
404 Park A m n w  Soulb. 16tb Floor: New XWk, NY 10016 (212.l889~2306 Telecopier (212) 685-3315 

LIBELLETTER 
Reporting Developments Through December 17, 1999 

In This Issue . . . 
LlUEL 

$450,000 Jury Verdict Affirmed in WI Libel Case, p.5 
ISP Not Liable lor Imposter E-mails, p.7 
Malice No Challenge to Official Rep. Privilege in 11, p.9 
N.Y. Medical Examiner’s Libel Claim Thrown Out, p.11 
Prominent Businessman Held Public Figure in NH, p.13 

References to Mayor‘s Mental State Held Opinion, p.17 
European Ct. Vindicates Rights of Romanian 

and in PA Dist. Ct., p.14 

Journalist, p.18 

UWSCATHERINC 

Gth Cir. Case Sent Back in l ight of US. Reporting, p.8 
‘raud and Trespass Claims Dismissed in l a  Luna, p.21 
Newspaper Files for Cert. in NC Closed Ct. Case, p.23 
CBS Fights Jasper Subpoena, p.25 
Prior Restraint Refused in NH, p.26 
Clerk Error Corrected to Relieve Prior Restraint 

in VT,p.27 

PRIVACY 

Newsworthiness a Question of Law in MA, p.19 

LDRC NEWS 

Minutes of Annual DCS Breakfast, p. 28 
LDRC 6uunlN: The Media at the Mi/lenium, p.31 

P U S l l S H f D  BY THE 

NEWSPAPER FILES 
FOR CERT. IN NC 

CLOSED COURT CASE 

I 
BUSINESSMEN AS 

Pueuc FIGURES 

P .  11 ANDP. 12 

LDRC BULLETIN: 
THE MEDIA AT THE M/LLEN/UM 

P. 31 

SUPREME COURT LEAVES MERITS Of 
CALIFORNIA SELECTIVE ACCESS 

LAW UNDECIDED 
Reverses Ninth Circuit 
on Procedural Grounds 

By Nory Miller and Guylyn R. C u m i n s  

Less than two months after i t  was argued, the 
Supreme Court has issued a decision in Los Angeles 
Police Depariment v. United Reporting Publishing 
COT., No. 98-678 (December 7, 1999). At issue was 
the constitutionality of a California statute denying 
commercial users access to the addresses of addressees 
while granting access to most others. 

A majority of the Court rejected United Reporting’s 
First Amendment challenge on a procedural ground, 
finding that the specific procedural premise for the 
Ninth Circuit’s decision was error. Eight justices, in 

two concurrences and a dissent, addressed the 
substantive First Amendment questions, but appeared to 
be evenly divided on the constitutionality of the statute. 

(Coniimiedan page 2) 

4 0 4  Perk  A w  South. NY. NY 10016 272 889 2 3 0 6  
- 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



December 1999 LDRC LibelLetter . Page 2 

SUP. CT. LEAVES MERITS OF CALIFORNIA 
SELECTIVE ACCESS LAW UNDECIDED 

(Continuedfiompoge I )  

Thus, the constitutionality of this and similar statutes 
that limit access only information on certain disfavored 
speakers remains an open issue. 

The Access Statute 

United Reporting is challenging a 1996 California 
statute that provides access to the addresses of arrestees 
for journalistic, political, governmental and scholarly 
purposes, but denies access if the information is likely 
to he used directly or indirectly to sell a product or 
service. The statute specifically requires anyone who 
requests access to this information to sign a declaration 
under penalty of perjury that the information will not 
he used directly or indirectly to sell a product or 
service. 

Before the 1996 provisions were enacted, since 
1968, California police departments provided access to 
the names and addresses of arrestees to anyone who 
inquired. California police departments continue to 
provide access to the names and birth dates of 
arrestees, and to the circumstances of their arrests, to 
anyone who inquires. 

United Reporting publishes a newsletter and 
otherwise provides the names and addresses of recent 
arrestees to attorneys, drug counselors, driving 
schools, bail bondsmen and others interested in 
offering services to them, who use the addresses to 
send solicitations by mail. Because its employees 
could not sign the required oath, the Los Angeles 
Police Department denied it  access to the addresses, 
whereupon United Reporting challenged the law on 
First Amendment and other grounds. 

Lower Court finds I t  Invalid 

The district court found the statute invalid on First 
Amendment grounds, and the Ninth Circuit affirmed. 

The Ninth Circuit analyzed the statute as a 
commercial speech restriction, albeit an indirect one, 
and found that it failed the Central Hudson test. The 
only interest asserted by the government to justify 

restricting access to the arrestees’ addresses was an 
interest in protecting the arrestees’ privacy. The courts 
found that the selective access provision was incapable 
of materially furthering that interest because the 
government provided the same information for 
publication and broadcast by the press and to many 
others. 

me Opinion of the Court 

The majority opinion, written by Chief Justice 
Rehnquist and joined by all but Justices Stevens and 
Kennedy, reversed the Ninth Circuit on the ground that 
the Ninth Circuit had decided only a facial challenge, 
and that United Reporting was not entitled to bring a 
facial challenge. 

The Court analyzed the challenge as one solely 
under the overbreadth doctrine, regarding United 
Reporting as having undertaken to press the rights of 
its customers. 

The Court found that, “at least for purposes of 
facial invalidation,” the California statute was a rule 
denying access to information in the government’s 
possession rather than a restriction on speech, that a 
rule denying access is more of a restriction on conduct 
than a pure speech regulation, and that therefore the 
overbreadth “exception” to traditional rules of practice 
should not apply. 

Under the Court’s reasoning, United Reporting 
suffered only denial of access. It had not obtained the 
addresses in question (because it had been unable to 
sign the required declaration without risking 
prosecution for perjury), and was free to publish any 
information it  possessed. The Court found that the 
overbreadth doctrine was not required here to protect 
United Reporting’s customers’ First Amendment rights 
because they were not subject to any risk of 
prosecution or cutoff of funds, and could seek access 
to the information directly as a basis to challenge the 
statute themselves. 

The Court’s approach may have focused on the 
overbreadth doctrine on the theory that the Ninth 
Circuit had invalidated the statute based on the 
commercial speech rights of United Reporting’s 

(Conirnuedonpage 31 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 3 LDRC LibelLetter December 1999 

SUP. CT. LEAVES MERITS OF CALIFORNIA 
SELECTIVE ACCESS LAW UNDECIDED 

(Conrmuedfiom page 2) 

customers, rather than addressing the First Amendment 
rights of United Reporting as a publisher of the 
information it sought. The Court did not address the 
availability of facial challenges in the First Amendment 
context generally, and in any event, expressly left open 
the various alternative arguments for finding the statute 
invalid. However, in light of the Court’s increasing 
hostility to fac.al challenges in other legal contexts, the 
majority opinion here may signal an increased interest, 
at least by some Justices, in limiting the availability of 
facial challenges in First Amendment cases, where they 
have long enjoyed a special status. 

Justice Scalia’s Concurrence 

Justice Scalia, joined by Justice Thomas, concurred 
with the majority’s view that an access limitation does 
not impose the type of “chill” on speech that requires 
courts to permit plaintiffs to vindicate the First 
Amendment rights of others. The concurrence then 
addressed the substantive issue, explaining that the two 
key questions remained open: first, whether a law like 
California’s, even though formally a restriction on 
access to information, should be analyzed as an access 
restriction or a speech restriction; and second, if it is a 
restriction on speech, whether it is an impermissible 
one. 

Although Justice Scalia’s concurrence did not 
specifically say where he and Justice Thomas stand on 
these questions, the description of the California statute 
as, “in effect [making] the information part of the 
public domain” and then denying access to those “who 
wish to use the information for certain speech 
purposes” appears to telegraph their views at least with 
respect to the first question. 

Justice Ginsburg’s Concurrence 

Justice Ginsburg, joined by Justices O’Connor, 
Souter, and Breyer, argued that the California law 
restricts access rather than speech, that access is a form 

of government subsidy, and that therefore differential 
access should be reviewed under the same rules as 
differential subsidies, i . e . ,  impermissible under the 
First Amendment only if viewpoint-based. Justice 
Ginsburg set forth a further policy-type argument for 
her approach, speculating that if states were required 
to choose between keeping proprietary information to 
themselves and making it available without limits, 
they might well choose to deny access to everyone. 

Justice Stevens’ Dissent 

Justice Stevens, joined by Justice Kennedy, 
challenged both the majority’s procedural conclusions 
and Justice Ginsburg’s views on the substantive 
issues. The dissent explained that United Reporting 
had advanced an “as applied” challenge as well as a 
facial challenge and that United Reporting had 
already been injured and would continue to be 
injured, and that the judgments below were justified 
on that basis. The dissenters concluded that because 
United Reporting complained of the application of the 
California law to itself, it was not necessary to invoke 
the overbreadth doctrine. 

On the substantive question, the dissenters would 
have affirmed the Ninth Circuit’s decision, but on a 
very different legal theory. The dissenters found the 
Ninth Circuit’s reliance on the Central Hudson test 
inappropriate. Instead, they analyzed the law as a 
restriction on access to government information rather 
than a direct restriction on protected speech. 

Explaining that California may constitutionally 
deny access to everyone or may constitutionally 
release the information on a selective basis to a 
limited group of users who have a special, and 
legitimate, need for the information, the dissenters 
found that the instant law presented a different 
question because it  made the information generally 
available but denied access to a small disfavored 
class. Because United Reporting’s and its customers’ 
proposed uses of the information were lawful 
protected speech, and California’s refusal to provide 
the information was motivated solely by “its desire to 
prevent the information from being used for 

fionrrnuedonpage 4) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



SUP. CT. LEAVES MERITS OF CALIFORNIA 
SELECTIVE ACCESS LAW UNDECIDED 

(Conrinuedfrornpage 3) 

constitutionally protected purposes,” the dissenters 
argued that the State must assume the burden of 
justifying its rule. 

They concluded that California’s asserted 
justification of protecting the privacy of victims and 
arrestees was insufficient in light of the statute’s 
provision for widespread dissemination of the material, 
that, with respect to protecting privacy, the statutory 
scheme is undermined by its overall irrationality. The 
dissenters postulated a second potential state interest, 
not articulated by the government - upholding the 
ethics of the legal profession by preventing lawyers 
from soliciting law business from unrepresented 
defendants - but found that interest inadequate to 
overcome the lawyers’ First Amendment interest in 
engaging in protected speech and potentially providing 
criminal defendants with better access to needed 
professional assistance. 

Finally, the dissenters pointed out the established 
First Amendment principle that the government’s 
ability to withdraw government benefits altogether does 
not insulate selective withdrawal, and the Court’s 
longstanding concern that permitting the government to 
produce a result indirectly that it cannot command 
directly undermines the First Amendment’s guarantees. 
Because “California could not directly censor the use of 
this information or the resulting speech,” the dissenters 
viewed “the State’s discriminatory ban on access to 
information - in an attempt to prohibit persons from 
exercising their constitutional rights to publish it in a 
truthful and accurate manner - [as] equally invalid.” 

Most Issues Remain Ouen 

The larger import of the United Reponing decision 
and opinions is far from clear. More questions are left 
open on remand or for other courts in other cases than 
are answered. All questions with respect to the 
constitutionality of selective access statutes remain 
open. Are they to be analyzed as access restrictions or 
speech restrictions? Under either approach, what is the 

constitutional test? What limits does the First 
Amendment impose on discrimination among speakers? 

Does a specific denial of access when access is widely 
provided raise concerns similar to those raised when the 
government conditions benefits on relinquishment of a 
constitutional right, or does it raise concerns more like 
those raised when the government chooses to use its 
limited resources to subsidize certain expressive 
activities hut not all? Or does such a denial of access 
raise different First Amendment concerns altogether, or 
none? 

With respect to procedural issues in First Amendment 
cases, the decision is so specific to the case at bar and 
refrains so resolutely from addressing doctrinal 
questions, that it need not have any immediate effect on 
lower court decisions with respect to facial challenges in 
First Amendment cases, especially outside the selective 
access context. The majority opinion, nonetheless, does 
raise concerns that this area of the law may be revisited 
in the foreseeable future and that at least some members 
of the Coun may be interested in further confining the 
procedural alternatives available to First Amendment 
plaintiffs. 

Nory Miller is a panner of Jenner & Block, Washington 
D.C.. and Guylyn R. C u m i n s  is a panner of Gray Cary 
Ware & Freidenrich, San Diego, California, which 
represented United Reporting Publishing Corporation 
before the Supreme Coun. In addition, Gray Cary Ware 
& Freidenrich represented United Reponing before the 
District Coun and rhe Ninth Circuit. 

Any developments you think other LDRC 
members should know about? 

Call us, or send us and ernail, or a note. 

Libel Defense Resource Center, Inc. 
404 Park Avenue South, 16th Floor 

New York, NY 10016 

Phone: 212.889.2306 Fax: 212.689.3315 
Email: ldrc@ldrc.com 

___. -. .- .. __  -. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1999 Page 5 

$450,000 Jury Verdict Affirmed in Wisconsin Libel Case 

A Wisconsin appellate Court has affirmed by 2-1 the 
first libel verdict against a media defendant in the State 
in over fifty years. In a majority opinion by Judge Ted 
Wedemeyer, the Wisconsin Court of Appeals, District 
I, upheld a key finding that the plaintiff, a lawyer, local 
activist, and angry ex-spouse, was not a limited purpose 
public figure in her efforts to discredit her husband. 

The court also held that use of the word “assault” 
“almost always implies phyusical contact and sudden, 
intense violence,” and thus a verbal encounter could 
not, consistent with substantial truth, be characterized 
as an assault. Maguire v. Journal Sentinel, Inc., No. 
97-3675 (Wis. Ct. App. 1st Dist. Dec. 14, 1999). The 
court affirmed a $450,000 verdict leveled against the 
Milwaukee Journal-Sentinel for its report of plaintiff 
Marjorie Maguire’s actions following estrangement 
from her husband. 

The Article 

The newspaper article that incited Maguire’s suit 
reported that her estranged husband, a theology scholar 
at Marqnett University, had obtained a court injunction 
prohibiting her from disrupting his speaking 
appearances (a true statement). The article explained 
that the university had posted a guard outside of Daniel 
Maguire’s classroom after Marjorie Maguire “assaulted 
him at the university.” See LDRC LibelLerler, January 
1998 at 8. 

Following the article’s publication, Marjorie 
Maguire sued the Journal-Sentinel and five of its 
employees. At first, she alleged five counts of libel 
based on statements in two artjcles. All of her claims 
were dismissed by the trial court based on a statutory 
privilege protecting fair reports of judicial proceedings 
(most of the reports concerned the injunction 
proceedings). However on appeal the Court of Appeals 
reinstated Maguire’s claim based on the “assault” 
statement, finding that because i t  was based upon a 
statement by Daniel Maguire outside of the courtroom 
it fell out of the scope of the privilege. Magiiire v.  

Journal Sentinel, Inc., No. 95-0841 (Wis. Ct. App. 
Nov. 14, 1995). 

TriaJ Court 

On remand, the trial court declined to find Maguire a 
public figure, and trial ensued. Maguire was awarded 
$450,000 for past earnings, future loss of earnings, mental 
anguish, humiliation, and loss of reputation. The Journal 
appealed the award, asserting that Maguire was a limited 
purpose public figure, and in the alternative that the 
statement referring to an “assault” was substantially true. 

Court of Appeals 

While the defendants argued that the alleged 
defamation was pertinent to a public controversy 
involving Marjorie Maguire’s attempts to discredit her 
husband as a Catholic leader, the court found that this 
matter did not amount to a public controversy. There had 
been no press coverage regarding Maguire’s dispute with 
her husband prior to the publication of the Journal‘s 
article. Furthermore, the court found that Maguire’s 
inability to have her denial of the “assault” allegation 
printed in the Journal showed her lack of influential access 
to the media. 

Substantial Tmth v. Incremental Harm 

Turning to the question of substantial truth, the court 
distinguished the defense from the doctrine of incremental 
harm, which, it held, Wisconsin courts have not 
recognized. According to the record, Marjorie Maguire 
never physically attacked her husband at the university, as 
stated in the article. She had confronted him there, 
however, and the organizer of a pro-choice group, 
informing them of her views on why he was not an 
appropriate spokesman for the group and threatening to 
tell the group about him if he was allowed to speak. I t  was 
that event that led to the requested injunction against her. 

Moreover, she had at different times verbally assaulted 
him, grabbed his coat, dumped baptismal water on him, 
and embraced him against his will. The Journal argued 
that had it reported all of these true episodes, Marjorie 
Maguire would have suffered even greater harm to her 
reputation. 

(Conrimedon page 6, 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 6 December 1999 LDRC LibelLetter 

$450,000 Jury Verdict Affirmed 

(Connnuedfiom page 5) 

The court, however, refused to find that the 
underlying facts made this particular statement 
substantially true. It noted: “There is a great distinction 
between printing a statement that contains ‘slight 
inaccuracies’ and attempting to define slight 
inaccuracies to include separate conduct or incidents not 
discussed, addressed or  contemplated when the 
statement was printed.” The question of whether a false 
statement (rather than a slightly inaccurate one) 
damaged the plaintiffs reputation in light of the “whole 
truth” related more to incremental harm. 

The defendants also argued that the ambiguity of the 
term “assault” made it “close enough to the truth to 
protect the newspaper from liability.” Here, the court 
deferred to the jury’s determination that the statement 
was false and defamatory, referring to evidence 
presented by the plaintiff of the word’s popular 
connotations of “physical contact and sudden, intense 
violence.” 

Maguire also filed a cross-appeal addressing several 
issues, both substantive and procedural, including the 
trial court’s dismissal of her punitive damage claim and 
the constitutionality of the state fair repon statute. The 
court affirmed the judgment with respect to all 
challenges. On the punitive damage claim, the court 
affirmed the finding that the plaintiff failed to prove 
actual malice. 

The Dissent 

In a partial dissent of considerable length, Judge 
Charles Schudson challenged the majority on its 
findings that Maguire was not a limited-purpose public 
figure and that the statement in question was not 
substantially ttue. The opinion asserts that though 
Maguire’s personal dispute with her husband was not 
itself a public controversy, she “attempted to connecr 
what she viewed as Daniel’s hypocritical statements and 
behavior to broad, public issues on which she and he 
were publicly recognized authorities .., Thus Marjorie 
became a limited purpose public figure.” 

Judge Schudson also accepted the defendants’ 
argument that “assault” was an ambiguous term. 
Finding that even the “popular” definition favored by 
the plaintiff would apply to several confrontations 
Maguire had with her husband, the dissent 
characterizes the reference to an assault at the 
university as a “‘slight inaccuracy’ about the location 
of the assault.” 

Further, according to the dissent, Maguire’s 
continued public attempts to discredit her husband 
could constitute “assault” in a broader sense of the 
term. Deeming the use of an alternative sense of a 
word libelous could, according to Judge Schudson, 
violate the First Amendment: “if a newspaper’s First 
Amendment rights recede based on an appellate court’s 
dubious determination of what ‘the popular definition’ 
of a word ‘almost always implies,’ journalists will 
forever be chilled.” 

The question of further appeal is under 

The Journal-Senrinel and the reporter were 
represented by James L. Huston of Foley & Lardner in 
Milwaukee, Wisconsin. 

consideration. 

LDRC B U L L ~ I N  2000 

Issued quarterly, the LDRC Bulletin reports on the 
results of LDRC-initiated studies and symposia, including 
results of an annualy updated survey of damages award5 

in libel and privacy related trials. 

An annual subscription is $110 and is included with 
Media Membership and DCS Membership of $1000 +. 

The first issue of the 2000 Bulletin will be published 
in January 2000. Order your subscription today. 

Contact us at 21 2.889.2306 or visit our website - 
www. Idrc.com. 

FOR A PREVIEW OF THE LATEST LDRC BULLETIN, 
SEE PAGE 3 1. L. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1999 Page I 

Internet Service Provider Not Liable for Imposter’s E-mail Messages Under N. Y. Law 
Highest Court Decides Lunney v. Prodigy 

New York‘s highest court has held that under New Prodigy, claiming that he had been defamed through 
York common law an Internet service provider (ISP) improper use of his name and that Prodigy had been 
was not liable in a defamation suit brought by a derelict in allowing it. 
teenager whose name was used to make vulgar The trial court denied Prodigy’s three motions for 
postings on an Internet bulletin hoard and to send a summary judgment. On consolidated appeal from 
threatening e-mail message. Lunney v. Prodigy Servs. denial of the second and third motions, the New York 

Co.,  No. 164 (N.Y.  Ct. App. Dec. 2, 1999). Supreme Court, Appellate Division, Second 
Although the court held that the false attribution of Department reversed. That court found that the 
the messages was defamatory as a matter of law, it messages were not of and concerning Lunney, though 
found that the ISP was not the publisher of the they were attributed to him, that the stigma caused by 
material and that it  also was protected by a qualified the misattribution 
common-law priv- did not reach the 
ilege. The defama- level of defamation, 

p]he court analogized Prodigy to a telephone company, 
tion in this case and that Prodigy 

was not the publish- 
“which one neither wants nor expects to superintend 

occurred before en- 
the content of its subscribers’ conversations.” 

actment of the Com- er of the messages. 
munications Dec- In the alternative, 
ency Act, and the the court held that a 
court did not reach the issue of whether or not the qualified common-law privilege shielded the ISP from 
Act’s immunization of ISPs is retroactive. liability. Lunney Y. Prodigy Servs. Co., 250 A.D.2d 

230, 683 N.Y.S.2d 557, 27 Media L. Rep. 1373 
False Accounts (N.Y. App. Div. 2d Dep’t 1998). 

Telephone Company Analog 
In 1994, an anonymous Internet user opened 

several Prodigy membership accounts, all of them 
under variations of the name of the plaintiff, The Court of Appeals assumed for the purposes of 
Alexander Lunney, a teenaged Boy Scout at the time. the opinion that the attachment of Lunney’s name to 
The imposter used these accounts lo post vulgar the obscene statements was defamatory, noting 
messages on a Prodigy Bulletin Board and to send a Clevenger v. Baker Voorhis & Co., 8 N.Y.2d 187, in 
threatening and obscene message to a local which case improper attribution of a flawed article to 
scoutmaster. The scoutmaster reported the message to the plaintiff scholar was held to state a cause of action. 
the local police in Bronxville, New York, and to However, the court agreed with the Appellate 
Lunney’s own scoutmaster. After investigating, the Division that Prodigy was not liable under Anderson 
police accepted Lunney’s professed innocence. v. New York Tel. Co., 35 N.Y .2d 746. 

Meanwhile, Prodigy sent Lunney a letter advising In that case the Court of Appeals held that a 
him of termination of an account in his name due to telephone company was not the publisher of an 
the transmission of obscene material through the obscene recording that people could hear by ringing a 
Prodigy service. When Lunney explained that the certain telephone number, because “‘in no sense has . 
accounts had been opened by an imposter, Prodigy . . [it] participated in preparing the message, exercised 
apologized and quickly closed four other “Alexander any discretion or control over its communication, or 
Lunney” accounts that i t  uncovered. Lunney sued in any way assumed responsibility.’” In the 

(Connnued on page 8) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 8 December 1999 LDRC LibeLetter 

ISP Not Liable for Imposter’s E-mail Messages 

(Contznuedfiom poge 7) 

alternative, the Anderson court found, telephone 
companies in general, which play a passive role in the 
transmission of material, are entitled to a qualified 
privilege against liability for material transmitted via 
their service, subject to a malice exception. 

With regard to the e-mail message that the imposter 
sent directly to the scoutmaster, the court analogized 
Prodigy to a telephone company, “which one neither 
wants nor expects to superintend the content of its 
subscribers’ conversations.” The ISP was “merely a 
conduit,” not the “publisher” of the message. 
Furthermore, the court granted Prodigy the common- 
law privilege, reasoning that the public “would not be 
well served by compelling an ISP to examine and screen 
millions of e-mail communications, on pain of liability 
for defamation.” As the plaintiff had alleged no malice 
on the part of Prodigy, the privilege applied. 

Bulletin Board is Closer Question 

The court found the bulletin-board postings a closer 
case, but ultimately concluded that Prodigy could not he 
considered the publisher of them either, despite its 
reservation of editorial discretion. Agreeing with the 
logic of the lower court’s opinion, the Coun of Appeals 
viewed the role Prodigy played as a passive conduit in 
those messages it chose not to edit. Again, the sheer 
volume of messages posted on such bulletin boards 
seem significant in the court’s decision. It reserved the 
right to rule otherwise, however, if the facts in another 
case proved the ISP to qualify as a publisher. 

Lunney also brought a negligence claim against 
Prodigy, asserting a duty to prevent imposters from 
opening accounts in others’ names. This claim was 
similarly unsuccessful at the appellate level, as once 
again the court considered the daunting task of 
monitoring millions of Internet subscriptions: 

The rule plaintiff advocares would, in cases such 
as this, open an ISP to liability for the wrongful 
acts of countless potential tortfeasors committed 
against countless potential victims. 

No Ruling on CDA 

As one of its defenses, Prodigy had invoked the 
Communications Decency Act, 47 U.S.C. 8 230), which 
the Fourth Circuit held in &ran v. America Online, 129 
F.3d 327 (4th Cir. 1997) to immunize ISPs from liability 
based on their exercise of editorial discretion. Prodigy 
argued that the statute would apply retroactively. The 
Court of Appeals declined to rule on the issue, as it was 
unnecessary to the disposition of the case. 

6th Circuit Access Case Sent Back 
in Light of US. Reporting 

On December 13 the United States Supreme Court 
vacated the Sixth Circuit’s striking down of a Kentucky 
statute which denied access to accident repml records, 
unless requested by a party to the accident, their 
attorney or insurer, or a journalist. McClure v. 
Amelkin, No. 99-2000, 1999 U S .  8270 (U.S. Dec. 13, 
1999). In a brief order, the Court remanded the case to 
the Sixth Circuit for reconsideration in line with its 
recent opinion in Los Angeles Police Depr. v. Unired 
Reponing Publishing Carp., No. 98-678 (US. Dec. 7, 
1999), which refused to allow a facial challenge to a 
similar statute in California, restricting access to arrest 
reports. 

We encourage you to copy and distribute the 
fDRC fibelletter to other members of your 

organization. If you would like LDRC to mail an 
additional subscription to you or a branch office 
of your organization, please contact us. The fee 

for an additional yearly subscription is $50. 

1 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~ 

LDRC LibelLetter December 1999 Page 9 

Illinois Court Holds That "Malice" Can Never Defeat the Official Report Privilege 

By Peter M. Storm 

An Illinois Appellate Court has taken a further step 
toward establishing that the official report privilege 
cannot he overcome in libel cases by proof of "malice." 
In Tepper v. Copley Press, Inc.. et.al., - III.App.3d 
- (Doc. No. 2-98-0473, 2d Dist. 1999) the Court held 
that the only way a libel plaintiff can defeat the official 
report privilege is to establish that a news account is not 
an accurate and complete report, or a fair abridgement 
of the official report or  statement. In other words, 
neither a reporter's knowledge that the governmental 
report contains false and defamatory material, nor a 
spiteful motive for publishing the report or statement, 
can overcome the privilege. 

Article on La uyer Discipline 

Tepper is a lawyer who alleged that a news account 
in The News Sun of Waukegan, IL defamed him 
because it republished a disciplinary board's official 
finding that he had misappropriated client funds. 
Having ultimately persuaded an appeals panel to reverse 
that finding (after publication of the article), Tepper 
reasoned that the reporter's article should have included 
Tepper's evidence and arguments, not just the hoard's 
findings. 

Tepper also made the incredible claim that the 
article was published only because his wife and the wife 
of an editor at the newspaper had opposing interests in 
a local election and a civil suit. Tepper contended that 
these circumstances constituted sufficient "ill-will'' or 
"common law malice" to overcome the report privilege. 

The Court found that neither "actual malice" nor 
'common-law malice" can defeat the official report 
privilege. The Court traced the evolution of the 
privilege under Illinois law, and concluded khat the 
accuracy of the news account, not the t ~ t h  or the falsity 
of the information being summarized, should determine 
the applicability of the privilege. It noted that when the 
press reports on an official statement or report from the 
government, it is simply acting as the public eye, 
reponing information that any member of the public 

could have acquired themselves. Thus, as in Tepper, 
even if a reporter allegedly knows of evidence that 
contradicts the findings set out in an official report or 
statement, he is still privileged to repor( those findings, 
so long as his account is a fair abridgment or summary 
of the official report. 

Privilege's Murky Past 

The official report privilege in Illinois has come 
through murky water. Two years afrer New York Times 
v. Sullivan, the Illinois Supreme Coun held that media 
defendants should he afforded a qualified privilege 
against libel claims where the allegedly defamatory 
material was based upon the written or verbal 
statements of governmental agencies or governmental 
officials made in their official capacities. See, Lulay v. 
PeoriaJournal-Star, Inc., 34 111.2d 112. 114-15(1966). 

The Illinois Supreme Court adopted a two-prong 
test, taken from the Section 61 I of the Restatement of 
Torts. At that time Section 61 1 provided: 

The publication of a report of judicial 
proceedings, or proceeding of legislative or 
administrative body***or of a body empowered 
by law to perform a public duty is 
privileged,although it contains matter which is 
false and defamatory, if i t  is 

(a) accurate and complete or a fair 
abridgement of such proceedings, and; 
(b) not made solely for the purpose of 
causing harm to the person defamed. 

Restatement of Torts Sec. 611, at 293 (1938). 
The Lulay court went on to hold expressly that the 

privilege to report either governmental acts or 
utterances could be defeated, but only by proving a 
particular publication was motivated solely by "actual 
malice." Luluy, at 115. However, in using the term 
'"actual malice", the Illinois Supreme Court was 
referring to "malice in fact" or "ill-will'' towards person 

(Cononued onpage IO) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 10 December 1999 

“Malice” Can Never Defeat 
Official Report Privilege 

(Conlinuedfiom poge 9) 

allegedly defamed, and not “New York Times malice.” 
(See, Judge v. Rocword Memorial Hospital, 17 
IlI.App.2d 365 (2d Dist.1958)). 

Confusion Over Malice 

Subsequent Illinois decisions reflect confusion as to 
whether or not this “official report privilege” could be 
overcome by proof of “malice”, and, if so, whether it 
was yNew York Times malice” or “common law 
malice” that was required. For example, in 1986, the 
First District Appellate Court in O’Donnell v. Field 
Enterprises, 145 IlI.App.3d 1032,1036 (1st 
Dist.1986) recognized that the official report privilege 
was far broader than other qualified privileges because 
“the privilege exists even though the publisher does 
not believe the defamatory statements _._ are true and 
even though the publisher knows that they are false.” 

Yet, last year in Lykowski v.  Bergman, 299 
IIl.App.3d 157,166 (1st Dist. 1999) without 
mentioning O’Donnell, another division of the same 
appellate district announced that the fair report 
privilege is never an affirmative bar to a defamation 
claim, but instead merely forces a plaintiff to prove the 
defendant intentionally published the material knowing 
the matter was false, or with a reckless disregard as to 

its falsity. The Court also said the application of the 
privilege is limited to those situations where the 
statements are not made solely for the purpose of 
causing harm to the person defamed. Thus, even in the 
same appellate district, Illinois courts could not agree 
on whether malice could defeat the privilege. 

Neither the O‘Donnell or Lykowski courts seemed 
aware that, when the Second Restatement of Torts was 
published in 1977, Section 611 was revised to 
eliminate the second prong, and now reads: 

The publication of defamatory matter 
concerning another in a report of an official 
action or proceeding or of a meeting open to 
public that deals with a matter of public 

concern is privileged if the report is accurate 
and complete or a fair abridgement of the 
occurrence reported. 

Restatement (Second) of Torts, sec. 611 (1977). In 
1980, the Illinois Supreme Court also observed that 
when Lulay was decided, the “common law malice” 
limitation imposed by the First Restatement version of 
Section 61 1 had already been rendered obsolete by the 
ruling in New York Times v. Sullivan. See, Catalano v. 
Pechous, 83 111.2d 146,168 (1980). (The Lulay court’s 
failure to discuss New York Times malice probably is 
explained by the fact that the news account at issue in 
Lulay was published in 1959, although the case did not 
reach the Illinois Supreme Court until 1966.) 

Whether based upon the revision of Section 61 1 of 
the Restatement, or the decision in New York Times, it 
seemed clear the Illinois Supreme Court was saying in 
Catalano that the official report privilege could no 
longer be defeated by a showing of “common law 
malice”. The Court stopped short, however, of 
deciding whether New York Times malice could 
overcome the privilege, because it found that the 
plaintiff had not shown sufficient evidence of “actual 
malice.” Id., at 168. 

The Tepper decision ought to eliminate whatever 
confusion may still exist as to whether either type of 
“malice” is ever relevant to the application of the 
official report privilege. The sole judicial focus 
should be upon whether the news account is a fair 
abridgment of the official statement or  report, thus 
assuring that the press need not censor itself in 
reporting on governmental matters, even when a 
reporter may suspect or know that the official repon or  
statement contains false information. It is also a more 
workable approach, because a Court need only 
compare the news account to the official statement or 
report to determine the availability of the privilege. 

Peter M .  Storm is a partner in Cooper and Storm, 
Geneva, Illinois f irm of , and. with the company’s 
legal department, was counsel for nte Cop lq  Press, 
Inc. in rhis matrer. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 11 December I999 LDRC LibelLetter 

New York Trial Court Dismisses 13-year-old Libel Action 
Former NYC Chief Medical Examiner Cross v. The New York Times Company 

By Steven Lieberman, Dean Ringel and George Round One: Was I f  Opinion 
Freeman The Times Defendants filed a pre-answer motion to 

dismiss, principally on the basis that the statements that 
On November 18, 1999. Justice Elliott Wilk of Dr. Gross alleged to be defamatory constituted non- 

Supreme Court, New York County, granted summary actionable opinion. On June 10, 1991, the Supreme 
judgment in favor of The New York Times Company Court, New York County, granted the Times 

Defendants' motion to dismiss, holding that the and four of its present and former employees (the "Times 

statements complained of constituted non-actionable Defendants") dismissing a libel complaint against them 

opinion. 151 Misc. 2d 571, 575 N.Y.S.2d 221, 18 filed by Elliott M. Gross, the former Chief Medical 

Media L. Rep. 2362 (Sup. Ct. N.Y. Co. 1991). That Examiner of the City of New York. Justice Wilk held 
that Dr. Gross bad failed to meet his burden of showing decision was affirmed by 
that there are triable the Appellate Division, 
issues of fact as to First Department, in 1992 
whether the Times Def- Specifically, the Court noted that Mr. Shenon had (180 A,D.2d 308, 587 
endants had acted with "conducted more than 250 interviews with a N,Y.S.2d 293, 2o Media 

L. Rep. 1274)), but was 
the truth. Gross v. The deliberately sought out sources who were friendly then reversed by the New 

York Court of Appeals New York Times Co., with or neutral towards Plaintiff." 

No. 1686186 (N.Y. Sup. the following year. 82 
N.Y.2d 146. Ct. N.Y. County, Nov. 

22, 1999). 
Dr. Gross filed his 60-page, 15-count Complaint in 

1986 seeking $250 million in damages. Dr. Gross' 
Complaint was based on a 15.000-word, four-part series 
of investigative reports published by 27ze New York 
Times (''The Times") in late Januaryearly February 1985 
(and certain follow up articles). According to a 1993 
decision of the New York Court of Appeals in the case, 
the articles in question charged plaintiff, the former 
Chief Medical Examiner of the City of New York, with 
having mishandled several high-profile cases and having 
used his authority to protect police officers and other city 
officials from suspicion after individuals in their custody 
had died under questionable circumstances. 

Defendants' articles spawned four separate criminal 
investigations into plaintiff's conduct, each of which 
terminated with findings that there was no evidence of 
professional misconduct or criminal wrongdoing by [Dr. 
Gross]. Gross v. The New York Times Co. ,  82 N.Y.2d 

reckless disregard for variety of professionals and that Shenon 

Round Two: Malice 

After the case was returned to the trial court, Dr. 
Gross proceeded with the first phase of discovery 
directed solely to actual malice. Following the parties' 
production of documents, Dr. Gross deposed the author 
of the investigative series (Phil Shenon) for eleven 
days, a second New York Times reporter who had 
written several of the follow-up articles (Sam Roberts) 
for five days, and two editors (A. M. Rosenthal and 
Peter Millones) for two days each. The Times 
Defendants then moved for summary judgment on the 
ground that Dr. Gross could not meet his burden of 
establishing actual malice. 

Dr. Gross opposed the motion principally on the 
theory that the author of the articles had '"purposefully 
avoided" learning the truth regarding Dr. Gross' 
motives and actions "by only consulting sources known 
to be strongly biased against [Dr. Gross] and by failing 146, 603 N.Y.S.2d 813, 21 Media L. Rep. 2142 (1993). @niinuedonpoge l2J 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 12 December 1999 LDRC LibelLetter 

N.Y. Ct. Dismisses Libel Action 
Against New York Times Company 

(Contmuedfrornpoge 11) 

to adequately investigate the charges made against Dr. 
Gross" (Slip Op. at 3) ,  citing Harte-Hanks 
Communications, Inc. v. Connaughron, 491 US. 651, 
692 (1989). for this proposition. 

Justice Wilk rejected this argument, holding that the 
record demonstrated that Mr. Shenon had investigated 
the allegations reported in The Times series fully and 
carefully. Specifically, the Court noted that Mr. Shenon 
had "conducted more than 250 interviews with a variety 
of professionals and that Shenon deliberately sought out 
sources who were friendly with or neutral towards 
Plaintiff". Slip Op. at 3. 

The Court observed (in response to Dr. Gross' 
argument that virtually everyone at the New York OCME 
was hostile towards him), that Mr. Shenon had prepared 
and sent a letter seeking the assistance of doctors outside 
the New York City pathology community "asking them 
to help him make sure that he was not making unfounded 
charges against Plaintiffs' office", and that MI. Shenon 
had conducted a series of four pre-publication interviews 
with Dr. Gross (taped by both Mr. Shenon and by Dr. 
Gross) in which Mr. Shenon "advised Plaintiff of the 
specific charges leveled against him, identified, in many 
cases, the sources of those criticisms and urged plaintiff 
to provide a detailed response." Slip Op. at 3-4. 

The Court then noted that while Dr. Gross in those 
interviews had "made some general denials", "he 
declined to speak about most of the allegations" and "did 
not, in those interviews, challenge the competence or 
integrity of the sources he now accuses of being biased". 
Slip Op. at 4. 

Dr. Gross' attorney has already advised the press that 
he intends to appeal Justice Wilk's ruling. 

The Times Defendants were represented in this case by 
Dean Ringel. Floyd Abrams, and Janet A .  Beer of Cahill 
Gordon & Reindel; Steven Lieberman of Rorhwell, Figg. 
Ernsr & Kun: and George Freemn of The New York 
Times Company. 

LDRC 50-STATE SURVEY 2000: 
EMPLQYMENT LIBEL AND 

PRIVACY ILAW 

.:. 
'repared by leading attorneys and law firms in 

all fifty states, the District of Columbia and 
Puerto Rico. 

.:. 
An essential reference on 

these critical employment issues. 

.:. 

The second edition of LDRC's newest 50-State 
Survey will be published inJanuary2000. 

.:. 
To order, please send payment in full to: 

Libel Defense Resource Centei 
404 Park Avenue South 

16th Floor 
New York, NY, 10012 

or visit our website - www.ldrc.com. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1999 Page 13 

New Hampshire Federal Court Rules that 
Prominent Businessman is a Limited Purpose Public Figure 

A New Hampshire federal court has ruled that a 
prominent businessman is a limited purpose public 
figure in connection with news reports concerning false 
rumors that he was a convicted felon. Howard v. 

Anrilla, D. N.H. 97-543-M (November 17. 1999). 

Rumor Affecting Stock 

The plaintiff Robert Howard is the founder of 
several companies, including Presstek, Inc., a public 
company that manufactures printing products. In the 
fall of 1994, Presstek stock was being adversely 
affected by a market rumor that Howard was in fact 
Howard Finkelstein, a convicted felon who used the 
alias of Robert Howard. 

The defendant Susan Antilla, then a New York 
Times business reporter, wrote an article about how the 
rumor, which turned out to he false, was moving 
Presstek stock and was being promoted by short sellers 
(investors who profit if the price of a stock declines). 
The article also reported that the SEC was unable to 
confirm or deny whether Howard was Finkelstein, 
despite having recently settled an insider trading case 
against Howard and having earlier prosecuted 
Finkelstein. 

On the same day tbat Antilla's article was published 
by The Times, the Wall Sweet Journal published its 
own article concluding that the rumor was false and 
describing the effect it  had been having on Presstek 
stock. 

Howard sued Antilla (but not nte Times or the 
Joumd)), alleging that her d c l e  falsely implied that 
the rumor was true. In an earlier decision, the court 
denied Howard's motion to compel the disclosure of 
Antilla's confidential sources. The court held that the 
identity of short sellers who told Antilla about the 
rumor was not central to plaintiffs libel claims, since 
Howard did not dispute that the rumor was in 
circulation and was negatively affecting Presstek's 
stock, and since Antilla was not otherwise relying on 
the shon seller sources to defend the case. Howard v. 

Anrilla, 1999 U.S .  Dist. LEXlS 17045 (1999). 

Stock is Public Controversy 

In granting Antilla's motion for partial summary 
judgment on Howard's public figure status, the court 
relied on First Circuit precedent holding that the public 
figure issue is a question of law for the court to decide. 
See Pendleron v. Ciry of Haverhill, 156 F.3d 57, 67-68 
(1st Cir. 1998). Following the Waldaum test established 
by the D.C. Circuit, the court described its task as ( I )  
isolating the relevant public controversy; (2) examining 
plaintiff's involvement in that controversy; and (3) 
determining whether the alleged defamation was germane 
to the plaintiff's participation in that controversy. See 
generally Walbaum v. Fairchild Publications, Inc., 627 
F.2d 1287, 1297 (D.C. Cir. 1980); Silvester v. American 
Broadcasting Companies, Inc., 839 F.2d 1491. 1494 
(11th Cir. 1988). 

In applying this test, the court refused to adopt 
plaintiffs position that he was being labeled a public 
figure simply for denying a false and scurrilous rumor that 
he was a convicted felon. Instead, the court viewed the 
public controversy at issue as "the performance of a 
publicly traded company's stock and various factors (both 
legal and illegal) that influence, or can be manipulated to 
affect, the market value of that stock." Slip op. at 5 .  

In that regard, the court noted that Howard had 
enjoyed a well-publicized business career, including 
extensive publicity concerning his role in Presstek. short 
traders' interest in the company, and his settlement of an 
SEC insider trading case just eight months before the 
article was published. Because of Howard's voluntary 
role in the "open and public debate concerning the fairly 
prolonged periods during which public trading of [the] 
company's stock was quite volatile and the possible 
influence short traders of the company's stock had on that 
volatility," he was a limited purpose public figure with 
respect to news reports about that controversy. Slip op. 
at 5-6. Howard has moved for reconsideration of the 
ruling. 

Susan Antilla is represented by William L. Chapman 
of Orr and Reno in Concord, N.H. and Jonathan M .  
Albano of Bingham Dana LLP in Boston, MA. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



I Page 14 December 1999 LDRC LibelLetter 

Pennsylvania Federal Court Applies Broad Public 
Figure Standard in Rejecting $54 Million Libel Claim 

By Mark R. Hornak and David J. Porter In 1992, Medure began investigating Indian 
gambling in California and communicated with various 

On August 20, 1999, Senior District Judge tribes regarding the development of a casino. In early- 
Maurice B. Cohill, Jr. set aside a Magistrate’s 1993, Medure, through another company owned and 
recommendation and granted summary judgment in controlled by him, developed a proposal to convert an 
favor of The New York Times Company and The exclusive country club in Santa Rosa, California into an 
Santa Rosa Press Democrat, in a defamation case filed Indian casino. Medure’s company hired a prominent 
by Pennsylvania resident Angelo Medure in the United public relations firm to design and implement an 
States District Court for the Western District of extensive advertising and public relations campaign to 
Pennsylvania. Key to the decision is the distrcit influence public opinion in favor of the proposed 
court’s conclusion that the plaintiff, businessman casino. Medure and his representatives then launched 
Angelo Medure, is a limited purpose public figure a sustained public relations blitz in conjunction with a 
with respect to the subject matter of the allegedly public announcement of the casino project. 
defamatory article. Medure v. New York Times Medure’s casino proposal foundered in July, 1993 
Company, 60 F. Supp. 2d 411 (W.D. Pa. 1999). after it failed to gain the support of city and county 

Background of the Case 

In June, 1994, Angelo and Charlotte Medure 
commenced an action against The New York Times 
Company and its regional newspaper, n e  Santa Rosa 
Press Democrat, in the United States District Coun for 
the Western District of Pennsylvania. Plaintiffs 
alleged causes of action for defamation and loss of 
consortium, and sought compensatory, special and 
punitive damages. In particular, plaintiffs alleged 
special damages in the amount of $54 million in the 
nature of lost California business opportunities 
resulting from the alleged defamation. 

Plaintiff Angelo Medure is a lifelong resident of 
New Castle, Pennsylvania, where he has been involved 
in pizza, construction and food warehouse businesses. 
In 1991, Medure became interested in the emerging 
business of managing casinos on Indian reservations. 

supervisors. The Indian tribe with which Medure was 
working terminated its relationship with Medure’s 
company. About that same time, Medure was one of 
several casino promoters profiled in a U.S. News & 
World Report article titled “Gambling with the mob?” 
The U.S. News article generally discussed the threat of 
infiltration by organized crime into the Indian gambling 
industry, and noted Medure’s plans to develop Indian 
casinos in northern California. 

During this period, The Press Democrat published 
dozens of articles reporting on each of Medure’s 
activities in the Santa Rosa vicinity, the controversy 
surrounding his Minnesota casino, and the allegations 
in the U.S. News article. Medure’s lawsuit alleged that 
two of those articles defamed him by stating false 
information concerning his involvement in the 
Minnesota casino and by falsely implying that he was 
involved with the mafia in Pennsylvania. 

He formed a company called Gaming World 
International, Ltd., negotiated a management contract 
with a MiMeSOta Indian tribe and opened a casino on 

fielude: Unfavorable Venue and Choice of 
Law Rulings 

the tribe’s reservation. From its inception, the 
Minnesota venture was surrounded by controversy due 
to tribal dissension over the selection of Medure as 
casino manager and a concern by some over the 
infiltration of Indian gaming by organized crime. 

The first battle concerned the appropriate venue and 
choice of law. Defendants argued that Medure’s claims 
should be resolved in California under California law 

(Comnucdonpage 15) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1999 Page 15 

Pa. Fed. Ct. Applies Broad Public Figure Standard 

(Connnuedfimpnge 14) 

because the disputed articles concerned his deliberate 
participation in a California controversy, all material 
events relating to the alleged defamation occurred in 
California. and plaintiffs were unable to identify any 
Pennsylvania resident who had read the articles. 
(The California retraction and anti-SLAPP statutes 
would have effectively blunted most of plaintiffs’ 
claims.) The court disagreed, deferring to plaintiffs’ 
choice of forum and holding that Pennsylvania has 
an interest in protecting the reputations of its citizens 
who do business in other jurisdictions. 

Defendants also asserted that the entire case 
should be tried in California, where all of the events 
underlying the action occurred. Again, the court 
disagreed, relying upon plaintiffs’ representations 
that Medure does not have and never had any 
significant business interests in California, his 
reputation was damaged in Pennsylvania rather than 
California, his principal business activities are 
located in Pennsylvania, and the harm that he 
suffered occurred only in Pennsylvania. In their 
pretrial statement, filed nearly four years after the 
initial skirmish over venue and choice of law, 
plaintiffs alleged $54 million in lost profits from lost 
Indian casino management opportunities and did not 
identify any damage suffered in Pennsylvania. 

Interlude: A N m o w  Public figure 
Standard, Textual Criticism and Partial 
Summary Judgment 

After limited discovery, defendants moved for 
summary judgment, arguing that Medure was a 
limited purpose public figure and could not prove 
actual malice. Defendants also argued that summary 
judgment should be granted because the disputed 
articles were protected by various common law 
privileges, including the official reports privilege, 
the neutral reportage doctrine and the wire service 
defense. 

As is so often the case, the key issue at the 

summary judgment stage was Medure’s status as a 
limited purpose public figure and the scope of his 
public figure status. Defendants argued that Medure 
was a public figure with regard to anything having to 
do with ( I )  Indian casino gambling; (2) his efforts to 
establish Indian casinos in California; (3) his prior 
track record as an Indian casino promoter and 
manager in Minnesota; and (4) and the alleged 
influence of organized crime in Indian gaming. 

By contrast, plaintiffs asserted that Medure could 
be considered a limited purpose public figure only 
with respect to the particular controversy surrounding 
the proposed casino in Santa Rosa, California. 
According to plaintifffs, Medure’s efforts to establish 
Indian casinos elsewhere in California, his experience 
with Indian casinos in Minnesota and his background 
generally, including alleged ties to organized crime, 
were all matters with respect to which he should be 
considered a private figure. 

The United States Magistrate Judge who was 
handling the case in its pretrial stage initially 
recommended granting in part and denying in part the 
motion for summary judgment. Relying heavily upon 
the opinion of a Pennsylvania state trial court in a 
libel case that Medure was simultaneously prosecuting 
against U.S. News & World Repon, the court agreed 
with plaintiffs that Medure was not a limited purpose 
public figure with regard to his experience as a casino 
promoter and manager in Minnesota, his business 
activities in Pennsylvania, his associations with mafia 
figures in Pennsylvania and the infiltration of 
organized crime into Indian gambling facilities. 

Having determined that Medure retained his status 
as a private figure as to large chunks of the disputed 
articles. the court closely examined two dozen 
specific features of the disputed articles that, 
according to plaintiffs, created a genuine issue of 
material fact as to whether defendants acted with 
actual malice. Among other things, the court parsed 
individual phrases and subheadlines, considered the 
juxtaposition of sentences and found defamatory 
implications, concluding that many genuine factual 
disputes required that the case be tried before a jury. 

(Cononwed on p o p  16) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 16 December 1999 

Pa. Fed. Ct. Applies Broad Public Figure Standard 

(Continuedfrom page IS) 

On September 16, 1998, the District Judge accepted the 
Magistrate Judge’s Report as the opinion of the court. 

Postlude: Bose and Sullivan To the Rescue 

Finding the grant of partial summary judgment 
unsatisfactory. defendants moved for reconsideration, 
stressing the principles of New York Times v. Sullivan 
and the constitutional obligation imposed on the district 
court by Bose v. Consumers Union of U.S . .  Inc., 466 
U.S. 485 (1984) to make an independent examination 
of the whole record in order to “he sure that the speech 
in question actually falls within the unprotected 
category and to confine the parameters of any 
unprotected category within acceptably narrow limits in 
an effort to ensure that protected expression will not he 
limited.” Id. at 505. 

District Judge Cohill granted defendants’ motion 
for reconsideration, and, after oral argument withdrew 
the court’s prior opinion, and granted summary 
judgment as to all claims in favor of defendants. In his 
August 20, 1999 opinion, Judge Cohill adopted the 
broader definition of the controversy giving rise to the 
alleged defamation urged by defendants, noting that 
Medure ”thrust himself to the forefront of a broad 
public controversy over gaming casinos on Indian 
property,” and holding that “this controversy 
encompassed more than just the isolated [Santa Rosa] 
project.” 

Accordingly, the court held as a matter of law that 
Medure was a limited purpose public figure “for the 
purposes of all statements made in the disputed articles, 
including the alleged involvement of organized crime 
in the Indian gaming industry, and including his past 
business activities in Minnesota and Pennsylvania.” 
Having adopted the more expansive public figure 
standard, the court easily concluded that plaintiffs did 
not produce clear and convincing proof from which a 
jury could find that defendants acted with “actual 
malice. Because Judge Cohill’s decision turned on the 
dispositive issue of Medure’s status as a limited 
purpose public figure and his inability to adduce any 

evidence of actual malice, he did not reach the 
common law defenses asserted by defendants. 

Ironically, the last major Sullivan-based opinion in 
a libel case arising out of the United States District 
Court for the Western District of Pennsylvania was 
also authored by Judge Cohill. See Steaks Unlimited, 
Inc. v. Deaner, 468 F. Supp. 779 (W.D. Pa. 
1979)(granting summary judgment in favor of 
defendant station because public figure plaintiff failed 
to carry its burden of proof as to actual malice), u r d ,  
23 F.2d 264 (3d Cir. 1980). Judgc Cohill’s more 
recent opinion in Medure v. the New York Times 
Company, et al .  serves to update and forcefully 
reaffirm the principles of Sullivan in the decisional law 
of that district. 

Plaintiff has now appealed to the Third Circuit. 

Mark R. Hornak and David J .  Porter of Buchanan 
Ingersoll Professional Corporation, and George 
Freeman, Assistant General Counsel for  rhe New York 
Times Company, represented The New York Times 
Company and The Press Democrat in [his matter. 

L D R C  LIBELLETTER C O M M I T T E E  

Adam Liptak (Chair) 
Mike Ciudicessi (Vice Chair) 

Robert Balin 
Jim Borelli 

Jay Ward Brown 
Peter Canfield 
Thomas Clyde 
Robert Dreps 
Jon Epstein 

Charles Classer, Jr. 
Richard M. Coehler 
Steven D. Hardin 

Rex S. Heinke 
Beth Johnson 
NOT Miller 

Madeleine Schachter 
Charles D. Tobin 

Paul Watler 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1999 Page 17 

Former Miami Mayor’s Libel Suit Dismissed 
Colorful Language Concerning Mental Status Protected Opinion 

By Sanford Bohrer 

Finding that references to the Mayor of Miami as 
“loony,” “deranged,” “crazy,” and “paranoid,” were 
“expressions of pure opinion in an opinion column in a 
newspaper, based on facts disclosed in the column or 
the newspaper or already generally known to the 
readers,” Florida Circuit Court Judge Amy N.  Dean 
dismissed a complaint filed by former Miami Mayor 
Xavier Suarez against The Miami Herald. Suarez v. 
The Miami Herald Publishing Cu., Case No. 99-22198 
CA-06 (Dade County, Florida December 2, 1999). 

Xavier Suarez is a two time Mayor of the City of 
Miami. During his second term, which began in 
November, 1997, he engaged in conduct which resulted 
in widespread publicity regarding his mental health and 
stability. Among those who made such comments was 
Miami Herald columnist Carl Hiassen, who wrote a 
column in December, 1997 which began by saying that 
while Suarez was in New York City meeting with Wall 
Street folks to convince them the City of Miami was in 
good shape financially, “he should drop by Bellevue 
for a checkup” because “the mayor is either certifiably 
nuts or seriously under-medicated. ” 

Hiassen added that “Suarez’s transformation from a 
reasonably bright, thoughtful guy to a babbling 
fruitcake has been both astonishing and sad to watch.” 
The column included references to “delusional loner,” 
“loonier” conduct, and a “crazy person,” and 
concluded by stating the City’s bond rating, already at 
the junk level. could drop to a newly created level: 
“Triple D, for deranged.” 

Almost two years later after his election was 
overturned because of voting irregularities, Suarez. 
appearing pro se, sued for libel over the column, but 
not another column in which Hiassen dubbed Suarez 
“Mayor Loco.” (Hiassen, obviously not one 
intimidated by authority figures, later named his own 
publisher ”Publisher Loco” when the publisher 
announced he might run for governor.) The lawsuit was 
also based on a straightforward newspaper report of 

some campaign financing irregularities and a statement 
attributed to Suarez in another columnist’s column, 
which Suarez claimed he did not make. 

The court found the newspaper article, which 
included responses by both Suarez and his campaign 
officials responsible for the matters at issue, to be 
comprised of privileged reports of official records or 
statements of public officials. I t  is clear the court was 
influenced by the fact lhat Suarez and his campaign 
officials were given the opportunity to comment and 
that the complaint did not state the official records or 
statements of the public officials were inaccurately or 
unfairly quoted. At oral argument, the court made more 
than one reference to this, indicating that good 
journalism, including fairness, is a strong legal defense 
with judges. The court quickly disposed of Suarez’s 
claim that the Herald had defamed him by attributing a 
statement to him that he claimed he had not made. The 
court noted that the statement said nothing defamatory 
about Suarez and therefore, there was no basis for a 
defamation action. 

Finally, recognizing the environment in which the 
Hiassen column appeared, the court, without reaching 
the Herald’s “libel proof“ defense, seemed to accept the 
fact that Hiassen was not alone in his views, and that his 
views were opinion, not fact. and dismissed the claim 
with prejudice. ”Count 3 alleges it was false and 
defamatory for Carl Hiassen to refer to Plaintiff as 
’loony,’ ‘deranged,’ ‘crazy,’ and ‘paranoid’ in his 
December 12, 1997 column. The words complained of 
are expressions of pure opinion in an opinion column in 
a newspaper, based on facts disclosed in the column or 
the newspaper or already generally known to the 
readers. ” 

While the case is still pending, because the dismissal 
of the first two counts was without prejudice, the order 
makes it  appear likely they will be dismissed with 
prejudice. 

Sanford Bohrer, a partner wirh Holland & Knight U P  
in Miami, Florida, represented The Miami Hernld. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 18 December 1999 LDRC LibelLetter 

European Court Finds For Romanian Journalist 

A Romanian journalist who was found guilty of 
criminal libel for questioning the actions of public 
officials has been vindicated by the European Court of 
Human Rights. Case of Dalban v. Romania No. 
28114195 (E.C.H.R. Sept. 28, 1999). 

The court ruled unanimously that the government’s 
actions against Ionel Dalhan violated Article 10 of the 
European Convention of Human Rights, which 
declares that “everyone has the right to freedom of 
expression,” which includes the “freedom to hold 
opinions and to receive and impart information and 
ideas without interference by public authority and 
regardless of frontiers.” 

Dalban, who died during the appellate process 
before the decision of the Supreme Court of Romania, 
had received a sentence of three months in jail 
(suspended), damages, and an indefinite ban from 
practicing as a journalist for publishing in his local 
weekly magazine in 1992, Cronica Romascana. an 
article ahout frauds “of almost incredible proportions” 
allegedly committed by the chief executive of a state- 
owned agricultural company, Fastrom. A 1993 article 
also at issue, which was based on police reports, 
raised questions ahout the behavior of a senator, who 
was also the State’s representative on the board of 
Fastrom. 

On appeal, the Romanian mid-level court had set 
aside he ban on practicing journalism, but uupheld the 
rest of the penalties. The Supreme Court acquitted 
Dalban for his article on the agriculture executive, 
finding he had acted in good faith. The court upheld 
the conviction as to the article on the Senator, but 
ordered prosecution discontinued due to Dalban’s 
death. 

The European Court of Human Rights states that 
under the provisions of Article 10, in order for a state 
to justify “interference by public authority” of an 
individual’s freedom of expression, a multi-part 
analysis must be undertaken looking at “whether the 
interference complained of corresponded to a pressing 
social need, whether it was proportionate to the 
legitimate aim pursued and whether the reasons given 

by the national authorities to justify it are relevant and 
sufficient.” 

The court held that the press’s function as “a  
public watchdog” was essential to a democratic 
society. The press “must not overstep certain bounds” 
with respect to the reputation and rights of others and 
the need to prevent disclosure of confidential 
information, but journalists are allowed to engage in 
some exaggeration and even provocation. 

“It would be unacceptable,” the court said, “for a 
journalist to be debarred from expressing critical value 
judgments unless he or she could prove their truth.” It 
held that there was no proof that Dalban’s description 
of events was totally untrue or designed to ruin the 
reputation of the farm executive and the senator. 

The court concluded that the interference here with 
Dalhan’s rights to freedom of speech was 
disproportionate interference with the exercise of his 
freedom of expression as a journalist. 

Dalban’s widow, who pursued the appeals after his 
death, sought damages in the amount of 250,000,000 
Romanian lei. The court determined that to be 
excessive, but did award her FRF 20,000, to be 
converted into Romanian lei on the date of settlement 
to avoid problems associated with the high rate of 
inflation in Romania. 

Interesting issues of standing are addressed by the 
court, both with respect to the right of the widow to 
continue to pursue the claims, and the question of 
whether the Supreme Court of Romania’s actions in 
ordering discontinuance of the prosecution as a result 
of Dalban’s death ended the claim for purposes of 
European court review. 

LDRC would like to thank Fall intern - 
Jeff Storey, Cardozo law School, Class of 

2001 - for his contributions to 
this month’s Libelletter. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1999 Page 19 

MASSACHUSETTS APPEALS COURT: 
“Newsworthiness” May Be Decided as Question of 

law on Summary Judgment in Invasion of Privacy Claim 

By Elizabeth A. Ritvo 

In a decision favorable to First Amendment 
concerns, the Massachusetts Appeals Court has ruled 
that constitutional interests in free speech and press 
favor early disposition of invasion of privacy claim 
and that the issue of ”newsworthiness” may he 
resolved as a question of law on summary judgment. 
John M. PecWlam. Ill v. Boston Herald, Inc., and 
another, No. 97-P-1678 (Mass. App. Ct., November 
26, 1999). 

A Social Column 

The suit arose following publication by the 
Boston Herald of a story by its regular social 
columnist, Norma Nathan, concerning lohn 
Peckham. a well-known real estate developer, and a 
paternity action brought against him by a former 
employee, Louise Gendron. The column referred to 
the paternity complaint and Peckham’s answer. I t  
quoted Gendron’s attorney as stating, “IPeckhaml 
showed her a great time until she got pregnant. Then 
he fired her and refuses to acknowledge the hahy.” 
The column added that Gendron said she would go on 
welfare if she did not receive financial support from 
Peckham. 

Peckham insisted on genetic testing to determine 
whether he was the child’s father. When tests 
confirmed Peckham’s paternity, he openly 
acknowledged the child. 

On the newspaper’s motion for summary 
judgment, it was undisputed that Peckham had told 
his daughter and a business colleague of Gendron’s 
announcement of her pregnancy and had told those 
two individuals and another friend of Gendron’s 
filing the paternity action. The record was devoid of 
any evidence concerning how Nathan initially learned 
of the paternity action and whether she had a copy of 
the paternity complaint or answer, pleadings which 

by statute were not open to public inspection unless 
ordered by a court for good cause shown. 

72e Claim 

Peckham initially sued Gendron and her attorney. 
Nathan died shortly after Peckham first filed his suit. 
She was never named as a defendant and never 
provided any testimony concerning her column. 
Peckham later added the Boston Herald as a party, 
suing in tort for public disclosure of private facts 
under Massachusetts General Laws c. 214, 5lB. 
The statute provides that, “A person shall have a 
right against unreasonable, substantial or serious 
interference with his privacy.” 

m e  Lower Court: No Disclosure of 
Private Facts 

The lower court entered summary judgment in 
favor of the Boston Herald on the ground that 
Peckham himself had made public the existence and 
details of Gendron’s paternity action by his 
disclosures to his daughter, his business colleague 
and his friend. In these circumstances, the court 
concluded that Peckham had relinquished his right of 
privacy. Thus, the newspaper was not liable for any 
disclosure of private facts. Peckham v. Franklin 
Levy, er al., C.A. No. 92-4304 (Suffolk Superior 
Court, lune 21, 1997). 

Appeals Court: Newsworthiness Bars 
Claim 

Declining to address the hasis of the lower 
court’s decision and resolve whether the Peckham’s 
own disclosures had made the fact of the paternity 
claim and paternity action public, the Appeals Court 
affirmed summary judgment on the more 
fundamental ground argued by the Boston Herald: 
that, under common law and the First Amendment, 
there can be no invasion of privacy for publication of 

(Connnuedon page 20) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 20 December 1999 LDRC LibelLetter 

“NEWSWORTHINESS” MAY BE DECIDED AS 
QUESTION OF LAW 

@nnnuedfrom page I W  

information that is a matter of legitimate public 
concern. 

The Appeals Court recognized that Massachusetts 
has not comprehensively explored the boundaries of 
“legitimate public concern” and looked to the 
Restatement (Second) of Torts 5652D comment (g) 
“News” and (h) ”Private Facts” for guidance. 

Noting the lack of agreement among courts in other 
states on the issue of whether newsworthiness (a term 
used interchangeably with “legitimate public concern”) 
was a question of law or a question of fact, the Appeals 
Court rejected the view that legitimacy of public 
concern should always be deemed a question of fact. 

It held that, 

One factor supporting early disposition as a 
matter of law is the importance of the 
constitutional interests in free speech and press 
that may be chilled if protracted litigation is 
allowed to be the norm rather than the exception 
- the same reason for which summary 
judgment is particularly favored in the 
defamation context ... This need may be 
strongest where the tort of disclosure is 
concerned, because it involves concededly 
truthful rather than false publication.” 

The court then determined that the newsworthiness 
of the publication could appropriately be decided as a 
question of law on summary judgment. 

In deciding whether there was a jury question 
presented on the issue of “legitimate public concern,” 
the court asked whether reasonable minds could differ 
as to how the community would regard the Boston 
Herald’s publication. The court found that reasonable 
minds would agree on the publication’s 
newsworthiness. 

First, Peckham was a prominent business and civic 
leader and the circumstances of the paternity suit had a 
nexus to both of those roles in the community. 

Second, the article touched on topics of general 
modem pubic interest-a workplace liaison between an 
employer and her superior, the subsequent disavowal 
of paternity and layoff of the employee and the 
possibility a mother would be forced to seek public 
assistance because the putative father refused to give 
support. Third, the focus of the column was a judicial 
proceeding on a subject of inherent interest and public 
concern. 

With Peckham, the Appeals Court has both further 
defined the contours of privacy and recognized the 
appropriateness of using summary judgment in 
invasion of privacy cases to protect First Amendment 
interests. 

Elizabeth A .  Ritvo. a senior member of Brown, 
Rudnick, Freed & Gesmer, Boston, M A  was counsel to 
the Boston Herald in this matter. 

Floyd Abrams is a New York Award 

LDRC was not the only organization to honor 
Floyd Abrams this season. For those of you who get 
New York Magazine, note that in the December 20-27 
issue he is a the man with the big shark looking over 
his shoulder. New York Magazine gave Floyd their 
Award in the Civics category honoring his 
representation of the Brooklyn Art Museum against 
Mayor Rudy Giuliani’s threat to cut off city funding, 
remove the Board of Directors, and evict the Museum 
from its centuly-old home as a result of its refusal lo 

take down a painting in the recent “Sensation” exhibit 
of the Virgin Mary that the Mayor felt offended 
Catholics. The shark only looks familiar to those who 
swim in the legal practice waters of New York. It is 
really part of that controversial exhibit that provoked 
the Mayor and his city government to yet again 
challenge basic First Amendment principles and to 
engage in their twenty-somethingisb absolutely-lost- 
cause First Amendment suit. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1999 Page 21 

TRESSPASS AND FRAUD DISMISSED AGAINST CBS 
B-Roll Libel Claim Remains 

By Cameron Stracher 

On the same day the Fourth Circuit decided the 
Food Lion case, Judge Robert Carter in the Southem 
District of New York, granted CBS’s motion, in p a t ,  
to dismiss plaintiff La Luna Enterprise’s c la im of 
fraud, trespass, and defamation, arising out of a CBS 
Evening News broadcast concerning Russian organized 
crime, and containing interior footage of plaintiffs 
Miami restaurant and nightclub. Lo Luna Enterprises 
v. CBS Corp., No. 98 Civ. 5852 (RLC), 1999 US. 
Dist. LEXlS 16080 (S.D.N.Y. Oct. 20, 1999) The 
Court, applying Florida law,’ found that plaintiffs 
fraud claim failed because “it impermissibly threatens 
‘to punish the expression of [even] truthful information 
or opinion.’” (quoting Cohen v. Cowles). 

“If allowed to proceed on this claim,” the Court 
wrote, “plaintiff could succeed regardless of its 
defamation claim and the truth or  falsity of the 
broadcast. Such a result threatens to circumvent the 
constitutional requirement that a media defendant may 
oat be held liable to a private figure for reputational 
injury caused by publication of defamatory statements 
that are true and at least not negligently reponed.” 

By the same reasoning, the Court also found that 
plaintiff was not entitled to damages for trespass based 
on an alleged injury to its reputation, but that plaintiff 
might be entitled to nominal damages. Finally. 
although it found it a “close call,” the Court found that 
plaintiff had stated a claim for defamation. 

Plaintiff alleged that CBS contacted La Luna in 
September 1997 to request permission to film its 
cabaret show for background footage for a broadcast 
about tourism in Miami. In contrast to the 
representations made by CBS, plaintiff alleged, CBS 
featured the footage of plaintiff‘s restaurant in a 
broadcast graphically depicting the violent threat posed 
by the new Russian mob in America; in particular, 
Miami. 

Specifically, plaintiff objected to the segment of the 
broadcast in which CBS correspondent James Stewan 

states: 

[visual of La Luna] Inside you’d swear this was 
Russia. Everything from the food to the music 
says Moscow, but one look outside [visual of 
Miami Beach] and you know it’s not. This is 
Miami Beach, and the Russians aren’t just 
coming anymore, they’re already here. [visual 
of La Luna]. But just who, wonders American 
law enforcement lately, are these people? Are 
they hard working immigrants or are they from 
Russia’s violent underworld [visual of 
individuals covered with blood on a Russian 
street] . . . . 

CBS argued that even if plaintiff‘s allegations were 
true, the broadcast failed to state a cause of action for 
defamation because the broadcast was not “of and 
concerning” La Luna, nor was it defamatory. La Luna 
was never identified in the broadcast. and the broadcast 
never imputed any criminal activity to the restaurant 
itself, even if the broadcast could be interpreted as 
implying that La Luna’s employees and patrons were 
involved io the “new Russian mob.” 

The Court found that CBS’s argument was “a 
reasonable one;“ however, the Court held “that a 
reasonable jury could interpret the broadcast, when both 
viewed in its entirety and ‘construed as the common 
mind would naturally understand it,’ as leaving a 
viewer with the opposite impression that law 
enforcement officials are suspicious of both Russian 
immigrants and Russian businesses, including the 
Russian restaurant and nightclub featured in the 
broadcast” (citation omitted). 

According to the Court, CBS’s statements that law 
enforcement officials were questioning the activities of 
Russian immigrants while simultaneously running 
footage of La Luna could lead a reasonable juror to 
conclude that this “cloaked the restaurant as well as its 
employees in a veil of suspicion.” 

(Conllnuedonpoge 22) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~ 

Page 22 December 1999 LDRC LibelLetter 

La Luna Enterprises v. CBS 

(Conrmuedfiom page 21) 

The Court also held that while defamatory 
statements ahout a corporation’s employees generally 
do not give rise to a cause of action for the corporation, 
the Court found that one paragraph of plaintiffs 
complaint sufficiently alleged that the broadcast 
separately defamed La Luna; lo wit: “At the time of 
the broadcast. the defendants knew or should have 
known that such broadcast directly implied [sic] 
plaintiff and would lead a reasonable person to believe 
that the broadcast was referring to plaintiff, portraying 
plaintiffs employees, musicians, dancers and patrons 
as members of ‘Russia’s violent underworld.’” 

CBS was represented by in-house counsel Susanna 
Lowy and Cameron Stracher. Mr. Stracher, now at 
Levine, Sullivan & Koch, continues to represent CBS, 
along with Michael Sullivan. 

1 The C O U ~  found that Florida law applied because plaintiff 
was domiciled in Florida, and that is where i ts  injuries 
were alleged to have occurred. 

Defendants File Answer 
to Ventura Complaint 

The Cincinnati Enquirer and its parent, the Gannett 
Company, who are defending a “broken promise” 
lawsuit brought by a source for an investigative series on 
Chiquita Brands International, recently filed an answer 
to the source’s complaint. The answer responds to 
claims for breach of contract, tortious breach of 
contract, promissory estoppel. promissory fraud, and 
negligence based on allegations that reporters employed 
by the Enquirer broke their promise to preserve the 
anonymity of Chiquita attorney George C. Ventura 
when he provided them with inside information. 

Ventura filed his complaint against the media in late 
September, after pleading no contest to misdemeanor 
charges of attempted unauthorized access to computer 

systems. See LDRC LibelLerter, October 1999 at 39. 
Reporter Mike Gallagher, one of two reporters 
investigating the Chiquita story, pled guilty to felony 
charges for obtaining unauthorized access to 
Chiquita’s voice mail system. The Enquirer paid 
Chiquita a $10 million settlement. 

In the complaint, Ventura alleges that he 
responded to a request for information that Gallagher 
and fellow investigative reporter Cameron McWhiner 
posted on the Internet pursuant to investigating 
Chiquita. Ventura agreed to act as a source for the 
reporters but, he asserts, repeatedly insisted and was 
promised that his identity would remain a secret. He 
claims that the reporters recorded their conversations 
with him, retained the recordings, and even gave them 
to law enforcement officials, leading to his 
identification as a source of proprietary information. 
Ventura asserts that the disclosure resulted in the 
aforementioned state criminal prosecution, as well as 
possible federal charges and perhaps a civil lawsuit. 
According to the complaint, he was also forced to 
resign from his law firm. 

In defense, the Enquirer and Gannett deny the 
allegations of the reporters’ wrongdoing vis-a-vis 
Ventura, particularly the allegation that they are 
responsible for the disclosure of Ventura’s identity. 
They further claim that Ventura’s claims are barred by 
reason of his own illegal conduct (for which criminal 
charges were leveled against him) and by his 
disclosure of himself as a source. The answer also 
asserts that Gallagher’s wrongdoing “if any” did not 
occur within the scope of his employment at the 
Enquirer. Clearly this responds to Ventura’s claim of 
negligence based on a theory that the Enquirer 
negligently hired Gallagher, who, the complaint 
asserts, falsified stories in the past. 

Apparently in anticipation of discovely, and 
perhaps with a touch of irony, the answer repeatedly 
invokes the Ohio Shield Law (Ohio Rev. Code Ann. 
5 2739.12). stating that the defendants “respectfully 
refuse to disclose confidential sources of information 
obtained by them in gathering, procuring, compiling, 
editing, disseminating or publishing news. “ 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1999 Page 23 

The Charlotte Observer to Petition the U.S. Supreme Court 
in Damaging N.C. Court Closure and Sealing Ruling 

By John Hasty 

On January 22, 1996, A. Ron Virmani, a Charlotte. 
North Carolina doctor, filed suit against Presbyterian 
Health Services Corp. alleging that the hospital had not 
afforded him due process in a peer review which resulted 
in his being barred from practice at the hospital. Dr. 
Virmani did not challenge the medical findings of the 
peer review (his patients’ care) in the action. Thereafter, 
through a series of expane orders sought by the hospital. 
the trial court sealed the records of the proceeding, 
including those documents which had been filed in open 
court with the original complaint. 

Rcporter Objects to CIosurc 

On May 2, 1996 the summary judgment motion filed 
by the hospital was on to be heard by the trial court, and 
the hospital moved that the proceedings he closed and the 
documents which the hospital was presenting to the court 
in support of their motion be sealed. A reporter for The 
Charlotte Observer was present and objected to the 
closure and sealing motion and asked for a short 
continuance until he could have his lawyer present to 
present the paper’s objections. The trial wurt  summarily 
denied the reporter’s requests and objections, allowed the 
hospital’s motions, ejected the reporter and locked the 
courtroom. 

The next day, attorneys for the newspaper filed a 
motion to intervene for the limited purpose of objecting 
to the closure, which the trial court likewise summarily 
denied without allowing the newspaper to be heard. 
Oddly enough, Dr. Virmani, throughout this litigation, 
has never sought to seal or close any of the peer review 
documents or court proceedings and, in fact, joined in 
The Observer’s position that they should be open to the 
public. 

A T%oughtful AppeIIaic Court 

On November 18, 1997, having allowed The 
Observer‘s motions for extraordinary relief, the Nonh 
Carolina Court of Appeals, in a scholarly, well reasoned 
and correct decision, held that Article I,  Section 18 of the 

North Carolina Constitution creates a presumption that 
civil proceedings and their records are open to the public, 
reversing the lower court rulings sealing the records and 
closing the summary judgment hearing and not allowing 
the paper’s motion. See 127 N.C. App. 629, 493 S.E. 2d 
310 (1997) 

N. C. Supreme Court Muddle 

On June 25, 1999 the Nonh Carolina Supreme Court, 
while holding that the North Carolina Constitution 
created a presumption of openness in civil proceedings, 
proceeded, in what one commentator in the 1999 PLI 
Communications Law outline has described as “_ . . a 
procedural and substantive muddle,” to declare: 

(1) that the public and media have no right to 
appear before the trial courts and object to closure 
motions and must resort to the appellate courts for 
redress of their rights; 

( 2 )  that such appellate procedures, which in 
this case took three years, are a timely protection 
of the public’s rights; 

that North Carolina statute 5131E-95 
mandates the closure, without hearing or findings 
of fact by the trial court, of any proceeding and its 
records in which peer review information is 
voluntarily introduced by a party; 

(4) that a party wishing to voluntarily use peer 
review information in a civil court proceeding can 
do so by handing such peer review information to 
the trial judge for consideration on the merits of 
the case in secret, off the record and can even 
withhold this information from the other party; and 

(5 )  that while the Supreme Court of the United 
States would in all likelihood hold that the First 
Amendment would likewise create such a 
presumption in civil cases, it was not bound by: 

(3) 

the decisions of the various Federal circuits 
and other state appellate courts which have held 
that the public has a right to be heard, - the decisions of the United States Supreme 

(Conltnired onpage 24) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



I 

Page 24 December 1999 LDRC LibelLetter 

observer to Petition the "." sup. "* related information referred to in open court); and U.S. Y. 
Byrd, 20 Media L. Rep. 1804 (D.S.C. 1992) (holding that 
the public has a right of access to criminal sentencing 
hearings). 

Much to the newspaper's credit, they have authorized 
the filing of a petition for writ of certiorari with the 
Supreme Court of the United States seeking review and 
reversal of the North Carolina Supreme Court's decision. 
The petition, which will be filed by December 16, 1999, 
will raise the following issues: 

(Connnuedfiom page 23) 

Court that mandatory closure statutes are 
unconstitutional, 
* or that it is improper for a trial court to 
consider off record evidence in reaching 
decisions on the merits of a case 

See 350 N.C. 449,515 S.E.2d 675 (1999). 
The North Carolina Court, in their desire to allow the 

medical orofession in North Carolina to litieate Deer - .  
review matters in secret while basking in res judicara 
which can only be afforded by the public's courts, 
declared ". . . there simply must be a way for a court to 
review . . . documents . . . without making them public. 
. . .  

Irrespective of the question regarding off-record 
considerations by a trial court and mandatary closure 
statutes, the most abhorrent aspect of this decision is 
holding that the public cannot appear or be heard at the 
trial court level on the question of closure. Not a day 
goes by that litigants in civil actions don't ask a trial judge 
to close some aspect of a civil proceeding, and i f  this 
decision stands the media in North Carolina will he 
severely hampered in reporting on matters of public 
importance in the courts of this state. 

?%e Paper Pushes On 

The Charlorre Observer has consistently and 
aggressively asserted the public's First Amendment right 
to attend and report about court proceedings. See In re 
The Knight Publishing Company d/b/a The Charlorre 
Observer, 743 F.2d 231 (4th Cir. 1984) (holding that the 
public has a right to notice and hearing before trial courts 
may consider closure of courtrooms or sealing of 
documents in a criminal case); In re The Charlotte 
Observer,' The Unired Srares of America v. James 0. 
Bakker and Richard W. Dorrsch, 882 F.2d 850 (4th. Cir. 
1989) (holding that the public has a First Amendment 
right of access to change of venue hearings in criminal 
cases); Davis v. Jennings, 304 S.C. 502,406 S.E. 2d 601 
(1991) (holding that the public has a presumptive right of 
access to records in a civil case); In re The Charlorre 
Observer, 921 F.2d 47 (4th. Cir. 1990) (holding that a 
trial court may not prohibil publication of  grand jury- 

( I )  Does the First Amendment of the United States 
Constitution create a presumptive right in the 
public to attend civil court proceedings and have 
access to civil court records? 

(2) Is it implicit in the First Amendment right of 
the public to attend civil court proceedings and to 
access civil court records that the public has the 
procedural right to appear at such civil court 
proceedings for the limited purpose of being heard 
on its objections to the closure of such proceedings 
or the sealing of such records? 

(3) Does North Carolina's mandatory closure of 
civil proceedings and records in cases involving 
hospital peer reviews violate the First Amendment 
to the United States Constitution? 

The etition asks the Court to declare: ( I )  that the First 
Amendment right of access to judicial proceedings applies 
to civil cases; (2) that the substantive right of access to 
judicial proceedings should be reinforced by the 
procedural right to be heard in a timely manner on the 
issue of closure parallel to those that exist in criminal 
proceedings; (3) that North Carolina's mandatory closure 
of civil proceedings involving hospital peer reviews 
violates the First Amendment; and (4) that there is a First 
Amendment right of access to judicial records. 

It is also envisioned that motions to be allowed to file 
amicus briefs in support of the petition will be filed by the 
Reporters Committee for Freedom of the Press as well as 
by a group of other interested media organizations. 

John Hasp is wirh Waggoner, Hamrick, Hasry, Monreirh 
and Krarr, PLLC, Charlotte. Nonh Carolina and 
represenred The Charlotre Observer in this mrrer. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~ 

Page 25 December 1999 

CBS FIGHTS JASPER SUBPOENA 
Subpoena Fights Highlight Need for Texas Shield Law 

LDRC LibelLetter 

By Mike Raiff and Tom Leatherbury 

In a high profile capital murder case, the Texas 
courts remained unwilling to recognize any reporter’s 
privilege in criminal cases. After several evidentiary 
hearings, several contempt and commitment orders, 
several emergency appeals, several emergency stays, a 
release from jail on bond, and a final denial by the 
highest criminal court in Texas, CBS decided to 
publish on the Internet the transcript of Dan Rather’s 
interview of the third defendant to be tried for the 
dragging death of James Byrd of Jasper. 

The disputes between CBS and the Jasper 
prosecutors, which received a great amount of 
attention in Texas, have become a springboard for 
renewed efforts to obtain a shield law in Texas when 
the Texas Legislature reconvenes in January 2001. 

A fishing Expedition in CBS Tapes 

In September 1999, Dan Rather conducted an on- 
camera interview Qf Shawn Berry, who was facing 
capital murder charges. CBS later aired portions of the 
interview on the CBS news program 60 Minutes 11. 

Just prior to Berry’s criminal trial, the prosecution 
team served a subpoena on a 60 Minutes I1 producer 
who lives and works in Dallas, Texas. In the 
subpoena, the prosecutors requested the producer to 
turn over the outtakes of the Berry interview and any 
transcripts of the interview. The Jasper sheriff who 
SeNed the subpoena admitted that the prosecutors were 
on a “fishing expedition” to find out what was on the 
outtakes. And later, the lead prosecutor also admitted 
that the unbroadcast portions of the interview would 
not be critical to his case. 

CBS and its producer challenged the subpoena on 
several grounds, including the reporter’s privilege. 
They faced an uphill battle because Texas has no shield 
law, and the courts have been unwilling to recognize 
any reporter’s privilege in criminal cases. In addition 
to urging the courts to recognize the reporter’s 
privilege, CBS and the producer further argued that the 

producer had no possession or  control over the 
outtakes and that the prosecutors were required to go 
to New York, where the outtakes were located, to 
obtain them. The prosecutors were trying to 
circumvent the procedures for subpoenaing an out-of- 
state witness by serving a subpoena on a CBS producer 
located in Texas. 

In an effort to follow the proper procedures for 
obtaining evidence from an out-of-state witness, the 
prosecutors instigated an action in New York io 
supplement their efforts in Texas. In New York, they 
requested a New York court to order Dan Rather to 
appear to testify in Jasper, Texas, and to produce the 
outtakes of the Beny interview. 

A Run Through Texas Courts 

In the first round of legal battles in Texas, the 
Texas trial court ordered the producer to turn over the 
transcript and the outtakes, and later held her in 
contempt for not doing so. The lower court’s orders, 
however, were stayed pending a resolution in the 
Beaumont Court of Appeals. 

After bearing oral argument, the Beaumont Court 
of Appeals refused to grant the producer any relief and 
eventually lifted its stay of the lower court’s contempt 
orders. 

An emergency appeal and petition for writ of 
habeas corpus were then filed in the Texas Court of 
Criminal Appeals, the highest criminal court in Texas. 
While the parties briefed the issues, the Texas Court of 
Criminal Appeals effectively stayed the matter by 
allowing the producer to remain free on a $2,000.00 
bond. But a few days later and without hearing any 
oral argument, the Texas Court of Criminal Appeals 
rejected the producer’s request for relief and vacated 
the order setting bond. 

After fighting in every Texas court possible and 
exhausting all legal options in the Texas courts, CBS 
decided to post the entire interview transcript on 
CBS’s web page. In light of CBS’s decision, the 

Conrinued on page 26) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



I December 1999 LDRC LibelLetter Page 26 

CBS FIGHTS JASPER SUBPOENA 

(Conrinued/rom page 28) 

prosecutors agreed to drop all proceedings against the 
producer, to cooperate in vacating all contempt and 
commitment orders against the producer, and to end all 
efforts to obtain the outtakes through the producer. 
Additionally, the prosecutors decided not to proceed in 
New York to obtain the outtakes and testimony of Dan 
Rather. 

As it turns out, while the prosecutors used at trial 
parts of the aired portions of the Berry interview, the 
prosecutors did not rely on any of the unaired parts of 
the Berry interview. Berry was convicted and given a 
life sentence. 
CBSs  Susanna Lowy and Anthony Bongiomo, along 
with Tom Leatherbury and Mike Raiff of Vinson & 
Elkins. represented CBS and Mary Mapes. 
Addirionally, Charles Babcock and Leon Caner of 
Jackson Walker represented Mary Mapes, individually. 
Floyd Abrams of Cahill Gordon & Reindel represented 
Dan Rather in the New York proceedings. 

CORRECTION 

Last month, the LibelLener reported on the gag agreement 
entered into by Aaron McKinney. one of the men who 
murdered gay University of Wyoming college student 
Matthew Shepard and prosecutors in the case. We quoted 
from Editor & Publisher to the effect that the agreement 
bound “almost anyone ... connected with the murder case 
from ever discussing it.” A more accurate statement would 
he that the agreement binds McKinney and every member of 
the defense team from discussing the case with the media. 
McKinney also agreed not IO present any evidence reflecting 
on the character of his victim, Matthew Shepard, during the 
sentencing phase of the proceedings. Mr. McKinney also 
accepted consecutive life sentences, but obtained in return 
dismissal of the government’s intent to seek the death penally 
for the crimes. 

Also in last month’s LibelLetter, we attributed the article 
on page 4. concerning the statute of limitations for newspaper 
articles Rrsl issued on Internet sites, to Blaine Kinrey o f  

Lathrop &Gage. It should havc been Blaine Kimrey. 

Prior Restraint on Publishing Juvenile’s 
[\lame Rebuffed in New Hampshire 

A New Hampshire court recently rejected a 
TRO request from defense counsel representing a 
juvenile seeking to bar the local news organizations 
from further publishing the name of his client. Doe 
v. Keene Publishing Corporation, 99-E-0144 
(Super.Ct. N.H. 1/30/99) The juvenile, charged in 
an assault that had drawn particular public 
attention, was photographed by the Keene 
Publishing Corporation at the time of his arrest. 
The picture ran without the boy’s name, which was 
at that point unknown to the newspaper. The 
following day the paper was able to determine the 
boy’s identity and his name was run in a subsequent 
article. 

Defense counsel argued that a New Hampshire 
law which, with certain limited exceptions not 
relevant here, purports to make it  unlawful for any 
newspaper, radio or television station to make 
public any identifying information regarding a 
juvenile arrestee, allowed the court to enjoin the 
media from further publication of his client’s name. 
Keene Publishing Corporation responded that the 
statute as it was being applied in this matter was 
unconstitutional. Moreover, the paper contended, 
even if the statute was constitutional, the prior 
restraint being sought would be impermissible. 

While not ruling on issues related to possible 
claims. remedies or defenses under the statute, the 
court found that a prior restraint was unwarranted. 
Citing New Hampshire cases that correctly found 
that prior restraints were “inherently suspect” and 
bore a “heavy presumption against its 
constitutional validity,” the court denied the 
request. 

Keene Publishing Corporation was represented 
by William L.Chapman of Orr & Reno in New 
Hampshire. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1999 Page 27 

Vermont Judge Corrects Erroneous Restraining Order 
Barring Publication of Juvenile Photos 

Clerk’s Mistake Exceeded Court’s Power to Censor 

In late November, a state court judge in Vermont 
vacated an order preventing local media and the 
Associated Press from publishing the photographs of 
three juveniles who were arraigned on criminal 
charges of disorderly conduct. State of Vernon1 v. 
West, No. 1447/1448/1449-11-99 (Franklin Dist. Ct. 
Nov. 24. 1999). District Court Superior Judge 
Howard VanBenthuysen, noting that a clerk had 
mistakenly issued the order while the Judge was away 
on holiday, vacated the order in its entirety and set 
the issue for hearing “in due course,” finding that 
prohibiting all photography of the suspects would 
exceed the court’s powers. This ruling came at the 
motion of several news organizations, including The 
Burlingron Free Press (a Gannett publication), 
Vermont Publishing Corp. (publisher of the St. 
Albans Messenger), and AP. 

Jordan West, Melissa Garrow, and Michael 
Cook, who are all minors, were arrested for allegedly 
plotting to kill administrators and students at their 
high school. Before their arraignment, West and 
Garrow filed motions to bar the media from 
photographing them, arguing that as they were 
seeking transfers to Juvenile Court, the press should 
be restricted. 

Although Judge VanBenthuysen had left for a 
holiday on the evening of November 19, an order 
bearing his name was issued on November 22, which 
said: “It is ordered that the juveniles’ faces will not 
he shown by print or electronic media.” A different 
judge presided at the November 22 arraignment, at 
which, according to the media organizations’ brief in 
support of their motion to vacate the order, reporters 
were present and a pool photographer took 
photographs without restriction. 

The next day, the media organizations moved that 
the restraining order be vacated as a prior restraint of 
speech in violation of the First Amendment. They 
further argued that neither the criminal defendants 

nor the court had followed the procedures required by 
Rule 53 of the Vermont Rules of Criminal Procedure 
in disposing of the applications to restrict photographic 
coverage. 

In a November 24 opinion vacating the order, 
Judge VanBenthuysen - the original judge whose 
name appeared on the prior restraint - said he did not 
learn of that order until November 23, and that he had 
never issued it. The new order stated that after the 
judge had left for his holiday, a clerk misconstrued a 
note left on a case file and issued the order. 

In lifting the prior restraint, the judge held that the 
generality of the restrictions exceeded the court’s 
discretion under Rule 53. While the order appeared to 
prohibit publication of any photographs of the 
defendants, the judge noted, “the authority of the 
Court to issue such an order is generally considered to 
be limited to the Courthouse and its environs.” 

The judge said that restriction of photography “may 
seem, at first blush, to be appropriate,” particularly if 
the criminal cases are transferred to Juvenile Coufl, as 
West and Garrow have requested. However, the court 
could not issue such an order without a hearing: 
“Because of the obvious 1st Amendment issues such 
Motions raise, a hearing is clearly required.” 

The court vacated the order in its entirety and called 
for a hearing on the defendants’ motions to prohibit 
photography. That hearing will proceed 

simultaneously with West’s and Garrow’s motions 10 

transfer their cases, the judge finding no emergency 
justification for an immediate hearing. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 28 December 1999 LDRC LibelLetter 

1999 Defense Counsel Section Annual Breakfast Meeting Minutes 

DCS President Tom Leatherbury (Vinson & 
Elkins) called the meeting to order, thanking members 
for attending. He thanked Sandra Baron and the 
LDRC staff for their work in the past year. 

New DCS Officers and Election of 
Treasurer 

Tom Leatherbury noted that each officer serves in 
a particular post for one year and then ascends to a 
higher rank. The President rotates off of the Executive 
Committee to the post of President Emeritus and the 
DCS elects a new Treasurer. The Executive 
Committee has tried to maintain geographic diversity 
among its officers. 

This year, Thomas Kelley (Faegre & Benson) 
becomes the new DCS President, Susan Grogan Faller 
(Frost & Jacobs), Vice President, and David Schulz 
(Rogers & Wells), Secretary. Tom Leatherbury, the 
new President Emeritus, tumed the proceedings over 
to his successor. 

Thomas Kelley thanked Tom Leatherbury for his 
service as President and announced the uncontested 
election of Luther Munford (Phelps Dunbar) to the 
post of DCS Treasurer. 

Executive Director’s Report 

Thomas Kelley called on Sandy Baron to deliver 
the Executive Director’s report. Sandy thanked 
LDRC’s staff and the DCS membership for their many 
contributions. She also thanked Tom Leatherbury for 
his service on the Executive Committee, and Laura 
Handman for her continuing involvement as President 
Emeritus. 

She noted the success of the 1999 
NAAlNABlLDRC Libel Conference, which took place 
in Arlington, Virginia in September and the 
tremendous contributions of DCS and Media members 
to the success as well as to the success of the LDRC 

urged members to continue to submit briefs for the 
LDRC brief bank, names of retired media personnel 

LibelLetter, BULLETIN and SO-STATE SURVEYS. Sandy 

for the expert witness database, and news on media 
cases in their respective geographic areas. She 
reported that in 1999, as in past years, LDRC fielded 
a substantial number of requests for briefs and expert 
witnesses. 

Sandy noted that LDRC is a cooperative 
organization. As a consequence, any progress or 
successes it achieves are really those of its 
membership, without whom not!hg would be 
accomplished. 

Reports from Committee Chairs 

New Legal Developments 
In the absence of lack Weiss, chair, Tom 

Leatherbury reported that new vice-chairs have been 
nominated and that the committee will be taking an 
active role in advising LDRC staff on issues and cases 
of note that should be addressed and on proposed 
content for the fourth quarter LDRC BULLETIN which 
annually addresses -new developments.” 

Advertising a n d  Commercial Speech 
Sandy Baron reported that the committee is going 

to be looking for new projects for the upcoming year. 
Cam DeVore, current chair, organized a decade-long 
review of commercial speech decisions for the 
upcoming LDRC BULLETIN on New Legal 
Developments. 

Agricultural Disparagement 
Chair Bruce Johnson (Davis Wright Tremaine) 

reported that the Committee is monitoring the status 
of “veggie libel” statutes. The committe was helpful 
in the effort to defeat adoption of such a law in 
Arkansas. A bill was introduced in Texas to repeal 
the state “veggie libel” statute, but was defeated 
despite the lobbying efforts of media organizations 
and defense counsel. 

Conference and Education 
Co-chair Peter Canfield (Dow Lohnes & 

f2onnnuedonpage 29) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1999 Page 29 

1999 DCS Annual Breakfast Meeting Minutes 

(Conrinuedfiom page 28) 

Albertson) reported on the 1999 NAAINABILDRC 
Libel Conference held in September. He noted that the 
conference enjoyed record attendance and was a decided 
success. 

Cyberspace 
Chair Steve Lieberman (Rothwell, Figg, Ernst & 

Kurz) reported on the collection of articles on 
cyberspace law, which Committee members authored 
and assembled, and which LDRC published earlier this 
year. These articles were also distributed to attendees 
of the Conference. 

Tom Leatherbury noted that Steve will be stepping 
down at the end of this year as chair of the Cyberspace 
Committee. a position that he has held for several years 
and with a result of notable productivity by the 
committee. The DCS joined with Tom in thanking 
Steve for his extraordinary efforts. The new chair will 
be Kurt Wimmer (Covington & Burling), currently the 
vice-chair of the Committee. 

Employment Law 
Vice Chair Sanford Bohrer (Holland & Knight) 

reported that production of the 2000 SURVEY is currently 
under way. He urged members to let their clients know 
of the existence of the text - and particularly clients 
who are not part of the media and might not otherwise 
be aware of LDRC publications. He stated that the text 
is such a valuable compendium for those who have to 
contend with employment matters, and particularly 
those with employees in more than one jurisdiction, that 
the book is an “easy sell.” 

Expert Witness 
Chair James Stewart (Butzel Long) reported on the 

Committee’s efforts lo expand LDRC’s expert witness 
data bank listings of retired journalists, editors, 
publishers and others experienced in the media. These 
individuals are particularly valuable as expert witnesses 
because they appreciate and can apply their background 
experience to the matter in litigation. He urged 

members to send LDRC the names of media 
professionals that have recently retired. 

International Media Law 
Co-Chair Kevin Goering (Coudert Brothers) 

reported on the success of the well-attended 
international panel which took place on the first day 
of the 1999 NAAfNABILDRC Libel Conference in 
September. He reported on the progress of the 
London 2000 conference, noting that a venue has been 
chosen and that much interest is apparent among the 
membership. He urged those members hoping to 
attend the conference to reserve their places early. 

Jury Instructions 
Vice Chair David Klaber (Kirkpatrick & Lockhart) 

reported that the Committee is close to completing an 
update of the 1995 Jury Instruction Manual. 

Legislative Affairs 
James Grossberg (Levine Sullivan & Koch), who 

will be assuming the remaining term as chair from Lee 
Levine, reported on the LDRC BULLETIN on the Texas 
interlocutory appeals statute, which Committee Chair 
Lee Levine (Levine Sullivan & Koch) and Tom 
Leatherbury helped organize, and which LDRC 
distributed earlier this year. That LDRC BULLETIN has 
already been put to use by lawyers in Pennsylvania 
looking into the possibility of such a provision in that 
state. Other LDRC members were urged to consider 
whether such a provision might not be adopted in 
some manner in their jurisdictions, noting again the 
success that Texas First Amendment litigators have 
obtained as a result of this provision. 

The Committee’s subcommittee on the Uniform 
Correction and Clarification Act has also been active 
in encouraging and providing support materials for 
those who are seeking enactment of the provision in 
their jurisdictions. 

LibelLetter 
Chair Adam Liptak (The New York Times) 

(Coniinuedonpoge 30) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



I Page 30 December 1999 LDRC LibelLetter 

I 01999 
Libel Defense Resource Center 

404 Park Avenue South, 16th Floor 
New York, New York 1001 6 

(21 2) 889-2306 
w . l d r c . c o m  

Executive Committee: 
Kenneth Vittor (Chair), Robin Bierstedt, Dale 

Cohen, A n n e  Egerton, Harold Fuson, 
Susanna Lowy, Mary Ann Werner 

Thomas Kelley (ex officio) 

Executive Director: Sandra S. Baron 
Staff Attorney: David V. Heller 

Stafi  Attorney: John Maltbie 
LDRC Fellow: Jacqueline Williams 

Staff Assistant: Michele LoPorto 

1999 DCS Annual Breakfast Meeting Minutes 

(Continuedfrom page 29) 

remarked on the continuing success and growth of the 
LDRC LibelLerrer in spotting trends in media law and 
reporting on important cases. He thanked the 
membership for its contributions to the newsletter and 
urged members to keep LDRC abreast of cases and 
trends in their respective geographic areas. 

Pre-PublicationlPre-Broadc~ 
Vice Chair David Korzenik (Miller & Korzenik) 

reported on the Committee’s new initiative to create a 
CD ROM of materials to be used as examples in 
newsroom legal seminars, with an accompanying 
catalogue. He urged members to contribute examples 
of print or broadcast material that has engendered 
litigation or the threat of litigation. The completed 
project should not be cost-prohibitive and would be of 
use to many media counsel who engage in journalist 
education. 

&*Trial 
Co-Chair Charity Kenyon (Riegels, Campos & 

Kenyon) reported on the progress of the Committee’s 
summary judgment checklist. The Committee is 
currently putting the material they have gathered into 
a checklist format, which will hopefully be ready for 
distribution in the near future. 

Trial Techniques 
Chair David Bodney (Steptoe & Johnson) reported 

on the Committee’s project, in conjunction with the 
Jury Instructions Committee, to conduct systematic 
post-trial juror interviews is still in its preliminary 
stages. The two c~mmittees will be meeting, and with 
the help of Tom Kelley, hope to work through the 
logistics of such a valuable, but challenging project. 

Membership 
Chair Richard Goehler (Frost & Jacobs) reported 

on the Committee’s efforts to identify and contact 
potential new members. Of particularly interest might 
he those firms who are representing new media, such 

as Internet publishing entities. He urged DCS to let 
him know of any law firms that would make worthy 
new members of the organization. He also urged 
DCS members lo alert their new media clients to the 
benefits of LDRC membership. 

LDRC Institute 
LDRC staff attorney David Heller reported on the 

Institute’s project to create Fred Friendly-style 
seminars for high school students to teach and 
promote First Amendment values. The Freedom 
Forum has indicated an interest in contributing to 
this project. A number of members present at the 
breakfast suggested that judicial education seminars 
or some manner of benchhedia interactive programs 
or sessions might also be useful in increasing judicial 
consideration of First Amendment issues. I t  was 
suggested that LDRC look into what is currently 
being done on that front and the possibility of our 
contributing to that effort. 

Tom Leatherbury again thanked the members for 
coming to the Breakfast and Annual Meeting, and for 
their contributions to LDRC on all fronts, and, with 
Sandy Baron, told the membership that they looked 
forward to working with them in 2000 and for many 
years thereafter 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibeLetter December 1999 Page 31 

LDRC BULLETIN Publishes Decade-End Review of Most Significant Issues 
The Media at the Millenium 

LDRC’s annual year-end review of significant 
developments typically lends itself to identifying trends in 
the development and application of the law. As we 
approach the end of the decade of the 1990’s. we thought 
it  was important to review the media First Amendment 
issues that significantly shaped this decade and that were in 
turn, shaped during the decade. This month, LDRC 
published Part 11 of the LDRC BULLETIN 1999:4. It 
contains 14 articles that analyze areas of law that 
underwent important development over the course of the 
decade or othenvise changed in subtle, but nevertheless, 
significant ways. Of course, the end of 1999 also marks 
the beginning of a new decade and millennium, and many 
of the articles venture a look forward to see how the trends 
and developments of the 1990’s will play out over the 
decade to come. 

Contributing to this analysis is the fortuitous fact that 
in 1999 several major cases were addressed by the Supreme 
Court, the federal Courts of Appeal and state courts. 
Perhaps most notable in this regard was the Supreme 
Court’s decision in Wilson v. Loyne, 119 S. Ct. 1692 
(1999) and the Fourth Circuit’s decision in Food Lion Y. 

ABC, (4th Cir. Oct. 20, 1999). In a general. but perhaps 
oversimplified way. Wilson and Food Lion tell the story of 
the decade from a media lawyer’s perspective, illustrating, 
among other things, the rise over the last ten years of 
claims against the media for its methods of investigating 
and gathering the news, coupled with the palpable increase 
in public and judicial animus toward the media. 

The 1990’s, as we know, demanded that media lawyers 
not only master the elements of a panoply of common law 
torts not previously significant in media cases, but also 
analyze again how the First Amendment interacts, or, 
more importantly, should interact with common law 
claims. Issues of liability and damages demanded 
thoughtful and rigorous analysis of basic principles. 

Old Torts in News Suits 

Food Lion was one of the most closely watched cases 
of the decade, raising the specter of enormous liability for 

newsgathering for violating a range of common law 
torts, such as trespass and misrepresentation, that 
traditionally had little or no application lo the media. 
Three articles in the LDRC BULLETIN deal with themes 
and results of the case - which in the end saw a $5.5 
million dollar jury award reduced to two dollars. 

Common Law Claims 

Lee Levine explores common law claims and 
defenses, claims which arose, at least in part, from a 
decision from the beginning of the 1990’s, Cohen v. 

Cowles Media Co., 501 US. 663 (1991). Cohen 
contributed the now well-known plaintiffs’ mantra that 
“generally applicable laws do not offend the First 
Amendment simply because their enforcement against 
the press has incidental effects on its ability to gather and 
report the news.” He notes that as the 
decade marched on, in case after case and with harely a 
dissenting voice, courts invoked Cohen to preclude 
media defendants from invoking the First Amendment to 
protect them against claims that they had nm afoul of 
“generally applicable laws” - from trespass to intrusion 
to fraudulent misrepresentation - in gathering the news. 

Constitutional Analysis 

Id. at 669. 

After a decade bookended by Cohen and Food Lion, 
the development of a framework by which to judge 
liability and measure damages for newsgathering torts 
will be a major task confronting media lawyers in the 
years ahead. In this connection, David Schulz examines 
the constitutional policies and judicial precedents which 
show that newsgathering is a constitutionally protected 
activity, Cohen not to the contrary, and outlines a set of 
legal principles that should guide the development of 
clear standards for the protection of newsgathering 
activity. 

Damages 

Floyd Abrams analyzes the issue of compensatory 
d ~ a g e s  as it arose in Food Lion and reflects on the 

(Conlimed onpage 32) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~~ ~ 

Page 32 December 1999 LDRC LibelLetter 

LDRC BULLETIN: The Media at the Millenium 

Conbnuedfrompoge 31) 

Fourth Circuit’s decision, which while rejecting the 
applicability of First Amendment principles in analyzing 
liability. held that the First Amendment barred plaintiff 
from obtaining publication damages in the guise of claims 
for newsgathering. While not 100 percent favorable to the 
media, the decision does send a clear message that generic 
torts such as fraud and trespass cannot be bent out of shape 
to bypass the protections of New York Times v. Sullivan. 

RIDE-AUJNCS One method of newsgathering, 
the so-called ”ride-along,” got mixed judicial treatment 
during the decade before going up to the Supreme Court 
in 1999 in Wilson v. Layne. One of the strongest 
expressions of animus toward the media occurred in the 
middle of the decade in a ride-along case when one court 
described the media’s presence during the execution of a 
warrant as ‘the equivalent of a rogue policeman using his 
official position to break into a home in order to steal 
objects for his own profit or that or another.” Ayeni Y. 
CBS, 848 F. Supp. 362,368 (E.D.N.Y. 1994). When the 
Supreme Court decided Wilson in 1999 its language was 
much more temperate, hut the decision nevertheless put an 
effective end to media ride-alongs during the execution of 
search warrants in private homes. The legal history of 
media ride-alongs and the questions that remain open in 
the wake of Wilson are examined by Victor Kovner. 

The law of reporter’s 
privilege is reviewed in two articles, analyzing the issue 
on the federal and state levels, respectively. On the 
federal level, at the heginning of the decade the existence 
of a federal reporter’s privilege was a virtual certainty. As 
explored by Laura Handman, this certainty turned toward 
reexamination, as illustrated in the Second Circuit’s 
decision in Gonzales v. National Broadcarring Co., No. 
97-9454 (2d Cir. August 27, 1999). Having determined 
last year that there was no privilege for reporters’ 
nonconfidential materials, the C O U ~  on reconsideration 
held that a qualified privilege does exist for 
nonconfidential material, hut it then articulated a less 
demanding standard for the requesting party to obtain such 
material. Whether others courts will apply this diluted 
version of the privilege and whether this may spur a 

REPORTER’S F’RIVILECE 

federal privilege statute are some of the questions 
discussed in her article. 

On the state level, the roll call of states with shield 
statutes rose over the decade, hut according to Jeremy 
Feigelson, these numbers hardly give comfort. Despite 
the statutory protections available at the state level, he 
describes a state of unease among the First Amendment 
bar in recent years that in close cases there is little 
confidence that judges will give First Amendment 
interests any deference. 

SLAPP Running contrary to these wary 
assessments is the report by Mark Goldowitz on the 
history and impact of California’s anti-SLAPP statute. 
The statute, enacted in 1992 to combat meritless 
retaliatory lawsuits, is now one of the most powerful 
weapons in the hands of defamation defendants in 
California. The article reviews the legislative and legal 
history of the statute and suggests that lessons can be 
drawn to try and duplicate this success in other states or 
at the federal level. In a companion article, David Heller 
reviews anti-SLAPP statutes in other states, statutes 
which to date have not approached the broad scope of 
California’s law. 

INCITEMENT The developments surrounding 
newsgathering take on an even more extreme edge with a 
trend in the latter part of the 1990’s suggesting that 
courts, in an unpredictable and ad hoc way, will demand 
greater accountability on the part of media and other 
speakers whose speech is alleged to have inspired violent 
acts. Tom Kelley and Steve Zansherg report on a 
disturbing trend by courts to expand the previously 
defined category of “incitement” or, alternatively, to 
circumvent the application of that test altogether, to 
permit plaintiffs’ claims to proceed against media 
defendants, as in Rice Y. Paladin, 128 F.3d 233 (4th Cir. 
1997). 

L m L  On the libel front, the decade started with 
the prediction that Milkovich v. b r a i n  Journal Co., 491 
U.S. 1 (1990), would lead to the demise of the opinion 
defense. That has not happened. As examined by Rod 
Smolla, on balance, Milkovich has not had a dramatic 
impact on the level of legal protection provided to the 
expression of opinion under defamation law. While there 

(Continued onpage ;3) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1999 Page 33 

LDRC BULLETIN: The Media at the Millenium 

(Conhnuedfiompoge 32) 

have been hundreds of decisions interpreting Milkovich, 
with some very distinct variations among jurisdictions, 
Rod Smolla argues that Milkovich has had a modest 
impact in the formal articulation of legal doctrine, but 
little if any discernable impact in the actual outcome of 
cases. See pages 129-137. 

The more subtle doctrinal developments in the 
concepts of incremental harm and libel by implication 
are examined by Slade Metcalf and Gayle Sproul, 
respectively. Although criticized and ridiculed, the 
incremental harm doctrine has not yet been consigned to 
the dust bin of invalid legal theories. Just last year, a 
federal judge in New York recognized the existence of 
this much maligned doctrine in Jewell Y. N.Y.P.  
Holdings, Inc., 23 F. Supp. 2d 348 (S.D.N.Y. 1998). 
Gayle Sproul identifies a trend in libel law that a 
libelous implication be intended by a defendant and 
suggests that the intent be measured subjectively and 
without regard to the plaintiffs status. See pages 147- 
152. 

COMMERCIAL SPEECH According to Cam 
DeVore and Eric Stahl. commercial speech 
jurisprudence walked an uneven path over the decade - 
though in the 1990s the path, from the First Amendment 
practitioners' perspective. appears to he heading in the 
right direction. The decade's advances unquestionably 
were significant and they occurred, surprisingly, under 
the same constitutional test - Central Hudson Gas & 
Electric C o p  v. Public Service Commission, 447 US. 
557 (1980) - that, after its first ten years of life, seemed 
incapable of protecting speech in any predictable 
fashion. A question for the near term is how lower 
courts will give effect to the substantially strengthened 
Central Hudson test. A question for the decade ahead is 
whether the Supreme Court will keep Central Hudson as 
the framework of choice, or will "a more 
straightforward and stringent test" eventually win the 
day?.  

CYBERSPACE Finally, no review of the 
decade would be complete without a reflection on 
developments in cyberspace. Bruce Keller and Peter 

Johnson opine that many common law theories have proven 
adaptable to the Internet making it  unnecessary, if not 
misguided, to seek out a new "law of the web." 

THEMEDIA A T T H E  M l l L f N l U M  

A Collection of Articles on Significant Issues 
and Developments of the 1990's 

COMMON L\W L l A B l L l l Y F O R  NEWSGATHERING IN THE 1 9 9 o ' S  

By Lee Levine & Tom Curley 

S U R M Y I N C  THE FIRST AMENDMENT h D S C A F ' E :  T~ IE SCOPE O F  

CONS~ITUTIONAL PROTECTION FOR NEWSCNHERING 
By David A. Schuh 

CONTENT BASED DAMAGES IN NEWSGATHERINGCASES 
By Floyd Abrams 

THE S H O R T  L l F f  OF RIDENONCS: THE ROm F R O M F E l C l f E R  T O  

WIISON 

By Victor Kovner 

REPORTERS PRlVlLEGE U N D E R  FEDEW L\W C I R C A 2 0 0 0  AND BEYOND 

By Laura Handman & Rebecca R. Reed 

REPORTER'S PRIWLEGE IN THE 1 9 9 o ' S :  T H E  STATES 

By leremy Feigelson 

CALIFORNIA'S ANTI-SLAPP STATUTE 
By Mark Coldowitz 

STATE ANTI-SLAPP STATUTES 
By David Heller 

INCITEMENT LAW IN THE 1990's 

By Tom Kelley & Steve Zansberg 

THE PROTECTION OF OPINION A n t a  Miwowor 

By Rod Smolla 

THE UNCERTAIN SURMVAL OF THE  INCREMENT^^ HbRM DOCTRINE 
By Slade Metcalf 

IMPLICATION IN DEFAMATION CASES: MEASURING THE DEFENDWT'S 
INTENT 

By Cayle Chatilo Sproul 

C O M M E R C I A L  SPEECH IN THE 1 9 9 0 ' S  

By P. Cameron DeVore & Eric Stahl 

ARE THE "NEW" CYBERSPACE LEGN DEVELOPMENTS REALLY So NEW? 

By Bruce Keller & Peter Johnson 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 


	sample.pdf
	sterling.com
	Welcome to Sterling Software





