
MEDIALAWLETTER 

520 Eighth Avenue, North Tower, 20th Floor, New York, New York 10018 (212) 337-0200  

Reporting Developments Through February 25, 2013 

LIBEL & PRIVACY 

 

Fla. Cir.   Jury Returns Defense Verdict In Radio Shock Jock Trial.....................................................................................5 

     Insults Were Not Actual Statements of Fact 

     Schnitt v. Clem 

 

Va. Cir.   Virginia Jury Awards $17,000 to Veteran Accused of Lying About Service Medals...........................................7 

     Private Figure Plaintiff Sued WTKR Over News Report 

     Gsell v. Local TV Virginia, LLC 

 

S.D. Fla.   Florida Court Grants Default Libel Judgment With Broad Speech Injunction..................................................8 

     Order Bans Paper From Publishing Anything About Plaintiffs 

     Baker v. Haite-Observateur 

 

Minn.    Minnesota Supreme Court Holds Online Speaker Entitled to Summary Judgment...........................................9 

     Another Case for the “Tool” Kit 

     McKee v. Laurion 

 

Wash. App.  Washington Court Affirms Dismissal of Libel Claim Against Seattle TV Station.............................................10 

     Allegedly False Statements Did Not Change Broadcasts’ Gist 

     U.S. Mission Corp. v. KIRO TV, Inc. 

 

E.D.N.Y.   Lindsey Lohan Lawsuit Against Rapper Pit Bull Dismissed................................................................................12 

     Song Protected by First Amendment; Use Was Incidental 

     Lohan v. Perez aka “Pitbull” 

 

D. Vt.    Vermont Federal Court Applies Anti-SLAPP Law to Strike Complaint............................................................13 

     Statute Applies in Federal Court 

     Haywood v. St. Michael’s College 

 

11th Cir.   No Personal Jurisdiction Over Colombian Newspaper Sued in Georgia for Libel ...........................................15 

     Served Ads on Website Insufficient to Exert Jurisdiction 

     Henriquez v. El Pais  

 

N.H.    Reporting That Prisoner “Testified Against” an Associate Not Defamatory ....................................................16 

     But Court Remands for Consideration of Negligent Publication Claim  

     Sanguedolce v. Wolfe  

 

Ill. App.   Illinois Appeals Court  Protects Identify of Yelp! Reviewer................................................................................17 

     Negative Review of Plaintiff Was Opinion; Court Denies Pre-suit Disclosure 

     Brompton Building, LLC v. Yelp! 

 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 2 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Wisc. App.  Law Firm Loses Privacy Suit Over Key Word Advertising.................................................................................18 

     Plaintiff Sued Competitor for Misappropriation / Right of Publicity for Buying its Name  

     Harbush v.Cannon & Dunphy  

 

NEWSGATHERING 

 

     The Paparazzi & The First Amendment................................................................................................................19 

     “Steven Tyler Act” Moves Ahead in Hawaii 

     S.B. 465 

 

INTELLECTUAL PROPERTY 

 

7th Cir.   Seventh Circuit Addresses Trademark Confusion Arising From Movie Title...................................................20 

     Court Avoids Relying on Rogers Test; Focuses on Absence of Actual Confusion 

     Eastland Music Grp., LLC v. Lionsgate Entm’t, Inc.  

 

INTERNATIONAL 

 

     The Other Side of the Pond: Developments in UK and European Media Law..................................................22 

     The Defamation Bill and Leveson, Contempt of Court and Archives, Liability of ISPs and More 

 

ETHICS 

 

     Media Lawyers Under the Spotlight.......................................................................................................................28 

     The Leveson Report and Media Lawyers 

MLRC UPCOMING EVENTS 
LEGAL ISSUES CONCERNING  

HISPANIC AND LATIN AMERICAN MEDIA 
March 11, 2013, Miami, FL 

 
MLRC STANFORD DIGITAL MEDIA CONFERENCE 

May 16-17, 2013, Palo Alto, CA 
 

MLRC LONDON CONFERENCE  
September 23-24, 2013, London, England 

 
MLRC ANNUAL DINNER & FORUM  
November 13, 2013, New York, NY 

www.medialaw.org 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/events


www.medialaw.org  
email: latinamerica@medialaw.org 

MLRC’s first conference on Legal Issues Concerning Hispanic and Latin 

American Media is designed to provide lawyers from North America and 

Latin America a unique opportunity to meet and educate one another on 

the issues that arise in cross-border content creation, newsgathering, 

and distribution. 

Cross Border Libel Issues for a 
Digital World 

Privacy and Newsgathering in 
Latin America 

Cross-Border Compliance 
Issues 

Anti-Piracy and Digital 
Copyright Law Cross Borders 

Keynote Address:  
Manny Garcia, El Nuevo Herald 

Lunch Address:  
Emilio Romano, President of 
Telemundo 

LEGAL ISSUES 

CONCERNING 

HISPANIC  

AND LATIN 

AMERICAN MEDIA 

 

Media Law Resource Center 
University of Miami School of Communication and School of Law 

March 11, 2013 | University of Miami 



CURRENT SCHEDULE 
 
9:15 to 9:30 Welcome 
 
9:30 to 10:00 Keynote: Manny Garcia, Executive Editor,  
  El Nuevo Herald 
 
10:00 to 11:15  Cross Border Libel Issues for a Digital World 
Johnita P. Due, (moderator) CNN  
Gary Bostwick, Bostwick & Jassy 
Andrés Cavelier, FastrackMedia  
Maria Diaz, Thomson Reuters 
 

The panel will explore libel law in Latin American jurisdictions under 
civil and criminal codes, emerging issues of liability for user generated 
content, the risks US broadcasters and publishers face when 
distributing their material in Latin America, and the challenges of cross 
border litigation. 
 
11:30 to 12:45  Privacy and Newsgathering in Latin America 
George de Lama, (moderator) Answers Media, LLC 
Adolfo Jimenez, Holland & Knight LLP 
Emilio Beccar-Varela, Estudio Beccar Varela, Buenos Aires 
Margarita Escudero, Tinoco, Travieso, Planchart & Nuñez, Caracas  
 

The panel will explore consent laws for recording in public places, the 
different concepts of reasonable expectation of privacy under civil and 
criminal laws, Inter-American Court case law on privacy rights of public 
figures, liability for publishing lawfully obtained information, and 
emerging data privacy and right to be forgotten doctrines. 
 
12:45 to 2:00 Lunch with Speaker 
  Emilio Romano, President of Telemundo 
 
2:00 to 3:15  Cross-Border Compliance Issues 
Lisa Hughes, (moderator) NBCUniversal  
Sira Veciana-Muino, Sony Pictures Television Networks,  
Latin America and Brazil 
Sally Ng, Universal Networks International 
Carlos Garcia Perez, Office of Cuba Broadcasting 
 

The panel will explore business ethics and corporate compliance 
concerns for publishers and broadcasters distributing content in Latin 
America, including risk assessment and counseling about anti-
corruption laws, data protection, and other clearance quagmires. 
 
3:30 to 5:00  Anti-Piracy and Digital Copyright Law Cross Borders 
Gustavo I. Lopez, (moderator) Discovery Latin America / US Hispanic 
Ana Salas Siegel, Fox Latin America Channels 
Ernesto Luciano, Yahoo! Hispanic Americas 
José Sariego, HBO Latin America Group  
 

The panel will explore the challenges publishers and broadcasters face 
in protecting content from piracy, copyright and fair use issues, and 
protections for third-party web platforms. 
 
5:00 - 6:00  End of Conference Reception  
  Sponsored by The McClatchy Foundation,  
  The Miami Herald and El Nuevo Herald 
 
 

 

MLRC Gratefully 
Acknowledges the Support of  

Conference Planning Group 
Lynn Carrillo, NBC Telemundo 
Adolfo Jimenez, Holland &Knight 
Chuck Tobin, Holland & Knight 
Sandra S. Baron, MLRC 
Dave Heller, MLRC 
 
Location 
University of Miami School of Com-
munication, Wolfson Building 
(Shoma Hall), located at 5100 
Brunson Drive, Coral Gables, FL 
33146. 
 
Registration 
The program fee for the conference 
is $125. You can register online at 
MLRC’s website: 
www.medialaw.org.  
 
CLE 
MLRC is applying to have the Con-
ference approved for 6-7 hours of 
Florida CLE credit.  
 
Questions? 
If you have any questions about the 
conference or registration, e-mail:  
latinamerica@medialaw.org 



MLRC MediaLawLetter Page 5 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Jim Lake 

 A radio shock jock’s verbal blasts at another station’s on-

air host were not defamatory, a Florida jury decided. Schnitt 

v. Clem, (Fla. Cir. jury verdict 1/30/13) (Arnold, J.).  

 Tampa radio personality Todd “MJ” Schnitt and his wife 

sued Bubba “the Love Sponge” Clem over Clem’s on-air 

rants.  According to the Schnitts’ complaint, Clem called 

Schnitt “a lying piece of crap,”  “a snitch,” and “a real 

modern day stool pigeon,” among other things.  Clem also 

said he “would not allow his kids 

alone with” Schnitt, claimed Schnitt 

had been “stealing money for years,” 

and called Schnitt’s wife a “whore.”   

 

Libel Trial  

 

The trial revealed a long history of 

animosity between the two Tampa 

radio personalities.  Schnitt and Clem 

worked together at the same media 

company in the 1990s, until Clem left 

to join another broadcaster.  Clem 

made his comments as the host of a 

popular morning program, while at the 

time Schnitt had a top-rated afternoon 

show. 

 After nine days of testimony and 

three hours of deliberations, jurors 

apparently agreed with Clem’s 

attorneys that his verbal assaults could 

not reasonably be understood to state actual facts about the 

Schnitts.  “No one goes to the Bubba the Love Sponge 

morning show to learn an objective fact,” attorney Joseph 

Diaco said in his closing argument, according to The Tampa 

Tribune.   

 Schnitt’s attorneys disagreed.  “The First Amendment 

does not protect this kind of speech,” lawyer Phil Campbell 

told the jury.  “It doesn’t protect outright lies….  It doesn’t 

give us the right to hurt somebody through lies and 

innuendos.” 

 Juror comments indicated they saw Clem’s barbs as mere 

name-calling that didn’t merit a lawsuit.  “I think anybody 

that runs and cries and hides in their house because someone 

calls them a name kind of needs to grow up, you know, 

develop a thicker skin, especially if you’re in the public eye,” 

alternate juror Alana Wishire told the Tribune.  “I’m a nurse 

and I have a thicker skin than that.” 

 The jury’s forewoman, Kristy Craig, agreed.  “I’m not a 

fan, to be honest, of either party,” she told St. Petersburg’s 

Tampa Bay Times newspaper.   But, she 

added, “I love that I can hate the antics 

of Bubba the Love Sponge.  I love that 

he can say all that sexist, worthless 

drivel to 400,000 radio listeners.  I love 

that I can change the station.” 

 

Florida Case on  

Humor & Hyperbole  

 

 The jury’s verdict was consistent 

with appellate precedent recognizing 

that attempts at humor and rhetorical 

hyperbole are not actionable.  The 

classic illustration of this rule is 

Greenbelt Coop. Pub. Ass'n v. Bresler, 

398 U.S. 6 (1970), in which the 

Supreme Court found that the 

characterization of a developer’s 

negotiating stance as “blackmail” was 

“no more than rhetorical hyperbole, a 

vigorous epithet used by those who considered [the 

developer's] negotiating position extremely unreasonable.”   

 Florida courts reached a similar result in a case involving 

a defamation claim against the  wife of Hall of Fame baseball 

player Cal Ripken Jr.  Kelly Ripken told Ladies Home 

Journal about her husband’s surprise upon finding a woman 

in a house the woman had agreed to rent to Ripken during 

spring training.  “I told Cal, ‘She was planning to spend the 

night with you!’ ” Morse v. Ripken, 707 So. 2d 921 (Fla. 4th 

(Continued on page 6) 

Jury Returns Defense Verdict  

In Radio Shock Jock Trial 
Insults Were Not Actual Statements of Fact 

Defendant Bubba Clem at trial. Jurors 

apparently agreed with Clem’s attorneys 

that his verbal assaults could not 

reasonably be understood to state actual 

facts about the Schnitts.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 6 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

DCA 1998).  “The intent of the statement was to be 

humorous, and it did not invite serious examination of [the 

homeowner’s] moral behavior,” the Florida appellate court 

explained. 

 Similar arguments were presented prior to trial in the 

Schnitt litigation.  Partial summary judgment was granted 

concerning Clem’s statements that a car dealership promotion 

by Schnitt was “the biggest failure” and “didn’t sell one car.”  

Those statements, the trial court found, were not defamatory.  

Otherwise defense motions for summary judgment were 

denied.  Post-trial motions are pending, including Schnitt’s 

request for a new trial. 

 The Supreme Court of Canada in 2008 issued a ruling 

similar to the Tampa jury verdict.  The Canada litigation 

involved a Vancouver radio host’s criticism of a family 

values advocate as displaying the kind of bigotry more 

commonly associated with Hitler.  “Public controversy can be 

a rough trade, “ the Canadian justices explained, “and the law 

needs to accommodate its requirements.”  WIC Radio Ltd.v. 

Simpson, 2008 SCC 40, [2008] 2 SCR 420 (Can. 2008). 

 Jim Lake is a member of Thomas & LoCicero PL in 

Tampa.  His firm is not involved in the Schnitt litigation. 

Plaintiff was represented by C. Philip Campbell, Jr., 

Shumaker, Loop & Kendrick LLP, Tampa. Defendant was 

represented by Joseph Diaco, Adams & Diaco, Tampa. 

(Continued from page 5) 

LEGAL  
ISSUES 
CONCERNING 
HISPANIC  
AND LATIN 
AMERICAN 
MEDIA 

Media Law Resource Center 
University of Miami School of Communication and School of Law 
 
March 11, 2013 | University of Miami 

Cross Border Libel Issues  
for a Digital World 

Privacy and Newsgathering  
in Latin America 

Cross-Border  
Compliance Issues 

Anti-Piracy and Digital 
Copyright Law Cross 
Borders 

Keynote Address:  
Manny Garcia, El Nuevo 
Herald 

Lunch Address:  
Emilio Romano,  
President of Telemundo 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/events/220-legal-issues-concerning-hispanic-and-latin-america-media-


MLRC MediaLawLetter Page 7 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 A Virginia jury recently returned a verdict for the plaintiff in a private figure libel suit against Virginia broadcaster 

WTKR. Gsell v. Local TV Virginia, LLC, CL11-2642 (Va. Cir. jury verdict 1/29/13). The jury awarded a modest 

$17,000 in actual damages and the parties settled before final judgment was entered.  

 

Background  

 

 The plaintiff George Gsell is an Air Force veteran who served for a year in Vietnam and at the Air Force Academy 

as a refrigeration and air-conditioning technician. Upon his retirement in 1977, his service record (a DD-214 form) 

reflected that he had won several service medals of valor, including three Distinguished Flying Crosses and the Air 

Force Cross (an award so rare that it has been awarded to fewer than 200 people in Air Force history). More recently, 

plaintiff drove a car with a Virginia license plate identifying him as the winner of the Air Force Cross. 

 Gsell, however, was never actually awarded those medals, but it is unclear how they ended up on his 1977 service 

record form, which has recently been corrected by the Air Force.   

 At the end of April 2010, WTKR News Channel 3 conducted an investigation, and aired a television report that 

exposed the inaccuracy of Gsell’s claim, and accused him of lying about his service record, and arguably implying that 

he had falsified records.  

 Reporter Dan Tordjman accused Gsell of, inter alia, “lying,” and stated that the DD-214 “document had to be 

bogus” and that “The Stolen Valor Act makes it a federal crime for anyone to claim they’ve won an award when they 

haven’t.”  A similar written story was published on WTKR’s website. 

 Gsell sued WTKR, Tordjman, and a local newspaper, the Daily Press, which ran a related story.  Plaintiff dismissed 

the claim against the Daily Press before trial. 

 

Libel Trial 

 

 Plaintiff was deemed a private figure. The Honorable Leslie L. Lilley presided. At trial plaitniff argued that he 

honestly believed that he had been awarded the service medals at issue because they appeared on his DD-214 form, and 

that he had no role in falsely adding them to his military record.  

 The defendants argued that it was unreasonable for plaintiff to form such a belief, given that he had not served in 

combat, but rather, as a refrigeration and air-conditioning mechanic, and that the Air Force never told him (other than 

in the DD-214) that he had been awarded the medals of valor. Still, the defense could not prove that plaintiff had 

deliberately tampered with his service record. 

 The jury found for the plaintiff, presumably believing that the WTKR story falsely implied plaintiff had falsified 

his service record (the jury verdict form did not require the jury to specify which of the news report’s statements had 

been false).  However, the jury concluded that plaintiff had not demonstrated actual malice, and thus, no presumed or 

punitive damages were awarded; only actual damages in the amount of $17,000.  The parties settled the case before the 

trial judge entered the award as a final judgment. 

Conrad M. Shumadine & Brett A. Spain, Wilcox & Savage, P.C., Norfolk, VA, represented WTKR and Dan 

Tordjman. Kevin E. Martingayle, Stallings & Bischooff, P.C., Virginia Beach, VA, represented Plaintiff. 

  

Virginia Jury Awards $17,000 to Veteran 

Accused of Lying About Service Medals 
Private Figure Plaintiff Sued WTKR Over News Report 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 8 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 A Florida federal court this month granted a default libel 

judgment in favor of the Prime Minister of Haiti and a South 

Florida businessman against the Haiti-Observateur 

newspaper and its operator.  Baker v. Haite-Observateur, 

No. 12-CV-2330 (S.D. Fla. Feb. 6, 

2013) (Ungaro, J.). 

 The default judgment is notable 

because it appears that plaintiffs sought 

no monetary damages in their motion 

for default, but instead asked for and 

were granted a broad injunction 

permanently restraining the newspaper’s 

operator “from publishing future 

communications to any third-parties 

concerning or regarding the Plaintiffs in 

either their professional, personal or 

political lives.”  Order at para. 6. 

 Plaintiff Laurent Lamothe is the 

current Prime Minister of Haiti.  Plaintiff 

Patrice Baker is a Haitian-American 

businessman in South Florida.  The Haiti-

Observateur is a Brooklyn-based 

newsweekly serving the Haitian community 

in the U.S., Canada and Caribbean.  The newspaper’s website 

states that it has a weekly circulation of 75,000. It is available 

in hardcopy and online.  According to the complaint, 

defendant Leo Joseph operates and publishes the newspaper; 

and it has several thousand online readers in South Florida. 

 At issue were articles written in French published in 

August and September 2012.  The first was 

headlined “La Haitel en vente pour 25 

millions$?  The second, read “Global Voice 

et SOWCI ensemble pour ruiner la 

TELCO.”  Both articles concern the sale of 

Haitian telecom company, Haitel. 

 Plaintiffs filed suit for defamation on 

September 10, 2012.  They alleged the 

articles falsely implied they used their 

government connections to profit from 

the sale of the telecom company and 

were published with actual malice.  The 

defendants did not answer the 

complaint, although the filing of the 

lawsuit was picked up by the press.  

After defendants failure to answer the 

plaintiffs moved for a default 

judgment. The affidavit in support of 

the default judgment merely restates 

the allegations from the complaint that the 

articles are false and published with actual malice.   

 Plaintiffs were represented by J. Ronald Denman and 

Miguel Armenteros, Perlman, Bajandas, Yevoli & Albright, 

P.L., Miami, FL. 

Florida Court Grants Default Libel  

Judgment With Broad Speech Injunction 
Order Bans Paper From Publishing Anything About Plaintiffs 

Michael Berry, Co-Chair 
Russell T. Hickey, Co-Chair 

Dave Heller, Editor 
Robert D. Balin 
Michael Berry 

Katherine M. Bolger 
Robert J. Dreps 

Judith Endejan 
Rachel E. Fugate 

Michael A. Giudicessi 
Charles J. Glasser 

Karlene Goller 
Shelley M. Hall 

Russell T. Hickey 

David Hooper 
Leslie Machado 
Michael Minnis 

Deborah H. Patterson 
Bruce S. Rosen 
Indira Satyendra 

MLRC MediaLawLetter Commmittee 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/baker.pdf
http://www.scribd.com/doc/105759447/Lamote-et-Baker-v-Haiti-Observateur-Group-et-al


MLRC MediaLawLetter Page 9 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Leita Walker 

 In an opinion issued at the end of January, the Minnesota 

Supreme Court ruled unanimously that online statements 

about the behavior of a doctor, including the statement that he 

was a “real tool,” were not actionable. McKee v. Laurion, No. 

A11-1154, 2013 WL 331558 (Minn. Jan. 30, 2013). 

 In reaching this conclusion, the Court addressed various 

issues, including the doctrine of substantial truth, whether the 

statements were defamatory, and the opinion defense.  

 

Background 

 

 McKee arose after defendant Dennis Laurion perceived 

his father’s doctor to be rude and insensitive and posted about 

his interaction with the doctor on a “rate-your-doctor” 

website. The doctor sued for defamation per se and 

interference with business, citing six specific statements:  

 

 Dr. McKee said he had to “spend time finding out if 

you [Kenneth Laurion] were transferred or died.” 

 

 Dr. McKee said, “44% of hemorrhagic strokes die 

within 30 days. I guess this is the better option.” 

 

 Dr. McKee said, “You [Kenneth Laurion] don’t need 

therapy.” 

 

 Dr. McKee said, “[I]t doesn’t matter” that the 

patient’s gown did not cover his backside. 

 

 Dr. McKee left the room without talking to the 

patient’s family. 

 

 A nurse told Laurion that Dr. McKee was “a real tool!” 

 

 On summary judgment, the district court granted 

defendant's motion and dismissed the doctor's claims with 

prejudice, holding that the statements lacked defamatory 

meaning and that the statements were either protected opinion 

or substantially true or too vague to convey a defamatory 

meaning.  The Court of Appeals affirmed dismissal of the 

interference claim but reversed on the defamation claim. It 

concluded that the statements were factual assertions and not 

opinions, that there were general issues of material fact as to 

their falsity, and that they tended to harm the doctor's reputation. 

 

Minnesota Supreme Court Ruling 

 

 The Minnesota Supreme Court reversed, holding “none of 

the six statements is actionable either (1) because there is no 

genuine issue of material fact as to the falsity of the 

statements or (2) because the statements are not capable of 

conveying a defamatory meaning that would harm 

respondent's reputation and lower him in the estimation of the 

community.” McKee, 2013 WL 331558, *1. 

 With regard to the statements defendant claimed the 

plaintiff made about survival rates and the hospital gown, the 

court held that those statements were substantially true 

because the “gist” or “sting” of each party’s version of what 

was said was the same. Id. at *3. 

 As to the remaining statements—that the doctor said the 

patient did not need therapy, that he did not take time to talk 

to the family, and he was a “real tool”—the court held that 

the statements were not defamatory.  

 With regard to the “tool” statement in particular, the court 

held that this was “pure opinion” because it “cannot be 

reasonably interpreted as stating a fact and it cannot be 

proven true or false.” Id. at *6.  

 The court rejected the argument that because defendant 

claimed a nurse told him the doctor was a tool the statement 

was provably false and therefore actionable. It stated that 

“attributing the statement to an unidentified nurse does not 

add defamatory meaning to the statement.” Id. 

 Leita Walker is an associate in the Minneapolis office of 

Faegre Baker Daniels LLP.  Marshall H. Tanick and Teresa 

J. Ayling of Hellmuth & Johnson, PLLC, Edina, MN, 

represented the plaintiff. John D. Kelly and David L. Tilden 

of Hanft Fride, P.A., Duluth, MN, represented the defendant. 

Minnesota Supreme Court Holds Online  

Speaker Entitled to Summary Judgment 
Another Case for the “Tool” Kit 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://scholar.google.com/scholar_case?case=5689589974420872091&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr


MLRC MediaLawLetter Page 10 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Bruce E.H. Johnson and Ambika K. Doran  

 On January 14, 2013, a Washington appellate court 

affirmed dismissal of a defamation lawsuit brought against a 

Seattle television station, primarily on the basis that any 

allegedly false statements in the challenged broadcasts did 

not change the gist of those that were admittedly true.  See 

U.S. Mission Corp. v. KIRO TV, Inc., 292 P.3d 137 (2013). 

 

Background 

 

 The defendant, KIRO-TV, had broadcast and published 

on its website two stories about the plaintiff, charity United 

States Mission Corp. (“Mission”).  The stories focused on 

Mission’s local halfway house, noting its 

placement on a list for recently released 

King County jail inmates, Mission’s 

requirement that residents solicit money 

door-to-door in nearby neighborhoods, and 

KIRO’s discovery that some of those 

residents were felons.  Mission alleged that 

the stories defamed it by suggesting it 

deliberately sought out felons to live in its 

houses and  intimidate neighbors into 

donating money. 

 

Court Rulings 

 

 The trial court granted KIRO’s motion for judgment on 

the pleadings (applying a summary judgment standard 

because both sides had offered additional evidence), and the 

Court of Appeals affirmed.  Noting that the defamatory 

nature of speech “must be apparent from the words 

themselves,” the court reiterated that a libel claim “may not 

be based on the negative implication of true statements.”  In 

addition, it reasoned, not every statement in a broadcast need 

be literally true; instead, “a defendant need only show that the 

statement is substantially true or that the gist of the story, the 

portion that carries the ‘sting,’ is true,” which presents a 

question of law for the court. 

 The court found that the gist of KIRO’s stories was true, 

even though KIRO had reported that Mission “recruits” 

felons and sends “bevies” of felons into neighborhoods, 

statements, it found, that may have been false.  It noted: 

 

When considered as a whole, the gist of 

KIRO's stories is that U.S. Mission is among 

the places to which recently released inmates 

from the county jail, including felons, are 

referred for transitional housing; that some of 

residents of U.S. Mission are or have been 

persons with felony or non-felony 

convictions; that residents of U.S. Mission, 

including recently released inmates, 

are required to solicit donations in 

order to continue living there; and 

that U.S. Mission takes residents into 

neighborhoods so they can solicit 

donations. US Mission does not deny 

the truth of these assertions. 

 

 In particular, the court found the stories 

did not suggest that Mission “deliberately” 

seeks out violent criminals to make money 

and threaten people; it only featured 

neighbors who themselves felt threatened.   

 The opinion further noted that KIRO did not suggest that 

a “significant proportion” of solicitors have criminal records 

as violent felons; rather, the stories did not discuss that 

proportion at all.  Finally, to the extent that the stories 

allegedly implied that Mission did not have a religious 

mission, one of the appellant’s theories of liability, the court 

held that such “a statement of opinion cannot be defamatory.” 

 

 The court also rejected Mission’s arguments that several 

statements in the stories were literally false, including, for 

example, that KIRO’s reporter had gone undercover to 

“reveal the motives and tactics of the United States Mission”; 

public records showed certain inmates moved to Mission’s 

(Continued on page 11) 

Washington Court Affirms Dismissal  

of Libel Claim Against Seattle TV Station 
Allegedly False Statements Did Not Change Broadcasts’ Gist 

The court found the stories 

did not suggest that 

Mission “deliberately” 

seeks out violent criminals 

to make money and 

threaten people; it only 

featured neighbors who 

themselves felt threatened. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://scholar.google.com/scholar_case?case=9140246979445753951&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr


MLRC MediaLawLetter Page 11 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Seattle home after getting out of prison; Mission’s operators 

drove residents, some criminals and transients, to 

neighborhoods to solicit donations; and neighbors reported 

they felt threatened by the solicitors, who, they said, did not 

mention religion.  Finally, it rejected Mission’s claim that the 

headline “Jailhouse Used to Find Door-to-Door Solicitors” 

was defamatory. 

 Finally, the Court of Appeals declined to consider the trial 

court’s decision to defer any ruling on KIRO’s alternative 

motion, brought under Washington’s new anti-SLAPP 

statute, RCW 4.24.525.  Mission had argued the law was 

unconstitutional but the trial court declined to address these 

novel issues, because the claims could not survive a motion 

for judgment on the pleadings. 

 In this appeal, plaintiff United States Mission Corp. was 

represented by James E. Lobsenz and Lydia A. Zakhari of 

Carney Badley Spellman, P.S., Seattle, and defendant KIRO 

TV, Inc. was represented by Bruce E. H. Johnson and Ambika 

K. Doran of Davis Wright Tremaine LLP, Seattle.  An amicus 

brief was submitted by the Reporters Committee for Freedom 

of the Press, Washington Newspaper Publishers Association, 

and Allied Daily Newspapers of Washington, represented by 

Gregg P. Leslie of The Reporters Committee for Freedom of 

the Press and Jessica L. Goldman of Summit Law Group 

PLLC, Seattle. 

(Continued from page 10) 

Join MLRC and Stanford Law School's Center for Internet and Society  

LEGAL FRONTIERS IN DIGITAL MEDIA 

Into the Breach: Managing Data Security Incidents 

What Is Your Exposure?  

Understanding Key Issues in Privacy Class Actions 

Getting it Right: What Obligations  

Do New Media Have in the Search for Truth? 

Digital Copyright Mashup 

Balancing Innovation and IP Protection  

in New Forms of News Distribution 

Digital Media Venture Capital 2013 

For all the details, including curriculum, schedule, registration,  
and lodging, please go to our Conference website. 

Registration: $295 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://mlrc-digitallaw.stanford.edu/
http://www.medialaw.org/events/219-mlrcstanford-legal-frontiers-in-digital-media-2013


MLRC MediaLawLetter Page 12 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 A New York federal district court this month dismissed a 

lawsuit filed by actress Lindsey Lohan over the use of her 

name in a popular hip hop song. Lohan v. Perez aka 

“Pitbull” et al., 11 CV 5413 (E.D.N.Y. Feb. 21, 2013) 

(Hurley, J.).  The court easily found that the song was 

protected First Amendment speech, the use was not 

commercial, and, even if so, the brief mention of the actress’s 

name was incidental.    

 Although Lohan failed to state a claim, the court denied 

defendants’ motion for Rule 11 sanctions. The plaintiff’s 

attorney was, however, fined for submitting a motion copied 

from blogs and Internet sites.  Although the fine was a 

relatively minor $750, the court noted that publicity about the 

errant filing would bite the lawyer more.  

 

Background 

 

 Lohan sued rapper Armando 

Perez, aka “Pit Bull,” and a host of 

music producers and distributors, 

over a song entitled “Give Me 

Everything,” which was a number one 

single on Billboard’s June 2011 

charts.  The song mentioned Lohan a 

single time in the following verse:  

 

Take advantage of tonight 

Cause tomorrow I'm off to 

Dubai to perform for a princess 

But tonight, I can make you my 

queen 

And make love to you endless 

This is insane: the way the name growin' 

Money keep flowin' 

Hustlers move aside 

So, I'm tiptoein', to keep flowin'  

I got it locked up like Lindsay Lohan 

 

 Lohan brought suit in New York State court in November 

2011 alleging the use of her name violated Sections 50-51 of 

the state’s Civil Rights Law by using her name for 

advertising purposes. Lohan also pled additional claims for 

unjust enrichment, emotional distress and injunctive relief.   

Defendants removed the case to federal court based on 

diversity jurisdiction.  

 

District Court Decision 

 

 The court first held that it could consider the song lyrics 

even though plaintiff did not attach them to her complaint.  

The lyrics were “integral to the complaint.”   

 On the merits, the court began by agreeing with the 

defendants that New York’s misappropriation law, Civil 

Rights Law Sec. 50-51, does not apply to works of art.  “Pure 

First Amendment speech in the form of artistic expression ... 

deserves full protection, even against [another individual’s] 

s t a t u to r i l y -p ro tec ted  p r ivac y 

interests.”  Quoting Hoepker v. 

Kruger, 200 F. Supp. 2d 340, 350 

(S.D.N.Y. 2002).   

 Next the court agreed that Lohan’s 

name was not used for advertising or 

trade within the meaning the New 

York statute.  The fact that the song 

was presumably created and 

distributed to make money did not 

render it commercial under the law. 

 Finally, Lohan’s misappropriation 

claim also failed because the use of 

her name was incidental.  It was 

mentioned only once, was not in the 

title or refrain, “and appeared entirely 

incidental to the theme of the song.”   

 As to the remaining claims, the unfair competition claim 

failed because it was nothing more than a recasting of 

Lohan’s failed privacy count.   

 The claim for intentional infliction of emotional distress 

failed because the conduct at issue was not extreme and 

outrageous as a matter of law.  

 Lindsey Lohan was represented by Stephanie Ovadia, 

East Meadow, NY. Defendants were represented by Audrey 

Pumariega and Marcos Jimenez, McDermott Will & Emery 

LLP, Miami; and Sarah Gibbs Leivick, Kasowitz Benson 

Torres & Friedman LLP, NY.  

Lindsey Lohan Lawsuit  

Against Rapper Pit Bull Dismissed 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.hollywoodreporter.com/sites/default/files/custom/Documents/ESQ/lohan.pdf
http://www.hollywoodreporter.com/sites/default/files/custom/Documents/ESQ/lohan.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 13 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Navah Spero 

 The Vermont federal district court recently applied the  

state’s anti-SLAPP statue to strike a complaint filed against a 

college and two journalism students. Haywood v. St. 

Michael’s College, No. 2:12-CV-164, 2012 U.S. Dist. LEXIS 

177468 (D. Vt. Dec. 14, 2012),  

 

Background 

 

 Plaintiff John Haywood, a candidate for president of the 

United States in the 2012 New Hampshire Democratic 

primary, sued St. Michael’s College (the “College”) and two 

students for libel after they wrote and published a profile of 

him on the College’s website on January 4, 2012.  

 The students reviewed Mr. Haywood’s website, 

interviewed him, and interviewed his associates in North 

Carolina prior to writing the profile.  The 

students’ journalism professor published the 

profile on the College’s website.  Mr. 

Haywood alleged that the profile was 

libelous and contained false statements 

about his policy positions on several topics, 

including taxes, healthcare, foreign policy, 

global warming, and early childhood 

education.  Mr. Haywood argued that the 

profile harmed his reputation in his home 

state of North Carolina and caused him to lose the primary to 

President Obama on January 10, 2012.  

 Each defendant filed a motion to dismiss under Federal 

Rule of Procedure 12(b)(6) for failure to state a claim upon 

which relief can be granted and a motion to strike the 

complaint under Vermont’s Anti-SLAPP Statute, 12 V.S.A. § 

1041.  The court granted all of the defendants’ motions.  This 

was the first time Vermont’s Anti-SLAPP statute was used to 

strike a complaint in a reported case. 

 

Vermont’s Anti-SLAPP Statute  

 

 Vermont’s Anti-SLAPP statute permits a defendant to file 

a motion to strike when a lawsuit arises “from the defendant's 

exercise, in connection with a public issue, of the right to 

freedom of speech or to petition the government for redress 

of grievances under the United States or Vermont 

Constitution.”  12 V.S.A. § 1041(a). 

 The statute applies to:  

  

(1) any written or oral statement made before a 

legislative, executive, or judicial proceeding, or 

any other official proceeding authorized by law; 

 

(2) any written or oral statement made in 

connection with an issue under consideration or 

review by a legislative, executive, or judicial 

body, or any other official proceeding authorized 

by law; 

 

(3) any written or oral statement concerning an 

issue of public interest made in a 

public forum or a place open to the 

public; or 

 

(4) any other statement or conduct 

concerning a public issue or an issue 

of public interest which furthers the 

exercise of the constitutional right of 

freedom of speech or the 

constitutional right to petition the 

government for redress of grievances. 

 

12 V.S.A. § 1041(i).   

 

 The court must grant the motion to strike the claims 

unless the plaintiff can show that defendant’s speech “was 

devoid of any reasonable factual support and any arguable 

basis in law” and caused “actual injury to the plaintiff.” 12 

V.S.A. § 1041(e)(1).   

 

District Court Decision 

 

 The court first addressed the question of whether 

Vermont’s anti-SLAPP statute was in conflict with the 

(Continued on page 14) 

Vermont Federal Court Applies  

Anti-SLAPP Law to Strike Complaint 

The court first addressed 

the question of whether 

Vermont’s anti-SLAPP 

statute was in conflict 

with the Federal Rules of 

Civil Procedure.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://scholar.google.com/scholar_case?case=538597587632527409&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr
http://scholar.google.com/scholar_case?case=538597587632527409&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr
http://www.leg.state.vt.us/statutes/fullsection.cfm?Title=12&Chapter=027&Section=01041
http://www.leg.state.vt.us/statutes/fullsection.cfm?Title=12&Chapter=027&Section=01041
http://www.leg.state.vt.us/statutes/fullsection.cfm?Title=12&Chapter=027&Section=01041


MLRC MediaLawLetter Page 14 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Federal Rules of Civil Procedure.  The court recognized that 

at least one federal court has held that its state’s anti-SLAPP 

statute conflicted with the Federal Rules, Stuborn Ltd. 

Partnership v. Bernstein, 245 F. Supp. 2d 312, 316 (D. Mass. 

2003), but noted that the District Court in Vermont has 

already held that there is no conflict.  Bible & Gospel Trust v. 

Twinam, 2:07-CV-17, 2008 U.S. Dist. LEXIS 103674 (D. Vt. 

July 18, 2008) (following the Ninth Circuit in holding that 

Vermont’s Anti-SLAPP statute does not directly conflict with 

the Federal Rules of Civil Procedure and the state’s interest 

outweighs the federal interest). 

 Next, the Court questioned whether the defendants’ 

actions were the type of conduct protected by the statute.  The 

Court looked at both the causes of action alleged by the 

plaintiff and the nature of the defendants’ conduct.  The Court 

noted that a defamation claim is often brought by plaintiffs 

seeking to suppress free speech. In addition, the Court found 

that the nature of defendants’ conduct 

satisfied 12 V.S.A. § 1041(i)(3): “(3) any 

written or oral statement concerning an 

issue of public interest made in a public 

forum or a place open to the public.”   

 The written statement was made about a 

candidate in a presidential election on a 

public website.  The Court held that 

defendants satisfied the burden of showing 

that the anti-SLAPP statute applied to their 

case. 

 As such, the Court shifted the burden to the plaintiff to 

demonstrate that (1) the profile lacked any factual basis and 

(2) that he suffered actual injury.  In analyzing the first prong, 

the Court relied on cases interpreting Massachusetts’ and 

California’s anti-SLAPP statutes, which have held that to 

meet the first prong of the test, the plaintiff must show that 

his claim is legally sufficient.   

 Having already ruled that plaintiff’s complaint should be 

dismissed under Rule 12(b)(6) for failure to state a claim 

upon which relief can be granted under both North Carolina 

and New Hampshire defamation law, the court concluded that 

plaintiff did not state a legally sufficient claim and therefore 

could not establish that the profile lacked any factual basis.   

 To the contrary, the profile closely resembled plaintiff’s 

own website.  The court also concluded that plaintiff failed to 

establish any actual injury.  Plaintiff lost the New Hampshire 

primary by a 116 to 1 ratio, making it highly speculative that 

the profile had any effect on the outcome.   

 In addition, the profile was only published on the 

College’s website in Vermont, and the statement that 

allegedly caused the most harm in North Carolina was that 

plaintiff was running for president as a Democrat, a factually 

true statement.  

 The Court found that the plaintiff could not carry his 

burden and struck the complaint.  In addition, the Court 

ordered the plaintiff to pay defendants’ full attorneys’ fees, as 

required by the statute.  In other jurisdictions, plaintiffs have 

argued that they are only responsible for attorneys’ fees 

incurred pursuing the motion to strike, an argument the 

Haywood Court rejected given the breadth of Vermont’s 

other statutory fee-shifting schemes.  See e.g. L'Esperance v. 

Benware, 2003 VT 43, ¶¶ 21-26, 175 Vt. 292 (affirming an 

award of attorney’s fees for all fees incurred while pursuing 

claims under the Vermont Consumer Fraud 

Act and other related claims because all of 

the claims were based on the same general 

facts). 

 Haywood is only the second case 

decided under Vermont’s anti-SLAPP 

statute.  The first was decided in 2008 and 

the underlying claim was copyright 

infringement. Bible and Gospel Trust, 2008 

U.S. Dist. LEXIS 103674.  The court there 

denied the motion to strike because the 

complaint was narrowly tailored to defendant’s copyright 

infringement and plaintiff could show actual damages based 

on that infringement.  Id. at *11.   

 Taken together, these two cases demonstrate that 

Vermont’s federal courts will freely apply the anti-SLAPP 

statute when presented with a complaint that seeks to deter 

public participation in public discourse.  The federal court in 

Vermont will also broadly apply the attorney’s fees provision 

in the statute to cover all fees incurred by defendants in the 

lawsuit up to the date of the decision striking the complaint. 

 Navah Spero is a lawyer with Gravel and Shea, 

Burlington, VT.   Plaintiff acted pro se.  Defendants were 

represented by W. Scott Fewell, Dinse, Knapp & McAndrew, 

P.C., Burlington, VT; and William B. Towle, Ward & Babb, 

South Burlington, VT. 

(Continued from page 13) 

Vermont’s federal courts 

will freely apply the anti-

SLAPP statute when 

presented with a complaint 

that seeks to deter public 

participation in public 

discourse.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 15 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 In an interesting unpublished decision, the Eleventh 

Circuit affirmed that Georgia courts lacked personal 

jurisdiction over a Colombian newspaper sued for libel in the 

state. Henriquez v. El Pais et al., No 12-11428 (11th Cir. Dec. 

6, 2012) (Hull, Jordan, Anderson, JJ.) (per curiam).   

 Plaintiff argued that the online version of the newspaper 

available in Georgia contained advertisements for U.S. 

companies and therefore the foreign newspaper was 

transacting business in the state.  The online advertisements, 

however, were placed by a third party ad server in Colombia.  

The Eleventh Circuit held that these served ads by themselves 

were insufficient to constitute doing business in Georgia for 

purposes of exercising jurisdiction.  

 

Background 

 

 In 2010, Colombian newspaper El Pais published several 

articles about a child custody dispute litigated in Colombia 

between plaintiff and a Colombian surrogate mother.  

Plaintiff sued the newspaper in federal court in Georgia, 

alleging that the articles falsely reported on the Colombian 

litigation and implied, among other things, that he abducted 

the children and had an affair with the surrogate mother. Last 

year a federal district court dismissed for lack of personal 

jurisdiction. See Henriquez v. El Pais, et al., (N.D. Ga. Feb. 

21, 2012) (Story, J.).  

 

Personal Jurisdiction Analysis  

 

 The Georgia long-arm statute, in relevant part, extends to 

nonresidents 1) who transact any business within the state and 

the cause of action arises from the transaction; or 2) 

nonresidents who regularly conduct or solicit business in the 

state.  See Ga. Code. Ann. § 9-10-91(1), (3). 

 Plaintiff had submitted copies of the newspaper’s 

webpages featuring ads from U.S. companies, such as 

Comcast, Sprint, Allstate, and Publix.  Some of the ads linked 

to Georgia locations of those companies. Plaintiff also 

submitted information about the Colombian Internet 

advertising company Pautefacil.com and alleged that the 

newspaper and Pautefacil shared revenue anytime Georgia 

residents clicked on the ads.  

 Affirming dismissal, the Eleventh Circuit first held that 

there was no jurisdiction under the first prong because the 

plaintiff’s “defamation claims arose out of the defendants' 

publication of defamatory news articles on their websites, not 

the defendants' placement of advertisements from U.S. 

companies on their websites.”  Second, the Court held there 

was no evidence that the served ads amounted to conducting 

regular business in Georgia.  

 

Their only alleged contact with Georgia 

consisted of displaying advertisements of 

various companies on their Internet 

websites, including advertisements of a 

company based in Georgia. There is no 

allegation, much less evidence, that the 

defendants secured these advertisements 

directly from companies in Georgia or 

through any contact (telephone call, letter, or 

any type of communication) with any 

company in Georgia. Just the opposite, the 

defendants obtained the advertisements from 

Pautefacil.com, a Colombian ad server or 

advertising company.  

 

The Court concluded that the accessibility and display of 

advertisements on the newspaper’s website does not, by 

itself, mean that the newspaper had any contact with 

Georgia. 

  Thus, plaintiff failed to show that the newspaper 

transacted, solicited or derived substantial revenue from 

goods used or services rendered in Georgia. 

 Plaintiff acted pro se.  The defendants were represented 

by Christopher Moorman, Moorman Pieschel, LLC, 

Atlanta, GA.  

No Personal Jurisdiction Over Colombian 

Newspaper Sued in Georgia for Libel  
Served Ads on Website Insufficient to Exert Jurisdiction 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://scholar.google.com/scholar_case?case=17162873447607546865&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr
http://scholar.google.com/scholar_case?case=8062051186034516966&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr


MLRC MediaLawLetter Page 16 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 The New Hampshire Supreme Court this month affirmed 

dismissal of a state prisoner’s defamation complaint against 

the Nashua Telegraph newspaper for reporting that he 

“testified against” a criminal accomplice. Sanguedolce v. 

Wolfe, No. 2012-217 (N.H. Feb. 25, 2013). The Court held 

that even if false the statement was not defamatory as a 

matter of law. 

 However, in a more confusing section of the opinion, the 

Court held that the plaintiff should have been allowed to 

amend his complaint to add a claim for negligent publication.  

The Court therefore remanded the case for additional 

proceedings on that issue. 

 

Background 

 

 In 2011, the plaintiff pleaded guilty to burglary and was 

sentenced to three to eight years in prison.  An older criminal 

accomplice was convicted of more serious home invasion 

crimes and sentenced to 21 years in prison.  The Nashua 

Telegraph wrote about the case and erroneously reported that 

plaintiff “testified against” his accomplice.  

 Plaintiff sued the newspaper and reporter Andrew Wolfe 

for defamation, arguing that the false statement portrayed him 

as a “rat,” “tattletale,” “snitch,” a perjuror, or someone who 

“cut a deal” in exchange for leniency.  

 He cited law review articles and other sources to 

demonstrate the “low esteem in which even respectable 

groups in our society hold informants.” The trial court 

dismissed the defamation complaint.  The court also denied 

plaintiff’s motion to amend and add a claim for negligent 

publication, finding the defamation and negligence claims 

were “one and the same.” 

 

Supreme Court Decision 

 

 On the issue of defamatory meaning, the New Hampshire 

Supreme Court looked at case law from around the country 

and found a widespread agreement that allegations of 

cooperation with law enforcement are not defamatory as a 

matter of law. See, e.g., Agnant v. Shakur, 30 F. Supp. 2d 

420, 422, 424 (S.D.N.Y. 1998) (reference to plaintiff as “a 

snitch named Haitian Jack” not defamatory; Waring v. 

William Morrow & Co., Inc., 821 F. Supp. 1188, 1189 (S.D. 

Tex. 1993); Clawson v. St. Louis Post-Dispatch, 906 A.2d 

308, 316 (D.C. 2006) (collecting cases).  

 Adding to this precedent, the Court noted:  

 

We readily adopt the rule and rationale of 

these decisions. It may be that some 

elements in our society would look 

unkindly upon those who willingly 

cooperate with the authorities in 

apprehending or convicting a criminal. 

Prisoners, in particular, may harbor these 

sentiments. The prevailing view among law

-abiding citizens, however, is that such 

conduct reflects good moral character, 

respect for the rule of law, and a 

willingness to place the interests of truth, 

justice, and the social order above one’s 

own self interest or petty loyalties.  

 

Negligent Publication Claim 

 

 The Court, however, went on to hold that the trial court 

erred in denying plaintiff’s motion to amend and add a claim 

for negligent publication. The defamation and negligence 

claims were not the same, the Court concluded. The proposed 

amendment argued that the newspaper owed a duty of 

accuracy to the people mentioned in its articles, and that as a 

proximate result of the newspaper’s error, plaintiff was 

assaulted and beaten by other inmates.  

 Without expressing an opinion on the viability of the 

claim, the Court found that the amendment should have been 

allowed under New Hampshire’s liberal amendment rules. 

 Moreover, the Court noted that it has recognized negligent 

publication under “special circumstances.” Citing Remsburg 

v. Docusearch, 149 N.H. 148, 155 (2003) (allowing wrongful 

death claim to proceed against data broker).  

 Plaintiff was represented by Lawrence Vogelman and 

Kirk Simoneau, Nixon, Vogelman, Barry, Slawsky & 

Simoneau, P.A., of Manchester, NH. The newspaper 

defendants were represented by Richard Gagliuso, Gagliuso 

& Gagliuso, Merrimack, NH.  

Reporting That Prisoner “Testified  

Against” an Associate Not Defamatory  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.courts.state.nh.us/supreme/opinions/2013/2013018sanguedolce.pdf
http://www.courts.state.nh.us/supreme/opinions/2013/2013018sanguedolce.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 17 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 An Illinois appellate court affirmed denial of a motion for 

pre-suit disclosure to obtain the identity of a Yelp reviewer 

who posted a harsh online review of an apartment building 

management company. Brompton Building, LLC v. Yelp!, No. 

1-12-0547, 2013 Ill. App. Unpub. LEXIS 145 (Ill. App. Jan. 

31, 2013) (Epstein, Smith, Pucinski, JJ.). Looking at 

plaintiff’s review in context, the Court agreed that it was a 

statement of opinion; and, alternatively, not reasonably of and 

concerning plaintiff.  

 

Background 

 

 Plaintiff Brompton Building, LLC (Brompton) is the 

owner of a Chicago apartment building. Non-party Beal 

Properties was the managing agent. At issue was a Yelp 

review written by “Diana Z. Chicago, IL.”  

 Diana Z. wrote a lengthy review criticizing Beal’s 

management of the building, complaining about the late 

receipt of a rent check, late charges, and overall rudeness. 

The review only mentioned plaintiff once. In the course of the 

review, Diana Z. wrote that “Beal Properties is illegally 

charging tenants late fees for their rent.” 

 Brompton sought pre-suit disclosure of Diana Z.’s 

identity arguing the review was defamatory and tortiously 

interfered with Brompton's prospective economic advantage.  

The trial court denied the motion, finding that the review 

“does not meet the criteria of defamatory material.” Citing, 

e.g., Stone v. Paddock Publications, Inc., 961 N.E.2d 380 (Ill. 

App. 1st 2011).  

 In Stone, the appellate court quashed a motion for pre-suit 

discovery to obtain the identity of a pseudonymous online 

poster.  The Stone court held that plaintiff failed to make a 

prima facie showing to support a libel claim because the 

statement at issue was either not factual or subject to an 

innocent construction.  The court affirmed that Illinois 

follows a motion to dismiss standard and not a higher 

summary judgment standard in protecting anonymous online 

speech.    

 Addressing the issue of anonymity, the Stone court 

notably observed: 

 

Encouraging those easily offended by 

online commentary to sue to find the name 

of their “tormenters” would surely lead to 

unnecessary litigation and would also have 

a chilling effect on the many citizens who 

choose to post anonymously on the 

countless comment boards for newspapers, 

magazines, websites and other information 

portals. Putting publishers and website 

hosts in the position of being a “cyber-

nanny” is a noxious concept that offends 

our country's long history of protecting 

anonymous speech. 

 

Appellate Court Decision 

 

 The appellate court began by reviewing the Stone decision 

at length. The court concluded: 

 

“When Diana Z.'s posting is reviewed in its 

entirety, the challenged comments appear to 

be in the nature of opinions, not statements 

of fact. Similarly, Diana's comments 

regarding the allegedly illegal charging of 

late fees are more in the nature of 

conclusory speculation than factual 

statements.”  

 

 Moreover, even if the statements about illegal fees were 

factual, they could only reasonably be understood to be about 

the former managing agent, non-party Beal; and not plaintiff. 

Diana Z. wrote, for example, that she created her Yelp 

account “just to rate Beal Properties.”  Thus the motion for 

pre-suit discovery was properly denied.  

Illinois Appeals Court  

Protects Identify of Yelp! Reviewer  
Negative Review of Plaintiff Was Opinion;  

Court Denies Pre-suit Disclosure 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.state.il.us/court/R23_Orders/AppellateCourt/2013/1stDistrict/1120547_R23.pdf
http://www.state.il.us/court/opinions/appellatecourt/2011/1stdistrict/november/1093386.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 18 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 The Wisconsin Court of Appeals this month held that key 

word advertising is not a commercial use within the meaning 

of Wisconsin’s privacy statute. Harbush v. Cannon & 

Dunphy, S.C., No. 2011AP1769 (Wisc. App. Feb. 21, 2013) 

(Lundsten, Higginbotham, Blanchard, JJ.). 

 

Background 

 

 The parties are competing personal injury law firms in 

Wisconsin.  In 2009, the defendant firm bid on the names of 

the competing firm (Harbush and Rottier) on the Google, 

Yahoo! and Bing search engines.  When either of the names 

was searched, a link to the Canon & Dunphy firm would 

appear as a sponsored link. 

 Plaintiffs sued alleging invasion of privacy under 

Wisconsin Stat. Sec. 995.50 (2)(b), a provision modeled after 

New York State’s misappropriation law.  The Wisconsin 

statute provides that an invasion of privacy includes: 

 

The use, for advertising purposes or for 

purposes of trade, of the name, portrait or 

picture of any living person, without having 

first obtained the written consent of the 

person or, if the person is a minor, of his or 

her parent or guardian. 

 

 The trial court granted summary judgment to defendant. 

The court appeared to accept that key word advertising could 

fall within the purview of the statute, but found that plaintiffs’ 

privacy was not “unreasonably invaded.” 

 

Court of Appeals Decision 

 

 The Court of Appeals affirmed on different grounds, 

centering on the meaning of the word “use” in the statute.  

Plaintiffs argued that keyword advertising was the use of a 

name under the law insofar as it was an attempt to exploit the 

value of a name.  Defendants argued that the statute requires 

use that is “visible to the public in the sense that the used 

name or image is found in or on the defendant’s product or 

solicitation for services.” 

 The Court found both sides’ reading of the statute 

reasonable as a matter of statutory construction, but it found 

that all the relevant misappropriation case law involved a 

name or image that was “a visible part of some sort of 

promotion or product.”   

 The non-visible key word advertising at issue here was 

not the “use” of a name within the meaning of the Wisconsin 

statute. 

 The Court also analogized key word advertising to 

traditional “proximity advertising,” such as buying billboards 

near a competitor. 

 

“[Lo]cating an advertisement or business 

near an established competitor to take 

advantage of the flow of potential 

customers or clients to the established 

business is not a practice the legislature 

intended to prohibit by adopting WIS. 

STAT. § 995.50(2)(b). This strategy 

undeniably takes advantage of the name of 

the established business and its ability to 

draw potential customers, but the strategy 

does not ‘use’ the name of the business in 

the same way as putting the name or image 

of the business in an advertisement or on a 

product.” 

 

 Plaintiffs asked the Court to consider keyword advertising 

cases brought under trademark law.  But the Court declined, 

finding that plaintiffs had insufficiently briefed or argued 

how that law would inform construction of the Wisconsin’s 

privacy statute.  The Court also declined to consider an Israeli 

key word advertising case, purportedly finding such 

advertising to be an invasion of privacy.  The Court found it 

was open question whether the foreign decision “and the 

broader legal context, is sufficiently comparable to American 

jurisprudence and the particular law we must interpret.” 

Law Firm Loses Privacy  

Suit Over Key Word Advertising 
Use of Firm’s Name Was Not Commercial  

“Use” Within Meaning of Privacy Statute  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.capitol.hawaii.gov/measure_indiv.aspx?billtype=SB&billnumber=465
http://www.capitol.hawaii.gov/session2013/Bills/SB465_.HTM
http://codes.lp.findlaw.com/cacode/CIV/5/d3/3/s1708.8
http://www.capitol.hawaii.gov/session2013/Testimony/SB465_TESTIMONY_JDL_02-08-13_LATE.pdf
https://nppa.org/sites/default/files/SB%20465%20Letter%2002-06-13.pdf
https://nppa.org/sites/default/files/SB%20465%20Letter%2002-06-13.pdf
http://www.capitol.hawaii.gov/session2013/Testimony/SB465_TESTIMONY_JDL_02-08-13.pdf
http://www.dmv.ca.gov/pubs/vctop/d17/vc40008.htm
http://www.leg.state.vt.us/docs/2014/bills/Intro/H-233.pdf
http://www.legis.ga.gov/Legislation/en-US/display/20132014/HB/39


MLRC MediaLawLetter Page 19 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Mickey H. Osterreicher 

 In mid-February the Hawaii Senate Judiciary Committee 

approved an amended “anti-paparazzi” bill that creates a civil 

cause of action for constructive invasion of privacy when a 

person obtains any type of visual image, sound recording, or 

other physical impression of another person under 

circumstances in which that person has a reasonable 

expectation of keeping private their personal life under 

certain conditions. 

 Hawaii SB 465 is named the “Steven Tyler Act” in tribute 

to the lead singer for the rock group Aerosmith, whose lawyer 

helped draft the bill which is similar to a 1999 California law 

that also addresses privacy rights and committing “a trespass 

in order to physically invade the privacy of the plaintiff with 

the intent to capture any type of visual image, sound 

recording, or other physical impression of the plaintiff 

engaging in a personal or familial activity and the physical 

invasion occurs in a manner that is offensive to a reasonable 

person.” 

 While the bill was ostensibly drafted to protect celebrities 

from prying paparazzi its language is broad enough so that it 

may be applied to anyone. It was for that apparent reason that 

the Committee Chair, Clayton Hee, replaced some of the 

bill’s contents with language closer approximating the 

California statute. 

 The Judiciary Committee received testimony from the 

Governor and others in support of the bill, while the Attorney 

General opposed the bill as “vague and overly broad.” The 

Committee also heard from Tyler himself as well as Mick 

Fleetwood (of Fleetwood Mack) during a hearing held on 

February 8, 2013. Ironically, prior to testifying in support of 

their right to be left alone, the two aging rock legends posed 

for pictures with legislators before a bevy of photographers. 

 The National Press Photographers Association (NPPA), 

supported by 14 media organizations sent a letter in 

opposition “concerned that the bill as drafted tramples upon 

the First Amendment rights of citizens and journalists” and 

also because “SB 465 imposes civil penalties of alarming 

breadth and burdens substantially more speech than is 

necessary to advance a compelling government interest.” The 

letter went on to say, “while we recognize the right of 

privacy, we oppose a broadening of those protections by 

abridging the clearly established tenents of First Amendment 

Jurisprudence.”  

 In addition the group stated “the definition of 

‘commercial purposes’ fails to recognize acts of valid 

newsgathering and in fact penalizes publishers and 

broadcasters along with visual journalists and innocent 

tourists.” 

 The Motion Picture Association of America, Inc. (MPAA) 

also submitted a Memorandum In Opposition to the bill, 

stating that it “would have a chilling effect on free speech and 

violates the First Amendment.” 

 In addition to the anti-paparazzi measure, California also 

amended it Vehicle Code Sec. 40008 in 2010 to add enhanced 

penalties for other traffic violations committed “with the 

intent to capture any type of visual image, sound recording, 

or other physical impression of another person for a 

commercial purpose.” 

 In the only case in which that law has been applied, the 

trial court judge dismissed charges against photographer Paul 

Raef finding that the law was overly broad and violated the 

First Amendment. Despite an appeal by prosecutors 

California Superior Court Judge Thomas Rubinson refused to 

reconsider his ruling. That appeal will now be heard by a full 

appellate court. 

 Following on these attempts to throw the First 

Amendment baby out with the Paparazzi bathwater, a 

Vermont legislator recently introduced a bill that would 

“make it illegal to take a photograph of a person without his 

or her consent, or to modify a photograph of a person without 

his or her consent, and to distribute it.” 

 In another example of legislative stupidity gone wild a 

Georgia State Representative has proposed a bill, HB 39, 

making it illegal to edit an image in such a way “that a person 

commits defamation when he or she causes an unknowing 

person wrongfully to be identified as the person in an obscene 

depiction." 

 Expect to see other well-meaning but ill-conceived bills 

coming to a legislature near you all-too-soon. 

 Mickey H. Osterreicher is of Counsel to the law firm of 

Hiscock & Barclay and serves as general counsel to the 

National Press Photographers Association (NPPA). He 

drafted the NPPA letter sent in opposition to SB 465. 

The Paparazzi & The First Amendment 
“Steven Tyler Act” Moves Ahead in Hawaii 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.wicourts.gov/ca/opinion/DisplayDocument.pdf?content=pdf&seqNo=93174
http://www.wicourts.gov/ca/opinion/DisplayDocument.pdf?content=pdf&seqNo=93174


MLRC MediaLawLetter Page 20 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Steve Mandell, Steve Baron, and Elizabeth Morris 

 The Seventh Circuit recently affirmed a Northern District 

of Illinois decision to dismiss a trademark case involving a 

claim that a movie title infringed upon the name of a musical 

group.  The Court skirted Second Circuit precedent 

concerning the protection of titles under the 

Lanham Act and focused on the absence of 

actual confusion about the film’s source. 

Eastland Music Grp., LLC v. Lionsgate 

Entm’t, Inc., No. 12-2928 (7th Cir.  Feb. 

21, 2013) (Easterbrook, Flaum, Rovner, 

JJ.).  

 

Background 

 

 Plaintiffs Eastland Music Group 

(“Eastland”) and Raynarldo Whitty, 

Eastland’s manager, registered the 

trademark PHIFTY-50 for Eastland’s rap 

group duo.  Plaintiffs also claimed a 

common law trademark in the term 

“50/50,” which they used to promote the 

duo, both online and on different products. 

 In 2011, defendants Lionsgate 

Entertainment, Summit Entertainment, and 

Mandate Pictures released 50/50, a film 

about the main character’s 50% chance of 

surviving cancer.  Defendants never used 

the PHIFTY-50 mark. 

 After Defendants refused to stop their 

use of “50/50,” Plaintiffs filed suit in the 

Northern District of Illinois (Case no. 11-cv

-8224), alleging two counts of trademark 

infringement and federal unfair competition and four state 

law claims for common law unfair competition, unjust 

enrichment, and violations of the Illinois Uniform Deceptive 

Trade Practices Act and the Consumer Fraud and Deceptive 

Business Practices Act. Plaintiffs claimed that Defendants’ 

use of 50/50 created confusion and was likely to continue 

creating confusion because Defendants’ movie title was 

identical to Plaintiffs’ mark. 

 Defendants moved to dismiss pursuant to Federal Rule of 

Civil Procedure 12(b)(6), arguing that the First Amendment 

barred the federal and state claims.  They 

also asserted that even though Plaintiffs 

had not included a copy of the film with 

their complaint, the district court could 

consider the film in its analysis because 

the movie was central to Plaintiffs’ 

complaint.  In response, Plaintiffs asserted 

that the First Amendment defenses should 

not be considered at the pleading stage and 

are more appropriate for summary 

judgment.   

 

The District Court’s Dismissal 

 

 District Judge George Lindberg 

dismissed both federal claims and declined 

to exercise jurisdiction over the remaining 

state law claims.  The district court 

primarily relied upon Rogers v. Grimaldi, 

875 F.2d 994 (2d Cir. 1989).  Under the 

Rogers test, titles of artistic works are 

protected and cannot be barred by the 

Lanham Act unless the title “is explicitly 

misleading and devoid of any artistic 

relevance.”  Woodard v. Jackson, No. 03 C 

844, 2004 WL 771244, at *7 (S.D. Ind. Mar. 

25, 2004). 

 The district court concluded that the 

title 50/50 did not infringe on Plaintiffs’ rights.  First, 50/50 

has obvious artistic relevance in the film; at the beginning of 

the movie, the protagonist exclaims that he has a “50/50” 

chance of surviving a rare form of spinal cancer, with the 

(Continued on page 21) 

Seventh Circuit Addresses Trademark  

Confusion Arising From Movie Title 
Court Avoids Relying on Rogers Test;  

Focuses on Absence of Actual Confusion 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.ca7.uscourts.gov/tmp/Q50XHBAB.pdf
http://www.ca7.uscourts.gov/tmp/Q50XHBAB.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 21 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

remainder of the film focused on whether he will beat those 

odds.  Second, Plaintiffs failed to plead any likelihood of 

confusion between the movie, on the one hand, and Plaintiffs’ 

musical exploits, on the other hand. The title 50/50 was not 

explicitly misleading as to source, particularly when the 

movie and its packaging material were clearly linked to the 

film’s premises. 

 The district court rejected Plaintiffs’ assertion that First 

Amendment arguments are inapplicable at the pleading stage.  

Although it acknowledged that Rule 12(b)(6) orders are not 

appropriate responses to defenses, “a plaintiff can plead itself 

out of court” by “‘admitting all the ingredients of an 

impenetrable defense.’”  Xechem, Inc. v. Bristol-Myers 

Squibb Co., 372 F.3d 899, 901 (7th Cir. 2004).  Moreover, 

cases can be dismissed to “avoid[] prolonged litigation that is 

destined, as a matter of law, not to succeed.”  Woodard, 2004 

WL 771244, at *8. 

 In addition to dismissing the federal court claims, the 

district court also dismissed Whitty for lack of standing, due 

to Plaintiffs’ failure to plead that he owns or is the registrant 

or assignee of the mark at issue.  The district court also 

declined to exercise supplemental jurisdiction over the state 

law claims, effectively terminating the federal case. 

 

Seventh Circuit Appeal 

 

 The Seventh Circuit affirmed the district court’s decision 

in an opinion written by Judge Easterbrook.  The Court 

explicitly avoided relying on Rogers under the principle that 

courts should avoid confronting constitutional issues unless 

absolutely necessary. 

 Instead, the Seventh Circuit held that the complaint failed 

at the  threshold because “it does not allege that the use of 

‘50/50’ as a title has caused any confusion as to the film’s 

source  -- and any confusion about the film’s source would be 

too implausible to support costly litigation.”   Eastland Music 

Grp., LLC, Case no. 12-2928, Slip Op. at 3.  According to the 

Court, had the accused film been called “Phifty-

50” (Plaintiffs’ registered mark), Plaintiffs would not have 

been required to plead confusion or that they had achieved 

secondary meaning in their claimed common law mark, 50/50.   

 Moreover, even assuming that Plaintiffs could claim a 

trademark right in the phrase “50/50,” they would be junior 

users. Based on various Wikipedia references cited in the 

Court’s opinion, “50/50” had been used in titles of other films 

and songs long before Eastland ever existed.   

 Finally, citing Supreme Court precedent, the Court noted 

that [t]he title of a work of intellectual property can infringe 

another author’s mark only if the title falsely implies that the 

latter author is its origin.” Dastar Corp. v. Twentieth Century 

Fox Film Corp., 539 U.S. 23 (2003).   Because Plaintiff did 

not and could not allege that consumers treat it as the 

producer or source of the film 50/50, Plaintiffs could not 

sustain a claim. 

 

Issues Raised by Eastland’s Trademark Analysis 

 

 The Seventh Circuit’s decision leaves some questions 

unanswered.  Notably, it appears that the Court imposed on 

the trademark plaintiffs the obligation to allege actual 

confusion as opposed to merely “likelihood of confusion,” 

which is the well-recognized standard under the Lanham Act.  

Because the Seventh Circuit never determined whether 

Plaintiffs had a valid common law right in the mark “50/50,” 

it is not clear when a plaintiff must meet this new standard. 

   The Court only said that Plaintiffs must show actual 

confusion for “50/50” because, in ordinary usage, it is a 

suggestive or descriptive phrase.   

 Potentially borderline marks (i.e. marks that lean toward 

being characterized as descriptive) must be subjected to a 

higher pleading threshold in order to survive an Iqbal and 

Twombly analysis. 

 Also, the Court was quick to affirm the dismissal of 

Plaintiff’s claim on its registered mark, Phifty-50, because 

Defendants used 50/50, which did not look like Phifty-50.  

Curiously, however, the Court did not engage in a full 

analysis of Plaintiff’s Phifty-50 mark’s sight, sound, and 

meaning.  Clearly, the marks sound identical, but, for reasons 

that remain unknown, this factor did not seem to weigh into 

the Court’s reasoning. 

 We expect the lower courts will be seeing, hearing about, 

and trying to discern the meaning of Eastland for some time 

to come. 

 Steven Mandell and Steven Baron are partners and 

Elizabeth Morris is an associate at Mandell Menkes LLC, 

Chicago. Plaintiffs Eastland Music Group, LLC and 

Raynarldo Whitty are represented by Ronald DiCerbo and 

Gerald Willis, Jr., of McAndrews, Held & Malloy, P.C., 

Chicago.  Defendants Lionsgate Entertainment, Inc., Summit 

Entertainment, LLC, and Mandate Pictures, LLC are 

represented by Tom Ferber of Pryor Cashman LLP, New 

York and Joseph Bonavita of Gould & Ratner LLP, Chicago. 

(Continued from page 20) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 22 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By David Hooper 

 The attempts to change the law of libel in the United 

Kingdom have now reached the stage of the third and final 

reading in the House of Lords having taken place on 

25 February 2013.  The Bill now goes back to the House of 

Commons.  However, the legislation has been inadvertently 

hijacked by a series of amendments introduced by 

Lord Puttnam, better known as the director of Chariots of 

Fire and the Killing Fields. 

 During the committee stage in the House of Lords, he 

introduced his amendments on 5 February, which were 

carried by the very large majority of 272-141.  These really 

played upon the feeling of their Lordships that the press had 

had it too good for too long.  Effectively, Lord Puttnam 

wanted to graft the recommendations of Leveson onto the 

Defamation Bill.  The result was a weird 

confection of changes, which included the 

compulsory arbitration service paid for 

the newspaper industry favoured by 

Leveson, together with Leveson's 

suggestions about the introduction of 

exemplary damages. 

 Lord Puttnam's approach seemed to be 

that passing this amendment would put an 

end to all the shilly-shallying about bringing the Leveson 

recommendations into effect.  The problem with that thinking 

was that Leveson was not reforming the law of libel, although 

he seems to view himself as a man who can fix everything, a 

judicial odd job man.  As someone who was by training a 

criminal lawyer, he was scarcely well‑qualified to do so, but 

rather he here was investigating abuses by certain journalists, 

particularly in relation to breaches of privacy. The Leveson 

proposals are essentially aimed at the conduct of the press 

and preventing breaches of privacy, they are not suitable for 

tacking lock stock and barrel onto a Defamation Bill. 

One of the more spectacular suggestions of Lord Puttnam in 

his amendments carried to the claim in the House of Lords 

was the proposal that a higher level of damages or exemplary 

damages could be awarded if the newspaper had failed to 

submit controversial stories to the Press Regulator for 

approval.  Clearly, champions of freedom of speech such as 

Wilkes had lived in vain as far as their Lordships were 

concerned.  One of the peers who had supported 

Lord Puttnam's bizarre amendments was a former politician 

and journalist, Lord Fowler, who persuaded the majority in 

the House of Lords that pre‑approval of controversial stories 

by the Regulator was not consistent with the obligations of 

this country to uphold freedom of speech under Article 10.  

That amendment was dropped, when the third reading, which 

carried all Lord Puttnam's other amendments, passed 

unopposed. 

 The government has indicated that it is not prepared to 

accept Lord Puttnam's amendments.  Lord McNally, the 

Minister of Justice, noted that the 

concession introduced by Lord Fowler 

"made an unacceptable position 

marginally better." The attempt to 

introduce the Leveson proposals in the 

Defamation Bill could have holed the 

legislation below the waterline.  The 

amendments appear to wish to legislate 

for prior notification of stories to their 

subjects which Leveson favoured, but which the European 

Court of Human Rights in the Mosley case found inconsistent 

with Article 10. 

 The Prime Minster has indicated that the Bill might be 

dropped if the Puttnam amendments stay in place, but it is 

more likely that there may be an all‑party agreement as 

suggested by the Shadow Deputy Prime Minster, Harriet 

Harman.  If such agreement can be reached, it is likely that 

the Defamation Bill will pass through its final stages in the 

House of Commons in March and will become law later in 

the year, either in the summer or perhaps likely in the 

autumn. 

(Continued on page 23) 

The Other Side of the Pond:  

Developments in UK and European Media Law 
The Defamation Bill and Leveson, Contempt  

of Court and Archives, Liability of ISPs and More 

Lord Puttnam wanted to graft 

the recommendations of 

Leveson onto the Defamation 

Bill.  The result was a weird 

confection of changes 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 23 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 At present, it looks as if the regulatory body will be 

established under Royal Charter.  The aim is to find a 

mechanism, which is free of political control and will prevent 

the regulatory body being controlled by political appointees. 

The matter is complicated by the fact there may be a majority 

in the House of Commons who would ultimately be willing to 

support the Lord Puttnam amendments.  After the exposure of 

MPs' abuse of expenses combined with the phone hacking 

scandal, there is a depth of hatred or distrust of the press 

amongst politicians 

 It is worth bearing in mind that there are legitimate 

concerns by the media about the detail of the Leveson 

proposals. In outline, the changes to the Data Protection Act 

that Leveson proposes seem destined to make it more likely 

that journalists will be acting illegally when obtaining or 

retaining personal information. His proposals would 

considerably raise the burden of proof on journalists to justify 

holding background material about 

individuals and would almost certainly 

result in additional expense for the 

media in terms of litigation and 

co mp l i ance  co up led  wi th  t he 

appointment of a number of compliance 

officers. 

 Equally, there are concerns in the 

media that the suggestions that Leveson 

makes for changes to the Police and 

Criminal Evidence Act will make it 

easier for the police to access 

journalistic source material and to search news floors. It will 

considerably lower the bar for the police obtaining such 

material and fly in the face of recent case law and has been 

criticised as "placing a policeman in the newsroom.” 

 Equally of concern to the media are Leveson's proposals 

for the award of exemplary damages against news publishers 

who do not sign up to the regulatory regime.  The whole 

introduction of exemplary damages would have the potential 

for increased cost in terms of litigation, whether or not the 

newspaper, in writing a particular story, complied with the 

soon to be finalised Press Code. There are also concerns 

about the Leveson proposals for compulsory arbitration. The 

regional press are particularly concerned about the costs this 

would involve, and the likelihood of an increased volume of 

costs, all of which would be funded by the media, when they 

feel that the present system does enable them to resolve 

complaints without recourse to litigation. There is therefore 

considerable controversy about the Leveson proposals. The 

attempt by the Lord Puttnam amendment to introduce 

Leveson lock, stock and barrel has raised a whole spectre of 

uncertainty about the reform of the law of defamation. 

 In this, the criticism of the Puttnam amendments are 

supported by the advice of three leading QCs in the field, 

Lord Pannick, Anthony White and Desmond Browne.  They 

have criticised the exemplary damages proposals as being 

objectionable in principle as “n relation to the awarding of 

exemplary damages.  They observe their chilling effect on 

freedom of speech was obvious and unjustifiable. 

 

Contempt of Court Update: Suspending Archive Material 

 

 As indicated in an earlier column, the Law Commission is 

reviewing the British Law of contempt of Court.  Particularly 

controversial is the question of whether stories in newspaper 

archives should be removed during the 

course of criminal proceeding where 

they might prejudice the jury, as was 

felt to be the case with regard to stories 

about earlier disciplinary proceedings 

where a police officer was on trial for 

manslaughter and Mr Justice Fulford 

made such an Order. 

 The Law Commission has been 

considering a proposal whereby media 

organisations will only be obliged to 

remove stories from their archives if 

they had been specifically identified by the Order of a judge. 

There certainly seems to be no suggestion that the media 

would have to police their archives of their own initiative.  

However, the dangers of this are self‑evident. 

 It could well become routine for judges to order removal 

of articles without a proper balancing exercise and media 

organisations could be faced with Orders from Crown Courts 

across the country. It tends to suit those conducting criminal 

trials to restrict media coverage for fear of possible prejudice 

and appeals. However, the cost of sending legal 

representatives to persuade hostile Courts to lift such Orders 

could be considerable. 

 The law and practice on this subject is well‑advanced in 

Australia and a very powerful submission has been made to 

the Law Commission by Peter Bartlett outlining the practice 

(Continued from page 22) 

(Continued on page 24) 

At present, it looks as if the 

regulatory body will be 

established under Royal Charter.  

The aim is to find a mechanism, 

which is free of political control 

and will prevent the regulatory 

body being controlled by 

political appointees.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 24 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

in Australia.  There, the Courts rely on very detailed 

directions given to jurors and it can be a criminal offence to 

conduct unauthorised internet research while serving on a 

jury.  Peter Bartlett has also drawn the Law Commission's 

attention to jurisprudence in Australia which makes it clear 

that the Courts will not make Orders which are in effect 

unenforceable bearing in mind the extreme difficulty or in 

many cases impossibility of taking the offending reports 

down from the internet. 

 

Internet Service Providers as Publishers? 

 

 The issue of when ISPs might become publishers was 

considered in Tamiz v Google Inc [2013] EWCA Civ 68 by 

the Court of Appeal. Some defamatory comments had been 

posted on the blog, 'London Muslim', which was hosted by 

Blogger, the internet blogging service 

owned by Google. 

 Mr Tamiz sought to hold Google Inc 

in California liable for the defamatory 

comments published in the UK during 

the period between the notification to 

Google of the complaint about the 

material (of which they had previously 

been unaware) and it being voluntarily 

taken down by those running the 

London Muslim blog.  Tamiz argued 

that Google acquired a responsibility for 

the continued publication once it was 

fixed with knowledge of the complaint 

on the basis of its provision of the platform which enabled the 

internet user to create their independent blog 

 The claim had been comprehensively dismissed by 

Mr Justice Eady at first instance (2012) EWHC 449.  The 

Court of Appeal upheld the judgment of Mr Justice Eady on 

the basis that it would be an abuse of process to permit the 

case to proceed, this being a strike-out application on the 

grounds of jurisdiction. 

 Although the offending material had been posted in April, 

Mr Tamiz had not sent his Letter of Claim detailing his 

complaint until two months later.  By mid‑August, the 

offending article had been voluntarily removed by the owner 

of the blog. The Court recognised the impossibility of Google 

exercising editorial control over the content of the blogs it 

hosts, which in the aggregate contain more than half a trillion 

words, with 250,000 new words added every minute. 

 However, the Court of Appeal did not agree with the 

finding of Mr Justice Eady that the role of Google as a 

platform provider was "a purely passive one" and that "an 

ISP which performs no more than a passive role in 

facilitating postings on the Internet cannot be deemed to be a 

publisher at law.”  The Court viewed Google as providing a 

platform for blogs, together with design tools and, if required, 

a URL, by its Blogger service which it makes "available on 

terms of its own choice and it can readily remove or block 

access to any blog that did not comply with those terms.”    

 The involvement of Google which in view of the court, 

"facilitates publication of the blogs" was "not such, however, 

as to make it a primary publisher of the blogs." The Court 

was dealing with the case on an interlocutory basis to see 

whether the various defences were arguable. It concluded that 

it was at least arguable the Google should be "seen as a 

publisher responding to requests for downloads rather than a 

mere facilitator playing a passive 

instrumental role". In the Court's view 

"the provision of a platform for the 

blogs is equivalent to the provision of a 

notice board.” 

 The issue was therefore whether 

Google "might be inferred to have 

associated itself with, or made itself 

responsible for, the continued presence 

of the material on the blog and thereby 

to have become a publisher of the 

material" if defamatory material had 

been allowed to remain on a Blogger 

blog after Google had been notified of 

the presence of the material and had been afforded a 

reasonable period of time to deal with a complaint. The Court 

of Appeal felt that point was arguable, and took a somewhat 

different view to Mr Justice Eady. 

 The Court of Appeal upheld Mr Justice Eady's ruling on 

the ground that it was highly improbable that a significant 

number of people would have read the offending pieces 

between the time of notification and its removal. The Court of 

Appeal unfortunately, notwithstanding hearing considerable 

argument in court, did not adjudicate on Mr Justice Eady's 

ruling on the effect of Regulation 19 Electronic Commerce 

(EC Directive) Regulations 2002, which had indicated that an 

ISP was entitled to sufficient detail of the complaint in order 

to determine whether it was unlawful- that is to say legally 

indefensible as opposed to defamatory (which is the lower 

(Continued from page 23) 

(Continued on page 25) 

The Court viewed Google as 

providing a platform for blogs, 

together with design tools and, if 

required, a URL, by its Blogger 

service which it makes "available 

on terms of its own choice and it 

can readily remove or block 

access to any blog that did not 

comply with those terms.”    

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.bailii.org/ew/cases/EWCA/Civ/2013/68.html


MLRC MediaLawLetter Page 25 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

standard under Section 1 Defamation Act 1996), which is a 

powerful protection and defence for ISPs. 

 The Court considered (but did not decide the merits) that 

the complainant could raise arguments as to whether or not an 

ISP became a publisher by analogy with the old case law 

dating back to the notice board in the golf club in Byrne v 

Dean [1937] 1KB 818 and one of the earliest internet cases in 

the UK, Godfrey v Demon Internet [2001] QB 2001.  

Certainly, the Court accepted that the ISP was entitled to a 

reasonable time within which to act to remove the defamatory 

comments.  The opportunity to determine these issues fully 

was not taken up by the Court and there may very well be 

further litigation in relation to the effect of Section 1 

Defamation Act 1996, and Regulation 19 concerning ISPs, in 

particular what a reasonable time to respond might be and 

what exactly will constitute "notice" to an ISP such as to 

make it potentially liable for libellous material. 

 

Costs 

 

 There are a number of changes 

coming into effect on 1 April 2013 in 

relation to the potential recovery of 

legal costs by successful Claimants.  It 

will be recollected that in the UK the 

normal rule is that the successful party 

who are awarded their legal costs 

normally should recover about 70% of 

the legal costs they have expended.  The very high level of 

costs of litigation, including particularly, of course, 

defamation, was the subject of very extensive review by a 

Lord Justice of Appeal Sir Rupert Jackson. 

 His suggested reforms come into effect on 1 April.  The 

key aspect from a Defendant's viewpoint is that Conditional 

Fee Agreements (CFA) and After the Event Insurance (ATE) 

are in principle – but with an important qualification – no 

longer recoverable from Defendants if the claim is successful.  

Instead under the Damages -Based Agreement (DBA) 

Regulations 2013 and the Conditional Fees Agreement Order 

2012 which the Minister of Justice laid before Parliament on 

22 January 2013 and in exercise of the powers granted under 

section 44-46 Legal Aid, Sentencing and Punishment of 

Offenders Act 2012 (widely known as LASPO) CFAs and 

ATE premiums will no longer be recoverable from 

Defendants. 

 Essentially DBAs introduce contingency fees in a form 

which will be more recognisable to American litigators.  The 

amount of costs which the Claimant's solicitors can recover is 

however capped at 25% of the damages in a personal injury 

claim and 50% in other claims.  It should of course be noted 

that damages are considerably lower in the UK than in the 

USA so the bunting being laid out by Claimant lawyers is of 

a rather more sober nature than their American counterparts.  

CFAs are to have a maximum success fee of 100% but they 

will not be recoverable from Defendants.  It is paid out of the 

damages recovered but they may only represent 25% of the 

damages recovered in personal injury cases and 50% in other 

litigation. 

 In effect this will make CFAs considerably less attractive 

to Claimant lawyers.  It had been envisaged that these new 

rules would apply to defamation and privacy actions like 

other litigation (except for commercial claims seeking 

damages of over £2m which are not affected by the 

Regulations which would not app-ly to privacy or defamation 

cases because the level of damages is 

well below the limit).  However, after 

the publication of the Leveson report 

these changes regarding CFAs and 

recovery of ATE have been put on ice. 

As regards defamation and privacy 

claims (as opposed to other forms of 

litigation), probably until the autumn of 

2013 by which time the decisions 

concerning Leveson will have been 

taken. 

 This seems to be an entirely political decision for which 

no justification other than expediency can be seen.  The other 

provisions of the Jackson reforms such as much stricter 

supervision by the Courts of cost budgets which has already 

been in operation in regard to defamation cases under a pilot 

scheme will apply to privacy and defamation claims. 

 An important opportunity to reduce the level of legal costs 

in defamation claims has been lost.  It was never going to be 

part of the Defamation Act changes but rather part of the 

general court rules.  Panic seems to have set in as a result of 

the Leveson report and some spirited lobbying by the 

Claimant lawyers and the Hacked Off lobby group. 

 The decision in Henry v News Group Newspapers (2013) 

EWCA civ 19 produced a result which likewise represents a 

lost opportunity to reduce the cost of defamation proceedings.  

This was a case where a social worker had successfully sued 

(Continued from page 24) 

(Continued on page 26) 

There are a number of changes 

coming into effect on 1 April 

2013 in relation to the potential 

recovery of legal costs by 

successful Claimants.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.bailii.org/ew/cases/EWCA/Civ/2013/19.html


MLRC MediaLawLetter Page 26 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

the newspaper for serious allegations concerning her 

supervision of a young child who had died as a result of the 

abusive treatment he had received from his relatives. 

 During the proceedings the Claimant had lodged her cost 

budget in accordance with Practice Direction 51 under the 

Defamation Proceedings Pilot Scheme. The Claimant's 

lawyers had exceeded their budget by the small matter of 

£268,000. The issue was whether the Costs Judge had been 

correct in disallowing these costs in his interpretation of 

PD51.5.6 (2) ("The Court will not depart from such approved 

budgets unless it is satisfied that there is a good reason to do 

so"). 

 To the surprise of some the Court held that 

notwithstanding the mandatory language of the scheme, the 

Claimant should be allowed to recover these costs on the 

basis that the Court should take account of all the 

circumstances and in effect apply a broad brush approach. 

The Costs Judge had indicated that 

absent the costs budget these costs 

would have been recoverable on normal 

principles as being reasonable and 

proportionate. 

 The Court of Appeal was evidently 

impressed by the fact that the Judge had 

thought the costs were proportionate and 

they considered that there had been no 

particular prejudice on the facts of the 

case arising out of the failure to comply 

with the budgeting rules and that in this regard the parties 

were on an equal footing. The Court seems to have been 

influenced by the disagreeable nature of the libel and a 

feeling that it would be unjust to leave the Claimant and her 

advisers substantially out of pocket.  However, it was a fact-

specific case and the regime under the Jackson changes will 

result in Courts reviewing much more closely the level of 

legal cost at regular intervals.  Parties who fail to keep within 

their budgets or at any rate to return to the Court to ask for an 

adjustment of the budget will do so at their peril. 

 

Other Developments 

 

 The Court of Appeal will not be ruling on the decision of 

Mr Justice Tugendhat in Trimingham v. Associated 

Newspapers 2012 EWHC 1296 about which I wrote about 

last year in this column. This raised the issue of whether a 

series of articles about the lifestyle of Ms Trimingham with 

particular emphasis on her bi-sexuality, spikey hair and 

chunky footwear could amount to harassment. 

 She had come in to the public eye when she ran off with 

her boss, the politician Chris Huhne and became somewhat 

more of a public figure.  She has dropped her appeal and 

coincidentally Chris Huhne is headed for jail for perverting 

the course of justice when he persuaded his wife (currently on 

trial for her part in the points-swapping saga) – before 

dumping her – to take the driving penalty points on her 

licence when he was caught speeding so that his licence was 

not suspended.  It is no part of these columns to be a morality 

tale but this is perhaps a candidate for the schadenfreude 

column. 

 Edward RocknRoll v News Group Newspapers (2013) 

EWHC 24 was a decision of Mr Justice Briggs in the English 

Chancery Division as to whether photos of reasonably private 

youthful indiscretions which had found their way on to 

Facebook could be protected under the 

UK law of privacy.  Edward RocknRoll 

was not named by the vicar that way.  

H e  w a s  t h e  n e p h e w  o f 

Sir Richard Branson and perhaps even 

more famous for having married Kate 

Winslet in December 2012.  He had 

featured in a Hello! Interview in 2009 

and was involved in his uncle's Virgin 

Galactic business. 

 His problem was that in a moment 

of youthful exuberance at a 2010 party he had been 

photographed partly-naked in poses which were described as 

"embarrassing." The photos have been taken with his consent 

and featured on a friend's Facebook of which there appeared 

to be 1500 members.  The newspaper had got hold of the 

photographs seemly not off Facebook but from some third 

party. 

 RocknRoll did, the Judge ruled, have a reasonable 

expectation of privacy.  Although he had consented to the 

taking of the photographs, he did not consent to them being 

published to the world at large in a tabloid newspaper.  He 

was not by English standards a public figure nor had he 

sought publicity and the photographs were not apparently 

easily accessible.  The Judge felt he had no substantial public 

profile and that the photographs did not contribute to any 

(Continued from page 25) 

(Continued on page 27) 

The Court seems to have been 

influenced by the disagreeable 

nature of the libel and a feeling 

that it would be unjust to leave 

the Claimant and her advisers 

substantially out of pocket.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2012/1296.html
http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2012/1296.html
http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Ch/2013/24.html


MLRC MediaLawLetter Page 27 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

useful "public debate" (notwithstanding the fact that others 

may have felt that they contributed to general merriment). 

 

Damages (1) 

 

 In Miller v Associated Newspapers (2012) EWHC3721 

Mrs Justice Sharp awarded £65,000 to a businessman who 

complained of a very prominent article in a national 

newspaper entitled "Met Boss in new cash for a friend storm."  

The Judge held that the article was not suggesting that Miller 

had corruptly exploited his friendship with the Metropolitan 

Police Commissioner, but rather that there were reasonable 

grounds to suspect that he was the willing beneficiary of 

improper conduct and cronyism in relation to the award of 

contracts to his company. 

 She concluded that the paper failed to justify those 

allegations and awarded £65,000 on the basis that the paper 

had published a series of prominent articles. There were five 

in all, on which he sued although there were some on which 

he did not sue – perhaps for good reason. The Judge also took 

into account the failure of the newspaper to apologise and the 

robust (but perfectly proper) manner in which it pursued its 

attempt to justify the allegations. 

 

Damages (2) 

 

 In Cruddas v Adam 2013 EWHC145 the former 

Conservative Party Treasurer was awarded £45,000 damages 

in respect of 12 tweets and 9 blogs by a lobbyist called Mark 

Adam who accused him of misusing his position to sell 

influence and access. Rather unwisely Mr Adam had said "I 

will repeat this by Tweeting until you cough, get banged up 

or sue me for libel.” The Judge, Mr Justice Eady, indicated 

that damages would have been higher but many may have 

thought these tweets and blogs were "just silly and not to be 

taken seriously". 

 

Italian Statistics 

 

A report in the Guardian of 20 February 2013 brings 

welcome news that however bad things are in your 

jurisdiction, they are almost certainly worse in Italy. The 

article references a 2012 report by EU Commissioner Nils 

Muizieks of the European Commission of Human Rights 

which is currently being reviewed, if not exactly acted upon 

by the Italian Ministry of Justice.   

 There were 2.8 million court cases in 2011. Italy has 

240,000 lawyers, the most of any EU country. 

 There is a backlog of 5.5 million civil cases, which take 

on average seven – eight years and a backlog of 3.4 million 

criminal cases which take on average five years, often 

allowing the statute of limitations to kick in. 

 There is a backlog in the top appeal court, which handles 

80,000 cases a year.  €46 million compensation is paid out 

annually to people wrongly jailed. 

 The Commissioner condemned a “long-standing systemic 

problem” and noted that “the duration and magnitude of the 

problem was exceptional.” An unhappy picture for all except 

the much convicted Prime Minister Silvio Berlusconi, it 

might be thought. 

 David Hooper is a partner at RPC in London.  

(Continued from page 26) 

©2013 MEDIA LAW RESOURCE CENTER, INC. 

520 Eighth Ave., North Tower, 20 Fl., New York, NY 10018 | 212-337-0200 | www.medialaw.org 

 

BOARD OF DIRECTORS 

Chair: Susan E. Weiner; Board Members: David S. Bralow, Mark H. Jackson, Marc Lawrence-Apfelbaum, 

Eric Lieberman, Karole Morgan-Prager, Lynn B. Oberlander, Kenneth A. Richieri, 

Mary Snapp, Kurt Wimmer, DCS President: Robert P. Latham 

 

STAFF 

Executive Director: Sandra Baron; Staff Attorneys: Maherin Gangat, David Heller, Michael Norwick 

Production Manager: Jacob Wunsch; MLRC Administrator: Debra Danis Seiden  

MLRC Fellow: Lindsey Davis; MLRC Institute Fellow: Dorianne Van Dyke 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2012/3721.html
http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2013/145.html
http://www.guardian.co.uk/world/2013/feb/20/six-things-wrong-with-italy
https://wcd.coe.int/com.instranet.InstraServlet?command=com.instranet.CmdBlobGet&InstranetImage=2143096&SecMode=1&DocId=1926434&Usage=2


MLRC MediaLawLetter Page 28 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Peter Bartlett 

 I volunteered to prepare an article on media ethics 

following the publication of the Leveson Report and two 

reports in Australia (The Finkelstein Report and the 

Convergence Review) into the culture, practices, ethics and 

the regulation of the media.  Much has been published about 

the ethical issues that led to the setting of the Leveson Inquiry 

and its recommendations. 

 As a media lawyer acting for the media, I not surprisingly 

looked at the Leveson Report in the context of media lawyers.  

Little has been written on this aspect.  To some degree I 

regret that I did.  A number of the lawyers referred to are 

good friends of mine.  On that basis this paper is rather 

difficult to write but after significant reflection I think that 

there are some useful lessons to be 

learnt. 

 A leading media lawyer and friend 

to many of us, Alistair Brett, was 

subjected to some tough questioning in 

the Leveson Inquiry.  Alistair, then legal 

manager at The Times was approached 

by a reporter and asked if he could talk 

'off the record' confidentially as he 

wanted to pick Alistair's brain on 

something and needed legal advice.  The 

reporter advised Alistair that he had 

established the identity of a police 

blogger after he had hacked into an email account.  Alistair 

was furious and suitably abused the reporter and extracted an 

undertaking that it would not happen again.  While Alistair 

thought that the reporter had breached some statute, he 

thought that there may be a defence. 

 Leveson was highly critical that the reporter's admission 

of hacking was excluded from the reporter's statement to a 

subsequent hearing before Mr Justice Eady when the police 

blogger sought an injunction against the paper.  Alistair 

admitted that the statement 'certainly doesn't give the full 

story'. 

 Leveson made it clear that he was concerned that the 

'closeness of that relationship' between a media lawyer and 

the media company he worked for over a 'very, very long 

time' may have led to 'blindness'. 

 Alistair thought that the hacking issue was irrelevant to 

the 'clear cut forensic legal issues' he was dealing with.  He 

thought that as the reporter had subsequently obtained the 

information by legitimate means, there were strong grounds 

to publish an article. 

 Alistair was clearly in a difficult position.  The reporter 

told him about the hacking in a confidential, off the record 

discussion.  What are the obligations of a media lawyer to the 

media company and the courts in those circumstances? 

 As the reporter is facing charges, Leveson did not include 

any observations about this in his final Report other than to 

say that on the basis of the evidence 'it would certainly be 

possible to draw a number of important conclusions about 

what happened at The Times and about internal governance 

and legal risk management'. (Volume 

1, paragraph 1.33) 

 Alistair in his Witness Statement 

sets out his position: 

 

'65. With hindsight and the 

extraordinary revelations as to 

what had or was happening 

over the road at News Group 

Newspapers, I now concede 

that I may have concentrated 

too hard on the right of free 

speech, the discrete legal 

issues surrounding [the] application to the 

court, the public interest and not enough on 

[the reporter's] earlier behaviour.  All I do 

know is that the law of privacy was burgeoning 

at the time and I genuinely believed that for a 

police officer, who was breaching police 

regulations to be able to use the law of 

privacy/confidence to silence a newspaper 

which was acting as a "blood hound and a 

watchdog"... would be totally wrong.  I also 

felt very strongly that the fact that someone 

may have done something wrong or 

improperly on one occasion should not prevent 

(Continued on page 29) 

Ethics Corner:  

Media Lawyers Under the Spotlight 

As a media lawyer acting for the 

media, I not surprisingly looked 

at the Leveson Report in the 

context of media lawyers.  Little 

has been written on this aspect.  

To some degree I regret that I did.  

A number of the lawyers referred 

to are good friends of mine.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 29 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

them from doing the same thing totally 

correctly on another occasion.  ... 

 

67. Furthermore... given the circumstances in 

which [the reporter] approached me I 

considered it to be inappropriate for me to tell 

any person that he had committed a criminal 

offence (other than his manager) unless it was 

absolutely necessary for me to do so.  As I 

have said, I thought that this was irrelevant to 

the issues before the court. 

 

68. ... to have so instructed counsel would 

have been a serious breach of confidence 

imposed on me by a young journalist working 

on a public interest story.  ... it 

would have made my position at 

T h e  T i m e s  n e w s p a p e r s 

impossible, because journalists 

would not have come to me for 

legal advice in the future if they 

felt that I would then disclose 

their activities to a court, 

especially when they had 

genuinely believed they were 

acting in the public interest.' 

 

 Julian Pike, acting for News of the World, gave evidence 

that he and Mr Crone, the legal manager at News Group 

Newspapers, were concerned that two claimants’ lawyers 

were not respecting confidentiality agreements relating to 

phone hacking settlements.  According to the Report (Volume 

2, paragraph 4.32) they concluded that the right course of 

action was to try to prevent the lawyers from acting in 

subsequent cases.   

 

'One of the tools in this campaign was to be 

surveillance, to identify the nature of the 

relationship between the two solicitors that 

might lend circumstantial support to the 

allegation that they were exchanging 

confidential information.  Mr Pike said that he 

was aware that the NoTW had put [the lawyer] 

under surveillance.  He defended the decision 

to do so, saying that he would do the same 

again in the same circumstances.' 

 

 Leveson LJ was highly critical. (Volume 2, paragraph 4.35) 

 

Tom Crone  

 

 Much has been written about Mr Crone, and the Leveson 

Inquiry.  I wish to focus on a small part. 

 Mr Crone is reported making the observation that 'privacy 

considerations had become more important as case law on 

privacy develops'.  (Volume 2, paragraph 2.52) This is 

something we would all agree with.  The Report then goes on 

to criticise Mr Crone in a way that I am not entirely sure is 

justified. 

 

'It is notable that, in the case 

of... Mr Crone... this increased 

caution with respect to privacy 

was driven by the development 

of laws surrounding privacy, 

and not by the requirements of 

the Editors Code or any 

general ethical considerations 

or changes in what the reading 

public were willing to support.' 

 

 Later in the Report it is noted that Mr Crone remembered 

considering privacy issues in relation to [Max] Mosley. 

 

'Mr Crone's view at the time was that if Mr Mosley was told 

in advance about the story there was a good chance that a 

prepublication injunction would be granted.  For this reason, 

and to guard against leaks, he advised against notifying Mr 

Mosley.' (Volume 2, paragraph 3.14) 

 

 Again Lord Justice Leveson comes out with a harsh 

finding: 

 

'It seems clear that there was no systematic 

consideration of the propriety of invading Mr 

Mosley's privacy (or that of the other parties to 

the event), other than in the context of how to 

ensure that Mr Mosley was not put in a 

(Continued from page 28) 

(Continued on page 30) 

Leveson made it clear that he was 

concerned that the 'closeness of 

that relationship' between a 

media lawyer and the media 

company he worked for over a 

'very, very long time' may have 

led to 'blindness'. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 30 February 2013 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

position to exercise his right to privacy by 

seeking an injunction to prevent 

publication.' (Volume 2, paragraph 3.15) 

 

Who Oversees Ethics in a Media Company 

 

The Report notes that: 

 

'Mr Crone told the Inquiry that he had no role 

in ensuring ethical [or, it would appear, even 

legal] behaviour within the companies.   

 

I'm not a guardian of ethics, really... my job 

was really to advise on legal risk, the law 

relating to a particular situation 

that the newspaper was in or was 

thinking of getting in.' (Volume 

2, paragraph 6.2) 

 

 When pressed on the point he said, 

'I don't know who would be identified 

as the person most involved with 

compliance and ethics'. 

 This is an important issue for any 

media company.  Ethical dilemmas 

arise constantly.  For example: 

 

 will that argument prejudice a 

police investigation? 

 

 should these children be identified ? 

 

 the issues around publishing details of a suicide 

 

 public interest issues 

 

 privacy issues 

 

 The list goes on and on. 

 Clearly editors, news directors, journalists and many 

others in the media company need to be aware of their ethical 

obligations.  Mr Crone is correct in saying his duty is to 

advise on the legal risk. 

 Our role as media lawyers is to advise on the law and the 

legal risks.  That said, where we have a good working 

relationship with editorial executives and journalists and 

where we form a view that there is an ethical issue, it is in my 

view right and proper for us to raise those issues.  Whether 

the editor takes a similar view is up to the editor. 

 I have raised such issues a number of times during my 

career.  Sometimes the issue I raise has not previously been 

fully considered by the editor.  They have appreciated the fact 

that I raised it.  We have sometimes discussed the issue at 

length and reached a consensus view.  Editors often 

appreciate hearing a different point of view.  It assists them to 

avoid the ethical pitfalls. 

 There is a growing relationship between ethics and libel.  

We have seen the development of the Reynolds' principles in 

the United Kingdom and also other 

jurisdictions looking at whether the 

journalist has acted responsibly, when 

considering a qualified privilege 

defence.  Thus in Australia the courts 

will look at issues like the extent to 

w h i c h  t h e  m a t t e r  p u b l i s h e d 

distinguishes between suspicions, 

allegations and proven facts, whether 

the publisher needed to publish 

expeditiously, any ulterior motive of a 

source, whether adequate attempts were 

made to obtain and publish a response 

to the allegations and many other issues. 

 These issues have an ethical component. 

 

Observations 

 

 Few people would embrace the thought of getting into the 

witness box and undergoing stiff cross examination.  A 

number of media lawyers faced very stiff cross examination 

in the strong gaze of the media during the Leveson Inquiry.  It 

is not for me to publicly pass judgement on the actions of 

others.  It is perhaps a useful exercise for all of us to reflect 

on what we may have done faced with those same 

circumstances. 

 Peter Bartlett is a partner at Minter Ellison in Australia.  

(Continued from page 29) 

Our role as media lawyers is to 

advise on the law and the legal 

risks.  That said, where we have a 

good working relationship with 

editorial executives and 

journalists and where we form a 

view that there is an ethical issue, 

it is in my view right and proper 

for us to raise those issues. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2013 Media Law Resource Center, Inc.

mailto:peter.bartlett@minterellison.com



