MEDIA LAW RESOURCE CENTER

ANNUAL DINNER
WEDNESDAY, NOVEMBER 10TH, 2010

HONORING MLRC’S 30TH ANNIVERSARY

Looking Back, Looking Forward:
The Changing Business of News

Jill Abramson
The New York Times

Michael Kinsley

Politico

Jonathan Klein
CNN

Moderated by
Jonathan Alter

Newsweek

Cocktail Reception at 6:00 P.M.
Sponsored by AXIS PRO

Dinner at 7:30 P.M.

Grand Hyatt New York
Empire Ballroom, 109 East 42nd Street at Grand Central Station

RSVP by Monday, October 25, 2010

Business Attire




MEDIA LAW RESOURCE CENTER

ANNUAL DINNER — WEDNESDAY, NOVEMBER 10TH, 2010

RSVP for Dinner by Monday, October 25, 2010

Reservations are not refundable for cancellations received after Friday, November 5, 2010.

Firm/Organization:

Contact Person:

Address:

Phone: Fax:

E-mail;

Please reserve:

___ Single seat(s) at $400 each
___ Table(s) for 10 at $4,000 each *

___ Table(s) for 11 at $4,400 each *

Amount Enclosed for Dinner Reservations:

Please make checks payable to:
Media Law Resource Center, Inc.
520 Eighth Avenue, North Tower —20th Floor
New York, NY 10018

In honor of the Media Law Resource Center’s 30th Anniversary, the 2010 Dinner Program
will include a special section of commemorative ads from members and friends of MLRC.
* Guests at the 2010 Annual Dinner purchasing one or more tables receive complimentary ad space.

Please see next page for Dinner Program ad details.




DINNER PROGRAM JOURNAL

Guests purchasing one or more tables at the 2010 Annual Dinner receive complimentary
ad space commemorating MLRC’s 30th Anniversary as follows:

One Table: Quarter Page
Two Tables: Half Page
Three or More Tables: Full Page

Additional space may be purchased at the following rates:

Please indicate your choice: To increase from Quarter Page to Half Page: $250
To increase from Quarter Page to Full Page: $750

To increase from Half Page to Full Page: $500

Members and Friends of MLRC who do not purchase a whole table, or are unable to
attend the 2010 Dinner, are welcome to purchase ad space commemorating MLRC'’s 30th
Anniversary at the following rates:

Please indicate your choice: Quarter Page: $250
Half Page: $500
Full Page: $1000

Amount Enclosed for Dinner Program Ad:
Sorry, but we will be unable to refund for any cancellation of journal ads.

Please e-mail your ad copy no later than Friday, October 15, 2010
to medialaw@medialaw.org for inclusion in bound program journal.

Ad specifications: Dimensions: Accepted file formats: TIFF, JPEG, EPS
Full page: 7.5” x 9.5” Color: Black and white only
Program ads contact Jake Winsch Half page: 7.5” x 4.5” Background: None Bleeds: None

at jwunsch@medialaw.org Quarter page: 3.5” x 4.5” Borders: None

For technical questions regarding

Total Amount Enclosed for Dinner and Program Ad:

Please make checks payable to: Media Law Resource Center, Inc.
520 Eighth Avenue, North Tower —20th Floor, New York, NY 10018

Media Law Resource Center, Inc.
212-337-0200 fax: 212-337-9893 www.medialaw.org

For questions regarding Dinner reservations or Program Ads contact Debra Danis Seiden at dseiden@medialaw.org.




P ——

MLRC
DEFENSE COUNSEL SECTION

2010 ANNUAL MEETING

Thursday, November 11, 2010

Lunch will be served 12:00 NOON to 2:00 P.M.

Meeting will begin promptly at 12:30 P.Mm.

Proskauer Rose Conference Center
1585 Broadway - 26" Floor

Visitor entrance is on either 47" or 48th Streets, just west of Broadway.

Price per person: $35.00

We are required to submit a list of attendees prior to the event for security purposes
so please send in your reservation as soon as possible!

RSVP by October 29, 2010

Reservations are not refundable for cancellations received after Friday, November 5, 2010.

MEDIA LAW RESOURCE CENTER, INC
520 EIGHTH AVENUE, NORTH TOWER—20TH FLOOR
NEw YORK, NY 10018

TELEPHONE: 212-337-0200 ¢ FAX: 212-337-9893 ¢ WWW.MEDIALAW.ORG

For further information contact Debra Danis Seiden at dseiden@medialaw.org.




MLRC
DEFENSE COUNSEL SECTION

2010 ANNUAL MEETING

Yes, reserve seats at the DCS Annual Lunch Meeting for:
Firm Name:
Address:
Phone: Fax:
Please list names of individuals attending below (print clearly)

Name: E-mail:

Name: E-mail:

Name: E-mail:

Name: E-mail:

Name: E-mail:

Name: E-mail:

Payment enclosed @ $35.00 per person:

Reservations are not refundable for cancellations received after Friday, November 5, 2010.

Send payment to:

Media Law Resource Center, Inc.
520 Eighth Avenue, North Tower—20th Floor
New York, NY 10018

TELEPHONE: 212-337-0200 FAX: 212-337-9893 WWW.MEDIALAW.ORG

For further information contact Debra Danis Seiden at dseiden@medialaw.org.



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

520 Eighth Avenue, North Tower, 20th Floor, New York, New York 10018 (212) 337-0200

MEDIALAWLETTER

Reporting Developments Through September 25, 2010

LIBEL & PRIVACY

W.D. Wash. Court Issues First Order Dismissing Claim Under Anti-SLAPP 1aw............coccoiiiiiiiiiiiiiniiiicceeeeee

Invasion of Privacy and Misappropriation Charges Against Sicko Producers Dismissed
Aronson v. Dog Eat Dog Films, Inc.

N.Y.Sup.  Court Dismisses Doctor’s Libel Suit Against Daily INEWS...........c.ccooeeiiriiiiiiiiniiiiiiieeseesee et

But Declines to Extend Anti-SLAPP Statute to Media Defendants
Rubel v. Daily News, LP

D. Mass. Documentary Filmmakers Prevail in Defamation Suit by Dominican Sugar Executives.................ccccccc.....

Plaintiffs Held to Be Public Figures
Lluberes v. Uncommon Productions, LLC

N.Y.Sup.  Court Dismisses Claims Arising Out of Use of Photo in Comedy Film...............ccccoociiniinniiiniiniininiieees

Court Finds Release Bars Plaintiff’s Right of Publicity and Defamation Claims
Krupnik v. NBC Universal

9™ Cir. Court Dismisses Right of Publicity Claims Over UK Newspaper’s CD Promo............c...cccccooceeviiniiinennnen.

Token Sales Not Enough to Sustain Choice of US Law
Love v. Associated Newspapers, Ltd.

5™ Cir. Court Affirms Dismissal of Clemens’ Libel Suit Against Trainer................ccoccocoiiiiiiniinieee,

Finds a Lack of Minimum Contact with Texas
Clemens v. McNamee

PRIOR RESTRAINT

D.C. Sup.  Judge Issues Prior Restraint Against Legal NeWSPaPer............cccooviiiiiiiiiiiieniienieciiecte ettt seee e

POM Wonderful Seeks — Then Dismisses — Injunction Against Publication of Info from Public Court Files
POM Wonderful v. ALM Media

SUPREME COURT

NFL Sacked by the Sherman ANGIEruSt ACt...........coccooiiiiiiiiiiii ettt

Merchandise Licensing Subject to Antitrust Law
American Needle, Inc. v. National Football League et al.

Court Upholds Statute Prohibiting “Material Support” to Terrorist Organizations....................ccccocveeunnee.

Content Based Prohibition Upheld
Holder, et al. v. Humanitarian Law Project, et al.

INTERNATIONAL

Other Side of the Pond: Developments in UK and European Law.................c.cociiiiiiinn,

Libel Reform, CFA’s, Phone Hacking Scandal, Super Injunctions, ECHR Updates



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

Page 2 September 2010 MLRC MediaLawLetter
ECHR Court Reaffirms Source Protection Materials May Not Be Seized Absent Prior Impartial Review................... 28
Dutch Law Found to Violate Journalists’ Right to Keep Source Identities Private
Sanoma Uitgevers B.V. v. The Netherlands
ECHR Turkey Violated Convention By Failing to Protect Journalist’s Life and Freedom of Expression........................ 30
States Have Positive Obligation to Protect Journalists
Dink v. Turkey
FIRST AMENDMENT
9™ Cir. Court Holds Tattooing Is Protected EXpressive ACtiVItY...........coooiiiiiiiiiiiii e 32

Hermosa Beach Ban on Tattoo Parlors Deemed Unconstitutional

Anderson v. Hermosa Beach

NEWS & UPDATES

Under Pressure Craigslist Removes “Adult Services” Section..............cooccivviiiiiiiiiiiiiiinienee e 33

Acquiesces to Demands of State Attorneys General

2010-11 UPCOMING EVENTS

MLRC Annual Dinner
November 10, 2010

Grand Hyatt

New York, NY

For more, click here

MLRC Forum
November 10, 2010
Grand Hyatt

New York, NY

For more, click here

DCS Annual Meeting
November 11, 2010

Proskauer Rose Conference Center
New York, NY

California Chapter Luncheon Meeting
December 15, 2010

Southwestern Law School

Los Angeles, CA

For more, click here

MLRC/Southwestern Entertainment

Law Conference
January 20, 2011
Los Angeles, CA

MLRC/Stanford Digital Media

Conference
May 19-20, 2011
Palo Alto, CA

London Conference
September 19-20, 2011

(In-house counsel breakfast Sep 21st)
London, England

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=8254
http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=8608
http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=California_Chapter&Template=/MembersOnly.cfm&NavMenuID=529&ContentID=8544&DirectListComboInd=D

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

MLRC MedialLawLetter

September 2010

Page 3

Washington Federal Court Issues
First Order Dismissing Claim Under
Washington’s Newly Enacted Anti-SLAPP law

By Noelle H. Kvasnosky and Bruce E.H. Johnson

In the first decision to apply Washington’s enhanced anti-
SLAPP statute, a federal district court in Washington granted
defendant’s special motion to strike, and dismissed claims of
invasion of privacy and
misappropriation against the
producers of the documentary
film Sicko. Aronson v. Dog Eat

Dog Films, Inc., 2010 U.S. Dist.
LEXIS 91417 (W.D. Wash. Aug.
31, 2010), motion for
reconsideration pending, notice of
appeal filed September 13, 2010.
This decision underscores the
Washington’s legislature intent to
provide important procedural
safeguards for media entities and
others against unwarranted and
meritless suits that stem from the
exercise of defendants’ First

Amendment rights.

Background

Aronson involves claims of
copyright infringement, invasion
of privacy and misappropriation
of likeness arising from the use of
homevideo footage in Sicko in
which plaintiff claims copyright,
and which incidentally includes
plaintiff’s voice and photograph.

Sicko, an Academy Award
nominated documentary film,
examines the contemporary healthcare crisis in America
through short vignettes of individuals’ healthcare
experiences. One of these vignettes shows Eric Turnbow, a
former friend of plaintiff Ken Aronson, injuring his shoulder,
and receiving treatment for the same, while visiting the U.K.

-
THIS MIGHT HURT A LEITTLEE,

MICHAEL MODRE

SICKO

Aronson involves claims of copyright infringement,
invasion of privacy and misappropriation of likeness
arising from the use of homevideo footage in Sicko in
which plaintiff claims copyright, and which incidentally
includes plaintiff’s voice and photograph.

with Aronson. Sicko uses the footage at issue, which was
released by Turnbow to Moore, to contrast the healthcare
systems of the U.S. and UK. Aronson claims Turnbow did
not have authority to license the footage.

Aronson’s voice and likeness
appear in Sicko in a four-second
clip that provides the context for
Turnbow’s visit to the U.K., and
Aronson’s voice is heard in the
background when Turnbow’s is
injured and treated. ~Aronson’s
voice or likeness appear for a total
of 16 seconds out of the 71
seconds of home video footage at
issue in the lawsuit. Dog Eat Dog
Films, Inc. filed a special motion
to strike Aronson’s state law
claims under Washington’s Anti-
SLAPP statute, RCW 4.24.001 et

seq.

Anti-SLAPP Statute

Aronson argued that
Washington’s newly enacted Anti
-SLAPP statute did not apply to
his claims because they were not
based on defendant’s exercise of
free speech, and because
defendant’s claim of protected
free speech activity was merely
incidental to its knowing misuse
of copyrighted material. Aronson
also argued that regardless, the
Anti-SLAPP act should not apply to him because he is not a
public figure and did not inject himself into the public debate
on social medicine. The court disagreed.

(Continued on page 4)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/washington/wawdce/3:2010cv05293/167337/23/0.pdf
http://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/washington/wawdce/3:2010cv05293/167337/23/0.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

Page 4

September 2010

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 3)

First, the court held that plaintiff’s claims arose from
protected activity, as documentaries indisputably involve free
speech. Additionally, it found that the subject matter of
Sicko—the healthcare crisis in America—is an issue of public
concern subject to the protections of the statute. Notably,
whether a plaintiff “injected” himself into a discussion of
public concern did not affect the Anti-SLAPP inquiry, where,
as here, a direct connection exists between plaintiff and a
discussion of a topic of widespread public interest.

This is the same principle from M.G. v. Time Warner,
Inc., 89 Cal.App.4th 623 (2001) (plaintiffs’ claims, which
arose from being pictured in an article about child
molestation in youth sports, were subject to California anti-
SLAPP protections even if plaintiff’s connection to the issue

of child molestation was not of their making,

convincing evidence the probability of prevailing on the
merits of these claims.

Additionally, the court found Aronson’s claims of
misappropriation of likeness and invasion of privacy are
preempted by the Copyright Act. The Ninth Circuit applies a
two-part test to determine whether a state law claim is
preempted by Section 301 of the Copyright Act: first, the
court determines whether the “subject matter” of a state law
claim falls within the subject matter of copyright as described
in Sections 102 and 103 of the Copyright Act. Second, if it
does, the court determines whether the rights asserted under
state law are equivalent to the rights contained in Section 106
of the Copyright Act.

Distinguishing Downing v. Abercrombie & Fitch, 264
F.3d 1994 (9th Cir. 2001), where the defendants had used the

plaintiffs’ images well beyond simply

as the article addressed an issue of public
interest). The court found that Aronson
appears as a part of the discussion of
healthcare because the footage in which
Aronson’s voice and likeness appear
contextualizes the injured Mr. Turnbow’s
presence in London in the larger context of
the healthcare debate.

Because the Anti-SLAPP act was found
to apply, and Dog Eat Dog Films satisfied
the threshold burden of showing Aronson’s
claims arose from protected activity, the Anti
-SLAPP statute shifts the burden to Aronson
to show a likelihood of prevailing on his

likelihood of prevailing

claims by clear and convincing evidence.
The court found Aronson was unable to meet
that burden.

Because the Anti-SLAPP
act was found to apply,
and Dog Eat Dog Films

satisfied the threshold
burden of showing
Aronson’s claims arose
from protected activity, of the
the Anti-SLAPP statute
shifts the burden to
Aronson to show a

on his claims by clear
and convincing evidence.

reproducing a photograph (and where state
law claims were not preempted), the court
found the use of Aronson’s voice and
likeness in Sicko akin to Laws v. Sony Music
Entm’t, Inc., 448 F.3d 1134, 1137-38 (9th
Cir. 2006). In Laws, a misappropriation
claim related to the use of plaintiff’s voice
was properly preempted because the entirety
allegedly misappropriated vocal
performance was contained within a
copyrighted medium. Here, the court found
that Aronson’s state law claims arise solely
from the use of home video depicting
Aronson in which he allegedly owns the
copyright, and thus were properly preempted
by the Copyright Act.

Because plaintiff failed to demonstrate a

The court recognized that under the First
Amendment a cause of action for misappropriation of
another’s name and likeness may not be maintained against
expressive works, and that the use of a plaintiff’s identity is
not actionable where the publication relates to matters of the
public interest. Additionally, under Washington common law
and the statutory right to publicity, the court noted there is no
cause of action for the publication of matters in the public
interest. Because Aronson’s state law claims for
misappropriation are barred by the First Amendment, as well
as being subject to a statutory exemption under Washington’s
right of publicity law, Aronson did not show by clear and

probability of succeeding on the merits of any
of his state law claims, Magistrate Judge Karen Strombom
dismissed the claims of misappropriation of likeness and
invasion of privacy and awarded defendant its fees and costs
in bringing the motion, as well as the statutorily prescribed
amount of $10,000. Aronson has filed both a motion for
reconsideration and a notice of appeal to the Ninth Circuit.
Bruce E.H. Johnson and Noelle H. Kvasnosky of Davis
Wright Tremaine LLP in Seattle, WA represented Dog Eat
Dog Films, Inc. Ken Aronson was represented by Thomas
Vertetis and Bryan Doran of Pfau Cochran Vertetis Kosnoff
of Tacoma, WA.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

MLRC MedialLawLetter

September 2010

Page 5

New York Court Dismisses Doctor’s
Libel Suit Against Daily News

But Declines to Extend Anti-SLAPP Statute to Media Defendants

By Andrew Goldberg

The New York Supreme Court dismissed a defamation
action against the Daily News by a doctor who alleged that an
article in the newspaper falsely identified and wrongly
implicated him in the death of a mentally ill patient in the
psychiatric waiting room area at Kings County Hospital.
Rubel v. Daily News, LP, No. 100023/09 (N.Y. Co. 2010).

In siding with the newspaper, the Court held that the

published statements, which were based on an official report
by the City Department of Investigation (DOI), were
absolutely protected under the state’s fair report privilege.

The Court, however, rejected the Daily

who “created records that were contradicted by video.” He
also claimed that the DOI Report cleared him of any
wrongdoing.

The Court, however, strongly disagreed, finding that
plaintiff’s interpretation of the Report was “wholly
inaccurate,” and that the allegations in plaintiff’s Complaint
were “flatly contradicted by the Report.”

The Fair Report Privilege

The Daily News maintained that it was shielded from

plaintiff’s defamation suit by Civil Rights

News’ additional argument to dismiss the

Law § 74, which provides newspapers with

case under New York’s anti-SLAPP statute,
noting that the statute was not intended to

protect media defendants.

Background

The article at issue in the case discussed
the circumstances surrounding the tragic
(and notorious) death of Esmin Green, a
mentally ill patient who had waited some
24 hours for treatment in the psychiatric
emergency room at Kings County Hospital
before collapsing and ultimately dying on
the waiting room floor, where she lay face-
down for more than an hour before a nurse
approached her. The ensuing investigation
by the DOI found that Dr. Steven Rubel, the
plaintiff, made entries in the patient’s

In siding with the
newspaper, the Court
held that the published
statements were absolutely
protected under the state’s
fair report privilege. The
Court, however, rejected
the Daily News’ additional
argument to dismiss the
case under New York’s
anti-SLAPP statute,
noting that the statute
was not intended to
protect media defendants.

absolute immunity for the publication of
fair, substantially accurate reports of official
proceedings. In agreeing with the
newspaper and applying the fair report
privilege here, the Court emphasized the
broad interpretation the statute has
historically been given.

A comparison of the Daily News article
with the actual contents of the DOI Report
clearly indicated the substantial accuracy of
the article: Plaintiff was one of four doctors
on duty the night of Green’s death and had
created records that were contradicted by
the video. As a result, the Daily News was
entitled to immunity.

The Court was quick to dismiss
plaintiff’s other arguments. Dr. Rubel
contended that the Daily News article

medical record that repeated false statements made by a nurse
that Green’s vital signs had been checked and were found to
be normal during the time when the video surveillance
cameras in the waiting room showed her on the floor, prone
and unattended.

The plaintiff argued that the Daily News falsely identified
him as one of four doctors on duty the night of Green’s death

distorted the Report because it neglected to mention that
investigators conceded that plaintiff could have made the
false entries either “innocently,” by merely echoing false
statements made by a nurse, or intentionally. But the Court
noted that there is no “requirement that reporters depict all

(Continued on page 6)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://decisions.courts.state.ny.us/fcas/fcas_docs/2010SEP/3001000232010001SCIV.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

Page 6

September 2010

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 5)

sides of any one story,” adding that the DOI’s inability to
resolve the issue of plaintiff’s state of mind was compromised
by plaintiff’s taking the Fifth Amendment when DOI sought
to question him.

Finally, the Court rejected the argument that the issue of
whether the privilege applies is a question for the jury.
“Courts routinely grant pre-discovery dismissals on the
ground that the statements are covered by the fair report
privilege as a matter of law,” it said.

New York’s Anti-SLAPP Statute

The Daily News argued that the lawsuit was a transparent
attempt to suppress reporting on an egregious violation of
standards of medical care, and thus amounted to nothing
more than a SLAPP action (a strategic lawsuit against public
participation) by a physician involved in that care. To that
end, the Daily News contended that the suit should be
promptly dismissed under New York’s anti-SLAPP statute
(CRL § 76-a), which entitles defendants to recover their fees,
costs, and other damages.

The Court, however, rejected this argument, reasoning
that New York courts have never held that media defendants
are entitled to the protections of the anti-SLAPP statute.

To date twenty-six states and one territory have passed
anti-SLAPP statutes. While such statutes are generally
designed to prevent plaintiffs from chilling free speech
through the threat of litigation, the procedural protections
they afford defendants vary by state. Some, like California’s,
are highly protective of free speech; others, like New York’s,
have been interpreted to give decidedly less protection to
media defendants.

Under CPLR 3211(g), to avoid dismissal of a SLAPP suit
in New York, the burden is placed on the plaintiff to establish
by clear and convincing evidence a “substantial basis” for his
claims. As the Court noted in Duane Reade, Inc. v. Clark,
Index No. 107438/03, 2004 WL 690191 (Sup. Ct. N.Y. Co.
Mar. 31, 2004), the Legislature viewed ‘“substantial” as a
more stringent standard than the “reasonable” standard that
would otherwise apply.

In deciding whether the anti-SLAPP statute applies to a
particular action, the Court must first determine whether the

plaintiff is “a public applicant or permittee,” meaning

someone who “obtained a license, certificate or other
entitlement from any government body.”

It must then determine whether the lawsuit is an “action
involving public petition and participation,” which is “an
action, cross claim or counterclaim for damages that is
brought by a public applicant or permittee, and is materially
related to any efforts of the defendants to report on, comment
on, rule on, challenge, or oppose such application or
permission.”

Here, the Daily News argued that the plaintiff, a physician
licensed to practice in New York, was clearly a “public
permittee.” It also maintained that his defamation claim was
“materially related” to the Daily News’ efforts to “report on”
his professional conduct. The newspaper added that courts
have held that the anti-SLAPP statute applies where the sued-
upon statements were made not just to government agencies,
but also in the press.

The Court, however, did not reach the merits of the Daily
News’ anti-SLAPP argument. Instead, it decided as a
threshold matter that the newspaper was not entitled to the
protections of the statute. Relying on Chowlowsky v Civiletti,
16 Misc 3d 1138, 851 NYS2d 57 [Sup Ct, Suffolk County
20071 affd 69 AD3d 110,887 NYS2d 592 [2dDept2009]), the
Court wrote: “[S]ince this law took effect in 1993, there has
never been a case in which a newspaper successfully came
under the umbrella protection of this statute for articles or
stories generated by its writers.”

While the Court agreed with the Daily News that the anti-
SLAPP statute applies to sued-upon statements made to the
press, it countered that the case law is silent on whether the
statute applies to sued-upon statements made by the press. In
declining to apply the anti-SLAPP statute in this case, it
reiterated the Court’s reasoning in Chowlowsky. “The intent
behind the statute was and is to protect citizen activists - not
the media - who are at a disadvantage in defending lawsuits
brought by financially able public applicants or permittees
who seek to quell opposition to their applications by private
individuals or non-profit groups who cannot afford to defend
such suits,” it said.

Anne B. Carroll, Daily News Deputy General Counsel,
represented the defendants, with assistance from the author,
who was the Daily News Media Fellow at the time. David J.

Seidemann of Seidemann & Mermelstein, represented
plaintiff.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

MLRC MedialLawLetter

September 2010

Page 7

Documentary Filmmakers Prevail In
Defamation Suit By Dominican Sugar Executives

By John B. O’Keefe
Two brothers who control a prominent sugar consortium
in the Dominican Republic have been held to be public
figures for purposes of a documentary film depicting the
treatment of cane-cutters on Dominican plantations and
therefore could not maintain their defamation claims against

occur on their plantations; and that they had forcibly
prevented laborers from leaving the bateyes. Id. at *1-3.

The film, which was released to critical acclaim in 2007,
is narrated by Paul Newman and focuses on the missionary
work of Father Hartley, a disciple of Mother Theresa, as he
attempts to aid the Haitian migrants who toil in the cane

the filmmakers in the absence of fields of his parish.
evidence of actual malice. ,.,' A ﬁ , As its title suggests, the film
On August 16, 2010, the 5 “THIS EYE OPENING D raises questions about the

United States District Court for i
the District of Massachusetts g ;
granted a motion for summary 3
judgment by the producers of The
Price of Sugar in a defamation
action brought by brothers Felipe
and Juan Vicini Lluberes.
Lluberes v. Uncommon
Productions, LLC, No. 07-CV-
11623, 2010 WL 3245283 (D.
Mass. Aug. 16, 2010)
(Woodlock, J.). The Vicinis had

alleged that the film unfairly

who harvest the Vicinis’ sugar
crop with machetes and reside in
company-owned villages known
as “bateyes.”

Specifically, the brothers
claimed they were personally
defamed by a series of
implications they ascribed to the
film: that they were responsible
for the kidnapping and murder of
Haitians; that they would kill one of their workers but for the
presence of a Roman Catholic missionary, Father Christopher
Hartley, who had drawn public attention to their labor
practices; that they had threatened the worker and effectively
imprisoned him and his family; that they had allowed child

labor, malnourishment, and horrific workplace injuries to

IS NOTHING SHORT OF
BLISTERING”

portrays the working and living .%{”:PRI : (J)T

conditions of the Haitian laborers ' \

(: I ! i | .'!Xb [ -.
. v »

Two brothers who control
consortium in the Dominican Republic have been held
to be public figures for purposes of a documentary
film depicting the treatment of cane-cutters on  Dominican Republic, contested
Dominican plantations and therefore could not their status as limited-purpose
maintain their defamation

filmmakers in the absence of evidence of actual malice.

connection between the conditions
B endured by these laborers and the
consumption of the sugar that is
ultimately exported to the United
States under laws that guarantee
above-market rates. Many of the
plantations in the priest’s parish
were owned and operated by
companies controlled by the
Vicinis, who declined the

filmmakers’ interview requests but

who were briefly depicted in the
film and described as the leaders of
a “network of Vicini corporations”
that also includes interests in

“banking, property, and the media.”

Public Figure Issue
a prominent sugar The plaintiffs, scions of one of

the wealthiest families in the

lai i h .
claims ~against  the public figures on several grounds.

First, they argued that the relevant
public controversy addressed by the film was far narrower
than the issue of “conditions on Dominican sugarcane
plantations” (a subject on which there was a long and well-
documented history of public engagement) and instead was
limited to the specific issue of “Father Hartley’s allegations

(Continued on page 8)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/massachusetts/madce/1:2007cv11623/111324/190/
http://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/massachusetts/madce/1:2007cv11623/111324/190/

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

Page 8

September 2010

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 7)
regarding the conditions for migrant Haitian workers on Vicini-
owned bateyes.” Id. at *6.

Second, the Vicinis made “a geographical argument: that
because the controversy exists in the Dominican Republic —
not in the United States, where the film was released — the
Vicinis cannot be public figures for purposes of the
defamation.” Id. at *7. Third, the Vicinis claimed that, prior
to the film’s release in 2007, the activities they engaged in to
affect the outcome of the public controversy “were simply
defenses to the defamatory statements made by Father
Hartley in other contexts,” and therefore should not qualify as
voluntary participation in the controversy. Id. at * 8.

Applying the widely followed, three-pronged public
figure standard from Waldbaum v. Fairchild Publications,
Inc., 627 F.2d 1287, 1293-94

drink bottling company whose antiunion violence drew
international attention and criticism.”  Lluberes, 2010 WL
3245283, at *7.

Like the article at issue in Trotter, the court said, The
Price of Sugar dealt with “a public controversy in the United
States” because “the Dominican Republic is a Western
Hemisphere country whose sugar products are exported to the
United States under a heavy subsidy, and whose labor and
human rights records have raised domestic concern.” Id. The
court further held that the Vicinis’ could not, as a matter of
law, deny the voluntariness of their participation in the
controversy on the theory that they were merely responding
to defamatory accusations made by persons other than the
filmmakers, including because the Vicinis had failed to offer
any evidence that those prior accusations were false. “The

Plaintiffs do not allege that the Vicini

(D.C.Cir.1980), the district court rejected
each of the Vicinis’ arguments and
concluded that they had in fact “‘thrust

EEL)

themselves to the forefront’” of a broad,
ongoing public controversy about the
treatment of Haitian laborers in the
harvesting of Dominican sugar cane,
Lluberes, 2010 WL 3245283, at *4 (citation
omitted), when they “assumed important
roles in the[ir] family business,” id. at *8,
and, as a result of that and their “involvement
with Father Hartley, the media, and
government officials regarding the treatment
of sugarcane laborers,” the Vicini brothers
had “achieved a ‘special prominence’ in the
debate,” id. at *4 (citation omitted).

The Vicinis’ attempt to narrow the public
controversy was ‘“implausibl[e],” the court

said, and their suggestion of a geographic

Applying the widely
followed, three-pronged
public figure standard
from Waldbaum v.
Fairchild Publications,
Inc., the district court
rejected each of the
Vicinis’ arguments and
concluded that they had
in fact “‘thrust them-
selves to the forefront’” of
a broad, ongoing public
controversy when they
“assumed important roles
in the family business.”

bateyes lacked the general conditions
described both in the film and by Father
Hartley in his . . . statements [made prior to
the film’s release].” Id. at *10. Moreover,
the court found that the Vicinis’ earlier
attempts to quell criticism of their labor
conditions were “part of an affirmative
program to cultivate favorable publicity in
the public controversy out of which the
alleged defamation arose,” and not merely
defensive rebuttals. /d. at *11.

Emotive Statements Not Defamatory

Having found the Vicinis to be “public
figures as a matter of law regarding the
matters at issue in this case,” id., the court
then addressed the Vicinis’ claim that the

alleged implications were actionable and

limitation on the scope of the controversy was

untenable in light of the abundant evidence that “[t]he labor
conditions [on Dominican sugar plantations] were followed
by American media outlets” and that U.S. government
officials “had taken notice of the problem.” Id. at *6-7. The
court compared the “interest of United States actors and
organizations in the [Haitian labor] issue” on Dominican
bateyes to the circumstances presented in Trotter v. Jack
Anderson Enterprises, Inc., 818 F.2d 431 (5th Cir. 1987),
“where the plaintiff was the president of a Guatemalan soft-

published with actual malice.

Of the seven “statements” in the film that the plaintiffs
claimed supported the alleged implications, the court found
three to be incapable, as a matter of law, of supporting the
defamatory meanings the Vicinis sought to ascribe to them.
Thus, the court said, when one of the Haitian workers is
depicted telling the filmmakers that, if Father Hartley leaves
the country, “I am not going to wait for the Vicini to send
someone to kill me . . . I would kill myself” and that “[a]

(Continued on page 9)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

MLRC MedialLawLetter

September 2010

Page 9

(Continued from page 8)

nyone following Father Christopher’s path is in great
danger,” no reasonable viewer would understand that to be an
assertion of fact. Rather, the “statement is an emotive one of
opinion” that obviously “‘express[es] a subjective view, an
interpretation, a theory, conjecture, or surmise,”” and
consequently is not actionable under defamation law. Id. at
*15 (citation omitted).

Similarly non-actionable, the court said, was a statement
by the film’s narrator that the worker “and his family have
been threatened with eviction from their home; but without
legal status, they are unable to go elsewhere to make a
living.” The court concluded that the remark was not “of and
concerning” the Vicinis, and thus could not support a
defamation claim by them, because “the implication concerns
Dominican immigration practices, not the Vicinis.” d. at *16.

The court likewise rejected the Vicinis’ claim that “a
series of still images [included in the film] depicting child
workers, a child chewing on sugarcane holding a syringe near
his mouth, and a pair of hands with a missing finger” might
reasonably be understood as a factual assertion that the “these
images were taken on Vicini property.” Id. at *17.

Rather, the court said, “the defamatory sting of [the
challenged montage] is that the images depict the conditions
on Vicini bateyes, not that the particular individuals and
locations shown on screen are on Vicini property.” Id. The
fact that these particular images were captured on other
plantations was therefore immaterial to the Vicinis’ claim
unless the depicted conditions differed in material respects
from the conditions on the Vicinis’ bateyes, and the Vicinis
failed to offer evidence that they did. Id.

No Evidence of Actual Malice

In any event, the court concluded that there was no
evidence indicative of actual malice by the filmmakers with
respect to any of the implications the Vicinis had alleged.
The court observed that “[a] significant portion of the
Plaintiffs” opposition memorandum [was] devoted to
attacking the credibility of Father Hartley as a source of
information for the documentary,” but dismissed these attacks
as mere bias evidence that was in no way probative of the
filmmakers’ state of mind in “reporting the information they
obtained from him.” Id. at *12. “‘Self-interest (and the

related desire to place opposing views and persons in an

unfavorable light) motivates many news sources’” and does
not give rise to “‘an obvious reason to doubt [the sources’]
veracity.”” Id. (citations omitted).

With respect to the claims of kidnappings and murders,
the court found that “the record shows . . . the filmmakers had
reason to believe that workers on the Vicini plantation did in
fact ‘disappear.”” Id. at * 14. As for the working and living
conditions depicted in the film, the court also found no
evidence of actual malice.

The court noted that the filmmakers’ “research confirm
[ed] that the Vicini plantations had poor and dangerous
working conditions[,] ... that workplace injuries are common,
that workers receive little medical care, ... that cane cutters
often work barefoot without any protective gear” and that
there were credible “reports of child labor on the Vicinis’
plantations.” Id. at *18.

The Vicinis, moreover, “essentially [did] not challenge
the truth of these claims or the research used to support
them,” the court said. I/d. The court further found that “the
Defendants did not falsely portray ... living conditions” on
the Vicini bateyes. Id.

On the subject of malnutrition among bateye dwellers, the
court found support for the filmmakers’ account in the
“evidence of their own experience, their own interviews, and
their own documentation on film of the food and nutrition
conditions on Vicini bateyes.” Id. at *20. Indeed, as the
court noted, one of the Vicinis had, like the
filmmakers, toured his families’ bateyes with Father Hartley
and testified that he himself was “shocked” by the conditions
he encountered there. Id. at *8.

On that record, the court found no basis for the Vicinis’
case to proceed and granted summary judgment to the
filmmakers. Plaintiffs have given notice that they will appeal
the judgment to the United States Court of Appeals for the
First Circuit.

Defendants Uncommon Productions, LLC, and William
Haney III were represented by Elizabeth C. Koch, Thomas
Curley, and John B. O’Keefe of Levine Sullivan Koch &
Schulz, L.L.P. and Jonathan Albano and Lisa Kirby Haines of
Bingham McCutchen LLP. Plaintiffs Felipe Vicini Lluberes
and Juan Vicini Lluberes were represented by Read
McCaffrey, Benjamin G. Chew, Stephen Diaz Gavin, Carolyn
Meclintosh, Christopher Hellmich, Nigel Wilkinson, and
Kristen M. Johnson of Patton Boggs LLP and Jessica Block
of Block & Roos LLP.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

Page 10

September 2010

MLRC MedialLawLetter

New York Trial Court Dismisses Right
of Publicity and Defamation Claims Arising
Out of Use of Photograph in Comedy Film

By Amanda M. Leith
A New York trial court recently dismissed an action
against NBC Universal and Universal City Studios LLLP
arising out of the use of plaintiff’s photograph in a prop
brochure for the movie Couples Retreat. Krupnik v. NBC
Universal, No. 103249/10 (N.Y. Sup. Ct. June 29, 2010)
(Sherwood, I.).

depicted making preparations to masturbate while viewing
the brochure, but his attempt is interrupted before it begins
when a waiter bringing room service barges into the room,

putting a quick end to his fleeting fantasy.
The model depicted in the fictional resort brochure was
the plaintiff, a professional image consultant and makeup
artist who has also worked as a

Deciding defendants’ motion
to dismiss, the court found that a
release signed by the plaintiff in
connection with the taking of the
photograph completely barred

plaintiff’s claims for the
unauthorized use of her likeness,
defamation and unjust enrichment.
The court also found that plaintiff
could not state a claim under New
York law for the unauthorized use
of her likeness as the use of her
image in a comedy film does not
constitute use for advertising
purposes or purposes of trade
within the meaning of Sections 50
and 51 of New York’s Civil Rights

Background

Defendants were the creators

and distributors of the movie
Couples Retreat, a comedy that

IT MAY BE PARADISE:
Law. BUT IT'S NO VACATION.

COUPLESRETREAT

) The plaintiff brought suit, contending that defendants’
tells the story of four Midwestern  use of the photograph in Couples Retreat had caused her

nude and bikini model.  The
photograph at issue was taken
during a 2001 photo shoot, in
which plaintiff was employed to
model bikini bathing suits. In
connection with the shoot, plaintiff
executed a broad Model Release,
in which she granted perpetual
rights to use her name and likeness
“in any way whatsoever” and to,
inter alia, “publish, modify or
license the same in whole or in part
in all media (including but not
limited to, internet or television”

and further agreed to waive any

right to control the use of the
images and to release any claims,
including but not limited to “all
claims and demands relating to
libel, invasion of privacy ... and
violation of publicity rights,” that
might arise in connection with any
future modification or use of the
photographs.

Subsequently, photographs

couples who travel to a fictional ~ emotional distress, embarrassment and harmed her  from the 2001 shoot, including the

couples resort, “Eden West.” up artist.
Actors Jon Favreau and Kristin

Davis play one of the couples. During a scene in the film,
Favreau’s character is shown in the couple’s suite picking up
a brochure for a sister “singles” resort, “Eden East,” and

briefly becoming infatuated with the bikini-clad model. He is

reputation as a professional image consultant and make

photograph used in Couples
Retreat, were made available for
commercial use through various stock photo licensing
companies, which listed the photograph as “Young woman in
bikini on beach.” Universal Pictures obtained and paid for a

(Continued on page 11)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments2/Krupnik_v_NBC.pdf
http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments2/Krupnik_v_NBC.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

MLRC MedialLawLetter

September 2010

Page 11

(Continued from page 10)

license to use the photograph in the movie. Defendants did
not alter the photo, but simply inserted it into the prop
brochure used in the film. The image of plaintiff appeared on
screen for a total of nine seconds of the film.

The plaintiff brought suit, contending that defendants’ use
of the photograph in Couples Retreat had caused her
emotional distress, embarrassment and harmed her reputation
as a professional image consultant and make up artist. Her
complaint alleged three causes of action: unauthorized use of
her likeness in violation of Section 51 of the New York Civil
Rights Law, defamation and unjust enrichment.

The plaintiff conceded that she had signed the Model
Release, but contended that she did not consent to the use in
the movie—which she described as a “derogatory and
humiliating” context—and argued that defendants had altered
the photograph in such a manner that the use was not covered
by the release. Defendants moved to dismiss, contending that
the Model Release barred all of plaintiff’s claims and that,
alternatively, she had failed to state a valid claim because no
commercial use of her likeness had been made, the use of her
image was not defamatory as a matter of law, and her unjust
enrichment claim was preempted by Section 51. The trial
court granted the motion and dismissed the complaint with
prejudice.

Right of Publicity Claim

In support of her claim for violation of privacy and right
to publicity under Section 51 of the Civil Rights Law,
plaintiff alleged that defendants “published her likeness in a
vulgar context . . . and thereby used her picture and likeness
for advertising purposes or for the purposes of trade” without
obtaining written consent. In making this argument, the
plaintiff relied primarily on a 1959 decision in Russell v.
Marboro Books, 18 Misc. 2d 166 (Sup. Ct. NY County 1959),
in which a photograph created for a text book advertisement
of a model in a single bed reading a book was altered and
then used by a third party without authorization in a salacious
advertisement. Russell found that, under the circumstances
present there, a claim could be stated.

Rejecting the plaintiff’s claims here, the court first found
that the Model Release was far broader than the release at
issue in Russell and was not limited to a specific photo, and
thus provided written consent to use plaintiff’s photograph.
The Model Release further released all claims based on that

use, including claims for invasion of privacy or violation of

publicity rights. According to the court, clear written
language of the Model Release reflected that the photo might
be used in an unanticipated manner, but plaintiff nevertheless
waived any right to inspect or approve the final product. The
court therefore concluded that plaintiff waived any right to
object to the material “with which her photo might be
juxtaposed.”

Significantly, the court also recognized and adopted a
second independent legal ground for dismissing plaintiff’s
right of publicity claim; namely, that the use of the photo in
the movie does not constitute a use for advertising or
purposes of trade within the meaning of Section 51. Thus,
the court joined other New York courts which have held that
the use of a person’s likeness in movies or other
entertainment media is not actionable as a “use for

advertising or purposes of trade” under Section 51.

Defamation

Plaintiff alleged that she was defamed when “defendants
published her photograph ... in a degrading and wvulgar
context as a prop for a masturbation scene,” as such
publication could lead viewers to “reasonably but falsely”
understand that she “is the type of person who would agree to
having her photograph ... used publicly as an object for
masturbation.” As with her claim for invasion of privacy, the
court held that the plaintiff had “released any such claim”
pursuant to the Model Release. The court further found that
plaintiff’s “failure to contest” defendants’ dispositive
argument that the use of the photo was non-defamatory as a
matter of law provided an “independent ground to grant the

motion to dismiss the defamation claim.”

Unjust Enrichment

In support of her unjust enrichment claim, plaintiff
alleged that defendants were “unjustly enriched as a result of
their unauthorized use of plaintiff’s photograph.” The court
dismissed the cause of action as “pre-empted by section 50
and 51 of the Civil Rights Law,” which “preempts all
common law claims based on unauthorized use of name,
image, or personality, including unjust enrichment claims.”

NBC Universal and Universal City Studios LLLP were
represented by Robert Penchina and Amanda M. Leith of the
New York office of Levine Sullivan Koch & Schulz, L.L.P.,
and plaintiff was represented by Thomas M. Mullaney.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

Page 12

September 2010

MLRC MedialLawLetter

Ninth Circuit Dismisses Right of Publicity

Claims Over UK Newspaper’s CD Promo
Token Sales Not Enough To Sustain Choice of US Law

By Harry Melkonian

In a decision that may find application in a variety of trans
-national media disputes, the Ninth Circuit affirmed dismissal
of Lanham Act and right of publicity claims in a case
involving well-known musicians connected with the Beach
Boys. Love v. Associated Newspapers, Ltd, 611 F3d 601 (9™
Cir July 2010) (Thomas, Silverman, Fogel, JJ.).

This case, filed in the

Central District of California,

pitted Mike Love, a resident of
Nevada, one of the founding
members of the Beach Boys
against Brian Wilson who was
not only one of the founding
members but was also the
composer of many of that
group’s most notable hits; also

named as defendants were

right of publicity claims, the fact most central to the court’s
decision was that approximately 2.6 million copies of the CD
were distributed with the Mail in the UK and Ireland, only
425 copies of the newspaper were distributed in the US and
only 18 in California, and, none of the US copies contained
the complained of CD.

Indeed, the only CDs found in the US were evidently
acquired by someone affiliated
with plaintiff’s counsel through
eBay and were kept by counsel
in his office and had never
entered the stream of commerce
in the US. See 611 F3d at 608.

Choice of Law Analysis

Using California choice of

law methodology, the right of

various European entities that
were involved in the
widespread distribution of a
free CD with the UK
newspaper Mail on Sunday.
The CD included Brian

publicity claims were dismissed.
California employs a
governmental interest test for
conflicts that has several
components:

1. The court examines the

Wilson’s solo version of some

substantive law of each

Plaintiff Mike Love contended that the cover of the CD
infringed both California statutory and common law rights

iconic Beach Boys hits. The
CD jacket contained
photographic images of the
original Beach Boys, including
Mike Love.

Love had previously
acquired exclusive rights to use the Beach Boys trademark in
live performances. He contended that the cover of the CD
infringed both California statutory and common law rights of
publicity as well as trademark claims under the federal
Lanham Act. Significantly, British law does not furnish a
cause of action in any way analogous to California’s common

law or statutory rights of publicity. With respect to Love’s

jurisdiction to see where they

of publicity as well as trademark claims under the federal differ.

Lanham Act. Significantly, British law does not furnish a 2. If the laws differ, the court
cause of action in any way analogous to California’s
common law or statutory rights of publicity.

must determine whether both

jurisdictions have an interest in

having their law applied to the
dispute.

3. If both jurisdictions have a legitimate interest, the court
must apply the law of the jurisdiction whose interest
would be most impaired if its laws were not applied to

the dispute. Only if both jurisdictions have a legitimate
(Continued on page 13)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://caselaw.findlaw.com/us-9th-circuit/1530601.html

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

MLRC MedialLawLetter

September 2010

Page 13

(Continued from page 12)
interest is a true conflict of laws situation presented. 611
F3d at 610.

While California has both statutory and common law
rights of publicity, the UK has neither. However, the court
concluded that a conflict of laws was not present because
California did not have a legitimate interest in having its laws
applied. None of the parties were resident in California and
only de minimis copies of the offending CD were present in
the State. On the other hand, the UK’s interest in applying its
laws (or the lack thereof) was paramount as the newspaper
was British and virtually all of the copies were distributed in
that jurisdiction.

California’s interest was in protecting or safeguarding its
citizens from diminution in the value of their names and
likenesses and this interest was notably absent. The court
added that even if California had a sufficient interest to create
a true conflict of laws situation, UK law would still prevail
because the UK interest in the millions of copies of
newspapers in that country far exceeds California’s interest in
only a few copies. The court added, in dictum, that while the
UK does not recognize a right of publicity, it does offer
stronger protections against defamation. See 611 F3d at 611.

The willingness of the American court to apply UK law
even though the application of that law was equivalent to a
defense judgment, could be a sound persuasive argument in

other situations, such as so-called Libel Tourism cases filed

in England or other nations. For example, using the reasoning
of the Love decision, the English court in its now infamous
decision against Rachel Ehrenfeld might have reasoned that
English interests in having its law applied were de minimis
based on the citizenship of the parties and the handful of
copies present in London compared to the enormous
distribution in the US. Of course, being fair to the High
Court, Ehrenfeld was a default judgment and the court was
never presented with a conflict of law argument.

While the Love case may not be breaking new ground, its
timing is fortuitous as Libel Tourism is a matter of current
sensitivity. The Love decision, by demonstrating American
restraint in extraterritorial application of its speech-related
laws, could furnish a compelling basis for courts in other
nations to feel similarly restrained when confronted with
situations where the interests at stake are primarily American.

Harry Melkonian is a lawyer with Melkonian & Co,
Solicitors, Sydney Australia. Kelli Sager, Davis Wright
Tremaine LLP, represented Associated Newspapers,
publisher of the Mail on Sunday.

Philip H. Stillman, Stillman and Associates, Cardiff, CA,
represented plaintiff. Barry E. Mallen, Manatt, Phelps &
Phillips, LLP, Los Angeles, CA; and Howard L. Weitzman,
Kinsella Weitzman Iser Kump & Aldisert LLP, Santa Monica,
CA, represented Sanctuary Records Group, Ltd. Neville L.
Johnson, Johnson & Johnson LLP, Beverly Hills, CA,
represented defendant BigTime.tv.

Fifth Circuit Affirms Dismissal of
Roger Clemens’ Libel Suit Against Trainer

Finds a Lack of Minimum Contacts with Texas

A divided Fifth Circuit panel recently affirmed dismissal of a defamation suit brought by Roger Clemens against his
former athletic trainer, finding that the allegedly defamatory statements made by the defendant about steroid use had too
tenuous a connection to the forum state of Texas to support personal jurisdiction. Clemens v. McNamee, No. 09-20625,
2010 U.S. App. LEXIS 16718 (August 12, 2010) (Davis, Smith, Haynes, JJ.).

On appeal, the plaintiff argued simply that the defendant’s defamatory statements were sufficient to confer specific
personal jurisdiction. The Fifth Circuit disagreed, holding that the plaintiff had failed to establish minimum contacts

because the statements giving rise to the cause of action were not “aimed at or directed to Texas.”

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.ca5.uscourts.gov/opinions%5Cpub%5C09/09-20625-CV0.wpd.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

Page 14 September 2010 MLRC MediaLawLetter

Background

Plaintiff Roger Clemens resides in Houston, Texas, and is well-known as a Major League Baseball player. Defendant
Brian McNamee trained Clemens for the Toronto Blue Jays, and later for the New York Yankees. During the course of this
training, McNamee made numerous business trips to Texas to train Clemens.

In 2007, McNamee made statements to government investigators that he had injected Clemens with performance-
enhancing drugs several times, and that these injections had occurred in Toronto and New York. McNamee later made
similar statements to a Congressional Commission investigating the use of performance-enhancing drugs in Major League
Baseball. These statements were published by newspapers and news services nationwide. McNamee also repeated these
statements to a reporter in Queens, New York, who posted an article containing these statements to the website SI.com, in
January 2008.

In 2008, Clemens sued for defamation in Texas state court. McNamee removed the action to federal court in Texas and
then moved to dismiss for lack of personal jurisdiction. Since the Texas long-arm statute reaches to constitutional limits,
the district court resolved the personal jurisdiction problem as a matter of constitutional due process. The court focused on
1) purposeful availment, 2) minimum contacts with the forum state, and 3) the satisfaction of traditional notions of fair play
and substantial justice. Drawing from the Supreme Court’s opinion in Calder v. Jones, 465 U.S. 783 (1984), the court held
that a plaintiff in a defamation action must show that the statements in question were focused on the forum state, in order to
satisfy a minimum contacts analysis. The district court granted the dismissal, holding that Clemens had failed to show that
the defendant’s statements were sufficiently focused on Texas. Clemens v. McNamee, 608 F. Supp. 2d 811, 820 (S.D. Tex.
2009).

Fifth Circuit Decision

On appeal, Clemens argued that sufficient contacts were established because the defendant knew that he lived in Texas,
and could foresee that the brunt of the reputational harm would be felt in Texas. The Fifth Circuit disagreed.

The Fifth Circuit reiterated the district court’s stance that plaintiffs in a defamation case must show that the forum state
was the focus of the defamatory communication. Clemens, *10-12 (citing Calder v. Jones, 465 U.S. 783 (1984); Fielding v.
Hubert Burda Media, Inc., 415 F.3d 419 (5th Cir. 2005); Revell v. Lidov, 317 F.3d 467, 469 (5th Cir. 2002)). The court
noted that the defendant’s statements were not made in Texas, and did not concern any activity that took place in Texas.
Moreover, the plaintiff had not shown that the statements in question were “aimed at or directed to Texas” any more than to
any other state.

Judge Haynes submitted a strongly-worded dissent. He claimed that since the “training relationship” between Clemens
and McNamee developed in Texas, and since the statements arose in the context of that training relationship, that the
statements were sufficiently connected to Texas to confer personal jurisdiction. But for the defendant’s multiple business
trips to Texas, the statements would never have arisen.

Nonetheless, the majority held, the plaintiff had not satisfied his prima facie burden, and personal jurisdiction could not
be conferred over the defendant.

Roger Clemens was represented by Russell Hardin, Jr., Lara Hudgins Hollingsworth, and Joe Mac Roden, of Rusty
Hardin & Associates, Houston, TX. Brian McNamee was represented by David Richard Miller, Houston, TX; Richard D.
Emery and Debra L. Greenberger of Emery Celli Brinckerhoff & Abady, L.L.P., New York, NY; and Earl S. Ward, Law
Offices of Earl S. Ward, New York, NY.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

MLRC MedialLawLetter

September 2010

Page 15

Judge Issues Prior Restraint
Against Legal Newspaper

POM Wonderful Seeks — And Then Dismisses — Injunction Against
Publication Of Information Lawfully Obtained From Public Court Files

By Bruce D. Brown and Laurie A. Babinski

The National Law Journal successfully fought off a prior
restraint after a District of Columbia Superior Court judge
decided to “throw 80 years of First Amendment jurisprudence
out the window” in late July by enjoining the legal newspaper
from publishing information lawfully obtained from public
court files about a regulatory investigation into pomegranate
juice maker POM Wonderful, LLC.

POM filed a complaint against The National Law Journal
and its parent company, ALM Media, after it learned that the
paper planned to publish the details of a fee dispute between
the California-based company and its former counsel that
were contained in court files a trial judge had sealed but
which were left in the public file due to a clerical error. The
details included the identity of the regulatory agency — later
revealed to be the Federal Trade Commission — conducting
an investigation into POM’s business practices.

The injunction was vacated at POM’s request eight days
later after The National Law Journal filed an emergency
appeal with the District of Columbia Court of Appeals. That
appeal was followed by an amicus brief filed on behalf of
nine media companies and organizations decrying the prior
restraint as blatantly unconstitutional. The filings drew a
firestorm of media attention, including an editorial in The
Washington Post, that highlighted the existence of the very
investigation that POM had sought to shield from public view.

Background

According to an affidavit filed in Superior Court, National
Law Journal reporter Jeff Jeffries went to the clerk’s office on
July 15 to review the public court file in a fee dispute case
filed by Hogan & Hartson LLP, now Hogan Lovells, against
its former client POM over $666,000 in unpaid legal bills.
Jeffries viewed the public docket on a computer terminal in
the clerk’s office. He printed several of the pleadings on a
printer located behind the clerk’s counter, and the court

official handed him the documents after he paid a $61.00 fee.

None of the documents Jeffries printed was marked as
sealed and no one working in the clerk’s office indicated that
they had been placed under seal or were confidential. The
documents contained the names of the lawyers involved in
the Hogan-POM case and stated that the fee dispute arose
from POM’s retention of Hogan to represent the company in
an FTC inquiry.

On July 19, Jeffries telephoned Barry Coburn of Coburn
& Coffman P.L.L.C. who was listed on the docket as POM’s
lawyer. When Coburn returned the call, Jeffries told him that
he was working on a story about the fee dispute and wanted
to give POM the opportunity to comment. Jeffries also told
Coburn that he knew that POM had hired Hogan to handle an
FTC inquiry. Coburn indicated that he would contact his
client and be back in touch.

On July 22, Coburn again called Jeffries and asked
several questions about the article, including whether Jeffries
planned to mention that the fee dispute was related to an FTC
inquiry. When Jeffries responded in the affirmative, Coburn
said he would see if he could respond on the record. At no
time did Coburn tell Jeffries that the information was
incorrect or inform him that it was subject to a sealing order.
Jeffries never heard back from Coburn.

Several hours later, Coburn filed suit against The National
Law Journal and ALM along with a motion for a temporary
restraining order or preliminary injunction that sought to
prohibit the newspaper from publishing the identity of the
regulatory agency or any details about the investigation that

Jeffries had legally obtained from the public court file.

Superior Court Judge Imposes Prior Restraint

Early the next afternoon, Superior Court Judge Judith
Bartnoff — the same judge who had ordered the Hogan-POM

(Continued on page 16)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

Page 16

September 2010

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 15)
materials sealed — granted POM’s motion for a preliminary
injunction against The National Law Journal.

In a hearing lasting more than two hours, Judge Bartnoff
acknowledged over 80 years of prior restraint precedent
invalidating injunctions prohibiting the publication of truthful
information even where interests such as national security or
fair trial rights are at stake. But she rejected the application
of that precedent to the facts at hand, holding that an oral
sealing order she had entered in open court weeks earlier
trumped the newspaper’s First Amendment right to publish
information obtained in the documents.

“If T am throwing 80 years of First Amendment
jurisprudence on its head, so be it,” Judge
Bartnoff said.  “None of that First

privately-held beverage manufacturer to prevent the public
from learning the identity of the regulatory agency that is
investigating the company.”

Moreover, The National Law Journal emphasized that any
purported commercial interest asserted by POM was
insufficient to support a prior restraint. For example, in
Procter & Gamble v. Bankers Trust Co., the Sixth Circuit
reversed two temporary restraining orders and a permanent
injunction against Business Week magazine after it obtained
documents sealed pursuant to a protective order from a law
firm representing the defendant in a business dispute.

Finally, the brief set forth precedent in the Supreme Court
and other federal appellate courts steadfastly refusing to
punish the press for the publication of
information inadvertently made available

Amendment jurisprudence, to my
knowledge, is dealing with this issue — the
integrity of the functioning of the court

POM filed a complaint
against The National

by courts or public officials. For example,
in Cox Broadcasting Corp. v. Cohn, the
Supreme Court refused to punish the

Law Journal and its

system.”

Judge Bartnoff’s order was entered just
as The National Law Journal was coming
up on its weekly deadline, forcing the
publication to make last-minute edits to
strike from the article any reference to the
FTC. The newspaper went to press instead
with a front-page note to readers informing
them that it had been ordered not to
publish information it had lawfully

obtained from court files.

National Law Journal Files Emergency
Appeal

file due to a clerical error.

parent company, ALM
Media, after it learned
that the paper planned
to publish the details of
a fee dispute between the
California-based company
and its former counsel
that were contained in
court files a trial judge
had sealed but which
were left in the public

publication of a rape victim’s name
obtained from indictments inadvertently
made available during the trial of her
alleged rapist. Similarly, in Florida Star v.
BJF, the Supreme Court overturned award
of damages to a sexual assault victim whose
name was accidentally made public by a
Florida sheriff’s department.

The holdings of these and other cases
made clear that the accidental release of
confidential information to the public does
not permit a second mistake, one of
constitutional magnitude, of imposing
liability for publication of the information.
It followed that if The National Law

In the early morning hours of July 28,
The National Law Journal filed an
emergency appeal in the District of Columbia Court of
Appeals arguing that the prior restraint was both
unprecedented and unconstitutional.

The newspaper’s brief traced the decades of Supreme
Court precedent refusing to uphold prior restraints even when
the issues at stake were of paramount national importance.
The brief stated that the Supreme Court had “never upheld a
prior restraint, even faced with the competing interest of
national security or the Sixth Amendment right to a fair trial,”

whereas “the prior restraint in this case was obtained by a

Journal could not be held liable for
damages for publishing truthful
information, it could not be enjoined from publishing that

same information.

Media Amicus Brief

On July 30, nine media companies and organizations
across the country led by The Washington Post filed an
amicus brief in support of The National Law Journal’s
appeal. The amicus brief — also filed on behalf of The New

(Continued on page 17)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

MLRC MedialLawLetter

September 2010

Page 17

(Continued from page 16)

York Times, The Reporters Committee for Freedom of the
Press, The American Society of News Editors, The Society of
Professional Journalists, The Associated Press, Dow Jones,
Gannett and NPR — noted that “it is an extraordinary thing for
a court to prohibit publication of information obtained from
its files, and it is no excuse that the information should have
been sealed in the first place.”

The amicus brief drew even more attention to the prior
restraint, which had already gained significant traction in the
national press. A Washington Post editorial headlined
“Muzzling the Press” called the Judge Bartnoff’s decision
“extraordinary — and extraordinarily bad.” It also asked court
officials to examine why the files were left unsealed and at
the same time admonished that “trampling on the First
Amendment must never be the solution.”

An online post from The New Yorker titled “The
Pomegranate Papers” noted that Judge Bartnoff had
“apparently decided that different standards apply to
pomegranate juice than to national security.” It also pointed
out the “special irony” of the prior restraint because POM’s
owner, Lynda Resnick, was an unindicted co-conspirator in

the Pentagon Papers case.

POM Requests Withdrawal Of Injunction

Just hours after the amicus brief was filed, POM moved to

withdraw the injunction as well as its complaint. Judge

Bartnoff granted the motion just as The National Law Journal
was again approaching its weekly deadline, but not before
stating that she stood by her decision to impose the
preliminary injunction pending resolution of the case on its
merits.

The National Law Journal immediately posted the identity
of the regulatory investigating POM — the FTC — online. The
same information appeared in its next weekly edition and all
over the news media.

The fee dispute between Hogan and POM is still pending
in the District of Columbia Superior Court. On September
15, POM sued the FTC in the U.S. District Court for the
District of Columbia claiming the agency had created a new
standard for the evaluation of deceptive advertising that
infringed on the pomegranate juice maker’s free speech
rights.

On September 27, the FTC filed an administrative
complaint against POM alleging that the company made
numerous false and unsubstantiated health claims in
advertisements for its products.

Bruce D. Brown and Laurie A. Babinski of Baker &
Hostetler LLP in Washington, D.C. represented The National
Law Journal and its parent company, ALM Media, along with
ALM Chief Legal Officer Allison Hoffman and deputy general
counsel Fabio Bertoni. Kevin Baine and Carl Metz of
Williams & Connolly represented the media amicus group.
Barry Coburn of Coburn & Coffman P.L.L.C. represented
POM Wonderful, LLC.

NFL Sacked by the Sherman Antitrust Act

Merchandise Licensing Subject to Antitrust Law

By Paul Riehle and Matthew G. Stein

In a ruling that is still sending tremors across professional
sports leagues, the U.S. Supreme Court held that the licensing
activity (e.g., selling branded merchandise items like jerseys,
hats and t-shirts) of the National Football League, its 32
separately owned teams, and the teams’ jointly owned
affiliate is concerted activity subject to antitrust scrutiny.

The U.S. Supreme Court’s unanimous decision in
American Needle Inc. v. National Football League et al., No.
08-661, 2010 WL 2025207 (May 24, 2010), may change how

professional sports leagues do business with outside vendors.

The Supreme Court’s ruling struck a significant blow to the

long-standing joint venture between the NFL and its 32
member teams to license and market team-owned trademarks
through a single entity. The Court’s rejection of the NFL’s
request for a categorical exemption also means that other
restrictions by the NFL and other sports leagues are subject to
the purview of the antitrust law.

Background
The NFL is an unincorporated association of separately

owned professional football teams. Each team owns its own

(Continued on page 18)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.supremecourt.gov/opinions/09pdf/08-661.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

Page 18

September 2010

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 17)

intellectual property and fights for publicity and a wide fan
base. In order to develop, license, and market its intellectual
property, in 1963 the league formed a distinct legal entity,
known as the National Football League Properties (NFLP).
For 37 years, the NFLP granted nonexclusive licenses to
companies that manufacture and sell team apparel.

In 2000, the 32 NFL teams voted to authorize NFLP to
grant exclusive licenses, and NFLP gave Reebok
International Ltd., an exclusive 10-year license to produce
and sell trademarked headwear for all of the NFL teams.
American Needle, which had made and sold headwear under
a nonexclusive license for 20 years, sued challenging the
agreements under Section 1 of the Sherman Antitrust Act.
Section 1 outlaws contracts, combination or conspiracies

which unreasonably restrain trade.

walking antitrust conspiracy,” and bring a legal challenge to
any decision that the teams make collectively, such as
scheduling or marketing.

Supreme Court Decision

Justice John Paul Stevens, who grew up as a sports
enthusiast and began his career as an antitrust lawyer,
authored the Supreme Court decision rejecting the NFL’s
position. Justice Stevens focused on whether the NFL were
“independent centers of decision making” for their
intellectual property. He concluded that the NFLP is simply
an “instrumentality of the teams” because the teams were
“separately controlled, potential competitors with economic
interests distinct from NFLP’s.”

Justice Stevens explained that NFL teams

In 2007, the district court granted the NFL
entities summary judgment on the basis that the
NFL member teams operated as a single entity
through the NFLP to market and promote NFL
football and so was immune from antirust
liability. In 2008, a unanimous three-judge
panel of the 7th U.S. Circuit Court of Appeals,
affirmed, ruling that the teams’ concerted
efforts were required to produce ‘“NFL
football,” which competes against other forms
of entertainment. The panel likened the legal
issue to “a Zen riddle,” asking, “Who wins when
a football team plays itself?”

The Court rejected
the argument that
NFL teams need
each other to play
an NFL season,
analogizing “a nut
and a bolt can only

but an agreement

directly compete against each other on
numerous levels. Identifying last year’s Super
Bowl competitors, the New Orleans Saints and
the Indianapolis Colts, Justice Stevens noted
that teams compete against each other “to
attract fans, for gate receipts and for contracts
with managerial and playing personnel.” The
teams compete in the market for intellectual

property and, therefore, “[t]lo a firm making

operate together, hats, the Saints and the Colts are two

potentially competing suppliers of valuable
trademarks.”

between nut and

“Decisions by NFL teams to license their

bolt manufacturers

Petition for Certiorari

antitrust scrutiny.

is still subject to”

separately owned trademarks collectively and
to only one vendor are decisions that ‘deprive
the marketplace of independent centers of

American Needle petitioned for Supreme
Court review. The NFL defendants, joined by
the NBA and the NHL, in hindsight committed a costly
turnover by making the unusual request of urging review
even though they had prevailed in the lower courts. The NFL
defendants hoped to gain across-the-board immunity to
antitrust law.

The NFL defendants argued that they were incapable of
“conspiring” with respect to the exploitation of intellectual
property rights because the NFL, its teams and the NFLP act
as a “single entity.” They contended that a decision otherwise

“would convert every league of separately owned clubs into a

decision making ... and therefore of actual or
potential competition.”  Just because NFL
teams may be members of an organization, the NFLP, to
jointly market and license its brand and logos, it does not
mean the NFL can escape antitrust scrutiny. “If the fact that
potential competitors shared in profits or losses from a
venture meant that the venture was immune from” antitrust

113

law, Justice Stevens wrote, “‘then any cartel could evade the

antitrust law simply by creating a “joint venture” to serve as
the exclusive seller of their competing products.’*
The Court also rejected the argument that NFL teams

(Continued on page 19)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

MLRC MedialLawLetter

September 2010

Page 19

need each other to play an NFL season, analogizing “a nut and
a bolt can only operate together, but an agreement between nut
and bolt manufacturers is still subject to” antitrust scrutiny.

In American Needle, the Supreme Court ruled that the joint
venture was not immune from the antitrust laws. There was no
ruling about whether Section 1 had, in fact, been violated.
Rather, the Court “punted” the case back to the lower court to
consider whether the joint activity violates Section 1 under the
“Rule of Reason.” The NFL can still argue that the pro-
competitive benefits of joint NFLP licensing outweigh the anti-
competitive harms. Moreover, to prevail on remand, American
Needle will have to prove, among other things, that the NFL
has market power in a relevant market, such as licensing the use

of trademarks and other intellectual property.

Impact of Decision

The implications of the Court’s ruling are being widely
speculated in the sports world and legal community. Had the
NFL prevailed on its request for immunity in American Needle,
the NFL might have sought to expand the immunity to areas
such as ticket pricing and television viewing. As for the
intellectual property licensing implications, the ruling may
result in the lower court prohibiting the 32 NFL teams’ joint
venture to license and market their individually owned teams
through a single entity.

The decision appears unlikely to have a significant impact
on the NFL’s press credential policies. The Court cited the
NFL teams’ shared “interest in making the entire league
successful and profitable” as providing “a perfectly sensible
justification for making a host of collective decisions.”

The NBA, NHL, MLS, NASCAR and the NCAA publicly
supported the NFL, hoping the high court would expand broad
antitrust exemption to other sports. However, the Supreme
Court’s decision sends the message to these professional sports
leagues that their own goals for single entity immunity will not
materialize.

Perhaps the answer to “who wins when a football team
plays itself?” is “the fans.” In the end, by ruling against the
most powerful sports league in the country, the country’s
highest court may have been looking out for the fans.

Paul Riehle is a partner in Sedgwick, Detert, Moran &
Arnold LLP’s San Francisco offices.  Matthew G. Stein, an
associate in Sedgwick, Detert, Moran & Arnold LLP’s Los
Angeles office.

2010-11 UPCOMING EVENTS

MLRC Annual Dinner
November 10, 2010
Grand Hyatt, New York, NY
For more, click here

MLRC Forum
November 10, 2010
Grand Hyatt, New York, NY
For more, click here

DCS Annual Meeting
November 11, 2010
Proskauer Rose Conference Center
New York, NY

California Chapter
Luncheon Meeting
December 15,2010
Southwestern Law School
Los Angeles, CA
For more, click here

MLRC/Southwestern

Entertainment Law Conference
January 20, 2011
Los Angeles, CA

MLRC/Stanford

Digital Media Conference
May 19-20, 2011
Palo Alto, CA

London Conference
September 19-20, 2011
(In-house counsel breakfast Sep 21st)
London, England

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=8254
http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=8608
http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=California_Chapter&Template=/MembersOnly.cfm&NavMenuID=529&ContentID=8544&DirectListComboInd=D

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

Page 20

September 2010

MLRC MedialLawLetter

Supreme Court Upholds Statute Prohibiting
“Material Support” to Terrorist Organizations
Content Based Prohibition Upheld

In a 6-3 decision, the Supreme Court upheld the
constitutionality of a federal statute that makes it a crime to
provide material support to designated foreign terrorist
organizations. Holder, et al. v. Humanitarian Law Project, et
al., No. 08-1498 (June 21, 2010). In a decision written by
Chief Justice Roberts and joined by Justices Stevens, Scalia,
Kennedy, Thomas and Alito, the Court held that the statute,
as it would be applied to a group that intended to facilitate the

lawful, nonviolent purposes of a foreign terrorist group, does
not violate the Constitution because served serious national
security interests and did not extend to criminalize

independent advocacy.

rights of freedom of speech and association.

The district court granted partial summary judgment to
plaintiffs on vagueness grounds and the United States Court
of Appeals for the Ninth Circuit affirmed. The Supreme
Court granted certiorari to determine whether 18 U.S.C.
2339B is unconstitutionally vague wunder the Fifth
Amendment Due Process Clause and whether the criminal
prohibitions on the provision of “expert advice or assistance”
are unconstitutional with respect to association and speech
that furthers only lawful, nonviolent activities of proscribed

organizations under the First Amendment.

Background

The statute at issue, 18 U.S.C. 2339B,
makes it a federal crime to ‘“knowingly
provide material support or resources to a
foreign terrorist organization.” “Material

support or resources” is defined to include

Knowledge

Holder is a rare case in
which the Court has
upheld a content-based
restriction on speech. plaintiffs did not meet the knowledge
Whether it will have
any impact beyond

Plaintiffs argued, as a threshold matter, that

the statute was inapplicable to them because

requirement of the material-support statute.
Plaintiffs contended that to “knowingly provide

material support” meant that a defendant must

the war on terrorism

“training,” “expert advice or assistance,”

“personnel,” and “service” as well as various

remains to be seen.

have intended to further a foreign terrorist

organization’s illegal activities to be guilty

other activities. An organization is designated
to be a “foreign terrorist organization”, as determined by the
Secretary of State.

The plaintiffs, U.S. citizens and domestic organizations,
sought to provide support for the humanitarian and political
activities of two groups that were designated as foreign
terrorist organizations, the Partiya Karkeran Kurdistan (PKK)
and the Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE).

The plaintiffs wished to provide support in the form of
training and teaching members of PKK on “how to use
humanitarian and international law to peacefully resolve
disputes,” “how to petition various representative bodies such
as the United Nation for relief,” and how to engage in
political advocacy on behalf of both groups. Plaintiffs
challenged the constitutionality of the statute under the Fifth

Amendment Due Process Clause and the First Amendment

under the statute, as in Scales v. United States,
367 U.S. 203, 220-222 (1961).

In Scales, the Court held that a person could not be
convicted under a statute prohibiting membership in a group
advocating the violent overthrow of the government, unless
he had knowledge of the group’s illegal advocacy and
specific intent to facilitate violent overthrow. Since plaintiffs
here never intended to further the group’s illegal activities,
they argued that they should not be prosecuted under the
statute. The Court dismissed this argument, distinguishing
Scales by stating that §2339B, prohibits providing “material
support” to a terrorist group and not mere membership in a
terrorist group.

Therefore, the Scales specific intent requirement did not

(Continued on page 21)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.supremecourt.gov/opinions/09pdf/08-1498.pdf
http://www.supremecourt.gov/opinions/09pdf/08-1498.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

MLRC MedialLawLetter

September 2010

Page 21

(Continued from page 20)

apply to §2339B. The court held that the statutory language
was clear that the knowledge requirement of the statute refers
to whether the individual supplying the support, knew that the
organization was connected to terrorism and not whether he

specifically intended to further the organization’s illegal aims.

Due Process

Plaintiffs argued that the statute was vague and provided
no clear notice of what constituted prohibited conduct and
thus violated the Fifth Amendment Due Process Clause. The
Court however, found that the challenged statutory terms,
“training,” “‘expert advice or assistant,” “service,” and
“personnel,” were not open to any real subjective
interpretation as applied to plaintiff’s proposed conduct. The
“dispositive point” was that plaintiff’s proposed activities
were clearly within the language of the statute and any person
of ordinary intelligence would understand that the statute
prohibits these activities.

Although the Court left open the possibility that a
different fact pattern could lead to a determination that the
statute violates due process by inhibiting legal activities, it
dismissed the plaintiffs’ hypothetical situations and held that
the plaintiffs cannot receive relief for a problem that has not

been presented in their case.

Freedom of Speech

Since the statute clearly prohibited speech giving “expert
advice or assistance” to designated groups, the Court applied
a heightened standard of review — and rejected the
government’s request that it apply intermediate scrutiny.
Then Solicitor General Elena Kagan argued that the statute
only regulated conduct and could be analyzed under the
intermediate scrutiny standard of US v. O’Brien, 391 U.S.
367 (1968). Although the majority did not use the phrase
“strict scrutiny” it appeared to measure it by whether it was
narrowly tailored to serve a compelling government need.
The dissenting opinion faulted the Court for not being clear
on this point..

The Court reasoned that the statute did not prohibit the
plaintiffs from saying anything about terrorist organizations

through independent advocacy. The statute only prohibited

speech that provides material support “coordinated with or
under the control” of the terrorist group, which was
acceptable because “the Government’s interest in combating
terrorism is an urgent objective of the highest order.”

Plaintiffs also argued that application of the statute to
their activities was unnecessary because banning their
activities would not help fight terrorism and would prohibit
legitimate legal activities. The Court disagreed, deferring to
Congress’ foreign policy judgment that, “All contributions to
foreign terrorist organizations -- even those for seemingly
benign purposes -- further those groups’ terrorist activities.”

Thus, the Court found that even material support that was
intended to promote lawful conduct could still further
terrorism. For example, plaintiff’s advice and assistance
could further terrorism by freeing up the group’s resources,
by adding legitimacy to their activities and by teaching them
how to raise funds. The Court held that the specific activities
that the plaintiffs intended to undertake, qualified as
coordinated assistance to the terrorist group.

The Court did stress though, that its holding narrowly
applied to the specific activities proposed by these plaintiffs
and that it was possible that future applications of the statute

could be found to violate the right to free speech.

Freedom of Association

Finally, the plaintiffs argued that the statute violates their
First Amendment right of freedom of association because the
statute makes it illegal for them to associate with certain
organizations. Plaintiffs argued this case was similar to cases
where the Court overturned sanctions against people who
joined the Communist Party. The Court rejected this claim,
stating that “the statute does not penalize mere association
with a foreign terrorist organization.” The Court emphasized
the fact that here, the plaintiffs were not just attempting to
associate with the terrorist groups, but were attempting to
provide support to the terrorist groups, which was an activity

beyond association.
Dissent
In dissent, Justice Breyer, joined by Justices Ginsburg and

Sotomayor, argued that the statute violated the First

(Continued on page 22)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

Page 22 September 2010 MLRC MediaLawLetter

(Continued from page 21)
Amendment by failing to provide adequate justification for
hindering the plaintiffs’ rights under the proper level of strict

scrutiny. The government, he argued, provided no empirical

evidence showing that prohibiting plaintiffs’ activities would

help achieve the statute’s goal of preventing terrorist attacks.

The majority had instead, relied solely on some of Congress’ ©2010

concerns when it made their decision, which the dissent found MEDIA LAW RESOURCE CENTER, INC.
to be an inadequate basis for inhibiting the plaintiff’s freedom 520 Eighth Ave., North Tower, 20 FI.

of speech. New York, NY 10018

The dissent also criticized the majority’s argument that

plaintiff’s activities could add legitimacy to terrorist BOARD OF DIRECTORS

Kenneth A. Richieri, Chair
Marc Lawrence-Apfelbaum
Dale Cohen
Henry S. Hoberman
Ralph P. Huber
Eric N. Lieberman

organizations stating, “Speech, association and related
activities on behalf of a group will often, perhaps always, help
to legitimate that group .... Once one accepts (the majority’s)
argument, there is no natural stopping place.”

The dissent also found the majority’s use of the term
“coordinated” to distinguish between legal and illegal types of

activities, to be weak and unclear, since such a classification is

unreliably subjective. The dissent believed that the statute Robert Nelon
should instead be read to require a defendant’s specific Karole Morgan-Prager
knowledge and intent to provide support for terrorist ends, in Elisa Rivlin
order to preserve plaintiff’s constitutional rights of speech and Susan E. Weiner
association. Kurt Wimmer

Holder is a rare case in which the Court has upheld a
content-based restriction on speech. Whether it will have any STAFF
impact beyond the war on terrorism remains to be seen. Executive Director

The Humanitarian Law Project, et al. was represented by

Sandra Baron
David D. Cole of the Georgetown University Law Center in

Staff Attorneys
Washington, D.C. Then Solicitor General Elena Kagan, Maherin Gangat
argued the case on behalf of the Department of Justice. Katherine Vogele Griffin
Robert Hawley
David Heller

GOT A SCOOP? e tion

Janine Tien
MLRC Institute Fellow
/ Peter Ostrovski
LE T U S K N 0 W- MLRC Administrator

Debra Danis Seiden
Publications Assistant

medialaw@medialaw.org
Jacob Wunsch

212-337-0200

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


mailto:medialaw@medialaw.org

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

MLRC MedialLawLetter

September 2010

Page 23

Other Side of the Pond:

Developments in UK and European Law
Libel Reform, CFA's, Phone Hacking Scandal, Super Injunctions, ECHR Updates

By David Hooper

Underlining the fact the last few months in the United
Kingdom has been largely about what is to happen rather than
what has happened, one of the most significant developments
was the statement on 9 July by Lord McNally, Minister of
Justice in the new coalition government, about the
government's plans for libel reform. This arose during the
second reading of the Defamation Bill introduced by Lord
Lester of Herne Hill QC on 9 July about which I have written
earlier.

Lord McNally said that the Lord Lester's Bill had helped
in formulating the government's thinking. He

single publication rule and a restriction on actions being
brought beyond the normal one year limitation period by
virtue of continued publication on the Internet. It does seem
that government thinking has been influenced by the Simon
Singh case (see MediaLawLetter April 2010 at 44) and by the
passing of the Speech Act in the USA, whose raison d'étre
was the deficiencies in the English libel law.

The government certainly wishes to find a solution which
prevents continuing academic research and discussion being
suppressed by powerful corporations and it wants to address
the discrediting of the British libel laws by allowing cases to

be brought against US publications which are

recognised the need to strike a balance between
freedom of expression and the protection of
reputation which he indicated was a difficult
and sensitive exercise. However, Lord
McNally stated that the government was
committed to reforming the law on defamation.
They wanted the investigative journalism and
scientific research to be able to flourish without
the fear of unfounded lengthy and costly libel
actions. Hearing these words Lord Lester was
moved to observe that he "wondered if I'm
alive at all or whether I'm in heaven, because [
never thought to have a reply of that kind".

The upshot is that the government will, in
March 2011, publish a Defamation Bill. The
government does not rule out the possibility of
legislation including provisions relating to the
law of privacy. The government, however,
may take the view that the development of the

The likelihood is that
the bill will not go as
far as Lord Lester's ,
but it would
probably include
provisions for a
single publication
rule and a restriction
on actions being
brought beyond the
normal one year

limitation period by

publication on
the Internet.

not in any meaningful sense published in the
UK and which have no real connection with
events or people in this country. Precisely
where it will strike the balance is difficult to
predict. There is a lobby which argues that the
number of cases of libel tourism is very small
indeed, but that is to fail to take account of the
cases which never come to court and those
where the chilling effect of threatened libel
litigation by foreigners with a distinctly
controversial — or as English libel lawyers often
like to say colourful - reputations can issue
multiple lawyers' letters to ensure that criticism
of them is muted and undeserved apologies are
extracted.

It will be of interest to see how — if at all —

virtue of continued

the deterrent effect of such libel claims on
investigative journalism and non-fiction books

is addressed. I would certainly hope to see at

law of privacy is something better left to the
judges. There has not been the underlying
research and debate regarding legislative changes to the law
of privacy to the extent that there has been in relation to the
law of libel. The government continues the consultation
process prior to the publication of the new Defamation Bill in
March 2011.

The likelihood is that the bill will not go as far as Lord
Lester's bill, but it would probably include provisions for a

least a higher threshold for being able to bring
libel claims in this country and a change in the
procedure for challenging permission being granted to serve
proceedings out of the jurisdiction so that defendants have a
realistic prospect of stifling the claim at its inception rather
than being in the invidious catch-up position of trying to get
the permission to serve proceedings out of the jurisdiction
overturned.

(Continued on page 24)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://frwebgate.access.gpo.gov/cgi-bin/getdoc.cgi?dbname=111_cong_public_laws&docid=f:publ223.111

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

Page 24

September 2010

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 23)
Conditional Fees

The government is also seeking consultation on the
recommendations made by Lord Justice Jackson in his
"Review of Civil Litigation Costs.” In defamation cases the
key Jackson proposals were the radical reduction of the level
of success fees and a trade-off for an increase in the level of
damages which would offset the fact that success fees would
no longer be recoverable from the defense, nor would the
enormous premiums for After The Event insurance. Again it
is unclear what the government will decide, but it may very
well be that only a relatively modest success fee will be
recoverable from defendants when they are found liable.

These success fees will be very significantly lower than
the present 100% and the recoverable rates for the success fee
are likely to start at a low figure and increase gradually as the
case progressed to trial and the level of risk realistically
assumed by the Claimant increases. To that extent the
Jackson proposal may be modified with success fees still
being recoverable from Defendants, but being much lower
than at present and being graduated. The Jackson proposal of
ATE insurance not being recoverable from Defendants is
probably more likely to be adopted.

In the meantime, CFAs continue in place and cost judges
still give the Claimants the 100% uplift that they seek and are
reluctant to reduce the rates claimed by Plaintiffs. A recent
example of this (on 30 July) was a decision of a costs judge
Master Campbell in the case of Peacock —v- Mirror Group
Newspapers. The libel claim was settled for £15,000 — a
relatively modest sum. However, Peacock's lawyers, Carter-
Ruck, had entered into a CFA after the initial exchanges over
the article which was published in April 2008.

If the claim was settled before proceedings were issued
the success fee would have been 25%, if it was settled after
proceedings had been issued, the success fee would have
been 50%. A success fee would, however, rise to 100% if the
case extended beyond the period of 28 days after the service
of the defence. The newspaper had published a number of
disobliging references to the Claimant who was the former
husband of a model who was said to have made allegations
about the shortcomings of her previous husband. In the latter
part of October 2009, the newspaper had put in a robust
defense which included some particulars of justification.

In November 2009 the claim was settled, but
unfortunately just outside the 28 day period after which the
success fee became 100%. It is possible — and in the nature

of things is unlikely to know the thinking of the Claimant and
his advisers — that the matters raised in the defense
encouraged the Claimant to settle for the relatively modest
sum of £15,000. The issue, however, was whether the Carter-
Ruck Conditional Fee Agreement would be upheld by the
court and whether the newspaper would be ordered to pay a
100% success fee.

The newspaper had argued that the success fee should be
53% to take account of the fact that the Claimant had a 70%
prospect of success in the action. However, the costs judge
took the view that the newspaper failed to take the
opportunity to settle the case at an earlier stage and that the
Claimant stood a better prospect of having the agreed success
fee of 100% approved by the court if the matter had gone a
long distance towards trial.

The case underscores the fact that where there are
Conditional Fee Agreements, unless a case is definitely going
to be taken to court, it is important to settle at a very early
stage. The problem that media Defendants face is that by
robustly defending cases they run the risk of providing grist
to the mill of the Claimant's advisers who can then argue that
there was a significant level of risk in the case for the
Claimant thereby justifying their claim for an uplift.

And the amount of the costs in the Peacock case, where it
will be recollected the damages were £15,000? With the
100% uplift (but subject to detailed assessment by the court)
an eye-watering £380,271.24.

Hacks Hacking

Since the royal correspondent of the News of the World,
Clive Goodman and an investigator, Glen Mulcaire were
jailed for six months and four months respectively for
hacking in to the voicemail system of members of the Royal
Family, there has been a vigorous debate as to how extensive
this practice was and the extent to which politicians and
celebrities were routinely hacked into. The question was also
did the editor know how his newspaper was obtaining the
SCOOPS.

The issue gained an added piquancy by the fact that the
then editor who resigned in the wake of the scandal protesting
that he had not know the unknown has become the director of
communications for the new British Prime Minister David
Cameron. In recent months the Guardian have published

(Continued on page 25)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

MLRC MedialLawLetter

September 2010

Page 25

(Continued from page 24)

revelations that a number of journalists knew that the practice
of such hacking was widespread and have claimed that Andy
Coulson did indeed know how the scoops were backed up
and what the source of the information was.

The task was not immensely difficult for an experienced
hacker as most mobile telephone owners were either too lazy
or too stupid to change the manufacturers' security code for
their text messages or alternatively the telephone companies
regularly gave out the pin numbers to the hackers who
claimed that they had lost a note of the code, as they
pretended to be the phone owner. As 91 such pin numbers
were found during the search of the hackers' personal effects,
the allegation was that this practice was very widespread.

The newspaper, and Coulson in particular, deny
involvement in the wrongdoing which is attributed to a rogue

reporter and they make the point that some

some of the celebrities, claiming that the Metropolitan Police
have breached their human rights seeking an order
compelling the police to disclose the information they have
about information concerning them in their possession. It
seems unlikely that that litigation will get far as the courts do
tend to fight shy of interfering with the exercise of discretion
by the police in the investigation of crime. Raw politics —
perhaps more than the law — will keep this alive.

Fair Comment

On 26 and 27 July the case of Joseph —v- Spiller was
argued in the Supreme Court. A decision is expected in
October. This was the first defamation case of the Supreme
Court (previously the House of Lords) since the Jameel case
in 2006. Media organisations were allowed to intervene. The

case should define the extent to which an

of the informants of the Guardian and of the
New York Times, who have also taken up
the story, left the newspaper in less than
happy circumstances. Some privacy claims
have been settled by the News of the World
for substantial six-figure sums, such claims
are brought by a well-known publicity
agent and purveyor of stories to the News
of the World, Max Clifford, and by a

The reality is that to a
lesser or greater extent
there has been a whole
scale disregard of data
protection legislation by
the English press, both
tabloid and broadsheet.

opinion article needs to establish the facts
upon which the comment is based and the
extent to which one can look outside the
terms of the article in forming a view as to
whether this was a matter of comment or an
allegation of fact.

Here the issue was whether comments
made by the former agent of a group who

used to manage the group when they

former England football manager, and there
must be a risk that other claims are in the
pipeline.

The Culture Media and Sport Select Committee in the
House of Commons commented on the "collective amnesia"
of News of the World journalists in their recollections of the
period. The matter was debated in Parliament on 9
September and has been referred to the Standards and
Privileges Committee and is also the subject of an inquiry by
the Home Affairs Select Committee. The reality is that to a
lesser or greater extent there has been a whole scale disregard
of data protection legislation by the English press, both
tabloid and broadsheet.

However, whether the Select Committees will ever get to
the truth of the matter in what is a distinctly shady and
undocumented area of activity is very open to question. The
solution appears to be in strengthening the data protection
laws and rigorously enforcing them by significant prison
sentences. A number of claims have been brought by
politicians, who it seems are to be joined in this litigation by

repudiated their agreement with him could
be viewed as a comment notwithstanding
the fact that a somewhat convoluted factual background was
not set out in the comment, it had been viewed by Mr Justice
Eady as an allegation of fact. The Court of Appeal had held
that it was comment but it was not based on facts which were
truly stated. The case is a good indication of the need to
define the boundaries of fair comment and to reduce its

complexity.

Another Supreme Court Decision on Reynolds?

A petition for permission to appeal has been lodged in the
case of Flood —v- Times Newspapers on the basis that the

decision of the Court of Appeal was retrograde and an
impermissible departure from principle and that it overlooked
the findings at first instance of Mr Justice Tugendhat. The
Court of Appeal was strongly of the view that although the
allegations were of public interest, they were very damaging

(Continued on page 26)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.bailii.org/ew/cases/EWCA/Civ/2010/804.html

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

Page 26

September 2010

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 25)

to the police officer Flood's reputation — they concerned
allegations of receiving corrupt payments from Russian
oligarchs — and that there was a failure to verify the
allegations.

The issue was the extent to which the paper should have
published the leaked detail of the allegations but which
subsequently were not upheld by the Independent Police
Complaints Commission as opposed to merely reporting the
fact of the allegation. The mere fact that allegations were
made to the police and were being investigated did not in the
Court of Appeal's view, give a licence to repeat those
allegations. The extent of a positive obligation to verify the
facts is the potential to weaken the extension of the Reynolds
Defence in the Jameel case and is a worrying development

for the media.

Super Injunctions

In April 2010 the Master of the Rolls (Head of the Court
of Appeal ) Lord Neuberger announced that he was
establishing a committee to review the operation of super
injunctions. These relate primarily to privacy claims. The
case of the footballer, John Terry, where an injunction was
ultimately refused by Mr Justice Tugendhat suggested that
they were hitherto being granted too easily on evidence which
fell short of what was required for such draconian remedies,
which meant that not only would the identities of the parties
and the evidence relied upon kept secret, but the fact of the
proceedings could not be reported.

The Terry case also showed that Claimants were not
giving sufficient notice to the relevant sections of the media
who might be considering publication because as they would
have an opportunity of making representations to the court at
the initial proceedings rather than having to try and get the
order which would by then have been obtained, set aside. It
appears that Lord Neuberger's committee may be considering
producing a template for the procedure to be followed and the
form of the order which will be welcomed by all concerned.
Statistics as to the number of super injunctions are very
difficult to obtain but from the experience of in-house
lawyers it looks as if there is on average about one super
injunction per month.

Interlocutory injunctions are not normally granted in libel
actions under the rule in Bonnard —v- Perryman where a
Defendant indicates an intention to defend the claim.

However, on rare occasions a court can form the view that the
defence has no prospect of success. This was the decision of
Mr Justice Edwards-Stewart in the case of Anna Mazola —v-
Rich Kordowski who ran the delightfully named site
www.solicitorsfromhell.co.uk.  In that case there was no

attempt to justify what was alleged against the much
maligned solicitor.

Sanoma Uitgevers BV —v- The Netherlands
The Grand Chamber of the European Court
of Human Rights 14 September 2010

This case which is discussed in detail elsewhere in this
month’s MediaLawLetter is important in that it stresses the
vital importance that the protection of sources affords to
freedom of speech. Essentially the case followed the court's
earlier decision on Goodwin —v- The United Kingdom, but it
did emphasise the need for proper procedural safeguards to be
in place before any disclosure order was made. Reading the
case one gets the impression that the chance of the Dutch
magazine taking photographs of illegal car racing — when
they had blurred the identity of the participants — was seized
upon by the police as a means of obtaining some evidence for
an earlier use of one of the cars in a ram raid in order to
identify the perpetrator.

The behaviour of the Dutch prosecutors was found to be
unsatisfactory.  There had been no balancing exercise
between the need to protect sources and the prevention of
crime. In consequence the court unanimously held that the
requirement that the applicants provide their journalistic
material to the prosecution was prescribed by law and
therefore there was a breach of Article 10. It is an important
and powerful statement of principle and one to be welcomed

by those advising the media.

Polanco Torres -v- Spain
Application 34147/06 21 September.

This is a potentially important decision in that it appears
to hold at bay a line of argument that damage to reputation is
part and parcel of a person's Article 8 privacy rights which
would make claims that much easier to bring and lessen the
scope of Article 10 arguments. In this case the Claimant was

a judge in Cantabria who, with his wife, had unsuccessfully
(Continued on page 27)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.solicitorsfromhell.co.uk

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

MLRC MediaLawLetter September 2010 Page 27

(Continued from page 26)

sued a newspaper when accused of unlawful dealings with a
company. The libel action had been dismissed and the
Claimant asserted that the dismissal of his libel action was in
breach of the state's obligation to protect his right to
reputation under Article 8. The court rejected this argument
and concluded that the journalist had been sufficiently diligent
in his investigation of the story to fall within Article 10.

Readers should also keep an eye out for the hearing which
starts on 13 October before the Grand Chamber by that
perennial litigant Von Hannover (aka Princess Caroline of
Monaco) and Springer -v- Germany. The first case as usual
involved not overtly intrusive photographs of Princess
Caroline. The Axel Springer case involved a ban on the
publication of material about the arrest and conviction of an
actor for possession of cocaine. They are cases in which
submissions have been made by the British Media Lawyers’
Association and should raise interesting questions about
image rights, when publication of a photograph can be said to
engage Article 8 and the need for balance between Article 8
and 10.

Judge in Charge of Jury List

With effect from 1 October, Mr Justice Tugendhat takes
charge of the Jury List which effectively means that he is the
judge who decides who hears which libel cases. In effect he
also controls the issue of who resides over the substantive
hearing of most privacy actions. Mr Justice Eady had held
the position for eight years. He had brought to the job the
specialist expertise of having been a libel lawyer, whereas
previously the appointment had gone to a non-specialist
senior judge nearing retirement.

It is essential a purely administrative appointment, but
involving as it does, libel and privacy and defining their
boundaries, tends to have a much higher profile than other
corresponding judicial proceedings.

Mr Justice Eady has in recent years indicated a certain
dismay at the criticisms that were levelled at him in the
media. The law that Mr Justice Tugendhat will apply is, of
course, the same one as that applied by Mr Justice Eady but
there may be some difference in approach with a possible
minor swing of the pendulum towards Article 10.

David Hooper is a partner at Reynolds Porter
Chamberlain LLP.

Medial awl etter Committee

Thomas M. Clyde (Chair)
Jon Epstein (Chair)
Dave Heller (Editor)
Robert D. Balin
Michael Berry
Katherine M. Bolger
Jay Ward Brown
Robert J. Dreps
Jon Epstein
Rachel E. Fugate
Michael A. Giudicessi
Charles J. Glasser
Richard M. Goehler
Karlene Goller
Shelley M. Hall
Russell T. Hickey
David Hooper
Leslie Machado
John Paterson
Deborah H. Patterson
Bruce S. Rosen
Indira Satyendra

David Tomlin

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://inforrm.files.wordpress.com/2010/09/mla-submission.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

Page 28

September 2010

MLRC MedialLawLetter

European Court of Human Rights
Reatfirms Source Protection Materials May
Not Be Seized Absent Prior Impartial Review

By Erik Bierbauer and Joseph D. Murphy

The European Court of Human Rights (ECHR) held in a
unanimous Grand Chamber decision issued on September 14,
2010 that a Dutch law permitting law enforcement authorities
to seize journalistic materials without first conducting a
hearing before an independent, impartial, and non-executive
body violated journalists’ right to keep source identities
confidential. Sanoma Uitgevers B.V. v. The Netherlands,
App. No. 38224/03 (14 Sept. 2010) (“Sanoma™).

Background

In 2002, Dutch authorities detained for several hours the
editor-in-chief of the Dutch motoring magazine Autoweek and
threatened to shut down the publisher’s newsrooms for a
police search if the magazine did not hand over photographs
of an illegal street race taken by journalists for Autoweek.
Police (who had been present at the race and ultimately
intervened to stop it) claimed that they had reason to believe
that a car used in the race had also been used in a string of
unrelated bank robberies, and that they needed the photos to
attempt to identify the race participants linked with the car.
Race participants had allowed the journalists to observe and
photograph the race on the condition that Autoweek would
publish the photos in a way that preserved participants’
anonymity. Sanoma, 9 9-14.

The magazine resisted handing over the photos but
eventually did so under threat of the shutdown of Sanoma’s
newsrooms, which would have impeded other Sanoma
publications from covering the wedding of the Dutch crown
prince that weekend. Sanoma, 9 15-22.

The Dutch Criminal Procedure Code (Article 96a)
authorized the prosecutor to demand the photos. After
Autoweek resisted, the prosecutor arranged a conference with
the investigating judge assigned to the criminal matter, who
acknowledged that it was not within his competence to
review the prosecutor’s order, but noted that he would have
approved the seizure if it had been. A Dutch regional court
subsequently found the seizure lawful, the Dutch Supreme
Court declined to hear a full appeal, and the magazine filed

an application against the Netherlands with the ECHR.

In a 4-3 decision issued on March 31, 2009, a chamber of
the Third Section of the ECHR ruled that the seizure had not
violated the magazine’s freedom of expression as protected
under Article 10 of the European Convention on Human
Rights. Sanoma Uitgevers B.V. v. The Netherlands, App. No.
38224/03, Eur. Ct. H.R. (Mar. 31, 2009) (“Third Section”).
The majority downplayed the sources’ interest in
confidentiality, cited no evidence that the Dutch police had
tried alternative means to obtain the information they sought,
and characterized the detainment and threats of newsroom
shutdowns as merely “a regrettable lack of moderation.”
Third Section, at § 63. Many media observers feared that this
decision signaled a shift in ECHR case law toward a less
rigorous defense of source confidentiality in the context of
law enforcement investigations, and the petitioners filed for
appeal to the ECHR’s Grand Chamber, which comprises
seventeen judges, accepts only a small percentage of cases
appealed to it, and whose decisions are not further appealable.

The ECHR has applied what amounts to a qualified
reporter’s privilege in confidential source cases since 1996,
when the court recognized a right under Article 10 for
journalists to keep sources confidential. Goodwin v. United
Kingdom, App. No. 17488/90, 1996-11 Eur. Ct. HR. To
overcome this right, any effort to compel disclosure of a
source must be “prescribed by law,” pursue a legitimate aim,
and be “necessary in a democratic society.” Since the
Goodwin decision, the ECHR has emphasized the importance
of source confidentiality to the “indispensable” watchdog role
played by the press and found Article 10 violations where
authorities have searched journalists’ offices or homes or
detained them in an attempt to identify the sources of leaked
information. See Tillack v. Belgium, App. No. 20477/05, Eur.
Ct. H.R. (Nov. 27, 2007); Voskuil v. the Netherlands, App.
No. 64752/01, Eur. Ct. HRR. (Nov. 22, 2007); Ernst and
Others v. Belgium, App. No. 33400/96, 39 Eur. H.R. Rep. 35,
99 11, 14 (2004); Roemen and Schmit v. Luxembourg, App.
No. 51772/99, 2003-1V Eur. Ct. H.R.

Last December, while Sanoma was pending before the

(Continued on page 29)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=873701&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

MLRC MedialLawLetter

September 2010

Page 29

(Continued from page 28)

Grand Chamber, an ECHR panel upheld source protection in
a case related to reporting based on leaks of a takeover bid by
an international brewing company. The ECHR found that
interests in disclosing the source and preventing future leaks
were outweighed by the chilling effect disclosure would have
on the press and its ability to work with anonymous sources.
Financial Times Ltd and Others v United Kingdom [2009]
ECHR 2065 (15 Dec. 2009).

The Goodwin line of cases is part of a wider, emerging
recognition that sources of international law provide for a
reporter’s privilege.  Rulings of international criminal
tribunals, for example, have been supportive of a vigorous
and broad reporter’s privilege for journalists working in
conflict zones. See Prosecutor v. Brdanin, Case No. IT-99-
36-AR73.9, Decision on Interlocutory Appeal (Dec. 11,
2002), known as the “Randal” decision for the name of the
reporter involved, in which the Appeals Chamber of the
International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia
broke ground by holding that war correspondents have a
qualified privilege to refuse to testify; and Prosecutor v.
Taylor, Case No. SCSL-03-1-T, Decision on the Defence
Motion for the Disclosure of the Identity of a Confidential
‘Source’ Raised During Cross-Examination of TF1-355 (Mar.
6, 2009), in which the Special Court for Sierra Leone applied
a qualified reporter’s privilege test to reject a motion by
defendant Charles Taylor, former president of Liberia, to
compel a journalist to identify people who had helped him to
report on the civil war in Sierra Leone.

In addition, source protection principles are increasingly
recognized and analyzed by national courts and legislatures in
Europe. In the United Kingdom, appeals arising out of the
Saville Inquiry (the “Bloody Sunday” Inquiry) have
confirmed the press’s ability to maintain the confidentiality of
source identities, and new laws in several Eastern European
countries, including the Media Act in Croatia and the Law on
Radio and Television Broadcasting in Romania, require
special judicial proceedings before a journalist may be
ordered to disclose a source.

ECHR Grand Chamber Decision

In Sanoma, the ECHR’s Grand Chamber reversed the
Third Section, reaffirmed Goodwin, and added an important
new procedural safeguard for protecting source identities.
The opinion observed that Article 10 protects the source’s
interest in remaining anonymous, the media’s ability to

encourage anonymous sources to come forward in the future,
and the public’s interest in receiving information. Sanoma,
89. The Grand Chamber held that these interests could be
adequately protected only by formal proceedings before the
execution of a search warrant or disclosure order.

The proceeding must occur before an impartial body
charged with a full balancing of interests and capable of
rejecting police applications or limiting them so as to avoid
compromising confidentiality. Subsequent judicial review
does not suffice. Id., § 91. Without such prior review, the
compelled disclosure of a confidential source could not be
considered “prescribed by law” under Goodwin and therefore
would violate Article 10. Id., 9100.

The Grand Chamber found that in Sanoma, neither the
prosecutor’s status as an officer of the court nor the informal
consultation with the investigating judge was sufficient to
protect Autoweek’s and its sources’ rights. The Grand
Chamber held that a reviewing body must be independent,
impartial, and non-executive to comply with Article 10. Id., q
90. There was no definitive ruling on whether a formal
proceeding before an investigating judge, whose primary task
generally is to gather as much information as possible, could
ever satisfy the court’s requirements.

In requiring impartial prior review of efforts to compel
source disclosure, the ECHR endorsed procedural protections
similar to those generally enjoyed by journalists in the United
States, where the federal Privacy Protection Act, 42 U.S.C. §
2000aa, and some state shield laws, see, e.g. Cal. Pen. Code
§1524(g); Or. Rev. Stat., Title 4, Ch. 44, §§ 44.510-.540
(1995), limit search and seizure of journalistic materials.
(The seizure of materials from a Gizmodo reporter in
California last spring notwithstanding.) Substantively, the
ECHR’s Goodwin test provides stronger protection for
confidential source identities than journalists have in many
U.S. jurisdictions.

The level of protection Article 10 provides for
unpublished, non-confidential journalistic material remains
unsettled. In 2005, in Nordisk Film & TV A/S v. Denmark,
App. No. 40485/02, 2005-XIII Eur. Ct. H.R., the ECHR
indicated that non-confidential journalistic work product is
entitled to some degree of protection, without stating what
that degree might be. In Sanoma, the Dutch government
disputed whether Autoweek truly promised confidentiality to
the street race participants. The Grand Chamber sided with
the magazine, holding that there was “no need to require
evidence of the existence of a confidentiality agreement

(Continued on page 30)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

Page 30

September 2010

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 29)
beyond [Autoweek’s] claim that such an agreement existed.”
Sanoma, q 64.

The Grand Chamber’s decision sets an important
precedent for the 47 member states of the ECHR, which
include not only Western European countries but Russia and
many other former members of the Soviet bloc. The member
states are bound by ECHR decisions, although national
authorities do not always adapt quickly to ECHR precedents.
Still, the Sanoma decision is excellent news for journalists in
the Netherlands and other ECHR member states. Jens van
den Brink of Kennedy Van der Laan, the firm representing
Sanoma, commented: “With the Voskuil verdict this is the
second time in three years the ECHR finds the Dutch
government violated Article 10 in a reporter's privilege case.
This ruling comes at a particularly good point in time for our
country, as a draft statute on the protection of journalistic
sources is currently before the Dutch Parliament.”

The decision may also be particularly important in those
member states without strong traditions of press freedom,
where the authorities all too often display “a regrettable lack
of moderation” in their dealings with journalists. The Dutch
judge on the Grand Chamber panel, who had been part of the
lower chamber majority finding no violation, wrote a separate
concurrence explaining that he now had been persuaded to
find a violation of Article 10 by a colleague who asked,
“What would your answer have been if a similar case, with a
comparable show of force by the police and the prosecution
service, had been brought before us from one of the new
democracies?” Id., § 5 (concurrence).

The Grand Chamber’s decision should make it less likely

for such cases to occur. As Geoffrey Robertson, QC, counsel
to a coalition of media organizations and NGOs that
intervened in the Grand Chamber proceedings, said, “This
ruling was an acid test for the Court and for media freedom
across Europe. It sets a high benchmark for protection of
journalistic materials and will force police and prosecutors
across Europe, from Russia to France, to change their
practices.”

Mark Stephens of Finers Stephens Innocent, who helped
lead the intervention effort, said, “In this respect, if no other,
Europe has a firmer protection for free speech than the US
and so today's decision is very much to be celebrated. The
judgment firmly demonstrates that European governments
cannot use clumsy police work to make journalists the
surrogates for law enforcement.”

Erik Bierbauer is a counsel and Joseph D. Murphy is an
associate at Debevoise & Plimpton LLP, which represented
CPJ as an intervener.  Sanoma Uitgevers B.V. was
represented in the Grand Chamber proceedings by Ilan de
Vré and Otto Volgenant, of Kennedy Van der Laan in
Amsterdam. The Kingdom of the Netherlands was
represented by Mr R.A.A. Bocker and Ms. J. Jarigsma, of the
Ministry for Foreign Affairs, and Ms. T. Dopheide, of the
Ministry of Justice. The Media Legal Defence Initiative and
Guardian News Media Ltd, represented by Geoffrey
Robertson, QC, of Doughty Chambers, and Mark Stephens of
Finers, Stephens, Innocent LLP in London, as well as the
Committee to Protect Journalists (“CPJ”), ARTICLE 19, and
the Open Society Justice Initiative, intervened in the ECHR
Grand Chamber proceedings. A number of media
organizations supported the intervention.

Turkey Violated European Convention
By Failing to Protect Journalist’s Life
and Freedom of Expression

States Have Positive Obligation to Protect Journalists

On September 14, 2010, the European Court of Human
Rights ruled that Turkish authorities failed in their duty to
protect the life and freedom of expression of murdered
journalist Firat (Hrant) Dink, in violation of Articles 2, 10
and 13 of the European Convention of Human Rights. Dink v.
Turkey (applications no. 2668/07, 6102/08, 30079/08,

7072/09 and 7124/09) (judgment available in French). A
detailed ECHR Press Release in English discussing the
judgment is available here.

The judgment creates a positive obligation on states to
protect journalists and may provide persuasive authority

(Continued on page 31)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=873693&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=873693&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=873693&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

MLRC MedialLawLetter

September 2010

Page 31

(Continued from page 30)

worldwide for state’s to provide better protection for
journalists who are threatened because of the content of their
expression.

Background

Firat Dink was a Turkish journalist of Armenian origin
and editor-in-chief of a Turkish-Armenian newspaper, Argos.
Between 2003 and 2004, Dink published a series of articles
expressing his views on the identity of Turkish citizens of
Armenian origin, arguing that the traumas suffered by the
Armenians remained unresolved because the Turkish people
ignored Armenians’ need to have their status as victims of
genocide recognized.

Dink described the Turkish element in Armenian identity
as both a poison and an antidote. He extended the metaphor
when explaining how Armenian identity could come to terms
with its Turkish elements in his statement “the purified blood

that will replace the blood poisoned by the

ECHR Complaint

On December 18,2007, Dink’s family brought complaints
alleging two violations of Article 2: that the State had failed
in its obligation to protect Dink’s life and failed to prosecute
the local officials who should have protected him. The latter
violation was also brought under Article 13 for a lack of
effective remedy. They further alleged under Article 10, that
Dink’s conviction for denigrating Turkish identity had
infringed his freedom of expression and made him a target
for nationalist extremists.

Article 2 (Right to Life) / Article 13
(Lack of Effective Remedy)

The Court found that the Turkish security forces could
reasonably be considered to have been aware of the intense
hostility towards Dink in nationalist circles and the real and
imminent threat of his assassination. Investigations had

revealed that police in both Trabzon and

‘Turk’” can be found in the noble vein
linking Armenians to Armenia, provided
that the former are aware of it.” Extremist
national groups protested Dink’s articles
with demonstrations and threatening letters.
In February 2004, a national extremist
filed a complaint against Dink for insulting
Turkish people with his “blood poisoned by
the ‘Turk’” statement and the Istanbul

The court declared that
States have a “positive
obligation” to protect

an individual’s freedom
of expression against

attack, including by
private individuals.

Istanbul had been informed of the
likelihood of an assassination attempt and
of the identity of the plotters and yet police
took no preventative actions. Therefore,
there had been a violation of Dink’s Article
2 right to life.

The Court also found a breaches of
Article 2 in its “procedural aspect,” and

Article 13, as no effective investigation had

public prosecutor charged Dink with
violating the Turkish Criminal Code, which made it an
offense to denigrate “Turkishness.” Though an expert report
concluded that Dink’s statement did not denigrate
Turkishness because the “poison” in his statement referred
not to Turkish blood, but instead to the Armenian obsession
with obtaining national recognition of their genocide, Dink
was nevertheless found guilty. The Turkish court held that
the public could not be expected to read the whole series of
articles to grasp the real meaning of Dink’s statements.

On January 19, 2007, Dink was shot and killed outside of
his newspaper’s offices in Istanbul. Criminal proceedings
against 18 accused plotters, including the shooter, are still
pending in Turkey.

been carried out into the failures to protect
Dink’s life. The Court cited the local officials’ refusal to
prosecute officers who took no protective action and those
officers’ subsequent lies to investigators, as manifest
breaches of the duty to investigate and protect Dink.

Article 10 (Right of Freedom of Expression)

The Court concluded that the Turkish court had
deliberately misinterpreted Dink’s statements to indirectly
punish him for criticizing the government’s denial of the
Armenian genocide, when it was clear that Dink’s “poison”
statement did not refer to Turkishness. Dink’s conviction for
denigrating Turkishness made him a target for extreme
nationalists and the police, who had been informed of an

(Continued on page 32)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

Page 32

September 2010

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 31)
assassination plot, did not take steps to protect him.

Therefore, there had been interference with the exercise
of Dink’s right to freedom of expression. The Court found
that Dink had been writing about an issue of significant
public concern (pursuit of historical truth) and his right to
expression should have been protected.

The Court declared that States have a “positive
obligation” to protect an individual’s freedom of expression
against attack, including by private individuals, and that it
was insufficient for a state to only refrain from interfering

with an individual’s freedom of expression. The Court
concluded that Turkey had failed to fulfill these “positive
obligations” with regard to Dink’s freedom of expression, in
violation of Article 10.

Damages

The Court held, in respect of non-pecuniary damage, that
Turkey was to pay 100,000 euros jointly to Dink’s wife and
children, 5,000 euros to his brother and 28,595 euros to the
applicants jointly for costs and expenses.

Ninth Circuit Holds Tattooing Is
Protected Expressive Activity

Tattooing is “purely expressive activity fully protected by the First Amendment,” a Ninth Circuit panel ruled this month,

striking down Hermosa Beach’s complete ban on tattoo parlors. Anderson v. Hermosa Beach, No. 08-56914 (Sept. 9, 2010)
(Bybee, Noonan, Clifton, JJ.).

Departing from lower courts addressing the issue, the court found that the process of tattooing, along with the end
product, deserves complete protection. The judges noted that tattooing is not just conduct with an expressive component,
such as burning a draft card, which requires an additional interpretive step. Instead, the process of tattooing is more akin to
writing a poem or creating a painting, which always take place for the purpose of expression. The judges listed numerous
other media the Supreme Court has granted similar protection, including music without words, dance, topless dancing,
paintings and their sale, movies, and parades.

Because Hermosa Beach had imposed a restriction on a means of expression, the ordinance could only be valid if it
remained content-neutral, was narrowly tailored to serve a significant government interest, and left open other channels of
communication. A complete ban on tattoo parlors was far too broad to achieve the government’s goals of supporting public
health and safety, and it completely foreclosed an avenue of expression. As a result, the court found it to be
unconstitutional.

Throughout the decision, the judges favorably cited both the history of tattooing and its current prevalence, along with
its symbolic and aesthetic underpinnings. “Tattoos can express a countless variety of messages and serve a wide variety of
functions,” Judge Bybee wrote “including: decorative; religious; magical; punitive; and as an indication of identity, status,
occupation, or ownership.,,, We do not profess to understand the work of tattoo artists to the same degree as we know the
finely wrought sketches of Leonardo da Vinci or Albrecht Diirer, but we can take judicial notice of the skill, artistry, and
care that modern tattooists have demonstrated.”

Judge Noonan wrote a short concurrence, agreeing with the “robust defense of the values protected by the First
Amendment,” but adding some practical cautions. He noted that unlike newspapers, tattoos present health and safety issues
that would justify some regulations. Moreover, “while we are bound to protect the First Amendment value at issue,” he
wrote, “we are not bound to recognize any special aesthetic, literary, or political value in the tattooist’s toil and trade.”

Robert C. Moest, Law Offices of Robert C. Moest, Santa Monica, CA, represented the plaintiff. John C. Cotti, Jenkins &
Hogin, LLP, Manhattan Beach, CA, represented the defendant.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.ca9.uscourts.gov/datastore/opinions/2010/09/09/08-56914.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2010 Media Law Resource Center

MLRC MedialLawLetter

September 2010

Page 33

Under Pressure Craigslist Removes
“Adult Services” Section

Seemingly acquiescing to the demands of state attorneys
general, Craigslist, the online classified ads website, recently
removed the “Adult Services” section of its website in the
United States. Initially Craigslist kept the link on its site
covered by a black bar reading “censored” — suggesting the
removal was a temporary protest. However, Craigslist later
removed the link and section entirely, a change it confirmed
in recent Congressional testimony.

The move came two weeks after 17 attorneys general sent
the site’s founder, CEO, and attorney a letter noting strong
concerns that the page provided easy access to prostitution
and child sex trafficking. Although the letter was phrased as a
request and contained no legal threats, it carried force
through its widespread dissemination. The letter was the
latest in a two-year effort by state AGs to curtail the
website’s alleged facilitation of illicit activities.

Craigslist had already restructured the portion of its page,
previously entitled “Erotic Services,” in an effort to reign in
the lascivious free-for-all. The site began screening each
adult post and requiring an accompanying $10 payment,
credit card information, and a verifiable phone number.

Many saw these steps as a boost to public safety, as the
increased transparency and high volume on the page allowed
law enforcement to intervene when necessary. But AGrs,
aided by vocal advocacy groups found the steps inadequate.
Even after the Adult Services section was removed in the
United States, they continue to press for its elimination
worldwide.

Notwithstanding the public pressure, the law surrounding
Section 230 of the

Communications Decency Act, which provides that ‘“No

this issue favors Craigslist.

provider or user of an interactive computer service shall be
treated as the publisher or speaker of any information
provided by another information content provider.”’47 U.S.C.
§ 230(c)(1), has been held to shield Craigslist on a variety of
claims over third-party postings.

In a lawsuit brought by an Illinois sheriff against the
company for creating a public nuisance by facilitating
prostitution, an Illinois federal district court held that none of
the site’s actions brought it outside of 230’s protective
sphere. See Dart v. Craigslist, Inc., 665 F. Supp. 2d 961
(N.D. IIl. Oct. 20, 2009). Craigslist has also successfully

invoked Section 230 immunity when sued for discriminatory
postings in its housing section, see Chicago Lawyers’
Committee For Civil Rights Under Law, Inc. v. Craigslist,
Inc., 519 F.3d 666 (7th Cir. 2008), and for injuries caused by
the sale of firearms on the site. See Gibson v. Craigslist, 2009
WL 1704355 (S.D.N.Y. June 15, 2009).

In reality, the AGs probably know their legal stance is a
weak one; therefore, they have moved their case to the court
of public opinion, where outrage can carry more weight than
precedent.

Sponsor MLRC’s Annual
Southwestern Conference

We would like to invite any MLRC member organization
to sign on as a sponsor of our annual conference in Los
Angeles, presented with Southwestern Law School's
Donald E. Biederman Entertainment and Media Law
Institute. The Conference this year will be held at
Southwestern Law School on Thursday, January 20,
2011. It will run from 2 p.m. to 7 p.m., with a reception
following the end of the last session.

The Conference will have three sessions. The first will
focus on clearance issues for motion pictures, TV
programs and videogames. The second will examine libel
in fiction cases and cover how to vet programs and advise
clients in light of disparate court rulings. The third will
focus on the development and distribution of video
games, looking at the process from the perspective of all
involved parties -- developers, publishers, rightsholders
and distributors.

We are asking each sponsor to contribute $1500, which
will be wused to underwrite the costs of the
Conference. Sponsors will be acknowledged in the
program brochure and at the Conference. If your
company or law firm is interested in possibly being a
sponsor, please let us know.

Thank you.
Sandy Baron

sbaron@medialaw.org
212.337.0200 x206

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


mailto:sbaron@medialaw.org



