
Reporting Developments Through November 22, 2000 

LIBELLETTER 

 
PUBLISHED BY  THE 

404 Park Avenue South,  NY,  NY 10016 212.889.2306  www.ldrc . com 

LIBEL DEFENSE RESOURCE CENTER, INC. 

By Michael M. Conway and Mary Kay Martire 
 
      On the basis that no reasonable jury could find that a 
network investigative report was broadcast with actual 
malice, the United States Court of Appeals for the Sev-
enth Circuit on October 27 affirmed summary judgment 
in favor of American Broadcasting Companies, Inc., cor-
respondent Sam Donaldson and producer Jon Entine on 
the libel claim brought by a cataract surgery center based 
upon a 1993 PrimeTime Live show.  Desnick v. ABC, 
No. 99-3715, 2000 US App. LEXIS 27038 (7th Cir. 
2000).  Writing for a unanimous panel, Chief Judge 
Richard A. Posner found that the district court correctly 
concluded that plaintiff J.H. Desnick, M.D., Eye Ser-
vices, Ltd., an admitted public figure, could not establish 
that ABC acted recklessly. 
      Five years ago, the Court affirmed the dismissal of 
various news-gathering tort and fraud claims arising from 
ABC’s undercover investigation of a high-volume cata-
ract surgery center which performed Medicare-
reimbursed surgery on elderly patients.  J. H. Desnick, M.

(Continued on page 2) 

ABC v. Desnick: 7th Circuit 
Affirms Grant of Summary Judgment  

for Media Defendants 

 
In This Issue . . . 
 
LIBEL                                                                               PAGE 
 
7th Cir. Affirms Summary Judgment for Media in Desnick             1 
FL Fed. Ct. Dismisses Libel By Implication Claim                         6 
PA Workers’ Comp Hearing Subject to Fair Report Privilege        18 
PA Refuses Libel Time Limit for Commercial Disparagement        7  
D.C. Ct. on Broad Protection for Opinion                                    9 
SDNY: Republisher May Rely on Reputable Translation               12 
SDNY Dismisses Libel Case: “Militant” Is “Noble, Not Nutty”       13 
CA Anti-SLAPP Law Applied to Financial Journalism                    15 
TX Parole Officer is Public Official, TX Ct. of Appeals Rules         17 
VA Jury Awards Dr. $2.5 Mil. v. WJLA-TV                                    17 
 
INTERNET 
 
IL Dist. Ct. Finds Sect. 230 of CDA Extends to Web Hosting,       19 
PA: Preliminary Showing on Merits Required For Revealing   
           Identity of Judge’s On-Line Critic                                      21  
 
NEWSGATHERING 
 
MA High Ct. Strengthens Access to Civil Documents                    27 
OK Judge Grants Media Access to FBI Phone Tapes                     29 
 
 
NEWS & UPDATES 
 
Supreme Court Grants Cert in Punitive Damage Challenge          23 
CO Ct. Orders Limited Disclosure of Book Store Purchases          25 
Clinton Vetoes “Official Secrets Act”                                            26 
8th Circuit. Rules Candidate May Use C-SPAN Footage               28 
LDRC Celebrates 20 Years                                                           31 
LDRC Institute High School Education Project                              33 
 
     Updates 
MO Judge Reverses Tony Twist’s $24.5 Mil. Publicity Verdict       4 
Author Seeks Set-Aside of $11 Million Libel Judgment                 18 
Sup. Ct. Grants Cert in Tasini, Will Review Computer Archives     23 
CDCAL Final Judgment in Free Republic Case                              24 
CA Access Decision Now Available in Media Law Reporter           24 
Forum Non Conveniens Motions Denied in Chiquita                    30 
A Need for Balance: Copyright and New Technologies                31 

 

LDRC INSTITUTE HIGH SCHOOL  
EDUCATION PROGRAM  

 
PRODUCE “FRED FRIENDLY SEMINARS” ON THE 

FIRST AMENDMENT AND THE PRESS.  
  

CONTACT LDRC FOR FURTHER INFORMATION 
AND  PROJECT HOW-TO HANDBOOK 

 
more on P.  33 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 2 2000 

(Continued from page 1) 

D., Eye Services, Ltd. v. ABC, 44 F.3d 1345 (7th Cir. 
1995), but allowed a single defamation claim to proceed.  
See LibelLetter, January 1995 at 1. 
      Subsequently, the district court granted summary 
judgment on the defamation claim against the clinic and 
partial summary judgment against the two physician-
plaintiffs, who were not pubic figures, on their claims 
for presumed and punitive damages.  The district court 
allowed these individuals to proceed on their claim for 
actual damages.  After this remaining claim of the indi-
vidual plaintiffs was settled, the clinic appealed. 
      Plaintiff alleged that it was 
defamed by an allegation in the 
broadcast by a former employee 
that a diagnostic machine, 
known as an autorefractor, had 
been rigged by clinic techni-
cians to produce false symp-
toms of a cataract so as to jus-
tify surgery.  
      After years of discovery, U.S. District Judge John 
Nordberg in Chicago granted summary judgment against 
the clinic, finding an absence of actual malice. 
      On appeal, the clinic argued that ABC and its edito-
rial employees had acted recklessly  Among other argu-
ments, the clinic argued that (1) the outtakes of an inter-
view between Donaldson and Paddy Kalish (the ex-
employee) showed that the autorefractor could not be 
rigged,  (2) Kalish was the single source of the allegation 
and he lacked credibility, (3) the US Attorney had re-
fused to prosecute a whistleblower suit brought by 
Kalish because Kalish could not be the centerpiece of a 
credible case and (4) ABC was on notice that Kalish had 
been successfully sued for libel based upon the autore-
fractor charge made to a local CBS affiliate a few years 
earlier. 
      Judge Posner found each of these grounds insuffi-
cient to establish the element of “recklessness” neces-
sary for a finding of actual malice under the New York 
Times  standard.  Before turning to the specific allega-
tions, Judge Posner focused particular attention on the 
meaning of the “actual malice” standard, stating that “[t]
his is a term of legal art that means not what it seems to 

ABC v. Desnick: Court of Appeals Affirms  
Grant of Summary Judgment 

mean but that the defendant either knew that the defama-
tory statement (here, the accusation of tampering with the 
auto-refractor) was false or was recklessly indifferent to 
whether it was true or false.” 
      After concluding that there was no evidence that ABC 
knew of the falsity of the allegedly defamatory statement, 
the Court focused its attention on whether there was evi-
dence that ABC was recklessly indifferent to the truth or 
falsity of its allegations.  Citing Masson v. New Yorker 
Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 510 (1991) and judicial au-
thority regarding criminal liability for mail fraud based 

upon “reckless indifference,” 
Judge Posner explained that the 
standard of recklessness in a li-
bel action was analogous to the 
criminal sense of recklessness, 
rather than the standard of reck-
lessness applied in other tort 
c a se s ,  wh e re  t he  t e r m 
“sometimes denotes little more 

than gross negligence.” 
 

Negligence, the standard in defamation suits 
brought by private rather than public figures, does 
not require proof of a state of mind at all, but only 
that the defendants failed to exercise the care that a 
reasonable person in his position would have exer-
cised.  The contrast with recklessness in the strong 
sense in which the term is used to denote the stan-
dard in constitutional, mail-fraud, and public-figure 
defamation cases is stark.  “Reckless conduct [in a 
public-figure defamation case] is not measured by 
whether a reasonably prudent man would have pub-
lished, or would have investigated before publish-
ing.  There must be sufficient evidence to permit 
the conclusion that the defendant in fact entertained 
serious doubts as to the truth of his publication.  
Publishing with such doubts shows reckless disre-
gard for truth or falsity and demonstrates actual 
malice.” 
(Quoting St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 
731 (1968)) 

(Continued on page 3) 

 [T]he standard of recklessness in a 
libel action was analogous to the 

criminal sense of recklessness, rather 
than the standard of recklessness 

applied in other tort cases 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 3 November 2000 

(Continued from page 2) 

      After articulating the applicable standard, the Court 
reviewed the evidence in the record and rejected the 
clinic’s claim that ABC acted recklessly in publishing the 
autorefractor allegations.  At the clinic’s request, the 
Court reviewed the outtakes of Donaldson’s interview 
with Kalish, which showed that Kalish and the technician 
assisting him needed several attempts to degrade 
Donaldson’s vision sufficiently to “fail” the glare test, 
thus establishing one of the criteria for Medicare-
reimbursable cataract surgery.   
      The Court concluded that this was not evidence of 
recklessness, reasoning that 
Kalish might have experienced 
difficulty rigging the machine 
because he did not do the tam-
pering himself but merely had 
observed it.  The Court also 
noted that the accusation of 
tampering was corroborated by 
the facts that ABC’s investiga-
tion of the Desnick clinic turned up “evidence of un-
needed surgery, alteration of patients’ records to show 
they needed cataract surgery when they didn’t, diagnoses 
by clinic surgeons of cataract in testers (ABC “undercover 
agents”) with normal eyesight, and statements by former 
employees of the clinic that almost everyone failed the 
glare test.” 
      The Court explained that the U.S. Attorney had re-
fused to join Kalish’s whistleblower suit against the clinic 
not because he thought Kalish was lying but “because he 
thought Kalish might not be believed, having worked for 
the clinic for two years and having participated in the 
clinic’s unethical practices.”  Judge Posner emphasized 
that the fact that Kalish might not be credible enough to 
have a good chance of persuading a jury did not mean that 
he was not credible enough to be a source for a news 
story.   
      Noting that “many a criminal conviction has rested 
entirely on the testimony of coconspirators despite the 
requirement in a criminal case of proof beyond a reason-
able doubt,” the Court concluded that “a fortiori a broad-
caster is entitled to repose confidence in a conspirator 
unless the circumstances create in the broadcaster’s mind 

a belief that there is a high probability that the conspirator 
is lying.” 
      The Court stated that “potentially the best fact” for 
plaintiff was that ABC allegedly had failed to properly 
investigate a state court lawsuit filed by the clinic against 
Kalish over a prior broadcast by a local CBS affiliate, in 
which similar tampering allegations were made.  The 
clinic obtained a summary judgment in the lawsuit when 
Kalish failed to timely respond to requests for admis-
sions. 
      The Court concluded that this argument was fatally 

flawed, however, emphasizing 
the additional concept that there 
was no evidence indicating that, 
had ABC investigated the law-
suit further, it would have 
learned any additional informa-
tion casting additional doubt on 
Kalish’s truthfulness.   
      Judge Posner analogized a 

libel plaintiff’s burden to the “duty of a party who com-
plains about the exclusion of testimony to show by an 
offer of proof that the testimony would have been help-
ful.”  Therefore, the Court concluded, that had ABC 
looked at the state court file this “would have brought to 
light nothing that would have cast any doubt on Kalish’s 
truthfulness.  The only aspect of the defendants’ conduct 
that might be considered reckless was also, so far as the 
record discloses, harmless.” 
      On November 13, 2000, Plaintiff filed a Petition for 
Panel Rehearing with the Court of Appeals, arguing that 
when the record is viewed in the clinic’s favor, as it 
should be on a motion for summary judgment, a question 
of fact exists with respect to whether Defendants acted 
with actual malice. 
      On November 21, the Court of Appeals denied the 
clinic’s Petition for Rehearing. 
 
      Defendants are represented in the litigation by Alan 
N. Braverman, Henry S. Hoberman and Jean E. Zoeller 
of the ABC, Inc. Legal Department and Michael M. Con-
way and Mary Kay Martire of Hopkins & Sutter, Chi-
cago, Illinois.  

ABC v. Desnick: Court of Appeals Affirms  
Grant of Summary Judgment 

 [T]he fact that Kalish might not be 
credible enough to have a good chance 

of persuading a jury did not mean 
that he was not credible enough to be a 

source for a news story.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 4 2000 

By Joseph E. Martineau 
 
      The July issue of the LDRC LibelLetter (p. 27) re-
ported on a $24.5 million jury verdict returned on July 
5, 2000 for misappropriation of name and likeness 
against comic book creator Todd McFarlane, over the 
use of a professional hockey player’s name (Tony 
Twist) for a character in Spawn comic books.  Doe vs. 
TCI of Missouri, Inc. et al., No. 972-9415, Div. 3 
(Circuit Court for the Twenty Second Judicial Circuit, 
St. Louis City, Missouri).  Since the facts of the case 
and the proceedings at trial were discussed at length in 
the previous LDRC LibelLetter, they will not be re-
peated at length here.  The 
magnanimity of the verdict 
and the potential chill to crea-
tive expression prompted 
considerable concern and 
scrutiny of the case. 

JNOV Granted 
      On October 31, 2000, Missouri Circuit Judge 
Robert Dierker, who had presided over the two-week 
trial of the case, issued a 21 page Memorandum, Order 
and Judgment setting aside the verdict.  The trial court 
also entered a judgment notwithstanding the verdict.  In 
so doing, the trial court held that the plaintiff failed to 
make a submissible case on his misappropriation 
claims because he failed to prove that McFarlane used 
the name intending to harm the plaintiff or intending to 
derive a commercial advantage.   
      The trial court also conditionally granted defense 
motions for a new trial based on errors of law in allow-
ing certain expert testimony and in instructing the jury.   
      Lest those rulings on issues of law be disturbed on 
appeal, the trial court also granted a new trial based on 
a finding that the verdict was against the manifest 
weight of the evidence.  Because Missouri law allows 
wide discretion to a trial court to grant a new trial on 
the grounds that the verdict is against the weight of the 
evidence, this makes it unlikely that the verdict would 
ever be reinstated.  Accordingly, it seems that the worst 

UPDATE: Trial Judge Reverses $24.5 Million Verdict for Hockey Player 
 

Twist Claimed Comic Book Creator Used His Name For Mob Character  

case scenario for McFarlane would be a new trial.  The 
plaintiff has promised an appeal. 

Knowing Use of Name Not Enough 
      In rejecting the verdict, the trial court noted its 
agreement with the jury insofar as it concluded that in 
1995 McFarlane knowingly began using the name 
Tony Twist, a then-“obscure hockey player with the 
also-ran Quebec Nordiques.”  The court rejected 
McFarlane’s testimony that he had not knowingly used 
the name, saying it “beggar[ed] credibility,” given 
“McFarlane’s avid interest in hockey, his penchant for 

giving other fictional charac-
ters the names of professional 
hockey players, and his own 
published admission that 
many characters in the comic 
book were named after mem-
bers of the Quebec Nordiques 

hockey team….”   
      Despite McFarlane’s knowing use of the hockey 
player’s name, however, the court found that the plain-
tiff failed to prove that in using the name, McFarlane 
intended to capitalize on the plaintiff’s alleged market 
recognition or that he intended to cause him financial 
harm.  The court also ruled that the plaintiff failed to 
prove that McFarlane, in fact, derived any pecuniary 
advantage from the use of the name.  These ele-
ments — either (i) an intent to use the name for com-
mercial advantage and a resulting commercial advan-
tage or (ii) an intent to cause injury to the commercial 
value of the plaintiff’s name and proof of actual in-
jury — were required elements of any misappropriation 
of name claim “outside the purely commercial or ad-
vertising context,” the court said.    
      The court held that the witnesses the plaintiff had 
offered to try to establish that McFarlane derived a 
commercial advantage —  Rocky Arceneaux (a sports 
agent) and Brian Till (a university marketing profes-
sor) —  failed to do so.  According to the court, while 

(Continued on page 5) 

 [Plaintiff] failed to prove that 
McFarlane used the name intending to 

harm the plaintiff or intending to 
derive a commercial advantage.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 5 November 2000 

(Continued from page 4) 

these so-called experts established that the plaintiff’s 
name had value, they did not show that McFarlane de-
rived any commercial advantage from using the name.  In 
other words, there was no evidence that anyone bought 
Spawn because a character in it had the same name as the 
plaintiff.   
      In any event, the court characterized the opinions of 
Arceneaux and Till as nothing more than “junk econom-
ics” and  “exercises in speculation,” a position asserted 
by McFarlane both before and during the trial.  Addition-
ally, while plaintiff offered evidence of commercial harm 
in the form of a lost endorsement contract, even accept-
ing that evidence (about which the court remarked “the 
Court is fain to observe that it has 
seldom seem less credible evi-
dence”), plaintiff failed to show 
that McFarlane used the name for 
this purpose. 

Rejects “Knee-Jerk” First Amendment 
      The court’s ruling is a resounding victory for 
McFarlane, and ought to provide significant relief to au-
thors and the entertainment media.  However, it is not 
altogether grounds for rejoicing.   
      Significantly, the court continued to reject what it ir-
reverently characterized as the “knee-jerk First Amend-
ment rationale” of cases such as Parks v. Laface Records, 
76 F.Supp.2d 775 (E.D.Mich 1999)(holding that the 
“right of publicity … does not authorize a celebrity to 
prevent the use of her name in an expressive work pro-
tected by the First Amendment.”); and Polydoros v. 
Twentieth Century Fox Film Corp., 67 Cal.Rptr. 2d 305, 
307-08 (Cal.App. 1997)(holding that “[p]opular enter-
tainment is entitled to the same constitutional protection 
as the exposition of political ideas.”).  See also Gugleilmi 
v. Spelling-Goldberg Productions, 160 Cal.Rptr. 352, 
357 (Cal. 1979)(Bird, C.J. concurring)(“It is clear that 
works of fiction are constitutionally protected in the same 
manner as political treatises and topical news stories.); 2 
J.T. McCarthy, The Rights of Publicity and Privacy, §8.9
[A](1996)(“The vast majority of relevant cases … reach 
the conclusion that the fictional use of human identity is 

not actionable as either invasion of privacy by 
‘appropriation’ or infringement of the Right of Public-
ity”). 
     As such, the holding seemingly allows a Right of 
Publicity claim against the author of a fictional work 
where there is evidence that the celebrity’s name was 
used either (i) for the purpose of seeking, and with di-
rectly resulting, commercial gain, or (ii) for the purpose 
of causing, and with resulting, harm to the celebrity.  It 
stands to reason, however, that in many cases where an 
author uses the name of a celebrity in an expressive 
work of fiction, he is doing so, at least partially, for the 
purpose of attracting attention to the work and inducing 

people to purchase it.  If that 
happens and if it can be proven, 
then under the court’s holding, 
the celebrity might be able to 
successfully sue the author.   

     Likewise, some authors may intentionally make a 
buffoon of a celebrity, hoping to cause some harm to 
the celebrity.  If that harm follows, the author may find 
himself liable.  Yet, such liability, absent constitution-
ally-required proof that the celebrity was libeled, would 
seem to be at odds with the United States Supreme 
Court’s holding in Hustler Magazine v. Falwell, 485 U.
S. 46 (1988).  Indeed, restricting speech on the basis of 
the intent of the speaker, whether under a misappropria-
tion theory or otherwise, is fraught with constitutional 
problems.  

Disregards Common Law Limits 
     Moreover, the court’s holding continued to disre-
gard not only established First Amendment principles, 
but also widely recognized common law restrictions on 
the misappropriation tort.  The tort was never intended 
to apply to purely expressive works of entertainment or 
fiction.  See, e.g., Restatement (Third) of Unfair Com-
petition, §46(1995)(person’s identity must be “used for 
purposes of trade”); Restatement (Third) of Unfair 
Competition, §47 (1995)(“use ‘for purposes of trade’ 
does not ordinarily include the use of a person’s identity 

(Continued on page 6) 

Twist Verdict – Update 

 The court’s ruling is not altogether 
grounds for rejoicing. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 6 2000 

      U.S. News and World Report recently won a mo-
tion to dismiss in a libel by implication claim brought 
in the Southern District of Florida federal district 
court.  Rubin v. U.S. News and World Report, Case 
No. 00-1386-CIV (S.D.Fl. 9/29/00).   
      The plaintiff is a gold refiner in Miami and the suit 
arose out of an investigative piece entitled “The 
Golden Age of Crime: Why International Drug Traf-
fickers are Invading the Global Gold Trade.”  Plaintiff 
was pictured in the article and quoted discussing how 
the jewelry industry has a dual economy, one on and 
one off the books, and how he could have come to 

Libel by Implication Claim  
Dismissed on Motion to Dismiss 

handle gold that was smuggled out of Peru as part of a 
tax fraud scheme by smugglers.   
     Plaintiff argued that the quotations from him in the 
article, admittedly accurate, implied that he “‘is or has 
been involved in money laundering’ and other crimi-
nal activities.”   After receiving a retraction demand,  
U.S. News and World Report ran a  clarification stat-
ing that the defamatory implications Rubin alleged 
were not intended.  Rubin sued nonetheless. 
     U.S. News and World Report argued in its motion 
to dismiss that the article taken as a whole was not 
reasonably susceptible to the defamatory implication 
Rubin alleged and that there was no affirmative evi-
dence within the text of the article that the implication 
was intended or endorsed – a requirement that a num-
ber of courts have applied on motions to dismiss in 
implication cases.  See, e.g., White v. Fraternal Order 
of Police, 909 F. 2d 512 (D.C. Cir. 1990); Chapin v. 
Knight-Ridder, 993 F. 2d 1087 (4th Cir. 1993). 
     Federal District Court Judge Ungaro-Benages 
granted defendants’ motion.  She agreed that neither 
the plaintiff’s quotes standing alone nor the article as a 
whole implied that plaintiff was involved in illegal 
activities.  To the contrary, the court noted, plaintiff 
was associated in the article with industry experts, in-
cluding U.S. Customs agents, a government official, 
an analyst and another refiner.  The court concluded 
that plaintiff’s interpretation was tortured, at best.  
The fact that the quotations used in the article were  
accurate was weighed as well, in favor of finding for 
the defendants. 
     The plaintiff has moved for reconsideration of the 
court’s dismissal with prejudice, asking to be allowed 
to amend the complaint to add an affidavit of a poten-
tial customer who read article and understood it to 
contain the implications alleged by the plaintiff.   
     Defendants are being represented by Laura Hand-
man and Richard L. Cys of Davis Wright Tremaine, 
LLP, Washington D.C. and Jerry Budney of Green-
berg Traurig, LLP.  Plaintiff is being represented by 
Barry Langberg and Deborah Drooz, now of Stroock 
Stroock & Levan in Los Angeles. 

Twist Verdict – Update 

(Continued from page 5) 

in … entertainment, works of fiction … or in advertising 
that is incidental to such uses.”) (emphasis added).  See 
also People ex rel. Maggio v. Charles Scribner & Sons, 
130 N.Y.S.2d 514 (1954); Newton v. Thomason, 22 F.3d 
1455, 1461 (9th Cir. 1994); Rogers v. Grimaldi, MGM/
UA, 875 F.2d 994, 1004-05 (2d Cir. 1989). 
     As noted above, the plaintiff has promised to appeal.  
Given the vast body of law rejecting claims for misap-
propriation based on expressive works of entertainment 
or fiction, the outcome is not likely to change.  Hope-
fully, however, the appellate court will reject the awk-
ward and intent-conditioned rationale of the trial court, 
and instead adopt an approach similar to that in the cases 
cited above.  Where name, likeness or identity are used 
in works that have little or no utility independent of ex-
pression, whether that expression is news, information, 
parody, entertainment, art or music, it is free from 
claims of infringement of the Right of Publicity both on 
constitutional and common law grounds. 
 
     Joseph E. Martineau is a member of Lewis, Rice & 
Fingersh in St. Louis, Missouri. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 7 November 2000 

By David Strassburger 
 
     The difficulties courts and litigants face when at-
tempting to distinguish libel and commercial disparage-
ment once again became apparent this September when 
an intermediate appellate court in Pennsylvania refused 
to apply the libel statute of limitations to a claim of 
commercial disparagement.  The case, Pro Golf 
Manuf., Inc. v. Tribune Review Newspaper Co., 2000 
Pa. Super. 273, 2000 WL 1281149, 2000 Pa. Super. 
LEXIS 2580 (Pa. Super. Sept. 12, 2000), did not an-
nounce a per se rule, but instead requires a case-by-
case analysis of the “gravamen” of the action to deter-
mine whether the claim is really defamation masked as 
commercial disparagement. 

False Fact About the Business Location 
     The plaintiff in Pro Golf owned a golf club repair 
business.  According to the complaint, a newspaper 
published articles stating that the building in which 
plaintiff operated his business was scheduled for demo-
lition when, in fact, the building was never scheduled 
for demolition and was never demolished.  Plaintiff 
claimed that the business had suffered pecuniary loss 
“in that the business has lost customers who have read 
or heard of the false statements and has been deprived 
of income which it otherwise would have earned.”  Id. 
at *5.  The complaint did not allege injury to business 
reputation.  Suit was filed more than one year, but less 
than two years, after the allegedly offending articles 
were published. 
     The newspaper filed an answer and asserted the 
statute of limitations as an affirmative defense.  In 
Pennsylvania, actions for libel are governed by a one-
year statute of limitations.  42 Pa.C.S.A. § 5523(1).  
However, actions to recover damages for injury to 
property are governed by a two-year statute of limita-
tions, unless the action sued upon is “subject to another 
limitations specified in this subchapter.”  42 Pa.C.S.A. 
§ 5524(7).   
     The Court of Common Pleas granted the newspa-
per’s motion for judgment on the pleadings, that the 
one-year period governing libel actions also applied to 
commercial disparagement claims.  Pro Golf appealed 

to the Superior Court, which reversed. 

Superior Court Reverses 
      The Superior Court noted that the issue was one of 
first impression in Pennsylvania.  Pro Golf, 2000 WL 
1281149 at *1.  It also noted that other jurisdictions 
were divided.  Id. at *3.  Ultimately, the Court relied 
upon three factors to support its decision to reject the 
one-year period in that case.   
      First, the Court explained that the tort of commer-
cial disparagement protects one’s economic interest 
against pecuniary loss, whereas an action for defama-
tion is primarily concerned with protecting the plain-
tiff’s reputation from injury.  The Court believed this 
distinction was important when considering which stat-
ute of limitations to apply.  Id. at *2.  
      Second, the Court emphasized the requirement im-
posed on a commercial disparagement plaintiff to prove 
actual pecuniary loss.  According to the Court, this fac-
tor weighed in favor of a longer statute of limitations 
because the plaintiff “may be unable to demonstrate the 
existence or full extent of the pecuniary loss caused by 
the disparagement until well after publication.”  Id. at 
*4. 

What is Gist of Claim 
      Finally, the Court looked to the gravamen of Pro 
Golf’s cause of action.  Although the Court concluded 
that a two-year statute of limitations, as a general mat-
ter, should apply to commercial disparagement claims, 
the Court also noted that a plaintiff should not receive 
the benefit of a longer statute of limitations if the es-
sence of his suit was defamation.  The Court quoted 
with approval the following passage from its prior deci-
sion in Evans v. Philadelphia Newspapers, Inc., 601 
A.2d 330, 333 (Pa. Super. 1991), in which the plaintiff 
stated claims for libel and interference with a contract: 
 

In a situation such as this, however, where the 
underlying wrong which the complaint alleges is 
defamation by publication of a libelous report, 
and the claim of injury set out in each count 

(Continued on page 8) 

Pennsylvania Superior Court Rejects Libel Statute of  
Limitations For Commercial Disparagement Claim 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 8 2000 

PA Ct. Refuses to Apply Statute of Limitations 
(Continued from page 7) 

springs from the act of publication, the Appel-
lants should not be able to circumvent the statute 
of limitations by merely terming the claim tor-
tious interference when in essence it is one of 
defamation, subject to a one year limitation of 
action.  In such a situation, we will look to the 
gravamen of the action, not to the label applied to 
it by plaintiffs. 

 
Pro Golf, 2000 WL 1281149 at *5.  The Pro Golf Court 
then applied Evans and determined that, in fact, the gist 
of Pro Golf’s action was not libel.  The statement that 
the building housing the plaintiff’s business would be 
demolished “in no way impugned or questioned the 
reputation of appellant, appellant’s products or appel-
lant’s services.”  Id.  Likewise, the complaint sought 
only lost profits and did not demand compensation for 
any non-pecuniary injury.  Id.  Accordingly, the Court 
applied the longer statute of limitations because it con-
cluded the action was not libel in commercial disparage-
ment’s clothing.  

Never Considered Legislative Intent 
     Pro Golf is problematic because of its approach to 
the problem it faced.  At bottom, the question of which 
statute of limitations to apply is one of statutory inter-
pretation, yet the Court never considered whether the 
Legislature intended the one-year statute of limitations 
to apply to actions for commercial disparagement.   
     For example, the Court acknowledged that commer-
cial disparagement is often called trade libel, but never 
considered whether the Legislature, when referring to 
libel, meant to include commercial disparagement within 
that definition.  That interpretation certainly seems rea-
sonable in light of the fact that the three torts enumer-
ated in the one year statute of limitations — libel, slan-
der, and invasion of privacy — are all publication torts.  
If the common thread is harm directly caused by a false 
publication, then it would seem that the Legislature in-
tended the one-year period to cover commercial dispar-
agement. 
     This interpretation of legislative intent is supported 
by the history of the statute.  The predecessor to 42 Pa.
C.S.A. § 5523(1) was the Act of 1713, 12 P.S. § 31, 

which required the plaintiff to bring “an action upon 
the case for words” within one year of the “words spo-
ken.”  There is no question that an action for commer-
cial disparagement springs from the old action upon the 
case for words.  Restatement (Second) of Torts § 623A 
cmt. g (1977).  Nor is there any indication that the Leg-
islature intended to change the limitations period when 
it modernized the statutory language to eliminate refer-
ence to common law writs. 
     Perhaps most troubling is the Court’s reliance upon 
the plaintiff’s need to prove special damages when opt-
ing against the shorter statute of limitations.  Regard-
less of the policy concerns raised in the decision, slan-
der has always been subject to a one-year statute of 
limitations, and most slander plaintiffs must prove spe-
cial damages in order to recover in Pennsylvania. 
Agriss v. Roadway Exp., Inc., 483 A.2d 456, 469-70 
(Pa. Super. 1984).  The distinction drawn by the Court 
is illusory.  Had the Legislature been concerned with 
the plaintiff’s ability to prove special damages, it would 
not have forced all slander plaintiffs to sue within one 
year. 

Narrow Holding 
     Newspapers and other speakers can find some sol-
ace in the narrow scope of the Court’s holding.  Penn-
sylvania still will not tolerate plaintiffs manipulating 
defamation claims in order to benefit from the longer 
statute of limitations generally applicable to tort ac-
tions.  In this respect, Pro Golf was a difficult test case 
for newspapers because the allegedly false statement 
was as far removed from a statement injurious to repu-
tation as one could imagine.  Nevertheless, the com-
mon thread running through the torts of libel, slander, 
and invasion of privacy is the immediate harm caused 
by a false or unwelcome publication.  That thread 
should have tied Pro Golf’s claim to the one-year stat-
ute of limitations.  The Superior Court’s contrary con-
clusion represents a suspect determination of legislative 
intent. 
  
David Strassburger is counsel to Tribune-Review Pub-
lishing Company and an associate at the law firm of 
Strassburger McKenna Gutnick & Potter, P.C. in Pitts-
burgh, Pennsylvania. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 9 November 2000 

By Stuart F. Pierson 
 
      In ringing phrases more frequently proclaimed by its 
federal colleagues, the District of Columbia Court of Ap-
peals has taken one if its rare opportunities to confirm that 
individual journalists commenting on matters of public 
concern in the Nation’s Capital are constitutionally pro-
tected from retaliatory litigation.  Guilford Transportation 
Industries, Inc. v. Wilner.1 
 

If the First Amendment’s guarantees of freedom 
of speech and of the press are to ensure that these 
rights are meaningful not simply on paper, but also 
in the practical context of their exercise, then a 
newspaper Op-Ed column discussing a subject of 
public interest must surely be accorded a high level 
of protection, lest the expression of critical opinions 
be chilled.2 

 
“Because of the compelling First Amendment 

interest at stake, we regard summary judgment as a 
useful method of disposing of constitutional libel 
actions where appropriate.”3 

 
In a society which regards freedom of the press 

as a core value, a newspaper columnist must surely 
have the right to question the qualifications of the 
would-be privatizers, as well as their motivations 
and business acumen, without fear of retaliatory 
litigation.4 

Column on “Tempestuous Past” 
      The case arose in July 1997 from publication a month 
earlier of a column by Frank Wilner on the opinion page of 
The Journal of Commerce.  Prompted by announcement of 
a proposal to privatize Amtrak’s Northeast Corridor, 
Wilner’s column, entitled “Guilford’s tempestuous past,” 
reviewed the widely publicized and controversial sixteen-
year history of the New England railroad owned by Timo-
thy Mellon and David Fink.  Guilford, Mellon and Fink 
responded by suing Wilner in D.C. Superior Court for 
defamation.  No claims were made against The Journal of 
Commerce.5 
      Guilford’s past had, indeed, been tempestuous.  Virtu-

ally from the date of its establishment in the early 1980s, it 
had experienced a myriad of bitter and protracted labor dis-
putes, safety episodes, contentious disputes with federal 
regulators, and litigation with Amtrak over the quality of its 
track.  Public commentary had been sharp, characterizing 
Guilford as a “maverick,” “The Black Sheep Railroad,” 
“mastermind [of] a complex web of leasing agreements be-
tween its properties to get itself a unique, flexible and rela-
tively inexpensive labor contract.”   
      It was said to have a “troubled history,” a “long sad 
story” of labor relations, and a “long legacy of litigation.”  
Some had observed that “[a]llegations of political and fi-
nancial machinations have surrounded Guilford,” that “[b]
eing the target of criticism is not unfamiliar ground for the 
Guilford company,” and that it had “dragg[ed] the [I.C.C.] 
through the courts and delay[ed] implementation of its rul-
ings.”   
      Commentators were only slightly less charitable to Mel-
lon, calling him the “reclusive” “scion of the Pittsburgh 
banking family,” and a “flaming liberal.”   Fink was de-
scribed as “Guilford’s pugnacious president,” with a 
“combative, provocative management style,” who by his 
“aggressive, unyielding tactics” had caused Guilford’s labor 
troubles. 

Initial Motion Denied 
      Wilner was a highly regarded commentator in the rail-
road field who had published four books and a consistent 
flow of articles for over 25 years.  Never having been the 
subject of a defamation claim, he was to learn over the fol-
lowing three and a half years that the strength of his sub-
stantive defenses provided little effective protection from an 
avalanche of aggressive litigation. 
      Guilford’s choice of forum promoted its apparent pur-
pose to use litigation to punish Wilner for his views.  Visi-
bly exhausted from his heavy docket late on a Friday after-
noon in December 1997, the Superior Court judge initially 
assigned to the case addressed Wilner’s motion to dismiss 
for lack of defamatory content by briefly picking through a 
few Post-It notes in the court jacket.  Contrary to the sub-
mitted authorities and Wilner’s argument, the judge consid-

(Continued on page 10) 

District of Columbia Embraces Protection for Comment 
 

Also Urges Use of Summary Judgment 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 10 2000 

D.C. Embraces Protection for Comment 

(Continued from page 9) 

ered the motion as a routine delaying tactic, denying it with 
the observation that he could not see any reason to keep the 
case from going forward.  With little comment, he then de-
nied without prejudice Wilner’s motion for summary judg-
ment, which was based primarily on the public record and 
the wire-service defense.6 
     Wilner then endured two years of discovery under a 
new judge’s standard schedule, unable to move for sum-
mary judgment until the plaintiffs had probed the farthest 
reaches of arguable relevance — with inquiries into such 
patently irrelevant subjects as Wilner’s prior consulting ar-
rangements with other railroads.  When discovery was fi-
nally concluded, the second judge, who has since moved to 
the U.S. District Court, got it right. 

Court 2 Gets it Right 
     Following extensive briefing and oral argument, Judge 
Ellen Huvelle granted Wilner’s second motion for summary 
judgment, citing extensively authorities from the Supreme 
Court, the D.C. Circuit, the local courts, and state and fed-
eral courts around the country.  Acknowledging the First 
Amendment implications of the case, Judge Huvelle em-
phasized the chilling effect on a journalist forced to defend 
a defamation claim.  Holding that a challenged publication 
must be considered in its entire context,7 she concluded, 
that, even if Wilner’s column could be read to imply that 
Guilford was hostile to labor, such an assertion would not 
be actionable because it is not provably false.  Nor could 
Wilner’s other views be the source of liability, for: 
 

 . . . in cases involving opinion on matters of public 
concern, the writer is immune from [a] defamation 
action unless [the] plaintiff can show that the state-
ment is so obviously false that no reasonable person 
could find that the review’s characterizations were 
supportable interpretations of the underlying facts.8 

 
     Judge Huvelle dispatched Mellon and Fink’s challenge 
to Wilner’s characterizing them as “reclusive” and 
“antiestablishment” with the observation that such language 
was merely “interpretative expression or subjective impres-
sion,” and that: 
 

“[e]valuative statements of taste and belief can 
never provide the basis for a defamation suit be-

cause such statements are incapable of being proved 
false.9 

Affirmed on Appeal 
      Predictably, the Guilford plaintiffs appealed.  In a 54-
page opinion drawing comprehensively from Supreme 
Court, D.C. Circuit and its own authorities, the Court of 
Appeals addressed the definition of defamatory content, 
libel by implication, constitutional protection for opinions 
on matters of public interest, the supportable interpretation 
doctrine, the use of hyperbolic and provocative language, 
the chill imposed by litigation, the importance of summary 
procedures, affidavits on issues of defamatory implication, 
and the law-of-the-case doctrine. 
      Taking its lead from a 34-year old D.C. Circuit case, the 
court considered Guilford’s appeal with the recognition that 
“[i]n the First Amendment area, summary procedures are 
even more essential.  For the stake here, if harassment suc-
ceeds, is free debate.”10  It then affirmed the trial court’s 
statement of D.C. common law that actionable defamation 
must be more than merely unpleasant or offensive; “the lan-
guage must make the plaintiff appear ‘odious, infamous or 
ridiculous,’”11 nor will the courts “indulge far-fetched inter-
pretations.”12 
      The court held that the constitutional principles animat-
ing the D.C. Circuit’s plurality opinion in Ollman v. 
Evans13 remain good law after Milkovich,14 the court fo-
cused on the context of Wilner’s column: 
 

Readers expect that columnists will make strong 
statements, sometimes framed in a polemical man-
ner that would hardly be considered balanced or fair 
elsewhere in the paper.15 

 
        Affirming again Judge Huvelle’s statement of D.C. 
common law,16 and accepting the assumption that the gist 
of the column asserted that the plaintiffs were hostile to la-
bor, the court agreed that such an assertion cannot action-
able because it is not provably false.  Addressing Guilford’s 
contention of implied defamation, it agreed with Judge Hu-
velle: 
 

The challenged language must not only be reasona-
bly read to impart the false innuendo, but it must 
also affirmatively suggest that the author intends or 

(Continued on page 11) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 11 November 2000 

D.C. Embraces Protection for Comment 

(Continued from page 10) 

endorses the inference.17 

Rejects Expert on Implication 
      Noting that the critical historical facts underlying the 
column are not disputed and that Wilner had never men-
tioned the Railway Labor Act or implied that they had vio-
lated any law, the court rejected the plaintiffs’ argument 
that Wilner had implied that they had violated the statute.  
The court struggled to this conclusion, however, in the 
face of the plaintiffs’ submission of an affidavit of a pro-
fessor asserting that Wilner’s statement of facts and opin-
ion amounted to a charge of statutory violation to those 
knowledgeable about railroad regulation.  The court finally 
arrived at the conclusion that 
the affidavit was not proba-
tive on the legal issue of 
whether the column was li-
belous.  Moreover, on the 
question of what some 
“unidentified railroader” 
would take from the column, the court concluded that such 
a conclusion on the legal questions of statutory meaning 
and attributable implication18 was “not a proper subject of 
expert testimony.”   
                Nor could Wilner’s apparent sympathy to labor 
render his column defamatory, given its statement of un-
disputed facts, its commentary on a matter of public inter-
est,  and its obvious opinion context.  His personal descrip-
tions of Mellon and Fink are also immune from liability as 
they were merely “the quintessential kind of commen-
tary — provocative, perhaps, by hardly libelous — which 
is entitled to protection under the First Amendment.”19 
      Concluding its opinion with a quotation from Justice 
Holmes’ dissenting opinion in Abrams v. United States, 
250 U.S. 616, 630 (1919) (“the ultimate good desired is 
better reached by free trade ideas”), the court admonished 
its trial judges on the fundamental lesson it its decision: 
 

     The plaintiffs have the means to respond to 
critical Op-Ed columns, and under our Constitution 
they may not be denied the opportunity to do so.  
At the same time, the right of the Frank Wilners of 
the world to have their say must also be pre-
served.20 

 
      While it is never certain that lower courts will follow 
the directions of their superiors, particularly where the trial 
judges are overburdened by routine municipal dockets, it 
now seems more likely that journalists attacked for their 
views in D.C. Superior Court will be afforded the practical 
protection of early disposition. 
 
                      1 __A.2d__, 2000 WL 1511754 (D.C., October 12, 2000) 
                      2 (Citing Ollman v. Evans, 750 F. 2d 970, 986 (1984), cert. 
denied, 471 U.S. 1127 (1980). 
                      3 Quoting Nadar v. Toledano, 408 A.2d 31, 44 (D.C. 1979), cert 
denied, 444 U.S. 1078 (1980). 
                      4 2000 WL 1511754, slip at 15. 
                      5 Wilner’s removal to federal court was remanded when Fink 
asserted that his unstated damages would be less than $75, 000. 
                      6 On appeal following the second judge’s grant of summary 
judgment, the plaintiff argued that the second ruling violated the law of 

the case rule.  The Court of Appeals, 
laboring more than seems necessary, 
rejected the argument on the ground 
that, regardless of the putative effect 
of the first ruling, the second ruling 
would be affirmed because it was 
correct. 
                      7 Moldea v. New York Times 
Co., 22 F.3d 310 (D.C. Cir.) cert 
denied, 513 U.S. 875 (1994) 
(“Moldea II”). 
                      8 Citing Washington v. 

Smith, 80 F. 3d 555, 557 (D.C. Cir. 1996). 
                      9 Citing and Quoting Liberty Lobby, Inc. v. Dow Jones & Co. 
838 F.2d 1287, cert. denied, 488 U.S. 825 (1988). 
                      10 Quoting Washington Post Co. v. Keogh, 365 F.2d 965, 968 
(D.C. Cir. 1966) cert denied, 385 U.S. 1011 (1967); also relying exten-
sively on Moldea II. 
                      11 Quoting Johnson v. Johnson Pub. Co., 271 A.2d 696, 697 (D.
C. 1970). 
                      12 Citing, inter alia, 8 S. Speiser, C. Krause & Gans, The Ameri-
can Law of Torts § 29:37 (1991). 
                      13 750 F.2d 970, 986 (D.C. Cir. 1984), cert denied, 471 U.S. 
1127 (1985). 
                      14 Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1127 (1990). 
              15 Quoting Ollman v. Evans, 750 F.2d at 986. 
                      16 Citing, inter alia, 8 S. Speiser, C. Krause & Gans, The Ameri-
can Law of Torts § 29:37 (1991); White v. Fraternal Order of Police, 909 
F 2d 512, 520 (D.C. 1990). 
              17 Quoting Chapin v. Night-Ridder, 993 F.2d 1087, 1092-93 (4th 
Cir. 1993); and citing White v. Fraternal Order of Police, 909 F.2d at 
520. 
              18 Ironically, after the case was briefed in the Court of Appeals, 
other courts held that Guilford had violated the Railway Labor Act. 
                      19 2000 WL 1511754, slip at 15 
                      20 2000 WL 1511754, slip at 15 
 
      Stuart F. Pierson of  Troutman Sanders LLP in Wash-
ington, D.C. was Wilner's first counsel and remained in 
the case through discovery and withdrew as the motion for 
summary judgment was being finalized.  Counsel succeed-
ing him were Ed Hickey and Michael Martinez of Thomp-
son, Hine & Florry, and amici were represented by Laura 
Handman of Davis Wright Tremaine.  The plaintiffs were 
represented by John Forniciari of Ross & Hardies. 

 The court held that the constitutional 
principles animating the D.C. Circuit’s 
plurality opinion in Ollman v. Evans 

remain good law after Milkovich. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 12 2000 

     On August 30, Judge Naomi Reice Buchwald of the 
Southern District of New York held, in Fabry v. Merid-
ian VAT Reclaim (99 Civ. 5149, 99 Civ. 5150, 2000 US 
Dist. LEXIS 5092 (Oct. 10, 2000), that a defendant who 
republishes an accurate translation of a work originally 
published by a reputable foreign entity is entitled to rely 
on both the original publisher’s research and the accu-
racy of the translation. Under these particular circum-
stances, a defendant republisher is protected by a quali-
fied privilege and cannot be held liable in a defamation 
action.  
     Judge Buchwald, following this reasoning, granted 
defendant Meridian’s motion for partial summary judg-
ment on Fabry’s claim that the defendant’s republication 
of three French articles and two translations of those ar-
ticles had defamed him. 

Articles Re-Used by Competitor 
     The case, which is still pending, involves plaintiff 
Michael Fabry, the managing director of ITS Fabry, Inc. 
and defendant Meridian. Both parties are in the value-
added tax reclaim business. Fabry’s complaint stems 
from Meridian’s distribution of three articles originally 
published by the French newspaper La Voix du Nord, 
and English translations of two of those articles. Accord-
ing to the transcript of the summary judgment hearing, 
these articles, published in April 1995, document the 
police custody of Fabry and the investigation of his 
group.  
     The articles came to Meridian’s attention when a 
partner at Price Waterhouse in France forwarded a copy 
of them to Meridian’s UK head. The UK executive then 
had two of the articles translated by Meridian’s regular 
translation service and forwarded the three original arti-
cles and the two translations to Meridian’s president in 
the United States. She, in turn, sent a letter and a copy of 
the articles and translations to at least fifteen of Fabry’s 
clients. Fabry subsequently brought this action. 

Relied on N.Y. Law 
     As a preliminary matter, Judge Buchwald  held that 
the standard developed by the New York Court of Ap-
peals for determining whether a published statement is 

defamatory applies to the case at bar:  
 

First, courts ‘must give the disputed language a fair 
reading in the context of the publication as a 
whole’… Second, courts are not to ‘strain to inter-
pret such writings in their mildest and most inoffen-
sive sense to hold them nonlibelous’…Finally, ‘the 
words are to be construed not with the close preci-
sion expected from lawyers and judges but as they 
would be read and understood by the public to 
which they are addressed’ 

 
      Next, the court found that Fabry is a private figure but 
that his statements are matters of public concern.  New 
York law allows such a plaintiff to recover only if he can 
prove the defendant published those statements in a 
grossly irresponsible manner. With regard to republication, 
a defendant is entitled to rely on the accuracy of the origi-
nal work unless the plaintiff can show that the defendant 
had or should have had reason to question that work’s ac-
curacy or its author’s methods or integrity. 

No Reason to Doubt 
      The court noted that La Voix Du Nord is a credible 
French paper and Meridian had no reason to doubt the ac-
curacy of the articles. Further, Defendant does not have a 
duty to investigate the accuracy of those articles itself. Fi-
nally, the translations were made by a reputable company 
whose reputation and credentials Plaintiff does not chal-
lenge.  
      The Court went on to state that the slight disagree-
ments over the accuracy of the translations do not rise to 
the level of defamation. Further, the differences between 
Fabry’s and Meridian’s translations are matters of opinion 
protected by New York law.  
      Judge Buchwald then granted Meridian’s motion for 
summary judgment against Fabry’s defamation claim and 
the conspiracy claim he had submitted in his amended 
complaint. She has recessed in order to allow Fabry’s 
counsel an opportunity to submit further grounds on which 
the remaining claims (which include tortious interference) 
could go forward.  
      Thomas Mehrtens of Downing, Mehrtens & Peck, P.C., 
New York, represents the defendant. 

Right to Rely on Translation of Reputable Foreign Entity 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 13 November 2000 

By Charles D. Tobin 
 
      Citing to the use of the word to describe the val-
iant crusades of many historical figures, a federal 
district court in New York has turned aside a libel 
claim arising out of a headline that called the plain-
tiff “militant.” 
      Judge Colleen McMahon of the United States 
District Court for the Southern District of New 
York, on November 2 granted the Poughkeepsie 
Journal’s Fed.R.Civ.Pro. 12(b)(6) motion to dis-
miss.  Idema v. Wager, et al., No. 99 CV 09382 
(CM), 2000 U.S. Dist. LEXIS 16288 (S.D.N.Y. 
Nov. 2, 2000).  The court reaffirmed a trial judge’s 
obligations to carefully 
examine attenuated 
connotations that are 
pleaded in libel com-
plaints and to consider 
the entire context of an 
alleged defamation. 

Article on Plaintiff’s Suit Against Town 
      The lawsuit arose out of a 1999 article, pub-
lished under the headline “Militant Sues Red 
Hook.”  The headline accompanied an article re-
porting on a separate lawsuit that libel plaintiff J. 
Keith Idema had filed against the town of Red 
Hook.   
      Idema, a former U.S. Army Green Beret, had 
operated a weapons-training facility that taught hos-
tage-rescue techniques to police and the military. 
Following a favorable “60 Minutes” broadcast 
about the facility, municipal officials voted to shut it 
down, alleging that Idema had not obtained the 
proper operating permits.  Idema sued the town, 
then brought a separate action against the newspa-
per for its story about the filing of the lawsuit 
against the municipality.   

Headline at Issue 
      Idema’s libel lawsuit, which was brought on be-
half of himself and the company that owned the fa-

cility, did not contest the accuracy of the Pough-
keepsie Journal’s article about the Red Hook litiga-
tion.  Instead, in his complaint and papers opposing 
the newspaper’s motion to dismiss, Idema forcefully 
argued that he was defamed by the use of the term 
“militant” in the headline.  
      Citing to a litany of newspaper headlines using 
“militant” to report on terrorism, Idema contended 
that the word “means many things to many people; 
all of them bad.”  As commonly used in the press, 
Idema argued, “militant” connotes “members of 
those organizations with a primary goal of toppling 
the United States Government with and by means of 
violent behavior, assassination, and acts of supreme 

violence.”  Memoran-
dum of Law in Opposi-
tion to Defendants’ 
Rule 12(b)(6) Motion, 
at 18-19. He repeatedly 
asserted that calling 

him “miltant” also was tantamount to calling him a 
Communist. 
       Idema argued that the headline was libelous 
especially when applied to him:  
 

[I]n my eyes, and in the views of the people 
in the community in which I operate and 
work, a militant is a violent radical who mur-
ders innocent people . . the worst category of 
individuals in existence on this planet.”  

 
      Supporting Affidavit of J. Keith Idema (filed in 
opposition to the Motion to Dismiss), at ¶¶12, 13.  
He demanded $15 million in compensatory and pu-
nitive damages.       

Plaintiff’s Definition Stains Credulity    
      The Poughkeepsie Journal argued that Idema’s 
construction of the word “militant” “strains credu-
lity as well as the English language[.]” Memoran-
dum of Law in Support Defendants’ Rule 12(b)(6) 
Motion to Dismiss with Prejudice, at 18.  The news-

(Continued on page 14) 

SDNY Says “Militant” Is “Noble, Not Nutty” 

 Plaintiff did not contest the accuracy of the 
newspaper’s article, but the use of the term 

“militant” in the headline. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 14 2000 

SDNY Says “Militant” Is “Noble, not Nutty” 

(Continued from page 13) 

paper also urged that, contrary to Idema’s argument, 
the headline should not be read in isolation from the 
article’s text. When read together, the newspaper 
argued, the publication was privileged under New 
York Civil Rights Law §74 as a “fair and true report 
of [a] judicial proceeding” and the headline was a 
“fair and true headnote of the statement published.” 
      Judge McMahon’s 12-page opinion adopted the 
newspaper’s analysis.  Looking first at  “militant” 
alone, she found that the whether used as a noun or 
an adjective, the word  
 

has many meanings and shades of meaning, 
ranging from the religious (“the Church 
Militant” a term used to refer to Christians 
who are currently alive and, presumably, 
fighting the forces of evil in the name of Je-
sus), to the political (“Militant Civil Rights 
Activist” referring to those who fight with 
soldierly zeal to combat for the cause of 
equal rights).  Susan B. Anthony, Martin Lu-
ther King, Jr., and Mother Teresa have each 
been called “militant” in the service of their 
respective causes, yet society regards them 
as noble, not nutty. 

   
Idema v. Wager, slip op. at 5.  She outright rejected 
Idema’s argument that “militant” suggests “any de-
sign to overthrow the Government.”  She noted that 
the word is “far less precise than the phrase ‘fellow 
traveler of fascism,’ ” which the Second Circuit 
held non-actionable in Buckley v. Littell, 539 F.2d 
882 (2d Cir. 1976).  Judge McMahon concluded 
that the average reader would more likely view the 
word “as an opinion about plaintiff, rather than as a 
fact.” Id. 

Flamm Inapplicable 
      In this regard, she also turned aside Idema’s ci-
tation to the recent Second Circuit decision Flamm 
v. American Association of University Women, 201 
F.3d 144 (2d Cir. 2000), in which the court held a 
reference to an attorney as an “ambulance chaser” 

was actionable.  Unlike that phrase, which “as ap-
plied to an attorney cannot be read without a negative 
inference,” Judge McMahon held “the use of the 
word ‘militant’ to describe this Plaintiff carries no 
clear inference at all.” Idema v. Wager, slip op. at 5. 
      Turning to a contextual analysis, Judge McMa-
hon observed that the article clearly described 
Idema’s business as an “anti-terrorist training facil-
ity,” and the newspaper also recounted that CBS had 
described the facility “as the most professional or-
ganization of its kind.” Judge McMahon held that in 
this overall context, a reasonable reader — whom she 
distinguished from “an overly sensitive Idema” — 
would not associate a “militant” with “only fringe, 
lunatic elements in society.” Id.  
      Finally, on the libel claim, the court held that the 
article was a substantially accurate account of a local 
court proceeding.  Although she noted that “the word 
‘militant’ probably did not exist anywhere in the 
written record of the judicial proceedings[,]” any 
confusion: 
 

would be resolved for the reader by perusing 
the article, which nowhere describes Idema as 
a Communist or as someone on the lunatic 
fringes of society who seeks to overthrow the 
Government. 

 
Id. at 8.  The court held the article and headline to-
gether were protected by N.Y. Civil Rights Law §74. 
      Idema also alleged claims for civil conspiracy, 
intentional infliction of emotional distress, and viola-
tion of civil rights.  Judge McMahon briefly analyzed 
and rejected each of these claims as insufficient un-
der the facts Idema had alleged or vitiated by the 
same precedent as the libel claim.  Id. at 8-11.  She 
dismissed the entire lawsuit with prejudice. 
 
James E. Nelson of Van DeWater & Van DeWater, 
Poughkeepsie, N.Y., and Charles D. Tobin, in-house 
counsel at Gannett Co., Inc., defended the Pough-
keepsie Journal. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 15 November 2000 

By Charles J. Glasser, Jr. 
 
     The defense argued “public issue plus free speech 
equals Anti-SLAPP protection” under  California’s C.C.
P. Section 425.16 (the “Anti-SLAPP law”).   On Nov. 9, 
2000 Judge Paul Boland of the California Superior 
Court in Los Angeles applied that formula to the previ-
ously untested area of financial journalism when he  en-
tered an order striking a $500 million libel complaint 
under that state’s Anti-SLAPP law in Hitsgalore.com v. 
Bloomberg L.P., No. BC228991. 

Factual Background 

     At the heart of the case were two articles written by 
Bloomberg investigative reporter David Evans, who 
covers small cap and penny-stock markets.  In early May 
1999, Bloomberg published two articles headlined 
“Hitsgalore Fails to Disclose Founders’ Fraud.”  Al-
though not disclosed in Plaintiff’s 1999 SEC filings, Ev-
ans learned that Dorian Reed, the founder and Chief 
Technology Officer of Hitsgalore.Com, had previously 
been the target of a 1998 lawsuit by the Federal Trade 
Commission, which successfully obtained an injunction 
banning Reed from further fraudulent internet-related 
activity.  At that time, Hitsgalore was a privately held 
company not subject to SEC reporting requirements.  
Hitsgalore then performed a “shell merger” by which it 
merged into SCI, Inc., which was subject to SEC report-
ing regulations.  In the merger agreement, Hitsgalore 
had represented to the SEC — and by extension to the 
investing public — that no lawsuits or adjudicatory find-
ings had been asserted against Hitsgalore or its officers. 

Falsity Turned on Highly Technical 
Defamatory Meaning 

     Hitsgalore complained that Bloomberg’s report was 
false, because it implied that the new incarnation of 
Hitsgalore had “intentionally lied to the SEC about 
Reed’s past.”  Plaintiff’s theory of falsity was a compli-
cated argument: Because Reed was associated with the 
earlier, non-reporting company, and was not a director 
of the “new” company at the time of the filing, SCI — 

which confusingly changed its name to Hitsgalore — 
was not required to disclose Reed’s past, even though 
after the merger Reed had re-joined the merged com-
pany as its CEO.  (Got all that?)  
      On the morning that the sued-upon articles were pub-
lished, the approximately 49 million shares of out-
standing Hitsgalore stock traded at approximately $20 
per share, and on the day of the revelations, the stock 
closed at less than $5 a share.  Plaintiff alleged that the 
Articles’ defamatory meaning resulted in a loss to Hits-
galore of a market capitalization of close to $500 million 
dollars. 

Defense’ Theme: “What Chutzpah!” 

      The highly-technical nature of the alleged falsity, 
combined with Reed’s shady past — it was later learned 
that Reed had also served time in federal prison for 
credit card and wire fraud — gave Bloomberg the two 
themes of the case.  First, the shell merger was charac-
terized by defense as a highly convoluted “shell game.”  
Here, the plaintiff’s own pleadings were the best weapon 
against it.  The complaint’s factual allegations explain-
ing the shell merger were downright byzantine, loaded 
with unnecessary detail and obscure references to SEC 
regulations outside of the experience of most state court 
judges.  Thus, the subtext of defense theory was that 
even if the articles’ implication was technically false, it 
was a an understandable mistake, surely a far cry from 
knowing falsity or reckless disregard.  Second, the court 
was constantly reminded that this was a “chutzpah” 
complaint: Hitsgalore was asking the court to believe 
that the reasonable reader wouldn’t mind investing with 
a convicted con man, but would shun someone who 
failed to meet highly technical SEC regulations.  Even if 
technically erroneous, Bloomberg reminded the court, 
Hitsgalore should not be rewarded for hiding Reed’s 
past  from an unsuspecting public. 

The Initial Motion 

      In early July, Bloomberg filed a Motion to Strike 
(Continued on page 16) 

California Anti-SLAPP Applied to Financial Journalism  
 

Court Finds Plaintiff’s Corporate Activities Contribute to Finding Of “Public Issue” 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 16 2000 

(Continued from page 15) 

under California’s C.C.P. Section 425.16, arguing that the 
articles fit easily into several of the enumerated examples 
of speech protected under the law.  The genesis of the 
articles, for example, were Plaintiff’s SEC filings, which 
should be considered a document or application under 
government review.    
      Substantively, Bloomberg raised  a number of tradi-
tional libel defenses, including substantial truth, and be-
cause of the highly technical nature of the SEC filings, an 
opinion defense based on Coastal Abstract Serv., Inc. v. 
First Am. Title Ins. Co., 173 F.3d 725 (9th Cir. 1999) and 
Dial-A-Car Inc. v. Transportation, Inc., 132 F.3d 743 D.
C. Cir. (1998).  Those cases hold that an interpretation of 
unsettled, complicated or ambiguous governmental regu-
lations are not capable of verifiable falsity, and must be 
deemed protected opinion as a matter of law.  
      In order to have the requisite fault standard be meas-
ured by actual malice, Bloomberg argued that Hitsga-
lore’s active pursuit of the media spotlight, huge advertis-
ing and public relations budget, and extensive willingness 
to be interviewed about its viability as an investment ve-
hicle made it a limited-purpose public figure under Cali-
fornia law.  Finally, Bloomberg argued that even in the 
event of falsity and liability, the demand for retraction 
was not timely issued under California law, and thus 
Plaintiff was limited to special damages.  In turn, drops in 
stock prices on the secondary market are not the out-of-
pocket, liquidated and verifiable losses which qualify as 
special damages. 

The Initial Motion is Denied, But... 
      Prior to oral argument, the Court issued a Tentative 
Ruling on July 10, 2000, which  narrowly read the Anti-
SLAPP law, and denied the motion to strike.  The Court 
held that SEC filings were merely informational and not 
necessarily an “application under review by a govern-
mental agency.”  Moreover, the Court found because the 
Articles were published on Bloomberg’s web page which 
is privately owned, the statements did not arise from a 
“public forum.” 
      However, at oral argument, defense raised the point 
that it was the undisclosed FTC judgement against Reed 
which was at the heart of the story.  Citing a long list of 

constitutional cases defining “public interest” and “public 
concern,” defense argued that by definition, any and 
every time a government agency seeks judicial relief, it 
does so in the public interest. 
      A week after oral argument, the Court, citing Church 
of Scientology v. Wollersheim, 42 Cal.App. 4th 628 
(1996), held that California law has treated “possible in-
vestment scams” as matters of public concern within the 
Anti-SLAPP law’s protection.  However, because the 
Court was unable to find evidence in the record that a suf-
ficient number of citizens were affected by Hitsgalore’s 
disclosure problems, Bloomberg’s motion would be de-
nied without prejudice. 

The Renewed Motion: Corporate Activity As 
Public Concern 

      Taking the Court’s cue, defense filed a Renewed Mo-
tion to Strike, narrowly addressing the Court’s search for 
numerosity of affected citizens as evidence of public con-
cern.  Defense submitted records from the securities 
clearinghouses showing that more than 2,000 sharehold-
ers had a vested interest in Hitsgalore at the time that the 
articles were published.  In response, Hitsgalore ignored 
that evidence, and instead raised textual arguments that 
only the four examples of speech enumerated in Section 
425.16(e) deserve application of the statute.  Defense 
countered that the enumerated examples are preceded by 
the word “includes,” which has been read as a term of 
enlargement, not limitation. 
      Agreeing at the second oral argument, the Court is-
sued another tentative ruling on Oct. 20, 2000.  That rul-
ing looked to evidence of the plaintiff’s corporate activi-
ties as supporting the public concern nexus.  Aside from 
the number of affected shareholders, the Court took note 
of Plaintiff’s aggressive campaign to sell securities to 
new investors, the fact that a large number of shares — 
49 million — had been issued, and the significant value 
of the public float, totaling more than  $1 billion.  Thus, 
held the Court, “information regarding the completeness 
of Plaintiff’s SEC filings had the potential of impacting 
the lives of a large number of investors and potential in-
vestors . . . accordingly, the allegedly defamatory articles 

(Continued on page 17) 

Ca. Anti-Slapp Applied to Financial Journalism  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 17 November 2000 

Ca. Anti-Slapp Applied to Financial Journalism  

(Continued from page 16) 

addressed a ‘public issue’ and plaintiff’s complaint . . . 
falls within the ambit of the Anti-SLAPP statute.”  Slip 
Op. at 8. 
      As hoped, once the burden shifting provisions of the 
Anti-SLAPP law applied, the case was much easier for 
the defense.  The Court found that the plaintiff’ s failure 
to show falsity of the express actual statements in the arti-
cles meant that the Complaint could not succeed.  In addi-
tion, the Court held that Hitsgalore’s extensive publicity 
and press release campaign made it a limited purpose 
public figure, and thus actual malice was the appropriate 
fault standard.  In this regard, the Court found that be-
cause Bloomberg’s reporter had checked his facts with a 
Hitsgalore executive prior to publication, and the 
“admitted complexity of the SEC disclosure require-
ments,” “plaintiff does not genuinely attempt to make a 
prima facie showing that defendants acted with actual 
malice, much less by clear and convincing evidence.”  
Slip Op. at 10.  The Tentative Ruling was adopted and 
entered as the Court’s Final Ruling on Nov. 9, 2000, and 
addition to striking the Complaint, the Court awarded at-
torney’s fees to Bloomberg in an amount to be deter-
mined at a later date.  Hitsgalore has announced that it 
plans to appeal. 
 
Bloomberg L.P. was represented by partners Richard L. 
Klein and  Thomas H. Golden and associate Charles 
Glasser of Willkie Farr & Gallagher in New York City.  
Bloomberg’s local counsel in Los Angeles was Richard 
Schirtzer of Quinn Emanuel Urquhart & Oliver.  The 
plaintiff was represented by Daniel Becka of Schoeppl & 
Burke, P.A., Boca Raton, Florida. 

     A Texas Court of Appeals, with obvious analytical 
ease, upheld a trial court judgment that a parole officer 
was a public official for purposes of her libel suit against 
a local television station, two of its newsanchors, and a 
Texas Department of Criminal Justice spokesperson.  
Taylor v. Bosby, Cause No. 01-00-00173-CV (Tex. 
App., Eastland, Oct. 26, 2000).  The appellate court also 
upheld a decision granting summary judgment to the 

Parole Officer is a Public Official 

Doctor Wins $2.5 Million 
 
      A Virginia jury has awarded a doctor $2.5 million after 
finding that he was libeled by a November 1997 story 
aired by WJLA-TV in Washington, D.C. The jury also 
ruled that the station had misused the doctor’s likeness. 
Levin v. WJLA-TV, No. 175329 (Va. Cir. Ct., Fairfax 
Cty. jury verdict Nov. 20, 2000). 
      The news story focused on Vienna, Va. orthopedist 
Stephen Levin, who treated patients for sacroiliac pain and 
muscle spasms by manipulating muscles and ligaments on 
their pelvic floors. The story referred to Levin as the 
“Dirty Doc,” and promotional spots for the program said, 
“News 7 goes undercover to expose the intimate violation 
of women at the hands of their doctor.” 
      The report used footage from a hidden camera worn by 
a WJLA producer during an examination by Dr. Levin. 
      In the suit, Levin claimed that his treatment method 
was medically recognized as proper.  
      During discovery, WJLA sought peer-review records 
from local hospitals regarding Levin’s techniques. The 
hospitals resisted, citing Virginia’s statute shielding peer 
review documents in malpractice cases. See Virginia Code 
§ 8.01-581.17. The Virginia Supreme Court eventually 
ruled that the peer-review documents were not subject to 
discovery in any legal proceeding. HCA Health Services 
of Virginia v. Levin, 260 Va. 215, 530 S.E.2d 417, 28 Me-
dia L. Rep. 1925 (2000). See LibelLetter (June 2000), p. 
11. 
      David Branson, attorney for WJLA, told The Washing-
ton Post that the television station would appeal.  
      The plaintiff is represented by Kerrie Hook of Collier 
Shannon Scott, PLLC, Washington, D.C. 

U P D A T E 

defendants. 
      The defendants broadcast a story on plaintiff’s rela-
tionship with one o     the parolees under her supervi-
sion, a violation of Texas Department of Criminal Jus-
tice regulations.  The story also said that she had been 
implicated in a series of burglaries by the parolee, and 
that she was under arrest at the time of the broadcast.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 18 2000 

      A Pennsylvania appellate court has held that (1) a 
workers compensation hearing constitutes a governmental 
proceeding, the reporting on which is subject to the fair 
report privilege; and (2) a public plaintiff in such an in-
stance must show both actual and common law malice, the 
former in order to succeed in a libel claim and the latter to 
defeat a fair report privilege. DeMary v. Latrobe Printing 
and Publishing Company, No. 613 WDA 1999, 2000 PA 
Super 339 (11/9/00) 
      The appellate court ultimately reversed a dismissal of 
the complaint in this action, however, because, among 
other reasons, it concluded that the fair report privilege 
would not apply to statements made by a citizen 45 min-
utes after the meeting had adjourned, during what was al-
leged to be a “spontaneous congregation of citizens during 
a recess of the Board meeting.” 
      Derry Township Supervisor Louis DeMary and his 
wife sued over reports on several public meetings of the 
Board and a workers compensation hearing. 
      At trial, the Court of Common Pleas of Westmoreland 
County ruled that the “fair reporting privilege” applied to 
all of the events reported on by the BULLETIN, and granted 
the defendants’ motion to dismiss. 
      The DeMarys appealed. After an initial opinion revers-
ing dismissal was withdrawn and  reargument was granted, 
the Pennsylvania Superior Court again reversed the lower 
court. DeMary v. Latrobe Printing & Publ’g Co., 2000 PA 
Super 339, 2000 Pa. Super. LEXIS 3051 (2000). 
      In reversing, the court held that the trial court had  
improperly concluded that the newspaper had not 
“embellished or exaggerated” what happened at the meet-
ings, a question of fact which should have been presented 
to a jury.   But the court also rejected a claim made by the 
plaintiffs that the fair report privilege does not apply to 
workers’ compensation hearings. “[T]he DeMarys do not 
articulate why there is a purportedly diminished interest in 
workers’ compensation hearings,” the court wrote. “These 
hearings are the seeds of the substantive case law that im-
pacts upon the thousands of our Commonwealth’s citizens 
that are affected by workers’ compensation laws. Thus, we 
conclude that because a workers’ compensation hearing 
constitutes a government proceeding, the fair report privi-
lege applies to an article that reports thereon.” 

Author Seeks Setting Aside  
of $11 Million Judgment 

 
      Attorney, author and civil rights activist William Pepper 
says that he will ask a judge to set aside an $11 million libel 
judgment stemming from his book claiming that a former 
Green Beret led a plot to assassinate Martin Luther King Jr.  
      The defendant author filed an answer with the court, he 
did not respond to discovery requests or appear at the trial, 
and effectively defaulted. But in a letter to the editor of the 
Memphis, Tenn. Commercial Appeal, Pepper wrote that “[t]
he judgment, on a technical default, was taken without my 
even being notified of the hearing. 
      “Accordingly,” the letter continued, “I am instructing 
local counsel to file a motion to set aside the judgment.” 
      The lawsuit stemmed from Pepper’s 1995 book, “Orders 
to Kill: The Truth Behind the Murder of Martin Luther 
King,” in which he alleged that King was killed by a Mafia 
hit man hired by the U.S. government, and that Green Beret 
supply sergeant Billy R. Eidson led a sniper team which 
served as a backup in case the “hit” was unsuccessful. Pep-
per’s book also stated that Eidson had been killed after 
King’s death to keep the story secret. 
      A 1998 paperback edition of the book removed Eidson’s 
name from the text identifying him as leader of the assassi-
nation team, but did not remove him from the book’s index.  
      It turned out that Eidson was still alive and living in 
Costa Rica. He was informed about the book by the Special 
Forces Association, a group for former “Green Berets,” and  
filed a $15 million libel suit against Pepper and the publish-
ers of his book in state court in Charleston, South Carolina. 
      The publishers of the two editions of Pepper’s book, 
Carroll & Graf Publishers Inc. and Warner Books, Inc., 
both settled with Eidson in June 1999 for undisclosed 
amounts. Both companies also issued statements retracting 
the allegations in the book. 
      Based on the LDRC’s annual studies of libel trials and 
damage awards, the case is one of only 17 libel cases na-
tionwide since 1980 in which damage awards have ex-
ceeded $10 million. It is also the second of these cases in 
the past two years in which an award over $10 million en-
tered in a case where the defendant defaulted. See Ko-
nanykhine v. Izvestia, No. 97-1139 (Va. Cir. Ct. Dec. 13, 
1999); LibelLetter, January 2000 at 28. 

Worker’s Comp Hearing Subject  
to Fair Report Privilege 

U P D A T E 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 19 November 2000 

By Laurin H. Mills and Leslie Paul Machado 
 
      A recent decision by the United States District 
Court for the Northern District of Illinois extends the 
protections afforded by Section 230 of the Communi-
cations Decency Act of 1996 to Internet Service Pro-
viders (“ISPs”) who provide Web-hosting services.  
The decision in John Does 1 through 30 v. Franco 
Productions, et al., 2000 U.S. Dist. LEXIS 8645 (N.
D. Ill. June 21, 2000) (Kocoras, J.) establishes, for 
the first time, that ISPs who “host” a Web site are not 
liable for material posted on Web sites by the ISP’s 
customers. 
      The service of leasing space on a Web server is 
known in the industry as “Web hosting” or “site host-
ing.”  Because Web hosting allows companies to fo-
cus on their product, instead of concentrating on cre-
ating and maintaining a Web site, the number of 
companies turning to ISPs for Web hosting continues 
to increase.  According to a recent survey, between 
1998 and 1999, the percentage of companies out-
sourcing their Web hosting needs jumped from 43 
percent to 73 percent.  See More Companies Out-
sourcing Web Hosting, available at http://cyberatlas.
i n t e r n e t . c o m / b i g _ p i c t u r e / h a r d w a r e /
article/0,1323,5921_169461,00.html. 

CDA Provisions 
      When Congress passed Communications De-
cency Act of 1996 (“CDA”), it declared that “[i]t is 
the policy of the United States to preserve the vibrant 
and competitive free market that presently exists for 
the Internet and other interactive computer services, 
unfettered by Federal or State regulation.”  47 U.S.C. 
§ 230(b)(2). Under the CDA, “[n]o provider or user 
of an interactive computer service shall be treated as 
the publisher or speaker of any information provided 
by another information content provider.”  47 U.S.C. 
§ 230(c)(1).  
      Every court addressing Section 230 has held that 
ISP’s are immune from liability for content devel-
oped by others.  In virtually all cases, however, the 

defendant was a passive conduit for the offensive ma-
terial - usually providing a bulletin board where the 
message was posted by a third party.   John Does 1 
though 30, however, addressed an entirely different 
situation — one where the ISP did more than provide 
a bulletin board — it actually hosted the Web site on 
its network.   

Locker Room Taped & Sold 
     In John Does 1 through 30, the First Amended 
Complaint was brought on behalf of unnamed inter-
collegiate male wrestling, football and squash athletes 
at several universities in the Midwest.  It alleged that 
the athletes were videotaped in various stages of un-
dress while using locker room facilities, and that these 
videotapes were made without their knowledge using 
hidden cameras.  These videotapes were then sold on 
the Web.  Along with suing the companies allegedly 
responsible for making the videotapes, Plaintiffs sued 
PSINet Inc. and GTE, alleging that they operated “the 
servers for or otherwise host the World Wide Web 
sites of the Defendants named in Counts I and II.”   
     The Defendants moved to dismiss the First 
Amended Complaint, arguing it was barred by Section 
230.  They argued they were entitled to Section 230 
immunity because they met all three elements required 
for protection: (1) they are interactive computer ser-
vices; (2) the information was provided by another 
information content provider; and (3) holding them 
liable would treat them as the publisher or speaker.  In 
a Decision dated April 20, 2000, the United States 
District Court for the Northern District of Illinois 
agreed with the ISP’s position, dismissing Plaintiffs’ 
Complaint. 

Web Hosts as Content Providers? 
     Following dismissal of their First Amended Com-
plaint, Plaintiffs filed a Third Amended Complaint.  
The Third Amended Complaint focused on the ISP’s 
“Web hosting” activities, arguing that PSINet and 

(Continued on page 20) 

Section 230 Protection Extends to Web Hosting 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 20 2000 

Section 230 Protection Extends to Web Hosting 

(Continued from page 19) 

GTE provided “technical support” and “editorial over-
sight” to the web sites to such a degree as to make 
them “information content providers” subject to liabil-
ity.  
      PSINet and GTE thereafter collectively filed a 
Motion to Dismiss, arguing that the new theories, 
which only sought to circumvent the immunity provi-
sions of Section 230, failed because PSINet and GTE 
were completely immune from such attempts.  In an 
Opinion dated June 21, 2000, the Court agreed.  John 
Does 1 through 30 v. Franco Productions, et al., 2000 
U.S. Dist. LEXIS 8645 (N.D. Ill. June 21, 2000) 
(Kocoras, J.). 

Liability Barred by §230 
      In its Decision, the Court rejected Plaintiffs’ argu-
ment that it was only seeking to hold the ISPs liable 
for “knowingly failing to restrict content.”  The Court 
held that by seeking to hold PSINet and GTE liable 
for their decision not to restrict content, Plaintiffs 
sought to hold the ISPs liable as publishers — a result 
barred by Section 230.   
      The Court also rejected Plaintiffs’ attempt to im-
pose liability for the ISPs Web hosting functions:  
 

The Court reiterates its previous holding find-
ing GTE, and now similarly PSINet, service 
providers whose immunity or status as service 
providers under the CDA is not vitiated be-
cause of their web hosting activities, whether 
viewed in combination with their roles as ser-
vice providers or in isolation.   
Id. at *13-14.   

 
Plaintiffs simply allege that GTE and PSINet, 
as web hosts, provided a medium through 
which others could sell or offer for sale the 
videotapes at issue.  However, by offering web 
hosting services which enable someone to cre-
ate a web page, GTE and PSINet are not magi-
cally rendered the creators of those web pages.  
 Id. at *15.   

 
      The Court’s ruling is important because it clearly 
and unequivocally held that ISPs are entitled to Sec-
tion 230 protection for Web hosting activities.  In 
reaching this conclusion, the Court acknowledged 
three important factors: (1) ISPs engaged in Web host-
ing are unable to review all the pages they host, and if 
they were held liable for content on those pages, 
might decide not to host the sites, with a resulting 
overall chilling effect; (2) Congress intended to confer 
broad immunity on ISPs even when they have knowl-
edge of the defamatory or offensive Web site or post-
ing; and (3) minimal participation by an ISP in a Web 
site, including “technical support” or “editorial over-
sight,” is insufficient to transform an ISP into an 
“information content provider” and remove the Sec-
tion 230 immunity. 
      A contrary decision would have arrested the rapid 
development of Web hosting, a significant growth 
area for businesses and ISP’s.  Imposing liability on 
ISP’s would have made it prohibitly expensive and 
burdensome to engage in hosting activities, with a re-
sulting chilling effect, as companies decided that the 
potential liability was too great to continue hosting 
Web sites.  The Court properly weighed these con-
cerns in extending Section 230 protection to compa-
nies that engage in Web hosting. 
      If you would like to discuss this article, the Court’s 
decision, or its implications, please contact Laurin H. 
Mills (lmills@nixonpeabody) or Les Machado 
(lmachado@nixonpeabody.com) of Nixon Peabody’s 
Washington office (202-585-8336). 

 
LDRC would like to thank interns — Eli 
Freedberg, Benjamin N. Cardozo School 
of Law, Class of 2002 and Peter Wilner, 
Benjamin N. Cardozo School of Law, 
Class of 2002 — for their contributions to 
this month’s LDRC LibelLetter. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 21 November 2000 

     In order to uncover the identity of Internet poster(s) accused 
of libeling public officials, New York Times v. Sullivan and its 
progeny require the plaintiff to make a preliminary showing of 
the merit of the case,  a Pennsylvania court judge has ruled. 
And even after the plaintiff met this burden, the judge ruled that 
while the attorneys for the plaintiff may obtain the identities of 
the defendant(s), he also asked the parties to prepare proposed 
confidentiality orders which would prevent the identity of au-
thor(s) from becoming public until the case comes to trial. 
Melvin v. Doe, No. G.D. 99-10264 (Pa.Ct.Common Pleas, Al-
legheny Cty., opinion and order dated Nov. 15, 2000). 
      The suit was over items posted on a web site hosted by 
America On-line, “Grant Street 1999,” which focused on local 
politics in Allegheny County, Pennsylvania. (Many county of-
fices are located on Grant Street in 
Pittsburgh.) 
      In January 1999, the site alleged 
that Judge Joan Orie Melvin had im-
properly lobbied Pennsylvania Gover-
nor Tom Ridge to get a fellow attor-
ney appointed as a judge of the Court 
of Common Pleas. The site also alleged that this behavior was a 
violation of the judicial code of ethics. 
      Judge Melvin initially filed suit in Virginia against the un-
named author(s) of the site, seeking $500,000 in damages for 
libel. As part of the suit, her lawyers sought a subpoena to force 
America Online to reveal the identity of the author(s).1  The 
suit was filed in Virginia because AOL’s offices and computers 
are located there. 
      In June 1999, Loundon County Circuit Court Judge Tho-
mas Horne dismissed the case for lack of jurisdiction. Melvin v. 
Doe, No. 21942 (Va. Cir. Ct., Loudon Cty., dismissed June 24, 
1999). See LibelLetter, July 1999 at 24. 
      After Melvin complained about the site, AOL removed it 
from its servers. The site then relocated to another Internet 
hosting service. (As of this writing, the site was still online at 
http://www.crosswinds.net/~grantst99, but its content had not 
been updated since December 1999.) 
      Melvin then filed notice of her intention to file a new suit in 
Pennsylvania, and asked Alleghany County Judge R. Stanton 
Wettick Jr. for a new subpoena to determine the author(s). Wet-
tick refused to issue the order until Melvin filed suit, which she 
did on Oct. 9, 1999. 
      Attorneys for the web site’s author(s) then asked for a pro-
tective order to shield the identity of their clients until they 

could argue for dismissal of the case. Wettick issued an order 
staying discovery of the identity of the author(s) while the de-
fendant’s motion for summary judgment was argued. 
       Wettick rejected the motion on Nov. 15. At the same time, 
he also lifted his order staying discovery, ruling that America 
Online had to disclose the author’s identity to Judge Melvin’s 
attorneys. 
       Wettick wrote that the identity of the web site author(s) was 
relevant because “the jury, in deciding whether plaintiff has met 
her burden of proving that the statements are false, needs to 
know the identity of the persons who made the publication. For 
example, it would make a significant difference to the jury 
whether John Doe is a prisoner whom plaintiff sentenced to a 
twenty year jail term or a member of the Governor’s staff.” 

      He rejected the defense argument 
that the anonymity of an unnamed 
political speaker is protected by the 
First Amendment. “Federal case law 
protects anonymity for political 
speech that is not actionably false,” 
Wettick wrote. “However, case law 

does not extend First Amendment protections to anonymous 
speech that is defamatory, if untrue.” 
       He agreed with the defense argument that allowing discov-
ery of the identity of anonymous Internet posters would chill 
free speech in this new medium, but interpreted existing law as 
requiring disclosure nevertheless. 
       Although Wettick ruled that AOL must reveal the identity of 
the poster(s), he asked the parties to prepare proposed confiden-
tiality orders which would prevent the identity from becoming 
public until the case comes to trial.  
       Attorneys for the American Civil Liberties Union who rep-
resented the site poster(s) praised Judge Wettick for protecting 
the identity of their client(s) until ruling on their motion to dis-
miss. “We agree that if the statements are truly defamatory, the 
names should come out,” ACLU attorney Ann Beeson told the 
Philadelphia Legal Intelligencer. 
       Among the attorneys representing the anonymous poster(s) 
was Ronald Barber of  Strassburger, McKenna, Gutnick & Pot-
ter in Pittsburgh.  Judge Melvin was represented by her brother, 
John Orie, of Orie & Zivic and Robert O. Lampl of Pittsburgh, 
Pennsylvania. 
 
                         1 While the web site’s author(s) are unknown, Pittsburgh Post-
Gazette columnist Dennis Roddy wrote in January 1999 that he had interviewed 
the creator of the site, who was a single, low-level Allegheny County employee. 
“I check everything out,” Roddy quoted the web site author as saying. 
“Everything I publish is true. It may be controversial, but it's true.” The court 
took no notice of this revelation. 

Preliminary Showing on Merits Required For Revealing Identity of On-Line Critic 

 “However, case law does not extend 
First Amendment protections to 

anonymous speech that is  
defamatory, if untrue.” 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 22 2000 

For ordering information visit www.ldrc.com. 

  
To be published in January 2001 

 
LDRC 50-STATE SURVEY 2001: 

EMPLOYMENT LIBEL AND PRIVACY LAW 
 
 
 

An essential reference on critical employment issues. 
 

 
TOPICS INCLUDE:  Publication • Compelled Self-Publication • Fault 

Standards • Damages • Recurring Fact Patterns • Privileges and Defenses • 
Procedural Issues • Employer Testing of Employees • Searches • Monitoring of 
Employees • Activities Outside the Workplace • Records • Negligent Hiring • 

Intentional Infliction of Emotional Distress • Interference with Economic 
Advantage • Prima Facie Tort 

 

 
ORDER NOW AND SAVE! 

 
Place your order and pay before December 1, 2000 and receive this Survey for 
$125 per copy.  After December 1, 2000, the price per Survey will be $150 

 
 

Visit our website — www.ldrc.com —  and preview  
the LDRC 50-State Survey 2001: Employment Libel and Privacy Law Outline. 

In 1999, the LDRC applied its expertise in libel and privacy law to the workplace.  
With the assistance of a national network of employment lawyers and libel/privacy 
specialists, LDRC added the LDRC 50-STATE SURVEY: EMPLOYMENT LIBEL AND PRIVACY 
LAW to its growing library. 
 
Like LDRC’s Media Libel and Media Privacy Surveys, the Employment Survey is a 
“practitioner-friendly” resource.  Each state’s chapter is presented in a uniform out-
line format with coverage ranging from basic employment, libel and privacy law to 
the emerging issues of email monitoring and employee drug testing. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 23 November 2000 

      Broughton v. Mediacopy, No. A. 088571 (Cal. 
Ct. App. July 11, 2000), an unpublished decision by 
the California Court of Appeals affirming a superior 
court order that unsealed a civil court file sealed 
completely three years earlier as part of a settlement 
between the parties, is now available in the Media 
Law Reporter (28 Med. L. Rptr. 2435).  Broughton 
rejected the argument that a media organization may 
not move to unseal court files that had been previ-
ously sealed unless it showed new law or new facts 
undermine the sealing order, as required for motion 
for reconsideration (See LibelLetter, October 2000, 
p. 27).  
      The San Francisco Examiner moved to unseal 
the file, previously sealed pursuant to a settlement 
agreement resolving the case.  The plaintiff alleged 
racial harassment, wrongful discharge, and inflic-
tion of emotional distress against Mediacopy, a San 
Francisco-based company.  The settlement was 
reached post-trial, after a California jury awarded 
the plaintiff $200,000 in damages. 
      Mediacopy’s petition for review in the Califor-
nia Supreme Court was denied on October 18.  

Unpublished CA Access Decision Now 
Available In Media Law Reporter 

            A permanent injunction has been issued against 
Free Republic, Electronic Orchard and James C. Robinson 
in the suit against them brought by the Los Angeles Times, 
the Washington Post Company and Washingtonpost.
Newsweek Interactive Company barring them from post-
ing (and encouraging others to post) on their web site arti-
cles from the plaintiffs’ web sites.  Los Angeles Times v. 
Free Republic, Case No. 98-7840 MMM(AJWx)(CD Cal. 
11/14/00) See LDRC LibelLetter, November 1999 at 25.  
Defendants operate a web site on which whole articles, 

Final Judgment in Free Republic Case 

U P D A T E S 

 
 

Any developments you think  
other LDRC members 
 should know about? 

 
Call us, send us an email or a note. 

 
Libel Defense Resource Center, Inc. 
404 Park Avenue South, 16th Floor 

New York, NY  10016 
 

Ph: 212.889.2306 
Fx: 212.689.3315 

ldrc@ldrc.com 

ultimately numbering in the thousands, from the LA 
Times and Washington Post (and other publications) 
appeared along with comments and critiques from 
those who subscribed to defendants’ sites.  The court 
also assessed Free Republic and James C. Robinson 
jointly the sum of $1 million in statutory damages. 
      Defendants argued that their use of the plaintiffs’ 
material constituted a fair use, a defense the United 
States District Court in Los Angeles (Central District 
of California) rejected,  along with a First Amendment 
defense.  
      The permanent injunction bars the defendants in 
very broad terms from operating a site, bulletin board, 
listserve, and/or user group that in any way itself or by 
encouraging others posts, republishes or distributes 
any of the plaintiffs’ copyrighted works absent plain-
tiffs’ permission.   
      Plaintiffs were represented by Rex Heinke, 
Greines, Martin, Stein & Richland, LLP, Los Angeles, 
California. Defendants were represented by Brian L. 
Buckley, Los Angeles. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 24 2000 

      In a case coming out of Oregon, the Supreme 
Court has agreed to look at the legal standard to be 
applied in appellate review of punitive damage 
awards.  Cooper Industries, Inc. v. Leatherman Took 
Group, Inc., 99-2035, 2000US. LEXIS 6599 
(10/10/00).  The defendant has challenged the award 
of punitive, its proportionality and fairness.  The 9th 
Circuit Federal Court of Appeals, in an unpublished 
opinion, held that the district court had not abused its 
discretion in declining to reduce a punitive damage 
award given by a jury in a trademark, unfair compe-
tition, and false advertising dispute.  Cooper Indus-
tries, defendant below and petitioner at the Supreme 
Court, has argued that the standard of review should 
be higher and that the Supreme Court should impose 
consistency between the Circuits on the issue. 

 

 
LDRC LibelLetter Committee 

 
Adam Liptak (Chair) 

Mike Giudicessi (Vice Chair) 
Robert Balin 
Jim Borelli 

Jay Ward Brown 
Peter Canfield 
Thomas Clyde 
Robert Dreps 
Jon Epstein 

Charles Glasser, Jr. 
Richard M. Goehler 

Karlene Goller 
Steven D. Hardin 

Rex S. Heinke 
Beth Johnson 

Debora Kristensen 
Nory Miller 

William Robinson 
Bruce Rosen 

Madeleine Schachter 
Charles D. Tobin 

Paul Watler 

ter, October 1999, at 47.  In April of 2000, the 2nd Cir-
cuit Court of Appeals denied The New York Times’ re-
quest for reconsideration of the ruling.  See LibelLetter, 
April 2000, at 18.  On August 4, 2000, The New York 
Times filed the petition for certiorari with the U.S. Su-
preme Court. 
      The Second Circuit’s decision in Tasini sparked a 
wave of similar litigation, including the recently filed 
cases of Posner et al. v. Gale Group, Inc. et al.; Authors 
Guild, Inc. et al. v. Dialog Corp. et al.; and Laney v. 
Dow Jones & Co. et al.  See LibelLetter, October 2000, 
at 37. 

U P D A T E S 

Supreme Court Grants Cert in Tasini 

     On November 6, the U.S. Supreme Court agreed to 
hear The New York Times’ appeal of Tasini v. New York 
Times et al.  The Justices will decide if a publisher’s re-
production and distribution of its entire periodical not 
only in print, but also electronically, is privileged under 
Copyright Act, or if it instead infringes upon copyrights 
held by contributing freelance authors (No. 00-201).   
     In Tasini, the Second Circuit reversed a federal dis-
trict court decision, ruling that Section 201(c) of the 
Copyright Act does not allow newspaper and magazine 
publishers to put writings by freelancers on electronic 
databases (such as NEXIS) and CD ROMs that include 
the entire issue of the publication, in absence of the ex-
press written consent from the writer.  The court found 
that the electronic databases and CDROMs were not 
within the revision exception for “collective works” un-
der the default rules of the Copyright Act.  See LibelLet-

Supreme Court Grants Cert in  
Punitive Damage Challenge 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 25 November 2000 

By Daniel Mach 
 
     In 1998, Independent Counsel Kenneth Starr sent 
shockwaves throughout the First Amendment commu-
nity when he subpoenaed several Washington, DC 
bookstores seeking information on Monica Lewin-
sky’s book purchases.  Two years later, Starr’s broad 
use of the government’s investigatory powers cannot 
be dismissed merely as an unusual byproduct of an 
extraordinary situation.  Rather, law enforcement offi-
cials have been increasingly willing to use subpoenas 
and search warrants to delve into the confidential 
reading habits of bookstore patrons. 
     In a recent illustration of this disturbing trend, po-
lice in Denver, Colorado 
served a search warrant on the 
venerable Tattered Cover 
bookstore in April, seeking 
customer purchase information 
in connection with a drug in-
vestigation.  On October 20, a 
state district court narrowed 
the scope of the warrant on 
First Amendment grounds, but ordered the bookstore 
to disclose the contents of a shipping envelope that 
police had removed from the trash of a suspected drug 
dealer.  Tattered Cover, Inc. v. City of Thornton, Case 
No. 00 CV 1761 (Dist. Ct., City and County of Den-
ver, Colo., Oct. 20, 2000).   
     Recognizing bookstore patrons’ fundamental right 
to receive information “without government intrusion 
or observation,” the court subjected the search warrant 
to “exacting scrutiny” using a four-part balancing test 
similar to that employed by the federal district court in 
the Lewinsky case.  See In re Grand Jury Subpoena to 
Kramerbooks & Afterwords, Inc., 26 Media L. Rep. 
(BNA) 1599 (D.D.C. 1998).  Under that test – which 
substantially parallels the analysis used in traditional 
reporter’s privilege cases – the court weighed  the 
government’s interest in the requested information, 
the nexus between that information and the govern-
ment’s investigation, the availability of the informa-
tion from other sources, and the extent of the govern-
ment’s exposure of other constitutionally protected 

Colorado Court Orders Limited Disclosure of Bookstore’s Customer Purchase Records 

matters.  After a full evidentiary hearing, the court al-
lowed the “minimal but necessary intrusion” into the 
purchasing records associated with a single bookstore 
envelope found near the scene of the crime.  The court 
nonetheless rejected the government’s broader request 
for information on all purchases made by one particular 
suspect within a one-month period.   
      Concerned over the potential chilling effect of the 
compelled production of sensitive customer records, the 
Tattered Cover is appealing the ruling to the extent it 
requires disclosure of information pertaining to the sin-
gle customer invoice.  The appeal may resonate well be-
yond the confines of this case, as government officials 

nationwide continue to use 
similar investigatory tech-
niques to pry into the reading 
habits of bookstore customers.  
In Overland Park, Kansas, for 
example, a Borders bookstore 
recently received a govern-
ment subpoena for customer 
purchase records in connection 

with a criminal investigation.  Borders has moved to 
quash the subpoena on First Amendment grounds. 
 
Daniel Mach is an attorney in the Washington, D.C. of-
fice of Jenner & Block, which filed an amicus brief in 
this case on behalf of various free speech, library, and 
industry organizations. 

 
[L]aw enforcement officials have been 
increasingly willing to use subpoenas 
and search warrants to delve into the 

confidential reading habits of 
bookstore patrons. 

 
Would you like to receive your  

LibelLetter via e-mail? 
 

This service is now available to  
all LDRC members 

 
If interested, please contact: 

 Kelly Chew 
kchew@ldrc.com 
fax: 212-689-3315 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 26 2000 

      After an intense lobbying campaign and debate 
within the Administration, on Nov. 4 President Clin-
ton vetoed a budget bill which included a section to 
impose criminal penalties on the disclosure of 
“properly classified” information by current or former 
government employees.  House Rpt. 106_969, Confer-
ence Report on H.R. 4392, Intelligence Authorization 
Act for Fiscal Year 2001 (H.R. 4392), sec. 304 
(2000). 
      “As President,” Clinton wrote in his veto message, 
“it is my obligation to protect not only our Govern-
ment’s vital information from improper disclosure, but 
also to protect the rights of citizens to receive the in-
formation necessary for democracy to work.” 
      The provision, which originated in closed meet-
ings of the Senate Intelligence Committee, would 
have made federal government employees and former 
government employees who disclosed or attempted to 
disclose "properly classified" information subject to a 
fine and/or imprisonment for up to three years. 
      Under current law, release of classified informa-
tion was a felony only if the government proves that 
national security was harmed. 
      The President vetoed the measure after an intense 
lobbying effort by various First Amendment groups, 
led by the Newspaper Association of America. There 
were also articles and editorials in newspapers across 
the country, and top officials of the NAA, The New 
York Times, The Washington Post, and CNN held a 
conference call with White House Chief of Staff John 
Podesta and sent a follow-up letter to the President. 
      Congressional supporters of the provision, who 
say that it is necessary to stem leaks of classified in-
formation, vowed to introduce a revised version of the 
legislation when the new Congress convenes next 
year. There are also likely to be public hearings on the 
new version. It seems unlikely that the provision will 
be addressed during a “lame duck” session scheduled 
for early December. 
      The vetoed bill also included a provision spon-
sored by Sen. Daniel Moynihan (D-N.Y.), which 

Clinton Vetoes “Official Secrets Act” 
 

Next Congress Likely to Address Issue 

would have  required government agencies to submit 
annual plans for de-classification of data, and report on 
their progress in instituting these plans. The legislation 
also would have established a nine-member board to 
“make recommendations to the President regarding pro-
posed initiatives to identify, collect, and review for de-
classification classified records and materials of extraor-
dinary public interest.” House Rpt. 106_969, sec. 701, 
et. seq. 

 
Now Available 

 
LDRC 50-STATE SURVEY 2000-01: 

MEDIA PRIVACY AND 
RELATED LAW 

 
 

With a Special Report on Privacy and Related 
Law in the Federal Courts of Appeals. 

 
 

TOPICS INCLUDE:  False Light •  Private 
Facts • Intrusion • Eavesdropping • 
Hidden Camera • Misappropriation • 
Right of Publicity • Infliction of 
Emotional Distress • Prima Facie Tort • 
Injurious Falsehood • Unfair 
Competition • Conspiracy • Tortious 
Interference with Contract • Negligent 
Media Publication • Damages and 
Remedies • Relevant Statutes 

 
$150 

visit www.ldrc.com for ordering information. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 27 November 2000 

By Elizabeth A. Ritvo and Jeffrey P. Hermes 
 
     In The Boston Herald, Inc. v. Richard J. Sharpe, No. 
SJC-08371, issued November 8, 2000, the Massachu-
setts Supreme Judicial Court strengthened the right of 
access to judicial records in civil cases by applying in 
the civil context the First Amendment standard for ac-
cess to criminal judicial records.  Similarly, the decision 
incorporates First Amendment standards in balancing 
countervailing privacy and Sixth Amendment interests. 

Civil Affidavits Sought 
     The appellee, Dr. Richard Sharpe, was arrested and 
charged with the murder of his wife, Karen Sharpe, fol-
lowing a highly-publicized manhunt.  The murder oc-
curred a short time after Dr. Sharpe had filed for divorce 
and Ms. Sharpe had initiated a separate civil abuse pre-
vention proceeding pursuant Mass. Gen. Laws c. 209A 
in the Essex County Probate and Family Court.  The 
probate court issued and then continued a restraining 
order against Dr. Sharpe in the c. 209A proceeding, rely-
ing in part on three affidavits filed by Karen Sharpe.  
The affidavits were filed under a blanket impoundment 
order, and were sealed along with the rest of the abuse 
prevention and divorce files (which were treated as a 
single file by the court).  Karen Sharpe was shot to death 
two months after the restraining order was issued. 
     Following Karen Sharpe’s death, the Boston Herald 
and two other media intervenors moved to vacate the 
blanket impoundment order.  Dr. Sharpe opposed these 
motions, arguing that the release of the file would impair 
his Sixth Amendment right to a fair trial and violate his 
privacy interests.  The probate court granted the media’s 
motions, noting the extensive publicity that the Sharpe 
case had already received.  On appeal by Dr. Sharpe, a 
single justice of the Massachusetts Appeals Court held 
that the entire file except for the three affidavits should 
be released.  The media appealed the portion of the Ap-
peals Court’s decision sealing the affidavits, and the sin-
gle justice of the Supreme Judicial Court ordered that 

the three affidavits should be released with the rest of 
the file.  Dr. Sharpe then appealed to the full panel of 
the SJC.  Each court stayed its order unsealing the 
documents to allow appellate review.   

Massachusetts Supreme Court Release 
      The SJC affirmed the single justice’s decision and 
directed the trial court to enter judgment releasing the 
three affidavits with the rest of the file.  In determin-
ing that there was a common law right of access to the 
affidavits, the Court relied upon the test used to deter-
mine whether there is a First Amendment right of ac-
cess to criminal judicial records: whether the proceed-
ings in question have “an historic tradition of open-
ness,” and whether public access plays “a significant 
role in the functioning of the particular process in 
question,” quoting Press-Enterprise Co. v. Superior 
Ct., 478 U.S. 1, 8 (1986).  The Court determined that 
“[t]he public interest in access to judicial records con-
cerning domestic violence is at least as strong” as the 
right of access in criminal cases.   
      In balancing this “strong public interest” against 
Dr. Sharpe’s alleged Sixth Amendment and privacy 
interests, the Court held Dr. Sharpe to the First 
Amendment standard established by the Supreme 
Court in Press-Enterprise:  
 

The Supreme Court of the United States has 
established a three-pronged test to determine 
whether an order of closure comports with the 
constitutional presumption of access to crimi-
nal proceedings and records.  The burden falls 
on the party seeking closure to demonstrate 
that (1) there exists a substantial probability 
that permitting access to court records will 
prejudice his fair trial rights; (2) closure will be 
effective in protecting those rights, and that the 
order of closure is narrowly tailored to prevent 
potential prejudice; and (3) there are no reason-
able alternatives to closure.  See Press-

(Continued on page 28) 

Massachusetts Supreme Judicial Court Incorporates First Amendment  
Standards into Common Law Right of Access to Civil Documents 

 
Press Seeks Domestic Abuse Papers After Spouse Murder 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 28 2000 

MA Ct. Incorporates First Amendment Standards 

(Continued from page 27) 

Enterprise Co. v. Superior Ct., 478 U.S. 1, 14-15 
(1986).  The uniform rules [of impoundment pro-
cedure] require a judge to take into account es-
sentially the same factors in the ‘good cause’ 
analysis: the competing rights of the parties and 
alternatives to impoundment. 
(emphasis added).   

 
      The Court further confirmed that allegations of Sixth 
Amendment rights do not trump First Amendment or 
even common law rights of access, quoting Nebraska 
Press Ass’n v. Stuart, 427 U.S. 539, 554 (1976):  
 

“Pretrial publicity that may be occasioned by the 
release of the affidavits does not … necessarily 
trump the principle of publicity: ‘[P]retrial pub-
licity — even pervasive, adverse publicity — 
does not inevitably lead to an unfair trial.’”   

 
The Court then held that (1) impoundment would not be 
effective in this case, because of substantial previous 
publicity concerning Karen Sharpe’s murder, and (2) 
there were reasonable alternatives to impoundment, be-
cause methods such as jury voir dire, change of venue 
and explicit jury instructions were available to counter 
any alleged prejudice from pretrial publicity. 
      Analyzing Dr. Sharpe’s privacy interests, the Court 
relied on case law involving the tort of invasion of pri-
vacy.  It held that where there was a legitimate public 
concern with the proceeding at issue, the release of the 
sealed affidavits did not invade any privacy rights of Dr. 
Sharpe.   
      The Sharpe decision provides further protection of 
public access rights in both civil and criminal matters.  
Parties who seek to enforce impoundment orders in civil 
cases will have to satisfy First Amendment standards.  
Given the Court’s review of the many alternatives to im-
poundment and the many highly publicized cases where 
impartial juries were impaneled, parties in criminal mat-
ters will face an increased burden to demonstrate that 
impoundment is necessary to protect their 6th Amend-
ment rights. 
 
Elizabeth A. Ritvo and Jeffrey P. Hermes of Brown, Rud-
nick, Freed & Gesmer, Boston, Massachusetts, were 

      The U.S. Court of Appeals, 8th Circuit, effectively 
ruled that a Republican candidate for the House of Repre-
sentatives, William Federer, could continue to use footage 
from C-SPAN in his campaign ads, so long as the cable 
network is not identified as the source of the film.  Na-
tional Cable Satellite Corporation v. Federer for Congress 
Committee and William J. Federer, U.S. District Court, 
Eastern District of Missouri, Civil Action No.: 00CV-1725 
CAS. 
      On November 2, upon emergency appeal by Federer, 
the court stayed a portion of the district court’s order 
which had enjoined the candidate from running the televi-
sion appeal with only eight days remaining in his cam-
paign. 
      Federer, who ran against Minority Leader Richard 
Gephardt (D-Mo.), used footage in his campaign advertise-
ment of Gephardt talking at a National Gay and Lesbian 
Task Force dinner.  In its suit against Federer, C-SPAN 
alleged copyright and trademark violations. 
      The lower court order prevented the campaign both 
from using any footage from C-SPAN and also from using 
any of the network’s trademarks or logos in its ads.  The 
lower court rejected Federer’s argument that the news 
footage was a “fair use,” noting that every second of the 
30-second commercial contained C-SPAN material.   
      The appellate court’s ruling stayed the part of the rul-
ing that prevented the use of footage, but upheld the por-
tion of the ruling that forbade the use of the trademarks or 
logos.  Thus, the result of the appellate ruling was that the 
campaign could use the television clips if there were no 
identifications of C-SPAN as the source. 
      After the appellate court’s ruling, Federer continued to 
run the ads in local markets, without the identifying C-
SPAN marks such as voice-over and logo.  Ultimately, 
Federer lost his bid for Representative to the incumbent 
Gephardt. 

Appeals Court Rules Candidate  
May Use C-SPAN Footage 

counsel for media intervenor The Boston Herald in The 
Boston Herald, Inc. v. Sharpe. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 29 November 2000 

By Jon Epstein 
 
     On October 19, 2000, the day after Oklahoma’s 
former Deputy Health Commissioner Brent Van Meter 
and nursing home owner Jim Smart were convicted in 
a highly publicized bribery case, Judge Ralph Thomp-
son of the United States District Court for the Western 
District of Oklahoma granted the media access to 15 
audiotapes which were played to the jury.  United 
States of America v. Van Meter, Case No. CR-00-67-T 
(W.D. Okla., October 19, 2000).  In its motion to ob-
tain access to the tapes, the New York Times Company 
and its television station KFOR-TV (“KFOR”) argued 
that pursuant to common law and constitutional law, 
the news media are entitled to obtain copies of the 
tapes so that they may report accurately to the public 
on the crucial evidence.  The government did not ob-
ject to the motion; however, both defendants argued 
that the tapes should not be disclosed because of the 
confidentiality provisions of Title III of the Omnibus 
Crime Control and Safe Streets Act (“Title III”), 18 U.
S.C. §2510 et seq. 

Title III Issue 
     The defendants argued that the tapes were made 
pursuant to an authorized wire tap of phone conversa-
tions and that Title III required that the intercepted 
communications be sealed even though Title III al-
lowed the government to use the intercepted communi-
cations in open court.  See National Broadcasting Co. 
v. United States, 735 F.2d 51 (2nd Cir. 1984).  How-
ever, KFOR argued and Judge Thompson agreed that 
the Title III sealing requirements no longer apply after 
the tapes are admitted into evidence.  United States v. 
Dorfman, 690 F.2d 1230, 1233 (7th Cir. 1982); United 
States v. Rosenthal, 763 F.2d 1291 (7th Cir. 1985). 

Common Law Access in Balance 
     After concluding that the disclosure of the tapes is 
not prohibited by Title III, Judge Thompson then con-
sidered whether the tapes are otherwise available for 
copying by KFOR.  KFOR argued that courtrooms, 

especially in criminal proceedings, are presumptively 
open to the public and that such openness, in this day 
and time, necessarily means more than affording ac-
cess “only to those who can squeeze in the door.”  
Richmond Newspapers, Inc. v. Virginia, 448 U.S. 555 
(1980); United States v. Antar, 38 F.3d 1348, 1360 
(3rd Cir. 1994).  In order to make what transpires in 
the courtroom fully public, the common law has long 
recognized the right to inspect and copy judicial re-
cords and documents admitted into evidence, includ-
ing audiotapes.  Nixon v. Warner Communications, 
Inc., 435 U.S. 589 (1978).  KFOR cited a series of 
cases arising out of the Abscam scandal in the late 
1970's to further support the strong presumption of 
media access to audio and video materials used in 
public criminal trials. 
     Judge Thompson recognized this “strong presump-
tion” in favor of the right to access; however, he also 
recognized that, where access is sought, the court 
must balance “the interests advanced by the parties in 
light of the public interest and the duty of the court.”  
Nixon at 602.  In evaluating requests for copies of au-
diotapes, the courts have generally considered whether 
disclosure will prejudice the defendant’s right to a fair 
trial, the effect of disclosure on possible subsequent 
trials, and the possibility that disclosure will harm 
non-parties.  See, e.g., In re Application of National 
Broadcasting Company, 635 F.2d 945, 952 (2nd. Cir. 
1980). 

Risks Speculative to Nil 
     Judge Thompson noted that, as applied to the de-
fendants in the Van Meter case, there was no risk of 
prejudice because the verdict was rendered the day 
before the request for disclosure could be resolved.  
He also determined that any speculative impact the 
disclosure might have on future trials is outweighed 
by the public’s right to access.  Moreover, he noted 
that the subject audiotapes included conversations 
only between the two defendants; therefore, there was 
no evidence of a risk of potential future prejudice to 

(Continued on page 30) 

Oklahoma Judge Grants Media Access to FBI Tapes of  
Telephone Calls Used to Obtain Bribery Conviction 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 30 2000 

     On October 12, a Superior Court in the District of 
Columbia separately denied motions to dismiss on the 
grounds of forum non conveniens by both Gannett (and 
certain of its employees) and the law firm of  Nixon 
Peabody in the case brought by the former editor of the 
Cincinnati Enquirer, Larry Beaupre.  Beaupre v. Nixon 
Peabody LLP, et al. (No. 00ca3020).  The court also 
decided conflict of law questions regarding each count 
of the complaint.  Since the plaintiff alleged conspiracy 
in two different counts based upon the same conduct by 
the parties, the court dismissed the count that the plain-
tiff brought under a Virginia conspiracy statute after it 
determined that the District of Columbia’s law applied, 
and addressed only the non-statutory conspiracy count. 

Beaupre’s Claims 
     Larry Beaupre, former editor of the Cincinnati En-
quirer, filed suit in Washington, D.C., on claims that 
included  fraud, conspiracy to injure reputation, tortious 
interference, breach of contract and implied covenants, 
and attorney malpractice, against Gannett Co. Inc., 
owner of The Cincinnati Enquirer, Nixon Peabody (an 
outside counsel for Gannett on this matter), certain 
Gannett in-house counsel, Gannett Satellite, The Cin-
cinnati Enquirer, and Cameron McWhirter (an En-
quirer journalist who investigated Chiquita for the se-
ries).    Beaupre’s claims arise out of the defendants’ 
responses to complaints by Chiquita Brands Interna-
tional about a series of stories on the company that ap-
peared in the Enquirer.  Chiquita Brands Interna-
tional’s  claims, the threatened civil litigation and the 
settlement entered into between Gannett and Chiquita, 
and the criminal investigation into the newsgathering 
and publication of the series form the backdrop to 
Beaupre’s current litigation.   (See LDRC LibelLetter, 
July 1998 at 16 for a discussion of Chiquita’s  claims 
regarding the series, and LDRC LibelLetter, June  
2000 on Beaupre’s complaint. )  

Latest Chiquita Update:  Gannett  
and Nixon Peabody’s Forum  

Non Conveniens Motions  Denied 
 

One of Beaupre’s Conspiracy Counts Dismissed 

Oklahoma Judge Grants Access to FBI Tapes 

(Continued from page 29) 

other individuals.  Accordingly, he granted KFOR’s 
request for copies of the tapes. 
     In the Amadou Diallo murder case, Judge Teresi 
denied the media’s request for access to materials re-
ceived in evidence because it “would pose a significant 
risk of impairing the integrity of the evidence and inter-
fere with the orderly conduct of the trial.”  People v. 
Boss (Sup. Ct., Albany County, Feb. 17, 2000).  Judge 
Thompson also considered those important factors; 
however, he determined that by allowing KFOR to ob-
tain duplicates made by the FBI of the tapes which 
were  actually admitted into evidence, the approved 
procedure would preserve the evidence and minimize 
the impact on judicial resources.  He also noted that the 
arrangements to copy the tapes would not interfere with 
the conduct of the trial because it concluded the previ-
ous day. 
 
Robert D. Nelon and Jon Epstein of Hall, Estill, Hard-
wick, Gable, Golden & Nelson, P.C. in Oklahoma City, 
along with Adam Liptak, Senior Counsel for the New 
York Times, represented KFOR in this action. 

 
 

Any developments you think  
other LDRC members 
 should know about? 

 
Call us, send us an email or a note. 

 
Libel Defense Resource Center, Inc. 
404 Park Avenue South, 16th Floor 

New York, NY  10016 
 

Ph: 212.889.2306 
Fx: 212.689.3315 

ldrc@ldrc.com 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 31 November 2000 

By Martin Garbus 
 
      Authors, publishing houses, movie studios and record 
companies face the digital future with the fear that Nap-
ster-like infringements, and the relative ease with which 
they will operate once broadband comes into effect,  will 
deprive the creators of books and movies of the monies 
and protections they are entitled to.  That fear has been 
played upon by groups like the MPAA and RIAA, 
through lawsuits and publicity attacks in Congress and 
the public.  To a large degree their claims to copyright 
protection and the remedies they seek mean putting aside 
the First Amendment considera-
tions found in fair use.  The trade 
organizations have made it seem 
as if it’s all or nothing.  This is 
not so. 
       Academic scholars and li-
brarians who resisted the attempt 
to ban fair use lost when Con-
gress considered the Digital Mil-
lennium Copyright Act, the DMCA, and have now lost 
again in a lower federal court.  Universal v. Reimerdes 
111 Fed. Supp. 2d 294 (S.D.N.Y. 2000).  The suit in-
volves the de-encryption of the code designed to protect 
DVDs from duplication.  Judge Lewis Kaplan has said 
that in this case copyright protection and First Amend-
ment requirements are contradictory and copyright comes 
out on top.  The case is on appeal.  
       The law should not be permitted to stifle creativity; at 
the same time, the technology cannot be permitted to cir-
cumvent the law and permit wholesale copyright infringe-
ment.  But copyright law, its enforcement, free speech 
issues and security systems designed to prevent any re-
production of the copyrighted work are inextricably tied 
together.  As the courts tell us, what “fair use” is may de-
pend on the intellectual property being considered. 

Security Codes Not Secure 
      The RIAA and the MPAA know the ease with which 
security systems developed over years can be broken.  In 
the DVD case before Judge Lewis Kaplan, a security sys-
tem built over years, with millions of dollars, and endless 

personnel, was easily broken by a 15-year-old boy with 
no special expertise.  Napster was created by an 18-year-
old without million-dollar technology. 
      Why is it so easy to break most security codes?  It is 
no longer one computer trying to break a code.  The per-
sonal computer sitting on your desk has more capability 
than the NASA computers which were in Baltimore 10-
15 years ago.  A person trained in computer technology 
can link up computers from Princeton, Berkeley, MIT 
and a myriad of other places connected to the Internet to 
harness their collective power to crack many security 

codes.       It is the rare encryp-
tion code that is safe if, after a 
college closed and before it 
opened the next morning, some-
one turned all its computer 
power toward decryption of an 
encryption.  Movie disks had a 
41-bit encryption system called 
CSS.  With new systems, ten or 

twenty times as powerful as 41-bit systems (the movie 
security system), 1000 bit systems can be broken.  
      Within the last month, the Secure Digital Music Ini-
tiative (SDMI) software, a security system developed 
over years, with millions of dollars, with the backing of 
major corporations and the RIAA, was broken.  SDMI 
contained “watermarks,” a different kind of security de-
vice from that used by the movie industry.  The creators 
of the security system, having learned from previous 
serious failures such as the movie case, sent several of 
the systems out to see if they could be broken.  They 
were, quickly and easily.  This told the copyright holder 
a better system had to be devised.   
      Professor Ed Felten of Princeton, who testified in the 
DVD Encryption case, along with several others, an-
nounced that he and his colleagues had broken the code 
and said that within a month, they would put on paper or 
post on the Internet to show how it was broken.  Devel-
opers of SDMI and other copyright holders will learn 
from the attempts to crack security systems how to cre-
ate better security systems.  

(Continued on page 32) 

Fear Less and Protect The First Amendment 

  The law should not be permitted to 
stifle creativity; at the same time, 
the technology cannot be permitted 
to circumvent the law and permit 
wholesale copyright infringement. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 32 2000 

 
 

NOW AVAILABLE 
 

LDRC 50-STATE SURVEY 2000-01: 
MEDIA LIBEL LAW 

With an outline of English Libel Law. 

 

MEDIA LIBEL LAW TOPICS INCLUDE: De-
famatory Meaning • Opinion • Truth/
Falsity • Fault • Republication • Privileges • 
Damages • Motions to Dismiss • Discovery 
Issues • Trial Issues • Appellate Review • 
Remedies for Abusive Suits • Retraction • 
Constitutional/Statutory Provisions 
 
 

$150 

visit www.ldrc.com for ordering information. 

Fear Less and Protect The First Amendment 

(Continued from page 31) 

Is There a Solution? 
     Given the fact that most security systems can be bro-
ken, how do we minimize the pirate’s effect?  There is a 
security system that gives each personal computer a 
separate identity code by affixing a piece of hardware to 
that computer.  The intellectual property is then sent to 
those codes.  If the code on the personal computer is 
broken, it can be changed by an Internet transmission so 
that the break time and copyright violation is minimal.  
     And, there are other current and future solutions.  
Copyright owners will have significantly more protec-
tion in a future world where content is distributed over 
the Internet, where each copy can be encrypted with a 
different key.  There are security systems that identify 
when copies of intellectual property are made.  A copy-
right holder can randomly check, by going into a chat or 
swap room or a Scour-like file transfer site, to see who 
the initial pirate is.  Modern well-designed encryption 
systems, if the movie companies want to spend the extra 
money for security, can’t be broken by any known brute-
force attack.  CSS was not an example of well-designed 
encryption system.    
     What the movie and record companies know is there 
are presently security systems, both operative, and oth-
ers very nearly operative, that give them as much protec-
tion against piracy as they currently can have while at 
the same time protecting fair use.   
     There are several ways a movie or a book or a record 
or any other form of intellectual property can have a por-
tion of its material “protected” while at the same time 
allowing a fair user to look at the movie, to listen to the 
record, to read that electronic book. 
     For example, there is a security system which, with 
the proper hardware and software, allows the viewer to 
freely watch the first fifteen minutes of the book as it 
“protects” the rest of the book from infringement.  There 
are security systems that permit you to look at any five 
minutes (for example) from a book or Digital Video 
Disk (DVD) protected movie within the four hour book 
or movie you want.                           

      When Jack Valenti and the MPAA went to court to 
stop videotaping of television movies, they said the 
VCR would have the same effect as leaving the Boston 
Strangler alone in a room of women.  It was not so.  
Videos became big business.  What copyright owners 
may need to develop, beyond the new generation of se-
curity systems and encryption devices, are business 
plans, the proper inducements and incentives and ser-
vices, that bring those who would engage in copyright 
infringement into copyright compliance.  
      You need not diminish the First Amendment to pro-
tect copyright.  They can live in harmony. 
 
Martin Garbus is a partner in Frankfurt Garbus Kurnit 
Klein & Selz, New York, and represents the defendants 
in the Universal v. Reimerdes case. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 33 November 2000 

     The Libel Defense Resource Center celebrated 20 
years of monitoring developments in libel, privacy and 
other areas of First Amendment law at its Annual Dinner 
on Nov. 13. 
     The dinner examined the topic “20 Years: Law, 
Lawsuits, Lawyers – Their Legacy for the News” with a 
panel of distinguished attorneys and journalists from the 
firms and companies which make up the organization, 
including ABCNEWS  Chief  Investigative Correspon-
dent Brian Ross, Seattle Times Managing Editor Alex 
MacLeod, Village Voice Media CEO David Schneider-
man, and media attorneys Floyd Abrams of Cahill 
Gordon & Reindel, P. Cameron DeVore and Victor A. 
Kovner of Davis Wright Tremaine. 
     Prior to the dinner, Media/Professional Insurance 
hosted a reception for those attending the dinner. In ad-
dition to these events, LDRC held its annual meeting 
and the group’s law firm members, the Defense Counsel 
Section, held its annual breakfast. 
     At the dinner, the panelists told of the changes that 
have occurred in the media and in First Amendment law 
over the past two decades. 
     “There was a period of time [in the early 1970s] 
when the public thought that we were doing, quote, 
God’s work,” Schneiderman said. “For whatever reason, 
it has changed. I think that’s a lot of negative feeling 
about the media.” 
     McCloud agreed. “I don’t blame the public for hav-
ing a negative opinion of most of the media,” he said, 
“because most of the media is not very good.” 
     The journalists on the panel discussed the role that 
lawyers play in their day-to-day work, and related sto-
ries of how they have worked with attorneys to avoid 
and solve problems in the newsgathering process. They 
also were asked to mention any trends in media law 
which they see as future threats. 
     “I think the major threat to newsgathering and to the 
law is going to come from the generalized notion of per-
sonal privacy,” McCloud said. “[O]ver time, it [will] 
become more and more difficult to obtain any record in 
which a person is individually indentifiable.” 
     Ross said that an emerging problem is how the laws 
of foreign countries apply to American broadcasts which 

are seen in those nations. “If the signal of ABC is sold 
around the world, then what is the lowest common de-
nominator?” he asked. “Do we stand firm and say we 
will essentially export the First Amendment or not?” 
      The panelists also discussed the impact of the unre-
solved presidential election on the media and journalism.  
      “After every election, there’s always a sort of dissat-
isfaction about how the media covered it,” Schneider-
man observed. But he added that there were likely to be 
few changes in how the media handle elections, al-

(Continued on page 34) 

LDRC Celebrates 20 Years 

SUBSCRIBE TO THE 2001 
 

BULLETIN 
 

Did you miss the 2000:2 edition of the LDRC 2000 
BULLETIN — FAIR USE IN THE MEDIA: A DELICATE 

BALANCE — a collection of articles taking a practical 
look at the Fair Use Doctrine in copyright law, investi-

gating what can be used, what cannot, and why. 
 

Or the other issues in 2000:  
LDRC 2000 REPORT ON TRIALS AND DAMAGES 

 
MEDIA TRIALS AT THE CLOSE OF THE CENTURY: 

CHALLENGE AND CHANGE 
 

LDRC 2000 REPORT ON APPELLATE RESULTS  
Including a Report on Petitions for Certiorari to 

the U.S. Supreme Court in the 1999 term. 
 

Subscription fee for 2001 is $100 if received by January 
30, 2001.  Otherwise, annual subscriptions to the 

LDRC BULLETIN are $110.  Subscriptions are included 
with membership of $1,000 or more. 

 
To order please send your check — payable to the Libel 
Defense Resource Center, Inc. — to the below address, 

or visit our website — www.ldrc.com. 
 

404 Park Avenue South, 16th Floor 
New York, NY  10016 

Phone (212)889-2306  $  Fax (212)689.3315 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 34 2000 

(Continued from page 33) 

though television networks may be less inclined to call 
races early. 
     Ross lamented the “pack mentality” of journalists in 
coverage of both the election results and the aftermath. 
     “There will be changes made [in how the media cov-
ers elections],” DeVore said. “They will not be pro-
found, but there will be changes made.” 

Annual Meeting 
     At the LDRC’s annual meeting held prior to the re-
ception and dinner, the LDRC media membership 
elected Adam Liptak of The New York Times as the new-
est member of the LDRC Board of Directors.  In addi-
tion, Hal Fuson of The Copley Press, Susanna Lowy of 
CBS, and Kenneth Vittor of The McGraw Hill Compa-
nies were reelected to the board. 
     Ken Vittor’s tenure as chair of the board will expire 
at the end of 2000. He will be replaced in this position 
by  Robin Bierstedt of Time, Inc. 
     LDRC Executive Director Sandra Baron gave the 
board a summary of the organization’s activities during 
the previous year. Highlights included the creation of the 
Newsroom Seminar Bank, the LDRC London Confer-
ence, the LDRC Institute high school education project, 
and planning for the upcoming LDRC/NAA/NAB Libel 
Conference, which will be held September 12-14, 2001. 

DCS Breakfast 
     The activities of the previous year were also dis-
cussed at the annual breakfast meeting of LDRC’s De-
fense Counsel Section (DCS) on November 14. In addi-
tion to a report from outgoing DCS President Tom Kel-
ley, each of the committee chairs gave reports on their 
committee’s current and future projects.   
     Officers for the DCS for 2001 will be: Susan Grogan 
Faller of Frost Brown Todd, President; David Schulz, of 
Clifford Chance Rogers & Wells, Vice-President; Lee 
Levine of Levine, Sullivan & Koch, Secretary; and 
Bruce Johnson of Davis Wright Tremaine, Treasurer. 
Tom Kelley, Faegre & Benson, will become President 
Emeritus.  Tom Leatherbury, current President Emeritus, 
will rotate off the Executive Committee.   Each member 

LDRC Celebrates 20 Years 

 
©2000 

LIBEL DEFENSE RESOURCE CENTER, INC. 
404 Park Avenue South, 16th Floor 

New York, NY  10016 
(212)889-2306 
www.ldrc.com 

 
BOARD OF DIRECTORS 

Kenneth M. Vittor (Chair) 
Robin Bierstedt 

Dale Cohen 
Anne Egerton 

Harold W. Fuson, Jr. 
Susanna Lowy 

Mary Ann Werner 
Thomas B. Kelley (ex officio) 

 
STAFF: 

Executive Director: Sandra Baron 
Staff Attorney: David Heller 
Staff Attorney: Eric Robinson 

LDRC Fellow: Sherilyn Hozman 
Legal Assistant: Kelly Chew 

of the Executive Committee serves one year in each post 
and then moves up one rank, or off the Executive Com-
mittee as the case may be.  
      Jim Stewart of Butzel Long and Tom Kelley dis-
cussed their plans for a “Jury Debriefing Project” in 
which jurors in libel trials will be interviewed after de-
liberations in order to gain insights into how juries de-
cide media cases. 
      Rachelle Bin then moderated a panel which ad-
dressed various programs and options for dealing with 
bench/media relations.  A copy of her updated report on 
the options – the first issue of which was circulated with 
the LDRC LibelLetter in June 2000 – is available from 
LDRC upon request. 
      Her panel included Bruce Johnson, who discussed 
the “Fire Brigade” in Washington State which handles 
urgent, potential bench/media clashes; Cynthia Counts, 
on the Georgia bench/media conferences; and Kelli 
Sager on the judicial committee in California that regu-
larly meets with media representatives to discuss issues 
of mutual interest. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 35 November 2000 

      On November 15th, LDRC produced a Fred Friendly-
style seminar for high school students focusing on the me-
dia and criminal justice.  The seminar, held at the 
Newseum in New York City, was written and moderated 
by Jay Brown of DCS member firm Levine Sullivan & 
Koch.  Among the questions the seminar explored were: 
Whether and how the media covers crime stories?  What 
role do lawyers play in shaping media coverage?  What  
tensions exist between the press and a criminal suspect’s 
fair trial interest?   
      The aim of the day’s seminar was to give students a 
better idea of how media and legal professionals handle 
these issues, to illuminate the First Amendment freedoms 
involved, and to teach students to ask relevant questions 
about such freedoms. 

Seminar Panelists 
      On the panel were Zachary Carter, a former US Attor-
ney and judge, and now co-chair of the white collar crime 
and civil fraud practice group at Dorsey & Whitney; Jan 
Constantine, Senior Vice President of News Corporation; 
Susan Farkas, NBC News producer; Justice Emily Jane 
Goodman of the New York Supreme Court; Rikki Klie-
man, Court TV anchor and correspondent; Len Levitt, 
Newsday police reporter; Jack Litman, criminal defense 
attorney with Litman, Asche & Gioiella; Larry Neumeister, 
Associated Press court reporter; Eric Shawn, Fox News 
reporter; and Lou Young, anchor and reporter for News 2 
New York (WCBS TV). 

LDRC’s High School Education Project 
      This seminar was part of a project developed over the 
past year by LDRC, with the support of the Freedom Fo-
rum’s First Amendment Center, to educate high school stu-
dents on free press issues and values and to do so in a dy-
namic and thought-provoking way, in the style of the Fred 
Friendly seminars.  By relying on interested members 
throughout the country, LDRC’s goal is to develop this into 
a nationwide pro bono program.  We hope that members 
will produce similar seminars in their local high schools – 
or invite student groups to another facility, such as a firm 
or company conference center. 

LDRC Institute High School Education Project 
 

Your Participation is Encouraged! 

Teach-in Session & Handbook 
      After the seminar LDRC held a three hour “teach in” to 
discuss how to produce and moderate seminars.  A geo-
graphically diverse group of 17 LDRC member lawyers 
attended the seminar and teach in. About 15 other lawyers 
unable to attend the session will receive copies of a hand-
book project that was distributed at the teach in.  The teach 
in was led by Jay Brown and Martha Elliott, both of whom 
worked professionally on producing Fred Friendly Semi-
nars, including many of the late Fred Friendly’s award-
winning PBS programs on the Constitution, law and ethics.  
      The teach in participants discussed and analyzed the 
specific style and techniques for moderating this type of 
seminar, as well as practical issues in producing them, 
such as selecting a venue and casting the panel.  The pro-
ject handbook includes memos on getting started and mod-
erating, three detailed hypotheticals that can be used as the 
basis for seminars, and suggested follow up materials that 
can be distributed to students and teachers.  The handbook 
also contains a video and full transcript of the media and 
law enforcement hypothetical which was produced in May 
2000.  The handbook will be supplemented with a video of 
the media and criminal justice seminar. 
      LDRC members interested in the project should e-mail 
LDRC staff attorney Dave Heller for more information. 

  
Interested in a pro bono  

education project for  
your firm or company? 

The LDRC Institute High School Educa-
tion project is designed to to teach high 
school students about First Amendment 
issues and values through dynamic Fred 
Friendly style seminars. Learn how to 
produce and/or moderate seminars in 
your local community.  Contact Dave 
Heller at dheller@ldrc.com. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 


	sample.pdf
	sterling.com
	Welcome to Sterling Software





