Hilk®

[ ) 2

LIBELLETTER

January 1997

— ————————————— —

——

A — —

Green v. Chicago Tribune:
ILLINOIS APPELLATE COURT
REVERSES DISMISSAL OF
PRIVACY, EMOTIONAL
DISTRESS CLAIMS
AGAINST MEDIA

By Samuel Fifer and
Greg Naron

In a December 30, 1996 opin-
ion, the Mlinois Appellate Court, over
dissent, reversed a trial court's dismissal
of privacy and emotiopal distress claims
based on a truthful newspaper report,
The Appellate Court's decision is a dis-
turbing departure from previously settled
law with respect 1o the "public concem”
limitation on such actions.

The Tribune Article
Around 11 p.m. on December
30, 1992, Calvin Green was shot in the
back by & large-caliber bullet as he
walked on the South Side of Chicago.
Police said the shooting “appeared to be
gang related.” Calvin was rushed to
Cook County Hospital, "where a team of
{Continued on page 21)

Fly-Along: Rescue
Helicopter is Hospital
Room In Privacy Analysis

By Gayle Sproul

An air rescue ig irresistibly dra-
matic, but a recent California case proves
that it can be weighed down by the same
precedents that hamper its land-based
counterparts. In Shulman v. Group W
Productions, Inc., 1996 WL 718183
(Dec. 13, 1996), the Los Angeles-based
Second District Court of Appeal hands a

mixed bag to media defendants involved

in a “fly-along™ helicopter medical res-
(Continued on page 19}

January Juries:

*Food Lion awarded
$5,545,750 in punitive dam-
ages, in addition to $1,402

compensatory, p. 3

*Time, Inc. wins before é
New York federal court jury
in alibel trial, p. 3

Partes Reach
Agreement in Crime
Scene Photo Case

TRO Sought Against
the Globe

Following argument on & mo-
tion for a temporary restraining order to
bar the Globe from further publishing
crime scene photos of a murdered six-
year old girl, and prior to a decision on
the motion, the parties in Meyer v. Globe
Communications Corp., (Dist. Court for
the County of Boulder, Co., 1997) en-
tered into a stipulation in which the de-
fendant agreed to retumn the original pho-
tos to the Boulder County Coroner, re-
tained the right to republish the photos
and reserved the right to publish photos
and information it obtains in the future
and plaintiffs agreed to dismiss the re-
quest for a temporary restraining order
and to dismiss the civil complaint that
they had also filed against Globe,

On Japuary 11, 1997, the date
of the release of the issue of Globe con-
taining the photos, plaintiff, the Boulder
County Coroner and other public offi-
cials, informed Globe they would seek

(Continued on page 4)

Over The Transom:
Is Nothing Safe Anymore?

By Laura Peterson Elkind and
Stuart F. Pierson '

How often has this happened: A
reporier receives an anonymous letter
without a retumn address; the letter con-
tains self-authenticating tapes, documents
or other materials disclosing obviously
newsworthy information; the reporter,
knowing nothing about the origin of the
materials, manages to confirm their au-

‘thenticity, but cannot get the subjects to

talk; the reporter then asks: Why can't I
use them?

There was once a titne when the
risk of using such material seemed low.
As the Gingrich-McDermott firestorm in
Florida and Washington is demonstrating,
the risks are nising.

The Federal Wiretap Statute, 18
U.S.C. § 2510, & seq., prohibits the dis-
closure or use of the contents of any wire,
oral or electronic communication
"knowing or having reason to know that
the information was obtained” in viola-
tion of the law. 18 U.S.C. § 2511(1).
The statute imposes civil and criminal lia-
bility for the interception of any wire,
oral or electronic communication. ‘

There is, however, a qualified
"one-party consent” exception: Where
one of the participants in the communica-
tion has given prior conseat to the inter-
ception, there is no violation, so long as
the conversation was not intercepted for
the purpose of committing any criminal or
tortious act in violation of the Constitu-
tion or laws of the United Sates or of any
state. 18 U.S.C. §§2511(1), (2Xd),
2520. A person claiming her wire, oral,
or electronic communication was inter-
cepted, disclosed, or intentionally used in

(Continued on page 17}




PO i Ak et o

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © Media Law Resource Center.Inc.

LDRC LibelLetter

Page 2 January 1997
In This Issue. .. Please Note. . . 1 w
WRONGFUL DEATH:

Rhode Island Supreme Court Upholds Media Negligence Claim, p. 5
Wrongful Death Claim Survives in Hidden Camera Case, p. 5

EMOTIONAL [DISTRESS:
“Ugliest Bride Contest” Gives Rise to Emotional Distress Claim, p. §

LiseL:
Minnesota Court of Appeals Liberally Construes State Shield Law, p. 7
Globe Wins Summary Judgment in Kato Kaelin Suit, p. 9
Summary Judgment Affirmed in Radio Talk Show Suit, p. 9
PreTrial Press Release in Software Suit Leads to Libel Claim, p. 9
Reporter Faces Jail for Criminal Libel in Taiwan, p. 11
Supreme Court Update: Baugher v. California, p. 11
Barber v. Gillett Communications: Defense Verdict Affirmed, p. 13

§1983 Action:
Reporter Allowed to Proceed With §1983 Action Against Village
Officials, p. 13

ACCESss:
8th Circuit Releases Opinion in Clinton Deposition Access Case, p. 15

Privacy Cramms:
Jewell Files Privacy Claims Against Radio Station, p. 16

COPYRIGHT:
Estate of Martin Luther King Sues CBS Over Speech, p. 16

Attached to this month’s LDRC
LibelLetter is an updated outline
of the Pre-Publication/Pre-
Broadcast/ Pretrial Committee’s
Survey of Case Law Concerning
Pre- Publication and Pre-
Broadcast Review.

The survey addresses various
issues relating to the legal effect
of pre-publication review in libel

cases and attorney-client privilege
issues arising from the pre-
publication review process.

The original outline was
distributed at the
1995 NAA/NAB/LDRC Libel
Conference.

4

SEPTEMBER 10-12, 1997

RESTON, VA

IT'S NOT TOO EARLY TO MARK YOUR 1997 CALENDARS
FOR THE FOLLOWING LDRC EVENTS:

1997 NAA/NAB/LDRC BIENNIAL LIBEL CONFERENCE

HYATT REGENCY, RESTON TOWN CENTER

e T b C s e

LDRC FIFTEENTH ANNUAL DINNER
WEDNESDAY, NOVEMBER 12, 1997
WALDORF ASTORIA
WITH PRESENTATION OF THE “WILLIAM J. BRENNAN JR. DEFENSE OF FREEDOM
AWARD”~ TO FRED FRIENDLY




For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

LDRC LibelLetter January 1997 Page 3
Food Lion Wins Over $5.5 Million From ABC in ANOTHER VICTORY
Fraud andTrespass Suit AT TRIAL FOR TIME

L ILE ]

C RN ISR KX

SAMLL L

L

Without contesting the accu-
racy of ABC’s report, in which under-
cover video showed employees selling
out-of date meat and mat-gnawed
cheese, Food Lion, a grocery chain,
has convinced a North Carolina federal
jury to award $5,545,750 in punitive
damages against ABC and two senior
ABC producers. The verdict follows
the $1,402 in compensatory damages
awarded last month in the grocery
chain's fraud, trespass and breach of
loyalty and duty suit against the net-
work.

A North Carolina federal jury
last month found that ABC PrimeTime
Live field producers Lynne Dale and
Susan Barnett, who faked references
and hid their identities as reporters in
order to obtain employment with Food
Lion, liable for committing fraud,
breach of loyalty and duty, and tres-
pass. In addition, the jury also found
that Richard Keplan, PrimeTime Live's
former executive producer, producer
Ira Rosen, and ABC, through the ac-
tions of its in-house attorney in approv-
ing the undercover operation, were all
liable for fraud for their roles in putting
the story together.

At the close of the liability
phase of the trial, the jury tumed to
consider the amount of compensatory
damages Food Lion should receive.
The jury swarded Food Lion $1,402 in
actual damages to compensate for the

The case then entered the
punitive phase during which Food Lion
attorney Mike Mueller focused on the
salary increases each of the individuals
involved in the Food Lion story re-
ceived after it had aired. Muelier ar-
gued that the increases revealed ABC's
bias and motives for using the under-
cover approach. Food Lion suggested
that it should receive anywhere from
$52.5 million to $1.9 billion in puni-
tive damages,

ABC, in turn, put Primelime
Live anchorwoman, Diane Sawyer, on

the stand to defend the use of hidden
cameras and undercover reporting.
“There are some stories that are so im-
portant that we should try to venfy
questions being raised and see it and
document it for the viewer so the viewer
can make up his own mind,” she testi-
fied.

Apparently unconvinced, the
jury returned the $5.5 million dollar
award after six days of deliberations.
Although the jury said three times that
it was unable t0 make progress, word
came late on January 21, that progress
was finally being made. On Wednes-
day, January 22, the jury returned its
verdict.

Of the total award, Capital
Cities/ABC Inc. was ordered to pay $4
million to Food Lion while ABC, Inc.
was assessed $1.5 million. Former ex-
ecutive producer Richard Kaplan was
ordered to pay $35,000 in punitive dam-
ages, while Ira Rosen, the head of the
show's investigative unit, was ordered
to pay $10,750 to Food Lion.

The jury did not return a puni-
tive damage award against either Lynn
Dale or Susan Barmett, the producers

- who actually performed the undercover

work.

LibelLetter Committee:

Peter Canfield (Chair)
Adam Liptak (Vice-Chair)
Robert Balin

Richard Bernstein
Jim Borelli

Robert Dreps

Julie Carter Foth
Charles Glasser, Jr.
Richard Goehler

Rex Heinke

Nory Miller

R.B. Quinn

Charles Tobin

By Margaret Blair Soyster

Following its victory in At-

‘lanta in April 1996, this is the second

time in less than a year that Time Inc.
has prevailed before a jury in a federal
court libel case. Time Inc. won a libel
trial before a Manhattan federal jury
this month, with a verdict for defen-
dants retirned on January 17th.

Time's recent victory was in a
case which concerned the lead photo-
graph published in TIME magazine's
1993 cover story about a boom in pros-
titution worldwide and the plight of the
increasing number of poor women who
turn to prostitution to survive. The
photograph showed a late-night scene
outside a bar in Recife, Brazil, with the
plaintiff, Jacqueline Da Silva, walking
in a short, tight dress. The caption to
the photograph referred to “Jacqueline,
18, looking for customers. "

The plaintiff claimed that she
was falsely depicted as a prostitute.
After initially denying during the first
day of her deposition that she had ever
been a prostitute, the plaintiff ulti-
mately acknowledged that she had
turned to prostitution at age 12 and
continued to earn her meager living
through prostitution uatil shortly after
her eighteenth birthday. She insisted,
however, that by the time her photo-
graph was taken, she had been fully re-
habilitated and was preparing to move
0 a new town with her husband with
whom she had a son shortly after her
photograph appeared in TIME.

The freelance photographer
who took the photograph stated, on the
other hand, that she had twice been in-
troduced to Jacqueline as a working
prostitute and had observed her solicit-
ing men at a seedy bar near the Recife
docks on more than a dozen nights over
the course of 2'%4 months. The photog-
rapher had gotten to know Jacqueline
and several of her prostitute friends as
the photographer tried to document

(Continued on page 4}




B S e T

For exclusive use of MLRC members and other parties specifical ly authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

Page 4

January 1997

LDRC LibelLetter

Crime Scene Photo Case

(Continued from page 1}

an order barring distribution and sale of
the tabloid. When county officials were
informed that the issue containing the
photos had already been published and
was on sale, they then filed an emer-
gency request for a temporary restrain-
ing order to prohibit future publication
of the photographs and filed a civil suit
alleging comton law copyright in-
fringement, replevin and conversion.

As the tabloid appeared on io-
cal pewsstands for sale, the motion for
the temporary restraining order was be-
ing heard by the court. Arguing that
publication of the photos would result
in "immediate and irreparable* harm in
the homicide investigation and, in the
event of an arrest, the ensuing trial,
plaintiffs sought a temporary restraining
order and an injunction barring further
publication of the photos. Defendant,
in turn, argued that an injunction would
constitute a prior restraint and that
plaintiffs had not met their burden of
proving that “publication would be so
dangerous to fundamental governmental
interests as to justify a prior restraint.”
{(Proctor & Gamble Co. v. Bankers
Trust Co., 78 F.3d 219, 225 (6th Cir.
1996)).

Before the judge ruled on the
motion, however, the parties entered
into a stipulation. In exchange for
plaintiffs’ withdrawal of the request for
a tempormary restraining order and the
civil lawsuit, the defendant agreed to re-
turn the original photos it obtained from
its source. Globe also denied any liabil-
ity, wrongdoing and criminal activity.
It retained the right to republish the
photographs it had already published
and reserved the right to publish any
photographs or other information it sub-
sequently obtains. Globe also agreed to
refrain from publishing two photos it
had not published. It should be noted,
however, that those two photographs
were identical to a third photograph that
was published and for whick Globe re-
tained republication rights.

Globe was represented by
Thomas B. Kelley of Faegre & Benson
i Denver.

ANOTHER VICTORY AT TRIAL FOR TIME

(Continued from page 3)
how women struggle to survive in
Brazi.

On a summary judgment mo-
tion, we had relied on Guerione v. Hus-
tler Magazine, Inc., 800 F.2d 298 (2d
Cir. 1986), cerr. denied, 479 U.S. 1091
(1987), to argue that even if the plaintiff
had given up prostitution, as she
claimed, in the months just before her
photograph was taken, it was still sub-
stantially true to portray her as a prosti-
tute in view of her long-time involve-
ment in prostitution. In Guecione, the
Second Circuit held that the "extremely
long duration of Guccione's adulterous
conduct, which he made no attempt to
conceal from the general public, and the
relatively short period of time since his
divorce” made it substantially true to la-
bel him an adulterer. The Court rea-
soned that the published statement
would have no worse effect on the mind
of the reader than the actual literal truth.
Judge John E. Sprizzo denied the motion
for summary judgment, rejecting any
comparison between an allegedly reha-
bilitated teenaged prostitute and a noto-
rious pornographer.

At trial, the issue of falsity was
squarely framed and presented to the
jury in a special interrogatory. After re-
questing all of the trial exhibits, a dictio-
nary, & copy of the Court's charge, and
bot drinks, the jury reported its finding
that the plaintiff had not proven that the
photograph, with its caption, was false.
Discussions with jurors after the verdict
revealed that the jury did not accept the
plaintiff's argument that the photograph
and caption should be considered false if
the jury believed that the plaintiff was
not a8 prostiite at the time of publica-
tion, which was several months after the
photograph was taken. The jury con-
cluded that no finding of falsity could be
made because the caption accurately de-
scribed what was depicted in the photo-
graph.

The jury's determination that
Time did not get it wrong made it unnec-
essary for the jury to reach the question
of fault or to grapple with whetber the

plaintiff had established actual injury or
could prove damages in light of her testi-
mony that she knew no one who had
seen tbe issue of Time magazine which
included her photograph other than a
few social workers who already knew
about her life as a prostitute,

Time Inc. was represented at
trial by Paul G. Gardephe, Associate
General Counsel of Time Inc., and Mar-
garet Blair Soyster of Rogers & Wells,

©1997 Libel Defense Resource Center
404 Park Avenue South,
16th Floor
New York, New York 10016

Executive Committee;
Roberst ¥. Hawley (Chair),
Peter Canficld; Kenneth Vittor;
Susanna Lowy; Robin Bierstedt;
James Grossberg (ex officic),
Harry M. Johnston, III (Chair
Emeritus)

Executive Director: Sandra S. Baron;
Associate Directors: Michael K.
Cantwell and Pamela R. Winnick;
LDRC Fellow: John Maltbie;
Staff Assistant: Melinda Tesser

LDRC encourages members to share
copies of the LibelLetter with others in
their organization.




Ll

ARNES | ! !

L.

i a

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

LDRC LibelLetter

January 1997

Page 5

Rhode Island Court
Upholds Negligence Claim
Against TV in Suicide Case

Holding that the media can be
subject to the same claims of negligence as
the general public, the Supreme Court of
Rhode Island has reinstated claims for neg-
ligence in a wrongful death action against
a local television station whose reporter in-
terviewed a man while he was on the brink
of committing suicide. Clift v. Narragan-
sert Television, No. 94-594 (12/23/96).

"It's Over”

On May 17, 1993, Bruce Clift,
known to be mentally ill, telephoned his
wife at work to announce that "it's over”
and that he was going to commit suicide.
When she arrived home, she found him
perched in sn upstairs window. In an ap-
parent atterupt to persuade his wife of his
intentions, he cut his throat with a shard of
glass from a broken window, wounding,
but not killing, himself.

Shortly thereafter, state and local
police arrived, surrounding the house as
one officer attempted to dissuade him from
committing suicide. In the sensitive period
that followed, members of the media like-
wise began to congregate around the scene.
A reporter from Narragansett Television,
without first obtaining approval from the
police, persuaded the decedent sometime
after 5 p.m. to talk to her in & taped tele-
phone interview to be broadcast during the
six o'clock news. At 6:04, the reporter
announced live from the scene that "fwThat
you're about to hear is a man who is angry
at the world and could be on the verge of
suicide,” followed by a news report con-
taining an edited version of the interview
with the decedent on the telephone, con-
cluding that, *Mr, Clift told me he would
not surrender, and after he made that very
clear to me, he hung up the phone.” At
6:07 the decedent committed suicide.
When the police eatered the home mo-
ments later, they found the television sets
on and tuned to the defendant’s station.

The Lawsuit
The decedent's wife commenced a
wrongful death action against the TV sta-
tion for, among other things, negligence,
(Continued on page 6)

Wrongful Death Claim Survives Motion to
Dismiss in Kersis Case

In one of four suits to arise out
of an ABC hidden camera report on a
psychic telephone counseling service, the
United States Court of Appeals for the
Ninth Circuit has ruled that the parents of
Naras Kersis, a.k.a. Paul Highland
(“Highland”), may proceed with their
wrongful death claim against the network
for its alleged yole in the “descending
spiral of tragedies that ultimately led to
[their son’s) death.™ Kersis v. American
Broadcasting Companies, Inc., 1996 WL
675879 (Sth Cir., 11/21/96) (Kersis II).
The case was before the court on appeal
from a district court’s dismissal for fail-
ure to state a claim under Fed.R.Civ.P.
12(b)(6)-

The Kersises contended that as a
result of an ABC PrimeTime Live report
which included surreptitiously recorded
videotape of Highland, a recovering alco-
holic, he relapsed into drinking and
died, just two days before the jury com-

pleted its deliberations in his suit against
the network. The plaintiffs argued that
“Highland’s death was caused as a direct
result of the wrongful act of negligence
of the defendants in using the hidden
camera.” 1996 WL at *1.

In a short opinion, with little
discussion, the Ninth Circuit noted that
the plaintiffs need only plead “a short
and plain statement of the claim showing
that the pleader is entitled to relief.” The
appellate court then ruled that “[w}hile
the Kersises may ultimately be unable to
prove a causal connection between the
defepdants’ negligence and Highland's
injury under California law, we cannot
say that appellants fail to state a cause of
action under California substantive law.”
1996 WL at *1. The panel cited Nally v.
Grace Community Church of the Valley,
763 P.2d 948 (Cal. 1988), a California
case suggesting that “outrageous conduct

{Continued on page 6)

Stating that “[tlhe First
Amendment was not enacted to enable
wolves to parade around in sheep's
clothing, feasting upon the character,
reputation and sensibilities of innocent
private persons,” New York State Judge
Joseph Harris has denied an Albany ra-
dio station's motion to dismiss inten-
tional infliction of emotional distress
claims arising out of an on-air "Ugliest
Bride Contest” conducted by two of the
station's disc jockeys. Esposito-Hilder
v. SFX Broadcasting, Inc., No. 4417-95
(N.Y. Sup. Ct., 12/31/96). In reaching
the decision, Judge Harnis found that
Hustler Magazine v. Falwell - barring
an intentional infliction of emotional
distress claim absent proof that the de-
fendant published a falsehood with ac-
tual malice -- was inapplicable because
the plaintiff in the instant case was a pri-

“Berate The Bride” Redux:
Emotional Distress Claims Survive Motion to Dismiss

Following “Ugliest Bride Contest”
Judge Finds That Hustler v. Falwell Does Not Apply

vate figure.

The decision here echoes Mur-
ray v. Schlosser, 17 Media L. Rep.
2069, a 1990 Connecticut Superior
Court decision in which plaintiff’s emo-
tional distress claims for two radio dj's
"Berate the Bride” routine survived the
station’s motion to strike. In both cases
the dj's referred to the bridal pictures
published weekly in local newspapers.

The Shock Jock Aims at a
Competitor

During the Albany station's
“Ugliest Bride Contest,” the dj's would
normally refer to the bridal pictures
without disclosing the names and invite
their listening audience to vote for the
"Ugliest Bride" pictured. According to
the compiaint the dj's would also
(Continued on page 8}

pd



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

l,

Page 6 January 1997 LDRC LibelLetter
Kersis Case Rhode Isfand Court Upholds Negligence Claim
(Continued from page 5) (Continued from page 5) makes it impossible for him or her to re-

that causes a suicide can be the basis of
a wrongful death action.” Id. *“Thus,”
the court continued, “we reverse the dis-
trict court’s 12(b}6) dismissal of appel-
lant’s wrongful death claim.” Id.

The court went on to hold,
however, that the claims for intentional
and negligent infliction of emotional dis-
tress brought by the Kersises were barred
by the one-year statute of limitations.
The parents had argued that the statute of
limitations on these claims should have
been tolled while their son pursued his
emotional distress claims in state court.
The court disagreed, however, ruling
that “the district court correctly noted
that Highland’s emotional distress claims
were distinct from those of his parents.”
1996 WL at *1.

Three Other Cases in Litigation

The suit is one of four to arise
out of the ABC report. In July of 1994
& California state court jury awarded
Highland and Mark Sanders, both psy-
chic telephone counselors who were sur-
reptitiously videotaped for the report, a
total of $1,087,478 in damages for inva-
sion of privacy claims arising out of the
taking of surreptitious videotape. The
Jjury did not find a violation of the eaves-
dropping laws. Sanders was awarded
$335,000 in compensatory and $300,000
in punitive damages while Highland was
awarded $225,000 in compensatory and
$225,000 in punitive damages. See gen-
erally Kersis v. Capital Cities/ABC Inc.,
22 Media L. Rep. 2321, (Cal. Super.
Ct., 04/25/94) (denying ABC’s motion
for summary judgment).

Highland died of alcohol poi-
soning, however, two days before the
jury returned a verdict on the punitive
component of his claim. Because his
death occurred before the damage award,
his estate could not claim the money.
The estate has reportedly filed a new
lawsuit,

Sanders’ case was argued be-
fore the California Court of Appeal on
November 19, 1996. In addition, in
May 1995, Los Angeles Supenor Court
Judge Bruce G. Geernaert ordered the

trespass, negligent apnd intentiopal inflic-
tion of emotional distress, salleging that
the phone call and broadcast contributed
to the decedent's suicide. Defendant
moved to dismiss. Plaintiff responded
and included an affidavit of a psychoana-
Iyst. As a result, the hearing justice
treated the motion as one for summary
Jjudgment. She granted defendant’s meo-
tion in its entirety, dismissing the com-
plaint.

The Rhode Island Supreme Court
Reverses

The opinion of the Rhode Island
Supreme Court focused primarily on the
claim that the TV station was negligent in
connection with the suicide. The court
recognized that “there is interwoven in
those facts fundamental First Amendment
considerations.” Id. At the same time,
however, the court made clear that “the
press ‘has no special immurity from the
application of general laws,’” (Slip op. at
12); that the media is neither "entitled to
any greater protection” nor "deserving of
anything less” than the standard applica-
ble to the public generally.
*[Njotwithstanding First Amendment
constitutional protections,” the court
held, "everyone, including the press,
should be answerable for unprivileged
negligent actions that proximately result
in suicide.” Slip op. at 13.

Reviewing non-media cases in-
volving suicide, as well as the Restare-
ment (Second) Torts, Sec. 455 (1965), the
court noted the requirements for such an
action; namely, that "unless a special re-
lationship existed between the defendant
and the deceased, liability exists for neg-
ligent conduct which (1) brings about
delirium or insanity in another and; (2)
prevents the affected person from realiz-
ing the nature of his or her condition or

sist the suicidal impulse by depriving that
person of the capacity to reasonably con-
trol his or her conduct and not carry out
the suicidal impulse.” Slip op. at 10.

Applying these principles, the
court went on to conclude that the trial
court erred in granting summary judg-
ment on the negligence count because
"facts alleged in the medical affi-
davit...suggest that the decedent's sui-
cide resulted from an uncontrollable im-
pulse that was brought about by a delir-
ium or insanity caused by Narragansett's
negligence.” Id.

The court, however, upheld
{over the dissent of ane justice) the grant
of summary judgment on the claim of in-
tentional infliction of emotional distress,
holding, among other things, that in sui-
cide cases, there must be proof that a de-
fendant's intentional conduct was &
“substantial factor” in bringing about the
suicide and that there was an inteat to
cause injury.

The court also upheld the grant
of summary judgment on the privacy
claim, holding, with respect to the dece-
dent, that the right of privacy "dies with
the person " (Slip op. at 19) and that,
with respect to the family, "one tele-
phone call by the reporter did not invade
any area of the family's seclusion that
could reasonably have been expected to
remain private.” Id. Nor did the tele-
phone call reveal anything that was not
or would not have come to the attention
of the public.

Despite the similar results, the
Rhode Island court did not alfude to
Risenhoover v. Mark England, Civ. No.
W-93-CA-138 (U.S. Dist. Ct. W.D.
Tex. Waco Div. 1996), which upheld
negligence claims against the media for
having alerted Waco residents of an im-
pending raid by federal agents.

network to pay fees of $561,658 to
Sanders’ attorney, Neville L. Johnson.
Johnson has since filed a law-
suit against ABC on behalf of 17 other
employees of the telepsychic operation,
following the success of the Kersis and

Sanders cases before the jury. A motion
for summary judgment is pending in that
case.

ABC has filed a motion for re
hearing e banc with the Ninth Circuit in
the Kersis wrongful death case.




B K

S N[

L1 I _mEl |

A

.

i

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

LDRC LibelLetter

January 1997

Page 7

Minnesota Court of Appeals Liberally Construes Shield Law In Libel Case

In an opinion stong on free
press language and principles, the Min-
nesota Court of Appeals has reversed
en order to libel-defendants, a reporter
and a local television station (KARE
11), requiring them to disclose the con-
fidential sources for an investigative
report, remanding to the trial court to
address the factors set out in the state’s
shield law. In Bauer v. Gannert Co,,
No. C9-96-1694 (1/14/97), plaintiff,
Ramsey County special courts’ admin-
istrator, brought a defamation against a
local TV station based on an expose of
the Ramsey County Special Courts.
The segment specifically accused plain-
tiff of taking long smoking breaks and
aired a video of him playing golf dur-
ing business hours. "[TThis what Bauer
does for an average of five hours a
weck,” the reporter said in a voice-
over. "That would mean more than
eight thousand dollars, in taxpayer
money, *** going up in smoke every
year.*

In the court below, plaintiff
successfully obtained a discovery order
requiring defendants to disclose the
identities of all confidential sources
used for the report, including the indi-
viduals who allegedly “disclosed”™ the
plaintiff's work hours. On appeal, the
Minnesota Court of Appeals reversed
and remanded for further findings.

The Minnesota Statute

The Minnesota Free Flow of
Information Act, Minn, Stat. section
595.021-.025 (1994), provides that
“[n]o [reporter] shall be required by
any court *** to disclose in any pro-
ceeding the person or means from or
through which information was ob-
tained” except where “clear and con-
vincing evidence shows that (1) there is
probable cause to believe the source
has clearly relevant information; (2)
the information is not available through
any afternative means; and (3) a com-
pelling interest requires disclosure to
prevent injustice.

The statute also has a specific
provision regarding defamation suits,
providing for disclosure where the

plaintiff can demonstrate that the iden-
tity of the source will lead to relevant
evidence on the issue of actual malice.
That provision bas limits that incorpo-
rate the factors (1) and (2) above. But
the court here, discussing the First
Amendment imperatives for protecting
sources, incorporates all of the factors
in the analysis.

In an earlier opinion also au-
thored by Judge Lansing, Heaslip v.
Freeman, 22 Med. L. Rep. 1347
(Mion. Ct. of App. 1994), the Min-
nesota Court of Appeals had narrowly
construed the statute, affirming an or-
der requiring disclosure in a personal
injury case of a newspaper's unpub-
lished photos which did not implicate
confidential sources. Subsequently, as
reported in the August 1996 LDRC Li-
belLetter, the Minnesota Supreme
Court in State v. Turner, No. C5-95-
2668 (1996), likewise upbeld disclo-
sure of unpublished photos not relating
to confidential sources, although the
court did require in camera inspection
of the materials prior to disclosure.

As spplied to confidential
sources, however, the Minnesota Court
of Appeals appears to have taken a
more media-friendly view of the
statute.

Court Adopts Balancing Test

In remanding the case to the
lower court for further consideration
and findings, the court adopted a bal-
ancing test which would require a court
to carefully weigh a number of factors
before requiring disclosure of confiden-
tial sources.

First, a court should consider
"the nature of ihe litigation and whether
the reporter or news crganization from
whom disclosure is sought is a party to
the litigation.” In cases where the
defamation plaintiff is a public figure,
the court noted, "the balance may tip
more in favor of disclosure.” Slip op.

“at 7-8.

Second, the party seeking dis-
closure of a confidential source must
demonstrate that the source’s identity is
clearly relevant to the action. Although

the “heart of the claim'” standard is
satisfied when the district court has
"probable cause” to believe that the
source has information clearly relevant
to defamation, the constitutional stan-
dard nonetheless requires the district
court to perform an "exacting analy-
sis® rather than merely issuing a
"blanket order.” In evaluating rele-
vance, important considerations in-
clude "whether the allegedly defama-
tory publication referred to confiden-
tia]l sources and whether the informa-
tion gained from those sources was
used directly in the publication.” Slip
op. at 9.

A third consideration in the
balance focuses on "the efforts made
by party seeking disclosure to obtain
alternative sources.” Slip op. at 9.
The Act requires a showing that the
information cannot be obtained by
“any alternative means or rememdy
less destructive of first ameadment
rights.” Id. While declining to en-
dorse any particular formula, the court
held that this requirement "places a
burden on the movant to demonstrate
that substantial efforts have been made
to obtain the information through
other means”™. The court added that
"what constitutes substantial efforts
will necessarily vary from case to
case.” Slip op. at 9-10.

Fourth, the court must con-
sider whether there is a “"compelling
interest in the information or source”
as well as the "necessity of any infor-
mation a confidential source may
have.” Slip op. at 10. "There may be
no need,” the court held, "to disclose
the ideatity of relevant confidential
sources: evidence of malice may be
available from nom confidential
sources, or the defendant may have
sufficient evidence of truth...to prevail
on a motion for summary judgment.”
I

Next, "when the circum-
stances merit, the court may first re-
quire the plaintiff to make a prima fa-
cie showing that the alleged defama-
tory statements are false.....". "A

(Continued on page 8)




For exclusive use of MLRC members and other parties specifical ly authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

Page 8

January 1997

LDRC LibelLetter

“Berate The Bride” Redux: Emotional Distress Claims Survive Motion to Dismiss
Following “Ugliest Bride Contest”

{Continued from page §)

“encourage the listening audience to
volunteer their own unkind and slander-
ous remarks concerning the brides so
pictured.” Slip op. at 3.

On hme 17, 1996, a bridal
photograph of the plaintiff, Annette
Esposito-Hilder, who worked for a
competing radio station in Albany, ap-
peared in the wedding section of the
Daily Gazette. According to the com-
plaint, the dj's that morning “varied
from their customery and past routine of
the "Ugliest Bride Contest' and inten-
tionally and recklessly expanded their
offensive, vindictive, disparaging,
derogatory, depreciatory, atrocious,
contemptuous, derisive, contumelious,
ridiculing, abusive, calumnious, scur-
rilous, demeaning and outrageous re-
marks to include plaintiff's full name,
her place of empioyment, her position
of employment and the names of her su-
pervisors with full kmowledge that
plaintiff was employed at a competing
broadcasting company who owned and
operated competing radio stations.”
Slip op. at 3-4.

While an original complaint
had apparently alleged only defamation,
the plaintiff's motion for leave to serve
an amended the complaint, alleging in-
tentional inflicton of emotional distress
was granted by Judge Harris because the
defendants had ot yet answered the inz-
tial complaint.

Hustler Inapplicable

The court then turned to decide
the station’s motion to dismiss by not-
ing that if the claim had been based on
the law of defamation, "it is clear that
the chsllenged speech would not be
viewed by a reasonable listener as con-
veying actual facts about plaintiff, but
at the most, an opinion.” Slip op. st 6.
*But,” the court continued, "plaintiff's
¢laim is not based on the law of defama-
tion. It is based on the law of inten-
tional or reckless infliction of emotional
distress, even though overtones of
defamation are present.” Slip op. at 6.

The court continued to outline

the development of the actual malice
standard and its application to emo-
tional distress claims. Citing the U.S.
Supreme Court's decision in Hustler
Magazine v. Falwell, Judge Harris
noted that while the Supreme Court ap-
plied the actual malice standard to emo-
tional distress claims, it did so, "only
because plaintiff was a public figure.”
Slip op. at 9. Thus, Judge Harris rea-
soned, "[b]y implication the rule does
not apply to private persons.” Slip op.
at 9. Judge Harris then held that the
“plaintiff is a private person; neither
marriage nor newspaper bridal pho-
tographs convert a private person into a
public figure.” Slip op. at 9.

No ldeas To Protect Here

The judge then blasted the de-
fendants for their behavior, likening
them to wolves "feasting upon the char-
acter, reputation and sensibilities of in-
nocent private persons.” Slip op. at 9.
Judge Harris continued, "[the First
Amendment] was enacted to ensure a
free interchange of ideas. Such is not
the case here. In the instant case the
speech is in no way ideational and not
being ideational it cannot give rise to an
opinion that would create a privilege
under the First Amendment, neither ab-
solute nor qualified. For an opinion
cannot exist without an 'idea’ on which
to attach itself. At the most it is a fee-
ble and bad taste attempt at humor.”
Slip op. at 9-10.

The court further noted that
because the plaintiff worked at & com-

peting radio station, i “raises the
specter of 2 possibly high level of vin-
dictiveness on the part of the defen-
dants, raising the reasonable possibility
that plaintiff was unfairly transformed
by defendants into & pawn in a battle be-
tween competing broadcasters, with &
specific intent to injure.” Slip op. at 10.

The court also negated the de-
fense of humor by citing to a New York
State Appellate Division opinion which
stated that while humor may protect a
defendant from liability "‘even where
the comic attempt pokes fun at an identi-
fiable individual . , . [tlhe line will be
crossed, however, when bumor is used
in an attempt to disguise an intent to in-
jure; at that point a jest no longer merits
protection because it ceases to be a
jest.'” Slip op. at 10, quoting, Frank v
National Broadcasting Co., Inc., 119
A.D.2d 252 (1986}.

Concluding, Judge Harris
stated "fp}laintiff was demeaned and in-
jured by the speech and conduct of de-
fendants, not only as a woman, but asa
bride, and a buman being at what ought
to be one of the most beautiful and
memorable occasions of life. The Court
cannot say as 8 matter of law that the
speech and conduct of the defendants
did not exceed the bounds of decency.
That once again, must be determined by
a jury as a matter of fact.” Slip op. at
11.

It should be noted that Murray
v, Schlosser, the Connecticut “Berate
the Bride® case was settled for an undis-
closed amount on the eve of wrial.

Minnesota Court of Appeals

(Continued from page 7)
showing of falsity is not a prerequisite
to discovery,” the court held, "but it
may be essential to tip the balance
favor of discovery.," Slip op. at 11,
quoting Mirchell v. Superior Court,
690 P. 2d 625, 633 (Cal. 1984).
Finally, in order to protect the
First Amendment rights of the press,

even when all factors point towards
disciosure, a “court has the duty,
where applicable, to review in camera
any evidence . . . and to take reason-
able measures 1o protect informants
from harmful consequences when it or-
ders their identities disclosed. " Slip op.
at 12.




For exclusive use of MLRC members and other parties specifical ly authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

January 1997

LDRC LibelLetter Page 9

Summary Judgment Upheld in "War of Words"
On RadioTalk Show

Kato Kaelin's Libel Suit
Against theG/obe

LT N T

EERIRR

S LS A

AN |

|

Dismissed

Finding that the Globe had no
reason to doubt the veracity of its sources
or the accuracy of its report concerning
suspicions of criminal conduct on the part
of Kato Kaelin, United States District
Court Judge Dickran Tevrizian granted
summary judgment in favor of the tabloid
on Japuary 6, 1997. Kaelin v. Globe
Communications Corp., No. CV96-2935
DT (Ctx) (C.D. Cal., 01/06/97).

Kaelin had alleged that an Octo-
ber 10, 1995 Narional Examiner articie
which appeared under the headline,
“Cops Think Kato Did It,” was libelous
on its face as it accused him of the com-
mission of a cime. Defendants, who had
refused to run a correction or retraction
before the suit was filed, moved for sum-
mary judgment on December 4, 1996.

Judge Tevrizian began his deci-
sion by outlining the summary judgment
standards laid down in Anderson v. Lib-
erty Lobby, 47T U.S. 242 (1986), and
Celotex Corp. v. Catrent, 477 U.S. 317
(1986), which provide that the moving
party has the burden of demonstrating the
absence of a genuine fact for trial, while
the non-moving party must establish a
genuine dispute of fact with respect to
those elements of which it will bear the
burden of proof at trial.

Tuming to the issue of actual
malice, as Kaelin did not dispute his pub-
lic figure status, the court found that
Kaelin failed to show that the Globe acted
with actual malice. Specifically, Judge
Tevrizian wrote that the “article was
based on both information provided by
Kevin O'Sullivan, a freelance reporter
who had submitted information to Globe
on pumerous occasions throughout the
0.]. Simpson trial, as well as other previ-
ously published articles and reports on the
same topic.” Slip ap. at 6.

looking more closely at
O’Sullivan’s role the court found that
“[d]ue to bis prior working relatioaship
with Globe on the O.J. Simpson case as
well as other stories, O'Sullivan had be-
come a trusted and reliable source of in-

(Continued on page 10}

The Superior Court of New
Jersey Appellate Division upheld sum-
mary judgment in favor of the contro-
versial New York radio talk show host,
Bob Grant, and his then-employer,
WABC Radio and CapCities/ABC, in a
libel and privacy action brought by a
self-styled crusader against “hate ra-
dio,” finding that the context of the
program generally, as well as the spe-
cific content of the slurs against plain-
tiff, led to the conclusion that the rea-
sonable listener would find the speech
name-calling, hyperbole, and epithet
and not defamatory. Wilson v. Bob
Grant, A-3864-95TS, (12/12/96).

The Crusade against
"Hate Radio”

The underlying controversy
began in January, 1992, when plaintiff,
who described himself as "engaged in
the business of monitoring radio broad-
casts,” began taping Bob Grant's week-
day afternoon radio program. Initially,
plaintiff expressed kis displeasure with
the program--which, he claimed,
*contributed to the climate of racism"--
through a series of increasingly heated
and controversial on-air calls. There-
after, he began to write letters to
WABC's president, requesting that Bob

Grant be replaced, denouncing WABC
Radio and Bob Grant for “engagling]
in overt racism against people of
African ancestry” and announcing that
he was commencing a "public cam-
paign” against the defendants. Plain-
tiff then wrote a series of newspaper
articles and letters to various publica-
tions, describing Grant's show as a
*hatefest” against Black people laced
with "occasional invocations to vio-
lence.”

In his campaign against
Grant, plaintiff also distributed copies
of Grant's tapes to political and other
organizations, including a school dis-
trict whose teacher, subsequently sus-
pended, had called into the program
complaining about Black History
month and the school’s required cur-
riculum. An article about plaintiff in
The Daily Challenge described plain-
tiff's activities as monitoring "hate ra-
dio programs” and quoted unnamed
sources who described him, among
other things, as "crazy.”

Grant Fights Back
On October 26, 1994, afier a
tape of Grant's show became an issue
during the New Jersey Senate race,
(Continued on page 10)

Pretrial Press Release Leads to Libel Claims in
$100 Million Software Piracy Suit

The January 1997 issue of the
ABA Journal has reported that a David
and Goliath software piracy suit has led
to the filing of a libel claim due to the
release of & “blow-by-blow™ pretrial
press release. Mark Hansen, Playing
Against Hype, ABA JoUuRNAL, January
1997, at 36. '

The libel suit, brought by Palo
Alto, California based computer giant
Hewlett-Packard, came in response to
Computer Aid, Inc.’s, a software design
firm, “five-page, single-spaced, blow-
by-blow account” of the firm’s $100
million software piracy suit against

Hewlett-Packard.

According to the ABA Journal's
report, the press release issued by An-
derson Kill & Olick, co-counsel for
Computer Aid, “essentially accused
Hewlett-Packard of having pirated net-
work mapagement and diagnostic soft-
ware Computer Aide had helped develop
for the cable television industry.” The
release described the suit as a dispute
“about the ethics and the lengths [to
which] a division of one of the country’s
leading computer companies has gone in
muscling out potential rivals before the

(Continued on page 12}

e i




For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

Page 10

January 1997

LDRC Libelletter

Kato Kaelin's Libel Suit
Dismissed

{Continued from page 9)

formation for Globe.” Slip op. at 6.
The court alsc noted that there was little
evidence to show that Globe should have
doubted its sources because, “the infor-
mation contained in the article had been
the subject [of] similar National Exam-
iner articles which were source checked
at the time of publication, and was also
contained in articles appearing in other
tabloid magazines. The subject had also
been discussed in a book which had been
the subject of numerous articles as
well.” Slip op. at 6.

Kaelin also argued that Globe
“hid from the truth,” citing Aliozo v.
Cowles, 519 F.2d 777 (9th Cir.), cer.
denied, 423 U.S. 930 (1975), which
held that a jury could find actual malice
because the defendant newspaper refused
to change a story after the plaintiff had
called requesting a meeting to clarify the
facts before publication because the pa-
per had already gone to press. Judge
Tevrizian disagreed with this assertion,
however, finding that unlike Alioto
“there is no evidence to show that any
source challenged the information previ-
ously given.” Skip op. at 8.

Finally, Kaelin contended that
the deposition testimony of John Garton,
News Editor of the National Examiner,
in which he expressed “some concerns™
with the part of the headline that read
“Cops Think Kato Did It,” provided
some proof of actual malice. Judge
Tevnzian disagreed, however, noting
that Garton’s testimony continued to
point out that Garton believed the rest of
the beadline, “. . . he fears they want
him for perjury, say pals,” eased his
concerns. Slip op. at 8.

Seemingly coming out of
nowhere, Judge Tevrizian concluded his
opinion with a backhanded swipe at the
Globe, stating that “[w}hile Globe em-
ployees might not have acted with the
professionalism that would be expected
at & more reputable journalistic institu-
tion before running the article about
[*Kato® Kaelin], the failure to act reason-
ably is not enough to establish malice.”
Slip op. at 8.

Summary Judgement Upheld in “War of Words”

{Continued from page 9)
Grant launched an on-air attack agsinst the
plaintiff, accusing him, smong other
things, of being o "virtual stalker”, and
further claiming that plaintiff was sup-
ported by his wife and had been hospital-
ized in Marlboro Psychiatric Hospital.
On February 13, 1995, after the sus-
peaded high school teacher died of cancer,
Grant announced that he'd signed a book
deal with Simon & Schuster and intended
in his book to biame the plaintiff for the
teacher's suspension. Referring to plain-
tiff as the "Westfield media monitor,” but
not mentioning his name, Grant weat on
to call him a "sick, no good, pot smok-
ing, wife-beating skunk.”

Thereafter, plaintiff commenced
an action, alleging libel based on the *
wife-beating” portion of Grant's state-
ment as well as invasion of privacy based
on Grant's disclosure thal plaintiff had
been confined in & psychiatric institution.
The lower court granted sommary judg-
ment in favor of the defendants on all of
plaintiff's claims.

The Appeflate Division's Decision

Having determined that the des-
ignation "Westfield media monitor® suffi-
ciently identified the plaintiff, the court
went on to determine whether the state-
ment at issue—°"wife-beating"~—was defam-
atory. The court’s analysis was to include
consideration of content, verifiability, and
context of the challenged statements, cit-
ing a 1994 New Jersey Supreme Court de-
cision, Ward, v. Zelikovsky, 136 N.J.
516, 529 (1994).

While the actual words could be
understood to be defamatory and verifi-
able, the court easily concluded that they
fell more readily into the categories of vi-
tuperation, pame-calling and like pro-
tected speech.

As for context, adopting the test
laid out in Ollman v. Evans, 750 F. 2d
970, 982 (D.C. Cir. 1984) (en banc), cert.
denied, 471 U.S. 1127 (1985), the court
held that the statement must be examined
i its totality and within context and that
“the context to be considered is both nar-
rowly linguistic snd broadly social.” Ac-
cordingly, the court considered the phrase

"wife-beating® in the context of the entir.
program, a controversial radio talk show,
as well as in the context of the ongoing
"war of words” between the parties.

Thus viewed, the court held that
the statement was not defamatory. Grant's
listeners knew, based generally on the for-
mat of the show, that "he would make
provocative and caustic remarks” during
his broadcasts and were "aware of his pub-
lic feud with the plaintiff”, including
plaintiff's attempts to have Grant removed
from the airwaves and the suspension of
the high school teacher. Moreover, the
statement at issue was made during a con-
versation with a caller about the death of
the high school teacher, whose suspension
Grant attributed to plaintiff’s actions. "In
this context,” the court held, "we conclude
that any listener 'must have perceived that
the word([s] [were] no more than rhetorical
hyperbole, a vigorous epithet....”” Skip
op. at 14, guoting Greenbelt Coop Publ'g
Ass’'n v, Bresler, 398 U.S. 6, 14 {1570).

Relying on Geriz v. Welch, 418
U.S. 323 (1974), and Ollman v. Evans,
supra, the court further found that having
*voluntarily injected himself into a public
controversy,” plaintiff became a limited
public figure and, as such, “must be will-
ing to bear criticism, disparagement, and
even wounding assessments.” Slip op. at
12, quoting Judge Bork's concurrence in
Ollman, supra, 759 F. 2d at 993.

Employing similar reasoning, the
court likewise affirmed summary judg-
ment on plaintiff's claim that disclosure of
his confinement in & psychiatric facility
was an invasion of privacy. Ackmowledg-
ing that plaintiff's hospitalization was, in
fact, “private® and that the "dissemination
of this information would be offensive to a
reasonable person,” the court nevertheless
found that given the public nature of the
controversy and the fact that plaintiff had
voluntarily thrust himself into the contro-
versy, "the public had a legitimate interest
in being apprised of these facts. " Slip op.
at 17.

Counsel for defendants were Pat-
terson, Belknap, Webb & Tyler, LLP, and
Lowenstein, Sandler, Kohl, Fisher & Boy-
lan.




(L1151 P

L AR L IR I

[ 11

L

d i

For exclusive use of MLRC members and other parties specifical ly authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

LDRC LibelLetter

January 1997

Page 11

Reporter Faces Jail in Criminal Libel Suit, Case May Present Opportuniiy for Taiwan
to Accept Sullivan-type Fault Standard '

By Charles J. Glasser, Jr.

Ying Chan, an Asian-American
reporter for the New York Daily News
and a freelance writer for the Hong
Kong-based newsweekly Yazhou
Zhoukan, has been sued by Liu
Tai-Ying, the Chief Financial Officer of
that nation’s ruling Kuomintang Party
(XMT), for criminal libel after the
Chinese-language magazine broke a
story that Liu offered a $15 million do-
nation to President Clinton’s re-election
campaign.

Taiwanese procedure provides
private citizens with the right to bring
suit on criminal charges resulting in jail
terms. Liability under the Republic of
China’s Criminal Code 310 is punish-
able by a jail seatence of up to two
years, compulsory service, or a maxi-
mum fine of 1000 yusn. The statute pro-
vides that the offense of criminal libel is
committed when a person “points out or
circulates a fact which will injure the
reputation of another with intent that it

be communicated to the public,” While
the statute allows for truth as a defense,
that defense is available only in the event
that the story is related to 8 matter of
pubic concern, and the defendant has the
burden of proving truth.

There has already been one day
of testimony in the Ying Chan case, and
the trial is scheduled to resume on Jan-
uary 28, 1997. The case is being heard
and will be decided by a single judge,
instead of a jury. Reporters in Asia have
expressed concern that because Tai-
wanese judges are mostly members of
the KMT and the plaintiff is the Chief
Financial Officer of the KMT, there are
potential conflict problems.

In late October, Yazhou
Zhoukan published Ying’s story about
Mark Middleton, a former White House
aide and Clinton associate who aliegedly
solicited funds in Taiwan for Clinton’s
re-election campaign, U.S. law prohibits
receipt of campaign donations from for-
eign governments or political parties.

Ying's story, which was picked

up by the Wall Streer Journal and The
New York Times, reported that Middle-
ton and Arkansas restaurateur Charles
Trie shuttled between Washington and
Taipei and met frequently with busi-
nesspeople in Taiwan. Trie is currently
under investigation by the US Justice
Department for possible campaign vio-
lations. Middleton recently gained no-
toriety in the US press as the aide who
made a get-well visit on Clinton’s be-
balf to Hashim Ning, an Indonesian
businessman whose daughter and
son-in-law contributed $425,000 to the
Democratic National Committee in the
Us.

According to the story, Liu
Tai-Ying, a ranking officer in the
KMT, offered the former Clinton aide a
donation of $15,000,000. The re-
porter’s source, present at the meeting,
says that Middleton was enthusiastic
about the offer, and suggested ways that
the money could be funneled to the US.
Both Middleton and Liu deny the solici-

{Continued on page 12)

Supreme Court Update:

Baugher v. California, No. CO18626, (Cal. Ct. App., 3/19/96),
cert. denied, 65 U.S.L.W. 3486 (1/13/97, No. 96- 572).

The U.S. Supreme Court bas let
stand a Califonia Court of Appeal rever-
sal of a $4.5 million non-media libel
judgment arising out of a controversy
over research into the effects of pesticide
exposure on humans. Douglas G.
Bangher, a scientific researcher who di-
rected one of the studies, alleged that
California officials falsely accused him
of violating professional ethics.

In 1988, Baugher and his re-
search company, Orius Associates, were
hired by Rhone-Poulenc, a pesticide
manufacturer, to develop a protocol and
conduct an independent study of the ef-
fects of an insecticide called Zolone on
grape harvesters,

. Following the completion of the
Baugher’s work, the California Depart-
ment of Agriculture announced that it
planned to investigate the Zolone study.
In comjunction with the announcement of

“the investigation, the Department issued

a press realease stating that it was investi-
gating whether the rescarchers who con-
ducted the study violated approved pro-
cedures and professional ethics and ex-
posed people to excessive levels of the
pesticide.  Although the Department
press release did not “name names,” a
department spokeswoman later identified
Baugher and Orius as being among those
under investigation to reporters.

In 1990, Baugher filed suit, ac-
cusing state officials of libel and causing
emotional distress, and at trial was
awarded $5 million in damages which
was subsequently remitted to $4.5 mil-
lion by the trial judge.

On appeal, however, the Cali-
fornis Court of Appeal, in an unpub-
lished decision, dismissed the verdict
finding that Baugher failed to prove ac-
tual malice. In its decision the sppellate

court held that Baugher was a public fig-
ure for the limited purpose of his conduct
as director of the human exposure study.
Borrowing largely from Rodney
Smolla’s checklist for public figures in
Law of Defamation, the court stated,
“[iln this case the Zolone contro-
versy existed before the defama-
tory speech, had 8 significant ef-
fect on the interests of nonpartici-
pants, and engendered a high de-
gree of public divisiveness. Dr.
Baugher, an affluent professional
with some experience in the uses
of media, had resources allowing
him some access to channels of
communication for counter-
speech. He was not prominent in
the preexisting controversy con-
cerning Zolone. However, he did
{Continued on page {2)




For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

Page 12

January 1997

LDRC LibelLetter

PreTrial Press Release

(Contirued from page 9}

game has even started.” The press re-
lease continued to accuse Hewlett-
Packard of “milling” Computer Aid for
its expertise and attempting “to strip
[Computer Aid] of its rights to {the soft-
ware].”

In response, Hewlett-Packard
filed a motion to dismiss Computer
Aid’s suit in the federal court
Philadelphia while it filed its own action
for libel aad declaratory relief against
both Computer Aid and Aaderson Kill in
a San Francisco federal court. The libel
complaint alleged that several statements
in the press release were “intended to
impugn the [Hewlett-Packard] and to
canse others to believe that [the com-
pany] bad engaged in unethical, dishon-
est or illegal activities in its business.”

Jonathan Marshall, one of the
lawyers for Hewlett-Packard, stated in
the ABA Journal's article that “[tJhe
problem is [the complaint] weat well be-
yond the confines of the complaint and
the bounds of responsible advocacy.”

But Jay Spievack, who fled
Computer Aid’s suit but has since left
Anderson Kill, argued that the press re-
lease merely mirrors the allegations in
the corplaint, and that Hewlett-Packard
brought its libel claim in order to get the
case moved out of Philadelphia. Fur-
ther, Mr. Spievack stated that the claim
sets a dangerous precedent because it
creates 8 potential conflict between
client and attorney. In Mr. Spievack’s
words, “{a) lawyer shouldn’t have to
worry about getting sued for anything he
says on behalf of a client as long as it
bears some resemblance to the allega-
tions in the court file.”

As of press time, however, alle-
gations of Hewlett-Packard’s forum
shopping may be ringing less true, as the
computer company’s libel complaint has
been transferred to federal court in
Pennsylvania. While the two actions
have not yet been consolidated it is an-
ticipated that they eventually will be
heard together.

Reporter Faces Jail in
Criminal Libe! Suit

{Continued from page 11)

tation or offer. Liu has also sued Chen
Chao-Ping, the source for the story who
¢laims to have been present at the meet-
ing at which the offer took place.

According to Ying's US coun-
sel, Robert Balin of DCS member
Lankenau Kovmer Kurtz & Outien,
L.L.P., the time may be ripe for Taiwan
to recognize & Sullivan-type of fault stan-
dard. Criminal Code 311 provides a
privilege for certain statements made
"with good intent" and enumerates
self-defense, statements made by public
officials in their official capacity, fair
comment on public affairs and a fair re-
port on official proceedings as qualifying
for the "good intent” defense. Balin says
that in light of the fact that Australian
and South African courts have recently
recognized some form of actual malice as
a fault standard, there is a possibility that
this case may bring the higher fault stan-
dard to Taiwan. Balin notes that Chen,
the source in the story, has already testi-
fied at the initial hearing that he attended
the meeting at which the campaign offers
were allegedly made, and this should
motivate the court to find that Ying’s re-
portage was without knowing falsity or
reckless disregard for the truth. "It was
entirely reasonable for Ying to rely on
Chen as a source,” says Balin.

The institution of criminal
charges ageinst Ying in Taiwan bas
brought considerable worldwide protest
from mediz groups such as the Re-
porter’s Committee for Freedom of the
Press and the Society of Professional
Journalists, and is also the subject of an
Internet Web Page at
hitp:\\www.yingchan.com. The plaintiff
in the suit is represented by James Tseng
of Baker & McKenzie in Taiwan. Ying
Chan is represented overseas by Anthooy
Lo of Lo & Partners in Taiwan and
Thomas So of Johnson, Stokes & Master
in Hong Kong.

Former LDRC Intern Charles Glasser is
an associate ar Preti, Flaherty, Beliveau
& Pachios in Portland, Maine.

Baughér v. California

{Continued from page 11)
engage in significant efforts to at-
tempt to influence the contro-
versy. He undertook the role of
study director for a human expo-
sure study that he and his client
Rhone-Poulenc hoped would re-
solve the controversy in favor of
the use of Zolone on grapes. In
that capacity he responded to me-
dia questions in 2 manner calcu-
lated to cast doubt upon the view
that Zolone was the cause of the
illness suffered by grape har-
vesters in 1987.”

Cert. peiition at app. 24,

In other words, the court con-
tinued, “[Baugher] was adequately
placed on notice that his actions in that
capacity would be subject to the risk of
intense media scrutiny and commentary
by partisans and observers of the contro-
versy.” Cert. petition at app. 26.

The court also niled that the
California state privilege accorded to
state agency press releases extended not
only 1o the press officer who drafted the
release but aiso to the agency personnel
with whom she consulted in drafting the
document.

In his petition for certiorari,
Baugher argued that the appellate court’s
decision has created a mew test for status
as a limited purpose public figure which
only considered the following questions:
“(1) Did the scieatist undertake a study
which is or later became a public contro-
versy? (2) Did the scientist attempt to
influence the outcome of a public con-
troversy by doing a study? (3) Does the
scientist, as a result of his success as a
businessman, have media skills, access
to channels of communication, and over-
all ability to mount an effective counter-
speech campaign.” Cerr. petition at 235.
Such = test, Baugher contended would
lead to wide applicability and danger as
“almost any researcher can involuntarily
be made a public figure . . . if partisans
disparage him or his work.” Id.




LHEM 4

AImrt |

For exclusive use of MLRC members and other parties specifical ly authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

LDRC LibelLetter

January 1997

Page 13

Barber v. Gillett
Communications:
Defense Verdict Affirmed

Rejecting the plaintiff's con-
tentions that the trial court improperly
permitted opinion testimony on the issue
of whether he had committed a crime, the
Court of Appeals of Georgia recently af-
firmed a jury verdict for the defendant
Gillett Communications of Atlanta in a
case brought by former Georgia Public
Service Commissioner, Jack Barber. Bar-
ber v. Gillett Communications, Inc., No.
A96A1077 (Ga. Ct. App., 12/05/96).

At the center of the case was a
1992 report by WAGA-TV which exam-
ined whether federal prosecutors were un-
fairly targeting black officials with
"sting” operations. The report discussed
prior prosecutions against both black and
white officials, showing clips of several
black officials, then five white officials.
Barber's picture was among this latter
group and whiie his image was on the
screen a voice said, "A Public Service
Commissioner was forced into guitting .

. after investigators turned up allega-
tions of impropriety."

Barber's claim, however, was
not based upon that statement but upon a
statement made by State Representative
Billy McKinney, several seconds after
Barber's picture was on the screen. McK-
inney was shown saying, "Not a single
white case was as a result of a sting opera-
tion. Every one of those white people
were violating the law, and they were
caught violating the law.”

Barber sued alleging that McKin-
ney's statement implied that he had com-
mitted a crime. While Barber never was
officially charged or indicted with a
crime, be did agree to resign rather than
face prosecution for allegedly accepting
$800 from two officials of a trucking
company.

Following trial, at which State
Attorney General Mike Bowers testified
for the defendant, the jury found for
Gillett Communications.

On appeal, Barber argued that
(1) the trial court erred in permitting
cpinion testimony as to whether he had
engaged in any criminal activity; (2) the

(Continued on poge 14)

‘tions of the

Reporter Alliowed to Proceed With ‘§ 1983 Action
Against Village Officials By Sixth Circuit
Retaliation Aimed at Chilling News Reporter Not Permitted

Finding that “at the time of the
alleged retaliatory actions, Supreme
Court and Sixth Circuit precedent had
clearly established that retaliation aimed
at chilling fundamental rights was im-
proper,” the United States Court of Ap-
peals for the Sixth Circuit has ruled that
village officials could not claim qualified
immmity in a suit brought pursuant to 42
USC $1983 by a reporter alleging that the
officials interfered with her rights of free
speech and free press and retaliated
against her for the attempted exercise of
those freedoms. McBride v. Village of
Michiana, 100 F.3d 457 (6th Cir., Nov.
14, 1996).

Alleged Displeasure with
Reporter’s Disclosures

Apparently unhappy with re-
porter Noreen McBride's reports cover-
ing the political happenings of the Vil-

tacted potential employers to strongly
suggest that McBride not be hired.

In addition, McBride also al-
leged that the officials threatened her
with physical removal from council
meetings if she did not obey their com-
mand to leave the press table, verbally
abused her during council meetings, im-
properly refused to produce documents,
intentionally destroyed government doc-
uments that she sought access to, and on
one occasion an official hurled a chair at
her and other members of the press at a
public meeting.

Sixth Circuit Reverses Dismissal
This decision is the second time
the Sixth Circuit has reviewed this case,
and the second time the court has re-
Jjected defendants efforts to have the
claims dismissed. Following a district
court dismissal on the ground that

lage of Michiana T —————————— McBride “failed to
in Berrien ., set forth 2 claim rec-
County, Michi- [Slimply because no govern-  ,onized under the
gan, which dis- ment official has heretofore  United States Consti-
cussed the mis- deemed it acceptable to retaliate tution,” the Sixth

handling of pub-
lic funds, viola-

against and threaten a reporter
for relating the activities of a fo- that “the 1 ¢

Circuit reversed and
remanded holding

Michigan Open C8} gOVernmental body does not alleged against the

Meetings Act,
and efforts by
village officials
to  encourage
non-residents to
vote in village
elections, the village board allegedly un-
dertook 8 series of actions between the
fall of 1989 and 1992 in retaliation for
McBride’s unflattering coverage.
Specifically, McBride alleged
that the village officials repeatedly con-
tacted ber employers and urged them not
to allow McBride to report on Michiana
political news, threatened to boycott the
newspaper McBride worked for if she
was not removed from the political beat,
took out an sdvertisement in a competing
paper urging readers to cancel their sub-
scriptions to McBride's paper, and con-

mean that the rights of a mem-
ber of the press to be free from
such retaliation has not been

‘clearly established.””
L

officials was
‘sufficient to state a
cause of action for
retaliation’ for exer-
cise of a constitution-
ally protected activ-
ity.” McBride v. Village of Michiana,
30 F.3d 133 (6th Cir. 1994).

After the remand the defen-
dants then moved for summary judg-
ment arguing that McBride's claims
should be dismissed on the basis of qual-
ified immuaity because of their belief
that “there was no clearly established
law that their alleged actions were viola-
tive of the Plaintiff’s constitutional
rights.” The district court rejected the
defendants arguments and on appeal the
Sixth Circuit had its second opportunity
(Continued on page 14)




For exclusive use of MLRC members and other parties specifical ly authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

Page 14

January 1997

LDRC LibelLetter

Barber v. Gillett

{Continued from page 13}

trial court shonld not have permitted testi-
mony regarding the indictments against
the trucking officials for bribing other
Commissioners; and (3) the trial court
emred by not instructing the jury that ac-
tuzl malice may be found where state-
ments are broadcast implying the commis-
sion of a crime when there has been no
indictment or conviction.

The Georgia Court of Appeals
rejected each of Barber's contentions in
turn. First, while the court acknowledged
that the trial court bad ruled on a motion
in limine to prohibit witnesses from giv-
ing their opinions as to whether a crime
had occurred or whether Barber would
have been convicted if tried, the prohibi-
tion was not intended to prevent witnesses
from testifying as "to facts discovered in
the investigation of the allegations against
Barber.” Slip op. at 3.

‘Thus, the appellate court ruled
the trial court’'s order was not violated
when reporter Fim Kaiserski testified that
he was told by Attorney General Bowers
that Barber had broken the law and that
Barber bad resigned rather than face pros-
ecution. Likewise, the appellate court
reasoned that the testimony of Attorney
General Bowers stating that he “believed
a case could be made against Barber but.

. & conviction would probably not result
in punishment greater than removal from
office,” did not violate the court order.
Slip op. at 6. As the appellate court ex-
plained, “the witnesses do nof contend
Barber committed a crime,” rather, “these
are statements evalusting the evidence
against Barber.” Slip op. at 6-7.

Barber's contention that evidence
of the indictments handed down against
the trucking company officials for the
bribery of other Commissioners was im-
properly introduced was also rejected by
the sppellate court. Barber had argued
that evidence of the indictments should
have been excluded because he was not
one of the actors in the other transactions.

The appellate court disagreed
stating that, "[e]lven if the 'other transac-
tions' rule of OCGA § 24-2-2 applies 10
the actions of non-parties {the trucking
company officials}, evidence of their

Reporter Permitted to Proceed With §1983 Action

(Continued from page 13}
to hear the case.

As the Sixth Circuit pointed
out, “as a geperal principle,
‘government officials performing discre-
tionary functions enjoy qualified immu-
nity from liability for performance of
their official duties.’” Id. at 460, The
court continued to state that “if the con-
stitutional right ‘the government official
allegedly violated was clearly established
at the time of the challenged conduct,
“the immunity defense ordinarily should
fail, since a reasonably competent public
official should know the law governing
his conduct.”’” Id. at 460, guoting,
Thomas v. Whalen, 51 F.3d 1285 (6th
Cir.). In determining whether the right
was clearly established the court stated
that, “‘the contours of the right must be
sufficiently clear that a reasonable offi-
cia] would understand that what he is do-
ing violates that right.”” Id. at 460,
quoting, Anderson v. Creighton, 483
U.S. 635 (1987).

On appeal, the defendants ar-
gued that they were entitled to qualified
iromumity in this case simply because
there is “no Supreme Court or Sixth Cir-
cuit authority . . . applying retalistion
principles in the context of public offi-
tials’ dealings with s member of the
press.” Id. at 460.

The court of appeals rejected
the argument outright, stating, “[s)imply
because no government official has
heretofore deemed it acceptable to retali-
ate against and threaten a reporter for re-
lating the activities of a local govem-
mental body does not mesn that the
rights of a member of the press to be free

from such retaliation has not been “clearly
established.’” Id. at 460-61. The court
continued to state that “[bloth the
Supreme Court and this court have, in
fact, consistently recognized ‘that retalia-
tion by public officials against the exer-
cise of First Amendment rights is itself a
violation of the First Amendment.'” Id.
at 461, quoting, Fraternal Order of Po-
lice Lodge No. 121 v. City of Hobart, 864
F.2d 551, 553 (7th Cir. 1988).

Further, the court went on to
conclude that “the consistent condemba-
tion by the Supreme Court and by this
court of all governmental reprisals against
such individuals for improper purposes
clearly established that, in 1989 or 1992,
as in 1994, ‘[n]o reasonable official could
possibly believe that it is constitutionally
permissible to retaliate against a political
opponent with physical threats, harass-
ment and violence.’” Id. at 461, quoting,
Zilich v. Longo, 34 F.3d 359 (6th Cir.
1994).

The court noted, however, that
on remand that “[t]be proper exercise by
the defendants of their own free speech
rights cannot serve as the basis for impo-
sition of Liability upon those individuals.”
Id. ut 462. Thus, the court instructed the
district court to “differentiate between
those alleged improprieties by the defen-
dants that constitute protected expressions
of the defendants’ own ideas and posi-
tions and those allegations that invclve
intimidation, harassment, and retribution
directed toward McBride solely to punish
her for choosing to exercise one of the
basic freedoms upon which our society is
founded.” Id. nt 462,

transactions with (the other Commission-
ers] was admissible to show their intent
and motive in approaching commission-
ers.” Slip op. at 9.

Finally, the court rejected Bar-
ber's argument that the trial court should
have instructed the jury that evidence of
actual malice could be found where a
broadcast jmplies the commission of a
crime whep there has been no indictment
or conviction. According to the appel-

late court such an instruction “would
have the effect of court pointing to one
factal issue and stating that malice could
be found therefrom, emphasizing it over
all other evidence.” Slip op. at 11.

According to tbe attorneys for
Gillett, Judson Graves, Danie] Xent sod
Cynthia Counts, of Alston & Bird, the
time for the plaintiff to appeal to the de-
cision to the state’s supreme court has
passed.




. 110D AP S

LT

LRI

|-

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

LDRC LibelLetter

January 1997

Page 15

Eighth Circuit Releases Opinion in Clinton Deposition Access Case

On December 20, 1996, the
United States Court of Appeals for the
Eighth Circuit released the opinion sup-
porting its August 12, 1996 order deny-
ing several media organizations' appli-
cations for access to the videotaped de-
position of Bill Clinton used in the fed-
eral government's prosecution of Jim
Guy Tucker and James and Susan Mc-
Dougal. United States v. McDougal,
___F3d __ , 1956 WL 734412 (8th
Cir., 12/20/96).

The videotaped deposition was
made after the defendants in the case re-
quested that the court issue a witness
subpoena to President Clinton. The
President responded by secking the dis-
trict court’s permission to testify by
videotaped deposition. Despite the fact
that one of the defendants had moved to
compel the President to testify in per-
son, the district court granted Mr. Clin-
ton’s request to testify on videotape.

Following the deposition,
whichk was taken on April 28, 1996, &
number of media organizations, includ-
ing Reporters Committee for Freedom
of the Press, Radio-Television News
Directors Association, Dow Jones and
Company, ABC, NBC, CBS, and CNN,
filed an application for immediate phys-
ical access to the videotape, or at the
time of its presentation to the jury.

On May 6, the district court or-
dered that it would provide public ac-
cess to the transcript of President Clin-
ton’s deposition after the videotape had
been played for the jury. Meanwhile,
counsel for the defense and prosecution
had agreed that certain portions of the
videotape and transcript, that generally
contained objections and arguments of
counsel, be deleted. On May 9, the
edited videotape was played before the
jury but only the edited transcript was
admitted into evidence and made avail-
able to the public.

After the videotape was shown,
the media organizations requested that a
copy of the unedited transcript and
videotape be made available. The Presi-
dent filed a motion to keep all copies of
the videotape, whether edited or

unedited, under seal. The district court
then granted the request for access to the
unedited transcript but denied all re-
quests for access to the videotape.

As the court of appeals noted,
“[t}he district court concluded that, on
balance, the circumstances favored
keeping the videotape under seal be-
cause: (1) substantial access to the infor-
mation provided by the videotape had
already been afforded; (2) release of the
videotape would be inconsistent with
the ban on cameras in the courtroom un-
der Fed.R.Crim.P. 53; (3) in other
cases involving videotaped testimony of
& sitting president, the tapes were not
released; and (4) there exists a potential
for misuse of the tape, a consideration
specifically recognized in Nixon v,
Warner Communications, Inc., 435
U.S. 589, 601 (1978). 1996 WL at *2.

On appeal, the media organiza-
tions argued that the denial of access to
the videotape violated both the common
law and First Amendment rights of ac-
cess to judicial records, and also the
common law right to public informa-
tion. The court of appeals entered an
order affirming the district court’s deci-
sion on August 12, 1996 and issued its
reascning in the December 20 opinion.

Access to Judicial Records

In its opinion, the court of ap-
peals disagreed with the media organiza-
tions’ basic contention holding “as a
matter of law that the videotape itself is
not a public record to which the com-
mon law of access attaches.” 1996 WL
at *4. Rather, the court held that the
videotape “is merely an electronic
recording of witness testimony.” 1996
WL at *5, The court further explained
that “[a]lthough the public had a right to
hear and observe the testimony at the
time angd in the manner it was delivered
to the jury in the couriroom, we hold
that there was, and is, no additional
common Jaw right to obtain, for pur-
poses of copying, the electronic record-
ing of that testimony.” 1996 WL at *5.

In fact, the court continued to
state that “[e]ven if we were 10 assume

that the videotape is a judicial record
subject to the common law right of pub-
lic access, we would hold that the dis-
trict court did not abuse its discretion in
denying access in the current case.”
1996 WL at *5. The court then stated
that, “[a]lthough we recognize that there
is a common law presumption in faver
of public access to judicial records, we
pote that this court in Webbe specifically
rejected the strong presumption standard
adopted by some circuits.” 1996 WL at
*5. Under this standard the court will
give deference to the decision of the dis-
trict court.

In addition to the district
court’'s reasons for denying access,
which are listed above, the appellate
court found other reasons supporting the
dendal of access, Specifically, the court
poted that as a matter of public policy,
*courts should avoid becoming the in-
strumentalities of commercial or other
private pursuits.” 1996 WL at *6. The
court ajso reasoned that "granting access
to the videotape of President Clinton's
deposition could harm the strong public
interest in preserving the availability of
material testimony in criminal trials.”
1996 WL at *6. Finally, the court as-
serted that the fact that as a matter of
historical interest and public policy
"there has never been compelied in-
court testimony of a former or sitting
president, nor has there ever been com-
pelled dissemination of copies of a
videotape recording of a sitting presi-
deat's testimony,” also supported the
denial of access.

Access to Public Information
Tuming to the contention that
the videotape was public information
and thus should be turned over to the
media, the court again agreed with the
district court's denial of access, finding
that since members of the public, in-
cluding the press, had already been
given access to the information on the
tape when it was played in open court,
the media had "received all the informa-
tion to which they were eatitled under
(Continued on page 16}




For exclusive use of MLRC members and other parties specifical ly authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

Page 16

January 1997

LDRC LibelLetter

Jewell Files Misappropriation/Faise Light Claims
Against Radio Station

In what appears to be the first
lawsuit actually filed by former Olympic
park bombing suspect, Richard Jewell,
he has filed a complaint in a Georgia
state court alleging that 96rock/WKLS,
an Aflanta radio station, misappropriated
his image and placed him in a false ight
in the public eye. Jewell v. Jacor, Inc.,
No. 96-13708-3 (Ga. Super. Ct., filed
Dec. 16, 1996)

Jewell’s complaint arises out of
the placement of approximately 100 bill-
boards throughout Atlanta which fea-
tured Jewell’s likeness next to the words,
“Freebird, Lynyrd Skynyrd,” snd
96rock’s logo. The Jewell biltboards
were part of a recent advertising cam-
paign that paired the images of celebri-
ties with classic rock song titles.

According to the complaint, the
station had contacted Jewell twice re-
questing his cooperation with the cam-
paign. Both times, however, Jewell re-
fused to cooperate with the station which
allegedly led the station to act on its own
and put up the billboards regardless of
Jewell’s consent.

Jewell's three count complaint
first alleges that the billboard
“commercially exploited Mr. Jewell by
appropriating his likeness without lawful
authorization in order to advance Defen-

dant’s own monetary interests and to in-
crease its listening avdience by falsely
portraying Mr. Jewell as being associated
in some fashion with 96rock.”

The second claim, for “false por-
trayal in the public eye,” alleges that the
billboard “depict[s] [Jewell] as an evil
sinister person.” Further, the complaint
alleges that “[tlhe use of the term
‘freebird’ has a criminal connotation in
that it implies that Mr. Jewell had been,
or should have been, charged with the
commission of & criminal offense in con-
nection with the Centennial Olympic Park
bombing.”

Fipaliy, Jewell’s third claim is
for punitive damages alleging that the
“[d]efendants actions show willful mis-
conduct and that entire want of care which
raises a8 presumption of conscious indif-
ference to consequences.”

The complaint against 96rock is
the first of what are expected to be several
lawsuits brought by Jewell against media
defendants in the aftermath of the investi-
gation into the Centennial Olympic Park
bombing. Jewell's complaint against the
Atlanta Journal, which has been dubbed
by Jewell attomney L. Lin Wood Jr., “the
mother of all defamation and invasion of
privacy complaints,” is expected to be
filed soon.

Clinton Deposition Access Case

(Continued from page 15)

the First Amendment.” 1996 WL at 7.

The court likened the case to Nixon v. Warner Communications, Inc.,
435 U.S. 589 (1978), where the U.S. Supreme Court found that “the press's
First Amendment right was adequately protected because members of the public,
including the press, were (1) permitted to listen to the sudiotapes as they were
played to the jury in the courtroom and (2) furnished with copies of the written
transcript.” 1996 WL at *7. Following this reasoning the appellate court stated
that while the right of public access extends to the information on the videotape,
"the right does not extend to the videotape” itself. 1996 WL at *7.

Estate of Martin Luther
King Sues CBS Over Use
of “] Have A Dream”
Speech

The estate of Martin Luther
King has filed suit against CBS,
claiming copyright infringement
based on CBS’s inclusion of excerpts
from Dr. King's “I Have a Dream”
speech in a five-tape videotape set
entitled The Twenvtieth Century with
Mike Wallace. Estate of Martin
Luther King Jr. Inc. v. CBS Inc., No
1:96-evidence-3052-WCO  (N.D.
Ga., filed Nov. 19, 1996). The tapes
include historical footage of Dr.
King delivering the famous speech at
the Lincoln Memorial during the
March on Washington in 1963.

The King estate, which re-
cently entered into a multimillion
dollar agreement with Time Warner
Inc. to market material contained in
the King estate archives, has been
aggressive in protecting its intellec-
tual property. The estate has previ-
ously brought actions involving the
“I Have a Dream” speech, suing
USA Today in 1993 after the newspa-
per published the eatire text of the
speech on the thirtieth anniversary of
the Civil Rights March, The newspa-
per subsequently settled the suit by
paying a $1700 licensing fee as well
a5 attorneys’ fees to the estate.

CBS claims that by includ-
ing the excerpts from Dr. King’s fa-
mous speech it is providing the pub-
lic with news material of the greatest
historical and social significance.




LRIt NHERY

M iR |

For exclusive use of MLRC members and other parties specifical ly authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

violation of the act can recover from a
violator in a civil suit. 18 U.5.C. §
2520.

The legislative history of the
prohibition and exception expressly
states that those provisions were not in-
tended to prohibit the disclosure of the
contents of an intercepted communica-
tion that had already become “public in-
formation” or "common knowledge."
28 Cong. Rec. at 2181.

Three years ago 8 New York
case indicated a heightened risk in using
"over-the-transom" material. That risk
has now resurfaced in Texas with four
separate but related cases.

In Natoli v. Sullivan, 606
N.Y.S.2d 504 (N.Y. App. Div. 1993),
21 Media L. Rptr. 2097, aff'd., 616
N.Y.S.2d 318 (N.Y. 1994), two news-
papers received a tape recording of a
telephone conversation between two lo-
cal politicians. Recognizing that the
content was newsworthy, one newspaper
published portions of the recording, re-
porting on the political importance of
what they said and who was saying it.
The other newspaper waited and then
ran an article relying on the content pub-
lished by the first. The two participants
in the recorded conversation sued, alleg-
ing that it was recorded without their
consent, and that the newspapers knew

. or should have known that the recording

was made in violation of the Federal
Wiretap Statute,

The second newspaper avoided
liability on the court’s holding that it
had published no more than was already
in the public domain. The first newspa-
per, however, was required to defend,
as the court rejected all constitutional ar-
guments, holding that, even considering
Smith v. Daily Mail Publishing Co., 443
U.S. 97, 106 (1979), Landmark Com-
munications v. Virginia, 435 U.S. 829
(1978), Cox Broadcasting Corp. v.
Cohn, 420 1.8, 469 (1975), Oklahoma
Publishing Co, v. Oklahoma County
Dist. Ct., 430 U_S. 308 (1977), and The
Florida Star v. B.J.F., 491 U.8. 524
(1994), "[t]he governmental interest in

communications from unauthorized in-
trusion is sufficiently substantial to per-
mit the punishment of the publication of
truthful information lawfully obtained
in this case.” 606 N.Y.S.2d at 509.

The Naroli court also issued
some prescient observations for the
Texas cases that have followed: 1) As
the wrongful information had been in
private hands, there was no governmen-
tal custody; 2) there had been no re-
liance upon the government's having
first placed the information in the pub-
lic domain; 3) although the material
published was of public interest, it was
not of “paramount public significance
or import"; and 4) the newspapers knew
they were dealing with recorded con-
versations between unconsenting par-
ties.

In the Texas cases, print and
television news media reporting on lo-
cal politics find themselves the next
subjects of federal wiretap claims for
reporting on recordings they had no
participation or responsibility in record-
ing or distributing.

The first Texas case arose in
the heat of a racial division on the
school board. In September 1995 mem-

 bers of the school board received an

anomymous package with a tape of a
telephone conversation in which a read-
ily identifiable white board trustee
named Dan Peavy directed racial slurs
and vulgar language at fellow school
board members. Both Peavy and the
other party later denied recording the
conversation. Some school board mem-
bers transcribed the tape and then read
portions of it into the official minutes at
the next board meeting. The next day,
The Dallas Morning News ran a front-
page story discussing the substance of
the tape and the board's reaction to it.
Radio and television outlets then ob-
tained copies of the tape under the state
open records law and played portions

over the air. The Dallas Morning News

subsequently published excerpts from
the transcript, deleting, however, most
of the offemsive language. A week

LDRC LibelLetter January 1997 Page 17
Over The Transom: Is Nothing Safe Anymore!?
(Continued from poge ) protecting the privacy of telephonic  later, the Dallas Observer, a weekly

newspaper, obtained a copy of the tran-
script from the school board under the
open records law and published the tran-
script in full, including Peavy's slurs
and vulgarities. Succumbing to protests
and pressure, Peavy resigned.

- Peavy then sued only the Ob-
server and its editor, claiming in state
court violations of the federnl and state
wiretap laws and unjustified publication
of private facts. After the defendants re-
moved the suit to federal court, Peavy
amended the complaint to assert only the
federal claim. Using the broad defini-
tion of mens rea from the federal statute,
Peavy alleges that "[d]efendants dis-
closed or used the contents of the com-
munication knowing, or having reason
to know, that it had been obtained
through the interception of a wire, cral
or electronic communication in violation
of 18 U.S.C. § 2511." He demands any
profits made by the defendants as a re-
sult of their conduct or statutory dam-
sges in the sum of $10,000, whichever
is greater, in addition to punitive dam-
ages and atiorney's fees.

The defendants have moved for
summary judgment arguing that illegal
interception has not been established,
that the defendants did not kmow nor did
they have reason to know that the tran-
script was from an illegally intercepted
communication, that the contents of the
intercepted communication had already
become public information or common
knowledge, and that application of the
statute to the conduct at issue would vio-
late the First Amendment and its state
couaterpart, Article I, section 8 of the
Texas Constitution. As the defendant
did in Natoli, the defendants particularly
rely on Florida Star v. B.J.F., 491 U.S.
524, 530 (1994), for the proposition that
there can be no liability consistent with
the federal or state constitutions for pub-
lication of truthful information Jawfully
obtained by the defendants from the
public record. The also rely on New
York Times v. Sullivan, Gertz and Hus-
tler v. Falwell, 485 U.S. 46 (1988), for

(Continued on page 18)




For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

Page 18 January 1997 LDRC LibelLetter
Over The Transom: Is Nothing Safe Anymore?
(Continued from page 17) the third suit, filed three months ago in aliy absolute rule that ignores congres-

the argument that the federal wiretap
statute is unconstitutional to the extent it
permits liability for negligent or fault-
less conduct, especially where the media
had no role in procuring the information
about a public official, and the informa-
tion has been derived from a public doc-
ument.

In the second Texas case, a
month after Peavy's resignation various
news media in the Dallas area received a
tape of a telephone conversation in
which an apparently identifiable black
Dallas City Council member named
Charlotte Mayes disparaged fellow
African Americans and vowed to sup-
port a white successor. Some news me-
dia reported that Mayes' defeated black
political opponent had distributed the
tape. The day after receiving it, The
Dallas Morning News published a front-
page story discussing the tape and its
contents. Two local television stations
also aired stories about the tape.

Mayes sued The Dallas Morn-
ing News, two News reporters and the
two local television stations in federal
court claiming violations of the federal
wiretap statute, alleging that the news
outlets intentionally and maliciously dis-
closed and published or broadcast quota-
tions from the tape to the general public
with knowledge that it had been illegally
intercepted. Mayes also claimed intru-
sion into sechusion and intentional inflic-
tion of emotional distress.

The mews organizations have
responded that the information was al-
ready in the public domain, that applica-
tion of the wiretap statute to the alleged
conduct would be a violation of the First
Amendment and/or Article I, section 8
of the Texas Constitution, that the de-
fendants neither knew nor should have
known that the taped conversation was
illegally obtained, and that the defen-
dants cannot be held liable for the publi-
cation of truthful information lawfully
obtained. No motions have yet
been filed. Court ordered mediation did
not result in a settlement, and the case is
currently in discovery.

Peavy returns as the plaintiff in

federal court agrinst a local television
station and its reporter. This case
arises from dozeas of tapes, none
broadcast by the defendant television
station, of Peavy telephone conversa-
tions while he was using a cellular or
cordless telephone. The tapes were
made by his neighbor from intercep-
tions on a common radio scanner.
While Peavy was using a celiular or
cordless telephone at a time when it is
unclear whether the federal law pro-
tected such radio-telephone signals. As
a further warp to the facts, the tapes
were then used by federal prosecutors
to charge Peavy with bribery for ac-
tions taken while he was a school board
trustee. And as the last twist: It was a
television investigative report about
Peavy's conduct that led to the federal
investigation and indictment.

Peavy claims that the station
and the reporter not only conspired
with the government and the neighbor
to illegally intercept the conversations,
but also illegally used the contents of
the taped conversations in preparing
and airing the station's investigative re~
port. The station has publicly denied
that its investigative report was based
on any of the tapes recorded by the
neighbor, In the criminal trial, mean-
while, Peavy has been acquitted, after
the government declined to introduce
the neighbor’s tapes, even though the
court ruled them admissible.

Peavy's business associate and
co-defendant in the criminal trial -
who was also acquitted — has recently
filed a nearly identical suit, complain-
ing that he was a party to several of the
conversations intercepted by Peavy's
neighbor.

While it is complicated by
facts that pull in many directions, the
last Peavy case highlights the warming
first appearing in Nasoli and repeated in
the other Texas cases.

Most recently, the Gingrich
confereace call tape made in Florida
from a regularly marketed police scan-
ner illustrates the problems courts
would create with an absolute or virtu-

sional intent and constitutional con-
cerns. While the sources (the Martins)
may reasonably assert their intercep-
tion was not a violation of the statute,
their recording and their transmitting
the tape to others (including McDer-
mott) was plainly intentional and
therefore a facial violation of the
statute. McDermott's subsequent use
appears similarly to have been a tech-
nical violation; and The New York
Times surely confronted a risk, as a
copsequence, when it published ex-
cerpts from a transcript of the tape.
Yet, the substance of the recording,
the political issues and public officials
to which it relates are clearly of sub-
stantial public import.

If courts ignore or deprecate
the congressional admonition that the
wiretap statute was not intended to im-~
pose liability on publication of public
information or matters of common
knowledge, and if they require the
highest public import to implicate
First Amendment protections, they are
likely to follow the New York court's
lead to the simple proposition that
news journalists have no special pro-
tection from privacy-protecting laws
of general applicability, As all of
these cases illustrate, the courts may
come to this conclusion despite the
presence of core speech -- news re-
poris about the performance of elected
politicians — and in the face of strong
constitutional arguments against a
constructive-knowledge standard of
fault and the imposition of liability for
publication of truthful information.

Careful use of over-the-
transom material and thoughtful ap-
proaches to litigation are now plainly
required.

Laura Peterson Elkind is with
Thompson & Knight in Dallas,TX,
and Stuart F. Pierson is with Levine
Pierson Sullivan & Koch in Washing-
ton, D.C.




For exclusive use of MLRC members and other parties specifical ly authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

January 1997

LDRC Libelletter Page 19

L EuEl

_ HI BRI

LE

L1

L

Fly-Along: Rescue Helicopter is Hospital Room In Privacy Analysis

(Continued from page 1)

cue. The opinion is notable for its ex-
position of California privacy and sum-
mary judgment law and its suggestion
that newsgathering may be entitled to a
lesser level of First Amendment protec-
tion than publication.

The court held that no cause of
action for intrusion or publication of
private facts exists where the media has
simply recorded sound and image of a
rescue that occurs in public on public
property. On the other hand, the court
held that triable issues of fact remain as
to whether an intrusion has occurred
when the media records the scene inside
a rescue helicopter where a conscious
plaintiff is being treated for injuries.
Similarly, the court held that summary
judgment could not be granted to the
mexia on a publication of private facts
issue when it had broadcast excerpts of
the footage taken in the helicopter of a
plaintiff-patient who may be recogniz-
able. Finally, the court held that no
misappropriation claim could stand, re-
gardless of & plaintiff’s recognizability,
because of the statutory exemption for
news and public affairs.

Ruth and Wayne Shulman
were among four family members in-
volved in a serious automobile accident
on an interstate highway in California.
Ruth and Wayne were both airlified by
helicopter to a local hospital from the
gully into which the car had over-
turned, What distinguished this air res-
cue was that among the paramedical
team on board was a cameraman em-
ployed by defendants Group W Produc-
tions, Inc. and 4MN Productions (“the
media defendants™) who produced a
television show called “On Scene:
Emergency Response.”

The cameraman recorded
video footage and audio at the accident
scene and inside the helicopter, where
the victims, both conscious, were
treated by paramedics and a nurse,
Their rescue attempt was later featured
in an episode of “On-Scene.” The focus
of the segment on the Shulmans’ acci-
dent was the dramatic rescue of Ruth
Shulman, who was cut free from the car

by a device known as the *jaws of life.”
The court describes that Ruth was seen
either from a distance or with her face
obscured with an oxygen mask. Her
voice is heard at several points in the
segment, including her inquiries about
her family and statement that she
wished to die. Wayne's voice was
never heard and the segment included
“just two brief glimpses [of him] from
a distance.”

The Shulmans alleged =six
causes of action: two counts alleging
invasion of privacy based on intrusion
into seclusion and the publication of
private facts; two counts based on mis-
appropriation of likeness; Ruth’s count
of intentional infliction of emotional
distress; and one count for injunctive
relief seeking a bar to any repeats of the
original broadcast. Summary judgment
was entered in favor of the media de-
fendants and Mercy Air in late 1993
and plaintiffs appealed. The unani-
mous opinion of the Court of Appeal,
written by Associate Justice Goody
Perez, contains no explanation for the
three-year period between that judg-
ment and resolution of the appeal.

California Privacy Claims:
Constitutional and Common Law
Claims “ldentical”

In California, privacy claims
arise both from the Prosser formulation
of common law and from the state con~
stitution, which contains the so-called
“Privacy Initiative.” The court dis-
cussed at length the factors to be ana-
lyzed under both and concluded that
they were, for analytical purposes,
“identical.” The court analyzed the
intrusion and publication of private
facts claims using the balancing lan-
guage of the constitutional test:
“whether appellants had a reasonable
expectation of privacy and whether
their claims are outweighed by a com-
peting First Amendment interest.”

The court then broke the case
into two factual chunks. The first was
the recording of images and sound at
the accident scene. The second was the
recording of images and sound inside

the helicopter.

No Privacy Claims Arise from
Yaping a Public Accident Scene

The court had little difficulty
deciding that no privacy claims arose
from the taping at the accident scene or
the broadcast of that tape. “[A]n objec-
tively reasonable expectation of privacy
is a key component of a privacy claim
based upon an intrusion,” said the
court, noting that the *“accident oc-
curred on a heavily-travelled public
highway™; that the car came to rest on
property owned by the state; and that
the videotape showed “onlookers peer-
ing down” at the car, who might easily
have overheard what was said below.

The court also based its deci-
gion on “the strong First Amendment
policy favoring news coverage of auto
accidents and other catastrophes™ and
held, since the broadcast at issue oc-
curred about three montbs later, that
“the mere lapse of time” did not defeat
this policy.

Finally, the court rejected
plaintiffs’ contention that any privacy
claim should be based on their allega-
tion that the media defendants recorded
confidential communications at the ac-
cident scene or in the helicopter. First,
the court noted that plaintiffs had no
doctor-patient relationship with anyone
at the scene or in the helicopter, Sec-
ond, while ruling that plaintiffs had
waived their argument under Califor-
nia’s Confidentiality of Medical Infor-
mation Act by failing to brief it ade-
quately, the court hinted that such an
argument would fail by noting that
paramedics acting during an emergency
were exempted from the Act.

A Fying Hospital Room is a
Private Place
On the other hand, the court
equated the rescue helicopter with “an
sirborne ambulance,” and ultimately to
a hospital room, sounding the death
knell for the media defendants’ sum-
mary judgment on these claims:
“[OJoce the ambulance doors swing
(Continued on page 20}




For exclusive use of MLRC members and other parties specifical ly authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

Page 20 January 1997 LDRC LibelLetter
Fly-Along: Rescue Helicopter is Hospital Room In Privacy Analysis
(Continued from page 19) of fthe surrounding circumstances] and on all of the elements of the claim, and

shut, the unfortunate victim can and
should reasonably expect privacy from
prying eyes and ears.” The court
found ample justification for this in its
own seasibilities and in the precedent
of Noble v. Sears, Roebuck & Co.,
(1973) 33 Cal. App. 3d 654, 105 Cal.
Rptr. 269 (privacy claim survives
where plaintiff has “exclusive right of
occupancy of her hospital room” inso-
far as defendants are concerned);
Miller v. National Broadcasting Co.,
(1986) 187 Cal. App. 3d 1463, 232
Cal. Rptr. 668 (privacy claim survived
where news crew taped events without
permission in deceased’s bedroom
while paramedics unsuccessfully at-
tempted to revive him); and Hill v. Na-
tional Collegiate Athletic Assn.,
{1994) 7 Cal. 4th 1, 26 Cal. Rptr. 2d
834 (privacy tort protects “freedom to
act without observation in a home,
hospital room or other private place . .
G R

The court thus found that
plaintiffs had a reasonable expectation
of privacy in the events transpiring in
the helicopter and that they had not
waived it by consenting to the camera-
man’s presence. He was dressed in the
same uniform as the other members of
the medical crew and was not identi-
fied as 2 member of the media.

No Trespass Needed for
Intrusion Claim

Next, the court rejected the
media defendants’ argument, based on
Miller, that a trespass must be proven
to support an infrusion claim. Since
Mercy Air had permitted the media de-
fendants to be present and to videotape
within the helicopter, no trespass could
be proven. While the court acknowl-
edged that the Miller court “threw
NBC's trespass into the mix when dis-
cussing invasion of privacy,” it con-
cluded it was not a necessary condition
precedent. Instead, the court read the
decision more broadly and concluded
that the Miller court “was only consid-
ering the effect of that trespass in light

did not intend to announce a rule that a
trespass was required in all intrusion
cases.”

Second, the court concluded
that permitting Mercy Air to waive the
plaintiffs’ privacy rights would
“undermine the law of privacy.” The
court made little secret of its disdain
for Mercy Air’s decision to permit the
media along, but noted that plaintiffs
waived any argument against Mercy
Air on this ground.

Recognizes “Some First Amend-
ment Protection for Newsgather-
ing”

Plaintiffs argued, citing
Miller, that there is no First Amend-
ment “defense™ to an intrusion claim,
since it does not involve publication.
The court disagreed with this construc-
tion of Miller and of the law in general,
holding that “there is some First
Amendment protection for newsgather-
mg .. ..” But the court also rejected
the media defendants’ contention that
they were absolutely protected by the
First Amendment from liability for in-
trusion. Citing Hill, the court con-
cluded that the law required a balanc-
ing between plaintiffs’ privacy rights
and the media defendants’ First
Amendment protection which had not
been conducted by the lower court.
The court thus remanded the intrusion
claims for trial.

Remands for Trial on Publication
of Private Facts Claim

The court recognized at the
outset of its opinion that in cases in-
volving the First Amendment, sum-
mary judgment is “a favored remedy
which will be granted unless the plain-
tiff opposing the motion shows a high
probability of prevailing at trial.” But
the court never referred to this standard
again. The desertion of this rule was
fatal to the media defendants’ judgment
on Ruth Shulman’s publication of pri-
vate facts claim. The court simply con-
cluded that triable issues of fact existed

remanded. However, it also held that
judgment was properly entered for the
media on Wayne Shulman’s claim
since he was not “shown, heard or
mentioped” in the helicopter phase of
the broadcast.

Exemption for News and Public
Affairs Bars Claims for
Misappropriation

The court easily affirmed the
judgments in favor of the media on the
misappropriation claims, finding that
the “On Scene” fit within the exemp-
tion to the Civil Code’s misappropria-
tion statute since it concerned a matter
of public affairs.

Plaintiffs argued that the
broadcast contained errors, such as the
number of people involved in the acci-
dent, which prevented defendants from
invoking the exemption. However,
the court determived that the errors
that plaintiffs cited “were trivial and
did not rise to the level of knowing or
reckless falsehood required to destroy
the public affairs exemption . . . .”

Finally, the court held that
Ruth Shulman’s claim for intentional
infliction of emotional distress had
been waived and that the award of
costs to the media defendants must be
reversed. Without any discussion, the
court left standing Ruth Shulman’s
claim for injunctive relief, while dis-
missing Wayne’s.

The California Court of Ap-
peal denied the defendant’s motion for
rehearing, but did issue a modification
changing among other items, a subsec-
tion heading from “Triable Issues Re-
main As To A First Amendment De-
fense,” to “Unresolved Issues Remain
. . .” suggesting that additional ques-
tions of law exist which could be re-
solved by the trial court on motion.

Defendants have filed a peti-
tion for review with the California
Supreme Court.




1 K]

L1 Jusd

AL EER

BEMAE |

Y .

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

LDRC LibelLetter

January 1997

Page 21

Green v. Chicago Tribune

(Continued from page 1)

a dozen doctors, nurses and other medical
personnel” awaited him. The Hospital
trauma ceater's “feverish” efforts failed,
and Calvin was pronounced dead at 12:10
a.m. on New Year's Eve.

In an Article published New
Year's Day, 1993, the Chicago Tribune
reported the tragic demise of Calvin
Green. The Article was published on the
front page of the Tribune, and featured a
color photograph of Calvin's body oa a
gurney, taken at Cook County hospital the
night of his death, The Article also accu-
rately reports Calvin's mother's expres-
sions of grief while viewing her son's
body at Cook County Hospital,

The Article reports: "Calvin's
name is one of the last on & grim list that
has grown every year since 1988, In the
last four years, homicides in Chicago have
soared more than 40 percent.” The New
Year's Day Article was part of the Tri-
bune's “Killing Our Children” series.
The series, which won a Pulitzer Prize,
sought to put a human face on the statis-
tics of gang warfare. Another article in
the "Killing Our Children" series, pub-
lished in the January 3, 1993 Tribune,
contained another photograph of Calvin
taken &t the Hospital the night of his
death.

The Lawsuit

Calvin's mother, Laura Green,
sued the Tribunie and Cook County. Her
Complaint against the Tribune clsimed in-
tentional infliction of emotional distress
and invasion of privacy by the public dis-
closure of private facts. Green slleged the
same facts in support of both  claims:
* that Tribune employees pho-
tographed Calvin while he was receiving
treatment in the trauma center;
* entered a “private” room where
Calvin's body awaited the Cook County
Coroner;

> "prevented” Green from entering
that room, yet
* “eavesdropped” on the statements

Green was making to her deceased son
there; and that the Tribune published the
photographs of Green's son and the state-
meats she made to him.

Green also claimed — upon "information
and belief” — that certain unspecified
Tribune employees committed =
“battery® upon her by barring a door.

Green expressly disclaimed any
reliance on the “intrusion upon seclu-
sion” branch of the privacy tort, choos-
mg to rely solely upon a "disclosure of
private facts” theory. The First Appel-
late District - which includes Cook
County — does not recognize intrusion’,
and the Illinois Supreme Court has de-
clined te rule on whether the tort exists
in Nlinois.?

The Tribune initially moved for
a bill of particulars, seeking more details
with respect to Green's allegation that
she was "prevented” from entering the
room where her son's body awaited the
coroner. Green successfully opposed
that motion, apd the Tribune moved to
dismiss all of the claims against it.

The Circuit Court’'s Dismissal on
“Legitimate Public Interest”
Grounds

In Tilinois, the “right of privacy
is a limited one in areas of legitimate
public interest.** Tilinois follows the Re-
statement (Second) of Torts’ definition of
the "private facts™ tort, which includes
the requirement that the matter publi-
cized be of no "legitimate public con-
cern. wd

Consistent with the Supreme
Court's instruction to "proceed with cau-
tion" in defining the limits of the privacy
tort®, Mlinois courts have defined legiti-
mate public concern broadly, and de-
cidad the issue as a matter of law. "The
only question® is “whether the
[depiction] complained of has so tenuous
a connection with the article that it can
be said to have no legitimate relationship
to it."¢

Likewise, Illinois — a fact
pleading jurisdiction — has consistently
applied a strict standard to emotional dis-
tress pleadings, and has not hesitated to
dismiss such claims against the media.’

Following this settled law, the
Circuit Court of Cook County, McGann,
J., dismissed Green's Amended Com-
plaint as against the Tribune. The court

found the complained-of elements in the
news report were connected to a matter of
public interest, and the newsgathering
conduct alleged failed to state a claim un-
der the strict pleading requirements for
emotional distress under Illinois law.
Transcript of Proceedings, Aug. 30,
1994, Greern v. Chicago Tribune Co.,
No. 93 L 08676 (Cir. Ct. Cook Cty.)
Green appealed the dismissal to the Illi-
nois Appellate Court.

The Appellate Court's Reversal

The Appellate Court, in a 2-1
decision, affirmed in part and reversed in
part the Circuit Court's order, and re-
manded for further proceedings.

The Majority reversed dismissal
of Green's invasion of privacy and emo-
tional distress claims, insofar as they
were based on the January 1, 1993 Arti-
cle. The Majority held that, unlike the
January 3 Article®, the January 1 Article
"substantially publicized” Green "by
publishing a photograph of her dead son,
Calvin, and by identifying her as
Calvin's mother and publishing her state-
ments to Calvin.” (Green v. Chicago
Tribune Co., No. 94-3130 (TIl. App. 1st
Dist.), Dec. 30, 1996 Slip Op.)*

In sustaining this part of Greea's
Complaint, the Majority held that legiti-
mate public concern was & jury question,
because a jury could find the Article "did
not need plaintiff’s intimate statements to
Calvin or his photograph to convey the
human suffering behind gang violence.*
The Majority opinion is in direct conflict
with Beresky v. Teschner'®, a 1978 deci-
sion of the Appellate Court. Like Mrs.
Green, the Bereskys claimed that defen-
dant newspaper "did not confine itself to
merely reporting the fact of their son's
death” -- by a drug overdose — but en-
gaged in a “campaign” to "expose to the
public the grief, humiliation and shame
experienced by plaintiffs at the death of
their son.” Among other things, the
newspaper printed facts about the plain-
tiff mother's cancer surgery. But dis-
missal of privacy and emotional distress
claims was affinmed, because the facts re-
lated in the newspaper bore some connec-
tion to the subject of drug use, a matter

(Continued on page 22)




B e

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © Media Law Resource Center, Inc.

Page 22 January 1997 LDRC LibelLetter
Green v. Chicago Tribune First Amendment perspective. To our 11 The Majority also failed to ad-
kmowledge, no other Illinois case has al- dress Judge Posner's opinion — applying -
(Continued from page 21}

of obvious public concern.

Instead of Beresky, the Majority
relics principally on Virgil v. Time, Inc.,
527 F.2d 1122 (5th Cir. 1975). Of course,
on remand, the Virgil District Court
granted judgment for defendant as a matter
of law. While finding "no compelling rea-
son” for defendant to include some of the
facts about plaintiff in its article, the Dis-
trict Court held that * [clompelling need"
. . . is not the test for newsworthiness. "!?

The Majority also held the Circuit
Court erred in finding Green's statement to
ker son, in the presence of the Tribune re-
porter, not to be a "private matter.” The
Majority, focusing on Green's allegation
that she told the reporter she did not wish
to make a stateraent, finds the Tribune was
“on notice it was not to disclose to the gen-
eral public the statements she made in the
hospital to her son. "1

The dissenter, Justice Cahill,
would have affirmed the trial court’s dis-
missal in all respects. Justice Cahill took
the Majority to task, observing that the
Majority was recognizing sub silentio the
intrusion branch of the privacy tort, and
had created an analytica! muddle. *When
the elements of the torts are mingled as
they are here, we are led down an analyti-
cal path that ignores the distinction be-
tween the way information is gathered and
its subsequent publication . . . That Calvin
and his mother were tragic involuntary
public figures in a story of grim but legiti-
mate public interest is self-evident. The
alleged intrusion cannot change their status
or diminish the newsworthiness of the
story.”

The dissent also sharply criticizes
the Majority's handling of the "legitimate
public concern” issue: °it is not for & jury
to decide how a news story should be
edited. To question whether the newspa-
per should have omitted certain details
from a story of legitimate public concern
amounts to editorial second guessing rather
than legal analysis.”

As the dissent indicates, the Ma-
jority's opinion is a radical departure from
Tllinois iaw's traditionally narrow intespre-
tation of the common law privacy tort; ob-
viously, it is deeply problematic from a

towed a claim to proceed against the me-
dia based on a truthful publication.!® The
Tribune is seeking leave to appeal to the
Illinois Supreme Court.

ENDNOTES

1 Kelly v. Franco, 72 1. App. 3d
642, 391 N.E.2d 54 (1st Dist. 1979).

2 Lovgren v. Citizens First Na-
tional Bank, 126 TIl. 2d 411, 417 534
N.E.24 987, 988 (1989).

3 Leopold v. Levin, 45 111. 2d 434,
440, 259 N.E.2d 250, 254 (1970).

4 Miller v. Motorola, Inc., 202 111,
App. 3d 976, 978, 560 N.E.2d 900, 903
(1st Dist. 1990); citing Restatement,
§ 632D,

5 Leopold v. Levin, 45 Ill. 2d at
440, 259 N.E.2d at 254,
6 Buzinski v. DoAll Company, 31

Il. App. 2d 191, 196, 175 N.E.2d 577,
579 (1st Dist. 1961), quoting Lahiri v.
Daily Mirror, 162 Misc. 776, 295 N.Y.S.
382, 389 (N.Y. Super. 1937) (emphasis
added). See Beresky v. Teschrer, 64 1.
App. 3d B48, 381 N.E.2d 979 (2d Dist.
1978) (dismissing private facts and emo-
tional distress claims against newspaper).

7 E.g., Beresky v. Teschner, supra,
Galvin v. Gallagher, 81 11. App. 3d 927,
401 N.E.2d 1243 (1st Dist. 1980)
(newspaper article stating author's opin-
ions on teenagers' problems with drugs
and alcohol in connmection with recent
overdose death of plaintiff's son did not
state emotional distress claim).

8 The Majority affirmed the Cir-
cuit Court's holding that, since privacy is
a personal right, for which relatives can-
not recover, Green had no invasion of pri-
vacy claim based on the January 3, 1993

Illinois law -- in Haynes v. Alfred A.
Knopf, Inc., 8 F.3d 1222 (7th Cir. 1993).
There, Haynes complained that instances
of his familial neglect, drunkenness and
adultery in the 1960's were not themselves
matters of public concern, mnor did they
"need” to be included in a book of social
history about the twenaticth-century migra-
tion of black Southerners to Chicago. But
because of the logical nexus of these em-
barrassing facts to the matters of public in-
terest discussed in the book, no claim
would lie: "No detai] in the book claimed
to invade the Haynes' privacy is not ger-
mane {0 the story the author wanted to tell,
a story not only of legitimate but of tran-
scendent public interest.” Id. at 1233.

12 Virgil v. Sports Hlustrated, 424
F. Supp. 1286, 1290 (5.D. Cal. 1976).
13 The Majority cites no Illinois law
for that proposition; it analogizes to Vir-
gil's finding that plaintiff, having granted
a reporter an interview, could withdraw
his consent to its publication. Of course,
Virgil did not hold that such withdrawal
meant the reporter could not gather infor-
mation about, or utterances of, the sobject
independent of an interview with him.
And, as Virgil ultimately found, the
"legitimate public interest” limitation bars
a privacy claim even if the publication is
arguably “private" or "highly offensive” to
a reasonable person. See Virgil, 424 F.
Supp. at 1289-90; see also Beresky, 64 Il1.
App. 3d st 856, 381 N.E.2d at 984;
Haynes, 8 F.3d at 1232. Simply because
a subject refuses to make a formal state-
ment on the record does not mean 8 re-
porter must, on pain of damages, close her
eyes and ears to anything else the subject
says or does.

14 Compare Kolegas v. Heftel

Article, which published photographs of Broadcasting Co., 154 Ill. 2d 1, 607

Calvin Green only. The Majority also af-
firmed dismissal of Green's battery claim,
finding no "offensive touching” of Green
by any Tribune employee.

9 The Majority also reversed dis-
missal of Plaintiff's intentional infliction
of emotional distress claim based on the
allegation that Tribune personnel "barred
her from seeing her dead son.”

10 64 . App. 3d 848, 381 N.E.2d
979 (2d Dist. 1978).

N.E.2d 201 (1992) (sustaining faise light-
libel-emotional distress claims against me-~
dia); Annerino v. Dell Publishing Co., 17
1. App. 2d 205, 149 N.E.2d 761 (st
Dist. 1958) (reversing privacy claim based
on "fictionalized™ treatment).

Samuel Fifer and Greg Naron are
with the firm Sonnenschein, Nath &
Rosenthal in Chicago, IL.




	sample.pdf
	sterling.com
	Welcome to Sterling Software





