
4M Pmk A-vr bvrh ,  16rh Flmr. N w  Yak. NY 10016 GI2) 889.2306 

LIBELLETTER 

In This Issue. . . 
LIBEL 
LDRC Complaint Study Released, p. 2 
Illinois Appellate Court’s Innocent Construction, p.3 

Scientology Suit Against Time Dismissed Again, p. 6 
Jurors Find That a Reporting Mistake Does Not 

Amount to Negligence, p. 7 
Judge Finds Reputational Harm Damages lor 

Corporation Limited to Lost Profits, p. 9 

Cal. Court Awards Anit-Slapp Dismissal, Fees, p. 10 
Strong Support for Summary Judgment by Texas 

A Mixed Up Libel Analpis in NY Trial Court, p. 1 3  
Anti-Rap Aclivist Tucker and Spouse Sue Over 135 

News Organizations in Pennsylvania, p- 15 

NEWSGATHERING 
New York Court Cautions Press to ”Trespass” at  its 

Peril: Dr. Felix Shifman v. COS, ef a!., p. 17 
D.C. Court of Appeals Slays Access to Microsoft 

Antitrust Depositions, p. 20 

Appellate Court, p. 11 

INTERNET 
AOL Wins Stay of DiscoRry, p. 21 

Yahoo! Posting Lead to Defamation Suit, p.21 
Federal District Court Dismisses Privacy Suit Against 

AOL for Disclosing Sukr iber Identity, p. 23 

UPDATES 
California Legislature Passes ”Paparazzi Bill“, p. 27 
Cal. Supreme Court to Rule on Sanders v. ASC, p.27 
The Cattlemen v. Oprah, p. 28 

OF NOTE 
No Error in Showing ‘Menace to Society” and “Natur; 

Public Opinion and the Press, p. 25 
Born Killers” to Criminal juries, p. 16 

t 
PUBl lSHED BY J H F  

4 0 4  P a r k  Avenue South ~ 

161h Floor 
New York ,  N Y  10016 

(212 )  889 -2306  

Reporting Developments Through September 18,1998 

NAA/NAB/LDRC 
Conference Scheduled for 

Sept. 22-24,1999 
in Arlington, Virginia 

Investment Advice: Financial Press 
Wins On Opinion 

Fourth Circuit Revises Opinion Analysis 

By Douglas Connah, Jr. 

In a decision useful to the fmancial press in giving skeptical invest- 

ment advice, the Court of Appeals for the Fourth Circuit held August 11 
hat statements published in Forbes telling investom to “short” a public 

:ompany’s stock because it was overvalued were constitutionally pro- 

tected opinion. Biospherics. Inc. v. Forbes Inc., - F. 3d -, 1998 
W L  466681.26 Med. L. Rep. 21 14. 

The Forbes piece, headed “Sweet-talkin’ guys,” predicted that in- 

vestors would “sour” on the company, Biospherics, Inc.. when they 

realized that i t s  main product-in-development, a natural sugar substitute. 

‘isn’t up to the company’s claims.” While the Fourth Circuit declined 
to ”propose a ‘doctrinal exception’ for stock tip articles.” i t  emphasized 

ha t  ‘rarely would a stock t ip article of this tenor and in th is context 

prove actionable.” 

In judging the Forbes item according to its tenor, language, and con- 

text. the Fourth Circuit expressly relied on Milkovich v. Lorain Journal 
Co., 497 U.S. I (1990). It said that “any reasonable person reading 

‘Sweet-talkin’ guys’ would recognize . . . that the challenged statements 

constitute a subjective view, not a factual statement.” and pointed out 
Conmuedonpoge 3) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 2 September 1998 LDRC LibelLetter 

amc complaint smny ~eieaosec~ 

You should have each received a copy of the newest edi- 
tion of the LDRC Complaint Study. Released last month as 
an LDRC Specid Report, the Study looks at a sample of 
complaints filed against media defendants in 1997. LDRC 
analyzes the complaints with respect to the status of the plain- 
tiffs. the kinds of claims brought. the status of the defen- 
dants, and the jurisdictions. 

Among the key findings: 
* The ovenvhelming number of lawsuits arose out of 

published material and not from newsgathering issues. Only 
9 out of the 332 complaints analyzed were based on claims 
based on newsgathering activities. 

* Libel, as in the 1996 Study, was the most fre- 

quently alleged cause of action, alleged four times as often as 
the next most frequent publication-based claim: intentional 
infliction of emotional distress. Libel was alleged more than 

twice as often as all of the invasion of privacy claims put 
together. 

* Businessmen and corporations are the mst fre- 
quent plaintiff category against every major media defen- 
dant category except Books. against which 
Arfists/Entertainers bring the most lawsuits. 

Local newspapers took more lawsuits than did 
local television stations. but those who produce television 
and cable programs and movies (the Production defendant- 
category in our Study) saw a rise in lawsuits as compared 
to 1996. 

LDRC wants to thank Employers Reinsurance and 
MedidProfessional Insurance for their assistance in prepar- 
ing the Study. If you did not receive a copy of the LDRC 
Complaint Study, please contact LDRC at 212.889.2306, 
212.689.3315 (facsimile) or Idrc.com. 

* 

MARK YOUR CALENDARS! 

The NAAITVABILDRC I999 kibee Conference 

ednesday, Sept. 22 through Friday Sept. 2 

What: 

When: 

here: Regency Crystal City Hotell 
Arlington, VA 

Ifyou wish to volunteer for the 
nning Committee9 

eiing OR2 

November 2'z9 I998 at E2 ~ O R L  

. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter September 1998 Page 3 

Financial Press Wins On Opinion 

(Conrinuedfrom page I )  

that Forbes had clearly disclosed the "factual basis for 
the entire article" in three sentences the accuracy of 
which Biospherics had not challenged. 

However, despite its reliance on the publication's 
"tenor, language, and context," the opinion casts 
doubt on continued analytical use of the specific 
multi-factor test -- verifiability/choice of 
words/context of statementhoad social context -- by 
which the Court's pre-Milkovich decision, Poromac 
Valve & Fitring, Inc. v. Crawford Firring Co., 829 F. 
2d 1280 (4th Cir. 1987). distinguished opinion from 
fact. The opinion asserts that Milkovich "specifically 
refused the newspaper's suggestion that it  adopt the 
multi-factored tests" developed by the lower courts in 
cases like Poromac Valve and Ollman v. Evans and 
"quite clearly did not adopt Potomac Valve's precise 
test or lengthy discussion." 

The district court had expressly relied on Poromac 
Valve in dismissing Biospherics' $15 million libel suit 
against Forbes Inc. and reporter Carolyn Wmter un- 
der Rule 12(b)(6)., See LDRC LibelLerrer January 
1998 at I. 

In a press release issued after the decision, Biw 
spherics said Forbes had spread harmful misinfonna- 
tion in violation of common journalistic practice and 
accused the courts of aiding and abetting "such harm- 
ful behavior, which abuses, rather than protects, the 
First Amendment." 

Douglas Connah. Jr., of Venable. Baerjer and 
Howard, L.L.P.. Balrimore. argued the appeal for 
Forbes and Ms. Waxler, who were also represenred 
by Tennyson Schad of Nonvick & Schad. New York. 
and Maria Rodriguez of Venable. 

ILLINOIS APPELLATE COURT'S 
INNOCENT CONSTRUCTION 

RULINGS GIVE WITH ONE HAND, 
TAKE WITH THE OTHER 

By Samuel Firer and Gregory R. Naron 

Recently, the same panel of the Illinois Appel- 
late Court (First District) issued two opinions in me- 
dia libel cases, Snitowsky v. NBC Subsidiary 
( W A Q - T V ) ,  lnc., 696 N.E.2d 761 (I l l .  App. 
1998), and Chicago Ciry Day School v. Wade, 697 
N.E.2d 389 (Ill. App. 1998). Both cases addressed 
the venerable Illinois innocent construction rule; but 
while Chicago City Day affirmed the vitality of the 
State's "minority rule." the Snirowsky decision - is- 
sued days earlier - read troubling new limitations 
into that doctrine, as well as the official report privi- 
lege. 

The court observed regarding the iMocenl con- 
struction rule: 

Illinois adopts the minority rule of the in- 
nocent construction rule. Under the ma- 
jority rule, the judge decides whether the 
language is reasonably susceptible of a 
defamatory interpretation; and if it is. the 
case goes to the jury despite any conceiv- 
able innocent interpretation, to determine 
whether in fact the publication was under- 
stood tn be defamatory or to refer to the 
plaintiff. In contrast, the Illinois rule. or 
the minority rule, prevents a case from 
getting to the jury if there is any possible 
reasonable innocent interpretation of the 
language. 

Chicago Ciry Day, 697 N.E.2d at 394. 
Under the innocent construction rule, "if the 

statement is reasonably capable of a nondefamatory 
(Continuedonpoge 4) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 4 September 1998 

ILLINOIS INNOCENT CONSTRUCTION 

(Conrmuedfiom page 3) 

interpretation, given its context. it should be so con- 
strued, and there is no balancing of reasonable construc- 
tion?.." Id. (citations omitted). The innocent construc- 
tion rule also applies where the alleged defamation could 
"reasonably be interpreted as referring to someone other 
than the plaintiff," Chapski v. Copley Press, 442 
N.E.2d 195, 199 (Il l .  1982) (emphasis added); indeed, 
this 'of and concerning" branch of the innocent con- 
struction rule was at issue in the seminal Illinois 
Supreme Court case that adopted the rule, John v. Tn- 
bune Co., 181 N.E.2d 105 (I l l .  1962). 

Chicago City Day 

In Chicago City Day, a Chicago radio personality, 
Roma Wade, criticized plaintiff school's demolition of 
an historic structure in the city. The alleged defamation 
principally involved Wade's on-air statement that 
"they're just plain lying . . . there were shenanigans 
going on over there." In a straightforward and unre- 
markable application of the innocent constructiodof and 
concerning rule, the Coon held that. while 
"shenanigans" could mean 'questionable conduct," the 
comment could reasonably be read as referring to some- 
one other than the plaintiff: 

Upon examination of the record, we find that 
plaintiff failed to plead extrinsic facts to 
demonstrate how third persons could believe 
that Roma's defamatory statements referred to 
plaintiff. Although it is reasonable to assume 
that Roma was referring to the School when 
she commented on how the city officials al- 
legedly took a bribe, it is just as reasonable to 
believe that someone other than the School, 
perhaps the parents of the students at the 
School, attempted to influence city officials. 
... Rorna stated throughout her broadcast that 
the kids who go to this school get dropped off 
in Jaguars and Mercedes, in essence alluding 

lo the wealth of the students and their fami- 
lies. Furthemnore. it may seem that Roma 
was referring to the parents. when she re- 
marks 'they only did that because there is 
money at work, because there's a string of 
Jaguars," and then "you can't even go down 
the street with the cars, because they are all 
double parked there waiting to take their lit- 
tle angels home." Clearly, Roma was refer- 
ring to the parents of the children, alluding 
to their wealth. and implicitly drawing a 
conclusion that they could have been the 
ones exerting influence over city officials. 

Chicago City Day, 697 N.E.2d at 396. 
The Court further held that the "they're just plain 

lying" comment was not defamatory per se; 'we fail to 
find how this statement falls under a per se category. 
specifically the one which imputes an inability to per- 
form or want of integrity in the discharge of office or 
employment duties." In so holding, the Court inter- 
preted this c o m e n t  as possibly referring to "the per- 
sons in the city govemment or at city hall responsible 
for issuing the demolition permit against the mayor's 
orders. After Roma states that 'they' are lying, she 
opines that shenanigans were going on 'over there.' 
Given the context of these comments, we believe 'over 
there' means over at city hall, not at the School." 
Chicago City Day, 691 N.E.2d at 397. 

Snitowsky 

In Snifowsky, the plaintiff. a special education 
teacher at the Nettelhorst School in Chicago, was the 
subject of a police report filed by her school's principal 
with the Chicago Police Department in connection with 
an incident that allegedly occurred in her classroom on 
December 19, 1996. The police report recorded claims 
by two school officials. the principal and the assistant 
principal, that plaintiff had restrained an unruly student 
and encouraged other students to hit him. WMAQ-TV 
broadcast several news reports about the allegations in 

(Conhnuedonpnge S) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~ 

LDRC LibelLetter September 1998 Page 5 

ILLINOIS INNOCENT CONSTRUCTION 

(Confinuedfiompage 4) 

the police report, including the Police Department’s 
ultimate conclusion that the charges were unfounded. 

Plaintiff sued WMAQ for defamation. WMAQ 
raised, among other defenses, the innocent construc- 
tion rule (i .e. .  the broadcasts could be innocently 
construed as reports of allegations in an ongoing in- 
vestigation rather than statements of fact as to plain- 
t iffs conduct in the classroom); and the fair report 
privilege. In addition. WMAQ argued that Sni- 
towsky - formerly an elected official of her Local 
School Council - was a “public official” for pur- 
poses of the litigation, so that her failure to ade- 
quately allege actual malice doomed her defamation 
claim. 

The Circuit Court dismissed Snitowsky’s com- 
plaint. Reversing. the Appellate Court engrafted lim- 
itations on both the innocent construction and fair re- 
port libel defenses arguably new to Illinois law. 

Specifically, the Appellate Court refused to apply 
these defenses principally because the Broadcasts 
contained a statement -- that a security guard stopped 
the incident -- which was not in the police report. 
The court also held the innocent construction rule did 
not apply because WMAQ purportedly ‘omitted” the 
alleged “grounds for doubting [the principal’s] mo- 
tives” for making the initial allegations as well as 
‘any account of the prior disagreements between” the 
principal and Snitowsky. 696 N.E.2d at 767. 

Previously settled Illinois authority holds that 
statements speaking in terms of allegations. claims or 
ongoing investigations are susceptible of an innocent 
construction because “[tlhe c la im are not presented 
as statements of indisputable fact.” Owen v. Carr, 
478 N.E.2d 658, 663 (Ill. App. 1985). affd, 497 
N.E.2d I145 (111. 1986); see also Camright v. Gar- 
rison. 447 N.E.2d 446, 449-50 (Ill. App. 1983). 
The standard for application of the official or fair re- 
porl privilege - whether the ‘gist or sting” of the 

challenged statements was greater than that of the offi- 
cial report - has been equally well-established. Dola- 
towski v. Life Printing and Publishing Co., Inc., 554 
N.E.2d 692, 694 (Ill. App. 1990); O’Dunnell v. Field 
Enterprises. Inc.. 491 N.E.2d 1212, 1216 (Ill.  App. 
1986). 

Here, the Appellate Court’s suggestion that. for the 
innocent construction rule to apply, the news organiza- 
tion would have to give “enough background to doubt 
the charges against [plaintiff] on the basis of the ulterior 
motives of the person making the charges” (696 N.E.2d 
at 766). is unprecedented. Such a requirement would 
require a news organization to research, investigate, an- 
alyze and report every fact or dispute that might have 
some bearing on the credibility of allegations to the PO 
lice or other law enforcement units. Illinois law does 
not condition the innocent construction rule’s benefit on 
the news media having conducted such an exhaustive 
search. Nor has any case denied fair report protection 
because the report also included %on-official” facts 
that did not alter the gist or sting of the underlying offi- 
cial document. 

By holding that the official report privilege may be 
lost by the inclusion of any material that was not in the 
official source or document, the C O U ~  also created a 
new and more stringent fair report standard. It is fair 
to say that the Appellate Court’s decision is fundamen- 
tally at odds with the raison d’efreof the fairreport rule 
and its long-standing protection of reporting about offi- 
cial allegations. “The right to speak and print about 
such actions of government is well established; denial 
of this right would be a serious infringement of both 
State and Federal constitutional guarantees of free 
speech and press.” Lulay v. Peoria Journal-Star, Inc., 
214 N.E.2d 746 (Ill. 1966) (citations omitted). 

Petitions for Leave to Appeal to the Illinois Supreme 
Court have been filed in both the Snitowsky and 
Chicago City Day cases and are pending. 

Samuel Fifer and Gregory R. Narun are is with rhe 
firm Sonnenschein, Narh and Rosenrhal in Chicago, IL. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 6 September 1998 LDRC LibelLetter 

Scientology SuiP AgainsU Uime Dismissed Again 
Effods to Re-Analyze Sullivan Rejected 

By Robin Bierstedt 

The libel suit brought by the Church of Scientol- 
ogy against TIME magazine has once again been 
dismissed. In this round, Federal District Court 
Judge Peter Leisure rejected plaintiff‘s efforts to 
amend its complaint to add a libel claim solely for 
nominal damages, a claim that plaintiffs new coun- 
sel, New York University Law Professor Burt 
Neuborne, argued should be sustainable on proof of 
falsity alone. (Church of Scientology v. Time 
Warner, Inc., No. 92 Civ. 3024. Slip Op. at 
(S.D.N.Y. Sept. 8, 1998). 

The case, which was brought in April 1992, 
arises from TIME’s May 1991 cover story 
‘Scientology: The Cult of Greed.” In November 
1992 the Court granted TIME‘s motion to dismiss 
Scientology’s claims with respect to several state- 
ments in the article. Church of Scientology Int‘l v. 
Time Warner, Inc., 806 F.Supp. 1157 (S.D.N.Y. 
1992). Three years later, the Court granted sum- 
mary judgment to TIME concerning all but one of 
the remaining statements:: holding that Scientology 
could not establish that any of these statements were 
published with ‘actual malice.“ (The parties bad 
agreed lo limit discovery to the issue of “actual mal- 
ice.” but this limited discovery was nonetheless 
lengthy -- the deposition of TIME writer Richard 
Behar lasted 27 non-consecutive days.) Church of 
Scienrology Int? v. 7ime Warner, Inc., 903 F.Supp. 
637 (S.D.N.Y. 1995). 

TIME moved for reconsideration concerning the 
one remaining statement at issue. In July 1996 
Judge Leisure granted the motion, fmding that this 
one statement was “subsidiary” in meaning to the 
non-actionable statements. Church of Scientology 
Inr’l v. l ime Warner. Inc. 932 FSupp. (S.D.N.Y. 
1996). Scientology then moved to modify the 

Court’s order. arguing that it should be permitted 
to pursue a claim for nominal damages, whether or 
not it could meet the actual malice standard. The 
Court denied that motion but included in its opin- 
ion a footnote stating that “To the extent that 
plaintiff may attempt to amend its complaint in the 
future, the Court expresses no opinion on the mer- 
ils of such a motion.” Church of Scientology Int? 
v. Time Warner, Inc.. 1997 WL 53891, *4n.8 
(S.D.N.Y. Aug. 27, 1997). 

Accepting the Court’s invitation. Scientology 
moved to amend its complaint to add a claim for 
nominal damages -- to be awarded if Scientology 
were able to prove falsity (regardless of actual ma- 

ice). Scientology put forward the admittedly 
“novel” assertion that the New York Times actual 
malice standard applied only to libel claims by 
public figures seeking actual damages. 

The Court on September 8. 1998 rejected Sci- 
entology’s attempt to amend its complaint. The 
Court  led that the motion to amend. made over 
five years after the complaint was filed. would un- 
fairly prejudice TIME, which had spent enormous 
rewurces in dealing with Scientology’s discovery 
demands and motion practice relating to actual 
malice. In addition. the Court denied the motion 
because the proposed amendment would be 
‘futile” in two ways. The Court lacked subject 
matter jurisdiction over the claim because nominal 
damages, if awarded, would not meet the amount 
in controversy required in federal diversity cases. 
And on the merits, the proposed claim would fail 
to satisfy the New York Times v. Sullivan standard. 

Robin Bierstedt is Vice President and Deputy 
General Counsel f o r  lime Inc. Floyd A b r m  and 
Dean Ringel of Cahill Gordon & Reindel repre- 
sented Time Inc. in this matter. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter September 1998 Page 7 

JURORS FIND THAT A REPORTING MISTAKE 
DOES NOT AMOUNT TO NEGLIGENCE 

By Tom Tinkham & Aaron Mysliwiec 

A Minnesota jury recently rendered a defense verdict for 
Gannett Minnesota Broadcasting, Inc.. d/b/a KARE-11 TV 
(“KARE”) finding that KARE did not negligently defame a 
television repairman and his store when the station erro- 
neously reponed that the repainnan had been indicted for in- 
volvement in a major drug ring. (Peler Vilale, Individually 
and Vitale T. V. & Stereo Co. v. Gannet1 Minnesota Broad- 
casting, Inc., d/b/a KARE-I1 rv). 

While a juror told the judge that the jurors felt sorry for 
Plaintiff Peter Vitale - named in broadcasts instead of his 
son by the same name who was actually the person indicted 
- the panel rendered a defense verdict on grounds of no neg- 
ligence. 

me Stozy 

The claims arose out of an October 3, 1996 press confer- 
ence at which the Minnesota U.S. Attorney and various sub- 
urban police chiefs announced the indictment of ten individu- 
als for illegal drug smuggling and sales in SI. Paul and Min- 
neapolis. Police had seized more than $2 million of illicit 
drugs. One of the people indicted was Peter Francis Vitale. 
whom authorities described as a 37 year old man owning a 
television repair shop in St. Paul. While there were available 
photographs of several of the indicted men, officials provided 
no photograph of Peter Vitale. 

The bust was of note both because of the amount of drugs 
involved and because the people arrested did not fit the drug- 
dealer stereotype. This was a major cocaine ring that was 
operated by men aged 37-61, through their city and suburban 
businesses. KARE, which had a reporter cover the press con- 
ference, pursued a story angle that focused on the connection 
to seemingly legitimate businesses. Shortly after the press 
conference, KARE’s reporter and other employees back at the 
station began tracking down leads to find the specific busi- 
nesses owned by the men. 

A different KARE reporter went to an arraignment where 
the ten men were indicted but could not remember whether 

she saw Peter Vitale. Several other information sources led 
KARE to conclude that Vitale T.V. & Stereo Co. was the 
television repair shop referred to at the press conference and 
that the Peter Vitale who worked there had been indicted. A 
KARE employee looked in the St. Paul business pages and 
the television repair store was the only one of its kind listed 
under the name Vitale. The employee also called the store 
and was told that a Peter Vitale worked there. The reporter 
and cameraman then went to the store. 

Disputed Encounter With Plaintiff 

KARE’s reporter and cameraman were the third team of 
people to arrive at Vitale T.V. & Stereo Co. that day. Two 
other television stations had used similar or identical tech- 
niques as those used by KARE and had also sent people there. 
The people from these other stations were told that they were 
at the wrong store and that the Plaintiff Peter Vitale was not 
the Peter Vitale named in the indictment. The two other sta- 
tions did not NII a story connecting the Plaintiffs to the in- 
dictment. 

When KARE’s reporter and cameraman arrived at Vitale 
T.V. & Stereo Co. they identified themselves. The reporter 
asked a woman, who turned out to be Plaintiffs wife, if Peter 
Vitale was there. The woman called to the Plaintiff. then age 
60, and asked him if he wanted to talk to the reporter. There 
were different versions at trial about what happened next. 
According to the Plaintiff, he told the reporter “yon have the 
wrong guy and the wrong store.” The Plaintiffs wife testi- 
fied that she did not hear the Plaintiff say this. The reporter 
and cameraman testified that they were asked to leave the 
store and that there was no statement about having the wrong 
guy or store. 

After this disputed encounter, the KARE reporter and 
cameraman left the store and with the store in the background 
did a report tying the Plaintiffs to the drug indictment. Plain- 
tiff Peter Vitale saw his store pictured on the three broadcasts 
but did not call KARE and inform them that his son was actu- 
ally the Peter Vitale indicted. AAer the 1O:oO p.m. broad- 
cast, KARE received some anonymous phone calls informing 

(Confmued on p g e  8) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



- _  
Page 8 September 1998 LDRC LibelLetter 

JURORS FIND THAT A REPORTING 
MISTAKE DOES NOT AMOUNT TO 

NEGLIGENCE 

(Connnuedfrom page 71 

i t  that the story referenced the wrong person and the wrong 
store. KARE news management took steps to prevent the 
news department from running the story again. The news 
management forgot. however, that KARE’s engineering de- 
partment tapes each night’s 1000 p.m. news broadcast and 
replays it at 1:30 a.m. As a result, the 1000 p.m. broadcast 
relating to the Plaintiffs was televised again at 1:30 a.m. 

Two weeks after the broadcasts. KARE received a letter 
from Plaintiffs’ attorney indicating that a lawsuit might be 
afoot. Subsequently, KARE made three offers to run a re- 
traction of the story. The Plaintiffs refused these offers. 

Issues at Trial 

There were three issues at trial: (1) whether KARE had 
negligently defamed the Plaintiffs in news broadcasts on 
October 3, 1996 at 6:OO p m .  and 10:00 p.m. and on Octo- 
ber 4 at 1:30 am.; (2) whether any of the broadcasts caused 
damages to either Plaintiff; and. (3) whether KARE should 
be found liable for punitive damages. 

On the issue of negligence, Plaintiffs argued that KARE 
acted negligently because it was wrong about the Plaintiffs’ 
connection to the indictment and it had information which 
indicated that it might be wrong. Plaintiffs cited the infor- 
mation that the indicted Peter Vitale was 37, the failure to 
check the telephone white pages which showed two Peter 
Vitales, the presence of KARE‘s reporter at an arraignment 
where the indicted Peter Vitale appeared, and KARE’s fail- 
ure to stop the 1:30 a.m. broadcast as evidence of K A R E s  
negligence. 

KARE’s employees stated during the trial that they made 
an honest factual mistake in the broadcasts and they apolo- 
gized for it. KARE contended, however, that the mistake 
was a reasonable one. KARE emphasized that its employees 
followed normal procedures by reporting information from 
a credible source, law enforcement personnel, and then 
checking that information against other sources, a telephone 
book and calling Lhe store to determine whether a Peter Vi- 
tale worked there. That two other television stations fol- 

lowed similar or identical procedures and also went to Vitale 
T.V. & Stereo Co. demonstrated the reasonableness of 
KARE’s actions. KARE argued that if Plaintiff had in fact 
told the KARE reporter that he was not the indicted Peter 
Vitale, as he told the other two stations, then KARE would 
never have done the story. With respect to the 1:30 a.m. 
rebroadcast, KARE contended that it  was understandable hu- 
man error for KARE’s news management to forget that 
KARE’s engineering department automatically replayed each 
night’s 10:00 p.m. news telecast. 

The jury found that KARE did not negligently make any 

defamatory statements about either of the Plaintiffs. They 
also found that Plaiutiffs had suffered no damage as a result 
of KARE‘s broadcasts. Due to its findings on these two is- 
sues, the jury did not reach the issue of punitive damages. 

Issues of Plaintiff Status and Prior Convictions 

In addition to the jury’s findings, the trial also involved 
some interesting rulings in defamation law. None of these 
rulings were issued as published opinions but they may be 
informative to an attorney trying a similar case. Specifically, 
the Court considered: (1) whether Vitale T.V. & Stereo Co., 
by virtue of being a corporation, was a ‘public figure;” and 
(2) whether KARE could introduce evidence of Plaintiff Pe- 
ter Vitale’s federal conviction for copyright infringement and 
state misdemeanor thefl conviction as evidence that Plaintiff 
had a poor reputation. 

The Coun ruled against the “media defendant” position 
on these issues. The Court held that because Vitale T.V. & 
Stereo Co. was a small corporation and owned entirely by 
Peter Vitale, that Minnesota case law allowing corporations 
to be treated as “public figures” did not apply. The Court 
also found that the principles underlying Minnesota Rule of 
Evidence 609, which is analogous to Fed. R. Civ. hoc. 609, 
supported excluding Plaintiffs 8 year old misdemeanor con- 
viction and prohibiting KARE‘s counsel from questioning 
Plaintiffs’ reputation witnesses about either conviction. 

Tom Tinkham, a partner, and Aaron Mysliwiec, an asso- 
ciate, are trial lawyers in the Minneapolis ofice of Dorsey & 
Whitney, L.L. P.. an inremationalfirm based in Minneapolis. 
They represented Gannetr Minnesota Broadcasting, he..  
d/b/a KARE I1 TV in [his case. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



I LDRC LibelLetter September 1998 Page 9 

Judge Finds Reputational Harm Damages for Corporation 
Limited to Lost Profits 

Finding that the issue of a corporation's repu- 
tational damages should not have been sent to the 
jury, Kentucky Circuit Court Judge F. Kenneth 
Conliffe reversed $1 million of what had been a 
$3.975 million award. The suit. which was tried 
to a jury in March 1998, was brought by Ken- 
tucky Kingdom, Inc., owner of a Kentucky 
amusement park, against WHAS-TV for al- 
legedly defaming the park, in a series of repons 
concerning a 1994 accident on one of Kentucky 
Kingdom's rides. Kenrucky Kingdom. Inc. v. 
W A S - T V ,  No. 94C105547 (Jefferson Cir. Ct., 
August 4, 1998). The accident occurred when 
two cars on the ride collided. The state shut 
down the ride temporarily after the accident and 
ordered changes. 

Plaintiff contended that WHAS-TV's repons 
as a whole falsely implied that Kentucky King- 
dom's rides were not properly maintained and 
managed. Plaintiff specifically argued that con- 
trary lo WHAS-TV's reports that the state ride 
inspectors shut down the ride because they be- 
lieved it was "too dangerous," no one had testi- 
fied to telling the station that the ride was t w  
dangerous and, in fact, two state inspectors testi- 
fied that they had not done so and did not know 
anyone who had. Plaintiff also contended that 
WHAS-TV's referring to the ride as having 
"malfunctioned" and reporting that Kentucky 
Kingdom had "removed a key component" were 
false and defamatoly statements because operator 
error had caused the accident and Kenhlcky King- 
dom had disabled. not removed the component, a 
brake. 

The jury found the statements were false and 
awarded a total of $3.975 million -- $475,000 in 
lost profits. $1 million in reputational damages, 
and $2.5 million in punitive damages. 

On post-trial motion, Judge Conliffe denied 

WHAS-TV's motion with respect to liability 
finding that "[wlhile segments of the testimony 
as isolated by the Defendant in its argument are 
impressive, the nature of the case required the 
jury to consider the evidence as a whole." Con- 
tinuing, the court stated. "[tlhe jury heard evi- 
dence of 'truths' that were allegedly inserted out 
of context in newscasts where the conclusion to 
be drawn would be different than if the state- 
ments were left in context. If the jury believed 
these allegations then the statements as a whole 
by the Defendant would not be substantially 
true. " 

Finding the jury's verdict wilh respect to lost 
profits "within the proof presented," the court 
turned to address the issue of whether a corpora- 
tion can suffer reputational damages. Pointing 
out that the court struggled with the issue before 
ultimately submitting it to the jury, Judge Con- 
liffe stated that he was now convinced that "even 
if the corporation could suffer loss of reputation, 
the jury had to speculate on anything other than 
the loss of profits." Accordingly. the judge 
granted judgment notwithstanding the verdict on 
the issue. 

Finally, the coun denied WHAS-TV's mo- 
tion with regard to punitive damages holding 
that Kentucky's broadcast retraction statute, 
KRS 411.061, allowed for exemplary damages 
if there was a failure to comply with the statute, 
and the jury had sufficient evidence to so find. 
In addition, the court found that the size of the 
punitive award was not inconsistent with the 
compensatory award even after removing the 
award for lost reputation. 

The case is currently on appeal to the Ken- 
tucky Court of Appeals. 

WHAS was represented on appeal by Stiles 
& Harbison in Louisville, KY. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 10 September 1998 

CALIFORNIA COURT AWARDS ANTI-SLAPP DISMISSAL, FEES 

By Charles D. Tohin 

A California judge has dismissed a libel lawsuit under 
the state’s ‘anti-SLAPP” statute, entitling The Son 
Bemardin0 County Sun to its attorney’s fees. 

Plaintiff Matthew 1. Lopez sued the newspaper after a 
March 7, 1998 article reporting on his conviction of a mis- 
demeanor in a sexual encounter with a 13-year-old girl. 
Prosecutors had charged Lopez, 17, with felony lewd and 
lascivious conduct on a minor after the girl accused him of 
dragging her from a school playground into the hushes and 
sexually assaulting her. A judge had ordered Lopez, who 
boasted of gang affiliations, tried as an adult. 

At his trial, which The Sun covered daily, Lopez’s 
lawyer argued that the girl was a willing participant in the 
encounter. The jury acquitted Lopez of the felony charges 
but convicted him on lhree counts of the lesser-included of- 
fense of contributing to the delinquency of a minor, a mis- 
demeanor. He later was sentenced time served in jail and 
36 months probation. 

On the day after the verdict. The Sun published an arti- 
cle under the headline, “Teen convicted of attack.” 7he 
subheadline read: “A jury convicts Matthew Lopez of mis- 
demeanors, saying the evidence did not convince them of 
more serious charges.“ The article’s text reported on 
Lopez’s acquittal of felony charges and convictions of mis-  

demeanors, concluding, ‘Jurors said the evidence did not 
convince them that Lopez intended to cany out a sexual 
attack.” 

Lopez. in the libel lawsuit. said jurors only convicted 
him “of a low-grade misdemeanor” and found that he had 
done “nothing more than . . . himself engaging in sexual 
activity with another minor.” 7hus. his Complaint alleged. 
the newspaper’s use of ‘attack” in the headline was ‘false, 
malicious and misleading” because the jury had acquitted 
him of ‘all allegations of sexual assault.” (Lopez’s Com- 
plaint also alleged the newspaper’s recitation of the girl’s 
testimony about the incident was false and defamatory, but 
he later abandoned that allegation and solely focused on the 
word ‘attack” in the headline.) 

The newspaper responded to the lawsuit with a demuner 
and a special motion to strike under Cal. Code Civ. Proc. 

$425.16, known as the ’anti-SLAPP” law (“SLAPP” 
stands for “Strategic Lawsuits Against Public Participa- 
tion. ”) The newspaper argued: 

under California case law interpreting the fair report 
privilege, codified in the state’s Cal. Civ. Code 847(d), the 
“attack” headline must be read in context with the subhead- 
line and the article’s text, the accuracy of which could not 
be disputed; 

read in its entirety, the newspaper’s repon accu- 
rately captured the ”gist” or “sting” of the criminal trial 
and verdict and, thus, was legally privileged as a fair re- 
port; 

additionally, by virtue of the coverage of the entire 
criminal proceeding, which began with Lopez’s arrest more 
than six months before the trial, Lopez was “libel proof‘ in 
connection with press reports of his crime; 

+ in light of the privilege - which is absolute in Cali- 
fornia and. thus, cannot be defeated by allegations of 
‘malice” - and Lopez’s dismal reputation, he could not 
demonstrate a “probability that the plaintiff will prevail on 
the claim[.]” as was his burden under the anti-SLAPP 
statute (Code Civ. Proc.8425.16 (b)(l)); 

the statute - enacted by the California legislature in 
1993 to protect against lawsuits that challenge “any act of 
[the defendant] in furtherance of the person’s right of peti- 
tion or free speech . . . in connection with a public issue” 
(Code Civ. Proc. $425.16 @)(I)) - protects the press from 
unmerited libel lawsuits like this one, since, according to a 
recent anti-SLAPP appellate decision, “news reporting ac- 
tivity is free speech” (Braun v. Chronicle Pub. Co.. 52 
Cal.App.4th 1036, 1046 (1997)) (emphasis original). 

Lopez’s lawyer, in opposing the motion to strike and 
demurrer, told the court that The Sun had run a 
“correction” that said its earlier headline had ‘incorrectly 
reponed what 17-year-old Matthew Lopez was convicted 

Conrimed on page I I )  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~~ 

LDRC LibelLetter September 1998 Page 11 

CALIFORNIA COURT AWARDS 
ANTI-SLAPP DISMISSAL, FEES 

of" and reiterated that Lopez was convicted of misde- 
meanors. not felonies. With the correction, the lawyer ar- 
gued, the newspaper had admitted falsity and should be 
foreclosed from arguing the gist of the challenged coverage 
was accurate. The lawyer also argued that the anti-SLAPP 
statute was enacted to protect "common citizens" not a 
'powerful corporate defendant's exercise of its First 
Amendment rights." Thus, plaintiffs opposition papers 
maintained. the statute did not apply, since libel lawsuits 
such as Lopez's are brought to vindicate individual reputa- 
tion. not to "chill" or 'punish" newspapers for reporting 
the news in the future. 

At an August 3 hearing, Superior Court Judge Martin 
A. Hildreth agreed with the newspaper's argument. In an 
oral pronouncement granting the anti-SLAPP motion. and 
denying the demurrer as moot, he ruled that: the motion to 
strike statute protects publications by newspapers; "a li- 
belous statement must be considered within the context in 
which it is presented. and the statement should not be di- 
vided into separate units"; notwithstanding the headline 
with the word "attack," "the overall 'gist' of the account" 
of Lopez's conviction "is substantially accurate"; and. 
plaintiff's allegations of "malice" "are not particularly rele- 
vant to the motion." (Lupez v. The Sun, case no. SCV 
47042, transcript ofproceedings. August 3 ,  1998). 

Judge Hildreth also rejected declarations Lopez attached 
to his opposition brief, attesting that. in the words of the 
court, "plaintiff's friends and family were confused" about 
the outcome of the criminal trial. The judge said the decla- 
rations did not make clear 'whether they were confused by 
the article, or by the consequences of a misdemeanor con- 
viction" and, in any event, were inadmissable hearsay. Id. 

The newspaper's counsel is preparing an application to 
recover its fees under the anti-SLAPP statute. 

Charles D .  Tobin is in-house counsel ar Gannerr Co.. 
Inc. in Arlington. VA, who with James 1. Manning, Jr.. of 
Reid & Hellyer, Riverside, CA, defended n e  Sun 
Bemrdino County Sun. 

Strong Support For Summary 
Judgment By Texas Appellate Court 

Legal Advice Not Evidence of Malice 

On August 27, 1998, in a rousing affirmation of 
the First Amendment and free speech, a Texas Appel- 
late Court granted summary judgment for appellant. 
HBO, in a defamation case brought by former Texas 
judge, Dean Huckabee. The Court found that the 
plaintiff failed to come forward with the requisite con- 
crete evidence to support his claim of defamation. HBO 
v. Dean Huckabee. No. 14-96-01528-CV (Tex. App. 
Ct. Aug. 27, 1998). 

The case revolved around the HBO film Women on 

Trial, produced by actress Lee Grant and her husband, 
which detailed the custody battles of four Texas 
women who believed they had been treated unfairly by 
the Texas courls. Two of the women's cases were 
heard in the appellee's courtroom and in both in- 
stances, the women lost custody of their children. The 
creators and producers of the film relied on a variety of 
sources including interviews with those involved with 
the trial and documents relating to each case. Afler the 
film aired, the appellee alleged that the film was 
defamatory and unfairly and falsely criticized his deci- 
sions in the case. HBO's summary judgment motion 
was denied by the trial court without opinion. 

The appellant-HBO raised several points of error as 
to why summary judgment should have been granted in 
the trial court. These included issues contending that 
the challenged statements in the film and promotional 
spots were either true or protected opinion under the 
First Amendment; the appellee was a public figure and 
there was no evidence of actual malice; and that the 
film was a privileged fair comment on a public official 
and a matter of public concern. 

In light of the fact that the trial court did not offer 
reasoning as to why they denied the appellant summary 
judgment, the Appellate Court was able to choose one 
of the appellant's points and reverse the trial  wort'^ 

(Conbnuedonpoge12) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 12 September 1998 

HBO v. Dean Hucknbee 

(Contimredfiornpoge I I )  

judgment based on the merits of that one issue. The 
Appellate Court chose to review the merits of the ap- 
pellee’s sixth point which was the public official and 
actual malice claim. 

“Interested Witness” Mfidaavifs Sufficient 

In its decision, the Appellate Court stated that be- 
fore 1989 the law in Texas was very clear a t  on this 
issue. Even if the affidavit of an interested witness, 
usually the party alleged to have committed the 
defamatory act, was uncontroverted it  was not 
enough to negate actual malice and support a sum- 
mary judgment motion. In 1989, the Texas Supreme 
Court overturned its own prior decisions and permit- 
ted the grant of summary judgment motions on the 
basis of an interested witness’ affidavit as long as the 
evidence is “clear, positive and direct. otherwise 
credible and free from contradictions and inconsis- 
tencies and could have been readily controverted.“ 
See Casso v. Brand, 176 S.W.2d 558 (Tex. 1989). 
The Appellate Court continued by stating that it is 
not enough for a jury lo disbelieve the defendant’s 
testimony. The plaintiff must be able to prove by 
clear and convincing evidence that the defendant 

acted with actual malice. A defendant’s credibility, 
therefore, is not the overriding factor and summary 
judgment may still be proper even without contro- 
verting proof. 

To negate this claim of actual malice, the appel- 
lant came forward with affidavits of several key peo- 
ple involved with Women on Trial including the co- 
producer and principle researcher, director, and HBO 
programming executive. The researcher gave a de- 
tailed account in her affidavit as to how she compiled 
the facts for the film including how she confirmed the 
story of the two women. The Appellate Court be- 
lieved her affidavit to be sufficient in that the state- 
ments she used in the film were true and that she did 
not have a high degree of awareness as to their fal- 

sity. 
The other two affidavits concurred with that of 

the researcher and affirmed that they relied on each 
other to insure the accuracy of the account. Both had 
no reason to believe that any of the statements were 
false or inaccurate. The Appellate Court found that 
the combination of these three affidavits was enough 
for the appellant to negate any claim of actual malice 
and to show that there was not a high degree of 

awareness of the falsity of the information. By 
negating the actual malice claim, the appellant estab- 
lished its right to judgment as a matter of law. 

Intense and Continuing Legal Review Not 
h f  of Malice 

The burden now shifted to the appellee to raise a 
genuine issue of fact regarding the question of actual 
malice. Among the evidence the appellee brought 
forward was the continuous review by the legal de- 
partment of the film. the constant rewrites based on 
substantive concerns. and the absence of the men’s 
side of the story in the film. 

The Appellate Court rejected all of these argu- 
ments and found no sufficient affirmative proof. 
The Court stated that the continuous review by the 
legal department of the film does not prove that there 
were concerns about the falsity of the document. 
And as for the constant rewrites and absence of the 
fathers’ side of the story, the Court opined that there 
are certain editorial decisions and choices that must 
be made as well as differences of opinion as to what 
to include and what to omit in a film. All of these 
decisions are protected by the First Amendment and 
none of these are dispositive of actual malice. 
Again, there was no evidence of affirmative proof. 

The Appellate Court concluded by sustaining the 
appellant’s sixth point and stating that the appellant 
presented enough evidence to disprove actual malice 
as a matter of law. The Court reversed the trial 
court’s judgment and rendered a summary judgment 
motion for the appellant. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter September 1998 Page 13 

Who’s Afraid of Justice Greenfield? 

A Mixed Up Libel Analysis in New York Trial Court 

Reporter’s Selective Omission of Facts 
Constitutes Malice 

Wielding a knife rather than a paint brush, New York 
Supreme Court Justice Edward 1. Greenfield recently de- 
clared in Goldreyer Lrd. v. Dow Jones & Company, Inc. 
that a reporter’s selective reporting of facts may constitute 
malice. N.Y.L.J. July 28, 1998 at 22 (N.Y. Sup. Ct. July 
28. 1998). 

“Who’s Afrxid of Red, Yellow xnd Blue III” 

Goldreyer revolved around the restoration of “Who’s 
Afraid of Red, Yellow and Blue 111”. an expressionist 
painting by the American artist Barnett Newman. The 
painting was slashed by a vandal while it was hanging in 
the Stedelijk Museum in Amsterdam. Daniel Goldreyer, 
who had worked with Mr. Newman for more than 25 
years, seemed a natural choice to restore the painting, val- 
ued at more than $3.1 million. While the director of the 
Stedelijk Museum and Mr. Newman’s widow approved of 
Goldreyer’s restoration job, Goldreyer was subjected to 
harsh criticism. both for allegedly ruining the painting and 
for having the audacity to charge $270,000 for his work. 
The detractors claimed that “plaintiff had merely ‘slapped 
on ordinary housepaint with a roller brush’ and had de- 
stroyed the vitality of the painting.” N.Y. L.J. July 28, 
1998 at 22 (N.Y. Sup. Ct. July 28, 1998). Because of the 
criticism. the Dutch Ministry of Justice’s Forensic Labora- 
tory became involved. taking samples of paint from the 
work and testing them. The Laboratory made technical 
findings regardmg the composition of the paint but was not 
conclusive on the issue of the quality of Goldreyer’s work. 

In the December 24, 1991 edition of the Wall Street 
Journal, reponer Bob Hagerty published a story on the con- 
troversy entitled ”For That Price, Why Not Have the 
Whole Museum Repainted?” The article. which was 
whimsically written and somewhat dismissive of the issue. 
suggested that Goldreyer had used the inappropriate type of 
paint and reported claims that Goldreyer’s restoration bor- 

dered on criminal fraud. The following week Time maga- 
zine’s international edition also published a story on the con- 
troversy entitled “Was a Masterpiece Murdered?” 

Goldreyer filed suit against Dow Jones and Time, alleg- 
ing damage to his reputation as a master in the field of art 
restoration. The suit against Time was thrown out by the 
Appellate Division, First Department, thereby reversing 
Judge Greenfield’s denial of Time’s motion to dismiss. 
Dow Jones initially moved to dismiss on the grounds that 
the article constituted pure opinion, that it was a fair report 
of an official proceeding, that it  was not libel per se and that 
standard journalistic practices were followed. N.Y. L.J. 
July 28, 1998 at 22 (N.Y. Sup. Ct. July 28, 1998). The 
lower court denied the motion to dismiss and the Appellate 
Division affirmed. Goldreyer v. Van de Wetenng, 217 
A.D.2d 434 (1st Dept. 1995) The court indicated that after 
further discovery, a summary judgment motion might be 
warranted. stressing that the issue would be whether proper 
journalistic practices were followed. 

In July 1998, Dow Jones did make a second motion to 
dismiss after Bob Hagerty gave a deposition in which he 
indicated that he had conformed with standard journalistic 
practice when he conferred with a number of sources. 
Hagerty also stated in his deposition that the story amounted 
to fair opinion. Dow Jones also argued that Goldreyer was 
a vortex public figure and that Goldreyer would have lo ar- 
gue common law malice as well as constitutional d i c e  to 
be entitled to punitive damages. But Justice Greenfield dis- 
agreed. 

Gol&yer’s Detractors &shed Him 

Working from the vortex public figure standard set out 
in Waldbaum v. Fairchild Publications. Inc., 621 F.2d 1287 
(D.C. Cir. 1980) -- ‘[Tlhere must be a public controversy, 
the outcome of which affects at least some segment of the 
community in an appreciable way.” --Justice Greenfield de- 
termined that Goldreyer had not sought the controversy but 
rather that his detractors had pushed him to the fore of the 

(Conrmuedonpoge 14) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 14 September 1998 LDRC LibelLetter 

Goldreyer Lld. v. Dow Jones & Company, Inc. 

(Connnuedfrom poge I3} 

debate. That debate, according to the decision, focused on 
the liberties a restorer should take in painting over a noted 
work. 

Justice Greenfield acknowledged that there had been a 
“storm of controversy” over the restoration. N.Y.L.J. July 
28. 1998 at 22 (N.Y. Sup. Ct. July 28, 1998). But he re- 
jected the notion that Goldreyer’s role had ‘take[n] on the 
characteristic of holding up one side of a debate over the 
issue whether art restoration should ever include painting 
over much or all of a work of art.” N.Y.L.J. July 28, 1998 
at 22 (N.Y. Sup. Ct. July 28, 1998). Justice Greenfield 
found instead thal Goldreyer had denied engaging in the con- 
troversial practice, rendering the dispute much narrower than 
it actually was-did Goldreyer paint over Newman’s master- 
piece or not. That, he concluded, is a controversy only about 
one painting and not, as Walbaum would require, a contro- 
versy that affects the broader community. That Goldreyer 
denied wrongdoing, Justice Greenfield says, citing a New 
York case on the point, does not thrust him into the larger 
controversy. Goldreyer was not a public figure. 

The court then went on to apply the “gross irresponsibil- 
ity” standard set out in Chapadeau, the standard applied in 
New York to private figures when the matter at issue is ar- 
guably of legitimate public concern. Chapodeau v. Utica- 
ObserverDispatch. Inc., 38 N.Y.2d 196 (1975). The triable 
issue of fact was therefore whether the Journal ‘acted in a 
grossly irresponsible manner without due consideration for 
the standards of information gathering and dissemination or- 
dinarily followed by responsible parties.” N.Y. L.J. July 
28. 1998 at 22 (N.Y. Sup. Ct. July 28, 1998). (citing Cha- 
padeau v. Ulica-Observer Dispatch, Inc.. 38 N.Y.2d 196 
(1975)). On this basis, the summary judgment motion was 
denied. 

PubIisher or Republisher? 

The Coun briefly addressed the issue of whether the Wall 
Street Journal was a publisher or republisher of the story. As 
the court noted, if the Wall Street Journal were found to be 
a republisher rather than a publisher, this would entitle the 
Journal to rely on Hagmy’s and the Wall Street Journal Eu- 

rope’s reputations for reliability. Citing the fact that the 
European and Asian Wall Street Journals were subsidiaries 
of Vow Jones, however, coupled with the fact that the arti- 
cle appeared in a slightly longer version in the European 
edition and was edited for the American publication, the 
court determined that the Journal was a publisher rather 
than a republisher and that Hagerty was in fact an employee 
of Dow Jones. 

Signal Failing: Decision to Treat Story Lightly 

While Bob Hageny spoke to nine different sources for 
the article, including other journalists in the Netherlands, a 
critic of the restoration, and a Stedelijk Museum official, 
Justice Greenfield determined that Hagerty’s “signal failing 
was his decision to treat the story lightly, and with deri- 
sion.” N.Y.L.J. July 28, 1998 at 22 (N.Y. Sup. Ct. July 
28, 1998). As evidence of ‘treating the story lightly,” Jus- 
tice Greenfield pointed lo, among other things, the fact that 
Hagerty never looked at the report that the Dutch Ministry 
of Justice’s Forensic Laboratory had published. The Jus- 
tice also pointed to the fact that Hageny never indicated in 
the article that the artist’s widow and the director of the 
Stedelijk Museum had approved Goldreyer as the restorer. 
Citing “starkly different views of the conclusions to be 
drawn from the facts,” the court was reluctant to substitute 
its opinion for that of a jury at a trial. 

The court held that “the selective reponing of facts. and 
the deliberate omission of exculpatory or non-defamatory 
facts to make a ‘story’ at the expense of the subject may 
indeed be probative on the issues of irresponsibility and 
malice. N.Y.L.J. July 28, 1998 at 22 (N.Y. Sup. Ct. July 
28. 1998). Moreover, Justice Greenfield indicated that the 
“deliberate presentation of selected facts to put the subject 
in the worst possible light certainly can create an inference 
of malice and a reckless disregard for the truth.” N.Y.L.J. 
July 28. 1998 at 22 (N.Y. Sup. Ct. July 28, 1998). (citing 
Rebozo v. De Washington Post Company, 637 F.2d 375 
(5th Cir. 1981)). 

Finally, the court finds that the standard for constitu- 
tional and common law malice, both of which must be 
proven in New York in order to obtain punitive damages. 
are effectively the same. 

(Conhnuedonpoge 15} 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter September 1998 Page 15 

Goldreyer Lid. v. Dow Jones & Company, Inc. 

Conhnuedfrornpoge 14) 

Reliance on Tailwind Report 

The opinion was published three weeks after Floyd 
Ahrams' report on CNN's reported use by the U.S. military 
of nerve gas on defectors. The opinion cites an edited para- 
graph from that report in which Floyd Abrams takes the 
CNN story to task for its lack of fairness; that the CNN re- 
port showed "not fabrication or illegality, but a more subtle 
process of distortion ..." From that, the court concludes (one 
should suggest erroneously) that a jury in Goldreyer's case 
could similarly find departures from journalistic standards 
that presumably would constitute gross irresponsibility. 

Dow Jones is appealing both this decision and the Judge's 
denial of its motion for a stay of discovery pending the ap- 
peal. 

Anti-Rap Activist Tucker and 
Spouse Sue Over 135 News 

Organizations In Pennsylvania 

By Hillary Lane 

In litigation distinguished by the sheer number of 
press entities plaintiffs seek to hold accountable, anti-rap 
activist C. Delores Tucker and her husband William have 
launched a series of libel actions against dozens of news 
organizations claiming that they were defamed by news 
reports about a lawsuit the couple brought against the 
estate of rapper Tupac Shakur and eleven other defen- 
dants in July of 1997. The Tuckers allege that the media 
defendants falsely reported that Mrs. Tucker claimed in 
that lawsuit that Shakur's lewd lyrics about her had af- 
fected her sex life. 

The Tuckers contend that they made no such claim 
and that the challenged reports mischaracterized Mr. 
Tucker's claim in the Shakur complaint that he had 
"suffered a loss of advice, companionship and consor- 
tium". According to the Tuckers, a claim of loss of con- 

sortium cannot be construed lo mean that their sex life was 
affected, but rather "was limited to advice, society, com- 
panionship." 

The Tuckers also complain that the news reports mis- 
characterized the Shakur complaint as being solely about 
the effect Shakur's lyrics had on the Tuckers' sex life 
when, in fact, according to the Tuckers, the lewd lyrics 
reference was a small part of the claims in the action. The 
Tuckers claim that the challenged reports defamed them by 
holding them up to ridicule and portraying them as indi- 
viduals "bringing a frivolous lawsuit contending that lewd 
lyrics destroyed their sex lives." 

first Suit Against nme/Ne wsweek Set for 
November Trial 

The first libel action was filed in September 1997 in 
the U.S. District Court for the Eastern District of Pennsyl- 
vania against Time and Newsweek and the reporters who 
wrote the Time and Newsweek pieces about the Shakur 
lawsuit. In December 1997 Time and Newsweek moved lo 
dismiss the action on the grounds that the reports about the 
action against Shakur were not defamatory and were privi- 
leged under Pennsylvania law as fair and accurate accounts 
of a judicial proceeding. 

In February of this year, the Court denied those mo- 
tions. With respect to the defendants' argument that the 
articles were not defamatory, the Court held that a ruling 
that the anicles "did not grievously fracture plaintiffs' 
standing in the community. . . would be premature." C. 
Delores Tucker and William Tucker v. Richard Fischbein, 
Time Warner Inc., Belinda Luscombe. Newsweek Maga- 
zine and Johnnie L. Roberts, 1998 U.S. Dist. LEXlS 
1753. The Court also held that l7me and Novsweek "may 
not hide behind the fair reponing privilege." Id. Accept- 
ing as true plaintiffs' allegations that the defendants were 
informed that plaintiffs' consortium claim specifically ex- 
cluded a claim for loss of sex life, the Court ruled that the 
challenged statements were "neither fair nor accurate and 
carr[ied] the requisite sting to preclude use of the fair re- 
porting privilege." Id. 

Following the denial of the motions to dismiss. the 
panies have engaged in discovery on the Tuckers' claims. 

(73ndnuedonpoge 16) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~ Page 16 September 1998 LDRC LibelLetter 

I 
I Anti-Rap Activist Tucker and Spouse Sue 

(Connnuedfrompoge IS) 

Time and Newsweek expect to file motions for summary 
judgment. The trial of the action is scheduled to hegin 
in November of this year. 

Suits filed In JuIy Against Over 135 News 
Organizetiom 

At the end of July of this year. the Tuckers filed an 
action in the Court of Common Pleas of Philadelphia 
County against ten Pennsylvania news organizations 
claiming that reports published by those organizations 
defamed them by stating that plaintiffs claimed Tupac 
Shakur’s lewd lyrics had affected or destroyed their sex 
life. 

Also in late July of this year, the Tucker’s com- 
menced another action in the U.S. District Court for the 
Eastern District of Pennsylvania against more than 125 
news organizations, claiming that their reports about the 
Shakur complaint defamed them and placed them in a 
false light. Defendants include news organizations as far 
flung from Pennsylvania as the Los Angeles Times, 
Seattle Post-lntelligencer, The Palm Beach Post, The 
Fort-Worth Star-Telegram. and the Calgary Herald -- a 
virtual “Who’s Who” of American and Canadian publi- 
cations. 

Wire Service and Jurisdiction Defenses, to 
start 

The defendants in the two new actions have not yet 
responded to the complaints. Many of the defendants 
picked up the story from the Associated Press or other 
reputable news sources. These defendants have a strong 
wire service defense to the Tuckers’ claims. Addition- 
ally, those defendants that have little or no circulation in 
Pennsylvania can be expected to assert a jurisdictional 
defense to the Tuckers’ claims. 

Hillary Lone is with thefirm Rogers & Wells in New 
York Ciry which represents Associated Press in this mi- 

ter. 

No Error in Showing 
“Natural Born Killers” and 

“Menace II Society” 
to Criminal Juries in Georgia 

The Georgia Supreme Court has ruled that violent 
movies that a criminal defendant(s) claims to have 
watched prior to commission of the alleged crimes may be 
shown to a jury as evidence of a defendant’s “bent of 
mind.” Beasley v. State, No. S98A0265 (July 13. 1998); 
Rushin Y. Stare, No. S98A0259 (July 13. 1998). 

Beasley is better known as the “Natural Born Killers” 
case and Rushin as the “Menace 11 Society” case. The 
defendants in both cases allegedly mimicked the ultravio- 
lent characters depicted in both films. In both opinions, 
by a 4-3 vote, the Georgia Supreme Court upheld the trial 
court’s decision to allow the juries to view the films. 
While in Rushin only a portion of “Menace 11 Society” 
was shown to the jury, in Beasley, “Natural Born Killers” 
was shown to the jury in its entirety. The Georgia 
Supreme Court indicated in both opinions that the films 
were probative of the defendant’s “bent of mind” and 
their modus operandi. 

Presiding Justice Norman S. Fletcher authored the dis- 
sent in both opinions, joined by the Chief Justice Robert 
Benham and Justice Leah J . Sears. Justice Fletcher con- 
cluded that the probative value of the films was out- 
weighed by the prejudicial effect and that the films only 
served to prejudice and mislead the juries, with the film in 
eacb case acting as an “extra witness” that was used by the 
State to prove the State’s theory of the case-that the de- 
fendants committed crimes similar to the crimes depicted 
in the films. In Beasley. Justice Fletcher stated that the 
testimony at trial was ‘adequate to describe the movie’s 
connection to Beasley and his crimes.” 

Both defendants had seen the respedive films a num- 
ber of times before the crimes were committed, with 
Beasley watching “Natural Born Killers” twenty times and 
Rushin watching “Menace 11 Society” five times. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 11 LDRC LibelLetter September 1998 

New York Court Cautions Press to “Trespass” at its Peril: 

Dr. Felix Shiffman v. CSS, et a/. . 

By Anthony M. Bongiorno 

On May 6, 1998, the Supreme Court of the State of 
New York. New York County, issued rulings in a 
“trespass by deceit“ action against CBS News that raise 
troubling issues about the reach of New York frespass 
law. 

A Videotaped Doctor Visit 

This action arises from a June 20, 1996 report by 
48 HOURS, which exposed questionable insurance 
billing practices by Dr. Felix Shiffman, who is a plas- 
tic surgwn in Manhattan, To assist CBS News in its 
investigation, Empire Blue Cross provided CBS News 
correspondent Roberta Baskin with an insurance card 
in the name of Michelle Wielosynski. (Michelle is Ms. 
Baskin’s actual middle name; Wielosynski is the sur- 
name of her former husband.) Ms. Baskin then tele- 
phoned Dr. Shiffman’s office and made an appointment 
through his receptionist. 

She later went to Dr. Shiffman’s medical office 
with hidden cameras and consulted with him about cos- 
metic nasal surgery. CBS News’ undercover footage 
reveals that, although Ms. Baskin never complained of 
any breathing problems. and without even examining 
her nose, Dr. Shiffman made a diagnosis of a deviated 
septum and concluded that he would expect insurance 
to cover the estimated $4,OOO cost of a nose job. 

Shortly after fhe undercover visit, a CBS News pro- 
ducer called Dr. Shiffman to request an on-camera in- 
terview about cosmetic surgery. Dr. Shiffman readily 
agreed to an on-camera interview about his practice, 
portions of which were shown in the 48 HOURS 
broadcast. In that second visit, Ms. Baskin inquired 
whether he could diagnose a deviated septum by 
‘looking at [a] nose.” Dr. Shiffman responded that 
“you can’t tell” without using a headlight and a specu- 
lum. Ms. Baskin informed him that she had consulted 

with him as “Michelle Wielosynski,” and then 
showed him her undercover footage of that consulta- 
tion -- in which he made a diagnosis of a deviated 
septum without properly examining her nose or tak- 
ing a medical history. 

CBS News’ report noted that Dr. Shiffman had 
agreed to pay back Empire Blue Cross and Blue 
Shield an undisclosed amount for nose jobs going 
back over a six-year period. 

T~spass  is Sole Claim But Only 
Ueputation is Damaged 

In 1997, Dr. Shiffman filed an action in the 
Supreme Court of the State of New York, New 
York County, against CBS, Roberta Baskin 
(collectively the “CBS Defendants”), Empire Blue 
Cross Blue Shield, and one of its fraud investiga- 
fors. Dr. Shiffman did not contest the accuracy of 
CBS News’ report, but, insfead, raised a single 
cause of action for trespass. arguing that if he had 
known of Ms. Baskin’s *true” identity he would 
have denied her entry to his medical office. This 
trespass allegedly caused him serious reputational 
injury, which was the only damage he alleged in this 
action. Dr. Shiffman did not allege that Ms. 
Baskin’s consultation at his medical office was dis- 
ruptive or caused harm to his property. 

Shortly after the CBS Defendants served their 
Answer, and prior to any discovery, Dr. Shiffman 
filed a morion to strike each and every defense 
raised. including the affirmative defense of consent 
-- consent that was either express, implied, con- 
structive, given by operation of law, or  in accor- 
dance with custom and usage. The CBS Defendants 
cross-moved to dismiss the Complaint. arguing, on 
the strength of cases such as Costlow v. Cusimno. 
34 A.D.2d 196. 201, 311 N.Y.S.2d 92, 91 (4th 
Dep’t 1970); J.H. Desnick v. American Broadcasr- 

(Commued onpoge 18) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 18 September 1998 LDRC LibelLetter 

Dr. Felix Shiffman v. CBS, et a/. 

(Conhnuedfrom p o p  I i) 

ing Cos., 44 F.3d 1345, 1355 (7th Cir. 1995) and 
Food Lion v. Capital Cities/ABC. Inc., 964 F. Supp. 
956 (M.D.N.C. 1997). that reputational damages 
cannot properly be recovered under the guise of a 
trespass theory. 

CBS: Trespass Circumscribed 

In particular, CBS argued that Dr. Shiffman’s ap- 
parent personal affront at being ‘caught” by under- 
cover newsgathering methods has nothing to do with 
a claim for trespass, which must be analyzed in ac- 
cordance with the kind of interest the tort of trespass 
is intended to vindicate. The ton of trespass is in- 
tended to protect an interest in the possession of 
property. Damages recoverable in trespass are 
“limited to consequences flowing from the interfer- 
ence with the possession [of property].” Costlow, 
34 A.D.2d at 201, 31 1 N.Y.S.2d at 97. 

Cosrlow illustrates the way in which the remedy 
is circumscribed by the interests the specific tort is 
intended to vindicate. In Cosrlow, plaintiffs pursued 
an action against a reporter who entered their home 
and then photographed and published pictures of 
their small children after tragically they had trapped 
lbemselves in the family’s refrigerator and died of 
suffocation. Plaintiffs raised four causes of action, 
including trespass, for which they sought both emo- 
tional and reputational damages allegedly caused by 
the publication of the photographs. The Fourth D e  
parlment reversed the lower court and directed dis- 
missal of the complaint, as plaintiffs had not pled 
damages proper to a trespass action. reasoning that: 

the tort of trespass is designed to protect in- 
terests in possession of property, damages for 
trespass are limited ro consequences frowing 
from rhe interference with possession [of the 

P ~ o P ~ ~ Y I .  

Costlow. 34 A.D.2d at 201, 311 N.Y.S.2d at 97 
(emphasis supplied). Accordingly, as the Fourth 
Department explained, a trespasser may be liable 
for “physical harm done while on the land, irre- 
spective of whether his conduct would be subject to 
liability were he not a trespasser,” but damages for 
injury to reputation and for emotional disturbance 
are not a “natural consequence of the trespass” and 
are -more properly allocated under other categories 
of liability.” Id. 

The CBS Defendants also argued that as a mat- 
ter of policy endorsing a rule that would allow Dr. 
Shiffman to pursue a trespass claim to a jury for 
even nominal -- and, presumably, punitive -- dam- 
ages would unreasonably expand the reach of New 
York trespass law. In such a tort world, for exam- 
ple. as Judge Posner wisely noted in J.H. Desnick 

Without [the ability to conceal the true mo- 
tives from a property owner] a restaurant 
critic could not conceal his identity when he 
ordered a meal, or a browser pretend to be 
interested in merchandise that he could not 
afford to buy. Dinner guests would be 11s- 

passers if they were false friends who never 
would have been invited had the host known 
their true character, and a consumer who in 
an effort to bargain down an automobile 
dealer falsely claimed to be able to buy the 
same car elsewhere at a lower price would 
be a trespasser in the dealer’s showroom. 

J.H.  Desnick. 44 F.3d at 1351. 

Intent is Not the Test 

The CBS Defendants also reminded the court 
that, as a practical matter, CBS News’ investigation 
of insurance fraud was premised on communica- 
tions rhar undoubtedly would only have been known 
or primarily known to the patient and Dr. Shiff- 
man. Indeed, Ms. Baskin did what any otherpa- 
rient who entered Dr. Shiffman’s office during nor- 
mal business hours for normal business purposes 

(Continuedonpage 19) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter September 1998 Page 19 

Dr. Felix Shiffman v. CBS, et a/. 

(Connnuedfiorn page 18) 

would have been able to do -- tell third parties about the 
medical visit. CBS posited a hypothetical scenario, 
which it believed exposed the flaw in Dr. Shiffman’s 
theory. A hypothetical patient who coincidentally is em- 
ployed as an insurance fraud investigator consults with 
Dr. Shiffman about liposuction or other cosmetic proce- 
dure. At the time of her entry onto his premises, she had 
no intent to share the details of that visit with any third 
party. Once inside. she inquiries about the cost of lipo- 
suction or other cosmetic surgery and is appalled to learn 
that the hypothetical Dr. Shiffman assures her that he 
will ‘find a way to bill her insurance company”; in h i s  
hypothetical scenario, she alerts her insurance carrier to 
possible fraud. Under Dr. Shiffman’s theory, which 
focuses on the intent of the putative trespasser at the time 
of the entry, it would appear that this hypothetical insur- 
ance investigator would nor be subject to a trespass claim 
-- despite the fact that she shared with third parties infor- 
mation similar to what Ms. Baskin did and, presumably, 
despite the fact that the “injury” to Dr. Shiffman would 
be the same as in the case of Ms. Baskin’s entry. 

Accordingly. the CBS Defendants argued that an ap- 
proach ha t  makes controlling the issue of the person’s 
intent at the time of the entry is not the proper inquiry. 
Rather, as the Cosrlow court noted. the focus should be 
on the “consequences flowing from the interference with 
the possession” of the property. Cosrlow, 34 A.D.2d at 
201, 311 N.Y.S.2d at 97. No allegations are made by 
Dr. Shiffman that Ms. Baskin’s consultation interfered 
with his possession or caused injury to the property at 
issue. Accordingly. we urged the court to rule that a 
cause of action for trespass arising from entry by the 
press into a public or quasi-public place cannot be stated 
unless the trespass itself is disruptive or causes actual 
harm to the property. 

One-Paragraph Opinion Allows Suit and 
Dismisses Defenses 

In a one-paragraph opinion dated May 6. 1998, 
Justice DeGrasse appeared to implicitly conclude that 
the reputational injury pleaded by Dr. Shiffman could 
not be redressed on a trespass theory, but refused to 
dismiss the Complaint, reasoning that “actual dam- 
ages are not an element of the tort [of trespass], and 
nominal damages are recoverable as a means of pro- 
tecting the plaintiffs possessory rights,” citing Kro- 
nos. Inc. v. A V X  COT. 81 N.Y.2d 90. 95, 595 
N.Y.S.2d931.934 (1993). 

Turning to the motion to dismiss affirmative de- 
fenses, Justice DeGrasse. in one sentence. dismissed 
the defense of consent to the supposed trespass. Al- 
though no discovery had been conducted In probe is- 
sues such as the circumstances of Baskin’s visit or the 
public nature of Dr. Schiffman’s medical office, Jus- 
tice DeGrasse struck those defenses, ruling as a mat- 
ter of law that a “license or privilege to enter 
premises cannot be obtained by misrepresentation.” 
The sole case cited in support of his conclusion was a 
criminal case which involved the reach of New 
York’s penal law provisions on burglary, People v. 
ntompson, 116A.D.2d377, 381.501 N.Y.S.2d3P.l 
(2d Dep’t 1986). Justice DeGrasse did not specifi- 
cally address the constitutional defenses raised in Af- 
firmative Defense Three, noting simply that those de- 
fenses were ‘unavailing” because the “claim of tres- 
pass does not implicate any right to free speech.” 

The CBS Defendants have filed an appeal to the 
New York Appellate Division, First Department. 
We expect the court to hear in October, 1998. 

Anthony M .  Bongiomo is rhe AssistanI General 
Counsel of Lirigarion for  CBS Broadcusfing Inc. and 

is rhe lead arromey in Shi-n. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 20 September 1998 LDRC LibelLetter 

D.C. Court of Appeals Stays Order Allowing BresslPwblic to Attend 
Depositions in Microsoft Antitrust Case 

Depositions Proceed in Secret 

On August 19th. the Federal Court of Appeals 
for the District of Columbia stayed a district court 
order permitting members of the public to attend 
the depositions, including that of Bill Gates, scbed- 
uled in U.S. v. Microsofr, the antitrust suit being 
litigated in the District of Columbia. See. LURC 
Libelktfer, August 1998 at 20. The Court of Ap- 
peals offered as the basis of its decision no more 
than: 

'The balance of harms favors appellant; 
if  appellant prevails. the disclosure 
could not be undisclosed, whereas if a p  
pellees prevail, the text and videotape of 
a private deposition can then be dis- 
closed." 

A coalition of press organizations had peti- 
tioned the district court to allow for access to the 
depositions under a relatively unknown provision 
entitled "The Publicity in Taking Evidence Act" 
(15 U.S.C. Section 30). This provision was raised 
in the 1970's in the United States antitrust suit 
against IBM and resulted in orders authorizing 
public access to depositions in that lawsuit. The 
plain language of the Acl specifically authorizes 
access to depositions of witnesses in Sherman Act 
suits brought by the government. stating that the 
proceedings shall be open to the public as freely as 
are trials in open court" and that "no order exclud- 
ing the public from attendance on any such pro- 
ceedings shall be valid or enforceable." 

Despite this clear and unequivocal language. 
and despite the obvious First Amendment implica- 
tions of denying access. the Court of Appeals ad- 
dressed neither point. The briefing schedule of- 
fered up by the Court for a full bearing of the is- 
sues, while expedited, will conclude after the trial 
in the case is scheduled to begin. The press organi- 
zations have asked for a more expedited briefing 
schedule. 

7he panel included Circuit Judges Williams, 
Ginsburg. and Seutelle. They have asked the inter- 
venor organizations to address the question of 
whether the Federal Rules of Civil procedure En- 
abling Act (28 U.S.C. $ 2071) somehow super- 
seded this statutory provision on access to deposi- 
tions. 

Intervenors Bloomberg News, The New York 
7lrnt-s. Reuters America, The Seattle Times, ZD- 
NET, ZDTV, L.L.P. were represented by Levine 
Pierson Sullivan & Koch, L.L.P.. in Washington, 
D.C. 

LDRC wishes to acknowledge our fall 
interns Lara Schneider and Lisa 

Smith, both students at 
Benjamin N. Cardozo School of Law, 

for their contributions to this month's 
newsletter. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter September 1998 Page 2 1 

AOL Wins Stay of Discovery Pending Motion 
for Summary Judgment 

Finding that the immunity from liability afforded 
interactive computer service providers under Section 
230 of the Communications Decency Act(47 U.S.C. 
SEC. 230) also provides a general immunity from the 
burdens of litigation, a federal district court magis- 
trate judge granted AOL‘s motion to stay discovery 
pending disposition of its motion for summary judg- 
ment on a defamation claim under Section 230. Ben 
Ezra. Weinstein and Company v. America Online In- 
corporated. CIV 97-485 LHlLFG (D.N.Mex. July 
1998) 

Plaintiff sued AOL based upon allegedly false in- 
formation available through AOL but provided by a 
third party. The information at issue allegedly caused 
plaintiffs stock to fall dramatically, resulting in fi- 
nancial harm. AOL moved to dismiss the action un- 
der the protection afforded it by Section 230. While 
that motion was pending. AOL also moved for pro- 
tection from discovery in the case and from case m- 
agement deadlines. 

Immunity Analogized to That Afforded 
Government Officials 

In several recent decisions, the Communications 
Decency Act provision has been held to ‘effectively 
immunize providers of interactive computer services 
from civil liability in tort with respect to material dis- 
seminated by them but created by others. ” Bfurnen- 
rho1 v. Drudge, 992 FSupp. 44,49 (D.D.C. 1998) as 
quoted in Ben Ezra. Weinstein and Company, Slip op 
at 2. [See also: Zeran v. America Online Inc., 129 
F.3d 327 (4th Cir. 1997), ceftdenied, -S.Ct.- 
(June 22, 1998); Doe v. America Online Inc.. No. 
Civ CL 97-631 AE. 1997 WL 374223 (Fla. Cir. Ct. 
lune 26, 1997) AOL argued that this immunity is 
similar in kind to the qualified immunity provided 
governmental officials performing discretionary func- 
lions, an immunity which protects them not only from 

liability hut from other burdens of litigation such as those 
imposed by broad discovery. 

Although recognizing that his was the first court to 
squarely decide this issue, Magistrate Judge Lorenzo F. 
Garcia agreed. He noted as well that in the recent cases 
under Section 230, discovery had, in fact, either been 
stayed pending disposition of the motions to dismiss or 
simply not commenced at the time the Section 230 motion 
was decided. Further, a stay of discovery, he said, was 
consistent with the cost-saving provisions of the Civil Jus- 
tice Reform Act. 28 U.S.C. SEC. 471 et seq. 

The discovery bar is not absolute, the C O U ~  stated. 
Plaintiff may request specific discovery needed to respond 
to AOL‘s motion to dismiss for the court’s review 

Yahoo! Finance Postings Lead to 
Defamation Suit Against 

“John Does” 

On September 2, 1998, ITEX filed suit in the 
Oregon circuit court against one-hundred “John 
Does” for alleged defamatory statements published 
on Yahoo! Finance’s Message Board. ITEX Corpo- 
ration v. John D m  1-100, Civ. No. 98-09-06393. 

ITEX operates a retail barter exchange in Port- 
land, Oregon. The corporation acts as a record 
keeper for transactions between members who barter 
for goods and services with other members. lTEX 
alleges that, since December 1997. the defendants 
have maliciously posted messages on the Yahoo! Fi- 
nance Message Board with the purpose of undermin- 
ing confidence in ITEX stock. ITEX’s complaint, 
which was also filed on behalf of the corporation’s 

(Conunued on page 22) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~ ~~ 

Page 22 September 1998 LDRC LibelLetter 

Yahoo1 Finance Postings Lead to 
Defamation Suit Against 

"John Does" 

(Continuedfrornpage 21) 

Chief Executive Officer, Graham Noms, sets forth 
four specific messages that the corporation consid- 
ers defamatory: that the corporation OveNdUed 
goods, that the corporation would be sued for 
wrongful termination by a 'fired, former 'top ex- 
ecutive'", that plaintiff Norris is a *pimp", and 
that the corporation's businesses are a scam. The 
complaint alleges that the defendants published the 
statements knowing that they were false and that 
the John Does acted maliciously in doing so. 

ITEX's complaint sets forth five claims for re- 
lief interference with economic relationships, un- 
lawful trade practices. civil conspiracy, injunctive 
relief. and defamation. The user names, who al- 
legedly posted the messages, are 'colojopa". 
"Investor727". "Orangemuscat", and "ibc96". 

It should be noted that as recently as July 1998 
a Canadian court ordered twelve internet service 
providers lo provide the identities of users who 
posted allegedly derogatory statements about the 
Philip Services Corporation. Yahoo! was one of 
the service providers in that case and at the time, a 

company spokesman indicated that "We do comply 
with all valid mun-ordered subpoenas and did so 
in this case." Wall Street Journal, July 13, 1998. 
Not only did Yahoo! comply with the subpoena, 
the on-line service provider removed the offensive 
messages from its bulletin board.  yahoo!'^ terms 
and conditions of usage state that "you, and not 
Yahoo, are entirely responsible for all information 
and material that you post." Id. See also LibelLet- 
ter, July 1998, at 25. 

It is expected that ITEX will subpoena Yahoo! 
to obtain the identities of the users who published 
the statements. 

LDRC has just mailed out a brochure 01 

its newest Survey Book on Employmen 
Law. The book is due to be published ir 
January of 1999. 

Like LDRC's other Surveys, The Em. 
ployment Survey is prepared by lawyers ir 
each state's jurisdiction and is presented ir 
an outline format with coverage ranging 
from basic employment libel and privacy Ian 
to the emerging e-mail monitoring and em- 
ployee drug testing. 

Look for the brochure in the mail and be 
sure that all order forms are returned, with 
payment, no later than December 1, 1998. 

tions or to order the book. 
Please call 212.889.2306 with any ques- 

LibelLetter Committee 

Peter Canfield (Chair) 
Adam Liptak (Vice-Chair) 
Robert Balin 
Richard Bernstein 
Jim Borelli 
Robert Dreps 
Julie Carter Foth 
Charles Glasser, Jr. 
Richard M. Goehler 
Steven D. Hardin 
Rex S. Heinke 
Nory Miller 
Ken Paulson 
Charles D. Tobin 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 23 LDRC LibelLetter September 1998 

Federal District Court Dismisses Privacy Suit Against America Online 
For Disclosing Subscriber Identity 

By Patrick J. Carome and Matthew A. Brill 

In one of the first cases ever to explore the obliga- 
tions of an online service provider under the Elec- 
tronic Communications Privacy Act (‘ECPA”). 18 
U.S.C. $8 2701 ef seq.. a federal district court in 
Detroit ruled in July that America Online, Inc. 
(‘AOL”) may not be held liable for disclosing, in 
response to a civil subpoena, the identity of a former 
subscriber who had posted a harassing message on 
the Internet. See Jessup-Morgan v. America Online, 
Inc., Civ. No. 98-70676 (E.D. Mich. 1998). Judge 
John Feikens held that AOL’s disclosure of such in- 
formation to a private party did not violate ECPA, 
because the statute restricts disclosure of such iden- 
tity information only when the recipient is a 
“governmental entity.“ Id.. slip op. at 6. 

PIaintiff Posts Hoax 

The facts from which the suit arose, which the 
court set out in detail in its opinion. were unusual. In 
early 1996, Terry Jessup-Morgan (‘Jessup”) used 
her AOL account to post an offensive and harassing 
message in an Internet newsgroup. Id. at 1. 
(Newsgroups are electronic bulletin boards that are 
generally available to anyone with Internet access.) 
The target of the harassment was Barbara Smith. who 
was then the party to a Michigan state divorce pro- 
ceeding initiated by her husband, Phillip Morgan. 
See id. lessup was engaged in a relationship with 
Morgan at that time, and later married him. Id. 

The harassing message did not disclose the true 
identity of its author. Posted under the screen name 
‘Barbeeedol“ to a newsgroup denominated 
“alt.amazon-women.admirers,” the message in- 
cluded the following text: 

My name is Barbara and I’m a single white 
female looking for just about any kind of sex 
I can have with someone other than myself. . . 

If you can help, call me at (810) 917-9476. 
Id. at 2. According to the court. the listed telephone 
number was the number of Barbara Smith’s parents, 
with whom Barbara Smith and her children were re- 
siding pending resolution of the divorce case. Id. 
The Internet newsgroup to which Jessup posted the 
message was available to any of the approximately 40 
million people who then had Internet access. Id. 

The message had its apparently intended effect of 
generating unwanted calls to Barbara Smith, and she 
quickly gathered that she was the victim of a cruel 
hoax. Id. Her brother, who was himself an AOL 
member. located the message Jessup had posted by 
conducting an Internet search and deduced from the 
screen name on the message (“Barbeeedol@aol.com”) 
that its author was an AOL member. Id. Smith’s 
brother then contacted AOL, reported the problem, 
and asked AOL for the name of the member responsi- 
ble for the posting. Id. 

AOL internally identified Jessup-Morgan as the 
perpetrator, and immediately closed her AOL account 
based on its determination that she had breached the 
then-applicable AOL Member Agreement, which pm- 
hibited using the AOL service to post messages that 
harass or impersonate others. Id. at 3. But AOL de- 
clined to disclose Jessup’s name to Smith’s brother. 
explaining to him chat, under its privacy policy, it 
would release a member’s name and account informa- 
tion only in response to a subpoena. Id. 

AOLSubpcenaed 

In February 1996, Barbara Smith’s divorce lawyer 
served AOL with a Michigan state court subpoena 
seeking information that would identify the AOL 
member who had posted the offensive message. Id. 
The subpoena was issued under the auspices of the 
ongoing divorce proceeding between Smith and her 
husband. AOL complied with the subpoena by send- 
ing the attorney a two-page member record containing 

(Conhnuedonpage 24) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 24 September 1998 LDRC LibelLetter 

Federal District Court Dismisses Privacy 
Suit Against America Online 

(Conf;n#edfiom page 23) 

basic identity information on the AOL account from 
which the message originated. That information re- 
vealed Jessup-Morgan to be the account holder. Id. 

Plaintiff Compliance With Subpoena 
Violates Law 

In her suit against AOL, Jessup-Morgan alleged 
that AOL‘s disclosure of her identity in compliance 
with the subpoena violated ECPA and two Michi- 
gan consumer protection statutes, constituted a 
breach of contract. and was tortious. She requested 
damages in excess of $47 million. AOL quickly 
moved for judgment on the pleadings, summary 
judgment, and dismissal with respect to Jessup- 
Morgan’s various claims. In a July 23, 1998 opin- 
ion and order, the court granted dismissal or sum- 
mary judgment with respect to each of Jessup- 
Morgan’s claim. 

JessupMorgan’s principal allegation was that 
AOL’s disclosure of her identity violated ECPA. 
ECPA limits the circumstances in which a provider 
of electronic communication services such as AOL 
may disclose the contents of an electronic communi- 
cation to any person or entity, 18 U.S.C. $5 2702 
& 2703(a)-(b); it funher limits the circumstances in 
which other records or information pertaining to a 
subscriber or customer (including subscriber iden- 
tity information) may be disclosed to a govemmen- 
tal entity. id. 5 2703(c). 

The court held that, because AOL disclosed to a 
private person only information that identified 
JessupMorgan, and not the ‘contents” of any com- 
munication, Jessup-Morgan failed to state a claim 
under the statute. Jessup-Morgan, slip. op. at 6. 
Indeed, the court noted, ECPA affirmatively autho- 
rized the disclosure: Section 2703(c)(l)(A) makes 
clear that an interactive service provider such as 
AOL m y  disclose a record or other information 

pertaining to a subscriber to any person other than a 
governmental entity. Id. 

The court, applying Virginia law, next held that 
AOL did not breach its contract with Jessup-Morgan. 
Id. at 7. The then-applicable AOL Member Agree- 
ment prohibited messages that “harass, threaten, em- 
barrass, or cause distress, unwanted attention or dis- 
comfort,” as well as those that “impersonate any per- 
son.” Id. at 5 .  The court found that Jessup-Morgan’s 
message inviting third persons to seek sexual liaisons 
with Barbara Smith undoubtedly was a “substantial 
and material breach” of those terms. fd. at 7. The 
court further found that the Member Agreement ex- 
pressly authorized AOL both to terminate Jessup- 
Morgan’s membership as a result of her conduct and 
to comply with the subpoena served by Barbara 
Smith’s lawyer. Id. Finally, the court held that even 
if the disclosure had been contrary to the contract, 
JessupMorgan’s own breach of the Member Agree- 
ment barred her from suing on the contract. Id. 

The court made quick work of Jessup-Morgan’s re- 
maining claims. It held that Jessup-Morgan could not 
state a claim for negligence because she failed to allege 
that AOL breached any duty independent of its con- 
tractual obligations; failed to plead fraud and misrepre- 
sentation with particularity, as required by Fed. R. 
Civ. P. 9(b); failed to state a claim for invasion of 
privacy and disclosure of private facts, because Vir- 
ginia law does not recognize such torts: and failed to 

state a claim under the two Michigan consumer pmtec- 
tion statutes, because the Member Agreement dictated 
that the parties’ relationship be governed by Virginia 
law. Id. at 8-9. 

Patrick Carome is a partner and Matihew Brill is 
an associate in rhe Washington, DCfirm of Wilmer. 
Cutler & Pickering. They represented AOL in  rhe 
Jessup-Morgan case, along with their colleague Samir 
Jain and AOL attorneys Randall 1. Boe and Charles 
D. Curran. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 25 September 1998 LDRC LibelLetter 

Public Opinion and the Press 

Undoubtedly in the wake of the release of the Stan 
Report and the events that will unfold this Fall, public 
opinion about the press will be tested and probed. But 
several interesting polls that were released in recent 
months. 

News week 

One was published in Newswpek magazine in the July 
20, 1998 issue. In that poll, a majority of those re- 
sponding said they got most of their news from televi- 
sion, 61 %, versus only 24% from newspapers, 1 % from 
magazines, and 2% from the Internet. 42% only be- 
lieved some of what they saw, heard or read in the news 
media. And the same percentage, I 1  %, believed a very 
little of what they saw, heard or read as believed almost 
all of it, - 11 %. 

Equally disturbing, Newsweek’s poll found that 53% 
of their sample felt that news organizations were “often 
inaccurate” versus only 39% who thought the news me- 
dia got its facts straight. 

AJR and Gallup 

American Journalism Review (“AIR”) in its 
JulylAugust, 1998 issue published a poll from Gallup on 
the public’s use and view of the media. The poll itself 
was conducted in March. An interesting fmding was 
that the all-around winner appeared to be local television 
news, which was second only to nightly network news 
as the most frequent sources of news and it was third in 
the “who do you trust” category. That is generally 
consistent with the results of a poll done last November 
commissioned by the National Press Foundation and 
conducted by Princeton Survey Research Associates and 
polls published by Pew Research Center, although in 
their November poll, local newspapers fared almost as 
well as local television. 

On trust, in the Gallup poll, CNN and Headline 
News were first (59%). public television was second 
(54%). television newsmagazines were fourth (51 %), 

and discussions with family and friends was fifth (46%). 
After that came local radio news. nightly network news, 
local newspapers, NPR. Sunday morning tv news pro- 
grams, national newspapers (with only 37%) and on 
down to the Internet (-5%). which fell into a ‘cannot 
trust” category, to TV talk shows, the most untrusted 
source in the poll (-38%). 

Gallup pointed out an interesting conclusion to be 
drawn from its data: the most direct, unfiltered media, 
the Internet and C-SPAN, are neither heavily used for 
news ( I  1 % of those polled used the lntemet at least sev- 
eral times per weeWmonth and 7% similarly used C- 
SPAN) nor are they highly rated for trustworthiness. 
with C-SPAN being ranked as a media one can trust by 
36% of those sampled who bad an opinion and the Inter- 
net falling into the ”cannot trust” category, with a -5% 
rating. 

Like the Novsweek poll. the two top ranked media 
on the question of use were television media, with 75% 
of the respondents indicating that they watched nightly 
network news daily (56%) or several times per 
weeWmonth (19%) and 73% of respondents stating the 
same for local television news. Local newspapers were 
read dailylweekly by 50% and several times per 
weeklmonth by 62%. CNN, while highly rated on the 
trust scale, was a regular source of news for only 38% 
of those polled and public television by only 29%. 

PoIitical Bias and the Media 

The Gallup poll reported in AJR found that many of 
the respondents felt that the media was biased and that, 
with respect to virtually each media category, more felt 
that the bias was a liberal bias than a conservative one. 
Local television news was an exception. It was the only 
media where a majority (51 %) of those polled found it 
to be fair and impartial and those who felt it was biased 
were evenly split between the view that the bias was lib- 
eral (24%) or conservative (25%). 

All other media category were found to be “fair and 
(Connnuedonpoge 26) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 26 September 1998 LDRC LibelLetter 

Public Opinion and the Press 

(Conlimedfrom page 25) 

impartial” by a minority of the respondents. ranging from 
41% for national cable TV news to 39% for national 
newspapers. And in each other category -- except local 
newspapers where the respondents were evenly split -- 
those responding that the bias of the media was a liberal 
one exceeded those who felt it was a conservative bias by 
a hefty margin. 

These perceptions by the public are in contrast to the 
results of a survey commissioned by FAIR (Fairness & 
Accuracy In Reporting) from David Croteau of the Vir- 
ginia Commonwealth University and published lune 
1998. Titled “Examining the ‘Liberal Media’ Claim: 
Journalists’ Views on Politics, Economic Policy and Me- 
dia Coverage,” the survey was sent to 444 Washington- 
based journalists all of whom worked for national or 
metropolitan US news organizations that potentially reach 
the general public, with 141 responding. Of those re- 
sponding, 6% were bureau chiefs, 19% were editors or 
producers. and 75% were reporters or correspondents. 
n e  respondents by job classification represented approxi- 
mately the same percentages as the population as a whole 
in the Washington press corps. according to the survey- 

What the pollsters found was that the Washington 
press was more conservative than the public at large 
(drawn from a number of contemporaneous surveys) on a 
groups of issues: including ( I )  protecting Medicare and 
Social Security; (2) NAFTA; (3) requiring employers to 
provide health insurance to employees; (4) concern over 
concentrated c o p r a t e  power; (5) taxing the wealthy; (6) 
“fast track” authority; (7) govemment guaranteed medical 
care. Indeed. the only issue queried in which the journal- 
ists were to the left of the public at large dealt with con- 
cern over environmental issues. 

On social issues generally, 30% of the journalists 
polled characterized themselves as left of center, 57% as 
in the center, 9% as right of center. and 5% as ‘other.” 
On economic issues, however, these same journalists 
characterized themselves as left of center I 1  % of the time, 
centrist as 64% of the time, right 19%. and “other” 5%.  

O B .  

The respondents, according to the poll, had very high 
incomes as compared to the public as a whole, with over 
half in households with $1OO,ooO per year income, and 
one-third in households with $15O,ooO or more income. 
The poll notes that median income in 1996 nationwide 
was $35.492. with 80% of US households having an 
annual income of less than $68.015 and 95% with less 
than $1 19,540. 

Among the other interesting bits of information in 
this FAIR Report were the results of questions about the 
sources these Washington journalists used in their re- 
poning on economic policy issues. Government offi- 
cials and business representatives were consulted sub- 
stantially more often than labor representatives or con- 
sumer advocates. Indeed, on a list that included govern- 
ment officials, business representatives, think-tank ana- 
lysts. university-based academics, Wall Street analysts, 
labor representatives and consumer advocates, the r a d -  
ing was as listed here -- with labor and consumer repre- 
sentatives falling dead last on the “nearly always” con- 
sulted query. On the ‘often” consulted, the rankings 
were slightly different, with labor representatives scor- 
ing somewhat above Wall Street analysts. 

You can obtain a copy of the FAIR Report from 
FAIR, 130 West 25th Street. New York, NY 10001. 
212.633.6700 or by fax, 212.727.7668. 

01998 
libel Defense Resource Center 

404 Park Avenue South, 16th Floor 
New York, New York 10016 

(212) 889-2306 
www.1drc.com 

Executive Committee: 
Robert J. Hawley (Chair); 

Robin Bierstedt; Susanna 109; 
Kenneth Vittor; Mary Ann Werner 

Laura Handman (ex officio); 

Executive Director: Sandra S. Baron 
Staff Attorney: David V. Heller 

Staff Attorney: John Maltbie 
LDRC Fellow: Jacqueline Williams 

Staff Assistant: Melinda E. Criggs 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 27 LDRC LibelLetter September 1998 

California Legislature Passes 
"Paparazzi Bill" 

The California Legislature has passed a "paparazzi bill," 
which allows celebrities or crime victims to sue if their pri- 
vacy is invaded by photographers. The bill was approved by 
the California Assembly 49-15. The final Senate vote was 
21-9. The bill has been sent to Governor Pete Wilson for his 
signature. 

Under SB 262. sponsored by California Senate President 
Pro-Tem John Burton. an individual would be liable for the 
physical invasion of privacy if the individual "knowingly en- 
ters onto the land of another without permission or otherwise 
committed a trespass in order to physically invade the privacy 
of the plaintiff with the intent to capture any type of visual 
image, sound recording, or other physical impression of the 
plaintiff engaging in a personal or familial activity and the 
physical invasion occurs in a manner that is offensive to a 
reasonable person." 

Liability extends to constructive trespass as well, which 
implicates the use of high-power lenses and auditory devices. 
The bill Further provides that "a person who commits physical 
invasion of privacy or constructive invasion of privacy, or 
both, is liable for up lo three times the amount of any general 
and special damages that are proximately caused by the viola- 
tion of this section. This person may also be liable for puni- 
tive damages, subject to proof according to Section 3294." 
The bill allows an individual to recover damages from the 
photographers and, unlike a similar bill introduced in the 
U S .  Senate (Feinstein-Hatch), from any "person who di- 
rects, solicits, actually induces, actually causes another per- 
son, regardless of whether there is an employer-employee re- 
lationship. lo violate [Section 1708.8 (a) or (b)]." (See 
<www.spj.org> for the text of the Feinstein-Hatch and 
House bills.) 

The bill's proponents purpon to uphold the First Amend- 
ment press protections through the use of the "personal or 
familial activity" language in the bill, thereby limiting its 
reach. They argue that legitimate investigative reporting is 
not restricted by virtue of this language. Supporters of the 
bill include the Screen Actors Guild, the Directors Guild of 
America and a number of celebrities. including Billy Crystal 
and Richard Dreyfus. The California Broadcasters Associa- 

tion and the California Newspaper Publishers Association 
oppose the bill, as do the major television networks and 
the American Civil Liberties Union. 

The Governor has until September 30th to sign, not 
sign, or veto the legislation. 

UPDATE: California Supreme 
Court to Rule on Sub-tort of 

Invasion of Privacy 
by Photography 

Sanders v. ABC Post-Shulman 

In the aftermath of Shulman v. Group W Productions, 
Shulman 18 Cal. 4th 200 (Sup. Ct. 1998). the California 
Supreme Court is about lo rule on a judicially created sub-tort 
of invasion of privacy by photography. The case before b e  
Supreme Court is Sanders v. American Broadcasring Cos., 
25 Media L. Rep. 1343 (Cal. App. 1997), and review of it 
had been deferred by the Califomia Supreme Coun pending 
disposition of Shulman. 

The Supreme Coun has limited the issues to be briefed 
and argued to the following three questions: 

"(1)whether a person who lacks a reasonable expecta- 
tion of complete privacy in a conversation because it 
could be seen and overheard by coworkers (but not the 
general public) may nevertheless have a claim for in- 
vasion of privacy by intrusion based on a television 
reporter's covert videotaping of that conversation; 

(2)whether the jury's finding in the first phase of trial. 
on liability under Penal Code section 632. legally pre- 
cluded maintenance of a common law intrusion claim; 
and 

(3)whether the jury instructions in the second phase of 
trial. on liability for intrusion, were prejudicially erro- 
neous." 

Sanders arose out of a 1993 ABC PrimeTime Live investiga- 
tion of the telepsychic industry. The report was obtained 

(Conrmued on page 28) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 28 September 1998 

Sanders v. ABC Post-Shulman 

(73nnnuedfiom page 27) 

through the use of a hidden camera by an ABC reporter who 
obtained employment with the telepsychic operation. 
Sanders, a telepsychic operator, was recorded on two occa- 
sions by the reporter, who had also been hired as a telepsy- 
chic operator. The Primenme broadcast included a six sec- 
ond portion of the conversations with Sanders and nine sec- 
onds of a conversation with another telepsychic, Naras Ker- 
sis. Sanders and Kersis filed suit against ABC alleging un- 
lawful eavesdropping, intrusion, public disclosure of private 
facts. false light. intentional and negligent infliction of emo- 
tional distress, and violation of the California consitutional 
right to privacy. The false light and private facts claims were 
thrown out before trial. 

Despite the fact that the jury found that neither Sanders 
nor Kersis had a reasonable expectation of privacy in the con- 
versations with the reporter, the trial court instructed the jury 
sua sponte that it could find ABC liable for a "sub-tort" of 
"the right to be free of photographic invasion." The jury did 
just that, assessing ABC over $1 million in compensatory and 
punitive damages. 

On appeal. ABC argued that the "sub-tort" of photo- 
graphic invasion did not exist. Rather, ABC contended that 
because the jury had found that Sanders did not have a reason- 
able expectation of privacy in the recorded conversations, he 
was barred from recovering on any theory alleging invasion 
of privacy. Sanders argued that a claim for invasion by sur- 
reptitious photography exists "if the person photographed 
does not subjectively intend that his communication be pho- 
tographed. even if the communication occurs without an ob- 
jectively reasonable expectation of privacy." 

The Appellate Court concluded that Sanders had no rea- 
sonable expectation of privacy in the conversations. Judge 
Spencer dissented. finding that while the trial court's theory 
of the "sub-tort" was not strictly accurate, it was "under the 
facts and circumstances of this case, accurate enough in pre-, 
senting the jury with a theory of autonomy privacy." Judge 
Spencer likened the case to Shulmon v. Group W Produc- 
lions, Inc.. where the California Court of Appeals reversed a 
grant of summary judgment on an invasion of privacy claim 
for portions of a broadcast shot inside a rescue helicopter. On 

appeal, the California Supreme Court held that a reason- 
able jury could find the use of a wireless microphone to 
record MIS. Shulman's conversations with medical person- 
nel "highly offensive." 

Sanders filed a petition for review, which the Califor- 
nia Supreme Court granted on May 21, 1997. although 
briefing was ordered deferred pending disposition of the 
appeal in S h u i m .  

By order dated August 12. 1998. Mark Sanders was 
directed to serve and file a Brief on the Merits on or before 
September 11, 1998, which he has done. ABC has until 
October 9 to respond to Sanders' brief. 

UPDATE: The Cattlemen v. Oprah 

As previously reported, the cattlemen who lost at trial 
in February in federal court in Amarillo to Oprah Win- 
key. her production wmpany and her outspoken guest. 
Howard Lyman. in the plaintiffs' efforts to bring the first 
successful lawsuit under the new Texas agricultural dis- 
paragement law, the Defamation of Perishable Food 
Products act, has sought an appeal from the Fifth Circuit. 
While they have now received two extensions for filing 
their appellate brief, originally due in July, they are now 
expected to file on October 2. 

In the meantime, a new lawsuit, also under the Texas 
agricultural disparagement law, and asserting (as did the 
original suit) negligence and common law business dis- 
paragement claims. was filed hy a group of plaintiffs that 
looks substantially like the plaintiffs in the initial lawsuit. 
These plaintiffs, led again by Cactus Feeders, Inc.. 
brought the new suit in srate court, presumably thinking 
that this would obtain for them a different perspective on 
the issues. Oprah Winfrey and the other defendants have 
removed to federal cow,  however, and the case is cur- 
rently pending before the same judge as tried the first 
lawsuit. The defendants have filed a motion to dismiss 
on grounds, among others, of res judicata. The plaintiffs 
are trying to show that buried within their ranks is an 
Illinois resident who defeats diversity. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 


	sample.pdf
	sterling.com
	Welcome to Sterling Software





