
Reporting Developments Through January 22, 2001 

In This Issue . . . 

LIBELLETTER 

LIBEL 
 
2nd Cir   Time Magazine Wins Summary Judgment v. Scientology Church                             
               Actual malice and application of subsidiary meaning doctrine key 
 
S.Ct        Cert Denied in Gray v. St. Martin’s Press 
               Gray sought discard of actual malice in public figure cases                           
 
Tex         Texas Sup. Ct. Upholds TV Station Win in Libel Appeal 
               But says plaintiff can sue for “broadcast as a whole” even if reported facts are true 
 
3rd Cir   Affirms Dismissal of Libel Suit by Anti-Gansta Rap Activist Tucker and Spouse Against Time/Newsweek 
               Says statements could be defamatory but finds no actual malice in reports  on their consortium claim 
 
WDArk   Summary Judgment to Penthouse Magazine over Photo of Condom Contest Winner 
               Merely appearing in the magazine without consent is not tortious 
 
Utah       Largest Libel Win in State’s History for Dr. Over Hidden Camera 
               Use of “sneaky-cam” and journalism codes may be the key to verdict here 
 
2nd Cir   Court Applies NY’s Gross Irresponsibility Test to Published Corporate Internal Investigation 
               Discussion of differences between Chapideau standard and actual malice 
 
Md         Libel Suit Settled After Award Reduction and Before Re-trial Public Official Sued Over Editorial 
 
Cal         Appellate Court Revives Discovery Rule in Non-Media Libel Case 
               Rule applied although publication was in mass media 
 
NEWS & UPDATES  
 
Cal         Secret Settlements Under Fire 
               Statute proposed in California, already adopted in other jurisdictions, to  
               restrict secrecy of settlement agreements in litigation 
 
9th Cir    Damaging Opinion in Alpha Therapeutic v. NHK Withdrawn 
               Had allowed privacy claim for hidden taping of interview given reporter 
 
UK          Injunction on Sneaky Douglas/Zeta-Jones Wedding Shots Lifted 
               But right of privacy argued and  acknowledged                                 
 
UK          London Firm Seeks Libel Plaintiffs Online                     
 
Ill.          Trial Court Allows Claim on Parent Liability for Minor’s Website 
               May hold father liable for negligence re site’s content 
 
PA          Philadelphia Reporters Fined $100/Minute  – $40,000 Total – for Refusing to Testify at Criminal Trial 
               DA sought impeachment evidence from interviews with defendant 
 
1st Cir    Unauthorized Use of Newsworthy Photos Held to be Fair Use 
               Photos were the story, use transformative, economic impact nil                                                   

PAGE 
 
      2 
 
 
      4 
 
 
      5 
 
 
      9 
 
 
      10 
 
 
      11 
 
 
      15 
 
 
      16 
 
      17 
 
 
 
 
      19 
       
       
 
      9 
 
 
      23 
 
 
      24 
 
      25 
 
 
      27 
 
 
      31 

LIBEL DEFENSE RESOURCE CENTER, 404 PARK AVENUE SOUTH, NY, NY  10016 212.889.2306 WWW.LDRC.COM 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 2 2000 

By Robin Bierstedt 
 
      The Second Circuit Court of Appeals affirmed 
Time magazine’s summary judgment victory in the 
libel case brought against it by the Church of Scien-
tology International (“CSI”) over the magazine’s 
May 6, 1991 article “Scientology: The Cult of 
Greed.”  Affirming the five separate decisions of the 
district court, the Second Circuit held that the chal-
lenged statements were either not of and concerning 
the plaintiff, not published with actual malice, or 
subsidiary in meaning to the non-actionable state-
ments.  Church of Scientology Int’l v. Time Warner 
Inc. et al.  
      Time’s eight-page cover story, written by Rich-
ard Behar, accused Scientology of being “a ruthless 
global scam” that “survives by intimidating mem-
bers and critics in a Mafia-like manner,” among 
other charges.  Scientology challenged six passages 
from the article, of which several concerned the 
wrongdoing of individual church members.  

Not “Of and Concerning” CSI 
      Time first moved to dismiss the complaint on the 
grounds that the statements, which did not refer to 
CSI by name, were not about CSI but about Scien-
tology generally or individual Scientologists.  The 
district court granted the motion in part, holding that 
two of the passages were not “of and concerning” 
CSI.  The defendants then answered the complaint, 
and Behar asserted counterclaims against CSI for 
violation of the Fair Credit Reporting Act and har-
assment, alleging that CSI had waged a campaign of 
intimidation against him while he was working on 
the article. 

Actual Malice Motion After Years of 
Discovery 
      The parties then engaged in two and a half years 
of discovery limited to the issue of actual malice.  
Time produced over 20,000 pages of documents, 
and Behar alone was deposed for 28 days – 16 and 
1/2 days over a 12-month period in the main action 
and an additional 11 and 1/2 days in a companion 

case brought by an individual Scientologist, Baybak v. 
Time Warner Inc., et al. 
     At the close of this discovery, Time moved for 
summary judgment based on the absence of actual 
malice, and the district court granted the motion as to 
all but one of the statements.  The sole remaining 
statement was the following:  “One source of funds 
for the Los Angeles church is the notorious, self-
regulated stock exchange in Vancouver, British Co-
lumbia, often called the scam capital of the world.”  
On Time’s motion for reconsideration, the district 
court dismissed this statement, holding that it was sub-
sidiary in meaning to the non-actionable statements in 
the rest of the article. 
     CSI then moved for an order modifying the district 
court’s order to reinstate its libel claim as one for 
nominal damages, which it claimed it should be 
awarded upon proof of falsity but regardless of actual 
malice.  When the district court denied this motion as 
untimely, CSI tried again with a motion for leave to 
amend its complaint to add a claim for nominal dam-
ages – and this motion too was denied, based on un-
justified delay and prejudice to defendants as well as 
the futility of allowing a noncognizable claim. 

Second Circuit Affirms 
     The Second Circuit’s opinion is a wholesale affir-
mance of the district court other than the issue of “of 
and concerning,” which the court felt it did not have to 
reach in order to dismiss all of the claims.  Focusing 
on the application of the actual malice standard, the 
appellate court reviewed the evidence considered by 
the district court and agreed in each case that plaintiff 
had failed to prove actual malice, characterizing Be-
har’s research as “extensive” and “thorough” through-
out the opinion’s analysis of the issue.  

Subsidiary Meaning Doctrine Explained/
Applied 
     The Second Circuit also adopted the lower court’s 
dismissal of the one remaining statement under the 
subsidiary meaning doctrine, citing its own decision in 

(Continued on page 3) 

Summary Judgment for Time Magazine in Scientology Suit Affirmed by 2nd Circuit 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 3 January 2001 

  
LDRC DINNER 2001 

 
BACK TO WEDNESDAY NIGHT AND WITH AN 

ALL-STAR CAST! 
 

BENJAMIN BRADLEE 
THE WASHINGTON POST 

 
DIANE SAWYER 

ABC NEWS 
 

MIKE WALLACE 
CBS NEWS 

             
MODERATED BY WALTER ISAACSON 

TIME INC.  
 
    We know how many of you hoped we 

would re-schedule the roster we origi-

nally had planned for last year’s LDRC 

Annual Dinner.  So...we have done just 

that, asking these extraordinary news 

people to join us in November 2001 for 

a discussion on news, reporting, law and 

lawyers ... and whatever else they want 

to talk about.  Walter Isaacson, former 

Managing Editor of Time magazine, 

now Editorial Director, Time Inc., will 

lead a conversation with three of the 

most notable and articulate men and 

women in the news business.  Put it on 

your calendar. 
 

NOVEMBER 7, 2001 

(Continued from page 2) 

Herbert v. Lando, 781 F.2d 298 (2d Cir. 1986).   
 

      In Herbert, we held that when a ‘published 
view’ of a plaintiff is not actionable as libel, 
other statements made in the same publication 
are not ‘actionable if they merely imply the 
same view, and are simply an outgrowth of and 
subsidiary to those claims upon which it has 
been held that there can be no recovery.  

 
Quoting from Herbert, 781 F.2d at 312. 
      The Second Circuit rejected CSI’s argument that 
the subsidiary meaning doctrine should be treated like 
the incremental harm doctrine and be considered a 
creature of state, not federal, law under the Supreme 
Court’s holding in Masson v. New Yorker Magazine, 
Inc., 501 U.S. 496 (1991).  In Masson, the panel 
noted, the Supreme Court stated that the First Amend-
ment did not compel adoption of the incremental 
speech doctrine because it “‘does not bear upon 
whether a defendant has published a statement with 
knowledge of falsity or reckless disregard of whether 
it was false or not.’” Quoting Masson, 501 U.S. at 
523.  
      The Second Circuit distinguished the two doc-
trines, noting that under the incremental harm doc-
trine, “an additional statement, even if maliciously 
false, might be non-actionable because it causes no 
appreciable additional harm.”  By contrast, “the sub-
sidiary meaning doctrine does bear upon whether a 
defendant has acted with actual malice,” since a de-
fendant’s overall view of the plaintiff rests on the evi-
dence it has to support that view.  The subsidiary 
meaning doctrine is therefore a question of federal 
constitutional law, and survives after Masson. 
 
      Robin Bierstedt is Vice President and Deputy Gen-
eral Counsel of Time Inc. and litigated this matter 
with Floyd Abrams, Dean Ringel and Janet Beer of 
Cahill Gordon & Reindel, New York.  Burt Neuborne, 
Professor of Law at New York University, and lawyers 
from Rabinowitz, Boudin, Standard, Krinsky & Lie-
berman, represented the Plaintiff.    

Summary Judgment for Time Magazine in Scien-
tology Suit Affirmed by 2nd Circuit 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 4 2000 

biographers merit the same constitutional protec-
tion as journalists reporting on contemporaneous 
events.   
      The Supreme Court, however, in Wolston v. 
Reader’s Digest, 441 U.S. 153 (1979) specifically 
declined to resolve the passage of time issue (since 
they found that Mr. Wolston was not a public fig-
ure to begin with), and two concurring justices 
(Blackmun and Marshall) expressed their view that 
a prolonged period out of the spotlight (in Wolston, 
16 years) can extinguish public figure status.  
Whatever the Court may eventually decide when 
squarely presented with a true passage of time 

case, St. Martin’s and Trento 
informed the Court that this 
was not that case.  As found 
by the First Circuit, the re-
cord established that Gray 
remained an active public 
figure up through the time of 

the book’s  publication and, indeed, Gray was the 
subject of no less than 188 news articles from 1988 
to 1992. 
      Finally, the Supreme Court declined to review 
Gray’s assertion that the lower courts had erred in 
dismissing one of the statements in suit as non-
verifiable opinion under Milkovich v. Lorraine 
Journal Co., 497 U.S. 1 (1990).  That statement 
reported the view of a former Gray and Company 
executive that “Gray completely faked his close-
ness with a number of senior [Reagan] administra-
tion officials.”  The book made it clear that Gray 
did indeed have professional and personal relation-
ships with President Reagan and other White 
House officials.  Accordingly, the lower courts 
found that, in context, the challenged statement did 
not mean that Gray made up these relationships, 
but rather that he faked the degree of “closeness” 
he had –  a subjective judgment the lower courts 
held was incapable of being proven true or false. 
      The brief filed by St. Martin’s and Ms. Trento 
in opposition to certiorari is available in the LDRC 
brief bank.  

By Robert Balin 
 
      On January 8, 2001, the Supreme Court denied 
plaintiff Robert Gray’s petition for certiorari, ending 
more than five years of libel litigation against pub-
lisher St. Martin’s Press and author Susan Trento. 
      Gray — a well-known lobbyist and Republican 
party activist — brought suit in the District of New 
Hampshire over eight separate statements that ap-
peared in a 1992 book entitled The Power House: 
Robert Keith Gray and the Selling of Access and In-
fluence in Washington.  The district court dismissed 
three statements as opinion and granted summary 
judgment dismissing a fourth on the ground that 
Gray was a limited-purpose 
public figure who could not 
establish actual malice as to 
that statement.  The remaining 
four statements were then 
tried before a jury, which in 
June 1999 returned verdicts in 
favor of defendants.  The First Circuit Court of Ap-
peals subsequently denied Gray’s appeal.  Gray v. St. 
Martin’s Press, 221 F.3d 243 (1st Cir. 2000).  See 
LibelLetter, Sept. 2000, at 7. 
      In his cert. petition, Gray sought Supreme Court 
review of three questions.  Asserting that the actual 
malice standard is “nearly impossible to overcome,” 
Gray first asked the Court to simply discard the ac-
tual malice standard in limited public figure cases 
and replace it with a “professional negligence” test.  
A grant of cert. on this question would certainly have 
been a shock since, over the past 30 years, the Court 
has repeatedly reaffirmed the applicability of the ac-
tual malice standard to public figures. 
      Gray next asked the Court to consider whether 
public figure status (and the corresponding need to 
prove actual malice) should lapse in cases where the 
plaintiff, while a public figure at the time of the 
events commented upon, is no longer in the limelight 
at the time of the challenged publication.  All lower 
courts that have considered this question have ruled 
that public figure status does not lapse by reason of 
the passage time, on the ground that historians and 

UPDATE: Libel Plaintiff’s Cert Petition Denied In Gray v. St. Martin’s Press    

 
Gray first asked the Court to simply discard 

the actual malice standard in limited 
public figure cases and replace it with a 

“professional negligence” test.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 5 January 2001 

By Robert P. Latham 
 
      In a confusing and divided 5-3 decision (with 
one member of the court recusing herself) that ulti-
mately may be relegated to the facts of the particu-
lar case, the  Texas Supreme Court held that former 
Houston mayoral candidate Sylvester Turner had 
not presented clear and convincing evidence of ac-
tual malice in the broadcast of a story by Houston 
television station KTRK.  Turner v. KTRK Televi-
sion, Inc., __ S.W.3d __, slip op. 99-0419, Decem-
ber 21, 2000 (Tex.).  In so holding however, the 
Turner court appeared to expand the scope of libel 
actions by allowing a 
public official to sue 
for the “false impres-
sion” created by a pub-
lication “as a whole” 
rather than requiring 
proof of the falsity of 
individual statements in 
the publication. 

1991 Houston Mayoral Race 
      The broadcast at issue aired on December 1, 
1991, six days before a run-off mayoral election 
between the plaintiff, Sylvester Turner, and the ulti-
mate winner of the election, Bob Lanier.  The 
broadcast revealed that Turner had a legal client in 
1986 named Sylvester Foster.  Foster, faced with 
criminal charges in Houston and in Las Vegas, dis-
appeared from a sailboat off the coast of Galveston 
in June 1986 and was presumed dead.  
      Turner had drafted Foster’s will shortly before 
the disappearance and, after Foster disappeared un-
der suspicious circumstances, handled the probate 
matters on behalf of the independent executor 
named in Foster’s will, Dwight Thomas – a mutual 
friend of Turner and Foster.  The broadcast also re-
vealed that Turner, for purposes of establishing le-
gal residency within the Houston city limits for the 

election, was currently sharing a house with Dwight 
Thomas.  
      Four days before the 1991 broadcast, KTRK 
received a tip that Foster was not dead but had 
turned up alive in jail in Spain, awaiting extradition 
to the United States.  The broadcast discussed the 
Foster saga, revealed Turner’s association with Fos-
ter and Thomas, and raised the question:  “what did 
Sylvester Turner know and when did he know it?”  
Turner alleged in his lawsuit that the overall impres-
sion created by the broadcast was that he was a 
knowing participant in a multi-million dollar insur-

ance fraud (Foster hav-
ing taken out large 
amounts of life insur-
ance in the months pre-
ceding his staged dis-
appearance). 
      The case was tried 
in 1996 and a Houston 

jury returned a verdict against the media defendants, 
which was later reduced by the trial judge to $3.2 
million.  KTRK and its reporter, Wayne Dolcefino, 
appealed from that judgment.  In 1998, the Houston 
Court of Appeals reversed the trial court judgment 
based on the jury verdict and rendered judgment 
that Turner take nothing.  The Court of Appeals 
held that KTRK and Dolcefino could not have acted 
with actual malice when the individual statements in 
the broadcast were true or substantially true.  The 
Texas Supreme Court let stand the judgment ren-
dered by the appellate court in favor of the media 
defendants on actual malice grounds but found that 
the broadcast as a whole had created a “false im-
pression.”  

The Court’s Analysis of Substantial 
Truth 
      KTRK had defended the broadcast, in part, on 
the basis that the statements contained in the broad-

(Continued on page 6) 

Texas Supreme Court Upholds Appellate Court Decision in Favor of TV Station But 
Opines Plaintiff Can Sue For a Broadcast “As a Whole” 

 
The court held, however, that a publication “can 

convey a false and defamatory meaning by omitting 
or juxtaposing facts, even though all of the story’s 
individual statements” are substantially true.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 6 2000 

(Continued from page 5) 

cast were true or substantially true.  Indeed, in the 
majority opinion, the Texas Supreme Court twice 
acknowledged that an accurate broadcast would 
have raised “serious” and “troubling” questions 
about Turner’s associations and yet still would not 
have been actionable.  The Texas Supreme Court 
also concluded “that most of the broadcast’s indi-
vidual statements are literally true and that most of 
those not literally true are substantially true.”  The 
court held, however, that a publication “can convey 
a false and defamatory meaning by omitting or jux-
taposing facts, even though all of the story’s indi-
vidual statements” are substantially true.  The court 
reasoned that since the substantial truth doctrine 
allows for defendants to support the truth of a story 
based on the story’s “gist” or “sting,” the converse 
should also apply — that a plaintiff should be able 
to impose liability based on the story’s “gist” or 
“sting.”  In this case, the court opined that the gist 
of the broadcast was that Turner was a knowing par-
ticipant in a multi-million dollar insurance fraud. 

Did Not Call it Libel By Implication 
      The court took pains to avoid labeling such a 
cause of action “libel by implication,” instead au-
thorizing a plaintiff to sue based on the impression 
created by the publication “as a whole.”  This is per-
haps a distinction without a difference, and not one 
that was developed by the majority opinion.   
      Likewise absent from the majority opinion was a 
discussion of the Texas libel statute which provides, 
as the Texas Supreme Court had previously found 
in Randall’s Food Markets, Inc. v. Johnson, 891 S.
W.2d 640 (Tex. 1995), that “truth is a complete de-
fense.”  The Texas Supreme Court in the Turner 
opinion did not overrule or even question its previ-
ous holding in Randall’s, stating instead that Ran-
dall’s simply held that the defendant “cannot be 
held liable for presenting a true account of events, 
regardless of what someone might conclude from 

this account.”  It is hard to reconcile this language 
of the opinion with the court’s holding that “an al-
legedly defamatory publication should be construed 
as a whole in light of the surrounding circumstances 
based upon how a person of ordinary intelligence 
would perceive it.”   
      The court also made clear that it was not restrict-
ing its previous opinion in Cain v. Hearst Corp., 
878 S.W.2d 577 (Tex. 1994) either – a case which 
rejected the tort of false light invasion of privacy.  
The court found no inconsistency with Cain, and 
emphasized that a plaintiff claiming defamation 
based on a publication as a whole must nevertheless 
prove that the publication’s “gist” is false and de-
famatory and therefore the procedural and substan-
tive safeguards in a libel cause of action are still 
intact, whereas they would not be in a false light 
case. 

Rejected Views of Other States 
      The Texas Supreme Court acknowledged that 
the courts of several other states have disagreed 
with its analysis in the context of a public official or 
public figure.  Specifically, in Schaefer v. Lynch, 
406 So.2d 185 (La. 1981) and Diesen v. Hessburg, 
455 N.W.2d 446 (Minn. 1990) the supreme courts 
of Louisiana and Minnesota, respectively, held that 
public figures could not claim defamation “based on 
the whole of a communication when all of its indi-
vidual statements are literally or substantially true.”  
The court also cited the state supreme court cases of 
Strada v. Connecticut Newspapers, Inc., 477 A.2d 
1005 (Conn. 1984) and Locriechieo v. Evening 
News Assoc., 476 N.W.2d 112 (Mich. 1991) which 
prohibit a public figure from suing for defamation 
on a publication as a whole unless that publication 
“omits material facts.”   
      The Texas Supreme Court rejected these state 
supreme court decisions and opined that the United 
States Supreme Court cases of Milkovich v. 

(Continued on page 7) 

Texas Supreme Court Upholds Appellate Court 
Decision in Favor of TV Station 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 7 January 2001 

Texas Supreme Court Upholds Appellate Court 
Decision in Favor of TV Station 

(Continued from page 6) 

Lorraine Journal Co., 497 U.S. 1 (1990) and 
Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 
496 (1991) are consistent with the proposition 
that a public figure can sue for defamation “when 
a publication as a whole conveys a false and de-
famatory meaning either by omission or juxtapo-
sition.”   

Standard of Proof and Review for 
Actual Malice. 
      The majority opinion and the dissenting and 
concurring opinions all recognized that the appel-
late courts had a duty to review the record for 
clear and convincing evidence of actual malice.  
One of the primary sources of contention on the 
issue of actual malice was how the court should 
view a jury’s apparent determinations of the lack 
of credibility of a witness.   
      The majority opinion rejected Turner’s argu-
ment that the United States Supreme Court’s de-
cision in Harte Hanks Communications, Inc. v. 
Connaughton, 491 U.S. 657 (1989) limited the 
Supreme Court’s previous opinion in Bose Corp. 
v. Consumers Union of U.S., Inc., 466 U.S. 485 
(1984).  The Texas Supreme Court in Turner 
found, consistent with Bose, that a witness’s lack 
of credibility could not constitute clear and con-
vincing evidence of actual malice.  Rather, “the 
plaintiff must offer clear and convincing affirma-
tive proof to support a recovery.”   

Troubling Dissent on Malice 
      In a very troubling dissent on the issue of ac-
tual malice, three justices advocated relying upon 
the jury’s determination on credibility issues and 
would have supported a finding of actual malice 
against the TV station for presenting a false im-
pression that Turner “participated in a conspiracy 
to commit insurance fraud.”  The dissent urged 
that the jury must have found that the testimony 

of reporter Dolcefino that he believed Turner was a 
knowing participant in an insurance fraud, as well 
as the testimony of a court-appointed private inves-
tigator who opined to Dolcefino before the broad-
cast that Turner was a knowing participant, was not 
credible.  If appellate courts were to go as far as the 
dissent apparently suggests – that a jury, in finding 
actual malice, must have made a determination on 
the lack of credibility of witnesses – they seemingly 
would be bound to uphold a finding of actual malice 
in virtually every case. 
      The three justice dissent on the issue of actual 
malice presents additional analysis that would seem 
to weaken the actual malice standard.  The dissent 
states that the “record raises a strong inference that 
Dolcefino, through omission and juxtaposition, ma-
nipulated the facts to increase suspicion about 
Turner” and then equates that “strong inference” 
with clear and convincing proof of actual malice.  In 
another portion of the dissent, the three justices 
chastise Dolcefino for creating the impression that 
Turner hurriedly drew up the will for Foster three 
days before Foster’s disappearance when, the jus-
tices concluded, Turner had been working on the 
will for a period of several weeks.  The dissent 
holds that Dolcefino “should have known” this fact 
by reading probate records – apparently applying a 
“should have known” standard to an analysis of ac-
tual malice. 

The Standard of Proof Required for 
Falsity 

      The Texas Supreme Court recognized the debate 
acknowledged in Harte Hanks, 491 U.S. at 661 n.2 
as to whether a public figure plaintiff must prove 
falsity by clear and convincing evidence or by a pre-
ponderance of the evidence.  The Turner court as-
sumed “without deciding” that the trial court prop-
erly instructed the jury to determine falsity by a pre-
ponderance of the evidence.  Thus, this issue re-

(Continued on page 8) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 8 2000 

 

 
LDRC LibelLetter Committee 

 
Adam Liptak (Chair) 

Mike Giudicessi (Vice Chair) 
Robert Balin 
Jim Borelli 

Jay Ward Brown 
Peter Canfield 
Thomas Clyde 
Robert Dreps 
Jon Epstein 

Charles Glasser, Jr. 
Richard M. Goehler 

Karlene Goller 
Steven D. Hardin 

Rex S. Heinke 
Beth Johnson 

Debora Kristensen 
Nory Miller 

William Robinson 
Bruce Rosen 

Madeleine Schachter 
Charles D. Tobin 

Paul Watler 

Texas Supreme Court Upholds Appellate Court 
Decision in Favor of TV Station 

(Continued from page 7) 

mains unsettled in Texas.   
      A two justice dissent from the majority’s finding 
of falsity advocated a standard whereby a plaintiff al-
leging that a publication is false because of “the omis-
sion or juxtaposition of facts” should be required to 
prove such falsity by clear and convincing evidence.  
This dissent from the falsity finding recognized that 
all news reports involve some editorial discretion and 
contended that the majority opinion fashioned too 
“lenient” a  standard, since any facts omitted from a 
broadcast might have led a reasonable viewer to form 
a less adverse impression of a public official. 

Legacy of Turner Opinion 

      The two justice dissent on the issue of truth stated 
that the majority’s authorization of a public official’s 
ability to bring a claim for a publication “as a whole” 
based on “omission or juxtaposition of facts,” even 
though the individual statements in the publication 
may be substantially true, “significantly threatens 
open and vigorous discourse about matters of public 
interest.”  Whether that proves to be the case remains 
to be seen.  What is clear is that it is extremely diffi-
cult to reconcile the Turner opinion with the Texas 
Supreme Court’s previous opinion in Randall’s.   
      The answer may lie in where the court in each case 
chose to protect in the interests of robust speech.  In 
the Turner case, a case involving a public official, the 
court may have been willing to shift its protection of 
free speech to its analysis of the actual malice element 
rather than to make the falsity element the ultimate 
battleground.  Indeed, in Turner, the court stated that a 
public official’s burden of proving actual malice by 
clear and convincing evidence adequately protects the 
interest of “free expression and robust debate.”  That 
would not have been the case in Randall’s, a case 
brought by a private individual against a non-media 
defendant.  Thus, the court in Randall’s may have 
been more inclined to apply a more rigorous test for 
falsity when it did not have the actual malice standard  
as a backstop, and required proof of falsity of the 

statements themselves rather than proof of a false 
impression created by speech “as  a whole.”     Nev-
ertheless, the complicated Turner opinion is unset-
tling for journalists and private speakers alike, and 
the apparent inconsistency between Turner and 
Randall’s may be the subject of further analysis 
from the court in future cases. 
 
      Bob Latham is a partner in the Houston and 
Dallas offices of Jackson Walker L.L.P. which rep-
resented KTRK and Wayne Dolcefino in the Turner 
case. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 9 January 2001 

      The Federal Court of Appeals for the Third Cir-
cuit upheld summary judgment for libel defendants 
Time and Newsweek based upon the failure of plain-
tiffs C. Delores Tucker and her husband, Williams 
Tucker, to show that the stories about their litigation 
against now deceased rapper Tupac Shakur were 
published with actual malice.  Tucker v. Fischbein, 
2001 WL 19679 (3rd Cir. 1/9/01). 

Defendant Disputed Consortium Claim 
      The litigation against Shakur, prompted by his 
lewd lyrics about Mrs. Tucker, included a “loss of 
consortium” claim by Mr. Tucker.  That claim, in 
turn, spawned a raft of coverage on the lawsuit that 
focused extensively, if not exclusively, on the con-
sortium claim and on Shakur’s lawyer’s commen-
tary on the claim, such as: “[I]t is hard for me to 
conceive how these lyrics could destroy her sex 
life...but we can only wait for the proof to be re-
vealed in court.” 
      Time reported that Shakur’s lyrics caused 
Tucker “so much distress that she and her husband 
have not been able to have sex.”  Newsweek said the 
lyrics “iced their sex life.”  The Tuckers sued Time, 
Newsweek, and Shakur’s lawyer, Richard Fischbein.   
      Federal District Court Judge Ronald L. Buck-
walter, in the Eastern District of Pennsylvania, 
granted summary judgment to all three defendants, 
finding that the statements each made were not ca-
pable of defamatory meaning and, alternatively, that 
the Tuckers (who conceded that they were public 
figures) had failed to prove actual malice. See, 
LDRC LibelLetter, February 1999 at 4. 

Capable of Defamatory Meaning 
      Remarkably, the Third Circuit held that the 
statements were capable of a defamatory meaning 
under Pennsylvania law.  In part, they seemed to be 
saying that the threshold for “defamatory” under 

Pennsylvania precedent was relatively low.  But the 
court was itself apparently willing to reach out to 
find what that defamatory meaning might be: 
 

      Because of the inherent implausibility of 
the idea that lyrics alone could cause mil-
lions of dollars of damage to a couple’s sex-
ual relationship, the statements were capable 
of making the Tuckers look insincere, exces-
sively litigious, avaricious, and perhaps un-
stable.  Furthermore, the statements tended 
to suggest that the Tuckers are hypocritical, 
that after condemning the gansta rap industry 
for profiting from pornography, the Tuckers 
were only too willing to open up their own 
sex life for public inspection in order to reap 
a pecuniary gain.  2001 WL 19679, *4 

No Actual Malice 
      The court could not, however, find that Time 
and Newsweek published the statements with actual 
malice.  A loss of consortium claim, the court rec-
ognized, may concern damage to sexual relations 
and there was no evidence that anyone could have 
determined that sexual relations were outside the 
scope of plaintiffs’ claims at the time Time and 
Newsweek published their accoutns.  
      Fischbein was tagged by the court only for the 
statement he made after the Tuckers filed an 
Amended Complaint that a majority of the panel 
thought made clear that the Tuckers eschewed failed 
sexual relations as a basis for their claims. 
      There is useful precedential material to be found 
in the court’s actual malice analysis of the claims 
against the magazines as the panel finds that am-
biguous statements by plaintiffs’ counsel, reliance 
upon other publications’ accounts (even with some 
changes), and the various allegations of poor jour-
nalism, did not suffice to meet the plaintiffs’ burden 
on actual malice.  The conclusion that Fischbein 

(Continued on page 10) 

Third Circuit Affirms Dismissal of Libel Suit By Anti-Gangsta-Rap Activist  
Delores Tucker and Spouse Against Time and Newsweek 

 
Claims Against Tupac Shakur’s Attorney Left Standing 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 10 2000 

      On January 12, 2001, the Federal District Court 
for the Western District of Arkansas granted sum-
mary judgment to General Media Communications 
and SSL America, Inc. in a suit brought by two Ar-
kansas teenage girls after their photo appeared in 
Penthouse magazine when one of them won a con-
dom-application contest that both entered while on a 
spring-break trip to Florida.  Stanley v. General Me-
dia Communications, Case No. 00-1003 (WD Ark. 
1/12/01) 
      The contest was sponsored by Durex Sheik and 
was entered into voluntarily by the girls.  Indeed, 
one of their moms videotaped the event.  As a mat-
ter of taste, we will not detail further the elements of 
this elementary test of manual dexterity.   
      The girls sued for misappropriation, false light, 
libel, and intentional infliction of emotional distress 
(“outrage” under Arkansas law).  Finding that noth-
ing about the photograph or the caption (which 
identified the girls, described the contest and, in an 
editor’s note, asked to be invited to any future con-
test prelims) was false and that the girls’ reputations 
were in no way damaged, that, indeed, the elements 
of none of the above torts was met, the court 
granted defendants’ motions.  Good to see that 
merely appearing  without permission in Penthouse 
isn’t sufficient basis for liability.  
           The decision actually is consistent with two 
other relatively recent decisions,  Fudge v. Pent-
house,  840 F.2d 1012 (1st Cir. 1988 ), cert. den., 
488 U.S. 821 (1998)  and Grimsley v. Guccione, 
703 F. Supp. 903 (N.D. Ala. 1988) both based on 
news articles reprinted and humorously commented 
on in Penthouse’s “Hard Times” feature, also find-
ing that the appearance of one’s picture in Pent-
house, in a newsworthy context, is not a tortious 
action. 
      Our only question here is why Rule 11 doesn’t 
apply... 

This Month’s “The System Worked,  
Sort Of, On This One” Award . . . 

 
Summary Judgment Granted To Penthouse  

For Photo of Condom Contest Winner 
(Continued from page 9) 

might be found to have acted with actual malice 
seems more punishment for his having clearly 
poked fun at the Tuckers in his remarks about their 
consortium claim than based on actual evidence of 
malice — and see the dissent’s review of all of the 
evidence that supports Fischbein’s defense on this 
point, extensive enough to back the majority into 
the astonishingly weak fallback position that even if 
the Tuckers were originally suing for loss of sexual 
relations, the Amended Complaint put Fischbein on 
notice that they had changed their minds. 

Over 100 Media Sued 
      After bringing the suit against Time and News-
week, the Tuckers brought two more actions in state 
and federal court in Pennsylvania against more than 
100 media organizations that published articles on 
the Tuckers and their consortium claim.  The federal 
district court action was stayed pending resolution 
of the appeal in this case.  A motion to dismiss be-
fore the Philadelphia trial court in the state court 
action was denied, with the court finding that the 
stories could be found to contain the defamatory 
suggestion that the Tuckers were “overly concern-
red with sexual matters.”  Tucker v. MTS Inc., No. 
99-1169 (July 17, 2000) See LDRC LibelLetter, Au-
gust 2000 at 19. 
      Counsel for Time included Paul Gardephe of the 
Time Legal Department, New York, and Laura E. 
Krabill of Wolf, Block, Schorr & Solis-Cohen.  
Counsel for Newsweek included Kevin T. Baine of 
Williams & Connolly, Washington, DC.  Counsel 
for Richard Rischbein included Alan Davis and 
Stephen Kastenberg of Ballard, Spahr, Andrews & 
Ingersoll, Philadelphia, Pa. and Donald N. David of 
Fischbein, Badillo, Wagner & Harding, New York, 
NY.  Counsel for the Tuckers is Richard C. Angino 
of Angino & Rovner, Harrisburg, Pa. 

Third Circuit Affirms Dismissal of Libel Suit By 
Anti-Gangsta-Rap Activist Delores Tucker  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 11 January 2001 

by Randy L. Dryer 
 
      In an apparent repudiation of deceptive and sur-
reptitious newsgathering techniques, a Utah jury has 
awarded a medical doctor a total of $3.215 million 
for a series of TV news stories which the jury found 
defamed the doctor and cast him in a false light.  It 
is the largest libel verdict in Utah history.  Ironi-
cally, the three stories, which focused on the doc-
tor’s willingness to prescribe the diet drug  combi-
nation Fen-Phen to the news reporter, won several 
awards for investigative reporting — including one 
from RTNDA and one from a national medical or-
ganization. 

The Facts 
      KTVX Channel 4, an ABC affiliate, decided to 
do a story on Dr. Michael Jensen, a physician and 
former football player for a local university,  after a 
former assistant news director told the station he 
witnessed the doctor prescribing Fen-Phen at a 
Fourth of July party to the party host.  The station 
assigned news reporter Mary Sawyers, who regu-
larly reports on health issues, to do the story.   
      Sawyers called the doctor’s office and spoke 
with a receptionist.  She identified herself as a re-
porter for Channel 4 who wanted to lose weight 
quickly because of her job and requested Dr. Jensen 
prescribe her diet pills over the telephone because 
she didn’t have the time in her busy schedule to 
come in for an appointment.  The receptionist said 
Dr. Jensen would not prescribe diet pills over the 
phone and she would need to make an appointment.  
Sawyers persisted, saying it was a “dog-eat-dog” 
world and “she could easily be replaced if she didn’t 
lose weight quickly”.  The receptionist reiterated 
Dr. Jensen would not prescribe over the telephone 
and Sawyers subsequently scheduled an appoint-
ment to meet with Dr. Jensen.   
      The reporter secretly recorded the telephone 
conversation with the receptionist.  Utah is a one-
party consent state.  Sawyers discussed the matter 
with her news director, who made the decision to 

use a hidden camera.  The news director  testified he 
did so to protect both the reporter and the doctor and 
prevent a “he said, she said” situation.  He testified he 
did not consult any ethical codes regarding the use of 
hidden cameras, nor did the station have any policies 
on the subject. 

Hidden Camera of the Examination 
     Sawyers went to the clinic armed with a hidden 
camera in a day planner.  In the examination room, 
Dr. Jensen discussed diet pills with Sawyers who 
falsely told the doctor that she had been on a diet, but 
was unable to lose weight and she was fearful of los-
ing her job if she didn’t.  The following exchange is 
recorded on videotape: 
 

Dr. Jensen:  If Fastin [one of the Fen-Phen in-
gredients] didn’t work for you [for weight 
loss], I would be willing to work with you 
maybe using Dexedrine.  It is technically not 
legal for that reason (emphasis added). 
 
Sawyers:  For weight loss? 
 
Jensen:  Right.  Dexedrine is used for attention 
deficit disorder.  In other words, maintaining 
concentration.  I took Ritalin for my boards.  
You can concentrate . . . (background voices 
on tape) . . . The other one is narcolepsy.  Peo-
ple fall asleep at the wheel.  So those are the 
legal reasons to use those medicines.  I 
don’t . . . (background noise) . . . I have quite a 
few adults with attention deficit disorder on 
Dexedrine and I haven’t run into a problem 
once with drug addiction. 
 
Sawyers:  So, what, do you just put down at-
tention deficit disorder? 
 
Jensen:  I usually, usually put narcolepsy in an 
adult.  We all deal with fatigue and tiredness, 
and you can just say I am tired. 

 
Sawyers subsequently met with a Utah state licensing 
official who viewed the videotape of the office visit 
and in an on-camera interview said Jensen’s conduct 

(Continued on page 12) 

Utah Doctor Wins Largest Libel Verdict in State History  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 12 2000 

(Continued from page 11) 

was improper and that he was very concerned about 
it. 
      Thereafter, Sawyers did a lengthy, on the record 
videotape interview with Dr. Jensen where he re-
canted his earlier statement about “maybe” prescrib-
ing Dexedrine and said that subsequent research on 
his part revealed that he could not and would not 
prescribe Dexedrine to her for weight loss. 

The  September 5, 1995 Broadcast 
      About a week after the on-camera interview of 
Dr. Jensen, KTVX aired a story regarding how easy 
it is to get diet pills.  The anchor lead-in to the story 
was  
 

Are doctors prescribing these pills too freely, 
promising miracle weight loss, perhaps risk-
ing their patients’ health?  News 4 Utah’s 
investigative reporter, Mary Sawyers, has 
been taking a look at the so-called miracle 
pills and the doctor [Jensen] who is prescrib-
ing them. 

 
      In Sawyers’ story she stated that Dr. Jensen 
failed to follow the law and Utah medical guidelines 
when he prescribed Fen-Phen to her without weigh-
ing her or giving her a physical, aired the videotape 
of the state licensing official expressing his concern 
about Dr. Jensen’s conduct and broadcast the state-
ment by Dr. Jensen that he would “maybe” consider 
prescribing Dexedrine if the Fen-Phen didn’t work, 
despite the fact that Jensen had recanted his state-
ment. 
      After the first story aired, Jensen was fired from 
the Orem clinic where he was employed and was 
denied privileges with Intermountain Health Care, 
the state’s largest health care provider. 

The June 17, 1996 Broadcast 
      Nine months later the station ran a follow-up 
story after state licensing officials filed a discipli-
nary action against Dr. Jensen.  The station claimed 

credit for causing the state complaint to be filed.  The 
state’s complaint accused Jensen of “unprofessional 
conduct,” based primarily on his statements made to 
Sawyers at her secretly recorded office visit, includ-
ing his statement about “maybe” prescribing Dexe-
drine.  The anchor lead-in to the story stated: 
 

The state is going after the license of a Utah 
County Doctor. 
 
Based on a News 4 Utah Investigation, the 
state charges that Dr. Michael H. Jensen vio-
lated the professional code of conduct. 
 
News 4 Utah’s medical reporter Mary Saw-
yers follows up: 

 
      In the story, Sawyers’ says that last July Jensen 
prescribed her drugs “without following state law,”  
and that the state now says Jensen “also broke the 
law a second time: when he said he would maybe 
prescribe her Dexadrine.”  The story rebroadcast Jen-
sen’s recanted statement.  The story concluded by 
Sawyers stating, “if found guilty, Jensen’s license 
could be revoked or suspended.”  The doctor subse-
quently agreed to a public reprimand and admitted 
that he “failed to comply with some of the require-
ments of the Utah Controlled Substance Rules.”  He 
agreed to attend education classes, but his license 
was never revoked or suspended. 

The November 6, 1996 Broadcast 
      A third news story aired several months later and 
reported on the release of a national publication by a 
consumer watchdog group on “questionable doctors” 
who had been disciplined by the State of Utah and 
others.  The anchor lead in to the story stated: 
 

What would you do if you found out your 
doctor was passing out drugs to addicts . . . or 
worse yet, sexually abusing his patients? 
 
Well, he may be, but you might never find out 
about it. 

(Continued on page 13) 

UT Doctor Wins Largest Libel Verdict in State History  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 13 January 2001 

(Continued from page 12) 
 
News 4 Utah Medical Reporter Mary Saw-
yers joins us to tell us why. 
 
Mary, isn’t this information available to the 
public? 
 
Sawyers:  It is, but most people don’t know 
how to find it.  Tonight, I’ll tell you how . . . 
and introduce you to some of these so called 
questionable doctors. 

 
The story included a segment on Dr. Jensen who 
Sawyers referred to as “the one we caught on tape 
promising me illegal drugs.”  Sawyers lumped Jen-
sen together with three other Utah physicians who 
were portrayed as “questionable doctors” one ac-
cused of homicide, one of sexual misconduct and 
one of disfiguring patients. 

Plaintiff’s Claims 
      Plaintiff alleged nine claims for relief, including 
libel, false light invasion of privacy, intrusion, in-
tentional interference with prospective economic 
relations, fraud, negligent misrepresentation, viola-
tion of 18 USC § 2511 (Federal wire interception) 
and violation of UCA § 76-9-402 and 403 (Utah’s 
Criminal Privacy Act), which, among its provisions, 
makes a misdemeanor the installation in “any pri-
vate place [a defined term], without the consent of 
the person...entitled to privacy there, any device for 
observing, photographing, recording, amplifying, or 
broadcasting sounds or events in the place...” 

Pretrial Rulings 
      On a Rule 12 motion, the Court dismissed the 
libel claims based on the September 5, 1995 and 
June 17, 1996 broadcasts as being barred under 
Utah’s one-year statute of limitations and dismissed 
the fraud and negligent misrepresentation claims as 
legally insufficient.  The Court refused to apply the 
one-year limitations period for libel to the false light 
claim.  At the conclusion of discovery, the court 
denied defendant’s motion for summary judgment, 

rejecting arguments that the broadcasts were sub-
stantially true, were protected reports on matters of 
public concern and that the surreptitious newsgath-
ering techniques were not an intrusion and were not 
highly offensive to a reasonable person. 

The Experts 
      In addition to the usual array of damage experts, 
plaintiff offered expert testimony on the issues of 
false light, the applicable journalistic standard of 
care and whether the broadcasts were about an issue 
of public concern. 
      Two local university journalism professors 
opined that the reporter and station engaged in nu-
merous ethical violations in both their newsgather-
ing and editing techniques and that the defendants 
not only fell below the accepted standard of care of 
responsible journalism, but that their deceit, se-
lected editing, and sensationalized anchor lead-ins 
suggested the station was trying to harm Dr. Jensen 
in order to boost their ratings.  (The defendants also 
used experts, two journalism academics.) 

The Verdict 
      After a five week trial, six causes of action were 
submitted to the jury on a special verdict.   
      In closing arguments, plaintiff’s counsel empha-
sized that Dr. Jensen was a private, not public fig-
ure.  He portrayed Jensen as a family doctor genu-
inely trying to help a patient who desperately 
wanted to lose weight and who falsely said she was 
afraid of losing her job.  The reporter was portrayed 
as someone who “set up” and entrapped Dr. Jensen 
through deception and lies.  Plaintiff’s counsel ac-
knowledged that Dr. Jensen was lax in his prescrip-
tion practices, for which he was punished by the 
state.  But, he did not deserve to be inaccurately and 
unfairly portrayed as a “questionable doctor”, a doc-
tor who prescribes “illegal drugs” and a doctor of 
the same ilk as doctors who sexually abuse, disfig-
ure or cause the death of their patients. 

(Continued on page 14) 

UT Doctor Wins Largest Libel Verdict in State History  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 14 2000 

UT Doctor Wins Largest Libel Verdict in State History  

(Continued from page 13) 

      The jury found that Sawyers and KTVX placed 
Dr. Jensen in a false light in both the September 5, 
1995 and June 17, 1996 broadcasts and awarded 
$600,000 for pecuniary loss and $100,000 as gen-
eral damages.  The jury allocated fault as follows:  
15% to Dr. Jensen, 25% to Sawyers and 60% to 
KTVX.  The jury also assessed $300 punitive dam-
ages against Mary Sawyers and $245,000 against 
KTVX for the two broadcasts. 
      On the November 6, 1996 broadcast, the jury 
found the story both defamed Jensen and case him 
in a false light.  Oddly, the court combined the issue 
of defamation and false light in the same special 
interrogatory.  The jury awarded $1,000,000 as pe-
cuniary loss and $500,000 as general damages and 
attributed 25% fault to Sawyers and 75% fault to 
KTVX.  Punitive damages were assessed in the sum 
of $600 against Sawyers and $450,000 against 
KTVX. 
      The jury found both KTVX and Sawyers were 
liable for common law intrusion and awarded 
$50,000 general damages.  Punitive damages on this 
claim were assessed in the sum of $40,000 against 
KTVX and no award was made against Sawyers. 
      The jury also found that Sawyers and KTVX 
violated Utah’s privacy statute and awarded 
$100,000 in general damages and assessed $80,000 
in punitive damages against KTVX. 
      The intentional interference claim resulted in a 
$25,000 general damages award against both Saw-
yers and KTVX and a $25,000 punitive damages 
award against KTVX. 
      The only favorable verdict for the defendants 
was when the jury concluded that neither Sawyers 
nor KTVX were guilty of violating 18 USC § 2511,  
which prohibits the interception and disclosure of 
wire, oral or electronic communications. 

Future Lessons? 
      Although it is always risky to draw long-term 
lessons from a single case, and particularly from a 

case as fact specific as this one, it seems the follow-
ing conclusions can be gleaned from this jury’s ver-
dict: 
 

1. A doctor’s examination room is consid-
ered a private area (even when it is the doc-
tor and not the patient who is suing). 
 
2. Jurors are as concerned about what is 
omitted from a broadcast as they are about 
what is actually broadcast. 
 
3. Although ethical codes such as those 
adopted by SPJ or RTNDA may not have the 
force of law and, indeed, are not universally 
embraced by all journalists, they neverthe-
less may end up serving as the standard of 
care, especially where a news organization 
has adopted no internal policies or guidelines 
on reporting. 
 
4. Gathering the news surreptitiously or 
through deception is a dangerous practice 
where the subject of the story is viewed as a 
sympathetic private individual and/or the 
story is not viewed as one of great public 
concern (the stories were broadcast before 
the dangers of Fen-Phen were widely 
known). 
 
5. The winning of awards by journalism or-
ganizations is not the final word on what is 
appropriate journalism. 
 
6. Fundamental fairness is the overarching 
standard in the juror’s eye. 

 
     Post trial motions are pending and KTVX is ex-
pected to appeal if no post verdict relief is granted. 
 
     Randy L. Dryer is the author of the Utah Chap-
ter of LDRC’s 50-State Survey of Libel Law and is a 
shareholder of the Salt Lake City law firm of Par-
sons Behle & Latimer, an LDRC Defense Section 
member.  Mr. Dryer was not involved in the KTVX 
litigation. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 15 January 2001 

Second Circuit Applies Gross Irresponsibility Test to Nonmedia Investigative Report 

      The Second Circuit, in an opinion by Judge Sack, af-
firmed summary judgment in favor of a non-media defa-
mation defendant based on its publication of an investiga-
tive report distributed to shareholders and the media.  
Konikoff v. Prudential Insurance Co. of America, No. 99-
9185, 2000 U.S. App. Lexis 31307 (2d Cir. Dec. 7, 2000).  
The court affirmed based on  New York’s gross irresponsi-
bility standard promulgated in Chapadeau v. Utica Ob-
server-Dispatch, Inc., 341 N.E.2d 569, 379 N.Y.S. 2d 61 
(1975), a fault standard higher than negligence which ap-
plies to private figure cases involving matters of public 
concern. 

Investigation of Charges Commissioned  
      At issue in Konikoff was what the Second Circuit ob-
served is the now common practice of businesses to com-
mission from lawyers or other experts an investigative re-
port to respond to charges of wrongdoing and then dis-
seminate the report to shareholders, employees and the 
general public.  Konikoff at *30.  Here defendant Pruden-
tial engaged the law firm Sonnenshein, Nath & Rosenthal 
to investigate charges that two real-estate investment funds 
Prudential managed had been wrongly overvalued by in-
flated appraisals.  Sonnenschein’s report concluded that 
Prudential did not engage in any scheme to overstate prop-
erty values, but the report noted a possible exception of 
one property, valued by plaintiff, an independent real es-
tate appraiser, where circumstantial evidence indicated 
overvaluation.  The report was disseminated to investors 
and the media.  The gist of the report was repeated later at 
an investors meeting where it was also noted that plaintiff 
“no longer performs appraisals” for the funds as a result of 
the report. 
      The district court held that the statements were suscep-
tible of defamatory meaning, noting for “an appraiser of 
real estate, whose reputation and livelihood depend on in-
dependent judgment and expertise, a suggestion that a spe-
cific valuation was the product of external pressure rather 
than reasoned deliberation disparages her professional 
reputation.”  Id. at *9.  The district court later granted sum-
mary judgment on the grounds that the statements were 
protected by New York’s common law self-interest and 
common-interest privileges.  Id. at *14. 

Declined to Decide on Common Law Privileges 
     In an interesting analysis of the these privileges, Judge 
Sack noted that whether these privileges applied was a close 
question that New York courts had not yet resolved.  In par-
ticular, Judge Sack noted that the common-interest and self-
interest privileges have traditionally been tightly confined 
to cases where the statements were published to an ex-
tremely limited group of private persons with an immediate 
relationship to the speaker.  Broader application of the 
privilege to the present case “could have significant ramifi-
cations” and cover all defensive statements made to or even 
by the media “since members of the media share with their 
audience a common interest in the events of the day.”  Id. at 
*22.   
     Judge Sack emphasized that “we do not hold that the 
common law privileges are unavailable.  “Were we forced 
to reach the issue, we might be inclined to certify [the ques-
tion] to the New York Court of Appeals” but the court de-
clined to do so when it could affirm on the firmer grounds 
of lack of gross irresponsibility under the Chapadeau stan-
dard.  Id. at *23.   

Contrasting Chapadeau with Actual Malice 
     In analyzing the Chapadeau standard, the court noted 
that it applied to non-media private figure cases so long as 
the statements at issue are arguably with the sphere of le-
gitimate public concern.  Here “there is no doubt that a pub-
lic controversy about allegedly improper valuations of sub-
stantial investments made by a publicly held company fits 
the description.”  Id. at *29.  As for applying the standard to 
the facts, the court found no evidence that defendant was 
grossly irresponsible in the preparation or dissemination of 
the report.  In fact, dissemination to the public “was plainly 
reasonable” to answer the charges of inflated valuation of 
the real estate investment funds. 
     Judge Sack’s opinion also offers and interesting and in-
depth analysis of the differences between actual malice and 
Chapadeau’s gross irresponsibility standard and how Cha-
padeau may in some circumstances be more protective of 
defendants, indeed approaching a neutral reportage privi-
lege.  According to Sack, gross irresponsibility is not sim-

(Continued on page 16) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 16 2000 

     Local attorney and political candidate John Greiber 
agreed in mid-December to accept an undisclosed sum 
to settle his libel lawsuit against the Annapolis (Md.) 
Capital, which was scheduled for a retrial in the new 
year. Greiber v. Capital Gazette Communications, No. C 
98-50742 (Md. Cir. Ct. Anne Arundel County). The set-
tlement came after an April 2000 trial in which the jury 

awarded the plaintiff $2.5 million (see LibelLetter, 
May 2000, at 5), which the judge later reduced to 
$562,000. 
      The suit stemmed from a 1997 editorial which 
focused on attacks by then-Anne Arundel County 
Executive John Gary (R) against County State’s 
Attorney Frank Weatherbee (D). The editorial al-
leged that Gary was motivated by Weatherbee’s 
defeat in 1994 of John Greiber, who ran on the 
same Republican line as Gary. The editorial de-
scribed Greiber as “an unqualified ally to whom 
Gary continues to feed county legal business.”  
      Greiber filed suit in 1998, alleging that the use 
of the word “unqualified” had impugned his abili-
ties as an attorney and negatively affected his law 
practice; the newspaper argued that the word re-
ferred to his ability to hold office, or to handle the 
county’s legal business. 
      After the court ruled that Greiber was a public 
figure, the jury awarded Greiber $2.5 million in 
compensatory damages: $1.2 million for lost in-
come and $1.3 million of damage to his reputation. 
At the same time, however, the jurors answered 
“No” to a question of whether the newspaper had 
actual knowledge that the statements in the edito-
rial were false.  
      This inconsistency formed the basis of defense 
motions for judgment notwithstanding the verdict, 
for remittitur, and for a new trial. The court denied 
the j.n.o.v. motion, but granted the new trial mo-
tion unless the plaintiff accepted a remittitur to 
$562,000, consisting of $270,000 in lost earnings 
and $292,000 in reputational damages. In his rul-
ing, the judge said that the jury’s award was 
“extreme and excessive.” 
      Greiber reportedly stormed out of the court-
room as the judge announced his decision; later he 
rejected the remittitur and a new trial was sched-
uled.  But on Dec. 15 the parties agreed to settle 
the case for an undisclosed amount. 
      The newspaper was represented by Ray Mul-
lady Jr. of Piper Marbury Rudnick & Wolfe in 
Washington, D.C. 

Maryland Libel Suit Settled After Award Reduction 

(Continued from page 15) 

ply a less onerous version of actual malice, from the 
plaintiff's perspective. Although ordinarily a statement 
made with actual malice would also be grossly irrespon-
sible, Sack concludes this is not always necessarily the 
case. 
 

If, for example, a television station were to re-
broadcast a public official’s news conference de-
spite the broadcaster’s knowledge that one of the 
speaker’s statements, a  defamatory one, was 
likely false, the rebroadcast would arguably have 
been made “with subjective awareness of prob-
able falsity” of the defamatory remarks — 
“actual malice” — yet in accordance with stan-
dards of responsible journalism under Cha-
padeau.   Id. at *36 - 37 

 
In a footnote, Sack observes that Chapadeau therefore 
implies a form of neutral reportage protection.  Id. at *37 
n11.  As to the seeming anomaly of a statement about a 
private figure not being actionable under Chapadeau, 
but an identical statement about a public figure being 
actionable under Gertz,. Sack notes, “if presented with a 
case that is similar to the case at bar but is brought by a 
public official or public figure rather than a private per-
son like Konikoff, New York courts may conclude that 
the plaintiff must establish gross irresponsibility under 
Chapadeau in addition to "actual malice" under Sullivan 
in order to recover.”  Id. at *38. 
     Defendant was represented by Jonathan Lerner of 
Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom; plaintiff, by 
Charles Schmerler of Golenbock, Eiseman, Assor & 
Bell. 

Second Circuit Applies Gross Irresponsibility Test  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 17 January 2001 

By Stephen G. Contopulos and Bradley H. Ellis 
 
      In a break with what was thought to be established 
California law, an appellate court in Los Angeles has 
held that the “rule of discovery” applies to toll the 
statute of limitations when a non-media defendant’s 
allegedly libelous statements are published in the mass 
media.  The Court stated that it could find “no reason 
that the discovery rule should not be applied to toll the 
running of the statute of limitations on causes of ac-
tion for defamation, even when the defamatory re-
marks have been republished in the mass media.”  In 
ominous dicta, the 
Court stated that, al-
though there was no 
mass media defendant 
before it, it was not 
persuaded “that the 
discovery rule should 
not apply to mass me-
dia defendants.” 

An O.J. Non-Witness Sues 
      The case, Shively v. Bosco, 2000 Daily Journal D.
A.R. 13075 (Dec. 12, 2000), arose out of Joseph 
Bosco’s book, A Problem of Evidence published by 
William Morrow & Company, in which Bosco ana-
lyzes the O.J. Simpson criminal trial.  The plaintiff, 
Jill Shively, received substantial notoriety when she 
claimed to have seen Simpson in his infamous Bronco 
driving away from the murder scene.  Ostensibly be-
cause she had sold her story to Hard Copy, she was 
never called to testify before the Grand Jury consider-
ing whether to indict Simpson.   In the book, Bosco 
relates comments by Peter Bozanich, a Deputy Dis-
trict Attorney in Los Angeles, in which Bozanich of-
fers a different version of why Shively was not called 
to testify.  According to Bozanich, his wife, also a 
Deputy District Attorney, received a call from Brian 
Patrick Clarke, Shively’s former boyfriend, in which 
Clarke allegedly defamed Shively.  Bozanich then 
tells the O.J. prosecution team that they had better 

“check out” Shively.  They do, and as a result, according 
to Bozanich, they do not call her as a witness. 
      Based on these facts, Shively sued Clarke, Bozanich, 
the County of Los Angeles, the publisher and the author.  
The author was never served.  The publisher filed a spe-
cial motion to strike pursuant to California’s anti-
SLAPP statute, Code of Civil Procedure § 425.16, or in 
the alternative, motion for summary judgment, based 
upon evidence that the book was on sale to the public 
more than one year before plaintiff filed her complaint.  
Before the hearing on the motion, plaintiff  dismissed 
William Morrow from the case.   

      Clarke demurred to 
the complaint, also on 
the grounds that the 
statute of limitations 
had expired.  In opposi-
tion, plaintiff argued 
that the rule of discov-
ery had tolled the stat-

ute of limitations until she discovered Clarke’s slander.  
The trial court declined to apply the rule of discovery 
and sustained the demurrer.  The County and Bozanich 
moved for summary judgment on the same ground, 
which the trial court granted. 

Appeals Court Reinstates Claim 
      The Court of Appeal reversed both orders,  conclud-
ing that the discovery rule operated to toll the statute of 
limitations in cases against non-mass media defendants 
whose  allegedly defamatory remarks are republished by 
a mass media defendant.  According to the Court, 
whether plaintiff knew or should have known of the 
defamation is properly a question for the trier of fact. 
      When analyzing the issue, the court dismissed an 
earlier appellate court decision McGuiness v. Motor 
Trend Magazine, 129 Cal.App.3d 59, 61-62 (1982), as 
having been decided without “analysis.”   The Court 
noted, but did not address, the several cases upon which 
the McGuiness court cited in support of its conclusion 
that the discovery rule did not apply.  See, e.g.,  Belli v. 

(Continued on page 18) 

California Court Revives the Discovery Rule in Defamation Cases  
Involving Mass Media Publications 

 
[T]he case has an immediate impact on mass media 
defendants because, even if the statute of limitations 
as to them has run vis-à-vis the plaintiff, they can be 
brought into a lawsuit by the non-media defendant 

on cross-complaints for indemnity. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 18 2000 

Ca. Ct. Revives Discovery Rule in Defamation Cases  

(Continued from page 17) 

Roberts Brothers Furs, 240 Cal.App.2d 284 (1966); and 
Khaury v. Playboy Publications, Inc., 430 F.Supp. 1342 
(S.D.N.Y. 1977).  Nor did the Court address Fleury v. 
Harper & Row, Publishers, Inc.,  698 F.2d 1022, 1028 
(9th Cir. 1983), in which the Ninth Circuit stated that 
“[i]t is [] the California rule that the statute of limitations 
will run on a libel action even if plaintiff does not realize 
that he has been defamed.” 
     It has always been the rule in California that the stat-
ute of limitations on a “private” defamation - for exam-
ple, the libel hidden away in an employer’s personnel 
file - was tolled until the plaintiff knew or should have 
known of the defamation.  Shively expands that rule to 
any defamation uttered by a non-mass media defendant, 
including when the defamation is republished in the 
mass media.   
     Shively does not change California law, however, 
with respect to whether the discovery rule tolls the stat-
ute of limitations against mass media defendants.  For 
the moment, at least, California remains with the clear 
majority of jurisdictions which, in cases involving media 
defendants, have rejected the discovery rule.  (Based 
solely upon review of LDRC’S 50-STATE SURVEY: ME-

DIA LIBEL LAW, of the states that have addressed the 
issue, twenty-six have rejected the discovery rule, and 
only five have applied it.)   Nevertheless, the case has an 
immediate impact on mass media defendants because, 
even if the statute of limitations as to them has run vis-à-
vis the plaintiff, they can be brought into a lawsuit by 
the non-media defendant on cross-complaints for indem-
nity. 
     Thus, cases against the media that were once quickly 
disposed of  on statute of limitations grounds, may now 
live on through substantial discovery and perhaps trial.  
In addition, articles or books that, in California, were 
essentially claim free after one year from publication, 
could now be subject to suit for years.   In Shively, for 
example, Clarke is alleged to have made his allegedly 
slanderous phone call in June 1994, yet the book, dis-
tributed, and, therefore, published in October 1996, 
could remain subject to suit for an indeterminate amount 
of time depending on when a plaintiff claims he or she 
could have reasonably learned of the defamation.   

      Finally, the Court’s observation that “applying the 
discovery rule . . . should be no more difficult than ap-
plying it in the other situations in which it arises 
[because] [t]he trier of fact will simply consider the evi-
dence as to the delayed discovery, and decide whether 
plaintiff’s reasons therefore are believable” is of little 
solace to a mass media defendant facing a jury. 
  
      Messrs. Contopulos and Ellis, who are partners with 
Sidley & Austin in Los Angeles, represented William 
Morrow & Company in the case.  They were not in-
volved in the appeal. 

SUBSCRIBE TO THE 2001 
 

BULLETIN 
 

Did you miss the 2000:2 edition of the LDRC 2000 
BULLETIN — FAIR USE IN THE MEDIA: A DELICATE 

BALANCE — a collection of articles taking a practical 
look at the Fair Use Doctrine in copyright law, investi-

gating what can be used, what cannot, and why. 
 

Now Available: 
 

LDRC 2000 REPORT ON SIGNIFICANT DEVELOPMENTS 
 

Or the other issues in 2000:  
LDRC 2000 REPORT ON TRIALS AND DAMAGES 

 
MEDIA TRIALS AT THE CLOSE OF THE CENTURY: 

CHALLENGE AND CHANGE 
 

LDRC 2000 REPORT ON APPELLATE RESULTS  
Including a Report on Petitions for Certiorari to 

the U.S. Supreme Court in the 1999 term. 
 

Subscription fee for 2001 is $100 if received by January 
30, 2001 and $110 thereafter.  Subscriptions are in-

cluded with membership of $1,000 or more. 
 

To order please send your check, payable to the Libel 
Defense Resource Center, Inc., to: 

 
404 Park Avenue South, 16th Floor 

New York, NY  10016 
Phone (212)889-2306    Fax (212)689.3315 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 19 January 2001 

By Karl Olson 
 
      The common practice of confidential settlements 
is under fire in California and across the country. 
      Two California lawmakers, in the wake of reve-
lations that Bridgestone/Firestone hid information 
about defective tires through confidential settle-
ments of prior lawsuits, have introduced legislation 
that would sharply restrict such secret settlements.  
The legislation, introduced in December 2000 by 
Democratic Senator Martha Escutia and Assembly-

Secret Settlements Under Fire 

man Darrell Steinberg, is similar to laws in many 
other states.   

Other States Have Similar Rules 
      For example, Florida’s Sunshine in Litigation 
Act provides that any portion of an agreement or 
contract which has the purpose or effect of conceal-
ing a public hazard, any information concealing a 
public hazard, or any information which may be 
useful to members of the public in protecting them-
selves from injury is void, contrary to public policy, 
and cannot be enforced.  Fla. Stat. Ann. Section 
69.081(4) (West 1997). 
      Louisiana passed a stringent law stating that a 
court cannot seal records “if the information or ma-
terial sought to be protected relates to a public haz-
ard or relates to information which may be useful to 
members of the public in protecting themselves 
from injury that might result from such public haz-
ard.”  La. Code Civ. Proc. Ann. Art. 1426 (West 
1998). 
      Other states with similar legislation include 
Delaware, Georgia, Indiana, New York, North 
Carolina, Oregon and Virginia.  See Del. Sup. Ct. 
Civ. R. 5(g); Ga. Unif. Super. Ct. R. 21; Ind. Code 
Ann. Section 5-14-3-5.5 (Michie 1997); N.Y. 
Comp. Code R. & Regs. Tit. 22, section 216.1 
(1998); N.C. Gen. Stat. Section 132-1.3 (1972); 
Ore. Rev. Stat. Section 30.402 (1996); Va. Code 
Ann. Section 8.01-420.01 (Michie 1997). 
      Texas likewise has a rule, Rule 76a of the Texas 
Rules of Civil Procedure, setting out a common law 
right to access judicial records.  The rule states that 
court records “are presumed to be open to the gen-
eral public and may be sealed” only after certain 
criteria are met. Included in the definition of court 
records are settlement agreements and discovery not 
filed on  record which seek to restrict disclosure of 
information “concerning matters that have a prob-
able adverse effect upon the general public health or 
safety.”  See Doggett and Mucchetti, Public Access 

(Continued on page 20) 

    Damaging Decision is With-
drawn by Ninth Circuit 

 
     As a result of a settlement between the parties, 
the Ninth Circuit issued an order dated January 12, 
2001, withdrawing its December 1999 opinion in 
this matter and dismissing the case.  Alpha Thera-
peutic Corporation v. Nippon Hoso Kyokai, 199 
F.3d 1078 (9th Cir. 1999).  The withdrawn decision  
reversed the district court’s dismissal of a privacy 
claim brought by an individual who voluntarily 
gave an interview to a clearly identified television 
news reporter who did not tell the subject that he 
was taping the interview.  See, LDRC LibelLetter, 
January 2000, at 1. 
      The Ninth Circuit panel was relying upon the 
then-recent decision by the California Supreme 
Court in Sanders v. American Broadcasting Compa-
nies, 20 Cal.4th 907 (1999) in its finding that the 
taping alone — even when the subject had no rea-
sonable expectation that what he said was not going 
to be reported on television — could, if found to be 
highly offensive and to otherwise meet the elements 
of intrusion, constitute an invasion of privacy.  The 
decision, at best, was an illogical and ill-thought 
through extrapolation of the California Supreme 
Court decisions in the area.  

U P D A T E  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 20 2000 

(Continued from page 19) 

to Public Courts: Discouraging Secrecy in the Pub-
lic Interest, 69 Tex. L. Rev. 643, 646-84 (1991). 

California’s Proposal 
      California Attorney General Bill Lockyer has 
been pushing to end the practice of secret settle-
ments since 1992, when he was a state senator.  An 
earlier California bill was vetoed by former Gover-
nor Pete Wilson, and another bill on the subject was 
tabled last year at 
G o v e r n o r  G r a y 
Davis’ request.     A l -
though the Golden 
State doesn’t have 
specific legislation on 
the subject now, the 
California Judicial 
Council, effective January 1, 2001, codified the 
common law right of access to court records in Rule 
243.1 of the California Rules of Court. But the new 
rule doesn’t address secret settlements, leaving that 
issue for another day.  It likewise doesn’t address 
discovery motions and records filed or lodged in 
connection with discovery motions, although dis-
covery materials used at trial or submitted as a basis 
for adjudicating non-discovery motions are covered 
by the rule.   
      Rule 243.1 sets forth a stringent standard for 
sealing records, based on the California Supreme 
Court’s decision in NBC Subsidiary v. Superior 
Court 20 Cal. 4th 1178 (1999).  The NBC case in 
turn rested its holding on the series of U.S. Supreme 
Court cases finding a right of public access to court 
proceedings and records. 
      The battle over confidential settlements is not 
new, but the move against such secret settlements 
gained momentum last year after the revelations 
about the Bridgestone/Firestone accidents involving 
tread separation on tires.  The National Highway 
Traffic Safety Administration is investigating 
Bridgestone/Firestone, and the tire company re-
called 6.5 million of its ATX, ATX II, and Wilder-

ness AT ties, which reportedly have been involved 
in accidents that have killed at least 119 people and 
injured more than 500.  Most of the accidents in-
volved the Ford Explorer.  As is common with 
product liability lawsuits, prior settlements had been 
confidential and consumers were therefore blocked 
from learning about them. 
      The proposed California legislation, SB 11 and 
AB 36, specifically refers to the Bridgestone/
Firestone debacle.  It also cites the secrecy regard-

ing claims of victims 
of the Northridge 
earthquake and the 
contaminated drink-
ing water involved 
in the story of Erin 
Brockovich, a real-

life California litigation story which turned into a 
hit movie. 

What is Covered 
      Cases based on injury, wrongful death or finan-
cial loss caused by defective products, financial 
frauds, unfair insurance claims practices, or envi-
ronmental hazards would be subject to the proposed 
law.    Information about the product, practice or 
hazard would be presumed public and could not be 
kept confidential merely by agreement.     
      Significantly, the bill would apply to both confi-
dential settlements and “information acquired 
through discovery concerning the defective product, 
financial fraud, unfair insurance claims practice, or 
environmental hazard.”  The only way to keep in-
formation confidential would be to obtain a court 
order based on either  
       
      (1) a finding of trade secret or privilege, or  
       
      (2) meeting the traditional balancing test re-
quired to seal court records.   
       
      That balancing test, the result of Supreme Court 
cases such as Press Enterprise v. Superior Court, 

(Continued on page 21) 

Secret Settlements Under Fire 

 
[T]he move against such secret settlements gained 
momentum last year after the revelations about 
the Bridgestone/Firestone accidents involving 

tread separation on tires.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 21 January 2001 

(Continued from page 20) 

478 U.S. 1, and adopted by the California Supreme 
Court in 1999, requires an overriding interest over-
coming the right of public access, a substantial 
probability that the overriding interest will be com-
promised if the information isn’t kept confidential, a 
narrowly-tailored confidentiality order, and no less 
restrictive means to achieve the overriding interest.  
It’s the same balancing test set forth in the new Rule 
243.1 governing the sealing of court records. 
      The legislation is supported by the Consumer 
Attorneys of California, press groups and Democ-
ratic Attorney General Lockyer, but it has powerful 
and well-heeled opponents: manufacturers, Silicon 
Valley high-tech companies and venture capitalists, 
and the insurance industry.  California’s Democratic 
Governor, Gray Davis, was supported by trial law-
yers (the CAOC), but he’s also raked in contribu-
tions from the business groups.  Davis has been re-
luctant to sign legislation opposed by business inter-
ests, as these bills are.  He asked the author of a 
similar bill to table it last year, but the new bill is 
thought to have a good chance of reaching the gov-
ernor’s desk in some form.  

Opening Civil Litigation is Needed    
      The new bills are a welcome attempt to give the 
public access to where much of the action is in civil 
litigation.  While Press Enterprise and other cases 
have now firmly established the public’s right of 
access to court proceedings and documents filed 
with the court, much of the action takes place be-
hind the scenes.    A great deal of discovery is 
turned over only after a party (particularly corporate 
defendants involved in product-liability litigation or 
the like) has insisted on a protective order.  The 
party seeking discovery is normally more interested 
in getting documents needed for a particular client 
in a particular lawsuit than in protecting the abstract 
right of the public to know.  Fortunately, many 
judges are now giving serious scrutiny to protective 
orders even when they’ve been agreed to by the par-
ties.  The bills would require that strict scrutiny.  

Secret Settlements Under Fire 

      Likewise, a corporate defendant in a product li-
ability lawsuit will often have a powerful incentive to 
insist on settlement confidentiality to keep secret the 
amount of money paid and evidence of possible de-
fects in a product.  Plaintiffs in such lawsuits, while 
wanting in the abstract to reveal defects, often have a 
difficult time turning down a good settlement if the 
only thing that stands in the way of obtaining one is 
agreement on a confidentiality clause.  It’s one thing 
to want the public to know about corporate misdeeds 
or a history of product defects:  it may be another 
thing altogether, however, for a seriously injured 
plaintiff to turn down compensation for that injury 
simply because a defendant wants confidentiality.    
      The proposed California legislation, and the laws 
already on the books in many other states, are wel-
come measures which require the public’s voice to be 
heard before settlements are sealed and discovery 
documents deep-sixed.    The courts are paid for by 
the public and conduct the public’s business.  They 
should not be used to further private gain at the ex-
pense of public knowledge.  Legislation such as this 
will go a long way to ensuring that the public’s voice 
is heard even when private parties have  incentives to 
conduct court business under a veil of secrecy. 
 
      Karl Olson is a partner in Levy, Ram & Olson, 
LLP, California. 

 
Would you like to receive your  

LibelLetter via e-mail? 
 

This service is now available to  
all LDRC members 

 
If interested, please contact: 

 Kelly Chew 
kchew@ldrc.com 
fax: 212-689-3315 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 22 2000 

      Human Rights Watch is one of the largest interna-
tional rights monitoring non-profits, based in New 
York with offices in Washington D.C., Los Angeles, 
Brussels, London, Moscow and other locations around 
the world. 
      We work to stop human rights abuses wherever we 
uncover them, through our accurate and detailed pub-
lic reports and international advocacy, in areas as di-
verse as free speech, children's rights, discrimination, 
arms trade, corporate responsibility, the laws of war, 
torture, voting rights, and even economic, social and 
cultural rights. We have a staff of over 100 experi-
enced researchers and advocates, and publish hun-
dreds of reports, as books, newsletters, and electronic 
bulletins. 
      We are seeking volunteer attorneys to assist us in 
corporate legal matters in the following capacities: 
 

Volunteer Legal Coordinator: 
      We are hoping to find someone who can give us a 
commitment of one year or more, in a job that we ex-
pect requires a day every week or two weeks, depend-
ing on seasonal needs.  This individual will be respon-
sible, in consultation with the human rights law ex-
perts in our Legal Department, for coordinating legal 
work that pertains to our corporate needs.  The Volun-
teer Legal Coordinator will send out and follow up on 
major legal projects we have sent to attorneys in our 
pro bono network, with the option of handling inde-
pendently legal projects on his or her own.  
      Typical projects that require coordination are: ma-
jor libel review projects; libel training for our staff; 
trademark and tradename protection, etc...Smaller pro-
jects might include review of licensing or republishing 
agreements; drafting work-for-hire or co-publishing 
agreements; or providing waivers and releases to our 
researchers in the field.  Ideally, the Volunteer Legal 

Coordinator would have some media law back-
ground, and sufficient experience to serve as our 
corporate legal strategist, foreseeing where the or-
ganization needs legal work or new policies — for 
example, creating a photography publication pol-
icy, conducting a liability insurance review, etc. — 
and recruiting volunteers to handle such work. 

Pro Bono Network Volunteers: 
      Volunteers in our pro bono network take on a 
wide variety of projects that relate to our 
“business” of publishing highly sensitive reports 
on serious human rights abuses. Projects vary 
widely in complexity and area. Volunteer attorneys 
help train our staff in libel standards, take on pro-
tection of our trademark and tradename, and advise 
on various aspects of our publishing work. Among 
our immediate needs for legal advice are: 
 
• general insurance review for the organization, 

including accident, media, corporate; 
• libel review of major reports scheduled for 

publication in 2001; 
• periodic advice on use of photography; 
• legal review for new web site to launch in 

2001 (privacy policy; copyright; etc.); 
• help creating standard releases, work-for-hire 

contracts, etc.; 
• legal review of licensing and co-publishing 

agreements. 
 
If you are interested in volunteering for any or all 
of these positions, please contact:  
 
      Mr. Andrew Ayers at (212) 216-1817 
(ayersa@hrw.org) or  
 
      Ms. Dinah PoKempner at (212) 216-1210 
(pokempd@hrw.org). 

Human Rights Watch 

Editor’s Note: We do not usually run classifieds or 
“Want Ads,” but we thought these posts presented 
interesting and valuable prospects for public service. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 23 January 2001 

By Mark Stephens 
 
      Imagine if you will New York’s Plaza Hotel, 
setting for so many movies.  Downstairs, last year’s 
iconic celebrity wedding for the it-crowd.  Upstairs 
a room rented by Hello magazine, packed with elec-
tronics for gathering, processing and disseminating 
the sneak photos of the bash below. Plaza security 
retained by OK!  magazine — Hello’s rival in the 
celebrity news business and holder of an exclusive 
on the wedding — burst in, thus setting in train le-
gal proceedings between the two U.K. celebrity pull 
sheets, OK! and Hello.  
Douglas v. Hello! Ltd. 
(C.A. 21 Dec. 2000). 

Injunction Lifted 
      On 23 November 
2000, after a two-day 
hearing, the Court of Appeal in London discharged 
the injunction earlier granted, restraining Hello from 
publishing photographs of Michael Douglas and 
Catherine Zeta-Jones at their wedding in New York.  
This injunction had prevented copies of Hello 
magazine going on sale since they contained unau-
thorised photographs from a wedding to which its 
rival OK! had bought exclusive rights.  Mr. Doug-
las, Ms. Zeta-Jones and OK! had advanced claims in 
breach of confidence, malicious falsehood, interfer-
ence with contractual relations and, most interest-
ingly, infringement of privacy. 
      Although the injunction was ultimately dis-
charged in November, the reasons were reserved 
until December 21st.  Lord Justice Brooke and Lord 
Justice Sedley agreed with “hesitation” and 
“misgiving,” that the couple’s rights in confidence 
and privacy should not be protected by an injunc-
tion at this stage, but could be compensated for by 
damages.  They concluded it was a “close” ques-
tion, but ultimately tipped by the fact that the in-
junction would have killed the entire week’s issue 
of Hello. 

UK Ripe for Privacy 
     The decision went on to review the law of privacy 
from the essays of Warren & Brandeis and noted the 
absence of such laws from English Jurisprudence. The 
Court concluded that the time is now ripe for England 
to have privacy laws, with Lord Justice Sedley in the 
most radical opinion concluding that Douglas and 
Zeta Jones have, “a powerfully arguable case” to a 
right of privacy. 

      Lord Justice Sedley 
went on to suggest that 
the case in privacy would 
be the more unanswer-
able, not the less, for the 
celebrity of the principal 
victims, had it not been 
for the fact that they had 
parted with a degree of 

privacy by selling some carefully approved images to 
OK! magazine.  He pointed to the fact that celebri-
ties — and certainly the plaintiffs here — live and die 
by their images, and take great pains (as did Douglas 
and Zeta Jones through contract with OK!) to protect 
and control that image.  The courts, he felt, when there 
was an effort as here to protect image, should be more 
solicitous to protect their privacy. 
     The team which represented the newly-wed celeb-
rities and OK! Magazine was led by Counsel, Michael 
Tugendhat QC and David Sherborne.  They advanced 
for the first time the arguments in favour of protection 
of privacy, taking the Court through the myriad of 
case law and academic comment which has long been 
discussed (some might say threatened) by judges ex-
tra-curricularly but not “in school” to demonstrate that 
the time for an English privacy law had come. 
     Just when the English Libel Bar thought it was 
gasping its last following a host of successful Defen-
dant cases, the judiciary have thrown it the lifeline of 
privacy which gives the green light for any public fig-
ure to sue.  This will now be routinely tacked onto 

(Continued on page 24) 

Injunction on Sneaky Photos of Douglas Wedding Lifted 
 

But Right Of Privacy Is Here To Stay 

 
Just when the English Libel Bar thought it was 

gasping its last following a host of successful 
Defendant cases, the judiciary have thrown it the 
lifeline of privacy which gives the green light for 

any public figure to sue.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 24 2000 

Injunction on Photos of Douglas Wedding Lifted 

(Continued from page 23) 

many libel claims: “This will undoubtedly have seri-
ous implications for both celebrities and the media.  
At the very least, it would appear that snatched or long 
lens photographs are now out of bounds,” says David 
Sherborne, Junior Counsel for Ms. Zeta-Jones, Mr. 
Douglas and OK!. “The Court of Appeal has effec-
tively sanctioned the right to protect privacy, thereby 
removing the need to strain the law of confidence to 
fit circumstances where there is no relationship of 
trust or confidence with the person who discloses pri-
vate information or invades your privacy.” 
      There is a serious concern now being voiced by 
Defendants that this decision will mean celebrity spin 
will win-out over free speech where public figures are 
concerned. Lord Justice Brooke also said that, if the 
case does succeed at trial, the damages that Hello will 
have to pay “are likely to be enormous”; with a con-
comitant chilling effect on free speech in future cases. 

Press Code and Data Protection Factor In 
      The Court of Appeal also acknowledged that the 
new Human Rights Act gives statutory recognition to 
the Press Complaints Commission (“PCC”) Code. 
That (previously) self regulatory Code affords pri-
vacy, “in circumstances which individuals have a rea-
sonable expectation of privacy”. The PCC gives as an 
example, the person nude sunbathing on a remote pub-
lic beach. 
      Our privacy legislation, The Data Protection Act, 
also figured in the judgement.  This Act has passed 
into law seemingly unnoticed by many.  It was 
adopted in response to the European Directive on Data 
Protection, which has effect throughout the European 
Economic Area and has resulted in similar data pro-
tection laws being adopted throughout Europe.  
      “The Acts, and, in particular, the introduction of 
the EC Directive, means that had this wedding been in 
the UK (as opposed to the States) then there would 
have been a clear infringement,” comments David 
Sherborne. “We all need to be aware now, especially 
from the media’s point of view, of the impact data 
protection law has upon the way business is con-

London Firm Seeks Libel Plaintiffs Online 
 
      In a creative marketing ploy, London solicitors firm 
Russel Jones & Walker will use the Internet to find libel 
plaintiffs.  On January 4th, the firm announced the 
launch of “LibelXpress” a web site at www.rjw.co.uk, 
where potential libel plaintiffs can have their claims 
evaluated for free.  Potential plaintiffs are directed to 
read a short summary of defamation law.  They can then 
go on and fill out a short questionnaire about the poten-
tial claim.  The firm will respond within two days to dis-
cuss options, including contingency or so-called  “no 
win-no fee” arrangements.  Among the questions to be 
answered in the questionnaire: “What exactly was said 
about you and by whom?”  And: “Is there any truth in 
what was said about you?”   

ducted.” Robert Lands, Data Protection lawyer at Finers 
Stephens Innocent, said “If the photographs had been 
transmitted to London from New York by digital means 
then there would have been a breach of the criminal 
sanctions imposed by the Data Protection Acts. 
      There is little doubt that the implications of this far-
reaching judgement will be both felt and discussed for 
months to come.  Nevertheless, restrictions on the media 
continue to develop thick and fast in England, with the 
President of the Family Division, unusually sitting at 
first instance, stretching the law of confidence to issue 
an injunction at large against the media (including US 
media), in perpetuity, affording anonymity to Jon 
Venables & Robert Thompson the juvenile killers of a 
child called, James Bulger. This injunction might just as 
easily be developed in privacy and in the light of the 
OK! decision it just might if the Thompson & Venables 
decision is tested on appeal. 
      The full judgments may be obtained at: www.
courtservice.gov.uk/judgments/judg_home.htm or hard 
copy is available from the author at mstephens@fsilaw.
co.uk. 
 
      Mark Stephens is a partner in Finers Stephens Inno-
cent, London, England. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 25 January 2001 

By Samuel Fifer and Gregory R. Naron 
 
     An Illinois trial court has left the door open to a par-
ent’s potential negligence liability arising from a web 
site his son created, featuring a lewd, doctored picture of 
the minor plaintiff, and insulting commentary about her.  
Jane Doe v. Ben Palenske and J. Bowen Palenske, No. 
00 LA 166 (Ill. Cir. Ct., McHenry County Nov. 28, 
2000). 

Background of Plaintiff’s Claims   
     Plaintiff Doe and defendant Ben Palenske attended 
Marian Central Catholic High School in Woodstock, 
Illinois.  In March of last year, Ben “created and contrib-
uted to” a web site entitled “Marian Sucks.”  The crux of 
the complaint is plaintiff’s allegation that the “Marian 
Sucks” web site features “a picture of the plaintiff’s face 
carefully put onto the body of a nude woman and en-
gaged in a pornographic act,” with the caption 
“[plaintiff] in a porn gone horribly wrong.”   Plaintiff 
also complains of statements on the web site that plain-
tiff is a “fat whore” and a “raving psychotic bitch.”   
     Based on these allegations, plaintiff claimed Ben was 
liable for defamation and false light invasion of privacy.  
(Surprisingly, there was no claim of intentional or negli-
gent infliction of emotional distress). 
     Plaintiff further alleged that previously, in February 
2000, Ben’s brother John had also created “a negative 
and harmful web site” – entitled “Marian Blows” – 
which “was terminated at the behest of Marian Central 
Catholic High School once it was discovered.”  Un-
daunted, Ben created the (somewhat derivative) “Marian 
Sucks” the next month.    
     Citing the apparently irrepressible mischief of the 
Brothers Palenske, plaintiff charged that their father, J. 
Bowen Palenske, was subject to negligence liability.  
Specifically, she asserted that Mr. Palenske “knew or 
should have known” that his sons “possessed the skill, 
knowledge and desire to create a negative and very 
harmful web site on his computer system in his home”; 
that he failed to properly supervise the use of the com-
puter, and “entrusted” it to his sons when he knew or 
should have known they were “likely to commit defama-
tory acts on others.”   

Illinois Court Says Father May Be Liable for Son’s Allegedly Tortious Website 

      Plaintiff also asserted Mr. Palenske was negli-
gent in “knowingly” permitting Ben to use his com-
puter to harass and make obscene comments, with 
the intent to offend plaintiff, in violation of 720 
ILCS 135/1-2 (the “Harassing and Obscene Com-
munications Act”).  That statute makes it a Class B 
misdemeanor to use “electronic communication” 
for, inter alia the purpose of  “[m]aking any com-
ment, request, suggestion or proposal which is ob-
scene with an intent to offend”; and “[k]nowingly 
permitting any electronic communications device to 
be used” for such purposes.  Id., subd. (a)(1), (5). 
      Furthermore, Plaintiff claimed that Mr. Palenske 
was liable in his own right for defamation and false 
light, since he “owned and controlled the computer” 
that Ben used “to create a web site entitled ‘Marian 
Sucks.’” 

Mr. Palenske Moves to Dismiss 
      Ben filed an answer to the complaint, denying 
all liability.  Mr. Palenske filed a motion to dismiss 
the claims against him.   That motion was heard and 
decided on November 28 of last year. 
      In his motion, Mr. Palenske argued that the di-
rect claims against him for defamation and false 
light had to be dismissed because the complained-of 
actions were those of Ben, not “of J. Bowen Palen-
ske,” and “in Illinois, parents are not liable for the 
torts of their minor children merely because of the 
parent-child relationship.”   Rather, Mr. Palenske 
argued, to impose liability on him, plaintiff had to 
state a claim for negligent entrustment or negligent 
supervision – the two theories on which plaintiff’s 
negligence claim against him was based.    
      The court apparently agreed, and dismissed the 
direct defamation and false light claims against Mr. 
Palenske.    

The Negligence Claim 

      Turning to the negligence count, Mr. Palenske 
noted that, for a negligent entrustment action to lie, 
plaintiff had to plead and prove that defendant (1) 

(Continued on page 26) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 26 2000 

Illinois Court Says Father May Be Liable for Son’s 
Allegedly Tortious Website 

(Continued from page 25) 

entrusted a dangerous article to another person, and 
(2) knew or should have known the person was likely 
to use the article in a manner causing an unreasonable 
risk of harm to others.  See Page v. Blank, 262 Ill.
App.3d 580, 634 N.E.2d 1194 (1994).   Mr. Palenske 
argued that nothing in the complaint suggested that 
“the computer used by Ben Palenske is a dangerous 
article.”  So far so good. 
      The negligent supervision theory, however, was 
more problematic.  It only required plaintiff to plead 
and prove Mr. Palenske (1) was aware of specific in-
stances of prior conduct sufficient to put him on notice 
that the complained-of act was likely to occur; and (2) 
had an opportunity to control his son.  Page; see also 
Teter v. Clemons, 112 Ill. 2d 252, 492 N.E.2d 1340 
(1986). 
      Mr. Palenske attempted to distinguish the case of 
Duncan v. Rzonca, 133 Ill.App.3d 184, 478 N.E.2d 
603 (1985); there, defendant mother brought her three 
year old to the bank where she worked.  Unsuper-
vised, the child set off the alarm system.   The bank 
specifically instructed defendant to keep the child 
away from the alarm in the future.  Yet, subsequently, 
the child was again left unsupervised and set off the 
alarm.  This time, the responding police officer was 
injured in an auto accident, and sued.   These facts 
were held to state a negligent supervision claim.   
      Mr. Palenske argued this case was different, be-
cause he only had knowledge of his other son’s prior 
conduct and did not know of any such conduct by 
Ben.  According to Mr. Palenske, plaintiff had to 
plead facts showing “prior knowledge of specific con-
duct” by this particular child. 
      Evidently, the court did not find Mr. Palenske’s 
attempt to distinguish Duncan very convincing, be-
cause it denied the motion with respect to the negli-
gence claim.   The order does not indicate the basis for 
the ruling, but the negligence claim could be sustained 
on either the entrustment or supervision theory.   In 
other words, plaintiff did not have to prove that the 
computer was a dangerous article (a sine qua non for 

entrustment liability) in order to state a negligent su-
pervision claim. 
      Given the broad nature of the negligent supervi-
sion tort, and the procedural posture of the case, it is 
not altogether surprising that the court declined to 
throw out the negligence claim on Mr. Palenske’s mo-
tion.  

Coming Attractions? 

      Significantly, neither Mr. Palenske nor his son 
have yet attacked the merits of the underlying claims, 
viz., that no defamation or false light claim will lie 
based on the complained-of publication.   On that 
score, the plaintiff will no doubt rely on the Illinois 
Supreme Court’s lamentable decision in Bryson v. 
News America Publications, Inc., 174 Ill.2d 77, 672 
N.E.2d 1207 (1996) (using “slut” to describe fictional 
character that resembled plaintiff was defamatory per 
se as accusation of fornication, and jury could find it 
to be “of and concerning” plaintiff).   
      On the other hand, Illinois also has a long tradition 
of refusing to find mere “namecalling” actionable 
defamation, see, e.g., Pease v. Operating Engineers 
Local 150, 208 Ill.App.3d 863, 567 N.E.2d 614 (1991) 
(“he’s dealing with a half a deck... I think he’s crazy” 
not actionable); Cozzi v. Pepsi-Cola General Bottlers, 
Inc., 1997 WL 312048 (N.D. Ill., June 6, 1997) 
(“bitch” was “too imprecise to be defamatory”), and 
the Illinois courts have protected statements (and pic-
torials) which could not reasonably be found to state 
actual facts about the plaintiff, see Flip Side, Inc. v. 
Chicago Tribune Co., 206 Ill.App.3d 641, 564 N.E.2d 
1244 (1991) (comic strip did not state actual facts 
about plaintiffs); Polish-American Guardian Society 
v. General Electric Co., 27 Med. L. Rep. 1443 (Ill. 
Cir. Ct., Cook Cty. 1998) (finding “ethnic slurs” 
broadcast on various television programs – phrase 
“stupid polack,” skit in which two people rotate ladder 
while third changes light bulb, and portrayal of buf-
foonish Polish Pope – were not actionable). 

(Continued on page 27) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 27 January 2001 

Two Philadelphia Reporters Fined $100 
Per Minute — For A Total Of $40,000 

Each — For Refusing To Testify At 
Criminal Trial 

Illinois Court Says Father May Be Liable for Son’s 
Allegedly Tortious Website 

(Continued from page 26) 

      Finally, no cases involving Internet speech have 
been decided under the Harassing and Obscene 
Communications Act (violation of which plaintiff 
cited as another ground for Mr. Palenske’s negli-
gence; see above).   A challenge to the Act on First 
Amendment grounds may be in order.  Cf. People v. 
Sanders, 182 Ill.2d 524, 696 N.E.2d 1144 (1998) 
(provision of “Hunter Interference Prohibition Act,” 
criminalizing certain actions taken with “intent to 
dissuade” hunters, held to be a content-based speech 
restriction in violation of First Amendment).  More-
over, allowing the Act to be used as the basis for 
tort liability – even if no actionable  defamation ex-
ists – would “enabl[e] the plaintiff to avoid the spe-
cific limitations with which the law of defamation – 
presumably to some purpose – is hedged about.”  
Brown & Williamson Tobacco Corp. v. Jacobson, 
713 F.2d 262, 273-74 (7th Cir. 1983).  
      Again, these issues were not raised in the motion 
to dismiss, and the court did not rule or suggest how 
it might rule on them.   We will continue to monitor 
the case for further developments in this regard. 
 
      Samuel Fifer is a partner, and Gregory R. 
Naron an associate, of Sonnenschein Nath & 
Rosenthal, Chicago, Illinois. 

By Robert C. Clothier III 
 
      Mark Bowden, a reporter for The Philadelphia 
Inquirer, and Linn Washington, a reporter for the 
Philadelphia Tribune, were recently held in civil 
contempt and fined $100 per minute – for a total of 
$40,000 per reporter – by a Philadelphia state court 
trial judge for refusing to obey the court’s order re-
quiring them to testify about statements given to 
them by a criminal defendant.  Both reporters have 
appealed the trial judge’s orders to Pennsylvania’s 
intermediate appellate court, and a decision is not 
expected for at least several months.  See Common-
wealth v. Brian Tyson (Case No. 9710-0014; Order 
dated December 4, 2000). 

The Underlying Criminal Prosecution 

      The trial court’s orders came during the criminal 
prosecution of defendant Brian Tyson, who was 
charged with the first-degree murder of 23-year-old 
Damon Millner.  After his arrest but years before 
trial, defendant Tyson was interviewed by both re-
porters and told them that he shot Millner in self-
defense out of the belief that he was being shot at by 
men with guns.  Tyson portrayed himself as a law-
abiding resident of a drug-infested neighborhood 
who tried to discourage the local drug dealers from 
plying their trade in the tough North Philadelphia 
neighborhood they shared. 
      The prosecutors saw things differently.  They 
contended that defendant Tyson was an urban vigi-
lante who harassed the drug dealers and deliberately 
shot Millner without provocation.  The prosecutors 
sought to contradict defendant Tyson’s assertion of 
self-defense by subpoenaing reporters Bowden and 
Washington for any statements made by defendant 
Tyson and his wife about the incident or about his 
relations with the neighborhood drug dealers. 

(Continued on page 28) 

 
Any developments you think  

other LDRC members 
 should know about? 

 
Call us, send us an email or a note. 

 
Libel Defense Resource Center, Inc. 
404 Park Avenue South, 16th Floor 

New York, NY  10016 
 

Ph: 212.889.2306 
Fx: 212.689.3315 

ldrc@ldrc.com 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 28 2000 

(Continued from page 27) 

The Reporters’ Motions to Quash 
 
      Bowden and Washington moved to quash the 
subpoenas.  They contended that the Pennsylvania 
Supreme Court in In re Taylor, 193 A.2d 181 (Pa. 
1963), established the rule that the Pennsylvania 
Shield Law absolutely protects all unpublished in-
formation from compelled disclosure, thereby pro-
tecting them from turning over their notes and from 
testifying about unpublished information.  The re-
porters also asserted that the First Amendment re-
porter’s privilege protects both published and un-
published information unless the prosecutors meet 
their burden of proving that the subpoenaed infor-
mation was crucial to the case, that they had ex-
hausted all other sources of the information, and 
that the reporters were the only source of the infor-
mation.   
      The reporters claimed that the defendant — who 
was expected to testify — was another alternative 
source of the information.  Until defendant Tyson 
testified, or declined to testify, the reporters argued, 
the prosecutors certainly could not meet their bur-
den of proof.  
      The prosecutors contended that the Pennsylvania 
Shield Law protects only confidential source infor-
mation and asserted that because defendant Tyson 
was a disclosed, non-confidential source, the Shield 
Law was inapplicable.  For this proposition they 
cited Hatchard v. Westinghouse Broadcasting Co., 
532 A.2d 346 (Pa. 1987); Davis v. Glanton, 705 
A.2d 879 (Pa. Super. 1997); and McMenamin v. 
Tartaglione, 590 A.2d 802 (Pa. Cmwlth. 1991).  
      The reporters, however, responded that the 
Hatchard and Davis decisions affirmed the broad 
rule set forth in Taylor while carving out a limited 
exception in defamation cases based on the premise 
that the Pennsylvania Constitution’s right of reputa-
tion would be violated if a libel plaintiff, in addition 
to bearing the burden of proving actual malice, did 
not have access to unpublished information and ma-
terials. 

      Under the First Amendment, the prosecutors 
argued that the information was crucial because it 
constituted statements made by a criminal defendant 
about the very incident at issue – statements that 
were purportedly inconsistent not only with what 
the prosecution’s witnesses said but also with what 
the defendant told the police at the time.  The defen-
dant’s credibility, the prosecutors contended, was 
“central to the case.”  At the same time, the prose-
cutors admitted that they did not and could not 
know what was in the unpublished information and, 
therefore, could not say that they would even use 
such information at trial.   
      They also claimed that the reporters were the 
only source of the information because no one else 
apparently was present in the interviews between 
the reporters and defendant Tyson.  They wanted 
the information not only for “potential use” in their 
case in chief but also for cross-examining the defen-
dant and rebuttal testimony. 

The Trial Judge’s Ruling 
      The trial court judge granted in part and denied 
in part the reporters’ motions to quash.  The judge 
ruled that the Pennsylvania Shield Law does not 
protect non-confidential source information.  She 
based this ruling on the decisions in McMenamin, 
Hatchard and Davis, implicitly finding that the lat-
ter’s holdings are not limited to defamation cases.  
Thus, because the defendant was not a confidential 
source, the trial judge concluded that the Shield 
Law did not apply.   
      Turning to the First Amendment reporters’ 
privilege, the trial judge said that the prosecutor “is 
not entitled to a ‘fishing expedition’ through all the 
reporter’s notes.”  As a result, she ordered the re-
porters to testify about any “verbatim or substan-
tially verbatim statements of the defendant involv-
ing the incident itself or such statements of the de-
fendant which speak to his relationship to drug deal-
ers in the neighborhood.”  She explained:  
 

(Continued on page 29) 

Two Philadelphia Reporters Fined  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 29 January 2001 

Two Philadelphia Reporters Fined  

(Continued from page 28) 

Because only the reporter and defendant were 
privy to the conversations, these statements 
would not be obtainable from any other 
source….  Certainly the statements are rele-
vant and necessary…[because they] are state-
ments of the defendant and go directly to his 
guilt or to impeach his defense that the killing 
was justified. 

 
In other words, the trial judge believed that any state-
ments of the defendant about the incident were cru-
cial, regardless of the nature of those statements. 
      The judge called her order extremely narrow and 
emphasized that she was not ordering the reporters to 
turn over their notes.  But 
she expected that the re-
porters would review their 
notes prior to giving testi-
mony and bring their 
notes to court in case to 
refresh their recollections 
if necessary.  The trial judge also envisioned that the 
reporters would submit to an informal interview with 
the prosecutors in advance of the trial so that the re-
porters could say whether or not there were any un-
published statements of the defendant that were rele-
vant to the case.  The trial judge did this conceding 
that “there may not be” any reason to put the report-
ers on the stand. 

The Reporters’ Attempts to Stay the Trial 
Judge’s Ruling 

      The reporters immediately requested the trial 
judge to stay her order, which she quickly denied.  
The reporters then filed their notices of appeal and 
moved the Pennsylvania Superior Court for a stay of 
the trial court’s order pending appeal.  Supporting the 
reporters’ motions was an amicus curiae brief sub-
mitted by the Pennsylvania Newspaper Association 
(PNA).  The Superior Court granted a temporary stay 
and then, without explanation, dissolved the stay.  
      The reporters, again with support from the PNA, 

filed a motion for stay with the Pennsylvania Supreme 
Court, which, like the Superior Court, gave a tempo-
rary stay only to dissolve it a day later in a one-
sentence order.  That left the reporters faced with 
complying with the trial judge’s order or risking con-
tempt.   

The Reporters’ Refusal to Testify and 
Contempt 
     The reporters refused to testify about any unpub-
lished information while agreeing to testify about de-
fendant’s statements published in their articles.  The 
prosecutors requested that the trial judge impose a 

civil contempt sanction of 
incarceration until the re-
porters complied with the 
order; the prosecutors also 
reserved the right to seek 
criminal contempt.  The 
trial judge decided against 

imprisonment and instead imposed a severe fine to try 
to coerce the reporters into testifying.  Although the 
prosecutors asked for a fine of $1,000 per minute, she 
fined them $100 per minute — what she called a 
“nominal” fine — until the prosecution rested its case.  
Fortunately, the temporary stays granted by the appel-
late courts meant that the trial was nearly over when 
this fine was instituted. 
     Toward the conclusion of the defendant’s testi-
mony, the prosecutors again appealed to the judge to 
increase the fine to $1,000 per minute.  The prosecu-
tors contended that the defendant’s testimony made 
the reporters’ testimony all the more important to the 
case.  They gave examples of what they contended 
were “crucial” differences between the defendant’s 
testimony and the statements attributed to him in the 
reporters’ articles.  For example, while the defendant 
testified he was with friends having only one beer a 
few hours before the incident, one of the articles said 
he had a few beers.  While the defendant testified he 
bought the gun used in the shooting in 1993, one of 

(Continued on page 30) 

 
Although the prosecutors asked for a fine of 
$1,000 per minute, she fined them $100 per 

minute — what she called a “nominal”  
fine — until the prosecution rested its case.  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 30 2000 

(Continued from page 29) 

the articles said he bought the gun in 1991.  After ar-
gument, the trial judge rejected the prosecutor’s re-
quest, saying that she did not think that incarceration 
would coerce the reporters into testifying about un-
published information. 
      Subsequently, Mark Bowden took the stand and 
testified about published information.  The prosecutor 
did not call Linn Washington to testify.  Shortly there-
after, the prosecution rested, and the reporters were 
each fined $37,000, which the judge later increased to 
$40,000 apparently after the judge recalculated the 
number of minutes at issue.  The jury later returned a 
verdict of guilty of third-degree murder and posses-
sion of the instrumentality 
of a crime.  The jury re-
jected the charge of first-
degree murder.  Shortly 
thereafter, the reporters ap-
pealed the contempt order 
and posted a bond staying 
any obligation to pay the 
fine. 

The Ramifications of the Trial Judge’s 
Ruling 

      The trial judge’s order is troubling for several rea-
sons: 
 
• The trial court cut back the scope of the Pennsyl-

vania Shield Law, concluding that it protects only 
confidential source information.  This ruling is 
contrary to the Pennsylvania Supreme Court deci-
sions in Taylor and Hatchard and the Superior 
Court’s decision in Davis, which stand for the 
proposition that the Shield Law protects all un-
published information except in defamation cases, 
where the defamation plaintiff’s right of reputa-
tion limits the Shield Law’s protections to confi-
dential source information. 

 
• The trial court did not do the traditional First 

Amendment analysis.  For example, she did not 
find that the defendant himself was an alternative 
source of the information and required the report-

ers’ testimony even before the defendant testified.  
Just as discouraging, the trial judge felt that any 
statements made by the defendant about the inci-
dent at issue were crucial, even though it seems 
obvious that whether or not the defendant had one 
or several beers hours before the incident at issue is 
marginally relevant, if at all, to the case. 

 
• Moreover, the trial court appeared to require the 

reporters to submit to an interview with the prose-
cutors to help them decide whether or not the un-
published information would help their case.  That 
requirement was clearly beyond the powers of any 
trial judge.  And it certainly was not permissible in 

light of the privileges af-
forded by the Shield Law 
and First Amendment. 
 
• Finally, while it was a 
victory that the trial judge 
did not imprison the report-
ers, the judge’s fine of $100 

per minute was extraordinary and excessive. 
 
      The trial court judge’s rulings betray a basic misun-
derstanding about how compelled testimony about even 
non-confidential information will harm reporters’ abil-
ity to do their jobs.  Since the defendant was a disclosed 
source, the trial judge felt that the reporters “should talk 
to him at their peril” and was indifferent to the fact that 
this would obviously discourage the gathering and pub-
lication of this sort of information in the future.  Indeed, 
both the judge and the prosecutor implied that a positive 
result of the ruling might be that reporters would not 
publish a defendant’s story prior to trial.  The Pennsyl-
vania Shield Law and First Amendment privilege, how-
ever, place reporters on a different footing in light of 
the strong public policy promoting the free flow of in-
formation between reporters and their sources.  Time 
will tell whether the Pennsylvania appellate courts will 
uphold these fundamental principles and reverse the 
trial court’s rulings. 
 
      Robert C. Clothier III is a partner at Dechert Price 
& Rhoads in Philadelphia, Pennsylvania. 

Two Philadelphia Reporters Fined  

 
Indeed, both the judge and the prosecutor 
implied that a positive result of the ruling 

might be that reporters would not publish a 
defendant’s story prior to trial.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 31 January 2001 

      A recent decision by the First Circuit held that a 
newspaper’s unauthorized publication of photographs 
was protected by the fair use defense from a copyright 
infringement claim.  Nunez v. Caribbean International 
News Corp. (El Vocero de Puerto Rico), 2000 U.S. App. 
Lexis 33453 (1st Cir. Dec. 21, 2000) (affirming summary 
judgment in favor of a newspaper).  The primary factor in 
finding fair use was the particular newsworthiness of the 
photos.  Indeed, here the photographs were the contro-
versy.   

Controversy Over Models’ Pictures 
      At  issue in the case were several copyrighted model-
ing pictures taken by plaintiff, a professional photogra-
pher, of Joyce Giraud, who later became Miss Puerto 
Rico Universe of 1997.  A controversy arose over photo-
graphs in which Miss Giraud appeared naked or nearly 
naked, which raised questions over whether it was appro-
priate for a Miss Puerto Rico Universe to have posed for 
such photos and whether she should retain her  title.  One 
local television program showed the controversial photos 
and asked random citizens whether the photos were por-
nographic. Other programs interviewed Miss Giraud and 
questioned her on whether she should retain her title.  El 
Vocero published several stories about the controversy, 
using three of the controversial photographs in the arti-
cles. 
      The district court of Puerto Rico dismissed the copy-
right infringement complaint on fair use grounds, 17 U.S.
C. §107.  The court  focused on the newsworthiness of 
the photos, the difficulty of presenting the story without 
them, and the minimal effect on plaintiff’s business.  In 
an opinion written by Chief Judge Torruella, the First Cir-
cuit affirmed after reviewing the four fair use factors 
(purpose and character of use, nature of the copyrighted 
work, the amount used, effect on the potential market or 
value of the work) as applied to the specific facts of the 
case. 

The Purpose and Character of the Use 
      While rejecting a per se newsworthiness standard for 
fair use, the court found that the publication of the photos 

together with editorial commentary was 
“transformative” weighing in favor of fair use, citing 
Campbell v. Acuff-Rose Music, Inc., 510 U.S. 569 
(1994).  The court also credited the newspaper’s good 
faith in crediting the photos to plaintiff and obtaining 
them lawfully. 

(Continued on page 32) 

First Circuit Finds Unauthorized Publication of Newsworthy Photos to Be Fair Use 

 
Now Available 

 
LDRC 50-STATE SURVEY 2001: 

EMPLOYMENT LIBEL AND 
PRIVACY LAW 

 
 

An essential reference on critical 
employment issues. 

 
TOPICS INCLUDE:  Publication • 

Compelled Self-Publication • Fault 
Standards • Damages • Recurring Fact 

Patterns • Privileges and Defenses • 
Procedural Issues • Employer Testing of 
Employees • Searches • Monitoring of 

Employees • Activities Outside the 
Workplace • Records • Negligent Hiring • 

Intentional Infliction of Emotional Distress • 
Interference with Economic Advantage • 

Prima Facie Tort 
 

$150 
 

For Ordering Information and  
to Preview the  

LDRC 50-State Survey 2001:  
Employment Libel and Privacy Law 

Outline 
Visit our Website — www.ldrc.com  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 32 2000 

 
©2000 

LIBEL DEFENSE RESOURCE CENTER, INC. 
404 Park Avenue South, 16th Floor 

New York, NY  10016 
(212)889-2306 
www.ldrc.com 

 
BOARD OF DIRECTORS 

Robin Bierstedt (Chair) 
Dale Cohen 

Anne Egerton 
Harold W. Fuson, Jr. 

Adam Liptak 
Susanna Lowy 

Kenneth M. Vittor  
Mary Ann Werner 

Susan Grogan Faller (ex officio) 
 

STAFF: 
Executive Director: Sandra Baron 

Staff Attorney: David Heller 
Staff Attorney: Eric Robinson 

LDRC Fellow: Sherilyn Hozman 
Legal Assistant: Kelly Chew 

(Continued from page 31) 

      Interestingly, though,  the court noted that this 
first factor was not overwhelmingly in El Vocero’s 
favor.  In some unsettling dicta the court found that 
El Vocero’s publication of  photos on its cover was 
commercial and weighed against fair use.  Accord-
ing to the court, “El Vocero used the photograph not 
only as an ordinary part of a profit-making venture, 
but with emphasis in an attempt to increase reve-
nue.”  Id. at *6.  However, on the whole the news-
paper’s informative use of the photos made this fac-
tor “either neutral” or in favor of fair use.  Id. at 
*11. 

Nature of the Copyrighted Work 

      As to the nature of the copyrighted work, the 
court found that this factor weighed in favor of fair 
use.  It found that the modeling photos were com-
missioned for “the very purpose of semi-public dis-
semination” within the modeling industry.  The 
plaintiff had not taken any prior steps to limit dis-
semination, such as requiring non-disclosure agree-
ments or no-resale agreements, nor had he regis-
tered the copyright. Moreover, the photos had al-
ready been broadcast on television.  Thus the news-
paper’s use of the photos did not threaten plaintiff’s 
right of first publication. 

Amount and Substantiality of Use 

      The amount and substantiality of use was a non-
factor, according to the court.  Even though the 
newspaper used the entirety of the photos the court 
acknowledged that “to copy any less than that 
would have made the picture useless to the story.”  
Id. at *13. 

Effect on the Market 
      Finally, the court examined the effect of the 
newspaper’s use on the potential market for or value 
of plaintiff’s work and concluded that this factor 
also favored fair use.   First, the  newspaper’s use of 

First Circuit Finds Unauthorized Publication of 
Newsworthy Photos to Be Fair Use 

plaintiff’s modeling photos to inform the public 
about a controversy would not effect the market  for 
plaintiff’s professional services.  Moreover, the 
newspaper’s publication would not effect the value 
or market for the particular photos.  While recogniz-
ing that the sale of photos to newspapers is a poten-
tial market, it found no evidence that plaintiff sought 
to exploit this market nor that he had the right to do 
so under his contract with Miss Giraud. “Surely the 
market for professional photographs of models pub-
lishable only due to the controversy of the photo-
graph itself is small or nonexistent.”  Id. at * 6-17. 
      El Vocero was represented by DCS member Juan 
Marchand-Quintero, San Juan, Puerto Rico. The 
plaintiff was represented by Jose Guillermo Gon-
zalez. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 33 January 2001 

By George Gabel 
 
      Morris Communications Corp. v. PGA Tour, Inc., 
117 F.Supp. 2d 1322 (M.D. Fla. 2000), is the first re-
ported decision to address how the publication of news 
via the Internet may be shaped by antitrust and intellec-
tual property law.  In denying a Motion for Preliminary 
Injunction, the Court in Morris noted that the develop-
ment of a complete factual record and “an examination 
of both bodies of law and their proper application in a 
rapidly changing world” will be necessary to resolve the 
underlying controversy between the parties.  Id., at 1324.   
      The Plaintiff, Morris Communications Corporation, 
is in the business of publishing news.  Morris publishes 
news in both the traditional print format and electroni-
cally via the Internet.  As part of its news coverage, in 
1996 Morris began publishing information about golf 
tournaments on its electronic newspapers.  The most 
popular feature of its electronic coverage of these golf 
tournaments was its publication of real-time golf scores.  

PGA Scores From the Course 
      As the term suggests, real-time golf scores are the 
scores of individual golfers published contemporane-
ously with, or as near as possible to, the actual pace of 
competition at a golf tournament.  These scores are col-
lected at each of the eighteen holes on the golf course, 
typically by volunteers organized by the tournament’s 
promoter.  The scores are then transmitted, through 
wireless or other communication devices, to several lo-
cations including the media center located on the tourna-
ment premises.   
      Upon being published in the media center, the golf 
scores can then be “re-keyed” by media organizations 
into their own computers for further dissemination, in-
cluding publication via the Internet.  Although some 
scores are also published on television, radio, and lead-
erboards on the premises, the media center is the only 
location where the “official” scores for all the competing 
golfers are continuously updated and available.  This is 
particularly true during the first two days of most golf 
tournaments when there is normally no television or ra-
dio coverage.  

      Cable News Network/ Sports Illustrated (“CNN/SI”) 
was impressed with Morris’ electronic coverage of golf 
tournaments and contracted with Morris to provide (i.e., 
syndicate) real-time golf scores.  In 1999, this coverage 
included all of the professional golf tournaments promoted 
by the PGA Tour, Inc.  Morris’ attempts to cover the PGA 
Tour in real-time, however, ran headlong into media re-
strictions being imposed by the PGA Tour. 

Media Credentials and Websites 
      The PGA Tour, like other promoters of sports events, 
regulates the media coverage of its golf tournaments.  
These regulations, which typically concern television, pho-
tography, and print media, are contained in press creden-
tials which are issued by the PGA Tour for each tourna-
ment.  By obtaining a press credential, a news organization 
is permitted access to the tournament premises, including 
access to the media center, to report on the tournament.  
      The relationship between the media and the PGA Tour, 
as the court in Morris noted, is mutually beneficial:  “the 
media are better positioned to satisfy the public’s demand 
for golf-related information, and [the PGA Tour] enjoys 
enhanced publicity, which in turn generates greater de-
mand for its golf tournaments and related goods and ser-
vices.”  Morris, 117 F.Supp. 2d at 1324. 
      In January 1999, however, for the first time, the PGA 
Tour promulgated restrictions concerning the Internet.  In 
particular, the PGA Tour restricted access to the media 
center upon the condition that all “[s]coring information 
appearing on a site may be provided no sooner than thirty 
minutes after the actual occurrence of the shots.”  The ad-
mitted purpose of this regulation was to allow the PGA 
Tour to have the first opportunity to publish real-time 
scores on its own website.   
      The PGA Tour prohibits the use of wireless communi-
cation devices on the golf course by spectators or the me-
dia.  Golf scores cannot, therefore, be collected and re-
ported directly from the golf course by any party other than 
the PGA Tour and its volunteers.  Moreover, any such in-
dependent effort to collect golf scores would unnecessarily 
duplicate the efforts of the PGA Tour’s volunteers.  In 
short, access to the media center is essential for news or-

(Continued on page 34) 

Media Company Barred by PGA From Syndicating Golf Stats. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 34 2000 

Morris Communications Corp. v. PGA Tour, Inc. 

(Continued from page 33) 

ganizations that wish to report “official,” real-time golf 
scores.  The practical effect of the PGA Tour’s new 
restriction on Internet publication of golf scores was 
that reporters in the media center would be required to 
delay their reporting of golf scores by 30 minutes after 
the score’s publication in the media center.   
      Morris objected to the new regulation.  After some 
discussion between the parties, the PGA Tour changed 
the regulation to add the phrase “or after the time such 
information is legally available as public domain infor-
mation if sooner than thirty 
minutes after the actual oc-
currence of the shots.”  The 
term “public domain” had 
been raised as an issue in 
the parties’ discussion be-
cause of its application to 
basketball scores in the case 
of National Basketball Ass’n 
v. Motorola, Inc., 105 F.3d. 841 (2d Cir. 1997).  Morris 
believed that golf scores, like the basketball scores ad-
dressed in Motorola, are facts that are in the public do-
main as soon as they occur.  Subsequent to the discus-
sion between the parties, and the PGA Tour’s amend-
ment of its press credentials, Morris continued to pub-
lish real time golf scores on its website and to provide 
scores to CNN/SI and other news organizations. 

New Online Regs. 2000 
      In January 2000, however, the PGA Tour promul-
gated new “Online Service Regulations.”  The new 
regulations provided that “no scoring information may 
be used by, sold, given, distributed or otherwise trans-
ferred to, any party other than the Credentialed Site in 
any manner whatsoever, without the prior written con-
sent of PGA Tour.”  The PGA Tour thus allowed Mor-
ris to publish real-time scores on its own website, but 
prohibited the syndication of this information to third-
parties if not part of the Credentialed Site.  Morris 
again objected to the new regulation; however, discus-
sions between the parties to resolve their differences 
were unavailing.    

Morris Seeks PI 
     In October 2000, Morris filed a lawsuit which, in part, 
sought a preliminary injunction to prevent the PGA Tour 
from restricting the publication of real-time golf scores 
via the Internet.  The lawsuit is grounded on several anti-
trust theories including the essential facilities doctrine, 
monopoly leveraging, and refusal to deal.  In a nutshell, 
Morris alleges that the PGA Tour has monopoly power 
over PGA Tour golf tournaments and has used that power 
to stifle competition in the separate markets for the publi-

cation and syndication of 
real-time golf scores via the 
Internet.   
     In response, the PGA 
Tour argues that it has de-
veloped, at considerable ex-
pense, a system to collect 
and report golf scores.  The 
PGA Tour argues that it en-
joys a property right in its 

scoring system and the scores gathered through that sys-
tem, and that its regulations restricting the syndication of 
real time golf scores are a reasonable safeguard against 
would-be free riders seeking to capitalize on their invest-
ment.  

Court: Possible “Hot News” Right 
     The Court denied Morris’ request for a preliminary 
injunction finding that Morris had not made a sufficient 
showing to justify the extraordinary relief requested at 
that preliminary stage.  Morris, 117 F.Supp. 2d at 1330.  
The critical issue for the Court was the existence, vel non, 
of a legitimate, pro-competitive reason for the PGA 
Tour’s restrictions.    In particular, the Court was con-
cerned that the PGA Tour may have a “hot news” prop-
erty right as described in the seminal case of Interna-
tional News Serv. v. Associated Press, 248 U.S. 215 
(1918), in which the U.S. Supreme Court recognized a 
news publisher’s right in time-sensitive information for 
which the publisher had expended resources to collect if 
another party’s publication of that time-sensitive informa-

(Continued on page 35) 

 
In a nutshell, Morris alleges that the PGA 
Tour has monopoly power over PGA Tour 

golf tournaments and has used that power to 
stifle competition in the separate markets for 
the publication and syndication of real-time 

golf scores via the Internet.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 35 January 2001 

Morris Communications Corp. v. PGA Tour, Inc. 

(Continued from page 34) 

tion could cause the publisher to stop collecting it 
(thereby depriving the public of access to the informa-
tion itself).  If the PGA Tour has such a “hot news” 
property right in golf scores gathered during PGA 
events, it may then have a legitimate, procompetitive 
reason for restricting competitors from capitalizing, or 
free riding, on any investment in the system used to 
gather the scores.   
      In this regard, the Court identified two issues that 
will require further development by the parties in the 
course of litigation.  First, the Court described the limits 
of the “hot news” property right: 
 

A limited threat of free riding does not necessar-
ily give rise to a “hot news” property right be-
cause, as the Motorola court noted, free riding 
only becomes detrimental to competition when 
‘the ability of other parties to free-ride on the ef-
forts of the [defendant] would so reduce the in-
centive to produce the product or service that its 
existence or quality would be substantially threat-
ened. 

 
Morris, 117 F. Supp. 2d at 1328-29.  The issue here, 
simply put, is whether the PGA Tour would continue to 
collect and publish golf scores at its tournaments if Mor-
ris were permitted to then disseminate this information.  
The Court determined that this issue could not be re-
solved at the preliminary stage of the case without the 
benefit of a complete factual record. 
     Second, the Court observed that the PGA Tour’s re-
strictions, as a whole, may evince an anticompetitive 
intent: 
 

Similarly, while the reasonableness of the Defen-
dant’s rules prohibiting unauthorized use of wire-
less communications devices on the golf course 
might affect a determination regarding the as-
serted anticompetitiveness of Defendant’s con-
duct, that too will require a more complete record 
than is currently before the Court. 

 
Id., at 1329.   Arguably, the PGA Tour’s restrictions are 
broader than necessary to protect any property right that 
the PGA may have in its scoring system and the scores 

collected with that system, and may unfairly eliminate 
competition in the market for real-time golf scores.  

Who Will Control the Story? 
      In sum, this case stands at the intersection of anti-
trust and intellectual property law as applied to the pub-
lication of news on the Internet.  This case also raises 
important considerations about the control of news that 
extends beyond the reporting of facts from sporting 
events.   Specifically, who will be responsible for re-
porting the news?  Will it be traditional news media 
organizations which, since the foundation of our coun-
try, have a constitutionally recognized and protected 
role in our democracy for reporting the news, or will it 
be the news making entity itself that is allowed to self 
report and at the same time exclude traditional media?  
Would such a system lead to censorship and controlled 
dissemination of facts?   
      The PGA Tour has set itself up as a publisher via 
the Internet, as have many sports and other organiza-
tions, and directly competes with traditional news me-
dia with respect to reporting news about its own golf 
tournaments.  Should the PGA Tour be successful in 
this case in preventing Morris from syndicating scoring 
information from the media center, the ripple effect 
may be far-reaching and could forever change the land-
scape of news reporting on the Internet and traditional 
media.  A political party, for example, might require 
news organizations to agree to time and content restric-
tions as a condition of reporting news from that party’s 
national convention.      
      Although the Court in Morris did not award a pre-
liminary injunction, it cautioned:  “It bears repeating 
that the Court does not by its opinion foreclose the pos-
sibility that Morris might ultimately succeed in estab-
lishing an anti-trust violation.  There is a difference, 
however, between success at trial and a success in 
meeting the standard for a preliminary injunction.”  
Morris, 117 F.Supp. 2d at 1330.  Discovery is under-
way and the case is set to be tried in June 2002.  
 
      George Gabel is a partner in the Jacksonville office 
of Holland & Knight LLP which represents Morris. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 36 2000  

SAVE THE DATES !!! 

 
 2001 NAA/NAB/LDRC LIBEL CONFERENCE 

 
September 12-14, 2001 

 
 

Alexandria, Virginia 

 
 LDRC 21ST ANNUAL DINNER 

 
Wednesday, November 7th, 2001 

 
 

Sheraton New York Hotel & Towers 

 
 ANNUAL DEFENSE COUNSEL SECTION BREAKFAST 

 
Friday, November 9th, 2001 

 
 

Sheraton New York Hotel & Towers 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 


	sample.pdf
	sterling.com
	Welcome to Sterling Software





