
40t Pmk Amy. bvrh 16ch Flmr. NN Yak.  NY IW16 R12J 889-2306 

LIBELLETTER 

In fhis Issue. . . 
LIBEL 

Anti-Rap Activist Tucker Suit Dismissed, p. 4 
Need Damages for Libel in Hawaii, p. 5 
Verdict Against Call-in Opinion Letters Upheld p. 7 

GI. Sup. C t  Reads Anti-SLAPP Law Broadly, p. 9 

$50 M Suit Filed Over Class Artide, p. 1 1  

N Report Gives False Statement Context, p. 12 
Magistrate Recommends Dismissal of Suit Against 

nteroffice €-Mail Libel Claim Survives Motion to 

Navy, p.13 

Dismiss, p. 14 

UEWS & UPDATES 

Federal Court Dismisses Ride-Along Claims, p. 15 
TS May Deny Punitive Damage Deductions, p. 16 

CNN Argued for Impeachment Access, p. 17 
Don't Swear in a Michigan Creek, p. 18 
D.C. Cir. Rules Press & Public Have Right to Attend 

Military Court Quashes Subpoenas to CBS & 

Post-conzalez Subpoena: Reuters Must Produce Non 

Tenn. Crim. C t  App. Refuses to Rule on Prior 

Enquirer Faces Prior Restraint from The Globe, p. 25 
. . . And The Globe Responds, p. 27 
Trademark Claims Against 'Bally Sucks" Web Site 

Verdict From Portland: Anti-Abortionists Held Liable 

* 
.S. Sup. C t  to Hear Commeraal Access Case, p. 17 

Antitrust Depositions, p. 19 

Rolling Stone, p. 21 

confidential Info, p. 22 

Restraint. p. 23  

Dismiwd, p. 30 

for Threats, p. 31 

PUBLISHED BY THE 

LDRC 

4 0 4  Park Avenue South 
1 6 t h  Floor 

New York, NY 10016 
1 2 1 2 )  809-2306 

Reporting Developments Through February 19, 1999 

D.C. Circuit: 

Public Can Globe v. Abortionists 
Attend National Held Liable for 

Antitrust Enquirer, Threats in 
Depositions, pp. 25, 27 Portland, p. 31 

LDRC I999 Report on Trials and Damages 

Trial Results Show High Defense Success Rate 
Continues, But Award Size Increases 

Canadian Damage Awards Also on Rise 

LDRC published this month the LDRC 1998 Report on Trials 
and Damages. Contained in LDRC BULLETIN 1999:l. the report 
proved once again that the outcome of First Amendment cases 
againsl the media. at least if looked at only on a year-by-year basis, 
is mixed and often unpredictable. Damage awards against media 
defendants in 1998 were high - with half of the jury verdicts 
against the media over $1 million - but the number of trials in- 
volving media defendants was low - dropping fo 16 from 22 re- 
poned in 1997. And significantly, media defendants won half of 
the cases against them in 1998, a win rate that, along with 1997. is 
the highest of the decade. 

LDRC increasingly is looking at the statistics we gather on 
trial results on a longer term basis, decade by decade. The results 
reported below are more meaningful, we believe, when looked at 
not through the prism of the year-by-year gyrations - and we cer- 
tainly see an almost bouncing-ball effect in the 1990's in statistics 

on number of trials per year, win rates, average and median damage 
award amounts - but at the decade as a whole and compared 
against the decade of the 1980's. In that light, interestingly, 1998 
refleas some of the factors we have found in the comparing the 
1990's with the 1980's. The number of trials on libel, privacy and 
similar claims against media defendants in the 1990's is lower than 
in the 1980's. by over one-third. Damage awards for the 199O's, 
sadly, are substantially higher than they were in the 1980's, but the 

(Connnued onpage 2) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~ 

Page 2 February 1999 LDRC LibelLetter 

LDRC 1999 Report on Trials and Damages 

(Connnuedfrom page I )  

198O's, but the media is winning more cases at trial than in 
the prior decade. Notably, the media is winning a higher 
percentage of cases tried before juries in the 1990's than in 
the 1980's. 

We can only summariW some of the headlines from the 
data here in the newsletter. For the complete Repon -- a 68 
page document with detailed analysis, charts and graphs -- 
please see the LDRC BULLETIN 1999. Issue I ,  January 31, 
1999. 

Highlights of the repori include: 

0 Number of Trials Down. In 1998, the number of 
media trials dropped almost one-third from the previous 
year, from 22 to 16. This is  slightly below the average for 
the decade of the 1990's to date, which is 18.1. The repon 
also reveals a sharply lower number of trials in the 1990's 
than in the 1980's. The number of trials overall in the 
1990's is 163, while the 1980's saw 261 uials. This 38% 
drop is due in large part to the nearly 50% drop in trials in 
the print media, both newspaper and magazine, in the 
1990's. 

* 

0 Defense Win Rate of 50% Equals Last Year's Rate; 
Exceeds the Averagefor the 1990's. Defendants won 50% 
of their trials in 1998, equal to the rate for 1997. This 
exceeds by 10% the overall average win rate for the decade 
to date, which is 40%. The 1990's average win rate ex- 
ceeds the 1980's by 4.6%. In 1998, defendants won 45% 
of their jury trials (on par with 1997 and higher than the 
1990's overall), but only 33% of their bench trials (1 of 3, 
in c o n m t  to 2 of 2 in 1997). Defendants also won two 
directed verdicts in 1998. 

0 Defendants more successful in state court. In 1998. 
defendants succeeded in 54.5% of state court cases. as 
compared to 40% of federal court cases. Tbese numbers 
have seesawed over the years. The averages over the decade 
to date reveal that the win rate in state and federal court is 
extremely close - 39.8% in state court and 40.6% in fed- 
eral court. 

-> 
0 Defendants were significontly more successful in 

public figure cases in 1998, but the numbers are close for  
the decade to date. Defendants won 75% of public figure 
cases in 1998. as compared to only 44.4% of private figure 
cases. However, for the decade to date the percentages are 
almost identical: 39.3% for public figures/offcials and 
40.2% for private figures. The respective numbers for the 
1980's were 36.7% and 34.6%. Media defendants are 
clearly winning a higher percentage of private figure cases 
in the 1990's. 

0 Actual malice and negligence wins up in 1998. In 
cases where actual malice was the applicable standard of 
fault. defendants won 80% of their trials in 1998. As 
might be expected, defendants were less successful in 
negligence-based trials, winning 50%. However, for the 
decade to date, the win rate is only marginally greater in 
actual malice trials - 41.7% for actual malice versus 
40.0% for negligence trials. Looking at the 1980's where 
the win rate in negligence cases was 27.4%, the media has 
seen a significant positive change in the 1990's. "s 

0 Overall damage awards are up. The overall average 
and median awards for 1998 are among the highest of the 
1990's. There was no single shocking award, such as oc- 
curred last year in MMAR v. Dow Jones & Co.. in which 
plaintiffs were awarded $22.7 million in compensatory and 
over $200 million in punitive damages. But, the median 
damage award of 1998 - $737,500 - is more than twice as 
high as the median award in 1997, including the MMAR 
award. 

The 1990's show a troubling trend of fewer trial awards 
but higher awards than existed in the 1980's. For the 
decade to date, excluding M M ,  the total dollars awarded 
were $271,536,756. This is more than was awarded in the 
entire decade of the 1980's: $241,229,122. 

0 Million dolkr  awards. Half of the six jury awards to 

plaintiffs in 1998 were for $1 .OOO,ooO or more. This per- 
centage is up sharply from 1997 and is higher than the per- 
centage of such awards in the decade to date: 34.8%. The 
decade-to-date figure for the 1990's is more than one-third 
higher than the percentage of such awards in the 1980's. 

. . 

(Cominued on p 0 P  3) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



" 

LDRC LibelLetter February 1999 Page 3 

LDRC 1999 Report on Trials and Damages 

(Continnuedfrompage 2) 

which was only 22.2%. The two bench awards in 1998 to- 
taled only $14,999. 

Compensafory a g e s .  In 1998, compensatory dam- 
ages are again relatively high. Excluding last year's abena- 
tional award in MMAR, 1998's average compensatory dam- 
ages of $845,562 are more than twice as high on average than 
in 1991. but lower than the decade to date average of 
$1,199,226, The 1990's overall average far excieds the aver- 
age compensatory award of the 1980's. which was $549.807. 

The median compensatory award for 1998. $587.500. was 
the decade's highest, even including MMAR. The median 
compensatory award for the decade to date including MMAR 
is $175.000. again much higher than the median for the 
1980's. which was $100,000. 

Punitive dnmages. In 1998.5 out of 8, or 62.5%. trial 
awards included a punitive damage component. This is higher 
than the decade to date figure of 50% and higher than the 
figure for 1997, which was 54.5%. On the other hand, the 
average punitive award in 1998 - $716,500 - was far lower 
than the decade to date average of $3.378.926. The median 
punitive award for 1998 - $300,000 - is slightly less than 
the decade to date figure - $315.000. 

The average punitive award for the 1990's. excluding 
MMAR. is double that of the 1980's. And the median for 
punitive awards in the 1990's - $315,000 - is also greater 
than the median for the 1980's - $250,000 - 26% higher. 

Post-tiial motions huw linle success. Of the 6 jury 
verdicts for the plaintiff only 1 was modified on post-trial mc- 
tion. Overall, defendants have apparently fared a bit less fa- 
vorably on post-trial motions in the 1990's than they did in the 
1980's - with 23.3% of awards modified in some fashion on 
post-trial motion in the 1990's versus 27.0% in the 1980's. 

Appeals. Five of the eight awards are on appeal and 
four of the eight defense verdicts have been appealed by un- 
,uccessful plaintiffs. Comparisons between the 1990's and 
1980's are hampered by the fact that 16% of appeals from 

plaintiff's verdicts in the 1990's are still pending. 

Fewer cases appealed, settlements up. The Report 
also revealed that defendants have chosen to settle or not ap- 
peal a greater precentage of plaintiffs' verdicts in the 1990's. 
than they did in the 1980's. 

Canadian A wards 

The Report also includes an article by Canadian media 
lawyer Roger D. McConchie on damage awards in Canadian 
media defamation actions since the watershed decision of the 
Supreme Court of Canada in Hill  v. Church of Scienrology. 
That 1995 case upheld an award of %I .6 million (Canadian). 
Before that decision, the highest damage award upheld on ap- 
peal in a defamation case was $135,000. In the three and 
one-half years since Hil l ,  Canadian defamation awards have 
risen to dazzling heights. with several $500,000 plus awards. 

Since Hill, there have been three large damage awards in 
media cases, each far exceeding the pre-Hill norm. The 
largest damage award ever against the Canadian media -- 
$88O,000(Cdn) -- was handed down this past summer by an 
Ontario judge against the Globe & Mail  newspaper. Also in 
1998. a British Columbia judge awarded $875.000 (Cdn) to a 
plaintiff who sued a business newspaper and an investment 
newsletter. In 1996, another large damage award -- $700,000 
(Cdn) - was handed down by a jury against the Globe & Mail 
newspaper. All are on appeal. 

Tbe highest Canadian defamation damage award ever also 
occured in 1998. In a non-media case, a Manitoba jury 
awarded $2 million (Cdn). In addition to these mega-awards, 
Hill  has also impacted the amount paid by defendants to scale 
defamation lawsuits. 

Roger McConchie.'s article also includes a top ten list of 
Canada's highest defamation awards and a summary of Cana- 
dian law on damages. 

Didn't Get the B u m ?  

For those of you who are not subscribers to the LDRC 
BUWETIN, but would like to be; contact LDRC at 404 Park 
Avenue South, 16th Floor, New York, N.Y. 10016, FAX: 
212-689-3315, EMAIL: LDRC@LDRC.com. All Media 
Members, and all DCS Members who pay annual dues of 
$I.OOO or more receive subscriptions to the LDRC BULLETIN 
with their membership. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 4 February 1999 LDRC LibelLetter 

Anti-Rapper Tucker Loses TimelNewsweek Summary Judgment 

More Suits Against 100+ Media Pending 

By Robin Bierstedt 

Time and Newsweek won summary judgment in a libel 
suit brought in federal court in Philadelphia by the 
anti-rap advocate C. Delores Tucker and her husband. 
Tucker v. Fischbein, No. 97-6150 (E.D. Pa. Feb. 2, 
1999) Both magazines had reported on the Tuckers' 
lawsuit against Tupac Shakur (and others), which was 
based on Shakur's lewd lyrics about Mrs. Tucker and 
which included a "loss of wnsortium" claim. 

Based on the "consortium" claim, TIME reported 
that Shakur's lyrics caused Tucker "so much distress that 
she and her husband have not been able to have sex." 
Novsweek said the lyrics "iced their sex life" and that 
she 'can no longer have sex with her husband." 
Newsweek also quoted Shakur's attorney Richard Fis- 
chbei, who said: "I can't wait to hear her testimony on 
that subject.' Fischbein was also sued for libel. 

The hean of the lawsuit was the Tuckers' claim that 
loss of "sex" was not part of their "consortium" allega- 
tion. Ibe defendants, relying on the dictionary as well 
as legal precedent. made a motion to dismiss. They as- 
sened that the statements were not defamatory as a mat- 
ter of law, and should be protected by the "fair report" 
privilege. The judge denied the motion. 

FoUowing l e n o y  but lively discovery, the defen- 
dants moved for summary judgment - on the grounds 
the statements were not defamatory. were substantially 
true, and were published without "actual malice." In 
their opposition papers plaintiffs' attorney stipulated 
that both Tuckers were public figures and that "actual 
malice" was the proper standard. But he presented nu- 
merous novel arguments to support "actual malice" -- 

" 

including the fact that Time refused to allow its in-house 
attorney to be deposed about the pre-publication review 
process (a decision the judge upheld). 

The judge (Ronald Buckwalrer) ruled in favor of all 
the defendants. He said that the statements were not 
defamatory as a matter of law, noting that "[tlhere is a 
vast difference between being annoyed andlor embar- 
rassed on the one hand, and being disgraced and 
ridiculed to the extent that one's reputation is banned 
and lowered in the estimation of the community, on the 
other." The judge found as well that there was no 
"actual malice." ?be plaintiffs' allegations -- which in- 
cluded Time's failure to review the complaint or contact 
plaintiffs' lawyer. Newsweeks failure to believe and re- 
port all that was said by plaintiffs' lawyer, the failure to 
ask critical questions, and reliance upon other publica- 
tions -- would prove no more than negligence. He also 
noted that he had "not necessarily rejected" defendants' 
truth defense. 

Many months after bringing the EmdNewsweek law- 
suit, the Tuckers brought two more actions in state and 
federal c ~ u n  in Philadelphia against more than I l l 0  me- 
dia organizations that published similar articles. Those 
actions are pending. In the lime/Nousweek case, plain- 
tiffs have Ned a notice of appeal. 

Robin Bierste& is Vice President and Deputy General 
Counsel of lime Inc. Her colleagues Paul Gardephe. 
Depuiy General Counsel, and Milton Williams. Assistant 
General Counsel, handled the case for lime. Newsweek 
was represented by Koin  Baine, a panner or williams 
& Connolly, and Kumiki Gibson and Kathleen Jen- 
nings. associates 01 the firm. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~~ ~ ~ 

LDRC LibelLetter February 1999 Page 5 

INADVERTENT ERROR IS NOT PROOF OF ACTUAL MALICE 
COMPENSATORY DAMAGE CLAIM MUST BE CONCRETE 

TO SUPPORT LIBEL CLAIM 

By Margaret J. Leong and Alice Neff Lucan 

The Hawaii Supreme Court has rejected arguments 
that inadvertent error. publication of confidential in- 
formation and failure to correct immediately are evi- 
dence of actual malice. The slate's high coun also 
held that references to fears of repulational injury are 
not enough to support a claim for actual damages in a 
libel case. Jenkins v. Liberry Newspupers. dba Hon- 
olulu Star Bulletin. Phillips Media Services, Inc. and 
Rick Daysog, P.2d -, 1999 Hawaii LEXIS 
ll,(Ha.Sp.Ct. January 20. 1999). The state Supreme 
Court affirmed the trial court's decision to grant the 
defendants' motions for summary judgment. 

Confusing Brothers Brian and BilI 

The plaintiff was Brian Jenkins, the brother of Bill 
Jenkins, son of Margaret Jenkins. The latter two, as 
principles of a Maui-based insurance firm, were the 
targets of an investigation by the State of Hawaii Insur- 
ance Commissioner. The Commissioner filed an Ex 
Parte Petition for Seizure Order; Rick Daysog, re- 
porter for the Honolulu Star-Bulletin, got the petition 
because it had been inadvertently placed in the public 
access bin at the courthouse. Daysog knew, and the 
Insurance Commissioner reinforced with a telephone 
call, that the state was required to keep the petition and 
its supporting papers confidential. Nonetheless, 
Daysog decided to write a story about the Commis- 
sioner's allegations. 

Daysog was unsure of the correct spelling of 
"Jenkins" in the plural, and decided to refer to the in- 
dividuals by their first names, "Bill" and "Margaret." 
While drafting, Daysog needed to remind h i e l f  of 
the brother's first name, and picked up a letter signed 
by Brian Jenkins, who acted as the attorney for his 
family's firm. Thus, Daysog called Bill by his 
brother's name, Brian, in the second reference to the 

brother, on the jump page, after naming Bill correctly 
on the first page. 

When the story appeared on Friday morning. 
Brian Jenkins caught the error almost immediately 
and called to ask for a correction. Daysog got the 
message on Saturday morning, but the Star-Bulletin 
was not published on Sunday. A correction appeared 
on the following Monday morning. However, in the 
meantime, though the AP, The Maui News repub- 
lished tbe story using Brian's name again. 

Jenkins contended that all of this demonstrated ac- 
tual malice, not the least because the defendants pub- 
lished information intended to be held in confidence 
by the Commissioner and he had clearly warned the 
newspaper against publication. Defendants argued 
that Florida Star v. BJF, 491 US. 524 (1989). 
demonstrated that because no liability could follow 
publication of legally obtained confidential informa- 
tion, it could not support enhanced damages. Fur- 
ther, knowing publication of confidential information 
is not the equivalent of "actual malice." Jenkins 
countered that Florida Star protected only publication 
of mthful information and here, the use of his name 
had heen false. 'Ihe Court rejected this argument and 
discussed the protection of Florida Star as a relevant 
framework for this case. 

Paper Una ware of Emor 

The Coun looked first at the reason for the false 
report and found no dispute between the parties that 
Daysog wrote the story and the Star-Bulletin pub- 
lished the story subjectively unaware of its inaccu- 
racy. Jenkins had conceded this in the memorandum 
filed in opposition to the motion for summary judg- 
ment. Investigatory failure leading to mistaken copy 
does not constitute actual malice, the Coun held, cit- 
ing to decisions in other jurisdictions regarding inad- 

(Connnued onpoge 6) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 6 February 1999 LDRC LibelLetter 

INADVERTENT ERROR IS NOT 
PROOF OF ACTUAL MALICE 

/Connnuedjrompage 5J 

venent error in which it found facts similar to 
Daysog's actions. 

Jenkins persisted, relying on Cohen v. Cowles 
Media Co., 501 U.S. 663 (1991) to argue that the 
Star-Bulletin's failure to obey the Hawaii statute re- 
quiring the petition to be held in confidence also 
demonstrated actual malice. The Corn  disagreed. 
7he Hawaii insurance law is not a law of general 
application (as was Minnesota law of promissory 
estoppel relied upon by Cohen), rather it applies only 
Io the Commissioner and his staff. Notwithstanding 
a warning telephone call from the Commissioner, 
Daysog and the Star-Bulletin were not violating that 
law when they published a story about the petition. 

Finally Jenkins insisted that the failure to call the 
AP after his Friday call was more evidence of actual 

" malice. The Court correctly recognized that failure to 
retract or other post-publication action is not relevant 
to an actual malice determination. Moreover, the 
Coun nota. the message was received on Saturday 
morning. Without a Sunday edition, the Coun held 
that the retraction was published "in the first edition 
of the paper following the discovery of its error" -- 
action cannot be construed as a failure to retract. 
Without actual malice and liability for original publi- 
cation, the defendant could not be held liable for sub- 
sequent republication. 

No Damages = No NegIigence Claim 

The Court's decision to deny Jenkins' damage 
claim was based on a long excerpt from the deposition 
testimony. Though Jenkins contended three or four 
people asked him about the article, he could remem- 
ber the name of only person who had actually "said 
something to [hi] about any of these articles." He 
could not identify new business he had lost. He had 
no evidence of an effon to take any remedial action 
for the emotional distress. 

Relying on the damages language in Genz V .  

Roben Welch, lnc., 418 U.S. 323, 349-350, (1974). 
the Court found that evidence of compensatory dam. 
ages in a libel claim must he more concrete. The 
Hawaii coun held, "A libel plaintiff claiming loss of 
earnings must adduce admissible evidence that the 
defamation was a 'material element or substantial 
cause' of actual economic damage." Also, it must be 
possible to aceruin loss of future protits with rea- 
sonable cerlainty. And finally, recovery for negligent 
infliction of emotional distress. when no physical in- 
jury has occurred, must be supported by some proof 
of damage or injury to the plaintiff. 

Margara Jenkins k o n g  along with David J. Dez- 
rani and Kathleen Kelly, of Goodsill Anderson & 
Quinn. HonoluIu represented the Honolulu Star Bul- 
letin and Rick Daysog in this mater. Alice Nq7L.u- 
a. Washington, D.C.. assisted on the argumenrs. 

Place Your Orders for the 

SOState Surveys 
1999-2000 LDRC 1 

I 
The order forms for the 1999-00 W R C  SO-State Surveys: 

Media Privacy and Related h and Media Libel h have 
already been mailed. 

The Privacy Law Survey is due out June 1999 and the 
Libel Law Survey is due out October 1999. 

The 1999 LDRC Sosfate Survey: Employment Libel and 
Privacy Law is currently available and may be ordered for im- 
mediate delivery. 

The price for each 1999-2000 book is $125.00 Spaid be- 
fore the print run. Please call 212-889-2306 to place an order 
for the books. 

If you are a standing order subscriber please remember 
that the price of each book goes up to $150 if you wish to pay 
30 days after the book has been shipped. Please pay early 10 
save $25 per book! I 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter February 1999 Page 7 

“Scant and Questionable” Masquerades as “Clear and Convincing” 
Call-in Opinion Column Held to be Actionable 

Rejecting arguments that an anonymous call-in 
letter-to-the-editor column and its headline were opin- 
ion, and upholding fmdings of falsity and actual mal- 
ice, a South Carolina Court of Appeal affirmed a trial 
court‘s refusal to ovemrn a jury verdict for plaintiff- 
Police Chief Wayne Elder in a suit against a local news- 
paper. Elder v. The Gefiey Ledger. Inc., 95-CP-11- 
167 (Jan. 4, 1999). The decision stands in contrast to 
a Florida opinion issued last year where a Florida 
newspaper also published statements on its editorial 
page that were taken from readers’ telephone calls. 
Higgenbotham v. Independtnf Nmspapers, Case No. 
97-82-CIV-FTm-17D (M.D. Ha. April 4, 1998). See 
Libektter July 1998. at 3. In Higgenbotham, the 
court granted summary judgment to the newspaper de- 
fendant holding the alleged defamatory statements to be 

In the South Carolina slate mun lawsuit. however, 
the case was tried to a jury, which awarded Police 
Chief Elder $IO.OOO in actual damages and $300,000 
in punitive damages. The Gafney Ledger motions for 
directed verdin and JNOV were denied, as was its mo- 
tion for a new trial based upon the size of the punitive 
damage award. The newspaper appealed. 

“What’s Your Beef?’’’ 

~ pureopinion. 

The South Carolina action stems from an anony- 
mous phone call received by The Gzfney Ledger for its 
‘What’s Your Beef?” column. The column. which ap- 
peared on the opinion page of the paper. allowed mem- 
bers of the public to anonymusly express opinions by 
calling them into a computer answering machine. 

Calls were transcrih-d at the paper, and the editor 
chose and headlined some for publication. n e  call at 
issue stated that plaintiff-Elder. Chief of Police for 
Blacksburg Police Department, knew of local drug 
dealers, hut had done nothing to stop them. ?he caller 
“wondered” whether drug dealers in the area were pay- 

ing the Chief of Police. The headline for the statement, 
which was written by editor Cody Sossamon, ran “Are 
the drug dealers paying?” 

After reading the statement, the Chief of Police 
Wayne Elder contacted the newspaper, wing  to find 
out who had made the statement. Editor Sossamon indi- 
cated that the tape of the telephone call had been erased 
and that the caller’s identity was unknown. The editor 
then gave Chief Elder the opportunity to respond in the 
same column, but he declined to do so. Elder brought 
an action for defamation. 

AI trial. testimony was offered by various law en- 
forcement officials that Elder had been aggressive in his 
efforts to thwart drug trafficking in the area. While edi- 
tor Sossamon testified that he intended the headline as a 
question, not a statement, he also testified to incidents 

local drug dealers. Sossamon testified that while he 
sometimes wondered whether drug dealers were paying 
Chief Elder, he did not have enough information to 
write a news story that Elder was taking bribes. 

Sossamon also admitted on direct examination that 
he had been arrested for manufacturing marijuana 
(although not, it would appear, by Elder) but denied 
that the incident had anfiing to do with the decision to 
publish the “What’s Your Beef“ column. 

that had suggested to him that Elder knew of various 3 

“Are the Drug Dealers Paying??”--IlI Will 
Constifutes Evidence of Actual Malice 

At the outset, the South Carolina Court of Appeals 
disagreed that the statement “Are the drug dealers pay- 
ing?” was a pure question, incapable of making an accu- 
sation of bribery. The court reasoned that “a mere in- 
sinuation that is false and malicious is actionable if its 
meaning is plain.” Id. The court further reasoned that 
for a question to be defamatory, it “must be reasonably 
read as an assertion of a false fact; inquiry itself, how- 

(Connnuedonpoge8) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 8 February 1999 LDRC LibelLetter 

Opinion Column Held to 
be Actionable 

(Connnuedfrompage 7) 

ever embarrassing or unpleasant to its subject. is not 
accusation.” Id. Holding that the question implied an 
affirmative answer when read in conjunction with the 
text of the column, the court found sufficient evidence 
of a ’factual assertion” that Elder was taking bribes. 

The court next found that Elder had presented sufi- 
cient evidence to show the statement’s falsity and that 
the statement “must have been made with constitutional 
actual malice.” Id. Here the court relied on circum- 
stantial evidence to make the case for actual malice. 
The court reasoned that Sossamon may have been moti- 
vated by ill will against Elder due to Sossamon’s previ- 
ous problems with the law. It found that Sossamon had 
departed from professional standards when he failed to 
‘verify the story” before printing the opinion column. 
Finally. because the tape of the phone call was never 
introduced into evidence, the authenticity of the tape 
was called into question. On these three points, the 
court found that Elder had established actual malice by 
clear and convincing evidence. 

Rudeness and Rznitives 

. 

The Gafiey Ledger argued that the trial court had 
erred in allowing into evidence testimony by Elder’s 
wife that Sossamon had been rude to her approximately 
one year before the publication of the column. The 
appellate court. however. found no abuse of discretion 
by the trial court in allowing this evidence, citing 
Ham-Hanks Communicnfions, Inc. v. Cannaughton, 
491 U.S. 665,666 (1989). for the proposition that mo- 
tive can be =a factor to be considered in the proof of 
the defendant’s state of mind.” Id. 

Finally, the court ruled that the $300,000 punitive 
damage award was not excessive. ‘Charges of bribery. 
particularly when made against public officials, are ex- 
tremely damaging. Although measurement of damages 
to reputation is intangible, we find no abuse of discre- 
tion in the trial judge’s denial of the motion for a new 
trial absolute.^ Id. 

Hi&enbotham v. Independent Newspapers 

In Higgenborham v. Independenr Nwspapers. the U.S.  
District Court in Florida last summer held that the 
unchecked and unverified publication of multiple anony- 
mous telephone messages to a newspaper was protected 
opinion even if faCNd does not constitute knowing or reck- 
less publication of a falsehood. The messages called the 
general manager of the local electrical cooperative a liar and 
characterized him as a bad manager who harassed and mis-  
treated employees. 

The statements at issue were published in an opinion 
section under a beading called ‘Speak Outs.“ The plaintiff 
filed a defamation suit against the newspaper when he lost 
his job allegedly as a result of the messages published in the 
column. 

The Florida court analyzed the messages on the basis of 
the context in which they appeared: the news coverage of 
the consolidation of the local cooperative and the general 
manager’s role in that consolidation, and the location in tl 
papers of the messages-on the opinion page, which pro- 
vided in relevant pan, “Unlike letters to the editor, “Speak 
Cut” is designed for anonymous expressions of opinions. 
We edit calls for brevity, relevance and fairness.” The 
judge noted that it was clear that the statements were not the 
opinion of the newspaper but rather were the opinions of the 
callers. On this basis, each inslance of calling the general 
manager a liar was held to be pure opinion. 

With regard to the issue of actual malice, the judge held 
the editor’s conscious ignorance of the facts and the fact that 
she had penonally spoken against the consolidation at a 
county commission meeting were not sufficient to find ac- 

It is interesting to note that the Florida court did not find 
the antiansolidation feelings of the editor to be directed 
against the general manager personally. 

Nal d i c e .  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



- 

LDRC LibelLetter February 1999 Page 9 

California Supreme Court Rules that SLAPP Defendants Need Not Show 
Public Significance In Cases Arising Out of Official Proceedings 

In a 5-2 decision, the California Supreme Court affirmed 
the broad application of California’s anti-SLAPP statute. 
following the lead of the California Legislature which in 
1997 amended the statute to add that it “shall be construed 
broadly.” In a decision in January, the Court held that de- 
fendants moving under California’s anti-SLAPP statute 
(Code of Civil Procedure 5 425.16) to strike a cause of ac- 
tion arising from a statement made before, or in connection 
with an issue under consideration by, a legally authorized 
official proceeding, need not separately demonstrate that the 
statement concerned an issue of public significance. Briggs 
v. Eden Council for Hope Md Gpponuniry (‘ECHO 7 ,  - 
Cal. 4th _, 81 Cal. Rptr. 2d 471, 969 P.2d 564 ,  1999 
Cal. Lexis 1, 99 DJDAR 681 (Cal. 1999). 

The Statute 

California’s anti-SLAPP Statute provides that “[a] cause 
of action against a person arising from any act of that person 
in furtherance the person’s right of petition or free speech 
under the United States or California Constitution in con- 
nection with a public issue shall be subject to a special mo- 
tion to strike, unless the cowl determines that the plaintiff 
has established that there is a probability that the plaintiff 
will prevail on the claim.” 5 425. 16 (b) (I). 

’As used in [this section], ‘an act in furherance of a 
person’s right of petition or free speech under the United 
States or California Constitution in connenion with a public 
issue’ includes: (1) any written or oral statement or writing 
made before a legislative, executive. or judicial proceeding, 
or any other official proceeding authorized by law; (2) any 
written or oral statement or writing made in connection with 
an issue under consideration or review by a legislative, ex- 
ecutive, or judicial body, or any other official proceeding 
authorized by law. . . .” 5 425.16 (e). 

An Appellate SpIif 

The Supreme Court’s decision resolves a split among 
California’s appellate COUN concerning the application of § 

425.16 (e) to cases which arise from statemenls made before 
or in connection with an official proceeding, but which 
might not necessarily concern an issue of public significance. 
Compare Zhao Y. Wong, 48 Cal. App. 4th 1114 (1996) ( 5  
425.16 applies only to causes of action arising from state- 
ments or writings on issues of public significance) with 
Braun v. Chronicle Publishing Co., 52 Cal. App. 4th 1036 
(1997) ( 5  425.16 applies to any cause of action arising from 
a statement or writing connected to an issue under considera- 
tion by an official proceeding). 

Background 

In the case at hand. defendant ECHO, a non-profit corpo- 
ration which counsels tenants and mediates landlord-tenant 
disputes, attempted to avail itself of the anti-SLAPP statute’s 
protections after it was sued by two residential rental prop- 
erty owners, Dan and Judy Briggs. The Briggs’ complaint 
alleged that ECHO staff members made a number of defama- 
tory comments a b u t  them in the course of counseling vari- 
ous tenants who were involved in disputes with the Briggs. 

After the complaint was filed, ECHO moved to strike the 
complaint under 5 425.16, arguing that the plaintiffs’ claims 
were based upon statemenls made in or connection with is- 
sues pending before or under consideration by executive or 
judicial bodies. Plaintiffs countered by asserting that 
ECHO’s alleged activities did not involve matters of “public 
significance.” The vial court granted ECHO’s motion. dis- 
missed the complaint, and awarded ECHO attorney fees and 
costs. 

On appeal, the California Court of Appeal reversed the 
judgments dismissing the suit and awarding fees and costs. 
The appellate court held that the lower court had erred in 
striking the complaint under 8 425.16, because ECHO had 
not made a prima facie showing that the lawsuit arose from 
an act by ECHO in furtherance of its petition or speech rights 
in connection with a public issue. Thus, as the California 
Supreme Court stated. ‘the Court of Appeal impliedly held 
that a cause of action is not subject to being struck under the 
anti-SLAPP statute unless it arises from a statement or writ- 

(Continuedonpage 10) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter February 1999 Page 10 

SLAPP Defendants 

Connnuedfrom page 91 

ing by the defendant which. substantively, addresses an issue 
of public significance, even if the statement or writing is 
made before or in connection with an issue under considera- 
tion by an official body or proceeding." 

Plain Language, Legislaiive lnfenf, and Public 
Policy 

In reversing the decision of the Court of Appeal, the 
Supreme Court rooted its opinion in the plain language of the 
Statute. the legislative intent behind the statute. and the pub- 
lic policy considerations surrounding the statute. 

First, the court, examining the statute's plain language, 
concluded that "plainly read, 8 425.16 encompasses any 
cause of action against a person arising from any statement 
or writing made in. or in connection with an issue under 
consideration or review by, an official proceeding or body." 
According to the coun. the statutory provisions for state- 
ments or writings made in connection with official proceed- 
ing creates a bright-line test for determining what constitutes 
a public issue. 

. 

",Under the plain terms of the statute it is the context 
or setting iwlf  that makes the issue a public issue: all 
that matters is chat the Fmt Amendment activity take 
place in an official proceeding or be made in connec- 
tion with an issue being reviewed by an official pro- 
d i g  . . . . [The l e g i s l ~ ]  equated a public issue 
with the authorized official proceeding to which it 
connects.'" Quoting Braun v. Chronicle Publishing 
CO., 52 Cal. App. 4th 1036 (1997) (emphasis in orig- 
inal). 

In examining the Statute's plain meaning, the California 
Supreme Court also held that a SLAPP defendant does not 
have to demonstrate that its protected statements or writings 
were made on its own behalf, rather than on behalf of its 
clients or the general public. 

Next. the court found that the appellate coun's narrow 
reading of the statute "contravenes the specific legislative 

intent expressly slated in 8 425.16. as well as that implied by 
the statute's legislative history as revealed by legislative bis- 
tory materials in the record. " The court noted that in 1997, 
following the appellate court's decision below, the legisla- 
ture amended the statute's subdivision (a) to include the pro- 
vision that the statute "shall be construed broadly." '[T)he 
provision is not surprising, since the 'stated purpose of the 
[anti-SLAPP] statute . . . includes protection of not only the 
constitutional right to "petition for the redress of 
grievances," but the broader constitutional right of freedom 
of speech.'" Quoting Averill Y. Superior Coun, 42 Cal. 
App. 4th 1170 (1996). 

The court then noted that its 'construction of 8 
425.16 to protect not just statements and writings on 
public issues, but all statements and writings made 
before, or in connection with issues under considera- 
tion by, official bodies and proceedings, is consistent 
with that purpose, as well as with the statute's plain 
language." 

The cow also noted that the timing of the 1997 amend- 
ment, which came within a year of three decisions narrowly 
construing 0 425.16 - including the appellate coun's deci- 
sion below - supported the inference that the legislature felt 
that "these decisions were mistaken in their narrow view of 
the relevant legislative intent." 

Finally. the court stated that it believes 'that the broad 
construction expressly called for in subdivision (2) Of 5 
425.16 is desirable from the standpoint of judicial efficiency 
and that our straining to constme the Statute as the court of 
Appeal did would serve Californians poorly." The court 
found that the bright-line official proc8eding test embedded 
in subdivision (e) served to provide clarity in determining 
whether a public issue exists, thus avoiding the 'confusion 
and disagreement about what issues truly possess 'public sig- 
nificance'" which would only delay the resolution Of 8 
425.16 motions and waste precious judicial resources. TO 

illustrate the point, the coun noted that the appellate court 
below was divided on rhe question of whether ECHO'S state- 
ments were in fact connected to a "public issue." 

ffonnnued on p w  11) 

'i 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



. 

LDRC LibelLetter February I999 Page 1 1  

SLAPP Defendants 

(Connnuedfiompoge /O) 

In  Concurrence and Dissent 

Justices Baxter and Brown concurred in the majority's 
determination to reverse the judgment of the California 
Court of Appeal, reasoning that ECHO was acting in 
"furtherance of its right of petition or free speech in connec- 
rion wirh a public issue or issue of public inrerest when it 
assisted tenants in pursuing legal claims against their land- 
lords." 

The two justices dissented, however, from the holding 
that defendants moving specially under subdivision (e) of g 
425.16 need never further demonsuate that such proceeding 
involved a public issue or issue of public interest. According 
to the dissent. the anti-SLAPP statute "is not . . . generally 
available to the parties to any civil action, but is instead ex- 
pressly limited to those lawsuits "'brought primarily to chill 
the valid exercise of the constitutional rights of freedom of 
speech and petition for the redress of grievances' 'in comec- 
tion with a public issue.' (g 425.16 (a), (b).)" Quoting 
Wilcox v. Superior Court, 21 Cal. App. 4th 809 (1994). 
'The majority's holding in this case," the dissenters contin- 
ued, "belies that carefully delineated legislative purpose and 
will authorize use of the extraordinary anti-SLAPP remedy 
in a great number of cases to which it was never intended to 

Mark Goldowitz, a California attorney and member of 
the California Anti-SLAPP Project, was among counsel who 
represented the defendants in this matter. 

apply. " 

$50 Million Lawsuit Filed Based on 
Stephen Glass Article 

The morning-after effects of the revelation that wun- 

derkind reporter Stephen Glass, who wrote for the New Re- 
public (among other substantial periodicals), fabricated 
quotes and other elements of his articles, was felt by Rolling 
Srone this month. 

A $50 million lawsuit has been filed against Rolling 
Stone Magazine by the national drug-education program 
Drug Abuse Resistance Education (D.A.R.E.). D.A.R.E. 
alleges that a March 5 .  1998 Stephen Glass article was filled 

with fabricated and falsified information and accused 
D.A.R.E. of operating as a criminal organization. 
Stephen Glass is a former journalist for The New Re- 
public. He left the magazine in May, 1998 after it  was 

discovered that he had contributed fabricated pieces to 
that magazine and several others. 

The lawsuit alleges that Rolling Srone editor Robert 
Love contacted Glass "in order to solicit and publish a 
negative and derogatory article about D.A.R.E. as part 
of [Rolling Stone and publisher Jann Wenner's] on- 
going efforts to discredit anti-drug organizations and 
promote legalization of drugs." Among the statements 
at issue in the article were allegations that D.A.R.E.'s 
president, Glenn Levant, "uses strong-arm tactics IO 

suppress damaging research", and that D.A.R.E. sup- 
porters threw a rock through the window of a New 
York graduate student whose research indicated that 
D.A.R.E. actually made children less afraid of drugs 
and taught them about drug culture. 

The plaintiffs allege that when Glass was contacted 
by fact checkers from Rolling Srone. Glass referred 
them back to The New Republic 1997 article, which was 
the model for the Rolling Srone article. Glass left 7he 
New Republic after it was discovered that he had con- 
tributed fabricated pieces to the that magazine and sev- 
eral others. Glass has since admitted that he wilfully 
manufactured some facts in his story for Rolling Srone. 

Levant recently stated that D.A.R.E. filed the law- 
suit to defend its reputation and to 'recoup the damages 
incurred by these libels. Let there be no question-this 
is not a case about the First Amendment nor simply 
about sloppy joumalism. It is about a magazine that 
willfully and falsely attributed criminal conduct in fur- 
therance of its own socio-political agenda." 

D.A.R.E. and Glass entered into a settlement 
agreement and the lawsuit against Glass was dropped. 

In response to the lawsuit, Rolling Srone disputes 
the allegations and has stated that the magazine believed 
that it had acted responsibly. "We view this libel ac- 
tion as little more than an attempt to intimidate and dis- 
courage legitimate debate on the viability of the 
D.A.R.E. program." 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 12 February 1999 LDRC LibelLetter 

TW Report Gave Context to False Statements 
Defendant Saved by Tease 

A California Court of Appeals has affirmed a 
lower court’s ruling to grant defendant’s, a local 
union, special motion to strike plaintiffs defamation 
claim, or SLAPP suit, pursuant to Cal. Civ. Proc. 
sec. 425.16. the California anti-SLAPP statute. The 
litigation challenged statements by the organizer 
made to and broadcast by a local television station in 
a news report on a labor dispute with the plaintiff- 
hotel. The station was not sued. But although the 
court finds that the key statement made by the 
defendant-union organizer was false and defamatory, 
the court concludes that in the entire context of the 
news report, no reasonable viewer could have inter- 
preted it in such a fashion. Monrerey Pima Hotel v. 
Hotel Employees & Restaura Employees Local 483 

App. Ian. 8, 1999). The dispute arose after an in- 
vestigation by the NLRB led to a charge that the 
plaintiff was guilty of threatening two of its employ- 
ees who became involved with the defendant’s union 
activities. ?hat charge, however, was dismissed af- 
ter it was concluded that the workers at issue were 
supervisors who could be lawfully discharged for 
union activity. 

Before the dismissal, the defendant’s union repre- 
sentative. Maya Holmes, was interviewed about the 
labor dispute on KCCN-TV and stated that the fed- 
eral’ government had found that the firings made by 
the plaintiff were illegal. After the airing of the in- 

“ er al., 1999 Daily Journal D.A.R. 1253 (Cal. Ct. 

terview. the plaintiff filed a defamation claim 
against the defendant alleging that the union repre- 
sentative’s Statements were false and made with 
malice. The plaintiff claimed that the defendant’s 
statement led to canceled events and a loss of poten- 
tial business of approximately $1.6M. 

In affirming the lower court’s ruling, the court 
found that the plaintiff had failed to make out a 
prima facie case of slander or false statement with 
malice as required by law. The court rejected the 
plaintiffs argument that the broadcast could reason- 
ably be perceived as defamatory. While Holmes’ 
statements on its face could be construed as false, 
within the context of the news broadcast no reason- 
able viewer could have construed the statements 
that way. The broadcast contained numerous com- 
ments such as: the plaintiff “may be facing 
charges” and “many are anxious for the outcome of 
this” which let the viewer know that the dispute had 
yet to be resolved. In fact, in the report and in 
response to Holmes’ allegedly false statements, the 
plaintiffs general manager stated: ‘To date we’ve 
been found guilty of nothing. ” Even the tease was 
helpful, stating that the plaintiff was facing 
‘escalating allegations.” The coua concluded that 
all of these statements combined throughout the 
broadcast would make a viewer aware that the out- 
come of the dispute was still pending. 

‘ I  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter February 1999 Page 13 

Magistrate Recommends Dismissal of Suit Against Navy 
Finds Various Claims are All Really Libel 

A U.S. Magistrate judge has recommended that a $12 million 
lawsuit brought against the U.S. Navy by the family of a Navy 
Petty Officer. be dismissed on the grounds char the claims fall 
within the intentional tort exception to the ‘waiver of sovereign 
immunity” imposed by the Federal Tort Claims Act (FTCA) sec. 
2680@). With no waiver of sovereign immunity, the court lacked 
subject matter jurisdiction. Hanwig v. United Stares of America, 

Case No. I :  92 CV 1315 (E.D. Ohio Jan. 26 1999) Clayton 
Hartwig was killed in the 1989 explosion of the U.S.S. Iowa. 
Aher the accident, the Navy publicly accused Hanwig of causing 
the explosion. In 1991. after funher investigation, the Navy re- 
canted their allegations citing lack of evidence. The family 
brought the suit in 1993 claiming intentional and negligent inflic- 
tion of emotional distress. 

Can’t Sue US. For Libel 

‘The United States is immune from suit unless consent is ex- 
pressly given.“ United Scares v. MirchelI. 445 US. 535, 538 
* ;O); United Sfafes v. Tesrcu, 424 U.S. 392, 399 (1976). But 
dder the FTCA sec. 1346@), Congress has provided a limited 
“waiver of sovereign immunity” for damages for certain injury or 
loss of property, personal injury or death caused by govemment 
employees. Section 2680@) of the act, however, creates exrep- 
tiom to the waiver including an “intentional tort” exception that 
includes libel and slander. 

The crux of the conflict between the two parties was whether 
the plaintiffs fell w i th i  the waiver of sovereign immunity or 
within the exceptions to be waiver. The claims included leaking 
confidential information to the media, conducting a sham investi- 
gation, and either selectively using. suppressing or falsifyiig evi- 
dence. The Defendant-Navy asserted that although the plaintiffs 
causes of action were for intentional and negligent infliction of 
emotional distress, they arose out of the statements and conduct 
that implicated Harhvig as the perpetrator of the explosion and 
therefore, could be considered under the libel and slander excep- 
tions to the waiver. 

AI1 LibeI CIaims Barred 

‘n siding with the defendant, the Judge found that all the ac- 
mable claims fell within a tort of defamation under sec. 

2680@) and therefore, were b a e d  from relief. The Judge relied 

in part on Kugel v. United Stares, 947 F..2d 1504, 1505-1506 
(D.C. Cir. 1991). where a plaintiff accused the FBI of negligently 
investigating his business practices and disclosing slatements about 
the investigation to the public. The court in Kugel found that ‘the 
cause [of the plaintiff SI injury was not the FBI’s execution of the 
investigation but its dissemination of information associated with 
the investigation.” Id- at 1507. Ultimately, the court held that 
defamation was essential to the plaintiff s claim of negligence and 
therefore, was dismissed for lack of jurisdiction under sec. 2680(h). 
Ibid. 

The judge also relied on O’Ferrell v. United Srafes, 968 F.Supp. 
1519. 1528 (M.D.Ala. 1997) where the court held that the publicity 
surrounding the FBI’s investigation of a series of mail bombings fell 
within the tort of defamation, that the alleged defamatory conduct 
of the FBI agents and other officials was ‘essential“ to the plain- 
tiff s claims. ‘The claims were therefore, barred by sec. 2680(h). 
Id. at 1530. 

In recommending that the defendant’s motion to dismiss be 
granted, the Judge concluded that all but one of the claims at core 
arose out of the communication to others of information plaintiffs 
contend was false and injured Hartwig’s reputation. As such, these 
claims fell under the tort of defamation and could not be given relief 
under sec. 2680@). One claim should be dismissed, the court held, 
for failure to exhaust adminsuative remedies. 

NEC Suit Dismissed in 1994 

The case is to be reviewed by Judge George White of the U.S. 
District Court for the Northern District of Ohio, Eastern Division. 

The Harhvig family also sued NBC in federal district c o w  in 
Nothern Ohio over news reports about the explosion and the Navy 
investigation. The lawsuit alleged claims of intentional infliction of 
emotional distress. In 1994, NBC won a motion for summary judg- 
ment when the court held that the plaintiffs had failed to prove the 
extreme emotional distress required by the cause of action. Hanwig 
v. NBC, 863 F. Supp. 558 (N.D. Ohio July 18, 1994). aff‘d 1996 
WL 33252 (6th Cir. Ohio). The court refused to dismiss the case, 
however, on the basis that the claims were no more than defamation 
of the dead claims dressed up as emotional distress. and did not 
reach NBC’s assertions that the statements in the broadcast news 
reports were protected by fair report and neutral reponage privi- 
leges. The Sixth Circuit affirmed. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



I- I 

Page 14 February 1999 LDRC LibelLetter 

Defamation Complaint Based on Interoffice E-mail Survives 
Motion to Dismiss 

A defamation claim by a talk show guest against 
NBC based on an interoffice e-mail survived a motion 
to dismiss on opinion and privilege grounds. IFC 
Personal Money Managers Inc. v. National Broad 
casting Company, QDS: 22216821, (N.Y. Sup. Ct., 
January -, 1999). ’he claim was brought by Gary 
khatsky. the president of an investment company, 
and, up until the underlying dispute, a regular guest 
on CNBC’s “The Money Club.” 

The alleged defamatory e-mail related to a squab- 
ble between Schatsky and the show’s producer over 
the use of car service. Despite Wing told by the pro- 
ducer that he could not do so, Schatsky had a car 

which was scheduled to take him home after a taping 
of a show wait while he had dinner with another 
guest. Schatsky subsequently reimbursed CNBC for 
the car service. The producer of “The Money Club” 
sent an interoftice e-mail lo six people stating that 
Scharsky was a guest who “I can no longer in good 
faith expect professionalism or respect from” and rec- 
ommended that he no longer be used as an on-air 
guest. The plaintiff’s complaint in part alleged that 
the e-mail had a wider distribution than just within 
CNBC and claimed that the producer relayed the 
same message to subsequent employers. 

In determining whether the language of the e-mail 
m t  the threshold for a defamation cause of action, 
and thus whether the statements were based on fact 
and not opinion. the courf pointed to the accusations 
of lack of trust and professionalism as evidence that 
“the phrases used appear to he code language descrip- 
tive of extreme misbehavior and suggest that underly- 
ing facts exist. ” 

The court rejected NBC’s assertion that the e-mail 
was protected under a common interest privilege, 
finding that plaintiff had pled allegations of actual 
malice which may defeat the privilge. and that the 
e-mail had a wider dissemination than just within 
CNBC. As to the latter assertion, plaintiff had not 

“ 

pled in specificity the identity of the third parties out- 
side of CNBC who received this e-mail and therefore, 
was granted leave to amend on this portion of his com- 

Plaintiffs other causes of action for tortious inter- 
ference with existing and potential business relation- 
ships. and unjust enrichment were dismissed for failing 
to state claims or as simply restating the defamation 
claim as other causes of action. 

plaint. 

LibelLetter Committee 

Adam Liptak (Chair) 
Mike Giudicessi (Vice Chair) 

Robert Balin 
Jim Borelli 
Jay Ward Brown 
Peter Canfeld 
Thomas Clyde 
Robert Dreps 
Jon Epstein 
Charles Glasser, Jr. 
Richard M. Goehler 
Steven D. Hardin 
Rex S. Heinke 
Beth Johnson 
Nory Miller 
Madeleine Schachter 
Charles D. Tobin 
Paul Watler 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter February 1999 Page 15 

FEDERAL COURT DISMISSES SECTION 1983 CLAIMS 
BASED ON MEDIA FOLLOW-ALONG 

. 

By Michael Kovaka 

A federal judge in Georgia has dismissed section 
1983 claims against several news organizations based 
on their actions in accompanying law enforcement of- 
ficers during a drug raid at a private farm. Nichols v.  

Hendrii. No. 2:98-CV-161-WCO (O'Kelley, J.) 
(N.D. Ga. Feb. I .  1999). The opinion, which distin- 
guishes the decision in Berger v. Hanlon, 129 F.3d 
505 (9th Cir. 1997), cen. grunfed. 119 S .  Ct. 403 
(1998). without adopting that court's reasoning, holds 
that members of the press were not transformed into 
state actors simply because they accepted a local sher- 
iff's invitation to follow along during the execution of 
a search warrant. 

The case arose from an ill-fated drug raid at a 
N o h  Georgia chicken farm in March of 1997. Plain- 
tiffs Kathy Ann Nichols and her husband, Randall 
Nichols, complained that Forsyth County Sheriff 
Denny Hendrix invited journalists from several area 
television stations and a local newspaper to cover what 
was expected to be a major bust. In the end, the raid 
was a bust, yielding only significant amounts of 
chickens. Suspected methamphetamines were uncov- 
ered, but turned out later to be nothing more than 
chicken vitamins. 

Joint Action AIIeged 

According to the complaint. law enforcement ofii- 
cers violated plaintiffs' Fourth Amendment rights by 
entering portions of their property not identified in the 
search warrant and by disconnecting incubators. caus- 
ing the deaths of hundreds of baby chicks. The plain- 
tiffs alleged that in covering these events, the attending 
press had engaged in joint action with the law enforce- 
ment agents. thus exposing them to liability under 42 
U.S.C. 8 1982. Each of the news organizations also 
faced state claims for trespass and defamation. based 

on their entry onto plaintiffs' land and their subse- 
quent publication and broadcast of news reports on 
the raid. 

In addition to painting a predictably unflattering 
portrait of both law enforcement and the media, the 
complaint also contained allegalions that ultimately 
undercut plaintiffs' section 1983 claims against the 
press defendants. Apparently intending to establish 
that the search warrant did not permit law enforce- 
ment to bring along members of the media, the wm- 
plaint emphasized that 'the members of the press 
were not invited along to video tape and preserve evi- 
dence, but were solely along for news media and 
commercial purposes. " The press defendants moved 
to dismiss, arguing that plaintiffs allegations did not 
present the type of joint action necessary to make 
private parties state actors under section 1983. 

Berger Distinguished 

In answers to mandatory interrogatories. plaintiffs 
cited the Ninth Circuit's ruling in Berger as its pri- 
mary authority for imposing section 1983 liability on 
the press. The press defendants argued that the 
Berger decision -- itself constitutionally suspect -- in- 
volved a much more highly integrated course of con- 
duct between press and law enforcement than was 
presented by plaintiffs' complaint. The C o w  agreed, 
noting that in Berger the media and law enforcement 
were found to have acted with a significant degree of 
interdependence, including entering into a written 
contractual arrangement, holding joint pre-search 
meetings, sharing confidential information, and ar- 
ranging to wire a government agent with a media mi- 
crophone. 

The Coun adopted the press defendants' position 
that more relevant precedent was supplied by Parker 
v. Boyer. 93 F.3d 445 (8th Cir. 1996) and Mullins v. 

(Connnued onpoge 16) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 16 February 1999 LDRC LibeLetter 

FEDERAL COURT DISMISSES 
SECTION 1983 

(Comnuedfiompoge 15) 

Bookman, No. 1:94-CV-1591. 1995 WL 693962 
(N.D. Ga. Apr. 26. 1995). Each of those decisions 
dismissed section 1983 claims against members of the 
media who did no more than accompany law enforce- 
ment officers in order to cover their activities. Seiz- 
ing on the plaintiffs' allegations that the press defen- 
dants had attended the raid solely for journalistic pur- 
poses, the Court found that there could be no section 
1983 liability against those parties: "The fact that 
the media defendants were invited to accompany the 
officers and to film the raid is not enough to turn the 
defendants into state actors. " 

Having dismissed the plaintiffs' sole federal 
claim, the Court declined to exercise supplemental 
jurisdiction over the remaining trespass and defama- 
tion claims against the press defendants. The case 
adds to a growing body of precedent holding that 
members of the media cannot be treated as govem- 
ment actors simply because they have accepted law 
enforcement invitations to follow along during offi- 
cial activities. 

The lawsuit continues, however, in federal court 

" 

against the law enforcement officers. 

Michael- Kovaka. a member of DOW. Lohnes & 
Albertson. PUC, along with Peter confield, Sean 
Smith and Cynthia Courus, represented defendant 
Georgia Tehision Company, d/b/a WSB-Tv. 

IRS May Deny Deduction for 
Punitive Damage Payments 

A proposed change in the tax treatment of punitive 
damage payments may increase the bottom line cost 
of such awards. Under current law, a company can 
write off punitive damage payments as a business ex- 

pense. A Treasury Depanment "Revenue Proposal" 
contains a provision to eliminate the deductahility of 
such payments, a change the Administration estimates 
would raise $600 million over five years. 

The proposal provides that: "No deduction would 
be allowed for punitive damages paid or incurred by 
the taxpayer. whether upon a judgment or in settle- 
ment of a claim. Where the liability for punitive dam- 
ages is covered by insurance, such damages paid or 
incurred by the insurer would be included in the gross 
income of the insured person. The insurer would be 
required to report such payments to the insured person 
and to the Internal Revenue Service. The proposal 
would apply to damages paid or incurred on or after 
the date of enactment. " 

The justification for the change, according to the 
Treasury Department proposal is that: 'The de- 
ductibility of punitive damage payments undermines 
the role of such damages in discouraging and penaliz- 
ing certain undesirable actions or activities." The 
Wall Streel Journal on February 1, 1999 reported that 
"the change is likely to draw fire from companies that 
have complained that the civil-jury system is already 
stacked against big corporations and that damage 
awards are already too high." A list of this and other 
proposed tax code changes is available at the Trea- 
sury Department's web site at www. usUeas.govl 
presslreleases/gmb!&9.htm. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter February 1999 Page 17 

CERT GRANTED: U.S. Supreme 
Court to Hear Commercial 

Access Case 

On January 25. the US. Supreme Coun granted cer- 
tiorari in a Ninth Circuit opinion which held that a Cali- 
fornia law that puts arrest records off limits to commer- 
cial requesters violates the First Amendment. United Re- 
poning Publishing C o p  v. California Highwq Patrol, 
146 F.3d 1133 (9th Cir. 1998), cerl. granted, 67 U.S.L.W. 
3464 (US. Jan. 25, 1999) (No. 98-678). The California 
law makes the information available to those requesting it 
for 'scholarly. journalistic, political or governmental" 
purposes but denies access to lawyers and others who seek 
the information for commercial purposes. 

United Reporting Publishing Corporation bought the 
names and addresses of recently arrested penons from po- 
lice agencies and then resold the names and addresses to 
lawyers, insurance companies, drug and alcohol coun- 
selors. religious counselors and schools. The corporation 
sought an injunction under 42 U.S.C. § 1983 against en- 
forcement of the California statute. arguing that the cor- 
poration's right to lawfully communicate information 
generally available to the public had been violated. 
thereby implicating the free expression rights of the cor- 
poration. Both the U.S. District Court and the Ninth Cir- 
cuit agreed that the corporation's First Amendment rights 
had been violated. 

'Ihe Ninth Circuit reasoned that the underlying pur- 
pose of the StaNte-to protect the privacy of arrestee+ 
was defeated because, while the Los Angels Police De- 
partment and the California Highway Patrol would not 
allow access to the information for commercial purposes, 
the agencies made the same information available to the 
press and the general public. Under the third prong of a 
four-part test for analyzing wmmercial speech that was 
set out in Central Hudron Gus and Electric Corp. v. Pub- 
lic Sem'ce Commission of New York, 441 US. 557 
(1980). the court found that the staNte could not 
"directly and materially [advance] the government's pur- 
ported privacy interest. " 

* 

No date has been set for oral argument. 

CNN Argued for Access To 
Impeachment Proceedings 

By Hillary Greene and Jonathan Sherman 

On January 29, 1999 Cable News Network filed an 
application with the U S .  Senate. sitting as a court of 
impeachment. requesting a determination that closure 
of the Presidential impeachment proceedings violates 
the First Amendment to the United States Constitution. 
Random House subsequently filed an application sup- 
porting CNN's position. 

On February 9 a majority of the Senators, 59. 
voted to permit the public access to the deliberations, 
but that fell short of the sixty-seven vote  necessary 
and the deliberations remained closed under the Sen- 
ate's rules for impeachment. 

CNN's application took note of the COnstiNUOn'S 
grant to the Senate of the "sole Power to t r j  all Im- 
peachments" coupled with the recognition that in 
adopting its rules the Senate itself is bound to abide by 
the Constitution. United Sfutes v. Ballin, 144 U.S. 1, 

5 (1892). The constitutional limitations include those 
of the First Amendment and "the wmmand of the first 
amendment." wrote CNN, "could not more strongly 
favor the broadest dissemination of information about, 
and comment on, government." 

The Application, while taking note of the closed 
door deliberations in the impeachment trial of Presi- 
dent Andrew Johnson, suggested that this historical 
fact was relevant but not controlling because "our m i -  
ety in 1868 - and more significautly still ow law in 
1868 - was far different than it is today." Our First 
Amendment JUnSpNdenCe. the application argued. is 
"essentially a creature of the twentieth CenNly. " The 
nation's deeply-rooted commitment to the principle 
that debate on public issues should be open has bscome 
embedded in the doctrine of WnstiNtiOd law in this 
century, epitomized by such landmark decisions as 
N o 0  York limes Co. v. Sullivan. 316 US. 254 (1964) 

(Continuedonpage18) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



L _ ,  

Page 18 February 1999 LDRC LibelLetter 

CNN Argued for Access To 
Impeachment Proceedings 

Cmbnuedfrom page I71 

which emphasized First Amendment protection of the 
"citizen-critic" of government, and Richmond Newspapers 
v. Krginia, 448 U.S. 555 (1980) holding that the First 
Amendment "assure[es] Freedom of communication on 
matters relating to the functioning of government." 

The Application also included Chief Justice Rehnquist's 
observation that, "censorship . . . as often as not is exer- 
cised not merely by forbidding the printing of information 
in the procession of a correspondent. but in depriving him 
of access to places where he might obtain such informa- 
tion." William H. Rehnquist, ""be First Amendment: 
Freedom, Philosophy, and the Law," 12 Gonz. L. Rev. I ,  
17 (1976). 

CNN recognized that closure of Senate deliberations 
may be warranted in limited circumstances, as in matters of 
national security. CNN argued, however, that deliberative 
efficiency (whether real or merely perceived) does not jus- 
tify closure: "m] is, at its core, an argument against 
democracy itself, against the notion that it is the public it- 
self which should sit in judgment on the performance of this 
body. It is nothing less than a rejection of the First Amend- 
ment itself." 

Hillary Greene nnd Jo~narhon Shermnnpanicipared with 
Floyd A b r m  and Dean Ringel in Mill Gordon & Rein- 
del's representarion of CMvin thefiling of its Application 
lo the US. Senate. 

. 

Up #?!!%# Creek With Only a Paddle 
Michigan Court Upholds 

Obscenity Law 

Expressing displeasure at falling out of his canoe could 
cost a Wenty-four year old Michigan man $100 and 90 days 
in jail. A Michigan CQUR has ordered Timothy Boomer to 
stand trial for violating an 1873 Michigan stacute that pro- 
vides '[alny person who shall use indecmt, immoral, ob- 
scene, vulgar or insulting language in the presence or hear- 
ing of any woman or child shall be guilty of a misde- 
meanor. " The People of the Slaie of Michigan v. Boomer, 
No. 98-1728-51.1, 

After falling out of his canoe on the Rifle River in 
Michigan, Timothy Boomer apparently waded down 
the river, paddle in hand, splashing a particular group 
of canoers while yelling. "You fucking bitches" and 
"You mother fuckers." A sheriffs deputy was nearby 
and heard the three-minute tirade, as did a mother and 
her two young children. Boomer maintains that too 
much is being made of his outburst and argues, along 
with the American Civil Liberties Union, that the law 
violates the right to free speech. 

C o n d i g  that the statute violated equal protection. 
the prosecutor argued and the court held that the por- 
tion of the statute regarding women could be severed 
without affecting the remainder of the statute. The 
court also rejected challenges that the Statute lacked a 
specific scienter requirement and was vague and over- 
broad. 

County Judge Allen Yenior. in reviewing Boomer's 
motion to dismiss, found that while Boomer's words 
were not obscene as the United States Supreme Court 
has defmed the term, the words might nevertheless con- 
stitute 'fighting words" and therefore lack constitu- 
tional protection. Boomer, however, asserted that 
his words were not shouted in anger. Recognizing both 
that tbere is a "commpelling community and governmen- 
tal interest in protecting the morality of our children" 
and that "under most circumstances" that interest has to 
take "a back seat to the First Amendment right to free 
speech," the mutt queried whether Boomer's words 
could be characterized as speech at all. '[Wlhen anger 
is discounted at m m e r ' s ]  request, there is no discern- 
able thought, idea or concept of any kind being con- 
veyed by 'Mr. Boomer's words'.* Id. 

The court ultimately denied Boomer's motion to 
dismiss, citing a 'compelling community and govern- 
mentat interest in protecting the morality of our chil- 
dren." Boomer's trial is set to begin February 25. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~ 

LDRC LibelLetter February 1999 Page 19 

PRESS AND PUBLIC HAVE RIGHT TO ATTEND DEPOSITIONS IN 
GOVERNMENT CIVIL ANTITRUST ACTIONS, 
D.C. CIRCUIT RULES IN MICROSOFT CASE 

By Jay Ward Brown 

The Publicity in Taking Evidence Act, 15 U.S.C 5 
30, requires that depositions in civil antitrust actions 
brought by the government be open to the public, the 
U.S. Coun of Appeals for the D.C. Circuit has held. 
United Slates v. Microsofi Corp.. 1999 WL 34827 
(D.C. Cir. Jan. 29. 1999). The unanimous ruling, au- 
thored by Judge Ginsburg for Judges Sentelle and 
Williams, means that the press will gain access to tran- 
scripts and videotapes of the depositions of Microsof 
Chairman Bill Gates and approximately 100 others taken 
in the government's case against the software giant. 

The United States fded suit against Microsoft in May 
1998. alleging that the company had illegally tied its 
Internet browser to its popular Windows operating soft- 
ware. 'Ihree days later, The New York Times Company 
moved to intervene to be heard on any motion by the 
parties for a protective order and to enforce the public's 
rights of -s to the proceedings and record generally. 
The Seattle Times, ZDTV, ZDNet, Bloomberg News 
and Reuters America Inc. followed suit. 

Notwithstanding the pending motions to intervene. 
and without holding a hearing, District Judge Thomas 
Penfield Jackson granted the parties' request for a pro- 
tective order governing all discovery pursuant to Fed. 
R. Civ. P. 26(c). The order's express purpose was to 
protea trade secrets belonging to Microsofi and numer- 

. 

ous third parties. 

Access to Gates' Deposition Granted Then 
stayed 

At a status conference in open coun on August 6, 
1998. the public learned for the fmt  time that the gov- 
ernment had noticed Bill Gates' deposition, set for Au- 
gust 12. The next day, the media intervenors notified 
the parties that they would exercise their rights under 15 
U.S.C. g 30 to attend Gates' deposition. The little 

known 1913 statute provides, in relevant pan. that depo- 
sitions for use in civil antitrust actions brought by the 
government "shall be open to the public as freely as are 
trials in open coun; and no order excluding the public 
from attendance on any such proceedings shall be valid 
or enforceable." 

When Microsoft objected, the media intervenors 
filed an emergency motion to enforce section 30. At a 
hearing on August 11, Judge Jackson expressed dislike 
for the statute and the delay he believed it would impose 
on preparation for trial. Nevertheless, declaring himself 
bound by the plain language of the statute, he ordered 
"that intervenors and all other members of the public 
shall be admitted to all depositions to be taken hence- 
forth in this action . . . to the extent space is reasonably 
available to a m m o d a t e  them consistent with public 
safety and order." 

Judge Jackson also stayed all depositions in the case 
pending entry of "an agreed form of order establishing a 
protocol for affording access for intervenors and other 
members of the public to pretrial depositions which com- 
ports with 15 U.S.C. 5 30, but which also protects the 
interests of the parties and third-party deponents in pre- 
venting unnecessary disclosure of trade secrets or other 
confidential information." 

Within days. the parties - including Microsoft - had 
agreed on a "protoool." Before it could be entered by 
Judge Jackson, however, the D.C. Circuit granted Mi- 
crosof's motion for a stay pending its interlocutory ap- 
peal. The appellate coun explained that, in its view, the 
balance of harms favored Microsoft: If the Software 
company prevailed, "the disclosure could not be undis- 
closed," whereas, if the media prevailed, "the text and 
videotape of a private deposition can then be disclosed. " 

As a result of the stay, depositions resumed in secret 
in the trial wun while the appeal proceeded. 

(Conunued onpoge 20) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 20 February 1999 LDRC LibeLetter 

D.C. CIRCUIT RULES IN MICROSOFT CASE 

(Connnuedfrompage 19) 

Did "Deposition" Mean Deposition? 

On appeal, Microsoff argued principally that the 
word "deposition" as used by Congress in 1913 when it 
adopted the Publicity in Taking Evidence Act could not 
have meant the type of pretrial discovery deposition 
now in widespread use because such depositions were 
not authorized in federal court prior to 1938. 

The Court of Appeals, however, agreed with the me- 
dia intervenors that Microsoft bad missed the point. Af- 
ter canvassing turn-of-the-century legal treatises and 
cases. the appellate court concluded: "'[Dleposition' 
had the same meaning in 1913 as it has now ~ the pretrial 
examination of a witness in which testimony is given 
under oath pursuant to a process authorized by law; it is 
only the use to which a deposition may be put in federal 
court that has changed." In other words, although depo- 
sitions generally were not permitted purely for purposes 
of pretrial discovery in 1913, depositions were regularly 
used for other pnrposes - and sometimes for discovery. 
Thus. the court ruled, "the depositions taken in the case 
before us fall within the plain meaning of the term 
'deposition' as it is used in the Publicity in Taking Evi- 
dence Actof 1913." 

By the same token, the court rejected Microsoff's 
contention that section 30 was intended to apply only to 
proceedings before the special masters frequently ap- 
pointed to travel the country and take testimony in an- 
titrust actions at the of the century. Under applica- 
ble equity rules, snch special masters were not empaw- 
ered to make evidentiary rulings; rather the job con- 
sisted of ".king the written record of testimony, noting 
objections by the parties. and submitting a report and 
recommendation to the trial judge. 

Shortly before section 30 was enacted, the Supreme 
Court revised its equity rules to provide that all equi- 
table actions, including antitrust actions, would be tried 
on oral testimony in open court, rather than on a written 
record. Special masters were lo be appointed only in 

- 

"exceptional" cases under the new rules. 
From this. Microsoff argued that the purpose of sec- 

tion 30 was to permit public access to what, in 1913. 
was the only "live" ponion of an antitrust trial: the pro- 
ceedings before a special master. With the advent of the 
new equity rules and the presumption - now codified in 
the Federal Rules of Civil Procedure - in favor of live 
public trials. the raison d'ktre for section 30 could be 
fuulfilled without opening discovery depositions to the 
public, Microsofi contended. 

Although the D.C. Circuit agreed that "the reason 
originally underlying the statute has for the most part 
vanished" in the face of live public trials, this, the court 
observed, is no bar to enforcing ihe plain language of 
the statute. Indeed. "[tlhe statutory purpose of disclo- 
sure is at least somewhat furthered, and by no means 
thwarted, when a deposition is taken in public," the 
COUK noted. 

Was it Superceded by 26(c)? 

Finally, Microsofi argued that, if section 30 applied 
to modem discovery depositions. it was superseded by 
Rule 26(c) of the federal rules pursuant to the Rules En- 
abling Act, 28 U.S.C. $ 2072@). That Act provides 
that, when a rule of civil procedure and another SIaNte 

"'conflictu irreconcilably,'" the statute will be deemed 
superseded unless such supersession would "abridge, en- 
large or modify [a] substantive right." 

Microsoff argued that section 30's command that de- 
positions be open to the same extent as trials irreconcil- 
ably conflicts with the right to obtain a protective order 
under Rule 26(c) for "good cause shown." According IO 

Microsoft, since the standard for closing a courtroom to 
the public is much higher than the standard required for 
entry of a protective order goveming pretrial discovery, 
the two provisions are incompatible. 

The Court of Appeals, however, agreed with the me- 
dia intervenors that "there is no conflict because the 
'good cause' standard of Rule 26(c), properly under- 
stood, is informed by and incorporates the policy under- 
lying § 30." Put differently. if the public may be ex- 
cluded during trial - as for example, for the limited Pe- 

(Conirnuedonpoge 21) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter February 1999 Page 21 

D.C. CIRCUIT RULES IN MICROSOFT CASE 

rConhnuedfiompogc 20) 

riod during which an actual uade secret is disclosed - 
then the public likewise can be excluded from the same 
limited portion of a deposition governed by section 30. 

In short, rather than conflicting with Rule 26(c), 
section 30 "provides one of the interests to be weighed 
under it in assessing [a par~y'sl need for a protective 
order upon the particular facts of thle] case." Signifi- 
cantly, the D.C. Circuit added, "As we understand 
[Supreme Court precedent]. the good cause standard of 
Rule 26(c) comports with the first amendment not for- 
tuitously but precisely because it takes into account all 
relevant interests, including those protected by the first 

amendment. We see no reason why that broad standard 
should not also be deemed, and be applied. to take into 
account the interests advanced by 8 30." The court's 
analysis on this point should be helpful to the news me- 
dia generally when challenging the validity of a pretrial 
protective order, even in contexts unrelated to section 
30. 

The appellate court, like Judge Jackson, questioned 
whether the Publicity in Taking Evidence Act has out- 
lived its usefulness: 'Like Tithonus, to whom Zeus 
gave etemal life but not etemal youth, 530 may well be 
with us longer than mst anyone would wish. In our 
system of separated powers, however, it is for 
Congress, not the courts, to jettison outdated statutes." 

Microsoft has until mid-March to decide whether to 
seek funher appellate relief. In the meantime, the me- 
dia intervenors have moved to expedite the effective 
date of the appellate d i n g  in order lo obtain access to 
depositions still U, be taken in the ongoing uial. 

" 

Mr. Brown is associared with the Washington. D.C. 
firm of Levine Sullivan & Koch, L.L.P.. which repre- 
sents the media intervenors in this m e .  Lee Levine. a 
panher in the firm. argued the appeal on behalf of the 
media. 

Military Court Quashes 
Subpoenas to 

CBS and Rolling Stone 

Showing surprisingly more sympathy to the reporter's 
privilege argument for non-confidential information than 
the Second Circuit. in recent months, the military coun in 
Camp Lejune, South Carolina presiding over the C O U ~  

manial of two marine aviators involved in the accidental 
downing of a cable car in the Italian Alps, granted mo- 
tions to quash by CBS and Rolling Stone magazine. 
United Srafes v. Captains Ashby, Schweitzer. (Feb. 4 ,  
1999). 

As reported in last month's LibeLetter, military pros- 
ecutors subpoenaed RoNing Stone's outtakes of on and 
off-the-record taped interviews with the marine pilot for 
a December 10, 1998 article. The subpoena to CBS 
sought all tapes of on-the-record interviews with the pilot 
and another crewmember used in a 60 Minufes piece on 
the accident. 

In a transcribed bench ruling, the court, referring to 
Branzburg v. Hayes, 408 US. 665 (1972) accepted that a 
qualified privilege exists protecting both confidential and 
non-confidential material. The court then set out the fac- 
tors it considered in balancing the First Amendment inter- 
ests against the prosecutors request for information. 
First, it noted that the information sought was not case 
dispositive, finding, in fact, that the interview outtakes 
were more likely exculpatory than incriminating. In this 
connection. the court distinguished a reporter's wimess- 
ing of a crime from what was at issue here - the, perhaps, 
self-serving statements of a criminal suspect. 

In conclusion, the court noted that the government's 
request was "a bit of a fishing expedition." While the 
information sought may have been useful for impeaching 
the defendants' testimony. it was not necessary to prose- 
cute the case, and therefore of insufficient i m p O n a 0 ~  to 
overcome the First Amendment privilege. 

Floyd Abrams. Cahill Gordon & Reindel, represented 
CBS. Laura Handman, Ed Davis and Rebecca Reed of 
Davis Wright & Tremaine LLP represented Rolling Stone 
magazine. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



I I Page 22 February 1999 LDRC LibelLetter 

Second Circuit Denies Dow Jones’ 
Motion for Expedited Appeal; 

Petition for Rehearing En Banc in 
Gonzales Still Pending 

A motion by Dow Jones to expedite its appeal of Jude 
Leisure’s adverse decision was denied by the Second Cir 
cuit. A short order signed by the Second Circuit CIerl 
states in part that ’indeed, it may be advisable to snspenc 
this appeal to await any funher proceedings in Gonzales.’ 
Dow Jones & Co.. Inc., v. 3. Alix & ASSOC., 99-1014 (2( 
Cir. Jan. 14, 1999). It is not clear whether this enigmatic 
comment signals anything about the stam o f  Gonzales. P 
petition for rehearing or rehearing en banc was filed in OC 
tober 1998 and remaios pending before the Second Circuit. t 

, 

- 

:: Post-Gonzales: Federal Court Orders Reuters to Produce 
Nonconfidential Information 

In a parallel proceeding to the Dow Jones subpoena 
case reported on in the December 1998 LibelLetwr, 
Reuters News Service was ordered to produce non- 
confidential interview notes and tapes to defendants in the 
same underlying federal securities case pending in Mas- 
sachusetts against Centennial Technologies. In re: Appli- 
cation of Raemakers lo Compel Compliance with a Sub- 
poena Duces Tecum. 98 Misc. 8-85 (S.D.N.Y. Jan. 15, 
1999); see also LibelLRner Dec. 1998 at 1 (discussing In 
re Application of Dow Jones & Co.). 

Briefly reviewing the facts, in 1997, a Reuters finan- 
cial reporter in Boston interviewed Centennial’s CEO, a 
recently appointed turn around specialist. According to 
the complaint in the securities litigation, the reported re- 
marks caused a huge run-up in the company’s stock price. 
Dow Jones reported on the run-up and on subsequent 
company ‘clarifications” which caused the stock price to 

The opinion by Southern District Judge William H. 
Pauley I11 reiterates that now in the Second Circuit Gonza- 
les v. Narional Broadcarting Co.. 155 F.3d 618 (2d Cir. 
1998). simply forecloses any qualified reporter’s privilege 
argument over producing non-confidential information. 
In addition. the opinion addresses two points that were 
raised by Dow Jones but not addressed in that decision by 
Judge Peter Leisure. 

First, Reuters raised the same objection as Dow Jones 
that the reqnest for interview tapes and notes was unrea- 
sonably cumulative or burdensome under Rules 26 and 45 
of the Federal Rules of procedure because the defendant 
conceded in a declaration that the Reuters’ article quoted 
him accurately. According to the decision, however, de- 
fendant’s declaration is a rmnsuucted recollection of ear- 
lier events. nus, the subpoenaed tapes and notes remain 
the sole contemporaneous record of the original interview. 

Second, the opinion responds tersely to the objection 
that third party discovery requests can be particularly dis- 
ruptive to the day to day business of a news organization. 
According to the opinion, Gonzales specifically rejected 
this argument by noting that the press is not differently 

* plummet. 

situated from any other business that may find itself pos- 
sessing relevant evidence. Slip op. at 13 (quoting from 
Gonzales v. NBC. 155 F.3d. 618,625 (2d Cir. 1998)). 

Also of interest is the decision’s analysis of defendant’s 
apparent “forum shopping” in New York to take advan- 
tage of Gonzales. Specifically, Reuters urged the court to 
engage in a cboice of law analysis and apply First Circuit 
law to quash the subpoenas. This invitation was rejected. 
Besides refusing to speculate on how the First Circuit 
would decide the question, the court noted that choice of 
law analysis is generally inappropriate in federal question 
cases where the choice involves the law of two or more 
circuits. This is particularly so with regard to subpoenas, 
according to the decision, where courts have an interest in 
enforcing them in a consistent and predictable m e r .  
Not only would a choice of law analysis spawn wasteful 
litigation but “an itinerant analysis” would result in uncer- 
tainty over the basis of decisions. Finally. with regard to 
forum shopping, the court noted that, in fact, service in 
New York was proper since Reuters is headquarted in New 
York. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter February 1999 Page 23 

Tennessee Court of  Appeals Refuses to Rule on Prior Restraint 
Court Cifes Incomplete Record 

Finding that the parties' "deliberate abridgement 
of the record" prevented the construction of a 'fair, 
accurate and complete" record, the Tennessee Crimi- 
nal Court of Appeals has refused to rule on the validity 
of a prior restraint entered against The Knoxvilfe 
News-Sentinel. At issue in the case is the publication 
of detailed records of court-appointed defense coun- 
sel's fees, experts and other expenses while the case of 
Stm v. Husky, a four-count capital prosecution, is 
pending. Husky v. The Knoxville News-Sentinel, 
CCA No. 03C01-9811-CR-00410 (Tern. Ct. Crim. 
App., Jan. 29, 1999). 

An Injunction Entered and Defied 

The newspaper, which in early 1998 s u ~ s f u l l y  
obtained access to summary information about the de- 
fense costs of the four-year old criminal case, was 
given the detailed records by a source in May 1998. 
On October 22. 1998. Senfinel reporter John N o d  
contacted one of Huskey's attorneys to advise h i  that 
the paper was going to publish an article about the 
information contained in the records. 

?he following day, Huskey's attorneys filed an ap- 
plication for temporary restaining order and injunc- 
tion which was granted by the trial court. Considering 
the order to be invalid on its face, the Sortinel defied 
the order by publishing an article which utilized some 
of the information from the records. The paper then 
moved to have the temporary restraining order dis- 
solved. Following hearings on October 28, and 
November 4. 1998. the trial c o w  entered an order 
enjoining the Sentinel "'from the publication or dis- 
semination in any manner of any information con- 
tained in the detailed time records . . . .' " Slip op. at 
5. See WRCLibelLaner, November 1998 at 27. 

On December 16. 1998, the Tennessee Criminal 

Court of Appeals granted Senrinel's application for ex- 
traordinary appeal. and subsequently granted an applica- 
tion challenging certain aspects of resuaining order filed 
by Huskey. Due lo the nature of the case, the appellate 
court departed from the usual practice of receiving briefs 
and heard oral arguments on December 3 1, 1998. 

An Incomplete Record 

In its decision, filed January 29, 1999, the appellate 
coun noted that the record on appeal "does not include 
the detailed time sheets which Sentinel obtained from 
North's source and were the basis for the October 25, 
1998 article it published." Slip op. at 8. Despite the 
fact that the appellate court admitted that "the record in 
the trial court may contain some, if not all, of [the] time 
sheets," the C O U ~  stated that. 'the time sheets at issue in 
this case are the time sheets North received in May 
1998." Slip op. at 9. 

Funher, the court noted that, despite the fact that the 
time sheets were referred to as "exhibit I "  to North's 
deposition, and both parties had copies of the time 
sheets, neither party actually filed the time sheets as an 
exhibit in the trial coun. Rather, the court noted that the 
parties agreed to keep the time sheets in their possession 
in order to keep them out of the public record. Slip op. 
at 9. 

'In light of the parties' deliberate abridgement of the 
record and this murt's unfulfilled atlempt to supplement 
the record," the court stated that it, "declined to initiate 
funher steps to comma a record that we would con- 
sider to be 'fair, accurate and complete.'" The court fur- 
ther stated that it could not order supplementation of the 
appellate record pursuant to Tern. R. App. P. 24(e) 
"with material that is not otherwise properly includable 
in the record" - in other words material, such as the 
time sheets, which were never actually filed in the trial 
coun. Slip op. at 9. 

(Conrinuedonpage24) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC Libebtter February 1999 Page 24 

Tennessee Court of Appeals Refuses to 
Rule on Prior Restraint 

,Coonnnuedfiom page 231 

The Prior Resfrainf 

Despite its admission that the record on appeal 
was incomplete, the appellate coun moved on to ad- 
dress the issues at hand. Noting that the case in- 
volved the often-competing interests of the rights of 
the press and the rights of criminal defendants. the 
coun stated that it -[felt] compelled to express [its] 
wncem for the for the righls and abilities of this and 
other indigent criminal defendants to be represented 
by counsel and to receive compensation for the indi- 
viduals who provide them with legal and other expert 
services without nondiscoverable information being 
made public via the First Amendment." Slip. op at 
12. 

Specifically. the court stated that "the disclosure 
of information that could be contained in defense 
counsel's application for fees, expenses and autho- 
rizations could impermissibly impair a defendant's 
right to a fair trial." Slip op. at 12. The cowt also 
attempted to distinguish Nebrush Press Ass'n v. Sru- 
an, 427 US.  539 (1976). on the basis that Nebraska 
Press concerned the public impact of pre-trial public- 
ity, whereas in the case at hand, the 'primary evil" is 
"prejudice to the dynamics of the defense via the 
prosecution gaining otherwise nondiscoverable infor- 
mation. In this situation," the court continued, "less 
restrictive alternatives - other than sealing the 
records involved - are not as apparent." Slip op. at 
14. citing Stare Record Co. v. Souh Carolina, SO4 
S.E.2d 592 (S.C. 1997) (emphasis in original). 

Ultimately, however, the court ruled that it could 
not decide the case stating, '[iln this case, the nature 
and extent of this threat [to Huskey's rights] can only 
be determined upon an examination of the detailed 
time sheets - the very materials that Sentinel has 
been restrained from publishing and which serve as 
the basis for Huskey's claims of risk." Slip op. at 14. 

" 

Calling any attempt to resolve the case based upon the 
record without the records 'frustrating" and "futile" 
the court furally dismissed the appeals of both parties 
as "improvidently granted." Slip op. at 15-16. 

Pefition for Rehearing Denied 

On February 12, 1999, the Tennessee Criminal 
Court of Appeals denied the Sentinel's petition for re- 
bearing to the full Coun of Criminal Appeals. The 
wun rejected the Senrinel's argument that it should 
not be held accountable for the incompleteness of the 
appellate record. finding that the Senrinel knew or 
should have known that the record was incomplete. 
The coun also rejected the Senrinel's argument that de- 
spite the incomplete record, the heavy presumption 
against prior restraints should have led the appellate 
w u n  to dismiss the injunction, stating that "[iln the 
context of an extraordinary appeal, the appellant 
should be even more diligent in preparing a complete 
appellate record." Husky v. me Knoxville News- 
Senfinel, CCA No. 03C01-9811-CR-00410, slip op. at 
7 (Tenn. Ct. Crim. App., Feb. 12, 1999). 

1999 NAANABLDRC Libel Conference 
September 22-24 

Eyatt Regency Crystal City Hotel 
Arlington, Virginia 

LDRC Annual Dinner 
Tribute to Floyd Ab- 

Wednesday, November 10,1999 
Sheraton New York Hotel & Towers 

LDRC Defense Counsel Section 
Annual Breakfast Meeting 

Millennium Broadway 
Thursday, November 11, 1999 

I VOTE NEW LOCATIONS FOR BOTH!] 
I 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



" 

LDRC LibelLetter February 1999 Page 25 

GLOBE SEEKS PRIOR RESTRAINT OF ENQUIRER 
Tabloids Face Off L.A. Federal Court 

By Gerson Zweifach and Paul Gaffney 

In May 1997. the Globe came under criticism for its role 
in orchestrating and videotaping an intimate encounter be- 
tween former flight attendant Suzen Johnson and Monday 
Night Foorball's Frank Gifford. Although there were N- 
mors of a prostitution investigation, the GlobelGifford en- 
counter did not fmd its way into the courts u t i 1  New Year's 
Eve 1998. when the matter anived in the United States Dis- 
trict Court in Los Angeles - with Globe as plaintiff. Even 
more unusual was that GIobe anived in district coun asking 
for the media to be barred from the cowroom as it explained 
its need for a prior restraint against publication of the 
January 8,  1999 issue of National Enquirer's page one 
story, 'How I Set Up Frank for $250,000." Both motions 
were denied. 

iX0 Sought on Copjmkht Claim 

On December 30, Globe filed an action for a temporary 
restraining order to block distribution of the Enquirer's in- 
terview with Ms. Johnson, in which she talked about how 
she became involved with Globe, how the Globe worked 
with her to create a cover story that she had a prior sexual 
relationship with Mr. Gifford (before the taping of the 1997 
encounter), the prOStiNtiOn investigation that followed publi- 
cation, and her regrets. 

Globe alleged breach of contract against Ms. Johnson 
@ased on an alleged exclusivity agreement) and tonious in- 
terference against the Bquirer, but the prayer for injunctive 
relief rested on a copyright and trade secrets claim. The 
copyright claim purportedly was based on Globe's exclusiv- 
ity contract with Ms. Johnson - Globe claimed that because 
its alleged confidentiality agreement with Ms. Johnson 
treated her relationship with Mr. Gifford as confidential in- 
formation that she would share only with Globe, and because 
Ms. Johnson had given an interview to Globe and helped 
create a videotape that Globe claimed embodied her confi- 
dential and protected "expression" regarding the John- 
sonlGifford relationship, the story about to be run by the 
Enquirer would necessarily infringe on the Globe's copy- 
right. 

The Globe relied on Harper & Row Publishers Inc. v. 
Nation Enterprises, 471 U.S. 539 (1985). While the allega- 
tions of breach of contract (and tonious interference) were 
predictable, the claim that the exclusivity contract gave rise 
to a protected copyright interest was relatively novel. 
United States District Judge Christina A. Snyder heard 
Globe's application for a temporary restraining order on 
New Year's Eve. 

Enquirer Responds 

The Enquirer responded that, first, its story - which was 
critical of the Globe's reponing - hardly resembled, let alone 
infringed on copyrighted material in the 1997 Globe article, 
and with respect to the as yet unpublished information from 
Ms. Johnson that was the gravamen of Globe's application, 
Globe had failed to register those materials and so it could 
not institute an infringement action pursuant to 17 
U.S.C.g 411(a). Whereas some pre-1976 case law was more 
forgiving of registration after a lawsuit was underway be- 
cause the pre-76 Statute spoke of plaintiff having to file in 
order to 'maintain" an infringement action, the 1976 Act 
required registration before an action could be "ktitute[d]." 
and so regismtion was deemed a jurisdictional requirement. 
- see DieM v. Falk, 916 F. Supp. 985,994 (C.D. Cal. 1996)). 

Second, not only did the Enquirer lack access to the un- 
published material (and so it could hardly have been copied), 
the Globe did not submit any portion of the material other 
than a synopsis of a planned interview, which mentioned 
some plainly newsworthy topics, but hardly embodied pro- 
tected expression. 

As for the trade secrets claim - the "secrets" beiig the 
amount that the Globe paid Ms. Johnson, and the fact that it 
allegedly subjected her to a lie detector test - the Enquirer 
observed that the amount of the payment was already pub- 
lished in the December 31 Los Angeles Times, and the fact 
that the Globe at least claims to use lie detectors with certain 
sources was asserted by its publicist years earlier. 

Finding that the Globe had not demonstrated a likelihood 
of success on the merits of the copyright claim, and express- 
ing skepticism about whether Globe's real complaint lay 

,Conrimedonpage 26) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 26 February 1999 LDRC LibeILetter 

GLOBE SEEKS PRIOR RESTRAINT 
OF ENQUIRER 

Globe’s role in paying for a hotel room and taping a sexual 
encounter between a celebrity and a source. The Court, cit- 
ing Religious Technology Cenrer v. L e m ,  897 F. Supp. 
260 (E.D.Va. 1995). also rejected the notion that its con- 
tern about prior restraints was inapplicable to a copyright 

As for the notion that Harper & Row somehow contem- 
plated an injunction about everything that Ms. Johnson 
might say because of a contract between Ms. Johnson and 

(tonnnuedfiompoge 25) 

court denied the application. The Enquirer was broadly dis- 
seminated within hours of the corn’s ruling. 

Preliminary Injunction To Stop More ArticJes 

the ~~~i~~~ as o p p ~  M ~ ,  ~ ~ b ~ ~ ~ ,  the di&c[ 

One week later, Globe sought a preliminary injunction, on 
a new and far more sweeping theory. While recognizing that 
the Enquirer’s January 8 issue was already published, Globe 
asked the district court to enjoin the Enquirer from publishing 
any additional fint-person accounts from Johnson relating to 
the Gifford affair. Again, Globe relied on its contract with 
Johnson, and this time on the notice of the copyrights on the 
previously unpublished information which were filed in open 
court - pages of transcripts from the videotaped encounter 
between Gifford and Johnson, the polygraph repon, as well 
as of an interview between Ms. Johnson and a Globe reporter. 

tional publication by the Enquirer would inevitably infringe 
on Globe’s own prior interviews, and that Globe ‘owned” the 
copyright to anything Ms. Johnson might say to the Enquirer 
about her affair with Mr. Gifford. In effect, while Ms. John- 
son could call a press conference and announce that every- 
thing published by the Globe in May 1997 was a lie, the 
Globe was arguing that the Enquirer (and anyone else em- 
braced by the injunction) could be barred from reporting that 
news on a copyright theory. The Enquirer argued that the 
Globe was really claiming what amounted to a ”transactional” 
copyright - ownership as against all the world of everything 
that a source might say in the future about a newswortby 
event. 

Injunction Rejected 

. Citing Harper & Row. Globe argued again that any addi- 

After a hearing on January 7 in Los Angela, the United 
States District Court denied Globe’s motion. Judge Snyder’s 
Findings of Fact and Conclusions of Law were tiled 
January 25, 1999. The Court expressed grave concern about 
any application for a prior restraint that might affect dissemi- 
nation of information about a newsworthy subject such as the 

Globe, the Court emphasized that Harper & Row squarely 
rejects the notion that a holder has a copyright over anything 
other than works that are fixed in a tangible medium of ex- 
pression. ‘Harper & Row may own the copyright to Gerald 
Ford’s autobiography, but the publisher obviously has no 
grounds to enjoin him from speaking about his presidency, 
or to enjoin another publisher from reporting his account.” 
Findings of Fact and Conclusions of Law, q 23. 

The Court also cautioned that any copyright claim would 
likely encounter a fair use defense, which could only be 
evaluated based on a detailed comparison of the GIobe’s 
protected materials and whatever interview Ms. Johnson 
might give to the Enquirer in the future - a comparison that 
could not be made u t i1  such time as the interview and publi- 
cation might take place. Under these circumstances. the 
Court found that it could not rule that “any future use of the 
Globe’s materials by the Enquirer or any other publication 
would automatically fail the case-specific fair use test.” Id. 
124. 

The Court again observed that it had failed to demon- 
s m e  that anything published by the Enquirer represented 
disclosure of a trade secret. Accordingly, the district court 
denied the Globe’s motion for a preliminary injunaion. 

The case is still pending in the Central District, where 
discovery is underway. Globe apparently intends to con- 
tinue to press its theory that its contraa with its source 
somehow gave rise to broad-based copyrights enforceable 
against other publishers, as well as its more conventional 
claims. 

Gerson Zweifach and Paul Gaffney of Williams & Con- 
nolly, DC, represented the Enquirer in rhis matter. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter February 1999 Page 27 

GLOBE'S RESPONSE TO THE ENQUIRER 

By Amy D. Hogue 

In its May 20. 1997 edition of Globe magazine, 
Globe published an exclusive article reporting Suzen 
Johnson's first- hand account of her extra-marital rela- 
tionship with Frank Gifford -- an article that was and 
is the envy of its much larger competitor, The National 
Enquirer. As part of its ongoing exclusive coverage of 
Johnson's story in 1997 and 1998, Globe prepared -- 
but deferred publishing - a November 1998 story de- 
scribing Johnson's reaction to an FBI investigation of 
prostitution charges initiated by Gifford's wife, Kathie 
Lee. 

me Copyrighted Works 

The copyright in Johnson's story came into being 
when Globe fned Johnson's expression in various tan- 
gible published and unpublished forms including au- 
diotapes, videotapes, and the November 1998 draft ar- 
ticle. Globe acquired ownership in the copyright when 
Johnson assigned all rights to the story to Globe under 
a confidentiality and exclusivity agreement that also 
precluded her from sharing her story with other re- 
porters or publishers. 

On Daember 30, 1998, GIobe learned that despite 
these precautions, the National Enquirer was about to 
publish an "exclusive interview" with Suzen Johnson 
addressing certain aspects of her story. The Enquirer 
article had already been sent IO the printer and in- 
cluded unpublished aspects of Johnson's story as well 
as gratuitous false and disparaging statements about 
Globe's involvement in the story designed to harm 
Globe's position as a competitor of the Enquirer. 

f i e  La wsuif 

Globe filed suit against the Enquirer and Johnson 
the same day. Although the thrust of its action filed in 
the United States District Court, Central District of 
California, alleged tortious interference with contract. 
interference with prospective advantage. and misap- 

propriation of Johnson's confidential information, 
Globe also asserted a claim for copyright infringe- 
ment. Globe sought immediate enforcement of its 
copyright in Johnson's unpublished story, filing an 
application for temporary restraining order to pre- 
vent the Enquirer's imminent infringement and 
then a motion for preliminary injunction to prevent 
further publication. 

In its requests for injunctive relief, Globe 
sought to protect its rights to Johnson's first per- 
son, specific autobiographical expression of her re- 
lationship with Gifford, her encounter with the 
FBI, and her dealings with Globe -- all of which 
was assigned to Globe in written agreements with 
Johnson. Globe did not seek to prevent publication 
of the basic facts surrounding the story. facts that 
Globe concedes can and have been reported in 
countless publications. Nor did it seek to exclude 
members of the press from the proceedings, except 
as necessary to prevent disclosing to additional 
competitors the specific unpublished expression 
governed by its Agreement with Johnson and pro- 
tected by its right of first publication. 

Haquer & Row 

Although there are relatively few cases address- 
ing the issue, first-hand autobiographical expres- 
sion of historical events is plainly protected by 
copyright as the Supreme Court confirmed in 
Harper & Row Publishers, Inc. v. Nation Enter- 
prises, 471 U.S. 539 (1985). In Harper & Row, 
the work at issue was President Gerald Ford's un- 
published memoirs recording his expression of his- 
torical events during his presidency. Like Globe, 
Harper & Row sought to protect rights in the per- 
cipient expression of a particular person rather than 
the historical facts per se. 

Globe also sought protection for one of the 
most important rights held by a copyright owner -- 

(Conhnued on page 28) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 28 February 1999 

GLOBE'S RESPONSE TO 
THE ENQUIRER 

(Connnuedfmm poge 27) 

the privilege of being "first to publish." By induc- 
ing Johnson to breach her agreement with Globe, 
the Enquirer obtained access to yet-to-be published 
elements of Johnson's first hand expression of vari- 
ous events -- expression that Globe had already 
recorded in audiotapes, videotapes, and at least one 
draft article. 

n e  Enquirer opposed Globe's request for in- 
junctive relief, arguing that the Coun lacked juris- 
diction (because Globe had not yet registered its 
unpublished works) and that the Court had no 
power to order a "prior restrajnt." It is well settled, 
however, that a copyright holder may register un- 
published works after filing suit and that registra- 

e.&. Rorh Greeting Cords v. United Card Co., 429 
F.2d 1106 (9th Cir. 1970). Indeed, if that were not 
the rule, the right of f ist  publication could be evis- 
cerated with impunity by any unscrupulous person 
gaining access to an unpublished work. 

" tion will relate back to the time of filing suit. See, 

Firsf Amendment Copyighf 

Moreover, although the Coun was persuaded by 
the Enquirer's "prior restraint" arguments, the great 
weight of authority rejects the notion that the First 
Amendment is a 'trump card" allowing a competi- 
tor to infringe a copyrighted work. Indeed, as the 
Ninth C i u i t  noted recently in LQS Angeles News 
Service v. KCAL-TV Channel 9. 108 F.3d 1119, 
1121 (1997). the fact that both plaintiff and defen- 
dant are in the business of gathering and selling 
news vitiates any fair use argument. 

Many cases have recognized that a competitor 
cannot use the arguably unprotected factual basis of 
a historical work as an excuse to copy it, thereby 

saving all the time and expenses invested by the 
original author and copyright holder. For example, 
in Meeropol v. Nizer, 560 F.2d 106 (1977), the de- 
fendants published letters written by Julius and 
Ethel Rosenberg who were executed for spying on 
behalf of the Soviet Union. The Second Circuit 
reversed summary judgment entered by the trial 
court in favor of the publisher on fair use grounds: 

We agree that the mere fact that 
[defendant's] book might be termed a popu- 
larized account of the Rosenberg trial lack- 
ing substantial scholarship . . . does not, 
standing alone, deprive [defendants] of the 
fair use defense. For a determination 
whether the fair use defense is applicable on 
the facts of this case, however, it is relevant 
whether or not the Rosenberg letters were 
used primarily for scholarly, historical rea- 
sons, or predominantly for commercial ex- 
ploitation. The purpose and character of the 
use of the copyrighted material, the nature of 
the copyrighted work, and the amount and 
substantiality of the work used and its effect 
upon the potential market for the copy- 
righted material are factors thar must be 
evaluated in concert . . . [citations omit- 
ted]. " 

Id. at 1069-70. 

Likewise, in Globe's case, First Amendment 
considerations are properly addressed by applying 
the fair use factors rather than by treating the Fist 
Amendment as an independent and dispositive basis 
for denying injunctive relief. Moreover. the four 
fair use factors weighed in Globe's favor because 

(1) the Enquirer's infringing use was plainly 
commercial rather than scholarly; 

(Continued on page 2 9  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter February 1999 Page 29 

GLOBE'S RESPONSE TO 
THE ENQUIRER 

lContinuedfiompage 28) 

(2) the Enquirer article infringed Globe's un- 
published November 1998 article, violating 
Globe's imponant right to first publication; 

(3) the Enquirer article usurped a substantial 
portion of Globe's unpublished expression relating 
to the FBI investigation and Johnson's dealings 
with Globe; and 

(4) the Enquirer article directly damaged 
Globe's market for articles reporting its unpub- 
lished Johnson expression. Having gained access 
to Globe's copyrightable expression by interview- 
ing Johnson, the Enquirer should have been en- 
joined. 

In a highly analogous case, Mam'n Wonh Pro- 
ductions v. Superior Films Corporation, 319 F. 
Supp. 1269 (S.D.N.Y. 1970). a District Court en- 
joined film producers from releasing a biographi- 
cal film about comedian Lenoy Bruce based on 
plaintiffs' ownership of rights in two autobio- 
graphical works: "How to Talk Dirty and Influ- 
ence People," an autobiographical book. and "The 
Essential Lenny Bruce." a collection of his com- 
mentaries, jokes, monologues and routines. The 
Court enjoined the competing work noting that 
while the copyright laws are not intended to re- 
strict dissemination of information about persons 
in the public eye, they are intended to reasonably 
protect the product of an author and his manner of 
expression. Where the intended publication in- 
volves previously unpublished material. the fair 

use defense is much weaker. The Supreme Court ex- 
plained why in Harper & Row: 

The obvious benefit to author and public alike 
of assuring authors the freedom to develop their 
ideas free from fear of expropriation outweighs 
any short term "news value" to be gained from 
premature publication of the author's express . 
. . . The author's control of the first public 
distribution implicates not only his personal in- 
terest in creative control but his property inter- 
est in exploitation of prepublication rights, 
which are valuable in themselves and serve as 
valuable adjunct to publicity and marketing . . 

Id. at 555 

Globe's case against the Enquirer, including its 
claims for tortious interference and infringement of 
trade secrets, is ongoing and Globe will pursue com- 
pensation for damages. While the Court's strong First 
Amendment views might have been welcome in an- 
other context, the "prior restraint" mantra should not 
carry the day when a publisher sues a competitor for 
violating its copyright monopoly -- a monopoly that, 
by its very nature, restrains competitors from infring- 
ing its expression. 

Globe was represented by Amy Hogue and Jason 
En5 of Pillsbury. Madison & Sutro's Los Angeles Qf- 

fice 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 30 February 1999 LDRC LibeLetter 

Trademark Claims Against “Bally Sucks” Web Site Dismissed 

In what appean to be one of the fiat decisions involv- 
ing trademark dilution on the Internet, a California federal 
district court granted summary judgment to a web site de- 
signer who created a site dedicated to exchanging com- 
plaints about Bally’s health club. Early Tom1 Firness 
Holding COT. v. Faber, CV 98-1278 DDP (C.D. Cal. 
Dec. 29, 1998). The web site, still accessible at www. 
compupix.comhallysuck, states that it is ”unauthorized” 
and features Bally’s stylized “B” mark with the word 
“sucks” printed over it. In addition to inviting readers to 
send in any complaints, the site contains defendant’s de- 
tailed complaints against Sally -- and now a link to the 
decision in this case. 

The decision by Judge Dean Pregerson dismissed 
Bally’s trademark infringement and dilution claims, and 
related state unfair competition claim, on the simple 
ground that the site is protected noncommercial consumer 
criticism. The decision is, nevertheless, of interest be- 
cause it goes through the elements of trademark infringe- 
ment and dilution claims as applied to a web site, possibly 
giving some guidance to closer questions of law that may 
arise in the use of trademarks on the Internet. 

The trademark infringement claim failed as a matter of 
law because, among other things. no reasonable viewer 
would believe defendant’s site was affiliated or connected 
to Bally. The cow rejected Bally’s argument that because 
it also maintains a web site giving information about its 
health clubs Bally’s and defendant’s sites provided 
“related goods.“ The coun also rejected Bally’s claim 
that web surfers would be confused by the results of 
search engine queries that turned up both sites, noting that 
the ‘the average Internet user may want to receive all the 
information available on Bally.” Slip op. at 4. Even the 
use of ‘Bally” in a domain name, such as 
“www.Ballysucks.com.” may be protected since no rea- 
sonably prudent Internet user would believe such a site to 
be an official Bally site. Id. 

Bally’s dilution claim, in contrast. did not require any 
confusion over the origin of the mark. Instead, Bally 
claimed its mark was tarnished by being associated with 

* 

pornography, namely that lhe “Bally suck” site was linked 
to another one of defendant’s sites, this one containing 
pictures of nude men. Again, the w u n  held that the claim 
failed because defendant’s sites were not commercial, in- 
cluding one site which listed the sites defendant designed. 
The court referred to this site as an “on-line r6sum.6” as 
opposed to an advertisement for defendant’s design ser- 
vices. Id. at 6. Moreover, even if the sites were commer- 
cial, the court reasoned that the consumer commentary use 
of the mark would negate any tamishment. 

Finally. and perhaps more significantly, the court de- 
scribed Bally’s linking argument as just too broad in scope. 

If the court accepted this argument it would he 
an impossible task to determine dilution on the 
Internet. . . . Looking beyond the ‘Bally sucks” 
site to other sites within the domain or to other 
linked sites would, to an extent, include the In- 
ternet in its entirety. The essence of the Internet 
is that sites are connected to facilitate access to 
information.. Including linked sites as grounds 
for finding wmmercial use or dilution would ex- 
tend the Statute far beyond its intended purpose 
. . . . Id. a t l .  

Ticketmaster and Microsoft Settle 
LinkinglDilution Case 

A closely watched case with the potential to settle some 
of the trademark issues surrounding linking and dilution 
settled this month. Tichmnask?r v. Micmsofr. No. CV97- 
3055 RAP (C.D. Cal. filed April 1997). Ticketmaster 
sued Microsoft over a city guide site called Sidewalk Sea- 
tle that provided a ’deep link” into Ticketmaster’s web site 
-- a ticket order form page. Microsoft filed a counterclaim 
seeking a declaration that linking is per se legal. Microsoft 
has reportedly agreed not to deep link into Ticketmaster’s 
site. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter February 1999 Page 31 

VERDICT FROM PORTLAND 

By Martin London 

me Clients 

Meet Sam Newhall. Ten yean old, shon hair, big 
eyes, freckles, shy smile, structurally shaped like a mid- 
dle linebacker. Sam's idea of bundling up for cold 
weather is to add a second tee shirt. Got the picture? A 
Norman Rockwell natural. But there is an uncharacter- 
istic wariness to Sam's demeanor that sets him apart 
from his contemporaries. 

You see, Sam knows things other American ]@year- 
old boys don't know. He knows he must be extra- 
attentive to his surroundings, of people and cars in his 
vicinity. of unusual circumstances, because there are 
people out there who have threatened to kill his father. 
Sam can't go to school on the bus, because waiting on 
a corner with his parents is too dangerous: he can not be 
seen standing at a specific place on a predictable 
timetable. Sam also knows of contingency plans no 
American kid should have to know, such as, when shots 
are fired in or about his home, Sam must go to the safest 
place in the house, the bathtub, and lie there until told 
"all clear." 

No, Sam's father is not a Columbian drug lord, or a 
Mafia don engaged in a battle with a competing clan. In 
fact both of Sam's parents are physicians who provide 
gynecological and obsteuic services to their patients -- 
all kinds of services from taking pap smears to deliver- 
ing babies and, oh yes, they also provide safe, legal 
early term abortions to those women who want that 
medical service as well. Sam's parents wear bulletproof 
vests. even in the operating room, and in the counroom 
where they were two of the six plaintiffs. 

Meet Bob Crist. He too provides abortion services, 
in St. Louis, Missouri. He lives and works behind bul- 
letproof glass, home and hospital. He travels with law 
enforcement bodyguards and uses an alias when making 
travel reservations lest his name be found in an airline 
computer. He is the last person on every plane and the 
first one off. And he must fly to several cities every 

.I 

week because of the lack of abortion providers. He 
treats patients from seven states. He wears his bullet- 
proof vest everywhere and has done so since a shotgun 
blast ripped into the family room of his suburban home. 
He dramatically upped and reinforced his personal secu- 
rity since a "WANTED" poster bearing his picture, 
home address, and other personal information was dis- 
tributed in his neighborhood. 

Fear 

These doctors are not paranoid. The FBI has explic- 
itly warned these physicians that they have been targeted 
by a group of fanatics who have endorsed the murder of 
physicians and the bombing of clinics where reproduc- 
tive health services are offered. FBI agents have told 
these physicians that hit lists and "WANTED" posters 
bearing their names are real threats, uttered by a group 
with close ties to convicted killers and bombers who 
share the "I-don't-have-to-obey-the-law-because-God- 
tells-me-I'm-right" view of the social contract. 

It just won7 do to discuss these radicals as insignifi- 
cant. They are powerful because the murders of Doctors 
Gunn, Britton. Patterson, Slepian and the attempted 
murder of doctors Romalis and Tiller, and the killings 
and maiming of clinic workers, volunteer escom, and 
law enforcement officers have made this a serious busi- 
ness indeed. An untold number of physicians have sim- 
ply stopped providing abortions because they are afraid. 
The fear is pervasive. So much so that today, 26 years 
after Roe v. Wade, there are no abortion providers in 
83 percent of the counties in the United States of 
America! In those counties, the terrorists have trumped 
Roe v. Wade. The Supreme Coun's decisions are mean- 
ingless if citizens do not have the option to utilize the 
rights granted to them by the Constitution. 

How did this happen? Where were the great defend- 
ers of our liberties? Where was the medical profession, 
the law enforcement agencies, the organized bar? Doing 
too little. too late, that's where. The supreme irony is 

(Connnuedonpoge 32) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 32 Februaty 1999 LDRC LibelLetter 

WERDICT FROM PORTLAND 

(Cantimedfiom page 31) 

that the terrorists assert they have the right to intimi- 
date physicians, the right to publish hit lists and 
"WANTED' posters with names, home and work ad- 
dresses and telephone numbers of physicians who pro- 
vide abortion services to patients. Some of these lists 
and tiles even contain information such as photos of 
physicians, their homes, their cars, their license plate 
numbers. The terrorists are eager to collect all this 
information and more, including the names of the 
physicians' spouses and their children. Breathes there 
a physician who would not feel threatened in that envi- 
ronment? 

The Portland Lawsuit 

Legal Basis of Claim 

The lawsuit entitled Planned Parenthood of the 
ColwnbiaMllamene, Inc., et al. v. American Coali- 
tion of fife Activists. et 01. is an effort to stop, or at 
least slow the spread of this terrorism. On February 
2, 1999, a civil jury of eight citizens sitting in a Fed- 
eral District Court in Portland, Oregon returned a 
$108 million compensatory and punitive damage ver- 
dict in favor of four physicians and IWO clinics against 
twelve defendants who, the jury found, had threatened 
bodily harm to doctors and clinic workers for the pur- 
poses of intimidating them and interfering with their 
decision to supply reproductive health services. A re- 
quest for a permanent injunction is pending. 

The claim was based on two federal statutes: 
( I )  the Freedom of Access to Clinic Entrances Act 
(FACE), 18 USC 8 248, (threat of force used to intim- 
idate or interfere with the supplying of reproductive 
health services), and (2) the Racketeering Influenced 
Cormpt Organizations Act (RICO), 18 USC 8 1961, 
et seq., the predicate acts for which were violations of 
the Hobbs Act, 18 USC 1951, (threat of force in an 
attempt to deprive plaintiffs of their propeny). The 
defendants are two organizations (ACLA and AFLM) 

.I 

- 
and ten individuals, who, acting in concert. published 
the threats described below. 

73e Factual Context 

Context is vital to an understanding of this claim. 
In the nineties, there was a wave of violence directed at 
abortion clinics. physicians, and health care workers. 
Specifically, in 1993, anti-abortion extremists circu- 
lated a "WANTED" poster of Dr. David Gunn, an 
abortion provider in Pensacola, Florida. The poster 
evoked the "Wanted, Dead Or Alive" experience of the 
wild west, as did other posters to follow. Typically, 
these posters contained a bold heading across the top 
that read either "WANTED" or "GUILTY." In the 
center of the poster was a photograph and below that 
photograph was personal information informing where 
the "WANTED" physician worked, his or her home 
address, and other personal information. Below, again 
in bold type, is the word "REWARD." 

Dr. Gunn, after being "postered,," is kilIed 

On March 10. 1993. shonly after the publication of 
a "WANTED" poster bearing his name and picture, 
Dr. GUM was shot three times in the back and killed 
outside a clinic in Pensacola, Florida. His killer, an 
anti-abortion demonstrator by the name of Michael 
Griffin. was immediately lauded by an extremist splin- 
ter group of anti-abortion activists. 

(Because of the group's refusal to renounce vio- 
lence, it was ultimately shunned by Operation Rescue 
and other established anti-abortion forces. The splinter 
group formed its own organization, entitled the Ameri- 
can Coalition of Life Activists. The ACLA. and eleven 
others who acted in concert with it, are the defendants 
in the FACE count. ACLA is the enterprise in the 
RICO count.) 

Dr. Patterson is 'IposteraT and killed 

A "WANTED" poster was published of an abortion 
provider by the name of Dr. George Patterson in MO- 
bile, Alabama. Several months later, on August 21, 
1993, he too was shot and killed. His killer remains 

(Continuedonpage331 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



, I  

LDRC LibeLetter February 1999 Page 33 

VERDICT FROM PORTLAND of three feet. shot him in the head.) 
All of these killings and shoorings were vigor- 

ously applauded by the defendants. The killers be- 
came front page heroes in defendants' magazine and 
defendants made statements to the media endorsing 
the violence. They signed petitions urging acquittal 
of the killers. In all, more than 250 clinics have been 
bombed and a score of doctors, health workers and 
unarmed escorts have been killed. 

(Contimedfrom page 32) 

unidentified. (In this time period. one Shelley Shannon 
of Oregon -- shot and attempted to kill Dr. George 
Tiller, an abortion provider from the State of Kansas, 
after Dr. Tiller's name, photograph. and personal infor- 
mation were published by the defendants in their house 
organ Lve Advocore 
Magazine. Shannon t e s  
tified that copies of the 
magazines were in her 
possession at the time of 
her apprehension, and 
she used them to identify 
Dr. Tiller so she could 
shoot him.) 

Dr. Britton is 
"postend' and 
kiIIed  

" 
The pattern contin- 

ued. Dr. Gunn's replace- 
ment at the Pensacola 
clinic was a physician by 
the name of John Bayard 
Britton. The activists 
who applauded Griffin's 
murder of Dr. Gunn 
monitored the clinic care- 
fully and photographed 
the comings and goings 
of  his successor, 
Dr. Britton. One of 
those photographs then 
found its way on to a 
"WANTED" poster of 
Dr. Britton. and there- 

ne Hit List 
and Wanted 
Poster 72reats GUILTY OF CRIMES AGAINST 

HUMANITY 
ABOKTION WAS PROVlDED AS A CHOICE FOR EAST 

SOCIALIST REGIME. AND WAS PROSECUTED DURING THE 
NUREMBERG lRlALS (lSaW6) UNDER ALLIED CONlROL 

ORDERNO 10ASAWARCRlMF 

EUROPEAN AND JEWSH WOMEN BY THE ~cnn) tun- 

THE DEADLY DOZEN 

. .  
FOR INFORMATION W I N G  TO ARREST. COhVCTION AN; 

REVOCATION OF UCENSE TO PRACTICE MEDICINE 

abortion providers ['I throughout the 
United States. Be- 

ABORTIONIST 
THE AMERICAN COALmON OF LIFE ACTMSTS 

BOX 9869 INorfdk. VA Z35O5 SM OQ04 

15-16lM 

That was the 
"context" as we en- 
tered January 1995. 
In that month de- 
fendants held a 
press conference in 
Washington, D.C. 
on the occasion of 
the 22nd anniver- 
sary of Roe v. Wade 
and exhibited to the 
media a three feet 
by five feel hill- 
board type poster, 
The "Deadly 
Dozen" List. At 
the top, in bold six- 
inch letters was the 
word, "GUILTY." 
In the center were 
the names and home 
addresses of twelve 

low their names in bold was rhe word "REWARD." .. - . 

The publication of the Deadly Dozen List received 
nationwide media publicity. It also received atten- 
tion from the Federal Bureau of Investigation and the 
United States Marshal's Office: FBI agents through- 

(Conrmued on page 34) 

after, on July 29, 1994, one Paul Hill killed Dr. Brit- 
ton. his 73-year-old unarmed escort. James Barrel!. and 
wounded Mr. Barrett's wife, June. (Aware that Dr. 
Britton wore a bulletproof vest, Hill approached Dr. 
Britton's vehicle, and using a shotgun from a distance 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 34 February 1999 LDRC LibelLetter 

VERDICT FROM PORTLAND 

(Conti"utdfi0m page 33) 

out the country were despatched to visit every physi- 
cian on the list to inform those physicians that a serious 
threat had k e n  made against their lives, the people 
who made the threat were known lo have associated 
with people who had been convicted of murder and 
bombings, and they were people who advocated killing 
physicians. The physicians were offered round-the- 
clock federal marshal protection and advised immedi- 
ately to take suitable precautions including wearing 
bulletproof vests, to reinforce their homes and offices 
with steel doors and bulletproof glass, to wear dis- 
guises to and from work, to inform schools to take ex- 
ma precaution with respect to their children, and to take 
various other security measures that it would be inap- 
propriate to discuss here. 

More Doctors "Wmted" . 
The reaction to the Deadly Dozen hit list was 

widely reponed in the press and indeed several of the 
defendants' publications even noted with satisfaction 
the fear that "rippled through the ranks" of abonion 
providers. Having seen the fear-inducing effects of the 
publication of the Deadly Dozen hit list, defendants ac- 
tively republished it, including home addresses, in the 
next issue of their magazine, which had on its front 
cover a picture of the Grim Reaper, skeleton face, 
black hood, scythe, and all. 

Several months later. the defendants had a conclave 
in St. Louis, Missouri, where they again republished 
the Deadly Dozen List, and published more 
old-style "WANTED" posters of three physicians, one 
of which targeted Dr. Roben Crist of that city. Dr. 
Crist was immediately contacted by federal law en- 
forcement authorities, given warnings that his life was 
in jeopardy, and he too, was offered around-the-clock 
protection of federal marshals. Dr. Crist was one of 
the plaintiffs in this suit. The other two pestered physi- 
cians promptly quit providing abortions. 

Doubtlessly pleased with the terrifying effects of 

s. 
the Deadly Dozen List and the Crist poster. the defen- 
dants, in January 1996 published before a news confer- 
ence what came to be called the Nuremberg Files -- a 
large poster board that contained the photograph and ex- 
tensive personal data of two more abonion providers. 
They also produced a box of fdes that was said to contain 
the personal details of approximately 30 abonion 
providers throughout the United States. A video clip of 
one of these tiles showed that the defendants had gath- 
ered not only photographs of the physician (Sam 
Newhall's father, in fact) but personal information about 
his family, photographs of his home, and other informa- 
tion gleaned by defendants' acknowledged surveillance 
of Dr. Newhall. 

n e  Websife 

?.. 

Ultimately, photos and personal information of the 
two physicians, along with other data, was published on 
a website that named ACLA as the sponsor of the site. 
Visitors to the site were urged to send ACLA additional 
names of abortion providers and to provide personal in- 
formation about their spouses, children, and the like. 
The site also listed, among pictures of what purported to 
be fetal remains and dripping blood, the names of judges 
who had presided over cases in which anti-abonion ac- 
tivists had been enjoined, the names of the law enforce- 
ment officials who had investigated anti-abortion vio- 
lence, and the names of pro-choice activists. 

At uial, defendants asserted that the wehsite was in 
fact managed by one Neal Horsley, a non-defendant, and 
they claimed it was Horsley who was responsible for 
such gruesome details as adding the name of Dr. Slepian 
and drawing a line through his name the day he was mur- 
dered, drawing a l i e  through the name of other mur- 
dered physicians, and graying out the names of physi- 
cians who are wounded. 

While the website received the most press attention, 
in fact, the trial focussed much more heavily on the 
Deadly Dozen List and the Crist poster. The actual 
contents of the box displayed at the January 1996 press 
conference were never produced in discovery or at trial. 
Defendants' witnesses said that pursuant to 

(Conrinued onpage 3 3  

., 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter February 1999 Page 35 

. 

VERDICT FROM PORTLAND 

(Continuedfrom page 34) 

"anonymous" inswctions. they sent the actual tiles off to 
an "unremembered" post office box! 

The Legal Issues 

I .  %eats are not protect& speech. 

There can be no doubt that threats of bodily harm are 
proscribed both by FACE and by RICO. There is also 
no doubt that threats of bodily harm are not protected by 
the First Amendment. Threats have no societal value 
whatsoever and the Supreme Court has made unambigu- 
ously clear that a "true threat" enjoys no constitutional 
protection. That is not a debatable proposition. After 
all. terrorists, as well as bank robbers. use speech to gain 
an unlawful end. "Stop performing abortions, or you 
will be killed" is every bit as felonious as "Give me the 
money, or  you will be killed." 

2. Legal standard for determining 
whether a statement is a threat - thejury 
charge. 

Once one accepts the proposition that threats are not 
protected speech, the only remaining question is: "Were 
defendants' statements threats?" Obviously a threat may 
be explicit or implicit, and any set of words possibly con- 
veying a threat must be viewed in context. For example, 
telling someone, "I'm going to get you," could be a 
child's school yard jest, an adult playing-field competi- 
tive challenge, a sexual quip, or a murderous threat, all 
depending on the context of the communication. 

The legal standard for determining whether or not a 
statement is a "true threat," varies slightly from circuit to 
circuit. but the variations are minor. Tbe Ninth Circuit 
has adopted an objective speaker-based test: "A statement 

is a 'true threat' when a reasonable person making the 
statement would foresee that the statement would be in- 
terpreted by those to whom it is communicated as a seri- 
ous expression of an intent to bodily harm or assault. " 
The judge also instructed the jury, as he was required to 
do, that a statement that is ambiguous. subtle, or condi- 
tional can amount to a threat when examined in light of 
the factual context in which the statement was made. 
Funher, the jury was told it need not find that the defen- 
dants intended to carry out the threat or were even capa- 
ble of carrying out the threat in order to fmd that the 
statement was, in fact, a m e  threat. (After all, a bluff 
can be an effective threat, too.) 

3. Objective vs. subjective intent 

While the Ninth Circuit had adopted an objective 
speaker-based test, some circuits have adopted an objec- 
tive listener-based test. Le., given the context, would a 
reasonable addressee be fearful? (Presumably a listener- 
based test is more favorable to plaintiffs than a speaker- 
based test.) 

The ACLU. in an amicus brief, agreed with the con- 
cept that ambiguous words can be true threats depending 
on the context, but urged the district wun to adopt a 
subjective rather than an objenive speaker-based test, 
i.e., the ACLU urged the judge to charge the jury that 
they could find these posters to be a "true threat" if they 
found that the defendants subjeniveIy intended to create 
fear in the minds of the addressees. The district judge 
responded that he could not give a subjective intent 
charge when the Ninth Circuit standard specifically re- 
quired an objective intent charge. 

In this case. that is a distinction without a difference, 
for several independent reasons. First, the jury returned 
a verdict granting punitive damages in favor of every 
plaintiff against every defendant. thus plainly and clearly 
declaring that they found defendants' conduct to be mali- 
cious. an entirely subjective standard. Second, the judge 
charged the jury that in order to fmd a RICO violation 
they had to find that the defendants inrended to deprive 
the plaintiffs of their propeq -- also a subjective test. 
And third, in connection with the pending application 

(Continuedonpoge 36) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



. 
, I .  , -- 

Page 36 February 1999 LDRC Libehtter 

VERDICT FROM PORTLAND 

(Connnuedfrompage 35) 

for a permanent injunction, the judge has informed the 
parties that he intends to make a supplementary finding, 
based on the overwhelming evidence, that the defendants 
in fact subjectively intended to threaten the plaintiffs. 

The judge's charge was, on the whole, favorable to 
defendants. He told the jurors that speech is protected 
even if it is insulting, outrageous or offensive, and that 
even coercive speech may be protected if the speaker re- 
frains from violence or from making a "true threat." The 
judge funher instructed the jury that the abstract teaching 
of the moral propriety or necessity for a resort to force 
or violence is protected speech, as long as it is not a "true 
threat." 

4. "Incitement "not invoIved 

A point missed by some morning-after commentators 
on this case is that "incitement" is not part of plaintiffs' 
claim and was not part of the jury deliberations. The 
judge instructed the jury that none of the three statements 
(the Deadly Dozen List, the Crist poster and the Nurem- 
berg Files) was a claimed incitement to violence. He 
explained that incitement was speech that is intended and 
likely to produce imminent violence, and he instructed 
the jury that they were "not to consider any evidence that 
any of the three statements allegedly 'incited' violence 
against the plaintiffs." The Monday-morning "First 
Amendment experts" who were quick to question 
whether the result can stand up under the Brandenburg v. 
Ohio, 395 U.S. 444 (1969) decision are simply misin- 
formed. Brandenberg simply stands for the proposition 
that "imminence" is a necessary element to an incitement 
claim. It is not a threat case. Because the district judge 
explicitly instructed the jury that incitement was no part 
of plaintiffs' claim and should be ignored, Brandenberg 
is irrelevant. 

. 

Eke Verdict is correct, and unassaiIabIe. 

Conclusion: The only issue here was whether the 

- 
words were "true threats," a simple fact decision that the 
jury, upon proper instructions. made correctly. Indeed, 
no other finding could be supported by this record. It is 
simply not debatable that these defendanrs counted on 
plaintiffs' fear, and that defendants made their state- 
ments knowing they would generate fear of bodily 
harm -- a state of facts that meets anyone's definition of 
a "true threat." While the transcript runs to thousands 
of pages, one need only point to the question put to one 
of the defendants as to whether or not, given all the 
bombings and shmtings, did he not recognize that the 
uttering of these "WANTED" posters and hit lists would 
exacerbare the targeted physicians' fear of bodily harm? 
His response, "If I were an abortionist, I would be 
afraid" is as close to a summary judgment admission any 
trial lawyer is likely to get in a lifetime of cross- 
examining adversaries. 

At trial. plaintiffs were represented by Maria Vullo, 
Martin London. and Elizabeth Maringer of Paul, Weiss, 
Rifkind. Wharton -3 Garrison of New York City, and 
Carol Bernick of Davis Wright Tremaine of Portland, 
Oregon. Neitherfirm received any legal fees. 

01999 
Libel Defense Resource Center 

404 Park Avenue South, 16th Floor 
New York, New York 1001 6 

(212) 889-2306 
www.ldrc.com 

Executive Committee: 
Kenneth Vittor (Chair), 

Robin Bierstedt, Harold Fuson, 
Susanna LOT, Mary Ann Werner 

Thomas Leatherbury (ex officio) 

Executive Director: Sandra S. Baron 
Staff Attorney: David V. Heller 

Staff Attorney: John  Maltbie 
LDRC Fellow: Jacqueline Williams 
Staff Assistant: Melinda E. Criggs 
Legal Assistant: Nila W. Williams 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 


	sample.pdf
	sterling.com
	Welcome to Sterling Software





