
* 404 Park A m u e  South, M r h  Floor, Ncw York. NY 10016 * (212) 889-2306 

4 -  

LIBELLETTER 

What do the late Armand Hammer 
and Robert Maxwell, Bianca Jagger, 
Sylvester Stallone. the Sheik of Dubai 
and the forme; Greek Prime Minister all 
have in common? They all have brought 

ABC LOSES PHILIP MORRIS 
SOURCE MOTION 

Reconslderatlon Pendlng 
In a decision issued on Janwuy 

26, 1995, the Virginia Circuit Court in 
Richmond, Virginia held that defendant- 
ABC should be compelled to reveal 
certain confidential sources to plaintiff- 
Philip Morris in connection with its libel 
suit against ABC (Philip Morris, Inc. v. 
American Broadcarting Co.. Inc., No. 
76OCL94x 00816-00 (Vir. Cir. Ct. Jan. 
26, 1995). Holding that the First 
Amendment and Virginia law would 
afford a qualified reporter's privilege, the 
court concluded that Philip M o m s  had 
met its burden and overcome the 
privilege, showing a compelling need 
for the identity of the confidential sources 
with respect to the issue of actual malice. 

Of major significance, however, the 
court held that third-party subpoenas 
directed toward obtaining reporter 
telephone, travel, and charge card records 
to enable plaintiff to identify a reporter's 
sources, were tantamount to a direct 
request to the reporter for the sources' 
identities and that the same qualified 
privilege against disclosure must apply. 

Before the court were two motions: 
I.i_. *)-Philip Moms' -Motion to Compel ABC 

to identify its confidential sources and 
disclose its communications with and 
about such sources; and 2) ABC's Motion 
to Quash Letters Rogatory and subpoenas 
duces tecum served on non-parties by 
Philip Moms. The 13 non-party 
subpoenas were requests to AT&T, MCI, 
NYNEX. American Express, USAir and 
other such entities for reporter telephone, 
travel and charge card records, to be used 
by Philip Morris to trace the ABC 
reporters' movements during their 
research of the challenged news report 
and thereby identify for itself ABc's .~ 

(ConrhedonpogeP) 

London. Why? To Lake-advantage of 
Britain's plaintiff-friendly libel laws and 
avoid the . .  constitutionally . imposed 
obstades to recovery under U.S. law: 

(Connnuedonpoge I l j  

U)RC 50-State Survey - Now in Two Volumes 
Due to demand by LDRC membership for more comprehensive coverage 0 

privacy, infliction of emotional distress, breach of contract; and olbkr non-libel issues 
LDRC is in the process of creating much expanded oulIin& on th& legal issues.. L 
order to do FD, and still retain the depth of coverage for libel '- including the newt 
developed federal circuit s w e y s  -- we have had to move.10 TWO VOLUMES 
Starting in 1995, LDRC will publish in June the LDRC SO-Sfate Survey: &fed(, 
Privacy and Related Law and in October the LDRC 50-Sfate Survey: Medin me 
Law. 

Both books will enjoy the same successful format as the current LDRC 50-SLatl 
Survey, providing quick and comprehensive tools for media lawyers. The nev 
.volume will offer even more empbasis on statutory citation, often so necessary -- an( 
often on such short notice - for research in these legal areas. 

LDRC SO-Stale Survey: Media Privacy and Relafed Law will include newl! 
expanded materials on privacy. The book will contain outlines on all four of th~ 
privacy torts, with special materials on eavesdropping, ride-dongs, trespass statuutes 
right of publicity statutes, and many, many other sub-issues related to privacy law 
The new volume will contain coverage of the following areas of law: 

.False Light 0 PrivateFacts 0 1ntrur;ioa 0 MsappropriationlRjght ofhblicity 
0 Infliction of Emotional Distress 0 Breach of ContractlPromissory Estoppel 
0 Injurious Falsehood Interference with Contract Prima Facie Tort 
0 Conspiracy Conversion Lanham Act Fraud Negligent Publication 
0 Damages and Remedies 0 Procedural Issues SLAPP Suits 
0 Coniidential Sources 0 Eavesdropping 

LDRC SO-State Survey: Media Libel L a w  will have full substantive am 
procedural law outlines for all of the states, territories and the federal circuits. It wil! 
highlight significant new developments from prior years. It will continue to havc 
analysis of the many, many issues in libel law; such as opinion;fault, privilegc 
retraction aad detailed materials on procedural issues such as burden'of proof. expen 
witnesses, summary judgment and appeal. 

These two companion volumes should offer LDRC-memkrcasji tc 
vast bodies of law in the eversxpmding '&verse of media claims: We believe &ai 
we are providing you with a service that you have asked for to support your media 
practices. 

The order forms will go out in the next weeks. The forms will allow you La 
order both volumes or either of the volumes sepeparstely. We hope that you will 
respond promptly so that we know how many of these new volumes to print. We a r e  
offering a discount for those of you who order both and do so by M a y  1. 

British Law Rejected Again 
By Laura R. Handman I libel suits against U.S. publishers in 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 2 LibelLett, - 

Presenting ILDRC’s Willim 9. Bi-ennan, Ji-. Defense ofB”Peedorn Award 
to 

LDRC is truly honored to be able to invite all of you to 
spend this evening with Justice Blackmun as our esteemed guest. 

PLEASE NOTE THE DATE: 

NOVEMBER 9,1995 
‘IXURSDAY EVENING 

8 : O O  P.M. 

L 

THE ANNUAL Dn\JNER HAS MOVED NIGHTS THIS’YEAR 
-- FROM WEDNESDAY TO THURSDAY -- 

The Annual Dinner will be preceded by a cocktail reception which, as in past years, will be 
sponsored by Mediflrofessional Insurance. 

We know that all LDRC members will want to attend this event. We look forward 
to seeing you there! 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LibelLetter Page 3 

Newspaper Negligent Publication Claim Dismissed 

By Paul C. Watler 

A wrongful death action alleging 
Ihc D a b  Morning News was negligent 
in publishing address-infomti~n on a 
gang murder suspect, thereby 
pu'porredly prompting a fatal retaliatory 
shooting, was dismissed on summary 
judgment by a Texas state district judge. 
llu NWJ contended it owed no legal 
duty sufficient to support negligence 
liability to the plaintiffs and that the 
First Amendment barred the claims. 

The suit, Nafividad Orozm. Sr., et 
al. v. The Dallas Morning News, ei al., 
Cause No. 94-5705.95th District Court, 
Dallas County, Texas, arose out of a 
series of fatal gang drive-by shootings in 
Dallas shortly after Thanksgiving, 1993. 
A 16-year old Dallas boy was 
shotgunned to death as he left a gang 
intervention meeting at a high school. 
The victim reportedly attended the 
meeting because he wanted out of gang 
life. 

Two days later, police arrested four 
suspects, including Natividad Orozco, 
Jr., 17, who later was convicted of 
murder for driving his mother's car used 
in the fatal shooting. In reporting on the 
case, The News learned from interviews 
of officers and an official police report 
the residence address of Orozco. Based 
on the information from the police, the 
newspaper accurately reported that the 
suspect resided in the '700 block of 
Delaware Avenue.' 
h &e exenihg of the day of me 

News' report of Orozw's arrest, 
unknown assailants- believed to belong 
to the gang of O r o m ' s  victim-fired on 
his residence in a drive-by shooting. 
Later, the assailants rang the doorbell at 
the Omzco residence. Debra Tames, the 
adult sister of Orozco, was shot to death 
when she answered the door and her 
elementary school age son was seriously 
wounded. 

Tames' survivors--the parents. 
brothers and nephews of gang murder 
suspect Natividad Orom,  Jr.-sued l7k? 
News contending the retaliatory shooting 
was reasonably foreseeable snd was 

proximately caused by the paper's 
publication of Orozw's street block 
number. Ihc News moved for ~ummary 
judgment OD two principal theories: 1) 
the common law of Texas imposes no 
duty on a publisher in the circumstances; 
and 2) even if Such a duty were 
recognized, the negligence recovery 
sought by the plaintiffs would be barred 
by the United States and Texas 
constitutions. 

Under the Texas risk-utility 
balancing test used by courts of the state 
to determine threshold duty issues, see, 
Greafer Hourron nansportafion Co. v. 
Philips, 801 S.W.2d 523 (1990), me 
News argued that the alleged injury was 
not reasonably foreseeable. The 
plaintiffs countered with evidence that 
the newspaper had carried several 
reports of gang retaliation in the two 
years before the Orozco incident, 
thereby allegedly putting the publication 
on notice that retaliation was foreseeable 
upon the publication of the gang 
suspect's street block number. 

lke News also contended that even 
if the danger was foreseeable, the social 
utility of accurate reporting of law 
enforcement activities concerning youth 
gangs outweighed the remote risk under 
the balancing test. The newspaper also 
contended that the burden of self- 
censorship that would be imposes on 
news organization-another factor to be 
weighed under the risk-utility test - 
militated against the recognition of a 
duly on the part of llu News. 

Conceding the absence of Texas 
cnses supporting is negligence theory, 
Plaintiffs relied on two earlier decisions 
from other jurisdictions. Weirum v. 
RKO General, Inc., 539 P.2d 36 (1975); 
Hyde v. City of Columbia. 637 S.W.2d 
251 (?do. Ct. App. 1982), m. den'd, 
459 U S .  1226 (1983). 

For its constitutional argument, The 
News principally relied upon Florida 
Star v. BJF, 491 US. 524 (1989). 
Here, because it was undisputed that the 
suspect's address was accurately 
reported and lawfully obtained from 
official public records, the state could 

.. 

not impose negligence damages because. 
a compelling interest of the highest order 
was absent. Plaintiffs responded by 
contending thst Gmr v. Robm Welt%, 
Inc., 418 U.S. 323 (1974) 
constitutionally permitted the negligence 
recovery they sought as they were not 
contending that liability without fault 
should be impased. 

At the summary judgment bearing 
on January 20, 1994, the court noted 
that it found no legal duty was owed by 
the newspaper. The plaintiffs have 
stated their intention to appeal. 

The Dallas Morning News was 
represented by Paul C. Watler 
shareholder at the firm of Jenkens & 
Gilchrist, P.C. of Dallas. 

LDRC wants to acknowledge 
and thank our spring 1995 

Brooklyn Law School interns 
- Suzanne Brackley, John 

Maltbie, and Robert Sommer 
- for their fine efforts and 

participation in LDRC's many 
on-going projects and 

especially for their 
contributions to the 

LibelLetter. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 4 LibelLetter 

The quarterly LDRC B t ~ ~ u m x  began its 1995 volume with a comprehensive d y s i s  of the "Right of Publicity" sections of a 
recently released RESTA- on the law of unfair competition. Sec The Right OfPublicify and the New RESZA~TPMENT m) o p  
Uwm Corrpermo~ Qssue 1995-1, January 31, 1995). The new RRWATEMPNT, officially published by the American Law Institute 
(ALI) on December 28,1994, represents the fmt time that the ALJ has r e c o w  a full-blown commercial "right of publicity." 

The LDRC E u ~ u m ~  reviews the developmet of the right of publicity, repoN on the drafting process of the RESTATZMENT, 
and analyzes the potential impact of the R~~TAIE~@?~T on this still-evolving body of law. An Appendix to the the Buu~mc also 
reproduces a series of position papers prepared by media and advertising groups commenting on an earlier draft of the &STATEMENT 
and includes a "redlined' comparison of these sections and the final RESTATBME~T, revealing that some useful v i s i o n s  resulted. 

Nevertheless, the Ernr~rw concludes many of the policy choices adopted in the new RESTAT"T reflect an expansive 
approach to the right of publicity, undextaking to resolve issues 8s ye4 undetermined in most jurisdictioy. .The MATEME~+T is 
thus Wrely to remain a hotly controverted document - one presenting issues which practitioners and couris'will be called upon to 
debate and resolve in the years ahead. 

Among the key features of the right of publicity &TAW, according to the LDRC report, are the following: 

On perhaps the single most controversial issue in publicity law, commentary to the RPSTA- would mgnize  that the 
right of publicity can he inherited by one's heirs. The tentative draft had strongly favored this position. However, the 
final RESTATEMENT offers a somewhat more balanced treatment of the subject than had the previous draft, with a more 
explicit acknowledgment that the question of whether such a 'descendible' right exists remains unsettled in most 
jurisdictions. 

a Although the majority of jurisdictions that have considered this issue have refused to treat the right of publicity as a 
descendible interest unless its originator had exploited it during his or her lifetime, Commentary to the RFSTATEUFNT 
rejects such a requirement. 

3 Both the draft and the final RESTATEMENT extend the scope of an individual's right of publicity beyond the elements 
traditionally recognized at common law. For example, the RFSTATEXBT provides that the right of publicity may be 
violated not only by use of an individual's "name and likeness" but also by the use of "other indicia of identity." 
Commentary to the RESTATEWENT suggests that such indicia might include imitations of voice, sound, character, or 
performing style. Such an extension would represent a far broader application of the publicity right than publishers and 
advertising groups believed was warranted under existing law. 

However, the final RFSTATEMESI was also revised to clarify the constraints imposed on the right of publicity by the First 
Amendment. Indeed, the final text includes the explicit acknowledgment that "the right of publicity isfindomenrally 
cumtrained by the public and constitutional interest in freedom of expression.' 

First Amendment limitations are also recognized in the general exemption for use- of an individdls identity for 'news 
reporting, commentary, entertainment, or in works of fiction or nonfiction.' The final RESTATEMENT also added that the 
'scope of activities embraced within this limitation has been broadly construed.' 

a While the new &TAW provides that use of identity for purposes of trade is ordinarily actionable, First Amendment 
limitations are also reflected in the RESTATEMPFF'S recognition that in distinguishing "protected editorial' from 
'unprotected trade" uses, 'it is the nature. and content of the use and not merely its physical form lhat is controlling." 
Thus. for example, whether a calendar should he classified as a trade or an editorial use will depend upon whether an 
advertising or communicative aspect predominates in the content of the particular calendar under review and not merely 
on the fact that the publication is labeled 8s - or is in the form of - a calendar. 

Finally, the new RFSTATEXENT recognizes broad remedies, in terms of the available damages and with respect to injunctive 
relief. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LibelLetter Page 5 

Newsroom Search Found Unlawful 
Broadcaster Citicasters. Inc. has 

obtained an injunction against local law 
domemeat officials directing them to 
return a videotape seized in a search of 
the broadcaster's facilities found to 
violate the Privacy Protection Act of 
1980, 42 U.S.C. SectiOns Mooaa- 
u)ooaa-16. Citicasters v. McCarkill. 
NO. 944148-CV-W-2 (W.D.Mo. 
February 1, 1995) The defendants were 
a police officer, a prosecuting attorney. 
and the members of the Board of Police 
Commissioners of Kansas City, 
Missouri. They obtained a search 
warrant pursuant to which they seized a 
videotape from the plaintiff, which 
operates a television station in Kansas 
City, as evidence in a criminal 
prosecution. The defendants had not 
sought to obtain a subpoena for the 
tape. 

The prosecuting attorney was the 
only one found liable under the Privacy 
Protection Act of 1980 for damages. 
The other defendants were found to be 
protected under the doctrine of 
sovereign immunity. Plaintiff was 
given leave to amend its complaint to 
assert a claim against the police officer 
in his individual capacity. The court 
dismissed plaintiff's claim under 42 
U.S.C. section 1983 against all 
defendants, failing to find that the 
broadcaster's constitutional rights had 
been violated. 

The seized videotape had been 
obtained by Citicasters from a private 
citizen who inadvertently photographed 
an abduction by a man subsequently 
accused of the murder of the abductee. 
The citizen provided the tape to 
Citicasters. but retained the original 
himself. He was not a local resident 
and apparently was unavailable to local 
law enforcement. 

Portions of the videotape were 
broadcasted on television. When 
contacted by law enforcement, 
Citicasters had offered to allow the 
police to view the entire. tape, but 
would provide a copy only if 
subpoenaed. 

The defendants, Ronald Parker, a 
police officer and Claire McCaskill, a 

prosecuting attorney for Jackson County 
Missouri, instead obtained a search 
warrant. In accordance with the 
warrant, P d e r  seized the videotape and 
its copies as evidence. In response, 
Citicasters filed suit against Parker, 
McCaskill and the individual members 
of the Board of Police Commissioners of 
Kansas City, Missouri under the Privacy 
Protection Act of 1980 and 42 U.S.C 
section 1983. 

The Privacy Protection Act 
The Privacy Protection Act of 1980 

states in part that 'it shall be unlawful 
for a governmental officer or employee 
in connection with the investigation or 
prosecution of a criminal offense, to 
search for or seize documentary 
materials . . . possessed by a person in 
connection with the purpose to 
disseminate to the public a newspaper, 
book, broadcast, or other similar forms 
of public communications in or 
affecting interstate or foreign commerce 
. . ." (Slip op. at 3) "Documentary 
materials' as defmed under the Act 
includes videotapes. 

The Privacy Protection Act was 
enacted in response to the Supreme 
Court's decision in Zurcher v. Stanford 
Daily, 436 US.  547 (1978). In Zurcher, 
the Court upheld a search of a university 
newspaper's offices for all photographs 
and ' negatives, published and 
unpublished, in connection with an 
investigation of the assault of police 
officers at a local demonstration. 
Holding that "the courts may not, in the 
name of Fourth Amendment 
reasonableness, forbid the States from 
issuing warrants [to search the property 
of persons] not reasonably suspected of 
criminal involvement," Id. at 560, the 
Court declined "to reinterpret the 
{Fourth] Amendment to impose a 
general constitutional barrier against 
warrants to search newspaper premises, 
to require resort to subpoenas as a 
general d e ,  or to demand prior notice 
and hearing in connection with the 
insurance of search warrants." Id. at 
567. 

The court easily held that the 
poonhnued on page 6) 

Colorado Opinion Case 

The United States Supreme Court 
has denied review of Keohane V. 
Stewart. 882 P.2d 1293 (Colo. 1994). 
letting stand an award of $17,500 to 
Judge Paul J. Keohane in his slander suit 
against Stephen Stewart, a local 
councilman. Stewart v. Keohane. 63 
U.S.LW. 3559 (US. Jan. 23, 1995) 
(No. 94-1001). Although the case 
involved a non-media defendant, the 
Colorado decision illustrates the 
difficulty and . unpredictability of 
litigating 'opinion' claims in the post- 
Milkovich era. 

Perhaps more. importantly, the 
Colorado Supreme Court held that a 
public official could maintain a slander 
claim based solely upon emotional 
distress injury, with no evidence of 
reputational harm. 

The Claims 
Keohane arose in the aftexmath of a 

highly publicized bench trial of a 
physician charged with sexual assault, 
over which the defamation plaintiff, 
Judge Keohane, presided. A verdict of 
not guilty by reason of impaired mental 
condition was entered against the doctor 
resulting in widespread public outrage 
directed towards both the legal and 
medical professions in the Canon City, 
Colorado area. During the trial, a 
reporter for the Canon City Daily 
Record published a statement made by 
Canon City Councilman Stephen Stewart 
that Keohane was 'the best judge money 
can buy.' After the verdict was entered 
Stewart reportedly approached the 
reporter and asked him: 'What do you 
think, was ~ m h a n e ]  paid off in drugs 
or in money?. and 'Do you think he was 
paid off in cash or cocaine?' 

The reporter repeated the remarks to 
Keohane, who then filed a slander action 
against Stewart, hut only for these post- 
trial comments. These comments were 
only repeakd by the reporter to the 
plaintiff-Judge. Unlike defendant- 
Stewart's prior comment to the reporter 
about Keohane, these remarks were 
never othenuise published. 

Judge Keohane also filed suit 
against the author of IWO letters to the 

(Connnuedonpagge 8) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 6 LibelLetter 

Newsroom Search 

(Condmredfiompge 5) 
material6 sew cnme within the Act's 
protection. However, the court rejected 
Citicssters' contention that the tape WBS 

also protected under analogous 
provision of the Act covering seizure of 
"work product' of a communicator, 
fmding that the definition of 'work 
product" did not encompass tapes not 
initially produced for the purpose of 
communicating to the public. 

The defendants offered a numder of 
arguments as to why the Act was 
inapplicable to them and this instance. 
They argued that the outtakes were not 
protected under the Act; that the Act 
only proteckj 'as broadcast" materials. 
The court easily rejected that argument 
as inconsistent with the fundamental 
purpose behind enactment of the Act. 

Defendants argued that their 
inability to obtain a subpoena duces 
tecum for the videotape in the course of 
their investigation, due to the vagaries of 
Missouri law, rendered the Act 
inapplicable to them. In effect, they 
were arguing, "we had no choice." The 
court rejected that as well while noting 
that the states were given sufficient time 
under the Act prior to its effective date 
to make procedural changes neceswy to 
comply with the Privacy Protection Act. 
Missouri's failure to do so would not 
preclude a plaintiff from bringing a 
claim under the Act. 

Equally unavailing were defendants 
efforts to come within one or more of 
the exceptions to the Act's requirements. 
Defendants could not show that 
immediate seizure was necessary to 
prevent death or serious injury to a 
human being, or to avoid destruction. 
alteration or concealment of the evidence 
- and neither of these reasons was cited 
in the affidavit in support of the sesrch 
warrant. 

The defendants claim that the 
Privacy Protection Act of 1980 violated 
the Tenth Amendment was denied by the 
court. The court refused to find any 
violation absent an egregious invasion of 
the state's police power. 

Although the Privacy Protection 

Act applied to the facts of the c~se as a 
whole, the court found thnt the Act did 
not apply to every defendant. The court 
acknowledged that sovereign immunity 
if not waived by the state would prevent 
suit against state officials sued in their 
official capacity. Such a suit would be 
deemed a suit against the state itself. 
Under this analysis police officer Parker 
and the individual members of the Board 
of Police Commissioners. dl of whom 
were officers of the State, were immune 
from suit in their official capacity. The 
Act did authorize suit against an 
individual officer or employee of the 
state if the state did not waive sovereign 
immunity. The court allowed plaintiff- 
broadcaster to amend its complaint to 
file a claim against the police officer in 
his individual capacity. 

The prosecutor, as an official of the 
county, was subject to suit under the 
specific provisions of the Act 
authorizing suit against a governmental 
unit. Remedies 

The Act authorized damages. 
Finding that Citicasters had not alleged 
that it suffered any actual damage, the 
court found that the Act authorized 
liquidated damages of $1000 to 
Citicasters. 

In authorizing rn injunction 
directing defendants to return the 
original tape to plaintiff-Citicasters, the 
court rejected defeadants argument that 
a suit for damages was the exclusive 
remedy provided by the Privacy 
Protection Act. However, the court 
found that Citicasters had not met its 
burden with respect to its request for an 
injunction against MY future violations 
of the Act by defendants. 

No Violation of Section I983 
The court agreed with defendants 

that plaintiff-Citicasters had failed to 
state a claim under section 1983. 
Relying on Continental Cablevirion v. 
Srorer Broadcasting, 583 F. Supp 427 
(E.D.Mo. 1984), Citicasters claimed 
that the reporter's privilege guaranteed 
by the First Amendment required a 
hearing before news related materials 
could be seized. The court distinguished 

Conrinenral Cablevision on the 
grounh that it dealt with civil 
litigation whereas this case dealt with 
a criminal prosecution and that 
Continental Cablevirion involved the 
confidentiality of sources instead of 
outtake material. 

The court found that the 
reporters' privilege was designed to 
prevent infringement of the media's 
ability to gather wd disseminate news. 
Plaintiffs ability to gather and 
disseminate news was not hindered in 
this instance, according to the court, 
as it had already broadcast the news 
report. 

The court refused to find a First 
Amendment reporter's right to a 
hearing prior to seizure of material 
pursuant to a criminal investigation. 

PLEASE PAY NOW FOR 
YOUR 50-STATE SURVEYS: 

1994-95 

For those of you who still 
have not paid for the 1994-95 
LDRC 50-Stafe Survey shipped 
last October: Please pay NOW 
LDRC needs to close out the 
1994 financial records and you 
are holding us up! We would 
sincerely appreciate it if you 
could send us a check for your 
book(+ Thank you. 

If you wish to order a 
copy of the 1994-95 LDRC 50- 
State Survey, simply send a 
check for $135 (which also 
covers shipping and handling) to 
LDRC, 404 Park Avenue South, 
New York, New York, 10016. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LibelLetter Page 7 
UNIFORM CORRECTION ACT: A Status Report 

The Uniform Correction or Clarification Act has been introduced in two state legislatures thus far lhis term: North Dakota 
and New Mexico. Dick Winfield of Rogers &Wells and Barbara Wall of Gannet1 are monitoring developments on the UCA in 
the states. The following is a report from Dick Winfield. 

The North Dakota Seaate unanimously passed the UCA in January. It will now pass to the House for consideration. Jack 
McDonald, of Wheeler Wolf in Bismarck, North Dakota, is w r d m t i n g  efforts in the N o d  Dakota state legislature. 

In New Mexico the UCA bill has been introduced by State Senator Reagan, a Uniform Law Commissioner. 
For more information about the UCA or about current developments, give LDRC a call, or contact Dick Winfield or Barbara 

Wall. 

BEWARE FOOD DISPARAGEMENT STATUTES 
BE AWARE! State legislatures may of the commodity who is damaged is 

have disparagement statutes on their authorired to sue, and a successful 
agendas for the 1995 session. In the State plaintiff would be entitled to all 
of Washington, an 'agricultural litigation costs, including reasonable 
commodity' disparagement bill has been attorney fees, investigative costs and 
resubmitted to its House. court costs. 

Disparagement as defined by the bill None of the key provisions of the 
is any false. information regarding the draft bill meets applicable First 
application of any agricultural chemical Amendment or state coustitutional 
or process to agricultural commodities 
that is not based on reliable scientific States such as Louisiana, Idaho, 
date, that the disseminator must know or Georgia, Alabama, South Dakota, 
should have known was false, and that Mississippi, and Colorado have enacted 
causes the consuming public to doubt the perishable food disparagement statutes. 
safety of the commodity. Any producer The legislatures in Delaware, Texas, 

standards. 

south Carolina, Minnesota, 
Pennsylvania, and Missouri have 
rejected such statutes in recent years. 

The chances of the Washington 
State bill passing the m u d  time around 
are not clear. However, look for other 
states to submit similar statutes. 

LDRC reported on the interest in, 
and enactment of, various agricultural 
disparagement bills last year. (See 
DisDaranement Statute Update, LDRC 
Libehtfer (April 1994, at 2 col. 2) We 
have copies of enacted provisions at 
LDRC. 

A REPORT ON PUNITIVE DAMAGES 
by P. Cameron DeVore ' 

H.R. 10 
Punitive damages continue under heavy attack in the Congress. HR 10, presently under active considemtion, is a part of the 

Republicans' 'contract with America." Initially, it imposes a cap on punitive damages in product liability cases, but is expected 
to be amended to apply more broadly to all civil cases in federal courts. 

U.S. SUPREME COURT 
The U S .  Supreme Court continues its flirtation with possible enhanced due process requirements for imposition of punitive 

damages. On January 23, 1995, the Court granted certiorari in BMWof Nonh America, Inc. v. Gore. No. 94-896, apparently tc 
readdress the question of a standard that might identify unconstitutionally excessive awards, and also the extent to which a j u q  
may punish a defendant for conduct Occurring entirely in other states: ' 

The thus far imprecise nature of guidance from the Court on punitive damages due process requirements was again illustrated 
by the decision of the Oregon Supreme h u r t  on Febmuy 2, 1995, on remand, in Oberg v. Honda Motor Company. The 
Supreme Court held in 1994 that Oregon's lack of appellate review of punitive damages did not meet due process standards. Or 
remand, the Oregon Supreme Court reviewed the case, but upheld the punitive damages on the simple basis that they were "within 
the range that 8 rational juror would be entitled to award in the light of the record as a whole.' 

. . . . ~ .  

UtilFORM LAW COMMISSIONER 
The National Conference of Commissioners on Uniform State Laws has established a drafting committee to develop a model 

act on punlive damages. The ULC noted that punitive damage provisions in the various states held differing standards and, tc 
their mind, called for a level of uniformity. 

The drafting committee held its first meeting in Atlanta on January 13-15, 1995. The initial working draft proposed a cap 
on punitive damages, and would require proof of malicious or 'despicable' behavior to a clear and convincing level, and limil 
respondeat superior liability. 

The reporter for the committee is Roger Henderson. professor at the University of Arizona School of Law. The chair's goal 
for the committee is a presentation to the full body of National Law Commissioners in approximately two year. 

(tonrinuedonpogr 8, 

: 
I 

! 

1 

I 
: 
I 

I 

I 
1 

1 

t 

I 

I - 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



-- 

Page 8 LibelLetter 

(continuedfmm pogc 5) 
editor which strongly criticized the legal 
and medical professional. The letters 
suggested that corruption and conspiracy 
between the two prevented proper 
disciplining of lawyers and doctors. The 
plaintiff was not specifically named in 
the letters. 

A jury awarded plaintiff dnmages 
against both the author and publisher of 
the letters to the editor and against 
Councilman Stewart. 

The Supreme Court of Colorado 
The Supreme Court of 

Colorado affirmed the Colorado Court 
of Appeals dismissal of Keohane's claim 
against the publisher and the author of 
the letters, holding the statements were 
not actionable. The Colorado Supreme 
Court also affirmed the appellate court's 
decision to uphold the jury verdict 
against Councilman-Stewart. 

The Court analyzed the statements 
in the letters and those said by the 
Councilman as to whetber ( I )  a sued 
upon statement is "sufficiently factual to 
be susceptible of being proved true or 
false., " (derived from Milkovich) and (2) 
whether reasonable people would 
conclude that the assertion is one of fact 
by considering factors such as how the 
statement is phrased, the context of the 
statement, and the circumstances 
surrounding the assertion which includes 
the medium in which it is contained and 
the intended audience (derived from 
Burns v. McGraw-Hill Broadcasting 
Co., 659 P.2d 1351 (Colo. 1983)). 

As to the letters to the editor, while 
recognizing that certain statements in 
them standing alone could be read to 
state verifiable facts, the Court found 
that such a conclusion must be rejected 
when those statements were read in the 
context of the entirety of the letters. The 
use of hyperbole, gross 
overgeneralization. speculation and 
capital letters for emphasis - as well as 
the letter's placement on the opinion 
page of the newspaper - were signals 
that the statements were not to be taken 
literally. 

The Councilman's statements, 
however, taken in context could be 

Colorado Qpiniom Case 
understood to state that the judge took a 
bribe, the only question being how he 
was paid off. The Councilman's 
statements. the Court found, were not 
made in hyperbolic tenns or as 
seemingly rhetorical questions. They 
were made in the backdrop of a public 
debate about corruption in the city and 
Stewart's prior published statement that 
Keobane was 'the best judge money 
could buy". Reasonable people could 
have concluded that the Councilman was 
basing his assertions on facts to which he 
was privy about the Judge, but which 
were undisclosed. Moreover, they 
implied a criminal action, which the 
Court found, even if coached as an 
opinion, is not protected. 

The Dissent 
Chief Judge Rovira who wrote an 

opinion last year on the issue of 
'opinion' that set out a sound analysis 
NBC Subsidiary v. The Living Will 
Center, 882 P.2d 1293, 22 Media L. 
Rep. 2545 (Colo. 1994), dissented from 
that part of the Court's decision that 
affirmed the judgment against 
Councilman Stewart. 

Joined by two other Justices in a 
strongly worded ophon, he pointed out 
that the majority bad paid little heed to 
the fact that the reporter, the only person 
who heard the defendant's comment, 
testified that he did not have "the 
slightest clue' as to what Stewart meant 
by his remarks and that the reporter 
never took the remarks seriously because 
he "never knew" when Stewart was 
being serious or  just saying something 
for effect. The dissent analogizes the 
statement, in the context of the 
plaintiffs controversial ruling, as akin 
to the charge of 'blackmail' in 
Greenbell Cooperative v. Bresler, 389 
US.  6 0970) and 'scab' in Letfer 
C a m k  v. Awtin, 418 U.S. 264 0974) 
- as no more than epithet and rhetorical 
hyperbole. In this instance, with the 
backdrop of a highly controversial 
decision by Judge Keohane, the dissent 
found that listeners would understand 
Stewart's statements as 'figurative 
expression of Stewart's dissatisfaction 
with the verdict [and a] . . .hyperbolic 

... 

and figurative expression of ~ t e w ~ ' ~  
discontent and low regard for Keohane BS 

a jdge . '  (fk~h, 882 P.2d at 1307). 
No Reputational ixam 

Equally significant, the Colorsdo 
Supreme Court upheld the damage award 
granted to Keohane based solely on the 
judge's evidence of emotional distress 
u p n  having Stewad's statements 
repeated to him by the reporter. The 
statement having been made by the 
defendant only to the one person, who in 
turn testified that he did not understand 
the remarks to be defamatory, left no 
evidence of reputational harm. Evidence 
of the emotional distress was shown only 
by Keohane's testimony that he felt 
.worse' because the statements were 
made. 

On this issue, Chief Justice Rovira 
states in his dissent that 'permitting 
public officials to recover damages solely 
for emotional distress in a defamatior 
action will result in a chilling of speec. 
and discouragement of public debate. 
Knowing that they can be sued for 
nothing more than hurting the feelings of 
public officials, citizens will be more 
likely to remain silent on issue of public 
interest." (Keohane, 882 P.2d at 1311). 

only Emotional Bnjurg 

I Punitive Damages 

Conrinuedfrompage 7) 

Consistent with ULC pmcedures, 
upon establishing the committee, it 
informed the ABA. The ULC allows 
interested ABA committees to send a 
representative to the drafting committee 
meetings us advisors. I serve as an ABA 
advisor to the committee from the 
Forum on Communications Law. There 
are also representatives from the ABA 
TIPS and the Litigation Section. I will 
keep you posted on the process. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LibelLetter Page 9 

Philip MorridABC 

(ConHnuulfrorn page I )  
sou~ces. ABC's Motion to Quash, and 
the umim support that motion received, 
were reported upon in the November, 
December and January issues of the 
m R C  Libellaner. 

The court's order granting Philip 
Moms's Motion to Compel has been 
stayed, however, pending argument 
before the court on ABC's motion for 
reconsideration. That argument is 
currently scheduled for March 1. The 
court's order denying ABC's-.Motiod'to ' '  
Quash has been stayed pending M e r  
order from the court. 

The Privilege 
The court found Clear precedent 

from the Virginia Supreme Court, and 
federal cases, for the existence of a 
constitutionally based qualified 
reporters' privilege. In so doing, the 
court rejected argument made by 
Philip Morris that the Supreme Court 
decision in Herbert v. Lando, 441 U.S. 
153 (1979), held broadly that there was 
no constitutional protection for a 
defendant reporter who refuses to 
identify sources used in a public figure 
libel case. The editorial process that was 
at issue in Herben, the court stated, is 
wholly different from the privilege 
against disclosure of confidential 

The required balancing test for the 
qualified reporter's privilege it took 
from LuRouche v. NatioMl 
Broadcarting Company, Inc., 780 F.2d ' 

'. ,1134, 1139 (4th Cir. 1986):. (l)w%ethW' 
the information is relevant, (2) whether 
the information can be obtained by 
alternative means, and (3) whether there 
is compelling interest in the information. 

A key first issue, however, was 
whether the privilege would apply to the 
non-party subpoenas; what Philip 
Moms argued was its effort simply to 
exhaust the alternative sources for the 
information. Philip Moms argued that 
the privilege did not protect information 
in the hands of neutral third parties 'to 
whom [the parties to a 'confidential' 
relationship] have knowingly imparted 
their secret.' (Slip op. at 4-5). 

SOUrceS. 

The court soundly rejected Philip 
Morris's position. It recognized the 
need for reporters to travel and use 
telephones freely. To require reporters 
to avoid all manner of modem 
technology which results in a paper trail 
would be, in the words of the court, 
'unreasonable and would unduly burden 
and infringe upon First Amendment 
freedom.' (Id. at 7) 

The court dismissed Philip Moms' 
reliance on Reporters Commifree for 
Freedom of the Press v. ATdrT, 593 F.2d 
1030 @.C. Cir. 1978), which held that 
plaintiff-journalists had no right to be 
notified in advance by the government 
when it chooses to subpoena their toll- 
billing m r d s  during an investigation of 
a possible felony. Distinguishing 
Reporters Commiftee on the grounds that 
the historically race occurrence of 
subpoenaed toll-billing records in 
furtherance of criminal investigations is 
different from ordinary civil discovery, 
the court asserted that it refused to open 
a 'Pandora's Box' that would 
"invariably lead to this type of discovery 
becoming common practice at least in 
the realm of libel law." (Slip op. at 6). 
This type of discovery, the court noted, 
has the potential to render a reporter's 
promise of confidentiality meaningless. 

Moreover, the court expressed 11s 
fear that granting such access to third- 
party. records could make other 
entrenched privileges, such as the 
attorney client privilege, vulnerable to 
similar rear-guard attack. 

To avoid the 'affront to the right to 
- gathef newsi which is protected by the 

First Amendment" that Philip M o m s '  
third-party subpoenas represented, the 
court concluded that 'the reporter's 
qualified privilege against disclosure of 
confidential sources is held to extend to 
any and all documentary or 
elecfronically compiled evidence that is 
the product of the reporter's news 
gathering activities.' (Slip op. at 8). 

The court did not rule out the 
possible testimony of a third-party 
witness of whom the plaintiff became 
aware and who knew of the identity o f  a 
confidential source. such as a taxi driver 
who drove the reporter and his source to 
a restaurant. But the wholesale 

wnmaging through telephone. hotel, 
CBT rental and lika records of reporters 
was to be subject to the reporter's 
privilege. 

Overcoming the Privilege 
After a very persuasive and 

emphatic presentation of the importance 
of the reprter's privilege to non-pmy 
subpoenas as well as to reporter 
inquiries, the Virginia Colut applied the 
Uuee-part balancing test in a manner that 
resulted in a:favorab;le outcome for 
plaintiff-Philip Moms. 

First, the information regarding the 
confidential sources was, the court held, 
'clearly relevant to the issue of 'actual 
malice'.' (Slip op. at 8). According to 
the court, one such soume, 'Deep 
Cough', was 'the centerpiece of the 
broadcast.' (Slip op. at 9). Not only did 
she appear in the broadcast, she was 'the 
only source with alleged first hand 
knowledge' of one of the matters now 
at issue in this libel suit. Id. Similarly, 
with respect to a confidential Philip 
Moms source who did not appear in the 
telecast and certain confidential 
government sources, the court found 
that their identities and the information 
that they provided ABC would surely be 
relevant to ABC's state of mind in 
preparing the news report. 

Second, the court agreed that the 
information was not available by 
alternate means. The totality of what the 
reporters knew and not simply what was 
broadcast by ABC is relevant to ABC's 
state of mind, the court concluded. 
Thus, Philip Moms must be entitled to 
learn the totality of,what ABC knew and 
its s o w .  Simply fiiding supporting 
materials for the as-broadcast statements 
is not sufficient. It would not. 
according to the court's analysis, prove 
that AEC did not know that what it put 
in the report was false. 

Third, the court accepted that there 
was a compelling interest in the 
information. ABC had argued that the 
need was not compelling because the 
confidential sources were not the only 
sources for the allegedly defamatory 
statements, that they were not needed to 
prove falsity, and that even if the issue 
of actual mlice was ultimately a critical 

~ - 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 10 LibelLetter 

I I 

Philip MorrislAlBC 

(Conhnuedfiompoge 9) 

one in the case, the present record WBS insufficient to show whether the case would require the source information. The court 
was unconvinced. First, the judge re-states his view that "Deep Cough" WIS a critical GO- for ABC in its decision to report 
the story. Second, the court reasoned that the plaintiff a o t  hope to prove actual malice without a full record of what the 
reporters h e w .  

Then, in reasoning that seems to undercut its prior strong statemenm on the reporter's privilege, the court states that a public- 
figure plaintiff q u i d  to prove actual malice must he given access to all of the evidence. The court rejected ABC's argument 
that the court should wait to determine this issue until a further record from discovery was developed. The court states that it is 
in agreement with the 'reasoning of those jurisdictions which have refused to apply a reporter's privilege in public figurelofficial 
caw.  While the court here was not prepared to go that far, it felt it necessary in such cases Lo provide a "balanced playing field', 
(Slip op. at 12) 

Finally, the court also notes that the issues in the Litigation are ones of substantial public interest which lends support to its 
decision that a compelling interest in the source information exists. The court does not elaborate on why this should be the case 
or, indeed, why this factor should not weigh against disclosure. 

As noted above, the order compelling ABC to disclose its confidential source and the information received from them has 
been stayed until further order from the court. Furthermore, the order that would allow discovery of the third-party telephone, 
airline, charge card, etc. companies to go forward has been stayed until after argument on AF3C's Motion for Reconsideration. 
In the interim, Philip Moms has only begun the depositions of two of twenty ABC on-air nonconfidential sources. 

BS ST INTENTIONAL INFLICTION 7 

The facts according to the court: 
Television crew visits home. 
Ascertains that three children, ages 11, 
7 and 5, are present, but no adults are 
at home. After opening the door to the 
home bimself, learning from the three 
children that they played regularly with 
the kids next door, the reporter tells the 
children that the mom next door has 
killed her children and herself. Do 
they want to comment. AU of this with 
CBmerss rolling. 

The tape was never broadcast. 
Is it intentional infliction of 

emotional distress? ' .  .. 1 .  

A California appellate court has 
recently upheld a trial court's 
determination that the defendants were 
not entitled to summary judgment in 
connection with a claim, brought by the 
parents of the three children, for 
intentional infliction of emotional 
distress. KOVR-TV, Inc. v. 7hc 
Superior Couri of Sacramento Couq,  
Respondent and WhirrIe, et al. Real 
Parties in Interest, CO 18015 (Super. 
Ct. No. 536332) (Third App. Dist. Jan. 
23, 1995) 

The court determined that the 
videotaped encounter with the children 
was susceptible to the inference that the 

defendant-reporter was attempting to 
make news, not gather it, that he was 
trying to elicit an emotional response 
from the children. A deliberate attempt 
to manipulate the emotions of young 
children, the court notes, could support 
a determination by a jury that such 
conduct was 'so outrageous in character, 
and so extreme in degree, as to go 
beyond all possible bounds of 
decency ....' -the standard requirement 
for the claim. It was not lost upon the 
court that this encounter was unipited 
and took place in the childrens' home. 
.The defendant-reporter's affidavit to the 
effect that he didn't mean to provoke an 
emotional response from the children 
would not suffice to negate the existence 
of a triable issue of fact. 

The court noted that such an 
inference was not compelled; one could 
determine that the reporter was 
innocently gathering news, and gave 
little or no thought to the consequences 
of providing children with information 
chat would have far less of an impact on 
adults. But, the court states, citing 
Miller v Narional Broadcasting Co.. 
(187 Cal. App. 1463 (1986), that the 
trier of fact need not find tbat the 
defendant acted with a malicious or evil 

purpose to support the claim. 
factfinder need only find that the 
defendant "'devoted little or no thought' 
to the probable consequences of his 
conduct ... In dealing with children under 
the age of 12, the trier of fact reasonably 
could find that '[llittle or no thought 
constitu Ies...' reckless disregard' of the 
rights and sensitivities of others." (Slip 
op. at 12) 

The court states a fundamental of 
this body of law that will not surprise 
media lawyers: that the standard for 
judging outrageous conduct d w s  not 
offer a 'bright line", and that ihe 
analysis of conduct is "filtered through 
the prism of the appraiser's values, 
sensitivity threshold, and standards of 
civility. The process evoked by the test 
appears to be more intuitive than 
analytical...' (Slip op. at 6) 

Dismissed from the litigation were 
claims of intentional infliction of 
emotional distress brought by the 
parents themselves, rn invasion of 
privacy claim and a negligent infliction 
of emotional distress claim brought by 
the children. 

The ' 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LibelLetter Page 11 

Fines for Op-ed in Singapore 

On January 17, a Singapore 
court held the International Herald- 
l k i b u c  in contempt of  court for 
publishing an oped piece by 
American academic. The court ordered 
% Ih'bunc, the freelance author, the 
paper's publisher, and editor, and the 
local printer and distributor to pay some 
$15,000 in fines. A sepsrate libel action 
based on the article has been filed by 
former Prime M i s t e r  Lee Kuan Yew. 

The underlying opinion piece is 
notable only for its blandness. It did not 
name Singapore and said only that 
'intolerant regimes' in Asia use .a 
compliant judiciary to  bankrupt 
opposition politicians." The authorities 
in Singapore understood this to refer to 
them, in part because they do not dispute 
that a number of opposition politicians 
have been driven to financial ruin by 
defamation suits brought by Singapore 
politicians. 

lhe Herald-Tribune apologized to 
Lee Kuan Yew and "to the Singapore 
judiciary" on December 10, noting that 
it had neither intended to refer to 
Singapore nor believed that the 
Singapore judiciary was 'compliant" in 
the sense of deciding cases on any basis 
but the merits. The newspaper had also 
apologized to Mr. Lee and his son in 
August, this time for an article referring 
to several Asian nations' 'dynastic 
politics." Here again, the article made 
no direct reference to the individuals in 

further legal action. 
Singapore has a long history of 

official intimidation of the press. In the 
past decade, it has limited the 
circulations of the Asian Wall Sweet 
Journal. % Economist and the Far 
&tern Economic RNiew. The idea of 
holding a newspaper in contempt of 
court, much less for the passage at issue 
in the most recent Herald-Edbunc 
article, is a new and potent reminder that 
not all the world plays by American 
rules. 

The Singapore judgment is 
unenforceable in the United States under 
the Matusevitdr (see article on 
Matusevitch at page one of this 
LibelLetter) and India Abroad cases. 
The statement in question is not libel as 
understood by American law for any 
number of reasons - truth, opinion, 'of 
and concerning,' group libel, lack of 
fault. The prosecution in Singapore 
was. however, fundamentally different 
from even a libel suit brought by a local 
politician to punish the press; it was a 
government prosecution for criticism of 
the government. That is, it was a 
prosecution for seditious libel, which, as 
Professor Harry Kalven noted, 'is the 
hallmark of closed societies throughout 
the world." No United States court 
would consider enforcing the judgment. 

This is small comfort to lhhc 
Herald-Tribune and most of the other 
defendants. as thev live or work or have . 

question and there is.no.dispute thak-: syats.irSingapore.. The author of the 
Singapore politics is dynastic at least in piece, who received the largest fine, is 
the sense that Singapore politics is happily beyond the jurisdiction of the 
dynastic at least in b; sen.&. that Mr. 
Lee's son is Deputy Prime Minister. 
Neither apology managed to head off 

British Law 
(Continurd/mmpgr I) 
This scenario has occurred with 
increasing frequency in this age of 
global publishing where a publication 
emanating from the U.S. is likely to find 
its way into jurisdictions with libel laws 
that do not protect a free press with the 
vigor of the First Amendment. 

.. . . 
courts of Singapore. 

One m e r  to this problem has comt 
from a growing number of courts in thr 
US. on both the state and federal level 
which have refused to use their judicial 
authority to enforce libel judgmenh 
obtained after a trial in Britain on tht 
grounds that British libel law is repugnan 
to United States public policy,. a: 
embodied in the First Amendment. AI 
first blush, this result would seen 

- 
unlikely since comity concerns usually 
favor enforcement of a foreign 
judgment, particularly from a 
jurisdiction such as Britain which is the 
GOW of 60 much of our legal process 
and wmmon law traditions. In fact, 
however, the comity concern (both at 
common law and as enacted in the 
Uniform Foreign Money-Judgment 
Recognition Act adopted in many states) 
have always contemplated that a U.S. 
court will refuse to enforce a foreign 
judgment when it is repugnant to U.S. 
public policy. Similarly, British courts 
have consistently refused to enforce 
American judgments which tbey 
consider contrary to British public 
policy, particularly in the area of 
damages. And despite the many 
similarities, the First Amendment 
protection for the press marks a 
deliberate departure from the British 
system which has no written constitution 
or bill of rights and, consequently, 
imposes many more restrictions on its 
press. 

The latest decision on this issue has 
come from the federal district court for 
the District of Columbia (Urbina, J.) in 
the case of Matusevirch v. Telnikoff, 
decided January 27, 1995. Vladimir 
Ivanovich Telnikoff. a fairly well- 
known Soviet dissident living in 
London, published an op-ed column in 
London's lhe Daily Telegraph in 1984 
in which he was critical of the BBC's 
Russian Service for not hiring more 
people 'who associate themselves 
ethnically, spiritually. or religiously 
with Russian people' and for, instead, 
recruiting 'Russian-spesking national 
minorities' for its Soviet news 
broadcasts. Vladimir Matusevitch, a 
Soviet Jewish emigre turned US. 
citizen, living in London and employed 
by Radio Free EuropelRadio Liberty, 
wrote a letter to the editor, criticizing 
what he called Telnikoff's 'racialist' 
views, namely Telnikoff s demand that 
the BBC 'switch from professional 
&hg to a blood test' and dismiss the 
"ethnically alien" from the Service. 

Telnikoff brought a libel suit in 
London claiming that he did not say in 
his letter what Matusevitch had mribed 

-. 

(Conhnued onpogs 12) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



- 

Page 12 LibeLetter 
British Law 

to him and that he was not antisemitic. 
Matusevitch was successful at the trial 
and intermediate appellate level at 
getting Telnikoff's libel suit dismissed 
on the defense of fair comment. Over 
vigorous dissent, the House of Lords 
sent the case back for trial, directing that 
the jury could only consider the text of 
Matusevitch's letter to the editor and not 
the column upon which it was 
commenting. Atter a jury trial where 
Matusevitch was not permitted to pmve 
justification h, truth) since he had not 
pleaded it and where the plaintiff was 
not required to prove fault, a jury 
rejected the defense of fair comment and 
awarded Telnikoff $416,000. Under the 
British system, the prevailing party also 
gets attorney's fees. 

Telnikoff subsequently sought to 
enforce the English judgment in a 
Maryland court where Matusevitch was 
now living. Matusevitch, represented by 
Davis, Polk, Wardwell, then brought a 
declaratory judgment action in federal 
district court contending, infer alia, that 
TelnikofPs attempt to enforce the British 
libel judgment violates the U.S. 
Constitution and the public policy of 
Maryland and the United States. 

With amicus support from The New 
York Times, the Associated Press, 
NBC, CNN, News America, the Copley 
Press and the Magazine Publishers of 
America, Matusevitch's summary 
judgment motion was granted. The 
court agreed that comity dictates that 
enforcement of a foreign judgment be 
declined when it is repugnant to U S .  
public policy. Because of the key 
differences between the two systems - 
namely that the British system imposes 
on a defendant the burden of proving 
truth and the plaintiff is not required to 
prove fault - the court concluded that 
"recognition and enforcement of the 
foreign judgment in this case would 
deprive the plaintiff of his constitutional 
rights." 

The fact that the British jury was 
instructed to ignore the context of 
Matusevitch's wmments was contrary to 
the principles by which U.S. courts 
determine whether speech constitutes an 

(conHmed@mpap 11) 

actionable statement of fact. or non- 
actionable opinion. Relying on the 
recent decision of the D.C. Circuit in 
Moldea v. New York Times Co., 22 F.3d 
310 (D.C. Cir. 1994). the court noted 
the importance p l d  on context for that 
determination. Here, the context was a 
letter to the editor - a traditional forum 
for opinion - which merely took to a 
hyperbolic extreme the views offered in 
Telnikoffs op-ed column about a 
controversial political subject. The 
court held that, had Matusevitch's 
statements beM "read in context to the 
original article or statement and in 
reference to the location of the 
statements in the newspaper, a reader 
would reasonably be alerted to the 
statements' function as opinion and not 
as an assertion of fact.' 

In addition, the court found that 
Telnikoff was a limited purpose public 
figure who, under the First Amendment, 
was required to prove actual malice. 
Although the British court found 
Matusevitch's use of inverted commas 
around certain words may have mislead 
a reader into believing these were actual 
quotes from Telnikoffs column, this 
was insufficient to establish knowledge 
of falsity under the holding of Mason v. 
Maicoh, 501 US. 496, 517 (1991). 

The Marusevirch judge joins a 
growing list of courts who have reached 
the same damning conclusion about 
British libel law in a variety of contexts. 
The most direct precedent is the decision 
by a trial level court in New York to 
refuse to enforce a British libel judgment 
because. of the differences regarding 
falsity and fault between the two 
systems. In Bachchan v. India Abroad 
PubIicarions, Inc.. 585 N.Y.S.2d 661 
(Sup. Ct. 1992). the British judgment 
had been rendered against a US. based 
publication which merely reported that 
the leadiig Swedish daily had reported a 
new development about an international 
scandal involving the Prime Minister of 
India and a Swedish arms manufachirer. 
When the Swedish paper, upon being 
sued, retracted the story, India Abroad 
was found strictly liable for the alleged 
error - wi&.no showing of fault. The 
New York court found that. because 
British libel law was 'antithetical" to the 

First Amendment, refusal to enforce the 
British judgment was "constitutionally 
mandatory.' 

Beyond the enforcement context, 
courts have on seved  occssions either 
refused to consider claims under British 
law, Abdullah V. Sheridan Square Pras,  
Inc., 1994 WL 419847 (S.D.N.Y. May 
4, 1994) (dismissing cause of action 
under British law as "antithetical to the 
First Amendment protections') or 
engrafted an actual malice requirement 
on claims brought in federal court but 
which arise under British-bad libel 
law. E&, Desai v. Hersh, 719 F. 
Supp. 670, 677 (N.D. Ill. 1989) (Indian 
law); DeRobun v. Gannert Co., Inc,, 83 
F.R.D. 574, 579-80 (D. Hawaii 1979) 
(Nauru law). 

These decisions are becoming an 
effective roadblock against the use of 
US .  courts to apply or enforce British 
or British-based law. They can be 
extended to the libel law of other 
jurisdictions that also lack the basic 
constitutional safeguards. While 
Maturevirch and India Abroad involved 
arguably public figures and non- 
enforcement is at its most compelling 
when public officials, public figures or 
matters of significant public concern are 
at stake, the logic still holds where the 
absence of key First Amendment 
protections materially affects the 
outcome in a foreign court. Marusevirch 
and India Abroad were based solely on 
the conflict between the laws of the two 
jurisdictions and did not turn on fomm- 
shopping. Where obvious fontm- 
shopping is afoot, the argument against 
enforcement is even stronger. 

One practical limitation on the 
impact of these decisions: where a multi- 
national publisher has assets in the 
foreign jurisdiction that can satisfy the 
judgment, there will be no occasion to 
seek enforcement from a U.S. court. 
And a cautionary note: to date, there has 
been no appellate consideration of this 
issue. 

Laura R. Handman and Robert 
D.  Balin of Lonkenau Kovner & KUrtZ. 
represenred amici in Marusevirch V .  

Te[nikoff and the defendonr newspaper 
in Bachchan v. India Abroad 
Publicariom. Inc. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LibelLetter Page 13 
~ 

Australian and Indian Libel 
Law: Away From Strict 

Liability 
By Brian MaeLeod Rogers 
The High court of Australia moved 

away from the traditional common law 
of libel in a recent decision; 
lheophamur v. Heruld & Weekly limes 
U. ((1994). 124 ALR 1). A recent 
Supreme Court of India decision also 
points to a relaxing of the strict liability 
d e  and adoption of a US. approach to 
libel. 

Relying on an implied 'freedom of 
communication' under Australia's 
constitution, the country's top court 
found that false, defamatory statements 
about candidates for public office. or 
holders of such positions, m y  be 
defended on a modified New York limes 
v. Sullivan basis. A publication 
concerning the performance or 
suitability of political office holders or 
candidates, is not actionable for libel if 
the defendant establishes that: 

(1) it was unaware of the 
publication's falsity; 

(2) it did not publish the material 
recklessly, not caring whether the 
material was true or false; and 

(3) the publication was reasonable 
in the circumstances (ie. it acted 
reasonably, either by taking steps to 
check accuracy or by establishing tbat 
publication was otherwise justified.) 

Unlike the New York Times v. 
Sullivan rule, the Australian approach 
puts the onus on a defendant to show 

, t h a t i t  met-rhese rquirements. The 
court held that this was more consistent 
with traditional defences for justification 
of a publication under the common law 
of libel and that these matters were 
within the knowledge of the defendant, 
rather than the plaintiff. 

Some critics have already pointed 
out that the test of reasonableness leaves 
a dangerous wild card in the hands of 
juries. It also adds to a publisher's 
uncertainty as to whether the defence 
will apply to any particular publication. 
Accordingly, the law of libel will 
continue to have its chilling effect even 
on such a core area for expression as 
criticism of those elected to, or seeking, 

public office. 
n e  facts of'the case am Avealiing. 

The plaintiff was a member of 
Australia's House. of Representatives 
and was chair of a parliamentary 
wmmittee on immigration, playing a 
prominent role in public discussion of 
immigration issues. A newspaper 
published a letter to the editor critical of 
the plaintiffs stance. The plaintiff sued 
both the letter writer and the newspaper. 
The case came to the High Court on a 
preliminary issue concerning the validity 
of the newspaper defendant's plea of 
qualified privilege in the circumstances. 
The.plea was based upon the implied 
freedom of speech and the fact that the 
letter concerned an elected politician and 
a matter of public concern 

The court afforded the same defence 
in another libel case decided at the same 
time: Sfephens v. West Australian 
NewspapersLfd. ((1994), 124 ALR 80). 
That case involved three newspaper 
articles concerning a trip to New 
Zealand. Canada and the U.S. by 
members of a legislature committee for 
the State of Western Australia. The 
defamatory statements, made by another 
legislature member, criticized the trip as 
wasteful and costly. 

Unlike the United States or Canada, 
Australia has no constitutional bill of 
rights. However, over the past few 
y~ the High Court has developed an 
implied freedom of communication in 
relation to public affairs and political 
discussion; this is based on the need for 
public discussion for the existence of the 
country's democratic representative 
government, as enshrined in Australia's 
constitution. In Iheophanous, three of 
the seven judges dissented on the basis 
that whatever implied freedom of 
communication might exist, did not 
apply to the law of defamation. 
(Intriguingly, one of the dissenters was 
Brennan J., no relation to the architect 
of New York limes v. Sullivan.) Chief 
Justice Mason and two others were 
joined in the result by the seventh 
justice, although that justice actually 
favoured an absolute immunity from 
libel law for publication of statements 
about the official conduct .or suitability 
of holders of high political office. 

The court's plurality relied heavily 
on US. case law, accepting that the 
traditional approach to libel liability 
chilled public debate and thereby unduly 
limited free communication. as protected 
by implication under the constitution. A 
recent English House. of Lords case 
(Derbyshire County Council v. limes 
New$papers [1993] 1 All E.R. 1011) 
was also cited; that case prohibits central 
and local governmental bodies in 
England from suing for defamation. 

In another recent case (Rujugopul v. 
Sfate of Tamil Nudu, October I ,  1994), 
the Supreme Court of India adopted a 
New York limes v. Sullivan rule. 
requiring public officials suing for libel 
to prove that defamatory statements 
were false and were published with 
reckless disregard for truth. The media 
should be successful if it is shown that it 
undertook a reasonable verification of 
the facts, provided it was not actuated by 
personal animosity or malice and the 
publication related to conduct relevant to 
theplaintifPs official duties. The Indian 
court also ruled that governmental 
authorities and institutions cannot 
maintain a suit for defamation nor 
impose prior restraint upon the media. 
With only two of its members deciding 
the case on a preliminary motion, the 
court acknowledged that- it was 
annunciating only broad principles that 
are still in the process of evolution and 
again relied heavily on U.S. caselaw. 

The Rajagopal case stemmed from 
a magazine's publication of an 
apparently autobiographical account of a 
man wnvicted of sixmurders; in it. the- - 
convict claims close ties to various 
government agencies and their 
involvement in the crimes. The state 
government and prison officials sought 
to prevent publication, and in a 
proactive strike, the magazine launched 
court proceedings to restrain their 
activities and obtain rulings on a number 
of key legal points. The court 
specifically invoked the Pentaeon Pauers 
decision to strike against the 
governmental interference perceived in 
the case. 

Brian MacLeod Rogers is a member 
of fheprm Blake, Camels & Graydon in 
Toronto, Ontario 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



- 
Page 14 LibeLetter 

Supreme Court of Canada: Libel Test Case 
On February 20. the Supreme Court 

of Canada will hear arguments in a libel 
case that could determine whether the 
Canadian Charter of Rights and 
Freedom applies lo the common law of 
libel and whether the New York Timer v. 
Sullivan d e  should be applied in 
Canada. The case is captioned Church 
of ScimroJogy v. Hill, and the Court of 
Appeals decision canbe found at (1994). 
18O.R.(3d) 385. 

In the thirteen years since the 
Charter became part of Canada's 
constitution, this is the first case where 
the Supreme Court may deal with 
whether the traditional common law of 
libel should be altered in light of 
constitutional protection for freedom of 
expression. The plaintiff is a former 
crown attorney employed by the 
Attorney General of Ontario, and the 
defendants are the Church of 
Scientology of Toronto and one of its 
lawyers. The w e  stems from a press 
conference o a  the courthouse steps 
arranged by Scientology at wbicb the 
lawyer read from documents 
subsequently filed with court alleging 
that the crown attorney had committed 
contempt because of an apparent breach 
of a court order. The order sealed 
documents seized from Scientology 
under a disputed search warrant. The 
contempt motion was later thrown out 
for insufficient evidence. 

At trial, the jury awarded a 
total of $1.6 million. $300,000.W w8s 

awarded in general damages against both 
Scientology and its lawyer although the 
plaintiff was promoted several times and 
his income was never affected; he was 
also elected by his peers as president of 
the Crown Attorney's Association and as 
a member of the Ontario legal 
profession's governing body. He is now 
a senior level judge. Further awards of 
$500,000.00 in aggravated damages (for 
conduct before and after publication, 
including at trial) and $800,000.00 in 
punitive damages were made against 
Scientology alone. The media was not 
involved at trial since the only media 
defendants (The Globe and Mail, The 
Canadian Broadcasting Corp. and 
CmO-TV) settled for a collective sum 
of $50,000 toward costs just prior to 
trial. In May 1994, the Ontario Court of 
Appeal upheld the award and rendered a 
decision very restrictive of any 
application of the Charter to libel law, 
ruling against the defendants on every 
legal issue. 

Joining the parties in the appeal in 
the Supreme Court of Canada are three 
groups of intervenon: one representing 
the media (Canadian Daily Newspaper 
Association, Canadian Community 
Newspapers Association, The Canadian 
Association of Broadcasters, Radio and 
Television News Directors Association 

of Cans&, Canadian Magazine 
Publishers Association and Canadian 
Book Publishers Council) represented by 
Peter W. Hogg, Q.C.. and Brian 
MacLeod Rogers of Blake, Cassels & 
Graydon; another representing writers 
groups me Writers' Union of Canada, 
PEN Canada, Canadian Association of 
Journalists, Periodical Writers 
Association of Canada and Book and 
Periodical Council) represented by 
Edward Morgan of Davies, Ward & 
Beck; and the cshadian Civil Liberties 
Association represented by Robert J. 
Sharpe, Dean of Law at the University 
of Toronto. 

The appellants and intervenors 
advocated adoption of the New York 
l i m a  v. Sullivan rule, or some variation 
of it, for Canada, based on the Charter's 
protection for freedom of expression. 
The case could also determine whether a 
common law qualified privilege is 
available for reports of court documents, 
such as pleadings, that haven't been 
subject to any judicial action. In 
addition, the issue of damages in libel 
cases, including a possible cap on 
presumed general damages, was argued. 

1995 Libel Defense Resource Center 
404 Park Avenue South, 16th Floor 

New York, New York 10016 

Executive Committee: Hany M. Johnston 111 (Chair); Peter C. Canfield; Robert Hawley; 
Chad Milton; Margaret Blair Soyster; P. Cameron DeVore (ex officio) 

Executive Director: Sandra S. Baron 
Staff Assistant: Melinda E. Tesser 

General Counsel: Henry R. Kaufman 
Associate General Counsel: Michael K. Cantwell 

LDRC would urge LDRC members to notify the LDRC Executive Director of any new cases, opinions, legislative and 
other developments in the libel, privacy and related claims fields. LDRC welcomes submissions from LDRC members fox 

the LDRC LibelLeuer. 

LDRC members are encouraged to make copies of the LDRC LibelLerter for distribution to colleagues within their 
organization. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 


	sample.pdf
	sterling.com
	Welcome to Sterling Software





