DCS_Lunch/2013/2013_DCS_Lunch_Invitation.pdf
mailto:dseiden@medialaw.org?subject=DCS%20Annual%20Meeting


MLRC 50-State Surveys No Longer Distributed by OUP 

Place or Confirm Your Order With MLRC Now 
 

MLRC members can purchase our books at a discounted price of $175 per copy plus a $15 shipping 

and handling fee when each title ships.  (This is a $50 discount on the list price).  Orders in New 

York State are subject to sales tax. 

All books must be prepaid and are not returnable. 

To order, complete the form below and email, fax or mail it to MLRC using our contact information 

at the bottom of this message.   If you have any questions, or if you prefer to place your order over 

the phone, you may call Debra Danis Seiden at 212-337-0200, ext. 204, between the hours of 8:30 

AM and 3:30 PM Eastern time. 

Payment must be made by check payable to MLRC at this time.  We anticipate taking credit card 

payments on our website in the near future and will inform you as soon as that is available. 

To create a standing order and receive your books automatically each year, check the standing order box.   

____ copy(ies) of Media Libel Law.            Make this a standing order.  

 The 2013-14 edition ships November 2013.   

____ copy(ies) of Employment Libel & Privacy Law.  Make this a standing order. 

   The 2014 edition ships January 2014. 

____ copy(ies) of Media Privacy & Related Law.     Make this a standing order. 

   The 2014-15 edition ships July 2014. 

Please enter the complete correct address below. If books must be shipped to more than one location please 

complete a separate form for each of those locations. 

 

Contact Name: _________________________________ Title: ___________________________ 

Company: _____________________________________________________________________ 

Phone: ________________ Fax: ________________ Email: _____________________________ 

Address 1: _____________________________________________________________________ 

Address 2: _____________________________________________________________________ 

City: ____________________________ State: ______  Zip: _____________ Country: _________ 

 

Media Law Resource Center, Inc., 266 West 37th Street, 20th Floor, New York, NY  10018 

Phone:  212-337-0200     Fax:  212-337-9893   MLRC_50-State_Surveys@medialaw.org 

mailto:MLRC_50-State_Surveys@medialaw.org


MLRC MediaLawLetter Page 4 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 Over 220 delegates from around the world attended MLRC’s London Conference on September 23-

24, 2013 at Stationers’ Hall. This was MLRC’s eighth and largest conference in London, including new 

participants from India, South Korea, Italy, Portugal and Spain.  

 The Conference opened with Lord Guy Black, executive director of The Telegraph, and Chris 

Blackhurst, editorial director of the Independent and Evening Standard, discussing proposed new press 

regulations in the UK following the Leveson Inquiry and Report. 

 The first day of the conference included sessions on Newsgathering Challenges: The Fate of 

Investigative Journalism which explored, among other things, pressures on investigative journalists and 

sources. “Where Publishers Fear to Tread” focused on practical concerns about publishing in Italy, 

Ireland and South East Asia. And Data Protection: Everything You Need to Know But Where Afraid to 

Ask, included Q&A with German MEP Jan Philipp Abrecht on the latest developments in the EU data 

protection overhaul, together with expert input from James Leaton Gray of the BBC.   Delegates also 

heard from Andrew Caldecott QC, who delivered an after lunch talk on Leveson and the Defamation Act.  

 The second day included sessions on Defamation Law: Reform and Global Challenges, focusing on 

key features of the new Defamation Act with comparisons to other jurisdictions.  In Privacy Law 

Developments: The Press Under a Microscope, delegates discussed the challenges of determining 

public interest under privacy laws. In Media IP Law Developments: Modernizing the Law for the Digital 

Age, delegates discussed aggregation issues, as well as legislative efforts to modernize copyright laws.  

 The conference concluded with a panel session on Contempt of Court in the Age of the Internet 

featuring Mr. Justice Tugendhat, High Court of England & Wales, Justice Chris Maxwell, President 

Victorian Court of Appeal, and Keir Starmer QC, Director of Public Prosecutions.  

 On Wednesday morning September 25, approximately 50 in-house lawyers met for breakfast at the  

Telegraph newspaper for a discussion of in-house practice and management issues.  

MLRC London Conference Explores  
International Media Law Developments 

Delegates convened at Stationers’ Hall near Saint Paul’s Cathedral, London 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 5 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Andrew Caldecott QC addressing delegates Panel: Where Publishers Fear to Tread, left to right: 
H.R. Dipendra, Oreste Pollicino, and Michael Kealey 

James Leaton Gray, BBC, left, and Jan Philipp Albrecht MEP discussing data protection issues 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 6 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Group discusssion at the London Conference 

Panel: Contempt of Court in the Age of the Internet, left to right: Mr. Justice Tugendhat, Justice Chris Maxwell, 
Keir Starmer QC, Director of Public Prosecutions 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 7 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

MLRC Gratefully Acknowledges  

Our London Conference Facilitators and Planners  
 

Charles “Chip” Babcock, Jackson Walker LLP 

Oliver Bray, RPC 

Michael Cameron, News Australia 

Adam Cannon, Telegraph Media Group 

Jason Conti, Dow Jones 

Julie Ford, George Brothers Kincaid & Horton LLP 

Gail Gove, Reuters 

Nick Graham, Dentons 

Laura Handman, Davis Wright Tremaine LLP 

Harvey Kass, HowardKennedyFsi 

David Korzenik, Miller Korzenik & Sommers LLP 

Gavin Millar QC, Doughty Street Chambers 

Zoe Norden, Guardian News & Media  

Marcus Partington, Trinity Mirror Group PLC 

Gill Phillips, Guardian News & Media 

Lesley Power, SBS (Australia) 

Mark Sableman, Thompson Coburn LLP 

Lee Williams, CNN 

 

Planning Committee 

 

Dave Heller, MLRC 

Sandra S. Baron, MLRC 

Robert Balin, Davis Wright Tremaine LLP 

Adam Cannon, Telegraph Media Group 

James Chadwick, Sheppard Mullin LLP 

Julie Ford, George Brothers Kincaid & Horton LLP 

David Hooper, RPC 

Denise Leary, NPR 

Gill Phillips, Guardian News & Media 

Niri Shan, Taylor Wessing 

Mark Stephens, HowardKennedyFsi 

Kurt Wimmer, Covington & Burling 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 8 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Leopold  
Petrich & Smith 

MLRC Gratefully Acknowledges Our London Conference Sponsors 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 9 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Dan Zimmerman and Mary Ellen Roy  

 The United States Fifth Circuit Court of Appeals recently 

issued the first appellate opinion construing the SPEECH Act, 

Trout Point Lodge, Limited v. Handshoe, 2013 WL 47766530 

(5th Cir.  Sept. 5, 2013) (Reavley, Elrod, Graves, JJ.).  In a 

strong victory for free speech, the Court refused to enforce a 

default judgment on a defamation claim that the Supreme 

Court of Nova Scotia issued in a case arising, oddly, out of 

political scandals in a New Orleans suburb. 

 

The SPEECH Act 

 

 Congress in 2010 enacted the “Securing the Protection of 

our Enduring and Established Constitutional Heritage 

Act” (the SPEECH Act), 28 U.S.C. § 4101-

4104, “in response to the apparent rise in 

‘libel tourism,’ a form of international 

forum-shopping” in which a plaintiff files a 

defamation claim in a foreign jurisdiction 

that has more plaintiff-favorable 

substantive law than does the United 

States.  

 Congressional findings in support of 

the SPEECH Act included that people were 

“obstructing the free expression rights of 

United States authors and publishers, and 

in turn chilling the first amendment . . . ., 

by seeking out foreign jurisdictions that do 

not provide the full extent of free-speech 

protections to authors and publishers that 

are available in the United States, and suing a United States 

author or publisher in that foreign jurisdiction.”    

 Under the SPEECH Act, “a party may enforce a foreign 

defamation judgment in a domestic court if either (A) the law 

of the foreign forum, as applied in the foreign proceeding, 

provides free-speech protection that is coextensive with 

relevant domestic law, or (B) the facts, as proven in the 

foreign proceeding, are sufficient to establish a defamation 

claim under domestic law.” 

 

 

Case Background 

 

 Mr. Handshoe is a blogger who operates the website 

“Slabbed.org.”  He writes with an expressive and sarcastic 

style the district court stated “can be characterized as 

derogatory, mean spirited, sexist, and homophobic.”  He 

often blogs about politics and politicians in Louisiana and 

southern Mississippi. 

 In early 2010 Mr. Handshoe, like much of the news media 

in the New Orleans area, turned his attention to Aaron 

Broussard.  Mr. Broussard was a long-time elected official in 

Jefferson Parish, the suburban parish to the west of New 

Orleans.  Starting in 1973, Broussard had served as mayor of 

Kenner (a City in Jefferson Parish), on the Jefferson Parish 

Council and as Jefferson Parish President. 

 On January 8, 2010, several members 

of Broussard’s staff were set to appear 

before a federal grand jury that had begun 

i n v e s t i g a t i n g  t h e  B r o u s s a r d 

administration’s dealings with Parish 

contractors.  That morning, Broussard 

resigned.  In December of 2011 Broussard 

was indicted on 27 counts and on 

September 25, 2012 he pleaded guilty to 

two corruption charges.  

 In the run-up to Broussard’s 

resignation, Mr. Handshoe blogged about 

an apparent link between Broussard and 

Trout Point Lodge, a “Boutique Hotel and 

Canadian Wilderness Resort” in Nova 

Scotia.  Trout Point Lodge is owned by three New 

Orleanians, Vaughn Perret, Charles Leary and Danny Abel, a 

Jefferson Parish attorney.  Perret and Leary run Trout Point 

Lodge.  Broussard owned property in Nova Scotia on Trout 

Point Road, very close to Trout Point Lodge.    

 Trout Point Lodge, Perret and Leary filed suit in the 

Supreme Court of Nova Scotia on September 1, 2011, 

alleging defamation and related claims. Their First Amended 

Statement of Claim (“Claim”) alleged that Handshoe’s 

bloggings on Slabbed.org “were directly defamatory and 

(Continued on page 10) 

Fifth Circuit Applies SPEECH Act and Refuses to 

Enforce Canadian Defamation Judgment 

The decision, while 

perhaps not unexpected 

in light of the SPEECH 

Act, is important as the 

first appellate court 

ruling against the 

enforcement of 

defamation judgments 

issued by foreign courts 

that follow English 

defamation law.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.ca5.uscourts.gov/opinions/pub/13/13-60002-CV0.wpd.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 10 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

were also defamatory by both true and false innuendo.”  The 

Claim asserted several primary sources of reputational harm, 

including: (1) content linking Trout Point with the “Jefferson 

Parish Political Corruption Scandal”; (2) the “imputation” 

that the “Trout Point Lodge business is actively failing, near 

bankruptcy, having once relied on the good graces of Aaron 

Broussard”; and (3) the “unabashed anti-gay, anti-

homosexual rhetoric and rants of the defendant.”  Trout Point 

generally alleged that Handshoe’s publications were false and 

malicious but did not make any specific statements refuting 

the truth of Handshoe’s blog posts.   

 Handshoe did not appear in the Nova Scotia action, and 

the Nova Scotia Supreme Court entered a default judgment 

against him.  The Nova Scotia Court held a hearing to assess 

damages, at which Perret and Leary testified to Handshoe's 

allegedly defamatory statements and the damage allegedly 

inflicted on Trout Point Lodge and Perret and Leary 

individually. The Nova Scotia Court awarded Trout Point 

Lodge $75,000 in general damages and Leary and Perret each 

$100,000 in general damages, $50,000 in aggravated 

damages and $25,000 in punitive damages. 

 Trout Point enrolled the Nova Scotia Court’s Judgment in 

the Circuit Court of Hancock County, Mississippi.  Handshoe 

removed the action to the United States District Court for the 

Southern District of Mississippi pursuant to the SPEECH Act.  

With the facts not in dispute, the parties filed cross-motions 

for summary judgment.  The district court entered summary 

judgment in Handshoe's favor, finding that Trout Point failed 

to meet its burden under the SPEECH Act to show that 

“Handshoe was afforded at least as much protection for 

freedom of speech in [the Nova Scotia] action as he would 

have in a domestic proceeding or, alternatively, that 

Handshoe would have been found liable for defamation by a 

domestic court.”  Trout Point appealed. 

 

Fifth Circuit Decision 

 

 The Fifth Circuit affirmed.  The Court easily disposed of 

the claim under the first prong of the SPEECH Act.  In 

Canada, as in the United Kingdom, “truth is a defense that a 

defamation defendant may raise and, if so, must prove.”  In 

Mississippi, of course, falsity is an element of the claim of 

defamation, as a matter of constitutional law.  Thus, the Nova 

Scotia court did not provide Handshoe with “at least as much 

protection for freedom of speech” as a Mississippi court 

would have.  

 Under the second SPEECH Act prong -- whether a 

Mississippi court could have found Handshoe liable under the 

facts as presented in the Nova Scotia court -- the Court found 

that a Mississippi court could not have granted a default 

judgment on the Claim.  The plaintiffs failed to establish 

“falsity” because: (i) the Claim failed to “clearly and 

specifically allege that each of the relevant statements is 

false”; (ii) many of the statements complained about were 

unverifiable opinion -- particularly the homophobic name-

calling, that the Court described as “offensive . . . [but] 

generally not actionable”; and (iii) certain allegations in the 

Claim were “legal conclusions, as opposed to well-pleaded 

facts,” because “Trout Point's allegations of falsity are 

unaccompanied by any facts that contradict or otherwise 

undermine the allegedly defamatory statements.”  

 The Court also briefly considered and rejected an 

alternative ground for “falsity” -- the Nova Scotia Court’s 

“purported factual findings that Handshoe's statements were 

false and malicious.”  The Court held that these findings were 

irrelevant because the issue is whether a Mississippi court 

could have found falsity, not whether the Nova Scotia Court 

did.   But even if relevant, the Court rejected the Nova Scotia 

Court’s ruling because it did “not contain specific findings of 

fact with respect to the falsity of Handshoe’s statements.”   

 Finally, though declining to rule on the point, the Court 

stated that Handshoe “makes a strong argument” that the 

Nova Scotia judgment also was unenforceable because of the 

requirement of the SPEECH Act that a domestic court may 

not “recognize or enforce a foreign judgment for defamation 

unless the domestic court determines that the exercise of 

personal jurisdiction by the foreign court comported with the 

due process requirements that are imposed on domestic courts 

by the Constitution of the United States.”  

 The decision, while perhaps not unexpected in light of the 

SPEECH Act, is important as the first appellate court ruling 

against the enforcement of defamation judgments issued by 

foreign courts that follow English defamation law. 

 Mary Elen Roy is a partner and Dan Zimmerman a staff 

attorney at Phelps Dunbar in New Orleans.  Mr. Handshoe is 

represented by Jack Truitt of the Truitt Law Firm, Covington, 

LA, and G. Gerald Cruthird, Picayune, MS.  Trout Point 

Lodge, Mr. Leary and Mr. Perret are represented by Henry 

Laird, Jr., of Jones Walker LLP, Gulfport, MS.  Aaron 

Broussard is serving a 46-month sentence in federal prison. 

(Continued from page 9) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 11 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Jim Rosenfeld and Sam Bayard 

 In a helpful decision for online publishers of rankings and 

ratings, the Sixth Circuit Court of Appeals held that a travel 

website’s annual top-ten list of the dirtiest hotels in the 

United States, based on data compiled from its users’ 

reviews, was subjective opinion that did not give rise to a 

defamation claim. Seaton v. Tripadvisor, No. 12-6122 (6th 

Cir. Aug. 28, 2013) (Moore, Clay, White, JJ.). 

 

Background 

 

 TripAdvisor LLC operates a popular travel research 

website where users can post reviews and exchange 

information about hotels, 

resorts, restaurants and 

other businesses of interest 

t o  t r a v e l e r s .  T h e 

TripAdvisor website also 

publishes surveys, lists, 

and reports regarding 

travel-related businesses.  

One such list was the 

“Dirtiest Hotels” list, 

w h i c h  T r i p A d v i s o r 

p u b l i s h e d  a n n u a l l y 

between 2006 and 2011.  

Plaintiff Kenneth M. 

Seaton’s Grand Resort 

Hotel and Convention Center (“Grand Resort”) in Pigeon 

Forge, Tennessee captured the number one spot on the 2011 

list.  On the website, the “2011 Dirtiest Hotels” feature listed 

the ten “dirtiest hotels,” providing each establishment’s name 

and location, a quote from a user review, a user-provided 

photograph, and the percentage of reviewers who “do not 

recommend this hotel.”  It also included a link to each hotel’s 

listing page on TripAdvisor, where website visitors could see 

all its individual reviews and the numerical ratings that users 

submitted concerning “Cleanliness,” “Service,” “Value,” 

“Sleep Quality,” “Rooms,” and “Location.” 

 For the Grand Resort Hotel and Convention Center, the 

user quote stated that “There was dirt at least ½” thick in the 

bathtub which was filled with lots of dark hair,” and the 

photograph showed a ripped bedspread.  The user quotes for 

the other nine hotels on the list was equally harsh (e.g., “Hold 

your nose for the garbage smell” and “Camp out on the beach 

instead”).  Text at the top of the page explained that the 

information displayed in the list was “as reported by travelers 

on TripAdvisor.”  TripAdvisor also issued a “2011 Dirtiest 

Hotels” press release with similar information, which 

featured additional language such as “TripAdvisor lifts the 

lid on America’s Dirtiest Hotels” and “Top 10 U.S. Grime-

Scenes Revealed, According to Traveler Cleanliness 

Ratings.” 

 In October 2011, 

Seaton sued TripAdvisor 

for libel in Tennessee state 

court, claiming that the 

“2011 Dirtiest Hotel” list 

w a s  b a s e d  o n 

“unsubstantiated rumors 

and grossly distorted 

ratings and misleading 

statements.”  TripAdvisor 

removed the case to the 

United States District 

Court for the Eastern 

District of Tennessee and 

moved to dismiss under Rule 12(b)(6), arguing that the list 

was constitutionally protected opinion rather than a statement 

of objectively verifiable fact.  Seaton opposed the motion and 

also moved to amend the complaint to add claims for false 

light, tortious interference with prospective business 

relationships, and trade libel/injurious falsehood. 

 

The District Court’s Decision 

 

 On August 22, 2012, Judge Thomas W. Phillips of the 

United States District Court for the Eastern District of 

(Continued on page 12) 

Sixth Circuit Rules That Tripadvisor’s Ranking 

of “Dirtiest Hotels” Is Protected Opinion 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://scholar.google.com/scholar_case?case=10322825893889307619&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr
http://www.tripadvisor.com/PressCenter-i4557-c1-Press_Releases.html


MLRC MediaLawLetter Page 12 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Tennessee issued an opinion granting TripAdvisor’s motion 

to dismiss and denying Seaton’s motion to amend. 

 Recognizing that the federal and Tennessee Constitutions 

protect “statements of pure opinion, hyperbole or rhetorical 

exaggeration,” the District Court focused on whether the 

statements about Grand Resort in the “Dirtiest Hotel” feature 

implied any assertions of objective fact, so as to be 

actionable under Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 

1, 18-20 (1990).  It found that “neither the fact that 

Defendant numbers its opinions one through ten, nor that it 

supports its opinions with data, converts its opinions to 

objective statements of fact.  Any reasonable person can 

distinguish opinions based on reasons from 

facts based on reasons….”  It accordingly 

found the “Dirtiest Hotels” list to be 

“unverifiable rhetorical hyperbole.” 

 Judge Phillips observed that lists and 

numerical rankings like TripAdvisor’s are 

“omnipresent,” and reasonable readers 

understand them to convey subjective 

opinion: 

 

From law schools to restaurants, from 

judges to hospitals, everything is 

ranked, graded, ordered and critiqued.  

Undoubtedly, some will accept the array 

of “Best” and “Worst” rankings as 

impenetrable maxims.  Certainly, some 

attempt to obfuscate the distinction 

between fact and opinion as part of the 

course of their business.  For those that 

read “eat here,” sleep there” or “go to 

this law school” and are unable to distinguish 

measured analysis of objective facts from 

sensational “carnival barking,” compliance will be 

both steadfast and assured.  Nevertheless, the 

standard, fortunately, is what a “reasonable 

person” would believe.  A reasonable person 

would not confuse a ranking system, which uses 

consumer reviews as its litmus, for an objective 

assertion of fact; the reasonable person, in other 

words, knows the difference between a statement 

that is “inherently subjective” and one that is 

“objectively verifiable.” 

 

 The District Court therefore dismissed the libel claim and 

also denied Seaton’s motion to amend the complaint as futile. 

 

The Sixth Circuit Affirms 

 

 On August 28, 2013, the Sixth Circuit affirmed the 

District Court’s decision in all respects.  Judge Karen Nelson 

Moore, writing for a unanimous panel, concluded that the 

“Dirtiest Hotels” list had not stated, as an assertion of fact, 

that Grand Resort was the dirtiest hotel in the United States.  

The Court focused both on TripAdvisor’s specific use of the 

term “dirtiest” and on the “general tenor” of the list and 

website. 

 First, TripAdvisor’s use of the word 

“dirtiest” was rhetorical hyperbole.  The 

Court explained that “’[d]irtiest’ is a loose, 

hyperbolic term because it is the superlative 

of an adjective that conveys an inherently 

subjective concept.”  Readers would 

understand, the Court explained, that the 

term’s use was an exaggeration, rather than 

taking it literally. 

 Second, the Court found that the 

“general tenor” of the “Dirtiest Hotels” list 

reinforced the impression that the rankings 

were based on the subjective views of 

TripAdvisor users, not a scientific study that 

produced objective rankings.  Readers 

would reasonably interpret the photographs 

and user quote accompanying the ranking of 

Grand Resort as “entertaining examples of 

the specific experiences of two of 

TripAdvisor’s users.”   Likewise, the quotes regarding other 

hotels on the list were similarly “dramatic,” “entertaining,” 

and “hyperbolic,” such that “any reader would understand the 

list not to be communicating anything more than the 

experiences of individual users of TripAdvisor.” 

 TripAdvisor’s statements on its website that it provides 

the “World’s Most Trusted Travel Advice” and “share[s] the 

whole truth about hotels” did not alter the Court’s 

conclusion.  The panel found that these claims of 

trustworthiness related to the site’s “conveyance of its 

individual users’ personal opinions,” not objective facts.  

(Continued from page 11) 

(Continued on page 13) 

The Sixth Circuit’s 

decision in this case 

protects the efforts of 

consumer-oriented 

websites like 

TripAdvisor to gather, 

synthesize and 

organize the 

individual views and 

feedback of a 

multitude of reviewers 

in a form that, while 

subjective, is 

tremendously useful 

to users . 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 13 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Finally, like the District Court, the Circuit Court noted the 

ubiquity of top-ten lists and the like on the Internet, finding 

that reasonable observers interpreted such features as 

opinion, not provable fact. 

 The Circuit Court also disposed of plaintiff’s argument 

that TripAdvisor had employed “flawed methodology.”  To 

the extent these arguments had been pled below, they were 

simply irrelevant given that the end-product of the challenged 

methodology was subjective opinion rather than verifiable 

fact.  The Court reaffirmed its holding in a prior case, 

Compuware Corp. v. Moody’s Invs. Servs., Inc., 499 F.3d 

520, 529 (6th Cir. 2007), that “the subjective weighing of 

factors cannot be proven false and therefore cannot be the 

basis of a defamation claim.” 

 The Sixth Circuit also rejected plaintiff’s other claims, 

both as pleaded and as set forth in its proposed Amended 

Complaint.  It held that Seaton could not prevail on a false 

light claim because such a claim could only be asserted by an 

individual, and the “Dirtiest Hotels” list had identified Seaton 

personally.  It affirmed the dismissal of Seaton’s trade libel/

injurious falsehood claim because, like defamation, the claim 

could not be founded on subjective opinion.  Finally, it 

similarly affirmed as to plaintiff’s tortious interference claim 

because plaintiff had relied on defamation as defendant’s 

allegedly “improper means” of interference. 

 

Takeaway 

 

 The Sixth Circuit’s decision in this case protects the 

efforts of consumer-oriented websites like TripAdvisor to 

gather, synthesize and organize the individual views and 

feedback of a multitude of reviewers in a form that, while 

subjective, is tremendously useful to users.  In short, it allows 

these sites to distill the wisdom of the crowd.  In particular, 

the case provides comfort to websites using star-rating and 

similar consumer-feedback systems to rank business, 

organizations, and individuals.  For years, there’s been a 

good argument that Section 230 protects this type of 

aggregation of user commentary.  See Levitt v. Yelp! Inc., 

2011 WL 5079526 (N.D. Cal. Oct. 26, 2011); Gentry v. 

eBay, 121 Cal. Rptr. 2d 703, 714 (Cal. Ct. App. 2002).  But 

the prospect remains that, in some situations, a website can 

lose Section 230 protection by crossing the line into creating 

its own content. 

 While the application of Section 230 is fact‑dependent, 

this decision suggests that websites that go beyond mere 

aggregation and publication of user-generated content are 

entitled to constitutional protection against libel claims, at 

least so long as the underlying data relates to a subjective 

judgment.  The decision may also be a boon to journalists 

and academic researchers who work with crowd-sourced 

data, or to anyone who wishes to go beyond simply 

publishing third-party content to drawing conclusions based 

on that content. 

 TripAdvisor LLC was represented in the District Court by 

Jim Rosenfeld and Sam Bayard of Davis Wright Tremaine in 

New York and Russell Headrick and Meghan Morgan of 

Baker, Donelson, Bearman, Caldwell & Berkowitz in 

Knoxville.  Laura Handman of Davis Wright Tremaine joined 

the defense team for, and argued, the Sixth Circuit appeal.  

Seaton was represented by John T. Milburn Rogers and Todd 

A. Shelton of the John Rogers Law Group and Sidney 

Gilreath of Gilreath & Associates.  

(Continued from page 12) 

MLRC ANNUAL DINNER 

A Conversation with Aaron Sorkin 

Wednesday, November 13, 2013 
Grand Hyatt, New York City 

Click to RSVP or visit medialaw.org 
Aaron Sorkin 
Screenwriter 
Playwright 

Chris Matthews 
Host of Hardball 
With Chris Matthews 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/stories/Events/Annual_Dinner/2013/Dinner_2013_RSVP_form.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 14 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

  The California Court of Appeals affirmed that a moving broker given an online “F” grade by a local Better Business 

Bureau demonstrated a probability of success on libel and related claims sufficient to survive an anti-SLAPP motion to 

strike. Budget Van Lines v. Better Business Bureau of Southland, No. B235338 (Cal. App. Aug. 20, 2013) (unpublished). 

 In an unpublished opinion, the California Court of Appeal, Second Appellate District, affirmed that Budget Van 

Lines’ could proceed with claims of trade libel, libel per se, and unfair competition over the grade and accompanying 

statements suggested that plaintiff was unlicensed and engaged in misleading advertising.   

 

Background 

 

 The BBB gave Budget Van Lines an “F” grade.  The website explained that an F grade could be given when:   

 

“We strongly question the company’s reliability for reasons such as that they have failed to respond to 

complaints, their advertising is grossly misleading, they are not in compliance with the law’s licensing or 

registration requirements, their complaints contain especially serious allegations, or the company’s industry is 

known for its fraudulent business practices.” 

 

 Budget alleged this explanation was false and defamatory. Among other things, plaintiff alleged it was a “moving 

broker” not a moving company and was in compliance with all relevant state regulations. The BBB argued that the 

explanation was a hypothetical explanation of how a company could earn an F grade and the statements were not 

specifically about Budget. The trial court denied a motion to strike.  

 

Probability of Success  

 

 Affirming denial of the anti-SLAPP motion, the court first found insufficient evidence that plaintiff was a public 

figure required to prove actual malice. Plaintiff’s extensive advertising did not make it a public figure, the court 

explained, because a “person in the business world advertising his wares does not necessarily become part of an existing 

public controversy.” 

 Moreover, the court rejected the argument that the statements about being unlicensed and engaging in misleading 

advertising were hypothetical. Instead, they were provably false statements of fact about plaintiff. This was particularly 

so because the “BBB holds itself out as an expert on the professionalism and trustworthiness of businesses.” 

 It was a closer question, the court said, whether Budget could demonstrate the probability of prevailing on its claim it 

was defamed by the “F” grade. Grading systems are generally considered to be nonactionable opinions, the appeals court 

said.  But because Budget showed a probability of prevailing on the other statements, the panel said that it need not 

resolve whether the “F” grade was protected opinion. 

 The court also held that because Budget’s libel claims survived, its unfair competition claims based on the same facts 

could go forward. The court also refused to strike a claim for a post-trial injunction, noting that the rule against prior 

restraints does not apply to post-trial orders barring defendants from repeating specific statements found at trial to 

be defamatory. 

 Plaintiff was represented by Law Office of Adrianos Facchetti, Pasadena, CA; and Tedford & Associates,  Pasadena, 

CA.  Defendant was represented by Walter Sadler, Leopold, Petrich & Smith, Los Angeles, CA. 

Libel and Related Claims Against Better  

Business Bureau Survive Anti-SLAPP Motion 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.courts.ca.gov/opinions/nonpub/B235338.PDF


MLRC MediaLawLetter Page 15 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

  The Second Circuit recently affirmed summary judgment 

to Yale University on defamation and negligence claims 

brought by a South Korean University relating to a scandal 

over a bogus claim to a Ph.D. degree from Yale. Dongguk 

Univ. v. Yale Univ., No. 12-2698-cv (2d Cir. Aug. 15, 2013) 

(Fuentes, Smith, Fisher, JJ.). The court found insufficient 

evidence of actual malice to sustain plaintiff’s defamation 

claims and held that this same heightened standard applied to 

– and barred – most of plaintiff’s negligence 

claims against the university. As to the 

negligence claim, the Second Circuit held 

that “heightened First Amendment 

protections apply to any tort alleging 

reputational harm as long as the underlying 

speech relates to a matter of public 

concern.” 

 Plaintiff Dongguk University, a 

prominent, Buddhist-affiliated educational 

institution in South Korea, sued Yale 

University in Connecticut federal court for 

$50 million in damages after Yale 

mistakenly confirmed that a professor hired 

by Dongguk had earned a Ph.D. there and 

then later denied that it had confirmed the 

bogus credential. 

 

Background 

 

 In 2005, Dongguk hired Shin Jeong-ah as an art history 

professor. Shin claimed she had received a Ph.D from Yale 

and submitted a document on university letterhead 

purportedly certifying her degree. After hiring Shin, Dongguk 

University asked Yale to confirm her credentials. Yale 

Associate Dean Pamela Schirmeister sent a fax to Dongguk 

mistakenly verifying that Shin received a Ph.D. in art history 

from Yale. 

 The matter later erupted into a huge public scandal in 

South Korea, including allegations that a Korean government 

official pressured Dongguk University to hire Shin and cover 

up her lack of a degree from Yale. Shin ultimately resigned as 

a professor in June 2007 and served 18 months in prison for 

embezzlement and falsifying academic records. 

 In response to questions from Dongguk and South Korean 

media, Yale repeatedly denied confirming Shin’s Ph.D.   For 

example, Yale’s Public Affairs Office denied 

that Yale ever received an inquiry letter from 

Dongguk about Shin let alone confirm that 

she obtained a Ph.D. In fact, Yale claimed 

that the confirmation fax from its Dean must 

be a fake as well. 

 However, Yale was forced to do an about 

face after the U.S. Attorney’s Office for the 

District of Connecticut subpoenaed Yale at 

the request of Korean prosecutors.  After an 

internal investigation, Yale’s in-house 

counsel told federal prosecutors that the 

university had indeed received Dongguk’s 

letter of inquiry about Shin and confirmed 

that she obtained a Ph.D. from Yale.  Forty 

days after Yale acknowledged its denials 

were false, it informed Dongguk University. 

 Initially, the Connecticut federal district court denied 

summary judgment on the defamation and negligence claims.  

Dongguk Univ. v. Yale Univ., No 08-cv-0441 (D. Conn. Feb. 

10, 2012). But on reconsideration, the court granted summary 

judgment to Yale on all counts. Dongguk Univ. v. Yale Univ., 

873 F. Supp. 2d 460 (D. Conn. 2012). The trial court held that 

First Amendment protections apply to all torts involving 

speech about public figures and that the allegedly negligent 

statements were entitled to heightened constitutional 

protections. 

 

(Continued on page 16) 

Court Affirms Judgment for Yale in Libel and 

Negligence Case Over Bogus Ph.D. Claim 
Heightened Protection Applies to  

Negligence Claims Over Public-Interest Speech 

The court found 

insufficient evidence 

of actual malice to 

sustain plaintiff’s 

defamation claims and 

held that this same 

heightened standard 

applied to – and 

barred – most of 

plaintiff’s negligence 

claims against the 

university.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://scholar.google.com/scholar_case?case=9661575445744824106&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr
http://scholar.google.com/scholar_case?case=9661575445744824106&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr


MLRC MediaLawLetter Page 16 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Second Circuit Ruling 

 

 The three judge panel was made up of judges from the 

Third Circuit sitting by designation.  While the case against 

Yale was pending, the university’s in-house counsel Susan 

Carney – whose statements were at issue in the case – was 

nominated and confirmed for a judgeship on the Second Circuit. 

 The panel first affirmed that there was insufficient 

evidence of actual malice to sustain Dongguk’s claims.  

There was no evidence that defendants deliberately lied and 

their failure to “investigate, without more” did not establish 

actual malice. Here, there is nothing “more,” the court 

concluded.  “Even the failure to review one's own files is 

inadequate to demonstrate malice by the party responsible for 

publishing a statement.” 

 The court rejected Dongguk’s additional 

argument that Yale’s failure to expeditiously 

retract its earlier misstatement was probative 

of actual malice. The panel noted that 

Connecticut courts have held that the failure 

to correct an earlier misstatement may be 

relevant to the actual malice inquiry, “but 

this holding has only been applied in 

circumstances where there was some 

evidence of actual malice at the time the 

statements were made.”   Here, there was no 

evidence that defendants were aware of the 

probable falsity of their statements at the 

time they were made. 

 

Negligence  

 

 Dongguk’s negligence claims were based on Yale’s 

erroneous confirmation of Shin’s degree, Yale’s erroneous 

statement that its fax confirming the degree was a fake, and 

the delay in informing Dongguk of the truth once discovered.  

Dongguk alleged these acts severely damaged its reputation 

in Korea. Dongguk also argued that it was damaged by 

paying Shin’s salary under false pretenses, but the Second 

Circuit held this argument was raised too late to be heard on 

appeal. 

 Relying on Snyder v. Phelps, 131 S. Ct. 1207 (2011) and 

Hustler Magazine v. Falwell, 485 U.S. 46 (1988), the Second 

Circuit panel held “that when speech is related to a matter of 

political, social, or other concern to the community or when it 

is a subject of legitimate news interest; that is, a subject of 

general interest and of value and concern to the public, then 

the speaker may be liable for ‘damage to reputation . . . only 

if the statement was made with knowledge that it was false or 

with reckless disregard of whether it was false or 

not.”  (Internal citations omitted).  “This is true regardless of 

the claim at issue, be it defamation, intentional infliction of 

emotional distress, or negligence; heightened First 

Amendment protections apply to any tort alleging 

reputational harm as long as the underlying speech relates to 

a matter of public concern.” 

 

Public Concern 

 

 The court found that most, but not all, of 

the statements involved matters of public 

concern.  Yale’s initial and erroneous 

confirmation of Shin’s degree was not a 

matter of public concern because at that time 

there was no public controversy surrounding 

the matter.   

 However, the negligence claim over this 

statement failed because there was no 

evidence that it caused any reputational harm 

to Dongguk. To the contrary, the court 

explained, any reputational injury to 

Dongguk University was caused, if at all, by 

the later highly publicized scandal involving Shin, the Korean 

government official and Yale’s statements to the media.  

Statements related to this scandal, however, all involved 

matters of public concern and were made without evidence of 

actual malice. 

 Finally, the court affirmed dismissal of an additional 

Connecticut state law claim for reckless and wanton conduct 

since this tort required actual bodily injury to be actionable. 

 Plaintiff was represented by Andrew Kratenstein and 

Robert A. Weiner of McDermott Will & Emery LLP in New 

York and Ira B. Grudberg of Jacobs, Grudberg, Belt, Dow & 

Katz P.C. in New Haven, CT. Defendant was represented by 

Felix J. Springer and Howard Fetner of Day Pitney LLP in 

Hartford, CT. 

(Continued from page 15) 

“Even the failure to 

review one's own files 

is inadequate to 

demonstrate malice 

by the party 

responsible for 

publishing a 

statement.” 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://scholar.google.com/scholar_case?case=2981429692939250360&hl=en&as_sdt=2,31&as_vis=1
http://scholar.google.com/scholar_case?case=5069891851949874011&hl=en&as_sdt=2,31&as_vis=1


MLRC MediaLawLetter Page 17 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Matthew E. Kelley and James A. McLaughlin 

 Less than 48 hours after hearing oral argument, a Second 

Circuit panel summarily affirmed the dismissal of a 

defamation action filed by a former insurance executive 

against former New York Gov. Eliot Spitzer and the 

publisher of Slate.com.  Gilman v. Spitzer, No. 12-4169-cv 

(2d Cir. Sept. 18, 2013) (Walker, Livingston, Chin, JJ.), aff’g 

902 F. Supp. 2d 389 (S.D.N.Y. 2012).  The panel agreed with 

the trial court that no reasonable reader would understand the 

challenged statements to be “of and concerning” the plaintiff, 

citing “numerous linguistic and logical flaws” in the 

plaintiff’s argument. 

 

Background 

 

 William Gilman, a former executive of 

insurance broker Marsh & McLennan, 

claimed he was defamed by a piece Mr. 

Spitzer wrote and Slate published in August 

2010.  In the piece, Mr. Spitzer defended his 

decision as New York Attorney General to 

launch a probe of bid-rigging in the 

insurance industry that culminated in 

judicial proceedings against Marsh, other 

insurance-related companies, and their 

employees, including Mr. Gilman.  The 

piece did not mention Mr. Gilman by name but referred to his 

conviction on a felony charge and to a ruling vacating that 

conviction because of prosecutorial error that occurred after 

Mr. Spitzer had been elected governor. 

 Mr. Spitzer’s piece responded to a Wall Street Journal 

editorial that, as the Second Circuit put it, “called into 

question Spitzer’s record prosecuting the insurance industry.”  

Mr. Spitzer expressed his view that criticism of these cases 

was part of a broader pattern of denial in the financial sector 

that was hindering effective government policymaking in the 

wake of the financial crisis. 

 After discussing successful cases the attorney general’s 

office brought involving American International Group, Mr. 

Spitzer turned to the investigation of Marsh.  The relevant 

portions of the piece—with added emphasis—read:   

 

The Journal’s editorial also seeks to disparage the 

cases my office brought against Marsh & 

McLennan for a range of financial and business 

crimes.  The editorial notes that two of the cases 

against employees of the company 

were dismissed after the defendants 

had been convicted.  The judge found 

that certain evidence that should have 

been turned over to the defense was 

not.  (The cases were tried after my 

tenure as attorney general.)  [1] 

Unfortunately for the credibility of 

the Journal, the editorial fails to 

note the many employees of Marsh 

who have been convicted and 

sentenced to jail terms, or that [2] 

Marsh’s behavior was a blatant 

abuse of law and market power:  

price-fixing, bid-rigging, and 

kickbacks all designed to harm their customers 

and the market while Marsh and its employees 

pocketed the increased fees and kickbacks.  

Marsh as a company paid an $850 million fine to 

resolve the claims and brought in new leadership.  

At the time of the criminal conduct, Jeff 

Greenberg, Hank Greenberg’s son, was the CEO of 

Marsh.  He was forced to resign. 

 

(Continued on page 18) 

2d Cir. Affirms Dismissal of Executive’s 

Defamation Action Against Slate, Eliot Spitzer 
Summary Order Cites “Numerous Linguistic  

and Logical Flaws” with Plaintiff’s Argument 

No reasonable reader 

would understand the 

challenged statements 

to be “of and 

concerning” the 

plaintiff, citing 

“numerous linguistic 

and logical flaws” in 

the plaintiff’s 

argument.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/c8700574-521a-42ad-bfe6-5d3a51667afc/1/doc/12-4169_so.pdf#xml=http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/c8700574-521a-42ad-bfe6-5d3a51667afc/1/hilite/


MLRC MediaLawLetter Page 18 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 Mr. Gilman asserted that the two bolded portions of this 

passage were false and defamatory in that they wrongfully 

portrayed him as being guilty of criminal conduct although 

his conviction had been overturned.  He further argued that a 

reasonable reader would understand the bolded statements to 

be about Mr. Gilman because of the context provided by the 

underlined sentences.  Mr. Gilman was one of two former 

Marsh executives whose convictions and sentences were 

vacated by the trial judge after the judge determined that 

prosecutors had failed to disclose certain exculpatory 

evidence. 

 

Second Circuit Decision 

 

 The Second Circuit agreed with District Judge J. Paul 

Oetken that the bolded statements were not defamatory of 

Mr. Gilman as a matter of law.  “No reasonable reader would 

understand Spitzer to, in one instance, state that the Journal 

‘note[d]’ the dismissal of Gilman’s case and, in the next 

breath, accuse the Journal of ‘fail[ing] to note’ Gilman’s 

case,” the panel held.  Although Mr. Gilman claimed that 

knowledgeable readers would connect the challenged 

statements to him, the Second Circuit held that such readers 

in fact “would be less likely to believe that he was one of the 

employees Spitzer referenced.” 

 Regarding the second challenged statement, the court 

held that the reference to “Marsh and its employees” was too 

general to be considered a statement regarding Mr. Gilman 

personally.  The court reaffirmed the settled principle that a 

statement referring to a large group, such as Marsh’s 50,000 

employees, cannot defame an individual within that group.  

“Such a broad reference to an organization cannot give rise to 

a defamation claim by one of its constituent members,” the 

panel wrote. 

 The Slate Group, LLC, and Eliot Spitzer were represented 

by Eric Lieberman and James McLaughlin of Slate’s 

affiliate, The Washington Post, and by Lee Levine, Jay Ward 

Brown,  Katharine Larsen, and Matthew E. Kelley of the 

Washington, D.C., and Philadelphia, Pennsylvania, offices of 

Levine Sullivan Koch & Schulz, LLP.  William Gilman was 

represented by David I. Greenberger, Jeffrey L. Liddle, and 

James W. Halter of Liddle & Robinson, L.L.P, New York, 

New York.   

(Continued from page 17) 

MediaLawLetter Committee 
 

Michael BerryCo-Chair 

Russell T. Hickey, Co-Chair 

Dave Heller, Editor 

Robert D. Balin 

Katherine M. Bolger 

Tom Clyde 

Robert J. Dreps 

Judith Endejan 

John Epstein 

Rachel E. Fugate 

Michael A. Giudicessi 

Karlene Goller 

David Hooper 

Leslie Machado 

Michael Minnis 

Deborah H. Patterson 

Bruce S. Rosen 

Indira Satyendra 

 

Interested in joining the Committee?  

Write us at medialaw@medialaw.org 

or  visit www.medialaw.org 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 19 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By James A. Klenk and Gregory R. Naron 

 The Circuit Court of Cook County granted summary judgment dismissing a defamation claim against the Chicago Tribune on 

actual malice grounds.  The case, Edward Arnett "Eddie" Johnson  v. Chicago Tribune Company, et al., No. 13 L 743 (Cir. Ct. Cook 

Cty.) involved sports page editors' misreading of a wire service report about a sexual assault arrest as referring to a local basketball 

legend, when in fact it concerned another former NBA player by the same name.  The court accepted Tribune’s arguments that the 

mistake was at most merely negligent, and plaintiff could not meet his burden of proving New York Times actual malice. 

 The plaintiff in Johnson, Eddie Johnson, grew up in Chicago and achieved fame playing basketball in the City high school 

league, at the University of Illinois, and professionally.  After a long and successful career in the NBA ("Sixth Man of the Year" was 

among his accolades), Johnson went into broadcasting, and currently provides color commentary for the Phoenix Suns' telecasts. 

 On August 8, 2006, Tribune’s overnight sports staff was reviewing wire service reports for material to include in the following 

day’s print edition.  One of those reports (an Associated Press story titled “Ex-NBA Star Johnson Accused in Sex Rap”) stated that 

“former NBA All-Star Eddie Johnson” had been arrested for burglary and sexually assaulting a minor in Ocala, Fla.  Tribune’s staff 

believed that there was only one “Eddie Johnson” who played in the NBA -- the plaintiff -- and given his local ties, decided to 

include a very abbreviated version of the wire report in the next day’s paper (captioned “Former NBA Illini Star Accused of Sexual 

Assault”), noting that Johnson was an “Illinois standout.”  

 Unfortunately, there is in fact another "Eddie Johnson" who played in the NBA, and it was that individual, not the plaintiff, who 

had been arrested.  The error was caused by a copy editor’s failure to read the final paragraph of the wire service report, which stated 

that the Johnson who was arrested played for Auburn University, not the University of Illinois.  When the error was discovered -- the 

day the item was published -- Tribune promptly retracted the item, contacted the plaintiff to personally apologize, and published a 

lengthy apology. 

 Plaintiff did not dispute that he was a public figure subject to the actual malice standard.  On summary judgment, Tribune pointed 

out that neither “sloppy” journalism nor a “failure to investigate” is sufficient to prove actual malice as a matter of law (e.g., Harte-

Hanks Commc’ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 688 (1989); Costello v. Capital Cities Commc’ns, Inc., 125 Ill. 2d 402, 421 

(1988)), and that all the undisputed evidence could support was negligence.  Tribune cited cases such as Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 

279 (1971) and Kipper v. NYP Holdings Co., Inc., 12 N.Y. 3d 348 (2009), for the proposition that a factual error borne of misreading 

documents or other source material cannot constitute actual malice as a matter of law.   Tribune further noted the plaintiff's 

admission that the complained-of Tribune item was not the first time Plaintiff had been confused with the other Eddie Johnson who 

attended Auburn University.  

 Cook County Circuit Judge Frank Castiglione agreed with Tribune that the reporters and editors had an honest belief as to the 

truth of the statements reported, and that there was "absolutely no evidence before the Court that the Tribune acted with actual 

malice"; instead, what the evidence showed was that "the editors working on the story neglected to read the entire AP press release.  

While the editors' actions deviated from professional publication standards, the record is simply devoid of evidence that anyone 

working for the Tribune purposely avoided learning the truth."  Opinion and Order, p. 4.   

 In so ruling, the court noted that the night staff was under deadline pressure, and credited the Tribune copy editor's testimony that 

he only read the beginning of the wire report "because the 'who, what, when, where and why' of the story is typically 'taken care of 

right up front.'"  Id. at 4-5.  In short, the court held, "this was a case of mistaken identity, which Plaintiff admitted himself has 

occurred before with the troubled Johnson."  Id. at 5.  Accordingly, the court granted summary judgment in Tribune's favor on all 

counts (defamation, false light, negligence) for failure to establish actual malice. 

 Plaintiff filed a Notice of Appeal from the ruling on September 27, 2013. 

 The Chicago Tribune was represented by James A. Klenk, Natalie J. Spears, Gregory R. Naron, and Kristen C. Rodriguez, of 

Dentons in Chicago, Illinois.  Plaintiff was represented by Robert H. Rosenfeld, of Robert H. Rosenfeld & Associates, Lincolnwood, 

Illinois, and William R. Coulson, of Gold & Coulson, Chicago, Illinois. 

Summary Judgment for Chicago Tribune in 

Mistaken Identity Defamation Case 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/medialawletter/johnson.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 20 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Michael Berry 

 On September 4, 2013, the Philadelphia Court of Common Pleas granted summary judgment in favor of CBS Broadcasting Inc., 

one of its anchors, and a reporter in a case brought by one of New Jersey’s largest churches and its prominent pastor.  Gordon v. CBS 

Broadcasting Inc., January Term 2012 No. 1974 (Phila. Cty. C.C.P. Sep. 4, 2013). The case arose from a news report on KYW-TV 

about the arrest of one of the Church’s preachers on child molestation charges.  The plaintiffs claimed that the report implied that the 

person arrested was the Church’s senior pastor and that the crime had a significant connection to the Church.  The court, Judge 

Rosalyn K. Robinson presiding, rejected those claims, holding both that the CBS broadcast could not reasonably be understood to 

suggest that the senior pastor had been arrested and that the reporting about the church’s connection to the crime was not false.   

 

Background 

 

 On September 19, 2011, the Camden County, New Jersey Prosecutor’s Office issued a press release announcing that Archie 

Bolger, “a preacher at St. Matthew’s Baptist Church,” had been “arrested for child molestation.”  A reporter for CBS’s Philadelphia 

station, Elizabeth Hur, confirmed the information contained in the press release with the Prosecutor’s public information officer and 

immediately went to St. Matthew’s.  There, she spoke to the Church’s security guard, who, among other things, told her that Bolger 

was “a minister” at St. Matthew’s and that no one else from the Church was available to talk with her.  Hur then went to Bolger’s 

neighborhood, where one of Bolger’s neighbors informed her that Bolger was a minister. 

 That night, Bolger’s arrest was reported by CBS as the lead story on its 11 o’clock news.  At the start of the show, CBS broadcast 

a photograph of Bolger with the headline “Preacher Arrested,” but did not mention his name: 

 One of the anchors, Natasha Brown, then introduced Hur’s report by saying: “Tonight a local preacher is facing disturbing 

charges – he is under arrest for alleged child molestation.  The pastor works at St. Matthew’s Baptist Church in Williamstown, 

Gloucester County, and that is where Eyewitness News reporter Elizabeth Hur is standing by live.”  (Emphasis supplied.) 

 Hur then reported lived from the Church, and her prerecorded package followed.  The package displayed background footage 

showing the sign at St. Matthew’s main entrance and one of its vans, both of which included the name of the Church’s senior pastor, 

Dr. Raymond M. Gordon, under the name of the Church: 

(Continued on page 21) 

CBS Prevails In Philadelphia Defamation Case 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 21 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 While those images appeared, Hur reported that “a preacher here at St. Matthew’s Baptist Church must now fight charges of 

sexual assault, endangering the welfare of a child, and related offenses.  Prosecutors say the preacher is accused of sexually 

molesting a female younger than 18 years old.” 

 Hur then identified Bolger by name for the first time.  The station proceeded to broadcast images of Bolger’s home, to report the 

name of the street where he lived, and to display a graphics with his photograph and name: 

 

The Lawsuit 

 

 Four months after the broadcast, St. Matthew’s and Pastor Gordon filed suit 

against CBS, Hur, Brown, and another anchor.  (Plaintiffs later voluntarily dismissed 

their claims against the other anchor.)  Their complaint claimed that CBS had 

defamed them and cast Pastor Gordon in a false light.  Specifically, Pastor Gordon 

alleged that CBS had falsely implied that he was “the person arrested for the 

criminal sexual assault” or that he was otherwise “involved in Bolger’s alleged 

crimes.”  The Church, in turn, alleged that its reputation is “synonymous with Pastor 

Gordon’s” and that it was defamed because the broadcast implied that Pastor Gordon 

“is a criminal pedophile” and that the crime “had significant connection to St. 

Matthew’s.”  The complaint further alleged that Bolger was not a preacher at the 

time of his arrest and had not served in that volunteer position for several years.  

Plaintiffs also claimed that St. Matthews’ employs only one pastor, Pastor Gordon. 

 Plaintiffs focused their claims on two elements of the broadcast:  (i) Brown’s 

inadvertent reference to Bolger as “the pastor” who “works at St. Matthew’s Baptist Church,” a reference plaintiffs contended could, 

in the Baptist faith, only refer to the head of the Church; and (ii) the footage of the Church’s sign and van, which included Pastor 

Gordon’s name.  Their complaint emphasized that these elements appeared before CBS identified Bolger by name.  Plaintiffs further 

alleged that Church members, public officials, and other people were led to believe that Pastor Gordon had been arrested. 

 CBS responded to the lawsuit by filing preliminary objections, Pennsylvania’s version of a motion to dismiss, arguing that the 

broadcast could not reasonably be understood to state that anyone other than Archie Bolger had been arrested.  The court, however, 

denied the preliminary objections in a one-sentence order with no explanation. 

(Continued from page 20) 

(Continued on page 22) 

A pre-recorded package displayed background footage showing the sign at St. Matthew’s main entrance and one of 

its vans, both of which included the name of the Church’s senior pastor, Dr. Raymond M. Gordon. 

The arrestee identified by name. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 22 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 Following the close of discovery, CBS filed a motion for summary judgment.  While the motion was pending, the court 

scheduled a trial for mid-October.  It also assigned the motion to Judge Robinson, who had not ruled on any previous 

motions in the case. 

 

The Court’s Decision 

 

 After hearing oral argument, Judge Robinson issued an opinion and order granting summary judgment in defendants’ favor.  

Judge Robinson first considered whether to apply Pennsylvania or New Jersey law.  Throughout the case Pastor Gordon and St. 

Matthew’s pushed strongly for Pennsylvania law, which they viewed as more favorable to defamation plaintiffs, but the court held 

that New Jersey law governed their claims.  While plaintiffs stressed that the broadcast was seen by many more people in 

Pennsylvania than in New Jersey, Judge Robinson explained that this greater viewership did not mean that plaintiffs’ “reputation 

suffered the most damage there.”  The court noted that defamation law reflects a state’s interest in protecting the reputations of its 

citizens and, in this case, after applying the “interest analysis” test, concluded that New Jersey law should control because plaintiffs 

had far more contacts with New Jersey than Pennsylvania.  Specifically, Judge Robinson noted that both plaintiffs are New Jersey 

domiciliaries and the vast majority of the Church’s members are from New Jersey. 

 Judge Robinson next turned to the merits of plaintiffs’ claims, ruling that when the broadcast is viewed as a whole, a reasonable 

viewer would understand that Bolger was the person charged with child molestation.  As she explained, 

 

Viewing the broadcast as a whole, it is impossible to conclude that any person could walk away thinking that Pastor 

Gordon had been arrested.  Archie Bolger’s name is uttered repeatedly.  It appears in writing on the screen 

repeatedly.  Multiple pictures of Bolger are shown.  A picture of Bolger’s home is shown.  Bolger’s hometown, which is 

not Pastor Gordon’s hometown, is mentioned. 

 

 Judge Robinson rejected plaintiffs’ argument that Pastor Gordon’s name had appeared on screen by countering that these images 

must be viewed in context and noting that CBS had not typed Pastor Gordon’s “name onto a screenshot like it did with Bolger’s 

name.”  Rather, it showed Pastor Gordon’s name because it “happened to appear wherever St. Matthew’s was advertised because he 

decided to put his name in several places on church property that are meant for the public to see.” 

 The court also rejected plaintiffs’ contention that the single use of the word “pastor” in the report’s introduction could reasonably 

cause someone to believe that Pastor Gordon had been arrested.  Judge Robinson explained that CBS never uttered Pastor Gordon’s 

name and a reasonable viewer would have learned that Bolger was the person arrested by watching the remainder of the broadcast.  

Accordingly, she reasoned that even someone who understands the word “pastor” to refer only to the head of a church would simply 

conclude that the broadcast had applied a technically inaccurate label to Bolger, not that it had stated that the Church’s senior pastor 

had been arrested. 

 The Church’s arguments fared no better.  As the court held, “[n]o phrase in the broadcast was untrue as it related to St. 

Matthew’s.  While being mentioned in a report about an accused child molester is perhaps not exactly the kind of publicity a church 

craves, mere mention that Bolger was a preacher at the church does not amount to defamation.”  In Judge Robinsons view, “St. 

Matthew’s was only mentioned in the context of providing biographical facts about Bolger,” noting that discovery revealed that 

Church personnel refer to Bolger as a minister. 

 At bottom, the court concluded, “when the broadcast is viewed in context, it is both materially true and does not suggest that 

Pastor Gordon had any involvement in Bolger’s criminal activity at all.” 

 Plaintiffs have not indicated whether they intend to appeal from the judgment entered against them. 

 CBS Broadcasting Inc., Natasha Brown, and Elizabeth Hur were represented by Anthony Bongiorno and Andrew Nieh of the 

CBS Law Department and Michael Berry, Katharine Larsen, and Paul Safier of the Philadelphia office of Levine Sullivan Koch & 

Schulz, LLP.  Plaintiffs were represented by Richard A. Sprague, Tom Sprague, and Tom Groshens of Sprague & Sprague.  

(Continued from page 21) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 23 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Cameron Stracher 

 In 1984, George Orwell depicted a totalitarian regime 

with the power to change historical truths by simple decree.  

In Martin v. Hearst Corp., et al., plaintiff argued that the 

Connecticut legislature had erased her criminal record in a 

similar fashion so that news reports about it that were 

accurate when published were no longer true.  Fortunately, 

the court rejected plaintiff’s attempted doublespeak, and 

granted defendants’ motion to dismiss her claims.  See Martin 

v. Hearst Corp., et al., No. 3:12cv1023 (D. Conn. Aug. 5, 

2013). 

 

Background 

 

 Lorraine Martin was arrested in 

Stamford, Connecticut, and charged with 

various drug offenses on August 20, 2010.  

Following her arrest, defendants Hearst, 

News 12 (owned by Cablevision) and Main 

Street Connect published several articles 

online detailing her arrest and the subsequent 

charges filed against her.  Plaintiff did not 

claim that any of these news reports were 

false when published.  Instead, plaintiff 

asserted that defendants defamed her, caused 

her emotional distress, and invaded her 

privacy (false light and misappropriation) 

because the original news reports remained 

accessible on defendants’ websites after January 11, 2012, 

when she was “deemed to have never been arrested” by 

operation of the Connecticut Erasure Statute, Conn. Gen. 

Stat. 54-142a.  Plaintiff sought to bring her claims on behalf 

of a class of persons whose arrests remained reported online 

even after those arrests were “erased” by operation of the 

statute.   

 The Connecticut Erasure Statute, like those in many 

states, provides that under certain circumstances criminal 

records may be expunged from official records so that they 

are no longer available in public court files, and the person 

charged may be “deemed to have never been arrested” by 

operation of law.  Plaintiff claimed that the purpose of the 

statute was to “protect people from the harmful consequence 

of a criminal charge which is subsequently dismissed in 

Superior Court.” 

 Under the statute, according to plaintiff, once a charge is 

dismissed “the wrongfully accused may breathe a sigh of 

relief, and attempt to move forward with her life, putting the 

erased arrest behind her – that is, of course, until she 

“Googles” her name and finds the now-defamatory 

accusation alive and well online.”  The issue in the case, 

plaintiff asserted was “whether the wrongfully accused have 

any hope of stopping the dissemination of information that 

[the] legislature has deemed to be false; whether they have 

any recourse against those who profit from disseminating 

such misinformation; and whether they have 

any hope of moving on in their life without 

the taint of a wrongful arrest. 

 After Hearst removed the case to federal 

court under the Class Action Fairness Act, 

all defendants moved to dismiss.  

Defendants argued that Connecticut 

followed the “single publication rule,” and 

that under the rule any claim arising from 

the reports accrued on the dates they were 

first published.  Because plaintiff did not 

contend the reports were false or 

unprivileged on their date of publication, or 

that defendants acted with any fault, plaintiff 

failed to state a claim.  Defendants argued 

that nothing in the language or legislative history of the 

Erasure Statute showed that the Connecticut legislature 

intended to render true publications retroactively false. 

 Indeed, both the plain language of the statute and its 

history indicated the statute was intended to impose an 

obligation only on government entities but not on private 

parties like the media.  Moreover, any other reading would 

run afoul of the First Amendment under Florida Star, Daily 

Mail, and Landmark Communications.  Finally, the highest 

courts in both New Jersey and Massachusetts had addressed 

similar arguments under those states’ expungement statutes 

and held that they did not erase the historical fact of a 

(Continued on page 24) 

Plaintiff’s Criminal Record Not “Erased”  

for Purposes of Libel and Privacy Claims 

Plaintiff argued that 

the Connecticut 

legislature had erased 

her criminal record in 

a similar fashion so 

that news reports 

about it that were 

accurate when 

published were no 

longer true.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://ia601701.us.archive.org/15/items/gov.uscourts.ctd.97758/gov.uscourts.ctd.97758.58.0.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 24 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

criminal conviction.  See GD v. Kenny, 15 A.D.3d 275 (N.J. 

2011); Rzeznik v. Chief of Police, 373 N.E.2d 1128 (Mass. 

1978). 

 Plaintiff countered that Connecticut applied the multiple 

publication rule, and that even under the single publication 

rule plaintiff may select any individual date as the date of 

publication for her civil action.  Moreover, under the single 

publication rule defendants’ failure to remove the articles 

after receiving plaintiff’s retraction demand constituted a 

republication.  Finally, plaintiff argued that she was not 

seeking to impose retroactive liability on defendants but, 

rather, prospective liability for defendants’ posting of the 

articles on January 11, 2012. 

 Prior to issuing its ruling, the court indicated it was 

converting defendants’ 12(b)(6) motion into a motion for 

summary judgment, and requested that defendants submit 

true and correct copies of the reports at issue, and that 

plaintiff indicate whether she contended anything in the 

publications was false on the date they were first published.  

Plaintiff subsequently acknowledged that the news reports 

were not false when published on August 26 and 27, 2010.  

The court then granted defendants’ motion. 

 

District Court Ruling 

 

 In ruling for defendants, the District Court court held that 

the plain language of the statute indicated that “the legislature 

had something more modest and more technical in mind than 

the sweeping, history-altering design perceived by Ms. 

Martin.”  Specifically, the court found, the statute was limited 

in its scope, deeming a person whose record was expunged to 

have never been arrested “‘within the meaning of the general 

statutes.’” (quoting statute; emphasis by the court).  In other 

words, according to the court, the purpose of the statute was 

to permit persons “to deny the fact of the arrest in court and 

other official proceedings.” 

 In addition, the statute was directed to court and law 

enforcement personnel and imposed restrictions and duties on 

them, but not on other parties outside the courts and law 

enforcement agencies.  Thus, the court concluded, the statute 

was intended to “ensure that those who maintain the sources 

of information about criminal records – principally, 

government employees – treat persons who qualify for 

erasure as if they have never been arrested.”  There was no 

evidence, the court held, that the legislature intended “to 

change history.” 

 In addition, the court held, if the statute were interpreted 

as plaintiff contended, to permit liability on true and 

newsworthy statements, it would run afoul of the First 

Amendment.  Thus, even if the statute were ambiguous, the 

court would construe it so as not to “expose publishers of 

historically accurate statements to liability.”  The court 

dismissed plaintiff’s “tag-along” claims, finding that because 

plaintiff could not establish falsity, she could not establish the 

elements of her claims for false light and negligent infliction 

of emotional distress, nor could she establish a claim for 

misappropriation for the publication of a true newsworthy 

report about her arrest. 

 Plaintiff has filed an appeal to the Second Circuit. 

 Jon Donnellan and Courtney O’Connor at Hearst 

Corporation represented the Hearst defendant and Dina 

Sforza at Cablevision represented News 12, both together 

with David Schulz and Cameron Stracher of Levine, Sullivan, 

Koch & Schulz. Plaintiff was represented by Mark Sherman 

and Stephen Seeger.   

(Continued from page 23) 

Now available 

MEDIA PRIVACY LAW 2013-14 
Media Privacy and Related Law 2013-14 examines privacy 
and related claims that often arise in a media context, and 

how courts handle these issues. 

www.medialaw.org 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/publications/mlrc-50-state-surveys


MLRC MediaLawLetter Page 25 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Timothy J. Conner 

 A Florida trial court in Jacksonville has vacated two 

separate prior restraint orders against the media from 

publishing unredacted information in a police report that 

contained an alleged confession by a criminal defendant. See 

Florida v. Tadros, 16-2013-CF-08026 (Fla. Cir., Sep. 11, 

2013). In a lengthy order, the Court examined the "irresistible 

Constitutional right of the free press with the immovable 

Constitutional right of the defendant to a speedy and public 

trial by an impartial jury" and concluded that the heavy 

burden for issuance of a prior restraint set out by Nebraska 

Press v. Stuart and other precedent could not be met. 

 On August 23, 2013, James Patrick Tadros, was arrested 

and charged with attempted murder, false imprisonment, and 

criminal mischief. He had lured a 9 year old girl into a 

restroom at a Best Buy and then attacked 

her. Best Buy employees who heard the girl 

scream busted into the restroom just in time 

to save the girl, and then held Tadros until 

the police arrived. A portion of the police 

report recorded a statement made by Tadros 

effectively confessing to the crime and how 

he lured the girl into the restroom. 

 Under Florida law, confessions are 

exempt from disclosure. The police report 

was released to the media with the 

confession redacted. A local Post 

NewsWeek station, WJXT-TV4, however, 

called their lawyer regarding the report. The 

lawyer then accessed an on-line service for viewing case files 

and found an unredacted copy of the police report. Currently, 

that on-line service is available to lawyers, but not the general 

public. The lawyer then handed over to WJXT a copy of the 

unredacted report. WJXT decided to lead that evening's 6:00 

p.m. broadcast with a story regarding the confession, but then 

called the State Attorney's Office to advise that it had an 

unredacted copy of the police report and intended to make it 

the lead story that night. The Public Defender's Office was 

then advised as well, and on behalf of Tadros filed an 

emergency motion to prohibit the broadcast. The Judge 

convened an emergency hearing, and ordered that WJXT not 

broadcast the confession. 

 WJXT, however, used a screen shot of the police report 

during the broadcast which showed the unredacted portion 

and which was readable by viewers. The next day, the 

defense filed a motion to hold WJXT in contempt of court. 

Complicating matters were allegations that the unredacted 

report was not lawfully obtained. The Court then held an 

evidentiary hearing on that motion, open to the public, at 

which a reporter for the local daily newspaper, The Florida 

Times-Union, was present to report on the proceedings. 

During the hearing the broadcast was introduced into 

evidence in open court. Noticing that a reporter was present, 

and at the urging of both the defense and the State, the Judge 

then ordered that the reporter not publish what they may have 

seen or heard regarding the portion of the 

evidence related to the confession. 

 A few days later the Court issued an 

order concluding that the broadcast of the 

unredacted information from the police 

report by WJXT had not been an intentional 

violation of the Court's order prohibiting 

publication. Accordingly, the Court denied 

the motion to hold WJXT in contempt. The 

Court also concluded that the lawyer for 

WJXT had broken no law or ethical rule 

regulating the Bar in providing a copy of the 

unredacted report that had been obtained, 

and thus the unredacted report had been 

lawfully obtained. 

 The prior restraints against publication, however, 

remained in place. The Court then issued an order inviting the 

media to attend a hearing regarding the prior restraints. The 

Florida Times-Union and First Coast News (WTLV and 

WJXX, a Gannett duopoly), filed a motion to intervene, and 

briefed the prior restraint issues. Other media outlets 

appeared at the hearing. The Court heard from the media 

interests in opposition to the prior restraints, and from the 

State and defense as to why the prior restraints should 

(Continued on page 26) 

Florida Court Vacates Prior Restraints 

“A government may 

not prohibit or punish 

the publication of the 

information once it 

falls into the hands of 

the press unless the 

need for secrecy is 

'manifestly 

overwhelming.'" 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/tadros.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 26 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

continue in place. Two days later, the Court issued its order 

vacating the prior restraints. 

 The Court framed its analysis as requiring it to answer 

whether “[i]n its responsibility to ensure the Defendant’s 

impenetrable constitutional right to a fair trial, is the Court 

legally permitted to restrain the media from broadcasting or 

publishing information it has already obtained through not-

unlawful means? To be clear, the question before the Court is 

not if the public will learn of the contested information, but 

simply when.” The Court then considered the First 

Amendment right to freedom of the press, a right that the 

Court wrote is “embedded into the very DNA of our 

Republic” and balanced it against the individual’s Sixth 

Amendment right to a fair trial.  The Court stated that while 

“a government may deny access to information and punish its 

theft, a government may not prohibit or punish the 

publication of the information once it falls into the hands of 

the press unless the need for secrecy is ‘manifestly 

overwhelming.’” 

 The Court then considered whether other measures short 

of a prior restraint would adequately protect the Defendant’s 

fair trial right. The Court determined that other means of 

protecting that right existed, and that the passage of time 

“may resolve any challenges presented by the publishing of 

the” confession. The Court stated that “[s]hould the 

Defendant elect to preserve his Constitutional right to a 

speedy trial, the Court will extensively question prospective 

jurors so as to empanel an impartial jury in the County in 

which the alleged crime was committed. In the unlikely event 

this should prove unfruitful, a change of venue may need to 

be considered by the Court if requested by the parties. Time 

will tell. Yet this Court concludes that one of these options 

provides an alternative means to the Court to ensure the 

Defendant's right to fair trial. This conclusion renders any 

order of prior restraint imposed upon the press 

unconstitutional.” 

 Timothy J. Conner is a partner in the Jacksonville, 

Florida, office of Holland & Knight LLP, and represented 

The Florida Times-Union and First Coast News in this 

matter.  

(Continued from page 25) 

©2013  

MEDIA LAW RESOURCE CENTER, INC. 

520 Eighth Ave., North Tower, 20 Fl.,  

New York, NY 10018 

 

BOARD OF DIRECTORS 

Susan E. Weiner, Chair 

Marc Lawrence-Apfelbaum 

Karole Morgan-Prager 

Lynn B. Oberlander 

Gillian Phillips 

Kenneth A. Richieri 

Mary Snapp 

Kurt Wimmer 

Robert P. Latham (DCS President) 

 

STAFF 

Executive Director 

Sandra Baron  

Staff Attorneys 

Dave Heller 

Kathleen Hirce 

Michael Norwick 

Production Manager 

Jacob Wunsch 

MLRC Administrator 

Debra Danis Seiden  

MLRC Fellow 

Amaris Elliot-Engel 

WSJ-MLRC Institute Free Speech Fellow 

Dorianne Van Dyke 

 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 27 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Amy M. Gallegos  

 On September 5, Judge Rosemary Collyer of the District 

of Columbia issued a preliminary injunction barring 

billionaire Alki David’s FilmOnX service from streaming 

copyrighted broadcast television programs over the Internet 

without authorization from the copyright owners. Fox 

Television Stations, Inc. et al. v. FilmOn X LLC,, No. 13-758  

(D.D.C. Sept. 5, 2013). The opinion marks a significant 

victory for copyright owners in their fight against unlicensed 

streaming services.  FilmOnX’s defense was that its system 

was technologically the same as Aereo, another unlicensed 

streaming service that was nonetheless found 

to be legal by the Second Circuit earlier this 

year.  Because Aereo uses mini-antennas and 

digital copies to send each viewer watching 

live television on Aereo an individualized 

transmission from a purportedly “unique” 

copy, the Second Circuit held that Aereo’s 

transmissions are not a “public performance” 

under the Copyright Act.  WNET Thirteen v. 

Aereo, Inc., 712 F.3d 676 (2d Cir. 2013).  

FilmOnX is important not only because it 

halted a service that was infringing 

copyrights on a massive scale, but also 

because the Court explicitly rejected Aereo, 

holding that under the Copyright Act’s plain 

language, Aereo-like systems publicly 

perform the programs they transmit to 

subscribers over the Internet and are 

therefore committing copyright infringement 

if they operate without permission from the copyright owners. 

 

FilmOn and Aereo 

 

 FilmOnX originated in 2010 as FilmOn, a streaming 

service that allowed viewers to watch live and recorded 

television over the Internet, including local broadcast 

channels.  FilmOn did not have license to transmit 

copyrighted broadcast programming to its customers, and was 

quickly enjoined.  The case settled in 2012, with FilmOn 

stipulating to a consent judgment and permanent injunction. 

 The original FilmOn case was barely a blip on the radar of 

copyright law.  However, in another courtroom in New York, 

the networks were battling Aereo, an unlicensed Internet 

streaming service backed by media mogul Barry Diller.  

Events in the Aereo case would eventually give the FilmOn 

service a new life. 

 Aereo claimed it had developed a technological 

workaround allowing it to retransmit live television 

broadcasts to subscribers without having to pay for a license 

from the owners of copyrights in the 

programs.  This argument – and the design 

of Aereo’s system – was  based on the 

Second Circuit’s holding in Cartoon 

Network LP LLLP v. CSC Holdings, Inc., 

536 F.3 121 (2d Cir. 2008) (“Cablevision”).  

In that case, the Second Circuit held that a 

cable provider could offer a remote DVR 

service (i.e., where the programs recorded 

by viewers were stored on a shared, remote 

server instead of on individual set-top 

boxes) without having to take a second 

license to cover the transmissions from the 

remote server that occurred when the 

subscribers played back the recorded 

programs.  The analysis was that these 

playback transmissions were private, 

because they emanated from unique copies 

made by subscribers, and each transmission 

could only be received by the subscriber who had copied the 

program.  Thus, according to the Second Circuit, these one-to

-one transmissions from the recordings to the viewers were 

not a public performance under the Copyright Act. 

 To fit within Cablevision, Aereo built a system that uses a 

collection of dime-sized antennas to capture over-the-air 

broadcasts.  Every time a subscriber logs onto Aereo to watch 

television, Aereo's computers randomly assign one of the 

antennas to capture the broadcast channel she selected.  The 

(Continued on page 28) 

Court Enjoins Internet Streaming Service 
DC Becomes Second Court To Reject  

Technology-Based Exception To The Copyright Act 

The Court made its 

disagreement with the 

Second Circuit 

explicit, noting that 

the Aereo court had 

misinterpreted the 

Copyright Act by 

wrongly focusing on 

the individual 

transmissions instead 

of whether the 

transmitter was 

publicly performing 

the copyrighted work.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/filmonx.pdf
http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/filmonx.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 28 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

signal is then routed through Aereo's computer system and 

copied before it is streamed to the subscriber.  This all occurs 

“under the hood” and is invisible to the subscriber, who 

simply logs on, selects a program currently being broadcast 

from a program guide, and then watches it live on her 

computer.  Yet it allowed Aereo to argue that, when 

subscribers watch television on Aereo, there is no public 

performance because the transmissions are “one-to-one” just 

like in Cablevision – after all, each Aereo transmission 

emanates from a “unique” copy and can only be received by a 

single subscriber.   

 Aereo’s argument would not work without Cablevision 

as precedent.  Under the Copyright Act, “to perform a work 

publicly” means, among other things, “to transmit or 

otherwise communicate a performance or display of the 

work . . . to the public, by means of any device or process, 

whether the members of the public capable of receiving the 

performance or display receive it in the same 

place or in separate places and at the same 

time or at different times.”  This language is 

commonly known as the “Transmit Clause.”  

Notably, the Transmit Clause states that it is 

a public performance to transmit a 

performance (i.e., an audiovisual rendering) 

of the work to the public, by means of any 

device or process.  And “device” and 

“process” are defined in the statute as 

including devices and processes “now 

known or later invented.”  There is no 

exception for systems constructed of mini-antennas and 

digital copies.  

 Aereo initially launched only in New York, so that if it 

were sued Cablevision would be controlling.  On April 1, 

2013, the Second Circuit held in a split decision that under 

Cablevision, Aereo could legally retransmit broadcast 

programming over the Internet without a license.  Judge 

Denny Chin filed a blistering dissent, characterizing Aereo’s 

system as a “sham” and a “Rube Goldberg-like contrivance, 

over-engineered in an attempt to avoid the reach of the 

Copyright Act and to take advantage of a perceived loophole 

in the law.”  Newspapers reported that cable and satellite 

companies were considering converting to Aereo-like 

systems so they could operate unlicensed like Aereo and 

avoid paying retransmission fees. 

 FilmOn was paying attention to the Aereo case.  Just 

weeks after the preliminary injunction was denied in Aereo, 

FilmOn resumed its live streaming service, announcing that it 

was now using an Aereo-like system of miniature antennas 

and digital copies to “legally” retransmit broadcast television 

signals without a license.  To capitalize on the publicity 

garnered by its competitor Aereo, FilmOn renamed its service 

“Aereokiller” and its website “BarryDriller.com.” 

 

The California Lawsuit And Injunction 

 

 The networks sued FilmOn again in the Central District of 

California.  This case presented the first opportunity for the 

networks to challenge an Aereo-like system in a circuit where 

Cablevision was not controlling.  (The Aereo appeal was 

pending when the California action was filed.) The California 

Court declined to follow the Second Circuit, holding that 

using an Aereo-like system to retransmit copyrighted 

programs to the public is a public 

performance.   Fox Television Systems, Inc. 

v. BarryDriller Content Systems, PLC, 915 

F. Supp. 2d 1138 (C.D. Cal. 2012).  The 

court issued a preliminary injunction against 

FilmOn, but limited the scope of the 

injunction to the Ninth Circuit. 

 

The District of Columbia  

Lawsuit and Injunction 

 

 Because the BarryDriller injunction was 

geographically limited, the networks had to sue FilmOn 

again, this time in the District of Columbia.  As in California, 

FilmOn urged the court to adopt the Second Circuit’s 

interpretation of the Transmit Clause, and the networks 

argued the Court should reject it because it was inconsistent 

with the statute. 

 The District of Columbia agreed with networks and the 

California Court, and issued a preliminary injunction against 

FilmOn’s streaming service (which had by then been 

renamed FilmOnX after being sued by Barry Diller).  In a 35-

page opinion, the FilmOnX court joined BarryDriller in 

rejecting the Second Circuit’s interpretation of the Transmit 

Clause, holding that “[t]he provisions [of the Copyright Act] 

that protect Plaintiffs’ work are clear:  FilmOn X’s service 

(Continued from page 27) 

(Continued on page 29) 

Judge Collyer’s 

thorough, well-

reasoned opinion is 

expected to be very 

influential as these 

issues wind their way 

through the courts. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 29 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

violates Plaintiffs’ exclusive right to perform the copyrighted 

work publicly.” 

 The FilmOnX Court declined to follow Cablevision and 

Aereo because it concluded that these cases misread the 

statute and produced results contrary to what Congress 

intended when it enacted the 1976 Copyright Act.  The Court 

explained that by making copyrighted broadcast television 

programs available to any member of the public who goes on 

the FilmOnX website, FilmOn X transmits a performance the 

work to the public, by means of any device or process, and 

therefore falls squarely within the Copyright Act’s definition 

of public performance.  The Court further explained that the 

definitions of “device” and “process” are “facially 

broad” (i.e., any device or process now known or later 

developed) and “encompass FilmOnX’s convoluted process 

for relaying television signals.”  The Court concluded that 

“nothing about the 1976 Act or its legislative history suggests 

that Congress intended a commercial entity that rebroadcasts 

copyrighted material for consumption to the public . . . to 

avoid liability for infringement of the copyright holders’ 

exclusive right of public performance.” 

 The Court made its disagreement with the Second Circuit 

explicit, noting that the Aereo court had misinterpreted the 

Copyright Act by wrongly focusing on the individual 

transmissions instead of whether the transmitter was publicly 

performing the copyrighted work.  “When the analysis shifts 

to whether FilmOnX permits multiple persons to watch a 

single performance, i.e., the same television show,” the Court 

wrote,  “it is immediately clear that the artifice of one-to-one 

is baldly wrong.” 

 The Court preliminary enjoined FilmOn from, among 

other things, streaming copyrighted broadcast programming 

over the Internet via the FilmOnX service or by means of any 

other device or process.  The injunction applies nationwide 

except for within the geographic boundaries of the Second 

Circuit. 

 

Stay Tuned 

 

 FilmOnX is likely not the final installment in the battle 

against internet streaming services that attempt to free-ride on 

copyrighted content.  Appeals are pending in both FilmOnX 

and BarryDriller, lawsuits against Aereo are being litigated in 

New York and Boston, and commentators have predicted that 

these cases are on a course for the Supreme Court.  Judge 

Collyer’s thorough, well-reasoned opinion is expected to be 

very influential as these issues wind their way through the 

courts. 

Amy M. Gallegos is a partner in the Los Angeles office of 

Jenner & Block LLP.  She represented Fox Broadcasting and 

related companies together with Paul Smith, Julie Ann 

Shepard, and Richard Stone with Jenner & Block. FilmOnX 

was represented by Ryan G. Baker, Baker Marquet LLP, Los 

Angeles, CA; and Kerry J. Davidson, Silver Spring, MD. 

(Continued from page 28) 

Recent Publications 
 
MLRC Bulletin 2013: International Media Law Developments: Reform, Regulation and Rebalancing 
The New Defamation Act 2013: What Difference Will It Really Make? • Australian Media Law Round-Up • The 
Supreme Court of Canada and Free Expression 2008-13: Tidal Wave or Tidal Wash? •  Liability in Germany 
for Foreign Web Hosts and Content Providers: Summary of Recent German Supreme Court and European 
Court of Justice Decisions • Media Defence in Ireland: An Update • Canada’s Copyright Modernization Act: A 
Delicate Rebalancing of Interests • Consumer Attitudes Toward Relevant Online Behavioral Advertising: 
Crucial Evidence in the Data Privacy Debates • Use of Unmanned Aerial Vehicles in Newsgathering: The 
Sky’s the Limit – Or Is It? • A Guide For American Lawyers to Prepublication Review of  European-Based 
Publications 
 
MLRC Practically Pocket-Sized Guide to Internet Law 
Updated July 2013 by the Internet Law Committee. Contains 25 concise articles on a wide-range of Internet 
law questions that come up in day-to-day media law practice. 
 
Publishing Photos, Images, or Other Illustrations 
A presentation from the Pre-Publication/Pre-Broadcast Committee on the legal issues arising from the use of 
photos.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/component/content/article/1/192-recently-published


MLRC MediaLawLetter Page 30 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 A Wisconsin photographer lost his copyright infringement lawsuit over the use of one of his photographs on a satirical T-shirt.  

Kienitz v. Sconnie Nation, No. 12-464 (W.D. Wisc. Aug. 14, 2013) (Crocker, J.).  Citing to the Second Circuit’s recent decision in 

Cariou v. Prince, 714 F.3d 694 (2nd Cir. 2013), the court held that the use of the photograph was “transformative” and a fair use of 

plaintiff’s work. 

 

Background  

 

 Plaintiff Michael Kienitz is a professional photographer.  In 2011, he photographed Madison, Wisconsin Mayor Paul Sogin and 

gave permission to the Mayor’s office to use the photograph for noncommercial purposes, including political activities and for 

noncommercial uses by news organizations.  The city of Madison used the photograph of the mayor on its website with a credit to 

Kienitz. 

 In 2011, a local controversy developed over a Madison street party. The street party started in the 1960’s. Mayor Sogin sought to 

end the street party, although he had participated in it as a student protest leader in the 1960s. 

 Defendants produce novelty T-shirts and promotional items.  In response to the street party controversy, they produced for sale T

-shirts and tank tops featuring Mayor Sogin’s picture with the phrase “Sorry for Partying.”  Defendants used Kientiz’s photograph of 

the Mayor which they found on the City of Madison website.  The picture was altered so that Soglin’s face was lime green against a 

black background; his face was outlined in bright blue; and his face was surrounded by the phrase, “Sorry For Partying,” printed in 

blue, green and pink. 

(Continued on page 31) 

Wisconsin Federal Court Finds  

Satirical T-Shirt of Mayor Is Fair Use 

Left, plaintiff’s photograph; right, defendant’s parody t-shirt 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://ia600909.us.archive.org/9/items/gov.uscourts.wiwd.32142/gov.uscourts.wiwd.32142.19.0.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 31 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Fair Use Analysis 

 

 Granting summary judgment to defendants, the court held that three of the four fair use factors favored the defendants, while one 

was a wash between the plaintiff and the defendants.  Kienitz, whose work has included war photography, said that he would never 

license a photograph that satirized or disparaged his subjects. 

 But “in what may be a frustrating paradox to a copyright holder, the farther from his original purpose, character and audience a 

subsequent use deviates, the more likely this use will be deemed fair because it is anything but a substitute for the copyrighted 

creation,” the court stated. 

 Here the purpose and character of the use weighed in favor of the defendants.  While the use was for a commercial venture, the 

defendants’ use also was to poke “fun at the mayor by spotlighting what they viewed as a curmudgeonly flip-flop on the block party. 

The fact that Kienitz or perhaps Mayor Soglin may have been offended by this soft jab does not mean that the shirts cannot be 

deemed a fair use,” the court said. 

 Further, defendant did not supplant the commercially valuable use of the photograph made by Kienitz depicting Soglin with 

gravitas, the court said, because the defendants “used Kienitz’s photograph as a raw material to create something entirely new with a 

different aesthetic, message and meaning.” 

 The nature of the work factor did not favor either side. The court acknowledged that the photograph contained creative elements, 

but defendants did not usurp Kienitz’s right of first publication. 

 The amount and substantiality of the use favored the defendants, the court concluded, because the heart of Kienitz’s work was not 

taken when the defendants used “a negative image and outline of the photograph and figuratively reversing the tenor of the image. 

…. As a result the artistic elements claimed by Kienitz (e.g., the lighting, expression and pose) fade to insignificance on the SFP 

shirts, if they do not evanesce completely.” 

 Finally, the effect of the defendants’ use on the market for the plaintiff’s photograph weighed in favor of the defendants. The 

image used on the shirts would not function as a substitute in the market for a portrait depicting the mayor with gravitas, the court 

said. “Anyone seeking a photographic portrait—or even just an accurate representative image—of the mayor would not even 

consider the garish image of the mayor splashed onto defendants’ SFP shirts.” 

 The judge did not reach another of the defendants’ arguments: that First Amendment consideration of free political speech and 

discourse weigh in favor of fair use. 

 Plaintiff was represented by James D. Peterson and Jennifer L. Gregor, Godfrey & Kahn, S.C., Madison, WI. Defendants were 

represented by  Eric Hatchell and Jeffrey Simmons, Foley & Lardner LLP, Madison, WI.  

(Continued from page 30) 

Red, Hot and Crowded:  
Ad Networks, Exchanges and the Media Business 

 
Wednesday, November 13, 2013, 3:45 - 5:45 p.m. 

(Immediately preceding MLRC Annual Dinner cocktail hour) 
Grand Hyatt New York, 109 East 42nd Street at Grand Central Station 

 
with 

Ted Lazarus, Legal Director, Google Advertising Platforms 
Josh Cohen, Senior Business Product Manager, Google Advertising Platforms 

Joshua N. Pila, Senior Counsel, LIN Media 

RSVP: forum@medialaw.org 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

mailto:forum@medialaw.org?subject=MLRC%20Forum%202013
http://www.medialaw.org/component/k2/item/1859


MLRC MediaLawLetter Page 32 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Alicia Wagner Calzada 

 With a bit of flair, a federal judge ruled - on multiple grounds - that the copyright in an  eleven-page comic, which was self-

published by an Austin man in the mid 1990’s, was not violated by the making of the 2011 film Cowboys & Aliens or the graphic 

novel on which it was based.  Busti v. Platinum Studios, No. 11-cv-01029 (W.D. Tex., Aug. 30, 2013) (Sparks, J.). 

 

Background 

 

 The blockbuster motion picture Cowboys & Aliens, and the graphic novel on which it was based, came about as a result of Scott 

Rosenberg, who - as a child - would play “cowboys and aliens” while other children were playing “cowboys and Indians.” 

Rosenberg’s childhood fantasy evolved into a comic book idea and, after he became a success in the comic book industry, he set to 

work turning his idea of cowboys and aliens into a reality – or at least a Graphic Novel. The process of developing the Cowboys and 

Aliens saga and turning it into a graphic novel took many years.  In 2006, the graphic novel was published and landed on The New 

York Times’ Best Seller list and the motion picture followed in 2011. 

 Unbeknownst to Rosenberg, an independent comic book author from Texas self-published a short comic, also called “Cowboys 

and Aliens,” in the mid-1990’s. That author was Steven John Busti, an eccentric who owns two businesses on Austin’s famous Sixth 

Street, including The Museum of the Weird and Lucky Lizard Curios and Gifts. After the film Cowboys & Aliens was released in 

2011, Busti registered his comic with the U.S. Copyright Office and filed suit against Universal Studios, Dreamworks, Platinum 

Studios and Rosenberg, claiming copyright infringement. 

 A case like this is bound to invoke some creativity from a judge and U.S. District Judge Sam Sparks is no exception. The 

decision began with a quote from the Johnny Cash song (Ghost) Riders in the Sky, cited with the parenthetical, “(aliens added)”. 

 

No Factual Copying 

 

 After discussing the contents of the works, Sparks addressed factual copying, which can be proved either by access and probative 

similarity, or by striking similarity - in which the works are so strikingly similar as to preclude the possibility of independent creation. 

 

No Access 

 

 The court found that there was scant evidence of access. Busti’s access allegation was based on the fact that, in 1994, a trade 

publication called Comic Shop News ran an article about Busti’s comic on the same page that it ran an article about Scott Rosenberg 

(Continued on page 33) 

Aliens and Cowpokes  

Invade a Texas Federal Court  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.scribd.com/doc/166867352/Busti-v-Platinum-Studios-Inc


MLRC MediaLawLetter Page 33 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

and a merger between his former company, Malibu, with comic giant Marvel. Comic Shop News is a free publication handed out at 

comic book stores. However, the story about Busti’s comic never even stated that the comic was called “Cowboys and Aliens” and 

the article merely described the general idea of cowboys and aliens, meaning that even if Busti could prove that Rosenberg saw the 

article, it was not evidence of access to the comic itself. As the court put it, “Busti effectively invites the Court to pile conjecture 

upon speculation in order to find access” asking the court to presume that Rosenberg read the story that referenced him, then read the 

story about the comic, simply because it was on the same page, and subsequently that Rosenberg tracked down a copy of the comic 

when it was finally published five months later. The court declined to make such a presumption. 

 Busti also claimed that he “might” have given Rosenberg a copy of the comic at a comic book convention. But his only evidence 

was his claim that he had attended a number of conventions and that it was his practice to pass his comic out to fellow attendees. 

Busti argued that if he had met Rosenberg at one of these conventions, it was likely that he would have provided him with a copy of 

his work. Again the court rejected this “rank speculation” and “chain of conjectures,” as there wasn’t even evidence that Busti and 

Rosenberg had ever attended the same comic book convention at the same time. 

 The court also rejected Busti’s suggestion that access could be found based on distribution of the comic, finding that there was no 

evidence that the comic was widely disseminated. Although he claimed “international” distribution, Busti had not provided any 

information on how many copies were distributed or where they were distributed. 

 

No Striking Similarity 

 

 The court then found that the graphic novel was not strikingly similar to the comic. Although they had some similar elements, the 

court found that they were “in fact strikingly different, rather than similar.” The comic had a “retro, pen and ink” style, while the 

Graphic Novel was in vivid full color. The tone of the works was also different: the comic was campy while the graphic novel was 

modern, serious in tone, and even thought provoking. The court found that the content was also not strikingly similar and therefore 

the similarities that existed did not preclude independent creation in a manner that would prove access. 

 During the discovery period, Busti requested evidence on prior versions of the movie script, because of his theory that there 

might have been substantial similarity at various stages of the movie development, but the defense argued that he wasn’t entitled to 

it, and the judge did not order that the different movie versions be produced. 

 

Probative Similarity 

 

 Having found that Defendants were entitled to judgment as a matter of law on the grounds of no fact issue on factual copying, 

because there was no evidence of access and no showing of striking similarity, the court continued the copyright analysis. The court 

found that if there had been proof of access, there would have been sufficient probative similarity to find copying.  However, the 

court noted in a footnote that the showing of some probative similarity was weak, and insufficient to raise a fact issue on copying 

given the complete absence of access. 

 

No Substantial Similarity 

 

 But, of course, even if there had been factual copying, Plainitff was still required to demonstrate substantial similarity in order to 

prevail on his copyright claim. Addressing that as an alternative ground for summary judgment, the court found that the two works 

were not substantially similar. Many of the similarities that could have led to a finding of probative similarity, had there been access, 

were unprotectable ideas, and unprotectable scenes a faire. Ideas are not protectable in copyright, only the expressions of ideas are, 

and Judge Sparks found that the similarities that did exist between the two works, such as aliens first appearing on a descending 

ramp, were stock scenes, common to many works of this type, and that the execution of the scenes were different. The court found 

(Continued from page 32) 

(Continued on page 34) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 34 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

that the depiction of Native Americans hiding behind a place of concealment, a flying saucer overhead, and cowboys using lassos are 

all the kind of stock scenes that are unprotectable. 

 

Independent Creation 

 

Finally, after finding no actionable copying, and no substantial similarity, the court found that the Defendants were entitled to 

summary judgment as a result of the “overwhelming, conclusive evidence” of the independent creation of the graphic novel and 

subsequent film. The defense submitted substantial evidence of prior works that contained the concept of cowboys and aliens 

operating in the same universe. In addition, the defense presented an extensive set of development notes and sketches that showed 

how Rosenberg and others on his team collaborated to develop the graphic novel. “These exhibits reveal something of the creative 

design process.” The court found that Rosenberg had conceived of the concept in 1975, had seen the general idea in several other 

publications, and then worked with a business partner over many years to develop the concept.  As a result, the court alternatively 

granted summary judgment on this ground as well. 

 The Cowboys & Aliens case is a great study on the elements of copyright infringement, from access to substantial similarity to 

independent creation, as it methodically addresses and disposes of each of the potential elements required to prevail on in a copyright 

case. The development in this case of the elements of “striking similarity” “probative similarity” and “substantial similarity” make 

the opinion a good example of the differences between the three legal terms. 

 Defendants Platinum Studios, Inc., Scott Mitchell Rosenberg, Universal Pictures, Inc., d/b/a Universal Studios, and Dreamworks 

II Distribution Co., LLC were represented by Laura Lee Prather, Catherine Robb, Alicia Calzada and William Nash of Haynes and 

Boone, LLP. The Plaintiff was represented by Joshua G. Jones. 

 

(Continued from page 33) 

Left: Plaintiff’s Panel with zoom. Right: Defendants’ graphic novel cover with spaceship. The 

court found that scenes of a flying saucer overhead were unprotectable scenes a faire. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 35 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Cameron Stracher 

 After a wild flurry of legal proceedings, including a 

temporary restraining order issued against defendants’ motion 

to dismiss, a motion to quash defendants’ motion to dismiss, 

and a motion to compel discovery prior to adjudication of 

defendants’ motion to dismiss, a Louisiana district court 

finally granted defendants’ motion to dismiss for improper 

venue based on a forum selection clause in the release signed 

by plaintiff, the subject of a reality television show on Spike 

TV.  Draughn v. Eugene “Tat 2 the Bounty Hunter” Thacker, 

et al., No. 718982, 24th Judicial District Court, Orleans 

Parish, Louisiana. 

 

Background 

 

 Everette Draughn was 

a fugitive from justice who 

was wanted for a bail 

violation.  He was being 

pursued by defendant 

Eugene Thacker a.k.a. “Tat

- 2  T h e  B o u n t y 

Hunter” (“Tat2”), a bail 

enforcement agent.  Tat2’s 

efforts were the subject of 

the real life television 

series Big Easy Justice 

produced by defendants Al Roker Entertainment, along with 

defendants Jennifer Lopez and her production company 

Nuyorican Productions and defendant Bodega Pictures, and 

broadcast by defendant Spike TV owned by defendant 

Viacom Media Networks (the “Program”). 

 On or about October 10, 2012, Tat2 and his associates 

tracked Draughn to his residence and arrested him.  The arrest 

was filmed by a camera crew working for Roker.  Following 

his arrest, plaintiff signed a written release.  In the release, in 

exchange “for good and valuable consideration,” plaintiff 

assumed all risks of participating in the Program, including 

the risk of “non-consensual physical contact” that “may 

otherwise constitute an actionable tort,” and he released all 

claims “that may occur in connection with [his] participation, 

inclusion (or potential inclusion) in the Program.”  Most 

relevant, the release specifically provided that “any dispute 

concerning this Release or the matters covered hereunder will 

be resolved under New York law, in New York County.” 

 Footage of plaintiff’s apprehension and arrest was 

included in an episode of the Program that was broadcast on 

Spike TV on April 10, 2012.  Plaintiff then filed suit in 

Jefferson Parish, asserting claims for assault and battery, 

defamation, and negligent infliction of emotional distress, 

arising from his arrest and the subsequent broadcast of the 

Program.  Defendants filed a motion to dismiss for improper 

venue (called a “Declinatory Exception of Improper Venue” 

in Louisiana), citing the release plaintiff signed that required 

him to bring his claims in 

New York. 

 In opposit ion to 

d e fend ant s ’  mo t io n , 

plaintiff claimed he had 

been forced “at gunpoint” 

to sign the release, and 

therefore the forum 

selection clause was 

invalid.  He attempted to 

serve a subpoena on 

defendants’ Louisiana 

counsel seeking outtakes to 

prove his case.  When his 

subpoena was rejected for improper service, he filed a motion 

for a temporary restraining order, enjoining defendants’ 

motion until he received the discovery he sought.  The court 

granted the TRO ex parte, but quickly vacated it when 

defendants argued that it was improperly granted. 

 Plaintiff then served discovery requests on defendants, 

seeking the outtakes and related materials.  Defendants 

objected to the discovery on the same grounds advanced in 

their motion to dismiss:  The only issue before the court was 

the validity of the forum selection clause itself, not the entire 

release, and therefore discovery was irrelevant and premature.  

Because plaintiff did not contend the forum selection clause 

was obtained by duress, his arguments about his entitlement 

(Continued on page 36) 

Court Relies on Forum Selection Clause to 

Dismiss Claims against Reality TV Producers 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 36 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

to discovery and the invalidity of the release must be 

adjudicated in New York. 

 The court heard argument on defendants’ motion, but 

because the original trial judge was on a one-month medical 

leave, deferred decision until the judge returned and could 

take up the motion himself.  In the meantime, the court 

ordered the parties to “cooperate” on discovery.  Prior to the 

rescheduled hearing on the motion to dismiss, plaintiff filed a 

“motion to quash” defendants’ motion on the grounds that 

defendants had failed to comply with the court’s “order” 

compelling discovery. 

 

Plaintiff Challenged Validity of Release 

 

 At the rescheduled hearing, plaintiff once again argued he 

had been forced to sign the release at gunpoint, and therefore 

the forum selection clause was invalid.  He claimed that the 

outtakes, which defendants refused to provide, would prove 

his allegations.   

 As support for his position, he cited cases holding that 

where a plaintiff’s signature is fraudulently obtained on a 

release (by forgery, for example), the parties’ choice of forum 

is invalid.  The court held, however, that plaintiff had not 

claimed his signature had been fraudulently obtained.  

Therefore, because plaintiff failed to show that the forum 

selection clause was obtain through coercion or duress, 

defendants’ motion to dismiss should be granted. 

 Plaintiff was represented by Ferdinand F. Valteau III.  

Defendants were represented by Lori Mince of Fishman 

Haygood Phelps Walmsley Willis & Swanson, LLP, and 

Cameron Stracher.   

(Continued from page 35) 

MLRC November Events 
 

November 13, 2013 
 

MLRC Annual Meeting 
Grand Hyatt, New York, NY 

RSVP: khirce@medialaw.org 

 
MLRC Forum 

Red, Hot and Crowded: Ad Networks, Exchanges and the Media Business 
Grand Hyatt, New York, NY 

RSVP: forum@medialaw.org 

 
MLRC Annual Dinner 

A Conversation With Aaron Sorkin  

Grand Hyatt, New York, NY 
Download Invitation 

 
November 14, 2013 

 

Planning Meeting for the 2014 MLRC/NAA/NAB Media Law Conference 

Dentons, New York City 
RSVP: medialawconference@medialaw.org 

 
Defense Counsel Section Annual Meeting & Lunch 

Proskauer Rose, New York, NY 
Download Invitation 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/stories/Events/Annual_Dinner/2013/Dinner_2013_RSVP_form.pdf
http://www.medialaw.org/images/stories/Events/DCS_Lunch/2013/2013_DCS_Lunch_Invitation.pdf
http://www.medialaw.org/component/k2/item/1859
http://www.medialaw.org/component/content/article/11/17-mlrc-annual-dinner
http://www.medialaw.org/component/content/article/12/181-mlrc-defense-counsel-section-2011-annual-meeting


MLRC MediaLawLetter Page 37 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 A divided Fourth Circuit panel ruled that a ban on alcohol 

ads in Virginia college student newspapers fails the Central 

Hudson test and violates the First Amendment. Educational 

Media Co. v. Insley, No. 12-2183 (4th Cir. Sept. 25, 2013) 

(Thacker, King, Shedd, JJ.). The majority found that the ban 

could not survive an as applied constitutional challenge 

because the state regulation was not appropriately tailored to 

the state’s interest in combating underage drinking and 

associated problems. 

 

Background and Prior Proceedings 

 

 Virginia Tech’s Collegiate Times and 

the University of Virginia’s Cavalier Daily 

challenged a section of the Virginia 

administrative code which precludes college 

student newspapers from printing alcohol 

advertisements. See 3 Va. Admin. Code § 5-

20-40(A)(2) (2010). The newspapers 

initially brought a facial challenge to the 

law.  At the trial court level, the newspapers 

and the state presented conflicting experts 

on the question of whether bans on alcohol 

advertising reduced underage student 

drinking.  The district court granted 

summary to the newspapers on a facial 

challenge to the code.  The Fourth Circuit reversed, holding 

that the newspapers failed to sustain a facial challenge to the 

code.  See Educational Media Co. v. Swecker, 602 F.3d 583 

(4th Cir. 2010). 

 After the case returned to the district court, the parties 

crossed moved for summary judgment on an as applied 

challenge to the code. The district court granted summary 

judgment to the state, and the newspapers appealed. 

 

Fourth Circuit Decision 

 

 On appeal, the newspapers asked the Fourth Circuit to 

apply a strict scrutiny standard to the Virginia code.  The 

majority found it unnecessary to decide whether heightened 

scrutiny applied because the code violated the Central 

Hudson test.  Under Central Hudson a restriction on 

commercial speech can be upheld where 1) the speech  

involves lawful activity and is not misleading; 2)  the 

restriction is supported by a substantial governmental interest; 

3) the restriction directly advances that substantial 

governmental interest; and, 4) it is not more extensive than 

necessary to serve the government’s interest. 

 The majority acknowledged that the ban on alcohol 

advertising directly and materially advanced the state’s 

interest in combating underage, excessive drinking on college 

campuses. “Given the general correlation 

between advertising of a product and 

demand for that product, it follows that a 

decrease in alcohol advertising on college 

campuses will necessarily result in a 

decrease in alcohol consumption by college 

students.” 

 However, the ban was more extensive 

than necessary to serve the state interest 

because it affected large numbers of students 

over the age of 21 who are legally allowed to 

consume alcohol.  The record showed that 

over 60% of the readership of both 

newspapers consisted of students over the 

age of 21. “Thus the college newspapers 

have a protected interest in printing non-

misleading alcohol advertisements, just as a majority of the 

college newspapers’ readers have a protected interest in 

receiving that information,” the majority said. 

 In dissent, Judge Dennis W. Shedd wrote that the ban 

reasonably fit the state’s goal of reducing underage, abusive 

drinking on college campuses. Underage, problematic 

drinking is associated with motor vehicle crashes, including 

fatal ones, vandalism, suicide attempts, homicides, sexual 

violence, physical injuries and unprotected sex, the dissenting 

judge said.  Judge Shedd described the ban as “a minor 

limitation on such advertising in college newspapers as part 

of a comprehensive plan to address a very serious problem.” 

 Plaintiffs were represented by Rebecca K. Glenberg, 

ACLU of Virginia, and supported by a number of amici 

including the Student Press Law Center.   

The majority found 

that the ban could not 

survive an as applied 

constitutional 

challenge because the 

state regulation was 

not appropriately 

tailored to the state’s 

interest in combating 

underage drinking and 

associated problems. 

Fourth Circuit Rejects Alcohol  

Advertising Ban in College Newspapers 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.ca4.uscourts.gov/Opinions/Published/122183.P.pdf
http://www.ca4.uscourts.gov/Opinions/Published/122183.P.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 38 September 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 A Facebook ‘like’ can be protected public employee speech, the Fourth Circuit ruled in the case of several former sheriff’s 

deputies who sued for reinstatement to their old jobs after they supported their boss’s electoral opponent.  Bland v. Roberts, No. 12-

1671 (4th Cir. Sept. 18, 2013) (Traxler, Thacker, Hollander, JJ.). 

 Circuit Chief Judge William Byrd Traxler Jr. said that the district court wrongly concluded that merely “liking” a statement is not 

enough speech to trigger the protection of the First Amendment.  Instead, the Facebook “like” is both pure speech and symbolic 

speech entitled to protection.  “Clicking on the ‘like’ button literally causes to be published the statement that the user ‘likes’ 

something, which is itself a substantive statement,” Judge Traxler said. 

 

Background 

 

 B.J. Roberts, the sheriff in Hampton, Va., was up for reelection in 2009.  He was opposed by and defeated his former number 

three, Jim Adams.  After the election, Roberts reappointed 147 of 159 employees. The six plaintiffs were among those who were not 

reappointed.  They sued Roberts alleging he retaliated against them in violation of their First Amendment rights because they 

supported his electoral opponent.  Among other things, some of the plaintiffs visited Jim 

Adam’s campaign Facebook page and left statements of support.  One plaintiff, specifically 

“liked” the page and added a message of encouragement. 

 The district court granted summary judgment to the defendant, holding that the plaintiffs 

had not engaged in expressive speech and/or speech on a matter of public concern. 

 

Fourth Circuit Decision 

 

  With respect to plaintiffs’ free speech claims, the Court held that clicking a Facebook 

“like” button is both pure speech and symbolic speech.  Facebook participated on appeal as an 

amicus and submitted a brief detailing the process and significance of its “like” function.  

Citing to Facebook’s brief, the Court explained that “once one understands the nature of what 

[plaintiff] did by liking the Campaign Page, it becomes apparent that his conduct qualifies as 

speech.” 

 

“In the context of a political campaign’s Facebook page, the meaning that the user approved of the candidacy whose page is 

being liked is unmistakable. That a user may use a single mouse click to product that message that he likes the page instead 

of typing the same message with several individual key strokes is of no constitutional significance.” 

 

 As to the merits of the retaliation claims, the Court found that two of the plaintiffs were acting as private citizen expressing 

matters of public concern.  On the record, their interest in engaging in political speech outweighed the state’s interest in providing 

effective and efficient services to the public.  Thus their claims could proceed under Connick v. Myers, 461 U.S. 138 (1983), 

Pickering v. Board of Education, 391 U.S. 563 (1968), and related Fourth Circuit case law. 

 Plaintiffs were represented by James Shoemaker, Jr., Patten, Wornom, Hatten & Diamonstein, LC, Newport News, VA.  

Facebook was represented as an amicus by Aaron M. Panner, Kellogg, Huber, Hansen, Todd, Evans & Figel, P.L.L.C., D.C.  

Defendant was represented by Jeff W. Rosen, Pender & Coward, PC, Virginia Beach, VA.  

Fourth Circuit Gives First Amendment 

Protection to a Facebook ‘Like’ 
Facebook Like is Both Pure Speech and Symbolic Speech 

“Clicking on the ‘like’ 

button literally causes 

to be published the 

statement that the 

user ‘likes’ something, 

which is itself a 

substantive 

statement,” Judge 

Traxler said.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://scholar.google.com/scholar_case?case=10949651705536560720&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr
http://scholar.google.com/scholar_case?case=12292534138488546769&hl=en&as_sdt=2,33&as_vis=1
http://scholar.google.com/scholar_case?case=16997195768089298466&hl=en&as_sdt=2,33&as_vis=1



