
LIBELLETTER 

September 1995 

BUSINESS WEEK IN OHIO FEDERAL COURT SEIZE CRITICS' 

RECORDS 
COMPUTER FILES AND On motion brought on exparre publicized derivatives suit pending 

AGAINST 
WAsH17vGTON POST 

and its licensees have again met with 
mixed results in its attempts to use the 
judicial system to restrict dissemination 
of L. Ron Hubbard's writings, they have 
clearly sent a chilling message to Church 
critics - be careful or we will invade 
your homes and seize your personal 
property and records. 

ominous activity, federal marshals - 
acting under writs of seizure ex porle 
obtained from federal courts in Virginia 

same court. Proner & Gamble Co. v. other documents in the COUII file. 
Bankers Trurt Company, ef d., C-1-94- Blrrinrrs Week, knowing of the motion 
735 (S.D. Ohio, Western Div. Sept. 13, to amend the complaint, sought and 
1995) Copies of those documents were obtained copies of the motion and the 
lawfully obtained by the publication, but attached documents from a confidential 
without knowledge lhat they were filed source. At the time Business Week 
with the court under a pre-existing requested the documents, it WBS unaware 

that they were governed by a protective 
The documents in question were order. The notice of motion, filed on 

and Colorado - entered the homes and 
confiscated and turned over to 
Scientology officials the computers and 
personal records of former church 
members who were active critics of the 
church. Although the basis of the 
seizure orders were alleged copyright 
and trade secrets violations resulting 
when the critics "posted" church 
documents on the Internet, Scientology 
officials were permitted to remove not 
only the computer files allegedly 
containing these documents but to 
confiscate the critics' computers and 
floppy disks as well, in addition to such 
privileged and sensitive material as their 
personat phone books and mailing lists. 

Moreover, as was reported in the 
August 23 issue of the Denver Post, the 
federal marshals in Colorado provided 
no inventory of the material seized. 
"They just hauled the stuff out the door. 
I have no idea of what just walked out of 
here," complained one of the victims, 

Connnurd on p g .  7) 

ACCENTUATING THE POSITIVE IN THE 
PHILIP MORRIWABC SETTLEMENT 

By Rodney A. Smolla 
In settling the libel suit brought 

against it by Phillip Moms,  Capital 
CitiedABC has endured both the 
embarrassment of having to issue its 
correction and the jeering of some 
sideline critics who complain that the 
network should have battled it out to the 
bitter end. But second-guessing is easy 
sport. It's not hard to scream "go for 
it"from the stands on fourth down and 
one; but wise and winning coaches ofien 
punt. I believe that AEC may well have 
been better off settling this case, and I 
worry that if the cries of woe are too 
shrill they may be their own self- 
fulfilling prophecy. Not all settlements 
are bad business or bad journalism. The 
media as a whole has little to gain from 
piling on ABC at one of its low 
moments. ABC has acted honorably in 

many important respects, for which, in 
my view, it deserves due credit. 

The dispute arose from a 13-minute 
segment on ABC's Day One entitled 
"Smoke Screen." in which ABC 
described the process by which cigarette 
manufachlnrs add nicotine to cigarettes 
as part of the process of using 
'reconstituted tobacco," characterizing 
the practice as "spiking." A cigarette 
that was manufactured from pure 
tobacco leaf would have a high nicotine 
content. But nearly all cigarettes are 
manufactured with same filler, 
'mnst i tuted tobacco," made with 
tobacco stems and crushed leaves. In the 
process of manufacturing this filler 
nicotine is lost. Tobacw companies 
then add nicotine back. The program 
reported that a 'powefil tobacco 

(Connnuedonpop 4) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LibelLetter 

--ORDER NOW !- DUE OUT BPJ OCTOBER 
The first edition of the LDRC 50-STATE SLJRRVEY on libel issues is on sale 

now and is due out in October. This compendium of state laws in aU SO s t a m  and 
U S .  Temtiories will include the following topics: oOpinion*Truth/Falsity 
*Publicv.Private Figure *Republication +Damages *Retraction *Discovery Issues 
OMotion Practice and Appeal *Insurance 

Also included are updated Circuit-by-Circuit outlines on the law in the 
Federal Courts. 

If you haven't already ordered. it is important that you do no as 8oon as 
possible so that the book can he shipped to you directly from the printer without 
delay. 

Please remember that even if you had a standing order (to receive the book 
automatically every year) for the 50-State Survey last year. this year there are two 
new books replacing the old one and we cannot guarantee that you will receive the 
libel or privacy book automatically unless we hear from you. 

Please call Melinda Tesser at (212) 889-2306 for an order form or, if you've 
already ordered the book(s). to classify your order as a standing order if you had 
not already done so on the original order form. 

Page 2 

LAMHIAM ACT 
CLAIM FAILED 

Editing of Copy Insufficient 
In the Southern District of New 

yo&, Federal District Court Judge 
Michael Mukasey recently granted 
summary judgment to defendants 
Fordham School of Law and Fordham 
International Law Journal on LMham Act 
and "moral rigbts' claims brought by o 
former law student. Choe V. Fordham 
University ~ c h w l  of Law, No. 93 Civ. 
5992 (S.D.N.Y. July 12,1995) Plaintiff 
contended that various errors, seemingly 

so altered and diminished the adcle that 
he hsd submitted to the publication that it 
constituted not only Lanham Act and 
moral rights violations, but libel, 
privacy, breach of contract and 
negligmce claim an well. 

Judge Mukasey found that in order to 
constitute a violation of the Lanham Act. 
the errors (assuming that they were the 
fault of the journal editors and not those 
of the plaintiff) would have to depart 
substantially from the original article, 
rendering the article so 'deformed' as to 
present to the public as the author's &at 
which is not his own creation. (citing. 
Gilliam v. American Broadcasting Co., 
538 F.2d 14 (2d Cir. 1976). That simply 
was not the case here. 

In addition, Judge Mukasey held that 
there was no federal claim for violation of 
plaintiffs alleged 'moral rights." 
Finding no basis in federal case law for 
such n claim, the judge also rejected the 
notion that the Beme Convention 
confened jurisdiction in the federal 
c o w  for such n claim 

Having dismissed the federal claims, 
the judge also dismissed pendent state law 
claims for lack of jurisdiction. 

primarily typographical in character, had 

BUSEVES WEEK 
C o n u m i c d ~ m  p a p  I) 
kttachments to it were under seal. 
Counsel for The McGraw-Hill 
Companies, publisher of Bllsims Week, 
received notice of the injunction by 
slephone just hours before the edition of 
;he magazine containing the allegedly 
3ffending article on the P&G/Bankers 
Trust suit was due to be published. 

McGraw-Hill immediately sought to 
zach the district court judge who had 
ssued the injunction. Unnble to locate 
lim, McGraw-Hill was able to contact 
d y  one Sixth Circuit judge, who was 
asked to overturn the prior restraint. 
Found in his kitchen at home and unable 
o review the papers in the case, the 
udge refused to do so. McGraw-W on 
hursday, September 14. filed o notice 
)f motion seeking an expedited appeal 
From the Sixth C i u i t .  The edition of 
Business Week was published, but 
Mffiraw-W pulled the article pending 
lispsition of the injunction. 

The district court's order is sparce, 
IOting the existing protective order. 
which prohibited disclasurt of the 
locuments without the consent of the 
)arties or the Court, that McGraw-Hill 
)btained the documents 'in a manner not 
iuthorized by the Protective Order.' and 
hat it appears that the parties will suffer 

irreparable harm if thccontenro of thw 
documents are released at this time. 

No support for the court's 
conclusions, factual or otherwise, is 
contained in the order. Indeed. counsel 
for McGraw-Hill has not seen. or even 
been advised of the existence of, any 
supporting affidavits or papers 
submitted by the parties to the court on 
the injunction motion. Thus, there is no 
way for McGraw-Hill to determine the 
basis fo the court's ruling. 

And while counsel for the parties 
were able, seemingly with little 
difficulty, to reach Ken Viaor, 
McGraw-Hill General Counsel, on the 
phone to advise him thnt the judge's 
order was in the prouss of Wig faxed 
to his Law Department fax machine, 
apparently no effort whatsoever was 
made to contact McGraw-Hill lawyers 
prior to (and, of course. to allow them 
to participate in) the hearing on the 
injunction. 

The question of whether o court enn 
issue a prior restrslnt ' against the pnss to 
protect its pendins protective order may 
be one on which there is limited prior 
authority. Barad on the body of existing 
law on prior restraints. however, 
McGraw-Hill is optimistic about its 
chances of succcan in having the 
injunction overturned. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Li belLetter Page 3 - 
CALIFORNIA WITNESS PAYMENT STATUTE DECLARED 

By Richard S. Hoffman 

n e  California First Amendment 
Coalition ('CFAC') hpa m~cceded in 
having the federal court in San Francisco 
st&e down as a violation of the First 
Amendment a California state Statute 
that made it a crime for potential 
witnesses in criminal C P ~ ~ S  to receive 
'money or its equivalent' for providing 
information to the public about what 
they witnessed. The law, Penal Code 
Section 132.5. was passed in response to 
the publicity surrounding offers of 
compensation to potential witnesses in 
the 0.1. Simpson murder trial. It is 
believed to be the fust law of its kind in 
the United Sta(es. 

On August 9, U.S. District Judge 
Fern Smith granted CFAC's motion for 
a preliminnry and permanent injunction 
barring enforcement of the statute. 
California Firsr Amendmcnr Coalirion v. 
Lungren, No. C 95-0440-FMS (N.D. 
CAL. Aug. 9, 1995) In a Wenty-five 
page opinion, Judge Smith held that the 
law violated the Fii Amendment rights 
of potential witnesses and the media, and 
the violations .are so many and so bnsic' 
that no construction of the statute could 
save it from constitutional attack. 

CFAC attacked the statute as 

overbroad and unduly vague. ' I le 
request for injunctive relief included 
affidavits from newspaper editors (from 
the San Francisco Bay Guardian and 
SM Diego Union Pibune), book 
publishers (Simon & Schwter). 
television producen (pmmount), a 
former prisoner turned award Winning 
journalist (Danny Mnrtin), and CFAC's 
executive director attesting to the impact 
thal statute would have on mutine 
journalism. publishing and producing 
practices Md h h g  thc mpny Scclnimcd 
works that would have beea impossible 
IO write or illegal if published for money 
were this statute in effect. The Court 
relied on all of the affidavit evidemce nnd 
held that it demonstrated the 
unconstitutional 'chilling effect' of the 

lacking MY Compelling SbIC hkm, 

UNCONSTITUTIONAL 
legislation. 

The Court recognized that in light 
of the Supreme Court 's  decision in the 
'Son of Sam' cse. Simon & Schurrer, 
Inc. v. M e m b m  of rhe N. Y. State Crime 
Vicrims Bd.. 112 S. Ct: 501 (1991) and 
the recent decision in United States v. 
National Trearury Employees Union 
(WXEU.), 115 S. Ct. 1003 (1995). MY 
statute that imposes a financial 
disincentive on speech of a particular 
type - even if it does not bar such 
speech altogether - is *content b a d '  
regulation that must 'pass muster under 
the Supreme Court's strict scrutiny test.' 

The Court accepted CFAC'a 
argument that the California witness 
statute wp8 not 'narrowly tailored to 
meet a compelling state interest' for 
multiple m n s .  Momver. the court 
recognized that the statutes imposed a 
prior restraint on speech and that the 
speeh targeted was at the *core of 
prolected expression.' Slip op. at 15. 

The psrerted interest of the SI& was 
to prevent incentive for witnesses b 
fabricate testimony in order to maximize 
compensation and to remove from 
criminal trials the impact of media 
compensation on witness credibility. 
But the statute was so broadly and 
poorly written that it operated to prevent 
compensated spach by anyone who 
arguably witnessed a crimc even if there 

Even u its core (addresing the fair 
trinl concerns of witness fabrications in 
highprofile criminal trials). the Court 
held tbat the statute was not mneessary* 
beuuse less restrictive means are readily 
available to promote the interests of a 
fair trial. The court cited, among the 
alternatives, various criminal perjury 
statutes, the prospect of cross- 
examination, the introduction of 
evidence of bias, nnd appropriate jury 
instructions on witness credibility. 
Momver, the court found no legislative 
history of nchlpl ham to fair trial 
interests having occurred from witness 
compensation. The mere prospect of 
dealing with the 'taint' on witnesses 

was no .rres(, pros6fution or lrial. 

who receive compensation WIUI not 
sufficiently compelling IO support a 
broad limit on speech. 

The Court accepted CFAC's 
argument that no bao on compensated 
speech by witnesses could satisfy the 
First Amendment unless there was at 
leprt a specific showing of 'substantial 
likelihood of material prejudice' to PD 

actual judicial proceeding caused by 
particular statements. The Court also 
rejected the State's efforts to distinguish 
the impact of compensation provided by 
the media from payments made by the 
state itself: 'The Court does not 
understand how a jury can dequntely 
~ssess the paid witness' katimny whm 
the witness is an expert or paid 
governmental informant but cannot do 
so when the wi tnw receivur 
compensation form a o m s  
organization.' 

Judge Smith's opinion is a 
comprehensive review of the 
constitutional infirmities of the statute 
and should give pause lo other state 
legislatures considering similar statutes, 
nnd considerable ammunition lo those 
attacking such statutes if they are p&. 

CFAC is a coalition of more tban 
one-hundred fiQ California newspapers 

frw speech nnd government ~CCCSLI. 

nnd other Colifomin bssai gupportCrS of 

Richard S. Ho- u a partner in 
rk Warhingron, D.C. law firm of 
William & Cowlly.  He i~ covnrrl IO 

CFAC in CFAC v. Lungren, No. 95- 
0440 (N.D. Cor) 

LDRC WISHES TO 
ACKNOWLEDGE 
W R C  INlERh' 

JOHN W T B I E ' S  
CONTRIBUTIONS TO 

THIS MONTH'S 
U B E U E l T E R .  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 4 LibelLetter - 

(Continuadfiomp*s I )  
extract containing nicotine and flavor" is 
applied to the filler. and talked of five 
outside companies who supply the 
extract. 

Philip Moms argued that the Day 
OW segment implied that it-added 
*extra" mcotine to its cigarettes to book 
and hold smokers. The tobacco extract 
that it buys from outside suppliers, it 
claimed, is edded only for flavor, and 
contains negligible munts of nicotine. 
For its part, ABC maintained that Once 
nicotine is taken out during the process 
of manufacturing reconstituted tobacco. 
adding any nicotine back in is "extra," 
because the cigarette could be 
manufactured without it. 

In the settlement ABC admitted tbat 
it "did not take issue" with Philip 
Moms' statements that 'it b not add 
nicotine in any meswable amount from 
any outside source for MY purpose in the 
course of its manufacturing process, and 
that its finisbed cigarettes contain less 
nicotine than is found in the natural 
tobacco from which they are made." 
Stating that it now agreed that it should 
not have reported that Philip Moms 
adds 'significant amounts of nicotine 
from outside murces." ABC 
acknowledged that this w88 "a mistake 
that was not deliberate on the part of 
ABC, but for which we accept 
responsibility and which requim 
correction. We apologize to ow 
audience and Philip Moms." 

In the next paragraph of the 
statement, however, ABC was not 
Contrite: 

ABC and Philip Moms 
continue to dinngrcs h u t  
whether the principd focus of the 
reports was on the use of nicotine 
from outside sources. Philip 
Morris believes that this was the 

ABC believes that the principal 
focus of the reports WBS whether 
cigarette companies use the 
reconstituted tobacco process to 
control the levels of nicotine in 
cigarettes in order to keep people 
smoking. Philip Moms 

maiD thrust of the programs. 

categorically denies that it does 
en. ABC thinks therepomspealr 
for themselves on this issue and 
is prepared to have the issue 
resolved elsewhere. 
ABC paid no dsmages. but agreed 

to pay the plaintiffs' legal fees. Reports 
on the amounts of those fees have ranged 
from $2.5 to $3 million (as reparted by 
Z7w New York Ti) to $15 million (as 
reporled by % Wall Sfred Journal). 

Some of the critics of the settlement 
point to the substantial truth and actual 
malice defenses and with an air of 
certitude assert that ABC would have 
won if it had just stuck it out. But wbo 
Rally knows whether ABC would have 
won or lost ut trial? The case would 
have been tried in tobacco country. 
before Judge Theodore J. Markow in 
Richmond. As Judge Markow 
characterized the crux of the CBFC. no 
ow disputca that Philip Moms taked 
nicotine out during the reconstitution 
p'ocess and then adds it in later. The 
question is, why? "If the purpose is 
benign, Philip Moms wins. If it is to 
addict, it loses." 

It bas been reported that during 
pretrial discovery documents appeared 
to demonstrate that Philip Moms did not 
obtain most of its additive from outside 
suppliers, md that it would be difficult 
For ABC to establish that the amounts of 

If the 
facts did indeed play out in this way. 

I would like to think yes, and that n jury 
would have 80 found. But is that 
wishful thinLing or SMlnd pdiction? 
Going to trial on these facts would have 
been dicey for both sides; I could easily 
imagine a jury going either way on the 
substantial truth defense. 

As to actual malice. again, I have n 
difficult time believing that ABC and its 
producers acted with knowledge of 
falsity or reckless disregard for the 
truth. After all, ABC continues to 
believe that it got the gist of the story 
correct--and for all I know, they may 
well have. Yet again, according to 
published rrports. ABC might have had 
some vulnerability. Both before and 

nicotine added w e n  significant. 

WPB the ABC story 'wrbstantially true?" 

after the settlement, there wen reports 
that ABC's editing process might have 
been exposed it to some embarrassments 
at trial. ABC. it hap been rrported, may 
have been guilty of splicing interview 
footage so as to portray the 
manufacturing process in a more sinister 
ligbt than even its confidential source, 
"Deep Cough," bad intended. If there 
were some liberties taken with editing 
(and I have no way of knouing if there 
were), such incidents, even if minor and 
not intentionally misleading, might well 
have been succwfully exploited by the 
plaintiffs at trial. At the very least, 
there may well have been enough to get 
the actual malice question before a jury. 
where anything might have happed .  

ABC did not concede that it had 
erred in what was, in my judgment, the 
principal focus of the story. While it 
may well ba that ABC wan wmng about 
whether the added nicotine comes from 
outside sources, and whether the 
amounts added are substantial, the gist 
of the Day One segment was that 
cigarette companies use the reconstituted 
tobacco process as a device for 
controlling the levels of nicotine in order 
to keep smokers booked. ABC's 
correction pointedly did nor concede that 
it was wrong on that central p in t ,  and 
the public debate on that issue has now 
shifted to the Food and Drug 
Administration. Tbe suspicion that 
cigarette manufacturers manipulate 
nicotine levels with full awaremesa of the 
addictive consequences of such practices 
is aI the hart of the FDA's new attempt 
to regulate cig- as h g s .  hdetd, 
on this issue, ABC can be quits proud of 
its journalistic courage; it has raised 
serious questions abaut the nicotine 
levels of ciguettes and helped to inject 
those questions into the top of the 
agenda of the political dehats over the 
regulation of smoking. 

Rodney A. Smolh ir a Pmfcssor of 
Luw and Dirccior of rhr Insrifure of Bill 
of Rights Luw ar ?h Colkge of w i l h n  
& Mary in W l l i m b u r g ,  Virginia 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LibelLetter Page 5 - 
JUDGE I T 0  RULES ON CONFIDENTIAL SOURCES 

In yet another sidebar to the 0.1. 
Simpson trial. Judge Lance Ito has ruled 
that two reporters, Tracic Savage and 
Joseph B o w ,  do not have to reveal their 
WUIW for reports they made concerning 
the DNA-testing of the bloody' socks 
found at Simpson's home. People v. 
Orcnrhal James Simpson, Case# EA 
097211 (Cal. Super. 8/9/95) 

Reasoning that the source of the 
'misinformation,' as Judge Ito put it. was 
immaterial to the issues involved in the 
murder trial, the judge held that both 
Savage and Bosco were entitled to the 
protection of the California Shield Law, 
Evidence Code Section 1070. Under 
California law, set out in Delamy v. 
Superior Coun, 50 C3d 785 (1990), 
Judge Ito pointed out, 'the shield law's 
limited immunity 'must yield to a 
criminal defendant's constitutional right 
to a fair trial when the newsperson's 
r e W  to disclose the information would 
unduly infringe on that right." Slip op. 
at 1, citing Delamy at 793. 

The defense had argued that Savage's 
KNBC report detailing the results of the 
DNA-testing upon the bloody socks 
before the socks had in actuality even 
been sent to the lab, and Bosco's June 
1995 Penrhouse article describing a 

the leak, lead to the conclusion that only 
a person with knowledge that Nicole 
Brown Simpson's blood had b e a  placed 
on the socks would or could have beem 
the source of the news leak. Judge Ito 
pointed out in his decision that the 
defense's argument 'aasumea the murw . 
. . either participwd in the alleged 
nefarious acts or spoke with PUSOM with 
first hand knowledge.' Slip op. at 3.  

The prosecution muutercd the 
defense's allegations by suggesting that 
the DNA results obtained on some other 
evidence items which were known by the 
LAPD c r i m  lab. the prosecuting 
attorneys and the investigating offkern 
and the preliminary non-DNA genetic 
marker typing of blood on the socks 
which had produced results consistent 
with Nicole Brown Simpson were simply 
'combined. confused and passed along as 

'certain police officer' a9 the sounx of 

the latest hot tip.' SIip op. at 3. 
Speculation that the LAF'D could be the 
sole source of the misinformation. the 
prosecution continued. was 'speculative 
at best' especially in light of the fact that 
the results of the testing were known by 
the involved staff at Cellmark, LAPD 
SID. the LAF'D robbery and Homicide 
Division and the Lm Angeles County 
Disfrict Attorney's Office. 

Judge Ito, in reaching his decision, 
noted that Ihe fact that the 
misinformation was recontinned by the 
source 'supports [the] conclusion that the 
source was not knowledgeable or closely 
connected to the investigation.' Slip op. 
at 4. Reasoning that the 'leaker's access 
to the actual scientific results hps not 
been established ,. and M e r  tbpl ,'the 
argument that access to informDtion 
equate with ~ccess to physical evidence 
is not supportfd by the record,' Judge Ito 
concluded that .a prima facie showing of 
materiality has not been shown.' Slip 
op. at 4. 

In addition to this holding Judge Ito 
went on to find further support for the 
result by applying the balancing test 
involved in challenges to the shield law's 
protection set out in Delamy. Under the 
judge's analysis the court found that the 
kton involved in the balancing test; '1) 
whether the infonnstion is confidential 
or sensitive, 2) the interests to be 
protected by the shield law. 3) the 
criminal defendant's need for the 
information, and 4) whether there are 
MY alternative sources of the same 
infomation,' slip op. at 4, citing 
De&ney at 809-813. dI weighed against 
forced disclosure and therefore supported 
Savage's and Bowo's rights under the 
shield law. 

CALIFORNIA 
CORRECTION STATUTE 

HELD TO APPLY TO 
TELEVISION 
TALK SHOWS 

By Rex Heinlre and Edith Ramirer 
In Maninez v. Rodriguez, et al. 

(LASC No. BC 111271 August 2, 1999, 
Judge Paul Boland, of the Lo8 Angeles 
Superior Court, held that the protection 
afforded by California's correction 
stahlte, Civil Code 5 48a ('Section 488'). 
applies to television talk shows. He 
ultimately rejected arguments that Section 
4& only applies to 'hot news: 

This slander case involved the 
broadcast by Univision, the largest 
Spanish language television b r o a d w n  
in the United States. of M allegedly 
slanderous statement mads by a celebrity 
guest on one of its television talk h w s .  
Section 48n expressly Limits a p h t i f f  s 
recovery in an 'action for damages for the 
publication of a . . . slander by radio 
broadcast' to special damages unlw the 
plaintiff, within twenty days, serves on 
the broadcaster 'a mitten notice 
specifying the statements claimed to be 
[slanderous] and demanding that the same 
be corrected.' Civ. Code 5 48a(l). (?kc 
term 'radio broadcast' includes both 
visual and sound radio broadcasting, Le., 
television and radio. Civ. Code 
048.5(4).) Specid damages M defined 

losses; they do  not include general 
damnges. i.e.. loss of reputation or 
emotional distress, nor do they include 
punitive damages. Relying on Section 
4&, the Univision defendanta filed a 
motion in limine seeking to exclude at 
trinl dl evidence of general and punitive 
damages on the ground that the plaintiff 
had failed to serve them with any demand 
for a comction within the statutory tim 

The phiintiff opposed the motion, 
contending that Section 480 docs not 
apply to all television broadcasts. but 
ather only to those involving 'the 
media te  dissemination of news.. 
'laintiff argued that the Univision talk 

( tonumudonpgs 6) 

in section 48n as out-of-pocket economic 

pcriod. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 6 LibelLetter . - 

(tonnnuedfiom p a p  S) 
show was 'entertainment' and not 
*news,' and thus did not fall within the 
protection of Section 4841. In support of 
this position, the plaintiff relied on 
Burnen v. National Enquirer, Inc., 144 
a. ~ p p .  3d 991 (1983), which held that 
the National Enquirer did not come 
within the purview of Section 4% b s a ~  
it was a 'magazine' rather chan a 
'newspaper." Id. at 1ooO-01. In 
reaching its decision, the Burnm Court 
had noted, among other things. that the 
Enquirer did not carry timely news 
Stories. 

The Univision defendants contmded 
that the question in Burnet# wp8 wholly 
unrelated to the one at iasue in Martinez. 
In Burne~r, the opinion focused on 
whether the National Enquirer could be 
chmctenml *ea a newspaper 0 within 
the contemplation of section 488," id, at 
1004, as opposed to a magazine, which 
the B u r n e ~ ~  Court held is not protected by 
Section 488. The Court did not even 
address the issue of television broadcasts 
and, more importantly. it never add& 
the issue of whether Section 4843 covers 
only news. Indeed. the Univision 
defendants pointed out that while B ~ n m  
involved a libelous gogsip column, the 
Court never suggested that Section 480 
did not apply lxause the column was 
entertainment rather than news. 

Relying on Werner v. Southern 
California Associated Nmspapero. 35 
Cd. 2d 121 (1950). the plaintiff also 
argued that the moat fundatnmtal 
consideration in dekmunm ' . g  the 
applicability of Seetion 4sBl io 'the 
manner of operation of the publishex or 
broadcaster,' with a f m  on the issue of 
timing. Werner, countered the Univision 
defendants, stands for no such principle. 
The Werner Court addressed the 
constitutionality of Section 48a. and in 
the process of concluding that the statute 
is constitutional, the Court. among other 
things, discussed 'the interests of the 
public in the dissemination of news.' 35 
Cal. 2d at 136-37. In otha words, 
because Werner simply did not eddrean 

the scope of Section48a. it was neither 
controlling nor instructive in this case. 

The Univision defendants noted 
huther that not only did none of the case 
law interpreting Section 488 purport to 
draw a distinction between television 
programs based on their content, the clear 
language of Section488 d e s  no such 
distinction. Section 488 expressly applies 
to 'radio broadcast[s]" which are defined 
by Civil Code 0 4 8 3 4 )  to include both 
visual and sound d o  broadcasting, Le.. 
television and radio, without restriction. 
Thus. the clear and express language of 
Section 48a was not open to 
interpretation. The Legislature had 
clearly stated when Section 48a applies. 
and it was not open to the Court to 
revem that legislative judgment. 

Tbe Univision defendants also 
emphasized that plaintiff's interpretation 
of Section 48a was unworkable - courts 
would have great difficulty in drawin8 
meaningful distinctions between *news' 
programs and, for example. 
'entertainment" programs. Such vague 
standards would lead to inconsistent 
results and incessant litigation. 

Although the Court had tentatively 
ruled in favor of the plaintiff, it 
ultimately adopted the position advanced 
by the Univision defendants. After 
extmded oral argument and after taking 
time to review all of the cases interpreting 
Section 4&, the Court held that "courts 
impliedly have found that the statute 
encompassed more than news, at least 
with respect to television and radio 
broadcasts. Further, by deciding such n 
wide gamut of u~sts involving dander by 
television under sbction 48a, these courts 
convey the impression that section 480 
applies to all television broadcasts. ' See, 
e.&. Arno v. Stewart, 245 Cal. App. 2d 
955 (1966) (television dance show); 
White v. Valema. 234 Cal. App. 2d 243 
(1965) (commercial). 

Having concluded that Section 48n 
applied to the Univision talk show. the 
Court then held that a letter written by 
plaintiff to the Univision defendants 
within twenty days of his knowledge of 

the broadcast did not demand n correction 
or retraction as required by Section 48a. 
In his letter, the plaintiff had identified 
the allegedly slanderous statements, 
stating that he found them 'humiliating 
and d e g d i g , '  but then concluded with 
the statement, 'I am consulting with an 
attorney to find out my options in 
responding to this bizarre and slanderous 
attack." No demand for correction was 
made, although the plaintiff enclosed n 
letter he had sent to the celebrity guest 
demanding that he apologize for the 
statements that he had made. The Court 
held that under Section 48e the plaintiff 
was required to 'specifically demand n 
retrnction or correction' Md that he had 
not &ne so here. See, e.8.. O'Hara v. 
Storer Communicorwnr. Inc., 231 Cal. 
App. 3d 1101, 1106 (1991) (concluding 
that a conditional demand for constion 
failed to satisfy Section 488); F a r  v. 
Bramblatr, 132 Cal. App. 2d 36. 43 
(1955) (holdig that letter demanding that 
defendants attend a meeting to arrange for 
a retraction did not comport with the 
requirements of Section 48a). 
disapprowd on orher groumh, Field 
Research C o p  v. Superior Court, 71 
Cal. 2d 110, 114 n.4 (1969). The Court 
thus limited any recovery plaintiff could 
obtain to his out-of-pocket economic 
losxs, which wen  only n few t h o m d  
dollars. 

nte Univirion dcfndanu were 
represented by R u  Heink and Edith 
Ramira of Gibson, Dvnn & CNIdm and 
Henry Baray and Rachelle Bin of rhe 
Univision Law Dcpnmnenr. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LibeLetter Page 7 - 
I 

SCIENTOLOGISTS 
SEIZE 

FILES & RECORDS 
(Connnu.dfrom page 1) 
Lawrence Wollersheim of Boulder. 
"They took thousands and thousands of 
pages, maybe 100,ooO pages 01 50.M)o 
pages. ?his information is mailing list 
and records from 8,500 victims of cults. 
Their confidential stories of how their 
lives were ruined by cults are now in the 
hands of Scientology. ?his is absolutely 
insane. There WBS no due process." 

Indeed. in both insranceS the seizure 
orders were obtained a pone and 
apparently neither court gave much 
consideration to the Fourth Amendment. 
let alone the First Amendment, 
klpliCatiOUS Of their actions. 

ARer reporting on the dispute and 
the s e h  in Virginin, The Warhington 
Posr found itself a defendant in the 
Virginin litigation, successfully fending 
off an attempt by the Scientologists to 
enjoin any further use of what is alleged 
to be confidential, copyrighted L. Ron 
Hubbard writings and to seize what 
documents were in the possession of the 
Posr. 

Defendants in Colorado have now 
defeated a preliminar). injunction motion 
in the federnl district CMlrt Md the cwrt 
has ordered immcdr& . rehlrn of dl of 
defendants' property that WM pviously 
seized. A hearing on a preliminary 
injunction and a motion by defendant to 
v~cate tho seizure order is pending in 
Virginia. with a hearing afheduled for 
Friday, September 15,1995. 

As reported in the M d  LDRC 
LibelL.etfer. the churcb M d in 
federal court in California earlier this 
year in enjoining a church critic from 
"posting" church documnts onto the 
Internet but failed to obtain a 
preliminary injunction against the 
bulletin board operator or the Internet 
provider. Nevertheless the underlying 
suit for violation of copyright and tnde 
Secret is proceeding against all three 
defendants in the Northern District of 
California. Religious Tedrnology 
Cenrer v. Netcorn On line 
Communicazionr S N ' c c .  Inc. Cpse No. 

I SCIENTOLOGISTS SEIZURE ORDERS : An Editor's Note I 
Most media lawyers are familiar with the Scientologists and their use of 

litigation and threats of legal action with respect to material they find unfavorable. 
The concept of using the seizure provisions of the Copyright Act, however, is a new 
development and one that we think you should all look at very seriously. Found in 
17 U.S.C.A. Section 503. the Rules of Practice As Amended which were adopted by 
the Supreme Court seemingly decades ago to effect the remedies under the Act. 
appear after Section 501 in 17 U.S.C.A. 

While this current troubling group of cases primarily involve disputes between 
Scientology and former members, there is nothing to suggest that the same remedy 
provisions could not be used by aggressive plaintiffs against newsletter publishers, 
freelance writers, and even major media, to seize allegedly copyrighted materids in 
their possession. The First Amendment Privacy Protection Act, 42 U.S. C. A. 
Section 2ooo8a 0980). intended to inhibit searches by law enforcement in newsroom 
- enacted post-zUrffrer - does not seem to apply to the use of federnl marshals to 
effect searches and seizures authorized in civil cses under the Copyright Act. 

As you wil l  see from the discussion of the cses in the adjoining article, the 
media WPP handled differently from the dissidents, at the very least becpuse the 
Scientologists did not seek an ex partc seizure order against the Warhington Port. 
But evm wem we all to believe that no one would attempt ex parte proceedings to 
sei= material right out from the newsrooms of major media. thin una of the 
Copyright Act remedies provisions against 80um-a or smaller publishm or &ra 
could have M impact on various stories of interest to the public and ultimately, how 
the media is able to operate. Perhaps just as importantly, the major media should he 
sensitive to what we see m a gross invasion of First Amendment rights (and quite 
possibly Fourth Amendment BS well) of those who seek to discuss a controversial 
issue clearly of public importance. 

C95-20091 RMW. (N. D. Cal.) 
What follows is a brief summary of 

the recent seizures, and the opinions 
issued to date in lhe Warhington Posr 
preliminary injunction hearing and the 

injunction hearing. 
Plaintiff in all of thess . C t i o ~  is 

Religious Technology Center. 
Dcscrited by defmdants in the Colorado 
suit an the 'alter ego" of the Church of 
Scientology, Religious Technology 
Cmkr purpolts to hold the license to the 
copyrights in the writings of L. Ron 
Hubbard, founder of Scientology. 

c o l o d o  district court preliminary 

Reltgiour Technology Center v. 
Z r m  ef al., Cir. Action No. 95- 
1lM-A (E.D. Virginia.) 

On August 12. 1995, acting under a 
seizure order and accompanied by 
federal marshals, lawyers for and 
representatives of the plaintiff and 
computer technicians entered the home 
of Arnaldo Lema and removed his 
computer, all his floppy disks which 

included his client list and his telephone 

The order, along with a TRO, WBS 

granted a parte on August 11 by Judge 
h n i e  M. Brinkenv of the Eastem 
District of Virginin, in fonnection with 
a copyright and trade secrets suit 
brought by Religious Technology Cmter 
'Ibe suit, brought against Lema and his 
Internet provider. Digital Gateway 
System ('DGS"), wan filed after 
Lema ' p o d "  copies of am affidavit 
from a California suit which, in its 
exhibits. included portions of vnrioua 
'Advanced Training" (AT) tracts that 
the church contends are protected by 
copyright and PP trade secrets. 'Ibe TRO 
enjoined defendant from a 
unauthorized use, distribution or 
copying of the Advanced Technology 
and from destroying. altering, 
concealing or removing from the district 
any work of the L. Ron Hubbard in his 
possession. 

A hearing on the preliminary 
injunction and on Lema's motion to 

Connrnud M p a p  8) 

directory. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



(connnueddfromjmga 7)  
vacate the seizure is scheduled for 
September IS, 1995, before Judge 
Brinkema. Although Lem has now 
received back a "cleansed" computer, 
allegedly only plaintiff's copyrighted 
materials removed, other of Lema's 
property remains in the hands of 
plaintiff or n third-party computer 
d y s t .  Lee Levine, Michael Sullivan 
and Elizaheth Koch, of D.C.S. member 
Ross, Dixon 8t Masback, are 
representing Lerma. 

The same evening, agents of the 
church paid a surprise visit to the home 
of n Warhingron Post reporter to whom 
Lerma had sent copies of the affidavit 
and its attachments, seeking their return. 
Although the Post - at Lerma's reqwst 
- subsequently returned the documnts. 
it later obtained them from the court file 
in which they were originally entered, a 
now-discontinued libel suit filed several 
years ago by the church against another 
former Scientologist, Steven Fishman. 

On August 19, the Post ran a story 
on the Lerma suit and the seizure of his 
computer in which it quoted briefly from 
the Scientology tracts. The church 
responded by fding an mended 
complaint that added the Post and two of 
its reporters to the copyright and trade 
secret suit and sought to mjoin the ppptr 
from 'copying. disclosing, using. 
displaying. or reproducing" the AT 
materials. Christopher Wolf nnd 
Charles Sims, of D.C.S. member 
Proskauer Rose Goetz & Mmdelsohn, 
and Hazel 8t Tho- of Viginin 
represented the Post. J d g 0  Brinkem 
issued her opinion on Au@ 30, 1995. 

The Post: No Prior Restraint 

In annlydng the church's motion for 
a preliminary injunction, the court 
balanced the rish of 'heparable hanu" 
to the church if the motion wea denied 
against the harm to the Parr if it wan 
granted, examined the church's 
liLelihmd of 8ucce88 on the merits, and 
considered the interest of the public. 

Slip opinion. at 3 .  On essentially all 
these measures. Judge Bridcema found 
for the defendants. 

The court held that the balance of 
equities profoundly favored the 
defendant. Given the obvious 
newsworthiness of the dispute between 
the church and its critics, an injunction 
would have impaired the ability of the 
paper and its reporters to report on the 
news. Moreover, Judge Bridcema 
found that the church did not even 
remotely meet the "heavy burden" 
needed to overcome the 'strong 
presumption against the 
constitutionality" of a prior restraint on 
expression: 

'Plaintiff argues that the dismissal 
of the AT documents would cause 811 
irreparable injury, namely future 
copyright infringement and trade secm 
misappropriation. . . . If a threat to 
national security was insufficient to 
w m t  a prior restraint in New York 
TMCS Co. Y. Unircd Srures, the threat to 
plaintiff's copyrights and trade secrets 
is woefully inadequate." Slio op. at 4. 

Indeed, the court found the possible 
harm to Scientology from publication of 
the documents to be 'at best slight." Id. 
at 5. The documents were so esoteric 
that they were capable of being been 
understood only by followers of 
Scimtology and not by the general 
public. And. in an interesting hvist on 
Scimtology's 8uc~ess in prior litigation 
against the IRS in obtaining statu as n 
church, Judge Brinkema observed that 
"Scientology's status as a religious 
organization undermines any theory of 
loss that would depend on its followers' 
desire to cheat the Church by obtaining 
these teachings through unauthorized 
means." Id. 

In a section of the opinion that may 
augur well for Lerma, ns well ns the 
Post. Judge Brinkem characterid the 
church's likelihood of success on the 
copyright and trade secrets claims as 
"far from a foregone conclusion." Slip 
op. at 5 .  

For the purpose of the church's 
motion, Judge Brinkema assumed that 
the documents were protected by 
copyright and that the Post's actions 
constituted copying, although she noted 
that both assumptions "would be 
significant issues in this case." Id. at 6 .  
She then confined her evaluation of the 
copyright claim to the Posr's fair-use 
defense under 9 107 of the Copyright 
Act. See 17 U.S.C. 9 107 (setting forth 
n nonexclusive List of factors, including 
(1) the purpose of the defendant's use, 
(2) the nature of the copyrighted work, 
(3) the amount and substantiality of the 
use. and (4) the effect on the plaintiffs 
market for the copyrighted work). 

With respect to the fvst  of the four 
fair-use factors, the purpose of the 
defendant's use, the court concluded that 
the quotation from the church documents 
in the Post article constituted news 
reporting, one of the specific examples 
of fair use contained in the introduction 
to 5 107. Slip op. at 7. The original 
copying of these documents from the 
California court files constituted 
research in preparation for news 
reporting and was also necessary to 
allow the Post to report accurately on 
their contents. 

As to the second fair-use factor, the 
nature of the copyrighted work. the 
court noted that the scope of the fair-use 
doctrine is greater with rspect to factual 
than creative or literary works. Id. at 
7-9. Although Judge Brinkema painted 
to some dispute among courts ns to 
whether L. Ron Hubbard's writings 
were primarily factual and informational 
or creative and literary, the church had 
in its pleadings itself characterized the 
AT tract as principally informational. 

The court rejected the church's 
contention that the unpublished nature of 
some of the AT documents somehow 
precluded n finding of fair use. 
Although the unpublished nature of n 
document had assumed n heightened 
importance in Harper & Row v. Nnrion 
Enrcrpri~u, Judge Brinkema held that it 
was of minimal concern in the instant 

(contimod on p g r  9) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LibeLetter Page 9 - 
SCIENTOLOGISTS SEIZE FILES & RECORDS 

~ o " u " " r d ~ o m p a g .  8) 
action because the Post had not 
interfered with the church's right of first 
publication and had quoted only 
sparingly from the text. Moreover. the 
court noted that Congress had amended 
the Copyright Act following H q e r  dr 
Row, in order to make clear that the 
unpublished nature of a work is not 
dispositive: "The fact that a work is 
unpublished shall not itself bar a finding 
of fair use if such finding is made upon 
consideration of all the [fair-use] 
factors." 

With respect to the third fair-use 
factor, the amount and substantiality of 
the underlying work copied, Judge 
Brinkema noted that only a 'minute 
portion" of the AT documents were 
quoted in the article. Slip op. at IO. 
Although 103 pages were allegedly 
copied from the court files, the Court 
found that 'the sheer quantity of the 
documents copied" could not defeat the 
fair-use claim when only a few lines 
were included in the article. 

Finally, with respect to the fourth 
fair-use factor, Judge Brinkema found it 
unlikely that the defendants' use would 
have a 'significant negative effect" on 
the plaintiffs market for the AT 
documents. Id. For one, the quotations 
in the Post article were so limited as to 
preclude Scientologists seeking 
advanced training from using them in 
place of the full church text. Momver, 
by the church's own admiasion m y  

presence of a trained Scientology 
minister, and thus the Pan uticle could 
not have functioned UI a substitute. 

The church contmdcd that the fnir- 
use doctrine was unavailable because the 
AT tract was acquired in M unlawful 
fashion. but Judge Brinkema rejected 
this nrgumnt, noting that it had been 
copied from public records at a time 
when no sealing order was in place. Slip 
op. at 10-13. 

Judge Brinkema found the church's 
trade secrets claim no more promising 
than its copyright claim. Id. at 14. One 
of the prerequisites of a trade secrets 

pnr(s Of the advanced hi&g Wllk the 

action is that the material '[dlerives 
independent economic value. actual or 
potential, from nor being generally 
known to. and not being readily 
ascertainable by proper means by, other 
persons who can obtain economic value 
from its declaration or use. . ." Id. at 14 
(italics added). Since the material had 
k e n  posted onto the Internet, the 
plaintiff could not claim that it was not 
'generally known." Moreover, the 
church had not established that the 
documents provided it with any 
sonomic advantage over competitors. 

Finally, the court found a strong 
public interest in 'the unfettered ability 
of the Post to report on the news." Id. 
at IS. Combined with the plaintiffs 
inability to demonstrate a likelihood of 
success on the merits and a balance of 
equities that strongly favored the 
defendants, Judge Brinkema denied the 
phiintiffs motion: 'The balance of 
harms is heavily titled towards the 
defendants, and the plaintiff's likelihood 
of success on the merits is insufficient to 
right the scale. Finally, the public 
interest and the constitutional 
presumption against prior restraint 
weigh heavily against the plaintiff." 

Judge Brinkema cautioned that her 
discussion of the fair-use doctrine must 
be understood in the context of the 
pmding motion, id. at 13-14. but it may 
nevathclenr augur well for her ruling on 
the prelimirmy injunction against Lama 

well as the Post. Although Lema is 
not technically in the business of 
reporting the news. the Internet 
-tially offera anyone with a 
computer, a modem, and access the 
opportunity to function as a publisher. 
Criticism - in which Lema was clearly 
mgaged - is one of the examples of fair 
use provided in the introduction to 0 
107. Moreover, only by use of their 
own words could Lerman adequately 
support his criticism of the church's 
techniques. 

The analysis of the other fair-use 
factors would not seem to be affected by 
substitution of Lema for the Post, with 
the possible exception of the amount and 
substantiality of the use. although even 

here there are questions about the 
quantity actually used by Lema. 

Religiour T e d t M b f f  Center v. 
WoUersheh et d., Civ. Action No. 
95-K-2143 (D.Colo. 1995) 

preliminary wunction Denied 
Seizure Order Vacated 

Meanwhile, on August 22, in 
Colorado, the homes of Scientology 
critics Lawrence Wollersheim of 
Boulder and Robert Penny of Niwot 
were raided by U.S. marshals armed 
with a court order empowering them to 
seize both men's computers, containing 
hundreds of thousands of p a p  of 
sensitive documents and records, along 
with the allegedly infringed copyrighted 
church papers. 

Wollersheim and Penny arc both 
former members of the church who 
established a non-profit corporation, 
F.A.C.T.Net ("Fight Against Coercive 
Tactics Network") which maintains a 
library of information on Scientology, a 
bulletin board system on the Internet, 
and publishes a newsletter that appears 
both in print and electronic versions. 
Wollersheim, Penny and Lerma are 
members of the board of F.A.C.T.Net 
which is dedicated to informing the 
public about the public controversy 
surrounding Scientology. With the 
seizure, F.A.C.T.Net was effectively 
shut down. 

As in the Virginia action, the court 
issued ita seizure order and a TRO cx 
pane. apparently without Consideration 
of the First h n d m e n t  implications of 
its action. The order in the Colorado 
suit was virtually identical to tbDt issued 
in the Virginia suit. Tom Kelley, of 
D.C.S member Faegre k Bcnson, is 
representing F.A.C.T.Net, P m y ,  and 
Wollersheim. 

A hearing on the plaintiff8 motion 
for a preliminnry injunction commenced 
Friday, September 8. 

The judge issued a decision from the 
bench on September 12. denying 
plaintiff's request for a preliminary 
injunction, vacating the seiznre order, 

(Connmudmpope IO) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 10 LibelLetter - 

~ont imcedfronpga 91 
and ordering the immediate return to 
defendants at plaintiffs expense of all 
seized materials, in the exact conditions 
&at they were when taken. He ordered 
the defendants to maintain the status quo 
as to the possession of the materials in 
question and restricted them from 
d & g  any but fair use, in the copyright 
sense, of the materials. 

The defendants were prohibited from 
making any additional copiea or 
distributing copies of the materials. This 
latter requirement is similar to that 
placed upon the Warhington Post in the 
Virginia action. 

The court rejected plaintiffs request 
that he stay the return of the materials 
until appeal was complete, stating that to 
do so would continue to leave the 
defendants unable to conhue their very 
business and would, in effect, act as M 
injunction upon all of their operations. 
The plaintiff indicated that they would 
take an immediate appeal from the 

judge's ruling. 
Noting that injunction is M 

extraordinary remedy, 'which is best 
used sparingly, if at all; and that its 
purpose is to do no more than preserve 
the status quo, the court applied a four 
part analysis to the request for injunctive 
relief. Reporter's Transcript Ruling at 3. 

First, the court found plaintiff had 
not established a likelihood of ultimate 
success on either the copyright or the 
trade secrets claim. Indeed, accepting 
the defendants' arguments, the judge 
asserted that there was PO urobabilitv of 
plaintiffs succeeding on the copyright 
infringement claim because the use of 
the materials by defendants was for 
purposes of criticism, comment, or 
restarch constituting a protected fair usc 
under the Copyright Act. 

As to the trade secretS claim, the 
court found that the evidence showed that 
the materials were neither secret nor 
within the definition of trade secrets 
under Colorado law. 

As to irreparable harm. the court 
found that plaintiff had not met ita 
burden, the evidence showing neither 
that it would lose competitive advantage 
nor that the defendants were using the 
materials for commercial purposes. In 
balancing the hardships, however, the 
evidence did show that M injunction 
would barm the defendants by infringing 
upon their right to make fair use of the 
materials and virtually crippling their 
nbility to operate F.A.C.T.Net in its 
entirety. 

Finally, with respect to 
consideration of public interest, the court 
held that the 'public interest is sewed 
best by the free exchange of speech and 
ideas on matters of public interest'. 
Reporter's Transcript Ruling at 5. 

Defendants. true to their assertion 
before the court at the hearing, Ned n 
notice of appeal on September 13,1995, 
with the Tenth Circuit Court of Appeals. 

?in Brief... 
Malcolm's W i g  Notes Found! 

Janet Malcolm's missing notes, so disputed in the decade long litigation with Jeffrey Masson, appear to have surfaced at 
long last. According to a column written by Anthony Lewis for The New York Times, August 25, 1995, the notebooks 
containing the statements contested in the suit were found by Ms. Malcolm's two-year old granddaughter on the bottom of n book 
shelf in her country home. Using the find of these notehks,  and Mr. Lewis' conclusion that Ms. Malcolm waa telling the truth 
all along about the validity of her quotations about what Dr. Masson had to say about himself, Anthony Lewis took the judicial 
system to task in his New Yo& Times oped piece. 

Having seen the notetmoks. which Masson testified were not used durin8 the interviews, and the three crucial Mason 
quotations which generated over 10 yearn of litigation, himself, and believing them to be genuine, Lnuis came to the conclusion 
that, 'Mr. Masson's sworn Btalernmt that Wcolm] took no notes was as falsa on his denials of having said things that turned 
out to be on tape." 

A sensible legal system would not insist that a plaintiff be able 
to gel his case t o n  jury w k n  his only evidence is his alleged memory and h e l w  made falss c l a h  in that very case." L.ewis 
continued, "A d b l e  system would not put n writer under a debilitating burden for 10 years hecausc she had n wealth of 
evidence but could not locate aoms handwritten notes." Although, as Lewis pointed out the legal bills incurred by Malcolm and 
her publishers have come to Voughly $2.5 million," it is, according to Lewis. "the psychological burden of felt injustice that 
matters." 

Finally, Lewis noted the irony in the words of Ninth Circuit Court of Appeals Judge Alex Kodnski. who wrote two 
opinions favoring Masson. which reminded the p"s of their responsibility *'not to abuse the public trust,'" by pointing out that, 
'Judges have n responsibility to prevent such travesties of justice." 

Turning his ettcntion to &e courts, Lmis argued that. 

DCS Member Moves 
Joyce S. Meyers, formerly of Miller, Dunham, Doering & M w n  of Philadelphia, has announced that she has recently 

joined the firm of Montgomery, McCracken, Walker & Rhoads, also of Philadelphia, as n partner in the litigation department. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LibelLetter Page 1 1  
- 

YOU SHOULD HAVE ALREADY RECEIVED YOUR INVITATIONS TO THE 
ANNUAL DINNER AND DCS BREAKFAST. PLEASE CALL LDRC 
IMMEDIATELY IF YOU HAVE NOT AS YET RECEIVED YOURS. 

THE LDRC ANNUAL DINNER 
Presenting LDRC's William J .  Brennan, Jr. Defense of Freedom Award to 

JUSTICE HARRY A. BLACKMUN 

LDRC is truly honored to be able to invite all  of you to spend this evening with 
Justice Blackmun as our esteemed guest. 

PLEASE NOTE NEW DATE, TIME AND LOCATION: 
THURSDAY EVENING, 

NOVEMBER 9, 1995 at 7:30 P.M. 

THE ANNUAL DINNER HAS MOVED -- 

* N  
* New Night: Thursday 

t Location: The Sky Club Atop the Metropolitan Life Building 

LIBEL DEFENSE RESOURCE CENTER 
NINTH ANNUAL MEETING OF THE DEFENSE COUNSEL SECTION 

THE MORNING AFTER THE ANNUAL DINNER 

Friday, November 10,1995 
7:OO a.m. to 9:OO a.m. 

Crowne Plaza Manhattan Hotel 
Samplings Restaurant 

New York City 
Broadway and 49th Street 

e 1995 Libel Defense Resource Cmter 
404 Park Avenue South, 16th Floor 

New York. New York 10016 

Executive Commiaee: Harry M. Johnston III (Chair); Peter C. Canfield; Robert Hawley; Chad Milton; Mnrgm 
Blair Soyster; P. Cameron DeVom (ex officio) 

Executive Director: Sandra S. Baron 
Associate Director: Michael K. Cantwell 

General Counsel: Henry R. K n u h  
Staff Assistant: Melinda E. Tesser 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 


	sample.pdf
	sterling.com
	Welcome to Sterling Software





