AL 3

-l . L

40 Parkl Acraue Sonilss! Sthallod N York: NY, 10016 » (2]2) 889-2306

-

LIBELLETTER

&

November 1996

THE NEUTRAL
REPORTAGE DOCTRINE
IN OHIO:

TO BE OR NOT TO BE?

Richard M. Goehler, Esq.
Jill P. Meyer, Esq.

In early October, the Ohio
Supreme Court passed on a clear oppor-
tunity to strengthen the First Amend-
ment right of reporters to keep the public
informed. The brief opinion in Young v.
The Morning Journal,76 Ohio St. 3d
627, 669 N.E.2d 1136 (1996). surprised
many by declining, without discussion,
to recognize the "neutral reportage” doc-
trine "at this time." Prior to this deci-
sion, many courts -- including a number
of appellate courts in Ohio -- relied on
this doctrine to protect "the accurate and
disinterested” reporting of newsworthy
eveats.

Young involved a report pub-
lished in The Morning Journal that
"Amherst attomey James Young™ was
facing contempt charges. The reporter
who wrote the article failed to realize the

{Continued on page 20)

The Pentagon Papers 25 Years Later:
LDRC Honors Katharine Graham
and Arthur Ochs Sulzberger

David Halberstam, Keynote Speaker
Victor Kovner, Introduction

In commemoration of the 25th
anniversary of the Pentagon Papers deci-
sion, LDRC honored Arthur Ochs
Sulzberger of The New York Times
Company and Katharine Graham of The
Washington Post Company with the
LDRC William J. Brennan, Jr. Defense
of Freedom Award at the Fourteenth An-
nual LDRC Dinner held on November
6, 1996.

Over 430 attorneys, writers, re-
porters and media representatives
crowded New York’s Sky Club to honor
the pair for their couragecus decisions to
publish the Pentagon Papers in the face
of government opposition.

Robert Hawley, Chair of the
LDRC Executive Committee, began the
evening by acknowledging the debt of
gratitude owed to Chad Milton of Media
Professional, Inc. and Margaret Blair

Soyster of Rogers & Wells, who are
stepping down as LDRC Executive
Committee members. In their place,
Mr. Hawley welcomed Kenneth Vittor
of The McGraw-Hill Companies and Su-
sanna Lowy of CBS, who were elected
to the Executive Committee at the
LDRC annual meeting earlier that after-
noon. Mr. Hawley also thanked Me-
dia/Professional Insurance, Inc. and
Scottsdale Insurance Company for pre-
senting the cocktail party that preceded
the Dinner.
Mr. Hawley then introduced
LDRC Executive Director Sandra Baron
who thanked all the members of LDRC
for the energy and ideas that they have
brought to LDRC. Calling LDRC
“truly a membership organization,” Ms.
Baron noted that LDRC is the collective
(Continued on page 24)

Eighth Circuit Reverses District Court
and Enters $1 Million Jury Verdict for Plaintiff

In what is believed the first
post-Hepps appellate opinion to explic-
itly consider the question and so hold, a
panel of the Eighth Circuit declined to
apply independent appellate review to
the issue of falsity. See Lundell Manu-
Jacturing Company, Inc. v. American
Broadcasting Companies, Inc., 1996
U.S. App. LEXIS 26790 (8th Cir. Oct.
15, 1996). Although other courts have
reviewed jury findings of falsity under a
“clearly erroneous™ standard, they have
done so without considering whether in-
dependent appellate review of falsity is
constitutionally required. See infra p.

18 (“Standard of Review in Other Juris-
dictions™)

In reversing the trial court,
which had entered judgment as a matter
of law for the defendant following a jury
verdict for the plaintiff, the appellate
court held that there was sufficient evi-
dence to support the jury finding of fal-
sity. The Eighth Circuit also rejected
ABC’s alternative argument that the trial
court ruling should be upheld because
the plaintiff was a public figure and had
failed te prove actual malice.

(Continued on page 16}

*Minutes of LDRC’s
Annual Meeting on
page 25.

*Minutes of LDRC's
Annual Defense
Counsel Section

Breakfast Meeting on

page 27.




Page 2 LDRC LibelLetter

—

In This Issue. ..

UPDATES:
Waco Suit Settled « 3
Punitive Award in Dolcefino Reduced ° 4
California Supreme Court Refuses to Review Narrow Reading of Anti-SLAPP Statute » 4

LIBEL:
Illinois Supreme Court Limits Innocent Construction ¢ J
Damage to Reputation Required in Misidentification Case = 7
Where is Proof of Loss of Reputation Required? 7
Public Figures:

World Wide Web Operator Held Public Figure - 9

Radio Progamming Director Ruled Limited Purpose Public Figure - 9
New York Court Permits Potential Witness to Represent Plaintiff in Discovery » 11/
News Report/Movie Tie-Ins Narrow Fair Report e 11

SUBPOENAS:
Shield Privilege Waived by Soliciting Confirmation - /3
ABC’s Motion to Quash Denied in Whitewater Case ¢ 13

CASES OF NOTE:
P&G Seeks to Block Access to Criminal Trial - 8
NBC Wins Hidden Camera Case = 14
Texas Criminal Stalking Statute Declared Unconstitutional /9
Stalking Statutes Across the States ¢ /9
Time Warner v. New York City: Judge Cote Enjoins Broadcast on PEG Channel < 21

Please Mote . . .

Also attached to this month’'s LDRC Libelletter are the following reports, which vrere prepared
in conjunction with the LDRC Annual Meeting:

«Summary of Alternative Dispute

Resolution Project
Prepared by the Pre-Publication/Pre-Broadcast/Pretrial Comnmittes

ofifodel Trial Brief Qutline
Prepared by the Committes on Trial Technigues

Report on 1996 Legislative Developments
Prapared by the Tort Reform Commitica




N
?

LDRC LibelLetter

Page 3

I UPDATES I

1. Settled: WACO Suit by
Federal Agents against local
Television and Newspaper
Media over Branch Davidian
Raid

The extraordinary lawsuit
brought by Federal Bureau of Alcohol,
Tobacco and Firearms agents and their
families against a Waco, Texas newspa-
per and television station, and a local
ambulance company, for alleged respon-
sibility for the deaths and injuries of
agents during the ill-fated raid in 1993 by
federal authorities of the Branch David-
1an compound has settled for an undis-
closed amount. The case was pending in
federal district coust for the Western
District of Texas.

Summary Judgment Lost Last April
Last April, defendants lost a
motion for summary judgment on the
claim of negligence, although summary
judgment was granted to the newspaper
on claims of breach of contract, inten-
tional infliction of emotional distress,
conspiracy and interference with a law
enforcement officer’s duties, Risen-
hoover v. England, Civil No. W-93-CA-
138 W.D. Tex. April 2, 1996) (See
LDRC LibellLetter, April 1996 at 1.)
Plaintiffs — consisting of ap-
proximately 102 individuals and/or es-
tates — contended that media newsgather-
ing missteps tipped off the Branch Da-
vidians, thus resulting in the tragedy at
the compound, in which the Branch Da-
vidians exchanged gunfire when agents
sought to search the compound and arrest
the group’s leader, David Koresh. Four
ATF agents died and more than 20 were

To The LDRC Membership:

No one who attended the
LDRC Annual Dinner on Wednesday,
November 6, will be surprised to learn
that a record number of LDRC mem-
bers and their guests were at the event.
The response was overwhelming, and
the post-Dinner comments very posi-
tive. On behalf of LDRC -- the staff
and the membership — thank you to ail
of you who attended.

A record number of members
also attended the DCS Annual Meeting
and Breakfast on the following Thurs-
day moming and the LDRC Annual
Media Membership Meeting on
Wednesday afternoon.

The attendance at these events
is truly vivid evidence of the vitality,
energy and commitment of the mem-
bership of LDRC. The membership is
currently manning 15 different com-

THANK YOU FOR THE GREAT SUCCESS!
The LDRC Annual Dinner
The DCS Annual Meeting and Breakfast
The LDRC Annual Meeting

mittees, each with projects that are in-
tended to provide material useful in
your practices. The membership is
working with LDRC on two volumes of
the 50-State Survey, assisting LDRC
staff with the LDRC BuLLETIN, writing
articles and sending in decisicns and
other material for the LDRC LibelLet-
ter, sending in briefs, jury instructions,
experts -- the stuff that allows LDRC to
serve as a powerful clearinghouse for
our collective wisdom and experience.

Thank you all for your support.
We look forward to working with you
in the next year, and to seeing all of
you, first, st the NAA/NAB/LDRC
Conference on September 10-12 in Re-
ston, Virginia, and second, at the An-
nual Dinner and Annual Meetings in
November 1997.

Sandra Baron
Executive Director

wounded. Several months later, Koresh
and more than 80 of his followers died
in a fire that destroyed the compound.

While the facts of what hap-
pened on and before the day of the raid
are extensive — and were the subject of
extensive discovery in the lawsuit, as
well as investigations by the Texas
Rangers and the U.S. Treasury Depart-
ment — the principal behavior of the
media defendants that underlay the neg-
ligence issue included such activities as
driving to the area of the Davidian
Compound, using unsecured cellular
telephones, and seeking to cover the im-
pending raid from a house across the
street from the Compound. A member
of the television station crew was al-
leged to have inadvertently alerted s
sect member to the impending raid
when assistance on directions to the
Compound was offered by a mailman
who tumed out to be Koresh’s brother-
in-law.

Defendants argued in their
summary judgment motions that the ac-
tivities of the media defendants were
neither the proximate cause nor the
cause in fact of the injuries, and that the
newsgathering activities of the defen-
dants were protected by the First
Amendment. According to Cox’s
counsel, pending at the time of settie-
ment was a subsequent summary judg-
ment motion by the newspaper asserting
that despite years of discovery there was
no evidence that the newspaper re-
porters were even near the compound
when the Davidians leamed of the im-
pending ATF raid.

The ATF commanders had, in
fact, been criticized for, among other
things, not anticipating media activity
in the area and for going forward with
the raid even after having learned that
the Davidians knew of the impending
law enforcement action. The Treasury
Department Report stated: “Media ac-
tivity in the vicinity of the Compound
was not the immediate cause of the casu-
alties suffered by ATF agents on Febru-

(Continued on page 4)




Page 4

LDRC LibelLetter

UPDATES

{Continued from page 3}

ary 28. These were inflicted by Koresh
and his followers, and could have been
avoided had ATF’s raid commanders
called off the operation once they recog-
nized that they had lost the advantage of
surprise.” Their actions were in direct
contravention of prior instructions from
ATF superiors who bad told the com-
manders to cancel the operation if they
learned that the secrecy of the raid had
been compromised.

Settlement Has No Admission of

Wrongdoing
Coixr At Odds with Insurance

Carrier

Counsel for both the newspaper
and the station were reported to have
stated that the settlement of the litigation
included no admission of wrongdoing.

Cox Newspapers Inc., which
owns the Waco newspaper, issued a
statement asserting that the settlement
was a business decision by the insurance
company made over the objections of
Cox officials.

The decision to accept a settle-
ment was clearly a difficult one for the
television station, a CBS affiliate with
local ownership, which found itself en-
gaged in extensive litigation regarding
basic newsgathering activities, and
which disagreed strongly with the
court’s opinion and disposition of the
summary judgment motions on negli-
gence. While a business decision was
made with its carriers on the matter, the
station counsel indicated that no one in-
volved was satisfied with that outcome.

According fo & newspaper ac-
count, the local ambulance firm that was
a co-defendant in the suit also settled the
claims against it. The company had
been hired by ATF to provide emer-
gency services during the raid, and it
was alleged that one of its employees
tipped off the local television station to
the impending raid.

2. Turner v. Dolcefino:
$4.5 Million Punitive
Damage Award Against TV
Station Reduced to $2.2
HMillion by Trial Judge

The trial judge, without opin-
ion but by letter to counsel, has
granted a portion of defendants’ mo-
tion for judgment notwithstanding the
verdict in the highly publicized Texas
libel trial brought by mayoral candi-
date Sylvester Turner against the local
ABC owned and operated station,
KTRK-TV, and its reporter, Wayne
Dolcefino.

The result last month was a
Jjury verdict in favor of the plaintiff to-
taling $5.55 million in damages, with
$275,000 for reputational harm,
$275,000 for mental anguish,
$500,000 in punitive damages against
the reporter, and $4.5 million i puni-
tive damages against the station. (See
LDRC LibelLetter September 1996 at

1).

The reduction was based upon
the Texas statute (Chapter 41 of the
Texas Civil Practice and Remedies
Code) limiting punitive damage awards
in tort actions to & rattio of 4 to 1, 1.e.,
punitive damages are lmited to four
times the actual damages, which coun-
sel for KTRK successfully argued
should apply to libel cases. The ratio
did not serve to reduce the punitive
damage award against the reporter.

Counsel for the defendants in-
tend to move for a new trial.

3. California Suprema Court
Declines To Review Narrovy
Application of SLAPP
Statute

The California Supreme Court
has declined to review Zhao v. Wong, a
decision by the California Court of Ap-
peal reading California’s anti-SLAPP
statute to only apply to cases where
there is a dispute over a “public issue,”
Zhao v. Wong, 48 Cal. App. 4th 1144
(1996).

The California Supreme Court
also rejected requests to depublish the
decision.

As was reported in the Septem-
ber 1996 issue of the LDRC LibelLetter,
the California Court of Appeal in Zhao
reversed the trial court’s dismissal un-
der the anti-SLAPP statute, construing
the law to apply only to “a narrow
sphere of activity” essentially involving
exercise of the right to petition with re-
gard to matters of public concern. See
LDRC LibelLeiter, September 1996 at
9.

At issue in the case were the
claims of Xi Zhao, who alleged that she
had been falsely accused of muirdering
her fover in an article that appeared in
the San Jose Mercury News. Although
the appellate court found the story
“intriguing” and “newsworthy,” it
went on to hold that the case did not
involve a “‘public issue’ in the sense
that we interpret the term.”

The denial of review leaves in
place the split within the California cir-
cuits over the appropriate scope of the
anti-SLAPP statute. In Averill v. Supe-
rior Court, 42 Cal. App. 4th 1170
(1996), the California Court of Appeal,
Fourth District, Division 3, read the
statute to have a broad application — a
determination which the appellate court
in Zhao, California Court of Appeal,
First District, Division 1, rejected out-

right.




LDRC LibelLetter

Page 5

llinois Supreme Court Limits Innocent Construction Rule

By Samuel Fifer and
Michael R. Lufrano .

On October 24, 1996, the Illi-
nois Supreme Court highlighted its an-
tipathy for the Illinois "innocent con-
struction” rule and may have limited the
number of Illinois cases in which the rule
can be applied. The case, Bryson v
News America Publications, Inc., 1996
WL 616225 (Oct. 24, 1996), involved a
story in Seventeen magazine about a dis-
pute between high school classmates in
Southern Tilinois.

The Illinois rule of "innocent
construction™ has been a vnique feature
of Illinois libel law since first adopted by
the Illinois Supreme Court in John v.
Tribune Company, 24 11 2d 437 (1962),
cert. denied, 371 U.S, 877 (1962).
Drawing on a similar rule of construction
found in English law, the John Court
wrote (in language many believed, and
still believe, was merely dicra) that
where a statement could be construed in
an innocent, non-defamatory way, courts
should find it non-actionable as & matter
of law. Many defamation claims
foundered in such an environment, as
trial and appellate courts freely applied
the rule. In 1982, the Illinois Supreme
Court limited the approach mandated un-
der the rule to those circumstances where
the innocent construction was deemed
"reasonable,” implicitly and explicitly
criticizing the way courts had epplied the
rule since John, Chapski v. Copley
Press, Inc., 92 111.2d 344 (1982). It was
the Chapski application of the rule that
was at issue in analyzing the allegedly
defamatory publication in the Bryson
case.

Plaintiff Kimbetly Bryson
claimed she was defamed by a story enti-
tled "Bryson” which appeared in the
March 1991 issue of Sevenrcen. The
story, written in the style of a first-
person narrative, recounted the long-
ruaning conflict between an unidentified
speaker and her high school classmate
named "Bryson.” In the story, the narra-
tor referred to the Bryson character as a
"slut” during an explanation of why the
author felt no sympathy for her high
school rival. Brysen, 1996 WL 616225

at *1-2,

Innocent Construction Not
Redefinad But Narrowly Construed

The Tllincis Supreme Court, in
an opinion authored by Chief Justice Bi-
landic, rejected defendants’ argument
that the story’s use of the term "slut” was
subject to an innocent construction. The
majority wrote, "it is obvious that the
word “slut’ was intended to describe
Bryson's sexual proclivities.” Bryson,
1996 WL 616225 at *7. This was
enough to defeat defendants’' motion to
dismiss. The Supreme Court reversed
the appellate court and remanded the case
to the trial court for further proceedings
on plaintiff's libel claims.

Justice Bilandic wrote, "the in-
nocent construction rule does aot apply
... simply because allegedly defamatory
words are ~capable’ of an innocent con-
struction,” Bryson, 1996 WL 616225 at
%6, citing, Chapski v. Copley Press,
Inc., 92 111.2d at 351. "When a defama-
tory meaning was clearly intended and
conveyed, this court will not strain to in-
terpret allegedly defamatory words in
their mildest and most inoffensive sense
in order to hold them nonlibellous under
the innocent construction rule.” Bryson,
1996 WL 616225 at *6.

Bryson's application of the rule
could be troubling to defendants in
defamation claims. In cases where an al-
legedly defamatory statement may have
more than one potential construction,
lower courts may feel they have more
discretion to allow defamation claims to
proceed.

A Small Town Story in A National
Magazine

Justice Mary Ann McMorrow,
in dissent, provides the most complete
picture of the story as written:

In the story, the Bryson character is
introduced as a “platinum-blond,
blue-eye-shadowed, faded-blue-
jeaned, black-polyester-topped
shriek” who is once again "after” the
unnamed narrator. Both characters

are in high school, although their
mutual dislike has spanned several
years. *¥*

[T)he narrator relates that during one
particular week Bryson had been slam-
ming lockers, cutting classes and drop-
ping water balloons. The narrator, be-
moaning the fact that *[i]t was only a
matter of time before her attention
swung my way,” proceeds to describe
the following scene, which takes place in
the high school restroom in the presence
of another girl, Sue Barton:

"I heard a voice behind me like
I've heard a million times, in a
high-pitched, brassy voice, ~ Well
look who's here.’ Bryson had
just walked in. Without turning
around I knew she was talking
straight to me. " You usually got
cigarettes.' *¥*

* Not today.’

*Not today?' Bryson looked at
Sue ... and didn't say anything.
Good. If she wasn't saying any-
thing, she wasn't looking for a
scene. I put my comb in my bag
and edged for the door.

*Hey, I was ralking to you,' She
placed one arm on the wall's
peeling green paint. *** Then,
instead of doing what I'd always
done -- what I've learned was the
only thing to do -- stand there,
guiet, looking at my feet until her
attention went somewhere else, I
walked straight up to ber arm, put
my hands together in a sort of
hammer, and knocked it down.
###* Then she smiled and said,
" So meet me by the baseball field
after school today then.’

Later that morning, the nparrator tele-
phones her friend Anita, who was sick at
home. Anita cautioned, "You can't fight
her. She broke Beth Harper's two front
teeth.” Then, the narrator states:
{Continued on page 6}




Page 6

LDRC LibelLetter

Ninois Supreme Court Limits Innocent Construction Rule

{Continued from page 5)

About two months ago Bryson
was at a bonfire with these two
guys that nobody knew. One
had a tatoo, and they were all
drinking. Lots. Who knows
what guys like that made Bryson
do. The next day she came into
school with a black eye. Beth
Harper locked at her too long,
and Bryson slammed her up
against a glass door and cracked
her one clean in the mouth,

Later that afternoon, as Bryson
shouted down the hallways like
always, I remembered what a
siut she was and forgot about the
sorriness 1'd been holding onto
for her. Bryson, 1996 WL
616225 at *19-20.

It is this last paragraph which
formed the basis of plaintiff's claims.
Plaintiff argued that the character
named Bryson in the story referred to
her, and that the reference to Bryson as
a "slut” implied plaintiff was unchaste.
Both plaintiff and the author of the
story, defendant Lucy Logsdon, were
residents of Gallatin County in Southern
Hiinois, and a footnote at the end of the
story identified Logsdon as a "native of
southern Ilinois.” Brysen, 1996 WL
616225 at *1-2. The complaint alleged
two counts of defamation per se, two
counts of defamation per quod and two
counts of invasion of privacy by por-
traying the plaintiff in a false light.

Innocent Construction Applied

In applying the innocent con-
struction rule to these facts, the Bryson
Court rejected defendants’ argument
that the rule precluded liability because
"slut" may be defined in the dictionary
as a "bully™ or "bold, brazen gifl."
Bryson, 1996 WL 616225 at %6-7.

The majority opinion empha-
sized that the word "siut” appeared in
the story following a paragraph in
which the narrator asks "who knows

what guys like that made Bryson do.”
Bryson, 1996 WL 616225 at *6. This, it
said, made the “"natural and obvious”
meaning of the word a reference to
Bryson's sexual proclivity. Bryson, 1996
WL 616225 at #4,

But the Court did not address the
possibility that the story's use of the word
"slut” in this context could easily have
referred to Bryson's proclivity for vio-
lence, not sex. Indeed, immediately fol-
lowing the sentence "who knows what
guys like that made Bryson do," is the
sentence, "The next day she came to
school with a black eye.” Bryson, 1996
WL 616225 st #2, See, McMorrow, J.,
dissenting, Bryson, 1996 WL 616225 at
*19-20.

The Bryson court also did not
address (and there is no mention in the
opinion that defendants argued) the fact
that the story's use of the word "slut”
could be an example of non-actionable
name calling. See Delis v. Sepsis, 9 TIl.
App. 3d 217, 222, 292 N.E.2d 138, 142
(1st Dist. 1972) (mere name-calling is not
libelous). For example, the majority
opinion did not address the possibility
that in teenage slang, the word “slut” can
be an insulting, derogatory term, akin to
"jerk” or "creep,” not intended to imply
fornication. Nor did the Court address
the possibility that in teenage slang, the
word "slut” may refer to one who has
many boyfriends, even if those relation-
ships do not involve sex. The Court also
did not address the possibility that, used
in the context of describing why the nar-
rator felt no sympathy toward Bryson, the
word “slut” was mezely one of the many
names high school girls call each other.

Interestingly, the one woman
judge on the panel dissented from the ma-
jority view, finding that in the total con-
text of the article the term “"shut® was
clearly intended to connote brazeness;
that the term meant nothing lacivious or
licentious in the context of describing
Bryson's "less than decorous or mannerly
bebavior." It was, in the dissenter's
view, name-calling, shouted down a hatl-
way, by one adolescent fictional character
to another.

Chapski to Bryson

The Bryson Court's under-
standing that "the innocent construction
rule does not apply ... simply because
gllegedly defamatory words are
*capable’ of an innocent construction,®
Bryson, 1996 WL 616225 at 6, could
be seen to conflict with the mterpreta-
tion of Chapski adopted by other Illinois
courts. Courts applying Chapski often
looked for a reasonable, non-defamatory
reading of an allegedly defematory state-
ment; where a statement "may be rea-
sonably innocently interpreted,” the ac-
tion would be dismissed. Cf., Harte v.
Chicago Council of Lawyers, 220 Iil.
App. 3d 255, 262-63, 581 N.E.2d 275,
279 (1st Dist. 1991) (statements are rea-
sonably capable of being construed in a
non-defamatory manner, therefore no
cause of action for defamation; court
need not decide whether plaintiff's or
defendant's interpretation is correct).

Bryson seems to say that a
statement which “may be innocently in-
terpreted” might still be actionable if its
most natural and obvious meaning, as
ascribed by the reviewing court, is
defamatory. Bryson's instruction to
lower courts is to "interpret the al-
legedly defamatory words as they ap-
peared to have been used and according
to the idea they intended to comvey to
the reasonable reader.” Bryson, 1996
WL 616225 at *6.

This 15, at most, a subtle differ-
ence. The Bryson decision can be read
as very fact specific - a result of the ma-
jority's belief that the word “slut” as
used in the story was meant to suggest
Bryson's sexual promiscuity. The
Bryson opinion did not specifically
overrule or explicitly limit any previous
Supreme Court precedent or any other
Hlinois case on innocent construction.
Bryson, like Chapski, held that if a
statement, when read in context, may
reasonably be innccently interpreted, "it
cannot be actionable per se.” Bryson,
1996 WL 616225 at *4; Chapski, 92
Ill.2d at 352. As such, Bryson may be
interpreted as reflecting the majority's
narrow view of the definition of "slut,”

(Continued on page 8}




]

LDRC LibellLetter

Page 7

No Proof of Injury to Reputation Fatal to Kansas Libel Claim
Actual Malice Required in Private False Light

Finding no genuine issue of ma-
terial fact as to the reputational damage
allegedly suffered by the plaintiff, and
finding that such a showing was required
for maintenance of a libel claim, United
States District Court Judge Frank G.
Theis for the District of Kansas, granted
a motion for summary judgment for the
Osborne County Farmer newspaper.

Stating that he would not permit
the plaintiff to “sidestep the safeguards
which restrain the defamation action”
through the use of a false Light claim, and
that Kansas courts would require a private
figure plaintiff to prove actual malice, the
judge granted summary judgment on that
claim as well. Pfannenstiel v. Osborne
Publishing Co., 1996 WL 590687 (D.
Kan. Sept. 19, 1996).

The plaintiff, Jim Pfannensteil,
was misidentified by the newspaper as a
car thief when in fact it was his car that
was stolen. The September 10, 1992 edi-
tion of the Osbome County Farmer in-
cluded an article written by editor Sandra
Trial detailing the theft of an automobile
and other items from a local garage. In
the article, Ms. Trail mistakenly reported
that Jim Pfannenstiel, a garage employee,
was arrested for the theft.

On the day of publication, how-
ever, Ms. Trail discovered that Pfannen-
stiel was the owner of the car while
Michael Cantrell had been arrested for its
theft. Ms. Trail then placed a correction
on the newspaper’s Telenews telephone
line and wrote a correction apologizing
for the error which appeared in the fol-
lowing week’s edition of the Farmer. In
a related article, Ms. Trail blamed the
confusion on the Osborne Police Depart-
ment’s apparent policy of denying media
requests for copies of its reports. Pfan-
nenstiel subsequently sued the newspaper
for defamation, false light and intentional
infliction of emotional distress.

In ruling on the motion for sum-
mary judgment, Judge Theis’s opinion re-
flected the Kansas courts’ reluctance to
create causes of action for negligently
caused hurt feelings. Kansas law, the
court stated, requires proof of damage to
the plaintiff's reputation; it is the

“essence and gravamen of an action for
defamation.” (Quoting Gobin v. Globe
Publishing Co., 232 Kan.1, 6, 649 P.2d
1239 (1982)).

Consistent with the view, the
court rejected the defamation claim be-
cause Pfannenstiel failed to present the
necessary proof of any actual damage to
his reputation caused by the article.

The plaintiff's alternative re-
liance on false light was rejected for lack
of showing of actual malice. The court
noted that Kansas state courts had ot re-
solved whether a private fignre would be
required to prove actual malice in a false
light claim. Two Kansas federal district
courts had stated that Gerrz would apply
to such claims, indicating that only pub-
lic plaintiffs had to prove actual malice.

Citing the Supreme Court opin-
ton in Time v, Hill, 385 U.S. 374, 87

5.Ct. 534, 17 1..Ed.2d 456 (1967), and
Kansas courts’ “great caution” in recog-
nizing torts based only om injury to
emotional well-being, the court con-
cluded that & private individual is re-
quired to prove actual malice “to state a
claim for invasion of privacy based on
false light publicity where the publica-
tion deals with a matter of public con-
cern.” 1996 WL at *5. To allow other-
wise would, in effect, allow a defama-
tion claim without the requirement of
proof of damage to reputation.

Nor, the court continned, was
there any evidence proving that Mr,
Pfanninstiel has undergone any treat-
ment for medical or mental problems re-
lated to this incident, which would be
sufficient to satisfy the standard for in-
tentional infliction of emotiona] distress
cause of action.

Damage to Reputation: An Element of The Claim

Of the ten jurisdictions that have
decided the issue of whether the plaintiff
is required to show damage to reputation
as a prerequisite to recovery, in the post-
Sullivan!/Gertz era, five have found that
such proof is required while five have
found that no such showing is necessary.

Minnesota, lowa, Arkansas,
Kansas, and the Fifth Circuit Court of
Appeals {(applying Mississippi law) have
all niled that evidence of damage to repu-
tation is a prerequisite to the recovery of
damages in a defamation action. Min-
nesota, in Richie v. Paramount Pictures
Corp., 544 N.W.2d 21, 24 Media L.
Rep. 1897 (Minn. 1996), and Jowa, in
Johnson v. Nickerson, 542 N.W.2d 506
(Iowa 1996), are the most recent jurisdic-
tions to decide the issue. Arkansas de-
cided the issue in Lirtle Rock Newspa-
pers, Inc. v. Dodrill, 281 Ark. 25, 660
S.W.2d 933, 10 Media L. Rep. 1063
(Ark. 1983); Kansas in Gobin v. Globe
Publishing Co., 232 Kan. 1, 649 P.2d
1239 (Kan. 1982); and the Fifth Circuit
in Garziano v. E.I. DuPons de Nemours
& Co., 818 F.2d 380 (5th Cir. 1987)
(applying Mississippi law).

In addition, New York’s Appel-

late Division, First Department, has twice
held that proof of loss of reputation is re-
quired. See France v. St. Clare’s Hosp.
& Health Center, 441 N.Y.S.2d 79
(1981); Salomone v. MacMillan Publish-
ing Co., 429 N.Y.5.2d 441 (1980). Both
cases cited the 1858 New York Court of
Appeals decision in Terwilliger v. Wands,
17 N.Y. 54 (1858), which held that recov-
ery for emotional harm is foreclosed in the
absence of proof of reputationat harm, but
the New York Court of Appeals has not
revisited the issue since Gertz.

On the other hand, Colorado,
Florida, Louisiana, Maryland, and the
Virgin Islands have all held that plaintiffs
may recover damages without first estab-
lishing a loss of reputation. Colorado
reached its conclusion in Keohane v.
Stewart, 882 P.2d 1293 (Colo. 1994);
Florida in Time Inc. v. Firestone, 305
S0.2d 172 (Fla. 1974), vacated and re-
manded, 424 U_S. 448 (1976); Louisians
in Freeman v. Cooper, 414 So0.2d 355
(La. 1982); Maryland in Hearst Corpora-
tion v. Hughes, 466 A.2d 486, 9 Media L.
Rep. 2504 (Md. Ct. App. 1983); and the
Virgin Islands in Ross v. Bricker, 770
F.Supp. 1038 (D.V.I. 1991).




Page 8

LDRC LibelLetter

llinois Supreme Court Limits Innocent Construction Rule

{Continued from page 6)
rather than a desire to shift application
of the innocent construction rule.
Nevertheless, Bryson could be
troubling to defendants in defamation
claims. In cases where an allegedly
defamatory statement may have more
than one potential construction, lower
courts may feel they have more discre-
tion {o allow defamation ciaims to pro-
ceed. The Bryson court clearly favored
a narrow application of the rule and may
signal to others its unwillingness to al-
low the rule to be used to protect the
media in defamation cases.

Defendants” Other Arguments Also
Rejected

The Supreme Court also re-
jected defendants’ argument that be-
cause the story was published under the
heading "New Voices in Fiction," the
allegedly defamatory statements were
protected as statements of opinion. The
Court, relying on Milkovich v. Lorain
Journal Co., 497 U.S. 1 (1990), found
that the allegedly defamatory statement
(that Bryson was a "slut”} was a factual
statement capable of being proven true
or false. Bryson, 1996 WL 616225 at
*10-11.

The Court found that although
the story was labeled as fiction, it
"portray[ed] realistic characters re-
sponding in a realistic manner to realis-
tic events. A reasonable reader could
logically conclude that the autbor of the
story had drawn upon her own experi-
ences as a teenager when writing the
story.” (Brysonm, 1996 WL 616225 at
*11.) The Court distinguished Flip
Side, Inc, v, Chicago Tribune Co., 206
Ill. App. 3d 641 (1991) by saying that
the persons and events described in that
case were "so fantastic that no reason-
able person would believe that they
stated actua! facts or described actual
events.” Bryson, 1996 WL, 616225 at
*11. 2

In the final analysis, the opin-
ion in Bryson could be viewed as an at-
tempt to limit Illinois' special rule of in-
nocent construction by encouraging
courts to allow all but the thinnest

defamation claims to survive the plead-
ing stage. To be sure, where the
"natural and obvious” meaning of an al-
legedly defamatory statement is inno-
cent, even the Bryson court would seem
to support dismissal, But where the in-
nocent construction of an allegedly
defamatory statement is but one of many
possible interpretations, the Illinois
Supreme Court now seems more in-
clined to let the litigation move forward.

Endnotes
1 The Court rejected defendants’

argument that use of the word "slut” was
not actionable per se, by holding that the
word “shat” implied fomication in viola-
tion of Section 1 of the Slander and Li-

bel Act. 740 ILCS 145/1. Bryson,
1996 WL 616225 at *4.
2 The Court also rejected defen-

dants' argument that the plaintiff failed
to adequately plead actual malice, noth-
ing that while plaintiff's allegation of
malice was "less than ideal,” the facts
necessary to determine whether the story
was written or published with malice
were in the possession of the defendants,
The Court seemed to say that since de-
fendants could determine whether there
was malice in the writing or publication
of the story, the Complaint did not need
to spell out the allegations of malice in
detail. Bryson, 1996 WL 616225 at
*16. This seems to reduce the standard
for pleading malice to one that requires
little more than the raising of the allega-
tion. Finally, the Court specifically de-
clined to address whether punitive dam-
ages may be awarded in llinois without
actual malice in cases involving private
figures and matters of private concern.

Mr. Fifer is a partner, and Myr. Lyfrano

an associate, the Chicago office of Son-
nenschein Nath & Rosenthal.

LibelLetter Committee:

Peter Canfield (Chair)
Adam Liptak (Vice-Chair)
Robert Balin

Richard Bernstein
Jim Borrelli

Robert Dreps

Julie Carter Foth
Charles Glasser, Jr.
Richard Goehler

Rex Heinke

Nory Miller

R.B. Quinn

Charles Tobin

State of Ohio v. Kenneth E,
Asher: Procter & Gamble Gives
Up Bid to Keep Cincinnati Media
From Criminal Trial

Procter & Gamble, concerned
that a local Ohio criminal trial would
result in the public exposure of various
confidential information regarding its
computer system, sought to obtain the
right to bar media and public access to
any portion of the trial that it deemed
sensitive and to have sealed any docu-
ments and/or portions of the transcript
containing information which it
deemed confidential, secret or would
irreparably harm the company.

The criminal trial involved a
former P&G employee who had al-
legedly used a computer to access
P&G's computer network. P&G antici-
pated that testimony in the trial from
the defense side would invelve intro-
duction of the ways of gaining access to
the P&G computer system in both au-
thorized and unauthorized manner.

On the eve of hearing on the
motion of its Motion to Close Part of
the Trial to the Public, and with oppo-
sition filed by local media, P&G with-
drew its motion.




LDRC LibelLetter

Page 9

Ohio Court: World
Wide Web Operator
Is Public Figure

By Charles D. Tobin

An Ohio trial judge has ruled
that the operator of 8 World Wide Web
homepage is a public figure and dis-
missed the operator’s libel lawsuit for
failure to adequately plead actual mal-
ice.

The decision, WorldNer Soft-
ware Co., et al. v. Gannent Co., Inc., e
al., No. A-9601960 (Ohio Ct. Comm.
Pls. September 30, 1996), arose out of
a lawsuit challenging a business column
published in The Cincinnati Enguirer,
an investigative report broadcast on
WKRC-TV, and a Better Business Bu-
rean ("BBB") bulletin.

WorldNet, a Miami, Florida
outfit, and its owner sued the newspaper
for a signed column on home computing
that expressed skepticism over plain-
tffs’ Web advertisement seeking people
to work as WorldNet's "agents.” The
columnist wrote that WorldNet appeared
to be an "work-at-home scheme” and he
wamned consumers to call the National
Fraud Information Center before joining
any venture that is "probably a scam.”
The television station broadcast a simi-
lar report that not all Intemet postings
"are legitimate® and that WorldNet
"appeared to be a pyramid scam.” The
BRR bulletin warned the agency it had
received a number of complaints against
WorldNet.

WorldNet originally filed a
complaint sounding in negligence. On
the moming of the defendants® motion
to dismiss hearing, however, WorldNet
filed an amended complaint adding alle-
gations that the statements were made
with "actual malice” because the defen-
dants had “failed to investigate” them
before publication.

Opinion Under Qhio’s Vail Test

In an 11-page decision, Ohio
Court of Common Pleas Judge Ann
Marie Tracey ruled that all of the state-

RADIO PROGRAM DIRECTOR IS LIMITED-PURPOSE
PUBLIC FIGURE,
FEDERAL COURT RULES

By Michael Kovaka

Finding that a program direc-
tor was a limited-purpose public figure
with respect to comments criticizing his
on-the-job performance, a federal court
in Flonda has granted summary judg-
ment in a slander suit against South
Florida radio station WIOD and a local
newspaper. Proof of pronounced audi-
ence interest in station programming
decisions was key to the media victory
in late October. Bruce v. WIOD, Inc.,
et al., No. 94-6986-CIV-GONZALES
(S.D. Fla., Qct. 24, 1996).

Media Comments on Firing Fuel
Defamation Suit

The case began in early 1994,
when WIOD terminated its former pro-
gram director, Gary Bruce. Soon after
the firing, the Fort Lauderdale Sun-
Sentinel published an article about
Bruce's departure, The article, which
cited to a "ratings hemorrhage” at the

station during the latter portion of
Bruce's tenure, was critical of Bruce's
performance and quoted several former
employees’ commeats on the firing, in-
cluding one source’s remark that hear-
ing of the program director's termina-
tion was "better than hitting the Pick
Six.”

Legal problems began for
WIOD when top-rated talk show host
Neil Rogers gleefully read the entire
Sun-Sentinel article over the air. That
Rogers was less than shattered by
Bruce's departure would have come as
no surpnise to WIOD listeners. Rogers
had saddled Bruce with the moniker
"Boy Gary,” and criticism of the pro-
gram director was & daily staple of
Rogers' radio program.

Bruce retaliated with a suit
against both the newspaper and the ra-
dio station, claiming defamation in con-
nection with the Sun-Sentinel’s publica-
tion of the article and its republication

{Continued on page 10)

ments published by the newspaper were
protected opinion under the Ohio
Supreme Court’s test in Vail v. Plain
Dealer Pub, Co., 72 Ohio $t. 3rd 279
{1992), that is, whether the statement is
verifiable, the general context of the
statement and broader context in which
the statement appeared.

The columnist's nse of the im-
precise term "scam” and the non-factual
qualifier "probably" signaled to the
reader statements of non-verifiable opin-
ion, she wrote. Additionally, his admo-
nition that readers coatact authorities
sugpested they, and not the author,
should be the judge of WorldNet's con-
duct. Fisally, the judge noted the news-
paper's publication of the columnist’s
photograph and by-line, the column's
appearance in a porstion of the newspaper
devoted to consumer interest, the colum-
pist's use of a first-person writing style
and his invitation that readers e-mail him
with comments all signal an opinionative

article,

Judge Tracey ruled that most of
the television station's broadcast was
protected as well, although some of its
statements "appear objective and factual
rather than a subjective opinion.*

WorldNet is Public Figure
The judge ruled that, in any
event, WorldNet was a public figure.

Even should the complaint allege
a sufficient basis for claims, an
entity presenting and promoting
itself publicly is subject to certain
permissible public comment.
WorldNet represents itself as a
public, on-line computer service
"accessible from anywhere in the
world.” As a provider of ser-
vices to the public, WorldNet
must establish that the defama-
tory statement was published
{Continued on page 1)




Page 10 LDRC LibelLetter

Ohio Court: World Wide
Web Operator
Is Public Figure

RADIO PROGRAM DIRECTOR IS LIMITED-PURPOSE PUBLIC
FIGURE, FEDERAL COURT RULES

(Continued from page 9) took them all he “couldn't function and

(Continued from page 9) ) ) on WIOD. After discovery, both de- do [his] job."
with "actual malice,” that is, fendants moved for summary judg- According to the court, all this
*with knowledge that it is false or ment, arguing that Bruce was a public  added up to a public controversy: "It is
with reckless disregard of whether figure and that there was no evidence of  apparent that the ongoing debate about
it was false or not.” (citations actual malice, WIOD's programming and Bruce's de-
omitted). cisions affected not only Bruce and

Waldbaum Test Reveals Ongoing

other members of the WIOD staff, but

The amended complaint's allegations of
fault merely "parrot[ed] the definition of
actual malice,” and under U.S. Supreme
Court law the bare allegation that defen-
dants "failed to investigate” also was in-
sufficient as a matter of pleading, the
judge wrote. She dismissed the claims o540 by the Eleventh Circuit in Sil-
against the media defendants with preju- o0y American Broadcasting Cos.,
dice. 839 F.2d 1419 (11th Cir. 1988), the
. The ‘court let stand, however, .., aoreed that Bruce was a public
the claim against the_BBB. :&t this junc- figure. Under that test, the court must
ture, the court ruled, insufficient facts ap- (1 jgojate the public controversy, (2)
peared mn the record to determine whether o omine the plaintiff's involvement in
the BBfB 8 cor..nr_numca.mon was subject to g, controversy, and (3) determine
a qualified privilege it asserted for state-  pothor the alleged defamation was
ments made in good faith on a matier 10 ,.rpe 1o the plaintiff's participation
which BBB had an interest, right or duty, . 4. controversy.
to people having a corresponding interest

also the numerous WIOD listepers who
chose to write and call with their opin-
ions. The debate about WiOD pro-
gramming and Bruce's decisions was
therefore a public controversy which
satisfies the first prong of the Wald-
baum test.”

The court had little trouble
finding the second and third parts of the
Waldbaum test satisfied. As program
director, Bruce was situated at the vor-
tex of the controversy and the allegedly
defamatory statements all related to
Bruce's performance as programming
chief.

“Controversy” Over Programming
Applying the  three-part
limited-public figure test first set forth
in Waldbaum v. Fairchild Publica-
tions, 627 F.2d 1287 (D.C. Cir.), cert.
denied, 449 U.S. 989 (1980), and later

Ne Triable Question of Actual
Malice '

or duty.

Plaintiffs have filed a notice of
appeal of the newspaper's and televi-

sion's stations dismissal.

Still pending in the Ohio Com-
mon Pleas Court are several other kibel
lawsuits WorldNet has filed against for-
mer WorldNet agents, who bave posted
notices on the Internet critical of the out-

fit.

Charles D. Tobin of Gannett Co., Inc.
and John €. Greiner of Graydon, Head
& Ritchey represent The Cincinnati En-

quirer.

LDRC would like to ac-
knowledge fall interns
Natasha Gourari and Anna
Pokhvishcheva, both of
Benjamin  H. Cardozo
School of Law, for their
contributions to this
month’s LDRC LibellLetter.

Recognizing that the "public
controversy” comcept encompasses any
"matter which is openly debated, and
which affects more than simply the di-
rect participants,” the court found that
a public controversy over programming
decisions at WIOD existed prior to
Bruce's firing.

Evidence showed that Bruce's
programming decisions were a perva-
sive subject of on-air debate and com-
mentary by Rogers and other WIOD
talk show hosts. Listeners also called
in often to voice their opinions on the
subject. Bruce testified at his deposi-
tion that it is "the obligation of the ra-
dio station to respond to the public,”
and that he had appeared on the air on
more than one occasion for the specific
purpose of discussing programming.

Peaked audience interest in
programing also was shown by evi-
dence that Bruce, himself, received ap-
proximately 300 listener letters each
year, mostly regarding his program-
ming decisions. Bruce testified to re-
ceiving so many listener calls that if he

Having been ruled a public
figure, Bruce failed to meet his burden
of demonstrating the existence of a tn-
able issue of actual malice. In fact,
Bruce admitted at his deposition that he
had no evidence that Rogers knew or
had reason to know that any portion of
the article he read on the air was false.

Absent any showing of actual
malice by Bruce, the court granted
summary judgment to the media defen-
dants.

The court's opinion falls
short of suggesting that program direc-
tors as a class will normally be treated
as public figures with regard to com-
ments on their job performance.
Nonetheless, the case should be helpful
to the media because of its relatively
expansive treatment of the "public con-
troversy” concept.

Michael Kovaka is with the firm Dow,
Lohnes & Albertson in Washington,
D.C.




4

R

LDRC LibelLetter

Page 11

New York Trial Court Allows Potential Witness to
Represent Libel Plaintiff Michael Armstrong in Discovery

A New York trial coust de-
nied Simon & Schuster’s motion to
disqualify one of Michael Armstrong’s
attorneys in Armstrong’s defamation
suit against S&S based upon the book
Den of Thieves. See Armstrong v. Si-
mon & Schuster, N.Y.L.J. Oct. 18, at
30, cols. 3—4. The ruling allows the
attorney, who is expected to be 8 wit-
ness at trial in the case, to supervise
discovery and to conduct depositions,
using a pseudonym on the record.

This vigorously contested li-
bel suit has already been to the New
York Court of Appeals, which af-
firmed the denial of Simon & Schus-
ter’s motion to dismiss. See LDRC Li-
belLerter, April 1995 at 2. On its ap-
peal, Simon & Schuster had argued
that the allegedly defamatory state-
ments were substantially true and fur-
ther urged the New York Court of Ap-
peals to establish a test for “libel by
implication” under which “the defam-

atory implication must be clear and in-
escapable” for liability to attach. 82
N.Y.2d 373, 381, 625 N.Y.8.2d 477,
481, 23 Media L. Rep. 1532, 1536
(1995). In affirming the denial of the
motion to dismiss, the Court of Ap-
peals identified a disputed issue of fact
regarding the falsity of a statement in
the book and thus found it unnecessary
to reach the implication issue. Id.

In denying Simon & Schus-
ter’s motion to disqualify one of Arm-
strong’s attorneys, Eugene R. Licker,
the court was called upon to interpret
New York Disciplinary Rule DR 5-
101[B], which provides that “[a]
lawyer shall not act, or accept employ-
ment that contemplates the lawyer’s
acting, as an advocate before any tri-
bunal if the lawyer knows or it is obvi-
ous that the ought to be called as a wit-
ness on behalf of the client. . .” 22
NYCRR § 1200.20b].

Justice Friedman noted that

several rationales have been advanced
for disqualification in such instances:
“that counsel should not be in a posi-
tion to argue his or her own credibil-
1ty to the factfinder, that opposing
counse{ may be limited in chalienging
the credibility of the attomey-
witness, and that it has the appearance
of impropriety.”

Although neither the attor-
ney of record in the defamation suit
nor designated as lead counsel at trial,
Mr. Licker is supervising the discov-
ery phrase of the suit. Mr. Licker
had been an associate and later a part-
ner at the same firm as Mr. Arm-
strong and was involved in the under-
lying eveats reported upoa in Den of
Thieves. Because undoubtedly Mr.
Licker will be called as a witness at
the trial, the court was called upon to
determine whether DR 5-101[B] pre-
cludes him from any involvement

(Continued on page 12)

Tying News Report To Movie Narrows the Fair and True Report Privilege

Charles J. Glasser, Jr.'

The popular practice among lo-
cal television stations of tying news re-
ports to movies was found by a state trial
court in Portland, Maine to create a tri-
able issue of fact which may defeat the
"fair and true report” privilege.

In Elshafei v. Elshafei, et al.,
(Cumberiand Dkt. CV-95-371, 10-3-96,
Maine) WCSH, an NBC affiliate, broad-
cast a story about the divorce and custody
battle between the Elshafei spouses. Mrs.
Elshafei, a co-defendant in the libel case
with WCSH, had unsuccessfully applied
for a Temporary Restraining Order to
prevent her husband from taking their
daughter to Egypt. Reporting about her
travails in court, WCSH did not quote the
language of the pleadings, but instead in-
terviewed Mrs. Eishafei, who expressed
her fears of the child's abduction. The
station also interviewed an expert on
child abduction hired by the wife, who

reiterated those fears.

The report introduced the ex-
pert, Amold Dunchock, as the man who
“represented the woman whose similar
story became a movie called "Not With-
out My Daughter.” Dunchock was also
the author of the book wpon which that
movie was based. In that movie, the
Arab-born husband was a physically abu-
sive parent who spirited his American
daughter away to the Middle East. Mr.,
Elshafei’s complaint is based on two the-
ories: that it was libel per se to be ac-
cused of planning to abduct a child; and
that it was defamatory to be compared to
the evil character in the movie.

The defense pleaded in motion
for summary judgment that "because the
report was a fair summary of an official
proceeding, the statemepts in the news
story are privileged and not actionable.”

State Court Judge Bradford dis-
agreed with the attempt to assert an abso-
lute privilege, and instead relied upon

Restatement (Second) of Torts Sec. 611
to ask aloud whether any conditional
privilege was lost because the report
may not have been "fair and accurate.”
Because the news report went beyond
the story of Mrs. Elshafei's attempt to
get a TRO and instead made reference
to the movie, the court held that a fact
issue remained for purposes of the mo-
tion, because “there is & genuine factual
issue as to whether the story carries
with it a materially greater sting than
the precise story itself, especially the
background (footage of Egypt), the ref-
erence to 'Not Without My Daughter’
and the interview with the author.
Therefore, summary judgment is not
appropriate. ”

Former LDRC Intern Charles Glasser
is an associate ar DCS member firm
Preti, Flaherty, Beliveau & Pachios in
Portland, Maine.




Page 12

LDRC Libell etter

Trial Court Allows Potential
Witness to Represent Plain-
tiff in Discovery

(Continued from page 11}
with the case.

Justice Friedman noted that DR
5-101[B] had been amended in 1990,
when it was adopted by the Appellate
Divisions. As originally adopted by the
New York State Bar Association in
1970, the Rule had disqualified not only
the potential attorney-witness but his or
her firm as well. As amended, DR 5-
101[B] bars only the potential attorney-
witness.

While noting that the principal
purpose of the Amendment was to per-
mit attorneys other than the potential
attorney-witness to work on the case,
Justice Friedman observed that the
amended Rule added the phrase “as an
advocate before any tribunal.” He con-
cluded that the insertion of this language
suggested that an attorney might be per-
mitted to work on pre-trial aspects of a
case regardless of whether he or she
would later be called as a witness.

Justice Friedman then observed
that the fact that the amended Rule does
not bar an attorney-witness from all as-
pects of a case did not end the inquiry,
as it was necessary to consider whether
appearances other than at trial might
constitute appearance “as an advocate
before any tribunal.”

After reviewing, and rejecting,
the plaintiff's claims that the defendant’s
motion was being made at too late a
stage in the case, and that depriving him
of Mr. Licker would work a substantial
hardship, Justice Friedman concluded
that Mr. Licker could participate in sev-
eral aspects of the pre-trial discovery.

First, he concluded that Mr.
Licker’s participation as counsel super-
vising discovery would not be inappro-
priate. Second, he allowed that Mr.
Licker could conduct or defend deposi-
tions so long as a pseudonym was used
in the transcripts, so that his name would
not be disclosed to the jury. This latter
ruling was based, in part, on the plain-
tiff’s allegation, which was not denied,
that the parties had previously agreed to

Newsgathering Privilege Waived by Soliciting Confirmation

{Continued from page 13}

omitted}; and (2) the “controlling ef-
fect™ should be given to “the law of the
jurisdiction which, beacuse of its rela-
tionship or contact with the cccurrence
or the parties, has the greatest concern
with the specific issue raised in the liti-
gation” [citation omitted]. Judge Gam-
merman ultimately decided that New
York should be applied to the case at
hand. Slip op. at 34.

First, as between New York
and D.C., Judge Gammerman reasoned
that because New York “is a world cen-
ter for journalism,” “New York’s con-
cern with the specific issues raised in the
litigation is therefore great.” Slip op. at
4. In addition, Judge Gammerman
noted that the fact that the alleged slan-
der occurred in D.C. “appears serendip-
itous [as} the Christian Coalition con-
vention probably could have been held
in a number of locations.” Slip op. at
4. Further, “no participant in either this
or the underlying action resides [in
D.C.].” Slip op. at 4. And finally,
“the waiver provision in the D.C. law
conflicts directly with the New York
public policy as expressed in § 79-
h(g).” Slip op. at 4.

The choice of law between
New York and North Carolina was , for
Judge Gammerman, a much closer is-

the use of a pseudonym in any deposition
conducted or defended by Mr. Licker.

Justice Friedman noted that par-
ticipation in these pre-trial activities
would not raise any of the problems nor-
mally advanced as reasons for disqualifi-
cation of counsel under DR 5-101[B].
That is, Mr. Licker would not be re-
quired to argue his own credibility to the
court or jury, the defense would not be
inhibited from challenging his credibility
as a trial witness, and there would not be
an appearance of impropriety.

Justice Friedman did disqualify
Mr. Licker from acting as counse] during
his own deposition or participating in
any motion for summary judgment, as
well as from any participation in the
trial.

sue. In deciding the issue, Judge Gam-
mennan stated that “the New York pref-
erence for applying the law of the juris-
diction trying the underlying cace must
be weighed against New York’s great
interest in the issue as a world media
capital.” Slip op. at 4-5. In the end, it
was the fact that “New York has clearly
enunciated a strong public policy, not
only in favor of creating a privilege but
in favor of sharply controlling it in cases
of disclosure,” while “North Carolina’s
policy, being constitutionally rooted, is
not as strongly enunciated, nor does it
so specifically control the manner in
which a waiver may occur,” that con-
vinced Judge Gammerman that New
York law should be applied. Slip op. at
5.

Waiver Found

The choice of law issue settled,
Judge Gammerman turned to address
Reiner’s contention that even if New
York law applies, “soliciting confirma-
tion or comment sbout newsworthy in-
formation from the parties directly af-
fected is a common and desirable jour-
nalistic practice [which] conforms with
the policy underlying the privilege, and
should therefore not constitute a
waiver.” Slip op. at 6. 'While acknowl-
edging the force of this argument, Judge
Gammerman felt compelled to reject it,
stating that the statute is explicit, “a
waiver ensues when the information is
disclosed to any person not covered by
the statute, therefore to any person not a
newsgatherer.” Slip op. at 6. Judge
Gammerman did rule, however, that
“the scope of [Reiner’s] deposition
should be limited to matters actually dis-
closed to Peterson.” Slip op. at 6.

Reiner’s attorneys have indi-
cated that they wiil be seeking reargu-
ment, however, because the court did
not address the issue of whether the
privilege would be waived under either
the U.S. or New York Constitutions.

Laura R. Handman and
Gregory A. Welch of Lankenau Kovner
and Kurtz are representing Mr. Reiner
on the motion to quash.




LDRC LibelLetter

Page 13

New York Judge Rules
Newsgathering Privilege
Waived by Soliciting
Confirmation

Holding that the newsgathering
privilege under the New York Shield
Law was waived when ABC PrimeTime
Live reporter Steven Reiner related accu-
sations of criminal activity to the subject
of those accusations, New York County
Supreme Court Judge Ira Gammerman
denied Reiner’s motion to quash the
subpoena that sought to compel his testi-
mony in the defamation suit which sub-
sequently arose out of the statements. In
the Matter of the Application of Mark A.
Peterson and Andrea Peterson, for an
Order to Examine Steven Reiner, as Or-
dered by a Foreign Subpoena Pursuant
to CPLR § 3103 (e}, No. 96/110197
(N.Y. Sup, Ct. Oct. 7, 1996).

In September 1994, Reiner was
based in New York and working on a
story for PrimeTime Live, about the
business activities of Pat Robertson,
when he attended a Christian Coalition
convention in Washington, D.C. At the
convention, Reiner spoke to Ralph
Reed, executive director of the Coali-
tion, who in the course of the conversa-
tion allegedly accnsed Mark Peterson, a
former president of a Robertson com-
pany, of criminal activity.

Following the conversation
Reiner telephoned Peterson in order to
inform him of Reed’s accusations and
solicit his response. Peterson subse-
quently filed a defamation suit against
Reed, Robertson, and others, in North
Carolina based on the accusations al-
legedly made to Reiner, and after Reed
denied making the accusations obtained
a subpoena for the reporter’s testimony.

Choice of Law: Which Privilege?
Faced with a New York re-
porter, a North Carolina lawsuit, and
the events of a Washington, D.C. con-
vention, Judge Gammerman’s first task
was to decide which jurisidiction’s law
should be applied. Under Washington,
D.C. Code §§ 16-4701 to 4704, the

Whitewater Court Denies ABC’s Motion to Quash

Background

On November 6, 1996, Judge
Susan Wright of the Eastern District of
Arkansas denied ABC's motion to quash
a grand jury subpoena issued by Inde-
pendent Counsel Kenneth Starr seeking
the full transcript and videotape of an
ABC interview with Susan McDougal,
who had been indicted and convicted in
connection with the Whitewater investi-
gation. See In re Grand Jury Subpoena
of American Broadcasting Companies,
Inc., No. GJ-96-3 (E.D. Ark. Nov. 6,
1996).

In doing so she found that
Branzburg did not support more than
narrow First Amendment protection,
that state law privileges did not apply,
and that the independent prosecutor was
not required to follow DOJ guidelines
on the issuance of subpoenas to media.

Ms. McDougal was found
guilty of four felony counts arising from
a $300,000 loan obtained from the Small
Business Administration on May 28,
1996. She was subsequently sentenced
to two years’ imprisonment, followed by
three years’ probation, a $500Q fine, re-
payment of the loan with interest, and
312 hours of community service. The
conviction and sentence are currently on

appeal before the Eighth Circuit. Slip
op. at 3.

On August 20, 1996, the date
of her sentencing, Mr. Starr served Ms.
McDougal with a subpoena directing
her to testify before the grand jury in-
vestigating Whitewater on September 4
and 5, 1996. Ms. McDougald moved to
quash the subpoena or for a protective
order, and Judge Wright denied the mo-
tion, issuing an immunity order under
28 U.S.C. § 6002 and directing Ms.
McDougald to testify. Slip op. at 3-4,

When Ms. McDougald refused
to testify, Judge Wright held her in civil
contempt and ordered her to be jailed
for 18 months or until she agrees to tes-
tify, the term of the grand jury expires,
or her testimony is no longer necessary.
Slip op. at 4, The civil contempt was
subsequently upheld on appeal. Id. See
In re Grand Jury Subpoena, No. 96-
3345, 1996 WL 577476 at *1 (8th Cir.
Oct. 9, 1996).

On September 4, 1996, ABC
asired portions of an interview of Ms.
McDougal by Diane Sawyer on Prime-
Time Live. The interview had been taped
in New York City on August 30. Fol-
lowing the broadcast, Mr. Starr issved a

{Continued on page 15)

Journalist privilege, as Judge Gammer-
man noted, is “virtually impenetrable”™
since it “does not consider the privi-
lege waived if the journalist dissemi-
nates the information sought.” Slip
op. at 3,

New York’s Shield Law, §
79-h, on the other hand, provides that
the newsgathering privilege is waived
if the journalist “voluntarily discloses
. . . the specific information sought to
be disclosed to any person not other-
wise entitled to claim the exemptions
provided by this section.” N.Y. Civ.
Rights § 79-h (g).

Finally, Judge Gammerman
stated that North Carolina has not yet
codified the privilege but rather “relies
on Amendments One and Fourteen of
the U.S. Constitution and their equiva-

lents in the North Carolina Constitu-
tion.” Slip op. at 2. Thus, it was not
clear how North Carolina courts would
rule on the issue of waiver.

Reiner, pot surprisingly, argued
that D.C. law should apply as the alleged
defamation occurred there, while Peter-
son argued for the application of either
North Carolina or New York law. Stat-
ing that New York's choice of law policy
offers two applicable principles: (1)
“that, in general, the law of the place
where the testimony is to be heard gov-
erns its admissibility, although a state
may refuse to apply the law of a trial
state when the deposition state has con-
tacts with the cause of action and has a
fundamental public policy not in accord
with the law of the trial state” [citations

(Continued on page 12}




Page 14 LDRC LibelLetter
Hidden Camera Case Won By NBC in California
By Anne H. Egerton ing with hidden cameras. Dazeline then not married.
aired portions of the tape in its report With respect to the plaintiffs’

On November 6, a state court
in Los Angeles granted summary
judgment to NBC in a "hidden cam-
era” case involving ellegations of ille-
gal recording and fraud,

The case arose from a 1994
Dateline NBC report about the "pay-
per-call® industry. The first broadcast
in Dateline's three-part series reported
on companies that were using "toll-
free” 800-number lines to sell 900-
line-type services, including sex lines
and other chat lines.

Legislation passed by
Congress to regulate 900 services had
created a loophole, allowing pay-per-
call providers to operate 800 lines
without complying with legal require-
ments and regulations for 900-line ser-
vices. At the time, members of
Congress, regulators, state attorneys
general, and parents were complaining
about the 800-line loophole, becanse
copsumers — including many teens —
were running up huge telephone bills,
believing the 80C lines to be free.

Two Dareline NBC producers
responded to an advertisement placed
in the "business opportunities” section
of USA Today by pay-per—all
provider SimTel Communications, so-
liciting investors in its 800 lines. The
producers gave their true names but
did not tell SimTel that they were
Jjournalists, allowing the SimTel sales-
man who answered the phone to be-
lieve that they were potential in-
vestors.

After a number of telephone
conversations, the producers agreed to
meet SimTel salesman Tom Scott for
lunch. Scott brought with him to the
lunch meeting, which took place on
the outdoor patio of a Los Angeles-
area restaurant, SimTel sales manager
Steve Wilkins. The producers brought
two other people with them. At the
lunch, Wilkins described SimTel's
pay-per-call business; NBC video-
taped and audiotaped the lunch meet-

on the 800-line business.

Wilkins and Scott sued NBC
and its Los Angeles station, as well as
the producers, correspondent, and an-
chor on the piece. The plaintiffs’
lawyer was Neville Johnson, the
Los Angeles attorney who represented
two “telephone psychics” im a 1994
"hidden camera® case against ABC.

Wilkins and Scott alleged a va-
riety of claims, including illegal
recording in violation of the California
Penal Code, common law intrusion,
fraud, public disclosure of private
facts, and infliction of emotional dis-
tress. (The plaintiffs glso sued for
defamation and false light, but they dis-
missed those claims during discovery.)

At the conclusion of discov-
ery, NBC moved for summary judg-
ment. Wilkins and Scott filed a cross-
motion for summary adjudication on
their fraud claim, alleging that the NBC
producers had used false names, had
pretended to be married, and had said
that they were in California on vacation
and business (rather than just on busi-
ness).

NBC argued that the plaintiffs
could not prove that the lunch meeting
was a “confidential communication”
within the meaning of California’s
recording statute, because Wilkins and
Scott freely talked about SimTel's busi-
ness with two virtual strangers and two
total strangers on the patio of a public
restaurant. NBC also contended that
the plaintiffs could not recover for
fraud because they could not prove re-
liance, causation, or damages.

Wilkins had admitted at his
deposition that he would have provided
the same information to the Dateline
NBC producers even if he had known
that they were journalists, but that he
would have chosen his words more
carefully. Scott had testified at his de-
position that he would not have done
anything differently had he known the
producers’ real names or that they were

commeon law privacy claims, NBC ar-
gued that Wilkins and Scott could not
sue for intrusion based on the pho-
tographing of them — whether surrep-
titious or not — in a public place, talk-
ing about business rather than personal
matters. The disclosure of private
facts claim failed, NBC said, because
the fact of Wilkins' and Scott's em-
ployment was not private and, in any
event, the broadcast was newsworthy.

Los Angeles Superior Court
Judge David Yaffe granted NBC's mo-~
tion and dismissed the case. Judge
Yaffe stated that, when he watched the
tape of the lunch meeting (which NBC
had filed with its papers), he became
convinced that Wilkins and Scott had
no reasonable expectation of privacy
or confidentiality in their remarks.

The court seemed to draw a
distinction between the videotaping
(implicitly holding that the pho-
tographing of Wilkins and Scott in
public could not be actionable) and the
audiotaping of their conversation.

With respect to the audiotap-
ing, Judge Yaffe noted that Wilkins
and Scott never even asked who the
two strangers accompanying the pro-
ducers were or what they did, and that
Wilkins continued with his business
pitch even when waiters were standing
at the table, without stopping or low-
ering his voice.

The court’'s conclusion that
Wilkins and Scott could not reason-
ably have expected their conversation
to be confidential, Judge Yaffe said,
was fatal to all of their claims, includ-
ing fraud. Johnson has said that his
clients will appeal.

NBC was represented by
Anne H. Egerton and Patricia Duncan
of the NBC Law Department and
Henry Shields, Jr., a partoer with Irell
& Manella.




LDRC LibelLetter

Page 15

Whitewater Court Denies ABC’s Motion to Quash Third Party Subpoena

(Continued from page 13)
grand jury subpoena seeking the full
transcript and videotape of the inter-
view, including portions that were not
broadcast. Slip op. at 4. ABC provided
the Independent Counsel with a tran-
script of the broadcast interview as well
as & copy of a document containing addi-
tional excerpts from the interview,
which ABC had previously given fo The
Washington Paost. Slip op. at 6 n.3.
ABC moved to quash the sub-
pocna, arguing that the editorial matter
was protected from disclosure by a jour-
nalist’s qualified privilege under the
First Amendment, the Arkansas Consti-
tution, and the shield laws of both
Arkansas and New York. ABC also ar-
gued that the subpoena should be
quashed because the Independent Coun-
sel had failed to follow Department of
Justice guidelines regarding the issuance
of subpoenas to the media. Slip op. at
5.

Court Holds First Amendment
Reporters’ Privilege Foreclosed
Under Branzburg

The court began by stating that
ABC’s assertion of a qualifted reporter’s
privilege under the First Amendment
was essentially foreclosed by the
Supreme Court decision in Branzburg v.
Hayes, 408 U.S. 665 (1972). Slip op. at
6.

Judge Wright rejected ABC’s
argument that Justice Powell’s concur-
ring opinion, which gave the fifth vote
to the majority in Branzburg, could be
read as requiring a “case-by-case” bal-
ancing to ensure that First Amendment
interests were not violated by the sub-
poena. Citing decisions in the Fourth,
Sixth, and Ninth Circuits, Judge Wright
concluded that Justice Powell’s concur-
rence was “entirely consistent” with the
majority’s view that & subpoena issved
to the media, at least in the criminal
grand jury context, is subject to a First
Amendment challenge only in the most
limited of circumstances: *“‘where a
grand jury inquiry is not conducted in
good faith, or where the inquiry does

not involve a legitimate need for law en-
forcement, or has only a remote and ten-
uous relationship to the subject of the in-
vestigation, then the balance of interests
struck by the Branzburg majority may
not be controlling.’ In re Grand Jury
Proceedings, 5 F.3d 397, 401 (9th Cir.
1993), cert. denied, 510 U.S. 1041
(1954).” Slip op. at 9. Judge Wright
went on to pote that Justice Powell had
specifically rejected the three-part test
proposed by three of the dissenters in
Branzburg. Id. at 9-10.

Judge Wright conceded that
some circuits had read Justice Powell’s
concurrence as having created a qualified
privilege to be determined under a three-
part test. Slip op. at 10-11. Because the
majority of those cases were decided in
the civil as opposed to criminal context,
however, Judge Wright concluded that
they “have no bearing on cases involving
federal grand jury proceedings.” Slip op.
at 11,

For the same reason, the court
held as distinguishable an Eighth Circuit
decision that had granted the media de-
fendants’ motion for summary judgment
while denying the plaintiff’s motion to
compel disclosure of the sources for the
atticle in question. See Cervantes v.
Time Inc., 464 F.2d 986 (8th Cir. 1972),
cert. denied, 409 U.S. 1125 (1973).
Judge Wright noted that in applying a
journalist’s privilege in Cervanies, the
Eighth Circuit had distinguished the civil
context from the grand jury case at issue
in Branzhurg.

Moreover, in a more recent de-
cision, the Eighth Circuit had cited
Branzburg for the proposition that
“absent ‘unusual circumstances,’ the
First Amendment rarely offers protec-
tion from a duty to testify before a grand
jury.” Slip op. at 13 (quoting In re
Grand Jury Subpoenas Duces Tecum, 78
F.3d 1307, 1313 n.13 (8th Cir. 1996),
petition for cert. filed, 65 U.SL.W.
3181 (Sep. 4 1996) (No. 96-360).

Because ABC had not alleged
that the subpoena was issued in bad faith
or in order to harass the press, that the
information sought was only remotely

connected to the investigation, or that
the Independent Counsel did not have a
legitimate need for the information,
Judge Wright held that the limited quali-
fied privilege under Branctburg was not
applicable.

Even Allowing s Quslified Privilege
under Branzburg, Court Would
Deny Motion to Quash

Judge Wright went on to note
that she would deny ABC’s motion to
quash even if she were to adopt the
three-part test she had held was rejected
by the Branzburg majority. She began
by noting that the inquiry must take
place in the context of grand jury pro-
ceedings, where there is a “lack of
knowledge as to just what records exist
and what they will reveal.” Id. at 14-15
(quoting Universal Manufacturing Ce.
v. United States, 508 F.2d 684, 686 (8th
Cir. 1975),

In the context of the grand jury
investigation, Judge Wright held that the
material was both highly relevant and
that Mr. Starr had an overriding need for
the information, observing that Ms, Mc-
Dougald played an important role in th
Independent Counsel’s investigation.
Moreover, because Ms. McDougald had
discussed matters under the Independent
Counsel’s jurisdiction in the aired por-
tion of the broadcast there was reason to
believe that the outtakes would also con-
tain statements on these matters. Slp
op. at 15.

Judge Wright also concluded
that the information was not reasonably
available from other sources, despite the
fact that Ms. McDougald had given
other media interviews. Those inter-
views, concluded the court, shed no
light on what Ms. McDougald might
have said on the outtakes of the Prime-
Time Live interview, Id.

State Law Privileges Unavailable,
Holds Judge Wright

Judge Wright then dismissed all
state law privileges asserted by ABC, in-

(Contirued ort page 16}




Page 16

LDRC LibelLetter

Whitewater Court Denies
ABC’s Motion to
Quash Third Party Subpoena

{Continued from page 15)

cluding a qualified journalist’s privilege
under the Arkansas State Constitution
and statutory privileges under both
Arkansas and New York law with the
observation that state law privileges do
not apply to a federal grand jury sub-
poena.

Independent Counsel Not Reguired
o Follow DO.J Guidelines

Finally, Judge Wright rejected
ABC’s argument that Mr. Starr had
failed to follow the Department of Jus-
tice Guidelines regarding the issuance of
subpoenas to the media, which require
that “[n}o subpoena may be issued to a
member of the news media . . . without
the express authorization of the Attor-
ney General.” 26 C.F.R. § 50.10{¢).

Although Mr. Starr had not ob-
tained such consent prior to issuance of
the subpoena, Judge Wright pointed to
an exception under the Independent
Counsel charter. That is, the Indepen-
dent Counsel “shall, except to the extent
that to do so would be inconsistent with
the purposes of this chapter, comply
with the written or other established
policies of the Department of Justice re-
specting eaforcement of the criminal
laws.” Slip op. at 17 {(quoring 28
U.S.C. § 594(f) (emphasis supplied by
the court). The court found that requir-
ing the Independent Counsel to obtain
the Attormey General's consent for is-
suance of a subpoena would be contrary
to his authorization. Moreover she
concluded that these regulatioins do not
confer an enforceable right on the sub-

poenaed person.

CBS Journalists Subpoenaed in
Espy Investigation

In a related case, in connection
with an investigation into alleged mis-
conduct by former Agriculture Secretary
Mike Espy, Independent Counsel Don-
ald C. Smaltz has subpoenzed journal-
ists from CBS conceming a “60 Min-
utes” broadcast on Tyson Foods. Mr.

Eighth Circuit Reverses District Court
and Enters $1 Million Jury Verdict for Plaintiff

(Continued from page 1)
Background

The suit arose from an ABC
broadcast on “World News Tonight
with Peter Jepnings™ about the plain-
tiff’s garbage recycling machine. Part
of an ongoing series on “Anger in
America,” the story opened with ABC
correspondent Rebecca Chase reporting
that “taxpayers are angry that they are
stuck with a three million dollar debt
for this garbage recycling machine that
they never approved and does not
work.”™ Chase went on to relate how the
county commission of the south Geor-
gia county had decided to purchase the
plaintiff’s machine after its landfill had
become full. 7d. at *1-+2,

Later in the story, viewers
were shown another recycling machine
as Chase reported that *[plaintiff’s] ma-
chine was supposed to work like this
one in Tennessee, sorting and recycling
up o ninety percent of the county’s
garbage and paying for itself by selling
the recycled materials and charging user
fees. That is how then-commissioner
Joe Stallings promised it would work
here. It did not.” Id. at 3.

Chase then interviewed
Stallings, who stated “There’s nothing
physically wrong with the machine. It’s
the people.” Chase went on to report
that Stallings “blames the people for not
giving the machine a chance” but that
“most people here blame him for mis-
leading them about how much it cost to
operate the plant.” She also reported

Smaltz is seeking to compel testimony
from the journalists before a grand jury
as well as outtakes, reporter’s notes, and
research papers extending back over four
years.

CBS has moved to quash the
subpoeana and Judge Penn, of the District
Court of the District of Columbia, has
granted a stay of the subpoena pending
his decision, which is expected shortly.

that although the machine “tumed the
garbage into fuel pellets,” no buyers
were found for the pellets, Id.

Lundell sued ABC, claiming
that the statement that the machine
“does not work” implied that it was
mechanically defective. ABC coun-
tered by claiming that the statement
“accurately implied that the Lundell
machine and Berrien County’s recy-
cling plan did not work as intended or
promised because the system did not
work in & financially viable manner.”
Hd. at =4,

The trial court denied ABC’s
motion for summary judgment, hold-
ing that it was a jury question as to
whether the “gist” or “sting™ of the re-
port was substantially true. The court
also held that Lundell was a private
figure and thus required omly to
demonstrate negligence by a prepon-
derance of the evidence in order to re-
cover at trial. Id. at *5,

Following a jury verdict for
Lundell totaling $900,000 for injury to
reputation and $158,000 for lost prof-
its, the district court entered judgment
as a matter of law for ABC, ruling that
the report was substantially true as a
matter of law. The court also ruled that
in any case it would have set aside the
$158,000 award because of insufficient
evidence of lost profits. Id. at 6.

Standard of Revievy

The court began its analysis
by noting that the parties disagreed as
to the standard of review. Lundell ar-
gued that the jury verdict should be up-
held so long as there was “sufficient
evidence” to support it, and that all ev-
idence should be evaluated in the light
most favorable to the party against
whom judgment as a matter of law has
been entered. Id. at *6-*7. By con-
trast, ABC maintained that appellate
courts were required to “‘make an io-
dependent examination of the whole
record’ in order to easure that no
*forbidden intrusion on the field of free

expression’ has occurred.” Id. at 7
{Continued on page 17)




:
?

LDRC Libelletter

Page 17

Eighth Circuit Reverses District Court and Enters $1 Million Jury Verdict for Plaintiff

(Continued from page 16)
(citing New York Times v. Sullivan,
376 U.S. 254, 285 (1964)).

The Eighth Circuit conceded
that appellate review of the issue of
actual malice is not limited by the
clearly erroneous standard and that,
under Bose Corp. v. Consumers Union
of United Siates, Inc., 466 U.S. 485,
511 (1984), appellate courts have a
constitutional duty “to independently
decide whether the evidence in the
record is sufficient to cross the consti-
tutional threskold that bars the entry of
any judgment that is not supporied by
clear and convincing proof of actual
malice.” However, it rejected ABC’s
argument that the issue of falsity was
also subject to independent appellate
review, agreeing with Lundell that the
heightened level of appellate scrutiny
is limited solely to the issue of actual
malice. Jd. at *§-*18.

ABC argued that independent
appellate review was required because
the issue of falsity had been constitu-
tionalized by the holding in Philadel-
phia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475
U.S. 767 (1586), that the plaintiff
bears the burden of proof in defama-
tion actions against the media. The
Eighth Circuit rejected this reading of
Hepps, contending that “[t}he Court
identified the burden of proof, not the
element of falsity, as the constitutional
requirement.” Id. at *14.

Reviewing the Evidence

ABC argued that the phrase
“does not work” was substantially true
because “the machine failed to func-
tion on a financially self-sufficient ba-
sis, failed to solve the county’s waste
disposal crisis, and had not operated
since its permit had been suspended.”
Id. at *¥22. Because it was subject to
reasonable dispute “whether the state-
ment goes to the operability of the ma-
chine, or its economic shortcoming,”
the Eighth Circuit held that it was a
matter for the jury to determine which
meaning was conveyed. Id. at *23.

The court went on to observe

that there was “substantial evidence
from which a reasonable jury couid
conclude that the statement was false,
and from which a reasonable jury
could conclude that the sting of the
story was that the Lundell machine
was mechanically inoperable.” Id. at
*24. “Even according ABC the inde-
pendent review it requests,” the court
concluded, “we are confident that
there has been no forbidden intrusion

“[In Hepps, the] Court
identified the burden of
proof, not the element of
falsity, as the constitu-
tional requirement.”

on First Amendment principles.” I1d.
at *25.

First, the court pointed to ev-
idence in the record that the story had
been motivated by a mistaken belief
that the machine was broken. For ex-
ample, the initial proposal for the
story had included a statement that the
plaintiff's machine “has never
worked.” Id. The reporter, Rebecca
Chase, had also admitted “that of the
time of the broadcast she believed that
the machine had a broken main shred-
der, and this was one reason why she
reported that the machine did not
work.” Id. at *26.

Moreover, when the camera
crew came to film the machine, one of
the crew members stated to the former
plant manager that he understood that
the plant was broken down. Finally, in
response to Lundell’s post-broadcast
request for a retraction, ABC re-
sponded with the following statement:

Contrary to your letter, the re-
port does not state that the
“system” does not work. What
the report does say is that the
garbage recycling machine pur-
chased by Berrien County does
not work. This is in fact com-
pletely true. At the time of our
broadcast the Berrien County

machine was not functioning.
As 1 am sure you are aware, the
main shredder broke down and

has pot been repaired.
I at*27,

The court then considered
ABC's contention that any false im-
pression generated by the statement
that the machine was mechanically in-
operable was negated by other parts of
the story. For example, argued ABC,
(1) there was footage showing the ma-
chine to be operating, (2) the report
noted that the machine turned garbage
into fuel pellets and showed the fuel
pellets made by the machine, (3) the
report had included the statement
“there’s nothing physically wrong
with the machine,” and (4) the report
showed footage of another of plain-
tiff*s machines that was operated by
Tennessee officials. Id. at *28.

The Eighth Circuit observed,
however, that the report had not in-
chuded footage showing the machine to
be operating, but only footage show-
ing a wosker sorting garbage and fuel
pellets made by the machine. More-
over, the footage showing the Ten-
nessee machine made it appear that
“the Tennessee machine worked, and
the Berrien County machine did not.”
Finally, the report had painted the
commissioner who had stated “there’s
nothing physically wrong with the ma-
chine” as someone who bad misrepre-
sented the machine to the county tax-
payers, thus increasing the likelihood
that a reasonable juror would discredit
his statement. Id. at *28-%29.

Lundell Held to Be & Private
Figure

ABC then argued that the dis-
trict court ruling should be upheld on
the alternative ground that Lundell
was a public figure and had been un-
able to demonstrate actual rpalice.

The Eighth Circuit began its
public figure analysis by observing
that the particular controversy giving

{Continued on poge 18)




Page 18

LDRC Libell etter

Eighth Circuit Reverses District Court and Enters $1 Million Jury Verdict for Plaintiff

(Continued from page 17)

rise to the ABC broadcast — the
garbage disposal problem in Berrien
County — was “clearly a public con-
troversy involving questions of
‘public concern.’” Id. at *32. How-
ever, the court held that there was no
evidence that Lundell had voluntarily
injected itself into the controversy in
an attempt to influence its resolution.
Id. at *35-36 (“Indeed, [ABC re-
porter] Chase admitted that she ‘did
not uncover sny evidence from any
source that [Lundell] had attempted to
inject fitself] into Jthe] political debate
of Berrien County.”); id. at *36
(“ABC does not direct us to any evi-
dence that Lundell placed itself into
the controversy to influence the issues
involved.™)

Throughout this portion of
the decision, the court made clear that
it believed Lundefl had been unwill-
ingly dragged into a public contro-
versy that was created by the defen-
dant, analogizing Lundell to the plain-
tiffs in Hutchinson v. Proxmire, 443
U.S. 111 (1979), and Wolsron v.
Reader's Digest Association, 443 U.S.
157 (1979). Quoting Hutchinson, the
court noted that “those charged with
defamation cannot, by their own con-
duct, create their own defense by mak-
ing the claimant a public figure. ™ 1996
U.S. App. LEXIS 26790 at *33
(quoting Hwchinson, 443 U.S. at

135).

Again invoking Hutchinson
and Wolston, the Eighth Circuit held
that it was irrelevant to the determina-
tion of Lundell’s status that the com-
pany had contracted with the county
for the sale of its machine. Id. at %36
(“the Supreme Court makes clear in
Hutchinson and Wolston that it is the
plain&iff's role in the controversy, not
the controversy itself, that is determi-
native of public figure status™).

All Damages Upheld
In upholding the damages
awarded by the jury, the Eighth Cir-

cuit rejected ABC’s argument that a
corporate plaintiff should not be per-
mitted to recover damages for loss of
reputation as well as lost profits, ob-
serving that Iowa courts “uniformly
allow business entities to recover dam-
ages for injury to their reputation as
well as lost profits.” Id, at *38,

The court also rejected
ABC’s contention that there was insuf-
ficient evidence of actual damages,
pointing to testimony that Lundell had
been an industry leader before the
ABC broadcast but had sold no ma-
chines after the broadcast. The court
observed that the size of the award
was supported by testimony regarding
historical sales data as well as devel-
opment costs. Id. at *38-%39,

The Eighth Circuit also re-
versed the district court’s alternative
ruling that the lost profits award
should be set aside because there had
been “tremendous problems” with the
machines and inconsistent testimony
as to lost sales. With respect to the
conflicting evidence regarding the
cause for the compiete absence of sales
following the broadcast, with Lundell
presenting evidence that the report had
killed interest in the machine and ABC
presepting evidence that the loss of
sales resulted from problems with the
machines, the Eighth Circuit con-
cluded that the issue was one for the
jury to resolve. Id. at #42-*43,

Similarly, the court held that
it was for the jury to resolve any con-
flict between the testimony of Lundell
and the vice president of his company
regarding estimated sales for the two
years following the broadcast. More-
over, there was testimony that there
was “substantial interest” in the ma-
chine prior to the broadcast, and his-
torical sales figures provided a reason-
able basis for estimating the amount of
lost profits, Id. at #41,

Standard of Revievwr in Other
Jurisdictions
According to LDRC’s most

recent study of independent appellate
review, in 18 of the 27 appeals in
which faisity was at issue, appellate
courts reviewed the evidence on a
“clearly erroneous” standard. See
LDRC BuulerN 1996(3), Table 17,
at Al4. Only in two of these 27 deci-
sions did the court explicitly address
the issue of the appropriate standard
of review, however, Compare Levine
v. CMP, 7138 F.2d 660 (5th Cir.
1984) (independent appellate review
required only for actual malice) with
Locricchio v. Evening News Associa-
tion, 438 Mich. 84, 113, 476
Nw.22d 112 (Mich. 1991)
(independent appellate review of fal-
sity required).

In Levine, the Fifth Circuit
held it unnecessary to apply the more
rigorous standard of review mandated
by Bose to the issues of falsity apd
negligence, reasoning that Gertz had
given greater latitude to the states in
cases involving private figures. 738
F.2d at 673 n.19 {“this court must
abide by Gerz by applying principles
of state, not federal law, to defama-
tion suits brought by private per-
sons™).

Obviously, this rationale
does not survive Hepps. Moreover,
an inescapable corollary to the re-
quirement that the plaintiff prove fal-
sity would seem to be that appellate
courts must independently review the
evidence of falsity in order to ensure
that no “forbidden intrusion on the
field of free expression” has oc-
curred.” New York Times v. Sullivan,
376 U.S. 254, 285 (1964), Indeed, a5
the Michigan Supreme Court recog-
nized in the only other post-Hepps de-
cision to explicitly address the issue,
the protection afforded by shifting the
burden of proof “would indeed ring
hollow if . . . no effective review ex-
isted to ensure compliance with the
burden of proof.” See Locricchio v.
Evening News Association, 438 Mich,
84, 113, 476 N.W.2d 112, 124
(Mich. 1991).




LDRC LibelLetter

Page 19

Texas Court Declares Criminal Stalking Law Unconstitutional

Striking down Texas’s anti-
stalking law as unconstitionally
vague, the state’s Court of Criminal Ap-
peals pointed to the “real likelihood that
the statute could chill the exercise of
protected First Amendment expres-
sion.” Long v, Texas, 1996 WL 512396
at *8 (Tex. Cr. App. Sept. 11, 1996).

The decision marks the second
instance that a Texas criminal statute di-
rected at harassment has been held to be
void for vaguepess. In 1983, the Fifth
Circuit Court of Appeals struck down

Texas Penal Code § 42.07 (a)(1) (pre-
1983 version), then the state’s harass-
ment statute, as facially unconstitutional
due to the vagueness of the terms
“annoy” and “alarm.” Kramer v. Price,
712 F.2d 174 (5th Cir. 1983), rehear-
ing en banc granted, 716 F.2d 284 (5th
Cir. 1983), grant of relief affirmed, 723
F.2d 1164 {5th Cir. 1984),

The current statute, while cur-
ing certain defects in the old statute,
continued not only the use of the terms
“annoy” and “alarm,” but created other

phrases and provisions that were found
unconstitutionally vague.

Media do not think of them-
selves as “stalkers.” But a pumber of
media counsel have indicated that they
pay attention to the criminal and civil
staliing statutes when advising crews
that plan to follow or stake out individ-
uals. In this era of new claims against
the media, primarily based in newsgath-
ering activities, that may be a worth-
while practice in a number of jurisdic-
ticas.

Anti-Stalking Statutes

Following the 1989 murder of ielevision actress Rebecca Schaeffer by an obsessive fan, the anti-stalking statute
movement began. California enacted the first anti-stalking law in 1990, with the remaining 49 siates, the District of
Columbia, and the Virgin Islands following suit (see below for a list of the statutes). Realizing the potential for challenge on
the grounds of vagueness, as in the Long case, the legislators have ofien astempted to narrow the scope of the anti-stalking
statutes by either heightening the “cause™ requirements or the “effect” requirements, or both. In other words, some of the
statutes require an intens to harm on the part of the alleged stalker, while other statutes require that actual harm be visited
upon the victim. Many of the statutes, like the one involved in Long, provide an exception for “constitutionally protected

activities " which would seemingly include newsgathering.

Ala. Code §§ 134- 6 - 90 10 - 94 (1994)

Alaska Star. §§ 11.41.260 to .270 (Supp. 1994)

Ariz. Rev. Stat. Ann. § 13 -2921 (Supp. 1994)

Ark. Code Ann. § 5 -71-229 (Michie 1994)

Cal. Penal Code § 646.9 (West Supp. 1995)

Colo. Rev. Stat. § 18- 9 -111 (Supp. 1994)

Conn. Gen. Stat. Ann. §§ 53a-181¢ to -181d (West Supp. 1994)
Del. Code Ann. tis. 11, § 13124 (Supp. 1994)

Fla. Stat. Ann. § 784.048 (West Supp. 1995)

Ga. Code Ann. §§ 16 -5 - 90 to - 93 (Supp. 1994)

Haw. Rev. Stat. § 711-1106.5 (Supp. 1992)

Idaho Code § 18 -7905 (Supp. 1994)

Il Ann. Stat, ch. 720, para. 5/12-7.3 10 .4 (Smith- Hurd 1995)
Ind. Code Ann. §§ 35 - 45 -10-1 10 -5 (West Supp. 1994}
lowa Code Ann. § 708.11 (West Supp. 1994)

Kan. Stat. Ann. § 21-3438 (Supp. 1993)

Ky. Rev. Star. Ann. §§ 508.130 1o . 150 (Michie/Bobbs-Merrill
Supp. 1994)

La. Rev. Stat. Ann. § 14:40.2 (West Supp. 1994)

Me. Rev. Star. Ann. tis. 19, § 762 (West Supp. 1994) (including
stalking as part of abuse)

Md. Ann. Code art. 27, § 121B (Supp. 1994)

Mass. Gen. Laws Ann. ch. 265, § 43 (West Supp. 1994)

Mich. Comp. Laws §§ 750.411h to .411i (Supp. 1994)

Minn. Sta. § 609.749 (Supp. 1995)

Miss. Code Ann. § 97-3 -107 (1994)

Mo. Ann. Staz. § 565.225 (Vernon Supp. 1994)

Mont. Code Ann. § 45 -5 -220 (1993)

Neb. Rev. Sta1. §§ 28 -311.02 1o .05 (Supp. 1994)

Nev. Rev. Stat. § 200.575 (Supp. 1993)

N.H. Rev. Siat. Ann. § 633:3 -a (Supp. 1994)

N.J. Rev. Stat. § 2C:12-10 (Supp. 1994)

N.M. Stat. Ann. § 30 -34-1 to - 4 (Michie Supp. 1993)

N.Y. Penal Law §§ 120.13 -.14, 240.25 -.26 (McKinney
Supp. 1995) (calling crime menacing or harassment rather
than stalking)

N.C. Gen. Star. § 14 -277.3 (Supp. 1993)

N.D. Cent. Code § 12.1-17- 07.1 (Supp. 1993)

Ohio Rev. Code Ann. §§ 2903.211 to .215 {Anderson Supp.
1994)

Okla. Sias. Ann. tit. 21, § 1173 (West Supp. 1995)

Or. Rev. Stat. § 163.730 -32 (Supp. 1994)

18 Pa. Cons. Stat. Ann. § 2709(b} (Supp. 1994)

R.I1. Gen. Laws §§ 11-59 -1 to -3 (1994)

S.C. Code Ann. § 16 -3 -1070 (Law. Co-op. Supp. 1993)
8.D. Codified Laws Ann. §§ 22-194-1 to - 7 (Supp. 1994)
Tenn. Code Ann. § 39 -17-315 (Supp. 1994)

Tex. Penal Code Ann. § 42.07(a)(7) (West 1994) (describing
stalking in section entitled harassment)

Utah Code Ann. § 76 -5 -106.5 (Supp. 1994)

Vi. Stas. Ann. tit. 13, §§ 1061- 63 (Supp. 1994)

Va. Code Ann. § 18.2- 60.3 (Michie Supp. 1994)

Wash. Rev. Code Ann. § 9A.46.110 (West Supp. 1995)

W. Va. Code § 61-2- 9a (Supp. 1994)

Wis. Stat. Ann. § 947.013 (West Supp. 1994} (addressing
stalking under section entitled harassment)

Wyo. Star. § 6 -2-506 (Supp. 1994)

D.C. Code Ann. 5 22-504 (1993)

V.Is. 14 V.1.C. & 2072 (1995)




Page 20

LDRC Libelletter

THE NEUTRAL REPORTAGE
DOCTRINE IN OHIO

{Continued from page 1)

attorney facing the charges was James C,
Young of Cleveland and not James H.
Young of Amherst. Two days after the
report, the Journal published a correc-
tion that the attorney was from Cleve-
land, not Amherst. James H. Young,
however, had offices in both Cleveland
and Amherst.

The trial court granted sum-
mary judgment for the newspaper based
on the statatory privilege for fair and
impartial reports of judicial records.
Ohioc Rev, Code Ann. § 2317.05 pro-
vides:

The publication of a fair and im-
partial report of the return of any
indictment, the issuing of any
warrant, the arrest of any person
accused of crime, or the filing of
any affidavit, pleading, or other
document in any criminal or civil
cause in any court of competent
jurisdiction, or of a fair and im-
partial report of the conteuis
thereof, is privileged, unless it is
proved that the same was pub-
lished maliciously, or that defen-
dant has refused or neglected to
publish in the same manner in
which the publication complained
of appeared, a reasonable written
explapation or contradiction
thereof by the plaintiff . . .

The court of appeals reversed
the judgment, holding that the report
was not a "substantially accurate® report
of the official record Yourg v. The
Morning Journal, 1995 Ohio App.
LEXIS 1875 (May 3, 1995). The rever-
sal was based on the statutory privilege
and on a discussion of the "neutral re-
portage” doctrine, recognized by many
Ohio appellate courts as "essentially an
expansion of the privileges in R.C.
2317.04 and R.C. 2317.05." Id. at #8-9.
The Ohio Supreme Court affirmed this
decision based on the statutory privi-
lege, but in addressing the "neutrai re-
portage” argument simply stated: "This

court has never recognized the 'neutral
reportage’ doctrine and we decline to do
5o at this time. " 76 Ohio St. 3d 627, 629.

Where does this dacision
Izave the “neutrzl reportage®
doctrine in Ohio?

The future of a doctrine that has
been recognized and relied upon by many
courts in this state now is uncertain. The
fact that the Supreme Court did not dis-
cuss the doctrine or review the many de-
cisions which recognized it before sum-
marily refusing to adopt it is of signifi-
cance when evaluating its future. This
important First Amendment protection,
which has been instrumental in promot-
ing the right of reporters to keep the pub-
lic informed of newsworthy events, can-
not be glazed over by the Court as an un-
popular, unrecognized privilege. Indeed,
Ohio appellate courts routinely have rec-
ognized the "neugral reportage” doctrine.

This fact was noted by Justice
Douglas in a strong dissent to the Young
opinion in which he chastised the court
for failing to formally adopt the "neutral
reportage” doctrine. As Douglas aptly
stated:

The treatment of this issue (or
lack thereof) by the majority
leaves one with the impression
that this doctrine is simply a
common-law aberration worthy of
little attention. However, what
the majority does not reveal is that
the neutral reportage privilege has
been widely recognized by numer-
ous courts in this state and other
Jjurisidiction.
Id. at 631.

Only a few months before the
Young decision, an Ohio appellate court
joined the ranks of many others when it
upheld a grant of summary judgment
based on the "neutral reportage” doc-
trine. See Watson v. Leach, 1996 Ohio
App. LEXIS 2474 (Gallia County June 7,
1996). In that decision, the appellate
court noted that "several Ohio appellate
courts have recognized the privilege”
since 1980 and discussed in detail the ele-
ments required in Ohio for the doctrine to
apply. Id. at *6. Those elements, taken

from an often cited Ohio case for apply-
ing the doctrine, April v. Reflector-
Herald, Inc., 546 N.E.2d 466 (Ohio Ct.
App. 1986}, include: (1) an allegedly
defamatory accusation was made by a re-
sponsible, prominent organization or in-
dividual; (2) the accusation concerned a
matter g public interest; and (3) a media
defendant accurately and disinterestedly
republished the defamatory accusation,
Watson, at *7. The Ohio Supreme Court,
however, did not find it pecessary to ad-
dress this recent decision in Young.

This decision has left a question
in the minds of many desling with Ohio
courts in this area. Did the Ohio
Supreme Court’s failure to “formally
adopt and apply” the privilege, Young,
76 QOhio St. 3d 627, 631, extinguish the
neutral reportage doctrine or merely keep
the common law doctrine within the dis-
cretion of lower courts to either adopt or
reject, as it has existed to this point? The
lack of discussion by the majority pro-
vides no guidance to discover what the
court meant by stating that the court
"declines” to adopt the doctrine "at this
time.” As Douglas stated in his dissent:

It is time that Ohio be included
among those enlightened jurisdic-
tions which have adopted the doc-
trine of neutral reportage. This
court could . . . take this next iog-
ical step in support and protection
of the right of a free press to
gather and report the news. 1 re-
gret that the majority has missed
the golden opportunity to do s0.
Id. at 632

So do we. Though, let us be certain that
our next "golden opportunity” to seek
clarification and the court's formal recog-
nition of the "neutral reportage” doctrine
will not be missed.

Richard M. Goehler and Jill P. Meyer
are with the firm Frost & Jacobs in
Cincinnati, OH.




LDRC LibelLetter

Page 21

Judge Cote Enjoins City from Airing Fox News and Bloomberg on a PEG Channel

In an ever-escalating battle over
cable access between Rupert Murdoch's
News Corporation and the newly-merged
Time Warner and Turper Broadcasting
Systems, Inc., Time Warner scored a vic-
tory, effectively keeping Murdoch's Fox
News out of New York's cable stations,
both PEG and commercial.

In Time Warner Cable of New
York, et. al. v. City of New York and
Intervenor-Defendant Bloomberg. L.P.,
96 Civ. 7736, (S.D.N.Y. 11/6/96),
Judge Denise Cote preliminarily enjoined
New York City from placing Murdoch's
Fox News and Bloomberg, another news
provider, on Crosswalks, one of the five
PEG (public, educational and govern-
ment)-designated channels operated by the
City on Time Warner's system.

Presented with conflicting evi-
deace regarding the City's motives, Judge
Cote found as a fact that

"Time Warner has estab-
lished...that the City sbused its
power...and has acted both to co-
erce Time Wamer and to retaliate
against it for its decision not to en-
ter into a contract with Fox
News..."

On the basis of this factual con-
clusion, she then weat on to hold that the
City had violated two different provisions
of the Cable Act, as well as its franchis-
ing agreements with Time Wamer and
Time Warners's First Amendment rights
and, finding both irreparable harm and
likelihood of success on the mernits,
granted the preliminary injunction.

Background

The players in the dispute over
access to New York City's cable systems
sre the defendant, New York City, and
plaintiff Time Wamer Cable of New
York City ("Time Warner"), a division of
Time Warner Entertainment Company
L.P., and other Time Warnes-affiliated
cable operators who, pursuant to franchis-
ing agreements with New York City, pro-
vide cable service throughout the five bor-
oughs of New York City.

Fox News, though not a party to

the lawsuit before Judge Cote, lies at the
core of the controversy, is a 24-hour
news service owned by News Corpora-
tion, of which Rupert Murdoch is the
CEO. Intervenor-defendant Bloomberg
L.P. ("Bloomberg" ), produces a number
of news services including a 24-hour ca-
ble news service.

Below is a brief summary of the
factual background. It is not complete,
Judge Cote's recitation of the factual ma-
terial, the legislative history of the Cable
Act and the historic use of PEG stations
ruas over ninety pages.

Time Warner's Decision Not o
Carry Fox News

The dispute over access to New
York City cable systems began when,
following protracted FTC proceedings,
Time Warner, Inc. (the parent company
of the plaintiffs} and Tumer Broadcasting
Systems, Inc. announced the completion
of their merger, scheduled for October
10, 1996. In order to obtain FTC ap-
proval, Time Warner was required to
sign a consent decree in which it agreed
that the cable systems operated by the
merged company would carry a 24-hour
news service unaffiliared with either of
the principals.

Prior to the merger, Time
Warner held discussions with two com-
peting news providers: Fox News and
MSNEBC, a joint venture between Mi-
crosoft and NBC, each of which had an-
nounced plans to launch a 24-hour news
programming service. (Defendant-
intervenor Bloomberg had aiso ap-
proached Time Warner, but, for a varety
of reasons, had never been a serious can-
didate.)

Ultimately, Time Warper se-
lected MSNBC. According to Time
Warner, its choice was based on NBC's
proven track record in delivering news
and the fact that MSNBC was the succes-
sor service to America’s Talking, a pro-
gram service with an andience of 20 mil-
lion subscribers that was already being
carried on Time Warner's New York
City system.

In addition to obtaining FTC ap-
proval, under the terms of Time Wamer's

two franchise agreements with New York
City, any "chanpe of control” within
Time Wamer was subject to approval by
New York City's Department of Informa-
tion Technology and Telecommunication
("DoITT"). Accordingly, well before
the date set for the merger—and prior to
Time Warner's formal rejection of Fox
News—-Time Wamer began its communi-
cations with DolTT, taking the position
that because Time Wamer was acquiring
Turner, the transaction involved no
change in control and, therefore, re-
quired no approval by the City.

While not agreeing with Time
Warner's position regarding "change of
control”, DoITT's Assistant Commis-
sioner informed Time Warner that, based
upon the agency's review thus far, "it
may be possible for DolTT to recommend
approval of the merger...." In August,
1996, the agency prepared a draft memo-
randum to the City's Franchise and Con-
cession Review Committee ("FCRC") re-
questing approval of the merger along
with a request for public hearings and a
proposed resolution approving the
merger.

No discussions were held about
the content of Time Warner's chanmels,
nor, the Court found, did the City voice
any objection to the merger until Time
‘Warner rejected the bid of Fox News and
mstead selected MSNBC as the unaffili-
ated 24-hour news provider to fulfill
Time Wamer's obligation under the FTC
consent decree.

The City's Reaction
Just three days after the Time
Warner's September 17th announcement
that it had selected MSNBC, the Mayor
intervened, asking his subordinates to in-
vestigate the matter and referring to the
situation as "very serious.® Rupert Mur-
doch, Time Warner alleged, is a supporter
of the Mayor and, as the Court found, has
massive holdings which include The New
York Post, WNYW Channel 5, and Fox
Broadcast Network. Also in evidence,
however, was the fact that the City had
been engaged in longstanding negotia-
tions with Fox, including tax and other
{Continued on page 72




Page 22

LDRC LibelLetter

Judge Cote Enjoins City from Airing Fox News and Bloomberg on 2 PEG Channel

{Continued from page 21)
concessions, to maintain its operations in
New York.

On October 1, 1996, a meeting of
principals and lawyers of Time Wamer
and Fox as well es various New York City
officials, was held at the office of Fran
Reiter, Deputy Mayor for Economic De-
velopment and Plaoning. The purpose of
the meeting was to convey the City's re-
quest that Time Warner agree to carry Fox
News on Time Wamer's commercial chan-
nels, an issue the City wanted resolved be-
fore it approved the merger. At this meet-
ing, Deputy Mayor Reiter reminded Time
Warner, that the franchise was up for re-
newal in 1998 and that "Time Wamer
would not want the Fox News Channel is-
sue to cloud the renewal decision. "

Time Warner raised legal objec-
tions to the City's involvement with the
content of commercial cable program-
ming, as well as practical issues about lim-
ited capacity on its commercial channels.
Addressing the capacity problem, the City
proposed to allow Time Warner to move
certain educational services, such as the
Discovery and History Channels, onto the
Crosswalks channel, but conditioning its
offer on Time Wamer’'s agreement to
place Fox on a Time Warner commercial
channel.

Time Wamer rejected this pro-
posal, arguing that lack of capacity was
not the only reason for its rejection of Fox
News. Time Warner noted that it was im-
proper under the First Amendment for the
City to sttempt to dictate programming
choices to a media entity and that the
City's proposed use of 8 PEG channel was
improper under the Cable Act.

The City then proposed to place
Fox News on its Crosswalks channel, and
during the next week pressuwred Time
Warner to waive its objection to this plan.
The City argued that there was precedent
for carrying programs with commercials
on PEG channels. In past instances, Time
Warner had granted a waiver permitting
certain programs with comipercials to be
transmitted on PEG channels, most no-
tably in the case of certain foreign lan-
guage prograims.

On Qctober 9, the City submitted

a written request that Time Warper con-
sent to the City placing Fox News, along
with Bloomberg’s news services, on its
Crosswalks channel. The City also ad-
vised Time Warner that, absent consent,
it would run the programs without com-
mercials on its Crosswalks channel.

On October 10, Time Warner
rejected this proposal, and pointed out
that the removal of commercials would
not sufficiently change the nature of the
programming to make it suitable for cer-
riage on a PEG channel. That evening, at
10:48 PM, and without further notice to
Time Wamer, the City began transmitting
Bloomberg's 24-hour news program over
Crosswalks and anncunced its intention to
transmit Fox News the next evening.

Time Warner Filas Suit Against the
City

On October 10th, just one day
prior to the proposed airing of Fox News,
Time Warner brought suit in the United
States District Court for the Southern Dis-
trict of New York to preliminarily enjoin
the City from using Bloomberg and Fox
on its PEG channel, alleging violation of
the Cable Act, violation of Time
Warner's First Amendmeant rights, viola-
tion of Time Warner's franchising agree-
ments with the City, along with a variety
of state and city violations. On October
11, 1996, after a hearing, Judge Cote
granted a temporary restraining order,
and a hearing on the preliminary injunc-
tion took place from October 28 to Octo-
ber 30, 1996.

The Factual Allegations

Although numerous facts and
motives were in controversy at the hear-
ing, simply put, Time Wamer alleged that
because of Rupert Murdoch's political
connections with the Mayor, the City
was engaged in coercive tactics designed
to force Time Warner to carry Fox News
on its commercial stations and, further,
that the City's tactics, including its stated
intention to carry Fox News on a PEG
channel, were improper under the Cable
Act as well as a violation of Time
Warner's First Amendment rights.

The City, in turn, argued that as

a governmental authority, the City had a
right to use PEG stations for what ir
deemed to be in the public interest. Fac-
tually, it disputed Time Warmer's con-
tentton that the Mayor’s actions were po-
litically motivated. According to volumi-
nous affidavits by City officials, the
City's motive in both encouraging Time
Warner to carry Fox and uitimately to it-
self carry Fox on Crosswalks was part of
iong-standing negotiations between Fox
and the City to create new jobs in New
York City and to promote other legitimate
interests, including diversity of program-
ming and competition among cable pro-
grammers.

Among the affidavits submitted
by the City was that of Fran Reiter,
Deputy Mayor for Economic Develop-
ment and Plaoning. In her affidavit, Ms.
Reiter contends that “"media and enter-
tainment jobs represent an important and
growing sector in New York City's job
market; and that the Giuliani Administra-
tion had, on previous occasions,
"personally intervened in efforts to keep
media jobs in New York City." {Affidavit
of Fran Reiter, paragraph 4.) The
City's relationship with Fox News, the
Deputy Mayor averred, was merely part
of a long standing series of negotiations
between the City and the New York City-
based News America Publishing Inc, the
parent of Fox News, which would bave
resulted in the retention and creation of
thousands of jobs in New York and
yielded millions of dollars worth of tax
revenues to the City.

In response, among other things,
Time Warner pointed out that there were
numerous other New York City-based
programmers which Time Warner was un-
willing to carry and that the City never
once before had pressured Time Warner
to carry any other New Yoric-based ser-
vice. Time Warner also pointed out that
Fox itself claimed its launch of & news
service was one of the most successful in
cable history, with 17 million viewers and
that there was no threat to any jobs in
New York City.

{Continued on page 23)




AL AR

LDPRC LibelLetter

Page 23

Judge Cote Enjoins City from Airing Fox News and Bloomberg on a PEG Channel

(Continued from page 22)
Judge Cote: NYC Coercing Time
Warner

During the three-day hearing on
the preliminary injunction, the Court
found as a fact that after Time Warner ac-
cepted MSNBC as its 24-hour news sta-
tion, New York City attempted to
"coerce” Time Warner to reverse its deci-
sion and select Murdoch's Fox News Ac-
cording to the Court,

"the City acted to punish Time
Warner for exercising its editorial
discretion to refuse Fox News.
This punishment included placing
BIT [Bloomberg] and preparing to
place Fox News on Crosswalks,
and linking Time Warner's deci-
sion...to Time Wamer's franchise
renewal in 1998."

Having found as a factual matter
that "Time Warner has established...that
the City abused its power...and has acted
both to coerce Time Warner and to retali-
ate against it for its decision not to enter a
contract with Fox News...”, Judge Cote
went on to determine that Time Warner
had satisfied the rigorous standards for the
granting of a preliminary injunction: i.e.
(1) that it would be "irreparably harmed"
were the injunction not granted; and (2)
there was a likelihood of success on the
merits.

A central issue in the case was
the propriety of issuing a preliminary in-
junction against the airing of Fox News
and Bloomberg on Crosswalks. Both the
City and Bloomberg argued that the
City's decision to air Fox News and
Bloomberg on a PEG station did not actu-
ally impact Time Warner because Time
Warner remained free to make its own edi-
torial decisions on its commercial chan-
nels. Issuance of a preliminary injunc-
tion, defendants contended, was therefore
unwarranted.

Acknowledging that "[t]his ar-
gument raises the closest issue in the
case,” Judge Cote disagreed, holding that
the City had violated Time Wamer's First
Amendment rights by improperly interfer-
ing with its ability to determine the edito-

rial mix of programming carried on its
cable system.

Although she specifically re-
jected Time Warner's claim that it had a
First Amendment right to the PEG chan-
nels, she found that

"[tlhe City's decision to place the
two news programs on Crosswalks
is best seen and can only properly
be understood as part of its contin-
uing effort, through means fair
and foul, to prevail upon Time
Warner to carry Fox News on one
of it commercial channeis”

and that "Fox News and BIT
[Bloomberg] ... expect that placement
on Crosswalks will significantly increase
their ability to win places on Time
Warner's commercial channels. "

Judge Cote found that the
"irreparable harm” requirement had been
satisfied by Time Warner's showing that
the City's action "have had a direct, im-
mediate and chilling effect on Time
Wamer's exercise of ils coastitutionally-
protected editorial discretion. "

The second requirement for the
granting of a preliminary injunction--
likelihood of success on the merits— was
found after an exhaustive review of the
provisions and legislative history of the
Cable Act, 47 U.S.C. section 531 (a) 1.
seq., the historic use of PEG channels
throughout the United States as well as in
New York City, and an interpretation of
certain provisions in the parties’ 1983
and 1990 franchising agreements.

Not Proper PEG Use

First, the judge found that the
City's actions were contrary to the PEG
provisions of the Cable Act, whose pur-
pose, she had earlier noted, was to fur-
nish cable TV access to "[lJocal govern-
ments, school systems and community
groups”; in the words of the House re-
port, to provide "the video equivalent of
the speaker's soap box or the electronic
parallel to the printed leaflet.” Noting
that the Cable Act does not specifically
delineate what constitutes a proper use of
a PEG chanpel, the judge noted that the

actual language of section 531— "public,
educational or governmental use®-- was
"not without meaning™ and that the City's
attempted use of its PEG channel to ac-
commodate Fox was unlawful.

Judge Cote rejected the City's ar-
gument that, content notwithstanding, the
"govemnmental use” requirement was satis-
fied by the fact that the city operated the
PEG channel in question. “fI}f I were to
follow the City's intespretation of the PEG
provision,” she noted, "the entire statutory
provision would be nonsensical. "

Franchise Agreement and Cable Act
Violated

Next, the judge found that the
City's actions violated the franchise agree-
ments between Time Warner and the City.
At issue in the hearing was a difference in
wording between the 1983 and 1990
agreements’ definition of a PEG station,

The City maintained that the
omission of the word "noncommercial” in
the 1990 Agreement authorized the place-
ment of commercial programs on PEG
channels. Time Warner, using parol evi-
dence, maintained just the opposite: ie.
that PEG channels could not be used by
the City for commercial purposes and that
the change in wording had not been in-
tended to alter the essential usage of a
PEG channel. ‘

Judge Cote, agreeing with Time
Warner's contractual interpretation, held
that the proposed use of the City's PEG
channel was clearly "commercial” and
thus violative of the agreements.

Judge Cote also found that the
City had violated section 544(f)(1) of the
Cable Act which provides that any gov-
ernmental or franchising authority "may
pot impose requirements regarding the
provision or content of cable services...”

First Amendment: Strict Scrutiny
Required

Finally, while acknowledging a
dearth of precedent and noting that "t}he
Supreme Court's First Amendment jo-
risprudence in the ares of cable regulation
is not settled,” Judge Cote went on to hold

(Continued on page 24}




Page 24

LDRC LibelLetter

Time Wameoer v. NYC
Judge Cote Enjoing City from Airing
Fox News end Bloomberg on
8 PEG Channel

(Continued from page 23)

that the City had violated Time Warner's
First Amendment rights. Although she re-
jected Time Wamer's claim to First
Amendment rights in the City's PEG chaa-
nels themselves, she did agree that the
City had violated Time Wamer's First
Amendment rights through its attempted
coercion of Time Warner's editorial deci-
sions.

Finding that the City's actions
were intended “to reward a friend and fur-
ther a particular viewpoint,” the Judge
held that such content-based decision mak-
ing warranted application of strict
scrutiny.

Time Warner’s Action Failed to Meet
That Standard

In ruling in favor of Time
Warper, Judge Cote rejected the City's
own First Amendment argument that a fed-
eral court cannot issue a preliminary in-
junction against the airing of a program on
a City PEG channel. While not addressing
the issue of whether cities have First
Amendment rights, Judge Cote held that
"ftilhe City cannot wield its own First
Amendment right as a sword to force Time
Warner to capitulate to the City's de-
mands, and then claim that same First
Amendment right as a shield preventing
this Court from granting relief."

Forx Anti-Trust Suit Against Timg
Warner

Both the City and Bloomberg are

Pending in the United States Dis-
trict Court for the Eastern District of New
York before United States District Court
Jack B. Weinstein is Fox News v. Time
Warner, Civ. No. 96-4963, m which Fox
News, alleging anti-trust violaticns, seeks
treble damages from Time Warner as well
permanent divestiture by Time Wamer of
its shares of Tumer Broadcasting. That
case is scheduled to go to trial on April 1,
1997. Time Warner has filed a motion to
dismiss all of Fox's claims.

LDRC Honors atharine Graham and
Arthur Ochs Sulzberger

(Continued jrom page 1)

expertise, “the value-added that comes
from bringing together more than any-
one of us could know individually.”

She thanked the William J.
Brennan, Jr. Award/Dinner Comittee
for their efforts, and Diana M. Daniels
and Solomon B. Watson IV, co-chairs,
for all of their efforts.

Following dinner, Victor
Kovner took the podium to introduce the
keynote speaker, David Halberstam,
Bulitzer Prize-winning jowrnalist and au-
thor. Mr. Kovner remarked that the
evening’s honorees “acted in the defense
of freedom, not only freedom of the
press, but truly, all of our freedoms.”
Mr. Kovner also highlighted the roles
that the attomeys and journalists for The
Times and The Post had played in the
publication and litigation of the Pen-
tagon Papers, many of whom were in at-
tendance. Mr. Kovner then asked them
all to stand for acknowledgerment from
the assembled guests. Further, Mr.
Kovner continued to note this past year’s
struggle in the Business Week case is an
example of why the Pentagon Papers de-
cision was so important.

David Halberstam, former
New York Times reporter and noted au-
thor, then spoke of the how appropriate
it was to honor Ms. Graham and Mr.
Sulzberger with an award named for the
Honorable William J. Brennan, Jr.,
whom Mr. Halberstam characterized as,
“quite possibly the most influential
American citizen of the second half of he
twentieth century.” Tuming to the
eveping’s honorees, Mr. Halberstam
spoke with great admiration and warmth
of the two publishers, “They gave us
and those who follow them a shining ex-
ample of the uses of these great free-
doms, “ Mr. Halberstam stated.

Mr. Halberstam’s comments
were followed by the presentation of the
LDRC William J. Brennan, Jr. Defense
of Freedom Awards by Robert Hawley.

Mr. Sulzberger reminisced
about the “excitement, anxiety and con-

fusion” of the evenis surrounding the
publications. He quoted from a Times
editorial published June 16, 1971, reiter-
ating the reasoning behind the publica-
tion of the Pentagon Papers: “As a news-
paper that takes seriously its obligations
end its responsibilities to the public, we
believe that once this material fell into
our hands, it was not only in the interests
of the Americar people to publish it, but
even more importantly it would have
been an abrogation of our responsibility
and a renunciation of our obligations un-
der the First Amendment not to publish
it.”

Ms. Graham recalled that the
publication of the Pentagon Papers “was
truly a defining moment, for The Post,
for journalism, and for the country it-
self.” She continued to note that the
publication of the Papers prepared her
newspaper for the upcoming ordeals of
Watergate, In fact, Ms. Graham stated,
“it is not an exaggerstion to say that if
the Pentagon Papers had not occurred,
Watergate might not have occurred ei-
ther.”

[eisz-deleletelelotaedeteiatntatotilzoza]

LDRC wants to thank those who
made the evening such a special event,
with particular thanks to Solomon B.
Watson IV and Diana M. Daniels who
chaired the LDRC Annual Award/Dinner
Comminee. LDRC also wishes to thank
Floyd Abrams, Jonathan Albano, Harold
W. Fuson, Jr., Laura R. Handman,
Randy Lebedoff, Chad Milion, Bruce R.
Sanford, and Richard Winfield, all of
whom served on the Dinner Committee
and without whose assistance the evening
would not have been possible.




o

LDRC LibelLetter

Page 25

Minutes of LDRC Annual Meeting, November 6, 1996

New Executive Committee
Members

Bob Hawley, chair of the Executive
Committee, brought the meeting to or-
der. He noted that this was the first year
that the members of the original Execu-
tive Committee were scheduled to rotate
off the board. Bob extended a warm
thank you to the first two members
whose terms had expired, Blair Soyster
and Chad Milton, who have been mem-
bers of the LDRC Executive Committee
since its inception, Blair as Treasurer
and Chad as a one-man membership
comunittee and later in charge of special
projects. Bob then welcomed Ken Vittor
of McGraw-Hill and Susanns Lowy of
CBS, who were nominated to run for the
vacant seats on the Executive Commit-
tee. .

Report of the Chair

Bob went on to observe that
serving on the LDRC board means never
having to say goodbye. Although Blair
and Chad have stepped down, Blair will
be working on the development of an
outline for a possible 50-STa1E Survey of
libel and privacy issues in the employ-
ment context and Chad is heading a spe-
cial projects committee that will be seek-
ing ideas/suggestions for what LDRC
can do to better serve its membership.

Bob then welcomed the newest
addition to the LDRC in-house staff,
Pamela R. Winnick. Bob noted that Pam
is not a media lawyer, but rather what
LDRC needs, a nonprofit lawyer, having
had more than ten years experience as
general counse] of leading nonprofit or-
ganizations.

Other highlights of the past year
have included the formation of an inter-
national Jaw committee, headed by Dick
Winfield and Kevin Goering. The initial
impetus for the committee was the re-
quest from Russian lawyers for an inter-
national libel conference in Moscow,
which is currently scheduled for Thanks-
giving. Bob pointed out the importance
of having an international committee,
given the growing internatiopalization of

the media.

Another highlight of the past
year was the publication of the LDRC
complaint study, which, using data pro-
vided by Media Professionals and Em-
ployers Reinsurance, reported on the fre-
quency of complaints, types of claims,
and plaintiff and defendant status. Bob
characterized the study as & very solid
piece of work and thanked both insurers
for making it possible.

Looking ahead, Bob noted that
our biggest challenge next year will be
the identification of new media members,
by which he went on to explain that he
meant not only new members from media
organizations but members from the
“new” media, such as Internet companies
and online services. He uaderlined the
importance of reaching out to these new
companies, both in terms of expanding
our membership and because this is
where so much information is being pub-
lished.

Executive Director’'s Report

Sandra Baron then covered addi-
tional highlights of the previous year. As
in 1995, the 50-STATE SURVEY OF PRIVACY
AND RELATED LAw was published in June
and the 50-STATE SurvEY ofF LiBEL Law
was published in October. Sandy noted
that this year, each book contained a sur-
vey of the law in the federal circuits, un-
like last year, when federal privacy as
well as libel law was placed in the 50-
STATE LIBEL SURVEY.

Looking forward, there are
plans to publish an international 50-STATE
SurvEy, in conjunction with the ABA Fo-
rum Committee. The Forum Comumittee
would like LDRC to publish the volume,
in a format similar to the 50-STATE Sur-
vEY. Currently they have received chap-
ters from seven countries.

Next year, the first issue of the
LDRC Buireny, scheduled for January,
will be devoted to the LDRC Damages
Study. Topics for subsequent BULLETINS
include updates of the independent appel-
late review study as well as the summary
Jjudgment study.

Sandy forecasted that the
LDRC Complaint Study will grow with
maturity and will be increasingly valu-
able as we gather more years of data.
LDRC Fellow John Maltbie, who pre-
pared the initial study, will be putting
together a protocol to emable greater
consistency in the gathering of data. It
is also hoped that additional insurers
will take part.

The LDRC Committeas

Sandy noted that there are now
14 Defense Counse] Section committees,
all of which were extremely active dur-
ing the past year. Tom Kelley's Trial
Techniques Committee has completed
the Model Trial Brief, which will be dis-
tributed on disk on request to members.
It will also be available in bard copy. A
copy of the table of contents was avail-
able at the annual meeting.

The Cyberspace Committee ex-
pects to have its next set of articles ready
to be published by the end of the year,
including a bibliography of cases and ar-
ticles in the area, Sandy mentioned that
the articles will be distributed on three-
hole punch paper, which will allow
LDRC members to assemble a cy-
berspace looseleaf.

The Expert Witness Committee
is in process of canvassing journalism
schocls for potential experts. Sandy
noted that requests for experts are
among the most frequently received re-
quests by LDRC.

The Jury Instruction Committee
is considering updating its jury instruc-
tion manual, which Sandy characterized
as an extremely important and useful
publication. Sandy invited all those with
comments or suggestions regarding the
manual to send them to her or to Bob

Raskopf, chair of the committee.

Susan Grogan Faller’s Pre-
Publication/Pre-Broadcast Committee
has completed a report on Alternative
Dispute Resolution, which includes the
Arizona and Texas mediation project. A
copy of the report is available.

Sandy also reported that the

{Continued on page 26)




Page 26

LDRC Libelletter

Minutes of LDRC Annual Meeting, November 6, 1296

(Continued from page 25)

Tort Reform Committee, under Dick
Rassel, has completed its writeup of
1996 Legislative Developments.

Among the two newest com-
mittees, Chad Milton reported that his
Special Projects Committee is cur-
rently in the brainstorming phase, and
invited all with suggestions to pass
them along. Blair Soyster reported that
her committee for developing an out-
line for a possible S0-STATE SURVEY OF
EMPLOYMENT 1AW Wwas not yet even in
the brainstorming stage. She is cur-
rently in the process of developing the
committee.

During the past year LDRC
formed an Advertising and Commer-
cial Speech Committee, with Cam De-
Vore as chair. Cam reported that the
committee is working on a series of ar-
ticles on libel and privacy issues,
among others, in advertising and com-
mercial speech.

Finally, Sandy noted that the
Conference and Education Committee
was meeting the following day to begin
planning for the next biennial confer-
ence. The dates are September 10-12,
1997, and the conference will be held
at the Hyatt Regency in Reston, Vir-
ginia. The new hotel will have more
space and be less expensive than the
Ritz-Carlton. As a result, the Confer-
ence can make better use of break-out
sessions while also avoiding an in-
crease in the cost to attendees.

Sandy also noted that mem-
bers had had frequent occasion to take
advantage of LDRC’s various litiga-
tion support services, from the Brief
Bank to the expert witness database to
the jury instructions bank. I DRC also
lent support fo the introduction of the
Uniform Correction or Clarification of
Defamation Act in New York this past
year and will do so again next year
when it is reintroduced to the legisla-
ture.

In closing, Sandy reiterated
that the LDRC is the sum total of the
cumulative expertise and knowledge of
its members.

LDRC Libellstter

Peter Canfield reported that
the LDRC LibelLetter fulfills one of
LDRC’s principal missions, namely
getting information out to the member-
ship. Peter thanked the Libelletter
Committee and the New Developments
Committee for their efforts in keeping
the LibelLetter current but noted that
the success of the LibelLeiter was
largely the result of Sandy Baron’s ef-
foris as editor.

Hembership

Robin Bierstedt reported some
concern in the leveling off of media
members, although she noted that for-
tunately the DSC membership has con-
tinued to grow. Part of the difficulty
with continued expansion of the media
membership derives from the fact we
have aiready tapped most companies
that are logical members of LDRC.
Compounding that, the increasing num-
ber of mergers has in some instances
reduced membership.

Current efforts are underway
to target obvious members from news-
paper and book publishing who stilt
have not joined as well as increase
membership efforts with respect to noa-
traditional members. She noted that the
latter efforts would be aided if the orga-
nization had a broader name. That issue
will be taken up by the LDRC Execu-
tive Committee.

The Executive Committee
elections were then held, with Ken Vit-
tor and Susanna Lowy unanimously
elected by voice vote, with their terms
to begin on January 1, 1997,

Bob Hawley closed the meet-
ing by again noting that the whole point
of LDRC is to serve its constituency
and thanked all of the members for

their support.

©1996 Libel Defense Resource Center
404 Park Avenue South, 16th Floor
New York, New York 10016

Executive Committee:

Robert J, Hawley (Chair), Peter Canfield;
Chad Milton, Margaret Blair Soyster,
Robin Bierstedt;

P. Cameron DeVore (ex officio), Harry M.
Johnston, I (Chair Emeritus)

Executive Director: Sandra S. Baron;
Associate Directors: Michael K. Cantwell
and
Pamela R. Winnick;

LDRC Fellow: John Maltbie
Staff Assistant: Melinda E. Tesser

LDRC encourages members to share copies
of the LibelLetter with others in their

organjzation.

ATTENTION DCS
MEMBERS:
Please submit Directory
changes and e-mail
addresses for 1997

The new DCS Directory for
1997 will be undergoing production
shortly. We need your help in correct-
ing any errors in your firm's listing and
updating any changes that occurred
with regard to your firm's name, ad-
dress, phone number, branch offices,
etc, since the Directory was published
last February. LDRC would like to
also include e-mail addresses for each
firm in the Directory so please submit
yours if you wish it to be listed. Send
all information to:

Melinda Tesser, LDRC, 404 Park
Ave., South, New York, NY 10016 or
fax (212) 689-3315. Thank you,




[ I A BT

LDRC LibelLetter

Page 27

Minutes of Defense Counsel Section Annual Meeting November 7, 1996

The meeting was called to or-
der at approximately 7:30 A.M. by P.
Cameron DeVore, President of the De-
fense Counsel Section (DCS) of the Li-
bel Defense Resource Center. Mr.
DeVore welcomed the members, and
particularly the new members.

President’s Report

Cam reported that LDRC was
engaged in activities and new projects,
including the 50-Stare Surveys and the
LDRC LibelLetter. But of great impor-
tance is the work of the LDRC commit-
tees, Under Sandy Baron's leadership,
the committees have produced much of
value for the benefit of the membership
and are to be commended.

He reported that the Executive
Committee of the DCS had determined
to raise the DCS membership fees to
$750 for 1997 in light of, and to gener-
ate appropriate support for, the many
new projects and services offered by
LDRC. LDRC publications, for exam-
ple, have become increasingly important
tools for media lawyers to remain cur-
rent of the law. .

Mr. DeVore reported that, un-
der LDRC's rotation system, he will be
succeeded as President of the DCS Ex-
ecutive Committee by Jim Grossberg,
currently Vice President of the DCS,
and that a new treasurer was to be
elected. The Executive Committee, ac-
cording to the by-laws, was to act as a
nominating committee, and had nomi-
nated Tom Kelly to succeed Tom
Leatherbury as Treasurer. No other
nominations had been received. A mo-
tion was made to elect Tom Kelley and
seconded and the vote was unanimous.

In the succession, Laura Hand-
man will be Vice President and Tom
Leatherbury will be secretary.

Mr. DeVore introduced Robert
Hawley, Chair of the LDRC Executive
Committee. Mr. Hawley expressed ap-
preciation for the energy and commit-
ment of DCS members as well as for the
work of Executive Director, Saadra
Baron.

Thank you Cam/!

Mr. DeVore called upon Ms.
Baron, who in turn, called upoa Jim
Grossberg. Jim thanked Cam deeply
for his two years of service as DCS
President and for his leadership of this
organization. He noted how extraordi-
narily effective Cam was in managing
this organization and stated that he
looked forward to Cam’s continued in-
volvement as ex officio member of the
Committee. The members joined Jim
Grossberg in a round of applause for
Mr. DeVore.

Ms. Baron also thanked Cam,
remarking on his organization, effi-
ciency, and effective leadership. She
noted that he had taken on the role of
Chair of the new LDRC Advertising
and Commercial Speech Committee.

Executive Director’s Report  Ms.

Ms.Baron went on to report
that five new committees had been
added over the past year; that new com-
mittees, while generally run under the
auspices of the DCS had, in recent
years, also included lawyers from the
Media Memberskip. She reported on
the work of LDRC during the last year,
including publication of the LDRC 50~
State Survey: Media Libel Law and the
LDRC 50-State Survey: Media Privacy
and Related Law, and that each volume
now contains the appropriate federal
circuit surveys. She reported that
LDRC is under discussion with the
ABA Forum Committee on a joint pub-
lication, anticipated for next year, of an
international survey. While expected
to look like the current volumes, this
survey would probably not be updated

annually, and would add new countries

over time.

LDRC also published the
quarterly LDRC Bulletin (the fourth
quarter bulletin was available to DCS
members at the meeting). A subsciption
to the LDRC Bulletin would be pro-
vided as a benefit of membership to
those DCS members who paid $1000 or
more in annual dues, & form of parity
with LDRC Media Members who cur-

rently receive the publication at that
minimum level of media support and to
encourage circulation of the LDRC
Bulletin to as many members as possi-
ble.

Binders for the LDRC Bul-
letin, sllowing subscribers to retain the
publication and a new service in 1997,
would, Ms. Baron reported, be sent out
to all subscribers. The next edition of
the Damages Survey, probably one of
LDRC's most important and valuable
studies, would be published in the
LDRC Bulletin at the end of January,
1997.

Ms. Baron went on to thank
members for their work on all of the
LDRC publications and on committee
projects over the past year and encour-
aged them to continue to send in new
decisions, briefs and other relevant in-
formation and litigation support materi-
als. LDRC, she emphasized, is a clear-
inghouse, where, by bringing together
the sum of our expertiese and experi-
ence, we can create a powerful informa-
tion bank.

The DCS Committees

Mr. DeVore reported on the
Advertising and Commercial Speech
Committee. A pnew committee this
year, the group proposes to publish a
number of articles on practical aspects
of libef and privacy and related issues in
the advertising and commerciai speech
area. Drafts are due in December, with
publication to the membership antici-
pated for early in 1997.

Cam then introduced the
Chairs of the other DCS Committees.

Lee Levine then gave a report
of the Advisory Committee on New
Developments, The Committee has
been assigned to keep track of new is-
sues and decisions across the country
and has been trying to bring those to
LDRC.

Terry Adamson of the Confer-
ence & Education Committee indi-
cated that his committee would be meet-
ing at noon that day to begin the process

(Continued on page 28)




Page 28

LDRC LibelLetter

inutes of Defense Counsetl Section Annual Meeting November 7, 1996

{Continued from page 27)

of planning for the next
LDRC/NAA/NAB Conference. That
Conference will be held next year from
September 10 through September 12,
1997 in Reston, Virginia.

In the absence of Michae] Ko-
vaka and Steve Lieberman, Ms. Baron
delivered the report the Cyberspace
Committee. She reported that a new
round of articles had been commis-
sioned that, along with updates on the
series from last Fall, are intended for
distribution to the membership by the
end of the year. The articles will be
distributed on three-hold punch paper
in order to allow the membership to re-
tain them in a loose-leaf book. The
Committee mounted a survey of Inter-
net use and interest by the membership,
which is being compiled. The Com-
mittee may look into the possibility of
LDRC maintaining a web site.

Ms. Blair Soyster then spoke
on behalf of the Employment Law
Committee, which is just in the idea
stage. The purpose of the committee is
to explore issues of libel and privacy in
the employment context. Blair indi-
cated that, since the 1980's, one-third
of defamation cases had been brought
in the employment context. The Com-
mittee, she said, would be looking at
the possibility of producing an outline
akin to the 50-State Survey outlines.
Those members who would be inter-
ested in serving on this committee and
working on these issues were encour-
aged to get in touch with Blair,

Guylyn Commins then gave a
report of the Expert Witness Commit-
tee, indicating that the Committee
would be contacting journalism schools
in an effort to expand the existing pool
of experts.

Richard Winfield gave the re-
port of the new International Law
Committee, remasking on the growing
internationalism of media law and the
entrepreneurial opportunities outside
the United States, Two LDRC repre-
sentatives will be going to Moscow on

November 26th to participate in 8
roundtable conference on issues of libel
and to explore the feasibility of a larger
conference during the summer of 1997
that may involve many more LDRC vol-
unteers. He also encouraged members to
ook to their branch offices overseas for
additional involvement.

Robert Raskopf gave the report
of the Jury Instructions Committee.
Last year the Committee produced a Jury
Instruction Manual, and a topic mdex for
the jury instruction files at LDRC. This
year they propose to update those materi-
als. Bob asked the membership to let
him know of any suggestions that they
might have for improving the Manual.

Peter Canfield gave the report
of the LDRC Libelletter Committee, in-
dicating that the publication appears to
be successful with the membership in
keeping them up-to-date on new develop-
ments. He said that LDRC would be
looking to do some graphic and layout
changes with the publication over the
next year.

Tom Leatherbury gave the re-
port of the Membership Committee,
welcoming new members, indicating that
there were 180 DCS members, and that
the DCS accounted for $110,000 in an-
nual contributions to LDRC during
1996. He urged all DCS members to as-
sist in recruiting new members and sug-
gested that they look to lawyers used as
local counsel in media-related cases.

Susan Grogan Faller gave the
report of the Pre-Publication/Pre-Trial
Committee. One of the Committee's
projects was to explore Alternative Dis-
pute Resolution (ADR), an idea which
the media has seemed reluctant to em-
brace. She suggested that LDRC main-
tain a list of experts available to serve as
mediators in non-binding mediation be-
cause success was more likely when the
mediator was an expert in media law.
The Committee's Report, Results of the
Alternative Dispute Reolution Project,
was distributed to members.

Richard Rassel then gave the re-
port of the Tort Reform Committee, in-
dicating that resistance to tort reform was

breaking down and that some states
were progressing with tort reform. Mr.
Rassel distributed to DCS members the
Report of the Tort Reform Committee on
1996 Legislative Developments.

Dave Bodney gave the report
of the Trial Techniques Committes,
indicating that the Committee was com-
pleting a model brief for member use.

Mr. DeVore then introduced
speaker Bruce Sanford, who spoke
about his forthcoming book about the
public's hostility towards the media and
the dangers that posed to litigating me-
dia issues before judges and juries.

Mr. DeVore thea closed the
meeting and again thanked the members
for all of their support of and participa-
tion in LDRC.

Please Note . . .

Attached to this month’s
LDRC LibelLetter are the fol-
lowing reports which were
prepared in conjunction with
the LDRC Annual Meeting:

“Sumimary of Alternative
Dispute Resolution Project
Prapared by the
Pre-Publication/Pre-
Broadcast/Pretrial Commities

jodel Trial Brief Outline

Prepared by the Committee on
Trial Techniques

-Report on 71996 Legisla-
tive Developments
Preparod by the Tort Reform
Committaa




	sample.pdf
	sterling.com
	Welcome to Sterling Software





