For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

520 Eighth Avenue, North Tower, 20th Floor, New York, New York 10018 (212) 337-0200

MEDIALAWLETTER

Reporting Developments Through May 25, 2012

NEWSGATHERING

7th Cir.

Illinois Eavesdropping Act Likely Unconstitutional as Applied To Open Recording of Police Officers......... 03
Significant Victory to Gather Information on Public Officials Performing Public Duties
ACLU v. Alvarez

INTELLECTUAL PROPERTY

2d Cir. Appropriation Artist Tests the Scope of ‘Fair Use’ with the Second Circuit.................co.cccoiiiniiiiinninn, 05
Volley of Questions For Both Sides In Oral Arguments Leaves Outcome Murky
Cariou v. Prince

D. Mass. Copyright, Trademark, Defamation Claims Against Random House and Movie Producers Dismissed......... 09
Plaintiff Claimed Book and Movie Failed to Include His Role at Facebook
Greenspan v. Random House et al.

N.D. Il Magazine Page Congratulating Michael Jordan on Hall of Fame is Noncommercial Speech......................... 11
Page Celebrated His Achievements
Jordan v. Jewel Food Stores, Inc.

INTERNET

6th Cir. Court Rejects Interlocutory Appeal in theDirty.com Libel and Privacy Case............c.ccccovvveveeniinieecienneenen. 13
Section 230 “Not Imperiled” by Requiring Final Order for an Appeal
Jones v. Dirty World Entertainment, dba Thedirty.com et al.

LIBEL AND PRIVACY

Va. Cir. Virginia Jury Awards Assistant Principal $3 Million in Libel Suit Against Newspaper.....................c.......... 15
Public Official Plaintiff Claimed Article Implied He Gave Preferential Treatement to Son
Webb v. Virginian-Pilot

11th Cir. Eleventh Circuit Strikes Punitive Damages Award in Right of Publicity Case Against Hustler Magazine....16
Publisher Legitimately Believed Photos Were Newsworthy
Toffoloni v. LFP

Me. High Court Re-Adjusts Burdens in Favor of Plaintiffs in Anti-SLAPP Motions.................cc.coooviiiiininnnnne. 18

May Impact States with Similar Anti-SLAPP Statutes
Nader v. The Maine Democratic Party



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 2 May 2012 MLRC MediaLawLetter

N.J. High Court Guts Presumptive Damages in Private Party Libel.................c...ocoiie, 20
NJ Press Association and ACLU Urged Court to Reject Presumed Damages
W.J.A.v.D.A.

Pa. Cmmw. Court Denies Summary Judgment to Scranton Times in Confidential Source Libel Case............................... 22
Sufficient Evidence of Falsity and Fault in Articles on Grand Jury Testimony
Castellani v. Scranton Times

N.Y. Sup. Court Dismisses Reality-TV Participant’s Publicity Claims Against HBO..................ccoocoiiiniiniiiiniiees 23
Plaintiff Claimed His “Johnny Bananas” Nickname Related to HBO's Show "Entourage”

W.D.N.Y. Court Confirms First Amendment Protection for Scientific Debate..................c..cocooiiiiiiiii 25
Research Study Conclusions Held to be Non-Actionable Opinion
ONY, Inc. v. Cornerstone Therapeutics, Inc. et al.

D. Mont. Court Dismisses RICO, Fraud and Related Claims over “Three Cups of Tea” Book...............cccccevvrrrrncnrnnen. 27
Plaintiffs Accused Authors of Fabrications, Selling Fiction as Nonfiction
Pfau v. Mortenson

INTERNATIONAL

UK English Libel Changes: The Defamation Bill 2012.................ccocooiiiiiiiiiiiiieeeee e s 28
Changes to English Libel Law Likely to Be Enacted Into Law By Next Year

UK Newspaper Wins Privacy / Harassment Trial.................cooooiiiiiiiiiiiiiiece e e 31
Court Gives Leeway to Report on Lives of Public Figures
Trimingham v. Associated Newspapers Ltd

ACCESS

1L Cir. Judge Releases Chilling 911 Tape in Jennifer Hudson Family Murders Trial on Media’s Motion................. 33
Presumption of Access Applied to 911 Tape
Ilinois v. Balfour

D.D.C. Federal Court Rejects FOIA Request for Bin Laden Photos................cccoooviiiiiiiiiiieniieeieece e 34
Photos Were Properly Classified in Interest of National Security
Judicial Watch v. U.S. Department of Defense

MLRC

Digital Media In Focus At Fifth Annual “Legal Frontiers” Conference.................cccccoevvieiiinvieerennienieeee e, 36
Conference Explored New Developments, and Forecasts for the Future, in Digital Media

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

May 2012

Page 3

Seventh Circuit Rules Illinois Eavesdropping
Act Likely Unconstitutional as Applied
to Open Recording of Police Officers

By Richard O’Brien, Robert D. Leighton,
Linda Friedlieb and Matt Taksin

On May 8, 2012, the Seventh Circuit weighed in on the
controversy over the constitutionality of statutes making it
unlawful to record police officers in public engaged in their
public duties. In ACLU v. Alvarez, No. 11-1286, a 2-1 panel
ruled that an Illinois statute that criminalizes audio recording
conversations, whether or not those conversations are
private, likely violates the First Amendment’s free-speech
and free-press guarantees when applied to recording police
officers’ conversations while on duty in public.

The case was brought by the American Civil Liberties
Union of Illinois (“ACLU”) against Cook County States
Attorney Anita Alvarez.

Nowhere had this issue received as much attention as
Ilinois. The Illinois Eavesdropping Act, 720 ILCS 5/14-1, et
seq. (the “Act”), was one of the most
restrictive in the nation—making the
audio recording of a police officer
carrying out his duties in public without
officer consent a felony punishable by up
to fifteen years in prison. There have
been at least fourteen recent prosecutions
under the Act.

The Seventh Circuit ruling is a
significant victory for the right to freely
gather and record information about the
conduct of government officials in public
places performing their public duties. The Seventh Circuit’s
decision is consistent with the First Circuit’s ruling in Glik v.
Cunniffe, 655 F.3d 78 (1st Cir. 2011), which held that “[b]
asic First Amendment principles” answer “unambiguously”
that there is a right to record police carrying out their duties

in public.
The Illinois Eavesdropping Act

The Act makes it a felony to audio record “all or any part
of any conversation” unless all parties to the conversation
give their consent. Since 1994, the Act has covered any oral
communication regardless of whether the communication was
intended to be “of a private nature under circumstances

The Seventh Circuit ruling is a
significant victory for the right
to freely gather and record

information about the conduct
of government officials in
public places performing their
public duties.

justifying that expectation.” Violation of the statue by
recording a law enforcement officer performing his duties is a
class 1 felony and may carry a prison term of four to
fifteen years.

Nearly all states and the federal government have an
eavesdropping statute. But Illinois’ statute is an outlier. Only
three states prohibit recording even where there is no
reasonable expectation of privacy. Two of those states
(Massachusetts and Oregon) do not extend the ban to open
and obvious recording (as opposed to surreptitious
recording). The Illinois statute, however, applies to the
recording of conversations where there is no expectation of
privacy, and applies to open and obvious recording.

The ACLU's Lawsuit

The ACLU monitors police activity
during demonstrations and other
gatherings, and in 2010 sought to expand
its monitoring program to include audio
recording of police. In August 2010, in a
pre-enforcement action, the ACLU filed a
complaint in the Northern District of
Illinois seeking declaratory judgment that
the Act violates the First Amendment and
seeking a preliminary injunction against
enforcement of the Act against the
ACLU’s proposed program. ACLU of
Hllinois v. Alvarez, No. 1:10-cv-05235 (N.D. IlL.).

The ACLU alleged that it would have recorded police
activities during demonstrations but for fear of prosecution
under the Act. The ACLU further alleged that the Act
violates the First Amendment, as applied, by prohibiting
openly audio recording police officers without their consent
when: (1) the officers are performing their public duties; (2)
the officers are in public places; (3) the officers are speaking
at a volume audible to the unassisted human ear; and (4) the
manner of recording is otherwise lawful.

The ACLU moved for a preliminary injunction and
Alvarez moved to dismiss. The district court dismissed the

(Continued on page 4)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.ca7.uscourts.gov/tmp/IE0KKDGY.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 4

May 2012

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 3)
complaint under Rule 12(b)(1), holding that the ACLU failed
to allege a credible fear of prosecution.

In November 2010, the ACLU moved to amend judgment
and file an amended complaint, which contained additional
allegations regarding standing. In January 2010, the district
court denied the ACLU's motion. The court held that
although the ACLU’s amended complaint sufficiently alleged
a fear of prosecution, the ACLU’s complaint had a different
standing defect in that it had not alleged a cognizable First
Amendment injury because the First Amendment did not
protect “a right to audio record.”

The ACLU's Appeal

The ACLU appealed both the original dismissal and the
denial of amendment. On September 13, 2011, a Seventh
Circuit panel consisting of Judges Posner, Sykes, and
Hamilton heard oral argument. (The audio recording of the
argument is available at the Seventh Circuit’s web site at
http://www.ca7.uscourts.gov.)

The Seventh Circuit’s majority opinion is a ringing
endorsement of First Amendment protection for audio
recording police engaged in their public duties in public
places. ACLU of Illinois v. Alvarez, No. 11-1286, 2012 WL
1592618 (7th Cir. May 8, 2012). Writing for the majority,
Judge Sykes explained that “[t]he Illinois eavesdropping
statute restricts a medium of expression commonly used for
the preservation and communication of information and
ideas, thus triggering First Amendment scrutiny.” The court
found that the State’s Attorney’s position that “openly
recording what police officers say while performing their
duties in traditional public fora—streets, sidewalks, plazas,
and parks—is wholly unprotected by the First Amendment”
was “extreme” and “extraordinary.”

Indeed, “[i]f, as the State's Attorney would have it, the
eavesdropping statute does not implicate the First
Amendment at all, the State could effectively control or
suppress speech by the simple expedient of restricting an
early step in the speech process rather than the end result.”
Thus, even “under the more lenient intermediate standard of
scrutiny applicable to content-neutral burdens on speech, this
application of the statute very likely flunks” because it
“restricts far more speech than necessary to protect legitimate
privacy interests.”

In reaching the conclusion that the Act burdens speech,
the court observed that “[t]he expansive reach of this statute
is hard to reconcile with basic speech and press freedoms”
and “the First Amendment limits the extent to which Illinois
may restrict audio and audiovisual recording of utterances

that occur in public.” Moreover, “the First Amendment
provides at least some degree of protection for gathering
news and information, particularly news and information
about the affairs of government.”

The court recognized the important role of emerging
technologies in information gathering and dissemination,
finding that “[aJudio and audiovisual recording are media of
expression commonly used for the preservation and
dissemination of information and ideas and thus are ‘included
within the free speech and free press guaranty of the First and
Fourteenth Amendments.”” That is to say, “[aJudio and
audiovisual recording are communication technologies, and
as such, they enable speech.” And the court accepted the
ACLU’s argument that the act of making a recording with
modern technologies and publishing that information are both
necessary links in a unitary chain of expression. Indeed, the
court concluded that “[tlhe act of making an audio or
audiovisual recording is necessarily included within the First
Amendment's guarantee of speech and press rights as a
corollary of the right to disseminate the resulting recording.”

Moreover, in applying “at least” intermediate scrutiny, the
court found that the law lacked a "reasonably close fit"
between the espoused interest of privacy and the means of
protecting it—that is, prohibiting all recording of
conversations regardless of whether there is an expectation of
privacy.

Specifically, the court found that “conversational privacy”
is not implicated when police officers are performing their
duties in public places and engaging in public
communications audible to persons who witness the events.
And communications of the type the ACLU plans to record
“lack any ‘reasonable expectation of privacy’ for purposes of
the Fourth Amendment.” Moreover, the court rejected
Alvarez’s argument that the ACLU’s program threatened the
Act’s purpose of effective law enforcement.

Judge Posner filed a dissenting opinion in which he
expressed skepticism that the ACLU challenge presented any
First Amendment claim. He wrote that the majority opinion
was at odds with social values of privacy and public safety
and expressed fear that the decision could cast doubt on both
other states' eavesdropping statutes and other bodies of law
protecting the right to privacy. He also predicted that “[t]he
constitutional right that the majority creates is likely to impair
the ability of police both to extract information relevant to
police duties and to communicate effectively with persons
whom they speak with in the line of duty.”

The ACLU is represented by Harvey Grossman, Adam
Schwartz, and Karen Sheley;, and Richard O’Brien, Linda
Friedlieb, Robert Leighton, Matthew Taksin of Sidley
Austin LLP.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

May 2012

Page 5

Appropriation Artist Tests the Scope

of ‘Fair Use’ With the Second Circuit

Volley of Questions for Both Sides
in Oral Arguments Leaves Outcome Murky

By Itai Maytal

Without signaling to either side any clear advantage, the
Second Circuit Court of Appeals heard oral arguments last
week in the appeal of appropriation artist Richard Prince from
a decision that found him liable for copyright infringement
for using photographs of another artist without permission.
Patrick Cariou v. Richard Prince, et. al., No. 08 Civ. 11-1197
-CV (2d Cir.).

What the poker-faced

planned show of his work because she felt it had been “done
already” by the Gagosian Gallery and because she did not
want to be seen as capitalizing on Prince’s reputation.

After both artists and the gallery cross-moved for
summary judgment, Judge Batts examined the paintings and
found in favor of the Plaintiff on the basis that objectively,
and by Mr. Prince’s own admissions, the Canal Zone collages
did not, as she said they must for fair use, “comment on,

relate to the historical context

three-judge panel ultimately
decides in this case, which
involves the scope of fair use
in the art world, is anticipated
to have implications that
extend far beyond the
dispute’s subject matter.

Background

In March 2011, Judge
Deborah A. Batts ruled that
Prince had infringed the
copyright of French
photographer Patrick Cariou
when Prince incorporated 41
photographs shot by Cariou
into his art gallery exhibition in New York. Patrick Cariou v.
Richard Prince, et. al., No. 08 Civ. 11327, 2011 WL 1044915
(S.D.N.Y. March 18, 2011). Prince took the original pictures,
which were ethnographic photographs of Rastafarians in the

tropical jungles of Jamaica, altered them though tinting,
additions of paint and the placement of oval shapes over their
eyes and mouths, and then incorporated them into a series of
mural-sized collages with images of guitars and naked
women.

The Gagosian Gallery, which showcased his exhibition,
“The Canal Zone,” sold some of the 29 paintings in the series
for more than $10 million. Meanwhile, Cariou offered
evidence in discovery that a gallery owner had cancelled a

Left: image from Patrick Cariou’s “Yes, Rasta”; right: Richard
Prince’s “Graduation”

of, or critically refer back to
the original work[s]” of
Cariou.

She issued then a
permanent injunction
requiring that all works and
materials relating to Prince’s
“Canal Zone” be “delivered
up for impounding,
destruction, or other
disposition, as Plaintiff
determines,” and that the
Defendants “notify in writing
any current or future owners
of the Paintings of whom they
are or become aware that the
Paintings infringe the
copyright in the Photographs, that the Paintings were not
lawfully made under the Copyright Act of 1976, and that the
Paintings cannot lawfully be displayed.”

Summary of the May 21, 2012 Hearing
Before the Second Circuit

Oral Arguments by Counsel for Richard Prince

In the hearing on Monday, May 21, Jonathan D. Schiller
of Boies, Schiller & Flexner LLP, representing Prince, began
the arguments before Judges Barrington D. Parker, Peter W.

(Continued on page 6)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.scribd.com/doc/51214313/Cariou-v-Richard-Prince
http://www.scribd.com/doc/51214313/Cariou-v-Richard-Prince

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 6

May 2012

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 5)

Hall and J. Clifford Wallace from the Ninth Circuit, sitting by
designation. Schiller’s main argument was that the case be
remanded to have the 29 works individually assessed, which
he said the lower court opted not to do.

He also argued that the lower court made a clear error in
law in holding that the art as a whole was not transformative
because it did not comment on Cariou’s works. This
argument, he said, runs afoul of the Blanch v. Koons
standard, which only requires for

should not depend on what Prince initially said in a
deposition about his intentions - which apparently had
nothing to do with the intentions behind the original
photographs — but instead should turn on whether the works
add something new as perceived by others.

“What’s the proof that the works are perceived
differently?” Judge Hall asked. Schiller responded that it is
undisputed fact that Prince’s works attracted different end
users than Cariou’s works.

Judge Wallace then stated

transformativeness that the second
work “add[] something new, with
a further purpose or different
character, altering the first with
new expression, meaning, or
message.” Blanch v. Koons, 467
F.3d 244, 251 (2d Cir. 2006).
Here, Schiller said that Prince did
just that with Cariou’s work, as
evidenced by (1) the physical
alterations to Cariou’s
photographs in Prince’s collages,
(2) the different aesthetic goals
between Prince and Cariou and
(3) the massive appeal for his
paintings from an entire different
audience than Cariou’s. Schiller’s
apparent goal is to have the lower
court evaluate each of Prince’s
works as perceived by its
audience, which might be proved
by anything from personal

opinion to objective market fact.

that while he was not an art
critic, “it looked like at least 10
of the paintings would not
qualify as transformative.” But
he then questioned whether this
was a determination best left to
the district court judge to resolve
rather than “humble judges” of
the appellate court. Schiller said
it was ultimately a question for a
jury. Judge Wallace then
reminded Schiller that Prince did
cross-move for summary
judgment as to all of his
paintings, thereby waiving the
issue for trial. Schiller responded
that the lower court erroneously
made inferences in favor of
market harm for the Plaintiff that
would have to be resolved with a
jury as it is a factual issue in
dispute. He then reserved two
minutes for his reply.

Judge Wallace interrupted Top: image from Cariou’s “Yes, Rasta”; bottom:

Schiller and asked him to address  image from Prince’s “Canal Zone” catalogue

the Plaintiff’s argument that

Prince failed to raise below, and thus waived, his objection
that the lower court should have analyzed each of the
paintings separately rather than evaluating them as a whole.
“That’s a pretty good argument,” Judge Wallace said.

Schiller responded by arguing that the incorporation of
Cariou’s works into Prince’s collages varies from mural to
mural and that no court could reasonably conduct any fair use
analysis without evaluating the paintings individually. Judge
Wallace added, in apparent assistance to Schiller, that
perhaps the objection was not waived because it is the law.

That led Judge Hall to question Schiller’s main argument
in the appeal that the transformative aspect of the series

Oral Argument by Counsel
for Patrick Cariou

Daniel J. Brooks of Schnader Harrison Segal & Lewis
LLP, representing Cariou, began his presentation by arguing
that Prince’s actions harmed the market for his client’s work.
This immediately sparked a rebuttal by Judge Parker who
pointed out that while Canal Zone works sold for millions
“on this side of the river” in Tribeca, Cariou’s photographs
sold for only a couple of thousand euros and were otherwise
abandoned in an out-of-print book that was stored somewhere
in Dumbo, Brooklyn.

“It seems like the market factor is clearly a loser argument

(Continued on page 7)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

May 2012

Page 7

(Continued from page 6)

for you,” Judge Parker said. Brooks responded that he had
undisputed testimony from a gallery owner that showed the
Plaintiff clearly lost an exhibition opportunity because of
Prince’s work. “If that is your proof, it seems pretty
attenuated” Judge Parker said.

The judge then reiterated that the exhibition was directed
at a different market. But Brooks pointed out that the
“different market/audience” analysis was not the test for
market harm under the fair use standard. Citing to Twin Peaks
Prods., Inc. v. Publ’ns Int’l, Ltd, Brooks stated that market
harm to an original work is recognized even when a
secondary use is not competing in the same market. Twin
Peaks Prods., Inc. v. Publ’ns Int’l, Ltd., 99F.2d 1366, 1377
(2d Cir. 1993)(book containing detailed plot summaries of
television episodes could lead someone who used an episode
to refer to the book
instead of renting the

that Prince’s supposedly minimal efforts to create his collages
pale in comparison to the six years Cariou spent in remote
location in Jamaica shooting his photographs. Brooks
conceded though that the public interest was in equipoise
because enjoining the sale of appropriation art would deprive
the public of the opportunity to purchase that art even though
there is a strong public interest in ensuring appropriation art
does not diminish creative incentives of other artists. On
balance, though, Brooks concluded that the factors favored
injunctive relief.

In response, Judge Parker re-aired his skepticism about
the market harm to Cariou given his belief that Prince was
marketing to a different market and end user. Brooks
responded that Prince's different end-user market did not give
him the right to infringe another artist's copyright. Brooks
added that the Defendants' concerns about the chilling effect

of this case is overdrawn
given that they have no

videotape.)

Judge Parker than
shifted the colloquy to
the issue of the
permanent injunction
issued below, asking
Brooks why it was
within the public
interest and how was his
client irreparably
harmed by the Prince
exhibition. The judge
said he was particularly
troubled by the potential
destruction of Prince’s
art that was allowed by the order: “It sounds like something
that would appeal to the Huns or the Taliban,” Judge Parker
said. Cariou’s lawyer responded that this is a case involving
two artists and that his client has no interest in destroying art.

Brooks than conceded to the court that while the
injunction was not granted below through the proper
procedure — Judge Batts did not apply the four-part test of’
eBay v. MercExchange, L.L.C., 547 U.S. 388, 391 (2006) —
the court here had a fully-developed record before it to grant
injunctive relief on its own.

Going through the various factors, Brooks pointed out
there was no adequate remedy at law because Cariou would
have to speculate about his actual damages. He also argued
that the balance of hardships favored injunctive relief given

Images from Prince’s “Canal Zone” catalogue

empirical evidence in
support of their
argument, and that future
appropriation artists will
simply be able to buy, as
they have before, royalty
-free licenses from
image houses like Getty
images, which he said is
their “raison-d’etre.”
Finally, Judge
Wallace returned the
colloquy to the question
of whether the lower
court had to make
findings on the record for each of the 29 paintings as to fair
use. Brooks responded that the record made clear that Judge
Batts did examine each painting and, in combination with
Prince’s deposition testimony, found they were infringing as
a whole. Besides, Brooks noted that under the Second Circuit
decisions of Castle Rock Entm’t, Inc. v. Carol Pub’g Group,
Inc. 150 F.3d 132 (2d Cir 1998)(trivia book for viewers of
Seinfeld) and Twin Peaks, supra, the court could decide
copyrighted images are infringing as a whole. Judge Wallace
asked if Brooks was conceding that the court had to look at
each painting for its determination of fair use. Brooks
answered that even if 10 out of the 29 are found to be
infringing, there is liability. When Judge Parker asked then
(Continued on page 8)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 8

May 2012

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 7)

why Cariou needed an injunction for its liability, Brooks
responded that his client never moved for an injunction, just
for liability.

Reply by Counsel for Richard Prince

On reply, Schiller, counsel for Prince, addressed questions
again about evaluating the pictures as a group instead of
individually. He attempted, at the request of Judge Parker, to
distinguish Castle Rock and Twin Peaks from this case by
saying, unlike here, that those cases involved secondary
works that appealed to the same audiences as the original work.

As such, this case is not controlled by those decisions and
the correct result is that it be remanded for additional
individual review and written determinations.

Schiller also argued that the Court should not rely solely
on post-hoc rationalizations, like Prince’s testimony, in
deciding whether a work is infringing or not, but to look at
work itself for any new expression, meaning or message from
the “raw materials” and the audience it is intended for. That
spurred Judge Parker and Hall to ask how the court is
supposed to do that.

“Doesn’t your test depend on the intellectual
sophistication of a judge?” Judge Parker said. His colleagues
might frequent the Met, he said, “I might be up at Yankee
Stadium. Your test might not take care of that.” Schiller
responded by saying this is not a subjective inquiry and “it
doesn’t require the court to go back to school to get a
master’s degree in art.”

Judge Hall pressed him again for guidance in their review
of the paintings. Schiller attempted to satisfy the request by
advising the court to focus on the objective fact of a different
market and purpose for Prince’s work.

The appellate panel than took the case under advisement.

Implications of the Appellate Court’s Ruling

Whichever way the court rules, various interests groups
have submitted amicus briefs arguing that its implications
would extend far beyond the art world.

Google, in an amicus brief drafted by Durie Tangri LLP,
argued that to the extent the panel accepts the opinion below
that commentary or criticism are necessary for a finding of
transformative use, that would jeopardize an emerging
category of digital uses that do not comment on the works
they incorporate. For example, Google argued that search

indexes have a wholly different purpose than the expressive
works they index and should be considered transformative
even though they do not comment or criticize.

The Andy Warhol Foundation, in an amicus brief drafted
by the Stanford Law School Center for Internet and Society,
Bingham McCutchin LLP and art lawyer Virginia Rutledge,
argued that if the lower court ruling stands, it would call into
question “established modes of artistic expression” and chill
“future creativity.” It argued that appropriation art is “part of
a long and important tradition of visual art” and the district
court’s decision threatens this important form of expression.

Moreover, the Foundation argued that articulated intent
by an artist is not and cannot be the sine qua non of
transformative use. While not arguing to ignore Prince’s
testimony or his intentions, it argued that, “transformative
meaning may also be established on the face of a defendant’s
work, and the perceptions of an ordinary observer.” Indeed,
some legal observers have expressed concerns that placing
too great an emphasis on subjective intent in fair use analysis
may significantly impair its cost-saving value as an
affirmative defense since a defendant may not be able to raise
it without volunteering for a deposition.

Meanwhile, the American Society of Media
Photographers and the Picture Archive Council Of America,
Inc, in an amicus brief drafted by Kirkland & Ellis LLP,
argued that if the lower court ruling is reversed, and the court
finds that unauthorized use of copyrighted photographs in
appropriation art is not infringement, it would impair the
ability of its members to earn a living from their work and
continue creating and archiving new copyrighted works.

“If creators were unable to generate income from their
work by licensing it for uses such as the one here, it would
effectively kill the golden goose, advancing the interests of
one art form over another at the cost of making new source
materials less available to all,” they argued.

Still other commentators have considered this case as
quaint and “almost Victorian.” With visual media being
shared constantly and without limit on the Internet, some
artists use appropriated material on a regular basis and are not
likely to change their practices as a result of the Prince case
or others like it.

Regardless, all of the policy concerns and market realities
outlined by the amici may yet inform the Second Circuit
panel as it arrives at its decision in this case in the months
to come.

Itai Maytal is an associate attorney at Miller Korzenik
Sommers LLP in New York.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

May 2012

Page 9

Copyright, Trademark and Defamation
Claims Against Random House
and Movie Producers Dismissed

Plaintiff Claimed Book and Movie
Fuailed to Include His Role at Facebook

By Brad Ellis

A federal magistrate judge in Massachusetts has thrown
out an attempt to force a publisher to tell a plaintiff’s version
of the founding of Facebook. Greenspan v. Random House,
Inc. et al. (D. Mass. May 9, 2012). Aaron Greenspan, a
Harvard classmate of Facebook co-founder Mark Zuckerberg,
alleged that the Random House book The Accidental
Billionaires, written by Ben Mezrich, and the movie based on
it, The Social Network, defamed him and

were falsely marketed as “non-fiction”

because they failed to include Greenspan’s

perceived contributions to the founding of pathalond

the revolutionary social networking site.
Greenspan also included claims of
copyright infringement of his own book,
Authoritas: One  Student’s Harvard
Admissions and the Founding of the
Facebook Era (“Authoritas”) an
autobiography that describes Greenspan’s
encounters with Zuckerberg while at

Harvard.

Background

In his complaint, Greenspan alleged
that while a student at Harvard in 2003 he
created a website called houseSYSTEM
which included a feature called The
Facebook.
Zuckerberg and he exchanged numerous emails and that

Greenspan alleged that

Zuckerberg was a regular visitor to his site. According to
Greenspan, Zuckerberg incorporated many of his ideas into
Facebook. Since then, Greenspan claimed, Zuckerberg
“systematically” excluded him from any recognition for

.7 =Tl MW FOEL 1M

Ben Mezri:h

NATIONAL BESTSELLER

Zuckerberg’s success, and Greenspan has fought a public
campaign to set the record straight.

In 2008, Greenspan’s long-running personal dispute with
Zuckerberg became a legal one when Greenspan petitioned
the United States Patent and Trademark Office to cancel
Facebook’s registered trademarks for the term ‘“Facebook.”
In May, 2009, Greenspan entered into a confidential
settlement with Facebook and Zuckerberg.

Also in 2008, Mezrich began work on
The Accidental Billionaires. The book

e depicts Zuckerberg’s creation of

“The Social Network,

Facebook along with fellow Harvard
S student Eduardo Saverin, including their

A MAIOR eventual falling out, as well as
MOTIDH

A Zuckerberg’s interaction with Harvard

classmates Tyler and Cameron
TAL Winklevoss. The book mentions
Greenspan a few times, including that he
had created houseSYSTEM and its
constituent component The Facebook.
But, Mezrich writes that no one paid
attention to that site and that
Zuckerberg’s site was very different. The
film does not mention Greenspan at all.

When researching his book, Mezrich
contacted Greenspan for an interview, but
Greenspan declined, referring Mezrich to
his book Authoritas.  Greenspan had
pitched his book to Random House,
which turned it down. Mezrich lists Authoritas among his
many sources for the book.

Although he attempted to state claims for copyright
infringement, unfair competition and false advertising and
defamation, Greenspan’s principal complaint was with the

(Continued on page 10)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.loeb.com/files/Publication/e5633dd7-6ca5-4a7a-872f-f6adc7e782cf/Presentation/PublicationAttachment/081e1a80-a563-4c30-9b38-fb6bcae4de49/Greenspan%20v%20random%20House.pdf
http://www.loeb.com/files/Publication/e5633dd7-6ca5-4a7a-872f-f6adc7e782cf/Presentation/PublicationAttachment/081e1a80-a563-4c30-9b38-fb6bcae4de49/Greenspan%20v%20random%20House.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 10

May 2012

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 9)

failure of the book and film to credit him for his alleged role
in creating the popular social networking site. Greenspan
named as defendants Random House and Mezrich, as well as
the film’s producer and distributor, Columbia Pictures.

Motion to Dismiss

In granting defendants” 12(b)(6) motions, Magistrate
Judge Robert B. Collings applied long settled principles to
dispose of Greenspan’s copyright infringement claims which
were based on one scene in the book and film depicting a
meeting between former Harvard President Larry Summers
and the Winklevoss twins. Greenspan alleged the scene
infringed on a scene in his book depicting a meeting between
himself and Summers.

The more interesting aspect of the case was Greenspan’s
attempt through defamation, and Lanham Act unfair
competition and false advertsing claims to, in effect, force
publication of his own perceived role in the origins of
Facebook. The alleged basis of the Lanham Act claims was
the labeling of the works “nonfiction” as well as unsupported
allegations that the publisher and author of the book had paid
for “five-star” reviews and made bulk purchases of the book
to boost sales numbers.

According to Greenspan, the works were in fact fiction
because they failed to properly depict his role in the origins of
Facebook. As to the “nonfiction” label, the Court held that
the term “only means that the literature is based on true
stories or events, not that every statement is in fact
demonstrably true.”  The Court found the remaining
allegations concerning reviews and book purchases to be
“conclusory” and further that there were no facts alleged
showing that these alleged misrepresentations influenced
consumer purchasing decisions. In any event, Greenspan had
failed to allege damages recognized under the Lanham Act —
that Greenspan’s business was harmed through loss of sales
or goodwill associated with products.

Turning to the defamation claims based on the omission
of references to Greenspan, defendants argued that purported
“selective omission of [Greenspan’s] role” in the founding of
Facebook, could not, by definition, satisfy the “of and
concerning” requirement of a defamation claim.
“Defamation by omission,” if it exists at all, typically
involves omission of key facts causing the listener or reader
to infer something false about the plaintiff. It should not
support a defamation claim regarding a work that omits any
reference to plaintiff at all.

The Court took a different approach. The Court held that
defendants’ choice to omit reference to Greenspan did not
give rise to a reasonable inference that he was “irrelevant in
Facebook’s origins.” And, even if that were a reasonable
inference, that would not “hold the plaintiff up to scorn,
hatred, ridicule or contempt.

Essentially Greenspan contends that the harm resulting
from the omissions was that he was robbed of his proper
recognition for his role in the origins of Facebook; that is not
a claim of defamation.”

Accordingly, because the actual references to Greenspan
in the book and the omission of references of his claimed role
in the creation of Facebook from the book and film were not
susceptible of defamatory meaning, the Court did not reach
the question of whether the omissions were of and
concerning Greenspan.

While the motions to dismiss were under submission,

Greenspan attempted to file an amended complaint. The
Court rejected that effort. Greenspan has appealed.
Random House and Mezrich are represented by Steve
Contopulos, Brad Ellis and Chris Munsey of the Los Angeles
office of Sidley Austin LLP, along with Boston counsel
Benjamin McGovern of Holland & Knight LLP. Columbia
Pictures is represented by Kevin Baine and Megan Hughes of
Williams & Connolly LLP in Washington D.C., along with
Boston counsel Dustin Hecker of Posternak Blankenstein &
Lund LLP.

MLRE inas N

2012 Media Law Conference

September 12-14, 2012 | Reston, Virginia
CLICK FOR SCHEDULE & REGISTRATION

&

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


https://mlrc2012.com/
https://mlrc2012.com/

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

May 2012

Page 11

Magazine Page Congratulating Michael Jordan on
Hall of Fame Induction is Noncommercial Speech

In February, a federal court in Illinois held that a
magazine page designed by a Chicago-area supermarket to
commemorate Michael Jordan’s induction into the Basketball
Hall of Fame constituted noncommercial speech. Jordan v.
Jewel Food Stores, Inc., No. 10 C 340, 2012 WL 512584
(N.D. I1l. Feb 15, 2012) (Feinerman, J.).

Jordan claimed that the supermarket improperly used his

identity in violation of state and federal law. The court ruled
the page was non-commercial and entitled to full First

Amendment protection.

Background

A Shoe In!

The case arose from a special
commemorative issue of Sports
Illustrated magazine published in
2009 in honor of Michael Jordan’s
induction into the Basketball Hall of
Fame. Time Inc., the publisher of
the magazine, asked multiple
businesses to design pages paying
tribute to Michael Jordan to be
published in the special issue. One
of the businesses that accepted
Time’s offer, Jewel Food Stores,
Inc. (Jewel), designed a page
congratulating Jordan on his
induction that became the subject of

this litigation.

After six NBA Championships, scores of
rewritten record books and numerous buzzer
beaters, Michael Jordan’s elevation in the
Basketball Hall of Fame was never in doubt!
Jewel-Osco salutes #23 on his many
accomplishments as we honor a fellow
Chicagoan who was “just around the corner”

for so many years.

The page also displayed Jewel-
Osco’s logo and the store’s slogan:
“Good things are just around the
corner.” Jewel did not pay to have
the page placed in the magazine;
rather, it agreed to sell the
commemorative issue at its stores
and to stock it in special displays.
Jewel did not receive permission
from Jordan before submitting its
page for publication.

Jordan sued Jewel in Illinois state
court in Cook County, alleging
violations of the Illinois Right of
Publicity Act, the Lanham Act, the
Illinois Consumer Fraud and
Deceptive Trade Practices Act, and
the common law tort of unfair
competition. Jewel removed the case

to federal court and filed third-party

Jewel, a subsidiary of Supervalu
Inc., operates about 175 grocery stores in the Chicago area
under the trade name of Jewel-Osco. Jewel’s magazine page
displayed a picture of red, white, and black (Chicago Bulls’
colors) basketball shoes sitting on a hardwood court. The
tongues of the shoes were emblazoned with the number 23
that Jordan made famous during his time with the Chicago
Bulls. The page was titled “A Shoe In!” and displayed the

following message:

suits for both contribution and
indemnification against its marketing vendor, Vertis, Inc. and
against Time. In response, Time filed third-party
counterclaims against Jewel and its parent company, Supervalu.
Jordan filed a cross-motion for partial summary judgment
asking the court to declare that Jewel’s page made
commercial use of Jordan’s identity. Jewel filed a motion for
summary judgment on all of Jordan’s claims and his cross-
motion. In its motion for summary judgment, Jewel argued

(Continued on page 12)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://ia600309.us.archive.org/7/items/gov.uscourts.ilnd.239514/gov.uscourts.ilnd.239514.198.0.pdf
http://ia600309.us.archive.org/7/items/gov.uscourts.ilnd.239514/gov.uscourts.ilnd.239514.198.0.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 12

May 2012

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 11)
that the page constituted noncommercial speech, thereby
giving it full First Amendment protection and enabling the

corresponding defenses that could defeat Jordan’s claims.

Commercial/Noncommercial

Determination is a Question of Law

The court deemed the determination as to whether the
page was commercial speech or noncommercial speech to be
“significant and potentially dispositive.” Citing the Supreme
Court’s decision in Bolger v. Youngs Drug Prods. Corp., 463
U.S. 60 (1983) and a litany of lower court decisions, the court
established that such a determination “presents an issue of
law for the court.” Moreover, looking to Youngs Drug and the
Seventh Circuit’s application of it in United States v. Benson,
561 F.3d 718 (7th Cir. 2009), the court and both parties
agreed that in making that primary determination, the court
should consider as subsidiary questions of law (1) whether
the speech was an advertisement, (2) whether it referred to
specific products or services, and (3) whether it was driven by
economic motivations.

However, Jordan argued that a jury should be used to
resolve any disputed material facts relevant to the
commercial/noncommercial question. In its ruling, the court
found that the use of a jury at this point was unnecessary
because “Jordan and Jewel dispute not the material historical
facts surrounding Jewel’s page, but the legal conclusions to

t2)

be drawn from those facts.” The court strengthened its
conclusion that a jury was not needed in this determination by
pointing out that any disputed facts in a ruling on Jewel’s
motion for summary judgment would be decided in Jordan’s

favor anyway.

Magazine Page Not Commercial Speech

To determine whether the page constituted commercial
speech, the court followed the Supreme Court’s precedent set
in Board of Trustees of State University of New York v. Fox,
492 U.S. 469 (1989) and City of Cincinnati v. Discovery
Network, Inc., 507 U.S. 410 (1993) to ask “whether the
speech proposes a commercial transaction.”

Citing the Seventh Circuit’s application of that test in
Commodity Trend Serv., Inc. v. Commodity Futures Trading

Comm’n, 149 F.3d 679 (7th Cir. 1998), the court explained
that “speech is not commercial if it does not propose a
commercial transaction.”

In conducting this primary inquiry, the court considered
whether the use of Jewel’s slogan and logo on the page
constituted a commercial proposal. The court noted that the
text and images of the page were devoted to celebrating
Jordan’s achievements, not to highlighting the store or its
products. Additionally, the logo was merely used to identify
the speaker, Jewel, not to put the focus on its stores.

Likewise, the court found the use of Jewel’s slogan to be
a “play on words” that personalizes Jewel’s message without
taking the focus away from Jordan.

Beyond these specifics of the page, the court noted that
the overall context of the page fit within the congratulatory
theme of the issue, thereby avoiding focus on Jewel or its
products. As a result, the court concluded that “[i]t is difficult
to see how Jewel’s page could be viewed, even with the
benefit of multiple layers of green eyeshades, as proposing a
commercial transaction.”

The court then considered the three subsidiary factors that
confirmed the noncommercial nature of Jewel’s speech. The
court found that the speech (1) was not an advertisement and
(2) did not refer to a specific product. Moreover, the court
argued that because anything done by a corporation
presumably has a profit motive, the (3) economic motivation
of Jewel’s speech is insufficient to turn it into commercial
speech. Based on the primary and subsidiary inquiries, the
court was satisfied that Jewel’s speech was noncommercial.

Though the court reached the conclusion that the speech
was noncommercial, it did not decide on the ramifications of
that conclusion for Jordan’s claims. The court requested that
the parties submit further briefs as to “whether the
noncommercial status of Jewel’s page conclusively defeats
Jordan’s claims.”

In March, the district court denied Jordan's motion for
reconsideration and granted summary judgment to
Jewel. Jordan has appealed to the Seventh Circuit.

Michael Jordan is represented by Clay A. Tillack,
Frederick J. Sperling, and Sondra A. Hemeryck of Schiff
Hardin LLP in Chicago. Jewel is represented by Anthony
Richard Zeuli of Merchant & Gould P.C. in Minneapolis and
David E. Morrison and Oscar L. Alcantra of Goldberg Kohn
Ltd. in Chicago.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

May 2012

Page 13

Sixth Circuit Rejects Interlocutory Appeal
in theDirty.com Libel and Privacy Case

Section 230 “Not Imperiled”
by Requiring Final Order for an Appeal

The Sixth Circuit refused to hear a website’s appeal from
a district court decision denying it immunity under Section
230. Jones v. Dirty World Entertainment, dba Thedirty.com
et al., No. 12-5133 (6™ Cir. May 9, 2012) (Kennedy, Siler,
Sutton, JJ.). In January, a federal district court in Kentucky
held that the website was not entitled to Section 230
immunity from libel and privacy claims over third-party

postings because the site 1) encouraged the development of
the offensive content; and 2) added a comment endorsing the
defamatory postings.

In a short order, the Sixth

230.

The district court denied the motion to dismiss, holding
that under Section 230 a website is responsible for offensive
third-party content when “it in some way specifically
encourages the development of what is offensive about the
content.” Citing Fair Housing Council of San Fernando
Valley v. Roommates.com, LLC, 521 F.3d 1157 (9" Cir. 2008)
(en banc) and Federal Trade Comm’n v. Accusearch, Inc.,
570 F.3d 1187 (10™ Cir. 2009).

The district court noted the name of the website “in and of

itself encourages the posting

Circuit concluded that the
website failed to show that a

Ben-Gallex-teacher accused of having sex with student | only of ‘dirt,” that is material

which is potentially defamatory

substantial public interest
would be imperiled if it had to
wait for a final order in the case
to take an appeal on the Section
230 issue.

Background

The plaintiff Sarah Jones is
a Kentucky high school teacher
and head cheerleader for the
Cincinnati Bengals. The

or an invasion of the subject’s
privacy.” Moreover, the court
held that defendant endorsed the
defamatory statements by
adding the following comment:
“Why are all high school
teachers freaks in the sack? —

nik.”

TOP STORE S

Our weekend best bets

accused of se

Rvalives bing ol wors

g e Motion for Appeal

The website filed an appeal

defendant thedirty.com
describes itself as “all about gossip and satire” and invites
users to “submit dirt” i.e., “rumors, speculation, assumptions,
opinions, and factual information” about ex’s and friends.

Jones sued the website over third-party postings stating,
among other things, that she “slept with every other Bengal
player,” had sex with her boyfriend in her classroom and has
sexually transmitted diseases.

In August 2010, plaintiff obtained an $11 million default
judgment. Plaintiff’s lawyers, however, named the wrong
website in their complaint — the.dirt.com rather than
thedirty.com. Plaintiff then sued thedirty.com and its creator
and operator Nik Richie. He moved to dismiss under Section

to the Sixth Circuit. Plaintiff
moved to dismiss for lack of appellate jurisdiction.
Defendant argued that the Section 230 decision — though not
a final order — was appealable under the collateral order
doctrine. Under this doctrine, an interlocutory order may be
immediately appealed if it 1) conclusively determines a
disputed issue; 2) resolves an issue separate from the merits
of the action that is too important to be denied review; and 3)
will be effectively unreviewable on appeal from a final
judgment.

Defendant argued that Section 230 was intended to
protect websites both from liability and the costs of litigation.

(Continued on page 14)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/dirty_world_entertainment.pdf
http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/dirty_world_entertainment.pdf
http://ia700505.us.archive.org/18/items/gov.uscourts.kyed.62639/gov.uscourts.kyed.62639.76.0.pdf
http://www.thedirty.com

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 14

(Continued from page 13)

Defendants stressed they could not obtain meaningful review
of the Section 230 issue after a trial “because once they have
incurred the cost and burden of trial, that harm will not be
cured even if the district court’s order is reversed.”

The Sixth Circuit, however, ruled that even assuming
Section 230 provides immunity from suit, there must be an
important public interest at stake to grant an immediate
appeal. “[I]t is not mere avoidance of a trial, but avoidance
of a trial that would imperil a substantial public interest, that
counts when asking whether an order is ‘effectively’
unreviewable if review is to be left until later.” Quoting Will

May 2012

MLRC MedialLawLetter

v. Hallock, 546 U.S.345, 353 (2006).

Defendants “failed to demonstrate how a substantial
public interest will be imperiled by delaying their appeal until
after the district court enters a final order.”

Trial in the case is scheduled for November 2012. In a
strange twist, in March 2012 plaintiff was indicted for first
degree sexual abuse for allegedly having sex with one of her
high school students.

Plaintiff is represented by Eric Deters, Cincinnati, OH.
Defendants are represented by David S. Gingras, Gingras
Law Office, PLLC, Phoenix, AZ,; Alexander Ward and Alexis
Mattingly, Huddleston Bolen LLP, Huntington, WV.

MLRC UPCOMING EVENTS

Sept. 12-14, 2012 | Reston, Virginia

November 14, 2012 | New York, NY

November 15, 2012 | New York, NY

January 17, 2013 | Los Angeles, CA

RETURN TO TABLE OF CONTENTS




For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter May 2012 Page 15

Virginia Jury Awards Assistant Principal
$3 Million in Libel Suit Against Newspaper

A Virginia Circuit Court jury this month awarded Phillip Webb, a high school assistant principal, $3 million in
libel damages against the Virginian-Pilot newspaper. Webb v. Virginian-Pilot, (Va. Cir. jury verdict May 24,
2012). At issue was a December 18, 2009 article which reported on an incident involving Webb’s two sons. They
were both arrested and convicted of beating up the parent of another student.

Plaintiff alleged the article defamed him by implying he influenced school officials to give preferential
treatment to his son, Kevin, who was a student at another area high school and was not disciplined by his school
after the incident.

Phillip Webb and his son Kevin filed separate libel suits against the newspaper. As reported last year, Kevin

Webb won a $5 million damage award against the newspaper. See “Virginia Student Wins $5 Million Libel

Damage Verdict,” MediaLawLetter Feb. 2011.
The son’s case was tried under a negligence standard and went to the jury on the narrow question of whether
Kevin Webb had bullied another student. The verdict was reversed by the trial court and was scheduled for a re-

trial on damages when it settled earlier this year for an undisclosed amount.

Background

The Virginia-Pilot article reported that Kevin Webb, then a 17 year old student, had “regularly shoved and
taunted [Patrick] Bristol, a special education student,” and that Kevin and his older brother Brian went to Bristol’s
home and beat Patrick Bristol and his 53-year old father. Kevin Webb was charged as an adult with malicious
wounding, assault and trespassing. His brother was charged with three felonies. Kevin Webb was found guilty of
misdemeanor assault and trespassing, and Brian Webb guilty of misdemeanor assault.

The article also reported that Kevin Webb could have been suspended or expelled from his high school, but he
was allowed to remain at school and participate in sports programs. The article noted that his father Phillip Webb
was an assistant principal at another area high school and quoted a school official stating that Kevin Webb “did not
get preferential treatment because of his dad’s position.” The reporter had asked Phillip Webb to comment on the
story but he declined.

Libel Trial

Plaintiff was deemed a public official and the case was tried under the actual malice standard. Plaintiff’s basic
theme was that the article gratuitously implicated him in the incident involving his sons and implied he acted
improperly, thus seriously harming his reputation. Plaintiff argued there was actual malice because the reporter
knew — and the article itself reported — that Kevin Webb did not get preferential treatment because of his father’s
position. According to news reports, the jury deliberated a bit more than an hour before returning a verdict for
plaintiff. The newspaper has moved for JNOV and continues to stand by the truth of the article.

Conrad Schumadine, Wilcox & Savage, Norfolk, VA, represented the Virginian-Pilot. Jeremiah Denton III,
Virginia Beach, VA, represented the plaintiff. We hope to have a more detailed account of this trial in an

upcoming issue of the MediaLawlLetter.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.medialaw.org/component/k2/item/225
http://www.medialaw.org/component/k2/item/225

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 16

May 2012

MLRC MedialLawLetter

Eleventh Circuit Strikes Punitive Damages
Award in Right of Publicity Case Against Hustler

By Darrell Solomon

The Eleventh Circuit Court of Appeals recently handed
down a victory for the nation’s publishers in a Georgia case
that considered Hustler Magazine’s right to illustrate a story
about the tragic murder of former model and professional
wrestler Nancy Benoit with nude images of Ms. Benoit,
without the consent of her estate. In an unpublished decision,
the Eleventh Circuit threw out all punitive damages against
LFP Publishing Group, LLC d/b/a Hustler Magazine
(“LFP”), leaving in place only a relatively small actual
damages award. Toffoloni v. LFP, (11™ Cir. May 1, 2012)
(Edmondson, Anderson, Farris, JJ.).

A Brief Factual Recap

The procedural history of
the case illustrates the
difficulty editors (and their
lawyers) face when
determining what is

The Plaintiff was Maureen Toffoloni on
behalf of the estate of her daughter Ms.
Benoit, who in 2007 was tragically
murdered by her husband Chris Benoit,
also a celebrity professional wrestler.
Media coverage of the tragedy was intense,
and at the height of this media coverage,
Hustler Magazine ran an exclusive story
about Ms. Benoit in which it revealed for
the first time that before she became a
celebrity wrestler, Ms. Benoit had sought to
become a nude model. It illustrated the
story with images of Ms. Benoit posing nude and wearing
costumes which were taken early in her career in the mid-
1980’s. Toffoloni brought suit alleging that LFP had violated
Ms. Benoit’s Georgia common law right of publicity by
publishing the images without first obtaining permission from
her estate. LFP argued that the images fell within the
“newsworthiness” exception to the right of publicity because
they illustrated and were part of a news article on a matter of
public interest and thus entitled to First Amendment
protection.

The Northern District of Georgia initially agreed that the
images were newsworthy and dismissed Toffoloni’s

“newsworthy,” and
publishers must act Plaintiff.

cautiously when making
editorial decisions

concerning publication of

photos without consent.

complaint on a Rule 12 motion. But the Eleventh Circuit
Court of Appeals reversed and, further, held that the images
were not newsworthy as a matter of law, effectively voiding
LFP’s defense before it had even answered the Complaint.
Thus the only issues left to be determined were compensatory
damages and Plaintiff’s claims for punitive damages and
attorneys’ fees.

After a week-long trial in the Northern District of Georgia
conducted last June, a jury returned a verdict in favor of
Plaintiff for $125,000 in compensatory damages, plus an
additional $19,603,600 in punitive damages. After thanking
and dismissing the jurors, the court told counsel that he was
ready to rule on LFP’s motion for judgment
as a matter of law, which LFP had made at
the close of Plaintiff’s case. Although he
questioned whether there was sufficient
evidence to support the jury’s finding that
punitive damages were warranted, he ruled it
was clear that there was no evidence that

LFP had acted with specific intent to harm

The Court cited Plaintiff’s admission that
LFP did not know of Ms. Toffoloni when it
made the decision to publish the article and
to evidence that LFP believed the Benoit
images were newsworthy. Under Georgia
law, punitive damages are capped at
$250,000.00 when there is no specific intent to harm a
plaintiff; therefore, the court entered a verdict in favor of
Plaintiff for $125,000.00 in compensatory damages and wrote
down the award of punitive damages to $250,000.00.

Eleventh Circuit’s Decision

Plaintiff appealed to the Eleventh Circuit, arguing that the
original punitive damages award should be reinstated. LFP
cross-appealed on the ground that punitive damages for a
violation of the right of publicity are permitted only where

(Continued on page 17)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.ca11.uscourts.gov/unpub/ops/201112922.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

May 2012

Page 17

(Continued from page 16)

the defendant’s acts were “of a character to import
premeditation or knowledge and consciousness of the
appropriation and its continuation,” and thus the evidence did
not support any award of punitive damages.

Oral arguments were heard in January, and earlier this
month, the Eleventh Circuit issued an unpublished opinion in
which it remanded to the district court with instructions to
vacate in its entirety the award of $250,000 in punitive
damages, thereby leaving Toffoloni with only $125,000 in
compensatory damages. The Court based its ruling on
evidence which showed that LFP at all times acted under a
sincere and legitimate belief that the images were newsworthy,
and thus it had the right to publish them without permission.

LFP had in fact consulted with its legal counsel at three
different times — before it bought the images, before it
published the images and after it received Toffoloni’s cease
and desist letter — and all three times, its counsel had instructed
LFP that publication was permissible. The Court also agreed
with LFP’s position that punitive damages were especially
inappropriate where even the district court initially agreed with
LFP that the images met the newsworthiness exception; it held
that “we do not believe that publishers should be held to a
higher standard than that of the learned district judge.”

The procedural history of the case illustrates the difficulty
editors (and their lawyers) face when determining what is
“newsworthy,” and publishers must act cautiously when
making editorial decisions concerning publication of photos
without consent. The Eleventh Circuit’s ultimate ruling should
give publishers confidence that as long as they have a sincere,
good faith belief that publication of an item is protected by the
First Amendment, at least they likely will not be faced with
punitive damages for guessing wrong about whether the court
(or a later jury) will argue with the publisher’s view of the
“newsworthiness” of the images.

LFP was represented by S. Derek Bauer, Barry Armstrong
and Darrell Solomon of McKenna Long & Aldridge in Atlanta.
Plaintiff was represented by Richard P. Decker and F. Edwin
Hallman, Jr. of Hallman & Wingate in Atlanta.

©2012

MEDIA LAW RESOURCE CENTER, INC.
520 Eighth Ave., North Tower, 20 Fl.,

New York, NY 10018

BOARD OF DIRECTORS
Susan E. Weiner (Chair)
David S. Bralow
Mark H. Jackson
Marc Lawrence-Apfelbaum

Eric Lieberman
Karole Morgan-Prager
Kenneth A. Richieri
Mary Snapp
Kurt Wimmer
Elizabeth A. Ritvo (DCS President)

STAFF
Executive Director
Sandra Baron
Staff Attorneys
Maherin Gangat
Robert Hawley
David Heller
Michael Norwick
MLRC Fellow
Erika Kweon
MLRC Institute Fellow
Dorianne Van Dyke
MLRC Administrator
Debra Danis Seiden
Publications Assistant
Jacob Wunsch

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 18

May 2012

MLRC MedialLawLetter

Maine’s High Court Re-Adjusts Burdens
in Favor of Plaintiffs in Anti-SLAPP Motions
Decision May Impact States with Similar Anti-SLAPP Statutes

By Sigmund D. Schutz and Benjamin S. Piper
In a plaintiff-friendly decision that has implications for
other states with anti-SLAPP statutes, Maine’s highest court
found that plaintiffs need only show a prima facie case to
survive an anti-SLAPP motion to dismiss. Nader v. The
Maine Democratic Party, 2012 ME 57 (April 19, 2012). The
Maine Supreme Judicial Court sitting as the Law Court

clarified the relative burdens of parties in deciding a special
to dismiss under Maine’s anti-SLAPP statute, 14 M.R.S. §
556. In a break from prior Maine cases, plaintiffs now need
only make a prima facie showing to overcome an anti-SLAPP

motion to dismiss.

Constitutional Limits Lower Plaintiff’s Burden

The Nader case originated in 2009, when 2004
presidential candidate Ralph Nader and three of his electors
in Maine filed a six-count complaint against the Maine
Democratic Party and other entities and individuals
associated with the Democratic Party. The complaint alleged
that the Defendants sought to prevent Ralph Nader’s
appearance on the ballot in the 2004 presidential election by
filing “twenty-nine ‘objectively baseless’ complaints with
courts and administrative bodies in seventeen states,
including Maine, and with the Federal Election Commission
(FEC) in the District of Columbia.”

The defendants filed special motions to dismiss Nader’s
complaint pursuant to Maine’s anti-SLAPP statute, 14 M.R.S.
§ 556. The anti-SLAPP motion to dismiss is intended to
dispose of baseless lawsuits that are brought to punish
defendants for exercising their right to petition the
government, a right recognized under both the United States
and Maine constitutions. The Superior Court granted the
Defendants’ motion. Nader appealed.

On appeal, the Law Court began by re-stating the two-
step process for deciding anti-SLAPP motions under Maine
law. First, the moving party has the burden of showing that
the plaintiff’s suit was based on some activity that would

qualify as an exercise of the moving party’s First Amendment
right to petition the government. If the moving party satisfies
that burden, the second step shifts the burden to the non-
moving party to establish that the moving party’s exercise of
that right “(1) was ‘devoid of any reasonable factual support
or any arguable basis in law,” and (2) ‘caused actual injury’ to
the nonmoving party.”

While the Law Court previously reviewed the evidence in
the light most favorable to the moving party in considering
the second step, it acknowledged in Nader that this standard
“becomes problematic” when the evidence “is disputed and
consists only of pleadings and statements in affidavits not yet
subject to discovery or trial.”

The court concluded that application of its previously
adopted anti-SLAPP standard — review of the facts in the
light most favorable to the moving party — meant that the
nonmoving party will always lose when the parties present
conflicting facts. To avoid a construction of the statute that
would work an unconstitutional infringement of Nader’s right
to petition the courts, to access the courts, and to access the
ballot, the Court concluded that:

section 556 must be construed, consistent
with usual motion-to-dismiss practice, to
permit courts to infer that the allegations in
a plaintiff’s complaint and factual statement
in any affidavits responding to a special
motion to dismiss are true. This standard,
consistent with other dispositive motion
practice, requires only that the nonmoving
party provide prima facie evidence to
support its burden of showing that the
moving party’s petitioning activity was
“devoid of any reasonable factual support
or any arguable basis in law and that the
moving party’s acts caused actual injury to
the responding party.”
(Continued on page 19)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://scholar.google.com/scholar_case?case=11236001153389745776&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr
http://scholar.google.com/scholar_case?case=11236001153389745776&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

May 2012

Page 19

(Continued from page 18)
Nader, 2012 ME at § 33.

The court characterized this as a “low standard,” requiring
only “some evidence.” Moreover, the nonmoving party need
only show that “any, rather than all,” of the petitioning
activities were devoid of any reasonable factual support or
arguable basis in law.

Because the Superior Court had applied a converse
summary-judgment-like standard, consistent with the Law
Court’s prior decisions, the result was a remand for re-
application of the second step of the anti-SLAPP analysis.

Decision Expected to Impact Pending First Circuit Appeal

The Nader decision largely endorsed concerns with
Maine’s anti-SLAPP statute identified by U.S. District Judge
Hornby in a federal decision now on appeal to the First
Circuit. In Lynch v. Christie, 815 F. Supp. 2d 341 (D. Me.
2011), Judge Hornby attempted to reconcile Maine precedent
holding that anti-SLAPP motions should be treated like
summary judgment motions with the seemingly contradictory
command and that the evidence must be viewed in the light
most favorable to the moving party.

While devoting little discussion to the constitutional
issues, Judge Hornby noted that application of the converse
summary-judgment-like standard “could raise serious right-to
-jury-trial issues in federal court.” Despite this concern,
Judge Hornby avoided questions as to the proper standard
and, instead, relied on the one-sidedness of the evidence
before him to deny the anti-SLAPP motion. The Nader court
clarified the parties’ respective procedural burdens in a way
that more directly leads to the same conclusion reached by
Judge Hornby. The First Circuit is scheduled to hear oral

argument in Lynch on June 4.

Future of anti-SLAPP Statutes for Media Defendants?

The “prima facie” burden needed for a non-movant to
survive an anti-SLAPP motion means that a careful and
determined plaintiff with a willingness to develop a strong
case early should be able to overcome such motions. Yet, the

Nader decision does not quite sound the death knell for anti-
SLAPP litigation. Some plaintiffs may be unwilling or
unable to meet its burden, and the statute offers the prospect
of fee shifting. Maine’s anti-SLAPP statute was already of
limited utility to media defendants since it extends only to the
right to petition, not to the right to free speech. Prior to
Nader, a Maine Superior Court Judge went so far as to say
that the news media can never benefit from the anti-SLAPP
statute. Demeuse v. WGME, Inc., 2010 Me. Super. LEXIS
63, *19-*20 (Me. Super. Ct. May 4, 2010) (“While the anti-
SLAPP statute has afforded protections to the attorney of a
petitioning citizen, it was not intended to protect the news
media, or its representatives, who have an independent
responsibility to report news accurately.”) (citations omitted).

The Nader decision may have impacts beyond Maine.
Three states—Massachusetts, Arizona, and Vermont—have
anti-SLAPP statutes similar to Maine’s statute. Of greater
concern, the Maine court’s focus on the burden such statutes
impose on the constitutional rights of plaintiffs seeking
redress may reverberate. As the Nader concurrence noted,
anti-SLAPP legislation was originally enacted “in response to
a growing trend of deep-pocketed developers effectively
silencing public opposition to development projects with the
threat or pursuit of resource-draining but ultimately baseless
litigation.” Yet, the Maine legislature never identified “any
crisis in Maine to justify imposing an additional burden on a
certain class of plaintiffs.”

In Maine the anti-SLAPP statute “has rarely, if ever, been
invoked by a citizen group or individual private citizens who
seek to avail themselves of the protection of the statute
against a resource-draining lawsuit.” The implication is that
anti-SLAPP statutes are a solution in search of a problem and,
more generally, that such statutes must be narrowly construed
to avoid unconstitutional application.

Sigmund D. Schutz and Benjamin S. Piper are media
attorneys at Preti Flaherty, LLP in Portland, Maine. Ralph
Nader and his electors were represented by Harold Burbank,
1I, Lynne A. Williams, and Oliver B. Hall. Stephen E.F.
Langsdorf, also of Preti Flaherty, LLP, represented the
Democratic Party and other defendants. The Ballot Project,
Inc., was represented by Peter J. Brann and Stacy O. Stitham

of Brann & Isaacson in Lewiston, Maine.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 20

May 2012

MLRC MedialLawLetter

NJ High Court Guts Presumptive

Damages in Private Party Libel
Press Association, ACLU Urged Court to Reject Presumed Damages

By Bruce S. Rosen

The New Jersey Supreme Court has all but eliminated
presumptive damages in private party libel suits, leaving only
the potential for nominal damages where concrete damages
have not been established. However, in a rare public misstep,
the Court was forced to correct its initial decision — which
stated that punitive damages were also possible for litigants —
after media lawyers for amici pointed out that state law
prohibited punitives based upon nominal damages.

In a per curium decision, the High Court in WJA4 v. DA (A
-77-10, decided May 16, 2012 and corrected on May 21,
2012), also rejected the defendant’s claims
that the source of the alleged libel, a self-
created website accusing his uncle of child
molestation, was not a matter of public
concern requiring proof of actual malice.

The Court has disparaged the
presumptive damage doctrine in slander
cases for some time but never eliminated
them. The legal argument in the case was
largely driven by counsel for the New
Jersey Press Association and the American
Civil Liberties Union-New Jersey as amici,
which seized wupon these previous
statements and argued that the weight of
the law was moving away from
presumptive damages and that juries should not be provided
with unlimited discretion in awarding such damages.

Presumed Damages Analysis

The Court rejected the first argument, and went on for
three pages about the importance of presumptive damages in
private-party/private concern case, saying, that retaining
presumed damages in such cases “exemplifies our common
law’s respect for the private individual’s good name by
keeping dignitary loss of one’s good name a vital part of
damages,” and question why the state’s longstanding

The decision essentially
relegates any private party/
private concern any lawsuits
without clear compensatory
damages to the province of

wealthy plaintiffs seeking
vindication or for pro se
plaintiffs; no lawyer is likely
to take such a matter —
already a longshot — on
contingency.

tradition of presumed damages in these instances “should be
altered now to force an average citizen to ferret out proof of
loss of reputation from any of the world-wide potential
viewers of the defamatory Internet transmission about that
otherwise private person.”

However, the Court then essentially said “never mind” by
agreeing — with no real analysis — to amici’s second point that
unguided jury evaluations of presumed damages should not
be permitted, and then, in the original opinion, ruling that
only nominal and punitive damages would still be available.
The possibility of punitive damages at least put some meat on
the flowery descriptions of the need for
retention of presumptive damages, but was
soon dismissed to the waste bin.

Thomas Cafferty, representing the NJPA
and Frank Corrado, the lead attorney for
Amicus ACLU-NJ (who also has media law
experience) quickly wrote a letter to the
Court informing it that the state’s punitive
damages act prohibits awards of punitive
damages with only nominal damages. The
Court notified the parties within hours of the
letter being transmitted that a corrected
opinion would be issued. Although only a
few lines of the decision were removed,
without punitive damages the opinion looks
like an empty compromise among the Court’s members and
its language endorsing presumptive damages could be trouble
waiting for another day.

The decision, meanwhile, essentially relegates any private
party/private concern any lawsuits without clear
compensatory damages to the province of wealthy plaintiffs
seeking vindication or for pro se plaintiffs; no lawyer is likely
to take such a matter — already a longshot — on contingency.

While amici and defendant appeared to have lost the
battle and won the war over punitive damages, the Court
continued its troubling walk along the road carved out by its

(Continued on page 21)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://scholar.google.com/scholar_case?case=6720549431510398173&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

May 2012

Page 21

(Continued from page 20)

previous decision in Senna v. Florimont, 196 N.J. 469 (2008)
which defined whether speech was a matter of public concern
under state law whether the speaker was related to the media
and the content and context of his speech: his status, ability to
exercise due care and his targeted audience.

In Senna, the Court said although a private matter
between two private parties involved a highly regulated
industry (boardwalk gaming) which in previous cases resulted
in imposition of the actual malice standard, the matter
involved statements by a private parties in a commercial

dispute, rather than by the media.

WJJ.A. v. D.A. Lawsuit

In W.J.A., the family litigants had a long running on-again
-off again history of litigation over the allegations, which
resulted in a jury award for $50,000 for defamation and a
court award for $41,000 for filing a frivolous lawsuit. While
the nephew was attempting to vacate the awards, he created a
website in which he recounted the sexual abuse allegations
and included information from the litigation, soliciting help
from others who may have been abused by his uncle and
urging visitors to contact authorities. The homepage said the
website’s mission was to tell all citizens about these
allegations. After being contacted by the uncle’s counsel, the
nephew closed the website, but not before filing a new
defamation suit.

The Court said the nephew, who was not connected to the
media, had the ability to exercise due care, and did not do so.

The nephew’s desire “to publish the Internet statements to the
entire country and the fact that the statements refer to
previous court proceedings do not necessarily make his
allegations a matter of public interest,” the Court said,” a
personal and subjective belief that error occurred in a trial
does not transform an essentially private dispute into one that
implicates the public interest.”

The trial judge denied the uncle’s motion for summary
judgment despite finding the statements were defamatory per
se because he would not permit a jury to evaluate the claim
without evidence of cognizable damages. The uncle alleged
he suffered emotional distress, which the judge rejected,
dismissing the matter. In an appeal, an Appellate Division
panel , while reiterating that Internet postings should be
classified as libel, rather than slander, said that while
presumptive damages, while criticized by the Supreme Court,
remained the law.

Counsel for the nephew, a solo practitioner, sought
Supreme Court review, and was soon joined by counsel for
amici; the amici’s briefs formed the core of the legal
arguments.

Bruce S. Rosen, a DCS member, was on the brief for
Amicus ACLU of New Jersey and is a partner at McCusker,
Anselmi, Rosen & Carvelli, P.C. in Florham Park, N.J.
Appellate D.A. was represented by Timothy Hinlicky of Egg
Harbor, N.J.; Respondent W.J.A. was represented by Stanley
Bergman, also of Egg Harbor; amicus NJPA was represented
by Thomas Cafferty of Gibbons in Newark, NJ and amicus
ACLU-NJ was represented by Frank Corrado of Barry,
Corrado & Grassi of Wildwood, N.J.

2012 Media Law Conference

September 12-14, 2012 | Hyatt Regency - Reston, Virginia
CLICK FOR SCHEDULE & REGISTRATION

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



https://mlrc2012.com/
https://mlrc2012.com/

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 22

May 2012

MLRC MedialLawLetter

Pennsylvania Court Denies
Summary Judgment to Scranton Times

In a recent decision, a Pennsylvania trial court denied
summary judgment to the Scranton Times in a libel suit over
articles describing plaintiffs’ testimony at a Grand Jury
hearing. Castellani v. Scranton Times, No. 05 Civ 69, 2012
Pa. Dist. & Cnty. Lexis 10 (Pa. Cmmw. March 4, 2012)
(Mazzoni, J.). The court held that the statements complained
of were factual and and a jury could find them false and
published with actual malice.

Background

Plaintiffs, Randall A. Castellani and Joseph J. Corcoran,
were at the relevant time Lackawanna County Majority
Democratic Commissioners. In 2005, they sued The Tribune
and The Scranton Times for libel over an article describing
their testimony before a Grand Jury investigating allegations
of abuse at a local prison.

The article about plaintiffs’ testimony was based on a
confidential source. The headline in The Tribune read,
“Dems stonewall grand jury: Corcoran, Castellani
evasiveness infuriates jurors, source claims.” The Scranton
Times headline read, “Dems Stonewall: Source: Corcoran,
Castellani Vague Before Grand Jury.” (The articles were
written by reporter Jennifer Henn and appeared in morning
and afternoon papers that have since merged.)

Among other things, the article stated that, according to a
source, plaintiffs’ testimony was “less than candid,” “often
responding with vague, evasive answers, including ‘I don't
recall’ and ‘not that I’'m aware of.” Moreover, their
“testimony really irritated the jurors. [The jurors] were ready
to throw both of them out,” “had no tolerance for that kind of
crap,” and “were ready to take out the big hook and yank
each of them out of the witness chair.”

The articles led to a separate leak investigation which
included testimony from the presiding Judge at the Grand
Jury who claimed that the descriptions of plaintiffs’
testimony was inaccurate.

Plaintiffs sought to obtain the identity of the confidential
source. In 2008, Judge Mazzonni ordered the defendants to
disclose identity of the confidential source, holding that the
state Shield Law did not apply in face of a violation of Grand
Jury secrecy laws. The Pennsylvania Supreme Court
reversed, stating “the Shield Law prohibits the compelled
disclosure of a confidential source’s identity, or any

information which could expose the source’s identity. .Thus,
the Shield Law precludes the very type of discovery order
issued in the present case. Furthermore, we reject the
invitation to fashion a non-textual, ‘crime-fraud’ exception to
the operation of the statute.

Castellani v. Scranton Times, LP, 956 A. 2d 937 (Pa. 2008).

Summary Judgment Motion

Defendants moved for summary judgment arguing the
statements were protected opinion; that plaintiffs failed to
provide sufficient evidence of falsity and fault; that a third
article which repeated the allegations was covered by the fair
report privilege. Plaintiffs moved for summary judgment as
to falsity.

Judge Mazzoni denied both motions. Although the
articles contained some colorful descriptions of the grand
jurors reactions, looking at the articles as a whole, he found
that “this is not a case where the writer is using loose,
figurative or hyperbolic language.” The words “stonewall”
and “less than candid” could reasonably be understood as
meaning that plaintiffs were obstructing a criminal
investigation while under oath. = Moreover, based on
plaintiffs’ testimony and Grand Jury evidence issues of fact
existed as to falsity.

As to actual malice, the court accepted plaintiffs’
argument that a jury could find there was no source or that
the source would deny making the published statements.
Finally, as to the fair report defense, the court held that it did
not protect the publication of a third article in the newspaper
which republished the challenged statements and included a
statement from the newspaper’s managing editor saying the
confidential source was contacted and “absolutely stands by
his account of the Grand Jury testimony.”

On March 30, the Pennsylvania Supreme Court granted an
appeal on an evidentiary issue and ordered the trial court to
review the admissibility of two judicial decisions concerning
the leak investigation. The case is expected to go to trial after
this issue is resolved.

Plaintiffs are represented by Richard A. Sprague, Sprague
& Sprague, Philadelphia. Defendants are represented by
Kevin Abbott, Reed Smith, LLP, Pittsburgh, and Tim Hinton,
Jr., Haggerty, McDonnell, O Brien & Hinton, LLP, Scranton.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://scholar.google.com/scholar_case?case=8615997100919880000&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr
http://www.leagle.com/xmlResult.aspx?xmldoc=In%20PACO%2020120330640.xml&docbase=CSLWAR3-2007-CURR
http://www.leagle.com/xmlResult.aspx?xmldoc=In%20PACO%2020120330640.xml&docbase=CSLWAR3-2007-CURR

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

May 2012

Page 23

Court Dismisses Reality-TV Participant’s
Publicity Claims Against HBO

By Stephanie Abrutyn and Alia Smith

On May 8, 2012, a New York County trial court
dismissed several claims against HBO brought by reality-TV
participant John Devenanzio, who claimed that his nickname
“Johnny Bananas” related to the show “Entourage” and its
“Johnny’s Bananas” cartoon gorilla story line. Devenanzio v.
HBO, (N.Y. Sup. May 8, 2012) (Billings, J.).

The court held that plaintiff’s statutory claim for
misappropriation of name or likeness was time-barred, that
the show’s use of the gorilla character named “Johnny” did

not constitute ‘“extreme

Nevertheless, based upon his nickname, Plaintiff filed a
complaint, on October 3, 2011, against HBO and its parent
company Time Warner alleging that HBO’s use in Entourage
of the phrase “Johnny’s Bananas” violated his rights under
Section 51 of the New York Civil Rights Law, which
precludes the unauthorized use of a person’s name for
commercial purposes. He also asserted claims for violation
of common law rights of privacy and publicity and for
intentional infliction of emotional distress and sought both
injunctive relief and damages. Defendants moved to dismiss

the Section 51 claim on the

and outrageous” conduct
for purposes of an
intentional infliction
claim, and that New York
does not recognize
common law claims for
invasion of privacy or the

right of publicity.

Factual Background

From 2004 through

2011, HBO distributed the ~ Johnny Drama (Kevin Dillon) checking out a drawing of his gorilla

highly successful Original ~ doppelganger.

Series Entourage, which

centered on the exploits of actor Vincent “Vinnie” Chase,
Vinnie’s older and less successful actor-brother, Johnny
“Drama” Chase, and their “entourage.” In Season 7 of the
Original Series, one story line, which began in an episode that
premiered on August 15, 2010, involved Johnny Drama’s
acceptance of a role voicing a cartoon gorilla. The cartoon’s
creator based the gorilla’s appearance on Johnny Drama,
named the gorilla “Johnny” after Johnny Drama, and called
the show featuring the gorilla (i.e., the show-within-the-
show) “Johnny’s Bananas.” The story line surrounding
Johnny Drama’s role on “Johnny’s Bananas” continued into
Season 8. At no time did Entourage ever refer, directly or
indirectly, to plaintiff John Devenanzio, a reality-TV
personality who claims to be known popularly as “Johnny

Bananas.”

grounds that is was barred
by a one-year statute of
limitations and that, in any
event, New York law does
not protect nicknames, the
gorilla character was not
intended to and cannot
reasonably be said to
evoke the plaintiff, and
Entourage’s use of the
cartoon gorilla was not a
use in ‘“advertising.”
Defendants moved to
dismiss the common law
claims based on the statute
of limitations and on grounds that no common law publicity
rights exist in New York and that the use of the cartoon
gorilla was not the type of “extreme and outrageous” conduct
necessary to sustain an intentional infliction of emotional

distress claim.

The Court’s Ruling

In a very brief opinion, the Court dismissed Plaintiff’s
claims. First, it held that the statute of limitations barred
Plaintiff’s Section 51 and intentional infliction claims, given
that “Johnny” the cartoon gorilla made his first appearance on
August 15, 2010, and Plaintiff did not bring suit until October
3,2011.

(Continued on page 24)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 24

(Continued from page 23)

The court rejected the argument that the continued
appearance of the gorilla throughout Seasons 7 and 8
somehow extended the limitations period, noting that “the
statute of limitations . . . runs from the first telecast,
regardless of whether it was republished later.” The court
also found the intentional infliction of emotional distress
claim non-actionable because “the telecast, even if repeated,

does not constitute atrocious, indecent, or utterly despicable

May 2012

MLRC MedialLawLetter

conduct meeting the requirements for an intentional
emotional distress claim.”  Finally, the court simply
dismissed Plaintiff’s common law publicity claims for
“failure to state a claim.”

HBO and Time Warner were represented by Jay Ward
Brown and Alia L. Smith of Levine Sullivan Koch & Schulz,
LLP, and by Stephanie Abrutyn, Vice President and Senior
Counsel, Litigation at HBO. Plaintiff John Devenanzio was

represented by Stephanie Ovadia of the Ovadia Law Firm.

MLRC 2012-13
UPCOMING EVENTS

Sept. 12-14, 2012 | Reston, Virginia

November 14, 2012 | New York, NY

November 15, 2012 | New York, NY

January 17, 2013 | Los Angeles, CA

RETURN TO TABLE OF CONTENTS




For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

May 2012

Page 25

Court Confirms First Amendment
Protection for Scientific Debate
Research Study Conclusions Held to be Non-Actionable Opinion

By Robert D. Balin and Victor Hendrickson

In a significant win for scientists and the journals that
publish their studies, Chief Judge William M. Skretny of the
Western District of New York recently ruled that courts—and
lawsuits—are not the appropriate forum for resolving
disputes within the scientific community.

In ONY, Inc. v. Cornerstone Therapeutics, Inc. et al., No.
11-CV-1027S (decided May 17, 2012), the plaintiff
pharmaceutical company alleged that the “conclusions”

published in a scientific research article—specifically,
speculation about why plaintiff’s drug was
associated with a higher mortality rate in
infants than a competitor's drug—were
false and misleading. In granting pre-
answer dismissal of the plaintiff’s claims
for injurious falsehood, false advertising
and deceptive trade practices, the court held
that these conclusions constituted non-
actionable scientific opinions and
hypotheses that merited full First
Amendment protection. Recognizing that
“[t]he chilling effect of protracted litigation
can be especially severe for scholarly
journals,” the court further ruled that where
a scientific research article “is not misleading with respect to
the facts on which it is and is not based, any perceived fault
in the method by which the authors reached their conclusions

should be subjected to peer review rather than judicial review.”

Factual Background

ONY is a pharmaceutical company that manufactures an
animal-derived lung surfactant used to treat pre-term infants
suffering from respiratory distress syndrome (RDS), which is
a leading cause of death in premature infants. One of ONY’s
competitors, Chiesi Farmaceutici, commissioned a group of
neonatologists to conduct a retrospective study comparing the

mortality rates of thousands of pre-term infants with RDS

The decision re-affirms that
scientists, academics and
researchers must be
accorded breathing room to
engage in, and contribute to,

scientific debates—without
having to look over their
collective shoulder for
potential plaintiffs unhappy
with their conclusions.

who had been treated at 236 different hospitals with the
surfactants manufactured by ONY, Chiesi and one other
competing company. The neonatologists then authored an
article about their study’s findings, which they submitted to
the Journal of Perinatology, a leading medical journal which
is published by Nature America.

In September 2011, after undergoing peer review, the
article was published on the Journal’s website. Based on the
study’s finding that ONY’s surfactant was “associated with a
49.6% greater likelihood of death” among infants with RDS
than the surfactant manufactured by Chiesi,
the authors of the article concluded that,
while all three of the studied surfactants
were effective in treating RDS, ONY’s
surfactant was “associated with a
significantly greater likelihood of death”
than Chiesi’s. In the article, the authors set
forth the study's methodology (and its
limitations) in detail and sought to explain
the mortality rate differences, speculating
that the “most likely explanation” was due
to the higher dosage administered to infants
treated with Chiesi's surfactant. Following
publication of the article on the Journal’s
website, Chiesi’s distributor circulated reprints of the article
to existing and potential customers as part of its marketing
efforts. ONY then demanded that the Journal article be
retracted, which Nature America declined to do.

ONY filed suit in December 2011, asserting a claim of
injurious falsehood against Nature and the editor of the
Journal. ONY also brought several claims against Chiesi and
its distributor arising out of their post-publication marketing
uses of the article, including for false advertising under
Lanham Act § 43(a) and violation of the New York state
deceptive practices act, as well as claims against the authors
of the study, the provider of the database used in conducting
the study, and even the American Academy of Pediatrics

(Continued on page 26)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.medialaw.org/images/medialawletter/ony.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 26

May 2012

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 25)
(based on its affiliation with the Journal).

In its complaint, ONY did not challenge the mortality rate
statistics themselves. Instead, ONY complained that the
article’s “conclusions” concerning the comparative mortality
rates of the competing surfactants were “unreliable” and
“misleading”. Specifically, ONY claimed that the article had
omitted certain key data from the study that would—in
ONY’s view—have demonstrated that the mortality rate
differences were due to factors other than the relative
effectiveness of the surfactants. ONY sought unspecified
damages, an injunction against further publication of the
Journal article by Nature and an injunction against any
further marketing uses of the article by Chiesi.

All defendants filed pre-answer motions to dismiss the
complaint in its entirety on the ground (among others) that
the challenged conclusions from the study constituted non-

actionable opinions, not assertions of fact.

The Court’s Decision

By Decision and Order dated May 17, 2012, the court
granted dismissal, holding that the article's conclusions were
"non-actionable hypothesis based upon limited and
articulated facts." The court noted that the article detailed the
research methodology and the specific types of patient data
(such as birth weight, gestational age, severity of illness
category) on which the authors had based their
conclusions. According to the court, even accepting ONY’s
assertion that the authors had omitted other types of data from
the article, this assertion was legally irrelevant. The authors
listed the multitude of criteria that they did consider in
reaching their conclusions; and they did not imply that they
had considered other undisclosed facts. As a result, the court
held, the article's audience—specialists in the perinatology
field—would undoubtedly recognize the article's conclusions
for what they were, the authors’ opinions based on the
specific study that they had conducted.

The court further found that even the average reader
“lacking medical acumen” would perceive the article's
conclusions "as debatable hypotheses rather than assertions of
unassailable fact" because the authors, in their article,
explicitly acknowledged the study's limitations. Moreover,

the authors stated that the study’s comparative mortality
findings “prompts one to look for a possible explanation for
such different outcomes,” language further signaling to
readers, the court held, that the authors’ conclusions
constituted opinion, not “proven facts about the efficacy of
Plaintiff’s product.”

Last, while ONY vigorously complained that the authors
were biased because Chiesi had sponsored their study, the
court found that—as is standard practice with peer reviewed
journals--the Journal article fully disclosed this sponsorship
in a “Conflicts of Interest” statement at the end of the article.
Thus, the court ruled, the article "clearly signaled to the
reader that the authors were not disinterested observers,
thereby leaving the credibility assessment of the authors’

opinions ... to the reader."

Conclusion

Scientific studies are often catalysts for vigorous debate,
replete with inflamed critiques of their reliability,
impassioned letters to the editor and follow-up studies. This
process is the very essence of science. By refusing to allow
ONY’s lawsuit out of the starting gate, Judge Skretny
recognized that “[a]cademic freedom is a ‘special concern of

999

the First Amendment. His decision re-affirms that
scientists, academics and researchers must be accorded
breathing room to engage in, and contribute to, scientific
debates—without having to look over their collective
shoulder for potential plaintiffs unhappy with their
conclusions.

Robert D. Balin and Victor Hendrickson of Davis Wright
Tremaine LLP, and Nelson Perel of Webster Szanyi LLP,
represented publisher Nature America and the editor of the
Journal of Perinatology.

J. Kevin Fee of Morgan, Lewis & Bockius LLP
represented defendants Chiesi, Chiesi’s U.S. distributor and
three of the article’s authors. Lauren Handel of McDermott
Will & Emery LLP represented the study’s database provider
and one of the article’s authors, also defendants. Matthew C.
Crowl of Schiff Hardin LLP represented defendant American
Academy of Pediatrics. ONY was represented by Mitchell J.
Banas, Jr. of Jaeckle, Fleischmann & Mugel LLP in Buffalo,
New York.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

May 2012

Page 27

Court Dismisses RICO, Fraud and Related
Claims Over “Three Cups of Tea” Book

Plaintiffs Accused Authors of Fabrications,
Selling Fiction as Nonfiction

A Montana federal district court dismissed a purported
class action lawsuit against the authors and publisher of the
2006 best seller “Three Cups of Tea,” and 2009 follow up
book “Stones into Schools,” holding that plaintiffs failed to
state any claims over alleged fabrications in defendants non-
fiction books. Pfau v. Mortenson, No. 11-72 (D. Mont. April
30, 2012) (Haddon, J.).

After entertaining four complaints, the court dismissed the

lawsuit with prejudice, noting that “the imprecise, in part
flimsy, and speculative nature of the claims” made any
further amendments futile.

The books, published by Penguin, recount the
humanitarian aid efforts of Greg Mortenson in Pakistan and
Afghanistan. In April 2011, a 60 Minutes report and an e-
book by author John Krakauer questioned the truthfulness of
the books and raised questions about the financial
management of the Central Asia Institute, Mortenson’s
foundation.

In May 2011, three Montana residents filed a purported
class action suit alleging they were harmed because they
purchased nonfiction books filled with fabrications. A
similar lawsuit was filed in Illinois, but that suit was
voluntarily dismissed and the plaintiff joined the Montana
suit. Plaintiffs’ fourth amended complaint included claims
for RICO violations, breach of contract, breach of implied
contract, fraud, deceit, unjust enrichment and negligent
misrepresentation.

Defendants moved to dismiss, arguing, inter alia, that the
claims were barred by the First Amendment, and that the
complaint failed to 1) plead fraud with particularity, 2) meet
plausibility standards, 3) plead necessary elements, and 4)

allege cognizable injuries.
District Court Decision
Working through each of the claims, the court held that

plaintiffs failed to properly plead any claim for relief.
The RICO claim was premised on an alleged eight year

scheme to misrepresent the books as works of non-fiction and
falsely portray Mortenson as a hero to boost sales. Plaintiffs
alleged they relied on these misrepresentations to buy copies
of the book.

The factual allegations, however, were conclusory and
failed to meet the Twombly and Igbal plausibility standard.
Among other things, plaintiffs failed to plead facts to support
an enterprise theory or any identifiable racketeering activity
under RICO. Plaintiffs’ fraud and deceit claims similarly
failed the specificity requirement of FRCP 9(b).

Plaintiffs’ contract claims failed on separate grounds.
First, there was no privity between plaintiffs and defendants
to support an express breach of contract claim. Citing, e.g.,
Lacoff v. Buena Vista Publishing, 183 Misc. 2d 600, 611
(N.Y. Sup. 2000) (dismissing consumer complaint against
publisher of investment guide book for alleged
misinformation). Further, plaintiffs failed to plead a claim for
breach of an implied contract by simply alleging that
truthfulness was “an implied contractual condition of sale.”
The court stated that “more is necessary if an implied contract
is to be found.”

The unjust enrichment claimed was dismissed because
plaintiffs failed to plead facts to show “misconduct or fault on
the part of the defendant, or that the defendant somehow took

2

advantage of the plaintiff.” The remaining claims, including
requests for an accounting and injunctive relief, were
summarily dismissed.

Plaintiffs were represented by Alexander Blewett, II,
Hoyt & Blewett, Great Falls, MT; and Robert A. Langendorf
P.C., Chicago, IL. Penguin Group (USA) was represented by
Jonathan M. Herman, Dorsey & Whitney, New York. Greg
Mortenson was represented by John M. Kauffman, Kasting
Kauffman & Mersen, Bozeman, MT; Kevin C. Maclay and
Todd E. Phillips, Caplin & Drysdale, D.C. Author David
Oliver Relin was represented by Charles E. Hansberry,
Garllington, Lohn & Robinson, PLLP, Missoula, MT. The
Central Asia Institute was represented by Robert L.
Eisenbach, III, Cooley LLP, San Francisco, CA.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://ia600605.us.archive.org/32/items/gov.uscourts.mtd.39636/gov.uscourts.mtd.39636.180.0.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 28

May 2012

MLRC MedialLawLetter

English Libel Changes: The Defamation Bill 2012

Changes to English Libel Law Likely
to Be Enacted Into Law By Next Year

By David Hooper

After an extensive period of consultation the British
Government has this month introduced the Defamation Bill
which will significantly reform English Defamation Law. It
has to pass through its legislative stages in the House of
Commons and House of Lords and is likely to be enacted into
law this time next year. It will be debated in the House of
Commons on the Bill’s Second Reading, which is scheduled
to take place on 12 June 2012.

Although there is a degree of hostility towards the press
as a result of the phone hacking scandal and what has
emerged in the Leveson enquiry and although there are a
significant number of people who feel that these changes tilt
the law too far in favour of media who they do not altogether
trust, the likelihood is that there will not be any significant
changes to the bill between now and its
final enactment.

For those who wish to follow the
framework of these changes, there are some
helpful explanatory notes which were

produced by the government to accompany
to Defamation Bill.

Serious Harm Requirement

At the heart of the legislative change is the definition
clause in Clause 1 that a statement is not defamatory unless
its publication has caused or is likely to cause serious harm to
the reputation to the Claimant. The law has certainly been
moving in that direction such as for example the requirement
of “a threshold of seriousness” and in the light of cases being
thrown out because they did not involve “a real and
substantial tort.” However, this does appear to raise the bar
rather higher and the Courts will not entertain trivial libel
cases. This means that even if the various defenses to a libel
action do not apply, the Court will still be looking to see
whether or not there is a statement which causes serious

harm.

The likelihood is that there
will not be any significant

changes to the bill between
now and its final enactment.

Many libel cases in the UK have been of a distinctly
trivial nature and in seeking pre-publication advice it will
clearly be of assistance to the media that they are less likely
to be sued for a trivial mistake.

In a number of respects the Bill codifies the law and does
not introduce significant changes but it does incorporate and
give effect to a number of changes which have evolved in
case law. The aim of the legislation appears to be to remove
ambiguities and interpretations, which could vary quite
significantly according to which Judge was hearing a
particular case and above all to express the law in terms that
will be more readily understandable to the world at large.

Honest Opinion

Justification becomes truth (Clause 2)
and fair comment becomes honest opinion
(Clause 3). In relation to truth the law is
more clearly stated in relation to those
instances where not everything which has
been published can be proved to be true, so
that there will be a defense if the article can
overall be proved to be substantially true and what cannot be
proved to be true does not cause serious harm to the
Claimant.

Much of the complexity of the old law of fair comment is
removed. There is now no longer a public interest threshold
so that the defense more readily applies to an opinion
expressed over a glass of beer. The technicalities relating to
whether the comment had been put sufficiently in context and
been removed. To that extent the law reflects the decision of
the Supreme Court in Spiller v Joseph (2010) UKSC 53.

Responsible Publication Defense

The Reynolds Defense becomes a defense of responsible
publication on the matter of public interest (Clause 4). Above
all the Bill seeks to introduce flexibility and one looks at the

(Continued on page 29)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.publications.parliament.uk/pa/bills/cbill/2012-2013/0005/cbill_2012-20130005_en_1.htm
http://www.publications.parliament.uk/pa/bills/cbill/2012-2013/0005/en/13005enhtm

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

May 2012

Page 29

(Continued from page 28)

nature of the publication and its contents. Broadly speaking
the law follows the ten criteria set out by Lord Nicholls in
Reynolds, although they are reduced to nine in number and
the Bill codifies the reportage defense.

Limits on Jury Trials

Likewise the existing practice in relation to jury trials (as
illustrated in the recent decision in Lewis v Commissioner of
Police (No.2) [2012] EWHC 1391 (QB)) will be codified
(Clause 11). The presumption in favour of jury actions has

been abolished, although there will be a residual discretion to
allow trial by jury. Although there was some discussion as to
whether companies should be allowed to sue, the law will
remain that corporations can sue in respect of damage to their
trading reputation, but they will have to establish that the
offending words caused or were likely to cause serious harm.

Protection for Websites

One of the most significant changes in the Defamation
Bill is in relation to the greater protection now given to
operators of websites. Clause 5 of the Bill gives website
operators considerably greater protection that the existing law
under Section 1 Defamation Act 1996 where the advice was
normally to take down offending posts if a complaint of any
substance was made. Under Clause 5 however it is a Defense
for the operator to show that it was not the operator who
posted the statement on the website. The legislation in effect
is directing a Claimant to take action against the poster of the
defamatory statement and there is a similar provision in
clause 10 of the Bill for secondary publishers who would
include booksellers and also others involved in the posting of
material on a website who were not the publishers of that
material.

Clause 10 provides that secondary publishers cannot be
sued, unless the Court is satisfied that it is not reasonably
practicable for an action to be brought against the author,
editor or publisher. Again one needs to bear in mind that that
is subject to a requirement of serious harm and it may well be
that the appropriate step for the secondary publisher at that
stage would be to cease publishing the offending material.

The Defense under Clause 5 is lost if the Claimant cannot
identify the poster of the material and has served an operator
of the website in a prescribed form which the operator fails to

respond to. The form of that notice will be settled by
Statutory Instrument but it will set out what the Claimant has
to state to substantiate his complaint and will give the
operator sufficient time to investigate and comply with the
notice. What the law is trying to do is to give reasonable
protection to Claimants against anonymous postings and in
those circumstances it is likely that the operator may be well
advised to take the offending post down. The law therefore
does not go as far as section 230 Communications Decency
Act, but it does significantly change the law in England and
the existing regime under Section 1 Defamation Act 1996.

Single Publication Rule

Clause 8 of the Bill introduces the single publication rule
into English law so that there is a one year limitation period
and serial litigants — often of Russian or Middle Eastern
extraction with many millions to their name and a well-
known Claimant firm in tow — cannot belatedly bring actions
based on publication on the internet or continuing sales in
bookshops of an offending book outside the year from the
date of original publication. The Court will have a residual
discretion to extend the limitation period and the later
publication must be substantially the same both in content
and nature. It might be possible, for example, to bring an
action in respect of publication in the mainstream media or a
very prominent website if the original publication was only

on some very obscure website.

Libel Tourism

Of particular interest to advisers in the United States will
be Clause 9 which deals with the question of libel tourism. It
needs to be borne in mind that in relation to claims within the
European Union the Brussels Regulation will apply which
has its own regime, which in effect does permit a form of for
forum shopping. However, Brussels Regulation aside, a
Court will not have jurisdiction to hear a libel action in
England unless the Court is satisfied that of all places in
which the statement complained of has been published
England and Wales is clearly the most appropriate place in
which to bring the action in respect of the a statement.

It should be noted that the Bill does not extend to
Scotland, which has its own libel law and which may well be
introducing similar legislation, although this is not it. Up

(Continued on page 30)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2012/1391.html

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 30 May 2012

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 29)
until now Claimants have been able to focus on restricting the
claim to publication within the UK jurisdiction which may
often take the form of hits on a website of a foreign-based
organisation which may not have given any particular thought
to the fact that it was publishing in the UK. Now however,
when a Claimant applies under CPR rule 6.36 for permission to
serve a Claim Form out of the jurisdiction, the Court will have
to examine evidence as to whether or not the UK is in fact the
most appropriate jurisdiction rather than being directed to
details of the Claimant’s business activities and friends and
connections in the UK.

Furthermore even if permission is given, it will be possible
under CPR rule 11(1)(a) for the defendant to dispute the
Court’s jurisdiction and to argue that England is not the most

appropriate jurisdiction.

Other Changes

There are a number of other changes. Clause 6 provides
that there is a Defense of qualified privilege relating to peer
review material in scientific or academic journals. This is
likely to be a defense which arises fairly seldom and is a
response to the campaign organised by Simon Singh following
his experience of being sued by the British Chiropractic
Association.

There are also changes to the statutory privilege which
extend the absolute privilege and qualified privilege arising
under sections 14 and 15 respectively of the Defamation Act
1996. In effect absolute privileged is extended to fair and
accurate contemporaneous Court reporting of proceedings in all
countries as opposed to selected countries and qualified
privilege is extended to government and company information
in all, as opposed to selected, countries.  Reports of
proceedings at a scientific or academic conference held
anywhere in the world will attract qualified privilege.

Overall these are very significant changes in the English
libel law, so far as the media are concerned. They will not
come into effect for at least a year but a number of these
proposed changes reflect what has already been happening in
the Courts and the likelihood is that Judges where possible will
have an eye on the upcoming changes in the law, albeit that
there appear to be another 365 shopping days for libel tourists.

David Hooper is a partner at RPC in London.

MediaLawlLetter Committee

Thomas M. Clyde (Chair)
Jon Epstein (Chair)
Dave Heller (Editor)
Robert D. Balin
Michael Berry
Katherine M. Bolger
Robert J. Dreps
Rachel E. Fugate
Michael A. Giudicessi
Charles J. Glasser
Karlene Goller
Shelley M. Hall
Russell T. Hickey
David Hooper
Leslie Machado
Michael Minnis
John Paterson
Deborah H. Patterson
Bruce S. Rosen

Indira Satyendra

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

May 2012

Page 31

Newspaper Wins Privacy Trial
Court Gives Leeway to Report on Lives of Public Figures

By David Hooper
On 24 May 2012 an important judgment was given by Mr
Justice Tugendhat in Trimingham v. Associated Newspapers
Ltd [2012] EWHC1296. A claim had been brought by Carina
Trimingham against the Daily Mail and Mail on Sunday for a

series of articles which initially she claimed simply infringed
her reasonable expectation of privacy but which she had
expanded to argue that a series of 57 articles were actionable
under the Protection from Harassment Act 1997 (PHA).

Background

Trimingham’s complaint was that the
newspapers had published a series of
articles which had harassed her by including
what she said were unnecessary and
pejorative references to her sexuality, and
the fact that she had been in a lesbian civil
partnership.  She also complained about
what she said were offensive descriptions of
her appearance, including that she had
cropped spiky hair and a fondness for a
form of heavy footwear, the Doc Martens
boot. Somewhat bizarrely she had
originally sought an injunction seeking to
restrict any article in the newspaper
suggesting that she was ugly and had a
masculine appearance, but Mr Justice Tugendhat had pointed
out the obvious difficulties of the Court trying to enforce such
an order.

Trimingham’s complaint was that the articles were
intrusive and homophobic in nature. Not so claimed the
newspapers, Trimingham was the press officer of the then
Cabinet Energy Minister, Chris Huhne who was a leading
member of the coalition government and was very much in
the public eye. Trimingham was a political activist. She had
made no secret of her private life and indeed had entered into
a widely publicized civil partnership. She had then very
publically displaced Huhne’s wife of 26 years (and mother of
his five children).

The media need to be
mindful of the possibility of
a harassment claim if it can

be said that there was a
pattern of offensive articles
over a period of time which

were likely to cause distress
and anxiety to the Claimant.
However, such a claim is
more likely to succeed if it is
brought by a Claimant who
is not in the public eye.

Trimingham also had a track record of selling stories to
the press about such matters as the private life of Nick Clegg
the leader of Chris Huhne’s Liberal Democrat party (and also
British Deputy Prime Minister) crudely asserting the number
of women he had bedded and for good measure sleazy stories
about the private lives of actors such as Russell Crowe. It
was scarcely a promising basis for a claim which her lawyers
supported by a conditional fee agreement.

Trimingham faces legal costs of up to £410,000 as a result
of her losing the case, although she had stated that she will be
applying to the Court of Appeal for permission to appeal
against the ruling. She had had to pay on account of those
costs £250,000 which she had covered
under an After the Event insurance policy.

The women in Chris Huhne’s life seem
to have done him few favors of late. Having
dumped his wife in favor of Ms
Trimingham, his wife shared with the
Sunday Times her disputed recollection that
she had agreed to take the rap for a speeding
ticket when Huhne’s car was photographed
speeding in a built-up area in order to save
Huhne from losing his license as a result of
what is known in the UK as the totting-up
procedure where one loses one’s license for
six months or so, if one commits a number
of traffic violations in a given period. Both
Huhne and his estranged wife now face trial in October on a
charge of conspiracy to pervert the course of justice.

Huhne has had to resign his position in the government
and the atmosphere in the dock at the Criminal Court could in

consequence be cut with the proverbial knife.

Harassment and Privacy Claims

The PHA provides both a criminal and a civil remedy
where a person pursues a course of conduct which amounts to
harassment of another and which he knows or ought to have

(Continued on page 32)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2012/1296.html
http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2012/1296.html

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 32

May 2012

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 31)

known amounted to harassment of that other. Mr Justice
Tugendhat accepted that repeated publication in the media of
offence or insulting words about a person’s appearance could
in principle apply to harassment and this could apply with
particular force to a person’s sexuality particularly in cases
where there were Public Order Act offences involved or
breaches of the Equality Act 2010.

However, the importance of this case is that effect was
given to the words of Lord Phillips in Thomas v. News Group
Newspaper Ltd [2001] EWCA civ 1233 where he emphasized
that harassment must not be given an interpretation which
restricts the right of freedom of expression save insofar as
this is necessary to achieve a legitimate aim.

Mr Justice Tugendhat rejected Trimingham’s claim for a
number of reasons. Firstly he considered she was not the
purely private figure she claimed to be and that her
reasonable expectation of privacy was limited. He held that
although the Defendant newspapers had referred to her
sexuality in 65 articles over 15 months they had done so only
when writing about matters of public interest namely
developments in Mr Huhne’s personal life which were
relevant to his public life and when Ms Trimingham and her
conduct were within range of what an editor could in good
faith regard as relevant to the story.

The material that had been published about her was
defamatory but she had not sued on the grounds of libel
seemingly on the basis that what had been published was
true.

The Judge considered that what Ms Trimingham
complained of was not so unreasonable that it was necessary
or proportionate to sanction or prohibit such publications in
order to protect her rights. Effect was given to the
newspaper’s freedom of expression and the Judge held that
the articles did not amount to harassment but that in any event
the newspapers could not be held to have known that these
articles would amount to harassment of Ms Trimingham.

The Judge also held that she did not have a reasonable
expectation of privacy in respect of the offending
articles. The Judge had been particularly unimpressed by Ms
Trimingham who initially had admitted that she had passed

information to the Guardian newspaper — scarcely a paper
given to publishing salacious tabloid material before
admitting in cross examination that she did after all recollect
that she had also passed salacious material to The Sun and
The People about the private lives of others — a rather
different kettle of fish in the world of salacious sexual
revelation.

Overall this was a case which will serve as a salutary
reminder to Claimants that privacy claims may be easily
formulated but they can be difficult to establish. Although
harassment claims can be brought against newspapers, they
are likely to be very difficult to establish where a newspaper
can show that the stories were relevant and of public interest
and a reasonable exercise of editorial judgment and within the
permitted parameters of freedom of speech. The Court will
not be likely to substitute its own judgment as to what was or
was not appropriate to publish and unless one can, for
example, establish a pattern of gratuitous homophobic
articles, such claims are unlikely to be successful.

The media need to be mindful of the possibility of a
harassment claim if it can be said that there was a pattern of
offensive articles over a period of time which were likely to
cause distress and anxiety to the Claimant. However, such a
claim is more likely to succeed if it is brought by a Claimant
who is not in the public eye who gives evidence with a great
deal more candor than the judge found to be the case with Ms
Trimingham.

Where there is the requisite degree of public interest, the
judge is unlikely to find harassment proved on the basis that
he has to give effect to the counterbalancing requirement of
freedom of speech and that he will not want to substitute his
personal view or taste regarding the articles for the editorial
judgment exercised in good faith by the editor. In such cases,
it would require misconduct of a serious and sustained nature
before harassment could be found.

David Hooper is a partner with Reynolds Porter
Chamberlain in London. The Claimant was represented by
Matthew Ryder QC and William Bennett instructed by
Charlotte Harris of Mishcon de Reya and the Defendant by
Antony White QC and Alexandra Marzec instructed by Jaron
Lewis and Brid Jordan of Reynolds Porter Chamberlain LLP.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter May 2012 Page 33

Judge Releases 911 Tape in Jennifer Hudson
Family Murders Trial on Media’s Motion

By Natalie Spears and Kristen Rodriguez
Judge Charles Burns of the Circuit Court of Cook County, Illinois ordered the release of a 911 tape that was
admitted into evidence in the trial of William Balfour, who was recently convicted of murdering the mother,
brother, and 7 year old nephew of Oscar-winning actress and singer, Jennifer Hudson. [llinois v. Balfour, (Ill. Cir.
April 30, 2012).

On the tape, Ms. Hudson’s sister pleads with the 911 operator to send help upon discovering her mother’s

lifeless body. Though the 911 tape had been already been played in open court to the jury, prosecutors objected to

its release to the public.

Media Access Motion

The Associated Press, Chicago Tribune, and Chicago Sun-Times made an emergency motion to intervene for
access to the 911 tape. Following a hearing on Friday, April 27, 2012, Judge Burns took the motion under
advisement over the weekend, and issued a five page decision the following Monday, April 30, in which he granted

the release of the tape.

Though the 911 tape had been already been
played in open court to the jury, prosecutors
objected to its release to the public.

Initially, it was unclear how Judge Burns would rule on the media’s motion. Prior to the start of trial, Judge
Burns had issued a number of unusual restrictions that were not friendly to the media, including banning all tweets
from the courtroom (though e-mail was allowed), and requiring reporters to disclose their social media user names
as part of the credentialing process.

Then, during the course of the trial, Judge Burns had chastised a reporter for e-mailing too frequently, and
eventually banned all phone use during the proceedings.

In the opinion on access to the tape, Judge Burns changed his tune, recognizing the media's rights and finding
that a “presumption of public access applie[d] to the 911 tape.”

In evaluating whether the presumption of access had been rebutted by other factors, the court reasoned that “no
evidence had been presented . . . to show that the Defendant’s due process rights would be prejudiced if the media
were granted access to the 911 tape" immediately and further, that “the trial court ha[d] continually admonished the
jury not to view or access any media accounts of the trial.”

The ruling on the 911 tape also paved the way for the release of the Defendant’s interrogation video, which the
Court released without the media’s intervention.

The Associated Press, Chicago Tribune, and Chicago Sun-Times were represented by Natalie J. Spears and
Kristen Rodriguez of SNR Denton US LLP.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.medialaw.org/images/medialawdaily/ill_cir_state_v_balfour_911_tape_order.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 34

May 2012

MLRC MedialLawLetter

Federal Court Rejects FOIA Request
for Bin Laden Photos
Photos Were Properly Classified in Interest of National Security

A FOIA request for the images taken by U.S. forces
during the capture, killing and burial of Osama Bin Laden last
year was appropriately denied by the CIA, a Washington
D.C. district court ruled last month. Judicial Watch v. U.S.
Department of Defense, (D.D.C. April 26, 2012) (Boasberg,
J.). The court held that the photos were properly classified in

the interest of national security and were therefore exempt
from FOIA disclosure. “A picture may be worth a thousand
words,” the court noted, but in this case “verbal descriptions
of the death and burial of Osama bin Laden will have to suffice.”

Background

Just a few days after the May 1, 2011 announcement by
President Obama that Osama Bin Laden was captured and
killed, Judicial Watch, a conservative watchdog group, made
a FOIA request to both the Department of Defense and the
CIA for any images taken of Bin Laden. As described in the
opinion, photographs were taken and included graphic images
of Bin Laden’s corpse (with a bullet wound to the head) and
his burial at sea. Among other things, the photographs were
used by the CIA to authenticate Bin Laden’s identity.
President Obama had considered releasing the images last
year following the raid, and although CIA director Leon
Panetta appeared to be in favor of release, the President
decided not to publicize the photos. The primary reason
behind the decision was the risk that the images could prove
inflammatory and provoke violence against the U.S. and
its allies.

The DOD responded to Judicial Watch’s request claiming
that it did not possess images from the raid. The CIA
admitted that it possessed 52 images or video recordings of
the Bin Laden raid, but that they were exempt under FOIA.
Judicial Watch filed suit, claiming the DOD search was
inadequate and disputing the CIA’s invocation of a national

security exemption.

DOD Search

The court agreed that the DOD had conducted an
adequate search, in the absence of any evidence of bad faith.
Judicial Watch faulted the search, arguing that because
Secretary of Defense Robert Gates had advised Obama
against releasing the images, he must have possessed copies,
and that his office records should have been searched. They
also argued that the Joint Worldwide Intelligence
Communications Systems (JWICS) may have been used to
communicate the images to Secretary of State Hillary
Clinton, who also had advised Obama.

The court described Judicial Watch’s arguments as
speculation. Because Judicial Watch had produced no
evidence that the DOD had acted in bad faith, the court held it
must defer to its decision. The district court also reasoned that
the images were too high profile for the DOD to not know it
possessed them, and that Judicial Watch’s accusation could
only amount to saying the DOD acted in bad faith by denying
the request, but that no evidence had been provided to support
this theory.

National Security Exemption

The CIA acknowledged it possessed 52 images or videos
taken of Bin Laden during the raid and aftermath, but claimed
each was subject to FOIA Exemption 1 (national security)
and Exemption 3 (exempted from disclosure by statute). The
court only addressed the former and held that all the images
were properly withheld.

Judicial Watch argued that the CIA had not demonstrated
that each image was exempt. For instance, what about
relatively less inflammatory images of Bin Laden’s body
being buried at sea?

To evaluate the national security exemption the court
analyzed 1) whether the designation complied with relevant

(Continued on page 35)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


https://ecf.dcd.uscourts.gov/cgi-bin/show_public_doc?2011cv0890-27
https://ecf.dcd.uscourts.gov/cgi-bin/show_public_doc?2011cv0890-27

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

May 2012

Page 35

(Continued from page 34)
classification procedures; and 2) whether the images
conformed to the substantive criteria for classification.

Judicial Watch pointed to some defects in the
classification procedure. The CIA did not identify who had
originally classified the documents, though it stated that
higher level officers had reviewed and classified them under a
procedure known as ‘derivative classification’—classification
that matches like documents to originally classified material.
However, the court found these defects unimportant because
review by a high level officer with the authority to classify
documents cured any defect.

Substantively, to meet the requirements for Executive
Order 13526 (pertaining to the classification of documents)
the documents needed to both fit within a category of
classified information and the information in them be
reasonably expected to cause exceptionally grave damage to
national security (for TOP SECRET designation, as the Bin
Laden images were classified). The court found that these
conditions had been met; one of the categories of
classification is “foreign activities of the United States,”
under which all 52 images fell.

Finally, the court deferred to the CIA’s judgment that

release of the images could cause exceptionally grave harm to
national security. Relying on the statements of agency
officials with experience in matters of national security, the
court pointed to past incidents of media reportage that had
incited violence against the United States and Western
nations in finding the officials’ fears to be reasonable. These
included the Newsweek report about the desecration of a
Qur’an at Guantanamo Bay and the republication of a Danish
cartoon of the Prophet Mohammed.

The court rejected the argument that it had not been
shown that all 52 images from the Bin Laden raid met this
standard. Instead, the court deferred to the judgment of
officials, noting their decision need only meet a standard of
“reasonableness, good faith, specificity, and plausibility.”
The court found that this standard had been met, and could be
met for any image of Osama Bin Laden following the raid.

“The United States captured and killed the founding
father of a terrorist organization that has successfully-and
with tragic results-breached our nation’s security in the
past.... [T]estimony that the release of images of his body
could reasonably be expected to pose a risk of grave harm to
our future national security is more than mere speculation,”

the court concluded.

MLRC UPCOMING EVENTS

Sept. 12-14, 2012 | Reston, Virginia

November 14, 2012 | New York, NY

November 15, 2012 | New York, NY

January 17, 2013 | Los Angeles, CA

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 36

May 2012

MLRC MedialLawLetter

Digital Media In Focus at Fifth Annual
“Legal Frontiers” Conference

On May 21 & 22, 2012, the Media Law Resource Center
— in conjunction with Stanford Law School’s Center for
Internet and Society — held its Fifth Annual “Legal Frontiers
in Digital Media Conference,” showcasing new developments,
and forecasts for the future, in digital media law.

This years’ conference featured six sessions, spread over
two half-days, spanning a wide array of topics confronting
media lawyers in the digital age: “Content Monetization:
Inside the Mechanics and Business Models,” “Copyright On
the Move,” “Social Responsibility on the Internet: Are New
Digital Media Doing Enough to Protect Speech?” “How
Social Media Works,” “Online Content Un-Distribution:
Global Systems for Content Regulation,” and “Digital Media
Venture Capital 2012.”

Content Monetization
The conference was kicked off with the session on

Content Monetization, which began with a tutorial by Yahoo!
Inc.’s Ron Bell, who gave a detailed presentation on the

various models being used by content providers to monetize
their businesses online, the kinds of data that some are mining
(and how that mining is causing concerns with regulators here
and overseas) and how it is being mined and the variations
between platforms.

The tutorial was followed by a panel discussion on related
legal challenges in this area, moderated by Evernote’s Mark
Kahn, who was joined by Samuel Fifer, SNR Denton, Corii
Liau, Yahoo! Inc., Lance Kavanaugh, Youtube/Google,
James Marcovitz, News Corporation (NAI), and Alice
McTighe, Pandora.

Among the topics the panel discussed was mobile
platform distribution agreements, licensing content, and both
the business and legal consideration surrounding data
collection and privacy notifications. Ms. Liau commented
that the Child Online Privacy Protection Act (COPPA), which
requires parental consent to collect information about and
market to minors under age 13 — but only if the online
company is aware of the user’s age — creates strange

(Continued on page 37)

Left to right: Clive Gringas, Olswang LLP, Patrick Carome, WilmerHale and Lisa Peets, Covington & Burling LLP

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

May 2012

Page 37

(Continued from page 36)
incentives for companies not to learn the ages of their end-
users.

Mr. Marcovitz noted that when it comes to licensing
content, one must always think in terms of multiple devices
and international markets, and that it is always important to
plan for some future digital platform that has not yet been
invented; to which Mr. Fifer added that it is better to get
specific in agreements and “fight now” and not later when the
new platform is “the best thing since sliced bread.”

Copyright On the Move

The Copyright panel
discussion was led by Google’s
Fred von Lohmann, who was
joined by Corynne McSherry,
Electronic Frontier Foundation,
Dean Marks, Warner Bros., and
Heather Meeker,
GreenbergTraurig. That
discussion focused on a few recent
developments in copyright law,
including: the legal and practical
fallout from the Second Circuit’s
recent decision on the DMCA in
Viacom International, Inc. v.
Youtube, Inc.; the Memorandum

of Understanding between content
providers and internet service
providers which calls for the
implementation of a graduated

May 21 5 22 2012

Legal FFOntiers justice.

traditional media, and are facing free speech issues of their
own in the conduct of online operations.

The panel included James Chadwick, Sheppard Mullin,
Erica Johnstone, Without My Consent, Kurt Opsahl,
Electronic Frontier Foundation, Ebele Okobi, Yahoo! Inc.
and Betsy Masiello, Google. The panel explored such topics
as when internet companies should reveal user data in
response to subpoenas, the implications of complying with
international speech regulations that cannot be reconciled
with traditional First Amendment values and can put at risk
employees on the ground in non-U.S. jurisdictions, and
internet anonymity.

While support for internet
anonymity is strong in the online
community, Ms. Johnstone, who
co-founded Without My Consent,
a group that supports victims of
online harassment, challenged the
panel to consider the example of
an ex-spouse who invites online
stalking of his former wife.
According to Johnstone, there
must be a mechanism for such
victims to uncover the IP
addresses of the perpetrators of
such conduct as a pathway to

How Social Media Works

Digital Media

The second half-day of
sessions began with a session

response enforcement mechanism
by ISP’s against users that appear
to be engaged in online piracy;
and the implications for the first-sale doctrine raised by the
U.S. Supreme Court’s grant of certiorari in John Wiley &
Sons, Inc. v. Kirtsaeng.

Social Responsibility on the Internet

Rounding out the first half-day of sessions, Tim Alger,
Perkins Coie moderated the Social Responsibility panel,
which sought to grapple with the ethical (and not always
unrelated, business) decisions faced by a new media whose
leadership does not necessarily have any background in or
experience with the kinds of speech-related standards and
concerns that have been important to and defended by

Mark-Khan, Evernote-Corp.

geared towards explaining the
inner workings of social media.
The discussion began with a
tutorial by Nick Doty, a U.C. Berkeley PhD student, and
expert on backend data collection technology used on social
media sites. That was immediately followed by a panel
discussion -- moderated by Jay Monahan, Zynga Game
Network, who was joined by Susan Cooper, Facebook, Eric
Heath, LinkedIn and Regina Thomas, AOL, Inc. — which
covered a wide range of privacy and copyright issues in the
context of social media.

Mr. Monahan described an initiative at Zynga — which
recognized that the legal department cannot be everywhere —
to make all employees aware of the privacy issues that can be
implicated in the new products they are designing, instead of
(Continued on page 38)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

Page 38

May 2012

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 37)

top down analysis for privacy issues. (The emphasis on
making privacy concerns everyone’s issue was even
reinforced with a company T-shirt given to employees,
reading “Privacy Is No Game.”) Ms. Cooper described new
procedures at Facebook in the corporate structure, as well as
means of presentation to and receiving feedback from users.
Regulatory issues (and the specter of more regulatory
intervention here and overseas) were universal concerns
among the panelists.

Online Content Un-Distribution

The conference’s international “Un-distribution” panel
looked at online content regulation from a global perspective,
comparing legal standards in the United States to those in
Europe. Thomas R. Burke, Davis Wright Tremaine, led a
lively discussion with Patrick J. Carome, WilmerHale, Clive
Gringas, Olswang LLP and Lisa Peets, Covington & Burling
LLP, contrasting European standards, including the proposed
European privacy regulations that propose a “right to be
forgotten” regime, the broad availability of injunctive relief,
and the different European views on handling of copyright

Chris Q'Brien

concerns, with the U.S.-based safe harbors and immunities
for privacy and libel codified in Section 230 and the
procedures under the DMCA for copyright. According to
Mr. Gringas, in the EU (as opposed to the States) it is not a
matter of if third-party intermediaries are going to be
responsible for user-generated content, but when and how
they will be.

Digital Media Venture Capital 2012

For the second year in a row, the final panel of the
conference focused on digital media from the perspective of
venture capital, in order to probe short and medium-term
trends in the fast-moving information economy. This year’s
panel was kicked off by the San Jose Mercury News’
Business & Technology columnist, Chris O’Brien, who gave
a short presentation on what he described as the “media
hurricane” being driven by three “big disrupters:” mobile, big
data and game design. That was followed by a panel
discussion moderated by conference co-chair, Riaz Karamali,
who was joined by three representatives of venture capital
firms, David Hornik, August Capital, Saad Khan, CMEA
Capital and Jon Soberg, Blumberg Capital.

Left to right, Chris O’Brien, San Jose Mercury News, Jon Soberg, Blumberg Capital, David Hornik, August Capital,

Saad Khan, CMEA Capital and Riaz Karamali, Sheppard Mullin.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2012 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter May 2012 Page 39

Thanks to Planners and Sponsors

Instrumental to the success of this conference were its three brilliant and diligent co-chairs, who were responsible for
overseeing much of the content planning. In addition to Riaz Karamali, the conference was also co-chaired by Kurt
Wimmer, Covington & Burling LLP, and Chair Emeritus, Steve Tapia, who co-chaired this conference for the third
straight year. As always, we anticipate that a free audio podcast of most of this conference’s panels will be available on

iTunes by the end of June.

GreenbergTraurig

PROFESSIONAL -MEDIA-TECHNOLOGY

VV JACKSON WALKER L.L.P.

TEXAS BASED. GLOBAL REACH.™

HLOWI\RUDNICK

CNA [[Prn

COVINGTON  |sheppardmMuliin

COVINGTON & BURLING LLP

1 .1 Davis Wright Skadden
Lif TremaineiLr -

9 DowLohnes | SNR DENTON *
| WiLMERHALE [

FRANKFURT KURNIT KLEIN & SELZ

Special thanks to the sponsor of our reception

Google

RETURN TO TABLE OF CONTENTS





