
44 
LIBELLETTER 

June 1996 

Justice White for the 
Eighth Circuit: 

Libel By Implication 
By Paul R. Hannah 

Retired Justice Byron R.White. 
sitting by designation on and writing for 
a panel of the Eighth Circuit, has issued 
an opinion that asserts the validity of 
certain libel by implication claims under 
Minnesota law, at least for private figure 
plaintiffs, reversing a district court's 
dismissal of libel claims against a local 
broadcast station. Toney v. WCCO 
Television, (File No. 95-1190 (8th C i .  
June 7. 1996)) Justice White attempted 
to brush aside, or at the least narrow, the 
impact of cases in the Eighth Circuit and 
Minnesota heretofore thought to cast a 
relatively long and negative shadow on 
libel by implication, such as Diesen v. 
Hessburg. 455 N.W.2d (Minn. 1990). 
c m  denied, 498 U.S. 1119 0991). 
Janklow v. Newsweek and Price v. 
Viking Peguin Press Moreover, he 
sought to emphasize the implicit 
rejection by the Supreme Court of the 
United States in Milkovich of the four- 
factor Ollman-esque analysis of opinion 
used by the Eighth Circuit in Janklow 
and Rim. 

The Newseast 
This dispute M s e a  out of a 

news story broadcast by a Minneapolis 
television station, WCCO-TV 
("WCCO"), in May of 1992. The story 
highlighted issues relating to the 
procurement of animals by laboratories 
for use in medical research, and f o c d  
on the way in which the eovemment 

California Court of Appeal 
Fails to Adopt Neutral 
Reportage But Finds 

Obligation to Investigate 
A California appeals court has 

declined to apply the neutral reportage 
doctrine to a private figure in Munvor v. 
Globe, No. BO84899 96 D.A.R. 6549 
(Cal. Ct. App. June 5, 1996), affirming a 
$1.17 million libel award against the 
Globe, a nationally distributed tabloid. 

The California Court of Appeal 
for the Second District (io Los Angeles) 
did not address the question of whether 
California would adopt the doctrine for 
an action brought by a public figure. 

More troubling, however, the 
court analyzed actual malice to impose 
extraordinary obligations of independent 
investigation into source allegations. 
The court's wnclusions as to which acts 
or failures to act constituted evidence of 
actual malice are fundamentally 
inconsistent with the law and rather 
ordinary journalistic behavior. 

The plaintiff, Khalid Khawar, 
sued the Globe after it printed a story in 
April. 1989 reporting allegations that it 
was Khawar who assassinated Robert 
Kennedy, and not Sirhan Sirhan, the man 
convicted of the crime. The Globe 
reported that the allegations were made 
by Robed Morrow in his hook n e  
Senutor Must Die: lirc Murder of Robert 
Kennedy. published in 1988. Robert 
Morrow previously wrote a book entitled 
Betmyaf, the best selling hook on the 
assassination of John F. Kennedy. In The 
Sendor Must Die, Morrow, a former 
CIA agent, presented his theory that 

,Continuedon page I S )  

Citing Immense Potential 
of Internet, Three-Judge 

Court Enjoins 
Communications 

Decency Act 
By Sean €I. Donohw 

In a landmark decision on the 
First Amendment's application to the 
Internet, a three-judge federal district 
court in Philadelphia issued a 
preliminary injunction on June 11, 1996 
prohibiting the Justice Department from 
enforcing certain provisions of the 
Communications Decency Act of 1996 

(to be codified at 47 U.S.C. 9223(a) 

The challenged provisions 
would make it a felony to use computer 
technology to communicate "indecent' 
words or images to a minor (defined as 
a person under age 18) or  to display 
"patently offensive' material in a 
manner available to minors. The 
Philadelphia court ruled that these 
provisions cannot survive First 
Amendment scrutiny in large part 
teauselhey would effectively ban from 
the Internet speech that . is 
constitutionally protected for adults. 
Two members of the court also found 
the CDA impermissibly vague, in 
violation of the due process clause of the 
Fifth Amendment. Left unaffected by 
the Court's ruling - and unchallenged 
by the plaintiffs - are CDA provisions 
addressing online obscenity, child 
pornography, and harassment. 

The panel in the consolidated 
cases of American Civil Liberties Union 

('CDA"), Pub. L. NO. 104-104, 9 502 

00). 

- 
monitors the acquisition of dogs by 
research facilities. Critics of the system v. Reno, No. 96-963 (E.D. Pa.) and 
maintain that lost or stolen family pets American Library hsociarion v. 
somehow find their way to research Deparrmenr of Justice, No. 96-1458 

(E.D. Pa.), is made up of Chief Judge 
(Cononued on p o p  13) for Defendants, see p. 7 facilities, even though the government 

Continuedonpage I l j  

i I 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



" .  . . ~ , . . ~ ~  .... .~ . .__ .. . . . - 
. I  

. ... . . . ... . ~~ . . .. 

Page 2 LibelLetter I 

Odine Update 

The LRDC Bulletin Board on 
Counsel Connect is up and running, 
although many members may still not 
have access. 

To test whether you and your 
colleagues currently have access, click 
*Private" on the 14-button menu that 
appears after you sign on to Counsel 
COMWI. Under 'Subscribed Private 
Areas," you should see "LDRC 
Discussion Group." The screen that 
appears should have the bands 'Own 
Private Areas" and "Subscribed Private 
Areas." To the board, click on 

select." 
If LDRC Discussion Group 

does not appear on your screen, and you 
would like access to the Bulletin Board, 
please contact Michael Cantwell by 
phone or either Michael Cantwell or 
Sandy Baron by e-mail within Counsel 
Connect. We will see that you are given 
immediate access. 

Pamela Et. Winnick: 
LDRC'S Newly 

&tQl%eg 

As of June 3rd LDRC hired 
a new attorney, Pamela R. Winnick 
who will share with Michael Cantwell 
the title of Associate Director. 

Pam is a 1977 graduate of 
Columbia Law School where she was a 
Notes & Comments Editor of the Law 
Review. After a two year clerkship 
with former District Judge Herbert 
Stem, Pam worked from 1980-1984 as 
a litigation associate at Shereff, 
Friedman, Hoffman & Goodman. Her 
primary area of expertise, however, is 
nonprofit law, having served for over 
nine years 86 General Counsel of two 
international nonprofit organizations: 
CARE and Save the Children. 

Pam's interest in media law 
derives from her own recent journalist 
experiences, including M on-site 
investigation she conducted of 
humanitarian aid in Bosnia. The 
resulting article, Merdwntts of Mercy: 
Hidden Corporate Motives in 
Humanitarian Aid, will be published 
this Fall by Penthouse Magazine. 

We are delighted to welcome 
her to LDRC. 

Uniform C W U W ~ ~ ~ Q ~  Act: 
New yo& 

State Senator Kemp Hannon 
has introduced the Uniform C o r r e ~ t i ~ n  
or Clarification Act as a study bill into 
the New York State legislative 
process. While no action on the hill is 
anticipated this term, the New York 
Commissioners on Uniform State 
Laws have unanimously urged him and 
others in the State legislative 
leadership to suppart adoption of the 
Uniform Act. It is anticipated that the 
bill will be re-introduced for 
legislative action when the legislative 
session opens in January 1997. 

LDRC has also urged the 
New York State leadership to support 
the bill, and it is expected that other 
media entities and organizations will 
send letters and/or memoranda 
indicating their support of the Act to 
Senator Hannon and others in Albany. 

If you have MY questions 
about the Uniform Correction or 
Clarification Act, or wish to register 
your support for ih adoption in New 
York, please contact LDRC. 

Im This Issue . . . 17 
Proposed Amendments to HiRCIP 26(c) Rejected, p. 3 
Sanctions on Reporter Libel Defendant, p. 3 
Quashing ob B&W Subpoenas to CBS Affimed, p. 5 
BMW v. Gore p. 6 
Masson Y. Malcolm: 9tb C i u i t  A f f i ,  p. 7 
Cases Worth A Note, pp. 7-9 

*ABC Tortious Interference Claim 
'Texas Beef Disparagement Suit 
"Plaintiff to Pay CNN 
*Fair Report in California 
'McFarlane Fides for Cert. 
*Everyone Sues 

SLAPP Status: California/Massachuetts, p. 9 

Rice v. Paladin Enterprises, Hnc. 
NO. AW-95-3811 @.Md.) 
The "Hit Man" Case 

The application to file BI 

amicus brief in support of the defendantl 
Motion for S u m  Judgment has beer 
denied by the district wurt judge in the 
Hif Man litigation. No reasons wen 
given for this unusual decision. 
brief for amicus, which included n 
number of media associations. had been 
prepared by Baker 8r Hostetler. See, 
LDRC Libefitter, April, 1996 at p. 5. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LibelLetter - 
Amendments to FRCP26(c) Rejected 

Having considered public com- 
ments on the proposed amendments to 
Rule 26(c) of the Federal Rules of Civil 
Procedure, the Advisory Committee on 
Civil Rules has chosen not to adopt the 
suggested revisions. In a report dated 
May 17, 1996, MI. Patrick Higgin- 
botham. the Advisory Committee Chair, 
announced the committee's decision to 
hold Rule 26(c) 'for further consideration 
as part of a new project to study the gen- 
eral scope of discovery authorized by Rule 
26(b)(l) and the scope of document dis- 
covery under Rules 34 and 45' (Report at 
p.1). Appended to the report is a sum- 
mary of the comments submitted both crit- 
icizing and endorsing the proposed amend- 
ments. 

As noted in the April 1996 LDRC 
LibelLerrer, the proposed amendments to 
Rule 26(c) would have allowed the court 
to issue protective orders in discovery on 
the parties' stipulation and would have 
eliminated the requirement of a judicial 
determination of 'good" cause. Other 
changes were sueeested. includine a me- 

tion of an order, but none proved to be as 
contentious. 

MI. Higginbotham enumerated 
two "set[s]' of reasons for the Advisory 
Committee's decision not to adopt the 
changes. The first set "turn on the lack 
of any urgent need for revision.' Ac- 
knowledging that public access to discov- 
ery materials is the subject of much de- 
bate, MI. Higginbotham nonetheless 
stated that "there is no clear problem that 
demands rapid action' (Report at p.2). 

Second, and of more importance 
to the Committee's decision, the Com- 
mittee concluded "that it is time to recon- 
sider ... the basic scope of civil discov- 
ery." The re-evaluation comes at the re- 
quest of the American College of Trial 
Lawyers. The Committee report states 
that among the proposals offered are ones 
(0 narrow relevance for discovery pur- 
poses to i w e s  defined in the pleadings. 
The Report notes. however, that defining 
the scope of discovery may require a re- 
view of notice pleading 8s well. The 
reoort cites the close relationship be- 

Page 3 

"sweeping scope of discovery under Rule 
26@)(1)'. Deliberations on Rule 26(c) 
"constantly remindu" the Advisory b m -  
mittee of the importance of maintaining 
the "integral role of protective orders jus- 
tifying discovery of this scope' (Report at 
p.2). If the Committee. decides to make 
significant changes to the scope of discov- 
ery, it may in turn find it necessary to 
amend Rule 26(c) in light of those 

The comments attached to the 
Advisory Committee's Report demon- 
strate the wide range of responses to the 
amendments. Of the 75 responses, 40 
comments opposed the suggested revi- 
sions, 29 endorsed them, and 6 registered 
mixed reactions. Both the bench and bar 
were represented among the commenta- 
tors. 

LDRC filed comments opposing 
the proposed amendments in which we 
were joined by The Associated Press, 
Dow Jones & Company, Inc., Magazine 
Publishers of America, National Associa- 
tion of Broadcasters. Newspaper Associa- 

changes. 

I -- - .  
cific procedure for modification or v u -  tween protective order practice and the (ContinuedonpageIJ 

SANCTIONS IMPOSED ON REPORTER IN LIBEL SUIT 
PROTECTING CONFIDENTIAL SOURCES 

On June 13, 1996, Texas state 
district court judge Elimbeth Ray issued 
an order imposing extraordinary 
sanctions in the form of proposed jury 
instructions on news reporter and libel 
defendant Wayne Dolcefino and KTRK 
Television for Dolcefmo's refusal to 
answer questions he claims would 
impinge upon a confidential source 
relationship. Tumer v. Dolcefino, No. 
92-32914 v e x .  Dist. Ct. June 13, 1996) 
(order). 

The trial judge has ordered 
that, should Dolcefino continue to 
disobey her order to answer questions 
about one of his sources, the jury is to 
be instructed that his refusal is 
"presumptive evidence that Wayne 
Dolcefino and KTRK Television, Inc. 
acted with reckless disregard for the 
truth in broadcasting the stories relating 
to Sylvester Turner on December 1, 
1991." Order at p. 3. 

The jury is to be instructed as 
well, seemingly at the beginning of the 
trial, of the specific questions that 
Dolcefmo refwed to answer -- broad 
inquiries as to his contacts and 
communications with his source, and the 
information and documents received 
from the source - that the courts have 
rejected Dolcefmo's First Amendment 
argument, that Dolcefmo's refusal to 
answer the questions is in defiance of the 
court's order and in violation of the laws 
of the United States and the State of 
Texas, and that the jury may consider 
his refusal to answer the questions when 
they are judging his conduct in 1991. 

"In bat  regard, I instruct you 
that you will presume that the evidence 
that would have been revealed by his 
truthful answers to those questions 
would he detrimental to the Defendants' 
case. 

Nevertheless, you will be the 
judges of the weight to be given to this 
and other evidence in the case on this 
question. The Court will repeat this 
instruction at the conclusion of the trial 
in the Court's charge to you.' Order nt 
p. 2. 

The facts of this case are 
unusual in that the court believes it 
already knows the identity of the 
confidential source. His name is Peary 
Perry, and the plaintiff Turner 
discovered him through his own 
investigations. Furthermore, Perry has 
already testified about his 
communications with Dolcefino. In light 
of these facts, the Texas First Court of 
Appeals noted: 

'The reason for having a 
reporter's privilege is so informants will 
know that if they speak to the press, 
courts will not force the press to disclose 

(Continued on pogo 4) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 4 LibeLLetter 

JFRCP2B(c) Rejected Sanction on Reporter 

(tonnnucdfrompge 3) 
tion of America. Radio-Television News 
Directors Association and Society of Pro- 
fessional Journalists. These comments 
a= discussed in greater detail in the 
March 1996 LibelLener at page I ,  and are 
~~mmarized in the Advisory Committee 
Report at page 55. 

Though varied, comments on the 
proposed amendments tended to cluster 
around a number of mag points. The 
commentators who approved of the 
amendments generally asserted that stipu- 
lated orders are an important means of fa- 
cilitating discovery. By guaranteeing that 
the released information will not enter he 
public domain, stipulated orders, these 
commentators suggested, encourage hee 
and open exchange of information. Those 
who endorsed the changes also noled that 
the amendments reflect current practice. 

Critics of the proposed amena- 
ments cited a number of issues, the domi- 
nant theme of which was that the pro- 
posed amendments axe inconsistent with 
the public interest and run counter to the 
principle that the courts ought to function 
under a presumption of opemess. Stipu- 
lated orders, the. amendment's detractors 
stated, contravene this principle. More- 
over, the critics claimed that defendants 
can often exert considerable pressure on 
plaintiffs to accept stipulated orders. 
Commentators opposed to the changes 
therefore endorse the requirement that a 
party show "good" cause in order to jw- 
tify the grant of a protective order. 

Though all of the comments are 
noteworthy, that of the Federal Magis- 
trate Judges Association merits mention 
simply because of its membership. 

The Honorable Virginia M. 

eral Magistrate Judges Association, - 
J@& the proposed amendments. Noting 
that stipulated protective orders are com- 
mon, Judge Morgan stated that such or- 
ders are a "valuable means of facilitating 
discovery" (Report at p.49). The Magis- 
trate stated that the proposed amendments 
successfully address "the issues of pri- 
vacy, of moving the litigation forward, 
[and] of protecting the interests of all ths 
parties" (Report at p. 66). 

Morgan. spealung ou behalf of tbe Fed- 

Reiterating her Association's 
support for stipulated orders, Judge Mor- 
gan cited the importance of the affected 
party's reliance on protective orders. 
Though she acknowledged that lawyers 
often resist protective orders out of a de- 
sire to share the 'fruits of discovery' with 
colleagues embroiled in similar ca~es, 
Judge Morgan emphasized that litigation 
is aimed at redress to the plaintiff rather 
than the dissemination of information. 
(Report at p. 66) 

Others who filed in support of 
the amendments included the Tort and In- 
surance Practice section of the ABA, trial 
lawyers for the Public Interest. bar BSSO- 

ciations and codl tees,  and trade and 
consumer sssociations. 

In contrast, all of the members 
of Congress who commented on the pro- 
posed amendments were opposed to the 
changes. Congressman Lloyd Doggett, 
once a Justice of the Texas Supreme 
Court, criticized the stipulated order pro- 
posal for being inconsistent with the 
principle that courts should operate under 
a presumption of ope~nes~ .  'I am con- 
vinced,' Congressman Doggett lamented, 
"that buried in discovery documents are 
too many secrets that can maim or kill 
consumers" (Report at p. 52). 

Similarly opposed to the pro- 
posed amendments were Senators Herb 
Kohl, Howell Heflin, Edward M. 
Kennedy, William S. Cohen, and Paul Si- 
mon. In a joint comment, the Senators 
cited evidence that protective orders are 
abused to the detriment of public health 
and safety. They further suggested that 
adoption of the proposed amendments 
would push the courts closer to becoming 
an exclusive, private system in which liti- 
gating parties determine what information 
to make available to the public. 

The Senators also asserted that 
eliminating the "good' cause. requirement 
would weaken Rule 26(c). They thus fa- 
vor strengthening Rule 26(c) by requir- 
ing consideration of public health and 
safety in granting or denying protective 
orders. 

Copies of Patrick Higgin- 
botham's Report of the Advisory Com- 
mittee, detailing the Committee's deci- 

lConHnuadfrornpgs 3) 
their identity. Plainly, there is no danger 
of that here.' Dolcefino v. Ray, 902 
S.W.2d 163, 164 r e x .  App. 1995). 

Dolcetino and amici argued that 
this analysis overlooks the threat to 
confidentiality this precedent may set. 
By forcing a reporter to confirm 
testimony from a person claiming to be a 
oonfideutial source. that reporter may in 
fact be helping to identify the 
confidential source, or at least to m o w  
the list of possibilities for people who 
seek the identity of the source. 

This order come8 nearly fifteen 
months after Dolcefino first rehLsed to 
answer the questions put to him 
conceming his source. He appealed the 
initial order compelling him to respond 
to questions to the Texas First Court of 
Appeals which affirmed the trial court 
order. Dolcefno v. Ray, 902 S.W.2d 
163 r e x .  App. 1995). His attempts to 
obtain review from the Texas Supreme 
Court and the Supreme Court of the 
United States were rejected. Dolcefno v. 
Ray, cen. denied, 64 U.S.L.W. 3656 
(411196, No. 95-1250). 

The court order indicates that if 
Dolcefino complies with the Court's 
Order prior to the first day of trial, the 
sanctioning jury instructions will be 
withdrawn and the court will determine 
what, if any, other sanclions would bo 
appropriate based upon MY detrimental 
effect brought about by Dolcefuo's 
refusal to provide answers. A rehearing 
on the sanctions is scheduled for 
Thursday, June 21. 

sion not to adopt the proposed amend- 
ments to Rule 26(c), are now available. 
Please contact the LDRC for further in- 
formation. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LibeLetter Page 5 

New York Appellate Division Affirms Quashing of 
Brown & Williamson Subpoenas 

On June 6, 1996, the New York Appellate 
Division, First Department, unanimously affirmed the New 
York Supreme Court decision granting CBS' motion to quash 
subpoenas served by tobacco company Brown &Williamson. 
In re Brown & Williamson Tobacco Corp., Index NO. 
101678/96 (N.Y. App. Div., 1st Dept. 1996). As reported 
in LDRC's March, 1996 LibelLmer, B&W had sought 
certain information from CBS in support of its Kentucky 
breach of contract action against Jeffrey Wigand, a former 
B&W executive. 

The Lower Court Decision 
In the lower wurt decision, In re Brown & 

Williamson Tobaccu Corp.. 24 Media L. Rep. 1720 (1996). 
New York Supreme Court Justice Lippman relied primarily 
on the decision of the New York Court of Appeals in O'Neal 
v. Oakgrove Const., 71 N.Y.2d 521 (1988). and its 
codification in section 79-h(b) and (c) of the New York Civil 
Rights Law, known as the reporter's shield law. Both the 
O'Neal decision and its codification require that three criteria 
be met before requiting that a member over confidential 
information. First, the information sought must be "higbly 
material and relevant." Second. the information must he 
"critical or necessary' to the litigant's claim or defense. 
Third, it must not be 'obtainable from MY other source. " 

In the lower court case, Justice Lippman held that 
B&W failed to satisfy any of the three criteria. First, because 
B& W had already admitted that the Wigand interview itself 
sufficed to prove breach of the confidentiality agreement, the 
requested information was not "material", as required by the 
first prong of O'Neul. Second, because B&W had already 
admitted it had sufficient evidence against Wigand, the 
material was not 'critical or necesary. to the action against 
Wigand. Finally, Justice Lippman rejected out of hand B& 
W's *mere assertion" that. it needed the information in 
question to prove that Wigand was inherently "dishonest and 
untruslworthy." Such a blanket assertion would, Justice 

Lippman reasoned. effectively negate the need for the third 
prong of the O'Neal test. 

Justice Lippman also rejected B&W's claim that CBS 
had waived its rights under the reporter's shield law by leaking 
the Wigand interview transcript to non-party s o u r n .  While 
Civil Rights Law 79-h(g) does provide a waiver, the court held 
that the waiver must be narrowly limited to what the journalist 
disclosed and that B& W could not use CBS' partial d i d o w e  
as a basis for full disclosure. Likewise, while the court agreed 
with B&W that CBS had partially waived its attorneyslient 
privilege by 'approving or tacitly consenting' to the 
'widespread and ongoing public airing' of the network's 
decision not to run the Wigman interview, the court held tbnt 

disclosures already made. 

The Appellate Division's Decision 
In affirming the lower court's decision, the Appellate 

Division (Murphy, P.J., Wallach, Williams. Marzarelli, JJ.) 
did not address all the issues decided by Justice Lippman. 
Rather, the court appeared to rely primarily on B&W's failure 
to satisfy the second prong of O'Neal and its codification: the 
'critical or necessary. test. Evidently disagreeing with Justice 
Lippman on the first prong of the O'Neal test. the Appellate 
Division conceded, without discussion. that the materials in 
question were, in fact, 'highly material' to B&W's action 
against Wigand. However, since B&W already had 'ample 
proof" of Wigand's breach of contract in the publicly available 
tapes of the interview, the Appellate Division held that B&W 
had failed to meet the 'critical or necessary' requirement. 
While the Appellate Division stated that it need not reach the 
third prong of the test-that the unpublished information 'is not 
available from MY alternative source'-the court did note that 
Wigand waa himself a source of evidencc neceSSary to prove 
breach of contract in the Kentucky action. 

The remaining arguments of B&W, including, 
presumably, the waiver claims, were found to be without merit 
and were not addressed bv the Court. 

this waiver. too. must be CWTowly WIBtNed and bmited to 

CAMERAS IN JURY ROOM IN MAINE I 
In just an odd twist, in a state in 

which cameras are not allowed in the 
courtrooms, the Maine Supreme Court 
granted a CBS request to tape a trial and 
the jury operations and deliberations in a 
yet-to-be-determined civil case. The 
jurors, plaintiffs, defendants and lawyers 
would all have to agree to the taping. 
And the camera in the jury room would 
be hidden to as to make the taping process 
as unobtrusive as possible. M i l e  the 

legislature was working on legislation that 
would prohibit the CBS taping, we are 
told that the courts in Maine do not 
mgniz the authority of the legislature 
over such matters in the courts. 

This would not be the first time 
that the operations of a jury were put on 
videotape. In 1986, Public Television's 
Frontline produced a documentary on a 
criminal case, in which the defendant 
accused of illegal possession of a firearm 
was acauitted. 

MARK YOUR CALENDARS! 

Defense Counsel Section 
Breakfast 

Thursday, November 7, 1996 

7:OO a.m. Crowne Plaza 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 6 LibeLetter 

By Jeffrey H. Drichts 

The US. Supreme Court more 
rigorously constrained the state law of 
punitive damages this term in BMW V. 

North America. Inc. v. Gore, (64 
U.S.L.W. 4335 May 21, 19%). holding 
that the Fourteenth Amendment due 
process clause limits punitive damage 
awards to those that are not 'grossly 
excessive." The decision will likely 
have useful application in the media law 
context, and signals tbe Court's 
willingness to take a more active role 
and to assign a greater role to judge7 
generally in regulating this area of law. 
A few points about BMW deserve a brief 
elaboration. 

First, BMW offers guidelines 
to judges and juries, something that 
earlier punitive damages cases have 
avoided. Writing for a 5-4 majority, 
Justice Stevens concluded that punitive 
damages med due process standards 
only when they properly reflect: (1) the 
degree of reprehensibility of the 
defendant's conduct; (2) a rational ratio 
to the harm the plaintiff actually 
suffered; and (3) the possible civil or 
criminal penalties that could have bxn 
imposed on the defendant for similar 
misconduct. 

The Court had signaled the, 
existence of constitutional limits ou 
general punitive damages in a trio of 
1990s cases, but BMW for the first lime 
struck down a general punitive damagw 
award and set out these three due process 
"guideposts. " 

Justice Ginsburg. joined by 
Chief Justice Rehnquist. and Justice 
Scalia, joined by Justice Thomas, 
lamented in their dissents that this 
framework undermines state law 
prerogatives and provides little specific 
guidance. 

BMW, however, does seem to 
have moved the constitutional ball 
forward; defendants no longer must 
argue over wbat elemental standards the 
Fourteenth Amendment imposes on 
punitive damages. In terms of applyinp 
those standards, while again eschewing 
a 'mathematical bright line behveen the 

constitutionally acceptable and the 
constitutional~y unacceptable" ratio for 
general to punitive damages, 500 to 1 
"must surely 'raise a suspicious judicial 
eyebrow." 64 LW 4342 (quoting 
O'Conner, I., dissenting m. 

Gertz v. Robert Welch. Inc. 
and its progeny had demonstrated that 
the First Amendment places limitations 
on punitive damages awards in speech 
cases. At a minimum, E m  
supplements these limitations, finding 
additional constraints in the Fourteenth 
Amendment. BMW leaves unanswered 
the question of whether the justices will 
find additional guideposts or constraints 
in the speech context. 

Second, t h e m  decision will 
be a welcome tool for media defendants, 
who now may hang their traditional 
First Amendment arguments on the 

due process framework. Media 
lawyers undoubtedly will ask judges to 
reflect B B  guideposts in jury 
instructions. Trial and appellate briefs 
also will take advantage of these 
affirmative constitutional limitations on 
punitive damages. 

For example, New York Times 
v. Sullivan recognized that punitive 
damages are 'a form of regulation that 
creates hazards to protected freedoms 
markedly greater than those that attend 
reliance upon the criminal law." Read 
in w ' s  light, this concern and the 
requirement that regulation that 
impinges on speech be subjected to 
heightened judicial scrutiny, may mean 
that instead of requiring just a rational 
ratio between compensatory and 
punitive damages, the Court may 
mandate a closer fit for the second prong 
in speech cases. It also may heighten the 
importance of the third prong -- 
comparing possible civil or criminal 
sanctions to the punitive damages award. 
As the post-BMW body of law grows. 
the media may witness greater order 
imposed on apparently arbitrary and 
limitless punitive damages awards. 

also is important 
because, unlike earlier punitive damages 
cases, it may have teeth. Normally 
when the Supreme Court hands down a 

decision that affects other cases pending 
its review, the justices remand them 
with instructions to the lower courts to 
follow the new precedent. After m, 
however, the Court took the unusual 
step of siftiing through the nineteen 
punitive damages c~se8 pending review 
this term to determine itself which were 
worthy of a remand or an affirmance. 
and which should be denied review 
altogether. In these cases -- none of 
which involved media law defendants - 
the Court denied review to fourteen, 
vacated and remanded four, and 
affirmed one petition without comment. 
Although the precise contours of the 
- BMW guideposts are unclear, the 
justices apparently have something in 
mind more specific than the mere 
reasonableness inquiry' that had 
previously prevailed. 

Finally, provides a few 
media 'tea leaves' to read. Those 
hopeful that the Court now will be more 
solicitous of media defendants in libel 
cases may point to the majority 
opinion's substantial citation of First 
Amendment precedent. Justice Stevens 
noted that Dr. Gore, like Commissioner 
Sullivan in New York Time>, received 

especial punitive damage windfall. 
The majority also cited && and 
Bieelow v. Vireinia for the propositions 
that punitive damages awards only are 
proper when they further a legitimate 
state interest in punishing and deterring 
unlawful behavior, and that States may 
not impose punitive damages to deter 
what would he lawful conduct in other 
states. While First Amendment 
precedent may have been on the tip of 
the Court's collective mind, however, 
no justice actually discussed or referred 
to the impact of B X  in the media 
context. 

Mr. Drichta, a student at the University 
of Virginia School of Law and a swnmer 
associatc a# Rogers & Wells, wrote this 
ani& under rhe direction of Richard 
N. Winfield of Rogers & WelL. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LibelLetter Page 

Cases Worth A Note Ninth Circuit Rejects Masson Appeal 

1. ABC Faces Suit for 
Interference With Contmct 

Evan Chandler, who previously 
accused rock star Michael Jackson of 
molesting his son, bas filed a new suit 
against Jackson alleging breach of the 
confidentiality provisions of the 
agreement by which the prior suit was 
settled. As part of the settlement in that 
suit, both parties agreed not to discuss 
any of the claims and allegations. 

But of some note, ABC is also 
named as a defendant, alleged to have 
intentionally interfered with plaintiff and 
Jackson's agreement as a result of an 
interview with Jackson and his wife, Lisa 
Presley (also named as a defendant), on 
ABC's Prime ?im Live during which 
Jackson declared his innocence of the 
Chandler accusations, referring to them 
as 'lies.' 

ABC is accused of having 
induced Jackson to intentionally breach 
the confidentiality agreement by offering 
Jackson various financial benefits to 
appear .on the ABC News program, 
including valuable advertising time. 
Plaintiff alleges that the appearance was 
 art of a scheme to enhance Jackson's 

The Ninth Circuit Court of 
Appeals has affirmed a district court 
judgment in favor of The New Yorker and 
Janet Malcolm after a second trial in the 
case behveen them and Jeffrey Masson. 
Marson v. The New Yorker Magazine, 
Inc., No. 94-17147 (9th Cir. June 5, 
1996) You may recall that in the first 
trial, the district court granted judgment 
in favor of The New Yorker after the jury 
found that The New Yorker was not 
liable, and ordered a new trial for Janet 
Malcolm when the jury found that 
Malcolm had libeled Masson but was 
unable to reach a verdict on the damages 
to be awarded. 

The issues on Masson's appeal 
against Malcolm were unremarkable, a 
quiet end to a long and contentious 
dispute. The finding of the Ninth Circuit 
that the suit against The New Yorker was 
governed by defensive collateral estoppel 
was an interesting and efficient meam of 
shutting down endless appellate review. 

In the second trial, only against 
Janet Malcolm, the jury returned a special 
verdict in favor of Malcolm on all five 
alleged false and defamatory statements. 
The jury found that Masson failed to meet 
his burden of proving that three of the 
statements were false, that one was 
defamatory, and that as to one, Malcolm 

instructions to the jury on falsity were 
erroneous. The challenged instructions 
provided that he must prove that he did 
not make the challenged statements and, 
with respect to quotations that he did 
make, that they were deliberately or 
recklessly altered so as to effect a 
material change in the meaning. The 
court correctly found that the 
instructions tracked the Supreme Court 
decision in Marson. 

Masson challenged the 
instruction on actual malice to the effect 
that the defendant was under no legal 
duty to check any contradictory 
information. The Ninth Circuit found it 
unnecessafy to reach the issue because 
the jury found that the statement at issue 
was not false, thereby never reaching 
the question of fault. 

The Ninth Circuit upheld the 
trial court's judgment to limit the 
introduction of sections of Malcolm's 
book. Ihc Journalist and the Murderer, 
as within the discretion of the trial 
court. 

And, as noted above, it upheld 
The New Yorker's contention that the 
verdict in the second trial in favor of 
Malcolm on the question of liability 
compelled an affirmance in its favor 
under the doctrine of defensive 

reputation (and the economic value of his 
records, including the new HIStory) by Mssson challenged the verdict on 
affording him an opprmnity to deny the He claimed that the 
Chandler allegations. 

ABC is also of todo& ' Sony had a duty not to distribute any bas sued the Oprah Winfrey show under 
conduct _ _  ABC -&ould have k , , o ~ -  music that made claims or allegations the Texas 1995 False Disparagement of 
that defendant jackson would violate violating the confidentiality agreement. Perishable F& products ~ a w .  The suit, 
agreement and defame plaintiff -- and Chandler alleges that the lyrics could be filed on May 26 in Texas District court 
with conspiring with Jackson and his wife understood to defame him and to make in Amarillo, names Oprah Winkey, guest 
10 intentionally breach the agreement. the public believe that his accusations of Howard Lyman, and production 
ABC is with jackson in libel sexual abuse against Jackson were false. companies Harpo Productions and 
claim as well arising out of the content oi  C a ~ a n  Communications as defendants. 
the interview, and in a related negligenw: Lyman, identified on the show as the 
claim. executive director of the Humane 

Also named as a defendant is 2. Mad Calilernan Sues Under Society's "Eating With Conscience" 
Sony Corporation, which released Texas Dispamgernent Statute campaign. appeared on Winfrey's April 
Jackson's HIStory album. Plaintiff 16 show making remarks on Bovine 

which elude to victimization, we first suit to be broupht under the recent mad cow disease. The plaintiffs, Cactus 
slanderous of him (although his name is Feeders, Inc. and its owner Paul Engler, 
not used and the specifics of his grievance claim that the defendants are liable under 
with Jackson are not mentioned) and that the statute for knowingly allowing Lyman 

had published it with actual malice. 

several grounds. 

collateral estoppel. 

alleges that the lyrics to Jackson's songs, In what LDRC believes is the SF"ngif0"" EncePhaloPathY Or 

wave of State disparagement 
Amhllo.b& cattlegrower 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 8 LibelLetter 
to make "false, disparaging, and 
misleading remarka . . . about BSE' as 
well as negligently allowing him to 
imply that beef is generally unsafe fox 
public consumption. The plaintiffs also 
claim negligence per se, slander, slander 
per se, defamation, and intentional 
infliction of emotional distress, seeking 
unspecified actual and punitive damages. 

3. Plaintiff to Pay CNN, Finally 

In its early years, CNN's 
Crossfire featured duels between two 
unreconstructed pundits: liberal Tom 
Braden and conservative Pat Buchanan. 
Braden stayed on through Buchanan's 
frolics to and from the White House; 
but, in 1989, CNN wanted a change and 
let Braden go. The Washingron limes 
covered the change with quotations from 
an anonymous source. Taking offense at 
the article's implications, Braden sued. 
Through two years of active discovery in 
the D.C. Superior Court, Braden and his 
counsel changed admissions, asserted 
facts, testimony and legal theories, 
"Lnning up large fees for CNN and the 
limes. 

After the court granted 
summary judgment in February 1991, 
the defendants moved for sanctions. In 
September 1993, the court granted the 
motion and directed the defendants to 
submit their accounting draught of 
inaction during which Braden- and his 
counsel resisted paying anything. 
(Braden V. News World 
Communicarionr, Inc., 22 Med. L. 
Rptr. 1065 (D.C. Super. Ct. 1993)) (See 
LDRC Libeb t rer ,  Oct. 95 at page 3) 
Following the court's order that the 
parties participate in mediation, Braden 
and his counsel agreed that they would 
pay: C N N  $90,000; The Times: 
$35,000 

4. Fair Repont Privilege Applied 5 .  McRdane Peetitions Supreme 
Despite Inaccumcies Count for Certiomra' 

In an unpublished decision, the Dissatisfied with his unanimous 
California Court of Appeal for the defeat in the D.C. Circuit this January, 
Second District (in Los Aogeles) upheld Robert 'Bud' McFarlane has petitioned 
the dismissal of a libel suit against the the U S .  Supreme Corut for certiorari in 
National Enquirer on the basis of the fair his libel suit against Esquire magazine. 
report privilege, despite the article's McFarIane, the national security advisor 
inaccuracies. including the inclusion of to President Reagan, was accused of 
an allegedly fictional plaintiff. having worked with Israeli intelligence 
(Fonenrb v. Narional Enquirer Inc. and the 1980 Reagan-Bush campaign to 
No. BO84685 (131. Ct. App. Apr. 25, forestall a release of the American 
1996)). hostages in Iran until after the 

Actress Elizabeth Taylor and presidential election. See LDRC 
her ex-husband Larry Fortensky sued the LibelLerter, February 1996, at 1. 
tabloid claiming libel, invasion of The Court of Appeals noted in 
privacylfalse light and appropriation its opinion that '[tlhe standard of actual 
stemming from an article printed in malice is a daunting one; and sounded 
1993. The article reported on a lawsuit genuinely sorry that because of it 
by the man next door charging Taylor McFarlane has been unable to secure 
and Fortensky with illegal removal of a vindication. 24 Med. L. Rprr. 1332 at 
fence betwen their home and their 1341. So maybe we shouldn't be 
neighbor's property. The neighbor surprised that McFarlane, in his petition 
claimed that Fortensky made threats of for cert., argues for a reexamination of 
physical harm. (A.M. Real firare, Inc. the actual malice standard itself. 
v. Taylor, Fonensky, Doe Fence Petitioner's brief at 25, McFarlnne v. 
Contractor No. BC062909). Esquire. Likening freedom of the p n w  

The National Enquirer story, to a kite, which requires string to stay 
however, misnamed the plaintiff in that aloft, McFarlane asserts that the standard 
case, who was not an individual, and of actual malice "cuts the string of truth' 
was alleged by plaintiffs to be a fictitious that keeps our free press from crashing. 
character, but a real estate company "What would be the harm to 
which owned the property at the time. freedom, and to freedom of the press, if 
Moreover, the article misreported the standard for liability in a public 
certain details of the threatr that fugure defamation case WM less strict 
Fortensky allegedly made. than 'actual malice'? wbat would be the 

The trial court sustained the harm to freedom if the American public 
defendants' demurrers, ruling that the actually believed the press, because the 
National Enquirer 'story did not public had some confidence that 
constitute so substantive a variation of defamatory, harsh and critical statements 
the judicial proceeding that a reasonable about public fugu- were true, and not 
reader's impression of Plaintiffs would protected inventions and buttressed 
have been altered in any measurable rantings of acknowledged liars? Does 
degree.' (Fonenrb v. Narioml anyone imagine that if Ford Motor is 
Enquirer Inc., 22 Med. L. Rptr. 1599, kept to a standard of care which includes 
1601 (Cal. 1994)). liability for carelessness, it will stop 

The appeals court agreed that making cars? Of course not." 
since the article captured the "gist' of Petitioner's brief at 27. 
the court proceeding it fell within the 
fair report privilege. (eondnurd on pate 9) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 9 LibeLetter 

lcondnwdfmm p s e  8) 
6 .  In the "Everyone Sues" 
Cotegory: Dummy Copy Used 
To Compose Student Paper 
Brings $850,000 Suir in VA 

A technical error during the 
composing process of a college student 
newspaper has resulted in the paper 
being sued for $850,000 in Virginia 
state court. The Collegiare Times of 
Virginia Tech erroneously listed a 
school vice-president's job title as 
"Director of Butt Licking." The 
incorrect title was due lo the use of 
'dummy copy" (called "TKs" in 
typographer's parlance) often used in the 
editorial process. when editors are 
composing pages but do not have the 
complete information such as an exact 
job title, "dummy copy" is inserted in 
the appropriate place in order to more 
correctly estimate word counts for copy 
fitting purposes. Before the page is sent 
to the printer. the dummy copy is 
replaced with the correct information. In 
this case, "Director of Butt Licking" 
was the dummy copy the college 
students used to till the space of the 
correct job title. 

Although the plaintiff in the 
action, Sharon Yeagle, refused to 
comment about the lawsuit, according to 
reports published in the Roanoke ?imes 
Yeagle asserts that the editing error 
"caused her shame, humiliation, 
embarrassment and fmancial loss." 

- 
SLAPP STATUS 1. AntiSlapp Statute in 

California Applies to 
Politicians' Speech 

In addition to the press efforts 
to ~sser t  protection under the California 
Anti-Slapp Statute, it would now appear 
that politicians as well have found 
remedies under the statute. In 
BeiJenron v. Superior Coun. 2d Civil 
No. BO97615 (Super. Ct. No. CIV 
158188)(96 Daily Journal D.A.R. 
4710) (CaLApp. 2d Dist. April 24, 
1996) A California Court of Appeal 
panel has held that the Section 425.16 
of the California Code of Civil 
Procedure applied to a suit brought by 
Richard Sybert, candidate for Congress, 
against his successful opponent, 
Anthony Beilenson, a campaign 
worker, a consulting firm, and a 
campaign committee. The complaint 
alleged that during the last week of the 
election Beilenson's campaign 
distributed libelous campaign literature. 

2.California SLAPP: 
Private Conversations 

The Superior Court of Orange 
County determined in February that 
private conversations regarding a public 
issue are within the purview of 
California's Anti-SLAPP statute. In 
A w i N  v. lhe Superior Coun of Orange 

I 
County, 96 Daily Law Journal D.A.R. 
2061, the court issued a writ of 
mandate dismissing n complaint for 
slander and intentional interference 
with prospective advantage filed 
against Jeannie Averill for criticizing a 
plan to convert a house in her 
neighborhood into a shelter for 
battered women. 

Averill was present at a 
number of Anaheim City Council 
meetings and Planning Commission 
hearings concerning Eli Home, Inc.'s 
plan to purchase the house. When 
Averill and other homeowners 
expressed their opposition to the plan, 
Eli sent them a letter threatening to 
take legal action if their allegedly 
slanderous comments were repeated. 
AveriU continued her activities, 
sending a petition signed by herself 
and others to the City Council and 
writing to a local newspaper to convey 
her objections to the plan. Averill also 
requested lhat her employer, Rockwell 
International, discontinue its support 
of Eli as one of its Christmas charities. 
AveriU voiced her opposition to 
Rockwell's h u m  resources 
department and community relations 
office, but the company did not change 
its position toward Eli. 

As it had threatened in its 
~o"timedo"p5gr lo) 

~ ~~~ ~ ~ 

Yeagle's Roanoke lawyer; S.D. Roberts 
Moore, told reporters that the phrase 
was printed with 'malicious intent" and 
he is relatively certain it will mean 
financial loss for Yeagle. The suit asks 

and $350,000 in punitive damages. 
Moore explained that the defamatory 
meaning requirement was met because 
the phrase charges Yeagle with 'the 
commission of a crime involving moral 
turpitude and therefore constitutes 
defamation. Butt licking is sodomy, and 
that is a crime." 

Katy Sinclair, ColJegirue limes 
editor in chief, told reporters that the 
newspaper never meant to print the title. 
'It was not an intent to harm Yeagle. We 

for $500,000 in Mmpensatory damages 

. never intended it [the dummy copy] to 
get out," Sinclair said. According to 
Sinclair, the use of dummy phrases kept 
in the computer's system began several 
years ago. This is not the first time that 
the phrase has slipped by the editors. 
The same 'Director of Butt Licking" 
phrase had made it way to print in an 
October issue, however the associate 
dean who was incorrectly identified in 
that edition bok the mistake with a sense 
of humor, and graciously accepted the 
apology of the newspaper staff. Sinclair 
said B letter of apology was sent to 
Yeagle the day after this recent 
publication and has since changed the 
dummy copy. LYM Nystrom, the 
paper's faculty adviser since 1978, said 

this is the first tim a libel lawsuit has 
been filed against the newspaper. Tim 
Reed, assistant director of student 
activities and chairman of the 
University's Media Board, said the 
newspaper has $1 million in libel 
insurance and counsel is being provided 
through their insurance carrier. 

- -  Charles J .  GJawer, a former 
LDRC intern, is an arsociate ai DCS 
memberfirm R a i .  FJaheny. Beliwau & 
Pachios in PonJand, Maine. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~~ 

Page 10 LibelLetter 
which reported the filing of this lawsuit ,Comnnnnurdfiom pug.  9) 

letter, Eli filed its complaint against 
Averill. Hoping to elude dismissal 
pursuant to section 425.16, Eli, in the 
court's words, "carefully crafl[ed] the 
suit to exclude the public comments, 
circumsribing the basis for the action to 
comments petitioner made in private to 
her employer." 96 Daily Law Journal 
D.A.R. at 2063. 

Averill responded with a 
motion to strike pursuant to California 
Code of Civil Procedure section 425.16, 
the anti-SLAPP (Strategic Lawsuit 
Against Public Participation) statute. 
Enacted in 1992, the statute seeks to 
deter nonmeritorious litigation filed to 
dissuade or punish the First Amendment 
rights of defendants. The statute 
protects, according to subdivision (e), 

any written or oral statement or 
writing made before or in 
connection with a matter under 
consideration or review by a 
legislative, executive, or judicial 
proceeding, or any other official 
proceeding authorized by law; 
any written or oral statement or 
writing made in connection with 
an issue under consideration or 
review by a legislative, 
executive, or judicial body, or 
any other official proceeding 
authorized by law; or MY 
written or oral statement or 
writing made in a place open to 
the public or a public forum in 
connection with an issue of 
public interest. 

, 

The trial court denied the 
motion to strike, finding that a 
conversation between Averill and her 
employer was not a matter of great 
public interest as contemplated by the 
Anti-SLAPP statute. Averill filed a 
petition for writ of mandate, which this 
court issued after independently 
considering the statute's proper 
interpretation. Whether section 425.16 
applied to private conversations 
regarding a public issue was not clear in 
the statute's language, nor was answered 
in case law. All but one other case 
arising under section 425.16 concerned 

statements made in a public forum. 
However, in Wilcar v. Superior Coun, 
27 Cal.App.4th 809,  the court held a 
memo circulated privately among court 
reporters to invite them to join a lawsuit 
against insurance companies was 
protected as the exercise of free speech 
in connection with a public issue. 

Judge Rylaarsdam. with 
Judges Sills and Sonenshine concurring, 
found Averill's comments to be "oral 
statements made in connection with an 
issue arguably still subject to review by 
the city" 96 Daily Law Journal D.A.R. 
at 2062. Although the statements may 
not have been expressly covered under 
subdivision (e), the court held the use of 
the word 'includes" in the statute 
indicated the Legislature intended a 
broad interpretation and so other acts not 
explicitly mentioned in the statute were 
protected. Id. Holding Averill's private 
conversation protected. the court thus 
dismissed Eli's suit, which it 
characterized as appearing *to have been 
filed solely to punish Averill for her 
criticism of the Eli project." Id. 

About twenty cases have 
invoked California's Anti-SLAPP 
statute since its enactment in 1992. 

3. Massachusetts SILAJJP 

As reported in the May 1995 
edition of the LibelLetter, 
Massachusetts enacted its own version 
of an a n t i - S W P  statute entitled, 'An 
Act Protecting the Public's Right to 
Petition Government. " Only three cases 
have invoked the law since it was 
enacted on December 29. 1994, when 
the Massachusetts House of 
Representatives and Senate overrode 
Governor Weld's veto of the bill. The 
scope and application of this statute is 
still unsettled, as evidenced in Milford 
Power Limited Pannership v. New 
England Power Company, No. Civ.A. 
94-40180-NMG, 1996 WL 115415 (D. 
Mass. Mar. 14, 1996). 

This case involved various tort, 
breach of contract and statutory 
violation claims against the power 
company. The defamation action arose 
when Milford issued a news release 

and conkined accusations of criminal 
activities, incuding RICO violations, 
against NEP. NEP argued that the 
accusations were false and subjected the 
company to ridicule and scorn. Milford 
sought to dismiss the defamation action, 
as well as claims of civil conspiracy and 
abuse of process, pursuant to the 
Massachusetts anti-SLAPP statute, 
M.G.L. c. 231, setion 59H. 

Milford argued that these 
claims against them arose from the 
exercise of their right to petition through 
filing a complaint and issuing a news 
release. They claimed that this statute 
created a deliberately broader right of 
petition which completely altered the 
law of defamation and abuse of process. 
The fact that it was vetoed by Governor 
Weld was cited as evidence of this sea 
change. 1996 WL at 415. 

The United States District 
Court for the District of MaFsachuseUs 
was not persuaded by Milford's 
arguments, holding the anti-SLAPP 
statute was inapplicable to this situation. 
The court found that NEP's 
counterclaims against Milford did not 
constitute a meritless lawsuit filed 
against individual citizens as 
contemplated by the statute. However, 
the court recognized that the statute did 
broaden the right to petition in 
Massachusetts. Because the ~ti-sLAPp 
statute's scope and application is 
unsettled, and hecause the 
Massauchusetts Supreme Judicial Court 
is reviewing a case which raises the issue 
of whether the anti-SLAPP statute 
applies commercial entitites p8 well as to 
individuals, the motion to dismiss was 
denied without prejudice. 

LDRC would like to thank the 
following interns for their 

contriburions 
to this month's LDRC 

LibelLetter: 
Nora Field, Ann Marie 

Heimberger, Neil Rosenhouse 
and Ethan Skerry 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 11 LibeLetter 

Justice White for the Eighth Circuit: 
Libel By Implication 

(Connmedfrom pnzr 1) 

requires that those who sell dogs for 
research document the source of the 
animals to ensure that such pets don't find 
their way into the research pipeline. 

WCCO-TV interviewed a 
representative from the University of 
Minnesota research laboratories, an 
official of the United States Department 
of Agriculture (USDA) and owners of 
dogs who believed their pets may have 
been stolen and sold to research 
laboratories. The story also included 
references to two dog dealers licensed by 
the USDA to sell dogs lo research 
laboratories. One of those. licensed 
dealers was Julian Toney of Lamoni, 
Iowa. 

The story contained the 
following references to Toney: 

South about 40 miles on the 
lowa/Missouri border, we found the place 
where Class B dealer Julian Toney buys 
the dogs he sells to the University. 

According to USDA recordr. Mr. 
Toney supplies about a thousand dogs a 
year 10 the Universiry of Minnesota.. He 
told us the University is only about afifth 
of his business. He said he seldom gas 
animals from dog poundr. Bur when we 
checked his 1990 recordr, we found he 
was telling the USDA just the opposite. 

.~ 

Last week rhr USDA confirmed 
that Julian Toney himelf is under 
invarigation for falsification of records. 

The information relating to 
Toney was obtained from an interview 
with him, an interview with a USDA 
official and publicly available records. 
Four months after the story aired, Toney 
was charged with falsification of records 
by the USDA. In April, 1995, an 
Administrative Law Judge found that 
Toney had, indeed, falsified records filed 
with the USDA relating to the source of 
some of the dogs Toney provided to 
research facilities. The judge 
recommended that Toney's license he 

revoked and that he be assessed a civil pounds. Moreover, plaintiff contended 
penalty of $2OO,OOO. that he had not made the statement to the 

reporter. which Justice White found 
The District Court created another issue of fact. Thus, the 

Toney brought suit in U.S. appellate panel ultimately could concur 
District Court against WCCO-TV in with the district court that most of the 
May of 1994, alleging that he was challenged statements were either lrue or 
defamed by the story which, he asserted, not defamatory, but did not concur with 
accused him of selling stolen dogs to the trial court's judgment on one of the 
research institutions. He also alleged statements. 
that WCCO-TV's story 'carried a While defendants cenainly 
defamatory meaning by implication," would disagree with the panel's 
and, in effect. accused him of selling determination on this issue and its 
stolen dogs, of beiig untruthful and handling of the statement in question, the 
dishonest businessman and a thief. conclusion of the appellate court that a 

In December of 1994, U.S. disagreement as lo whether or not a fact 
District Judge James M. Rosenbaum issue remains on an early, pre-discovely 
dismissed Toney's defamation claim, motion for summary judgment does not, 
fiding that the statements relating to as a matter of law, break new ground. 
Toney were neither defamatory nor false. what is likely to cause more discussion is 
In an opinion issued from the bench, he how Justice White and the panel discuss 
also rejected Toney's 'defamation by the state of Minnesota law involving 
implication' claim. on the ground that no defamation by implication. 
reported Minnesota case has recognizxl Toney claimed that the story 
such a cause of action. Toney appealed accused him of theft and dishonesty. 
Judge Rosenbaum's decision lo the WCCO-TV argued that the words of its 
Eighth Circuit Court of Appeals. Early story did not level that accusation, and 
this month, the Eighth Circuit reversed that neither Minnesota law nor decisions 
Judge Rosenbaum's decision and of the Eighth Circuit established such a 
remanded Toney's claims to the District cause of action without a more explicit 
Court for further proceedings. (Tonev v. accusation. Diesen v. Hessburg, 455 
WCCO Television. et el., File No. 95- N.W.Zd 446, 452 (Mh. 1990). 
1190, June 7, 1996). a, 498 U.S. 1119 (1991); ('an 

allegedly false implication arising out of 
Justice White's Opinion me statements is generally not actionable 

Even before the decision was in defamation to a public official.') 
filed, the presence of Supreme Court v. Viking Penrmin Press, 881 F.2d 1424, 
Associate Justice Byron R. White (ret.) 1432 (8th Cir. 1989). cert. denied, 493 
on the three-judge panel caused some to U.S. 1036 (1990); Janklow v, 
view the case with interest. Having Newsweek. Inc., 788 F.2d 1300, 1304 
authored the decision, MI. Justice White (8th Cir.) (en banc), gee. denied, 479 
has made it clear that retirement has not US. 883 (1986). 
mellowed his views of the press. The holding of the Eighth 

Justice White remanded the Circuit case appears to be that Diesen 
defamation cause of action to the district applies only to public figures and that 
court simply because he did not believe several other Minnesota casea appear to 
that WCCO-TV had proved the truth of allow the cause of action when the 
its statement that Toney's 1990 records, plaintiff is not a public official or public 
showing that Toney obtained his dogs figure. In reaching this result, MI. 
from dog pounds, conflicted with his Justice White seems to have found a 
purported statement to WCCO-TV that middle ground. First, he does not defme 
he seldom obtained his dogs from fionnnueddonpag. 12) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 12 LibelLetter ' ______ 

(tonnmodfiompazs 11) 
defamation by implication as a cause of action completely 
dependent upon an interpretation of the offending language by 
the aggrieved party. He finds that "the touchstone of implied 
defamation claims is an artificial juxtaposition of two true 
statements or the material omission of facts that would render 
the challenged statement@) nondefamatory." This finding 
relies heavily on the discussion of such a cause of action in W. 
Page Keeton, et al., Prosser & Keeton on the Law of Torts, 5 
116 (5th Ed. 1984). Under this analysis of defamation 
common law, only these two situations would give rise to a 
potential cause of action for defamation. and only if the 
offending implication is both a statement of fact and 
defamatory. 

In order to accomplish what some might think of as a 
small task, however, MI. Justice White is required to deal with 
the Diesen, Price. and Janklow decisions, and to interpret 
several other Minnesota decisions. It is here that the decision 
may raise some additional questions. 

First, in m, the Minnesota Supreme Court 
refused to allow a public official to proceed on P theory that a 
harshly critical article d l y  raised a false and defamatory 
'implication" that the public official was derelict in performing 
his duty. Diesen was decided, however, by a split court, and 
Justice White questions whether there was, in fact, any 
majority view on libel by implication claims, even ones by 
public officials. In his discussion of the decision, MI. Justice 
White may well give public officials comfort in believing that 
amorphous claims of harm arising out of critical articles will 
support defamation claims. In the end, however, he finds that 
at minimum, did not preclude libel by implication 
claims brought by private figures. 

Second, the decision goes :o great lengths to 
distinguish and *, both deiisions of the Eighth 
Circuit, from Toney's claim; Justice White asserts that the 
Dieren majority opinion cited Price nor Janklow For no more 
than the proposition that public figureslofficials cannot sue for 
libel by implication, that Rice and J&hw do not hold that 
even public officials can never maintain such a claim, and 
finally, that if Pricc and Janklow were read to broadly bar libel 
by implication, then as pre-Milkovich opinions, they would no 
longer control the analysis. 

Justice White parses Janklow and Prim in a manner 
that limits their holdings. But in the end, he asserts that if the 
four-factor opinion analysis used by the Eighth Circuit in those 
decisions would bas all defamation by implication claims, then 
he felt no obligation to be bound by that analysis in light of the 
decision of the Supreme Court in Mihv ich .  He states that the 
Court in Milkovich "'rejected a number of factors developed by 
lower courts' used to provide constitutional protection for 
opinion ...'in mistaken reliance' on the dictum in Gerrz..." Slip 
op. at 19. Even if Price andJalanklow fotnd 'that implications 

are constitutionally suspect, Milkovich made clear that 
implications, like plain statements, may give rise to a 
defamation claim." Id. at 20-21. 

Justice White notes that 'relevant commentary" 
seemingly agrees with his position that the four part 'totality of 
the circumstances" tests for opinion, used in Price and lanklow, 
among other jurisdictions, had been "implicitly rejected...in 
favor of a single inquiry into whether the alleged defamatory 
statement is actionable." Slip op. at p. 20 n.7, citing a law 
review article by Abner Mikva. Having said that, however, he 
also notes that *some courts' have found the four-factor teat 
'instructive" in determining whether or  not a statement is 
provably False, and cites, among other cases, several recent 
Minoesota decisions. In the past, the analyses in and 
Janklow have been very useful to medii defendants. 
may be argued as limiting that usefulness in the future. 

The panel endeavors to buttress its decision about the 
state of libel by implication law in Minnesota by citing to 
various pre-Diesen Minnesota decisions. Justice White's 
decision ignores an important factor which distinguishes tho= 
decisions from the Tomy and from the Diesen cases. None of 
the casea involve media defendanta or publication about matters 
of public concern. Furthermore, most of the cases, unlike m, involved a claim of defamation by innuendo, which 
requires extrinsic evidence which turns seemingly non- 
defamatory statements into actionable ones. Such evidence did 
not exist in h. Therefore, future claims may not require 
evidence of extrinsic facts. 

decision is 
that it makes no effort to relate the general academic discussion 
of what the law might be to either the facts of the case or 
to the type of story of which is an example. As a result, 
it is difficult to describe the possible impact of the case other 
than to recite the court's discussion. 

Furthermore, the decision makes no effort to deal with 
the realities of the broadcast news profession or the litigation to 
which the profession is subjected. While it may open the 
courthouse doors to a greater number of vague claims, it does 
not even pretend to set standards by which those claims are to 
be decided. The best that c ~ l l  be said for the decision is that, 
because it is grounded only upon the prosser & Keetoq 
discussion, its precedentid value will be limited to those fairly 
garden-variety claims for defamatory implications raised by 
omitted material facts or artificially juxtaposed facts. The mre 
dangerous claims based on fanciful interpretations of the 
ultimate meaning of the offending words will fmd little 
language on which to rely in Tonev v. WCCO Television. 

Paul R. Hannah is in private practice in Minnesota and 
represented WCCO-7%' in this matter. 

The most disturbing aspect of the 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LibelLetter Page 13 

Court Enjoins Communications Decency Act 
(Conhnurdfrornp2p I /  
Dolores K. Sloviter of the Third Circuit, 
and District Judges Ronald L. 
Buckwalter and Stewart Dalzell of the 
Eastern District of Pennsylvania. 

Plaintiffs in the two actions are 
large coalitions including public interest 
and professional organizations, online 
service providers, and individual 
Internet users. - See Lawsuits 
Challenging Internet Indecency 
Provisions Promise to Chart Course of 
First Amendment in Cyberspace, See 
LDRC LibelLerrer, March 1996. at p. 
19. 

Detailed Factual findings 

Although the Philadelphia court 
necessarily addressed only plaintiffs' 
likelihood of succes~ on the merits, its 
emphatic 175-page opinion leaves little 
doubt that the court would hold the 
challenged provisions unconstitutional. 
Central to the court's decision (and of 
great importance for eventual Supreme. 
Court review) are the panel's extensive 
and detailed factual findings about the 
history and operation of the Internet -- 
described by the court as a "global Weh 
of linked networks and computers' 
carrying content *as diverse as h u m  
thought" - and the effect of the CDA on 
that medium. 

In those findings, for example, 
the coutl noted that, contrary to a central 
premise of the CDA. speakers on the 
Internet generally cannot control who 
receives their messages. 

The court also found that the 
CDA's "safe harbor" defenses -- 
available to content providers who, for 
example, restrict access to their 
communications by requiring credit 
cards or adult ~ccess codes - would be 
costly and impracticable for a large 
proportion of content providers, 
especially noncommercial speakers. 

The findings reject the 
Government's argument that any online 
speaker could comply with the CDA by 
labelling or 'tagging" his speech to 
indicate its potentially 'indecent' 

content. The court found that there 
exists no agreed-upon 'tag" that 
speakers can use. reviewing and tagging 
material within large databases would be 
extremely burdensome, and the efficacy 
of tagging would depend entirely upon 
the cooperation of users to acquire and 
use compatible blocking software. 

At the same time, the court 
found that user control technologies - 
such as s o b a r e  that blocks designated 
web sites or categories of materials -- 
provide parents with a 'reasonably 
effective" means to prevent their 
children from accessing sexually 
oriented material online and that such 

will soon be 'widely available' in 
the private marketplace. 

The Judges' Shared Legal 
Condusiom 

The members of the three-judge 
district court each wrote lengthy 
opinions. AIthough there are some 
noteworthy differences among the three, 
the panel was unanimous on the basic 
First Amendment standards applicable to 
the CDA and on the statute's failure to 
satisfy those standards. 

All three agreed that the CDA 
is subject to strict S C N ~ ~ U Y  a content- 
based restriction of speech. All rejected 
the Government's argument (ultimately 
abandoned) that speefh restrictions in 
cyberspace should be judged under the 
less exacting scrutiny applied to 
broadcast media in FCC Y. Pacc~ca 
Foumibrion, 438 U.S. 726 (1978), and 
other cases. The judges found that the 
special medium characteristics that 
justify comparatively relaxed First 
Amendment standards for broadcast -- 
principally spectrum scarcity and the 
medium's tendency to intrude upon 
listeners without invitation - do not 

All three judges agreed, 
moreover. that the CDA would operate 
as an effective ban on constitutionally 
protected expression for a large number 
of content providers. Such a ban, the 
judges concluded, was unconstitutional 

apply to cyberspace. 

under Sable Communicariom of Cal., 
Inc. v. FCC. 492 US. 115 (1989). and 
earlier decisions holding that "indecent' 
but non-obscene speech may not be 
banned for adults in the MID? of 
protecting children. 

The judges all rejected the 
Government's arguments that the CDA 
could be construed to apply only to a 
narrow category of speech, such an 
commercial 'pornography." The court 
noted that the CDA could not reasonably 
be construed as limited to 
'pornography,' and that plaintiffs had 
reason to fear prosecution for engaging 
in various kinds of non-'pornographjc' 
V h .  The judges also noted that the 
CDA contained no exception for 
"indecent' material that possessed 
serious artistic or other social value. 

The judges all specifically 
rejected defendants' argument that 
federal prosecutors should be trusted to 
restrict CDA prosecutions to online 
"pornographers' and refrain from 
applying it to speech with serious social 
value. Judge Slovitw responded that 
'the First Amendment should not be 
interpreted to require us to entrust the 
protection it affords to the judgment of 
prosecutors" and Judge Buckwalter 
complained that the Government's 
argument would give 'unfettered 
discretion' to prosecutors subject to the 
'vagaries of politics.' A brief summary 
of the judges' separate O P ~ ~ O I M  follows: 

Judge Sloviter 

Judge Sloviter agreed with 
Judge Buckwalte~'~ conclusion that the 
CDA was void for vagueness, but her 
own opinion focuses largely on her 
conclusion that the CDA operates as 
impermissible ban on speech that is 
constitutionally protected for adults. 

'A wealth of persuasive 
evidence,' she stated, 'proved that it is 
either technologically impossible or 
economically prohibitive for many of 
the plaintiffs to comply with the CDA 
without seriously impeding their posting 

(ConhnuedonpogeI4) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 14 LibelLetter 

(Connnred/rom page 13) 
of online material which adults have 8 

constitutional right to access.* T~IIS, 
'many speakers who display arguably 
indecent content on the Internet must 
choose between silence and the risk of 
prosecution.' 

Even if  the statutory "safe 
harbors" were technically feasible, 
Judge Sloviter noted, they are defenses 
that can be vindicated only after a trial. 
The risks and costs of trial would be 
enough to chill many speakers; given the 
burdens of a criminal prosecution, a not 
guilty verdict pursuant to a statutory safe 
harbor "would be small solace indeed.' 

Noting that prior efforts to 
regulate 'indecent" speech had involve0 
narrow and "clearly harmful' categories 
of speech such as commercial "dial-a- 
porn" messages. Judge Sloviter 
questioned whether the Government 
indeed had a compelling interest in 
restricting minor's access to the broad 
array of materials covered by the CDA. 
She also questioned whether such a 
"patent intrusion' on protected speech 
could ever he permitted, even if under 
the standard strict scrutiny formula the 
intrusion could be deemed necessary to 
serve a "compelling governmental 
interest." 

Judge Sloviter noted that 
Congress could take steps to facilitate 
parents' efforts to prevent their 
children's access lo material deemed 
harmful for them, such as facil&ting the' 
use of parental blocking software and 
enforcing existing obscenity and child 
pornography laws. However, by 
selecting the more intrusive course of 
regulating what material may be posted 
on the Internet, Congress had brought 
the CDA "in serious conflict with our 
most cherished protection - the right to 
choose the material to which we would 
have access.' 

Judge Budovalter 
Judge Buckwalter agreed with 

his colleagues that, given "current 
technology,' the CDA operates as au 
ban on speech that is constitutionally 
protected for adults, in violation of the 

holding in Sable. Ne cautioned, 
however. that it was 'too early in the 
development of this new medium" to 
conclude that "any and all statutory 
regulation of protected speech on the 
Internet could not survive constitutional 

Judge Buchalter's main theme 
was that the CDA's liability provisions 
and defenses are unconstitutionally 
vague. He acknowledged that the 
Conference Report on the CDA intended 
that "indecent" have the same meaning 
as the FCC indecency standard at issue 
in Pacifica. However, he observed that 
in Pacifica the Supreme Court had not 
considered a broad vagueness challenge 
to the term "indecent", but only whether 
the FCC had the authority to regulate the 
particular broadcast at issue. and that in 
any case had made clear that its holding 
was confined to the broadcast medium. 
Nor has the Court addressed such a 
broad challenge to the tern "indecent" in 
any other medium. 

Judge Buckwalter emph ized  
the difficulty of applying 'community 
standards" (as the CDA requires) to a 
nationwide medium, and that the 
Government had demonstrated no 
"national standard or nationwide 
consensus as to what would be 
considered 'patently offensive." Nor 
had Government counsel been able to 
give more precise definition to the 
'indecency' standard in response to 
hypothetical examples given by the 
court. In Judge Buckwalter's view, the 
statute's 'good faith' defense was also 
fatally uncertain because it does not 
specify what speaken must do to avoid 
prosecution. 

Judge Dalzell 

scrutiny. " 

Judge Dalzell disagreed with 
his colleagues' conclusion that the CDA 
is impermissibly vague, but his opinion 
is the most ardent and sweeping of the 
three. Judge Dalzell concluded not only 
that the CDA itself is a flagrant First 
Amendment violation. but also that -- 
because of the 'special qualities of this 
new medium' - 'Congress may not 
regulate indecency on the Internet at 

all. " 
Judge Dalzell identified several 

"novel characteristics" of the Internet in 
support of his conclusion that this 
medium "deserves the broadest possible 
protection from government-imposed, 
content-based regulation': 

"it allows ordinary @ern to 
reach a mass audience at u n p r d e n t l y  
low cost; 

*these low barriers to entry into 
the online 'marketplace of ideas' are 
same for speakers and listeners; 

*'astoundingly diverse content 
is available' online; 

* and the Internet 'affords 
significant access to all who wish to 
speak' and *even creates relative panty 
among speakers." 

Judge Dalzell argued that the 
CDA would impair or destroy the very 
qualities that make the Internet a 
uniquely democratic and speech- 
enhancing medium. By requiring 
speakers to screen their databases for 
potentially indecent material and to 
establish expensive age verification 
procedwps, the statute would cause the 
costs of online oonununication to 
'skyrocket, especially for non- 
commercial and not-for-profit 
information providers, ' and "diversity 
of the content will newsarily diminish 
as a result." 

"The CDA's wholesale 
disruption of the Internet will 
necessarily effect adult participation in 
the medium," Judge Dalzell warned, 
thereby 'diminish[ing] the worldwide 
dialogue that is the strength and si& 
achievement of the medium. " 

Judge Dalzell added that, for all 
its destructive effects for the Internet, 
the CDA 'will almost certainly fail to 
accomplish the Government's interest in 
shieldmg children from pornography on 
the Internet." given that 8 large 
proportion of online communications 
originates outside the United States and 
therefore beyond the effective reach of 
domestic law. 

Judge Dalzell suggested that the 
(Connnucdonpags I S )  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LibelLetter 

Communications 
Decency Act 

(Connmedfrom page 14) 

First Amendment would never tolerate a 
'Newspaper Decency Act,' a "Novel 
Decency Act,' or  a "Village Green 
Decency Act.' Indecency regulation of 
cyberspace is even more clearly 
unconstitutional, he concluded, because 
"[tlhe Internet is a far more speech- 
enhancing medium than print, the village 
green, or the mails.' 

After quoting one of plaintiffs' 
experts who had described the anarchic, 
unregulated environment that contributed 
to the development of today's Internet, 
Judge Dalzell concluded that: "Just as the 
strength of the Internet is chaos, so the 
strength of our liberty depends upon the 
chaos and cacophony of the unfettered 
speech that the First Amendment 
protects. ' 

The Next Slep 

The CDA gives the Government 
a right to a direct Supreme Court appeal 
of an order holding any provision of the 
statute unconstitutional, and expressly 
includes interlocutory orders such as s 
preliminary injunction. Under ths 
statute, the Government has 20 days frori 
entry of the district court's order to 
appeal the preliminary injunction 
decision. 

Alternatively, the Government 
could choose to remain in-the district 
court and appeal only if the court 
ultimately grants a permanent injunction; 
or it could opt not to appeal at all. 

At this Writing, it appeaFj most 
likely that the Government will appeal 
sooner rather than later, thus making way 
this Fall for the Supreme Court's first 
foray into cyberspace. 

Sean H. Donahue is an arsociare ar 
Jenner & Block, Warhingron, D.C..  
which represetus rhe plaintiffs in AL4 v. 
Department of Justice. nte district 
court*s June 11 decision is available 
online ar, among other places, 
hrtp:IIwww.cdr.orglCIEC and 
hrrp:llwww.aclu.org. 

Page 15 

California Court of Appeal Fails to 
Adopt Neutral Reportage 

(Connmodfiompge I )  
Sirhan was actually a decoy for an Iranian 
plot to kill Kennedy. Morrow claimed 
that the Iranians were acting under orders 
from the Mafia. 

Morrow says that a man 
identified as 'Ali Abmand" was the 
actual killer, and he includes in the book 
a photograph of a man he says is 
'Ahmand" standing next to Kennedy 
moments before the shooting. Morrow 
reports in the book that 'Ahmand" lives 
in Iran. But the man in the picture is 
actually the plaintiff, Khawar. Ali 
Ahmad is in fact the name of the 
plaintiffs father. 

Khawar was a photojournalist at 
the time and is shown in the photograph 
standing with other men near the 
president and holding a csmera. 

The Globe reprinted the 
allegations and the photo in a story 
headlined "Former CIA aeent claims: 
IRANIANS KILLED BOBBY 
KENNEDY FOR THE MAFIA." 

Morrow and the book's 
publisher, Roundtable Publishing, were 
also named as defendants, but Khawar 
settled with Roundtable before trial and a 
default was entered against Morrow. 
(Khawar, 95 D.A.R. at 6550). 

An Inconsistent Trial Verdicl 

- - At trial, the jury found that 1) 
the article was a neutral and accurate 
report of the statements made by 
Morrow, 2) Khawsr was a private figure, 
3) the Globe was both negligent in 
publishing the article and did so with 
knowing falsity or with reckless disregard 
for the truth, and 4) the Globe published 
the article with malice or  oppression. 
The jury awarded damages to Khawar as 
follows: $100,ooO for reputational harm, 
$4OO,OOO for emotional distress, $175.00 
in presumed damages, and $500,000 in 
punitive damages. 

The trial judge disagreed with 
the h d i n g  that the article was a neutral 
and accurate report, but othenvise 
accepted the jury's hdings  and entered a 

judgment for Khawar. On appeal, the 
Globe argued, among other isnres. that 
the trial court exceeded its authority by 
disregarding the jury's finding that the 
article was a neutral and ac~urate report, 
and that the jury's finding of a neutrel 
and accurate report precluded a finding 
of negligence, and that there waS no 
evidence of actual malice. 

On Appeal 

A key argument of the Globe 
was that the report of the allegations 
made in a book written by a prominent 
author should be protected under the 
neutral reportage doctrine. The 
appellate court noted thst the neutral 
reportage doctrine, arising out of 
Edwarak v. Na~ional Audubon Society. 
Inc.. 556 F.2d 113 (Zd Cir. 1977). cert 
denied, 434 US. looZ (1977) required 
four elements: the charges must be 1) 
newsworthy, 2) made by a responsible 
source, 3) reported neutrally and 
accurately, and 4) about a public official 
or figure. 

The Globe maintained that 
Khawar was a public figure as a result of 
Morrow book, which thrust him, 
involuntarily to be sure, into the 
controversy surrounding Kennedy's 
assassination, which is of continuing 
nationwide interest. Even before 
Morrow's book, Khawar's photograph 
had appeared in numemu articles and 
he was interviewed several times by the 
police. 

The wurt found, however, that 
Khawar took no voluntary action to put 
himself in the center of the controversy, 
nor did he try to shape public opinion. 
(Khawar, 95 D.A.R. at 6552). The 
court opinion made no mention nt all of 
Khawar's prominence in the Morrow 
book and how chat would, if et all, affect 
the analysis on public figure status. The 
wurt did note, however, that the passage 
of time since these events would serve to 
reduce any arguable public figure status 
of the plaintiff BS a result of his 

(Connnuedonpge 16) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 16 LibelLetter 

(Connnuadfrom page 1 SJ 
involvement in the contemporaneous 
assassination investigation. 

The appeals court indicated 
that, to its knowledge, no California 
reported decision had adopted neutral 
reportage. The panel agreed with the 
lower court's finding that Khawar was a 
private figure, and held that California 
would not extend the neutral reportage 
doctrine, were the state to adopt it at all, 
to private figures.' 

The court cited to the 
discussion of the California Supreme 
Court in Brown v. Kelly Broadcasting 
Co., 48 Cal.3d 71 1, 257 Cal. Rptr. 708. 
771 P.2d 406 (1989) in which the 
Supreme Court held that news reports to 
the general public regarding a private 
person were not privileged under the 
'public interest privilege" set out in the 
California Civil Code, section 47. The 
court found that an examination of the 
competing interests between private 
reputation and free prwlfree speech did 
not require such a privilege. Under the 
same analysis, the court here held that 
under California law, neutral reportage 
would not extend to reports about r 
private figure. 

Purposeful Avoidance of the Truth 

In addition to its finding on the 
neutral reportage doctrine. the appeals 
cow held, in a disturbing analysis, that 
there was 'substantial evidence" to 
support the jury's findings that the 
Globe acted with actual malice as well as 
negligence in its publication of the story. 

On the issue of actual malice, 
the court found that the allegations in 
Morrow's book were so "glaringly 
false" - "it makes assertions that on the 
surface seem extraordinarily 
improbable" - that Globe editors must 
have purposely avoided the truth. With 
that as a premise, and with no 
explanation as to the basis for that 
premise, the court's analysis 
presupposes an obligation on the Globe 
to reinvestigate the assassination 
theories. 

The court saw the reporter's 
failure to locate the person called 
"Ahmand,"as evidence of actual malice, 
suggesting that a private investigator 
could have been used by the publication 
for this purpose at minimal cost. The 
court makes no note of the fact that the 
Morrow book suggest8 that Ahmand 
lives in Iran, not in Southern California 
as turned out to be the case. Similarly, 
the failure to interview key assassination 
sources and witnesses was evidence of 
malice. (Khawar, 95 D.A.R. at 6554). 
The court cites testimony of the 
managing editor that he failed to contact 
any of the 2300 people who were present 
on the night of the assassination as 
evidence supporting a finding that the 
Globe was purposefully avoiding the 
truth. 

The Globe had contended that 
since it published a report about the 
book and not the book itself, the 
newspaper's attitude toward the truth of 
the allegations was irrelevant except to 
the extent !hat the Globe believed that 
the book's publication was newsworthy 
and accurately reported. (Combined 
Reply Brief and Cross-Respondent's 
Brief of Appellant Globe Intl., Inc., p. 
23.) This attitude toward the truth, of 
course, was cited by the court as 
evidence of actual malice. 

Negligence Based on Journalism 
Codes 

On the issue of negligence, 
several experts testified at trial that the 
Globe's conduct fell below the 
acceptable standard of care for 
journalism. Interestingly, the court 
cited as 'reflective of this standard of 
care" two ethics codes: the Society of 
Professional Journalists' Code of Ethics, 
Articles IV and V. and The American 
Society of Newspaper Editors' 
Statement of Principles. Article VI. 
Both of these reflect global principles of 
tmtb and fairness, witb specific notes on 
not communicating unofficial charges or 
accusations without giving the accused 
an opportunity to respond. 

While the court notes that the 

Globe ultimately abandoned M initial 
position that the article in question was 
a book review, the court does not 
indicate whether it would have treated 
the issues before it differently if the 
article had been characterized 
differently. 

The Globe plans to appeal the 
ruling on the issues of neutral reportage, 
private/public figure status and fault. 

&&& 
1 See LDRC Libel Letter, March 
1995 at p. 11 where Walter Allen, 
Pillsbury Madison BC Sutro, San 
Francisco, writes on the trial court 
decision. Mi. Allen noted that the 
neutral reportage privilege has been 
favorably cited by California courts (see 
Grillo v. Smith, 144 Cal. App. 3d 868, 
162 Cal. Rptr. 701 (1980); Winganen v. 
Block, 102 Cal. App. 3d 129, 162 cal. 
Rptr. 701 (1980). cen. denied, 449 U.S. 
99 (1980); and see Stockon Newspapers 
v. Superior Coun. 206 Cal. App. 3d 
966, 254 Cal. Rptr. 389 (1989). 
duapprowi on other groundr; Brown v. 
Kelly Broadcwting Co., 48 Cal. 3d 711, 
257 Cal. Rptr. 708, 771 P.2d 406 
(1989)), and has been applied by federal 
district courts sitting in diversity in 
California (see Barry v. l h e ,  Inc., 584 
F. Supp. 11 10 (N.D. Cal. 1984); Ward 
v. News Group Intern., 733 F. Supp. 83 
(C.D. Cal. 1990)). But no California 
appellate court apparently has expressly 
adopted the doctrine. 

If any LDRC member is 
interested in panicipating in an amicus 
&on in mnnection with the appeal, you 
should cottiact Michael Kahane, Globe 
Communications Corporation, Boca 
Raton. Flori&, at 407-989-1225 It 
would appear that 2 to 4 amicus briefs 
may be submined to rhe California 
Supreme Coun in support ofrhe Globe's 
&ons to get a hearing, and a reversal, 

from California's highest mun. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 


	sample.pdf
	sterling.com
	Welcome to Sterling Software





