
404 Park A m  Sourh. 16th FLxr .  N m  Ymk. NY IC016 (212) 889-2306 

~ ~~~ 

Editor's Note: 
We found this month that some of the most interesting media [cnv 
news came out of E n g W  nw cases - bo& agdw Forbes 
magazine - were stayed or dismissed based qwn forum non wnve- 
niens growds, an a t raordhq  m$vted w i n  against a sysrem 
that has tended w welwme libel litigation from all comers wrki- 
wide. TIte Washington Post sealed a suit, and the newspaper got 
the money! And, on the other hand, the English COWS proved 
insensitive, yet again, in the applicarion of reporters privilege 
principles. LDRC is in the process of planning a conference in 
London - March 26-27. 1998 -for the pwpose of discussing 
whether and how English media law might be refirmed. and how 
to operate vnder that system as it exisrs today. A no& on the 
conference is onpage 5. lhat we are doing so reflects the global 
nature of so many of your diem's operations and the magnet-like 
eflea that British law and procedure has had for global media 
litigation 

LIBELLETTER 

I LUKC; 
' ,  

'n this Issue. . . 

Oscar" which commenced 'Oscar W y a a  would sup with the Devil if he could 
make money from it." By Enalish wrspective. these were highly defamatory 

NTERN4TlONU 

Washington Post and Rusu'an Sede UK Suit 

UK Court Orders Publisher to Disclose 

With Money to Post, p. 4 

Source, p. 5 

KN Sues Marxist Magazine Over Attacks on 
Bosnia Coverage, p. 6 

JBEL 

Defense Verdid in phoenix, p. 7 

Rhode Island S W P s  Libd Plaintiffs, p. 8 

4rkansas Supreme h r t  Affirms $50,000 
Award, p. 9 

JEWS & UPDATES 

N.Y. Mayor Loses Bid to Keep Ad Off City 

'U&st Bride" Contest Claim Allowed to 

Second Grwit P r o m  Depidions of 

Buses, p. 11 

Proceed, p. 12 

Violence in Trading Cards, p. 14 

lvleged Trademark Infringement on Web 
Site Not Enough for Juridiction, p. 16 

Hit Man Update, p. 17 

December 1997 

By C. David Hooper 
Forum shoppers in England d e r e d  two major 8ehcks recently when 

English judges in two separate cases d e d  that English courts were inappropri- 
ate f o m  for non-English libel plaintiffs against an Americsa publication 
distributed in England 

Itmaynotbeimmedratel . y spparent what aTexBsbillionaire, Oscar Wyaa, 
with a strildng resemblance, to English eyes, to Larry Hagman of 'Dallas" 

cil. Boris Bererovslry. had io common. The Boswer for fubue trivial purfait 
quizzes is that they were both featurrd in the December 30, 19% Forbes Mag- 
clzine, and despite theii thwsands of miles apart they bothbeat a path to a fLm 
of London lawyers whose telegraphic answerback is Libel and whare senior 
psrtner- bought, by p9.rtnas. a- ' numberplate for his Rob 
Royce spelling out LIBEL. m thc occasion of his 80th birthday. 

Baezovsky complained of an article entitled 'Is he. the Godfather of the 

fame snd then0 1- billionaire deputy secretary of the  RUM^ Security COW- 

Kremlin? Power, Politia, Murder. Boris Beremvvsky could teach the guys in 
Sicily a thing or two." Wyaa complained of an article entitled 'Saddam's Pal 

PUBLISHED B r  THE . --- 
404 Park Avenue South 

16th Floor 
New York, N V  10016 

( 2 1 2 )  889-2306 

- -  - .  
arGcles, which would need to be defended by assuming the burden of proving 

(Conhnupdmp8r 2) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



- 

Page 2 December 1997 LDRC Libehtter 

(tommudfmrapze 0 
that What was wriaenwas true. 

The Russian and the Texan 

Beremvsky's English covnsel spelt out nine distinct 
&famamy meanings ranging froman assemOn that the arti- 

cle meant that he was a murderous, violent and cormpt crim- 
inal and gangland leader to a further meaning that he intimi- 
dated, controlled and extracted pmtection money from his 
business and political rivals by threats and acts of murder 
nnd violence. 

Wyatt's approach was a little diffexent. He did not com- 
plain about the allegations in the Forbes d c l e  which did 

tenus of cozying up to Gaddafi and Hussein. He sued in- 
stead on apassage which did not namehim and described an 
arson attack at his company's headpuartas in Texas in 1993, 
alleging that the article meant that there were very strong 
grounds to suspect that he, through his company coastal 
Corporation, had been responsible for the destruction of in- 
crummhng documen(s in o r b  to thwmi a federal ennuiry 
into coastai's linLs with Libya by an act of arson. Forbes 
denied the article had this meaning, but by EngIish staadards 
these were forceful attncks on both men. 

Bererovsky's action was supported by another brought 
by Nicolai Glouchkov, fLst Deputy General Manager of 
Aeroflot, which concerned a disputed 1982 conviction and 
his links with Beremvws ruthless business methods. 

In both actions the plaintiffs obtained er parte leave to 
serve Forbes in the United States. But Forbes sought either 
to set aside the order for service outside of the juidiction 
or. alternatively, to have the actions stayed on the grounds 
that England is not the appropriate forum for trial. 

name him and B c c u s e d  him in chnracterislidy unequivocal 

. .  . 

A Setback for Forum Shoppers 

On October 22.1997, Mr. Justice Popplewell stayed the 

ately be heard in Russia or, failing that, the U.S.A. On 

December 2,1997 Mr. Justice Morhd dismissed Wyatt's 
action on the basis that it could be more appropriately heard 
in Texas, where the Zfollnon Chronicle was alrrady being 
sued by coastal Corporation in respect of its story about the 
arson at Coastal's offices. In both cases, leave to appeal bas 

R ~ i n n s '  actions on the basis that they muld moft approPri- 

been given, but very reluctpotly by the 8ecolld judge in Wy- 
att's case and seemingly only because leavehad been graakd 
in the Berezavsky suit. Wyatt was ordered to pay Forbes's 
costs. 

These cases repsent a very real h k  for forum shop- 
pers and offer a real prospect to non-Europn Union media 

defendaats to Jlallenge the jurisdiction claimed by aspiring 
plaintiffs in England. Neither Forbes article had any En- 
glish urnteat, one. described events in Russia end the other 
in Texas. AU wi- and documents would come from 

try. Forbw's circulation in England is 1900 copies and that 
largely to the American community over here, in Russia 13 
and in the U.S.A. and Canada 785,000. 

abroad. As such they could not be subpoeaaed in this corn- 

The plaintirrs were at pains to establish their linLs with 
Et&d m h  PII trips nnd datives O V ~  here nnd W= a- 

quaintance with minor membem of the Royal Family includ- 
ing bizarrely, in Wyatt's case, his stepson's notorious 
friendship with the Duchess of Yo& Significantly, the En- 
glish CoUIts awepted the proposition that such visits estab- 
lished h s u f f i c ~  nexuswith England and that the unmec- 
tions they could establish with England w m  tenuous and 
simply the product of a foreiga internatiooal businessman's 
reputation. Their reputatiom in this country were essentially 
Russian or American andnot English. 

An Analytical Approach to Forum 

The significance of thesewses is that the English courts 
have now spelt out how they will deal with these contlict of 
l a w  or fonun shopping czws and have applied the principles 
laid domu by Lord Goff in SpiZjuda v. Conrula (1987) 1 
A.C.460 to libel actions as d i d  below. Libel CBSes 

raise particular difficulties under EngIish law as there can be 
separate torts in different jurisdictions arising out of a partic- 
ular publication. The plaintiffs sought, they claimed, to vin- 
dicate their English repuhtions based upon publication in 
England as a sepsrate tort. 

A U.S. defendaDt can be sued in England io oneof two 

ways, either as of right or by leave being given to serve the 
writ out of the Jurisdiction. It may be possible to Srve 8 

foreiga-based defendant as of right if it has a place of busi- 
ness under Section 691 Companies Act 1985. Unhelphrlly, 

(continued on page 3) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1997 Page 3 

C ~ t i ~ e d h  m e  2) 

the. term place of business is not defined, but the case law 
shows that the threshold is a very low one. (See, cleve- 
hnd M u e m  (1990)). 

If a defendant is sued as of right, the burden is on the 
defmdant to persuade a court that there is clearly or 
distinctly appropriate j d c t i o n  other than the English 
forum." The burden then shifts to the plaintiff to show 
that there are special circumstanceS by reason of which 
justice requires that the trial should nevertheless take 

Where the writ has to be served on the defendant out 

of the jurisdiction, Leave has to be obtained under order 
11, Rules of the Supreme Court. Here, Unwre thefonun 
m n  mnwniem cases, the burden rests on the plaintiff. 
The practice of the English courts is that they should be 
'exceedingly careful before putting a foreigner to the ex- 
pense and inconvenience of being brought to this coun- 
try. " The plaintiff must prove that England is "clearly 
the most appropriate forum" for the &I.  he f~ndamen- 
tal principle is where can the case be tried 'suitably for 
the interests of all the parties and for the ends ofjustice?" 

plafe in this country. 

The Most Real and Substantial Connec- 
tion 

The English Court will seek to discover with which 
forum the action has the most real and substantisl WMS- 

tion. The detennining factors will include convenience, 
expense, availability of witnesses, the snbject matter of 
the dispute and where the parties reside. and then whether 

substantial justice can be achieved in another jurisdiction. 
If there is already litigation abroad, that will militate 

server. 10 April 1992, unreported, and the case). 
If, however, the plaintiff lives in England, that will mili- 
tate against the case being sent abroad (Schapira v. 
Ahromon, Coua of Appeal, 21 March 1997; where an 
Israeli newspaw selling 147 copies in England could be 
s a d  by an English citizen). If there is no significant 
connection with this country, leave to serve out of the 
jurisdiction is likely to be refused [Kroch v. Russell 
(1937) 1 AU ER 7211. The jurisdiction in which the tort 

against the case teing heard in England (Oraro v. ob- 

occurred is prima facie the Datural forum [ lhe Albyfoflh 
(1984)2LloydsReportS91J -bUthatinitialpresum~tiOn 
may be readily displaced. A particularly helpful case for 
defendants is O m n ,  v. Observer, 10 April 1992. There, 
an English Sunday paper published serious allegations 
against a Kenya minister. The case WBS stayed on the 
.pili& principles, namely that Kenya was the forum 
with which the. action had the most real and substantial 
connection. even though only a handful of copies were 
sold in Kenya. 

Juridical Advantage Ruled Not 
Conclusive 

likes of Berwavdry or Wyatt complaining that the courts 

English courts are unlikely to be sympathetic to the 

of their own country would perpetrate injustice 
(Jeyarernam v. Mphmood 21 May 1992, lhe Tunes). An 
English court will want to h o w  that substantial justice 
can be donein the forumwitb which the cssehssits most 
natural connection. The mere fact that Wyatt might lose 
a juridical advantage of not beiig able to sue in England, 
namely the b& of proof Wig on the Defmdant to 
prove the huth of what was written and the absence of a 

public figure defence, was held, applying the Spilindo 
principles, not to be conclusive factors in determuun . ' gthe 

appropriate forum. 
The Wym and Beraovsky cases are very important 

decisions for media defendants. They apply the Spiliada 
principles to libel cases. They are an amber if Oot red 
light to fomm s h o p .  They are symptomatic of the 
increasing desire of the judges to protect freedom of 
speeca even on these. plaintiff-hiendly shores. The deci- 
sions will mean fairer trials of libel casea in comtri€a 
where the action should be heard and will prevent plain- 
tiffs securing what may for economic reasons prove to 
be undesmved whitewashing of their reputation. 

C. David Hwpcr of Bi&k & Co. Geqfley Robert- 
son, Q.C.. of Doug& Slrezt Chambers. and Heather 
Rogm, all in London. and Tennyson Sdtnd of Norwid 
and Sduul in New Yo&, repraented Forbes in thir maf- 

to: 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



,. , Ti. II .... --_1 . ,. ., . .I. 

LDRC LibelLetter December 1991 I Page4 

By David J. &&ey 
After four years of litigating in London against a 

Russian business and political figwe, lk Washington 
Posr favorably settled a libel lawsuit last October in 
England's High Court of Justice. (lie High court of 
Justice is the trial court with original jurisdiction to hear 
defamation actions over statements published in Eng- 
land). By consent order, plaintiff Artyom Tarasov paid 
the newspaper defendanrp f20,ooO in 'costs' (that is, 
attorneys' fees) in exchange for a brief clarification. 
The lawsuit involved Tarasov's claims against the Post, 
lhe International Herald-Tribune and reporter Steve 
toll over a 1993 story tracing the problems of capital 
fight from the former Soviet Union. Tarasov v. toll. 
et aL, 1993 Q.B. T. Nos. 231, 232 and 2250 (Consent 
order, 20 October 1997). 

Sanctions Awarded Post 

A month before the settlement was reached, the High 
Court had already imposed a #,SO0 costs award against 
Tarasov after he had commenced concurrent libel ac- 
tions against the P o d s  witnesses in Moscow. Specifi- 
cally, in March 1997, Tarasov had filed claims in 
Moscow City Corut against four Russiaa officials over 
testimolly contained in their written statements for the 
Post in the London lawsuit. In September 1997, the 
High Court sanctioned T-v €7,500 in costs after de- 
fendants had argued that the conc-t actions in 
Moscow constituted a discovery abuse, and might exert 
undue influence on their witnesses, whw cooperation 

In addition to paying the €7,500 award, Tarasov 
agreed to withdraw his actions in Moscow, and to pay 
the newspaper defendarrts a further f20,ooO in costs to 
settle the London case. (By wnsent order, the settle- 
ment limb were distributed from 530,M)O paid into 
court by the plaintiff in 1995 as security for defendants' 
costs.) Plaintiff also agreed not to 'bring any pmceed- 
ings in any jurisdiction' against defendants for repub- 
lishing the article in a library, archive or electronic data 

in theBritish cas? "SparamDUnt. 

base. 
For their part, the Post, its National Weekly Edition 

and lhe Intemafional Herald-Tribune published a two- 
~ c e  clarification of the story. Appearing in the &- 
tober 23,1997 edition of the Post, the clarification re- 
ferred to the 1993 article's statement that Tarpsov was 
under investigation in Russii in wnnection with the ex- 
port of oil. The clarification distinguished between the 
paper's eartiex reference to Taras~v beiig under investi- 
gation, and any implication that he 'would be found to 
have committed' a crime. In addition to disclaiming 
any prediction that Tarpsov would be convicted, the 
clarification also explained that the article 'did not state, 

anddidnotinteadtoimply, thathe.. . wascmmcted 
with the Russian Mafia, or that his busineap activities 
were a major cause of hi collapse of the Russian eoon- 
omy.' The Post gave Tarasov a letter to the same ef- 
fect. 

Russian Discovery a Challenge 

The original article -published by the Post on Jan- 
uary 31, 1993 - was w-written by Pulitzer Prize- 
winner Steve toll and Moscow Bureau Chief Michael 
Dobbs. The first of a three+ series, the article de- 
tailed the diversion of capital from Russia into Western 
bank accounts, and profiled Tarasov as a 'selfuiled 
Russian millionaire. and former politician' whom CoU 
interviewed regarding the problem of capital flight. The 
protile reflected the two disparate views of Tarpsov - to 
his foes, an entrepreneur who fled Russia while under 
crimiaal investigation, but to his friends, .a historic fig- 
ure of Russia's embryonic capitalism. * The article ~b 

lied on documents and scores of interviews - including 
a number with Tarssov himself - concerning Tarssov's 
role in the socalled "Harvest 90" program. The article 
quoted Tarasov extensively. including his deaial of any 
wrongdoing. He nevertheless broadly challenged the 
'meanings. he attributed to the story. 

Defending a case that involved a Russian investiga- 

~onbnuedonpoge 5) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibeLetter Decarkr 1997 Page 5 

(cmnnuedhmpoge 4) 

tion of a British resident required considerable discov- 
ery in Russia. Not only does the British system mpke 
proof of the statement's truth, but it also limits a defen- 

plaintiff. Here, defendmts' discovery initiatives in 
Russia produced the witness statements of two colonels 
in the Ministry of Internal Affairs ('MIA'), one former 
MIA department head and a Chief of the Russian Cen- 
tral Bureau of Interpol. These were the four witnesses 
whose worn statements in the British proceeding 
prompted Tarasov to file claims in Moscow agPiost 
them in 1997 to p r o k t  his 'honor and dignity' - the 
88me claims he later witMrew following the September 
1997 costs award. 

Securing the cooperation of Russian law enforce- 
ment officials was not made any easier by Tarasov's po- 
litical position. Although Tarasov fled Russia in 1991 
and again in 1996, he Rtumed and won election to the 
new Russian Parliament (or 'Duma') in 1993, and 
mounted an unsuccessful bid in 1996 for the Russian 
presidemy. Throughout these campaigns, however, he 
maintained a residence and conducted business affairs in 
London. 

To he sure, the British judicial system generally, and 
its libel laws in particular, made the defense of 
Tarasov's lawsuit substantially more difficult than if the 
case had been filed in America. With liberal discovery 
rules and the 'actual malice' privilege, Tarasov's suit 
would probably have met its fate on motion, and OD a 

far faster track, in an American courtroom. But not all 
aspects of the British system work to a media defen- 
dant's detriment: afrer all, how often do lihel plaintiffs 
in America agree to a settlement that compels them to 
pay any fees to a media defendant? 

David J. Bodncy is apM"er in the Phoenix ofice of 
S~eptoe & Johnson LLP, where he p r a a i m  media and 
com'trrtional law. Working with hisfinn's Moscow of- 
fia, Mr. Bodncy prsined the Post and its London solici- 
tars. S~ephens Innocent, in defending the Tarawv Imu- 
St&. 

dant's discovery rights - notably, no deposition of the 

UK Court Ignores European Court 
Orders Publisher To Disclose Source 

The hazards of England's press laws were again high- 
lighted in a re=mt appellate court decision holding that a 

company's interest in pmishing an employee who leplcs in- 

tecting the confidential identity of the leal~er. Gvnekx 
formation to the press outweighs the press' interest in pro- 

MARK YOUR CALENDARS: 
LDRC PLANNING MEDIA LAW 

CONFERENCE IN LONDON 
IN MARCH 

As many of you are already aware, LDRC is 
in the pnxss ofplanning a conferemx on media 
law to beheld in London on March 26 and 27, 
1998. The first day will be devoted to the 
prospects for media law reform in the United 
Kingdom and will feature a round table discur- 
sion among some of Britain's most d e n t  
lawyers, jurists and academia. The second day 
will be a practical, defense-orimted suninar for 
American lawyers on how to defend -- and even 
win -- a defamation case under the British system 
as it now exists. While many of the specific de- 

we wanted to alert you to this codae.nce as carly 
as possible. If you would like more information, 
please call Dick Winfield at (212) 878-8233 or 
Kevin G-g at (212) 626-4400, and watch 
the LibclLmm for fimha updates. 

We are looking into an air and hotel package 
rate and willnotify you as details are finalized. 

tails of tile coderence are st i l l  being worked * 

. 
Group p k  v. Cenrrurr Commyniccrtions Ltd (Court of Ap- 
peal ott. 21,1997). The decision raises troubling questions 
about the obligation of UK courts to follow decisions issued 
by the Eumpean &ut of Human Rights ('ECHR"), SiDCe a 
19% ECHR Qcion on similar kts reached an opposite 
result. Coodwin v. United Kingdom, The T i  28 March 
1996. In Goodwin the ECHR, reversing a House of Lords 
decision, held that ordering a repotter to disclose a confi- 

~ O n n n r u d O n p a ~ e  6) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 6 December 1997 LDRC LibelLetter 

(Connnuedfim paze 5) 

dentid source violated the European Convention on Hu- 

In this case, Marketing We&, a centaur communica- 
tion~ publication, obtained leaked financial staterents 
from an employee at camelot Group, a company which 
runs the TJK’s national lottery, and used the i n f o d o n  
in an article eatitled, in part, ‘Camelot’s leaked year end 
results showing Large payouts for directors will spark ‘fat 
cat’ storm. ” After publication of the article, Camelot ob- 
tained a court order restraining centaur from using or 
publishing any confidential i n f o d o n  and requiring 
centaur to return wntidential conlpany documents. 

Although the order did not expressly m p k  Cerrtaur 
to identify the Camelot employee who leaked the informa- 
tion, the appellate court acknowledged that might be its 
effect and therefore the legal restrictions on the compelled 
disclosure of wurces applied. (The Contempt of Court 
Act 1981 limits the power of UK c o b  to compel the 
disclosure of sources). However, the appellate court 
noted that the important public interest in prokcling confi- 

C i I C U I W h  w, and 
that an employer’s interest in punishing a disloyal em- 
ployee should also be wnsidered. In this regard, the court 
reasoned that the unidentified l&er at h e l o t  caused 

disruptive unease and suspicion within the company and 
also posed a risk of future disloyal acts against Camelot. 
The wurtwas also innuenced by the fact that the leaked 
document was Camelot’s draft financial stdement. These 
were due to be published in any case about one week after 
Marketing Week’s article. 

The court rejected the magazine’s arguments that the 

a mtkx of public concern, that Camelot had suffered no 
damage (except that its public relations aepartment had to 
work fast to explain the increases) and that there w8s no 
evidence that the leaker would, if undetected, leak private 
details in which there was no public interest. Jmtead, the 
court concluded that there was no public interest in pro- 
tecting the identity of the leaker. Moreover, the court 

downplayed the chilling effect of its ruling, reasoning that 
because there is no absolute protection for confidential 
sou~ces, a source will always weigh the risks under the 
particular circumstances that a court wiU compel the dis- 

man Rights. 

dentid SOurceS does not apply in 

very high increase in payments to company directors WBS 

closure of his or her identity. 
With respect to the ECHR’s decision in Goodwin, the 

court, without specifically distinguishiag or referring to 

recent ECHR decisions. The Goodwin case, though, in- 
volved d l y  similar facts. There, a reporter w8s 

telephoned by an anonymow informer and given informs- 
tion about the financial difficulties of a company. After 

story, the company obtained orders enjoining publication 
and requiring the reporter to reveal the identity of the 
source and to disclose his notes. A h  losing in the 
House of Lords. the reporter successfully appealed to the 
ECHR which held that the order and fins imposed v i e  
lated the free expression provisions of article 10 of the 
Eumpesn Convention on Human Rights. 

the case, simply stated that its decision was consistentwith 

the reporter called the company to confirm aspects of the 

OfN Sues Over Article Attacking Its 
Bosnia Coverage 

In a libel case that has raised eyebrows in the UK 
because of the media plaintiffs involved and its David 
and Goliath aspects, Independent Television News Ltd. 

and two of its reporters, are suing Living M m h ,  a 

monthly 10,OOO cirmlarion magazine published by the 
British Revolutionary Communist Party. ?he libel suit 
centers on a Living Mrvrirm cover story published in 
Februsry, 1997 with the headline T h e  F’ichue That 
Fooled the World.” ITNk 1992 coverage of Bosnian 
Muslim prisoners received worldwide attention and 
spurred- ‘d outrage. The Living Morrivn aai- 
cle plleges that ITN’s coverage of a Bosnia Serb prison 
camp in Trnopolje was fabricated and distorted. As 
stated in the article: 

(“m”), the London-based h k l l d O I L d  W S  qetlcy, 

The picture, reproduced on these pages is 
of F M  Alic, a Bosnia Muslim, emaci- 
ated and stripped to the waist, apparently 

~ont imedmpze 7) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1997 Page 7 

(Connnuedfiompgr 6) 

imprisoned behind a barbed wire fmce in 
a Boglian Serb camp at Trnopolje . . . . 
The fact is that Filrret Alic and his fellow 
Bosnian Muslims were not imprisoned b e  
hindabarbedwirefence.. . . Itwasnot 
a prison, and celtainly not a 

'concentration camp,' but a collection 
fentreforrehgees.. . . Thebarbedwire 
in the picture is not around the Bosnia 
Muslims; it is around the cameraman and 
the jouznalists. 

lT"s complaint alleges that the article, eo well as a 

wntemporaneous press release with the sane charge, 
are defamatory in that they accuse ITN of wilfully dis- 
torting the truth and engaging in unethical journalism. 

Defending the decision to sue in an article published 
in ntr Speztator, May 24. 1997, ITN's editor-in<hief 
Richard Tait acknowledged joumalists' concerns that 
the lawsuit creates the appearance that ITN is bullying a 

small  publication, but he argued that their sympathy 
should be with the ITN journalists falsely Bccused of 
'fooling the world," particularly in light of more recent 
evidence presented to the War Crimes Tribunal in the 
Hague confirming the commission of war crimes in 
Bosnian Serb nm prison camps. In fact, ITN argues in 
the lawsuit that the Living Marxism article was pub- 
lished with improper motive or "malice"; that Living 
M&m knowingly published false. allegations as part 
of its long-running support of the Marxist Milosevic 

On the other hand, Living Manism, described even 
by one critic of ITN's decision to sue. as "a slightly lu- 
natic" publication (S. Glover, Never heard of Living 
Marxism? 'Ihanlrs to ITN's writ, you have now, lh 
Spectator, May 17, 1997). is urging the view that the 
lawsuit is an issue of press freedom, with attendant 
demonstrations, public meetings and defense funds. 
The parties are currently engaged in discovery and no 
trial date has been set. 

regime in Serbia 

DEFENSE VERDICT IN PHOENIX 
Apology and Infernal Review Turned 

on Newspaper Defendant 

By James F. Henderson 
An AI~ZOM state court jury returned a defense verdict 

on November 20 for Phoenix Newspapers. Inc., on both 
libel and false light privacy counts in an action where 
plaintiff contended she had been called a lady of the 
night. 

The repoaer leamed of a legend of the naming of Jo- 
max Road from two long-time residents. After contact- 
ing local historical societies, the Scottsdale Planning 
conunission and other relevant agencies, and evm vari- 
ous history texts, the repom wnclvded that efforts to 
prove or disprove the story were fruitless and it nppeared 
m unverifiable story. The story was then published in a 

folksy 'Around Town' column and entitled 'A look 
back.' stating '[ilt's a legend that might not stand up to 
investigation, but it's too good to disprove. Some folks 
say Jomax Road took its name from two 'Ladies of the 

dirt road. Their names were Josephine and Maxine. 
Hence Jomax.' 

night' who worked out of wooden shacks on the remote 

A Quick ClarXcation 

Plaintiffs inmdate . demand for publication of the 
true story of the naming of the Road drew the following 
'Update' which stated 'It's always about that game. We 
shudda known it was about golf. When 'Around Town" 
heard a colorful tale about the naming of the Jolnax Road 
we thought it was worth shsring with readers. Turns out, 
one particular reader not only knew the truth about Jo- 
max Road. but we besmirched her honor. Maxine 
Dvrbam says her late husband, Fitz, built Jompx Road 
from Scottsdale Road to 64th Street in the 1950's while 
developing the Ironwood Golf Course. Maxine, now 85, 
says her husband named the &I-& 'Joman' for his Sister 
Josephine and wife Maxine.' 

An Internal Critique 

Plaintiff had to prove negligence and attempted to 

Fonnnuedmpoge 8) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 8 December 1997 

( C o n I i d ~ I n  p4ge 7) 

build her case on a bulletin posted in the paper's news- 
room criticizing the column and a letter of apoiogy 
whicb was exaggerated in an attempt to ease the mindof 
the plaintiff and hopefully bring this matur to a cooclu- 
sion without litigation. The internal bulletin was writ- 
teo before the newspaper management was aware of the 
lengths of the reporter's investigation into the "Legend' 
and it stated that there was .no defense' forthe error in 
the column. It WBS intmded as a journalistic judgment, 
not a legal one, but the conclusion was disproves on all 
levels by the evidence of the reporter's efforts on the 

story. 
Evidence was introduced that the .legend. had ex- 

isted for several decades. plaintiff had no evideme of 
reputational damage, was not identified m the first item 
andhadconsenced touse ofher name in the second item. 

James F. Henderson and Janm W. Howard of Mor- 
rison & H e c k ,  in Fhoeniz, AZ, m.ed the w e  fm Ma- 
dant. 

Rhode Island SLAPPS 
Libel Plaintiffs 

By Charlec J. GlaFser, Jr. 
In a late October ruling from the beoch, mode Island 

Superior Court Justice Melanie Thunberg applied that 
state's SLAPP statute and dismissed a real estate devel- 
oper's slander, libel and false light claims against the 
South Kingston Neighborhood Congress, a neighbomood 
group which criticized the developer in public meetings 
and in a newsletter. 

In November of 1995, the real estate developer, 
South County Sand & Gravel, sought rezoning from the 
city to open a gravel pit and quany in a residentially 
zoned mea. Although the South Kingston planniag board 
authorkd the rezoning, c i t i m '  groups protested the 
change in person at City Council meetings and in 
newsletters. The residents complained that the developer 
had illegally removed trees from the area, and that the 
developer had misrepresented facts to the city govern- 
ment in order to get the zoning variance. 

The develops brought claims for slander @ecause 
of the atatemnts made at the public hearing) and 
defamation and false light based on the newsletter's 
statements, which included charges that the developer 
had used 'decdful" and 'freacherous" busiDess prac- 
tices to obtain the zoning change. 

At oral argument Justice Tbunberg quickly and VI- 

equivocally identified the suit M a SLAE'P suit within 
the ambit of Rhode Island's G.L. 9-33-1. and noted that 
the statute mustpmrect "the robust dimrssion of issues 
of public concern in any public forum." Thc stPtC.8 
SLAE'P statute conditionally immunireS such debate 
from civil claims. Holding that 'any statement made be- 
fore or submitted to a governmental body" deserves thc 
protection of the statute, the slander claims w m  die  
missed. 

Citing Dun & &&mea v. Greenmoss Builders, the 
Justice reminded the parties 16atyspeecbon malkm of 
public mucem is st the hearr of First kumdumt pro- 
tection," and that the facta of the case made it 
"abundantly clear that the defendants wexe imploring 
the Town Council to F e a t  the desrruction of the ash 
m." As to the language accusing the developers of 
'treachery" and 'deceit" the Justice held thnt these 
were., given the context of the debate., expressions of 
uuactionable opinion. The court also noted that M 

limited-purpose public figures, the Plaintiffs failed to 
raise sufficient proof of actual malice required to re- 
cover on the false light claims. This is the second time 

to dismiss a libel claim since the passage of the law in 
1993. 

The neighborhood group was represented by An- 

Island Civil L i M  Union in Pmvideme, Rhcde Is- 
m. 

Charh J. GIasser, Jr. is with thefirm Preti, Fla- 

thatRhOdeIs lp l ldh88Bpp~edthat~'Ss~Pstahl te  

drewPrescott,aoooperabng . attomeywiththeRhode 

?my, Beliveruc and Pachios in Portland, ME, 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1991 Page 9 

Arkansas Supreme Court Affirms $50,000 Libel Verdict 
Photo Misidentified Arkansas Attorney as Whitewater Defendant 

By John E. Tull. Ill 
On November 13,1997, the Arl;ansas S u p m n e  Court, 

in a 4-3 deciion, affirmed a jury verdict from the Sebas- 

tian Couaty C i t  Court in Fort Smith, Arkansas, award- 
ing $5O,ooO to J. Michael Fitzhugh in a Libel suit filed 
against Little Rock Newspapers, Jnc. d/b/a Arkansns 
DemocIat-Ciazette. The lawsuit stemmed from the news- 
paper’s erroneous publication of Mike Fitzhugh’s photo- 
graph in connection with a story abont Whitewater. Link 

S.W.2d- (Ark. Nov. 13, 1997). 
In Firrhugh, an nrticle appeared in the Arkansas 

DemocratGazeae on June 20,1994. relating to the begin- 
ning of the first Whitewater trial against Charles Matthews 
and Eugene Fitzhugh. The article identified Eugene 
Fitlhugh as “little hown outside Little Rock” and a 
‘Little Rock lawyer.” The article was accompanied by 
two photographs - one of Charles MaUhews, which WBS 

identified 88 ‘Mattbews” and one of Mike Fitzhugh, 
which was identified as ‘Fitzhugh. ” A correction was run 
on the following day, Mike Fitzhugh complained to 

Mike Fitzhugh is a former United States Attorney who 
now practices law in Fort Smith, Arkansas. During his 
tenure as United States Attorney, Mike Fitzhugh worked 
on a number of high profile cases in the State of Arkansas, 
including cases involving the Mena Airport and a plot by 
a militia group to kill a federal judge. While he was 
United States Attorney, articles concerning Mike Fitzhugh 
were published in over fifteen newspapers and he was reg- 
ularly featured on Fort Smith d o  and television. His 
c-t law firm aunually publicizes an advertisement in 
the Yellow Pages identifying Mike Fitrhugh as a former 
United States Attorney. Nohvithstauding these facts, the 
trial cwrt in Finhugh determined that Mike Fitzhugh was 
a private figure and, therefore, the actual d c e  standard 
did not apply. 

Further, at trial, Mike Fitzhugh presented little to no 
evidence of reputational harm. At trial, Mike Fitzhugh 

Rock Newspapers, Inc. v. Fitzhugh, 330 Ark. -* - 

the paper. 

produced a l i t  of more than thirty individuals with 
whomhe had spoken regarding the mist$rpp photo. He 
admitted that not one person held him in lower esteem 
as a d t  of the article. He d e d  nine witnesses to 
testify on his behalf, including personal friends, former 
classmates and colleagues. Not one person testified that 
he held Mike Fitzhugh in lower esteem 88 a result of the 
article. Further, not one person testified that he. be- 
lieved or hew of anyone who believed that as a d t  
of the article in question, Mike Fitzhugh was guilty of 
some type of wrongdoing in umneetion with Whitewa- 
ter. 

No evidence was presented u)I1ceTniD8 lost inwme, 
and Fitzhugh did not SeeL damages for lost incom. 
Over the newspaper’s objections, thrm individuals, 
none of whom wen lawyers, testified that they ‘would 
think” that an article such as the one at issue would 
harm a lawyer trying to build a new practice. 

The trial court denied Little ROCL News+apers’ mun- 
mary judgment and diracted verdict motions, and the 
jury returned a verdict of $50,000 in favor of Mike 
Fitzhugh. 

On appeal, Little Rock Newspapers argued that the 
article was not “of aud con-g” plaintiff because it 
referexed Eugene Fitzhugh, r e f d  to him as a Little 
Rock lawyer and, thus, taken as a whole the article was 
not “of and umceming” Mike Fitzhugh as a matter of 
law. The majority opinion held that it is for the jury to 
decide whether the words, together with a photograph, 
are of and concerning the plaintiff. The Court noted 
that this was amatter of first impmsionandcitedMis- 

cimt proof for the trial court to submit to the jury the 
issue of whether the article could be collstrued as being 
a false statemmt ‘of and concerning” Fitzhugh. 

Little Rock Newspapers also argued that the trial 
court erred in determining that Fitzhugh was not a pub- 
lic figure and that theactual malice standard did not ap- 

@onnnuedonpge IO) 

souri and Florida  care^ in holding that h ~ 8 6  6- 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 10 Deamber 1997 LDRC LibeLetter 

( c - d m p o g r  9) 

ply. In addition to the notoriety Mike Fitzbugh 
achieved as a United State Attorney. Fitzhugh repr% 

S e n t e d t w O ~ ~ i n t h e W h i t e w a t e r m a t t e r .  The 
Court, relying on Spcna v. Flym, 816 P.2d 771 (Wyo. 
1991). cen. denied. 503 US. 984 (1992). Ryder v. 
T i .  Inc ,  557 F.2d 824 @.C. Ct. 1976) and several 
other cases from Texas and New Mexico, was 
unswayed by these faas and deterrmned ' thatFitzJugh 
was n e i k  a public 6gure for aU purpavs nor washe 
a limited purpose public figurc within the context of 
t h e w h i t e w a t e r i n v ~ o n .  

The main tbm4 of Little Rock Newspapen;' argu- 
ment before. the Supreme Court, however, was whether 
Fitzhugh had pmvided suf6cient evidence of damnge 

to reputation as required by Gmr v. Robert Wclah, 
I n c ,  418 US. 323 (1974) andLinleRodeNewspape~x. 
I n c  v. Dodrill, 281 Ark. 25,660 S.W.2d 933 (1983). 
The majority decision held that Mike Fitzhugh had met 

this burden through p m f  that several wimesm who 
read the aaiicle initially believed that Mike Fitzhugh 
was the subject of the whitewater investigstioll. In eo 
holding, the majority, which was comprkd of two sit- 
ting justices and two 'special" justices appointed for 
this case, strongly retreated from the teachings of Gem 
and D&fi that a libel plaintiff in an d o n  against a 
media defendmt must prove actual injury to reputation; 

proof of a plaintiffs own 'humiliaton, wrath or sor- 
mw' is insufficient. 

In a strongly worded dissent, Justice David New- 
bem concluded: 

The majority pays lip service to the rule 
from GerU v. Robert Welch, Inc., 418 US. 
323 (1974). that d a m p  may not be p 

sent evidence of malice, aad yet it arstains 
the award of damages in this c ~ s e  based in 
part on a hunch that readers who didnot tes- 
tify at trial might have seen the article and 
might have thought less of Mr. Fitrhugh as 
a result. The majority presumes damages in 
direct contravention of the Gem case and 

sumedincasesagainstmediadefendants~ 

OUT holding in thsDo&iU case and bsses that 
presumption upon unknown readers pre- 
sumed reactions to the article. 

Ihe evidfmce el trial was that no one thought less of 
Mike Fitzlmghss a result of the article, no one shunned 
01 avoided him and, further, Fitzhugh was unable to 
prove hebadlost my clients from his law practice as a 
result of the article. The disseat chastised tbe majority 

ing that 80- rraders might have thought less of Mike 
Fitzhugh as a result of the article. 

In essence, the Arkansas Supreme courthadheldin 
Fifzhugh that if an aroneous photograph is 'arguably" 
harmful to thswmngly idenrifiedparty. &ea it is fa the 
juryto- . whetherthatpsrtywasharmed,dif 
80, to what extent The Court's decision ignore per- 
haps the mostessedd elemeat of libel: the lqlkmat 

that in order for something to be libelous. it must harm 
an individual's reputation 

John E. Tull. UI, of williruns & Anderson in Linlc 
Roa. AR. rrprcsenred LinL Rock Newspapers. Ine. in 

this Inaner. 

opinion forigming these facts and essentialy preSum- 

LlL3EI.LF17ER COMM"EE 

Peter Canfield (Chair) 
Adam Liptak (Vice-Chair) 
Robert Balin 
Richard Bernstein 
Jim Borelli 
Robert Dreps 
Julie Carter Foth 
Charles Glasser, Jr. 
Richard M. Goehler 
Steven D. Hardm 
Rex S. Heinke 
Nory m e r  
Ken Paulson 
Charles D. Tobm 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1997 Page 11 

N.Y. Mayor Giuliani Loses Bid to Keep Ad Off City Buses 
New York magazine obtained a preliminary injunction on 

December 1 in a New York federal court, eajoiuiug the City 
of New York and the Mehpolitan Transit Aukhority from 
refusing to allow (or from removing) the magazine’s adver- 
tisements on the sides of IS city buses, ads that declare New 
York magazine ‘Possibly the only good thing in New York 
Rudy hasn’t taken credit for.” New Yo& Maga’ne  v. The 
Metropolitan Transit Authority, 97 Civ. 8792 (S.D.N.Y. De- 
cember l. 1991). It was a victory for New York agaiasl New 
York City Mayor Rudolph Giuliani who had objected to the 
use of his name and picture in the ads, h g  through the 
city officials that his “right of privacy” had been violated. 

New York magazine fled suit alleging a violation of its 
civil rights under 0 1983, saying that the city and Metropoli- 
tan Transit Authority (MTA) had violated its First Amend- 

(1980). 
Under the fourpart ccnnnl Hudson lest, N m  York City 

and the MTA were required to show that the speechhadbeen 
regniated to furrher a substaotial governmental interest, that 
the regulation directly advances that interest, and is no more 
intrusive than nefessary to obtain the gonl. New York Maga- 
zine v. % Menw~w,Vtan ljansit Authoriry, 91 Civ. 8192, slip 
op. at IS (S.D.N.Y. December 1,1997). 

Bus Exterior Found to be Public Forum 

Judge S c h e i i  rejected defendpnts’ contention that the 
MTA bus exterior was a nonpublic forum, q n k h g  govem- 
ment to show its regulation to be only reasonable. a standvd 
more permissive than that pccorded c o d  speech i n n  

public forum. she found instead 
that MTA’s general acceptance 

“One who chooses to be the Mayor of the of both politid and commercid 
‘Big Apple’ must expect that he will be the d v d g  m d e d  the bus ex- 

subject of all kinds of public comments, terim public fora. 
Turning to the substantive even in advertisements.” 

reasons given by the defendants 
for rejecting the ads, J d g e  

ment right to free speech after 
the MTA pulled the maga- 
&e’s controversial ad from 
buses at the request of the 
Mayor’s office. The city con- 
tended that the ads violated 
New York Civil Rights Law 
0 SO, which bars the use, without consent, of someone’s name 
or picture for commercial purposes. The city plso argued that 
the ads created an impermissible conflict of interest under the 
City Charter provisions stemming from the use of his name to 
promote a private business. 

Central Hudson Applies 

In deciding to grant the preliminary injunction requested 
by plaintiffs, Judge Scheindiin held that the plaintiff had 
shown a ‘clear” or ‘substantial” likelihood of QLCC~SS on the 
merits of its First Araendment claim. She found the conflict 
of interest argument slmost frivolous and that the New Yo& 
ad fell within ‘incidentd use” and “public interest” excep 
tions to the prescription of Section SO. In her analysis, Judge 
Scheindh sees the magazine’s ad 8s a hybrid of commercial 
speech and political satire that is, in the end, aessentially 
commercial in nature,” entitled to constitutional protection 
under the lesser standard of Central Hudron Gos & Elec. 
COT. v, Public Serv. Commission of New York, 441 U.S. 551 

Scheindlin quickly rejected the defendants’ conflict of interest 
argument, saying ‘[ilt is abundantly clear from the text of the 
Ad that the Mayor is mr endorsing the product.” Id at 19. 

On the right to publicity a r m  under Section 50 of 
New York Civil Rights Law, Judge Scheindlin found that the 
right to publicity was crafted to protect privacy interests with- 
out preventing the publication of matters of pubiic interest. 
As Mayor of New York, the court said, G i W s  right to 

his professional. not his personal, persona. ‘One who 
chooses to be the Mayor of the ‘Big Apple’ must expect that 
he will be the subject of all kinds of public comak?ats, evm 
in adve&.eumts.” Id. at 21. Nor did the judicipuy Uticv 

lated purposes of the statute cover the use made in this in- 
stance. As mayor, the court found, Giuliani could not have a 

tinancial interest in his persona, the ad was not deceptive, it 
did not constitute unjust enrichmeat, and. in light of the criti- 
cism that every mayor must endure, it codd not be the source 

(Cmamudonpge 12) 

privacy is very limited. This use, moreover, conlmeatd OD 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 12 December 1997 LDRC LibelLetter 

~o“timedJ+om page 11) 

of emotional distress. 

Public Interest and Incidental Wse 
Exceptions Apply 

In addition, Judge scheindlin found that the New York 
magazine. ads fit the ‘public interest” and ‘incidental use” 
exceptions to Section 50. The ‘incidental use” exception 
covers those ads or promotions that L‘convey the nature and 
umtent’...or ‘proveothe worth and illusbatenthe content’ 

... of the works being advertised.” Slip op. at 22. W e  
generally applied to matter that is just being republished 
from a given issue of the underlying publication. which this 
was not, the court said categorically that ‘republication is 
not required.” Id. 

The *public interest/newsWorthy exception” is ‘closely 
related to the incidental use exception.” Id. at 23. It applies 
to the use of an individual where that use illustnues an event 
or subject of public interest. While the cases the court cites 
8s having applied this exception all relate to photographs 
accompanying editorial substance, not commercial speech, 
the court found that one could not mock the mayor’s eager- 

ness to take credit for the City’s s u c ~ e ~ ~ e ~  without using his 

Applying these exceptions, the cowt said ‘New York 
City politia in general, and Giuliani in particular, ate regu- 
lar subjects of NY Magazine articles, which are often written 

ma light-hearted and witty style. Even the very subject mat- 
ter of the Ad‘s text - Giuliani’s alleged penchant for claim- 
ing credit for New York’s swxsses - has been a subject of 
NY Magazine articles.” Id at 25. 

Judge S c h e i i  concluded by saying ‘[glivm the noto- 
riety and position of the person asserting the right of public- 
ity and the content of the Ad in iyue - which wmbk 
incidental use, pnblic interest, and political satire - I um- 
clude. that Section 50 simply does not apply to this Ad.” Id 
at 26. 

The Corporation Counsel’s office, representing the city, 
failed in its bid to win an emergency stay in the Second Ci- 
cuit. The ads can now be seen on city buses. pending resolu- 
tion of the appeal. 

name. 

This Radio Format9 Once Againg 
Suppods Emotional Distress Claim 

while the radio broadcast could not support a defama- 
tion claim, New York’s Appellate Division, Third Depart- 
ment, affimsed a trial court denial of a motion to dismiss 
an intentional infliction of emotional distreyi clsim based 
upon a radio &ow’s “Ugliest Bride” wntest. Esparito- 
H i h  v. SFXBroadauting. be., N.Y.L.J., Dec. 2, 1997 
at 25 (N.Y. App. Div. Nov. 26,1997). The court noted 
that the tort of intentional infliction received very 
little judicial solicitude,” but finding this spacb was not 

about a public person or matter of public concern, the 
court stated that: 

[ib the quest for proper ~ccommodation between 
the right of redress for infliction of injury and the 
freedoms of speech and expression protected by the 
1st Amendment, we have determiaed that the 
State’s relatively strong interest in cornpeasating 
individusls for harms outweighs the relatively 
we& 1st Amendment proteaion to be accorded de- 
fendants. 
Id. 

For good measure, the wurt also cited FCC v. Pm@im 
Foundawn. 438 US. 726 (1978), stating, “Moreover, 
among the forms of communication, bropdcssting enjoys 

Hilderv. S F X B d m i n g ,  Im., N.Y.LJ.,Dec. 2, 1997 
at 25. 

The complaint arose out of a June 17, 19% WPYX- 
FM morning broadcast, during which DJ’s Roy Moon and 
Bill Sheehan engaged in a re+ routine known as the 
“Ugliest Bride” contest, that involved looking at the wed- 
ding announcement photographs published in local papers 
and inviting listeners to call in their votes for the ugliest 
bride. On that date, a bridal photograph of the plaintiff, 

(connnurd on page 13) 

the most limited 1st Amendment pmtection.” ,%psito- 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1997 Page 13 

(cmtimedj+omprrgr 12) 

Annerte Esposito-Hilder, who worked for a competing radio 
station in Albany. appeared in the wedding section of the 
Daily Gazene. The defendnuts subsequently chose the plain- 
tiff as the ugliest bride and allegedly "made derogatory and 
disparaging comments h u t  the plBintiFs nppeamnce. and in- 
vited their listening audience to & the same." Id The plain- 
tiff also deged that the DJ's that morning 'deviated from the 
ordinary routine of this 'contest' by disclosing her full name, 
place and position of employment, as well as the identity of, 
and her relations with, her superiors." Id 

Libel Dismissal Does Not Preclude 
Emotional Distress Claim 

While the court agreed with the defendants' contention 
that if the plaintiffs claim WB*. for defamation, 'it would fail 
because under no circumstances would it be reasonable to 
consider the content of defendants' broadcast as anything but 
pure, subjective opinion," the court rejected the argument 
that this determination would foreclose rewvery on a claim of 
intentional infliction of emotion disks.  Id Rather, the 
cwrt cited two New York Appellate Division cases which 
disposed of defamation and intentional infliction of emotional 
distress claims on independent grounds. implicitly suggest- 

ing, sccording to the court, 'that resolution of the opinion 
issue is not dispositive of the emotional distress claim." Id 

The court also relied on the New York courl of Appeals 
decision in Howell v. New YorkPost CO., 81 N.Y.2d 115.21 
Media L. Rep. 1273 (1993). which affirmed the dismissal of 
claims for invasion of privacy and intentional infliction of 
emotional distRss based upon photographs takes during M 

alleged erespass on the grounds of a mental hospital. The 
appellate division noted that in Howell, 'the court observed 
that '[intentional infliction of emotional distress] is as limit- 
less as the human capacity for cruelty. The price. for this 
flexibility in redresring utterly reprehensible behavior, how- 
ever, is a ton that, by its terms, may o w @  other arm of 
the law. wifh potential liability for mndua that is otherwise 
lowfrrl.'" fiposito-Hilder, N.Y.L.J., Dec. 2, 1991 at 25 
(N.Y. App. Div. Nov. 26, 1997). quoting Howell v. New 
YorkPosz Co., 81 N.Y.2d 115, 122.21 MediaL. Rep. 1273 
(1993) [emphasis added by Appellate Division]. The court 
then stated that the HoweIl court also did not end its analysis 
once it decided that the defendants' conduct did not support a 

claim for invr&~~ of the right to privacy, but rather exam- 

emotional disrnss claim on inaependent grounds. Id 

"Factors" Support Allowing Claim to 
Continue 

ined. and ev-y dismissed, the intentional infliction of 

TUming tothe specific fachlalc- -* 
the case, the court found that several factors supported &ow- 
ing the emotional distress claim to continue. 'First," the 
court siated. - p W f f  is a private individual and not a 'public 
figure.' Second, the nature of the communications made by 
the defendants involved a matter of virtually M 'public inter- 
est'; there is an inference that defendants' conduct represented 
a deliberate intent to inflict injury upon plaintiff based upon 
the ciaimea unprecedented expansion of its standnrd ' r o w  

ing plaintiffs name, employer, supervisors and the like, and 
the fact that the parties m business competitors in the radio 

bmdc&iudusky." Id 

of the 'Uglied Bride' COUW to include @aih UHICQD- 

In closing, the court stated that its decision 'doesm, I r m E  

whether and to 
what extent the allegations of her complaint ultimately satisfy 
the stringent requirements for the tort will be determined 
upon huther proceedings." Id This is language far more 

dants' motion to dismiss written by New Yo& Supreme Court 
Judge Joseph Harris which likened the defendants to wolves 
attempting to parade around in the shep's clothing of the 
First Amendment. "feasting upon the character, reputetion 
and sensibilities of innocent private persons." Esposiro- 
Hilder v. SFXBroadming ,  IM., No. 4417-95 (N.Y. Sup. 
Ct., Dee. 31, 1996). slip op. at 9. 

Tbis is not the first time a "shock jock" routine, M specif- 
ically an %gliest bride" segment, has resulted in detrimentnl 
common law on the intentional infliction of emotional distres 
tort. In 1990, a Connecticut Superior Court deaied the defea- 

intentional infliction of emotional disrress clpims filed in IW 

spouse to a radio station's 'Berate the Bride" segmeot. Mw- 
my v. Schlosser. 41 COM. Supp. 362, 17 Media L. Rep. 
2069 (Conn. Sup. Ct. 1990). The Connecticut 'Berate the 
Bride" case was settled for an undisclosed amount on the eve 
of trial. 

than permit plaintiff s lawsuit to proceed. 

cPutious than the December 1996 order deoying the &fen- 

dancs' motion to strike &f%matioI& invnsion of privacy fd 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 14 December 1991 LDRC LibelLetter 

Second Circuit Protects Depictions VioPence in Trading Chuck 
Earlier tb is  month, the Second C i t  sffirmed a lower 

court fioding that the Nassau County Board of Supervisors 
had violated theFirst Amemheat when it passed a 1992 local 
law prohibiting the sale to mhors of any trading card that 
depicts a heinous crime, an element of a heinous crime 01 a 

heinous criminal. and is harmful to minors. The Second Cir- 
cuit agreed with the district court’s tinding that depictions of 
violence are pmtected under the First Amedmeat, and that 
the prohibition was content-based and neither necessary nor 
narrowly tailored to meet a compelling state interest. Eclipse 
Enterpriser. Inc. v. G h t a  et aL , Docket No. 97-7099.1997 
U.S. App. LEXIS 34312 (2nd Cir. December 9, 1997). 

Eclipse Enterprises filed suit under 42 U.S.C. Section 
1983 seeking a judgment declaring the Nns~au County law 

pictures or drawings of famous criminals as well as informa- 
tion about their lives and the crinres they committed. The 
cards have been sold throughout the country since. 1988. The 
varying sets of cards cover topics ranging from the Kennedy 
assas idon to ‘True Crime,” a set of cards that presents 
information about serial killers and gaogsters. 

In November of 1993, both parties moved for summary 
judgment. Their motions were denied without prejudice 
pending an evidentiary hearing. A fiveday evidentiary hear- 
ing was thereafter held before a magistrate judge who was 
directed by the court to Consider whether the Nassau County 
Law employed the least restrictive means available to serve 
the county’s compelling interest in providing for the well- 
beiig of minors and otherwise serving the legislative iutent 
underlying the statute. 

At the conclusion of the evidentiary hearing, the magis- 
trate judge ded  that “no credible or empirical evidence was 

p-ted from which the court could wnclude that the trad- 
ing cards caw juvenile crime or intpair moral and ethical 
development. ” Eclipse Enrerprisec, Inc., Docket No. 9% 
7099. 1991 US. App. LEXIS 34312 at (9. The magishate 
judge found M e r  that ‘speech which contains depictions of 
crime or violence is not comidered obscene and thus is ac- 
d e d  the protection of the First Amendment.” Id. Finally, 
the magistrate judge found that the N ~ S S ~ U  couaty law is a 

content-based restriction w speech that fails to survive strict 
scrutiny analysis and that it is both vague and overbroad. Id. 

judgment and in 

nnwnstitutid. Ecl ip  publishes trading car& that include 

Eclipse renewed its motion for 

September of 1996 the district court adopted the maghate 

judge’s Report and Recommendah ‘on insofar BS it determined 
that the law is a wnteat--based restriction and UncoartitUtioDal 
because it isnot m w l y  tailored tomeet a compelliq state 
inkrest. The district court awarded Eclipse muumauy judg- 
ment, declaring the law invalid on its fsce under the First 
Amendment. The court also permanently enjoined enforce- 
ment of the law and awarded fees sad costs to Eclipse. 

In reviewing thecaseon appeal. the Second Circuit, in an 
opinion a u t h o d  by Judge Roger J. Miner, declined any invi- 
tation to expand the narrow categories of speecb not protected 
under the First Amdmeat, Bgreeing with the district court’s 
finding that depiction# of violence are protected speech. Id 
at 811. The Second Circuit also agreed that the Nassau 
County law ‘specifically targets the description of heinous 

content-based Id at +11-12. 
crimea or heinous criminals in trading cards and, therefore, is 

After making these tinding., the Second Circuit went on 
to apply the strict scrutiny tesl saying that coatent-based re- 
strictions on protected speech are “pmumptively invalid.” 
Id at 812. The court held that there is no dispntethat Nassau 

cel well-being of minors and in mmbating juvenile crime. 
Indeed, Eclipse did not challenge the finding of the district 

The court found, however, that the law was neither nar- 
rowly tailored nor necessary to protect Nasspu County’s 
young people. In making this ruling, the court rejected the 
cormty’s assertion that it had the right to pars the law based 
upon “‘experience. knowledge, and oommon sease’ in the ab- 
m c e  of any empirical proof that the Law would serve any of 
the county‘s articulated interests.” Id at 913. 

county has a compeuing isltmest in prc4echg the psyehologi- 

WUIt that these are compelling state interests. 

When the Government &fen& a remon on speech 
as a meam to. . . prevent anticipated harms, it must 

do more than simply posit the 4- of thedi- 
tobe cured. It must demonstrate thar therefitedharms 
are real, not merely conjectural, and tbat the regulation 
will in fact alleviate these harms inn direct sad mate- 
rial way. 

Id. at 014 quoting Turner Broadcarring 9 s . .  Inc v. FCC, 512 
lcontimcedonpoge IJ) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter December 1997 Page 15 

@ m n n d f i m p g e  3 4  Concurrence Concern for the Young 
US. 622,644 (1994). 

Violence is Not the Same as Obscenity 

Judge Tbomas B. Griesa tiled a w d g  opinion that 
evidences the difficulty some judges have when faced with 
material they find unwholesome for minors. Judge Griess 

The circuit court pointed out that Nassau County's effort 
to pattern the law's defintim of 'harmful to minors" after 

the standard for obsfenity tbat the Supreme Court delineated 
in Miller v. California, 413 U.S. 15 (vi?-, the work appeals 
to depraved interests, is pstently offensive. and lacks serious 
literary, artistic, political or scientific value), is not sufficient 
to protect its law County's statute is in 
from "we do not flnd support in the record here for the conclusion 

eadingEardsthatEp because that a prohlbition on the sale of crime trading cards is a nec- 
ped to the 'depraved d+ctiom of via- essary or effective way to serve the compelling state interests 

lence are not unpro- interest of mioors in 
tectedspeecbasob- crime." ' w e  by 
scenity is. Eclipse meaue devoid of 

agrees with the majority's finding but pays closer atteation 
to the actual IanguEge of the challenged statute, showing 
why it is constitutionslly deficient. He believed "that the 
case is closer and less one-sided than is indicated by the ma- 
jority opinion" Id  at *IS. 

Judge Griesa says that the ultimate problem with the 

its ban of criminal 

articulated by defendants-appellants." 

Enterprises. Inc., Docket No. 97-1099, 1991 US. App. 
LEXLS 34312 at '15. The wurt did, however, cirmmscribe 
its opinion, saying 

'Mor the purposes of this opinion, we do not find it 
necessq to determine whether carehlly delimited and 
properly tailored restrictions on distribution of non- 
obscene but otherwise harmful speech to minors, espe 
cially younger minors, can ever p a s  strict scrutiny. " 

Id 
The COW concluded by saying that -we do not find sup- 

port in the m r d  here for the conclusion that a prohibition on 
the sale of crime trading cards is a necess~~y or effective way 
to serve the compelling state interests articulated by 
defendants-appellants." I d  The court pointed out that the 
only evidence presented by defendants was wntested studies 
wnceming TV violence, dong with conclusory and contrs; 
dictory testimony of its own expexts who all admitted that 
they 'knew of no studies 01 actual ~ ~ ~ ~ r r e t l ~ e ~  where crime 
trading cards were determined to be a factor in juvenile v i e  
lence." Id at *16. Moreover, Mid the court, "there has been 
no showing why trading cards should be singled out for regu- 
lation in preference to other material that is no less noxious." 
Id. at *17. 

meaning." says the judge, it 'is not sufficiently precise" to 
survive strict srmtiny. Id at 9 8 .  'Indeed. since the wtpa- 
visors modeled the Local Law on the obscaity standard, it 
must be noted that they did not go far enough in embodying 
that standard." Id Under Miller v. California. supra, and 
Reno v. Amrrimn Civil Li&?rtiev Union. 111 S.  Ct. 2329. 
2332 (1997). the Supreme Court has demded grept speci- 
ficity in drafting regulations curbing speech, and Nassau 
County's draft does not meet these standards. Eclipse Enter- 

34312 at 9 9 .  'For one thing," concludes Judge Griesa, 
prires, I=, Dodret NO. 91-1099. 1991 U.S. App. LFXS 

' thm isM h p ~ w h i c h  EtkmptS to limit the h W  b the 
kinds of cards the supervisors were referring to when they 
enacted the law." Id Indeed, pointing out of the ioher- 
ent deficiencies of governmental attempts to rem depic- 
tions of violence, Judge Grim achowledged '[w]hether a 
law dealing with depictions of violeoce and crime could ac- 
tually be enacted to meet constitutional staadards is surely 
debatable." Id 

Roben B a h  of LMkeMu K o w  Kum & Ounen in New 
York City: Edward Kkuh  former& of Lonkenau Kovner 
K u m  & Outten: and Maijorie Heins of i'lae Anmican Civil 
Liberties Union M Censorship Projea representted Eclipse 
E ~ n p r i s e s  Inc. in ;his w e .  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~ 

Page 16 December 1997 LDRC LibeLetter 

Alleged Service Mark 'inf~ingernent ow W e b  Site Not Enough for 
Jwrisdiction in Ninth Circuit 

The United States Court of Appeals for the Nmth Circuit web site which advedses a product or Senrice is necessanl ' Y  
has rejected the argument that an aUegedIy infringing use of intended for use on a world wide hasis. QberseU, Inc., No. 
a service mark in a Florida company's home page on the 96-17087, 1997 U.S. App. LUCIS 33871 at 4L. 

zona, the state where the holdex of the mark has its principal plying 'normal 'minimum contacts'" d y s i s  end finding 
place of business. In dismissing plaintiffs claim for lack of that jurisdiction would -not comport with 'eaditiond notiws 
personal jurisdiction, the Ninth Circuit chose to apply offairplayandsubstantidjnstice.'" Id Underthelawsof 
-normal 'minimum contacts' d y s i s , "  finding that the de- Arizona, courts are dowed to exercise personal jurisdiction 
fendant's essentially passive web site. which could be con- as long as doing 60 compom with due process. Id at 96. 
tacted by Arizona residents, did not constitute purposeful Turning to due process analysis, the court found that Cy- 
availment when the defendant "engaged in no commercial ac- bersell FL had not purpasehlly availed itself of the priviIege 
tivity and had no other contacts via the Internet or ohenvise of conducting activities within Arimna. thus invoking the 
in Ariznna" Cybersell. benefits and protections of 
Inc.. an Ariwna mrpora- its laws. Cybemell Az ar- 
tion v. Cybersell, Inc.. a "no court has ever held that an Internet advertise- + that & purposeful 
Flo& corporrrrion, No. ment alone is sumcient to subject the advertiser to availment test is met bb 

cause trademarlr infringe- 96-17087, 1997 US. App. jurisdiction in the plaintifl's home state.. . . 
LEXIS 33871, at 021-22 Rather. in each. there has been 'something more' 

merit occurs the pass- 
to indicate that the defendant purposefully (albeit ing offof the marL ~, (9th Cir. December 2, 

which in this case, it sub- electronically) directed his activity in a 1997). 
miued, happened When the substantial way to the fomm state.* The Cybersell dispute 

amse when in 1995 a father name ' C y b l l "  was used 
and son formed Cybersell, Inc., a Florida corporation 
('Cyhersell FL"), to provide bus- consulting Services for 
strategic management and marketing on the web. As part of 
their marketing, the father and son built a web site; its home 
page features a logo at the top with 'CyberSeU" over a depic- 
tion of the planet earth, with the caption underneath: 
'Pmfessional SeMm for the World Wide Web," and a local 
phone n u m k .  A hypertext link allows visitors to introduce 
themselves, and invites companies not on the web - but inter- 
ested in getting on the web - to 'Email us to h d  out how!" 

The problem with Cybersell FL's website was that Cy- 
bersell, Inc., an Arizona corporation ('Cybersell Az"), had 
already fled to f e d d y  register the name Tybersell" as a 
service mark (the application had not yet been granted) when 
the Florida company began using the name. Cybe-rsell AZ 
was not operating a web site when Cybersell FL began opera- 
tion. When CyberseU AZ found the C y W  FL site, Cy- 
bersell AZ fled suit in federal court in Arizona, asserting that 
Arizona's courts have specific (not general) jurisdiction over 
Cybersell FL "because cyberspace is without borders and a 

World Wide Web suffices for personal jurisdiction in Ari- Both thedistrictcolutandthe circuit colutdisagreed, ap- 

ontheInternetinconnectionwithadvertising. 
In making its decision, the Ninth Circuit surveyed a spec- 

trum of cybenpace jurisdiction cases. including the Second 
Circuit's decision in Bensvsan RenarrrMI Cmp. v. King, 126 
F.3d 25 (1997) and the Sixth Circuit's ~~, Inc. v. 
Parrerson, 89 F.3d 1257 (1996), and found chat "no Cwrt hss 
ever held that M Internet advertkmmt done is sufficient to 
subject the advertiser to jurisdiction in the plaintiffs home 
state. . . . Rather, in each, there h a s h  'something mod 
to indicate that the defendanr purposefully (albeit electroni- 
cally) directed his activity in a substantial way to the forum 
state." Cybersell, Inc ,  No. 96-17087, 1997 U.S. App. 
LEXIS 33871 at *14. The Ninth Circuit commea~ted that 
after d y d n g  the disttict and circuit decisions on Internet 
jurisdiction, "the Iikelihood that personal jurisdiction can be 
constitutionally exercised is directly proportionate to the ns- 
hpe and quality of commercial activity that an entity conducts 
over the Internet." Id. qnoting Z p p  Mfg. CO. v. Z p p  Dot 
Corn, Inc., 952 F. Supp. 1119, 1124 (W.D. Pa. 1997). 

~onnnved on paze 17) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 17 December 1997 LDRC LibeLetter 

(Connmedfim pogo 16) 

Cybersell FL, the Ninth Circuit found, had conducted 
no commercial activity over the Internet in Arizona. 'AU 
that it did was post an essentially passive home page on the 
web, using the name 'Cybe-rSell,' which Cybersell AZ was 

in the process of regktexing as a federal trademprL." Q- 
bersell, Inc., No. 96-17087.1997 US. App. LEXIS 33871 
at *17. 'While there is no question that anyone, anywhem 
could access that home p g e  and thereby learn a b u t  the 
services offered, we cannot see how from that fact alone it 
UUI be inferred that Cybersell FL deliberately directed its 
merchandising efforts toward Arizona residents." Id 

The Ninth C i t  found it significant that Cybemll FL 
did nothing to enwurage people in Arizona to pccess its 
site, and that no Arizonan, 0th- than Cybersell AZ, "hit" 
Cybersell FL's web site. Equally significant was the fact 
that Cybersell FL had entered into no contracts in Arizona, 
made no sale in A r i z o ~ ,  reoeived no telephm calls from 
Arizona, earned no income from Arizona, and sent no mes- 
sages over the Internet to Ariwna. Also, the interactivity 
of its web site did not allow people to sign up for its service 
via the Internet. Id. at 18-19. 'In short, Cybersell FL has 
done no act and had urnsummated no transaction, nor has 
it performed any act by which it purposefully availed itself 
of the privilege of conducting activities, in Arizona, 
thereby invoking the benefits and protection6 of Arizona 
law." Id at 19. 

Having found that Cybersell FL's contacts Were insuff- 
cient to establish purposeful availment, the Nmth Circuit 
refused to &go further solely on the footing that Cybsersell 
AZ has alleged trademark infringement over the Intern&. 
Id 'Wenvise," said the court 'every comphht Srising 

out of alleged trademark infringement on the Internet would 
automatically result in personal jurisdiction wherwer the 
plaitifPs principal place of business is Located. That 
would not comport with traditional notions of what quali- 
ties as purposeful activity invoking the benefits and protec- 
tions of the forum state. Id at 19. 

The Ninth Circuit also rejected CyberseU AZ's invoca- 
tion of the 'effects" test employed in cokler v. Jones, 465 
U.S. 783 (1984). saying "Cybersell FL's web p g e  simply 
was not aimed intentionally at Arizona knowing that harm 
was likely to be caused there to Cybemll AZ." Cy6ersell. 
he.,  No. 96-17087, 1997 US. App. LEXIS 33871 at -1. 

Hif Man Update 

As reported in lant month's LDRC LibeWer, on Novem- 
ber 10, 1997, the United Skates Coua of A@s for the 
FovrthCircuitruledagainStpublishetPaladinEnterpriseS,Inc. 
and reversed a lower court order grantins summary jud@ 

of Paladin's publidon of a book entitled 'Hit Man: A Tech- 
nical MsDual for Mepedent Contractors." Rice v. P M n  
Enropriccs, lnc.. 128 F.3d 233 (4th C i .  1997). 

Paladin filed a petition for rehearing and suggestion for 
rehearing in banc, which was supported by amL3 curiae briefs 
filed by The Horror Writers Association. the Maryland and 
District of Columbia chapters of the Americau Civil Liberties 
Union and the Thomas Jeff- Cater for the Rotection of 
F a  Expression. 

that plaintiff-appellants file a response and a GBcond Rpvesting 
the Department of Justice to express the 'views of the United 

case." On December 12, 1997, although the Departmeot of 
Justice had yet to file eny papers with the Court, the Covrt 
denied Paladin's Petition. Paladin plans to file a petition for 
writ of certiorari in the United States Supreme coru+ 

to Paladin in lwo wrongful death acIion6 allegedly arising out 

Two days later, the Court issued two orders: ollc directing 

states with respect to the court's further considelation of this 

Q1997 
Libel Defense 

Resource Center 
404 Park Avenue South 

16th Floor 
New York, New York 1001 6 

www.ldrccom 

Executive Committee: 
Robert J. Hawley (Chair); 

Robin Bierstedt; Pew Canfield; 
Susanna Lowy; Kenneth Vittor; 

James Crwberg (ex ofiao); 

Executive Director: Sandra S. Baron 
Staff Attorney: David V. Hdlw 

Staff Attorney: John Maltbie 
LDRC Fellow: John Margiotta 

Staff Arsistant: Melinda E. Criggs 

(212) 889-2306 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 


	sample.pdf
	sterling.com
	Welcome to Sterling Software





