
MEDIALAWLETTER 

520 Eighth Avenue, North Tower, 20th Floor, New York, New York 10018 (212) 337-0200  

Reporting Developments Through December 22, 2011 

MLRC 

 

      MLRC/Southwestern Media and Entertainment Law Conference...............................................................04 

      Angels and Demons: Navigating Tricky Entertainment and Media Issues to Reach Legal Nirvana 

 

LIBEL & PRIVACY 

 

Pa. Comm. Pleas:  Scranton Times Wins Defense Verdict On Retrial After First Trial Vacated Due to Judge’s  

      Appearance of Impropriety................................................................................................................................06 

      Plaintiffs Failed to Show Any Damages 

      Joseph, et al. v. The Scranton Times, LLP et al. 

 

S.D. Ohio:    Police Officer Wins $100,000 Judgment in Libel Trial Against Ohio Newspaper........................................08 

      Claim That Officer “Had Sex On The Job” Was Published With Reckless Disregard 

      Young v. Gannett Satellite Information Network, Inc. 

 

1st Cir.:     Dominican Sugar Executives Are Limited Purpose Public Figures...............................................................09 

      Plaintiffs Sought to Influence Labor Controversy 

      Lluberes v. Uncommon Productions, LLC 

 

8th Cir.:     Court Affirms Summary Judgment to CBS In Limited-Purpose Public Figure Case.................................12 

      Plaintiff‟s Publicity Efforts Made Him a Public Figure 

      Stepnes v. Ritschel 

 

D.C. Super.:    Court Grants First Anti-SLAPP Motion..........................................................................................................14 

      Applies Law Retroactively 

      Lehan v. Fox Television Stations, Inc. 

 

9th Cir.:     Failure to Retract Online Material After Indication of Falsity Not a Republication...................................17 

      Single Publication Rule Analyzed 

      Roberts v. McAfee, Inc. 

 

Ill. Cir.:     Police Seek Prior Restraint Against Chicago Sun-Times for Publishing Line-Up Photographs................17 

      TRO Rejected 

      The Fraternal Order of Police Chicago Lodge No. 7, et al, v. Sun-Times Media, LLC. 

 

COMMERCIAL SPEECH 

 

D.D.C.:     Court Preliminarily Enjoins New Graphic Tobacco “Warnings”.................................................................19 

      Applies Strict Scrutiny to Compelled Display of Government Advocacy 

      R.J. Reynolds Tobacco Co. v. FDA 

 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 2 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

7th Cir.:     Seventh Circuit Affirms $37.6 Million Fine Against Infomercialist Kevin Trudeau...................................24 

      Fined for Weight Loss Book Claims 

      Federal Trade Commission v. Kevin Trudeau 

 

FCC / BROADCASTING 

 

3rd Cir.:     Third Circuit Reaffirms Rejection of FCC’s “Fleeting Images” Policy........................................................26 

      Reverses Super Bowl Fine 

      CBS Corporation, et al. v. FCC 

 

S.Ct.:      Supreme Court Preview: FCC v. Fox Television Stations..............................................................................28 

      Merits and Amicus Briefs 

 

FIRST AMENDMENT 

 

S.Ct.:      Supreme Court Denies Petition for Writ of Certiorari Challenging Newspaper Preservation Act............30 

      Newspapers Not State Actors 

      Keisling v. Renn 

 

ACCESS 

 

N.Y. App.:    Criminal Sealing Statute and “Personal Privacy” FOIL Exemption Do Not Apply to Administratively  

      Dismissed Parking Tickets.................................................................................................................................32 

      Newspaper Awarded Fees on Appeal 

      Hearst Corp. and Brendan Lyons v. City of Albany 

 

N.Y. Sup.:    Press Wins Access To School Chancellor Emails.............................................................................................34 

      Privacy and Inter-Agency Exemptions Rejected 

      In the Matter of the Application of Hernandez against Mayor of NY 

Now Available 

MEDIA LIBEL LAW 2011-12 
 
A comprehensive survey of defamation law, with an emphasis on cases  
and issues arising in a media context. 
 
9780199915422|Paperback $225.00/$175.00 (with member discount) 

www.medialaw.org/ 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_50_State_Surveys/MLRC_50_State_Surveys.htm
http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_50_State_Surveys/MLRC_50_State_Surveys.htm


MLRC MediaLawLetter Page 3 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 Ken Richieri is stepping down as Chair of the MLRC Board of Directors after serving 

in that role for the last three years.  Fortunately for MLRC, he will remain a director of 

the organization.  In Ken, one has an extraordinary combination of commitment and 

corporate governance skills – skills that made him a remarkable Chair.  He has a 

unique ability for managing the development and discussion of ideas and concepts, and 

for forging concensus. 

 Anyone who knows Ken at all is aware of his wide-ranging intelligence, knowledge 

of the industry, common sense and sense of humor.  But Ken also brought to his 

Chairmanship an appreciation for far-reaching thinking and for asking needed 

questions, and pushed forward strategic planning sessions by the MLRC Board.    [Let me note that a partner in this, the 

Strategic Planning Committee Co-Chair, was Elisa Rivlin, who will be taking over as Chair of the MLRC Board from Ken.] 

 Ken has brought boundless energy to his role as Chair, all the more impressive considering the demands of his day-

job as Senior Vice President and General Counsel of The New York Times Company.   He is committed to the success 

of MLRC and its mission.  As of result of his leadership, MLRC is probably as well positioned as it has ever been to 

continue to serve its growing, and increasingly diverse, membership. 

 As executive director, I am profoundly grateful for the guidance and support and friendship I have received from Ken.  

As the ultimate beneficiaries of his leadership, I have no doubt that the membership is deeply grateful as well for his 

tenure as Chair.  Thank you, Ken Richieri! 

  

  -Sandy Baron 

 On behalf of the entire membership, I want to thank Nathan Siegel for his tenure as 

President of the MLRC Defense Counsel Section Executive Committee in 2011.  Nathan 

has been a simply marvelous President.  Nathan brings a relatively unique background to 

the DCS, having served as an in-house counsel during his career.  As a result, he not only 

worked seamlessly with the Board of Directors of MLRC, but generated ideas for the DCS 

and its committees and MLRC and its ongoing programs that were infused with the broad 

range of his experiences. 

 Many of you have worked with Nathan over the years – through the MLRC or in his in-

house or outside counsel roles.  What we all know is that Nathan is a first-class lawyer, 

with a particularly creative mind.  He leads us to see new issues and new ways of looking 

at the old ones.   He is also simply a wonderful guy.  His commitment to MLRC and its programs and projects, and his 

commitment to the principles that underpin so much of what we do here and in media defense law, makes him a natural leader 

of the DCS. 

 Now as you all know, the President of the DCS Executive Committee becomes President Emeritus, and thus serves 

another year on the Exec Committee.  Well, thank goodness for that, I say.  For I am not at all ready, and nor should any 

of you be ready, to see Nathan slip away from leadership any time soon. 

 With much gratitude, Nathan, on behalf of all of us.  Thank you. 

 

 - Sandy Baron 

Thank you Ken Richieri 

Thank you Nathan Siegel 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 4 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Exorcising Rights: Releasing the Demons in Reality Programming 
 
The premise of most reality and mockumentary programming is simple:  ubiquitous cameras capture eager participants 
engaged in “real” life activities, competitions, and romantic adventures.  The reality of producing such programming, 
however, is not simple at all.  Releases are the lifeblood of reality television and film, but have they gone too far or can 
they ever go far enough to cover this expanding genre?  This panel will discuss: 
 

 Provisions in reality programming releases that could make the devil blush. 

 Common challenges to the enforceability of reality programming releases. 

 Controversial provisions that have withstood judicial scrutiny. 

 A hypothetical scenario reflecting the complexity of the reality/mockumentary genre. 
 
Moderator: JP Jassy (Bostwick & Jassy) 
Panelists: John Farrell (Endemol USA), Glen Kulik (Kulik, Gottesman, Mouton & Siegel) and Lou Petrich (Leopold, 
Petrich & Smith) 
 
Social Media - Savior or Satan? 
 
Social media has enabled news and entertainment companies to engage and communicate with their audiences in a 
variety of ways.  But, with that interaction comes risk.  This panel will examine the impact of both official and unofficial 
use of social media on the entertainment and news industries and how they are grappling with the legal issues that arise.  
Topics will include: 
 

 How to manage employees’ use of social media to mitigate risk of defamation, spoilers, and FTC endorsement 
regulation violations. 

 How to manage data-security and privacy issues and protect your company’s brand. 

 How do the different terms of service for each social media website dictate what use your company can make of 
that platform. 

 
Moderator: Dan Cooper (Paramount Pictures) 
Panelists: Karlene Goller (Los Angeles Times), Paul Koenig (Paramount Pictures) and Jennifer Mardosz (Fox 
Entertainment Group) 

Join Us for the 
2012 MLRC/Southwestern  

Media and Entertainment Law Conference  

 

Angels and Demons:  
Navigating Tricky  

Entertainment and Media Issues 
to Reach Legal Nirvana 

 
January 19, 2012 

Hollywood, California 
Registration | Conference Website 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

https://forms.swlaw.edu/swlawforms/mlrcconference2012.html
http://www.swlaw.edu/academics/entertainmentlaw/instevents/entmediaconf112


MLRC MediaLawLetter Page 5 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 
Sympathy for the Devil in Music 
 
Media lawyers are generally well-versed in the day-to-day “clearance” issues that can arise.  However, the dirty little 
secret is that most will have only a cursory knowledge when it comes to issues of music law.  This panel gathers day-to-
day experts and practitioners in the music law arena and will discuss some of the common issues that arise in the 
creation of music-centric media content, including: 
 

 Putting together a “special” music-intensive episode of a show that otherwise does not usually contain musical 
performances. 

 Capitalizing on ancillary revenue streams and how the deals work for such products (such as downloads, 
soundtracks, etc.). 

 Music in the context of routine media content where music issues arise unexpectedly, such as in news 
broadcasts, interviews and impromptu music performances. 

 
Moderator: Jeffrey Schneider (NBCUniversal) 
Panelists: Jonathan Haft (Hollywood Records), Jeffrey Light (Myman Greenspan Fineman Fox Rosenberg & Light), 
panelist TBD 
 

CONFERENCE CENTER 
Renaissance Hollywood Hotel (Marriott) 

1755 North Highland Avenue 
Hollywood, California 90028 

 

CLICK TO REGISTER 
 
 

CONFERNCE SPONSORED BY: 

   

   

   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

https://forms.swlaw.edu/swlawforms/mlrcconference2012.html


MLRC MediaLawLetter Page 6 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Kevin C. Abbott 

 After a judgment of $3.5 million in favor of the plaintiffs 

was vacated due to the appearance of impropriety in the 

assignment of the first trial five years ago, the Scranton 

Times, publisher of the Citizens‟ Voice newspaper in Wilkes-

Barre, Pennsylvania, won a complete defense verdict in the 

retrial before a new judge.  Joseph, et al. v. The Scranton 

Times, LLP et al., No. 3816 (Pa. Comm. Pleas Dec. 8, 2011). 

 In a thorough 37-page Memorandum Opinion issued on 

December 8, 2011, the new trial judge, the Honorable Joseph 

Van Jura, found that the plaintiffs had failed to prove that 

they had been damaged as a result of any of the allegedly 

defamatory statements in the 10 articles concerning the 

investigation of the plaintiffs and their 

alleged ties to organized crime. 

 

Background 

 

 The case has been pending for nearly 

a decade.  On May 31, 2001, dozens of 

federal and state law enforcement 

officers searched the homes of William 

D‘Elia, the reputed head of organized 

crime in the area, his paramour, and two 

men alleged to be associates of D‘Elia, 

including Thomas A. Joseph.  The Citizens‟ Voice, relying 

largely on confidential sources, published 10 articles from 

June to October 2001 about the searches and the alleged 

scope of the investigation as it applied to Joseph and others.  

Although D‘Elia and one of his associates were eventually 

charged and convicted, no charges were ever brought 

against Joseph. 

 In 2002, Joseph, his son, and three of Joseph‘s businesses 

brought libel and invasion of privacy claims against the 

Scranton Times as the publisher of the Citizens‟ Voice 

newspaper.  In 2006, the case was tried without a jury before 

Judge Mark Ciavarella.  Before trial, the Scranton Times had 

objected to the manner in which the case had been assigned 

and had requested the assignment of an out-of-county judge 

but that request was denied, with both Judge Ciavarella and 

President Judge Michael Conahan assuring the Scranton 

Times that the case had been randomly assigned.  After a two

-week bench trial, Judge Ciavarella entered a verdict of $3.5 

million in favor of Joseph and one of his businesses.  Relying 

largely on Ciavarella‘s findings of fact, the Pennsylvania 

Superior Court affirmed.  The Scranton Times petitioned the 

Pennsylvania Supreme Court for allowance of an appeal. 

 While the newspaper‘s petition for appeal was pending, 

Judges Conahan and Ciavarella were charged with federal 

crimes arising out of a scheme in which the two judges were 

paid over $2 million by the owner and builder of a juvenile 

detention facility.  Both judges were removed from office and 

eventually convicted of federal crimes.  Ciavarella is now 

serving a 28-year sentence and Conahan is serving a 17 1/2 

year sentence. 

 After the charges were filed against 

Conahan and Ciavarella, the newspaper 

petitioned the Supreme Court to exercise 

its rarely used King‘s Bench powers to 

take immediate jurisdiction of the case.  

Finding that there was a colorable claim of 

irregularity in the assignment of the case, 

the Supreme Court appointed the 

Honorable William A. Platt to hold an 

evidentiary hearing and make a report and 

recommendation on whether the 

newspaper was entitled to any relief. 

 After holding the evidentiary hearing, Judge Platt found 

an appearance of impropriety in the assignment of the Joseph 

action.  As to the assignment of the trial, Judge Platt found 

that the assurances of Conahan and Ciavarella that the pretrial 

motions and the non-jury trial would be randomly assigned 

were misleading or plainly false.  In fact, Conahan and the 

Court Administrator (Conahan‘s cousin who later plead guilty 

to unrelated federal embezzlement charges) hand-selected 

Ciavarella to preside over the trial. 

 The assignment was so unusual that the deputy court 

administrator made a notation in the court‘s records in order 

to protect herself.  Based on Ciavarella‘s own testimony at 

the evidentiary hearing, President Judge Platt found that 

―Conahan and Ciavarella were confederates in what appears 

to have been (by Ciavarella‘s own admissions here) a long-

term criminal conspiracy.‖  Moreover, evidence was 

(Continued on page 7) 

Scranton Times Wins on Retrial After  

First Trial Vacated Due to Judge’s  

Appearance of Impropriety 

Judge Van Jura focused 

much of his opinion on the 

plaintiffs’ failure to prove 

that they suffered any 

damages as a result of the 

allegedly defamatory 

articles.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 7 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

presented at the hearing that Conahan, who assigned the trial 

to Ciavarella, had a long-term relationship with reputed crime 

boss D‘Elia which included Conahan accepting unmarked 

envelopes delivered to the courthouse by D‘Elia and regular 

meetings with D‘Elia, even after D‘Elia was arrested by 

federal authorities. 

 The Supreme Court accepted Judge Platt‘s findings and 

vacated the judgment in favor of the plaintiffs in order ―to 

remedy the pervasive appearance of impropriety in this case, 

and to give justice, and the appearance of justice, an 

opportunity to prevail.‖  Joseph v. Scranton Times, L.P., 987 

A.2d 633 (Pa. 2009). 

 The Supreme Court rejected Joseph‘s argument that the 

judgment could be vacated only if the Court found actual 

prejudice resulting from the judges‘ misconduct.  The 

Supreme Court emphasized that the appearance of 

impropriety was enough to warrant relief – ―A jurist is either 

fair or unfair; there are no acceptable gradations.‖  The 

Supreme Court found that ―[t]he inherently troubling nature 

of Conahan‘s and Ciavarella‘s compromised positions of 

jurists is enhanced, in this case, given that the subject matter 

of this defamation lawsuit concerned newspaper articles 

reporting on the undisputed fact of a federal criminal 

investigation into D‘Elia‘s and Joseph‘s alleged ties to 

organized crime activities, an investigation which included 

search warrants for Joseph‘s home and business.‖  The case 

was remanded for a new trial. 

 

New Bench Trial 

 

 A two-week bench trial was conducted in May 2011.  

After extensive post-trial briefing, Judge Van Jura issued his 

verdict on December 8, 2011.  Judge Van Jura focused much 

of his opinion on the plaintiffs‘ failure to prove that they 

suffered any damages as a result of the allegedly defamatory 

articles.  As to the claim that Joseph‘s businesses suffered lost 

profits due to the articles, Judge Van Jura found that the 

plaintiffs‘ belief that they lost business was not enough to 

prove damages; ―rather they must be proved by the testimony 

of third parties that the specific statements complained of 

caused them to withdraw their business.‖  Opinion at 24. 

 The Court found no such proof.  To the contrary, the 

Court cited evidence – much of it in the plaintiffs‘ own 

documents filed with state agencies or submitted to banks – 

that the various businesses owned by Joseph were harmed by 

events other than the articles. 

 For example, before trial, Joseph repeatedly blamed the 

events of September 11 for causing his airport limousine 

businesses to go out of business, but at trial blamed only the 

Citizens‟ Voice articles.  As the Court wrote, ―[t]he one and 

only time that Joseph Sr. has ever blamed the articles for 

harming his businesses was within the context of this 

litigation, and at least for the purpose of this litigation, he 

blames all his problems on the Citizens‟ Voice articles.‖  

Opinion at 30. 

 The Court also found that the plaintiffs failed to prove 

that their businesses were not harmed by the admittedly true 

statements in the articles about the investigation and the 

searches.  The Court rejected the testimony of the plaintiffs‘ 

damages expert because he offered no opinion as to causation 

– instead, he simply opined that Joseph‘s businesses had the 

―potential‖ to have done better than they did in the decade 

after the publication of the articles.  The Court noted that ―[s]

peculation by the fact-finder is not a legally sufficient 

substitute for the plaintiffs‘ failure to provide evidence on 

causation.‖  Opinion at 33. 

 The court likewise found no credible evidence that 

Joseph‘s personal reputation was harmed by the allegedly 

defamatory statements.  His personal claim was based largely 

on his own testimony and the Court did not find him to be a 

credible witness.  Joseph testified that the articles caused him 

to stop socializing but the Court noted that in 2001 – at the 

very time the articles were published – Joseph had given 

sworn testimony in a car accident case that the accident had 

caused him to stop socializing.  In his accident case testimony, 

he never mentioned the articles as the cause of his harm. 

 The Court also did not find credible Joseph‘s testimony 

that the true statements in the articles did not affect his 

reputation.  Joseph had testified that his community did not 

care about organized crime and, as a result, the true 

statements that he was being investigated for ties to organized 

crime were not the cause of any harm to reputation. 

 The Court also found that Joseph‘s son had failed to 

present credible evidence that the one statement that was 

about him caused him any damage.  Like his father, he ―did 

not introduce the testimony of any member of his community 

who had a lesser or diminished view of his reputation because 

of the Citizens‟ Voice article.‖  Opinion at 28. 

 Any post-trial motions are to be filed by January 9, 2012. 

 The Scranton Times is represented by J. Timothy Hinton, 

Jr. of Haggerty, McDonnell & Hinton and Kevin C. Abbott 

and Justin H. Werner of Reed Smith LLP. Plaintiff is 

represented by George W. Croner, Kohn, Swift & Graf, P.C., 

Philadelphia, PA and Timothy Polishan, Kelley & Polishan, 

P.C., Old Forge, PA.  

(Continued from page 6) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 8 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 At press time, an Ohio jury awarded a police officer $100,000 in damages, finding that a local newspaper acted with actual 

malice in reporting that plaintiff had ―sex with a woman while on the job.‖ Young v. Gannett Satellite Information Network, Inc., 

No. 1:10cv483 (S.D. Ohio, Jury Verdict Dec. 21, 2011) (Barrett, J.). 

 On November 30, Federal District Court Judge Michael R. Barrett denied the newspaper‘s motion for summary judgment, 

clearing the way for trial.  In that decision, the judge held that a jury could find actual malice where prior to publication the reporter 

reviewed an arbitration decision finding the allegation against plaintiff not supported by the evidence.  Interestingly, a police 

department internal affairs investigation found that the charge against plaintiff was substantiated.  Despite conflicting evidence of 

falsity, the judge held that a jury could find the reporter ―purposefully avoided or deliberately ignored facts establishing the falsity 

of the statement that [plaintiff] had sex with a woman while on the job.‖ 

 MLRC will ask defense counsel to submit a more detailed report on the trial.  This article is based on the decision denying 

summary judgment.   

 

 Background 

 

 On May 26, 2010, a Gannett paper, the Milford-Miami Advertiser, published a story about a City of Milford police officer who 

admitted having sex with the town mayor while on duty.  The article explained that the officer only received a 15-day suspension, 

even though the police chief recommended termination.  The article included a quote from the police chief explaining that 

suspension was better than going to arbitration.   

 The story went on to illustrate the perils of arbitration by describing an incident involving plaintiff dating back to 1997.  A police 

dispatcher accused plaintiff of sexual harassment, including forcing her to have oral sex.  The police department fired plaintiff for 

―sexual harassment, immoral behavior, neglect of duty and gross misconduct.‖  Plaintiff took that decision to arbitration and  was 

ordered reinstated.  The arbitrator found insufficient evidence to support the rape charge (DNA evidence appeared to exonerate 

plaintiff) and any physical touching may have been ―flirtatious activity between consenting adults.‖  The arbitrator‘s decision was 

confirmed by an Ohio Court of Common Pleas decision.  

 Plaintiff sued the newspaper for libel, alleging that the claim that he had ―sex with a woman while on the job‖ was false and defamatory.   

 

Summary Judgment Denied  

 

 The newspaper moved for summary judgment based upon the fair report privilege, the substantial truth doctrine, the innocent 

construction rule, the incremental harm doctrine and lack of evidence of actual malice.   

 The district court rejected each of these defenses.  The fair report and substantial truth arguments failed, according to the court, 

because the article was not a substantially accurate account of the arbitration decision and confirmation.   The innocent construction 

defense failed because the article compared the present case (where an officer admitted having sex on the job) to plaintiff‘s disputed 

1997 incident.  This comparison negated any innocent construction.  

 As to incremental harm, the court found that the ―laundry list‖ of grounds for plaintiff‘s termination (sexual harassment, immoral 

behavior, neglect of duty and gross misconduct) were merely general categories that paled in comparison to the specific charge that 

he ―had sex with a woman while on the job.‖ 

 Finally as to actual malice, the court faulted the reporter for omitting the arbitration decision, concluding that a jury could find 

the reporter ―purposefully avoided or deliberately ignored facts‖ showing falsity.   

 After a 3-day jury trial, the jury found in favor of the Plaintiff, and awarded $100,000 in compensatory damages, but found that 

there was not a sufficient basis to award punitive damages. 

 The newspaper was represented by John C. Greiner and Steven P. Goodin, Graydon Head & Ritchey LLP, Cincinnati, OH.  

Plaintiff was represented by Stephen E. Imm, Katz, Greenberger & Norton LLP, Cincinnati, OH. 

 

Police Officer Wins $100,000 Judgment  

in Libel Trial Against Ohio Newspaper 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments3/young_v_gannett_verdict.pdf
http://www.courthousenews.com/2011/12/13/Cop%20Gannett.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 9 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Elizabeth C. Koch and Thomas Curley 

 Juan and Felipe Vicini, the owners of sugar-cane 

plantations in the Dominican Republic, are public figures for 

purposes of a documentary film criticizing the treatment of 

Haitian laborers in the Caribbean nation and the condition of 

the company towns (or bateyes) where the laborers live, 

according to a recent ruling by the 

United States Court of Appeals for 

the First Circuit.  Lluberes v. 

Uncommon Productions, LLC, No. 

10-2082, 2011 WL 6015606 (1st 

Cir. Nov. 23, 2011). 

 The finding came in a 

defamation action brought by the 

Vicini brothers against the 

producers of the 2007 film The 

Price of Sugar, which focuses on 

the missionary work of Father 

Christopher Hartley, a disciple of 

Mother Teresa, as the priest 

attempts to aid the Haitian 

migrants who toil in the cane fields 

of his parish, many of which are 

owned by the Vicini family. 

 In the litigation filed in the 

United States District Court for the 

District of Massachusetts, the 

brothers contend that they were 

personally defamed by a number 

of implications they ascribe to the 

film, including that they had 

a l l o w e d  c h i l d  l a b o r , 

malnourishment, and horrific 

workplace injuries to occur on their plantations.  In an August 

2010 ruling, Judge Douglas P. Woodlock granted the 

filmmakers‘ motion for summary judgment, finding that the 

Vicinis were public figures who could not meet their burden 

of proving actual malice.  Lluberes v. Uncommon 

Productions, LLC, 740 F. Supp. 2d 207 (D. Mass. 2010). 

 On appeal, the First Circuit unanimously affirmed the 

public figure determination.  (However, because of an 

outstanding discovery issue, which the First Circuit remanded 

to the district court, it did not address the lower court‘s ruling 

for the filmmakers on actual malice.) 

 Throughout both the district court and appellate 

proceedings, the Vicinis vehemently disputed the public 

figure label.  While originally contesting even the existence 

of a public controversy, before 

the appeals court, their argument 

had three constitute parts: first, 

they contended that they took no 

actions prior to 2003 that should 

subject them to public figure 

status; second, they claimed that 

their conduct after 2003 was 

s h i e l d e d  b y  t h e  ― a n t i -

bootstrapping‖ principle; and 

finally, they alleged that whatever 

their status in the Dominican 

Republic, they were not public 

figures in the United States. 

 

The Batey Controversy 

 

 As the First Circuit observed, 

prior to the release of the film, 

both Felipe and Juan Vicini had 

―c[o]me to occupy leadership 

positions within the family 

businesses,‖ participated directly 

in efforts to address the problems 

in the bateyes, and had begun 

―courting‖ U.S. officials at the 

embassy in Santo Domingo.  Id. 

at *5.  While the Vicinis argued that they intended for these 

efforts to remain private, the Court recognized that the 

relevant questions was ―whether they ‗volunteered for an 

activity out of which publicity would foreseeably arise,‘‖  Id. 

at *5 n.8, quoting 1 Rodney A. Smolla, Law of Defamation § 

2:32 (2d ed. 2011), a question the Court easily answered in 

the affirmative.\ 

(Continued on page 10) 

First Circuit Rules that Dominican Sugar 

Executives Are Limited Purpose Public Figures 

The finding came in a defamation action brought 

by the Vicini brothers against the producers of the 

2007 film The Price of Sugar, which focuses on the 

missionary work of Father Christopher Hartley, a 

disciple of Mother Teresa 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.ca1.uscourts.gov/pdf.opinions/10-2082P-01A.pdf
http://www.ca1.uscourts.gov/pdf.opinions/10-2082P-01A.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 10 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 The Vicinis also hired the public relations firm Newlink 

Communications to undertake a ―massive,‖ $1.2 million 

media campaign designed to ―deal with the ‗negative 

perceptions against the company,‘‖ ―‗[b]lock messages‘ 

critical of the Vicinis, and ‗[i]mprove the image and 

reputation of the company in the eyes of the public.‘‖  Id. at 

*5.  This included country-specific strategies for the 

Dominican Republic and the United States, as well as media 

training for the brothers ―in Spanish and English, such as 

mock interviews about the bateyes and model answers 

emphasizing Vicini initiatives.‖  Id. 

 ―All together,‖ the Court held, ―this conduct shows 

beyond hope of legitimate contradiction that Felipe and Juan 

are limited purpose public figures.  Both leveraged their 

positions and contacts to influence a favorable outcome in the 

batey controversy.  Both enjoyed access to the press and 

exploited it by orchestrating a PR blitz to 

garner public support and mute their 

critics.  In doing so, both assumed roles 

of prominence for this limited purpose 

and the risk of closer public scrutiny that 

came with it.‖  Id. at *7. 

 

Bootstrapping and  

the Privilege of Reply 

 

 The Vicinis sought to avoid the public 

figure label by asserting that their 

conduct was ―shielded by the 

bootstrapping taboo,‖  id., required, they argued, to respond 

to defamatory statements first made by Father Hartley in a 

January 2003 article published in the Spanish newspaper El 

Mundo, and then repeated in the film.  In other words, 

because the priest had been criticizing batey conditions in 

equally harsh terms in the international media in the years 

preceding the 2007 release of the film, the Vicinis contended 

that their myriad activities during this time period were 

irrelevant to the public figure analysis.  While praising the 

Vicinis‘ argument as ―creative,‖ the First Circuit recognized 

that the case ―does not fit the bootstrapping mold.‖  Id. As the 

Court observed, ―[b]ootstrapping in this context occurs when 

the defendant relies on his own defamatory publication to 

manufacture a public controversy involving the plaintiff, and 

thus ‗by [his] own conduct, create[s his] own defense by 

making the claimant a public figure.‘‖ Id., quoting 

Hutchinson v. Proxmire, 443 U.S. 111, 135 (1979).  Here, by 

contrast, the controversy over batey conditions began long 

before the El Mundo article in 2003; ―[l]ike the Vicinis 

themselves, Fr. Hartley was a voice in that controversy; he 

was not its creator.‖  Id. 

 The Court similarly rejected the Vicinis‘ attempt to rely 

on the so-called privilege of reply,  a pre-New York Times 

common law theory that ―allowed a defamed person to 

respond to the extent reasonably necessary to defend 

himself.‖  Id.  Here, the Court recognized, ―[a]lthough not in 

so many words, the Vicinis ask us to graft the common-law 

privilege of reply onto the constitutional public-figure 

analysis.‖  Id.  Thus, the brothers argued that they should be 

able to ―publicly defend themselves against defamatory 

statements in the El Mundo article without sacrificing their 

private-figure status.‖  Id. 

 In so doing, the Vicinis relied upon the Fourth Circuit‘s 

decision in Foretich v. Capital Cities/

ABC, Inc., 37 F.3d 1541 (4th Cir. 1994), 

in which the court held that grandparents 

accused by their daughter-in-law of 

molesting their infant granddaughter did 

not become public figures simply by 

making ―limited ‗public comments and 

appearances‘ to rebut her accusations.‖ 

Lluberes, 2011 WL 6015606, at *8.  But 

as the First Circuit observed, Foretich is 

the only court of appeals decision to 

―take such a step,‖ and scholarly reaction 

to its rationale has been divided.  Id. at 

*8 & n.2.  While the Court agreed with Foretich to the extent 

that ―an individual should not risk being branded with an 

unfavorable status determination merely because he defends 

himself publicly against accusations,‖ id. at *8, such facts 

were not present here: ―[a]lthough the Vicinis claim that the 

El Mundo article was a call to arms … they took little if any 

action directly in response to it… And even if the El Mundo 

article had some indirect influence on their conduct over the 

next four years, that conduct went well beyond any 

reasonable measure of self-defense.‖  Id. 

 

Public Figures and Geography 

 

 The Vicinis‘ final argument before the appellate court was 

that they are not limited purpose public figures in the United 

(Continued from page 9) 

(Continued on page 11) 

The Vicinis sought to avoid 

the public figure label by 

asserting that their conduct 

was “shielded by the 

bootstrapping taboo,”   

required, they argued, to 

respond to defamatory 

statements  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 11 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

States, where the film was published. Their theory rested on 

an analogy to general purpose public figures, who must 

achieve the requisite degree of notoriety in the locale where 

they were defamed.  This geographic restriction, the Vicinis 

reasoned, must also apply to limited purpose public figures 

because they are the more ―‗protected‘ of the two.‖  Id. But 

that analogy, the First Circuit held, is flawed; the Supreme 

Court in Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 351 

(1974), was clear in defining a limited purpose public figure 

―not in terms of geography but in terms of the controversy 

that he has stepped into.‖  Lluberes, 2011 WL 6015606, at *8-9. 

 Although cases directly on point are rare, the First Circuit 

looked to Trotter v. Jack Anderson Enters., Inc., 818 F.2d 

431 (5th Cir. 1987).  In Trotter, the Fifth Circuit held that a 

libel plaintiff was a limited purpose public figure for purposes 

of a U.S. publication where the controversy, which involved 

labor unrest at a bottling plant in Guatemala, was of domestic 

concern.  Id. at 434.  In Trotter, the controversy had 

―‗captured the attention of a diverse and broadly-based 

audience [in the United States], including the media, political 

leaders, human-rights organizations, labor unions, and Coca-

Cola shareholders.‘‖  Lluberes, 2011 WL 6015606, at *9 

quoting Trotter, 818 F.2d at 434.  Similarly here, the First 

Circuit recognized, the batey controversy ―resounded in the 

United States for obvious humanitarian reasons.‖  Id.  But 

moreover, there was a very particular interest in Dominican 

sugar producers, including the Vicinis, as the result of a U.S. 

quota system that subsidizes the importation of sugar from 

the D.R. into the U.S.  Thus, ―[c]oncerns that negative 

publicity about the bateyes might jeopardize the quota system 

prompted [the Vicinis] to launch the PR blitz that reached 

U.S. media outlets and policymakers.‖  Id.   

 The case has now returned to the district court for a ruling 

on an outstanding discovery issue, involving the degree of 

protection afforded to the producers‘ communications with a 

third-party script annotator who assisted an attorney retained 

by the filmmakers to provide a risk assessment in connection 

with the purchase of insurance coverage for the film. 

 On appeal, appellees Uncommon Productions, LLC and 

William Haney III were represented by Elizabeth C. Koch, 

Thomas Curley of Levine Sullivan Koch & Schulz, LLP and 

Jonathan Albano of Bingham McCutchen LLP.  Appellants 

Felipe Vicini Lluberes and Juan Vicini Lluberes were 

represented by Joan A. Lukey and Maria G. Arlotto of Ropes 

& Gray. 

(Continued from page 10) 

MLRC UPCOMING EVENTS 
 

MLRC/Southwestern Media and Entertainment Law Conference 
January 19, 2012 | Hollywood, California 

 
MLRC/Stanford Digital Media Conference 

May 21-22, 2012 | Stanford, California 
 

MLRC/NAA/NAB 2012 Media Law Conference 
Sept. 12-14, 2012 | Reston, Virginia 

 
MLRC Annual Dinner 

November 14, 2012 | New York, NY  
 

Defense Counsel Section Annual Meeting and Lunch 
November 15, 2012 | New York, NY 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=9926


MLRC MediaLawLetter Page 12 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Chad R. Bowman 

 The Eighth Circuit recently affirmed summary judgment 

in favor of CBS Broadcasting Inc. and WCCO-TV reporter 

Esmé Murphy in a defamation action arising from a news 

report about a Minneapolis developer‘s controversial $1.8 

million home giveaway contest. 

 In a welcome precedent for media defendants in the 

Eighth Circuit given the court‘s relatively sparse case law on 

limited-purpose public figures, an appellate panel affirmed 

that the plaintiff‘s publicity efforts after being arrested for 

running the home giveaway contest made 

him a public figure.  Because the plaintiff 

failed to establish evidence of actual 

malice, summary judgment was therefore 

proper.  The appellate court also affirmed 

the trial court‘s denial of the plaintiff‘s 

motion for spoliation sanctions against 

CBS arising from the pre-litigation 

recycling of one of the raw interview 

videotapes used for the ultimate news 

report.  Stepnes v. Ritschel, --- F.3d ----, 

2011 WL 6113873 (8th Cir. Dec. 9, 

2011).  The district court‘s decision was 

published at 771 F.Supp.2d 1019, 39 

Media L. Rep. 1429 (D. Minn. 2011). 

 

Background 

 

 Plaintiff Paul Stepnes built a ―high priced home‖ as a 

showcase property, unfortunately for him just prior to a 

downturn in the housing market.  After he failed to sell the 

$1.8 million property, it went into foreclosure in February 

2008 – with a statutory ―redemption‖ period extending to late 

September 2008 during which Stepnes could recover the 

house if he paid off its debt and the interest thereon. 

 Seeking to raise money to redeem the property, Stepnes in 

May 2008 launched and began promoting the ―Big Dream 

House Giveaway‖ contest.  The aim of the contest was, 

according to its website, to ―‗take a negative situation and 

make something positive come out of it by raising enough 

money to pay off the mortgage of a housing shelter for 

women and children‘‖ through the ―Chester House Foundation.‖ 

 The contest ran as follows: Entrants paid $20, either at the 

house or online.  Each $20 fee entitled a contestant to guess 

the number of variously sized and shaped nails, screws and 

other fasteners in a large container.  There was no disclosed 

ratio of the various sizes and shapes of these fasteners, nor 

was it disclosed that other materials  (such as ―a plastic 

protection sheet and a cardboard box 

for stability‖) were in at least one of the 

contest containers.  Under the contest 

rules, the contestant with the closest 

estimate without going over the correct 

number when the contest ended in 

November 2008 would ―win‖ either the 

house or $1 million cash, at the 

winner‘s option – assuming that at least 

$5 million in tickets had been sold.  If 

fewer tickets were sold, the winner was 

entitled to 50 percent of ―net‖ proceeds.  

The website did not disclose that the 

prize home was in foreclosure and 

encumbered by nearly $2 million in 

debt, or that that there was a September 

2008 redemption deadline.  The contest website also initially 

promoted weekly drawings for smaller prizes, such as a 

microwave oven. 

 Shortly after the launch of the contest, Minneapolis police 

arrested Stepnes for allegedly running an illegal lottery.  He 

argued, however, that the Big Dream House Giveaway was 

not a guessing game predominantly determined by chance but 

merely a contest of mathematical skill.  Stepnes then hired a 

public relations firm, purchased advertising, gave press 

interviews, and re-launched the contest. 

 In July 2008, WCCO-TV reporter Esmé Murphy prepared 

(Continued on page 13) 

Eighth Circuit Affirms Summary Judgment  

in Favor of CBS in Limited-Purpose  

Public Figure Defamation Case 

In a welcome precedent for 

media defendants in the 

Eighth Circuit given the 

court’s relatively sparse case 

law on limited-purpose public 

figures, an appellate panel 

affirmed that the plaintiff’s 

publicity efforts after being 

arrested for running the home 

giveaway contest made him a 

public figure.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 13 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

a news report about the controversy.  She reported that 

Stepnes had been arrested and could be heading to jail; that 

police believed the contest was an illegal lottery; that the 

prize home was in foreclosure with a redemption date prior to 

the end of the contest; that the Chester House Foundation was 

not a registered charity in Minnesota; and that an advertised 

―weekly prize‖ had never been awarded.   

 Stepnes canceled the Big Dream House Giveaway soon 

afterward, claiming it had been destroyed by his arrest and 

the CBS report.  Stepnes filed a lawsuit asserting civil rights 

claims against the City of Minneapolis and individual police 

officers arising from an alleged false arrest, as well as 

defamation claims against WCCO owner CBS Broadcasting 

Inc. and Murphy arising from the allegedly defamatory 

broadcast. 

 

The District Court’s Decision 

 

 Following the close of discovery, the district court granted 

motions for summary judgment by all defendants.  With 

regard to CBS and Murphy, the court found Stepnes to be a 

limited purpose public figure who failed to establish actual 

malice.  The court also dismissed claims against the city 

defendants after concluding that police had probable cause to 

believe that Stepnes was conducting an illegal lottery and that 

the governmental defendants were entitled to qualified 

immunity and official immunity. 

 

The Appellate Decision 

 

 In affirming dismissal of the defamation claim against 

CBS and Murphy, the Eighth Circuit readily agreed that there 

was a pre-existing public controversy because ―Stepnes‘s 

contest and arrest had already been debated in the local press, 

and both of those issues had ramifications beyond the 

contest participants.‖   

 The court concluded that Stepnes had access to effective 

channels of communication and voluntarily assumed a 

prominent role in this debate – indeed, he sought publicity, 

hired public relations personnel, and spoke to the press to 

promote his view that the Big Dream House Giveaway was a 

bona fide, and legal, skill contest. 

 While Stepnes argued on appeal that these activities were 

merely defensive and therefore he retained a private persona 

pursuant to Wolston v. Reader‟s Digest Association, Inc., 443 

U.S. 157, 168 (1979), the Eight Circuit was unconvinced.  

After reviewing the record, the court noted that Stepnes‘s 

conduct ―went beyond defending himself,‖ as he ―sought 

media coverage by using a public relations firm to ‗shape the 

message‘ and ‗turn a negative spin into a positive spin.‘‖ 

 Turning to the actual malice question, the court found no 

reckless disregard for truth or malice in an anchor lead-in that 

―‗the only place that man [Stepnes] could be moving is jail,‘‖ 

given Murphy‘s confirmation of Stepnes‘s arrest, statements 

by police that Stepnes was conducting an illegal lottery, and 

confirmation from the city attorney‘s office that Stepnes was 

under investigation.  The court similarly found ―minor 

inaccuracies‖ – such as the report‘s misidentification of 

which state agency registers charities and its statement that 

Stepnes was arrested for violating charitable gambling laws – 

to be substantially true where the Chester House Foundation 

was not registered with any state agency as a charity (and 

Murphy had checked) and where Stepnes was arrested for 

running an illegal lottery. 

 The court also rejected a claimed defamatory implication 

that Stepnes was hiding the fact that the prize home was in 

foreclosure, because none of the plaintiff‘s proffered 

evidence indicated that Murphy ―recklessly disregarded the 

truth in conveying the impression that Stepnes was not open 

with potential contestants regarding the foreclosure.‖ 

 Finally, the court affirmed the district court‘s denial of 

spoliation sanctions based on the pre-litigation loss of a single 

raw interview tape, which included an interview with plaintiff 

and his lawyer.  The court did so even under a ―gross 

negligence‖ standard proffered by the plaintiff that the Eighth 

Circuit noted it had never adopted, because the evidence 

showed that WCCO generally recycled tapes, that Murphy 

collected all materials relevant to the story, that other 

preservation efforts were taken by the station, and that when 

it was discovered that one tape was missing ―WCCO TV 

employees conducted an extensive search for the tape.‖ 

 The Eighth Circuit also affirmed the dismissal of claims 

against the governmental defendants. 

 CBS Broadcasting Inc. and Esmé Murphy were 

represented by Anthony M. Bongiorno and Carl R. Benedetti 

of CBS and Michael D. Sullivan, Jeanette Melendez Bead and 

Chad R. Bowman of Levine Sullivan Koch & Schulz, LLP, as 

well as John P. Borger and Leita Walker of Faegre & 

Benson‟s Minneapolis office.   

(Continued from page 12) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 14 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Charles D. Tobin and Drew E. Shenkman 

 A District of Columbia judge has ordered the first 

dismissal under the jurisdiction's new anti-SLAPP law, 

finding that a firefighter failed to show he was "likelihood of 

success" in his defamation claim concerning reporting that he 

earned extreme amounts of overtime.  Lehan v. Fox 

Television Stations, Inc. and Roby Chavez, Case No. 2011 

CA 004592 B (D.C. Super. Ct. November 30, 2011).  

 Judge Rufus G. King III, of the D.C. Superior Court 

applied the new statute 

retroactively and granted the 

dismissal motion brought by 

WTTG, which is owned by 

Fox Television Stations, and 

its former reporter Roby 

Chavez.  King held that fire 

department Lt. Richard Lehan 

failed to meet his burden to 

show the station was at fault 

or that he suffered any 

damages.  The judge 

dismissed the lawsuit with 

prejudice and ordered the 

defendants to brief attorney's 

fees, which are discretionary 

under D.C.'s statute. 

 

Background 

 

   The lawsuit arose out of 

WTTG's January 2011 report on a local government review 

of $5 million annual budget overruns in the D.C. Fire and 

Emergency Medical Service.  A committee of the D.C. 

Council, examining the District's overtime budget, received a 

report that listed Lt. Lehan as the service's largest overtime 

earner in fiscal 2008 and in the top 10 largest in fiscal 2009 

and 2010.   

 On top of his $90,000 annual salary, Lehan had earned 

between $66,000 and $119,000 in overtime each of those 

years, the Council committee's records showed.  WTTG's 

report on the committee's probe highlighted Lehan's earnings, 

and reported his comments that he worked the overtime to 

support a large family and took simply took the assignments 

given to him.  The station also reported that, according to 

unnamed sources, Lehan and his brother, also a firefighter, 

were in charge of the computer system that assigned overtime.    

 Lehan in June 2011 sued for defamation and defamation 

per se.  He alleged that the station's figures were inaccurate 

and that the report's use of phrases like "racked up" and 

"month-after-month" were defamatory.  He also alleged that 

the report that he and his brother controlled the assignment of 

overtime was false.  He 

charged the station with 

accusing him of a criminal act. 

 

Anti-SLAPP Motion 

 

 The station filed a special 

motion to dismiss under the 

District's anti-SLAPP statute, 

D.C. Code §16-5501, et seq., 

enacted in March 2011.   D.C. 

is the 29th jurisdiction with a 

l a w  p e r mi t t i n g  e a r l y 

challenges SLAPP lawsuits -- 

which stands for "Strategic 

Lawsuits Against Public 

Participation."  Under the D.C. 

statute, if a defendant 

establishes the lawsuit arose 

out of "acts in furtherance of 

the right of advocacy on issues 

of public interest," the burden shifts to the plaintiff to 

demonstrate a "likelihood of success" on the merits.  If the 

plaintiff fails, the statute requires the court to dismiss the 

lawsuit, and provides the judge with discretion to award 

reasonable attorney's fees. 

 The station argued that the statute applied because the 

journalism met the statutory definitions for "issues of public 

interest," as it:  touched on "an issue under consideration or 

review by a legislative, executive, or judicial body, or any 

other official proceeding authorized by law"; involved the 

communication of "views to members of the public in 

(Continued on page 15) 

D.C. Court Grants First Anti-SLAPP Motion 
Applies Law Retroactively 

Judge King held that fire department Lt. Richard Lehan 

failed to meet his burden to show the station was at fault 

or that he suffered any damages.  The judge dismissed 

the lawsuit with prejudice and ordered the defendants to 

brief attorney's fees, which are discretionary under 

D.C.'s statute. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments3/Lehan_v_Fox.pdf
http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments3/Lehan_v_Fox.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 15 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

connection with an issue of public interest"; and also 

involved "an issue related to health or safety; environmental, 

economic, or community well-being."   On the merits, the 

station argued:  

 

 The figures the station reported were substantially accurate; 

 The station's report was based on government records 

and therefore protected by fair report privilege; 

 The descriptions "racked up" and "month-after-month" 

were nonactionable expressions because they were 

truthful or were protected opinions; 

 The station's report did not accuse Lehan of a crime, let 

alone one involving moral turpitude, and therefore was 

not libel per se; 

 Lehan could not show damages; 

 Finally, that Lehan is a public official and could not 

establish actual malice by clear and convincing evidence. 

  

 To bolster the actual malice argument, 

WTTG filed an affidavit from the reporter.  

He attested that his confidential sources 

were high ranking fire-department officials 

who had provided information on several 

previous stories, including internal 

investigations, and that their information 

had always been reliable. 

 Lehan vigorously challenged the 

statute's application on retroactivity 

grounds.  He argued the law provided new "substantive" 

rights because, in his view, it increased a defamation 

plaintiff's burden.  Therefore, he argued, since the story was 

broadcast in January and the statute enacted in March, it 

could not be applied retroactively.   

 He also filed an affidavit containing his calendar year 

income figures, which were at variance with the fiscal year 

figures contained in the public records and WTTG's report.  

Lehan also argued he was not elevated enough in D.C. 

government to warrant treatment as a public official under 

defamation law, and that simple negligence therefore applied.  

Finally, his affidavit and an affidavit from his firefighter-

brother both attested that the Lehans did not control the 

computer assignment of overtime. 

 WTTG responded to the retroactivity issue by arguing 

that the procedural/substantive dichotomy used to analyze 

Erie questions in federal court was unhelpful, and that under 

controlling D.C. law, retroactivity simply turns on whether 

the statute made it harder for Lehan to win the lawsuit.  

WTTG argued that as Lehan had the same defamation 

burdens before the statute and after -- falsity, defamatory 

content, lack of privilege, actual malice and damages -- the 

statute did not alter his chances of prevailing.  Instead, the 

statute merely accelerated the timeframe for the court's 

consideration of the merits.   

 Judge King ruled in the defendants' favor at the November 

21 hearing, and his November 30 order dismissing the lawsuit 

incorporated the hearing transcript.  He firmly agreed with 

WTTG that the statute applied retroactively.  He noted that 

while a part of the legislative history had used the word 

"substantive": 

 

[M]y finding is that the burden of proof on 

the Plaintiff does not change. It simply is 

accelerated a little bit, in part.  So, that 

instead of having to actually 

provide preponderance of the 

evidence proof, he has to show 

early on that he is likely to be 

able to do so. That is not a 

substantive change in his burden 

of proof.  It does not add 

anything that he will have to do.  

It simply changes the timing of 

when he has to do it.  He has to 

do a little bit of it now. He has to 

show likelihood, that he is likely to get 

there and then he actually has to get there.  

In the Court's view, it does not change the 

substance of the law. The statute then applies. 

 

 As to applicability, the judge said the anti-SLAPP statute 

clearly covered WTTG's reporting:  "Certainly, a publication 

that describes how the District Government is spending its 

money would be a matter of public interest and subject to 

comment."  

 The judge then held that the distinction between a public 

and a private figure would not "make[] the critical difference 

in this case" because the reporter's affidavit demonstrated that 

Lehan could not even show "ordinary negligence."  In 

(Continued from page 14) 

(Continued on page 16) 

"Certainly, a publication that 

describes how the District 

Government is spending its 

money would be a matter of 

public interest and subject to 

comment."  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 16 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

addition to relying on public records, the judge found, the 

reporter established that he: 

 

did an investigation that frankly sounded 

very like the showing that police officers 

have to make when they want to show 

probable cause based on a confidential 

informant. They have to show that they had 

experience; that it was substantial and that 

there has never been an incident when the 

informant has been proven false.  I think 

[the reporter] did that here.  So, I don't 

think that there was negligence then in 

using that information. 

 

 Judge King alternatively held, however, that Lehan is a 

public figure whose claim is governed by actual malice, and 

that fault "cannot be shown by a clear and convincing 

standard or even a negligence standard."  

 Finally, the judge agreed that Lehan had failed to 

demonstrate a likelihood that he could establish damages, not 

even emotional harm:  

 

[T]he allegation is not that he was falsely 

reporting his hours.  It was that he simply 

worked a lot of hours when in the view of 

some, he should not have been working 

those hours. That is almost not even 

embarrassing in the normal daily run of 

news on the operations of the city 

government.  The idea that some people are 

working a lot of hours almost is not even 

embarrassing. I say almost. I don't need to 

get into whether it is or whether it is not.  

But, there is no showing of damage. 

 

 Lt. Richard Lehan was represented by Michael E. 

Thorsen, John D. McGavin and Dawn E. Boyce, of Bancroft, 

McGavin, Horvath & Judkins, P.C., Fairfax, VA. 

 Fox Television Stations and its former reporter Roby 

Chavez were represented by Charles D. Tobin and Drew E. 

Shenkman, Holland & Knight LLP, Washington D.C., in close 

collaboration with Susan Seager, Senior Counsel, Fox 

Entertainment Group, and Lisa Rafferty, Vice President, 

Legal Affairs, Fox Television Stations, Los Angeles. 

(Continued from page 15) 

©2011 

MEDIA LAW RESOURCE CENTER, INC. 

520 Eighth Ave., North Tower, 20 Fl.,  

New York, NY 10018 

 

BOARD OF DIRECTORS 

Kenneth A. Richieri (Chair) 

David S. Bralow 

Henry S. Hoberman 

Marc Lawrence-Apfelbaum 

Eric Lieberman 

Karole Morgan-Prager 

Elisa Rivlin 

Mary Snapp 

Susan E. Weiner 

Kurt Wimmer 

Nathan Siegel (DCS President) 

 

STAFF 

Executive Director 

Sandra Baron  

Staff Attorneys 

Maherin Gangat  

Robert Hawley 

David Heller 

Michael Norwick 

MLRC Fellow 

Erika Kweon 

MLRC Institute Fellow 

Dorianne Van Dyke 

MLRC Administrator 

Debra Danis Seiden  

Publications Assistant 

Jacob Wunsch 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 17 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Damon E. Dunn 

 Starting in February 2011, the Chicago Sun-Times 

published a series of investigative reports by Tim Novak and 

Chris Fusco questioning why Richard Vanecko, a nephew 

and namesake of then Chicago Mayor Richard Daley, was not 

criminally charged after he struck and killed 21-year-old 

David Koschman during a drunken argument on Chicago‘s 

Rush Street.  Vanecko fled the scene and the Chicago Police 

Department (―CPD‖) had said that eyewitnesses failed to pick 

him out of a line-up conducted several weeks later.  After the 

Sun-Times filed FOIA requests, however, CPD reopened the 

investigation and determined that Vanecko threw the fatal 

punch.  Still, no charges were brought, and CPD refused to 

release the line-up photographs. 

 The newspaper then sought and obtained a 

preauthorization determination from the Illinois Attorney 

General that the lineup photographs were not exempt from 

disclosure under section 7(1)(c) of the Illinois Freedom of 

Information Act.  Chicago‘s new mayoral administration 

released unredacted photographs and the Sun-Times promptly 

published them. The Sun-Times reported that, although 

Vanecko was a big man, the police officers chosen to 

participate in the line-up were even larger.  To illustrate the 

point, the Sun-Times published a graphic of the lineup, which 

included the officers‘ names and compared their birth dates, 

height, weight, eye color and hair color with Vanecko‘s. 

 

Police Seek TRO 

 

 On November 21, 2011, The Fraternal Order of Police 

Chicago Lodge No. 7 (―FOP‖) sued the Sun-Times and the 

City of Chicago in the Circuit Court for Cook County, Illinois 

over the release and publication of the lineup photographs 

(Continued on page 18) 

 The Ninth Circuit held that the failure to retract 

information online after the publisher has an indication of 

falsity is not a republication to restart the statute of 

limitations.  Roberts v. McAfee, Inc., No.  10-15561 (9th Cir. 

Nov. 7, 2011) (Tashima, Fletcher, Reinhardt, JJ.). 

 Plaintiff, the former general counsel of software maker 

McAfee, was fired in 2006 in a stock option accounting 

scandal.  The company issued a press release that year stating 

the plaintiff had acted ―improperly.‖  Plaintiff was later 

indicted and charged with criminal fraud, but was acquitted 

after trial in 2008. 

 In 2009, plaintiff sued, alleging the press release was 

defamatory.  Plaintiff conceded that his claim was time-

barred if measured by the date of first publication, but argued 

that McAfee‘s failure to take down the press release ―once it 

received substantial indications of falsity‖ restarted the statute 

of limitations.  ―The fundamental problem with [plaintiff's] 

theory – that a mass communication is republished when the 

defendant fails to retract it after receiving notice of its falsity 

– is that it undermines the single-publication rule,‖ the Court held. 

 The court went on to explain that under plaintiff‘s theory 

―repose would never be certain.‖  In a telling example, the 

court observed that a 40 year old newspaper article whose 

veracity is called into question today would be actionable.  

―Such a result would be entirely at odds with the goal of the 

single-publication rule.‖ 

 Plaintiff was represented by Hal K. Gillespie, Gillespie, 

Rozen & Watsky, PC, Dallas, TX.  Defendant was 

represented by Lynne C. Hermle, Orrick, Herrington & 

Sutcliffe LLP, Menlo Park, CA.  

Failure to Retract Online Material After 

Indication of Falsity Not a Republication 

Court Rejects Police Complaint to Stop Chicago 

Sun-Times' Publication of Line-Up Photos  

Request for TRO Rejected; Action Dropped 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.ca9.uscourts.gov/datastore/opinions/2011/11/07/10-15561.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 18 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

and descriptions of the participating officers.  The FOP 

sought a temporary restraining order to remove the Internet 

story and restrain further publication of information related to 

the officers‘ identities. 

 The FOP contended that the officers had a right to 

anonymity and the disclosures not only jeopardized their 

safety but also were prohibited by FOIA, privacy laws, the 

municipal code and a bargaining agreement with the City.  

The Sun-Times objected to the TRO, arguing that Illinois 

does not (yet) have ―secret police‖ and the TRO represented 

an unconstitutional prior restraint, particularly where the 

officers were public servants who were not working undercover. 

 Judge Michael B. Hyman denied the TRO, agreeing with 

the defendants that the FOP could not assert the privacy 

rights of its members and the alleged infringement on their 

privacy was, in any case, expected for 

police officers.  The Fraternal Order of 

Police Chicago Lodge No. 7, et al, v. Sun-

Times Media, LLC, et al, No. 11 CH 40181 

(Ill. Cir. Nov. 22, 2011). 

 Recognizing that the newspaper had a 

duty to report on the conduct of 

government, the court ruled as a matter of 

law that the Koschman homicide 

investigation concerned the public interest 

and could not be constitutionally enjoined on 

the facts presented. 

 

Police Bring DPPA Claim 

 

 Undeterred, the FOP amended its complaint to add the 

individual officers as the plaintiffs and sought another TRO 

against the Sun-Times under the federal Driver‘s Privacy 

Protection Act, 18 U.S.C. 2701, et seq. (―DPPA‖).  

Essentially a penal statute, the DPPA also allows for private 

causes of action against defendants who improperly use 

certain ―personal information‖ obtained through motor 

vehicle records.  The plaintiffs alleged that the Sun-Times 

obtained their full names, birth dates, height, weight, hair and 

eye color from the Illinois Secretary of State‘s office. 

 The Sun-Times filed an opposition, arguing that the 

plaintiffs‘ new theory of recovery still did not satisfy the First 

Amendment test for enjoining publication of true and 

newsworthy information.  Although that the definition of 

―personal information‖ in Section 2725(3) of DPPA includes 

photographs and names, the line-up photographs and names 

were obtained from a FOIA request to the City, not the 

Secretary of State.  With respect to the information that was 

obtained from the Secretary of States‘ office, the Sun-Times‟ 

argued that the DPPA does not include the other categories of 

data accompanying the Sun-Times‟ lineup graphic, namely, 

birth dates, height, weight, hair and eye color.  Moreover, 

unlike the types of ―personal information‖ expressly included 

in Section 2725(3), the officers‘ birth dates and physical 

characteristics were not unique to them and could describe 

other individuals as well. 

 The plaintiffs responded that the DPPA protected any 

motor vehicle records that could be used to identify them and 

court decisions did not differentiate.  The plaintiffs also 

argued that the DPPA expressly afforded 

equitable relief even though it references 

only federal district court suits. 

 Again the court denied the TRO.  

Judge Hyman noted that while the DPPA 

was inartfully drafted, it did not expressly 

include the general information alleged 

here.  Moreover, the officers‘ approximate 

age and physical characteristics could not 

be ―personal information‖ under the 

DPPA, because such information would be 

openly visible to the public while the 

officers were performing their duties.  

Assuming the plaintiffs could state a 

DPPA claim based on a newspaper report, 

they had not demonstrated a ―gravity of evil,‖ such as a ―clear 

and present danger,‖ sufficient to justify enjoining the 

newspaper reporting. 

 On December 13, 2011, plaintiffs dismissed their case, 

preserving the option of filing DPPA claims in federal court.  

On December 15, 2011, the Sun-Times reported that 

Koschman‘s mother applied for a special prosecutor to 

reexamine the entire homicide investigation. 

 Damon E. Dunn of Funkhouser Vegosen Liebman & 

Dunn Ltd, Chicago, represented Sun-Times Media, LLC.   

The City of Chicago was represented by Karen M. Coppa, 

Esq. and Andrew Mine.  Fraternal Order of Police Lodge 7 

was represented by Sean C. Starr and Ronald C. Dahms.   

(Continued from page 17) 

The Sun-Times objected to 

the TRO, arguing that 

Illinois does not (yet) have 

“secret police” and the 

TRO represented an 

unconstitutional prior 

restraint, particularly 

where the officers were 

public servants who were 

not working undercover. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments3/sun_times_order.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 19 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Joel Kurtzberg  

and Kayvan Sadeghi 

 On November 7, 2011, U.S. District Judge Richard Leon 

granted a preliminary injunction against the U.S. Food and 

Drug Administration (―FDA‖) in a case filed by R.J. 

Reynolds Tobacco Co., Lorillard Tobacco Company, 

Commonwealth Brands, Inc., Liggett Group LLC, and Santa 

Fe Natural Tobacco Company, in the U.S. District Court for 

the District of Columbia.  R.J. Reynolds Tobacco Co. v. FDA, 

Civil Case No. 11-1482 (D.D.C.).  The tobacco companies‘ 

First Amendment challenge to the constitutionality of FDA‘s 

new graphic cigarette warning labels has potentially far-

reaching implications for future Government regulation of 

commercial speech and of products the Government 

disfavors. 

 The FDA issued a Final Rule on June 22, 2011 that would 

have required tobacco companies to display new graphic 

labels on cigarette packs and advertising by September 22, 

2012.  The preliminary injunction stays the effective date of 

the Rule until 15 months after the district court‘s final 

resolution of the litigation.  Cross motions for summary 

judgment are pending before the district court and the 

preliminary injunction is on appeal before the United States 

Court of Appeals for the D.C. Circuit. 

 The district court granted a preliminary injunction 

because ―the plaintiffs have demonstrated a substantial 

likelihood that they will prevail on the merits of their position 

that these mandatory graphic images unconstitutionally 

compel speech, and that they will suffer irreparable harm 

absent injunctive relief pending a judicial review of the 

constitutionality of the FDA‘s Rule.‖  The new graphic 

images were found likely to be unconstitutional compelled 

speech because they appear to cross the line from purely 

factual and noncontroversial health warnings (which would 

be permissible under the First Amendment provided that they 

were not unjustified or unduly burdensome) to a compelled 

display of government advocacy in support of its non-

smoking agenda.  As compelled advocacy, the graphic 

images are subject to strict scrutiny, under which plaintiffs 

are highly likely to succeed. 

 The Court was not persuaded by the Government‘s 

reference to similar graphic tobacco warnings in countries 

that lack the robust protections of the First Amendment, and 

it paid particular attention to the precedent that the new 

warnings regime would create for non-tobacco products:  

―One can only wonder what the Congress and the FDA might 

(Continued on page 20) 

D.C. Preliminarily Enjoins New Graphic  

Tobacco “Warnings,” Applies Strict Scrutiny  

to Compelled Display of Government Advocacy 

The new graphic images were found likely to be unconstitutional compelled speech because they 

appear to cross the line from purely factual and noncontroversial health warnings (which would be 

permissible under the First Amendment provided that they were not unjustified or unduly 

burdensome) to a compelled display of government advocacy in support of its non-smoking agenda. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

https://ecf.dcd.uscourts.gov/cgi-bin/show_public_doc?2011cv1482-38


MLRC MediaLawLetter Page 20 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

conjure for fast food packages and alcohol containers if, like 

the Canadian government, they were not compelled to 

comply with the intricacies of our First Amendment 

jurisprudence.‖  Opinion at 20n26. 

 

Congress’ and FDA’s New Graphic Tobacco “Warnings” 

 

 The new graphic tobacco warnings stem from the Family 

Smoking Prevention and Tobacco Control Act (the ―Act‖), 

passed by Congress and signed into law by President Obama 

in 2009.  Among other things, the Act requires nine new 

specified textual warnings accompanied by graphic images of 

FDA‘s choosing, to occupy the top 50% of the front and back 

panels of all cigarette packages.  Congress gave FDA ―24 

months after the date of enactment‖ of the Act to issue 

regulations implementing the new warnings.  The new textual 

warnings and graphic-image labels were scheduled to take 

effect 15 months after issuance of the Rule.  See Opinion at 5. 

 On November 12, 2010, FDA submitted for public 

comment a Proposed Rule unveiling 36 graphic color images 

that could be displayed with the 9 new textual warnings 

created by Congress.  Id. at 5.  Following public comment 

and its own impact study, FDA implemented its Final Rule on 

June 22, 2011, adopting nine of the 36 proposed images. 

 The new graphics are posted online at http://

w w w . f d a . g o v / T o b a c c o P r o d u c t s / L a b e l i n g / 

CigaretteWarningLabels/default.htm.  As described by the 

Court, they include: 

 

[C]olor images of a man exhaling 

cigarette smoke through a tracheotomy 

hole in his throat; a plume of cigarette 

smoke enveloping an infant receiving a 

kiss from his or her mother; a pair of 

diseased lungs next to a pair of healthy 

lungs; a diseased mouth afflicted with 

what appears to be cancerous lesions; a 

man breathing into an oxygen mask; a 

bare-chested male cadaver lying on a 

table, and featuring what appears to be 

post-autopsy chest staples down the 

middle of his torso; a woman weeping 

uncontrollably; and a man wearing a t-

shirt that features a ―no smoking‖ 

symbol and the words ―I Quit.‖  An 

additional graphic image appears to be a 

stylized cartoon (as opposed to a staged 

photograph) of a premature baby in an 

incubator. 

 

Opinion at 7.   

 

 Each warning also brandishes the ―1-800-QUIT-NOW‖ 

smoking-cessation hotline.  Id. at 8.  The Court noted that 

―FDA does not dispute that ‗some of the photographs were 

technologically modified to depict the negative health 

consequences of smoking,‘ although it insists that ‗the effects 

shown in the photographs are, in fact, accurate depictions of 

the effects of sickness and disease caused by smoking.‘‖  Id. 

at 7n12.  The Court‘s view of the ―warnings‖ was made clear 

in the first footnote on page one: 

 

The FDA conveniently refers to these 

graphic images as ―graphic warnings.‖ 

While characterizing the mandatory 

textual statements as ―warnings‖ seems 

to be a fair and accurate description, 

characterizing these graphic images as 

―warnings‖ strikes me as inaccurate and 

unfair.  At first blush, they appear to be 

more about shocking and repelling than 

warning.  Accordingly, I will refer to 

them simply as graphic images, and set 

this self-serving ―warning‖ label aside 

for closer analysis on another day. 

 

Related Litigation 

 

 Before FDA issued its Final Rule, some of the same 

plaintiffs challenged the Act itself on First Amendment 

grounds, including the Act‘s requirement that FDA 

promulgate graphic warnings.  The Western District of 

Kentucky granted summary judgment against the tobacco 

companies with respect to the Act‘s graphic warning 

requirements (and for them on other aspects of the Act), and 

that case remains pending on cross-appeals in the Sixth Circuit. 

(Continued from page 19) 

(Continued on page 21) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.fda.gov/TobaccoProducts/Labeling/CigaretteWarningLabels/default.htm
http://www.fda.gov/TobaccoProducts/Labeling/CigaretteWarningLabels/default.htm
http://www.fda.gov/TobaccoProducts/Labeling/CigaretteWarningLabels/default.htm


MLRC MediaLawLetter Page 21 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 As a preliminary issue here, the Government construed 

the case against FDA as an attempt to re-litigate the earlier 

case and asserted that the Court should defer to the Western 

District of Kentucky‘s grant of summary judgment against 

some of the same tobacco companies with respect to graphic 

warnings.  The Court decisively rejected the notion that it was 

bound by the decision out of the Western District of 

Kentucky.  ―I would remind the Government that even 

decisions from other district courts in our Circuit have no 

binding effect on this Court. This case is, indeed, one of first 

impression in our Circuit – and one wholly separate, both 

factually and legally, from the Commonwealth Brands case.‖  

Id. at 12.  Among other things, the Court noted that the 

challenge to the Act was ―a facial challenge to the 

constitutionality of graphic warnings in general‖ as opposed 

to this challenge to the nine particular 

graphic images selected by FDA.  Id. at 

12n17.  (These specific graphics had 

not been selected at the time of the 

Commonwealth Brands decision.)  With 

that, the Court turned its attention to the 

FDA Rule. 

 

First Amendment Protection  

Against Compelled Speech 

 

 The Court began its analysis of the 

merits by briefly summarizing the core 

First Amendmen t protection against 

compelled speech.  See Opinion at 13: 

 

A fundamental tenant of constitutional 

jurisprudence is that the First Amendment 

protects ―both the right to speak freely and 

the right to refrain from speaking at all.‖ 

Wooley [v. Maynard], 430 U.S.  [705] at 

714 [(1977)].  A speaker typically ―has the 

autonomy to choose the content of his 

own message.‖  Hurley [v. Irish American 

Gay, Lesbian, and Bisexual Group of 

Boston],  515 U.S. [557] at 573 [(1995)].  

And, in fact, ―[for corporations as for 

individuals, the choice to speak includes 

within it the choice of what not to say.‖  

Pac. Gas & Elec. Co. v. Pub. Uti/so 

Comm 'n of Cal., 475 U.S. 1, 16 (1986) 

(plurality opinion).  Thus, where a statute 

―‗mandates speech that a speaker would 

not otherwise make,‘ that statute 

‗necessarily alters the content of the 

speech.‘‖  Entertainment Software Ass 'n 

v. Blagojevich, 469 F.3d 641, 651 (7th 

Cir. 2006) (quoting Riley v. Nat'l Fed'n of 

the Blind of N.C., Inc., 487 U.S. 781, 795 

(1988)).  As the Supreme Court itself has 

noted, this type of compelled speech is 

―presumptively unconstitutional.‖  

Rosenberger v. Rector & Visitors of Univ. 

o/Va., 515 U.S. 819, 830 (1995). 

 

 There is, however, a limited exception 

to the compelled speech doctrine, which 

allows the Government to require 

disclosure of ―purely factual and 

uncontroversial information‖ in order to 

prevent ―confusion or deception,‖ as long 

as the required disclosures are not 

―unjustified and unduly burdensome.‖  

Zauderer v. Office of Disciplinary 

Counsel, 471 U.S. 626, 651 (1985).  

Perhaps the quintessential example of such 

disclosures is the long-standing Surgeon 

General‘s warnings on tobacco products. 

 Plaintiffs acknowledged that their 

products had been accompanied by 

warnings for more than 45 years and noted that they had 

―never brought a legal challenge to any of them.‖  Opinion at 

3n4.  Nor did Plaintiffs challenge the text of the new 

warnings required by Congress.  However, the graphic 

images and the size and placement requirements, confiscating 

the top 50% of the front and back of cigarette packs, rendered 

the new warnings unduly burdensome and no longer ―purely 

factual and uncontroversial.‖ 

 The Court agreed, at least preliminarily, and its analysis 

of whether the images were purely factual is particularly 

instructive.  First, the Court looked to the creation of the 

(Continued from page 20) 

(Continued on page 22) 

The opinion is noteworthy 

for its refusal to accept the 

Government’s asserted 

compelling interest at face 

value.  It is not enough for 

the Government to claim 

that it is seeking to inform 

consumers.  Nor is it 

enough that the 

Government’s actions are 

broadly intended to further 

public health. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 22 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

images, noting that ―the fact alone that some of the graphic 

images here appear to be cartoons, and others appear to be 

digitally enhanced or manipulated, would seem to contravene 

the very definition of ‗purely factual.‘‖  Opinion at 13 

(emphasis in original).  Second, the Court looked to the 

criteria by which FDA selected the graphics – which were 

chosen by means of a study that measured ―salience,‖ defined 

as the ability to elicit emotional reactions such as shock and 

disgust – which further indicated that the images were not 

intended to be purely factual and noncontroversial.  See id.  

Finally, the Court employed a know-it-when-you-see-it approach: 

 

Moreover, it is abundantly clear from 

viewing these images that the emotional 

response they were crafted to induce is 

calculated to provoke the viewer to quit, or 

never to start, smoking: an objective 

wholly apart from disseminating purely 

factual and uncontroversial information.  

Thus, while the line between the 

constitutionally permissible dissemination 

of factual information and the 

impermissible expropriation of a 

company‘s advertising space for 

Government advocacy can be frustratingly 

blurry, here  – where these emotion-

provoking images are coupled with text 

extolling consumers to call the phone 

number ―1-800-QUIT‖ – the line seems 

quite clear.  Id. 

 

 Because the graphic ―warnings‖ did not fit within the 

Zauderer exception, ―neatly or otherwise,‖ they were subject 

to strict scrutiny.  Id. at 16. 

 To withstand strict scrutiny, FDA bore the burden of 

demonstrating that the Rule is narrowly tailored to achieve a 

compelling government interest.  Here, FDA ―neither carried 

its burden of demonstrating a compelling interest, nor 

demonstrated how the Rule is narrowly tailored to achieve a 

constitutionally permissible form of compelled commercial 

speech.‖  Id. at 21. 

 One might expect the compelling interest to be self-

evident in the context of tobacco warnings.  However, the 

Court conducted a more thorough analysis of the interest at 

stake and noted that while this step may ordinarily be 

perfunctory, here it was ―seriously clouded by the 

Government‘s own explanation of its goals, which are, to say 

the least, unclear. . .  [because] the Government‘s stated 

purpose does not seem to comport with the thrust of its 

arguments, or with the evidence it offers to support the Rule.‖  

Id. at 17. 

 The Court did not accept at face value FDA‘s assertion of 

an interest to inform tobacco consumers (or potential 

consumers) of health risks.  Rather, the Court again looked to 

the means by which FDA had evaluated the warnings, 

pointing out that ―the study [FDA conducted to evaluate the 

proposed images] was not designed to assess whether the 

proposed graphic images would have a statistically significant 

impact on consumer awareness of smoking risks.‖  Id. at 18.  

Accordingly, the Court found FDA‘s asserted purpose to be 

an argument of convenience in light of the permissible 

disclosure standard set forth in Zauderer.  ―As best as I can 

discern, however, the Government‘s primary purpose is not, 

as it claims, merely to inform.‖  Id. at 17. 

 The Court also found the warnings not narrowly tailored 

to achieve ―the Government‘s purpose (whatever it might 

be).‖  Rather, the Court looked at the dimensions of the 

warnings as an indication that the true purpose was, as the 

Secretary of Health and Human Services had stated, to 

―‗rebrand[] our cigarette packs,‘ treating (as the FDA 

Commissioner announced last year) ‗every single pack of 

cigarettes in our country‘ as a ‗mini-billboard.‘‖  Id. at 20. 

 The final straw was the ―QUIT NOW‖ message included 

with each graphic warning.  ―That each warning brandishes 

the ‗1-800-QUIT-NOW‘ smoking-cessation hotline only 

enhances plaintiffs‘ argument that the FDA has ‗conscript[ed] 

[tobacco manufacturers] into an anti-smoking brigade.‘‖  Id. 

at 21n28. 

 Last, the Court held that the tobacco companies faced 

irreparable harm for two reasons.  First, the monetary loss 

suffered by plaintiffs in preparing to comply with the new 

graphic warnings pending a determination from the Court 

would constitute irreparable harm, even though it was purely 

economic, because plaintiffs would be precluded from 

seeking money damages from FDA, thus rendering any 

financial loss irreparable.  Id. at 23-24. Second, the Court 

noted that courts have found the loss of First Amendment 

rights to be irreparable harm per se.  Id. at 24 (citing Elrod v. 

(Continued from page 21) 

(Continued on page 23) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 23 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Burns, 427 U.S. 347, 373 (1976) (plurality opinion) (―The 

loss of First Amendment freedoms, for even minimal periods 

of time, unquestionably constitutes irreparable injury.‖) 

 

Significance of the Decision 

 

 Judge Leon‘s decision is a strong defense of First 

Amendment rights and a rebuke of the Government‘s efforts 

to use regulatory power to push a particular agenda.  

Preventing such over-reaching in the context of tobacco – 

where the Government‘s ambitions may be at their most 

sympathetic – is crucial to avoid an erosion of First 

Amendment freedoms.  As the Court recognized, ―when one 

considers the logical extension of the Government‘s defense 

of its compelled graphic images to possible graphic labels 

that the Congress and the FDA might wish to someday 

impose on various food packages (i.e., fast food and snack 

food items) and alcoholic beverage containers (from beer 

cans to champagne bottles), it becomes clearer still that the 

public‘s interest in preserving its constitutional protections‖ 

favors injunctive relief.  Id. at 28. 

 The Court‘s opinion is directly in keeping with recent 

Supreme Court precedent, which has similarly rejected 

Government efforts to use speech regulation to advance its 

agenda.  See Sorrell v. IMS Health, Inc., 131 S. Ct.  2653, 

2671 (June 23, 2011) (―[t]he State can express [its] view 

through its own speech.  But a State‘s failure to persuade 

does not allow it to hamstring the opposition.  The State may 

not burden the speech of others in order to tilt public debate 

in a preferred direction.‖) 

 The opinion is also noteworthy for its refusal to accept the 

Government‘s asserted compelling interest at face value.  It is 

not enough for the Government to claim that it is seeking to 

inform consumers.  Nor is it enough that the Government‘s 

actions are broadly intended to further public health.  Rather, 

the Court looked to the record to determine the more direct 

purpose of the particular FDA Rule before it.  Here that more 

immediate purpose – to advance an anti-smoking agenda by 

compelling tobacco manufacturers to carry the Government‘s 

advocacy – is precisely what the First Amendment assures 

that the Government may not do. 

 Joel Kurtzberg and Kayvan Sadeghi are a Partner and 

Associate at Cahill Gordon & Reindel LLP, counsel for 

Lorillard Tobacco Company in this case. 

(Continued from page 22) 

MediaLawLetter Committee 
 

Thomas M. Clyde (Chair) 

Jon Epstein (Chair) 

Dave Heller (Editor) 

Robert D. Balin 

Michael Berry 

Katherine M. Bolger 

Robert J. Dreps 

Jon Epstein 

Rachel E. Fugate 

Michael A. Giudicessi 

Charles J. Glasser 

Karlene Goller 

Shelley M. Hall 

Russell T. Hickey 

David Hooper 

Leslie Machado 

John Paterson 

Deborah H. Patterson 

Bruce S. Rosen 

Indira Satyendra 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 24 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 The Seventh Circuit affirmed a $37.6 million contempt fine imposed on infomercialist 

Kevin Trudeau, as well as a $2 million bond to deter further misleading and deceptive 

infomercials. Federal Trade Commission v. Kevin Trudeau, No. 10-2418 (7th Cir. Nov. 29, 

2011) (Ripple, Manion, Tinder, JJ.).  

 The fine and bond, which had been imposed on Trudeau by the district court for 

violations of a settlement order not to misrepresent his book The Weight Loss Cure, were 

found to be both within the court‘s discretion and not in violation of the First Amendment.  

 

Background 

 

  In 2007, the district court found that Trudeau had misrepresented his book The Weight 

Loss Cure in infomercials by claiming both that it was ―easy‖ to follow, and that upon 

program completion, a participant could eat ―anything they want.‖  See FTC v. Trudeau, 

567 F. Supp. 2d 1016 (N.D. Ill. 2007).  In light of the program‘s inclusion of colonics, 

human growth hormone injections, and cleanses, among other laborious recommendations 

and requirements, Trudeau‘s pitching it as ―easy‖ was found to be a misrepresentation. 

Moreover, the program‘s required lifelong dietary restrictions led the court to conclude that 

Trudeau‘s infomercial pitch that after completion participants could eat ―anything they 

want‖ was a misrepresentation. 

  The district court ordered Trudeau to pay $37.6 million and imposed a three year ban on 

making infomercials. The Seventh Circuit vacated the fine and ban and remanded to the district court to make a more detailed 

finding on damages.  See FTC v. Trudeau, 579 F.3d 754 (7th Cir.  009) (―Trudeau I‖).  On remand, the district court again imposed a 

$37.6 million fine, but converted the blanket ban on performing infomercials to a ―performance bond‖ requirement to deter against 

future misleading advertising.   

 

Seventh Circuit Decision 

 

 In its November decision, the appeals court affirmed the $37.6 million contempt fine, which was imposed under section 13(b) of 

the FTC Act. The appeals court explained that the district court had provided the necessary explanation for how it had arrived at this 

number. The award, which was based on the total losses to consumers, in the form of costs plus shipping of books ordered under the 

infomercials toll-free number, was found to be within the district court‘s discretion, and a correct method of awarding damages. In 

fact, the appeals court emphasized that the fine was quite conservative, insofar as it had excluded books purchased in stores which 

bore an ―As Seen on TV‖ sticker. 

 Moreover, the appeals court rejected an argument of Trudeau‘s against using consumer loss as the measure of damages, namely 

that the holding in another case, FTC v. Verity Int‟l, Ltd., 443 F.3d 48 (2d Cir. 2006) should control. In Verity, the Second Circuit 

excluded middlemen profits in calculating damages in an FTC action against a phone-sex scheme. The Seventh Circuit ruled that the 

Verity exception did not apply to Trudeau.  Among other things, Trudeau had assigned rights to payment for his books to another 

company, ITV Global, in exchange for monthly million dollar payments.  The appeals court held that no middleman exception 

applied here when calculating 13(b) damages.   

(Continued on page 25) 

Seventh Circuit Affirms $37.6 Million Fine 

Against Infomercialist Kevin Trudeau  

For misrepresenting his book, 

Trudeau has been sanctioned 

w i t h  $ 37 . 6  m i l l i o n  i n 

compensatory damages and a 

“performance bond.” 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

https://ecf.ca7.uscourts.gov/cmecf/servlet/TransportRoom?servlet=ShowDoc&dls_id=00701654992&caseId=10839&dktType=dktPublic


MLRC MediaLawLetter Page 25 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 Finally, the court found that the requirement that Trudeau post a $2 million dollar performance bond before airing any other  

infomercials, regardless of their content, was constitutional.  This ―performance bond‖ did not violate the First Amendment because 

it offered Trudeau an opportunity to ―purge.‖ That is, Trudeau can still perform non-deceptive infomercials if he chooses.  As the 

court explained:  

 

[A] bond is required only if Trudeau decides to resume making infomercials. It does not limit Trudeau as an author; 

it does not curtail Trudeau‘s attempt to pitch products in any print medium; it does not even apply if Trudeau makes 

a TV or radio ad under two minutes. Its application targets only the commercial conduct that has caused such 

tremendous consumer harm in the past —infomercials.  

 

 The bond requirement passed the intermediate scrutiny test because protecting consumers is a substantial interest and the 

performance bond advanced that interest and was narrowly drawn.  The $2 million bond was also proportional to the harm Trudeau 

had caused, and even somewhat low in light of the 32,000 times that Trudeau aired his deceptive infomercial after he had 

been order not to.   

 Kevin Trudeau was represented by Kimball Anderson, Winston & Strawn, Chicago, IL.    

(Continued from page 24) 

MLRC UPCOMING EVENTS 
 

MLRC/Southwestern Media  
and Entertainment Law Conference 

January 19, 2012 | Hollywood, California 
 

MLRC/Stanford Digital Media Conference 
May 21-22, 2012 | Stanford, California 

 

MLRC/NAA/NAB 2012 Media Law Conference 
Sept. 12-14, 2012 | Reston, Virginia 

 

MLRC Annual Dinner 
November 14, 2012 | New York, NY  

 

Defense Counsel Section Annual Meeting and Lunch 
November 15, 2012 | New York, NY 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=9926
http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=9926


MLRC MediaLawLetter Page 26 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Robert Corn-Revere and Ronald G. London   

 On Nov. 2, 2011, the United States Court of Appeals for 

the 3rd Circuit reaffirmed and largely readopted its 2008 

decision rejecting the $550,000 forfeiture and finding of 

indecency violation levied against CBS for the 2004 Super 

Bowl halftime show featuring Janet Jackson and Justin 

Timberlake.   CBS Corporation et al. v. FCC, No. 06-3575.  

 The appeal involved the live broadcast of the show, which 

culminated in an unscripted nine-sixteenth-second exposure 

of Janet Jackson‘s breast. 

 The 3rd Circuit previously had held the FCC arbitrarily 

and capriciously departed from a prior policy of excepting 

fleeting broadcast material 

from the scope of actionable 

indecency, and that the 

agency could not impose 

strict liability on CBS, or 

hold it liable for conduct of 

Jackson and Timberlake, 

who were independent 

contractors not CBS 

employees. The 3rd Circuit 

reexamined that decision 

after the FCC appealed to 

the Supreme Court, which 

vacated the 3rd Circuit‘s 

original decision and 

ordered it to decide whether 

the Supreme Court‘s 2009 

decision in FCC v. Fox 

Television Stations required it to reconsider its decision. In 

Fox, the Court held the FCC had not acted arbitrarily and 

capriciously in changing its indecency policy to enforce the 

law against broadcasts of ―fleeting expletives.‖ 

 In the remand proceeding, the 3rd Circuit reaffirmed its 

earlier decision to invalidate the fine imposed on CBS. It held 

that, while the FCC had recognized it was changing its policy 

that made fleeting expletives non-actionable, the Commission 

 

 failed in the Super Bowl case to acknowledge the prior 

policy even existed, or to explain its departure from that 

position. The court granted the CBS petition for review in 

full, and vacated the FCC‘s decision. 

 

3rd Circuit’s Original Holding  

 

 In the court‘s original opinion, the 3rd Circuit found that 

at the time of the 2004 Super Bowl halftime show, the FCC‘s 

policy was to exempt fleeting or isolated material—both 

images and words—from the scope of actionable indecency. 

―During a span of three decades,‖ the court observed, ―the 

Commission frequently 

d ec l i ned  to  f i nd 

broadcast programming 

indecent, its restraint 

punctuated by only a few 

o c c a s i o n s  w h e r e 

programming contained 

indecent material so 

pervasive as to amount 

to ‗shock treatment‘ for 

the audience.‖ Contrary 

to the FCC‘s argument 

that it always treated 

f l e e t i n g  i m a g e s 

differently from fleeting 

expletives, the 3rd 

Circuit found that the 

agency‘s indecency 

enforcement history proved otherwise. 

 Moreover, regardless of whether the Super Bowl fine was 

unprecedented because the FCC had previously treated 

fleeting images and fleeting words the same (or never had 

articulated a specific policy on how it would treat fleeting 

images), the court held the FCC‘s inclusion of fleeting  

 

(Continued on page 27) 

Third Circuit Reaffirms Rejection  

of FCC’s “Fleeting Images” Policy  
Reverses Super Bowl Fine 

The appeal involved the live broadcast of an unscripted nine-

sixteenth-second exposure of Janet Jackson’s breast. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.ca3.uscourts.gov/opinarch/063575p2.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 27 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

images within the scope of actionable indecency was an 

unexplained departure from prior policy. 

 

Reaffirmation and Reissuance 

 

 On remand from the Supreme Court, the 3rd Circuit held, 

in an opinion by Judge Rendell, joined by Judge Fuentes, that 

―[w]hile we can understand the Supreme Court‗s desire that 

we re-examine our holdings in light of its opinion in Fox — 

since both involve the FCC‗s policy regarding – fleeting 

material – … if anything, Fox confirms our previous ruling.‖ 

Therefore, the court determined it ―should readopt our earlier 

analysis and holding that the Commission acted arbitrarily in 

this case.‖ In doing so, the majority held, there was no reason 

to depart from the prior ruling‘s extensive examination of 

FCC precedent, which found that it had never treated images 

and words differently in its historically restrained indecency 

enforcement policy under which fleeting 

live material was deemed non-actionable. 

 The court rejected the FCC‘s argument 

that ―one small portion of the background 

section‖ in the Supreme Court‗s Fox 

opinion supported the position that the 

fleeting-material policy never applied to 

images, but always was restricted to 

words. The FCC claimed that the Court‘s 

brief reference confirmed the fleeting expletives policy was 

an exception to the general rule that other types of content – 

words or images – were actionable even if fleeting. But the 

3rd Circuit held it could ―discern no such meaning‖ in 

that language. 

 The 3rd Circuit explained that ―summary recitation of the 

Commission‗s opinions … appears in the Court‗s background 

discussion of the FCC‗s historical approach to indecent 

language, and is neither reasoning nor holding‖ but ―mere 

characterization.‖ In this vein, the court continued, ―Fox says 

nothing at all about images‖ nor did it ―suggest that the 

FCC‗s previous fleeting-material policy applied only to 

‗words,‘ or distinguished between words and images.‖ In 

short ―the Fox Court had no occasion‖ to consider the FCC‗s 

prior fleeting-material policy in the context of images. 

 The 3rd Circuit thus held it was ―unwilling to read the 

Court‗s silence as overruling our conclusion, based on a 

careful review of three decades of FCC precedent‖ in the 

prior CBS decision. ―If we were to read the Supreme Court‗s 

background discussion in Fox as indicating that the history of 

FCC enforcement in the area of fleeting material recognized 

an exception only for non-literal expletives, to the exclusion 

of images,‖ the 3rd Circuit continued, ―we would be accusing 

the Supreme Court of rewriting history.‖ 

 The 3rd Circuit found that the Commission had attempted 

to convert ―a passing reference in Fox„s background section 

into a holding that undermines what the opinion otherwise 

makes clear: an agency may not apply a policy to penalize 

conduct that occurred before the policy was announced.‖ The 

court thus readopted its prior decision, with some alterations 

to address other conclusions reached by the original 

majority opinion. 

 Specifically, the original decision had held that even if the 

departure from precedent did not invalidate the Super Bowl 

forfeiture, the FCC could not impose liability on CBS for the 

actions of Jackson and Timberlake 

because they were independent contractors 

and not CBS employees. It also rejected 

the FCC‘s argument that CBS had a 

―nondelegable duty‖ to comply with the 

indecency policy, because the First 

Amendment bars punishing a speaker for 

the content of expression absent a 

showing of scienter, i.e., knowing or 

reckless violation of indecency law. On all these liability and 

intent issues, the majority decision on remand held the prior 

discussion had been unnecessary, and thus excised that 

portion of the prior opinion from the reissued decision. 

 Judge Scirica, who had authored the 3rd Circuit‘s original 

opinion, dissented from its reaffirmance and readoption. In 

his view, the relevant passage of the Supreme Court‘s Fox 

decision, and the context in which it arose, supported the 

FCC‘s argument. Even so, Judge Scirica would not have 

upheld the FCC‘s fine against CBS. Instead, he opined, the 

FCC applied the wrong statutory provision, and 

misapprehended the level of ―willfulness‖ that would have 

been required, in seeking to punish CBS. In that view, a 

remand to determine whether CBS had acted recklessly in 

airing the Super Bowl halftime broadcast would be required. 

 Bob Corn-Revere and Ronnie London of Davis Wright 

Tremaine represented CBS before the 3rd Circuit and the FCC.   

(Continued from page 26) 

The court determined it 

“should readopt our earlier 

analysis and holding that the 

Commission acted arbitrarily 

in this case.”  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 28 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 On January 10, 2012, the Supreme Court will hear argument in FCC v. Fox Television Stations to consider whether the FCC‘s 

current indecency enforcement regime violates the First Amendment.   

 At the beginning of 2010, the Second Circuit held that the Pacifica indecency rules were no longer tenable in the current media 

landscape.  See 613 F.3d 317 (2d Cir. 2010).  The court noted:  

 

The past thirty years has seen an explosion of media sources, and broadcast television has become only one voice 

in the chorus. Cable television is almost as pervasive as broadcast — almost 87 percent of households subscribe to 

a cable or satellite service — and most viewers can alternate between broadcast and non-broadcast channels with a 

click of their remote control. The internet, too, has become omnipresent, offering access to everything from viral 

videos to feature films and, yes, even broadcast television programs. As the FCC itself acknowledges, ―[c]hildren 

today live in a media environment that is dramatically different from the one in which their parents and 

grandparents grew up decades ago.‖  Id. at 326.  

 

 The FCC petitioned the Supreme Court to review this decision and asked the court to review the following questions.  

 

 1. Whether the court of appeals erred in invalidating a finding by the Federal Communications Commission (FCC) that a 

broadcast including expletives was indecent within the meaning of statutory and regulatory prohibitions on indecent broadcasts, on 

the ground that the FCC's context-based approach to determining indecency is unconstitutionally vague in its entirety. 

 

 2. Whether the court of appeals erred in invalidating a finding by the FCC that a broadcast including nudity was indecent within 

the meaning of statutory and regulatory prohibitions on indecent broadcasts, on the ground that the FCC's context-based approach to 

determining indecency is unconstitutionally vague in its entirety. 

 

 A wide-range of groups have weighed in with amicus briefs on both sides of the issue.  The briefs are available at the links below.  

 

Briefs Filed With the Supreme Court 
 

Brief for the Petitioner Federal Communications Commission, et al. 

Brief for Respondents ABC, Inc., KTRK Television, Inc., and WLS Television 

Brief for Respondents ABC Television Affiliates Association 

Brief for Respondents CBS Television Network Affiliates Association and NBC Television Affiliates 

Brief for Respondents Center for Creative Voices and Future of Music Coalition 

Brief for Respondent's Fox Television Station, Inc., NBCUniversal Media, LLC, CBS Broadcasting, Inc., and FBC Television 

Affiliates Association 

Reply Brief for Petitioner Federal Communications Commission, et al. 

 

Supreme Court Preview:  

FCC v. Fox Television Stations  
Merits and Amicus Briefs 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publishing/previewbriefs/Other_Brief_Updates/10-1293_petitioner_unitedstates.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publications/supreme_court_preview/briefs/10-1293_respondentamcuabc-ktrk-andwls.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publications/supreme_court_preview/briefs/10-1293_respondentabc.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publications/supreme_court_preview/briefs/10-1293_respondentcbs-nbc.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publications/supreme_court_preview/briefs/10-1293_respondentamcuccvandfmc.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publications/supreme_court_preview/briefs/10-1293_respondentamcufox-nbc-cbs-andfbc.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publications/supreme_court_preview/briefs/10-1293_respondentamcufox-nbc-cbs-andfbc.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publications/supreme_court_preview/briefs/10-1293_petitionersreply.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 29 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Amicus Briefs 
 

Brief for the Decency Enforcement Center for Television in Support of Petitioner 

Brief for National Religious Broadcasters in Support of Petitioner 

Brief for Parents Television Council in Support of Petitioners 

Brief for Morality in Media, Inc., in Support of Petitioner 

Brief for Focus on the Family and Family Research Council in Support of Petitioner 

Brief for Former FCC Officials in Support of Respondent 

Brief for the National Association of Broadcasters and Radio-Television Digital News Association in Support of Respondent 

Brief for the Reporter's Committee for Freedom of the Press and the E.W. Scripps Company in Support of Respondent 

Brief for American Academy of Pediatrics, American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, Benton Foundation, Children 

Now, and, United Church of Christ Office of Communication, Inc in Support of Affirmance 

Brief for Yale Law School Information Society Project Scholars, New America Foundation, and Professor Monroe Price in Support 

of Neither Party 

 

Now Available 
from MLRC and Oxford University Press 

MEDIA LIBEL LAW 2011-12 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A comprehensive survey of defamation law,  
with an emphasis on cases and issues arising in a media context. 

 
Paperback $175.00 (with member discount) 

 
www.medialaw.org/ 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publishing/previewbriefs/Other_Brief_Updates/10-1293_petitioneramcudecenttv.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publishing/previewbriefs/Other_Brief_Updates/10-1293_petitioneramcunrb.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publishing/previewbriefs/Other_Brief_Updates/10-1293_petitioner_amcu_parentstelevisioncouncil.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publishing/previewbriefs/Other_Brief_Updates/10-1293_petitioneramcumoralityinmedia.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publishing/previewbriefs/Other_Brief_Updates/10-1293_petitioneramcufocusonthefamilyandfrc.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publications/supreme_court_preview/briefs/10-1293_respondentamcufmrfccofficials.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publications/supreme_court_preview/briefs/10-1293_respondentamcunabandrtdna.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publications/supreme_court_preview/briefs/10-1293_respondentamcureporterscmteandewscripps.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publications/supreme_court_preview/briefs/10-1293_affirmanceamcu5grpsforchildren.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publications/supreme_court_preview/briefs/10-1293_affirmanceamcu5grpsforchildren.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publishing/previewbriefs/Other_Brief_Updates/10-1293_neutralamcuyaleisp-newamericafound-andprofprice.pdf
http://www.americanbar.org/content/dam/aba/publishing/previewbriefs/Other_Brief_Updates/10-1293_neutralamcuyaleisp-newamericafound-andprofprice.pdf
http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_50_State_Surveys/MLRC_50_State_Surveys.htm
http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_50_State_Surveys/MLRC_50_State_Surveys.htm


MLRC MediaLawLetter Page 30 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Niles S. Benn and Terence J. Barna 

 The U.S. Supreme Court recently denied a Petition for 

Writ of Certiorari drawing into question the constitutionality 

of the Newspaper Preservation Act, 15 U.S.C.A. §1801-1804. 

Keisling v. Renn, 425 Fed. Appx. 106, 2011 WL 1632955 (3d 

Cir. May 2, 2011) (per curiam), cert. denied, 132 S. Ct. 383 

(U.S. October 3, 2011), reh‟g denied, 2011 WL 6141426 

(U.S. December 12, 2011). 

 Congress enacted the Newspaper Preservation Act in July 

of 1970 as ―an economic regulation which has the intent of 

promoting and aiding the press.‖ Committee for an 

Independent P-I v. Hearst Corp., 704 F.2d 467, 483 (9th Cir. 

1983), cert. denied, 464 U.S. 892 (1983). The Act grants a 

limited antitrust exemption by permitting competing 

newspapers, at least one of which must be a ―failing 

newspaper,‖ to enter into joint operating arrangements 

(―JOAs‖) so as to preserve separate editorial voices and 

maintain a ―newspaper press editorially and reportorially 

independent and competitive in all parts of the United 

States.‖ 15 U.S.C.A. §1801. 

 The term ―failing newspaper‖ is defined in the Act as a 

―newspaper publication which, regardless of its ownership or 

affiliations, is in probable danger of financial failure.‖ 15 

U.S.C.A. §1802(5). Under the Act, the United States 

Attorney General, prior to granting approval for a joint 

operating agreement, ―shall determine that not more than one 

of the newspaper publications involved in the arrangement is 

a publication other than a failing newspaper . . .‖ 15 

U.S.C.A. §1803(b). 

 Plaintiff argued, inter alia, that members of the media 

―suppressed reports of corruption‖ in order to ―protect [their] 

government-issued‖ JOA and that the Act violated the First 

Amendment‘s ―prohibition against Congressional 

involvement in press activities,‖ thereby creating an unlawful 

competitive advantage to the detriment of smaller publishers.  

At least three courts have rejected constitutional challenges to 

the Act, including First Amendment claims similar to those 

made by the plaintiff. 

 

 

Background 

 

 In late 2009 the plaintiff, William Keisling, filed a §1983 

civil rights action in Pennsylvania federal court against 

MediaNews Group, Inc., one of its newspapers, the York 

Daily Record, reporter Rick Lee (collectively, the ―Media 

Defendants‖), and more than twenty other defendants. 

Plaintiff alleged that all of the named defendants conspired to 

violate his right to 1) petition for a redress of grievances 

under the First Amendment; 2) free and protected speech 

under the First Amendment; 3) substantive due process under 

the Fourteenth Amendment; 4) procedural due process under 

the Fourteenth Amendment‖; and 5) equal protection before 

the courts. 

 More specifically, plaintiff averred that the Media 

Defendants, acting ―as an arm of the government,‖ failed to 

print and ―suppressed‖ information about various individuals, 

including one of the named defendants, and, several years 

later, ―actively conspiring with. . . public officials to gag 

[plaintiff‘s] protected speech,‖ refused to publish plaintiff‘s 

comments about public court proceedings he had been party to. 

 In essence, plaintiff sought to impermissibly control the 

content of a newspaper publication. See, e.g., The Miami 

Herald Publishing Company v. Tornillo, 418 U.S. 241, 258 

(1974) (―The choice of material to go into a newspaper . . . 

and treatment of public issues and public officials – whether 

fair or unfair – constitute the exercise of editorial control 

and judgment‖). 

 The Media Defendants filed a 12(b)(6) Motion to 

Dismiss, arguing, inter alia, that plaintiff failed to state a 

cause of action under §1983 because newspaper entities and 

employees are not state actors as a matter of law and because 

plaintiff failed to allege the deprivation, by Media 

Defendants, of any federally protected right giving rise to a 

valid §1983 claim. Media Defendants cited various 

Pennsylvania District Court decisions holding that 

newspapers were not state actors. See Wright v. York Daily 

Record, Lee, et al., No. 1:09-CV-0022 (M.D. Pa. August 27, 

2009, C.J. Kane); Banks v. Pittsburgh Tribune Review, 2007 

(Continued on page 31) 

United States Supreme Court Denies Petition  

for Writ of Certiorari Challenging  

Newspaper Preservation Act 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://uscode.house.gov/download/pls/15C43.txt
http://scholar.google.com/scholar_case?case=16315521262259323795&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr


MLRC MediaLawLetter Page 31 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

WL 1314617 (W.D. Pa 2007) (―The private newspaper….., 

its publisher and its editor-in-chief do not, as a matter of law, 

act under color of state law so as to be liable under Section 

1983‖); Mimms v. Philadelphia Newspapers, Inc., 352 F. 

Supp. 862 (E.D. Pa. 1972) (newspaper people operate ―far 

from the governmental sphere and, by virtue of the first 

amendment, essentially insulated from it‖); Keen v. 

Philadelphia Daily News, 325 F. Supp. 929 (E.D. Pa. 1971). 

 In response, plaintiff argued that the Media Defendants 

acted under color of state law because the York Daily Record 

and another York newspaper, The York Dispatch, are 

published ―under a ‗Joint Operating Agreement‘ with the 

U.S. Justice Department, as a waiver from the Clayton and 

Sherman Antitrust Acts. As such, these newspapers no longer 

publish independently of the government and its political 

subdivisions in York County, PA.‖ 

 The Court, per District Judge John E. Jones, III, 

concluded that the individual reporter acted as a private 

person for purposes of §1983 and held that the Newspaper 

Preservation Act did not transform the newspaper and its 

owner into state actors. 

 

The purpose of this act is to ‗preserve editorial 

voices in a given market and assist financially 

distressed newspapers,‘ thus, ‗Congress 

encouraged the formation of [joint operating 

agreements] by giving them a limited exception to 

the antitrust laws.‘ Salt Lake Tribune Pub. Co., 

LLC v. AT&T Corp., 320 F.3d 1081, 1086 n. 3 (10th 

Cir. 2003). 

 

Despite Plaintiff‘s argument to the contrary, there 

is absolutely no authority for the position that the 

joint operating agreement under which the Media 

Defendants operate makes them state actors. In 

fact, there is authority to the contrary. See 

America‟s Best Cinema Corp. v. Fort Wayne 

Newspapers, Inc., 347 F. Supp. 328, 335 (N.D. In. 

1972) (concluding the actions of newspapers did 

not constitute state action within the meaning of 42 

U.S.C. §1983 even though newspapers were 

operating under a joint operating agreement under 

the Newspaper Preservation Act). 

 

In sum, Plaintiff cannot state a section 1983 claim 

because the Media Defendants are not state actors. 

 

Keisling v. Renn, 2010 WL 3984813, p. 4 (M.D. Pa. October 

12, 2010). 

 

 The District Court, therefore, dismissed each of the Media 

Defendants from the case. 

 

Third Circuit Opinion 

 

 On Appeal to the Third Circuit Court of Appeals, Media 

Defendants filed a Motion for Summary Action pursuant to 

Third Circuit L.A.R 27.4 and I.O.P. 10.6. The Third Circuit‘s 

Opinion cited favorably the Newspaper Preservation Act‘s 

pronouncement that ―it is ‗[i]n the public interest of 

maintaining a newspaper press editorially and reportorially 

independent.‘‖ Keisling v. Renn, 425 Fed. Appx. 106 at p. 2, 

quoting 15 U.S.C.A. §1801.  

 Moreover, the court held that ―the Act merely waives the 

antitrust laws as to participating newspapers; it does not 

render the newspapers an arm of the federal government.‖ Id. 

Because the Media Defendants were determined not to be 

governmental actors, the Third Circuit concluded that there 

was no substantial question presented by the appeal and 

affirmed the District Court decision. 

 

United States Supreme Court 

 

 In his Petition for Writ of Certiorari filed with the 

Supreme Court, plaintiff raised the issue of the 

constitutionality of the Newspaper Preservation Act.  

However, because the constitutional challenge was not set 

forth in plaintiff‘s complaint, as amended, neither the District 

Court nor the Third Circuit Court of Appeals addressed the 

question.  (Plaintiff first raised the constitutionality of the Act 

in his Brief in Opposition to the Media Defendants‘ 12(b)(6) 

Motion to Dismiss.) 

 Media Defendants argued that where an issue is not 

pleaded in the complaint and, hence, not considered by the 

District Court or Court of Appeals, the issue is waived before 

the Supreme Court. See Tennessee v. Dunlap, 426 U.S. 312, 

316 n. 3 (1976). The United States Supreme Court denied the 

plaintiff‘s Petition, without opinion, on October 3, 2011 and 

denied rehearing on December 12, 2011. 

 Niles S. Benn and Terence J. Barna, Benn Law Firm, 

York, Pennsylvania, represented MediaNews Group, Inc., the 

York Daily Record and Rick Lee in this case. Plaintiff 

represented himself pro se.   

(Continued from page 30) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 32 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Eve Burton and Eva Saketkoo 

 Petitioners The Hearst Corporation (publisher of the 

Albany Times Union) and Times Union reporter Brendan 

Lyons (collectively, the ―Times Union‖) filed this access 

litigation under New York‘s Freedom of Information Law 

(―FOIL‖) seeking to compel the City of Albany (―City‖) to 

produce copies of parking tickets that were administratively 

dismissed or voided without any court action.  Hearst Corp. 

and Brendan Lyons v. City of Albany, 88 A.D.3d 1130 (3d 

Dep‘t 2011). 

 

Background 

 

 The FOIL request was part of the 

Times Union‘s continuing investigation 

and coverage of the City‘s selective 

enforcement of its parking laws to favor 

the friends and family of certain City 

employees and political insiders (a story 

that Lyons broke in 2008). 

 The City denied the Times Union‘s 

request claiming that (1) the 

administratively voided tickets were 

sealed under New York‘s criminal sealing 

statute (Criminal Procedure Law 

§ 160.50, entitled ―Order Upon Termination of Criminal 

Action in Favor of the Accused‖) and (2) also not subject to 

disclosure under the ―personal privacy‖ FOIL exemption, 

arguing that ―a person having a favorable termination [of 

dismissal of his/her parking ticket] would be offended that 

such personal information would be released.‖  (The City 

claimed the documents were ―sealed‖ even though it had 

produced the same documents to the State Comptroller‘s 

Office without obtaining any unsealing order from a court.  

Based on a review of the boxes of voided tickets produced by 

the City, the Comptroller concluded that 30,857 parking 

tickets were administratively ―cancelled‖ over a several year 

period, most without any written explanation for the 

cancellation.) 

 At the hearing on the Petition, after eight months of 

litigation and full briefing of the matter, the City stated that 

even though its claimed exemptions were meritorious, it 

would produce all responsive documents to the FOIL request 

to the Times Union.  The City argued that the Petition was 

therefore moot and that the Times Union should not be 

awarded any fees under FOIL since the City had a reasonable 

basis for asserting the claimed sealing and 

privacy exemptions. 

 

Trial Court Ruling 

 

 The trial court (Albany County 

Supreme Court) agreed with the City 

and held that, in light of the City‘s 

production, the Petition was moot and 

the issues presented in the litigation did 

not fall within the exception to the 

mootness doctrine.  Further the court 

found that although the Times Union 

substantially prevailed in the action, an 

award of fees under FOIL was not warranted because the City 

had a reasonable basis for claiming the voided parking tickets 

were exempt from disclosure under the criminal sealing 

statute.  Lastly, the court sua sponte raised the issue and held 

that even if dismissal of the Petition was not warranted on 

mootness grounds, dismissal without prejudice was required 

under CPLR § 1003 for failure to join the 30,857 recipients of 

the nullified tickets as necessary parties to the FOIL action. 

 

(Continued on page 33) 

Criminal Sealing Statute and “Personal Privacy” 

FOIL Exemption Do Not Apply to 

Administratively Dismissed Parking Tickets 
Newspaper Awarded Fees on Appeal 

The Court noted that the 

City’s “strategy in releasing 

the documents – despite the 

fact that release would be 

illegal if its position that the 

records sought are sealed 

were correct – amply 

justifies the inference that 

respondent will strive to 

ensure that those issues 

evade review in the future.”   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://decisions.courts.state.ny.us/ad3/Decisions/2011/511942.pdf
http://decisions.courts.state.ny.us/ad3/Decisions/2011/511942.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 33 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Appellate Court Ruling 

 

 The Times Union appealed, and in a unanimous decision 

critical of the City‘s actions the Third Department Appellate 

Division reversed the lower court‘s decision in all respects.  

Hearst Corp., 88 A.D.3d at 1133.  Although the City had 

produced all the requested records, the Court held that the 

legitimacy of the City‘s claimed exemptions – which the City 

continued to argue had merit, both at the trial court and on 

appeal – was an issue that fell within the exception to the 

mootness doctrine; it presented a ―substantial or novel issue, 

likely to recur and capable of evading review.‖  Id. at 1131.  

Specifically, the Court noted that the City‘s ―strategy in 

releasing the documents – despite the fact that release would 

be illegal if its position that the records sought are sealed 

were correct – amply justifies the inference that respondent 

will strive to ensure that those issues evade review in the 

future.‖  Id. 

 The Court also rejected the City‘s claim that New York‘s 

criminal sealing statute applied to administratively dismissed 

parking tickets: 

 

The fatal flaw in respondent‘s contention [] 

is that CPL 160.50 applies only to records 

arising from a ―criminal action or 

proceeding,‖ both of which occur in 

criminal courts.  The FOIL requests here, by 

contrast, sought documents related to tickets 

that respondent had administratively 

dismissed, and disclaimed any interest in 

those that had been dismissed ―by a judge, 

in City or Traffic Court.‖ 

 

Id. at 1132 (emphasis in original; citations omitted). 

 

 With regard to the City‘s claimed privacy exemption, the 

Court was equally dismissive and held that ―[f]ar 

outweighing the personal umbrage [that may be caused by 

disclosure of recipients of the dismissed tickets], however, is 

the public‘s interest in the circumstances surrounding [the 

City‘s] administrative dismissal of tens of thousands of 

parking tickets.‖  Id.  The Court further held that the trial 

court erred in dismissing the Petition on the alternative 

ground that the 30,857 recipients of the dismissed tickets 

were necessary parties to the action:  ―Ticket recipients may 

well be embarrassed if their identities are publicized, but that 

embarrassment, without more, does not render them 

necessary parties.‖  Id. 

 Lastly, the Court held that the Times Union was entitled 

to an award of attorneys‘ fees and costs under FOIL since it 

substantially prevailed in the action and the City lacked a 

reasonable basis for denying access to the public documents:  

―Indeed, [the City‘s] prolonged delay in releasing the 

documents and – in ultimately doing so – transparent attempt 

to avoid judicial review of its unsupported assertion that the 

documents were exempt from disclosure, ‗evinced a clear 

disregard of the public‘s right to open government.‘‖  Id. at 

1133.  The Court remanded the action to the trial court solely 

for the determination of the amount of fees and costs to be 

awarded to the Times Union.  Id. 

 Petitioners are represented by Hearst in-house counsel 

Eve Burton, Jonathan Donnellan, and Eva Saketkoo.  

Respondent the City of Albany is represented by Jeffrey 

Jamison of Albany‟s Corporation Counsel. 

(Continued from page 32) 

Now Available from MLRC & Oxfor d University Press 

MEDIA LIBEL LAW 2011-12 
 
A comprehensive survey of defamation law, with an emphasis on cases and issues 
arising in a media context. 
 
9780199915422|Paperback $225.00/$175.00 (with member discount) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_50_State_Surveys/MLRC_50_State_Surveys.htm
http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_50_State_Surveys/MLRC_50_State_Surveys.htm


MLRC MediaLawLetter Page 34 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 A New York trial court ordered the City Mayor‘s office to 

comply with a FOIL request, seeking e-mails between the 

Mayor‘s office and short-lived, controversial Chancellor of 

New York City public schools, Cathie Black.   In the Matter 

of the Application of Hernandez against Mayor of NY, 2011 

N.Y. Misc. LEXIS 5620 (N.Y. Sup. Nov. 23, 2011). 

 In ordering the City to comply, the court noted the 

investigation of New York City Public Advocate Bill de 

Blasio into why it is said that the City ―fails so miserably to 

release even the most routine data requested under the state‘s 

Freedom of Information law.‖ The Court noted that FOIL law 

was construed under New York law to make all documents 

that did not meet exemption ―presumptively available for 

review,‖ and that the burden was on the City 

to show otherwise.  

 Journalist Sergio Hernandez, then 

writing for the Village Voice, brought an 

Article 78 proceeding to obtain access 

after his request was denied by the 

Mayor‘s office.  The City had rejected 

Hernandez‘s request, claiming two 

exemptions under the relevant New York 

Public Officers Law: 1) that releasing the 

e-mails would be an ‗unwarranted invasion of personal 

privacy‘ and 2) that the e-mails were exempt as ‗inter-agency 

and intra-agency‘ materials.  

 However, the court held that neither of these exemptions 

could warrant the denial of Hernandez‘s FOIL request. In 

addressing the City‘s privacy claim, the court applied two 

principles. First, a privacy claim does not serve as a blanket 

exemption from a FOIL request, but instead only protects 

certain private information, such as employment history. This 

information can be redacted in complying with FOIL 

requests. Secondly, even in the case of private information, 

the right to disclosure depends on balancing the privacy 

interest against the public interest in disclosure. 

 The court held that the City‘s refusal to disclose any 

information did not meet this standard. The City could not 

withhold information on a wholesale basis without showing 

that it was exempted, which the court presumed it was not. 

Secondly, even in the case of ordinarily private information, 

such as Black‘s employment history, the public interest 

would favor disclosure.  

 The court held there was a public interest in knowing this 

information. After all, Black‘s appointment as chancellor of 

New York City Public Schools had been controversial.  Black 

is best known for being the Chairman of the Hearst 

Corporation.  She had no experience in public education prior 

to her appointment and required an exemption to take the 

position.  

 In addition, much of Black‘s 

employment history as chairman of the 

Hearst Corporation was already public 

knowledge. In rejecting the City‘s 

privacy claim, the court did not deny that 

personal information such as cell phone 

numbers and personal e-mail addresses 

could be redacted.  

 Secondly, the court rejected that 

Black‘s e-mails to the mayor‘s office 

could be considered inter-agency or intra-agency 

communication. Black was undisputedly a private citizen at 

the time of the e-mail exchange in question. The court refused 

to extend the definition of this exemption, such as by 

considering a theory that Black could have been an agent of 

the city at the time of the communication.  

 More importantly, the court held that granting such an 

exemption would not serve the policy purpose of allowing 

agency‘s to engage in a deliberative process free of a chilling 

effect. Presumably, no such deliberative process was involved 

in the e-mails. Instead, they would have involved obtaining 

information from Black about her qualifications, necessary to 

obtain a waiver for Black and address community concerns, 

urt‘s view, within the public‘s right to know.  

Press Wins Access to School Chancellor Emails 

Privacy and Inter-Agency Exemptions Rejected 

The Court noted that FOIL 

law was construed under 

New York law to make all 

documents that did not meet 

exemption “presumptively 

available for review,” and 

that the burden was on the 

City to show otherwise.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://statecasefiles.justia.com/documents/new-york/other-courts/2011-ny-slip-op-33073-u.pdf?1322753317
http://statecasefiles.justia.com/documents/new-york/other-courts/2011-ny-slip-op-33073-u.pdf?1322753317



