404 Park Avenue South, 16tk Floor, New York. NY Y0O16-#/(212) 889-2306

-

LIBELLETTER

May 1996
44 LIOUORMART vV, RHODE PrIOR RESTRAINT HOUMA, EurorEAN CourT OF HUMAN
ISLAND: THE SUPREME LA STYLE RicHETS HOLDS IN FAVOR OF
Court Ups THE ANTE FOR This story, of a prior restraint REPORTER’S PRIVILEGE
REGULATION OF imposed in Houma, Louisiana, on a ™ c -
local television station, cries out for & e European Court of Human
COMMERCIAL SPRECH Rights of the Council of Europe has held

By P. Cameron DeVore

On May 13, 1996, the Supreme
Court announced its decision in
44 Liquormart, Inc. v. Rhode Island,
v.s. 1996 WL 241709,
unanimously reversing the 1st Circuit and
holding s Rhode Island ban on
advertising the price of alcohol beverages
to be impermissible under the First
Amendment.

*Unanimously® somewhat mischar-
acterizes the Court's decision, which was
truly unanimous only in reversing the
15t Circuit's approval of the Rhode Island
ban, and also the circuit court’s assertion
that the 21st Amendment legitimized such
regulation.

However, the unanimous judgment,
us did the unanimous result in 1995 in
Rubin, highlighted the most significant
aspect of 44 Liquormart: the Supreme
Court not only agreed that commercial
speech merits First Amendment
protection, it once again enhanced that
protection and collected additional
justices to join in the enhancement.
Indeed, there were five justices who
would —~ at least when reviewing a total
ban on commercial speech - bypass or
overrule the Central Hudson four-part test
as being inadequate protection for free

speech:

*  Justice Stevens' lengthy opinion
largely restated the view expressed in his
Rubin  concurrence  that  unless
commercial speech regulations target
false, misleading or coercive advertising,
or require disclosure of information

{Continued on page 17)

writer who can evoke a languid, old-
boy-style image of justice. Here in the
LDRC LibelLetter, we can only do our
best to give you an historical overview
of how the local DA, with the
acquiescence of local judges, local
elected officials, has managed for almost
a year to prevent the station from airing
an extraordinary videotape the station
obtained through an FOIA request to the
local sheriff’s office.

(Continued on page 12)

WIRE SERVICE DEFENSE
APPLIED TO TV AFFILIATE

In & decision filed on April 26,
1996, a United States District Court for
the District of Arizons held that a
network affiliate could rely upon the
“wire service defense” against libel and
privacy claims arising out of a network
news program. Maedical Laboratory
Consultants v. American Broadcasting
Companies, Inc., CIV-95-2494-PHX-
ROS (D.Ariz. April 26, 1996)

The suit was brought by Medical
Laboratory Consultants, a corporation
that operated a lab engaged in pap smear
testing, and an individual co-owner,
John Devaraj, and his wife. Mr.
Devaraj was interviewed by ABC
personnel posing as persons interested in
setting up their own laboratory. The
conversation was taped by a hidden
camera and excerpts used in the
broadcast report on ABC’s prime time
magazine program, Prime Time Live.
ABC also sent pre-tested slides to the
plaintiff-corporation for testing and

(Continued on page 6}

that requiring a reporter to disclose his
confidential sources is not compatible
with Article 10 of the Convention for the
Protection of Human Rights and
Fundamental Freedoms {“the
Convention”) unless justified by
“overriding requirement in the public
interest.”  In the case of Goodwin v.
TheUnitedKingdom (16/1994/463/544)
(March 27, 1996)

The ruling came on a petition of an
English journalist, and the 11-7 decision
held that an English court order
requiring a journalist to reveal fo a
corporation the identity of his source for
certain confidential corporate documents
violated Article 10.

The European Court found England
liable to the journalist for damages
arising from the anxiety caused by the
proceedings and the overhanging
contempt sanction, albeit none were
assessed, and for certain of his costs in
the proceeding. This decision is the
first to establish that disciosure of
reporter sources is protected by the right
of free expression found in the
Convention, and that damages can be
assessed for the violation of that right.
Twenty-three European countries are
bound by virtue of treaties to implement
the decision of this court within their
own pational law; to conform their local
law to meet its requirements. Thus, this
decision should result in local law
throughout the bound nations of Europe
to protect journalists from having to
disclose their confidential sources in ali
but the most extraordinary
circumstances.

{Continued on page 15)




LibelLetter

May 1926

Page 2

1. 6th Circuit Denies Rehearing
In Business Week

The Proctzr & Gamble Company v.

Bankers Trust Company/McGrav-Hill

Com-panies, Inc., No. 954078 (6th

Cir, May 8, 1529)

The Sixth Circuit has denied the
petition of Bankers Trust seeking
rehearing ea banc of the panel decision
on the injunction issued against Business
Week magszine, barring it from
publishing material contained from the
sealed discovery files of the underlying
suit between Procter & Gamble and
Bankers Trust. (See LDRC LibelLetter,
March 1996 at p. 1 re panel decision,
and April 1996 at p. 9 re petition for
rehearing/rehearing en banc) The order
of the court stated that no judge of the
Circuit requested a vote on the issue,

In addition, the original panel
denjed the request for rehearing,
concluding that the issues raised in the
petition were fully considered upon the
original submission and decision. Judge
Brown dissented for the reasons stated in
his dissenting opinion.

Bankers Trust’s motion raised three
questions for rehearing: (1) whether the
panel erred in questioning the propriety
of the underlying stipulated protective
order; (2) whether the dispute was moot;
(3) whether a district court is, in Bankers
Trust's words, “powerless” to issue a
TRO barring publication in order to
obtain time for judicial review,

2. Supreme Court Update:
Auvil Denied Cert.

The United States Supreme Court
has denied certiorari in Auvil v. CBS 60
Minutes,” letting stand a district court
summary judgment grant and subsequent
Ninth Circuit affirmance in favor of
CBS. Awvil v. CBS "60 Minutes,” 64
U.S.L.W. 3722 (4/30/96, No. 95-
1372). Plaintiffs, Washington state
apple growers, had alleged claims of
product disparagement arising out of a
1989 "60 Minutes" report which dealt
with daminozide (Alar), a chemical
growth regulator sprayed on spples.

CASES WorTH A NOTE:

The district court ruled that the plaintiffs
had failed to raise a genuine issue of
material fact regarding the falsity of the
statemments in the report.

3. An Apology and Even Some
Cash for Libel Plaintiff
in England

The British presa reported that
Stephanie Powers, the American actress,
won not only an in-court apology from
The Sun, but as much as £ 70,000 in
damages and £ 30,000 in legal costs in
an out-of-court settlement of her libel
claim. Even by U.S. standards these are
significant sums. The Sun had reported
that she had sexually harassed,
assaulted, and threatened the life of o
former male employee, and was an
alcoholic.

4. Newsmen As Public Figures
The San Antonio Express News v.
Dracos, Appeal No. 04-95-00755-CY
(Ct.App.4th Dist. Texas April 17, 1996)

Coming to what may seem to be an
obvious conclusion, the Texas Fourth
District Appeals Court naled that o
former ftelevision journalist and
commentator was a public figure in a
libel suit based upon statements made
about the termination of his employment
with the local station. The opinion,
however, has an extensive listing of
cases in which journalists of various
types and stripes have been held to be
public figures, a good resource for

future litigants.

The court also held that the
statements in the local mewspaper,
commenting on the plaintiffs
resighation — that he had quit, that he
had departed “just like that,” that the
news director and assistant news director
did not know why be hed quit, and that
he hzd “done that kind of thing before”
~ were mnot defamstory, were
substantially true and were not made
with actual malice.

5. Matter of Winner Inter-

national Corporation (NYCo.)
(N.Y.L.J, May 9, 1996 at p. 30)
Second Circuit Reporters Privilege
Decision Already Cited

The decision in In re National
Broadcasting Company Co., Inc., 79
F.3d 346, 24 Media L. Rep. 1599 (2d
Cir.4/4/96) (See LDRC LibelLetter,
April 1996 at p. 1) has already been
cited in support of quashing a third party
subpoena against o news organization.
The court found that the outtakes of an
interview with a party to a civil
litigation would not meet a critical
aspect of the test set out in the NBC
decision -- that is that to meet the
“critical or necessary” prong of the three
part test set out in the New York State
Shield Law (Civil Rights Law Section
79-h(c)) the party seeking unpublished
news materials from the third party news
media must show that his case “virtually
rises or fall with the sdmission or
exclusion of the proffered evidence.”

ArLsoInTmsIssuE. ..

Huggins Trilogy: Talk Shows As Format For Opinion And
No Tortious Interference, p. 3

Dentist Settles ABC Sanctions Award, p. 5

English Court OK’s Service Via Internet, p. §

Uniform Act On Criminal Witness Subpoenas &

Reporter’s Privilege, p. 7

California Legisiature: Prior Restraints & Criminal Libel, p. 9




LT ST O

LibelLetter

May 1996

Page 3

New York Courts FIND TaLk SHow ForMaT CoNTEXT FOR OPINION AND
First AMENDMENT TRUMPS TORTIOUS INTERFERENCE

By Elizabeth A. McNamara and
Edward J. Klaris

Three separate New York State
courts have dismissed almost identical
complaints asserted by actress/singer
Melba Moore's former husband and
manager, Chasrles Huggins, against
media defendants, ruling that, where
the brosdcast involves matters of public
concern, media defendants are immune
under the First Amendment from suits
for tortious interference  with
contractual relations.

The cases, Huggins v, Maury
Povich, Index No. 131164/94 (Sup.
Ct. N.Y. Co. Apr. 10, 1996), Huggins
v, NBC, Inc., Index No. 119272/95
(Sup. Ct. N.Y. Co. Feb. §, 1996)(See
LibelLester, February 1996, p.1) and
Huggins v, Jane Whitney, Index No.
127882/94 (Sup. Ct. N.Y. Co. Aug. 7,
1995) (See LDRC  LibelLetter
*Tortious lnterference with Contract”
November 1995 at p.17), arose out of
the stormy and highly litigious divorce
between Huggins and Moore in which
Huggins originally obtained a divorce
in Pennsylvania, but Moore succeeded
in having it vacated by New York
Supreme Court Justice Elliott Wilk on
the ground that the Pennsylvania court
lacked jurisdiction over the marriage.
Ultimately, the cases were resolved by
settlement agreemeat, ~which
significantly contained a confidentiality
provision, probibiting either party from
discussing the settlement or otherwise
publicly  criticizing, demeaning,
maligning or commenting
disparagingly about the other. Tke

confidentiality provision was

enforceable by injunction.
Notwithstanding the

confidentiality provision, Moore

embarked on a media campaign against
Huggins. She appeared on numerous
talk shows and gave interviews to a
number of television news magazines,
local tabloids and national publications.
In each interview, Moore claimed that
Huggins had obtained a "fraudulent,

secret divoree,” had "blackballed® her in
the entertainment industry and had
improperly managed her assets and
career, leaving her broke and on
welfare.

Huggins moved before Justice Wilk
for a temporary injunction restraining
Moore from further media contacts that
would violate the confidentiality
provision. The injunctive relief was
granted and Moore was directed to
refrain from communicating with the
press concerning Huggins or their
marriage. At about the same time,
Huggins commenced a defamation
action against Moore and the Dajly
News.

Despite the confidentiality
agreement, the restraining order and the
defamation suit, Moore continued her
media campaign. She appeared on the
"Jane Whitmey Show," a television talk
show, in a segment entitled "Scammed
by Her Man, " charging that her husband
was responsible for her current financial
straits. However, once the producers of
the "Jane Whitney Show" were informed
of the confidentiality agreement they
attempted to pull the program and the
commercial advertising off the air. This
effort was successful in most of the
"Jane Whitney Show" markets, although
a few affiliates still broadcast the
commercial and/or the  show.
Nonetheless, Huggins brought ancther
defamation action against the show and
appended claims for tortious interference
with contractual relations.

Next, Moore appeared on "The
Maury Povich Show.” On December
18, 1993, the broadcast entitled “Riches
to Rags via Divorce” was taped, and on
December 20, 1993, before the show
was broadcast, Povich and his producers
were put on notice as to the non-
disclosure provision of the Moore and
Huggins agreement. Unlike the “Jane
Whitney Show,” Povich and his
producers proceeded to broadcast the
"Rags to Riches" segment on January 5,
1994. Huggins brought suit for libel
and tortious interference with contract in

November 1994.

Finslly, Moore appeared on Ljve at
Five with Sue Simmons on August 8,
1994 and reiterated many of the same
allegedly  defamatory  statements
complained of in the Povich and Jane
Whitney actions, Huggins therefore
brought an almost identical action
against NBC in August 1995, asserting
defamation and interference with
contractual relations claims.

Each of the broadcast defendanis
successfully moved to dismiss the
actions.'

The Libel Claims:
Talk Shows Forum for Pure Opinion

In determining that all of Moore's
statements were opinions, not verifiable
facts, each court analyzed the leading
cases that set forth the parsmeters of
constitutionatly protected opinion under
New York and federal law. But, more
importantly, the courts looked to Behrv.
Weber, 172 A.D.2d 441, 568 N.Y.S.2d
948 (1st Dep't 1991) as the touchstone
for concluding that the talk show format
is premised on the exchange of opinions
and therefore what is said on the shows
is constitutionally protected.

The series of Huggins decisions
significantly extend Behy, providing
broed protection to the talk show
format. In Behr, a Long Island juvenile
furniture company, which extensively
advertised its slogan "We Deliver When
You Do," alleged that Karen Weber, &
Long Island housewife and consumer
activist, defamed the plaintiffs by
displaying a picket sign on a "Donchue”
program devoted to the topic of
consumer advocacy, that read "Behr's
Does Not Deliver,® and by complaining
about plaintiff's poor service and
incomplete delivery of a fumiture order.
While Weber's contentions were
factually based -- and presumably
challenged by the plaintiff — the First
Department concluded that the

{Confimied on page 4}




LibelLetter

Page 4

NEw Yorx Courts FInD TaLx SHow FORMAT ForuM For PURE OPINION AND FIRST AMENDMENT

{Continued from page 3}

compinint was properly dismissed
against the medin defendants (inciuding
the "Donohue® show). The court's
finding was buoyed by the fact that talk
shows, such as "Donohue,” are
“unrehearsed and unscripted program(s]
which  generally focus[] upon
controversial current topics of public
interest and debate.” [Id, at 950.

Each of the Huggins decisions
relied on and cited this language, finding
that the "Maury Povich Show,® the
"Jane Whitoey Show" and "Live at
Five® are all fora in which curreat topics
of public interest and debate are offered
in an unscripted, unrehearsed manner
and, therefore, reasonable viewers
would conclude that what is said on such
talk shows is mere opinion and not
statements of fact.

For example, Justice Beverly Cohen
in Huggins v. Povich found that
*Moore's comments were made as part
of the give and take of a television talk
show,” and that “the host and other
guests repeatedly pointed out, and
Moore confirmed, that her statements
were her own personal views on the
subject of her bitter divorce and its
financial aftermath, and that her ex-
husband denies her ‘charges’ or
‘allegations’.” The court concluded that
all the statements at issue were opinion
and noted that “"the Povich show
generally focuses upon  current
controversial topics of interest and
debate by preseating invited guests with
relevant backgrounds to share their
experiences, observations and opinions
with members of the studio audience.”

The NBC coust took this reasoning
even a step further, finding that merely
8 one-on-one interview with Sue
Simmons —~ rather than the typical,
multi-guest and audience-participation
format - created a context which
signalled that opinions alone were being
expressed. The court found that *[t]he
interview with Ms. Moore was an
unscripted, unrehearsed live interview at
the close of the show. Its loose structure

TrunPs TORTIOUS INTERFERENCE

and conversational tone signalled to the

viewers that they were hearing Ms.

Moore's own beliefs and perspectives.”
The Tortious Interference Claims

The decisions’ collective dismissal
of the torticus interference claims is
perhaps even more significant in the
wake of CBS's decision to pull the
interview of Jeffrey Wigand on "60
Minutes” because of its concern that
Brown & Williamson might bring a
tortious interference claim. Each court
appeared to have no trouble concluding
that, given the public interest in the
programs, the First Amendment barred
any such claim.

In the Povich decision, the court
acknowledged that “there was a valid
contract, the divorce settlement
agreement, that defendants had
knowledge of the agreement and the
interview with Moore, which was
publicly aired, violated the
confidentiality provisions of the
agreement.” However the court also
noted that, to determine whether
plaintiff has made out a prima facie case,
"[tlhe factors to be considered include
the motive of the person who interferes
and the societal interest in protecting the
freedom of action of the person who
interferes.”

As to that, the court agreed with
defendants’ argument that the claim was
barred by the First Amendment:

[A] broadcaster whose motive
and conduct is intended to foster
public awareness or debate
cannot be found to have engaged
in the wrongful or improper
conduct required to sustain a
claim for tortious interference
with contractual relations. Here
the broadcaster's first amendment
right to broadcast an issue of
public importance, its lack of any
motive to barm the plaintiff, and
the obvious societal interest in
encouraging freedom of the
press, negate essential elements

of the tort.

In addition, the Povich court not
surprisingly found that Moore needed no
inducement from defendants to breach
the confidentiality agreement, san
essential element of the claim: “She
injtiated an all-out media blitz, including
local and international newspapers,
radio and television with the assistance
of a press agent." Thus, the court
dismissed the tortious interference
claim.

The NBC and Jane Whitney courts
came to the same conclusion. With
extremely definitive language, for
example, the Jane Whitney court held
that "[d}efendants’ act of asking Ms.
Moore to discuss allegedly confidential
information on The Jane Whitney Show
is immune under the First Amendment
from a tortious interference claim. ®

With the relative paucity of cases in
this area, this trio of cases taken together
should provide significant precedents for
establishing 2 strong First Amendment
defense to tortious interference claims.

Endnote

i The Daily News completed
discovery before moving for summary
judgment and that motion is still

pending.

Elizabeth A. McNamara and Edward J.
Klaris are with the DCS member firm
Lankenau Kovner & Kurtz in New York
Chy.




o

LDRC reported in the LDRC
LibelLester of October 1994 that ABC
had been awarded $256,360 in sanctions
against plaintiff-dentist-Owen Rogal
arising out of his libel and false light suit
against the network. Rogal v. ABC, 23
Med.L.Rptr. 1001 {(E.D.Pa. 1994) Dr.
Rogal, on appeal of the award to the
Third Circuit, obtained a reversal and
remand for an evidentiary hearing on the
issue of sanctions, a hearing that the
district court had found was
unnecessary. Rogal v. ABC, 74 F.3d
40, 24 Med. L. Rptr. 1497 (3d Cir.
1996)

Last month, however, prior to a
hearing on the issue, the plaintiff agreed
to pay defendants $200,000 to settle the
dispute. That sum equals the largest
sanction award to s defendant ever
upheld by the Third Circuit. Both
parties have expressed satisfaction with
the resolution.-

Dr. Rogal had been featured in an
ABC 20/20 report by John Stossel, also
named as a defendant in the suit. The
case was tried in federal district court in
Philadelphia and the jury found for
defendants. After the jury was excused,
the district court judge asked defense
counsel to review the record and present
evidence in support of a sanctions
motion. ABC complied, filing a motion
seeking sanctions against Dr. Rogal and

against his then-counsel, M. Mark ..

Mendel. Based upon the motion and the
record in the trial, the judge found ten
separate subject areas in which Dr.
Rogal had testified falsely.

[Mr. Mendel was found to have
committed various violatione of ethical
and legal standards in connection with
his closing arguments. He was
sanctioned in the amount of $13,573, a
sum that represented one-half of the fees
that defendants incurred in preparing
their motion for sanctions. The trial
court also directed that its sanctions
order be forwarded to the Disciplinary
Board of the Supreme Court of
Pennsylvania. Mr. Mendel did not

appeal. ]

The English High Court, in what
may be a first in cyberspace history,
authorized distribution of an injunction
order and notice of a proceeding via the
two Internet addresses from which the
individual-defendant was known to
operate. According to Mark Stephens,
of DCS-member firm Stephens Innocent
in London, this made new law in
England.

The case arose when a source using
the Internet threatened to post
defamatory material about a famous
personality on the Intermet at two
addresses. Newspapers in England had
received the information as well and had
declined to publish it, presumably
because they found it inaccurate.

The public figure-plaintiff sought an
injunction, but did not know the location
of the source. It was thought that the
source had posted the information from
one site in Europe and one in the United

LibelLetter May 1996 Page 5
DENTIST SETTLES SANCTIONS ENGLISH COURT OK’S SERVICE V1A INTERNET
Awarp 10 ABC

States.  The plaintiff sought and
obtained an injunction in an ex parte
proceeding, restraining publicaticn.
The court was asked for and it granted
leave 10 serve at the Internet addresses
and to dispense with other forms of
service given the paucity of information
available.

As Mark Stephens notes, allowing
Internet service clearly has implications
for the service of proceedings outside
the jurisdiction, and is faster and less
expensive than more traditional
methods. Questions of enforcement and
jurisdiction remain unresolved in such a
case, however.

Interestingly, the plaintiff did not
serve the proceedings on the service
provider.

LDRC wants to thank Mark Stephens for
bringing the facts of this event to our
aitention.

The trial court denied Dr. Rogal’s
request for an evidentiary hearing,
noting that all of the sanctionable
conduct had taken place in court and that
Rogal had “every opportunity to justify
the numerous inconsistencies and
contradictions™ in his testimony. 74
F.3d at 43,

The Third Circuit panel disagreed,
albeit in most polite and respectful tones
toward the trial judge. The appeals

- panel noted that the requiremeats of due

process in the context of sanctions are
not reditcible to & set formula or to rigid
procedures.  The party subject to
sanctions is due fair notice, which the
panel found Dr. Rogal had in the case,
and an opportunity to be heard at a
reasongble time and in a reasonable
manner. Because the plaintiff in a libel
and privacy case may have strategic
reasons for not answering all
contradictions in  his  testimony
(although his credibility, the panel
poted, is clearly an important factor at
the trial) , where his efforts are focused
on proving the defendants malfeasance,
the panel disagreed with the trial court’s
view that Rogal had “every opportunity

to explain” and/or justify his testimonial
inconsistencies,

The Third Circuit panel concluded
that in this set of circumstances — and
emphasizing that its holding was a
“narrow one” - an evidentiary hearing
on sanctions would have a different
focus on these issues than a trial on the
merits of the substantive claims.

The panel stated, bowever, that the
evidence cited by the trial court in its

- sanctions opinion was sufficient to

support an award of sanctions unless
rebutted by Dr. Rogal. In addition, the
panel rejected Dr. Rogal’s argument that
amount swarded was excessive, an
important ruling in a jurisdiction in
which the largest previously upheld
sanctions award was $200,000 and then
with only $100,000 of that coming from
a single plaintiff, the rest split among a
number of other plaintiffs. Project 74
Allentown Inc. v. Frost, 143 F.R.D. 77
(Ed Pa. 1992), aff'd per curiam, 998
F.2d 1004 (3d Cir. 1993).
Also noteworthy, the panel rejected
Dr. Rogal’s argument that in order to
sanction a plaintiff, the trial court must
{Continued on page 14)




LibelLetter May 1996 Page 6
WIRE SERVICE DEFENSE APPLIED TO TV AFFILIATE
{Continuad from page 1) The district court agreed. And it against the station based upon an

reported the results. The broadcast
did not identify Mr. Devaraj or
Medical Lab by nams,

Pinintiffs sued ABC, KTVK-TV,
ABC's then-affiliste im Phoenix,
Diane Sawyer and other individuala
involved in the news report. Claims
in the case include libel; intrusion,
false light and private facts invasions
of privacy; trespass; fraud; intentional
and negligent infliction of emotional
distress; trade libel; interference with
contractual relations; and unfair
business practices.

The Motions

The court had before it
defendants® motions to dismiss the
claims and to strike certain counts and
allegations. The plaintiffs sought to
have the case returmned to state court
where it was initially filed.

The district court ultimately
dismissed all claims against KTVK-
TV; the private facts, emotional
distress, trade libel, unfair business
practice claims against the other
defendants. The judge declined to
return the case to state court.

The Removal

The removal of the case came
about when, after the guit was filed,
the plaintiff-corporation filed o
Chapter 11 bankruptcy petition. The
defendants removed the case to federal
court pursuant to 28 U.S.C. Section
1452(s), which provides for removal
if federal jurisdiction exists under 28
U.S.C. Section 1334, which confers
original, but not exclusive jurisdiction
upon federsl courts over civil sctions
related to Chapter 11 proceedings.

Plaintiffs moved to remand, or in
the alternative to abstain, arguing that
the inclusion of the local ABC affiliate
station ns a defendant defeated the
only basis for jurisdiction of the
federal courts of the claims.
Defendants argued that the station was
fraudulently joined, and that the
claims against the station could be

disposed of in summary motions.

cited three considerations unique to
First Amendment protections to be
applied in analyzing the jurisdictional
issues. One, federal courts have long
been sensitive generally when First
Amendment rights are ot stake. Two,
First Amendment considerations have
special relevance to issues of diversity
jurisdiction and removal, because
diversity jurisdiction is designed to
avoid local prejudice and guarantee
vindication of federal rights. And
three, recognition that under the
“voluntary-involuntary” rule, a case
sent back to state court could not then
be removed if the nondiverse
defendant station was dismissed at a
later stage unless dismissal resulted
from a voluntary act of the plaintiff.

The district court also rejected
plaintiffs’ request that it exercise
discretionary authority to abstain from
or remand the case, noting among its
reasons that the case involves serious
First Amendment issues, and not
merely state law issues.

The Dismissal Motions

Converting the station’s motion to
dismiss to one for summary judgment,
the court found uncontroverted
evidence that the affiliate played no
role whatsoever in the planning or
reporting of the report at issue. It
received the program via satellite from
ABC approximately two hours béfore
broadcast. The court applied the wire
service defense, citing Auvil v. CBS
*60° Minutes, 800 F. Supp.928, 931
(E.D.Wash. 1992), the Washington
State spple growers disparagement
case in which the federal district court
dismissed the local CBS affiliate from
the suit on similar reasoning.

[The court suggests that a private
figure plaintiff in Anzona in n suit
involving a8 matter of public concen
would have to prove actual malice, as
well as falsity, although the wire
service defense generally is applicable
even where the fault standard in the
case is negligence.]

The court rejects the other claims

apalysis that, while not ns clearly
articulated 28 one might wish,
suggests that (1) First Amendment
principles do not allow a plaintiff to
side-step the requirements of libel by
pleading other claims; and (2) the
other claims themselves require either
intentional or negligent acts that
plaintiff cannot prove egainst the
station.
The Privacy Claibms
© Undercover taping not
“outrageous”

Arizona law requires application
of the Restatement as authority in the
absence of state cases sddressing some
of the issues raised. Indeed, the court
dismissed all of the privacy claims
brought by the corporste plaintiff,
holding that corporations have no
privacy rights, citing the Restatement
as authority.

Also citing the Restatement, the
court dismissed the emotional distress
claims. But of note, in its analysis the
cowrt stated that the undercover taping
in this case could not be deemed
outrageous, citing both the holding
and similarity of circumstances to
Desnick v. American Broadcasting
Companies, Inc., 44 F.3d 1345 (7th
Cir. 1995)

The private facts claims of Mr.
Devaraj were dismissed because
nothing reported about him (e.g., his
place of employment) was o private
fact.

Various other claims were
dismissed for failure to state o claim
cognizable under Arizonn law.
Seemingly remaining in the cass are
the libel claims against ABC, Diane
Sewyer and others involved in the
report, as well az the trespass,
intrusion, fraud and false light claims
against those same defendants.




R

LibelLetter

May 1996

Page 7

UNIFORM ACT ON CRIMINAL WITNESS SUBPOENAS AND REPORTER’S PRIVILEGE

By Robert D. Balin and Elizabeth A.
McNamars

In New York State, the press is
afforded broad shield law protection
against compelled disclosure of
confidential a8 well as non-confidential
news gathering maferials.
Unfortunately, in a quirky and relatively
vnnoticed 1993 decision, In re Codey v.

apital Citie merican Broadcastin

Corp., 82 N.Y.2d 521 (1993), the New
York Court of Appeals restricted the
ability of New York media organizations
to invoke privilege in opposing
interstate subpoenas served under the
Uniform Act To Secure The Attendance
Of Witnesses From Without The State In
Criminal Proceedings (the "Uniform
Act").

Adopted in all 50 states, the
Uniform Act provides a relatively
simple procedure by which parties to a
criminal proceeding in one state may
subpoena witnesses and evidence located
in another state. In In y¢ Codey, the
Cournt of Appeals held that when 8 New
York court receives a request under the
Uniform Act to compel a New York
media entity to produce news materials
in an out-of-state criminal proceeding, it
may not ordinarily consider or rule upon
the availability of a shield law privilege
~ but, instead, must generally leave it to
the court in the requesting state to
determine privilege questions. Since
many states do not provide the same
high level of shicld law protection. as
does New York — or, in some cases, do
not provide any shield law protection at
all — the Codey decision cap effectively
strip a New York media organization of
any privilege from compelled disclosure

in Uniform Act proceedings.
That is precisely what recently
occurred in [ re Magring, A.D.2d

__» 640 N.Y.5.2d 545 (1st Dep't 1956).
In a decision issued on April 16, the
New York Appellate Division, First
Department, granted an application
under the Uniform Act to compel HBO
Sports to produce unaired video outtakes
in a manslaughter proceeding pending in
Broward County, Florida. Even though
the New York Shield Law extends a

strong  qualified  privilege to
unpublished, non-confidential material
(such as video outtakes), and Florida
provides absolutely no privilege to non-
confidential news gathering materials,
the Magring court -- relying on In_re
Codey -- held that HBO could not
invoke this state's shield law in this
proceeding,

Given the ever-increasing use of
interstate subpoenas to obtain news
gathering materials from New York-
based media, the provisions of the
Uniform Act and the decisions in Codey
and Magrino merit closer attention.

The Uniform Act

The Uniform Act sets forth a
two-step process under which a witness
located in one state may be compelled to
testify and produce evidence in a
criminal proceeding pending in another
state. The court where the proceeding is
taking place (the "requesting court”)
first issues a certificate verifying that the
witness (or evidence)} is material to the
prosecution or defense of the case.
Armed with this certificate, a prosecutor
or criminal defendant may then apply to
a court in the state where the witness
resides (the “responding court”) for a
subpoena directing the witness to testify
{or produce evidence) in the out-of-state
criminal proceeding. This may be the
first notice to the witness that his or her
testimony is sought.

.Under the . Uniform . Act, a
responding court must issue a subpoena
if it determines that the witness or
evidence is "matenial and necessary.” In
practice, this is a relatively light burden
for parties to satisfy. Evidence is
deemed "material® within the meaning
of the Uniform Act if there exists any
*relation between the propositions for
which the evidence is offered and the
issues in the case.” In re Codey, 82
N.Y.2d at 528. [Evidence will be
deemed ‘“necessary” upon a mere
showing that it is “useful, legally
significant and noncumulative.” Id. at
529.

Even where evidence is deemed
material and necessary, the Uniform Act

further provides that a responding court
may not compel out-of-state testimony if
to do so would cause "undue hardship”
to the witness.

Finally, while requiring that a
determination of materiality, necessity
and no undue hardship be mads before a
subpoena may issue, the Uniform Act is
silent regarding whether a responding
court may also consider the availability
of evidentiary privileges (such as an
applicable shield law}. And it was this
issue that the New York Court of

Appeals tackled in In re Codey.

In re Codey

The Codey case arose from a New
Jersey grand jury investigation of illegal
gambling activities. In 1990, ABC news
broadcast a report concerning a point
shaving scheme among college
basketball players, which included an
interview with a player who was shown
in silhouette to protect his anonymity.
The player subsequently came forward
and agreed to cooperate with the New
Jersey prosecutor in connection with the
grand jury investigation.

Invoking the procedures of the
Uniform Act, the New Jersey Prosecutor
then applied to Justice Herbert
Adlerberg of the Supreme Court, New
York County -- where ABC is located
for a subpoena directing ABC to produce
outtakes from the interview, as well as
reporters’ notes. ABC opposed the
application on the ground that the
requested material was clearly privileged
under New Jersey's Shield Law. Justice
Adlerberg  nonetheless issued the
requested subpoena and specifically
declined to consider the shield law issue,
holding that the question of privilege

(Continued on page §)

Has the Uniform Act to Secure the
Attendance of Witnesses From
Without The State in Criminal
Proceedings been applied in a
different manner in  your
jurisdiction? If so, please let us
know.




LibelLetter May 1996 Page 8
UNIFORM ACT odey °f)“" anticipated and one which  gerigions involving the  interplay
it did not). . .
between the Uniform Act and the shield
{Continued from page 7) First, in those cases where an law.? fuform A

holding that the question of privilege
wng one for resolution by the courts of
New Jersey, mther than the courts of
New Yorlt, On appeal, the New York
Court of Appeals agreed.

In upholding the lower court's
refusal to consider ABC's shield law
defense, the Court of Appeals, citing
comity concerns (as well as concerns
about efficiency and consistency in the
application of o Unifom Law), stated
that “evidentiary questions such as
privilege are best resolved in the state —
and in the proceeding -- in which the
evidence is to be used.® Codey, 82
N.Y.2d st 530. Noting that ABC had
apparently conceded the applicability of
New Jersey's Shield Law, the Codey
court reasoned that *it would make little
sense to construe [the Uniform Act] as
authorizing the courts of [the
responding] state to determine questions
of privilege that arise out of the law of
another state,” especially since *the
courts of the demanding jurisdiction are
better qualified, . . . because of their
superior familiarity with locat taw.® Id.

As a further rationale for its
holding, the Codey court also
emphasized that a8 "highly mobile news
organization® such as ABC would not
suffer “undue hardship® by being
required to travel across the Hudson
River to litigate the shield law privilege
in New Jersey. The Court importantly
indicated, however, that “the ‘hardship’
balence might be different” where a
medis witness is required to make o
"transcontinental, ‘border-to-border'®
trip merely to raise evidentary
privileges. Id, at 531.

Since ABC had relied oa the New
Jersey Shield Law (ss opposed to New
York's), it was not unreasonable for the
Codey court to determine that the
privilege question in that case should be
ruled upon by the requesting court in
New Jersey, rather than the responding
court in New York. However, the logic
of the general rule suggested in Codey -
that privilege issues should not be
resolved by a responding court -- falls
apart in two situations (one which the

interview takes place in New York, and
where the interview is published or rired
in New York by a New York news
organization, the law governing
compelled production of news gathering
materials should logically be that of
New York (regardiess of where the
criminal proceeding takes place). In this
situation, there is no principled reason
for a New York court to defer to the
courts of the requesting jurisdiction
since -- under the very reasoning of
Codey -- New York courts are better
equipped to resolve questions arising
under New York's Shield Law,
Unfortunately, the Codey court simply
did not address this issue, and its
resolution will have to await another
day. _

Second, even where another state’s
privilege law would otherwise apply
under general choice of law principles,
New York courts will generally not
defer to another jurisdiction's law if to
do so would be repugnant to the public
policy of New York. In this regard, in
marked contrast to the press-protective
public policy embodied in New York's
strong shield law, some states do not
provide any privilege to
non-confidential news  gathering
materials (or even to certain confidential
materials). In an apparent reference to
this dichotomy, the Codey court (by way
of footnote) recognized an important

“exception to its holding:

Our holding should not be
construed as foreclosing the
possibility that in some future
case a strong public policy of this
State, even one embodied in an
evidentiary privilege, might
Justify the refusal of relief under
[the Uniform Act] even if the
“material and necessary® test set
forth in the statute is satisfied.

In re Codey, 82 N.Y.2d at 530 n.3.!

And it was this public policy
exception that was raised by HBO in the
recent Magring case — which is one of
only two other reported New York

In Re Magrino

The Magrino case arose from o
criminal prosecution in Florida against
Brian Blades, who was charged with
negligent manslaughter in connection
with the shooting death of his cousin,
Charles Blades, in July 1995. Because
Brian Blades is a well-known wide
receiver for the Seattle Seahawks, his
case generated wide-spread media
attention.

Shortly after the shooting incident,
Blades gave a brief, nationally televised
press conference in which - reading
from a prepared statement -- he stated
that the shooting was an “accident”®, and
admitted that “[tlhe gun that shot
Charles was a gun that I owned.® Other
than this one press conference, Blades
refused to talk to the press and declined
to give a statement to the police --
sparking a feeding frenzy of speculation
regarding the circumstances of the
shooting.

In the fall of 1995, "Real Sports
with Bryant Gumble” -- an investigative
sports news program produced by HBQ
Sports -- arranged for 2n exclusive
interview of Brian Blades. Before the
interview took place, Blades' agent
informed HBO that Blades would pot
answer any questions about the shooting
incident underlying the criminal
prosecution.

On November 16, 1995, Blades was
interviewed in Florida by James
Lampley, an independent joumnalist who
frequently reports for HBO Sports.
HBO then aired o report zbout Blades
and about guns in the NFL in December
1995. Excerpts from Lampley's
interview with Blades were interspersed
throughout the report; and, as Blades'
agent had previously forecast, Blades
explicitly refused in the telecast to
“"discuss anything” relating to the
shooting itself, but did provide
incidental  details regarding  his
whereabouts before the shooting that
were consistent with the public record
and were not disputed in the criminal
proceeding.

(Continued on page 11)




I

Two proposed bills recently
introduced in the California State
Legislature bear watching. One bill,
introduced in the Assembly by Richard
Rainey (R-Walnut Creek), would
authorize civil penalties for continuing a
live broadcast of an emergency incident
after being ordered to cease by law
enforcement; the other bill, authored by
Senator Charles M. Calderon (D-
Montebello), seeks to criminalize
defamation in certain instances.

Sponsored by the California State
Sheriff's Association, Assembly Bill
2132 defines a:

"law enforcement emergency
incident® as a “temporary
situation during which law
enforcement officers are
discharging, or attempling to
discharge, their duties, a suspect
is holding a hostage or is
barricaded in a dwelling or other
building, and where a live
broadcast of the situation could
jeopardize the safety of persons
involved or could prolong the
incident."”

Any person who continues after having
been ordered to stop may be found liable
for a civil penalty not to exceed $5,000.

The Criminal Libel Bill

The preamble state that this bill is
designed to go after the "small, but
nonetheless noticesble segment of our
society” who are willing to make false
defamatory statements either for fame or
money, and "an increasing number of
disreputable  publications®  which
disseminate these statements "with no
questions asked.® Because civil
remedies, according to the sponsors, are
inadequate, and to avoid potential
retaliation by victims, a criminal libel
bill is required.

Under Senate Bill 2051, a person
who makes a false defamatory statement

knowledge that the recipient may
publish, broadcast or disseminate it,is
guilty of a misdemeanor.

A publication which has a practice
or pattern of paying for the right to
publish malicious false defamtory
statements of fact, and does publish such
statements with actual malice is guilty of
the offense of accessory to criminal
defamation.

The proposed statute calls for
criminal penalties of imprisonment in a
county jail for not more than one year
and/or a fine of not less than one
hundred dollars or more than ten
thousand dollars. The prosecution is
required to prove beyond a reasonable
doubt that the defamatory statement was
false, and that the defendant, for profit,
made the statement with knowledge of
falsity or reckless disregard as to its
truth or falsity.

The bill also provides that truth is
an absolute defense, and that a defendant
may not be prosecuted for a
communication that is privileged. A
privileged communication is defined as
a statement made in the proper discharge
of an official duty, in a legislative or
judicial proceeding, any other official
proceeding authorized by law, or a
statement that is protected from criminal
prosecution by the California or United
States Constitution. Under the statute, a
conviction for criminal defamation
would be entitled to full res judicata
effect in a civil action.

A "defamatory statement of fact” is
defined, and statements that could not
reasonably be expected to be taken
literally (e.g., satire, parody, or
humorously intended situations) are
specifically protected.

First Amendment Concerns

Both measures clearly raise serious
First Amendment concerns. Assembly
Bill 2132's definition of a "temporary
emergency incident™ suffers from both
overbreadth and vagueness in that the
bill makes no distinction between crime

LibelLetter May 1936 Page 9
CALIFORNIA LEGISLATURE: * PRIOR RESTRAINTS IN EMERGENCIES
* CrimiNaL LIBEL
By Celeste Phillips of fact with actual malice and with scenes and other disaster scencs and

provides no objective critenia for
determining when or if an emergency
incident exists.

California courts bave long-
permitted law enforcement to preclude
the media's access to crime scenes. {See
generally Los Angeles Free Press, Inc. v.
City of Los Angeles, 9 Cal. App. 3d 448,
455 (1970)). Insofar as disaster scenes
are involved, the bill runs contrary to
another provision of the Califomia Penal
Code (Section 409.5(d)) which
specifically allows the press to be
present at the scene of the disasters and
emergencies,

The Califomia Court of Appeal in
Leiserson v. San Diego, 184 Cal.App.3d
41, 51 (1986), discussing Section 409.5,
held that "[p]ress representatives must
be given unrestricted access to disaster
sites unless police personnel at the scene
reasonably  determine that such
unrestricted access wil] interfere with
emergency operations. If such a
determination is made, the restrictions
on media access may be imposed for
only so long and to such an extent as is
necessary to prevent  actual
interference.” (emphasis in original).

Moreover, the Assembly bill clearly
raises troubling prior restraint issues.
Under this bill, for instance, police
authorities would have had authority to
order television stations to cease their
simulcast of the now infamous "Bronco
chase” involving O.J. Simpson's flight
from arrest, despite the fact that the
station's helicopters were engaged in &
lawful activity, upon ths mere
conclusion that such coversge could
prolong the chase or jeopardize freeway
bystanders or the police.

As stated by the Ninth Circuit in the
case of CBS, Inc. v, District Court 729
F.2d 1174 (9th Cir. 1984), if a member
of the media is in & place he has a lawful
right to be, or is otherwise engaged in
lawful activity (i.e., a radio broadcaster
on the phone with an individual involved
in a hostage situation), the dissemination
of information it thus obtaina cannot be

{Contirued on page 10)




LibelLetter

May 1996

Page 10

California Legislature

(Continued from page 9)

constitutionally restrained unless the
“extranordinarily execting® standard set
forth in Nebraska Press Ass’n v. Stuart,
427 U.S. 539 (1976) is met. The
statute, however, does not impose the
exacting criteria required by the First
Amendment for the proper issuance of o
prior restraint order.

Senate Bill 2051 raises the issue of
the constitutionality of criminal libel.
Generally, courts and commentstors
have criticized the concept of criminal
libel and noted the dearth of
prosecutions. Commentators have noted
that “Criminal libel lives on in American
law, but barely.” Sack and Baron,
Libel, Slander and Related Problems
174 (1994). For example, the Supreme
Court in Garrison v. Louisiana, 379
U.S. 64 (1964) stated:

It goes without saying that penal
sanctions cannot be justified
merely by the fact that
defamation is evil or damaging to
a perscn in ways that entitle him
to maintain a civil suit. Usually
we reserve the criminal law for
harmful behavior which
exceptionally  disturbs  the
community’s sense of security....
It seems evident that personal
calumny falls in neither of these
classes in the U, S. A., that it is
therefore inappropriate for penal
control, and that this probably
accounts for the paucity of
prosecutions and the mear
desuetude of private criminal
libel legislation in  this
country....

Garrison at 69-70, quoting Model Penal
Code, Tent. Draft No. 13, 1961,
§ 250.7, Comments, at 44.

Indeed, few criminal libel statutes
have passed constitutional muster where
the speech at issue is directed at public
officials or public figures. See Fints v.
Kolb, 779 F.Supp. 1502 (D.5.C. 1991)
(statute unconstitutionally overbroad for
failure to incorporate actual malice

requirement}; State v. Defley 395 So.2d
759, (La. 1981) (criminal defamation
statute unconstitutional insofar as it
punishes public expression about public
officials); Commw. v. Armao, 286 A.2d
626 (Pa. 1972) (criminal libel statute
found unconstitutional, applying
Garrison v. Louisiana, where no
provision for truth as a defense, only
limitation was with respect to public
officers or candidates, and pegligence
standard was used); Gottschalk v. State,
575 P.2d 289 (Ala. 1978) (statute
unconstitutionally vague and overbroad,
but & narrowly drswn statute might be
proper); State v. Powell, 839 P.2d 139
(N.M.App. 1992) (statute
unconstitutional as applied to charge of
libel predicated on public statements that
involve matters of public concern).
Indeed, California courts have already
held one attempt to impose criminal
liability for speech unconstitutional,
Eberle v. Municipal Court, 55 Cal. App.
3d 423, 430 (Cal. App. 1976) ("statutes
dealing with criminal libel are required
to be narrowly drawn to reach speech
calculated to evoke a clear and present
danger of public or social disorder™).

However, such statutes have been
upheld where speech about private
individuals was at issue. People v.
Heinrich, 470 N.E.2d 966 (Iil. 1984),
appeal dismissed 471 U.S. 1011 (1985)
(upholding statute where no suggestion
that individual was a public official or
public figure); People v. Ryan, 806 P.2d
935 (Colo. 1991), cert. denied 502 U.S.
860 {criminal libel statute
unconstitutional as applied to public
officials or figures on matters of public
concern, but enforceable where private
individual allegedly defamed).

In the case of Tollert v. U.S., 485 F.
2d 1087, 1097-8 (8th Cir. 1973), the
court, in explicating the deficiencies of
a criminal libel statute, provides a useful
drafting primer:

The Act does not in any way
attempt an objective definition of
*libelous” and “defamatory”;
there exists no statutory language
limiting the application of the

present penal statute to private
libel in contrast to libel relating
to public officials, public figures,
or public affairs; there is no
clarification within the statute as
to whether Congress intended
truth to be a defense to any
defamation or, if so whether truth
would still be punishable unless
coupled with good motives; there
is no clarification in the Act as to
whether Congress deemed it
necessary that "malice” be an
element of the offense for either
private or public libels; there is
no clarification as to whether
libel must be knowingly falsely
made or may be “negligently®
.made; there is no clarification as
to whether the libelous or
defamatory statements must
necessarily lead to an immediate
breach of peace and, if so, there
is no narrow approach as to the
meaning of "breach of peace”
encompassed by the statute.

Tollert at 1097-8 (footnotes omitted)
(citations omitted).

The drafters of 5.B. 2051 were
clearly mindful of the parameters set
forth in Tollett. However, the statute’s
attempt to impose criminal liability for
speech involving private persons, or
speech involving matters of public
concern, even with its inclusion of the
actual malice standard, probably cannot
pass constitutional scrutiny. Further,
the statute’s failure to provide
definittons of key terms, such ns
"defamatory” or a statement made *for
profit,” makes the law subject to further
First Amendment challenge.

No action has yet been set for
Senate Bill 2051. Assembly Bill 2132
went before Public Safety in April.

Celeste Phillips is with the firm Ross
Dixon & Masback.

LDRC wishes to acknowledge intern
John Maltbie’s contributions to this
month’s LibelLetter.




LibelLetter

May 1996

Page 11

UNIFORM ACT

{Continued from page 8)

Nonetheless, in January 1996, the
Florida prosecutor, armed with a
certificate of materniality from the
Florida court, applied to the Supreme
Court, New York County, for an order
under the Uniform Act compelling HBO
to produce outtakes from the Blades
interview in the Florids manslaughter
proceeding. As in the Codey and Grace
cases, the application in Magring was
assigned to Justice Herbert Adlerberg,
who granted the requested subpoena.

On appeal to the Appeilate
Diviston, First Department, HBO raised
two substantive grounds for reversal.
First, HBO argued that the outtakes
were not "material and necessary”®, as
required under the Uniform Act,
inasmuch as the Florida prosecutor had
no basis (other than sheer speculation) to
believe that the outtakes contained
incriminating or new information zbout
the shooting -- especizlly since, in the
aired portion of the interview, Blades
had explicitly declined to talk about the
shooting incident.

In a short memorandum decision
affirming the lower court, the Appellate
Division cursorily regjected HBO's
"material and necessary” argument.
Exemplifying the low threshold which
the Uniform Act sets for interstate
discovery, the Magrino court held that
there was & ‘“logical relationship”®
between the aired interview and the
subject matter of the manslaughter trial
and that, as such, it is likely that the
outtakes will contain  material

information about the shooting.”
Magring, 640 N.Y.2d at 545.

Similarly, without providing any
support from the record, the Appellate
Division ruled that the outtakes were
“necessary” because the aired portions
of the interview "are the most detailed
accounts of the incident ever made by
the defendant himself." [d. This
conclusion is troubling since, given that
Blades had declined in the aired
interview to discuss the shooting itself,
the Court could only be relying on
incidental details that were neither
germsne ¢o guilt or innocence nor even

contested in the prosecution.

As a second ground for reversal,
HBO argued for application of New
York's Shield Law under the public
policy exception of Codey. In this
regard, the New York Shield Law
provides a strong qualified privilege to
non-confidential news  gathering
material, which may be overcome only
where a party shows that the material is
{1) highly material and relevant to its
claim or defense, (2) cntical or
necessary to the maintenance of its claim
or defense, and (3) not obtainable from
any alternative source.

Strictly applying this three part test,
courts in New York have repeatedly held
that evidence is "critical or necessary”
within the meaning of the Shield Law
only when 8 party's claim or defense
*virtually rises or falls” on the evidence
(see, e.8., In re Application to Quash
Subpoena to NBC, 79 F.3d at 350) - an
extremely heavy burden that can be met
in only the most exceptional cases and
that HBO argued could not even begin to
be met by the Florida prosecutor.

In stark contrast, Florida's appellate
courts have repeatedly and recently held
that, under Florida Jaw, there exists no
privilege for non-confidential news
gathering materials. See, e.g., Gold
Coast Publications, Inc, v. Florida, 669
So0.2d 316 (Fla Dist. Ct. App. 1996);
Tampa Television, Inc. v. Norman, 647
S0.2d 904 (Fla. Dist. Ct. App. 1994).

HBO argued that this dichotomy
between New York law -- which
provides broad protection to non-
confidential news material -- and Florida
law -- which provides no protection
whatsoever -- squarely presented the
public policy exception envisioned by
Codey and necessitated application of
New York's Shield Law. Simply put,
the Magrino court ducked the issue.
Without any discussion or apalysis, the
Appellate Division summarily rejected
"HBO's coniention that this state's
shield law should be invoked to prevent
disclosure of the videotapes.” Magrino,
640 N.Y.S.2d at 545,

Shortly after the Appellate Division
ruling, Brian Blades pleaded no contest
to the manslaughter charge, thus
rendering further litigation of the

Magrino decision academic.  The
contours of Codey's public policy
exception, and its availability in shield
law cases, will therefore have to be
resolved another day. In the meantime,
media defense counsel should beware the
treacherous waters that may be
encountered in  Uniform  Act
proceedings.

Endnotes

1 Since New Jersey's Shield Law and
New York's Shield Law are remarkably
similar, the Court of Appeals was not
faced with this public policy issue in
Codey.

2 In the other case, In_re Robert
Grace, _ AD.2d__ ,634 N.Y.S.2d

473 (1st Dep't 1995), the Los Angeles
County District Attorney instituted a
Uniform Act proceeding in New York
(also before Justice Adlerberg) to
compel a reporter from Vibe magazine
to testify and produce interview notes in
the Los Angeles murder trial of "Snocop
Doggy Dog.” In an unreported bench
decision on September 22, 1995, Justice
Adlerberg granted the requested
subpoena and, citing In _re Codey, ruled
that "any privilege that might arise
under the shield law ... would be
determined in the State of California.”
Although the reporter subsequently
appealed to the Supreme Court, First
Department on several grounds

‘(including that the requested evidence

was not material and necesszry), he did
not pursue his shield law argument. In
a decision dated December 5, 1995, the
First Department affirmed the lower
court, holding that there was "ample
basis for [the] determination that
appeliant’s testimony was both material
and necessary to the pending California
prosecution.” 634 N.Y.S.2d at 473,

Ms. McNamara and Mr. Balin, who are
parters at the New York firm of
Lankenau Kovner & Kurtz, represented
HBO in the [n re Magrine proceeding.




LibelLetter May 1996 Page 12
Prior ResTrainT Houma, LA STYVLE
(Continued from page 1) criminal records, the Sheriff determined  willing to say publicly was that the

The television station at the center
of this dispute is HTV, owned and
operated by Folse Productions. Martin
Folse is the principal of Folse
Productions.

THE VERY DANGEROUS
VIDEOTAPE

The tape that HTV obtained was a
copy of a surveillance videotape from a
Houma achool bus; a tape showing four
black teenage students brutally
assaulting a white student, seemingly
without provocation, an assault that
severely injured the victim. One of the
assailants, Donald Mart, used a stick in
the assault. The assault took place on
November 8, 1994. The four were
arrested for the assault, three as adults
and one as a juvenile All were charged
with aggravated battery, a felony. Yet
the adults were allowed to plead in May
of 1995 to misdemeanor charges of
simple battery. As a result, the
defendants were sentenced to a small
fine and some community service.

Later claiming that a mistake had
been made by his staff in allowing the
plea to the lesser offense, Douglas H.
Greenburg, tke Houma District
Attomey, re-charged Donald Mart with
aggravated assault, contending that
when Mart picked up a stick and began
beating the white student with that
weapon, he committed a separate and
segregable crnime, Court records
indicate that Greenburg re-indicted Mart
on August 2. Mart pled not guilty and
began the process that would lead to o
ruling in his favor in the appellate courts
this spring that the efforts by the DA to
re-charge him constituted double
Jeopardy.

As schools in Louisiana prepared
for an August opening in 1995, HTV
began to research a story on the parish
school system's new “zero tolerance”
policy on student misbehavior. The
story led HTV to re-examine the schoot
bus beating case. On August 10, 1995,
HTV put in a FOIA request to the
sheriff's office where the surveillance
tape was being held. After reviewing

that no criminal prosecutions were
currently pending and allowed HTV to
copy the surveillance tape, Those
records did not indicate any pending
prosecution of Mart,

On August 14, ns it prepared to air
the tape, HTV sought comment from the
DA about the case. The DA allegedly
told Folse and his reporters that he was
re~<charging Mart, and that he considered
it his ethical duty to prevent airing of the
tape. August 14 was also the day that
Donald Mart was arraigned on the new
charges.

THE SUBPOENA STOFS THE
BROADCAST

That same day, August 14, shortly
before the news report was to air,
Greenburg obtained from Judge John R.
Walker, acting as duty judge, and sent
his men to the station to enforce, a
subpoena for all copies of the tape.
HTV turned over its copy of the
surveillance tape and effectively
destroyed those portions of the tape of
the about-to-be broadcast news report in
which the surveillance tape footage was
contained,

By motion of August 17, HTV
moved to quash the subpoena, or in the
alternative, for immediate return of the
seized videos. The station argued that
the subpoena constituted an invalid prior
restraint, that it had obtained the tape
legally, and that it had a constitutional
and statutory right to examine public
records,

The DA argued that the tape must
not be broadcast in order to protect the
case from unreasonable pre-trial
publicity, that the tape was exempt from
disclosure under Louisianpa FOIA
because it was part of an on-going
criminal prosecution, and that HTV had
obtained the tape with unclean hands
because knew of the re-filed indictment,
The DA also took a swipe at the sheriff's
office for not contacting the DA before
it turned over the tape.

Putting aside the potential political
embarrassment to the DA from an airing
of this graphic tape, what the DA was

airing of the tape could jeopardize the
ongoing case and ‘“[ajdditionally, it
could easily cause grievous problems in
this community... Televising this type of
senseless violence, unfortunately racial
in nature, to one and oll in this
community, especially when HTV
wanted to do it, i.e., three days before
the beginning of school, constituted a
reckless, insensitive and highly
dangerous undertaking, Oope the D.A.
was and is totally repulsed by and
against.”  State's Memorandum in
Opposition to Motion to Quash, filed
September 25, 1995 at p.7.

While Judge John R. Walker
ordered an expedited hearing for August
18 on the matter, Judge Walker did not
issue an opinion on HTV's motion to
quash untif April 2, 1996, the day on
which HTV filed a motion with him to
dismiss the original motion as moot — to
be discussed further down in this article.

RE-INDICTMENT OF MART
DISMISSED/DA RETURNS TAPE,
BUT WITH A CATCH

In December, 1995, District Judge
Paul Wimbish rejected Mart's double
Jeopardy argument and refused to quash
Mart's new indictment. On March 8,
the Louisiana Court of Appeal, First
Circuit, reversed and held the Mart re-
indictment barred by double jeopardy.
On March 22, 1996 the Louisians
Supreme Court declined to review that
decision.

On March 26, recognizing that his
case against Mart was over, DA-
Greenburg returned the seized tape to
HTV and the original surveillance tape
to the Terrebonne Parish School Board.
BUT, the DA warned HTV publicly that
it might face "legal consequences® if it
actually ever aired the tape. What those
consequences would or could be were
not specified.

The DA also filed a motion in the
trial court in which the Mart case was
pending, before Judge John T.
Pettigrew, asking that all copies of the
surveillance tapes in the court records

{Continued on page 13)




LibelLetter May 1996 Page 13
Prior RESTRAINT HOUMA, LA STYLE
{Conttnued from page 12) That would seem to go a long way  trial was over. Note that the issue of

and atl other copies anywhere except for
the tapes returmed to HTV and the
School Board be returned to the court
and destroyed. While no longer arguing
that there were any due process
problems, the DA was now concerned
about the privacy rights of the students
seen on the tape, who include the
perpetrators, the victim and by-standers.

HTV had seant a request to the
School Board secking a new copy of the
tape from its original, only to be told
that the School Board would not make
any copies of the tape available because
of concermn of violating the Buckley
Amendment, 20 U.S$.C. Section
1232(g), which protects the privacy of
"student records.” Just for the record,
HTYV also sent a request for copies of the
tape to the DA’'s office, the Sheriff's
office, and the clerk of the court, none
of which provided a copy.

The Houma Courier, the local
newspaper owned by The New York
Times Company, also sought a copy of
the tape. In a letter to the paper, dated
March 26, 1996, DA-Greenburg stated
that he was returning the original to the
School Board, but that the School Board
has “a legal obligation to protect all
matters involving their students’ private
and privileged school records (this tape
forming part of the disciplinary records
of the students involved), as well as the
privacy of other students shown on the

tape.*

Let's summarize here:

1. HTYV has its tape back, but
along with it came a warning from the
DA of unspecified “legal consequences”
if the station broadcast its contents.

2. The School Board has the
original, but contends that any
distnbution of the tape would constitute
a violation of federal law guarding the
privacy of the students, including, if not
specifically, those who were charged
and pled guilty to assault.

3. The DA has moved the trial
court in the criminal case to order
destruction of all other outstanding
copies of the tape.

toward ensuring that the tape — a graphic
display of an assault for which the DA's
office took misdemeanor pleas with no
jail time imposed - never is made
public. Public interest in this case might
be heightened moreover, because this is
an election year and the post of Houma
DA is up for election.

THE DA'S LIBEL CLAIM

On January 8, 1996, as a result of
various year-ender news reports on
HTV, Douglas Greenburg and his wife
filed defamation claims against HTV,
He alleged that the station has accused
him falsely of inteationally hiding the
videotape evidence and of re-charging
Mart only when he knew that the
television station was aware of the tape
and was going to make it public.
Greenburg alleged that the station knew
that Greenburg had admitted that it was
all a mistake, that the DA's office was
trying to rectify the error by recharging
Mart, and that the DA, as the man in
charge, had taken responsibility for the
matter.

Greenburg further alleged in his
complaint that Folse threatened him with
*hell” over this matter, and that Folse is
motivated by a desire to replace
Greenburg as DA,

Greenburg's wife's claims appear to
be akin to vicarious libel and loss of
consortium.

With the service of the libel suit,
HTV retained Jack Weiss and LDRC
member firm Stone, Pigman, Walther,
Wittmann & Hutchinson of New Orleans
as counsel.

SO WHERE IS THE RULING ON
THE MOTION TO QUASH? THIS
PRIOR RESTRAINT
IS NOW 6 MONTHS OLD!

HTV wrote Judge John R. Walker
on February 8 restating its objection to
the tape seizure as & prior restraint.

Judge Walker wrote a response
dated March 14 in which ke told counsel
for HTV that he was waiting to see what
the courts did with the Mart case, that he
planned to rule as soon as the criminal

whether there was going to be a trial was
still pending. A trial itself, had there
been one, could have been months, if
not further, away.

Of course, on March 26, the DA
returned HTV's copies of the
surveillance tape to it after the case
against Mart was dismissed, albeit with
a waming of legal consequences if the
station aired any of them. On April 2,
HTV filed a motion to dismiss its
motion to quash the subpoena as then
moot.

On that same day -- nearly 8 months
after the motion to quash had been filed
and approximately two hours afier HTV
filed its motion to dismiss -- Judge
Walker released a lengthy opinion
denying HTV's motion, holding that the
issue was not moot because it was
capable of repetition yet evading review.
He also found that the seizure of the
tapes was entirely justified, denying the
motion to quash.

With only superficial mention of
any prior restraint law, Judge Walker
found that once there was a pending
criminal case, only the DA had the right
under Louisiana law to release any
evidentiary material. The judge then
cited Searrle Times as authority for
limiting release of information that is
really part of the discovery material in
the case, and he suggested that if the
media could get the tape from the
shenff, it would afford the press more
rights to materials pre-trial than were
available to the defendants in the
criminal case. Judge Walker failed to
address Nebraska Press in rejecting
HTV's prior restraint argument.

HTY has sought appellate review of
this ruling,

THE DA WANTS TO DESTROY
THE TAPES AND THUS FAR THE
TRIAL JUDGE AGREES

In response to the DA's motion
seeking destruction of all outstanding
copies of the surveillance tape, save the
copies in the hands of HTV and the
School Board, HTV filed a moticn to

(Continued on page 14}




LibelLetter May 1996 Page 14
Prior REsTRAINT Houma, LA STYLE DDENTIST SETTLES SANCTIONS
(Continsod fror paga 13) Judge Pettigrew ruled from the AwarpT0 ABC
recuse the DA and his office arguing  bench that the copies of the tape in the  (Continued from paga 5)

that he bad o personal interest in the
issue dus to his defamntion suit against
HTV which in turn related to the public
dissemination of this tape. Indeed,
among its arguments, HTV noted that
the DA may seek to prevent
introduction of HTV's tape into
evidence in the libel case on the basis of
his contention that they were not
lawfully obtained.

On April 4, without seeking a
response from the DA to this motioa,
Judge Pettigrew denied HTV's motion

to recuse. The motion on the
destruction of the tapes was set for
April 22.

On HTV's petition, the Court of
Appeal granted a writ ordering a
hearing on the recusal motion and
ordering that all copies of the tape be
deposited into the registry of the
district court, to be held in safekeeping
no less than 180 days afler any ruling
on the state's destruction motion. That
order came down on the aftemoon of
Thursday, April 18. On Friday
morning, April 19 — less than one
business day in advance — Judge
Pettigrew set the motion to recuse he
had already rejected for trial at 9 a.m.
on Monday, April 22. Afier the Judge
rejected HTV's motion to continue that
hearing to afford HTV an adequate
chance to prepare subpoena witnesses,
and the appellate courts refused to
intervene, HTV withdrew the motion to
recuse when court opened on Monday
moming. At the DA's request, Judge
Pettigrew promptly declared the
dismissal to be prejudice.

SEAL AND DESTROY

The hearing on the destruction
issue was then held on April 22. The
Houmn Courier Newspaper
Corporation d/b/o The Houma Daily
Courier was also served with the DA's
motion to unseal and destroy and
appeared before Judge Pettigrew
asserting both constitutional and
common law access rights.

court records were to be sealed and then
destroyed at the end of three years. He
ordered that HTV was not to make
copies from the tape in its possession
and was not to provide the tape to any
other individual or eatity. The only
attorneys who were allowed to retain
copies were those retained by HTV in
connection with the defamation case.
All other copies were to be delivered up
to the court for destruction.

As of May 20, Judge Pettigrew still
had not entered a written order reflecting
his ruling on April 22. When it comes
to restraints in Houma, justice can move
awful slow.

find that the plaintiff’s conduct met the
criminal standards for perjury. The
Third Circuit held, instead, that what ia
required is “o determination that the
party ‘scted in bad faith, vexatiously,
wantonly, or for oppressive reasons.””
74 F.3d at 46., 24 Med.L.Rptr. At
1501.

As one might have imagined, Dr.
Rogal was represented by different
counsel after the initial award of
sanctions. ABC and John Stossel were
represented by Jerome J. Shestack
(Wolf, Block, Schorr and Solis-Cohen)
and Burt M. Rublin (Ballard Spahr
Andrews & Ingersoll), both of
Philadelphia.

According to the American Tort Reform Association, the
following State Legisiatures have adjourned for 1996:

Alaska Indiana Utah

Arizona Kentucky Vermont
Colorado Maine Virginia
Connecticut Maryland Washington
Florida Minnesota West Virginia
Georgia Nebraska Wyoming
Hawaii -~ New Mexico

Idaho South Dakota

No regular session in 1996: Arkansas; Montana; Nevada; North
Dakota; Oregon; and Texas.

@ 1996 Libel Defense Resource Center
404 Park Avenue South, 16th Fleor
New York, New York 10016
Executive Committee: Robert J. Hawley (Chair); Peter C. Canfield;
Chad Milton; Margaret Blair Soyster; Robin Bierstedt;
P. Cameron DeVore (ex officio), Harry M. Johnston, IIT (Chair Emeritus)

Executive Director: Sandra S. Baron; Associate Director:Michael X. Cantwell;
Staff Assistant: Melinda E. Tesser
LDRC encourages members to share copies of the LibelLetter
with others in their organization.




[ S

Moreover, due to the impact that
British law has as persuasive authority
and precident within the legal systems
of the 50 Commonwealth countries,
this decision will have indirect effect
on the law of the Commoaweslth
nations as well.

Article 10 of the Convention
provides, inter alia, in paragraph 1
that everyone has a right to freedom of
expression, and, in paragraph 2, that
exercise of these freedoms carries with
it duties and responsibilities and thus
may be subject to legal requirements
and restrictions “as are necessary in 8
democratic society, in the interests of
national security, territorial integrity
or public safety, for the prevention of
disorder or crime, for the protection of
health or morals, for the protection of
the reputation or rights of others, for
preventing the disclosure of
information received in confidence, or
for maintaining the authority and
impartiality of the judiciary.” Slip op
at 13.

Tetra’s Lost Confidential
Memorandum

William Goodwin is a British
joumalist. In November 1989, he
received information from a source
about the expected, but as yet non-
public, losses and financial problems
of Tetra Ltd. While the reporter had
received information previously from
thig source on the activities of various
companies, the reporter neither
solicited nor paid for the information.
As chance would have it, the
information came from a highly
confidential document, of which only
8 numbered copies had been created.
One of those copies had disappeared
from the company’s accountant’s
offices during a one-hour period when
it had been left unattended.

Prior to publication, Tetra learned
of the leak of the information and
obtained, ex parte, an injunction from
the High Court barring Goodwin's
publication (The Engineer) from

Tetra argued that if the information
was made public, it could result in a
complete loss of confidence in the
company, which was in the middle of
refinancing negotiations, with
ultimate risk of bankruptcy for the
organization. Tetra also notified all of
the national British newspapers and
relevant journals of the injunction.
The opinion suggests that the
information was, in fact, never
published in the U.K,

The British Courts’® Analysis

The High Court, on application of
Tetra, also ordered the publishers, and
later Goodwin himself, to disclose
Goedwin's notes from his telephone
conversation with his source which
disclosed the identity of his source.
The Court of Appeal affirmed, as did
the House of Lords.

English Law, in Section 10 of the
Contempt of Court Act 1981,
provides:

“No court may require a
person to disclose, nor is a
person guilty of contempt of
court for refusing to disclose
the source of information
contained in the publication for
which he is résponsible, unless
it be established to the
satisfaction of the court that
disclosure is pecessary in the
interests of justice or national
security or for the prevention
of disorder or crime.”

The English courts all emphasized
the balancing of interests that this
provision required. Each
acknowledged the import of
maintaining the confidentiality of
journalistic sources. But each found
persuasive grave damage allegedly
was threatened to the economic well-
being of Tetra, the likelihood (if mot
certainty) that the information passed

LibelLetter May 1996 Page 15
EuroreEAN Court oF HuMAN RicaTs HOLDS IN FAVOR OF REPORTER’S PRIVILEGE
{Continued from page 1) publishing any of the informaticn. on to the reporter was stolen, that

none of the information seemed to
point to wrongdoing, malfeasance,
previously false information in public
hands by or from Tetra, and that
without knowledge of how the
document was removed from Tetra's
possession (or its accountants), Tetra
could not prevent  further
dissemination of the information or,
conceivably, theft and distribution of
other confidential materials from its
premises.

Moreover, English law provides
in its general provisions that if one
inadvertently gets mixed up in the
tortious acts of another (e.g, a
joumalist in receipt of stolen
information), while the innocent
bystander may not be liable for the
tort itself, he is under an obligation to
assist the victim by giving him full
information, including the identity of
the wrongdoer(s).

Thus, while each level of the
English court system acknowledged
the general public interest in
maintaining the confidentiality of
journalistic sources, each also felt that
the result of the balancing required by
Section 10 resulted in favor of Tetra.

There had been a previous
decision in the House of Lords that
interpreted Section 10 ianguage about
allowing required disclosure of a
source “in the interests of justice” to
apply only in the technical sense of the
administration of justice, rather than
more generally. It would seem that in
this opinion, the House of Lords
rejected that narrow characterization
of the provision, and interpreted the
phrase to include more broadly those
instances in which applicants are
seeking “to exercise important legal
rights and to protect themselves from
serious legal wrongs whether or not
resort to legal proceedings in a court
of law will be necessary to attain these
objectives.” Slip op. at 9, quoting
Lord Bridge in the House of Lords.

Lord Bridge went on to enumerate
various kinds of factors that might be

(Continued on page 16)




LibelLetter May 1936 Page 16
EuvrorEaN Court oF Human RiGHTS HOLDS IN FAVOR OF REPORTER’S PRIVILEGE
(Contimuod frore page 15) 10 of the Convention only if justified by 7 members of the panel, agreed with the

cousidered in the balancing analysis
between the “importance of enabling the
ends of justice to be attained in the
circumstanceo * versus the “importance
of protecting the source.” Slip op. ot 9.
The factors included the pature of the
information, the manner in which the
information was obtained by the source,
a8 well as the import in real economic or
other terms of knowing or not knowing
the source to the party seeking the
disclosure.

Following the House of Lord's
dismissal of Goodwin’s appeal, the High
Court, on April 10, 1990, fined
Goodwin the sum of £5,000 for
contempt of court.

The European Court’s Analysis

Because the parties agreed that
requiring disclosure of the source
constituted an interference with the
applicant’s right to freedom of
expression under paragraph 1 of Article
10, the analysis was to focus on whether
it was justified under paragraph 2 of
Article 10.

Goodwin argued that the English
provision governing disclosure of
sources was too vague, that it did not
provide sufficient notice of what was
foreseeable. The Court rejected that
argument, finding that the law did not
confer an unlimited discretion on the

Engtlish courts, and that the issue did not . .

lend itself, and might even be hampered,
by inflexible rules. And the court
accepted that the aim of the British
courts to protect Tetra's rights was
legitimate,

Where the European Court parted
company with the British courts was on
the issue of whether the test that had to
be met before the journalist could be
ordered to disclose his source — an
exceptional circumstance where vital
public or individual interests were at
stake - was met in this case. Noting
that protection of journalist sources “is
one of the basic conditions for press
freedom,” (Slip op at 17) it stated that it
can be overcome consistent with Article

“an overriding requirement in the public
interest.” Id.

While deference must be accorded
to the national authorities assessment on
this issue, any action taken by the
national  suthorities must be
“proportionate to the legitimate aim
pursued” and will be subject to “the
most careful scrutiny by the European
Court.” Id.

Here, according to the Court, Tetra
obtained most of what it sought by
virtue of the injunction, which had
prevented publication of the information
not only by The Engineer, but by anyone
else. While recognizing that the
injunction did not prevent dissemination
of the information to Tetra's customers,
competitors, or others, and it would not
allow Tetra to determine whether or not
it had a disloyal employse or to
otherwise contain future leaks of
confidential information, none of these
reasons were sufficient to support the
disclosure order.

It was not enough that the party
seeking disclosure would be “unable
without disclosure to exercise the legal
right or avert the threatened legal wrong
on which he or she basis his or her claim
in order to establish the necessity of
disclosure.” Slip op.at 19.

There was not, in the Court’s
opinion, “a reasonable relationship of
proportionality between the legitimate
aim pursued by the disclosure order and
the means deployed to achieve that
aim.” Id.

Goodwin had sought damages based
upon mentat anguish, shock, dismay and
anxiety that he alleged were the result of
the proceedings and the specter of
punishment for contempt. While
finding & causal link between the anxiety
and distress and the breach of the
Convention, the Court held that its
finding of s violation was sufficient
recompense on this damage issue. It
did, however, award him £37,595.50
(VAT included) of the £49,500 (+ VAT)
that Goodwin sought in reimbursement
of costs and expenses.

The dissenting opinion, joined in by

majority  that  protecting the
confidentiality of sources was “one of
the basic conditions for press freedom”
(Slip op.at 23). The dissenters,
however, felt that the government had
made its case for disclosure; that the
government met the test of necessity.

R IR I Y

Clearly o potentially very powerful
tool in the journalist arsenal has been
awarded by the European Court of
Human Rights of the Council of Europe.
The Court is perhaps the most influential
human rights arbiter in the world a5 a
result both of allowing individuals from
the European community to petition the
court and of the obligations undertaken
by the 23 European countries to conform
their local, national laws to the
requirements that this Court finds within
the Convention.

It is therefore understood thet the
result of this decision is protection for
journalists and their confidential sources
throughout Europe, including journalists
who operate and publish in these
countries regardless of their own,
individual nationality. And, as noted
above, the modifications required in
British law to meet the decision of the
Court will indirectly effect the law of the
50 countries of the Commonwealth.

Geoffrey Robertson, QC, of
Doughty Street Chambers, London,
represented William Goodwin
throughout the proceedings. Dow Jones
& Company, with Gibson Dunn &
Crutcher (Robert D. Sack and his
colleagues) as counsel, gave amicus
support to Mr. Goodwin that Mr.
Robertson credits as very helpful in the
process, bringing American free speech
principles and applications to the
European forum. Because the
extraordinary impact of this judicial
body, American counsel should perhaps
look again to support and assist e¢fforts
of litigants before it. While a3 the dates
here suggest, the process to the Court is
slow, the result can be very great,
LDRC wants to thank Geoffrey
Robertson, QC, for his assistance in
reviewing this case with LDRC.




LibelLetter May 1996 Page 17
4 1 TV, RHQDE [
{Continued from page 1) Hudson, requiring that governmeat N
have a substantial interest underlying Supreme  Court,  substantially

helpful to consumers, strict First
Amendment scrutiny should apply.
Justice Stevens apparently was the
lone proponent of that view afier
Justice Blackmun's retirement from
the Court, but he was joined here by
Justices Ginsburg, Kennedy, and
Souter.

* Justice Thomas, expanding
on his opinion for the Court in Rubin,
would hold all “"paternalistic®
regulatory schemes aimed to keep
copsumers in ignorance, whatever
their motivation, to be per se
impermissible and would overrule
Central Hudson and “return to the
reasoning and holding of Virginia
Pharmacy. . . .*

Note that both Justices Thomas
and Stevens stressed the historic role
of commercial speech in America as
strong justification for additional First
Amendment protection.

The opinion by Justice Stevens
for the majority result, read with the
concurrences of Justices Scalia,
Thomas, and Q'Connor, clarified and
resolved several pending issues in the
commercial speech doctrine:

*  Central Hudson “lives® as the
threshold test for commercial speech
regulations. While Justice Stevens
questioned the usual rationales for
applying ounly intermediate scrutiny to
commercial speech (j.e., "hardiness”
and “objectivity”), he ultimately
applied the Centra]l Hudson test and
found the Rhode Island ban wanting
both under part three (“directly
advancing®) and part four
("reasonable fit")., Justice O'Connor
would have applied Central Hudson,
and even Justice Scalia, while stating
‘that he “share[s] Justice Thomas'
discomfort with the Centra] Hudson
test,” would not have overruled that
case and would have applied it as a
part of "our existing jurisprudence. "

* The second prong of Central

its regulation, contipued to be the
easiest Central Hudson test to meet.
Here, Justice Stevens in footnote 4
duly noted that there were allegations
that the Rhode Island ban was
motivated by a desire to protect small
alcohol beverage retailers from price
competition. However, he ultimately
simply "accepted” the state's assertion
that its true goal was temperance.

* Central Hudson part three
("directly advancing”) got a strong

reading by Justice Stevens, requiring
the trial court to provide findings of
fact and "evidentiary support” that the
regulation “significantly advanced"
the state’s interest. "Speculation and
conjecture” cannot suffice "when the
state takes aim at accurate commercial
information for paternalistic ends.”

*  Part four was stressed and
enhanced in the opinions by Justices
Stevens, Thomas, and O'Connor.
Although he reiterated the "reasonable
fit* rubric of SSUN.Y. v. Fox
(1989), Justice Stevens stressed that
Rhode Island bad available “alternate
forms of regulation that would not
involve any restrictions on speech
[and which] would be more likely to
achieve the state's goal of promoting
temperance . ... [Even] educational
programs . . . might prove to be more
effective.” Note that Justice Thomas,
who apparently would overrule
Central Hudson, observed that "both
Justice Stevens and Justice O'Connor
appear to adopt a stricter, more
categorical interpretation of [part
four]," and that “that view would go a
long way toward the position I take

[here].*

* The most confusing and
dispiriting of the Court's commercial
speech decisions, Posadas de Puerto
Rico Assocs. v. Tourism Co. (1986},
gave the flabbiest reading in the
Central  Hudson test of any
commercial speech decision by the

deferring to the judgment of the
Puerto Rico Legislature in banning
advertising of casino gambling to
Puerto Rico residents. In 44
Liquormart, Posadas disappeared as a
legitimate authority in commercial
speech cases. Justice Stevens stated
categorically that Posadag
"erroneously performed the First
Amendment analysis®:

[W]e decline to give force to its
highly deferential approach.
Instead, in keeping with our
prior holdings, we conclude
that a state legislature does not
have the broad discretion to
suppress truthfut,
nonmisleading information for
patermalistic purposes that the
Posadas majority was willing
to tolerate.

Justice Stevens does not call for
overruling Posadas, but his analysis
eviscerated it as a wviable First
Amendment authority, somewhat
echoing (and citing) Justice Brennan's
dissent in Posadas. Justice O'Connor,
joined by Chief Justice Rehnquist and
Justices Souter and Breyer, completed
the relegation of Posadag to the First
Amendment dustbin, observing that
later cases such as Edenfield,
Discovery Network, banez, Rubin,
and Went For It. Inc., require a

“closer look" at state justifications for
regulation of commercial speech.
Chief Justice Rehnquist's joinder in
Justice O'Connor's concurrence seems
to reflect his acquiescence that his 5-
to-4 majority opinion in Posadas is no
longer authoritative.

44 Liquormart not only
dispatches Posadag without overruling
it, but provides powerful authority
against the most frequent argument of
government regulators that their
judgments are entitled to deference, if
only they are “rational* or

{Continued on page 18)




LibelLetter

May 1995

Page 18

LI10UORMAR'

{Continucd from paga 17)

“renconable,” and ngainst the Rehnquist
dictum in Posadss that the power to
regulate o product includes the "lesser”
power to regulate commercial speech
about the product.

¢ Justice Stevena also dealt
critically with the nssertion that
regulation of “vice” products or
activities somehow merits o greater
deference to regulatory prerogatives:

Almost any product that poses
some threat to public health or
public morals might reasonably
be characterized by the state
legislature as relating to “vice
activity.” Such characterization,
however, is anomalous when
applied to products such as
alcoholic  beverages, lottery
tickets, or playing cards, that
may be lawfuily purchased on the
open market.

Also in this portion of his analysis,
Justice Steven's opinion usefully
cabined Edge Broadcasting not as a
“vice” case, but as one dealing with
regulation of state lottery activities,
illegal in the state where advertised.

In the wake of its decision in 44
Liguormart, the Court vacated the
judgment in Hospitality Investments of
Philadelphia, Inc.v. Pennsylvania State
Police, 658 A.2d 854 (1994), and
remanded the case to the Pennsylvanin
Suprems Court *for further
consideration in light of 44 Liquormart
coas” (No.94-1247),  US.
(May 20, 1966). The Pennsylvania
Supreme Court had upheld a state ban on
alcohol beverage licensees from
advertising in any manner the price of
such beverages, based largely on o
Twenty-first Amendment rationale,

On the same day, the Court granted
certiorari, vacated, and remanded "for
further consideration in light of 44
Liguormart . .." the decision of the
Fourth Circuit in Anheuser-Busch, Ing,
v. Schmoke, ~~ F.3d __, 1995 U.S.
App. LEXIS, 24515 (4th Cir. 1995), in

DE HSL

which the circuit court hed affirmed a
district court judgment upholding n
Beltimore ordinance restricting outdcor
advertisement of alcohol beverages
based solely on a “reasonable belief® by
government that its  regulation
constituted a reasonable fit.

As of May 22, the certiorari petition
was still pending in Penn Advertising v.
Baltimore (in which the 4th Circuit
upheld & ban on tobacco billboard
advertising in Baltimore.)

P. Cameron DeVore is with the firm
Davis Wright Tremaine in Seanle, WA

DO YOU SPEAK
RUSSIAN?

LDRC has been approached
about assisting in the development
of a conference in Moscow. We
would be part of the planning as
well as providing materials and
speakers. While it is hardly a sure
deal - indeed, it seems little more
than an interesting idea at this
juncture -- we are interested in
knowing who in the membership
speaks Russian. Please give me a

and is Chair of the LDRC Defense |call or drop me a note. Thank
Counsel Section. you.
-- Sandy Baron
MARK YOU CALENDARS!

LDRC FOURTEENTH ANNUAL DINNER

WEDNESDAY, NOVEMBER 6, 1996
7:30 p.m,
THE SKY CLUB
TWO HUNDRED PARK AVENUE, 56TH FLOOR
NEW YORK CITY

WITH PRESENTATION OF THE
WILLIAM Jj. BRENNAN, JR.
DEFENSE OF FREEDOM AWARD TO

KATHARINE GRAHAM
Chairman of the Executive Commiitee
The Washington Post Company
and
ARTHUR OCHS SULZBERGER
Chairman of the Board
Chief Executive Officer
The New York Times Company

TO HONOR THE 25TH ANNIVERSARY OF
THE PENTAGON PAPERS DECISION

T T T




	sample.pdf
	sterling.com
	Welcome to Sterling Software





