
   Reporting Developments Through January 31, 2007 
MEDIALAWLETTER 

80 Eighth Avenue, Suite 200, New York, New York 10011-5126  (212) 337-0200  www.medialaw.org 

 
IN THIS ISSUE 
 
MLRC 
 
Ethics  Bragging Rights             37 
  Florida Supreme Court Opinion Raises Questions about Attorney use of Media Profiles 
 
Bulletin MLRC Bulletin: Articles and Report on Media Law Developments in 2006    12 
 
 
DEFAMATION                                                                         
 
E.D.V.A.      New York Times Wins Summary Judgment in Anthrax Columns Libel Case    3 
  Court Dismisses Case with an Order, Opinion to Follow  
  Hatfill v. The New York Times Co. 
  
Ky. Ct. App. Court Affirms Summary Judgment and Trial Verdict for Radio Host and Broadcaster  13 
  Decision Bolsters Protection for Controversial Speech 
 Divita v. Ziegler 
   
Mass.  Court Reaffirms Narrow Scope of State Anti-SLAPP Law       15 
  Attorney’s Website About Litigation Not “Petitioning Activity”   
  The Cadle Company v. Schlichtmann 
  
Mass. Sup. Ct.  Massachusetts Trial Court Denies Media Outlets’ Anti-SLAPP Motion     16 
  Religious Organization’s Defamation Claim Proceeds Under Narrow Interpretation of Statute 
  Islamic Society of Boston v. Boston Herald  
 
N.D. Ill. Libel Suit Against Freakonomics Publisher Dismissed on Innocent Construction Rule   17 
 Claim Over Author’s E-mail Survives 
 Lott v. Levitt & HarperCollins Publishers 
  
Fla. Dist. Ct. App.  Florida Appellate Court Affirms Summary Judgment for Florida Newspaper    19 
 Fair Report Privilege and Opinion Defense Protect Paper 
 Rasmussen v. Collier County Publ’g Co. 
 
Wash. App. Fair Report Privilege Protects Article Based on Petition for Protective Order    21 
 No Judicial Action Required 
 Clapp v. Olympic View Publishing Co. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 2 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 
W.D. Tex. Reporter’s Research of Forum Law Supports Exercise of Personal Jurisdiction    23 
 But Court Grants Forum Non Conveniens Motion 
 Epstein v. Gray Television, Inc. 
Ohio Ct. App. Ohio Appeals Court Denies Street Preacher’s Libel Appeal      25 
 Court Finds No Evidence that Media Defendants Acted with Actual Malice  
 Spingola v. Sinclair Media II, Inc. 
 
 Ga. Super. Ct. Court City Manager’s Libel Suit Against Local Newspaper & Reporter       27 
 Plaintiff Cannot Show Actual Malice or Libel by Implication 
 Torrance v. Suwyn 
 
 
REPORTER’S PRIVILEGE 
 
Pa. Super. Ct.   Pennsylvania Appellate Court Affirms Absolute Protection of State Shield Law    9 
   Court Rejects “Crime-Fraud” Exception to State’s Shield Law 

Castellani v. The Scranton Times, L.P. 
 
 
Pa.   Supreme Court Nixes Surrender of Newspapers’ Computer Hard Drives     31 
   Finds Lower Court Ruling “Overbroad” 
   In re 24th  Statewide Investigating Grand Jury 
   
 
ACCESS 
 
N.D. Ohio       Radio Station Gets TRO Against Toldeo Mayor                  29 

Denial of Access to Public Press Conferences a Likely First Amendment Violation    
Citicasters Co., d/b/a/ WSPD Radio 1370 v. Finkbeiner 

  
S.D.N.Y.    Government Drops Subpoena to ACLU Seeking Return of Classified Documents    33   
   Declassifies Document ACLU Had Received From a Confidential Source 
   In re Grand Jury Subpoena Served on the ACLU 
 
 
LEGISLATION    
 
   Congress Passes Telephone Records & Privacy Protection Act      35   
   Law Prohibits “Pretexting” and Fraudulent Attempts to Obtain and Sell Phone Records 
   18 U.S.C. 47 § 1039            

Correction: The Judicial Plaintiffs sidebar in the November 2006 MediaLawLetter at page 9 inaccurately stated the final 
result of the McDermott v Biddle case. The newsletter said the case was “settled for costs.”  The case was, in fact, dis-
missed upon the agreement of the parties, each side to bear their own costs. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 3 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Ashley I. Kissinger 
 
 Two weeks before trial was set to begin in the Eastern 
District of Virginia in Hatfill v. The New York Times Com-
pany, No. 1:04-cv-807 (Hilton, J.), a defamation action 
arising from a series of opinion columns by Nicholas Kris-
tof published in The New York Times, the court entered an 
order striking the case from the trial docket, indicating that 
“summary judgment should be granted.”   
 The brief order noted that an opinion would be forth-
coming.  The background and issues addressed in the sum-
mary judgment motion are discussed below.  When the 
opinion issues, the MediaLawLetter will provide a follow-
up discussion. 

Background: The Summer of 2002 
 In May through August 2002, Nicholas Kristof, a Pulit-
zer Prize winning Op-Ed columnist for The New York 
Times, wrote a series of columns concerning the deadly 
anthrax mailings that occurred in the wake of the Septem-
ber 11, 2001 attacks.   
 The columns concerned what Kristof perceived as the 
FBI’s “lethargic” investigation of the anthrax mailings and 
the bio-defense industry’s inadequate efforts to safeguard 
deadly pathogens.  Among other examples, Kristof cited 
the Bureau’s failure to investigate thoroughly a man he 
denominated “Mr. Z,” a government contractor in the bio-
defense industry that some in the industry were saying was 
a “likely culprit.”   
 In June 2002, the FBI conducted a highly publicized 
search of the apartment of Dr. Steven Hatfill, a medical 
doctor who, because of the loss of his security clearance, 
had been terminated three months earlier from Science 
Applications International Corporation (“SAIC”) where he 
had worked on government contracts related to bio-
defense, and who had previously worked at the United 
States Army Medical Research Institute of Infectious Dis-
eases (“USAMRIID”) studying deadly viruses.   
 On August 6, a few days after another search of Dr. 
Hatfill’s property, and in response to questions from re-
porters, Attorney General John Ashcroft confirmed on 
national television that Dr. Hatfill was a “person of inter-
est” to the anthrax investigation.  A week later, Dr. Hatfill 
held a televised press conference disclosing his identity as 

New York Times Wins Summary Judgment in Anthrax Columns Libel Case 
a person described in Kristof’s earlier columns and passion-
ately disclaiming involvement in the anthrax mailings.   
 The next day, Kristof published a column acknowledg-
ing that Dr. Hatfill, who had disclosed his own identity the 
day before, was, in fact, the “Mr. Z” of his previous col-
umns.  Kristof emphasized that the presumption of inno-
cence must be applied to Dr. Hatfill, noting that there was 
“not a shred of traditional physical evidence linking him to 
the attacks” and that “it must be genuine assumption that he 
is an innocent man caught in a nightmare.”  He also called 
on the government to “end this unseemly limbo by either 
exculpating Dr. Hatfill or arresting him.”   
 The anthrax investigation continues to this day, and no-
body has been arrested or indicted in connection with the 
mailings.   

Plaintiff’s Claims 
 Dr. Hatfill commenced an action for defamation and 
intentional infliction of emotional distress against Kristof 
and The Times in Virginia state court in June 2003, but 
never served that complaint.  He voluntarily dismissed the 
action the next year and refiled it in federal court in the 
Eastern District of Virginia.   
 He alleged that the columns falsely implied he was re-
sponsible for the anthrax mailings, and that eleven “discrete 
false and reckless allegations” made in the columns consti-
tuted actionable defamation.  Among those were statements 
in the columns that either Mr. Z or Dr. Hatfill had expertise 
working with dry biological weapon agents, had access to 
the U.S. Army labs where anthrax spores were kept, had 
access to an isolated residence and gave Cipro (an antibiotic 
used in treating exposure to anthrax) to those who had vis-
ited there, had failed three polygraphs since January 2002, 
and was angry with the government over the loss of a secu-
rity clearance.   

Motion for Summary Judgment     
 On December 1, 2006, as discovery was concluding, 
The Times moved for summary judgment.  With respect to 
the overall alleged implication that Dr. Hatfill was the an-
thrax mailer, The Times argued that, because Dr. Hatfill is 
both a public official and a public figure, his claims failed 
for two independent reasons.   

(Continued on page 4) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments/HatfillMemoSummJ.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 4 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 First, he could not carry his burden of demonstrating that 
The Times was aware of and intended the implication he al-
leged the columns conveyed, and second, he could not carry 
his burden of demonstrating that any such implication was 
published with constitutional malice.   
 The Times further argued that the “discrete” statements 
alleged to be false were, in fact, substantially true, and were 
not independently defamatory in any event.  Finally, The 
Times argued, the conduct at issue was not sufficiently 
“outrageous” to sustain an intentional infliction claim, The 
Times did not intend to cause such distress, and discovery 
revealed that Dr. Hatfill’s alleged injuries were not, in fact, 
sufficiently severe to sustain such 
a claim in any event. 

Hatfill’s Public Official / 
Figure Status 
 The Fourth Circuit has held 
that the “lack of [a] formal gov-
ernment position” is not determi-
native of whether one is a public 
official – a plaintiff may become 
a public official for the purposes of defamation law simply 
by “participat[ing] in some governmental enterprise” in a 
manner that demonstrates or appears to demonstrate that he 
has “substantial responsibility for or control over the conduct 
of governmental affairs.”  Jenoff v. Hearst Corp., 644 F.2d 
1004, 1006 (4th Cir. 1981).   
 In an extensive submission of evidence in support of its 
motion, The Times argued that Dr. Hatfill was a public offi-
cial because from 1996 forward, he consciously sought out 
and, as he himself had claimed, steadily gained substantial 
responsibility for performing critical government functions.   
 The Times also argued that Dr. Hatfill was both a limited 
purpose public figure – i.e., an individual who “voluntarily 
injects himself or is drawn into a particular public contro-
versy,” and an involuntary public figure – i.e., a person who 
becomes “a public figure through no purposeful action of his 
own.”  Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 345, 351 
(1974).  The Fourth Circuit has identified in a series of cases 
“five requirements for a limited purpose public figure” that 
govern the resolution of the issue.  Specifically, the court has 
explained, the evidence must show that: 

(Continued from page 3) 
 

(1) the plaintiff had access to channels of effective 
communication; (2) the plaintiff voluntarily assumed 
a role of special prominence in a public controversy; 
(3) the plaintiff sought to influence the resolution or 
outcome of the controversy; (4) the controversy ex-
isted prior to the publication of the defamatory state-
ments; and (5) the plaintiff retained public figure 
status at the time of the alleged defamation. 
 

Fitzgerald v. Penthouse Int’l, Ltd., 691 F.2d 666, 668 (4th 
Cir. 1982).   
 The Times submitted evidence in support of its contention 
that Dr. Hatfill made various media appearances in the years 

before the anthrax mailings on 
matters relating to germ warfare 
generally, and spoke with report-
ers for ABC News, The New York 
Times and The Baltimore Sun 
about the investigation of the an-
thrax mailings specifically.   
 The Times argued that, by vir-
tue of his previous media appear-
ances and his other efforts to 
speak publicly on the topic, Dr. 

Hatfill voluntarily assumed a role of special prominence in 
the public debate over national preparedness for bioterrorism 
and was known for being outspokenly critical of the state of 
national preparedness.   
 The Times further argued that Dr. Hatfill falls within the 
“narrow” class of involuntary public figures because (1) he 
had become a “central figure” in a “significant public contro-
versy” before the Kristof columns were published; (2) the 
columns were published “in the course of discourse regard-
ing” that controversy; and (3) he had “assumed the risk of 
publicity” – i.e., he “pursued a course of conduct from which 
it was reasonably foreseeable, at the time of the conduct, that 
public interest [in him] would arise.”  See Wells v. Liddy, 186 
F.3d 505, 539-40 (4th Cir. 1999), aff’d in part, rev’d in part, 
37 Fed. Appx. 53 (4th Cir. 2002).   
 By the time the columns were published, The Times 
noted, the government’s efforts to identify, apprehend, and 
prosecute the perpetrators of the anthrax attacks had become 
a full-blown public controversy.  Dr. Hatfill had already be-
come a central figure in that controversy because he had been 

(Continued on page 5) 

New York Times Wins Summary Judgment  
in Anthrax Columns Libel Case 

The Times argued that, by virtue  
of his previous media appearances 

and his other efforts to speak  
publicly on the topic, Dr. Hatfill 
voluntarily assumed a role of  

special prominence in the public 
debate over national preparedness 

for bioterrorism. 

  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 5 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

the regular focus of media reports on it, particularly from 
June 26, 2002 (the day after the FBI searched his apartment), 
through July 2, 2002 (the day The Times published the first of 
the columns actually at issue), during which time he had been 
the subject of substantial press coverage from all manner of 
media all over the world.   
 Moreover, The Times observed, “it was reasonably fore-
seeable” at the time he sought to obtain media appearances, 
publish articles, speak at conferences and the like “that public 
interest [in him] would arise.”  Id. at 539-40. 

Defamation By Implication  
 Given Dr. Hatfill’s public status, The Times argued that 
he was required to establish three things to succeed on his 
claim for defamation by implication:  
that (1) the columns can reasonably 
be read to convey the defamatory 
implication, (2) the publisher was 
aware of the implication and in-
tended to convey it, and (3) the im-
plication was published with 
“constitutional malice,” i.e., a high 
degree of awareness by the defendant that the implication 
was probably false.  Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 74 
(1964); see, e.g., Chapin v. Knight-Ridder, Inc., 993 F.2d 
1087, 1092 (4th Cir. 1993).   
 Although an earlier appeal in this case (see below) fore-
closed dismissal on the first ground, The Times argued that 
summary judgment was nevertheless appropriate because Dr. 
Hatfill could not carry his burden of demonstrating either that 
The Times was aware of and intended to convey the defama-
tory implication, or that the implication was published with 
constitutional malice. 
 Every federal circuit to address the issue has held that a 
public official or public figure must demonstrate by clear and 
convincing evidence that the defendant was aware of and 
intended the defamatory meaning the plaintiff attributes to 
the publication at issue.  See, e.g., Howard v. Antilla, 294 
F.3d 244, 252 (1st Cir. 2002); Saenz v. Playboy Enters., Inc., 
841 F.2d 1309, 1318 (7th Cir. 1988); Woods v. Evansville 
Press Co., 791 F.2d 480, 487-88 (7th Cir. 1986); Dodds v. 
Am. Broad. Co., 145 F.3d 1053, 1063-64 (9th Cir. 1998); 

(Continued from page 4) Newton v. Nat’l Broad. Co., 930 F.2d 662, 680 (9th Cir. 
1990).   
 The reason for the rule, as The Times explained, is that 
a journalist cannot be held to have published a defamatory 
implication with “a high degree of awareness of [its] prob-
able falsity,” Garrison, 379 U.S. at 74, when he does not 
either understand or intend to communicate the allegedly 
defamatory implication in the first place.   
 Kristof testified that he never intended to accuse Dr. 
Hatfill of guilt and that he was not aware when he pub-
lished his columns that any of them could reasonably be so 
construed.  The language of the columns supported Kris-
tof’s testimony.   
 The columns (1) stressed Dr. Hatfill’s denial of any 
wrongdoing, (2) reported that his friends “are heartsick at 

suspicions directed against a man 
they view as a patriot,” (3) empha-
sized the FBI’s failure to 
“systematically polygraph” all sci-
entists at key labs, and (4) urged the 
FBI either to go after plaintiff 
“more aggressively” or “exculpate 
him and remove this cloud of suspi-
cion.”   

 In the only column to identify plaintiff by name, The 
Times noted, Kristof urged his readers genuinely to assume 
that he “is an innocent man caught in a nightmare,” noted 
that “there is not a shred of traditional physical evidence 
linking him to the attacks,” and pushed the FBI to “end 
this unseemly limbo by either exculpating Dr. Hatfill or 
arresting him.”   
 As a result, The Times urged, Dr. Hatfill was unable as 
a matter of law to carry his burden of proving, by clear and 
convincing evidence, that The Times published the col-
umns at issue with the requisite subjective awareness of 
and intent to communicate the defamatory implication that 
he was the anthrax mailer. 

No Actual Malice 
 The Times also argued that Dr. Hatfill was unable to 
demonstrate that Kristof acted with constitutional malice – 
i.e., that he knew it would be false to imply that Dr. Hatfill 

(Continued on page 6) 

New York Times Wins Summary Judgment  
in Anthrax Columns Libel Case 

Kristof had personally  
reviewed documents that 

seemed to confirm plaintiff’s 
ability to make anthrax and his 
potential access to the type of 

anthrax used in the attacks. 

  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 6 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

was the anthrax mailer or had a “high degree of aware-
ness” of the “probable falsity” of such an accusation.  See 
Garrison, 379 U.S. at 74.   
 By the time Kristof wrote the columns at issue, a num-
ber of media outlets had published facts raising suspicion 
about Dr. Hatfill’s possible connection to the mailings, 
Kristof had personally reviewed documents that seemed to 
confirm plaintiff’s ability to make anthrax and his potential 
access to the type of anthrax used in the attacks, and he 
had spoken with a number of scientific experts and plain-
tiff’s co-workers, virtually none of whom disputed Dr. 
Hatfill’s expertise or potential access to anthrax and nearly 
all of whom agreed that he was appropriately the subject of 
further investigation.   
 In short, The Times asserted, based on all the informa-
tion he had gathered, Kristof had no reason seriously to 
doubt that Dr. Hatfill could have been the anthrax mailer 
and certainly did not know that any such accusation was 
probably false.      

Subsidiary Meaning Doctrine 
 With respect to the various “discrete” facts set forth in 
the columns, The Times argued that summary judgment 
was appropriate under the “subsidiary meaning” doctrine:  
Where a plaintiff is unable to demonstrate that a publica-
tion conveys an alleged overall defamatory implication, 
liability cannot be premised separately on individual state-
ments the plaintiff alleges support that alleged implication.  
See Herbert v. Lando, 781 F.2d 298 (2d Cir. 1986); 
Church of Scientology v. Behar, 238 F.3d 168 (2d Cir. 
2001); Tavoulareas v. Piro, 817 F.2d 762, 788 (D.C. Cir. 
1987).   
 Because the Fourth Circuit had earlier held, in connec-
tion with plaintiff’s appeal of a Rule 12(b)(6) dismissal of 
his claims (see below), that the individual statements were 
not time-barred precisely because they “are capable of 
incriminating Hatfill in the anthrax mailings,” – i.e., they 
are actionable only because they potentially convey the 
same overall defamatory implication – The Times argued 
that the subsidiary meaning doctrine applied to the individ-
ual statements and required dismissal of this libel claim 
along with the implication claim. 
 

(Continued from page 5) No Material Falsity 
 In addition, The Times argued, Dr. Hatfill could not 
meet his burden of demonstrating that the individual state-
ments were materially false.  See Philadelphia Newspa-
pers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 772-73 (1986).   
 Specifically, The Times pointed to undisputed evidence 
that, inter alia, Dr. Hatfill  
 
(1) had access to an unlocked storage area where anthrax 

was kept while he worked at USAMRIID;  
(2) had expertise in dry biological weapons agents,  
(3) had visited the residence of his friend in a rural area of 

Virginia, which contained a separate cabin or guest 
house, at least a dozen times, and had discussed taking 
Cipro to combat anthrax infection with others there in 
October of 2001;  

(4) gave Cipro to various people during that period;  
(5) conceded he took a multipart polygraph examination 

in January of 2002, but failed to offer any evidence 
that he “passed” it, other than his own hearsay state-
ment that the FBI told him so; and  

(6) had lost his security clearance less than a month be-
fore the anthrax attacks and had been  openly critical 
of government agencies he believed to be insuffi-
ciently vigilant in assessing and preparing to combat 
the threat of bio-terrorism. 

Intentional Infliction of Emotional Distress 
 Finally, The Times argued that summary judgment was 
warranted on the claim for intentional infliction.  In earlier 
reinstating the case, the Fourth Circuit had expressly rec-
ognized that, “[i]f Hatfill ultimately cannot prevail on his 
defamation claims because he is unable to satisfy the con-
stitutional requirements for recovery, then he likely will be 
unable to prove that The Times’ misconduct was inten-
tional or reckless or that such misconduct was sufficiently 
outrageous to warrant recovery.”  Hatfill, 416 F.3d at 336-
37.   
 The Times asserted that controlling constitutional law 
plainly requires that result, see Hustler Magazine v. Fal-
well, 485 U.S. 46, 56 (1988), as does the common law of 
any of the jurisdictions whose law arguably applies to the 
case – Virginia, New York and Maryland.   

(Continued on page 7) 

New York Times Wins Summary Judgment  
in Anthrax Columns Libel Case 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 7 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 As of publication, the district court had not issued its 
opinion explaining the reasons for its decision to award 
summary judgment.  The plaintiff has stated through his 
counsel that he intends to review the opinion before decid-
ing whether to appeal.   

Prior Events in the Case 
 Earlier developments in the case have been the subject 
of reports in the MediaLawLetter.  They are briefly sum-
marized below for the benefit of readers not  
familiar with the earlier history. 
 At the outset of the case, The Times moved to dismiss 
the complaint for failure to state a claim.  On November 
24, 2004, the district court granted The Times’ motion, 
holding that “the columns are not rea-
sonably capable of being understood 
to convey either an accusation that 
plaintiff is the anthrax mailer, or an 
intention by the author to make such 
an accusation,” and that claims based 
on the “discrete false facts” were 
time-barred because plaintiff had not set forth those allega-
tions in the initial state court action, and that none was 
independently capable of a defamatory meaning in any 
event.   
 The court also dismissed the intentional infliction 
claim as “an impermissible effort to evade the constitu-
tional limits on damage claims arising solely out of an act 
of publication,” as well as for failure to plead the requisite 
elements of the tort. 

Fourth Circuit’s Divided Decision 
 On Dr. Hatfill’s appeal, a panel of the Fourth Circuit 
largely reversed on a 2-1 vote, holding that plaintiff had 
“adequately pled the elements of his claims under Virginia 
law.”  Hatfill v. The New York Times, 416 F.3d 320, 324 
(4th Cir. 2005).  Specifically, the Court of Appeals held 
that, because “a reasonable reader” could conclude from 
reading the columns that plaintiff “was responsible for the 
anthrax mailings in 2001,” a jury should determine 
whether the columns in fact conveyed such an implication.  
Id. at 333.   

(Continued from page 6)  In addition, the court concluded that all but one of the 
“discrete” false statements “are capable of incriminating Hat-
fill in the anthrax mailings” and, as a result, are not time-
barred because they fall within the “‘set of operative facts’” 
alleged in the initial complaint.  Id. at 335.  Finally, the 
Fourth Circuit recognized that, “[i]f Hatfill ultimately cannot 
prevail on his defamation claims,” he likely will be unable to 
prove conduct by The Times “sufficiently outrageous to war-
rant recovery” for infliction of emotional distress, but held 
that he had pled sufficient facts to constitute “intentional and 
outrageous misconduct.”  Id. at 336-37.  Judge Niemeyer 
dissented.  Id. at 337-38. 
 The Times petitioned for rehearing and for rehearing en 
banc, which was denied on a 6-6 vote.  Hatfill v. The New 
York Times, 427 F.3d 253 (4th Cir. 2005).  Judge Wilkinson 

filed a dissenting opinion in which 
Judges Michael and King joined.  “In 
short,” he wrote, “I believe that defen-
dant was simply doing its job.  It is a 
job that the Constitution protects, and I 
would not construe gray areas of Vir-
ginia law to punish it and deter others 

from performing it.”  Id. at 259.   
 On March 27, 2006, the Supreme Court denied The 
Times’ petition for a writ of certiorari. 

Limitations Placed on The Times’ Defense 
 On remand, the parties engaged in extensive and highly 
contentious discovery.  In all, the parties took nearly 40 
depositions, including that of Dr. Hatfill, Kristof, several 
persons he interviewed, numerous others at The Times, and 
several of Hatfill’s friends, employers and former coworkers.   
 The federal government, however, refused to disclose, 
and the court declined to compel, any information concern-
ing the continuing anthrax investigation – including those 
aspects of the investigation relating directly to Dr. Hatfill.  
The court also denied The Times’ request for access to cer-
tain classified information, including information about his 
work in connection with United States biowarfare programs. 
 The Times was also deprived of using in its defense any 
evidence obtained from two of Kristof’s confidential sources.  
Kristof initially declined to identify five confidential sources 

(Continued on page 8) 

New York Times Wins Summary Judgment  
in Anthrax Columns Libel Case 

The Times was also deprived 
of using in its defense  
any evidence obtained  
from two of Kristof’s  
confidential sources. 

  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 8 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

he relied on in writing the columns.  Three sources ulti-
mately came forward, releasing Kristof from his promise, 
and Dr. Hatfill moved to compel disclosure of the remain-
ing two sources.   
 The court held that he had made a sufficient showing to 
overcome the qualified constitutional reporters’ privilege 
recognized in Virginia, ordering The Times to disclose the 
identities of the sources, who had been identified only as 
FBI officials.  When The Times declined to identify the 
two sources, Dr. Hatfill moved for sanctions, asking that 
the court bar all further discovery by The Times (including 
his own deposition), barring The Times from filing any 
summary judgment motion, and imposing a coercive pen-
alty of $25,000 per day.   

(Continued from page 7) 

New York Times Wins Summary Judgment  
in Anthrax Columns Libel Case 

 The court rejected those sanctions, instead ruling – as 
The Times had suggested was a more appropriate sanction 
– that The Times could not rely on the two unidentified 
sources to any extent in its defense.  Whether plaintiff will 
seek to appeal from this pre-trial ruling remains an open 
question. 
 
 Ashley Kissinger is a partner with Levine Sullivan 
Koch & Schulz, L.L.P.  The New York Times is represented 
by David McCraw, its Vice President and Assistant Gen-
eral Counsel, and by attorneys at Levine Sullivan Koch & 
Schulz, L.L.P. of New York and Washington, D.C.  Dr. 
Steven Hatfill is represented by Harris, Grannis & Wilt-
shire, P.C. of Washington, D.C. 

2007 EDITION AVAILABLE NOW!  
  

EMPLOYMENT LIBEL AND PRIVACY LAW   
(published annually in January) 

 
 TOPICS INCLUDE:  

Publication • Compelled Self-Publication •  
Fault Standards • Damages •  Recurring Fact  

Patterns • Privileges and Defenses • Procedural  
Issues • Employer Testing of Employees • Searches •  

Monitoring of Employees • Activities Outside the  
Workplace • Records • Negligent Hiring •  

Intentional Infliction of Emotional Distress •  
Interference with Economic Advantage •  

Prima Facie Tort 

50-STATE SURVEYS 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 9 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Robert C. Clothier 
 
 In a decision that has Pennsylvania media lawyers 
breathing a sigh of relief, the Pennsylvania Superior 
Court reversed a controversial trial court decision carving 
out a “crime-fraud” exception to the Pennsylvania Shield 
Act.  Castellani v. The Scranton Times, L.P., 2007 PA 
SUPER 2 (filed January 3, 2007) (Popovich, Lally-Green, 
Todd, JJ.).  
 In a unanimous ruling, the Superior Court held that 
The Times-Tribune (Scranton, Pa.) and its reporter, Jenni-
fer Henn, cannot be compelled to disclose their confiden-
tial source in a defamation action filed by two county 
officials who, the paper had reported, had been “vague, 
effusive, and less than candid” when testifying before a 
state grand jury.   
 While “mindful and sympathetic to the trial court’s 
concern about possible criminal violations of the Grand 
Jury process,” the Court found that it was “forbidden 
from reading into the Shield Law an exception neither 
enacted by the General Assembly nor found by the Su-
preme Court as a result of the developing body of law.”   

Background 
 The Superior Court decision arose out of a defamation 
lawsuit based on an article published in The Scranton 
Times that reported that “an unnamed source close to the 
investigation” had revealed that the plaintiffs Randall A. 
Castellani and Joseph J. Corcoran, two Lackawanna 
County commissioners, had been “less than candid” and 
gave “vague, evasive answers” during testimony before a 
grand jury investigating allegations of wrongdoing at a 
county prison.   
 The two officials thereafter sued the paper for defa-
mation, claiming that the article’s characterization of their 
testimony was false and defamatory.  The officials trum-
peted a report submitted by a special prosecutor ap-
pointed to investigate a possible leak of grand jury infor-
mation, who concluded not only that “there was no 
breach of secrecy” but also that the newspaper’s account 
of the officials’ testimony was “totally at variance with 
the transcript of their testimony before the Grand Jury.”   

Pennsylvania Appellate Court Affirms  
Absolute Protection of State Shield Law 

 During discovery, the county officials sought a court order 
compelling the paper to disclose the identity of its confidential 
source.  They argued that because the leak of grand jury infor-
mation was illegal, the Shield Law should not apply.   
 The newspaper opposed the request, asserting rights under 
the Pennsylvania Shield Law and First Amendment Reporter 
Privilege.  The trial court granted the officials’ motion to com-
pel, concluding that when interest in the free flow of informa-
tion “clashes with the need to enforce and protect the founda-
tion of the grand jury purpose, the Shield Law should relin-
quish its priority.” 

The Newspaper’s Appeal 
 The newspaper filed both a notice of appeal and a petition 
for permission to appeal the trial court’s interlocutory order.  
The Superior Court ruled that the trial court’s order was ap-
pealable under the collateral order doctrine.   
 In so ruling, the Superior Court held that the Pennsylvania 
Shield Law and First Amendment reporters’ privilege are:  
 

“deeply rooted in the public policy of this common-
wealth and the public policy of the United States.  It 
cannot be gainsaid that these privileges exist to pre-
serve the free flow and exchange of ideas and informa-
tion to the news media and that such inter course is 
essential to the existence of a democratic republic.”   

 
 This sweeping endorsement by a Pennsylvania court of the 
policy grounds for these privileges is heartening if not extraor-
dinary, given that the Pennsylvania Supreme Court, in 2003, 
assumed, but did not actually decide, that Pennsylvania recog-
nizes a First Amendment reporter’s privilege.  See Common-
wealth v Bowden, 838 A. 2nd 740 (Pa. 2003) (“we need not 
reach the broader, thornier question of whether the Third Cir-
cuit [in, e.g., Riley v. City of Chester, 612 F.2d 708 (3d Cir. 
1979)] properly interpreted Branzburg in recognizing a privi-
lege.”). 

The Pennsylvania Shield Law 
 The Pennsylvania Shield Law states, in relevant part, that 
“[n]o person engaged on, connected with, or employed by any 
newspaper of general circulation … shall be required to dis-

(Continued on page 10) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments/CastellaniPa.ShieldDecision.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 10 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

close the source of any information procured or obtained by 
such person, in any legal proceeding, trial or investigation 
before any government unit.”  42 Pa.C.S.A. § 5942.   
 The Superior Court found that the Pennsylvania Shield 
Law has “few exceptions,” one written into the statue itself 
(applicable to television and radio stations) and one recog-
nized by the Pennsylvania Supreme Court in Hatchard West-
inghouse Broadcasting Company, 532 A.2d 346 (Pa. 1987).  
Hatchard was a defamation action where the court held that 
a libel plaintiff may obtain a media defendant’s unpublished 
documentary information “to the extent that the documentary 
information does not reveal the identity of a personal [i.e., 
confidential] source of information or that the documentary 
information may be redacted to eliminate the revelation of a 
personal source of information.”   
 The Superior Court noted that 
“it is obvious that if the Court (in 
Hatchard) extended its exception 
to include the identity of a confi-
dential source, it would have re-
written to Shield Law entirely, and 
no Court in this Commonwealth 
may undertake such an action.”   
 Thus, the Superior Court concluded, “the trial court’s 
crafting of  ‘crime-fraud’ exception to the Shield Law, which 
requires the revelation of the identity of the confidential 
source of the news agencies’ information, runs afoul of 
Hatchard.”   
 The Superior Court explained that “the fact that a crime 
may have occurred by virtue of the alleged disclosure of cer-
tain grand jury testimony does not necessitate or empower 
this Court to craft a new exception to the  Shield Law.”  In 
relying on the Shield Law, the Court never addressed the 
First Amendment reporter’s privilege.  
 The Court’s holding was not that surprising.  Indeed, the 
real surprise was the trial court’s decision, not the Superior 
Court’s reversal.  But the Court’s analysis appeared inconsis-
tent with the Supreme Court’s holding in Commonwealth v 
Bowden, 838 A. 2nd 740 (Pa. 2003).  In that case, two re-
porters argued that Hatchard limited the Shield Law’s abso-
lute protections to confidential source information only to 
defamation cases; in all other cases, they argued, the Shield 

(Continued from page 9) Law protected all unpublished information regardless of its 
confidentiality.  
 The Pennsylvania Supreme Court in Bowden categorically 
rejected that position, holding that the Shield Law protects only 
confidential source information in all cases.  In the Scranton 
Times decision, the Superior Court called the Hatchard ruling 
an “exception” to the general rule.  According to Bowden, how-
ever, the rule in Hatchard is the general rule in all cases, not an 
exception applicable only to defamation cases.  

Concurring Opinion 
 A troubling concurring opinion, while agreeing with the 
panel’s analysis, emphasized that the efforts to uncover a confi-
dential source took place in the context of a defamation lawsuit, 
not a criminal prosecution.  The opinion stated that it would 

“not foreclose the possibility, as 
does the majority, that in a future 
case – for example where, in a 
criminal prosecution of a grand jury 
leak, a reporter’s evidence about the 
source of that leak is sought – the 
Shield Law may have to yield.”   
 In that case, and “only in such 

case, where the interest of the state and the public in disclosure 
is at its zenith, can we consider creating an exception to what is, 
on its face, an unambiguous Shield Law.”  Although the con-
curring opinion implies that this would be consistent with the 
panel’s decision, that is far from clear, as the panel decision 
expressly stated that the possible commission of a crime does 
not permit a court to create an exception to the Shield Law. 
 
 Robert C. Clothier is a partner in the Philadelphia office of 
Fox Rothschild LLP.  

Pennsylvania Appellate Court Affirms  
Absolute Protection of State Shield Law 

“The fact that a crime may have 
occurred by virtue of the alleged 
disclosure of certain grand jury 

testimony does not necessitate or 
empower this Court to craft a new 

exception to the Shield Law.” 

  

  
September 17-18, 2007 

 
London, England  

MLRC London Conference 
  

International Developments in Libel,  
Privacy, Newsgathering & New Media 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 11 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 
MLRC Calendar 

PLEASE VISIT WWW.MEDIALAW.ORG FOR MORE INFORMATION 

     
 

September 17-18, 2007 
 

London, England  
MLRC London Conference  

 
International Developments in Libel,  

Privacy, Newsgathering & New Media 
 

Stationers Hall, London. 
 
 

September 19, 2007 
 

London, England  
MLRC London Conference  

 
International In-House Counsel Breakfast 

 
Reynolds Porter Chamberlain 

Tower Bridge House 
St Katharine’s Way 

London 
 
 

November 7, 2007 
 

New York City 
MLRC ANNUAL DINNER 

 
 

November 9, 2007 
 

New York City 
Defense Counsel Section Breakfast 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.medialaw.org


MLRC MediaLawLetter Page 12 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

MLRC Bulletin Examines 2006 Media Law Developments 

 MLRC’s year-end BULLETIN 2006:3/4 contains a series 
of articles on the leading issues of the year in reporter’s 
privilege law, copyright, Internet law, media libel & pri-
vacy and related claims, and criminal libel law and prac-
tice.  In each of these areas, 2006 has been a year of sig-
nificant developments.   
 The reporter’s privilege issue continued to loom large 
this past year.  In “Reporter’s Privilege Issues: Continuing 
Attacks in 2006,” MLRC attorney 
Maherin Gangat reviews the year’s 
developments in reporters privilege 
law, from the settlement in the Wen 
Ho Lee case and the jailing of video 
blogger Josh Wolf, to the pending 
contempt appeal in the BALCO case. 
 MLRC publishes a strong counter to the resistance 
journalists are facing in these cases to the establishment of 
a common law privilege.  In “The Four Myths Surrounding 
The Common Law Reporter’s Privilege,” Theodore J. 
Boutrous, Jr., Thomas H. Dupree, Jr., and Michael Dore of 
Gibson Dunn & Crutcher LLP argue the case for a com-
mon law reporter’s privilege.  The article dispels the legal 
“myths” that courts have used to block the development 
and momentum for common law privilege, especially in 
the criminal investigative context.   
 “The case for a federal common law reporter’s privi-
lege is compelling,” they conclude.  And despite recent set 
backs “the path remains clear to recognizing a common 

law privilege.”  Their article will be a “must read” for jour-
nalists and their advocates.  
 Among the most interesting issues of the year on the 
copyright front are the copyright infringement lawsuits over 
the Google Library project.   In “The Google Library Pro-
ject,” Allan Adler of the Magazine Publishers Association 
discusses the cases and the challenges the project poses for 
authors and publishers’ copyright interests.   
 In “The Google Library Project: Both Sides of the Story,” 
technology lawyer Jonathan Band offers a responsive piece 
discussing and defending the Google Library project and how 
fair use arguments might be raised to defend Google’s ambi-

tious project to create a comprehen-
sive book search index. 
 Section 230 of the Communica-
tions Decency Act – the federal law 
that gives broad immunity to interac-
tive computer service users and pro-
viders for disseminating material 

originating from others – continues to generate interesting 
case law.   In “New Challenges And Familiar Themes In The 
Recent Case Law Considering Section 230,” Samir Jain and 
Colin Rushing, of Wilmer Cutler Pickering Hale and Dorr 
LLP, look at the latest decisions applying § 230, including a 
discussion of the California Supreme Court’s recent decision 
in Barrett v. Rosenthal reaffirming the broad scope of pro-
tection under the statute. 
 Part II of BULLETIN 2006:3/4 contains MLRC’s annual 
review of the significant developments of the year in media 
libel, privacy and related law.  And Part III contains an up-
date on recent developments in criminal libel in the United 
States.     

The article dispels the  
legal “myths” that courts  

have used to block the  
development and momentum  

for common law privilege. 

  

This Bulletin is available to enhanced DCS members 
and Media members at our website www.medialaw.org 
(click here to access Bulletin).  For more information,  
please contact us at medialaw@medialaw.org.

 
Now Available 

   
MLRC BULLETIN 2006 ISSUE NO. 3/4 (DECEMBER 2006):  

 
MLRC 2006 REPORT ON SIGNIFICANT DEVELOPMENTS 

  
WITH AN UPDATE ON  CRIMINAL LIBEL DEVELOPMENTS 

 
PLEASE CONTACT US AT MEDIALAW@MEDIALAW.ORG FOR ORDERING INFORMATION 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Bulletin_Archive&Template=/MembersOnly.cfm&ContentID=4749


MLRC MediaLawLetter Page 13 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Joseph A. Tomain 
 
 In an unpublished opinion, the Kentucky Court of Ap-
peals this month affirmed the trial court’s summary judgment 
findings and a jury verdict all in favor of Clear Channel d/b/a 
84 WHAS Radio and its former talk show host John Ziegler.  
Divita v. Ziegler, No. 2005 CA 001343 (Ky. Ct. App. Jan. 5, 
2007).  (Johnson, Schroder, Miller, JJ).  In large part, the jury 
based its verdict on plaintiff’s failure to prove that defendants 
acted with actual malice.   

Background 
 Plaintiff Darcie Divita, an undis-
puted all-purpose public figure in 
Louisville, Kentucky, sued her for-
mer dating partner and controversial 
radio talk show host, John Ziegler, 
and his employer Clear Channel.  She 
claimed that statements Ziegler made 
on the air defamed her and invaded 
her privacy.   
 His statements included his belief 
that Divita was a “pathological liar” 
and comments about her genital 
grooming habits, breast implanta-
tions, and other sexually charged 
comments.  Divita admitted the truth of many of the state-
ments in her deposition and at trial, but the trial judge did not 
grant summary judgment or a directed verdict as defendants 
hoped once Divita admitted the truth of the statements.   
 Nonetheless, the trial judge did provide a complete and 
accurate jury instruction on actual malice, which was proba-
bly critical to success at trial. 
 Divita’s complaint alleged claims for defamation, all four 
invasion of privacy torts, intentional infliction of emotional 
distress, and negligent hiring/supervision. The trial court 
granted summary judgment to Clear Channel on the negligent 
hiring/supervision, intentional infliction of emotional distress, 
and misappropriation of likeness claims.  The trial court 
granted summary judgment to Ziegler on the misappropria-
tion claim.   
 This month the appellate court affirmed all the summary 
judgment findings.  

Kentucky Court of Appeals Affirms Summary Judgment and  
Trial Verdict for Talk Show Host and Broadcaster  

Negligent Supervision Claim 
 In discussing the negligent hiring / supervision claim, the 
Kentucky Court of Appeals unequivocally stated that 
“summary judgment is favored in cases involving defamation 
claims against media defendants.”  Then, the court noted that 
negligent hiring /supervision claims are derivative torts.  
Thus, the court held that the this issue was moot because the 
jury found that Divita failed to prove that defendants acted 
with actual malice.   

 But, the court went on to state 
that even if Ziegler had been found 
liable for the underlying torts, sum-
mary judgment was still proper for 
the broadcaster.  Evidence showed 
that Ziegler had been instructed by 
his employer to refrain from talking 
about Divita’s personal life a few 
months prior to the broadcast giving 
rise to the lawsuit.   
 When news broke that Divita 
would no longer be employed as an 
anchor for a local morning show, 
Ziegler violated that instruction.  
This broadcast gave rise to the law-
suit.  This broadcast also resulted in 
Ziegler’s termination for violating 

his employer’s instruction.   
 Because Ziegler had obeyed his employer’s instruction 
for a period of months and because he was terminated after 
the broadcast, the court affirmed that Clear Channel did not 
know and did not have any reason to know of the risk of 
Ziegler’s employment.     
 Importantly, the court did not accept evidence that Ziegler 
had been warned to refrain from talking about other people or 
subjects in the past as proof to support the negligent hiring / 
supervision claim.   
 This aspect of the decision is helpful because it respects 
the importance of free speech and is consistent with the Illi-
nois Supreme Court decision Van Horne v. Muller, 705 
N.E.2d 898 (Ill. 1998).  In Van Horne, another case involving 
a controversial radio show host, the Illinois Supreme Court 

(Continued on page 14) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments/DivitavZiegler.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 14 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

held that a narrow interpretation of employer notice must be 
adopted in negligent supervision cases based on speech because 
it would run afoul of First Amendment principles to “hold a 
media employer liable for its decision to hire or retain a broad-
caster simply because the broadcaster was a controversial fig-
ure.”  Id. at 907.   
 This Kentucky Court of Appeals decision bolsters Van 
Horne and helps maintain First Amendment protections for 
controversial speech. 

Intentional Infliction of Distress 
 Another major aspect of the Kentucky 
Court of Appeals’ decision is the express 
acknowledgment that Kentucky applies 
actual malice to intentional infliction of 
emotional distress claims based on speech 
about a public figure.  Divita tried to argue 
on appeal that Kentucky had never applied Hustler v. Falwell to 
intentional infliction claims.  She also argued that her inten-
tional infliction claim was based in part on true statements and 
therefore, Hustler did not apply.   

(Continued from page 13)  The court soundly rejected both arguments.  First, the court 
stated that Hustler is clearly the controlling precedent and 
courts across the nation uniformly apply actual malice to a vari-
ety of claims based on speech when brought by a public figure.  
Second, the court seemed to accept Clear Channel’s argument 
that “First Amendment principles require more –not less – pro-
tection for true statements about public figures than obviously 
false statements.”  Thus, the Kentucky Court of Appeals ex-
pressly accepts that Hustler applies in Kentucky and that it can 
apply to a variety of claims based on speech. 

 Although unpublished, this opinion 
shows strong support for First Amendment 
protection in a public figure defamation 
and invasion of privacy case under Ken-
tucky law, including the important value of 
summary judgment to avoid the chilling 
effect on free speech. 
 

 Joseph A. Tomain is an attorney at Frost Brown Todd LLC 
in Cincinnati, Ohio.  Sheryl Snyder, Griffin Terry Sumner, Dick 
Goehler and Mr. Tomain represented Clear Channel Communi-
cations in the Divita appeal. 

Kentucky Court of Appeals Affirms Summary Judgment and 
Trial Verdict for Talk Show Host and Broadcaster  

This Kentucky Court of  
Appeals decision  

bolsters Van Horne and 
helps maintain First 

Amendment protections 
for controversial speech. 

  

50-STATE SURVEYS 

For a preview of the MLRC 50-State Survey outlines, or ordering information, 
please check the MLRC web site at WWW.MEDIALAW.ORG 

MEDIA PRIVACY AND RELATED LAW   
(published annually in July) 

 
The 2006-07 edition is currently available.  

TOPICS INCLUDE: False Light • Private Facts • Intrusion •  
Eavesdropping • Hidden Cameras • Misappropriation •  

Right of Publicity • Infliction of Emotional Distress •  
Prima Facie Tort • Injurious Falsehood • Unfair Competition •  

Conspiracy • Tortious Interference with Contract •  
Negligent Media Publication • Relevant Statutes 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.medialaw.org


MLRC MediaLawLetter Page 15 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 In an interesting non-media case, the Massachusetts Su-
preme Judicial Court this month reaffirmed the narrow scope of 
the state’s anti-SLAPP statute, holding that it did not apply to a 
lawyer’s statements about an ongoing litigation.  The Cadle 
Company v. Schlichtmann, SJC-09790, 2007 WL 92736 (Mass. 
Jan. 17, 2007) (Marshall, C.J., Greaney, Ireland, Spina, Cowin, 
Sosman, & Cordy, JJ.).   
 Although the statements at issue appeared to fall within the 
literal scope of the statute as statements about matters under 
judicial review, the court concluded this was not “petitioning” 
activity as required by the statute, since the lawyer was either 
simply speaking to the public or promoting his own law firm to 
obtain clients. 

 Background 
 The defendant in the case is the high profile Massachusetts 
lawyer Jan R. Schlichtmann who was profiled in the book and 
movie A Civil Action.  Schlichtmann had been involved in a 
bitter and long running litigation with The Cadle Company, a 
collection firm that had been pursuing debts of Schlichtmann’s 
predecessor firm.   
 In 2003, Schlichtmann filed several complaints against 
Cadle with the Massachusetts Commissioner of Banks on be-
half of himself and individual clients, accusing Cadle of fraudu-
lent business practices under Massachusetts law.  Schlichtmann 
spoke extensively to the news media about his allegations 
which were covered by the AP and Boston Herald among oth-
ers.  
 Schlichtmann also created a website that 
restated the allegations against Cadle, pro-
vided links to press coverage of the dispute 
and linked to court filings in the case.  The 
website invited readers to: “To find out more 
or if you believe you have been victimized by 
The Cadle Company, contact us directly: 
877.CADLETRUTH (1.877.223.5387).”  
 In 2005 Cadle sued Schlichtmann and his 
law firm for libel, tortious interference and 
unfair and deceptive business practices for the 
statements on the website.  The trial court 
denied Schlichtmann’s motion to dismiss 
under the Massachusetts anti-SLAPP statute, 

Massachusetts Supreme Judicial Court Reaffirms  
Narrow Scope of State Anti-SLAPP Law 

finding that Cadle’s complaint was not based “solely” on 
Schlichtmann’s petitioning activities. 

Mass. Anti-SLAPP Statute 
 The Massachusetts anti-SLAPP statute, Gen. Laws ch. 231, 
§ 59 H, provides in relevant part:  
 

In any case in which a party asserts that the civil 
claims ... against said party are based on said party's 
exercise of its right of petition under the constitution of 
the United States or of the commonwealth, said party 
may bring a special motion to dismiss.... The court shall 
grant such special motion, unless the party against 
whom such special motion is made shows that: (1) the 
moving party's exercise of its right to petition was de-
void of any reasonable factual support or any arguable 
basis in law and (2) the moving party’s acts caused ac-
tual injury to the responding party. In making its deter-
mination, the court shall consider the pleadings and sup-
porting and opposing affidavits stating the facts upon 
which the liability or defense is based. 

 
 The statute identifies five types of statements that constitute 
the exercise of the right of petition: 
 
1) Any written or oral statement made before or submitted to 

a legislative, executive, or judicial body, or any other gov-
ernmental proceeding;  

(Continued on page 16) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 16 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

2) any written or oral statement made in connection with an 
issue under consideration or review by a legislative, ex-
ecutive, or judicial body, or any other governmental pro-
ceeding;  

3) any statement reasonably likely to encourage considera-
tion or review of an issue by a legislative, executive, or 
judicial body or any other governmental proceeding;  

4) any statement reasonably likely to enlist public participa-
tion in an effort to effect such consideration; or  

5) any other statement falling within constitutional protec-
tion of the right to petition government.” 

 
 In Duracraft Corp. v. Holmes Products Corp., 691 N.E.2d 
935 (Mass. 1998), the Massachusetts Supreme Judicial Court 
noted that “by protecting one party's exercise of its right of 
petition ... the [anti-SLAPP] statute impinges on the adverse 
party’s exercise of its right to petition.”  It went on to narrow 
the application of the statute to claims based solely on peti-
tioning activity.   
 The trial court here found that Schlichtmann had set up the 
website “as an informational center that would ‘direct[] peo-

(Continued from page 15) 

Massachusetts Supreme Judicial Court Reaffirms  
Narrow Scope of State Anti-SLAPP Law 

ple to his own legal practice to attract business.’”  Therefore 
plaintiff’s complaint “could not be deemed to be based solely 
and exclusively on the defendants’ petitioning activity.”  

Supreme Judicial Court Decision 
 The Massachusetts High Court agreed that the anti-
SLAPP statute did not protect Schlichtmann.  While the state-
ments and links on his website appeared “to fall within the 
literal scope” of the statute, the court found that the website 
was designed to attract clients.  The court dismissed as “self-
serving” Schlichtmann’s denial that he was seeking clients 
through the website.  “It is the palpable commercial motiva-
tion behind the creation of the Web site that so definitely 
undercuts the petitioning character of the statements con-
tained therein.”  “Aggressive lawyering of this sort,” the 
court concluded, “is not protected petitioning activity.” 
 Plaintiff is represented by Howard M. Cooper and Ian 
Crawford of Todd & Weld LLP in Boston.  Defendant was 
represented by Professor Rodney A. Smolla on appeal of the 
anti-SLAPP ruling. 

  
 Last summer a Massachusetts trial court similarly reaffirmed the narrow scope of the state’s anti-SLAPP statute in an inter-
esting media case.  Islamic Society of Boston v. Boston Herald, et al., No. 05-4637, 21 Mass. L. Rptr. 441, 2006 WL 2423287 
(Mass. Sup. Ct. July 21, 2006).    
 The Islamic Society of Boston sued the Boston Herald, a local television station, several sources and community groups for 
libel following the publication of articles alleging that the organization was connected to and funded by terrorist organizations.   
 The articles and news reports arose out of a public controversy surrounding plaintiffs’ plan to construct a mosque and educa-
tional center in Boston.  The project received local approval, but several of the non-media defendants began a protest campaign 
against the project, contacting local officials and the media and supporting a lawsuit challenging the project’s approval.   
 The court denied the non-media’s defendants’ anti-SLAPP motion to dismiss, relying on Duracraft Corp. v. Holmes Products 
Corp., 691 N.E.2d 935 (Mass. 1998) (holding that anti-SLAPP  statute, Gen. Laws ch. 231, § 59F, applies only where defendants 
can demonstrate that the claims against them are based solely on petitioning activity). 
 Here the trial court held that the non-media defendants’ statements and actions were not “petitioning” activities since they 
were primarily directed to the media and their “complaints were not of the sort capable of being reviewed by any governmental 
agency at all.”    
 “In the final analysis, to accept the defendants’ arguments and conclude that the conduct which is the subject of this litigation 
constitutes “petitioning activity” shielded by the Anti-SLAPP statute would essentially obliterate the tort of defamation and un-
fairly tip the scales so as to impinge upon the plaintiffs’ right to themselves petition the government for relief.”  Id. at *12. 
 Because the non-media defendants’ statements were outside the scope of the statute, the court noted that “clearly the media 
defendants cannot claim the protections of the anti-SLAPP statute.” 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments/IslamicSocietyAntiSLAPPOrder.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 17 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 Noting that “judges are not well equipped to resolve aca-
demic controversies,” an Illinois federal district court this 
month dismissed a libel suit filed by an economics professor 
over a passage in the best selling book Freakonomics that 
criticized his theory about concealed weapons and crime 
rates.  Lott v. Levitt and HarperCollins Publishers, No. 06-C-
2007, 2007 WL 92506 (N.D. Ill. Jan. 11, 2007) (Castillo, J.). 
  
 The plaintiff, Professor John Lott, 
alleged that a passage in the book im-
plied he had falsified his research re-
sults.  But the district court ruled that 
the passage could be innocently con-
strued to mean that other academics 
simply disputed and rejected plaintiff’s 
conclusions. 
 The court, though, refused to dis-
miss a separate libel count in the law-
suit solely against the book’s co-
author, Steven D. Levitt, over an e-
mail he wrote that criticized Lott’s 
scholarship.  That e-mail could not be 
innocently construed or interpreted as 
opinion because it directly challenged 
the integrity of plaintiff’s work. 

Background 
 Freakonomics, by Steven D. Levitt and Stephen J. Dub-
ner, was published by HarperCollins in 2005.  The surprise 
best-seller applies economic incentive theories to a variety of 
social issues, such as cheating, crime and child safety.   
 Economics Professor John Lott sued the publisher over a 
passage in a chapter entitled  “Where Have All the Criminals 
Gone?” The passage criticized plaintiff’s theory that laws 
which allow people to carry concealed weapons result in a 
provable reduction in serious crime.   
 The book passage stated in relevant part:   
 

“Then there is an opposite argument – that we need 
more guns on the street, but in the hands of the right 
people.... The economist John R. Lott Jr. Is the main 

Libel Suit Against Freakonomics Publisher Dismissed  
Based on Innocent Construction Rule 

 
But Claim Over Author’s E-mail Survives 

champion of this idea.  His calling card is the book 
More Guns, Less Crime, in which he argues that vio-
lent crime has decreased in areas where law-abiding 
citizens are allowed to carry concealed weapons.... 
There was the troubling allegation that Lott actually 
invented some of the survey data that support his 
more-guns/less-crime theory.  Regardless of whether 

the data were faked, Lott’s admit-
tedly intriguing hypothesis doesn’t 
seem to be true. When other schol-
ars have tried to replicate his re-
sults, they found that right-to-carry 
laws simply don’t bring down 
crime.” 
 
Lott alleged that this passage implied 
that he falsified his results.  The term 
“replicate” he argued “has an objec-
tive and factual meaning in the world 
of academic research and scholar-
ship.”  
 Count two of the complaint was 
brought solely against Levitt over an 
e-mail he sent to John McCall, a 
Texas economist, regarding the above 
passage.  McCall sent Levitt an e-mail 
saying that Lott’s research had been 
replicated in The Journal of Law and 

Economics, noting the journal was “not chopped liver.” 
 In response Levitt wrote:   
 

It was not a peer refereed edition of the Journal. For 
$15,000 he was able to buy an issue and put in only 
work that supported him.  My best friend was the 
editor and was outraged the press let Lott do this. 

District Court Ruling 
 Granting the motion to dismiss the first count of the com-
plaint, the court stated that the applicable standard is not that 
of the “world of academic research and scholarship,” but 

(Continued on page 18) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments/LottvLevitt.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 18 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

rather how a “reasonable reader” would interpret the pas-
sage and the word “replicate.” 
 Under the reasonable reader standard there were sev-
eral innocent constructions of the passage.  In everyday 
language, “replicating results” does not necessarily mean 
analyzing identical data in identical ways.   
 

“In fact, it is more reasonable to read the sentence 
as stating that other scholars testing the same hy-
pothesis have done separate research, with possibly 
different data and statistical analyses, and come to 
different conclusions, thus disproving Lott's theory; 
or simply, that other scholars attempted to arrive at 
the same conclusions as Lott had, but were unable 
to do so.” 

 
2007 WL 92506  at *4.  
 This interpretation was reenforced by the chapter and 
the book as a whole which criticized other academics in a 
general way without specifically challenging their specific 
research protocols and methodology. 

(Continued from page 17) 

Libel Suit Against Freakonomics Publisher Dismissed  
Based on Innocent Construction Rule 

Claim Over E-Mail Survives 
 Levitt’s e-mail, though, fared differently under this 
analysis.  His statement that the Journal of Law & Eco-
nomics was “not peer refereed” and that Lott essentially 
bought the issue could not be innocently construed.  The 
statements could only be read as “attacking Lott’s skill and 
integrity in his profession, especially in light of Levitt’s 
suggestion that the Journal’s editor was ‘outraged’ by this 
practice.” 
 The court also held that the e-mail was not protected as 
opinion or hyperbole since it appeared to state objectively 
verifiable facts: that the journal was not peer reviewed, 
that Lott paid $15,000 to control the content of the issue 
and that this outraged the journal’s editor. 
 HarperCollins and Steven Levitt were represented by 
Slade R. Metcalf and Gail Gove of Hogan & Hartson LLP, 
New York; and David P. Sanders and Wade Thompson of 
Jenner & Block, LLC, Chicago.  Plaintiff was represented 
by Stephen H. Marcus of Washington D.C. and Thomas A. 
Vickers of Vank, Vickers & Mansini, P.C., Chicago. 

2006-07 EDITION NOW AVAILABLE!   
MEDIA LIBEL LAW   
(published annually in November) 

 
TOPICS INCLUDE: Defamatory Meaning • Opinion • Truth/Falsity • Fault •  

Republication • Privileges • Damages • Motions to Dismiss • Discovery Issues • 
Trial Issues • Appellate Review • Remedies for Abusive Suits • Retraction •  

Constitutional/Statutory Provisions • Summary Judgment 

For a preview of the MLRC 50-State Survey outlines, or ordering information,  
please check the MLRC web site at WWW.MEDIALAW.ORG 

50-STATE SURVEYS 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.medialaw.org


MLRC MediaLawLetter Page 19 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Mark I. Bailen and Laurie A. Babinski 
 
 Summary judgment was affirmed December 13 for the 
Naples Daily News (“Daily News”) in a libel action 
brought by the founder of the ESPN cable network against 
the paper for statements in 26 articles and editorials pub-
lished over a two-year period.  Rasmussen v. Collier 
County Publ’g Co., No. 2D05-6144, 2006 WL 3615189 
(Fla. 2d DCA Dec. 13, 2006) (LaRose, Northcutt, Silber-
mann, JJ.).   
 In affirming the trial court’s grant of summary judg-
ment, the Second District Court of Appeal of Florida held 
that there was no genuine issue of material fact because the 
articles and editorials were true and were otherwise pro-
tected speech under the fair report privilege or as opinion.  

Background 
 Plaintiff William Rasmussen 
sold his stake in ESPN in the 1980s 
and moved to Naples, Florida 
where he assumed control over the 
annual Senior PGA Golf Tourna-
ment in Collier County and secured public funding through 
the county for the tournament. 
 In October 1996, Rasmussen announced a new golf 
stadium concept that he envisioned as serving as a perma-
nent venue for the golf tournament.  Rasmussen turned to 
the chairman of the Collier County Commission, John 
Norris, for assistance, along with local real estate develop-
ers and a financier.  The project, which was never built, 
was dubbed “Stadium Naples” by Rasmussen and his part-
ners.  
 When Rasmussen and his partners announced publicly 
in June 1997 that Norris, the highest elected public official 
in the county, had a financial stake in the stadium project, 
allegations of favoritism and corruption swirled through 
the community.  Amidst the growing controversy, Ras-
mussen and his partners abandoned their efforts to build 
Stadium Naples.  But shortly thereafter, Rasmussen 
teamed with A.S. Goldmen & Co.,  a brokerage house with 
offices in Naples, in a second attempt to finance and build 
Stadium Naples.   

Florida Appellate Court Affirms Summary Judgment for Florida Newspaper 
 

Fair Report Privilege and Opinion Defense Protect Paper 

 After the disclosure of Norris’ involvement in the 
stadium deal, local, state, and federal investigators, in-
cluding a special prosecutor appointed by Governor Bush, 
probed into the financial dealings between county com-
missioners, local developers and others.  In 2001, the 
special prosecutor charged Rasmussen and nine others – 
including four county officials, three real estate develop-
ers, and a local lawyer – with corruption and racketeer-
ing. 
 The special prosecutor brought additional charges 
against Rasmussen for stock fraud relating to his involve-
ment with A.S. Goldmen brokers who were convicted in 
New York courts for, among other things, defrauding 
investors in the second Stadium Naples project.  Nine of 
the ten defendants – including Rasmussen – pleaded 

guilty or no contest to the charges.  
 As part of his plea agreement 
and in exchange for his coopera-
tion, Rasmussen pleaded guilty to 
reduced charges in the stock fraud 
case.  The charges against him in 
the corruption case were dismissed.   

 The Daily News published hundreds of articles about 
Stadium Naples from October 1996 through January 
2004.  The newspaper reported on the proposal of the 
stadium development as well as the subsequent investiga-
tions and prosecutions, based in large part on thousands 
of documents obtained by the Daily News through public 
records requests to the special prosecutor in the Stadium 
Naples criminal cases. 
 The “nub” of Rasmussen’s claim for defamation 
against the Daily News was that the newspaper’s descrip-
tion of the disposition of the criminal charges against him 
falsely suggested that he pleaded guilty to charges in the 
corruption case when, in fact, those charges were dis-
missed.  He also labeled as defamatory certain articles 
and editorials about his alleged misspending and mishan-
dling of public funds and to his dealings with county 
commissioners, charities, and investors.   
 The Daily News filed for and was granted an early 
summary judgment.  No. 04-1962-CA (Fla. Cir. Ct. Nov. 

(Continued on page 20) 

“In conveying news and  
comment to its readers, the 

Daily News need not describe 
legal proceedings in technically 

precise language.” 

  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.2dca.org/opinion/December%2013,%202006/2D05-6144.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 20 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

21, 2005) (Schoonover, J.).  See MediaLawLetter, Nov. 
2005 at 37-38.  The Circuit Court found that the paper’s 
references to his pleading to “reduced or related charges” 
were substantially true because the charges were indeed 
related, and protected based on the fair report privilege.  
The court also found that the editorials addressing Ras-
mussen’s misuse of public funds and dishonest dealings 
were based on publicly disclosed facts and were thus pro-
tected opinion.  

Appellate Court Affirms Summary Judgment 
 In affirming the Circuit Court’s grant of summary 
judgment in favor of the Daily News, the Second District 
Court of Appeal analyzed and supported each of the lower 
court’s findings.   
 It agreed that the corruption and stock fraud charges 
“certainly” were related, and that the Daily News had “a 
qualified privilege to report accurately on government offi-
cials.”  The court noted that “in conveying news and com-

(Continued from page 19) 

Florida Appellate Court Affirms Summary  
Judgment for Florida Newspaper 

ment to its readers, the Daily News need not describe legal 
proceedings in technically precise language.” 
 The appellate court also agreed that the editorials in 
question were based on publicly disclosed facts and were 
protected expressions of opinion.   
 In conclusion, the court held that “the trial court thor-
oughly addressed each article and editorial that Mr. Ras-
mussen charged as libelous.  Our de novo review leads us 
to the same conclusion that the trial court reached: no 
genuine issue of material fact remained for trial and the 
Daily News was entitled to judgment in its favor as a mat-
ter of law.” 
 
 Bruce W. Sanford and Mark I. Bailen of Baker 
Hostetler LLP in Washington, D.C., along with Denis L. 
Durkin and Celina Candes in the firm’s Orlando, FL of-
fice, represent the defendants.  Joel Magolnick and Farah 
Martinez of De La O, Marko, Magolnick & Leyton, P.A. in 
Miami, FL represent the plaintiff. 

 
MLRC Calendar - London Conference 

PLEASE VISIT WWW.MEDIALAW.ORG FOR MORE INFORMATION 

     
 

September 17-18, 2007 
 

International Developments in Libel,  
Privacy, Newsgathering & New Media 

 
Stationers Hall, London. 

 
September 19, 2007 

 
International In-House Counsel Breakfast 

 
Reynolds Porter Chamberlain 

Tower Bridge House 
St Katharine’s Way 

London 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.medialaw.org


MLRC MediaLawLetter Page 21 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 In a strong endorsement of the fair report privilege, the 
Court of Appeals of Washington affirmed dismissal of a 
libel complaint against a local newspaper based on its re-
publication of allegations contained in a petition for a pro-
tective order.  Clapp v. Olympic View Publishing Co.,  No. 
34473-4-II, 2007 WL 102504 (Wn. App. Jan. 17, 2007) 
(Armstrong, Bridgewater, Penoyar, JJ.) (unpublished).  No-
tably, the court held that no judicial action on the petition 
was required for the privilege to attach.   

Background 
 At issue in the case was an October 2004 article pub-
lished in the Sequim Gazette entitled “Lavender farm em-
ployees quit,” with the subhead “Allege owner strong-
armed them to commit perjury.”  The allegations against 
plaintiff were drawn from a petition for protective order 
filed against plaintiff by one of his former employees. 
 In the petition, the employee attached, among other 
things, letters that plaintiff had sent to his employees dis-
cussing a pending lawsuit.  In one letter, plaintiff wrote that 
employees had to decide “whether you consider yourself 
part of a ranch or whether you think you can find a better 
employer. 
 A second letter stated:  
 

“You needn’t concern yourself that what you say 
may not be a[sic] accurate or even that subsequently 
it might be proved false; you are asked only to tes-
tify to what you believe to the best of your knowl-
edge is true... If we find that you, being the wit-
nesses the court would expect the most affirmative 
and full testimony from, that your equivocation or 
unwillingness to become involved on behalf of 
Sequim Valley Ranch damages the case our legal 
team has worked hard to build, then I will have to 
make the determination whether it is workable for 
me to run the ranch with staff that can't be counted 
on when the ranch really needs them.” 

 
The newspaper quoted from both letters, but omitted the 
portion from the first sentence above stating that “you are 

Fair Report Privilege Protects Article  
Based on Petition for Protective Order 

 
No Judicial Action Required  

asked only to testify to what you believe to the best of 
your knowledge is true.” 
 The trial court granted a 12(b)(6) motion to dismiss, 
holding that the article was a fair summary of an official 
judicial proceeding. 

Appeals Court Decision 
 On appeal plaintiff raised for the first time the argu-
ment that the privilege should not apply because the pro-
tective order had only been filed with the court and no 
judicial action had been taken on it.  The court noted that 
it generally does not consider new arguments made for 
the first time on appeal, but stated that plaintiff’s argu-
ment fails because “the fair reporting privilege attaches 
to pleadings even if the court has yet to act on them.” 
Citing O'Brien v. Tribune Publishing Co., 7 Wn.App. 
107, 117, 499 P.2d 24 (1972). 
 This is the rule followed in the majority of jurisdic-
tions that have considered the question.  See Sack on 
Defamation (3d ed. 2006) § 7.3.2.2.4; Solaia Technol-
ogy, LLC v. Specialty Pub. Co., No. 100555, 2006 WL 
1703487 (Ill. June 22, 2006).  But this rule is rejected in 
a comment in the Restatement which would require judi-
cial action “to prevent implementation of a scheme to 
file a complaint for the purpose of establishing a privi-
lege to publicize its content and then dropping the ac-
tion.”  See Restatement (Second) Torts § 611 cmt. e. 
(1977).   

Fair Report Privilege Applied 
 The court then compared the newspaper article to the 
court filing and concluded it was a fair and accurate 
summary.  The court rejected plaintiff’s argument that 
the newspaper had completely reversed the meaning of 
his letter by omitting the portion of it which stated “you 
are asked only to testify to what you believe to the best 
of your knowledge is true.” 
 Read in context, this was not “an exhortation to tell 
the truth.”  Moreover, the clear gist of the pleading was 

(Continued on page 22) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.courts.wa.gov/opinions/index.cfm?fa=opinions.showOpinion&filename=344734MAJ


MLRC MediaLawLetter Page 22 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

that a former employee flatly accused him of instructing 
employees to commit perjury. 
  

“[T]o finely parse the sentence, as Clapp and 
Sequim Valley urge, would largely destroy the First 
Amendment protection of the fair reporting privi-
lege. The news media should not have to worry 
about how a court would rewrite or edit the article in 
search of a perfect balance between the litigants. Our 
role in applying the fair reporting privilege is simply 

(Continued from page 21) 

Fair Report Privilege Protects Article  
Based on Petition for Protective Order 

to ask whether the article in general fairly summarizes 
the court documents. As we have explained, it does.” 

 
2007 WL 102504 at *4. 
 Bruce E.H.  Johnson, Davis Wright Tremaine, in Seattle, 
represented the defendant.  Plaintiff was represented by Rod-
ney Q. Fonda, Melissa O’Loughlin of White, Cozen O’Con-
nor, in Seattle. 
 Amici curiae Allied Daily Newspapers of Washington et 
al. were represented by Signe Brunstad, Seattle.  Amici or 
respondents may move to have the decision published  

Updated and published annually, the MLRC 50-State Sur-
veys are easy-to-use compendiums of the law in all U.S. 
jurisdictions, state and federal, that are used by journal-
ists, lawyers and judges, and law schools nationwide. 
 
Each state’s chapter, prepared by experts in that jurisdic-
tion, is presented in a uniform outline format. For a pre-
view of the MLRC 50-State Survey outlines, please check 
the MLRC web site at WWW.MEDIALAW.ORG 

JUST PUBLISHED! ORDER YOUR COPY NOW! 
 

EMPLOYMENT LIBEL AND PRIVACY LAW   
(published annually in January) 

 
The 2007 edition is currently available.   

TOPICS INCLUDE: Publication • Compelled Self-Publication • Fault Standards • Damages •   
Recurring Fact Patterns • Privileges and Defenses • Procedural Issues • Employer Testing of Employees •  

Searches • Monitoring of Employees • Activities Outside the Workplace • Records • Negligent Hiring • Intentional  
Infliction of Emotional Distress • Interference with Economic Advantage • Prima Facie Tort 

MEDIA PRIVACY AND RELATED LAW   
(published annually in July) 

  
The 2006-07 edition is currently available. 

MEDIA LIBEL LAW   
(published annually in November) 

  
The 2006-07 edition is currently available.     

♦ 

ALSO AVAILABLE 

50-State Surveys 

http://www.medialaw.org


MLRC MediaLawLetter Page 23 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Paul C. Watler 
 
 A South Carolina reporter’s Internet research of Texas 
wiretap laws supported a finding of personal jurisdiction 
over her in Texas in a suit brought by a neurosurgeon who 
complained he was libeled by a series of reports on “Bad 
Medicine.”  Epstein v. Gray Television, Inc., No. 06-CV-
431 (W.D. Tex. Jan. 5, 2007) (Furgeson, J.). 
 Despite finding personal jurisdiction in Texas, Judge 
Furgeson ordered the case transferred to South Carolina as 
a more convenient forum. 

Background 
 The suit was brought by Dr. Franklin M. Epstein, chief 
of neurosurgery at South Texas Veteran’s Administration 
Hospital in San Antonio.  Dr. Epstein alleged he was li-
beled by a series of reports broadcast in November and 
December, 2005 and February, 2006 by WRDW-TV of the 
Aiken, South Carolina-Augusta, Georgia market, which 
focused on lawsuits against the doctor by former South 
Carolina patients. 
 Plaintiff moved in 2003 to Texas from South Carolina, 
where he had practiced neurosurgery for 15 years.  The 
WRDW-TV reports indicated that at least 11 malpractice 
or personal injury cases had been filed against the plaintiff 
while practicing in Aiken County, South Carolina.  While 
at least five of these claims had settled at the time of the 
broadcasts, the reports highlighted a 1998 malpractice suit 
against plaintiff resulting in a $3 million verdict.   
 The series included on-air interviews with several of 
the plaintiff’s former patients and part three informed 
viewers of a proposed investigation of plaintiff by the Vet-
eran’s Administration Inspector General.  In addition to 
over-the-air broadcasts of the series, the station posted 
versions of the reports on its website.  Dr. Epstein con-
tended that the web postings were viewed by family and 
colleagues in Texas. 
 The reports were prepared by WRDW-TV reporter 
Domonique Benn, then a resident of Georgia.  She inter-
viewed many sources including former patients in South 

Reporter’s Research Of Forum Law Supports  
Exercise of Personal Jurisdiction 

 
But Court Grants Forum Non Conveniens Motion 

Carolina but also sought information from Texas sources.  
Benn interviewed the plaintiff by telephone call from South 
Carolina to Texas.  Before recording this telephone call, 
Benn used the Reporter’s Committee for Freedom of the 
Press website to research Texas law on the consent require-
ments for taping telephone conversations.  She also searched 
the Texas Medical Board website for claims against plaintiff. 

Personal Jurisdiction 
 The Court found that though the broadcasts only reached 
the WRDW-TV coverage area in South Carolina and Geor-
gia, Benn’s actions exceeded that geographical region.  Benn 
reported concerns that citizens of San Antonio were unaware 
of plaintiff’s South Carolina malpractice cases and she ques-
tioned the plaintiff’s reporting of his history to the Texas 
Board of Medical Examiners and the Veteran’s Administra-
tion.  The VA began an investigation of the plaintiff in Texas 
after Benn supplied the agency with copies of the web post-
ings and video.  Benn sent a videotape of the broadcast to a 
San Antonio television station. 
 Judge Furgeson began the analysis of Benn’s motion to 
dismiss for lack of personal jurisdiction by looking to the 
“effects” test of Calder v. Jones, 465 U.S. 783 (1984).  The 
opinion noted that under Calder a forum state may exercise 
jurisdiction when the defendant expressly aims allegedly 
tortious acts at the forum state, such that the forum serves as 
the focal point for the effects of the conduct.   
 The Court also looked to the Fifth Circuit’s application of 
Calder in Revel v. Lidov, 317 F.3d 467 (5th Circ. 2002).  In 
Revel, the 5th Circuit refused to permit personal jurisdiction 
based solely on the posting of an allegedly defamatory article 
on a website where the article contained no references to 
Texas or to the Texas activities of the plaintiff.  Judge Fur-
geson found the case at bar “something of a mix between the 
facts of Calder and Revel.”   
 The Court noted that the broadcast primarily focused on 
plaintiff’s South Carolina’s activities and was predominantly 
based on South Carolina sources.  The Court noted that Benn 
urged the Court to deny jurisdiction based on Young v. New 

(Continued on page 24) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments/EpsteinPart1.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 24 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Haven Advocate, 315 F.3d 256 (4th Cir. 2002).  In Young, 
the 4th Circuit rejected personal jurisdiction based on arti-
cles posted on the Internet, finding that the articles were 
not targeted at the forum state.  However, the Court distin-
guished Young by focusing on the direct harm alleged to 
the plaintiff in Texas.  The Court found that Benn inter-
acted with the state of Texas more directly than the defen-
dants in Young, including by sending the video tapes to the 
television station in San Antonio.   
 Perhaps the decisive factor found by the Court was that 
Benn reasonably anticipated being held into a Texas court.  
Judge Furgeson reached this conclusion based on the fact 
that the reporter had researched 
Texas consent law concerning re-
cording telephone conversations 
before she interviewed plaintiff by 
long-distance.  In doing so, 
“Defendant Benn purposely availed 
herself of the benefits and protec-
tions of the state of Texas.”   

Motion for Transfer 
 Having found personal jurisdiction over Benn, the 
Court next turned in a separate order to the motions by 
Gray Television, Inc. and Gray Television Group, Inc., the 
parent corporations of WRDW, and of Benn to transfer the 
case to South Carolina under 28 U.S.C. § 1404(a).  (The 
Gray corporate defendants did not contest personal juris-
diction; the group indirectly owns three Texas television 
stations.) 
 In determining the motion to transfer venue, the Court 
first found that venue would be proper in the district of 

(Continued from page 23) South Carolina as a district where the action might have 
been brought and in which a substantial part of the events 
giving rise to the claim occurred. 
 The Court next proceeded to balance the public and 
private interests contemplated in Section 1404(a).  Finding 
that while San Antonio was more convenient for the plain-
tiff, the Court concluded that South Carolina was more 
convenient for most others involved in the case. 
 Of all the factors in determining venue, the conven-
ience of non-party witnesses strikes this Court as particu-
larly important.  Specifically, a Court should focus on the 
convenience of key non-party witnesses.  In a libel case, 
the key non-party witnesses are those having knowledge 

relevant to the liability of the de-
fendant.  The witnesses which will 
testify as to liability in this case are 
those that can shed light on the 
issues of falsity of the Bad Medi-
cine report in the negligence or 
malice of the defendant to making 
the allegedly defamatory state-
ments.  Those witnesses -- patients, 

former patients, former colleagues, colleagues of Defen-
dant Benn, employees of WRDW-TV, the interviewees in  
the report -- overwhelmingly reside in South Carolina. 
 After discussing various other public and private fac-
tors, the Court determined to grant the motion of the Gray 
Defendants’ to transfer venue to South Carolina.   
 
 Paul C. Watler of Jenkens & Gilchrist in Dallas, Texas 
represented the media defendants in this case.  Plaintiff 
was represented by Joe Chumlea of Bragg Chumlea 
McQuality, in Dallas.   

Reporter’s Research Of Forum Law Supports  
Exercise of Personal Jurisdiction 

The reporter had researched Texas 
consent law concerning recording 

telephone conversations before 
she interviewed plaintiff.  In doing 

so, “Defendant Benn purposely 
availed herself of the benefits and 

protections of the state.” 

  

    
Now available online.... 

 
  A collection of CLOSING ARGUMENT transcripts from  

recent media trials is now available on the MLRC website at 
   

http://www.medialaw.org/LitigationResources/ClosingArguments 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.medialaw.org/LitigationResources/ClosingArguments


MLRC MediaLawLetter Page 25 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Kevin T. Shook 
 
 An Ohio appellate court recently affirmed a trial court 
decision granting two media defendants summary judg-
ment against libel claims brought by an “open-air street 
preacher.”  Spingola v. Sinclair Media II, Inc., No. 06AP-
402, 2006-Ohio-6950, 2006 WL 3805680 (Franklin 
County App. Dec. 28, 2006) (Brown, J.). 

Background 
 The case related to Sinclair Media II, Inc.’s (TV6) and 
Outlet Broadcasting, Inc.’s (TV4) coverage of Charles 
Spingola’s arrest after he burned a gay pride flag at the 
2001 Pride Parade in Columbus.   
 Spingola argued that the TV6 news report that 
“violence erupted,” a “fight” occurred, and Spingola 
“would be charged with a felony - either aggravated as-
sault or arson,” were defamatory. Similarly, Spingola 
claimed that he was defamed by TV4’s statement that 
“Spingola sprayed [a security guard] with gasoline” and 
would be charged with “either aggravated assault or aggra-
vated arson.”  In an attempt to defeat the media defen-
dants’ motions for summary judgment, Spingola filed affi-
davits in the trial court that disputed the accuracy of these 
reports.         Significantly, Mr. Spingola stipulated in the 
trial court that he was a “limited purpose public figure” 
and he was therefore required to prove that TV6 and TV4 
reported the events at the parade with “actual malice,” 
defined as “reckless disregard for the truth.”  The Court of 
Appeals affirmed the trial court’s decision because there 
was no evidence that either media defendant reported the 
news with actual malice. 

No Actual Malice 
 The Court found that both TV6 and TV4 reports that 
Mr. Spingola would be charged with certain crimes were 
based upon interviews with “trusted” and “reliable” 
sources, such as the City of Columbus police, fire depart-
ment and prosecutor.  The fact that the City changed its 
mind and eventually charged Spingola with different 
crimes (for which Spingola was acquitted) did not mean 
that TV6 and TV4 recklessly disregarded the truth. 

Ohio Appeals Court Denies Street Preacher’s Libel Appeal 
 Similarly, the Court found that the TV6 statements that 
“violence erupted” and a “fight” occurred were 
“reasonable interpretations of the entire incident,” both in 
the “physical and non-physical senses of the words.”  As 
the Court noted, Spingola himself stated in his interview at 
the scene that he was going “to fight them” and the undis-
puted video showed “an angry crowd screaming” and the 
“police very forcefully taking the flag from two teenage 
girls.” 
 With respect to TV4’s statement that a security guard 
claimed Spingola sprayed her with gasoline, the Court 
stated that the issue was not whether the security guard 
was actually sprayed with gas.  The issue was whether the 
TV4 reporter knew Spingola did not spray gasoline or 
recklessly disregarded the truth.   
 The Court found that TV4 did not recklessly disregard 
the truth because TV4’s reporter testified that she was also 
sprayed with gasoline and she witnessed the security guard 
screaming and paramedics washing the security guard’s 
legs. 
 The decision is good precedent for media defendants 
seeking to establish that public figure libel plaintiffs are 
required to do much more than file self-serving affidavits 
denying the accuracy of a news report.   
 
 Kevin T. Shook is an attorney at Frost Brown Todd 
LLC in Columbus, Ohio.  Susan Grogan Faller, Dick 
Goehler and Mr. Shook represented the media defendants 
in the Spingola litigation.  Plaintiff was represented by 
Thomas W. Conditt. 

 
   

SAVE THE DATE 
  

November 7, 2007 
  

New York City 
MLRC ANNUAL DINNER 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.sconet.state.oh.us/rod/newpdf/10/2007/2007-ohio-381.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 26 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 

Now Available 

Basic Guide to Employment Defamation and Privacy Law 
 
Prepared by the Media Law Resource Center Employment Law Committee, this pamphlet provides 

a practical overview of defamation and privacy issues in the workplace and is intended to assist non-

lawyers – supervisors and human resource professionals – who face these issues on a daily basis. 

Each member firm has already received one printed copy of the pamphlet, with additional printed 

copies available for purchase from MLRC.  The pamphlet is also available to MLRC members in electronic 

form on the MLRC web site at no cost. 

MLRC members will find the pamphlet beneficial both for their own use and for distribution to their 

clients.   

  

ORDER FORM 

 
  

Name: ____________________________________________________ 

Firm/Organization: __________________________________________ 

Address: __________________________________________________ 

City: _________________________  State: ________ Zip: __________ 

Telephone: ___________   Fax: ___________  E-mail:  _____________ 

  
Make check payable and send order to: 

Media Law Resource Center 
520 Eighth Ave., North Twr. 20th Fl. 

New York, NY 10018 

QUANTITY TITLE PRICE TOTAL 

 Basic Guide to Employment Defamation and Privacy Law $ 3  each  

  
Sales Tax 

(New York State  
orders only) 

 

  Total  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 27 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

Georgia Trial Court Dismisses City Manager’s Libel Suit  
Against Local Newspaper and its Reporters 

By Lesli Gaither 
 
 On January 5, 2007, the Superior Court of Richmond 
County, Georgia, Judge Carlisle Overstreet, granted sum-
mary judgment against a city manager who alleged he was 
wrongfully accused of drug use and being connected to a 
local man’s death.  Torrance v. Suwyn et al., No. 2004-
RCCV-390 (Richmond Co. Super. Ct. Jan. 5, 2007). 

Background 
 In 2003, the Savannah Morning News published a series 
of articles entitled “Justice Betrayed” that chronicled the 
1997 death of a 28 year-old man found at the bottom of a 
pool at the home of the city attorney, and the ensuing inves-
tigation by the police and Georgia 
Bureau of Investigation.  Part of the 
series addressed the belief that the 
deceased had been outside the window 
of the daughter of the plaintiff, city 
manager William Torrance, the night 
before he died. 
 (Torrance’s daughter had also filed an action against the 
same defendants.  The trial court granted summary judg-
ment in favor of the defendants, which was affirmed on 
appeal.  Torrance v. Morris Publ’g Group, 2006 Ga. App. 
LEXIS 1172 (2006)). 
 Torrance filed suit against the Morning News and cer-
tain of its reporters, alleging, among other things, that the 
articles improperly reported that Torrance:  
 
(1) was the subject of a “probe” or “investigation” by the 

Georgia Bureau of Investigations for cocaine use;  
(2) was rumored to be involved with drugs while working 

in another city, “then let go by a divided city council”;  
(3) “used the transcripts” of home telephone calls inter-

cepted by a police scanner “to get [the investigator] 
removed from the investigations”;  

(4) was “question[ed] the afternoon Dickerson’s body was 
discovered,” but later “denied he was interviewed by 
the” Georgia Bureau of Investigations; and  

(5) informed “police he chased away a shadowy figure he 
thinks was Dickerson from the bedroom window of 
[his] teenage daughter.”   

 Overall, Torrance asserted that the articles, both in spe-
cific statements and by implication, portrayed Torrance as 
being illegally involved with cocaine and with the death of 
the found man. 

The Court’s Decision 
 Having been previously found to be a public figure by a 
prior court (before removal to Richmond County), the court 
emphasized the “extremely high” standard of proof required 
of any public figure in a defamation action and the necessity 
that the plaintiff “pierce” the statements of the reporters that 
there was no actual malice.   
 Using this standard, the court first rejected Torrance’s 
“overriding contention of actual malice” stemming from the 

reporters alleged statements to Tor-
rance, rejecting Torrance’s unsup-
ported assertion that the reporters told 
him he ought to be in prison for his 
actions.   
 The court then addressed each al-

legedly defamatory statement asserted by Torrance.  The 
court concluded, among other things, that:  
 
(1) the reports of Torrance’s investigation for cocaine use 

were a privileged account of an affidavit filed in a fed-
eral court action, were unrefuted by the Bureau and 
therefore substantially true and lacked actual malice;  

(2) the report that Torrance had been “let go” by another 
city counsel was substantially true based on the state-
ments of council members;  

(3) the reports of Torrance’s involvement in the wiretap-
ping of home telephone calls of a Georgia investigator 
were a privileged account of an affidavit filed in federal 
court and lacked actual malice;  

(4) the reports of Torrance’s daughter “let[ting] boys in 
through” her window were not of and concerning Tor-
rance; and  

(5) the reports relating to Torrance’s knowledge of the 
found man’s last known whereabouts and death did not 
support a claim for defamation because the statements 
raised only questions which could not be construed as 
defamatory and lacked actual malice.   

(Continued on page 28) 

The articles communicated 
true or privileged facts and 
raised relevant questions, 

but stated no conclusions.”  

  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments/TorranceDecision.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 28 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 Finally, the Court rejected Torrance’s libel by implica-
tion claim that the articles portrayed Torrance as “illegally 
involved with cocaine use and with the death of Henry 
Dickerson.”  The Court noted that in a libel by implication 
case, a public figure must show by clear and convincing 
proof that the defendants intended to convey the defama-
tory impression.   
 The Court found no such proof, finding that 
“reasonable readers could not conclude from the series of 
articles that the articles intended to convey that Mr. Tor-

(Continued from page 27) 

Georgia Trial Court Dismisses City Manager’s Libel 
Suit Against Local Newspaper and its Reporters 

rance actually committed the crime of cocaine use or com-
mitted illegal acts in connection with the death of Henry 
Dickerson.  The articles communicated true or privileged 
facts and raised relevant questions, but stated no conclu-
sions.”  
 
 Lesli Gaither is an associate in the Atlanta offices of 
Dow Lohnes.  David E. Hudson of Hull, Towill, Norman, 
Barrett & Salley, P.C. represented the defendants.  The 
plaintiff was represented by Brent J. Savage of Savage, 
Turner, Pinson & Karsman. 

2007 EDITION AVAILABLE NOW!  
  

EMPLOYMENT LIBEL AND PRIVACY LAW   
(published annually in January) 

 
 TOPICS INCLUDE:  

Publication • Compelled Self-Publication •  
Fault Standards • Damages •  Recurring Fact  

Patterns • Privileges and Defenses • Procedural  
Issues • Employer Testing of Employees • Searches •  

Monitoring of Employees • Activities Outside the  
Workplace • Records • Negligent Hiring •  

Intentional Infliction of Emotional Distress •  
Interference with Economic Advantage •  

Prima Facie Tort 

50-STATE SURVEYS 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 29 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 On January 16, U.S. District Judge James G. Carr, of 
the Northern District of Ohio, granted a temporary re-
straining order to Toledo’s WSPD Radio 1370, ordering 
that the station and its reporter, Kevin Milliken, be pro-
vided regular access to public press conferences.  Citi-
casters Co., d/b/a WSPD, Radio 1370 v. Finkbeiner, No. 
07cv117 (N.D. Ohio Jan. 16, 2007) (Carr, J.).   
 The station and reporter had filed a complaint for in-
junctive and declaratory relief pursuant to 42 U.S.C. § 
1983, in which they alleged that Toledo Mayor Carleton 
Finkbeiner had “instituted [a] discriminatory policy in re-
taliation for statements made by WSPD personnel,” and 
was purposely excluding the reporter from otherwise pub-
lic press conferences. 

Background 
 According to the complaint, Kevin Mil-
liken is both a news reporter for WSPD Radio 
1370 and the host of “Eye on Toledo,” a news 
talk show.  As such, he and the station’s news director 
would receive regular notice of Mayor Finkbeiner’s press 
conferences, and Milliken would routinely attend.   
 In the summer of 2006, however, the WSPD plaintiffs 
allege that Mayor Finkbeiner “became especially upset 
with WSPD regarding criticisms related to the Mayor’s 
plan to use City funds to build a bike path near his home, 
criticism the Mayor apparently believed was unfair.”     
 The WSPD plaintiffs allege that because of these com-
ments, Mayor Finkbeiner “instituted a policy whereby 
WSPD was no longer notified of City officials’ public 
news conferences.”  The mayor also allegedly “forbade” 
Kevin Milliken from attending these news conferences, 
though other media outlets and members would continue 
to receive routine notification.   
 The mayor’s spokesman, Brian Schwartz – also a de-
fendant in the case – was allegedly charged with imple-
menting this “policy,”  and plaintiffs provide, as an appen-
dix to the complaint, a copy of an email between spokes-
man Schwartz and the WSPD news director, in which 
Schwartz states: “I will notify who I choose to notify about 
press conferences.” 

Radio Station Gets TRO Against Toledo Mayor 
 

Denial of Access to Public Press Conferences a Likely First Amendment Violation 

§ 1983 Complaint  
 As to specific allegations, the WSPD plaintiffs claim 
that Schwartz and others refused Milliken entrance to 
Mayor Finkbeiner’s Martin Luther King, Jr. Day press 
conference, on January 9, 2007.  They also argue that, on 
the following day, Schwartz attempted to deny Milliken 
access to the mayor’s public press conference on Toldeo’s 
economic developments, and that when Milliken and 
WSPD staffers made it into the conference room “the 
Mayor cancelled the press conference and instead met in-
dividually with selected members of the media, again ex-
cluding Mr. Milliken.” 
 Following this treatment, WSPD and Milliken brought 

suit in the Northern District of Ohio, alleging 
that they had been discriminated against by 
government officials, acting under color of 
state law, in contravention of § 1983 and in 
violation of the First and Fourteenth Amend-
ments.  

Temporary Restraining Order 
 The plaintiffs also moved for a temporary restraining 
order against the mayor and his spokesman.  They argued 
that Mayor Finkbeiner was discriminating against the sta-
tion because of the nature of Miliken’s reports, and that  
denying the station the equal access to a press conference 
for that reason constituted a First Amendment violation.   
 “A policy that discriminates against particular reporters 
or news organizations by public officials who are dissatis-
fied with the contents of news coverage is unconstitutional 
unless the policy furthers a compelling state interest and is 
the least restrictive means available to achieve the asserted 
governmental purpose,” plaintiffs argued. (quoting Times-
Picayune Publ’g Corp. v. Lee, No. 88-1325, 1988 U.S. 
Dist. LEXIS 3406 (E.D. La. April 15, 1988)).  Mayor 
Finkbeiner, WSPD claimed, would not be able to meet that 
burden. 
 Further, exclusion from the press conferences was an 
“irreparable harm” for Milliken and WSPD Radio: “As a 
reporter, Mr. Milliken suffers real harm, which is not sub-
ject to redress through money damages, each and every 

(Continued on page 30) 

WSPD showed a 
strong likelihood 

of success on 
the merits. 

  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments/OhioTRO.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 30 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

time the Defendants wrongfully deny him access to a press 
conference.”   
 Public interest, too, weighed in favor of a TRO, for as 
plaintiffs argued, “public interest is served by allowing all 
members of the media, especially those that disagree with 
the Mayor’s viewpoint, to attend the City’s public press 
conferences and to report on the information obtained 
there – free from retaliation by the Mayor and the City.”   
 Judge Carr agreed.  Ruling that WSPD showed a strong 
likelihood of success on the merits, the judge ordered that 
Mayor Finkbeiner and Spokesman Schwartz “and their 
officers, agents, and employees and all other persons asso-

(Continued from page 29) 

Radio Station Gets TRO Against Toledo Mayor 

ciated with or acting in active concert or participation with 
them, be and are, enjoined and restrained from (1) exclud-
ing or refusing to admit Plaintiff Kevin Milliken to the 
Defendants’ public press conferences and (2) failing to 
give advance notice, equivalent to that given to other simi-
lar organizations, to the News Director of Plaintiff WSPD 
1370 of Defendants’ public press conferences.”   
 Mayor Finkbeiner and Mr. Schwartz were also directed 
to notify the agents and employees of the City of Toledo of 
the TRO, and “notify them to observe its limitations, re-
strictions and requirements.” 
 Plaintiffs are represented by the firm of Shumaker, 
Loop and Kendrick in Toledo, Ohio. 

 
 
 

2005 MLRC BULLETINS 
 

Please visit our website, www.medialaw.org, to view these and other publications.   
  

(“Basic” DCS members have limited access to website publications —  
please contact us at medialaw@medialaw.org for more information) 

 
 

2005:4 (Part A) When Government Shuts Out Critical Press: Government Retaliation and the  
First Amendment & MLRC 2005 Report on Significant Developments with  

an Update on Criminal Libel Developments  
 

2005:4 (Part B) Confidential Source Litigation: Lessons from 2005   
 

2005:3 (Part A) The Global Media: Comparative Studies on European and American Media Law  
 

2005:3 (Part B) MLRC Supreme Court Report: Certiorari Petitions in the 2004 Term 
 

2005:2 The Twenty-First Century Anti-Indecency Crusades:  
Taking Up Government Swords Against Radio, Television and Subscription Services  

 
2005:1 MLRC 2005 Report on Trials and Damages 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 31 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Robert C. Clothier 
 
 The Pennsylvania Supreme Court last year reversed a 
judge’s order requiring several Pennsylvania newspapers 
to surrender two of their reporters’ computer hard drives to 
the state attorney general and also vacated the judge’s 
$1,000 per day contempt sanction against the papers.  In re 
24th Statewide Investigating Grand Jury, 907 A.2d 505, 
35 Media L. Rep. 1054 (Pa. 2006) (Cappy, C.J., Castille, 
Newman, Saylor, Baer & Baldwin, JJ.) 
 The Court found that the outright surrender of the hard 
drives was overbroad and presented a “chilling effect” on 
the reporters’ ability to gather information and utilize con-
fidential sources.  The Court, however, did not foreclose 
the use of a “neutral, court-appointed expert” to review the 
hard drives for information relevant to the grand jury’s 
investigation. 
 While the result was a modest victory for the media, 
the legal grounds for the Court’s ruling were far from 
clear.  The newspapers argued that the surrender of the 
hard drives violated the First Amendment to the U.S. Con-
stitution, the First Amendment Privacy Act, 40 U.S.C. §§ 
2000aa-2000aa-12, and the Pennsylvania Shield Law, § 
5942.   
 The Court did not address these arguments in its deci-
sion, instead referencing general First Amendment con-
cerns that are “heightened” when materials are sought 
from the “news media.”  

The Grand Jury Subpoenas 
 The grand jury subpoenas arose out of a probe by the 
attorney general into a county coroner’s dealings with the 
press.  A statewide grand jury subsequently investigated 
whether the coroner gave reporters for the Intelligencer 
Journal his password to a part of the county’s website re-
stricted to law enforcement and other authorized persons.  
(No charges have been filed, and the coroner has denied 
turning over the password.)   
 In early 2006, Lancaster Newspapers, Inc., which owns 
the Lancaster Intelligencer Journal, the Lancaster New Era 
and the Lancaster Sunday News, was served with a sub-
poena demanding the production of four computer work-

Pennsylvania Supreme Court Nixes Surrender  
of Newspapers’ Computer Hard Drives 

stations.  Though the newspapers’ motion to quash was 
denied, the supervising judge permitted review of the hard 
drives only for historical information concerning internet 
access.  The papers appealed to the Pennsylvania Supreme 
Court, which, in a prior decision, ruled that it lacked juris-
diction because the papers were never held in contempt. 
 Later in 2006, the attorney general procured additional 
subpoenas for two more computers.  The newspapers of-
fered to give the investigators printed versions of the items 
they requested, including emails, but prosecutors turned 
down the offer because they wanted to scan the computers 
for additional information. 

Petition to Quash 
 The newspapers and reporters responded by filing a 
petition to quash the grand jury investigation, arguing that 
the subject matter was not appropriate for a statewide in-
vestigating grand jury.  That petition was denied.  The 
newspapers and reporters also filed a motion to quash the 
subpoenas, and that motion was also denied, though the 
judge again limited the Attorney General’s search of the 
hard drives to Internet history and cached content of the 
hard drives.  This time, the newspaper refused to comply 
with the order and was held in contempt.  The judge im-
posed a sanction of $1,000 per day. 
 The newspapers and reporter filed with the Pennsyl-
vania Supreme Court an emergency application for review.  
In addition to arguing that the grand jury lacked authority, 
they claimed, on the merits, that the grand jury subpoena 
was “overbroad” in that, by ordering the surrender of en-
tire hard drives, it required the production of information 
irrelevant to the grand jury investigation.   
 The newspapers asserted that such a production would 
have a “chilling effect” on their ability to gather informa-
tion and utilize confidential sources because, even though 
the information relevant to the grand jury investigation 
(Internet history, cached content) did not implicate confi-
dential course, the other information on the hard drives had 
to have such information.  The papers argued that less in-
trusive means were available to obtain the information 
sought by the subpoenas.   

(Continued on page 32) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.courts.state.pa.us/OpPosting/Supreme/out/J-171-2006mo.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 32 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 The newspapers asserted four legal grounds.  First, they 
claimed that the subpoena violated the First Amendment Pri-
vacy Protection Act, 40 U.S.C. §§ 2000aa-2000aa-12, which 
they said makes it unlawful for a governmental entity to 
“search for or seize” a newspaper’s “work product materials” 
in connection with the investigation of an alleged crime if the 
crime consists of the newspaper’s possession or access to the 
materials or information contained therein. 
 Second, they argued that the subpoena sought confidential 
source information on the hard drives that is absolutely pro-
tected from disclosure under the Pennsylvania Shield Law, § 
5942, citing In re Taylor, 193 A.2d 181 (Pa. 1963).   
 Third, they argued that the subpoena violated the First 
Amendment reporter’s privilege because the hard drives con-
tained confidential source information and the attorney gen-
eral made no showing of a sufficient need for that informa-
tion to overcome the privilege.    
 Lastly, they argued that the subpoena would intrude on 
the newspaper’s First Amendment right to newsgathering set 
forth in Branzburg v. Hayes, 408 U.S. 665 (1972). 
In response, the state attorney general contended that the 
newspapers had failed to offer “one shred of evidence” that 
the computer hard drives contained protected information, 
that the newspapers had conceded that the information spe-
cifically sought was not protected, and that the judge’s safe-
guards were adequate. 

Pennsylvania Supreme Court Decision 
 In a decision authored by Justice Thomas Saylor, the Su-
preme Court first rejected the newspapers’ contention that the 
statewide supervising grand jury lacked jurisdiction.  Turning 
to the merits, the Court agreed with the newspapers’ conten-
tions.   
 Analogizing the surrender of hard drives to the turning 
over of “entire media file cabinets,” the Court ruled that the 
judge’s ruling was overbroad and that “measures were avail-
able to obtain the information subject to the investigation 
short of outright surrender of the hard drives to the Common-
wealth,” citing In re Grand Jury Subpoena Duces Tecum, 
846 F. Supp. 11 (S.D.N.Y. 1993) (quashing as overbroad a 
grand jury subpoena requiring production of computer hard 
drives to investigate potential securities trading violations).   

(Continued from page 31) The Court held that “a careful balancing of the respective 
interests involved leads us to the conclusion that this par-
ticular method of disclosure is unduly intrusive in the cir-
cumstances presented.”  But the Court said that “[w]e do 
not foreclose ... the utilization by the supervising judge of 
a neutral, court-appointed expert to accomplish the foren-
sic analysis and report specific, relevant results,” as was 
suggested In re Grand Jury Subpoena Duces Tecum, 846 
F. Supp. 11 (S.D.N.Y. 1993). 
 The dissent by Justice Castille observed that “the Ma-
jority does not specifically identify whether it bases its 
decision on a particular ground raised by Lancaster News-
papers, all of their constitutional and statutory arguments 
or some combination thereof.”  But, the dissent noted, the 
fact that the majority “adverts to a potential chilling effect 
and overbreadth ... suggests that the decision is powered 
by First Amendment concerns.” 
 The dissent, however, believed that none of the sub-
poenaed information “is protected by any of the privileges 
claimed by the newspapers, a point the newspapers con-
ceded below,” and believed that the safeguards adopted by 
the supervising judge “were perfectly reasonable.”  
 Justice Castille concluded: “In my mind, the fact that 
the subpoena could be narrower and more to the liking of 
the newspapers does not render it unconstitutional.” 
 
 Robert C. Clothier is a partner in the Philadelphia 
office of Fox Rothschild LLP.  Media counsel in the case 
were George Werner of Barley Snyder in Lancaster, Wil-
liam DeStefano of Buchanan Ingersoll & Rooney in Phila-
delphia, and Ted Chylack of Sprague & Sprague in Phila-
delphia. 

Pennsylvania Supreme Court Nixes Surrender  
of Newspapers’ Computer Hard Drives 

  
Any developments you think other  

MLRC members should know about? 
 

Call us, or send us a note. 
 

Media Law Resource Center, Inc. 
80 Eighth Ave., Ste. 200 
New York, NY 10011   

Ph: 212.337.0200,  
medialaw@medialaw.org 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 33 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Charles Sims, Emily Stern & Elizabeth Figueira 
 
 On December 21, 2006, U.S. District Court Judge Jed S. 
Rakoff issued a final order closing a whirlwind case where 
federal prosecutors had attempted unsuccessfully to pres-
sure the ACLU to turn over a classified document, and then 
sought to accomplish that same goal with an overbroad 
grand jury subpoena.  In re Grand Jury Subpoena Served on 
the ACLU, Order, No. M11-188 (Dec. 21, 2006). 
 The victory for the ACLU came less than two weeks 
after it filed a motion a quash a subpoena from the U.S. 
Attorney in the Southern District of New York demanding 
“any and all” copies of a document that the ACLU had re-
ceived from a confidential source.  
The ACLU withdrew its motion 
after the government’s suddenly 
declassified the document and 
recalled its subpoena in the midst 
of critical public opinion about 
the heavy-handed, unprecedented, 
and obviously unlawful subpoena. 

Background  
 In October 2006, the ACLU received the unsolicited 
document, and was studying it in connection with its ongo-
ing advocacy work in civil liberties and the Administra-
tion’s conduct of its war on terror.  The ACLU’s advocacy 
and educative activities makes it comparable to more tradi-
tional news agencies and entitles it to the same First 
Amendment protections.  
 Nearly a month later, the U.S. Attorney’s Office for the 
Southern District of New York contacted the in-house coun-
sel at the ACLU, demanding the return of the classified 
document.  After ensuing conversations with the Assistant 
U.S. attorney, it became apparent that the government al-
ready had a copy of the document in its possession and also 
knew the source who had originally provided the document 
to the ACLU.   
 When the ACLU refused to return the document to the 
government without legal intervention, the U.S. Attorney’s 
Office served the organization with a subpoena demanding 
“any and all copies” of the specific document.  The sub-

Government Drops Subpoena to ACLU  
Seeking Return of Classified Document 

poena alleged violations of 18 U.S.C. § 793(e) of the Espio-
nage Act, which punishes possession, distribution, or control 
of information relating to the national defense.   
 As the two sides conversed, it became clear that the all-
inclusive language of the subpoena sought to eliminate all 
copies from the ACLU’s files, precluding the ACLU and its 
counsel even from retaining a copy of what might, for exam-
ple, be provided in compliance with the subpoena – a request 
unheard in the case law or treatises on grand jury practice, 
which routinely advise that  counsel’s retention of an exact 
copy of any materials submitted in response to subpoenas is 
essential. 

Motion to Quash 
 Believing the subpoena to be an 
illegitimate use of the broad grand 
jury powers, the ACLU filed a mo-
tion to quash the subpoena on De-
cember 11, 2006.  The ACLU ar-
gued that the subpoena exceeded 
the traditional investigatory powers 

extended to grand juries by requiring the organization to sur-
render “any and all” copies of the classified document.   
 The filing papers described how enforcement of a sub-
poena would act as a prior restraint on speech and would allow 
the government to avoid the rule of the Pentagon Papers case, 
which prevents the government from obtaining an injunction 
barring publication of classified documents unless publication 
would cause “direct, immediate, and irreparable damage to our 
Nation or its people.” 
 The ACLU also maintained that the request for even one 
copy of the document the rules established by Branzburg v. 
Hayes, which (in Justice White’s majority opinion, echoed by 
Justice Powell’s concurrence) prohibits government entities 
from using the grand jury investigatory powers to harass or 
impede First Amendment activity.   
 While the motion did not need to rely on the broader privi-
lege that many courts discerned in Branzburg, which have 
lately been under attack, the motion noted that Second Circuit 
precedent, reviewed in New York Times v. Gonzales, 459 F.3d 
160 (2d Cir. 2006), also supported quashing the subpoena.   

(Continued on page 34) 

The subpoena alleged violations 
of 18 U.S.C. § 793(e) of the  

Espionage Act, which punishes 
possession, distribution, or  

control of information relating to 
the national defense. 

  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments/122106ACLUsubpeonaorder.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 34 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 The ACLU asserted that the demand for “any and all cop-
ies” was inescapably suppressive and confiscatory, not inves-
tigatory, noting that in that the Assistant U.S. Attorney already 
knew the contents of the document and the source who pro-
vided the document to the ACLU. 
 The government argued from the outset that the motion to 
quash and all proceedings should be secret; but after a hearing 
held on the day of filing the district court ordered that the 
ACLU’s motion could be publicly filed, and advised the gov-
ernment that it would want to see the document (which the 
ACLU had contended was grossly misclassified) in connec-
tion with its decision on the merits of the motion to quash.   
 At the moment when the government’s brief on the motion 

(Continued from page 33) 

Government Drops Subpoena to ACLU  
Seeking Return of Classified Document 

  
Now Available 

  
MLRC BULLETIN 2006 NO. 3/4:  

ARTICLES & REPORT ON SIGNIFICANT DEVELOPMENTS 
 
 

PART I ARTICLES ON NEW DEVELOPMENTS  
  

REPORTER’S PRIVILEGE ISSUES: CONTINUING ATTACKS IN 2006 
By Maherin Gangat 

 
THE FOUR MYTHS SURROUNDING THE COMMON LAW REPORTER’S PRIVILEGE 

By Theodore J. Boutrous, Jr., Thomas H. Dupree, Jr., and Michael Dore 
 

THE GOOGLE LIBRARY PROJECT 
By Allan R. Adler 

 
THE GOOGLE LIBRARY PROJECT: BOTH SIDES OF THE STORY 

By Jonathan Band 
 

NEW CHALLENGES AND FAMILIAR THEMES IN THE RECENT CASE LAW CONSIDERING SECTION 230 
By Samir Jain and Colin Rushing 

 
 

Please contact Debra Seiden at dseiden@medialaw.org or 212-337-0200 for ordering information. 

to quash was due, the government submitted, in lieu of a 
brief opposing the motion, a letter to the court advising 
that it had decided over the weekend to declassify the 
document and withdraw the subpoena, and urging the dis-
missal of the motion as moot.   
 The ACLU declined to agree that the matter was moot 
as a matter of law, but withdrew its motion in view of hav-
ing received all the relief it had sought.  The document that 
days before was too dangerous to leave in the ACLU’s 
files was published over the Internet that same afternoon. 
 
 Charles Sims of Proskauer Rose represented the ACLU 
in this matter. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 35 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

 Last fall, revelations regarding Hewlett-Packard’s al-
leged spying on members of the press spurred Congres-
sional hearings and a renewed interest in protecting the 
privacy of telephone records.  See MediaLawLetter Oct. 
2006 at 57-58.   
 Protection of telephone records and information be-
came the subject of legislation in California – where for-
mer Hewlett-Packard Chairwoman Patricia Dunn and oth-
ers – were charged with various criminal fraud and pri-
vacy-related charges – Cal. Penal Code § 638 (2006), and 
in New York, N.Y. Gen. Bus. Law § 399-dd(2) (2006).  At 
that time, federal legislation, in the form of H.R. 4709, 
“The Telephone Records and Privacy Protection Act of 
2006,” was still awaiting action by the Senate. 

New Federal Law 
 H.R. 4709 became law on January 12, 2007.  Congress 
cited the need to prevent “pretexting,” which it defined as 
a method “whereby a data broker or other person repre-
sents that they are an authorized consumer and convinces 
an agent of the telephone company to release the data[.]”   
 Also listed in the Congressional findings were the ob-
servations that “call logs may include a wealth of personal 
data[]” and “may reveal the names of telephone users’ 

Congress Passes Telephone Records and Privacy Protection Act of 2006 
 

Law Prohibits “Pretexting” and Fraudulent Attempts to Obtain and Sell Phone Records 

doctors, public and private relationships, business associates, 
and more.”     
 The unauthorized release of such information could fur-
ther crime and domestic violence and place in danger confi-
dential informants, members of law enforcement, victims of 
crime and potential witnesses.   
 Finally, the Congress found that “pretexting” has oc-
curred, and telephone record information has also been 
fraudulently obtained both via the Internet, by improperly 
using a phone company’s website, and by “telephone com-
pany employees selling data to unauthorized data brokers[.]” 
 The new law specifically protects the “confidential phone 
records information” maintained by a “telecommunications 
carrier” (47 U.S.C. 153 § 3) or “IP-enabled voice service.  
“Confidential phone records information” is defined as infor-
mation “relat[ing] to the quantity, technical configuration, 
type, destination, location, or amount of use of a service of-
fered by a covered entity, subscribed to by any customer of 
that covered entity, and kept by or on behalf of that covered 
entity solely by virtue of the relationship between that cov-
ered entity and the customer[.]”  It also includes the informa-
tion included in a bill, itemization or account statement that 
the telecommunications carrier provides to the customer. 

  
The new law adds the following section to 18 U.S.C. 47 (“Fraud and False Statements”): 
 

Sec. 1039. Fraud and related activity in connection with obtaining confidential phone records infor-
mation of a covered entity 
 
(a) Criminal Violation- Whoever, in interstate or foreign commerce, knowingly and intentionally obtains, or attempts to obtain, 

confidential phone records information of a covered entity, by-- 
 

(1) making false or fraudulent statements or representations to an employee of a covered entity; 
(2) making such false or fraudulent statements or representations to a customer of a covered entity; 
(3) providing a document to a covered entity knowing that such document is false or fraudulent; or 
(4) accessing customer accounts of a covered entity via the Internet, or by means of conduct that violates section 1030 of 

this title, without prior authorization from the customer to whom such confidential phone records information relates; 
(5) shall be fined under this title, imprisoned for not more than 10 years, or both. 

(Continued on page 36) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 36 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

(b) Prohibition on Sale or Transfer of Confidential Phone Records Information- 
 

(1) Except as otherwise permitted by applicable law, whoever, in interstate or foreign commerce, knowingly and intention-
ally sells or transfers, or attempts to sell or transfer, confidential phone records information of a covered entity, without 
prior authorization from the customer to whom such confidential phone records information relates, or knowing or hav-
ing reason to know such information was obtained fraudulently, shall be fined under this title, imprisoned not more than 
10 years, or both. 

(2) For purposes of this subsection, the exceptions specified in section 222(d) of the Communications Act of 1934 shall 
apply for the use of confidential phone records information by any covered entity, as defined in subsection (h). 

 
(c) Prohibition on Purchase or Receipt of Confidential Phone Records Information- 
 

(1) Except as otherwise permitted by applicable law, whoever, in interstate or foreign commerce, knowingly and intention-
ally purchases or receives, or attempts to purchase or receive, confidential phone records information of a covered en-
tity, without prior authorization from the customer to whom such confidential phone records information relates, or 
knowing or having reason to know such information was obtained fraudulently, shall be fined under this title, impris-
oned not more than 10 years, or both. 

(2) For purposes of this subsection, the exceptions specified in section 222(d) of the Communications Act of 1934 shall 
apply for the use of confidential phone records information by any covered entity, as defined in subsection (h). 

 
(d) Enhanced Penalties for Aggravated Cases- Whoever violates, or attempts to violate, subsection (a), (b), or (c) while violating 

another law of the United States or as part of a pattern of any illegal activity involving more than $100,000, or more than 50 
customers of a covered entity, in a 12-month period shall, in addition to the penalties provided for in such subsection, be 
fined twice the amount provided in subsection (b)(3) or (c)(3) (as the case may be) of section 3571 of this title, imprisoned 
for not more than 5 years, or both. 

(e) Enhanced Penalties for Use of Information in Furtherance of Certain Criminal Offenses- 
 

(1) Whoever, violates, or attempts to violate, subsection (a), (b), or (c) knowing that such information may be used in fur-
therance of, or with the intent to commit, an offense described in section 2261, 2261A, 2262, or any other crime of vio-
lence shall, in addition to the penalties provided for in such subsection, be fined under this title and imprisoned not more 
than 5 years. 

(2) Whoever, violates, or attempts to violate, subsection (a), (b), or (c) knowing that such information may be used in fur-
therance of, or with the intent to commit, an offense under section 111, 115, 1114, 1503, 1512, 1513, or to intimidate, 
threaten, harass, injure, or kill any Federal, State, or local law enforcement officer shall, in addition to the penalties pro-
vided for in such subsection, be fined under this title and imprisoned not more than 5 years. 

 
(f) Extraterritorial Jurisdiction- There is extraterritorial jurisdiction over an offense under this section. 
(g) Nonapplicability to Law Enforcement Agencies- This section does not prohibit any lawfully authorized investigative, pro-

tective, or intelligence activity of a law enforcement agency of the United States, a State, or political subdivision of a State, 
or of an intelligence agency of the United States. 

(Continued from page 35) 
 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 37 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Len Niehoff 
 
 One of the nation’s leading media lawyers wins a big 
libel case.  Her newspaper client publishes a short series of 
articles about the victory, recounting how things unfolded 
in the courtroom and profiling their attorney in glowing 
terms.  In order to share some of the lessons learned in the 
course of the litigation with existing clients – and to pro-
mote herself to prospective clients – she mails her firm’s 
brochure, her business card, and copies of the articles to a 
long list of media entities she represents or would like to 
represent.  As a champion of free speech it never occurs to 
her that this republication of truthful information could run 
afoul of any valid state law or regulation.  And then one day 
she receives a letter from the 
state bar association taking a 
disturbingly different position. 
 If this seems far fetched, then 
consider the case of Florida Bar 
v. Gold (No. SC04-1661, 2006).  
That case concerned one Mark 
Stephen Gold, a Florida lawyer 
whose practice focused on the 
defense of traffic and DUI charges and whose firm operated 
under the name “The Ticket Clinic.”  To secure clients, 
Gold obtained the names and addresses of those charged 
with traffic offenses from the clerk, mailed them a promo-
tional brochure, and included in the envelope copies of 
three undated newspaper articles discussing him and his 
successes.  The Florida bar charged Gold with violating 
several rules, the relevant ones for present purposes being 
Rule 4-7.2(b)(1)(B) and 4-7.2(b)(3).  As the state Supreme 
Court noted, these rules define “statements that refer to past 
successes or results obtained, statements likely to create an 
unjustified expectation about the results the lawyer can 
achieve, and statements describing or characterizing the 
quality of the lawyer’s services as inherently false, mislead-
ing, deceptive or unfair.”  The referee below concluded that 
the contents of the brochure were constitutionally protected 
and so granted summary judgment to Gold with respect to 
these alleged rule violations.  The Florida Supreme Court 
disagreed. 

ETHICS CORNER  
“Bragging Rights” 

 The Court acknowledged that the initial publication of 
independently authored news articles does not violate the 
rules.  “However,” the Court cautioned, “we have never 
held that republication or circulation of news articles in 
direct mail solicitations completely insulates a lawyer from 
prosecution for ethical misconduct under the Bar’s advertis-
ing rules.”  “In this instance,” the Court added, “it is appar-
ent that by taking the articles and including them in a direct 
mail solicitation for legal representation, Gold adopted the 
articles’ contents and made them into advertising copy.”  
The Court concluded that “the articles’ contents [thereby] 
became subject to the strictures of the Bar’s advertising 
rules.” 
 Of course, it is at least theoretically possible that an at-

torney’s circulation of newspa-
per articles could raise concerns 
under the ethics rules.  An enter-
prising lawyer might plant a 
source to make puffing state-
ments in a report that on its face 
appeared independent.  An arti-
cle could include statements the 
attorney knew to be untrue – or, 

at least, untrue at the time of redistribution if not at the time 
of initial publication.  The circulation of an undated report 
might create a misapprehension about how recently the 
newspaper had printed it – indeed, in Gold’s case the Court 
seemed distressed that at least two of the articles appeared 
to have been published some seventeen years before the 
mailing of the brochure in question.  These sorts of consid-
erations might provide a basis for concern under existing 
standards that prohibit the use of false or misleading state-
ments in attorney advertising.  Had the Florida Supreme 
Court limited its reasoning in this way its decision would 
provide little if any cause for alarm. 
 But the Court went a good deal further by suggesting 
that when an attorney includes a newspaper article in a 
mailing circulated for promotional purposes he or she 
“adopts” its contents in whole and converts it into 
“advertising copy.”  Indeed, the Court articulated no princi-
ple that limits this reasoning to republished media reports.  

(Continued on page 38) 

The Court went a good deal further 
by suggesting that when an  

attorney includes a newspaper  
article in a mailing circulated for 
promotional purposes he or she 

“adopts” its contents in whole and 
converts it into “advertising copy.”   

  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



MLRC MediaLawLetter Page 38 January 2007 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

So, for example, an attorney who mailed out a copy of a 
judicial opinion that, in passing, said something favorable 
about his or her handling of the case would be deemed to 
have “adopted” those statements, transformed a court order 
into “advertising copy,” and thereby done something 
“inherently false, misleading, deceptive or unfair.”  In fact, 
since the Florida Supreme Court extends this analysis to 
any description of “results obtained” the same conclusion 
would follow with respect to the distribution of a judicial 
opinion that did nothing more that demonstrate that the 
attorney had won the case.  Of course, the Court does ap-
pear to leave room for lawyers to circulate information 
about their grievous mistakes and embarrassing losses 

(Continued from page 37) since that obviously would not do much to create 
“unjustified expectations” of success.   
 Still, it does not seem necessary, quite yet, for lawyers 
to begin revising their mailings to ensure they trumpet 
nothing but the firm’s failures and blunders.  Surely, the 
Florida Court’s opinion will receive some later clarifica-
tion and limitation that brings it within the strictures of the 
First Amendment and, for that matter, common sense.  
Until then, attorneys may wish to exercise caution about 
repeating anything good that’s been said about them.  
Alas, for many of us that is just another theoretical possi-
bility.  
 
 Len Niehoff is a partner with Butzel Long in Ann Ar-
bor, Michigan. 

ETHICS CORNER 

  
©2007 

MEDIA LAW RESOURCE CENTER, INC. 
80 Eighth Avenue, Suite 200 

New York, NY 10011 
 
 

BOARD OF DIRECTORS  
Ralph P. Huber (Chair) 

Peter C. Canfield 
Dale Cohen 

Stephen Fuzesi, Jr. 
Henry S. Hoberman 

Marc Lawrence-Apfelbaum 
Karole Morgan-Prager 
Kenneth A. Richieri 

Elisa Rivlin 
Susan E. Weiner 

Kurt Wimmer 
 

STAFF  
Executive Director: Sandra Baron 

Staff Attorney: David Heller 
Staff Attorney: Eric Robinson 

Staff Attorney: Maherin Gangat 
MLRC Fellow: Kathleen Hirce 
Legal Assistant: Kelly Chew 

MLRC Administrator: Debra Danis Seiden 

    
MLRC MediaLawLetter Committee 

 
Jay Ward Brown (Co-Chair) 

David Tomlin (Co-Chair) 
David Heller (Editor) 

Robert Balin 
Katherine M. Bolger  

Thomas Clyde 
Robert Dreps 
Jon Epstein 

Rachel E. Fugate 
Michael A. Giudicessi 

Charles Glasser, Jr. 
Richard M. Goehler 

Karlene Goller 
Shelley M. Hall 
Natalie A. Harris 

S. Russell Headrick 
Russell Hickey 
David Hooper 
Jonathan Katz 

Eric Lieberman 
Daniel Mach 

Leslie Machado 
John Paterson 

Deborah H. Patterson 
Mark J. Prak 
Bruce Rosen 

Indira Satyendra 
Madeline Schachter 

Paul Watler 


	sample.pdf
	sterling.com
	Welcome to Sterling Software





