
404 Pmk Avmu Sarrh, 16th Flm. New York. NY IW16 1212) 889.2306 

LIBELLETTER 
LIBEL 
Casino Mogul Awarded $3.1 Million in 

Maine Broadcaster Wins Juv Verdid, p. 4 

Second Gr.: Due Process And Jurisdiction 
Over Out-of-state Repcuter/Paper, p. 5 

Eighth Gr.: County Coconer Not a Public 

Las Vegas Paper Wins Fees & costs, p. 9 
Oregon Court Applies Narrow Public Figure 

Ohio Televangelist's Suit Dismissed, p. 12 
Pennsylvania Court Hdds Plaintiff's Image In 

Setdement Update, p. 14 

Nevada, p. 3 

Offiaal, p. 7 

Definition, p. 10 

Crowd Scene Not Defamatory, p. 13 

Dean v. St. Martin's Press 

Hayes v. J.L. International 
lime Publishes Jewel1 Clarification 
MMAR Setdes With W E R S  

KXAS setties With Cowboys 

California Supreme Court to Review Scope 

D.C. Distrid Court Applies Cal. law, p. 16 

International libd Roundup, p. 18 

PRIVACY 
Pitf v. Playgirl: Recall Granted, p. 4 
Ninth Gr. Affirms Summary Judgment for 

iPEClAL REPORTS 
AWney-CJient Privilege &The Crime-Fraud 

kception, p. 23 
LDRC Bulletin 1997: Issue No. 3 
Report on Summary Judgment, p. 30 

:oPYRIcHT 

Electronic Distribution of Periodicals Uphdd 

Small Claims Court OKs Electronic Publica- 

NFL Attempts to Limit On-Line Tranmission 

of Anti-SLAPP statute, p. 15 

ABC on Privacy Claims, p. 21 

Under Copyright Ad, p. 27 

tion, p. 28 

of Fa& & Photographs, p. 29 

August 1997 

Freelancers ' 
Challenge to 
Electronic 

Publication 
Rejected by 

SDNI: 
page 27 

Deteresa v. 

OJ Flight 
Attendant 

Claims 
Dismissed, 
page 21 

ABC - 

~ 

Crime-Fraud 
Txception Puts 

Attorney- 
Client 

Privilege at 
Risk, 

page 23 

Texas Jury Gives Win to CBS 
- Finds No Falsity - 

By: Tom Leatherbury, Bill Si, and Michael L. Raiff 

In a Teras Luwyer nrticle which appeared before the trial, reporter John 
Council asked, 'Question: What do you get when you combine a Texas attor- 
ney general. an intematiody respected TV reporter and three Catholic nuns? 
Answec The witness list in Deborah h h i n .  . . v. CBS Inc. . . . 

Although only one of the sisters actually testified, on August 13, 1997, 
after delibeding just less than six hours, a ten person jury in Judge David 
Briones's El Pas0 federal court completely vindicated CBS and found that the 
CBS €4 M i w a  report "The Other America" contained no false statements 

about m e m h  of the locally prominent Kastrin family and their real estate 

company. 
"The Other America," broadcast in early October 1995, reported on living 

and health conditions in the colonias, nual subdivisions stretchiog the length 
of the U.S.-Mexican border. Written by correspondent Ed Bradley. producer 
Lira McGuirk, and pssociate producer Jonatbm Wells, the Bmadcast also 
discussed colonia developers' business practices and political wnnections. 

The Broadcast contained a portion of an on camera interview with El PP- 
soan Deborah Kastrin, whose family owned several colonias without h g  
water and central sewer systems. Ms. Kastrin had sewed as the Executive 
Director of the Texas Depaament of Commerce under Governor Ann 
Richards, and had been appointed by President Clinton to the Advisoly Coun- 

cil of the Border Environment Co-operation Commission (a pst-NAFTA 
(Connnued onpage 2) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Augusl1997 LDRC LibeLetter 

F - d m p r 8 e  0 
body created to study and to solve water and wastewater 
treahnent p b l e m  in the colonias and elsewhere along the 
border). The Broadcast was also based on interviews with 
numerous health officials nnd with Texas Athmey General 
Dan Modes  and s e v d  member8 of his staff and on volu- 
minous documentatioa After the Broadcast, Deborah Kas- 
trin was forced to resign from the BECC and the Kastrins 
were the subject of a great deal of local follow-up coverage 
about their relationship with Congressman Coleman and 
their colonias ownership. 

The suit was filed originaty on October 5, 1996 (hvo 

days before limitations ran) by five memks of the Kastrin 
family, Deborah Kastrin, Veronica Kastrin cauaghan and 
William F. ’Fred” Kartrin (Deborah’s Sister and brother), 
and William I. “Bill” Kastrin and Socorn Kastrh 
Peborah‘s parents), and one of their companies, Kasco 
Venhrres, Inc. Thughow discovery, the Plaintiffs were 
never able to allege MY specific false statements in the 
Broadcast. Rather, the Plaintiffs alleged that the Broadcast 
contained the following four impticntions: (1) the Kastrins 
were illegal developers; (2) the Kastrins caused the onset 

and spread of highly infectious  disease^ Such as cholera, tu- 
berculosis, and hepatitis; (3) the Kastrins used u n s ~ ~ p u l ~ u s  
business practices, charged usurious interest rates, and 
evicted resid- whea they missed just one payment; and 
(4) the Kastrins used their close political relationship with 
United States Congesunan Ronald Coleman to impede the 
Texas Attorney General’s investigation of the Kastrins’ 
colonias. 

Afta extensive discovery, CBS Bed a Motion for Snm- 
mary Judgment on the grounds that the Broadcast was not 
susceptible of the defamatory meanings alleged by Plain- 
tiffs, that the Broadcast was not “of and oonceming” Certain 
Plaintiffs, that the Broadcast was true, that CBS had not 
acted with d malice, and that the Plaintiff shadnot been 
damaged by the Broadcart. Judge Briones granted the Mo- 
tion for Summary Judgment ody as to soform Kastrin and 
Veronica Kastrin Callagh, who were not named or even 
referred to in the Brosdcast. 

The trial opeoed on August 4,1997. Plaintiffs began by 
calling Fred Kastrin and by playing a portion of pmducer 
Liza McGuirlr’s deposition. Plaintiffs next called associate 
producer Jonathan Wells and correspondent Ed Bradley as 
adverse wib~sses. Plaintiffs closed with the testimony of 

patriarch Bill Kastrin. Deborah Kastrin. and their one 
‘character” witness. former El Paso County Judge Alicia 
Chach. Chau5n tesriiied that sbe thought the Broadcast 
damaged the K a s h i ~ ’  reputation, but that she did not think 
less of them and that she had not known about dl of their 
colonias before the Broadcast. At the. end of Plaintiffs’ 
Casgindef, the Court g r ~ t e d  CBS judgment as a matter 
of law on Bill Kastrin’s claims. 

CBS opened its case with the moving testimony of Sister 
Janet Gildea, amedical doctor and nun who ~ l l s  the family 
clinic closest to several of the Kastrins’ colonias. CBS read 
portions of the depositions of Dr. Laurance Nickey, the e 
tired Health Director for the City and County of El Paso, 
who had been interviewed for and shown in the Broadcast, 
Patricia Guillermo, a former spokesperson for the Texas 
Attorney General‘s office and a source for the report, and 
Jon Roberts, a former Commerce Department employee un- 
der Deborah Kastrin. Live testimony from Texas Attorney 
General Dan Modes and his Sssistant, ColoniaS Strike 
Force chief Javier Guajardo, about the living and health 
conditions in the Kashins’ colonias capped off the trial. 

In response to the Court’s puestions, the jury found that 
the Broadcast was not even defamatory of Plaintiffs Fred 
Kastrin and Kasco Venture$, Inc. The juy  found that the 
Broadcast was defamatory of Plaintiff Deborah Kastrin, but 
that the Broadcast was not false as to Deborah, Fred, or 
Kasco. 

when interviewed by the El Pas0 press after the verdict, 
Ed Bradley summed it up best when he said, ‘I am proud 

told. Did people think less of Deborah Kastrin after my 
report? They pmbably did. Was there anything false in my 
report? No, then was not. Sometimes the truth hurts. And 
this verdict tells investigative joumatists that if you go out 

and tell the truth - even if the truth is tough to hear - you 
will be vindicated.” 

Of this "pea It WBS M imPOlbllt S t o r y  that needed to be 

Vimon dr ElAins, including partners Hamy M. Rea- 
soner, Bill Simr and Tom Leatherbwy, and  associate.^ Mike 
Raiff and Demetrios Anaipakos, reprerented CBS in thir 
mer, with Susnruro M.  lay^, Associntc General Cowre1 

for Litigarion. and Naomi B. Wattman of CBS. Gulos Wla 
of villa 6i Keith in El Pmo served PF local counsel. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC Libehtter August 1997 Page 3 

Casino Mogul Awarded $3.1 Million In Libel Suit 

A Nevada state conrt jury has ordered that more 
than $3.1 million in damaga be paid to Steve Wynn, 
cbairman of Mirage Resorts, Inc., which owns The Mi- 
rage, Treasure Island and Golden Nuggei hotel-asinas 
in Lus Vegas, by Barricade Books and publishes Lyle 
Stuart for de- Wynn in p r ~ m ~ t i d  b l u b  writ- 
teu to adveaise the publication of RIlMing Scar& llu 
Dangerous Lift and Treucherous Tes of L a  Vega 
Carim Xing Stew B!vnn This unanthorLed biogra- 
phy, written by John L.. Smith, a Lar Vega Review- 
Journal reporter, who was dismissed fmm the Nevada 
suit before id, is itself the subject of a libel suit in 
Kentucky against smith, smart and Bani& Books. 

Wynn was awarded $1.5 &on for damage to his 
qutatim $500,000 for emotional distress and mental 
anguish, $100,000 in presumed damages for injury to 
his business and professional standing. $1 million in 
punitive damages and an additional $73,000 which the 
defendant, Barricade Books, had made off des  of the 
book. 

Wynn brought suit over statements about the bock 
in a Barricade Books catalog advertisement written by 
publisher Lyle Stuart which Stuart testified was to be 
distributed to about 5,000 book stores and themedia. 
The advertisement included the following statements 
which Wynn alleged to be defamatory: 

‘Another contact represented Chicago mob 
lieuteoaDl John Roselli. Thus would Steve 
Wynn’s 3-perceat investment in the Las Ve- 

covered that the. true o m e n  of the hotel 
were members of the Debit mob.” 

gas Frontier blow up when investigators dis- 

W e  the jury found nothing false in the state- 
ments regarding Roselli or Wynn’s involvement with 
the Frontier Hotel, they found that the ‘front man” 
allegation was enough to support the $3.1 million 
award. In the words ofjury foreman, John Nobrega, 
who WPB quoted by llu Lar Vega Sun, ‘He picked 
thewrmgwordandhepickedthewrongguy.. . . I  
Uink he made a mistake using ‘front man.’” 

Wynn had pow& wimesses, including Nevada 
Goveanor Bob Miller and Lns Vegas Mayor Jan 
Laverty Jones, who testified that they did not know 
about any ties to the mob. Miller and Jones also 14 
portedly testified that the advertisement did not 
change their high level of esteem for Wynn. 

The Scotland Yard report was challenged 88 con- 
taining unreliable evidmce about Wynn, and the au- 

thor of the book, Smith, appmtly had told Stuurl 

that the report contained a few ioaccuracies. 
Lyle Stuart was reposed in the August 20 New 

York Post as stating that he would be forced to put 
Barricade. Books into baakruptcy even in order to pay 
the appeals bond. At trial Stuart reportedly was vague 
in answering qnestions about his financial worth, say- 
ing that & paying stockholders, lending money to 
friends and gambling on the stock market, his per- 
sonal wortb was less than $1 million. 

Stuart, a 75 year-old self-described “maverick 
publishex,” started Barricade Books in 1990. a year 
after selling Lyle Stuart Books and Citadel Press to 
d-estate millionaire Steve Schragis. Stuart and his 
company came under fire last year for publishing the 
TunterDiarier,ancewarnovelwhicbwasthought 
to have inspired Oklaboma City bomber Timothy 
McVeigh. 

‘[Running S c a d  details wby a confidential 
Scotland Yard report called Wynn a front 

man for the Genovese family.” 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibeiLetter August 1997 Page 4 

Defense Verdict for 
Maine Broadcaster 

By Charles J. Glasser, Jr. 

A state cwrt jury in Portland, Maine found last 
month that a Portlandbmadcaster did not defame aman 
whose dispute with his ex-wife over child custody issves 
had been the Subjed of a news report. Plaintiff's ex-wife 

abduct their child and then flee to Egypt, d o n a  
which she repeated in an interview on-air. The televi- 
sion report referred to a similar true story that became 
the story line in a feature film, 'Not Without My 
Daugka." ELd@ei v. Erphnfi @fabe, CV-95-371) 
The plaintiff asserted that because the husband in the 
film was "a villain that had broken the law," there was 
M implication of criminal behavior satisfying the r e  
q- of defamatory meaning. 

The television station sought summary judgment on 
the theory of a 'fair and true report" privilege based on 
the custody pleadings, but the Superior court denied the 
motion, saying that there was a factual issue as to 
whether the additional ref- to the movie "carried 
a greater sting" than the precise story (in the pleadings) 
itself. SeeWRCLibelLenerNovember 1996 atp. 11. 

At trial, however, the jury found that the actual 

statements made by WCHS were true, and rejected 
plaintiffs c k  that the reference to the movie cbarac- 
ter impliedly defamed the plaintiff. Reportedly, few of 
the jurors had seen the movie which the report compared 
to the Elshafeis, and the trial judge, over the objection 

jury, stating that the plaintiff had a right to a 
" m b l e "  jury, not a 'coutaminated" one. ' h e  
plaintiff has filed an appeal to the Supreme Judicial 
Court on this issue, claiming that this was reversible 
error. The court is expected to d e  on this case in 
March of next year. 

had d him. in custody pleadings, of planning to 

of plaintiffs UKIILSel, rebed to screes the film for the 

The battle over &e publication of nude pho- 
tographs of Brad Pia in the Augw issue of Playgirl 
magaim continued this month as Los Angela S u p  
nor court Judge Robert O'Brim ordered the maga- 
zine to recall any remaining copies from distributors. 
Pin v. Playgirl. BC 174503 (&I. Super. Ct.). The 
ruling follows the temporary restraining order e a t e d  
by Judge O'Briar last month barring future distribu- 
tionof themagadne. At the timetheTR0 issued, the 
magaim had atready been mailed to subscribes d 
delivered to newsstands. 

Pi& who was photographed by a *far unideuti- 
fied photograher in 1995 with former fiancee 
Gwyneth Paltrow while on vacation in the West In- 
dies, is suing Pkaygirl for invasion of privacy and in- 
fiction of emotional distress arising out of the publi- 
cation of the pictures in the August issue of the mags- 
dne. PkrygirI denies that it solicited or was involved 
in &e t3kin.q of tbe pictures. 

While ordiaarily a recall order would be stayed 
pending appeal, on Thursday, August 14, Pit& was 
granted an extraordinary writ from the California 
Court of Appeal ordering the mag- to comply 
with the d order during the appeal process. Play- 
girl's opposition papers to the extraordinary writ 
wem to be submitted on August 22 and Pitt's reply on 
septemberz. 

As for the appeal of Judge O'Bnea's temponry 
mtrauung ordes. both paxtiea are seeking an e x p  
dited appeal p'ocess. but with Playgirl's opening 
brief not yet fJed, 30 days for Pie's auswering pa- 
pers, and another 10 days for Playgirl's reply, a d&- 
i o n  by the California Court of Appeal is probably 
two to three months away. 

. .  

Former LVRC Intern Charles GIarser u an associllfe 
a8 Rai Flaherry Beliveov 6; Pachios in Ponland, 
Maim. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~~ ~~ ~ 

LDRC LibeILetter August 1997 Page 5 

THE SECOND CIRCUIT RULES THAT THE DUE PROCESS CLAUSE 
PRECLUDES THE EXERCISE OF JURISDICTION 

OVER OUT-OF-STATE NEWSPAPERS AND REPORTERS 

By Elizabeth A. McNamara and Sharon L. Srhneier 

The United h tea  Court of Appeals for the second C i t  

lage Voice for over a decade. The court's decision in John 
&&en and Marilyn Chaiken v. Thc Village Voice, 1991 WL 
403511 (2d Cir. July 21. 1997) w n & m  the first extensive 
discussioo of the StDtUtory and wnstitutiod limitations on 
the ex& of jurisdiction over out-of-state publications and 
reportem by the semnd Cirmit. This analysis is particularly 
significant given the Ninth Circuit's wntroversial and more 
expansive reading of jurisdiction in Cody v. Daily NOUS, 
L.P., 95 F.3d 829 (9th Cir. 1996). The Second Circuit's 
decision is a h  noteworthy for its application of the gross 
irresponsibility standard to a nvmber of issues - including 
libel by implication - that arise in defamation actions. 

Fads 

affirmed the dismisvl of liw claims pending against Thc vil- 

This libel action prose out of an article writtea by Robert 
I. Friedman ('Friedman'), a freelance reporter for 
Thc Village Voice, and published 86 the cover story in the 
November 12, 1985 edition of the Voice entitled 'In the 
Realm of Perfect Faith: Israel's Jewish Terrorists.' Ron Dag- 
oni, the then New York correspondent for Modiin, a Hebrew- 
language daily newspap published in Israel, Modiin Pub- 
iishing House d/b/a Modiin ('Modiin'), wrote an article that 
appeared in the November 7, 1995 edition of Modiin summn- 
li?ing the Voia? Article. 

The Voice Article reported on the then upcoming trial of 
members of the 'Jewish undergrounc who had commiaed 
acts of violmce against West Bank Arabs, and the ideological 

ish community. As part of his research for the article Fried- 
man traveled to Hebron, the home of several suspected 
'underpuruT members. Before introducing the individuals 
and events that are the abject of the Article, Friedman ex- 
p l o d  in the Article's introductory paragraphs the impetw 

and ideology of Jewish d e m e n t  generally on the West Bank 
and particularly in Hebron. It is only in this context that the 
plaintiffs John and Marilyn Chaiken, new immigrants to He 

and financial support provided to them by the Americsn Jw- 

bmn from Massschusetts, are d i s c d .  
In these few paragraphs, the C h i k e m  discuss theii views 

on moving to Israel and the settlers' rights to live there to the 
exclusion of the Arabs, reflecting what the Court character- 
ized as a series of 'virulent anti-Arab sentiments and actions.' 
Friedman first recounts Mr. chailren's response to those who 
say it is unethical to force Arabs to leave: 'Well, I say West- 
em European values are bullshit. The messiph will wm. 
There will be a Jewish kingdom. Jews will be the spiritual 
bosses of the world. . . . You can't create a messianic Jewish 
state with 1.9 million Arabs!' John cbailren is then described 
as boasting of an incident when he and other armed settlers 
bok over a mosque to give his son a ritual haircut. 
Mrs. Chiken explains the religious underpinnings to their 

relocation to Hebron: *. . . it's not enough to merely live in 
the Land of Israel, 'you have to live in the realm of perfect 
faith',' and is described as admonishing and slapping an Arab 

the murder of a Jewish d e r ,  then wmmenting that 'Arabs 
are worse than riggers, but not by much.' 

Having used the Chaikem as the backdrop for the religious 
ideology behind the Jewish terrorist movement, the Article 
then focuses on the Jewish underground and its terrorist activ- 

ities. Thus, by way of transition, immediately following the 
excerpts from the Chaikens' interview, the Article ststes: 
.[s]ettlers like the [Chikem] have h e d  the more than 114 
Settl-ts that now dot the West Bank into hothouses for the 
growth of terrorism' The remainder of the Article, which 
ran for several pages, discusses specific acts of terrorism and 
profiles West Bank settlers involved in terrorist Pctivities. 

Procedural Background 

boy for selling wmbs on the site of a marker wmmenmatiu 8 

In 1988, the chaikens brought suit in Massachusetts State 

Court arguing that Friedman, Thc Village V o i a ,  Modiin and 
Dagoni had defamed them and intentionally inflicted emo- 
tional distress on them by publishing the articles. The 
Chaiiens maintained that the incidents depicted and their 
quotes in the Article were manufactured or taken out of wn- 
text. The action was removed to federal court in Mas- 

(Connmedonpge 6) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



(cmuimedfiom m e  5) 

sachueits. AU defendants except Ihc W h g e  Voice moved to 
dismiss for lack of personal jurisdiction. 'Ihe M d W  
Court dismissed the claime against Modiin and Dag& for lack 
of persod jurisdiction, nad on the plaintiffs assent to ntc 
Village Voice's motion to transfer, transferred the claims 
against l3.e Village Voice and Friedman to the United State 

District Court for the Southem District of New York. 
In the Southern District of New Yo& the district court dis- 

missed the claims against Friedman as untimely under New 

claimr. The district wurt applied New York statute of limita- 
tions, ratha than the Massachusetts statute (under which the 
action was timely). *to prevent plaintiffs from filing 80 action 
in a forum where the stahlte of limitations is favorable but 
where pasonal jurisdiction cannot be exercised, then transfer- 
ring the action to the forum where. personal jurisdiction can be 

York's one-year statute of limitations applicable to & W o n  

exercised and attempting to uu~y with the action the most fa- 
vorable statute of limitations.' 

Aftex years of disoovery, Judge Scheindlh found that lhe 
Kllage Voice (the only rrmaiaing defendant) was entitled to 
summay judgment since there was no showing that it acted in 
a grossly irresponsible mauner in publishing the Article, and 
specifically found that Ihc Village Voice was not grossly irre 
s p s i b l e  in failing to foresee the alleged defamatory implica- 
tion contained in the Article that the Chaikens are terrorists. 

Judge Scheindlh did not definitively rule on the threshold 
inquiry of whether the Article could be read to imply the 
defamatoty meaning argued: that the (3lailrens are terrorist€.. 
The. district court noted, however, that the title of the Article - 
'In the Realm of Perfect Faith: Israel's Jewish Terrorists' - 
which juxtaposed a qwte from Mrs. Chiken, and the Iransi- 

tion senteuce - "[s]ettlm like the Chikens have turned the 
more than 114 settlements that now dot the West Bank into 
hothouses for the growth of terrorism" - could be read to 

Arab violence detailed in the rest of the article.' Neverthelw, 
!he district court held that Ihc W a g e  Voice could not be found 
~IOSSIY irresponsible on that basis since there was no evidence 
that Ihe W a g e  Voice "inteuded to imply the chaikens were 
terrorists" and 'it would be speculation to assume that the 
Voice realLed that such an implication was possible. choiken 
v. W Pubbhing C o p r a t i o n  d/b/a Ihe Village Voice, 901 F. 
Supp. 689,698 (S.D.N.Y. 1995). 

On appeal, the ptaintiffs raised a myriad of procedural and 

'imply that the ChikUIS Ue 6O&W involved with the anti- 

substantive arguments in support of reversal of the decision 
below. In a lengthy opinion writtea by Judge Mal, the Sec- 

ond Circuit carehdly considered and rejected each of the argu- 
ments. 

Personal Jurisdiction over Plon-Resident Publications and 
Reporters 

held that comtitutiod due process pre- 
cludes the exercise of personal jurisdiction over non-resident 

copies of the newspap may end up in a forum - in this c~se, 
Marsechusetts - and plaintiffs' degations that the 'brunt of 
the harm' of their reputat;onS was felt in Mnssaclrmsett. 

While not setting any bright-line tests. the court Categori- 
cally rejected the notion that Modiin's contact with Mas- 
sachusetts - four copies of its newspaper per day and 183 
copies of the Sunday edition - constituted the "substantial 
numbex of copies" that d e s  it fair to exercise jurisdiction 
over a non-resident publisher. Moreover, given that the 
Chakas  bad appeared to settle permanently in Israel. Modiin 
had no reason to believe that any possible effects of the Article 
would be felt in Massachusetts, and did not 'expressly aim' its 
actions at Massachusetts. The Court found the fads presented 
here distinguishable from those in Gordy v. Daily News, LP., 
95 F.3d 829 (9th Cir. 1996), and therefore did not decide 
whether the 'legal principles set for& in &re are correct. 

Construing the Massachusetts long-ann statute (derived 
from the Uniform Interstate and International Procedure Act), 
the Second Circuit held that simply causing tortious injury in a 
slate - even with the knowledge that it might do 60 - without 
performing an 'act' in the state did not constibus "an act or 
omission" in Massachusetts within the meaning of its long-ann 
statute. 

As to the issue of the limitations law to be applied to the 
claims against Friedman following a veme transfer, the second 
Circuit held that New York's law applied since the tmusfemr 
court tacked jurisdiction over Friedman. The court rejected 
the plaintiffs atiempt to trsnsport Massachusetts more genemu 
limitations period by gsSeating to the venuc transfex reguested 
by Ihc Vilhge Voia?. 

The Second 

publications and freehce reporters notwithstanding that some 

(Connrmed onpoge 7) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC Libeketter August 1997 Page 7 

(cmnn-d@mPge a) 

A Publisher Cannot Be Found Crossly 
Irresponsible in Relying on the 
Reporting of an 'Established Writer' 

The second Circuit's decision is also noteworthy in that it 
strongly resffirms the New York law which holds that n pub- 
lisher does not bnve the 'intolerable burden' of rechecking its 
reporters' reporting or emertions absent obvious reasons to 
doubt the truth of an nrticle. Specifically here, the Court found 
that since lhe W h g e  Voice Article was subject to lhe W h g e  
Voice's 'normal editorinl process' and was written by n writer 
with a ' s o d  reputation." lk W h g e  Voice had .no duty to 
take the extraordinnry step [of checking EO- and quota- 
tions]: Slip op. ut 33. And the Court rejected the nrpmnt  
that the virulent anti-Arab statements and actions attributed to 
the Chikens were so 'inherently imphible '  that lhe W h g e  
Voice was obligated to perform n more searching inquiry. 

Most significantly, the Second Circuit rejected the 
chaikens' contention that lk Wlhge Voice was grossly irre- 
sponsible in publishing 'defamatory innuendo' which implied 
that the chaikens were terrorists. In its first pmnouncement of 
the standard for liability for alleged defamatory implications - 
an ever-increasing claim in the law of libel - the cwrt held 
that liability for 'defnmatory innuendo' cannot exist where 
there is no indication that the newspaper had 'obvious reasons. 
to doubt the truth of the nrticle. To make the publication of 
any potentially damaging remark an indication of irresponsibil- 
ity would, the court stated, ' p w  ] the cart before the horse.' 

ity, n publisher bas no duty to 'undertake dditionai research 
to verify the hukhfuhesa of any statement that might damage n 
reputation.' Slip op. ut 35. 

The significance of the Court's ruling is that where a pub- 
lisher has followed normal and appropriate journalistic prac- 
tices, i.c, does not act in n grossly irresponsible manner. n 

publisher will not be held liable for defamatory innuendo. 
And. imder the Court's anslysis, the subjective and often vague 
analysis of trying to uscertain whether n statement can be 
deemed to imply the defamatory implication the plaintiff urges, 
is of no moment. 

Liability for the Acts of An independent Contractor 

Slip op. Clf 35. Thus, Where the standard is gross irresponsibil- 

The Second Circuit's decision is also helpful in recognizing 

that the terms and conditions of a freelance writer's (such as 
Friedman's) employment nre illustrative of his independent sta- 

tus. Accordingly, PB indep~dent contructor, lk WuOge 
Voice could not be held liable for Friedman's OctiOns on n 

theory of respondeat superior. The second circuit liulher 
rejected plaintiffs' prgument that it is entitled to ~ ~ c o v e r  from 
lk Whge Voice rmder general agency principles reasoning 
that '[tb hold thnt n publisher can be held liable for the 
defiauntory statements of an independent conhnctor without a 

showing of gross irresponsibility would defeat the purpose of 
mpiring that showing.' szip op. aI 38. 

Elizabeth A. McNamua and Sharon L. Schneier are with 
ihefim Lunkenau K o w  K m  & Ounen. LLP in New York 
Ciry and were mumel for lhe W l h g r  Voice and Robert 
Fri& in this m e r .  

Troubling Eighth Circuit Decision on 
Public Official Status 

Reconsideration Sought 

In n troubling decision, the Eighth Cirmit Court of A p  
peals reversed a grant of summary judgment and rehstnted 
a libel by implication claim brought by n Minnesota comm 
against CBS. Equally disturbing is the Court's &&minu- 

tion that, in performing an autopsy to assist, md that was 
paid for by, a neighboring county comner, she was not n 

public official with respect to criticism of her professional 
duties in this caw. Not decided was whether she wps n 
public figure. 

News Report on a Suspicious Death 

The case of Michaelis v. CBS Inc., 25 Media L Rep. 
1953 (8th Cir. 1997) wse out of a local television news 
report regarding the official investigation of the suspicious 
death of Lori J-, n young M h e w t a  women, whose 
death was ruled n suicide. The news report WM critical of 
both the investigation into the death and many of the offi- 
cials involved in the investigation, including Michaelis. 
Michaelis performed the autopsy on lensen. Although 
Michaelis was the official coroner of otter Tail County, 

Minnesota, this autopsy and investigation took place in 
Baker County. Minnesota where Michaelis performed the 

( C m l h n u d o n ~ g r  8) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 8 August 1997 LDRC LibelLetter 

FonDmudfrmnpggs 7)  

autopsy -tially LVI amedical examiner under conkad 

Caurt seized on this arrangement as relevant to her status 
ns a public official kce, BcMrding to the Court. it re- 
duced her public responsibility. 

The Allegedly Defamatory Statements 

totheBeclrercountycoroner. ASkribedbelow,the 

'Rie complaint alleged three defamatoty statements in 
the broadcast. 1) Why w(u the denth certifimtc signed 
and marlced suicide Md thenfiled when the m e  was sill 
wtder inmtigatwn? 2) We m'ed w talk with fhe doaor 
about her qualiicntwm to handle a suspiciovr m e  like 
this one. shc hung up on YF. Ikiae. 3) And WCCO has 
lenrned rhot Dr. Dorothy Michaelis wax once sued in 
Keokzk, Iowa. Oper she reprIeaYy changed the cauw of 
denth in a suspiciolls m e  there, apparently mimining she 
deviaredforn Mnnal ouropsy p r d u r e s .  

District Court Grants Summary Judgment 

In granting summary judgment, the district court held 
the first st&meat was not actionable ns a matter of law 
because it does not state a false defamatory fact about 

Michaelis. The brosdcast as a whole made clear that this 
statement did not refer to Michaelis. Statement three was 
protected by Minnesota's qualified privilege for reporting 
public proceahgs. It was a fair report of a prior Lawsuit 
against the plaintiff. SWement two, however, wns sus- 
ceptible of a defamatory meaning toward Michaelis be- 
cause it criticized by implication her professional abili- 
ties. The court, nevertheless, dismissed on the ground 
that Michaelis, ns a public official, had failed to offer any 
evidence tbatthe statemaltwssmadewith achral d c e .  

Eighth Circuit Reverses; Coroner Is Not a Public Of- 
ficial 

Tbe Eighth cirmit affirmed regarding state- one 
and three, but reversed as to statement two. Regarding 
the defamatory meaning of statemeat two, the Court con- 
firmed that defamation by implication is a viable cause of 
action under Minnesota law. See T o y  v. WCCO Televi- 
sion, 24 Media L. Rep. 1993 (8th Cir. 1996) (White, J. 

cation for private figures under Minnesota law) (See Li- 
retired, sitting by designation) (Wgnidng libel by impli- 

beILacsr June 1996. nt p. 1). Thus, the &utt held that 
'[c]onsiaering statement two in conjunction with the con- 
text and tenor of the entire report, a jury could conclude 
that Michaeliswenevnding the reporter because shewss 
neither qudified to handle the Jensen autopsy nor profes- 
sional in hex investigation of J-'s death. " 25 Media 
L. Rep. at 1956. 

Reviewing p M s  public official status de novo, 
the court found that Michaelis was not a public official 
for two reasona First, although Michaelis was the pub- 
licly paid 0- Tail County coroner she was not the 
wronor or an employee of Becker county. the site of the 
investigation; rather in this case she 'served merely ns a 

private physician, to whom [the Becker Caunty co-I 
ofcasionslly referred autopsies." Id. second, the Court 
reasoned that even if Michaelis was a Beclrer County em- 
ployee, she did not exercise 'substantid responsibility 
or coutrol" over the death investigation to wBnapt public 
official stahls. Id. at 1951. 

Reconsideration Sought: Eighth Circuit's Narrow 
Public Official Standard Contrary to Other Cases 

CBS has filed for rehearing or rehearing en baric. It 
has argued that the Court's narrow formulation of public 
official status is contrary to several Supreme court deci- 
sions that protect wide-ranging commentary and dticism 
of public officials not just of their official afts but on any- 
thing 'which might touch on an [their] fitness for office." 
Garrison v. Louisiana, 319 US. 64,71(1964); Monitor 
Patriot v. Roy, 401 US. 265. 274 (1911); Or& Srcv 
Banner CO. v. D m n ,  401 U.S. 295, 300-301 (1971). 
"he Eighth C i t  pel's inquiry into Michaelis' pub- 
lic official status should not have bee0 limited to w h e l k  
she exercised 'control" over a specific investigation into 
a suspicious death, but should have included an analysis 
of whether the criticism leveled at her performance in the 
Jensen death investigation "might touch" on her 
'fitness" BS a public coroner. Under this standard. the 
allegedly defamatory statements in the news report go di- 
rectly toward plaintiffs fitness ns a corouer. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 9 LDRC LibelLetter August 1997 

Summary Judgment Granted in Case over Article 
Discussing Businessman's Lawsuits 

Attorney Fees and Costs Awarded to Newspaper Against Plaintiffs 
and Their Attorney in the Amount of $113,701.43 

By Charles A. Brown, Esq. 

The Las Vegas Business Press, its mauaging editor and 
one of its reporten have won not only summary judgment in 
a libel suit brought by Clark County developer, Steven Re- 
beil. but have won $113.101.43 in costs and attorneys' fees 
under Nevada's Rule 11. 

In Y m  W. Rebeil; Gem Homes. Inc.. v. Wick Commwri- 
caiwns Co.. &/a thc Lu Vega Burims Press, Aaron Gr 
hen. & Pado Yak&&, esS No. A 348937. Clark County 
Nevada District Judge Steven Huffaker ruled the article in 
question, pnb- Jdy  3, 1995, was properly, competently, 
and adequately mearched and reported by the defendant Paula 
Yakubik (the reporter). The plaintiffs. Steven W. Wi and 
his Corporation, Gem Homes, Inc.. sued claiming the defen- 
dants' article was done 'recklessly' and 'maliciously' and 
asked the court for damages in excess of S50,&,ooO. 

The main thrust of the plaintiffs' lawsuit was that the de- 
fendants had over reported the number of 'active' lawsuits 
that were peuding against the plaintiffs as of June 27, 1995, 
causing them a great deal of damages in regard to financing 
that they were attempting to get into place at the time the arti- 
cle was published. Much of the discovery was focused on 
establishing the actual number of lawsuits pending against the 
plaintiffs during June of 1995 and that (here was 110 causal 
Connection between the article and the decision-making by the 

In the time frame referenced by the L a  Vegas Business 
Press article, it was argued that the plaintiffs had at least 22 
lawsuits that were oubtading and active. and that the defen- 
dants reported on only 18 of them. It was also established that 
Steven W. Rebeil was one of the largest home developers in 
the Clark County area, and was also in the process of applying 
for a gaming license because of his involvement in a 

financial institutions with which the plaintiffs were dealing. 

cadnomotel that was MOn to open. 

Developer was Public Figure 

Judge Huffaker ruled that the plaintiff Steven W. Rebeil 
was, at the very least, a limited purpose figure and for the 
purpose of this lawsuit was a general purpose public figure. 

He felt that the defendants made resonable efforts to mearch 
and substantiate the article as it was wriaea, d the defedants 
reliance upon the District Court records was reasonable, fair, 
and an pccurate reporting of t h m  court records. 

Judge Huffaer also found that the plaintiffs did not show 
any evidence, documents, or testimony that would indicate that 
the defendants had any malice toward the plaintiffs, and the 
plaintiffs failed to establish a prima facie case in that regard. 
Stating that summary judgment is particularly appropriate in 
d e f d o n  cases, he held that there werenomaterial issuesof 
facts that would preclude entry of summary judgment. 

Motion for Costs 

Thereafter the defendants filed a Motion for Attorney Fees 
and Costs against the plaintiffs and the plaintiffs' original at- 
torney who had Signed the CompLaht, Dominic J. Magliarditi. 
Under Nevada Rules of Civil Procedure, Rule 11, the defen- 
dants moved to include MI. Magliarditi. Again, Judge Huf- 
fakex presided over the hearing, and granted the defendants' 
Motion for Attorney Fees and Costs. Judge H u e  found 
that Mr. Magliarditi was, at the time the complaint was filed, 
the pttorney for Steven Rebeil personally, the in-house counsel 
for Gem Homes, Inc.. and the registered agent on behalf of 
Gem Homes, Inc. As such, both MI. Magliarditi and his 
clients, the plaintiffs herein, were aware of the pending litiga- 
tion that had been filed against Steve Rebeil andlor Gem 
Homes, Inc., prior to the publication of the article in question. 

He huther found that the Complaint was not well-grounded in 
fact, and it was filed so as to harass. The Judge awardedthe 
defendants the amount of $103,842.00 in attorney fees, pur- 

amount of $9,259.43 pursuant to NRS 18.005. 
The plaintiffs have appealed the decision on granting the 

Motion for Summary Judgment and the award of attorney fees 
and costs, the parties are presently in the appellate process. 
The plaintiffs have posted a supersedeas bond for the amount 
of the Judgment pending the appeal. 

suant to NRCP 11 and/or NRS 18.010(2)@) and costs in the 

Chnrh A. Brown is a solo practitioner in Lewiston. Idaho 
and represenred rhe defendntus in this w m .  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



In a Rcept opinion, n court of appeals in Oregon articu- 
lated a narrow conception of public figure status whep it re- 
versed a grant of summary judgment that had been entered for 
defendants in a libel and privacy action brought by an aembat- 
ics pilot. ReesmM v. Hig&iJJ, 1997 WL 414262 (Or.App.). 
Defendant was owner and chief pilot of Mig Magic, Inc., a 

business engaged in air show performances which featured for- 
mer eastem bloc jets. 

Pilot v. PAAAX 

The defendants are two members of the steering committee 

for a group called People Against Aurora Airport Expansion 
(PAAAX). PAAAX was formed to fight the airport’s expan- 
sion in 1991. Betwgn 1991 and 1994 it incurred substantial 

PUbK figure AlIdySiS 

The trial court had also found that Reesman was a public 
figure who must show actual malice on the paat of the defen- 
dants in order to prevail. Reerman’s air shows, which involve 
forms comrmrmst . bloc jets, had been the subject of several 
regional newspaper articles. Moreover, Reesman had dis- 
tributed handhills and placed advertisements promoting his 
performancs. Despite these facts, the appeals wurt reversed 
the trial court’s finding that Reesman is a public figure. 
Reaman, lW7WLat 05. 

The appeals court cited wheeler v. Green, 286 Or. 99,593 
P.2d 777 (1979). as controlling precedent on the public figure 
issue. The wheeler court refused to find a professional horse 
trainer, who was ‘well known among the public of Appaloosa 

unpaid attorney fees re- 
lated to its efforts. In an 

racing,” Id., 286 Or. 
nt 101, to be a public 

a m p t  to raise -Y The coud understood Oregon law to reject the figure in a suit that he 

to pay pAAAx’s debts, “performer as public figure” equation adopted by fled against his for- 

dants were personnlly defamatoryststements 

for which the defen- other jurisdictions. mer employers for 

responsible, the defen- 
dants published and distributed a flyer detailing how PAAAX 
benefits its nrrrounding community. 

In the flyer, they republished a picture and headline from 
the Oregonian which had reported that plaintiff Reesman, who 
at the timekept his aircraft at Auroraairport, hadcrnsh landed 
one of his stunt jet planes at the Aurora Airport. The flyer then 
goes on to treat the accident as an ominous harbinger of what 
could come should the airport be. expanded and jet trafiic in- 
crease. Reeanan sued over statements made in the flyer, say- 
ing that the flyer suggested that Reesman routinely disregarded 
recommended takeoff and landing patterns and that he had 
been engaged in stunt flying over a residential neighborhood 
in direct wntrnveation of FAA d e s  when the crash occurmi. 

In ruling for the defendants, the trial court found the 
flyer’s statements incapable of defamatory meaning. The court 

of appeals reversed this fmding, holding that although it 
agreed that the statements in the flyer could be read as state 
ments regarding d e t y  concerns generally, rather than the 
plaintiff particularly, “we also agree that the statements, taken 
in context, could reasonably be read otherwise and are capable 
of defamatory meaning.” Rmman, 1997 WL. at *4. 

they made in a letter sent to the national Appaloosa racing 
newsletter. In making its decision, the wheeler court held that 
“[wle must conclude that under the principles now applied by 
the United States Supreme court, one does not become a pub- 
lic figure simply because of general public intuest in one’s 
lifestyle and personal activities or because one’s job happens 
to be one in which widespread publicity is g i v a  to outstand- 

ing performers.” Id., 286 Or. at 116. The appeals court went 
on to say that it understands Wheekr to be an explicit rejection 
of the “performer as public figure” equation adopted by other 
jurisdictions, including the Third Circuit in Chuy v. Philadcl- 
phia Eagles Football CIub, 595 F. 2d 1265 (1979). Reesman. 
1997 WL at q. 

Since wheeler rejects the performex as public figure qua- 
tion, the appeals court in RWM went 011 to consider 
whether plaintiff Reesman qualified as a partial puhlic figure 
because “he had ‘thrust w l f l  to the forefront of [a] partic- 
ular public controvers~] in order to influence the resolution 
of the issues involved.” Reesman, 1991 WL at % quoting 
Gem v. Roben Welch, Inc., 418 US. 323, 345. The appeals 
court found that ‘it is uncontroverted that plaintiff did not 

Connnued onpage 11) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter August 1997 Page 11 

( c o " t i ~ e d ~ n p 0 s r  10) 

actively and publicly participate in the Aurora Airport e x p  

languageusedby the k t e r c o u r t ,  therewas -no evidence 
that plaintiff had auempted in any way to influence that con- 
troversy or that he had takeu any public part in it whafso- 
evex.' Remman, 1997 WL at rl quoting wheeler, 286 Or. at 

116. 'Wer," the appeals court went on to my, 'pkntiff 
was the quintessential involuntiuy participant in a newswortby 
event.* Remman, 1997 WL. at '?. That Ree~man Lept and 
maintained his jet aircrafts at the Aurora State Airport and 
pmmoted intexest in jet flying through his  performance^ WBS 
implicitly insufficient. 

The court also rejected the argument that Reesmanbecame 
a public figure by virtue of the news coverage given to his 
crash landing, saying that "Dlanding a flaming airplane - 
much less a vintage airplane - in the middle of a heavily pop 
dated ma is, doubtless. a maitex of considerable public inter- 
est. Nevertheless, '[a] private individual is not automatically 
transformed into a public figure just by becoming involved in 
or associated with a matter that attracts public attention.'" Id. 
citing Wokton v. Reoder'sDigesIASsn.. Znc. .. 443 U.S. 157, 
16768. 

False light Requires Actual Malice 

sion conrrovasy." Reaman, 1597 WL at +7. Or, put in the 

On a separate issue, the court of appeals applied the actual 

malice standard to the false light c b  brought by Reesman, 
saying '[aefendants are correct that, under our precedents, to 
ultimately pzevd on a false. light claim, a plaintiff must prove 
that the defendant had 'knowledge of or acted in reckless dis- 
regard as to the falsity of the p u b l i c a  matter and the false 
light in which [the plaintiffl would be placed.'" Reermnn, 
1997 WL at '8 quoting Rataement (Sccmd) Tom 9 652 E 
@). Despite tbis being the standard, the court went on to re- 
verse the trial court's dismissal of two of the three privacy 
claims brought, tinding '[in] sum, there are disputed issues Of 

material fact as to both defendants' actual malice with respect 
to some specifications of the false light claim. Accordingly, 
the trial court erred in granting summary judgment against 
that claim in its entirety." R e e m u ~ .  1997 WL at '10. 

Defendants' attorneys are seeking review in the Supreme 
Court of Oregon. 

LDRC FIFTEENTH 
ANNUAL DINNER 

WEDNESDAY 
NOVEMBER 12,1997 

7:30 Pa. 
WALDORF ASTORIA 

NEW YORK CITY 

mm 
PRESENTATTON OF THE 

BREN", JR 
DEFENSE OF 

FREEDOM AWARD" 
TO 

FRED W FRIENDLY 

'WLLLeZ.IJ: 

LOOK FOR YOUR 
'Nv12;4l7ONS THE FZRS7 
WEEK OF S E P M E R  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



.. .. . . I *  

LDRC LibelLetter August 1997 Page 12 

SUMMARY JUDGMENT GRANTED IN DEFAMATION C A S  
BNYOLVING BELEVAMGELlSB 

On July 12,1996, Reverend Leroy J e d i n s .  one of 
the mast cdorful and well known ministers in CeatId 

Ohio, filed a & W o n  action both individuaUy and on 
behalf of his church, The Leroy Jenkins Evangelistic 
Association. Inc., against River City Bmdcaslm ' g a n d  

(Columbus) allegedly d e w  Jenkins and his nssoCia- 
tion by falsely reporting that "Jenkins admits he still 
owes the IRS a buudle.' 

The broadcast which was the subject of the action 
amse out of a public armouncement by Jenkins that his 
church pmperty was for sale. WSYX broadcast a news 
report concerning Rev. Jenkios and the annoucement of 
the proposed sale of his church property. The WSYX 
report, broadcast on June 18, 1996, srated in its entirety: 

WSYX. AS nsserted h the Complaint. WSYX-TV6 

He is one of the mst colorfvl minist- in 
cenbal Ohio...but now Leroy Jenkins says 
he's selling his church. Jenkins says the 
Healing Hill Cathedral in Delaware [Ohio] 
has been for sale for a few months. If it 
doesn't sell soon, he may put it up for BUC- 
tion. Jenldos admits he still owes the IRS a 

bundle. But he says he'll reopen his church 
in nnotha location. 

On July 31,1997, Judge John Bessey of the Court of 
Common Pleas of F~a~klin county, Ohio issued his De- 
cision granting Defendants' Motion for Summary Judg- 
ment and dismissing the Plaintiffs' Complaint. n e  
Court found Jenkins andhis BsEoEiation to be public tig- 

UPS. specifically finding that theevidencc demonstrated 
(1) his exteasive media coverage with regards to both 
ministry and numerow high profde legal actions; (2) 
plaintiff's g d  fame and notoriety within the evan- 
g e l i d  movement; (3) plaintiffs general fame and notc- 

nety in Ohio with regsrds to ministry as well 88 p h  
tiff Leroy Jenkins' past political aspirntionS; (4) the 
extensive televkion coverage plaintiff taught in about 

25 states for the minishy; (5) plaintiffs extensive use 
of the media to promote his mini*; and (6) plaintiff 
Leroy Jeokins' numerous publications, audiotapes and 
videotapes. In addition, the Court specifically found 
that WSYX did not ad with the requisite actual malice 
in broadcasting its report. 

The Courl's Decision dismissing Ju~.kim' Com- 
plaint came about hvo months after the Cout of Corn- 

m n  Pleas, Delaware County, Ohio had dismissed on 
~lmmary judgment a similar complainI filed by Jenk- 
ins and his association against WBNS-TWO 
(Columbus) over a similar broadcsst. 

Defendants River Ciry Broadcasting LP and 
WSIX-TV6 were represented by Richard M. Goehler 
and Curtis A. H m e n  of Frost & Jambs. 

LibelLetter Committee: 

Peter Canfield (Chair) 
Adam Liptak (Vice-Chair) 
Robert Balin 
Richard Bemstein 
Jim Borelfi 
Robert Dreps 
Julie Carter Foth 
Charles Glasser, Jr. 
Richard Goehler 
Steven D. Hardin 
RexHeinke 
Nory Miller 
Ken Paulson 
Madeleine Schachter 
Charles Tobm 
Stephen Wermiel 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter August 1991 Page 13 

Pennsylvania Court Holds Use of Plaintiffs Image in Crowd Scene 
Not Capable of Defamatory Meaning 

By Joyce S. Meyers and Joseph Pel& 

On June 12, 1991. the United States District C h r t  for the 
Eastem District of Pennsylvanin pnted summary judgment to 
ArtsandEnterrainmept Cable Company ('A&E') and Kurtia 
Productions, La.. ('Kuais') in a case alleging defamation, 
false light and loss of CODSOltiYm Osby v. A M  Televirion 
Nenvorks, Civ. No. 96-7341 (ED. P a  6/17/97) The court 
found that use of plaintiffs image, as he appeared in a scene in 
an airport, waa not susceptible of debmatory meaning. 

A&E had aired a program produced by Kurtis that exposed 
racial d k r h h k m  by outhoritiea in Pirport drug searches. 
Plaintiff Gregory Osby, a jazz musician, appeared in two 
crowd scenes showing p p l e  walking through an airport. As- 
serting that the program implied that he was involved in drug 

trafiicking, Osby and his wife, Kay Vaughn, took Kurtis and 
A&E to court. 

The program at issue. entitled 'Seized By the Law,' was 
pad of the 'Investigative Reports' Series on A&E. Its thesis 

race, are more likely than other people to be stopped and 
searched for drugs and drug money. In addition to video im- 
ages of people walking through an airport, the program wn- 
tained sfatemeats by the producer. Bill Kuais, and by attor- 

ney, E.E. 'Bo' Edwards. Kurtis and Edwards explained that 
authorities often coplfiscate money from men of color because 
they fit the 'profile' of drug dealers. 

As an example, Kurtis told the story of Willie Jones, an 
African-American billing contractor whose cash was coutia- 

for his business. Jones was described BS an innocmt 'victim 
of an airport profile stop. He'd paid cash for his ticket, was 
traveling to a so-called drug city, planned a very short stay, 
and most importantly, was a person of color.' Plaintiff G m  
gory Osby was shown walking h u g h  an airport with some 
other people BS Kurtis said, *. . . mOSt impottanmy, was a 
person of color.' 

Edwards also commex~ted upon the Jones story. He stated 
that, 'If a minority citizen of this wuntry is traveling through 
an airport or traveling on an interstate highway, they are prob- 
ably 10 times or 15 times, maybe even 20 times more likely to 
be stopped for the sole purpose of a law enforcement agent 

was that African-Americau d Hispanic 1I1M, befause of their 

fated in an airport when he wss traveling to make purchases 

trying (0 ge4peankion to search them to see if they have 
money.' The @ 8ceoe showing Osay and other6 sp 
peared ps Edwards said, 'If a minority citizen of this corn- 
tryistravelingthmu ghsnairport..: 

Osby wntmded that the program wp8 false and defama- 
tory and that it portrayed him in a Eahe li@ that washighly 
offeusive to a reasODable pason because it depicted him as 
involved in CrimiDnl activity. The defendants moved to dis- 
mivl on the g m d  that the program ia which Osby a p  
peared c o u l d n o t ~ l y  and reasonsbly he coostrued to mean 
that W y  was involved in drug traflicking. Rather, it con- 
veyed only the PCNIBtc snd inoffeasive i m p r e s r i ~  that he 
WaFSninnocent pedestrian in a crowded airport who might 
be subjected to uourarranted detainment by law enforcement 
personnel because of his skin color. 

The district court agreed with the defendants. Judge 
Norma L. Shapio held that 'No reaSOnabe viewer watch 
h g  the segment profiling Willie Jones and the federal 
age&' unconstitutiod seizure of chis money could have 
concluded Osby, or any of the four other African American 

or was suspected of criminsl activity. At most, a reasonable 
viewer could have concluded that Osby WBS at greater risk 
of being an object of law enfomment d k i m i d o n  on &e 
basis of race.' Therefore. she concluded, .a reasonable per- 
son could not find the two scenes of Osby wallring in an 
airport 'highly offensive." 

Although p e d e d  by the defendants' ar'gumeats, 

Judge Shapiro denied their motion to dismiss. Citing In re 
Medical L.ub. Management Conrulronts, 931 P .  Supp. 
1487, 1491 0. Ariz 1996), the court chose to convert the 
motion to dismiss to a motion for summary judgment b 
cause of the defendants' submission of a videotape and tran- 

In granting summary judgment for the defendam on nll 
counts, the court affirmed the right of the media to use im- 
ages of people in public places to illushte new reports. 

men seen in the airport. was involved in criminal activity. 

Script of the progrsm, along with autheuticnting affidavits. 

Joyce S. Meyen ir a rntmber of Montgomery, McCracken. 
Waker 6; Rhoads, LLP in Philadelphia which represented 
Kunis Produaions Lrd Joseph Pelusi b a third-year sfu- 

dem a HmardLmv School 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 14 August 1991 LDRC LibelLetter 

Dean v. St. Martin's Press 
Former White House d, John Dean, bas se&d his 

lawsuit against St. Martip's Press, the publishers of Sileni 
Coup, a book whicb portrayed Dean M the orchestrator of the 
1972 Watergate break-in. Terms of the d e m e n t  were not dis- 
closed. According to the book, the break-in was 811 attempt by 
Dean to ge4 i n f o d o n  on a supposed link between Democrats 
and a pmstitution ring nm by a frieodof Dean's htusewife, 
Mwreen. 

Dean's suit against Len Colodny and Robert Getdin, 811- 

thors of the. book, and Watergate burgh G. Gordon Liddy was 
not affected by the settlement. 

KXAS Settles Wth Cowboys 
Dallas-Fort Worth television station XXAS has settled a 

&MM suit brought by Dallas Cowboys Michael b i n  and 
Erik Williams. Although attorneys for both sides w d d  not 
disclose my terms, the AssociatedPress reported that manony- 
muus source said that $2 million was to be split between the 

The defamation suit arose out of reports concerning the sex- 

ual nssault allegations of Nina Shahravm, who claimed 
Williams raped her while Inin held a gun to her head. The 
police later cleared the players and Shaiuavan was subsequently 

Play=. 

charged with perjury. 

Hayes v. 1.L. fnternationd 
The August 9,1997 isares of Editm & Publicher reported 

that Farmez SPD Jose Mayor Jnoet Gray %yes has seltled her 
$1 million libel suit against J.L. International, the owner of the 
now defunct Qronicle Communicatiions. Chronicle, which 
published an annual refereace book listing historical American 
events, was sued by Hayes aftex she was wnmgly described in 
a Chronicle publication M an "avowed homosexual." 

The dement, which c ~ m e  days before a scheduled trial 
date, apparently wncded Hayes' request fm $1 million in 
damages but stipulated that she must seek the amount from one 
of J.L. Intematiod's insurance carriers, which bas r e W  to 
provide wverage in the csse. 

Erne Magw-ne Publishes Clarification 
Regarding ]e well 

According to au Associated Press report, T i  magazine 
has reached an agreement with onstime Olympic Park 
bombii suspect, Richad Jewell, whereby Jewell has 
agreed not sue the magazine in exchange for a printed clari- 
fication. The August 25 issue of T w  included the f i v s  
paragraph clarification aclmowledging that statements about 
Jew& in two magszine stories "may have been inaccurate or 
incomplete." 'Ihe clarification stated, *We express OUT re- 
gret to Mr. Jewell." 

While Jewell had never actually bronght suit against the 
magazine, Diana Pearson, a spokeswoman for Ti ac- 

Jew& and his attorneys agreed to drop theii threat to sue 
T i  magazine." No money was involved in the agreement. 

kllOWledged that after the C h l ' i f i d O l l  W M  mted '&Chard 

MMAR Settles Wth LASERS 
In a related note, the Associated Press has reporied that 

MMAR Group, Inc. has d e d  a lawsuit brought against it 
by the Louisiana State Employees Retirement System 
('LASERS") for $2.7 million. The pension fund WBF seek- 
ing $28.5 million in ''senet profits" that the investment firm 
allegedly made off the handling of the system's investments. 

Earlier this year, MMAR won a $222.7 million judg- 
ment against Dow Jones for a Wall Smcl JoMtal article 

and its Louisiaua pension fund trades. In May, U.S. Dis- 
trict Court Judge Ewing Werelin threw out the $200 million 
punitive damage award against Dow Jones. but allowed the 
$22.7 million remainder stand. Dow Jones bas filed an sp 
pealorintendstoappeal. 

According to the Associated Press report, MMAR, 
which went out of business shortly aftex LASERS fled suit, 

did not admit any wrongdoing in the settlement which is to 
be paid over three years. The firmalso reportedly based the. 
collateral for the instdhn tagreemeaonrealestateaadthe 
libel judgment from the Dow Jones suit with 811 agreement 
that the entire settlement amount wiU be paid to LASERS 
immediately if MMAR collects on the libel judgment. 

which reported that regulators were investigatirg the firm 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter August 1997 Page 15 

California AntiSLAPP Update: California Expands Anti-SLAPP law; 
Supreme Court to Review AntiSLAPP Case 

In an interesting conflueace of events. on August 11,1997 
California Governor Pele Wilsw signed into law an amendment 
to the anti-SLApP statute specifically pimed at broadening its 
scope and application. Just two days later, the California 
Supreme Court, possibly uuaware of the Governor’s action, 
voted unanimoudy to review Briggs v. Eden Covncil for Hope 
and Opportwriry, 54 Cal. App. 4th 1237,53 Cal. Rptr. Zd 434 
(1997), a non-media case presenting the issue of the statute’s 
reach. The Courr ocfepted review of a case from the one appel- 
late division that has h d e d o n  anarrow reading of the statute. 

The ~memled law now require6 a broad interpretation, although 
it is not clear whether the Bmendment moots the review of 
Briggs. In additim the amended law itself raises many new 
issues some of which may be addressed in a review of Briggs. 
The Amended Statute 

The legislative 

protecting conducx the new law appsretrtly applies to newsgath- 
ering and thus may be a significant defense in privacy and tres- 
pass actions. 

California’s First Appellate District, Division One, has dis- 
agreed with Division Four of its own District and with other 
appellate districts wu whether the anti-SLAPP stahlte applies 
bmadly to defamation actions relating to official proceedings 
or whether it is more narrowly limited to actions arising out of 
traditional p&tiOning activities and issues of public sipnifi- 
cance. CompCrrc AwriIl v. Superior Cowt, 42 Cal. App. 4th 
1170, 1176, 50 Cal. Rptr. Zd 62 (Ct. App. 4th Dist., Div. 3 
1996) (broad interpretation of statute) (LibelLanrr Juae 1996, 
at 9) and Braun v. Thc Chronicle Publishing Co., 52 Cal. 
App. 4th 1036.61 Cal. Rptr. Zd 58 (Ct App. 1st Dist., Div. 
4 1997) (anti-SLAPP statute applies broadly and covers press 
reports OfgOvemment investigation) (LibelLener March 1997, 
at 7) with zhno V. Wong, 48 Cal. App. 4th 1114, 55 Cal. 
Rptr. 2d 909 (a App. 1st D k .  Div. 1 1996) (anti-SLAPP 
statute does not apply to alleged statemats relating 
to will contest; no relevance to self-government) ( LibelLetrer 
September 1996, at 9; November 1996, at 4). 

Briggs WBS a defamation and iutentiond infliction of emo- 

of the amendment, is to -provide that 
the (law] be construed broadly” and that it apply “to any 
duct in fuaherance of & &t&od rights of petition or of 
free speech in cw~~ction with a p ~ l i c  issue.” New hguage 
was added to =tion 4 ~ . 1 6 ( ~ )  that fie hw -be con- 
strued broadly.” In addition. SeCtioIl 425.16(e), &g forth 
the conduct induded within the scope of - the dis- 
putedsectionofthelaw- wasamendedtoincludeanewsub- 
section (4). Prior to amendment, the law covered statements 
made at official proceedings, ES. (e)(l); statements made. in 
C O M ~ C ~ ~ O U  with official proceedings, sec. (e)(2); and statements 
made at a public forum in connection with an issue. of public 
inkrest, sec. (e)(3). New section (e)(4) adds “or any other 
cundud infurrherMce ofthe erercise ofthe cumtiturwnal right 
of petition m the comtiturwmd righa offree speech in cunner 

3bn with a public issue or M issue ofpublic interest. 
This new section extending anti-SLAPP pmtection to con- 

duct in COMCX~~II with ‘a public issue or m issue of public 
interest” raises interestiDg new possibilities and questions in the 
hndsxpe of californip defamation and privacy law. The new 
law may dramatically inctease the media’s protection in such 
c~ses. By no longer requiring that protected statements be 
Wed to official proceedings and public events, a protection 
conceptuaIly aldn to the fair report privilege, the anti-SLAPP 
law may now apply to almost any defamation claim against the 
media - so long as the media’s conduct was “in connection with 
a public issue or an issue of public interest. Moreover, by also 

t i d  distress lawsuit filed by private figure hdlorde against 

the Eden Council for Hope and Opportunity (“ECHO”), a 

non-pmfit fair housing advocacy group. Plaintiffs’ defamation 
claims arose out of ECHO’S involvement and counseling in 

claims that ECHO called one plaintiff a “drunk,” a *jerk,” a 
‘redneck” and ‘Facist” to HUD officials investigating tennnt 
complaints. The trial court dismissed the complaint on m anti- 

SLAPP motion The court of Appeal, however, ninstated 
because the ‘underlying conduct of [ECHO] WBS not a matter 
of public signifcanre” it held was required to bring the com- 
plaint into the ambit of the anti-SLAPP law. (emphasis added) 

According to the court, ‘the anti-SLAPP statute was not 
intended to immunize eveq statement made before or in con- 
nection with an official proceeding but was instad intended to 
protect statements on a public &sue made in an official pro- 
ceeding and statements made in connection with a public issue 
under consideration or review in an official proceeding.” 
Briggs, 63 Cal. Rptr. Zd at 437. Quoting the zhno decision 

various landlord-tenant disputes with plaintiffs, and include 

( C o ~ r m d d o n p g r  16) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~ ~~~ 

LDRC LibelLetter Page 16 Angust 1997 

(Cmnnuodfrompge IS) 

with approval, tke courtmted that the meat? existence of a law- 
whether a public issue 

exists. "The existence of a public issue depends rather on 

government that places themin a specinlly protgted category of 

Cal. Rptr. 2d 909). E v a  granting that ECHO'S activities in- 
volve tenauts' right of petition, the nnderlying housing issues 
were, -ding to the court, matters of private, not public. CM- 

In its petition for review, ECHO argues that its activities are 
matters of public concern, and alternatively that a 'public is- 
m" Iquirem shOnldnotbereadiDt0 thelaw. 

Interestingly, !he California Supreme Court in Jvoe 1997 
denied review in the case of Brm v. lhe Qvoniclc Publishing 
Co., supra, a media anti-SWP case. In Bmwt. the First Dis- 
hi& Court of Appeal embraced a broad interpretation of the 
anti-SLAPP law, SPefificaUy criticizing the holding in Ihao. 
(LibeIZmm March 1997, at 7) Braun. involved a series of 
chronicle newspaper articles that reposed oa the investig& 
of alleged malfesvnce at a state university medical program. 
The court held that the newspaper reports were 'writings made 
in connection withan issue Mder wnsideration or review by a 

legislative, eXeCUtive or judicial body, or any other official pro- 
ceeding puthorized by law," (section 425.16(e)(2)) and thus fell 
squarely within the protections of the statute. The court in 
Braun did not read into the statute an additional 'public issue" 
requiremeOt. as kter articulated in Briggs. 

And Kat0 Kaelin Ordered to Pay Attorneys' kes for SIAPP 

A La Angeles judge mdered Ento Kaeh to pay attorneys' 
fees to Globe Communications, which successfully fended off 

fatioms WBB thrown out oaa motion to strike pursuant to Cali- 
fornia's anti-SLAPP statute (section 425.16 cplifornia Code of 
Civil procedure). Ser LibclLener May 1997 at 5. lhe court 
held thatI(aelin failed to establish aprima faciedefamatim case 
against Globe magazine or its reporter for their coverage of a 

talk radio show that discussed Kaeh's knowledge of facts in the 
O.J. Simpson case. In July, Superior Court Judge Robert Let- 
teau, who granted the motion to strike Knelin's complaint, 
added to Kaelin's woes by ordering him to pay $23,929.95 in 
legal fees to the Globe pursuant to section 425.16(c) of the 
mhlte. 

. .  suit is of no Fignilicance inde&mumg 

wberber the statements passessed the Sott of relwanw to self- 

~ i r s t  ~mpndmpnt value:- u. at 437.438 (quoting zhno, 55 

m. 

Kaelin'S libel Knelin'S libel e t  8- Globe ~ I I l l I I I l U i -  

D.C. District COl4r.t Judgf? 
Applies California Law 

Failure to Comply W& California Retraction Statute 

h an order from the bench, District of Cohmbii Federal 
District Court Judge Paul L. Friedman ruled that California 
law governed a complaint brought by Fmch national and cur- 
d resideat of Paris, Marc Stephaw Goldberg, against ABC 
over P 1996 ABC World News Tonight broadcast. GoIdberg v. 

1,1997). Goldberg asserted libel, false light, interference with 
existing and prospective Contraftual relations and intentional 
intlictiou of emotional distress ckims from the broadcsst. 

While ABC was not wholly 8UCCCS8fYI in making its mution 

to dismiss, Judge Friedman did rule that under California law 
Goldberg had failed to comply with the state's retrdon 
statute, 5 48(a), which limits a plaintiff to special damages 
unless he has first demanded a correction within 20 days after 
publication or knowledge of the publication. 

Goldberg was the focus of a February 1996 ABC World 
News Tonight segment addressin g economic espionage. Ac- 

thorities alleged that Goldberg was paid by the French govern- 
ment to go to America and work in the computer industry 
where authorities say he was an 'exmomic spy." Goldberg did 
come to the US. and worked for two companies in California. 
With commentary provided by Dr. James Chandler, an FBI 
W d t a n t ,  the report then told of Goldberg's arrest at the Sa0 
Francisco airport with "a suitcase full of company senets.' 

While Goldberg admitted in his &-count complaint that he 

to take t r a d e d  in Decemkof 1990, he asserted that be- 
ing identified 88 "an '~COMIU~C spy' who was 'paid by the 
French government'" defamed him and brought suit against 

ABC, Peter Jennings, Brian ROSE, Dr. Clmdler and WJLA- 
TV, ABC's D.C. affiliate. Compkaim at 2. 

Judge Finds Defamatory Meaning. . . 

Citier/ABC, Iw., D ~ k e t  NO. CA 97-39 (D.D.C. July 

cording to the v r t ,  by ABC repOaer Brian Ross, US. BU- 

had. in fact, pled guilty to two counts of taking and attempting 

Arguing its motion to dismiss before Judge Friedmun, ABC 
contended that the part of the broadcast which was defamatory 
(Lhat the plaintiff stole trade secrets) was, in light of Gold- 
berg's conviction, concededly true, and that the additional im- 
plication alleged by Goldberg to be false (that he stole the se 

( C o n n ~ u l m p g e  17) 
I I 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter August 1997 Page 17 

(Caomudfmnpoge 16) 

rrets for the Fwch govanmen) WPB not defamatory. In other 

commiaedacrime,there'sndhing&fnmatoryPbovtsuggestiog 

of his country or in servic~ for his wmky." Transcript at 4. 
Having trouble ~ccepting the argument, Judge Friedman 

questioned if whether there wasn't "a difference betweea saying 
somebody took documents and pleaded guilty to theft of docu- 
ments from ssying somebody had the job of being a spy and 
went to work for thin company with the intmt of spying for his 
country and taking things from this company." lhuucript at 8. 

In the d, Judge Friedman rebed to recognize the distinc- 
tion, ruling "that despite [ABCI's best efforts at painting MI. 
Goldberg as a patriot and how there ought to be less opprobrium 
for being called a patriot than for being somebody that steals 

thereis a bite tobeing called on anationwide broadcssta spy for 
a foreign sovereign." lFanscript at 53. 

. . . But California Law Applies 

words, ABC argued that 'aocewesccepts the fact thatsomeoee 

that it done at the Of his Country M for the benefit 

tradesecretsforyourownpurpases.. .IthinLthereisasting. 

ABC, however, had greater sly%ess in convincing Judge 
Friedman that California law should properly govern the case. 
Pointing out that the plaintiff resided in California for a number 
of years, had never resided anywhere else in the United States, 
was living in Califomin at the time of the bmadcast and was 
alleging injury which ocaurd in California, ABC arpd  that 
California was the only state whose law should apply. 

Judge Friedman agreed stating that under Redatement of 
conflict of Lpws (Second) 5 6. 'yon I d  to the general princi- 
ples of where the injury d, where the conduct causing the 
injury occurred. the resideace, the domicile, place of incorpora- 
tion, place of business of the parties. the place wime the parties' 

relationship, if any, centered, and also what are the relevant 

nation of parti& interests. " Transcript at 62. 

ognized that while the publication was nationwide and therefore 
caused injury inmany places, 'the injury occurred most dramat- 
ically in California, if the allegatiom of the complaint are to be 
believed, because, after all, the allegations are that that's where 
MI. Goldberg was working and . . . that he was leaving his job 
as a result of this because of his reputation with respect to that 
employer and others end he lost a subsequent job in Silicon Val- 
ley as a result of this." Transmpt at 63. 

policies of this forum and of other interested states in de&- 

Working his through the factors, Judge Friedman T~E- 

Furlher, Judge Friedman. citing Libem Lobby v. Dow 
loner, stated. "the law to be applied in a defamation d o n  is 
not that of the forum where the offendiog publication was pre  
pared but the place where the plaintiff suffered the most eignifi- 
cant harm to reputation.' Again," Judge Friedman continued, 
"in this case it's California. 

Failure to Comply with Retraction Statute 

Transcript at 64. 

Upon determining that California law would govern the 
case, Judge Friedman applied the state's retraction stahlte, 5 
4841). stating that the m t e  'is quite clear that a plaintiff shall 
recovea no morr thsn special damages unless he brs hrst de- 
manded a w d o n  wiW 20 days knowledge of the pub- 
lication or pubtication of the statements that he claims would be 
libelous.'' Transcript at 66. 

Judge Friedman continued, 'MI. Goldberg, under Califor- 
nia law. is not Bltitled to general damages which are damages 
for loss of re&tation,   ha me. mortification and hurt feelings 
under 5 48(a). He is not entitled to exemplary damages . . . to 
punisb or to set an example. The only thing he's entitled to 
under California law are special damages which are those dam- 
ages which he can prove he has suffered in respect of his prop 
exty and business, trade, profession or occupation." Transcript 
at 66. 

The comt then noted 'the implication of [limiting the plain- 
tiff to special damages] is that the heart of what's left of the 
complaint are probably counts four and five, intdermce with 
business or contractual relations, but to the extent that the plain- 
tiff wants to pursue the other counts he is limited on the dam- 
ages he can get to special damages. " Transcript at 61. 

ABC Aftliate and Correspondent: Complaints Drmissed 

Judge Friedman also dismissed the complaint against WJLA- 
TV, the Washington D.C. affiliate which broadcast the seg- 
ment, finding that the station was -more of a conduit or a dis- 
tributor rather than a publisher. " Transm'pt at 56. 

The court also dismissed the complaint againsr ABC's senior 
investigative reporter, Brian Ross, reasoning that the reporter's 

contact with rbe District of Columbia fell within the newsgath- 
ering exception of the District's long-arm statute. 

Finally, because he was not clear on what effect the rehac- 
tion statute had 011 Dr. James Chandler, Judge Friedman sug- 
gested tbat Chandler renew his motion to dismiss M m v e  for 
summary judgment based upon *a more retined analysis" of the 
effect of 0 48(a) on M individual source. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~ 

Page 18 August 1991 LDRC LibelLetter 

Sri bnka 

A Sr i  LpnLan court last month d the editor of a 

weekly newspap to 18 months in prison on a charge of de- 
faming Sri  IACB'S preddent with malice in a Feb~ary  1996 
gossip column. The court suspended the sentence for seven 

have to 8 ~ w  the prison tenn ifhe is again convicted of libel 
withinthattime. 

Although ReSkht lzhmdrh . Kumarstlaga said during 
her 1994 election cnmpdgn that she would p r o m o t e  freedom 

years, which means that the editor. s i  Ratnahmga. would 

of thepRss, thraeother newspaper editors are facing crimi- 
nal defamation charges for criticizing the president, sccord- 
ing to a letter the Committee to Protect Jopmalists wrote to 
K- pm&g Ramatunga's conviction. 

natunga's conviction said that the president bad sneaked into 
a labnight party at a lnxnry hotel. It was one of several 
arlicles in which the slrndcry T i  BcclLsed Kzmaratmga of 
un-presidential behavior. The paper later admitted that the 
g&p columawas incorrect, but argued that the mistake was 
nninteational and the editor shouldnot be subject to c r i m i ~ I  
liability. 

In a leng to the Committee to Protect Journalists. Rat- 
m g a  said that his conviction has spurred Sri Lanka's main 

opposition party to move that Parliament abolish criminal 
defamation laws. Ratnahmga also said he would appeal the 
Verdict .  

The gossip column in the swtdoy T i  that led to Rat- 

United Kingdom 

bfdonald's Hardly a Winner 

In anapparent attempt to Btarmcha flow of had publicity 
in England and m d  the world, McDonald's Corp. said on 
July 18 that it would not try to collect any of the $98,000 
l i i l  judgment it won last month against two British environ- 
mental activists who bad handed out pamphlets accusing the 
fast-food chain of, among other thiags, Inheatm . gpnimas 

andIylderpayinr!worlers. 
McDonald's also let pass a July 17 deadline for filing to 

recoup its legal costs or enjoin distribution of the defendants' 

pamphlets. The Company spent 12 years and an estimated 
$16 million proseculing the 'McLibel" ca~e, which culmi- 
nated ina 31-y bench trial. The defedants, former postal 
worka Dave Man% and part-time, pub worker Helen Steel, 
had said they would disobey any injunction against publica- 
tionandriskiIQnXdl 'on, BccoTding to the Associated Press. 
Morris and Steel, who represented themelves at trial, are 

being represented by Liierty, a London-based non-pmfit 
pup, in an appeal of the libel judgment to the Enropean 
cwrt of Human Bights. 271.~ Natwnal Law J o d  reported 
that they plan to argue that Britain's libel laws violate the free 
speech and fair trial provisions of the Enropean Convention 
on Human Rights. Britain has ratified the Convention and 
could have to change its libel laws if Morris and Steel succeed 
in the strasbollrg court. 

Morris and Steel plan to empbasii that indigent libel de- 
fendants, unlike many other poor civil litigants, are not enti- 
tled to have the government pay their lawyers' fees. 

Many commentators have called the McLibel verdict a 

Pyrrhic victory for the chain. Besides running up huge litiga- 
tion costs, McDonald's also saw a string of former employees 
testify about activity such as watering down drinks, Serving 
out-of-date food and dumping w&e thal was markd for m- 
cycling, according to M O C ~ M  's. And even though he f o n d  

Justice Sir Roger Bell of the High court in London also said 
that thechainhadin facttreatedheef caaleandotheranimals 
cruelly, helped to depress wages in Britain and unethically 

some of the pamphlets' statements to be false and defamatory, 

aimed a d v d g  at childreo. 

Former Cabinet Minister's Case Falls Apart 

In June, Jonathan Aitken. who was Treasury chief secre- 
tary in former Prime Minister John Major's cabinel, dropped 
a lihel suit he had filed in 1995 against lhe Guardh ~ e w k  

paperandGrenadatelevision. 
The Case is signififant hecaure Aitken appamtly tried to 

take advantage of Britain's libel law - which saddles the de- 
fadant with the burden of proving a defamatory s t a t e d ' s  

eUth - and w a ~  caught. The d e f d t s  bad stories MY- 

ing that when Aitken was defense pmawment minister in 
1993, he improperly allowed a Saudi official to p y  bis bill 

(conhnuedonplg. 19) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC Libehtter August 1997 Page 19 

(Conndfronplg.18.J 

for a weeked at the Ritzin Paris. "he defendants also re- 
ported that Aitkmhadprmued prosh'hltea for Saudi businesk 
mea. In cwrf Aitkeatold m elaborate stwy to explain the 
hotel bill. He said that the Ritzhad made a mistake and that his 
wife, unable to use credit cards becnuse of dydeXia, had ppid 
the bill incash. The we&dinParis, A i b  said. was a stop 
that he. his wife and his daughter made on the way to Switzer- 
l a n d , ~ h i s d a u g h t e r a r p B ~ ~ i n b o s r d i n g s c h o o l .  

But with A i W s  wife. awghter and UWher-h-hW d e d -  
uled to taLe the stand, A i b ' s  story unraveled. The defeu- 
dmts unearthed rental car bills, airline records and bills from 
an out-of-bubess Geneva hotel that showed that Aitken's wife 
and daughter were not in Paris whea Aitker~ said they were. 

Ihe Guurdiun, which bas won several high-profile libel 
cases recently, st i l l  faces about S800,oOO in legal bills stem- 
ming from A i W s  suit, Ihc New York lbne.v reported. It was 
reported elsewhere that A i b  will owe over $3 million in 
carts. In addition, Ai& also faces a perjury investigation 
and thewltapse ofhis marriage. and was forced to resign from 
the privy Colmcil, which advises the Queea. 

Ireland 
On July 31, a Dublin High Coua jury awarded 5450,000 

to M Irishpolitician in a libel action against Ihe Swulay In&- 
pendem, Ireland's largest circulation newspaper. The jury 
ded that a 1992 article Wriaen by Eamon Dunphy falsely ac- 
cused Proinsias De Rossp, leader of the Demcrratic Left party, 
of being involved io or tolerating serious crime as well as per- 
s o d y  supporting Imti-semitism and violent commvnist op 
pression. The foas of the case, which has now been tried 
three times, wnld inrreaSe the judgment to over €1.5 million. 

Reaction to theverdict in the Irishmedia was mixed as one 
wlumuist charactenzed . the verdict as an 'epic triumph" while 
others questid whether Dc Roasa, who was reelected and 
became a govanment minister since the story nppeared, had 
Rally suffered my "tangible harm" to his reputation. Looking 
ahead to the potentinl for appeal, hc Irish T i  noted that the 
highest award that the Supreme Court has ever upheld in a libel 
suit was fSO.OO0. One article also stated that a quarter of Irish 
libel plaintiffs are public officials. 

In a related development, Eamon Dunphy. the c o l d s t  
who wrote the 1992 article, is facing a contempt of court 
charge arising out of comments Dunphy made on his Radio 

Ireland show during the trial. According to lbe I ~ h  T w ,  
J d c e  Carney, the presiding judge, said he wusidered the 14 
ma& *an ndvance speech to the jury" wbich he assumed jury 
members heard. 

Kenya 

In late Junc a trial judge in Kenya handed do- the largest 
libel award in the African nation's histoq. The judge ordered 
hc People, a weekly newspaper owned by the CbairmaD of a 

party that opposes the goventment of President Daniel m p  
Moi. to pay about SlSS.Oo0 to one of Moss Sides. hc Pe~ple 
had reported last January that the aide had a 'retinue" of busi- 
nessmeo who relied on him for government contracts, and he 
argued that the article implied he was wnupt. 

-,the- . Press reported. have taken yeers to 14 
solve. me Swday Nution, m independent newspaper in 
Kenya, observed that although libel awards in countries such 
as Britain dwarf the one awarded apa;nSt lbe People in raw 
tenuv, Kenya's economy is quite small, with an avenge per 
capita income of $200. 'Colosssl fines such as these have the 
terrifying potential of killing the independent media in Kenya, 
the Swrday Nution editorialized, sccording to the AP. 

The verdia CaIm down with pstonislling speed. Other libel 

Six Journalists Face Imprisonment 

Six joumdists at a London-bssed Saudi ma- face a 
defamation action and possible imprisonment in Egypt for pub- 
lishing m advertisement promoting a story implicating Egyp 
tian President H o d  Mubarak's two sons in illegal business 
dealings. 

The May 21 advertisement in the daily As% AI Awxuf 
promoted an article in a sister publication, the weekly AI Ju- 
didu. Press reports conflict as to whether MY copies of AI Ju- 
didu wntaining the allegedly defamatory &le were ever 
sold, but it appears that the Egyptian government blocked the 
distribution of all but a handful of the issues, and that Al Ju- 
dido itself killed the article in at least some editions in response 
to the Mubaraks' legal action. 

The defendants apologized to the Mub& late last month, 

(cmmzedonp$e 20) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 20 August 1997 LDRC LibelLetter 

F & d ~ p o s o  14 

admittingwrongd~ingandaskingtheM~forleniency. 
But the plaintiffs refused to drop their Suit, whichbas many 
of the characteristics of a crimionl action -such as the poten- 
tial for three-year prison terms and monetary fines. The 
Cairo court hearing the casehas odjoumeduntil September 
7. 

Sadai's Widow Wins ribel Suit 

Iihan Sadat, widow of Egyptian President Anwar Sadat, 
has won a libel suit bmugbt over aa article which said that 
she had given birtb ta an illegitimate son. Despite the fsct 
that reportex Ahmed Fikry claimed he was trying to expose 
governmeat corruption by describing how he bribed a gov- 
emment w o r k  in order to get a biah certitiwte listing Mrs. 
Sadat andhimself ea the parents of ababy boy named Sherif, 
the cow aeahced him to one year in prison, The court, 
however, suspended the sentence. 

The August 1996 story ran in the opp~Gtion newspaper 
A-Ahrar under the hendline, ' J i  Sadat Gives Birth to Ill+ 
gitimate Son," snd Fikry didnot make clear until the end of 
the story that there was nobaby. 

Serbia 
Thc son of Serbian p&dent. Slobodan Milosevic. has 

also reportedly b s ~  successIi~I in obtaining a S23,oOO dam- 
age award against Srpska Rec, an opposition weekly, for 
damngiaghisreputation AccordingtotheAssociatedPress, 
Mark0 Milosevic. the =-year old son of the Serbian leader, 
sued the paper in May after it published several stories nlleg- 
ing that he had avoided the country's obligatory military ser- 

vice. The paper also alleged that Mark0 had 'smashed al- 
most 20 sports calswithhis wild driving," and that his fam- 
ily's undecked income bought him a villa in Greece. 

Danica Draskovic, the editor of the. paper and wife of 
opposition leader, Vuk Draskovic, called the verdict "an act 

pay the judgment stated that the paper wil l  appeal the ruling. 
According to Mrs. Draskovic, the court refused to accept 
evidmce from defense attorneys that would have proved the 
articles were true. 

of political r%tali~m and rioleace," and vowing never to 

Taiwan 

Taiwan'sNatiolrplSecurity Bureaubroughtita first-ever 
libel suit against a new organization last month for a front- 
page newspap9a story scarsing the bureau of tapping phones 
of legislators who opposed a constitutional change backed by 

In a case with strong political overtones, a story in the 
Indppende~c Morning Part said thnt the bureau was eaves- 
dropping on N a t i d  Assembly deputies who planned to vote 
against constitutirmal Bmendmmts that r e d u c e d  the authority 
of Taiwan's pmvincial governmeet. The amendments, whicb 
passed on July 19, are seen as cutting a symbolic link to 
china, which mainraiDs that Taiwan is e renegade pmvinw. 

In April, Taiwan's press won e mhtanhd ' victory when a 
trial court adopted a Sullivan-type fault standard for criminal 
libel. (SeeJDRCLibeZlAer May 1997 at p. 1). Thai case is 
currently on appeal. 

the ruliDg Konmintang party. 

Singapore 

Woricers Party leader J.B. Jeyarelnam fsces $5.7 million 

in damages if found guilty of libeling Singapore Prime M& 
ter Gob Chok Tong and ten other government officials during 
a campaign rally at which he amonaced that a Workers Party 
colleague had filed police reports against Goh 'and his peo- 
ple." 

Despite the fact that Tang Gang Hoag, a candidate in the 
election, had in fact filed police reports pocusing the prime 

spiracy a few horn before the rally, the case has PrOfeeQd to 
trial over the alleged innuendo of Jeyaretnam's statement d 
the effect it was likely to have on the aowd that heard it. 

With Jeyaretnam serving as one of only three opposition 
members in Parliament and a ban from Parliament threatened 
if he loses the suit, Amnesty International re- a statemeat 

expressing collcem over 'reports that the government of Si- 
gapore has used civil defamation suits against political o p p  
nmts in a mauner that violates their right to freely hold and 
peacefully express their convictions. " 

As for Tang Liang Hong. who filed the police repons after 
he was fafed with accusations of being 'anti-Christian, "a 
Chinese chauvinist" and "a dangerous man," he was forced to 
leave Singapore after being slapped with 13 lawsuits, includ- 
ing some based upon what he said in the police report. 

minister and other government leaders of defamation and con- 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC Libehtter A n w  1997 Page 21 

NINTH CIRCUIT AFFIRMS SUMMARY JUDGMENT IN FAVOR 
OF ABC ON EAVESDROPPING AND PRIVACY CLAIMS 

By Steve Perry 

On July 29, 1997, a three-judge panel of the Ninth Circuit 
Court of Appeals affirmed the entry of summary judgmeat in 
favor of ABC and an ABC producer in a suit brought by a 

woman whose conversation with the producer was surrepti- 

tiously audiotaped and videotaped. Dereresu v. Amcrimn 
Broadcawing Chnpunm ' , Inc. Cite The plaintiff, Beverly De- 
Teresn,WSMAIWl,Xl ' Airlinesflightatteadantwhowssa+ 
signed to the fust& d m  on a Jlme 12,1994 flight from 
Los Angeles to Chicago. One of the first class passengers that 
night wan O.J. Simpson, whose estranged wife had beea~ h- 
tally slain a few hours earlier. 

tion began to focus on Simpson's whereabouts on the evening 
of June 12. Both KCBS-TV and the NBC Nightly News m 
ported that a flight aaedmt had told police that S i s o n  had 
kept his hand in a duffel bag throughout the flight. Other news 
organization8 reported that Simpson had been seen icing his 
hand during the flight. 

A Hidden Camera and Microphone 

In the days nfter themurder, intense public and medin atten- 

On June 19, 1994, an ABC associate producer. Anthony 
Radziwill, came to the front door of Beverly DeTem's condc- 
minium. 'Ibe front door was visible fmm the street, and an 
ABC camerama0 was videotaping Radziwill from a van parked 
in the street. Radziwill was wearing a hidden microphone BS 

well. when DeTeresa answered the door, RadziwiU immedi- 
ately told her his name and said that he worked for ABC News. 
DeTeresa thenwalked out on to her front porch and closed the 
door behind her. 

DeTeresa told Radziwill, whom she assumed to be a re- 

the flight to Chicago. She told Radziwill that S i n  had not 

kept his hand in abag or icedhis hand during the flight. At no 
point during the conversation did DeTeresn request ' o f f - b  
record. b.eatment or ask that anything she said be held in confi- 
dence. 

RadziwiU asked DeTeresa to appear on 811 ABC news pro- 
gram the following day. DeTeresa said tbat she would consider 
Radziwdl's request but that she had co~cems about her status BS 

a potential witness and about American Airlines' policy regard- 

porter, that she had Seealsevd ina!xurate news reports about 

ing media contactu. 

On June 20, 1994, ABC broadcast a 'Day One' program 
that included a chronological ~ccount of Simpsoa's activities in 
the days before and after the murder, told when possible 
through the words of individuale such as DeTeresa who had 
sea or talked to Simpson. The 'Day one' program did not 
use any portion of the audiotape of the conversation be&= 
DeTeresa and Raddwill. Appmximately five second8 of the 
videotape were used, while a reporter (accurately) recounted 
DeTeresa's comments regarding Simpson's demeanor on the 
flight to Chicago. ABC did mt identify DeTeresa by name nor 
state her city or state of residence. 

On June 12, 1995, the first anniversary of the 
BrowdGoldman murders, DeTeresa sued ABC and Rndziwill 
for: 
under California PeM1 codc 0 632 ef ~q.; (2) i n ~ k ~ n  of pri- 
vacy; (3) uolawful electronic eavesdropping vnder 18 U.S.C. 
9 2511; (4) fraud, and (5) unfair business practices. In 
November 1995, the District court entered summary judgment 
in the defendant's favor as to each of DeTerem's claims. The 
Ninth Circuit's July 1997 opinion, authored by 
Judge OScannlain, afiirmed the District court's opinion in aU 
respects. District Judge Whaley (E.D. Wa.) filed a dissent BS 

to the California P e d  code claim but joined in the remainder 
of the opinion. 

Competing View on the California Law 

(1) unlawful recording of confrdential communications 

Much of the majority opinion, and the entirety of the dis- 
sent, pddresses the California P e d  codc section that bars the 
recording of 'codidential communications'. Section 632 de 
fines 'confidential communicationsS. in part BS 'any commnni- 
cation carried on in circumstances 86 may reasonab?y indicate 
that any party to the communication desires it tobe confined to 
the parties thereto . . . .. According to the majority opinion. 
California's appellate cow 'have stated two competing for- 
mulations of what a party must reasonably expect for a commn- 
nication to be confidential' under this section. Slip op. nt 9. 
The majority noted that one of the two approaches requires 
nothing more than an expectation that no one is owrkuting the 
conversation. Id., citing Frio v. Superior Court, 250 Cal.Rptr. 
819, 824 (Ct.App. 1988), and Coder  v. Bunk ofAmerico,33 

~m'imceddonplgr 22) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 22 August 1997 LDRC LibeKetter 

,Cmanuedpom~e211 

Cal.Rptr.2d 766, 771 (QApp. 1994). Under the other a p  
pmach. a court must determine whether either Paay 'n?asonably 
expected, under the c- . . . , that the conversation 
would not be divulged to MYOIE. else.' Id., quoring O ' h k e y  
v. Sonino, 273 cal.Rptr. 674,677 (Ct.App. 1990). 

The majority opinion predicted that the California Supreme 
Court would adopt the O ' h k e y  approach, principally because 
the Frio/Cou&er approach "stands at odds with the plain h- 
page of the &atwe.. . . . Slip op. at 11. (The Court could also 
bave considered the relevant language in Frio and Coulrer to be 
dido, ea ABC and Raddwill had argued.) The Court went on to 
bold that under O'Lakey. DeTeresa's Penal Code claim was 
doomed by the undisputed facts that she believed she was taIk- 
ing to P television news reporter and did not reqnest that he keep 
her remarks in confiidence. slip op. at 11-12. 

A Dissent 

In his dkent, District Judge Whaley criticized both the 
O'Lakey and Frio/cou&er approaches and proposed a third a p  
proach that appears to differ only slight from O ' h k e y  

"In my view, the focus of our inquiry should be whether 
DeTeresD had a reasonable expectation that Radziwill 
knew she did not want her statements divulged, not 
whether she had a reasonable expecbtion he would actu- 
ally keep her conlihw. ' 

Slip op. at 24. Judge W e y  took the position that under this 
approach (or even the O'Luskq approach), DeTerenr's claim 
should have been resolved at trial rathsr than by summary judg- 
umt. Id. (Whaley noted that although DeTeresa's claim was 
*not particularly strong', the fact that she had b e a  taped on her 
doorstep, from the momeat she openedha door, by someone 
who was asking her to submit to an interviewnot at that momeat 
but the next day, suppotted the position that she reasonably ex- 
pectedher wmments would not be disseminated . Id.) 

Other Uaims Dismissed 

The Ninth Circuit unanimody dispnsed of DeTeresa's re- 
maining claim~. The court rejected DeTeresa's federal eaves- 

a party to a conversation to record it as long as he or she does 
not do so 'for the purpose of committing my cr im i~ I  or tor- 
tious act.' 18 U.S.C. 5 2511(2)(d). The court stated simply 

dropping claim because the federal eavesdropping statute allows 

that "DeTeresa has presented no evidence that this was Radzi- 
will's purpose" in taping the conversation. (DeTeresa had con- 
tended that she had satisfied the 'purpose.' requiremat by argu- 
ing that the taping had violated FCC regulations and had in- 
vaded her privacy rights. In a foomote, the Nmth Circuit held 
that '[t@s argument begs the question. at the sumnary judg- 
ment stage, where DeTeresa had to present probative evidence 
'that Radziwill taped the conversation for the purpare ofviolat- 
ing csl. Penal code 9 632 . . . or invading her privacy . . . .' 
Slip op. at 16 n.4. (emphasis added). In other words, the &fa-  
dants did not have the burden under 18 U.S.C. 5 2511(2)(d) of 
proving that they had nor intended to violate the law or commit 
a tort in making the tape in question. This approach follows 
naturally from the language of the statute md the Ander- 
son/Ce&tex line of cases.) 

The Court also rejected DeTeresa's fraud claim, which was 
based on Radziwill's failure to tell DeTeresa that he was taping 
their conversation. As the &urt explained, Califomin law does 
not support 'the imposition of additional liability OD nn inten- 
tional tortfeamr for failing to disclose his or her tortious intent 
before committing a tort.' Slip op. at 18, quoting LlmMdn' v. 
Judkim, 60 cal.Rptr.2d 539,543 (Ct. App. 1997). 

The Court also rejected DeTeresa's unkk business practices 
claim. DeTeresa and her counsel, Neville Johnson (who has 
pursued numerous eavesdropping and privacy claims against 
each of the nehuorks) had argued that ABC was 'engaged on a 

massive scale in criminal and tortious conduct." Slip op. at 18. 
The court held, however, that DeTeresa had failed to present 
my specific facts in support of this charge. 

Finally. the court also upheld the dismissal of DeTeresa's 
common law invasion of privacy claim, which wea based upon 
both the videotaping and audiotaping. As to the videotaping, 
the court held that "[wlith no dispute that ABC videotaped D e  
Teresa in public view from a public place, broadcast only a five 
second clip of the tape, md did not broadcast either her nnme or 
her address, no intrusion into seclusion privacy claim ties as a 
matter of law." Slip op. at 14. With respect to the audiotaping, 
the court noted that the ABC producer had neither entered De- 
Teresa's home nor rewrded nny intimate derails of ha life, and 
it pointed out that no portion of the audiotap was ever broad- 
cast. Slip op. at 15. 

Steve Perry ir with thefirm Munger. Tooller & Olson in LQS 
Angeles. CA ond reprerented ABC in thu case. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter August 1997 Page 23 

Attorney-Client Communications and the Crime-Fraud Exception: 
Are Discussions of Newsgathering At Risk? 

By Douglas F. Curtip 

The legal protections for attorney4ent communications 
are frequently assumed, pehaps by lawyers more tban anyone, 
to be .sacred and untouchable. But at a time when the need for 
h n k  and open exchanges Mea joumaljsts and their legal 
counselors is most obvious, at last one trial court - the fed- 
anl dishicl court for the. Middle Disbict of North Carolina in 
Food Lion v. Gwhl Ciriu/MC - decided last October that 

grounded in the principle that '[tlhe privilege takes flight if 
the relation is abused. A client who consults M attorney for 
advice that wiU serve him in the commission of a frand will 

have no help from the law.' Clark v. Unired Sfate, 289 US. 
1. 15 (1933). As the Court has more recently explained. 'It 
is the purpose of the crime-fraud exception to the attorney- 
client privilege to assure rhat the 'seal of secrecy' behveea 
lawyer and client does not extend to c o m m u n i W  'made 

for the purpose of getting advice for the co&m of a 
some such cOmmunications fraud' or crime.' United 

were not legally protected "A client who consults an attorney for v. 491 u.s. 554, 

from disclosure. The court advice that will serve him in the com- 563 (1989) ( c i ~ o n  omiaed). 

reasoned that c o d ~ i o p 9  bg mission of a fraud will have no help courts b v e  traditionauy 
tween ABC journalists and from the law. " Clark V. United States, applied the exception, the in- 

the party seeking to o v m m e  
their in-house attorney about 
how to conduct M uudemover 

289 US. 1, 15 (1933). quky has focused on whether 

inV&igation could bc COII- 
strued to be in fuaherance of an alleged scheme to defraud, and 
therefore the privilege for at&mey4ient communications was 
forfeited under the '+fraud' exception to the privilege. 
W e  it is far from clear that this wurt's expansive application 
of the 'crime-frwd' exception will be followed by other courts 
in lawsuits against the media, it is M important cautiomy tale 
for both journalists and the lawyers who counsel them. 

The 'Crime-Frau8 Excepiion io ihe Attorney-Client Privi- 

The attorneyclient privilege is 'the oldest of the privileges 
for confidential communications known to the common law.' 
Upjohn CO. v. United Staus, 449 US. 383, 389 (1981). The 
Supreme Court has expiained that the privilege serves impor- 

tion between attorneys and their clients and thereby pro- 
mot&] broader public interests in the observance of law and 
administration of justice.' Id. Yet because the privilege has 
the effect of withholding relevant information from the fact- 
finding process, the Supreme Court has also stated that 'it ap- 
plies only where necessary to achieve its purpose.' F i s k  V. 

United Srorer. 425 US. 391,403 (1976). 
One important limitation on the reach of the attorneyslient 

privilege is the 'crime-fraud' exception. This doctrine is 

lege 

tant public ends by 'en~~~rag[ing] full and frank commUnica- 

the privilege has prodwed suf- 

ficient evidentiary proof - more tban mere allegations - to 
create probable cause to believe that a lawyer's seMw were 
solicited to further a crime or a fraud: 'To drive the privilege 
away, there must be something to give colour to the charge; 
there must be prima facie evidence that it has some foundation 
in fact. When that evidence is supplied, the. seal of secrecy is 
broken.' Clark, 289 U.S. at 15 (internal quotations and cita- 
tions omitted). 

The logic behind the crime-fraud exception wodd appear 
to support its assertion in many ifnot most cases- crimi- 
nal or fraudulent conduct is alleged to have oxun-ed near in 
time to ottomey consultations. As a practical mat&, how- 

ever, the number of reported cases in which wurts have nchr 

ally applied the exception is relatively small - due at least in 
part to the difficulty parties have heretofore expenend in 
demonstrating not only that there were attorney consultations, 
but that the assistance of the attomey was sougbt 'in furtha- 
ance oT improper activity. Significantly, the decision by the 
Food Lion court was the first time the exception bad beea 
found to apply in the newsgathering context. 

The Food Lion Court's Decision 

To obtain entry-level jobs as part of their investigation of 

(Comnuedonprrgr 24) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter Page 24 August 1997 

C O M ~ J % W I  page 23) 

the Food Lion qmmrkel  chain, PrbeTime Live produces 
created false emploympnt bsckgrounds, omitting any reference 

Prior to trial. F d  Lion sought MI discovery of communica- 
tions behreea Capital CitkdABC's in-house wunsel and the 
produceiu who sought employment, including consultations 
about the prop+ of the proposed vndercover investigation 
before it began. as well as ongoing communi~ons during the 
investigation dhow it shodd be conducted. The grocery chain 
argued that such communications were in furtherance of the 
fraudulent scheme alleged in its complaint to obtain pccess to 
its stores. ABC argued that &.e crime-fraud exception only q- 
plies where the plaintiff makea a showing that an attorney was 

consulted for the conscious purpose of furthering a fraud, and 
where the privilege is invoked to hide evideace of that fraud. 
ABC noted that Food Lion had made no such proffer, and the 
only available evidence suggested that the attorney-client com- 
munications at issue had been pursued in good faith to obtain 
legal advice on whetha the undercover investigation could law- 
fullybe md&akt, and if so. to easure that it was pursued in 
complis~ce with applicable laws. 

District Judge N. Carlton Tilley, Jr. (M.D.N.C.) r w g -  
nized that "[tlhe state of mind of the client is an important con- 
sideration in determining whether the communication w88 

sought in furthernnce of a crime or fraud." The court went on 
to reason, however, that =[e]ven without knowledge of the0 
specific elements" of a baud claim, the PrimeTime Live pro- 
ducers. 'at thevery least, should have known that the creation 
offalseidentities[etc.]. ..mvldam~unttofraudormisrepre- 
centation" (emphasis added). The court noted that the yroduc- 

of their falsehood,' and concluded that Food Lion's 
"allegations of attorney involvement in the UndeMver opera- 
tions [were] sufficient to state a prima fade case that ABC attor- 
neys were consulted in hthemme of n fraud.' Accordingly, 
the court allowed discovay of the communications to proceed, 
and evidence of the substance of those commtmicat i~~ was 
Inter introduced into evidace at triaS. This ruling appears to 
call into question the viability of the aetorneyslient privilege 
whenever journalists cousult with their lawyers about condud 
that 'could' later become the subj& of a colorable claim of 
'fraud or misrepresentation' or other wrongdoing. 

to their ABC News a f f i h t b  during the application process. 

CIS "mught the assistance of ABC attorneys in the preparation 

The Potential Ramifications for Journalists and Their 
Lawyen 

The attorney-clieat privilege, like most privileges, is b- 
damentally premised on the understanding that ~SSUTPIIC~~ of 
confidentiality wiU eamurage individuals to consult attorneys, 
and to bemore openand candid with attorneys than they might 

othenuisebe. Totheextentuncertsln . ty is injected into the 
equation, these asumces are eroded. At a minimum, the 
Food Lion ruling, if followed elsewhere, could introduce a 

measure of unCatainty that did not previously exist about just 
how absolute the protections for attorney-journalist communi- 
fations will be in the face of aggffsdve lawsuits that seek to 
braad joumalista' newsgathering conduct ps tortious and/or un- 
lawful. 

Even traditional newsgathering can involve tactics that 

might later be vulnerable to charges - wheiher justified or not 
- that the journalist engaged in fraud or even a crime. For 
example, journalists occssionally use some messure of decep 
tion (from subtle flanery to posing as a different person to go 
undercover) - but is this 'fraud'? JoUmaiists often obtain 
come& to enter private property in - where con- 
seat might not have been given if the owner had known that the 
reporter was preparing a critical story - but does that vitiate 
the wmmt and transform the enby into n 'trespass"? 

Because journalis@ and their counsel must address ques- 
tions of this nature in cirrumstances that chsnge from day to 
day and from story to story, they must now attempt to discem 
where legal lines will be drawn even in the absence ddefmi- 
tive statements of urntrolling law in the newsgathering cnn- 

text If lawyers counsel journalists that they may engage in 
ceaalnof these activities, and the condvct is lata alleged in a 

lawsuit to be unlawful, the question for a court will be whether 
the lawyer provided advice "in fvrtherance oP a thud or 
crime. 

Reliance on basic statements of when the crime-fraud ex- 

ception applies will provide litile guidance in BosweTilg this 
question when the conduct at issue is admitted and the ultimate 
issue for decision in the case is the legal wnseqtmce of the 
conduct Thus, courts have declared that the advice of lawyers 
may not beused 'in furtherance" of a fraud (In resealed &e-, 

754 F.2d 395,399 (D.C. Cir. 1985)). or that a client loses the 
privilege when he has a com~~unication with an attorney that 
is 'related' to ongoing or future fraud (In re Grand J w y  Inver- 

(connnuodonpqgr 25) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter August 1991 Page 25 

c ~ m u d f m n  PW 24) 

newsgathering context it may be readily wnceded that an at- 
tigatwn. 842 F.2d 1223, 1227 (11th Cir. 1987)). Yet in the 

torney's approval of a proposed wurse of wnduct is 'related' 
to and will 'further' thnt conduct to some greater or lesser 
degree, but thnt in itself will not answer the question whetba 
the privilege hss been misused. Sec Unired &ares v. m e .  
887 F.2d 267, 271-72 (D.C. Cir. 1989) (c-fraud excep- 

tion did not apply where it appeared only that defendant had 
sought legal advice before taking allegedly fraudulent d o n ,  
but there was no showing that the advice was intended to ac- 
compli& an illegal purpose). Indeed, an overly n a ~ ~ o w  focus 
on wbetber attorney wanrltations 'related' to 01 'furthered' 
fraudulent wnduct wuld, under such approach, only be 
m e r e d  by a court thpt was willing to p'o-judge the VlIimate 
legal issue in a case: Does the conduct at issue wnstitute a 

crime or fraud? 
Similarly, the wnventiod approach courts have em- 

ployed to identify cin?rmstances warranting invocation of the 
crime-fraud exception, at least in the aftermath of the empha- 

l (1933), on asxrmmn . ' g whether there is "prima facie evi- 
dence' that such a charge has .some foundation in fact,' has 
been to focus on the quantum of evidence that a party is able 
to muster in advance of trial to support a charge of attorney 
involvement in inpropex activity. But such an inquiry is in- 
apt when the facts surrounding a journnlist's wnduct are not 
in question, nor is there any dispute that attorneys were wn- 
sulted throughout the newsgathering p'ocess. There may be 
ample 'evidence' in such circumsbnces, but if the ultimate 
question p-ted in a c ~ s e  is a legal one - ;.e, whether 
admitted conduct was allowed or prohibited by goveming law 
- then no amount of fschlal evidence will shed light on 
whether the attomey-client privilege WM a b d  in such a 
manner that it should he deemed forfeited. 

Even if a factfinda may ultimately decide that the news- 
gathering conduct in which an attorney was involved does 
wnstitute a fraud, there is still something missing in the anal- 
ysis. befause svch a conclvsion does not d Y 
thebedrockqvestiOn that is properly posed by thedoctrine - 
viz., whether the. protections of the attomey-client privilege 
have been forfeited because the attorney-client relationship 
has bee0 abused. as would be the case when individuals wn- 
sult with 811 attorney to find out bow to carry out a scheme 
that they know to be unlawful, or they wnsult an attorney 

sis of the supreme court in c m  V. unired s~ates, 289 us. 

bxanse the attomy's participation is necessary to tbe SCUIID' 

plishment of thescheme. By contrast to such classic '& 
fraud' scenarios. when journalists approad a lawyer in a 
good-faith effort to de(ermiae whether their inteDded conduct 

cisely what the privilege was meant to enwurage them to do. 
And when an & m y  provides good-faith advice that tbe wn- 

duct may proceed. the application of the privilege should not 
turn 00 the foltuity of whether that judgment - which is in- 
creasingly made inmurky areas of the law - hrrns out to be 
one that a trial wurt or jury ultimately disagrees with. Indeed, 
so long as the advice is requested and given in good faith, the 
privilege should he able to accommodate a determination that 
even when erroneous advice is givm, the lawyer and the client 
are living up to the purposes for which the privilege was cre- 
ated. See 3 Weinstein's Federal Evidence 0 503.16[3], at 503- 
83 (2d ed. 1997) (*If. . . the client is unaware of the true 
nature of the intended act. the client should not forfeit the pro- 
tection of the privilege simply because the client was erro- 
neously advised that the proposed action was within the law.); 
see nlro Stare ex reL North Pa. Lumber Co. v. Unis, 579 
P.2d 1291, 1294 (Ore. 1978) ('Good-faith consultations with 
attorneys by clients who are uncertain about the legal implica- 
tions of a proposed w w  of action are entitled to the protec- 
tion of the privilege, even if that action should later be held 
improper.'). See general& In re sealed CW, 107 P.3d 46, 
49 0 . C .  Ci. 1997) ('me client must have made or received 
the otherwise privileged communication with the intent to fur- 
ther an unlawful or fraudulent act.'); 8 Wigmore, Evidence 0 
2298, at 573,577 (McNaughton rev. 1961) (to fall within the 
crindfraud exception, 'the advice must be sought for a bow- 
ing& unlawful end.). 

Tip for Preserving the Privilege 

would be consistent with goveming law, they are doing p r s  

The increasing popularity of nondefamation claims l i i  
those at isSue in Food Lion means that law-abiding journalists 
who engage in aggressive newsgathering techniqnea we well- 
advised - now more than ever - to consult with attorneys 
ahout where the legal lines are likely to be drawn, and how 
best to stay within them Yet somewhat paradoxically. the 
Food Lion wurt's decision to strip away the legal p r o t e c t i ~ ~  
for the attomey-client c0mmunication.s before and during 
ABC's undercover investigation of Food Lion heateas to dis- 
courege journalists from doing what the privilege was meant 

(Connnyulonpag.26) 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~ ~~ 

Page 26 August 1997 LDRC LibeLetter 

P m m e d h p o g e  25) 
to mwurage them to do: unsult with attorneys to ensue that 
their conduct conforms to, rather than violates, applicable 
laws. 

There is no pati& season to believe the court's deci- 
sion in Food Lion to order disclosure of attameyclient wm- 
municatiom is anything bui an w d y .  But the court's ulti- 
matewillin- to forcs ABC to reveal the snbshceof a m -  
municatiom that most people would assums to be absolutely 
pmtected from disclosure is an important reminder that the 
privilege is not absolute. and may in fpct yield in litigation. 

Thereis little that can be done once claims have been filed 
to deta aggressive c o d  from raising the crime-fraud ex- 
ception and arguing for its application. But there are. step 

lawyers and journalists should consider taking that would per- 
suade a court to respect and preserve the privilege once it has 
been chllmged. 

First, both attorneys and reporters should be awme of the 
likelihood that before the privilege would ever be. stripped 
away, a court will have an opportunity to review pertinent 
dommmts in avnera. If the court's review of such docn- 
ments persuades the court that wndtatiws were made in 
good faith, much of the W e  will be won. 'Il~us, attorneys 
andrepoaers shouldkeepinmind and empbsizetbepurpose 
for which their consultations are taking place. Many media 

orgsnizations have formal policies requiring consultations 
with lawyers before repoxters may mgage in certain news- 
gathering activities. The principal reason for these policies is 
to ensure that due consideration is given to the legality of 
pmposed conduct before any activities commence. Reporters 

minds, and in MY conespondence or other documentation 
that may be. created - that this is the leal purpose of the con- 
tact, and this should remain the dominant theme running 

througa the discussions. 
second, pttomeys who give advice about the legal pmpri- 

ety of a certain course of newsgathering conduct must give 
due wr&lmtion to the particnlarities of local and state laws 
that wiU govem the conduct. Judges who sit in the various 
sktps may bekr  perceive the bona fides of attorney-client 
communications if they see that a lawyer bas undertaken to 
aScertai0 and review praiSely what duties are imposed by the 
laws in their jurisdictions. Reasonable diligence in this con- 
text means doing what one can to provide meaningful advicz 

and the law yet^ w h ~  w d  themmust clarify - in their OWII 

about the specific conduct in light of the particular substan- 

courts will frequedy review Qcuments that ere claimed to 
tive atandarb rhar wil l kter be. applied to it. And again. 

be privileged in camera before ordering that anything be. pro- 
duced to oppowats in litigation. If the docwnentary reard 

conveys the dear -ge that the attorney made a serious 
effoa to ideatiQ andanaly+e local laws, the born fides of the 
attorney's purposes are strmgthd, as is the likelihood that 
acourtwilldetermtne ' that attorney-client consultations w r e  
undertalcen in a good-faith effort to comply with the law - 
and the privilege will be more likely to be. respefted. 

Third, althongh it may be Mathema to many in-house 
counsel, attorneys should consider making a amtempan* 
ow record of at least some of the steps they have takes in 
approving conduct. and the advice they have  giver^. Years 
after a lawyer has given advice that at the time did not seem 
remarkable, it may be difficult to remember precisely what 
the client was advised, not to mention all the specific factors 
that were considered and resonrc~~ consulted - but such is- 
~ u e s  will become important if the attorney is calleduponto 

justify thebona fides of the consultations. This is not to my 
that attorneys should fdl their files with self-serving  me^^+ 

rands foUowing each consultation. It is meant to suggest, 

however, that them are certain facts about the care that was 
takm to consider pertinent issues in the newsgathering con- 
text that can later become important, and there are sometimes 
legitimate reasons to keep records of these efforts in story 
files. 

In the end. there is no way to guarantee that a jndge who 
is inclined to view aggressive newsgathering techniques as 
violative of local laws and the rights of local cifizens will not 
deny the protections of the privilege. It is therefore prudent 
to rememba that all attorney-ctiedlt comunmications are. po- 
teatidy subject to disclosnre, and to proceed aaordingly. 

What is clearly nor called for is the elimination of lawyers 

ity that would involve deceit. Indeed, in a post-Focd t ion 
world, full consideration of both the activities of jourdsts 
and the legal standards that govern them are more important 
than ever. 

from the p'ooesn of reviewing proposed newsgathering activ- 

Douglas F. Cmu is a partner at the Washington, D. C. 
firm Miller, Cassidy. Lmrocn & k i n .  LLP, which repre- 
sents Capital CiriesfABC in the Food Lion m e .  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



Page 27 August 1997 LDRC LibelLelter 

Freelancers' Challenge Rejected, 
Electronic Distribution of Periodicals Upheld Under Copyright Act 

By Bruce P. mer and Thomas E Prochnow 

In a careof first impnssion, Judge Sonia Sotomayor of he 
sovthem District ofNew York has ruled that, in the absence 
of any express agreunent to the c ~ t ~ p ~ y .  new- and mag- 
&e publishem automatically =quire certain types of elec- 
tronic publisbiq rights from freelance contributors under Sec- 
tion 201(c) of the Copyright Act. In Tasini v. lk New York 
T i ,  d al., the Court rejected an effort by the National 
Writer's Union to requLe publishers to separately negotiate 
and pay for all non-print publication rights. 

Inlnte 1993, agroupof freelaocewritersselected by the 
Notiooal Writas Union sued the publishers of lh New York 
i%na, Spm lll~~~mted, Newsday, and i%e Atlantic Monthly, 
as well as the owners of the LEXIS/NEXIS database, and Uni- 
versity Microfilms. Inc. (TIMI.), which d l u r e s  several 

CD-ROM products featuring lhe NEW York T i .  (The 
claims against l7u Atlantic Monthly were d e d  before Judge 
Sotomayor's ding.)  According to the plaintiffs, at the time 
they submitted their articles and accepted payment, they had 
inteded to convey only 'first, one time, North American print 
publication rights' that were 'exbsted' when the print edi- 
tions of the respective newspapem and magazines at ksue were 
pUbliShed. 

The defendants argued that the pubtication of plaintiffs' 
contributions 8s part of the periodicals - not only in paper 
editions. but also in microfilm, online databases, and CD- 
ROMs - exprwly was authorized by Section zOl(c) of the 
Copyright Act. Section 201(c) provides that: 

Copyright in each Beparate contribution to a collective 
work is distinct from copyright in the collective work 
as a A l e ,  and vests initially in the author of the con- 
tribution. In the akeaux of an express transfer of the 
copyright or of any rights under it, the owner of the 
copyright in the collective work i s  presumed to have 
acquired only the privilege of reproducing and dis- 
tributing the contribution as part of that particular col- 
lective work, MY revision of that collective work, and 
any later mlledve work in the same series. 

The defendants nsSerted that, Whether regarded M 'that 
particular collective worlr' or 'any revision of that collective 
work.' LEXIS/NEXIS, CD-ROM, and other, similar elec- 
tronic redistribution of their periodicals fell Within the scope 
of rights automatically conveyed to publishers Unda Section 

Both plaintiffs and defendants moved for summary 
judgment, and (p. August 13, 1991. Judge Sotomayor ruled 
in favor of the defendants. In adopting a 'principled ap 
pmnch to analyzing Section zOl(c); Judge Sotomayor ret- 

ognized that the provision 'cannot be undexsbA in kola- 
tion, but must be considered alongside other sections of the 
[Copyright] Act-' The Court relied on several other sections 
of the Act, along with its legislative history, to conclude that 
the Copyright Act is intended to operate in a medin-neutral 
fashion, and that publisbers of collective w& are eatitled 
to make exteasive 'revisions' of those collective works un- 
der Section zOl(c). Quoting from the legislative history on 
this point. the Court noted that although an individual contri- 
bution to a collective work may not be revised without the 
permission of the copyright owner, he collective work itself 
could be changed without infringing the contributor's rights. 
In order to fall within the definition of 'revision' under Sec- 
tion 201(c), the owner of a copyright in a collective work 
'must preserve some significant original aspect of those 
works -whether an original selection or an original arrange 
merit' 

The record before the Court demonsbnied chal the revi- 
sions made to the defendants' collective works in cmnedion 
with their electronic publication on NEXIS and in CD-ROM 

pect.' In evaluating those revisions, Judge Sotomayor ap 
plied tests traditionally employed to resolve claims of copy- 
right inFringemLllt in factual compilations. such telephone 
books and maps. First, the Court found that the selection of 
the articles that appeared in the defendants' publicati~ns cas- 
ily met the originality requirement for copyright pmtedon. 
Second, the court concluded that this original selection of 
articles was preserved in the electronic versions of those col- 

~ O M m r P d  on page 28) 

u)l(c). 

format successfully preserved that 'significaat original as- 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



I 

LDRC LibelLetter I Page28 August 1997 

( C o M m K d ~ m p O g c  27) 

lective works: 'Artides appear in the disputed data 

that those articles madetheeditorid- 
would appeal to e.' In Oteer words, the ver- 
sions of the defedmtn' publications thst sppesred 
onlinewere "- . ysimilar"torh0seversions 
that appeared in print. and were rhereforewithin the 
scope of revisiw permitted uader Section zOl(c). 

The cwrt also directly sddressed the equitable 
argument 'that a e for defeadaub in this case 

leaves freelaace authors witbout any significant prc- 
tections' under the Copyright Act. It emphasized 
that Section 201(c) does not permit publishers to sell 
a freelance article to mother periodical for republi- 
d o n ,  to include a freebee atticle in an anthology, 
to rework a freelance article into a full lengtb book, 
or to create television or film versiom of freelance 
articles. The nanrlw 'privilege' granted to publish- 
ers & Section zOl(c) of the 1976 Copyright Act 
was thus counmbahced by a wide array of rights 

retained by individual contributors. Although the 

equitable give0 'the ways in which modem techuol- 
ogy [bas created] such lucntive markets for mvi- 
sions,' Judge Sotomayor obw-ved that authors were 
free to lobby Congrea for appropriate statutory 
changes. 

The plaintiffs reportedly are considering either 
an appeal of Judge Sotomayor's ruling, a legislative 
pvsh to revise the allocation of rights under Section 
201(c), or p b p s  both. For now, however, in the 
absence of an express agreemeat to the contrary, 
publishm can rely with confidence am their statu- 
tory rights to republish collective works in any 
medium. 

bases solely becpuse the defeauiant publishers earlier . .  

plaintiffsmigbtfeelthiscompromisehasbecomein- 

Bruce P. K e k  ir a partner and Ihomas H. 
produunv is an associate a Debewise 6; Phpton.  
which represeNtd Ihc Nov York T i  Company. 
Nms~iay. Ins., Znu I n c ,  UMI Co., ond 
Laid" in the Tasini m e .  

A Small Claims Court Also Ok's 
Electronic Publication of Newspaper 

In Bartel v. Cqpitd Novspqhm Divirion of zhe Hears  Carp. 

25 Media L. Rep. 1959 (1997). a freelance joumdkt. who hsc 

rsction in 1991 filed a d claims cwrt complaint against thc 
dbany, New York newspapa in April 1997 alleging that the on 
h e  archiving of her work breached her onetime publication agree 

mat with the T i  Union. The complaint, requested $3,000 it 
images, the small clnims jurisdictional maximum. 

The Court reserved decision on the T i  Union's motion tha 
he claim was preempted by federal copyright law and the case pro 
xded to a one-day trial on June 23,1997. Plaintiff testified 01 

xx own behalf, and nlso offered the testimony on an expert wit. 
ress, Mr. Dan carliosky, the Chair of the Contracts Committee 0, 

he American Society of Journalists and Authors, Inc. ('ASJA') 
me T i  Union provided the testimony of the newspaper's On. 

i n e  Editor, Ms. Patricia Hart to establish that no republicatior 

ions or other change in content - is the modem equivaht of othe 

ustoric form of archiving - e+, maintaining a physical collectio~; 
)fold newspapers and microfilming. 
In a written decision dated July 2,1997, the Court @on. I& 

:. Egan, Jr.) dismissed plaintiffs breach of contract claim. ?ht 

:out endorsed the republication/archiving distinction and alx 
bund it significant that the T i  Union did not profit commer. 
hlly from viewers having access to its electronic library, holding 
hat: 

= V e l d  srtifles P U b W  in the TMer UlUh'S SUUday magsdnc 

lccumed since the electronic archiving -without any editorid mi. 

The placement of each day['& T i  Union 'on-line" in 
electronic format is in the Court's view merely the mod- 
ern day equivalent of the former practice of micro- 

each dny[']s papex in archives. While the on-line version 
of the T i  Union did not exist back in 1991, neither 

did micm-filming back in 1925; in each case technology 
advanced and the T i  Union was able to take advan- 
tage of that. There is no pmof that the T i  Union 
reaps any financial advautage from a pnsent day reader 
being able to access old articles that once appeared in 
p h t  via computer and I find that the Plaintiff s rights 
have not been violated. 

filming. or before that, of simply saving extra copies of 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter August 1991 Page 29 

NBA v. Motorola Revisited? 
NFL Attempts To Limit On-Line Transmission of 

Facts and Photographs 

In M gpparent &mpt to overmlc by contract MIA v. 
Motorola, a Second Circuit decisioo holding that the NBA 
had no right to prohibit the real-time trarsmkion of facts 
and f i g u ~ s  concerning NBA games, the NFL has begun to 
require the reporters and photographers who cover NFL 
gBmes to sign M &to &t photographs Or 
other facts about games while they are in pmgress in order 
to obtain P press credeatial. 

1. Unlessauthorired to do 60 by a separateNFL 
licase, neither P credenhal ’ Eearer nor the Accredited 
Organization to which the Bearer’s credential is is- 
sued may transmit or distribute. d e s c r i p t i ~ ~  or ac- 
counts of any NFL game (including but not limited to 

while such game is in progress, except as follows: 
statistical or play-by play descriptions of a game) 

Game d e 8  consisting of only the game 
scxxe. most d scoring play, quarter and time re- 
maining, injury information, record~ set in the game, 

and team and indindual statistics may be transmitted 
and distributed while the game is in progress. 

Quarterly game summaries, including only the 
game score, a list of scoring plays, injury informa- 
tion, records set in the game, and team and individual 
statistics, m y  nlso be distributed after each quarter of 
agameinprogress. 

cumulative (old transmm ’ ions of information must be 
deletal when the information is Irpdsted). 

The informution transmitted must be text only - 

AI1 distributed information u t  be UOU- 

NO GRAPHICS (INCLUDING CLUB OR 
LEAGUE MARKS OR LOGOS), AUDIO, VIDEO, 
PHOTOS, OR ANIMATION!! 

2. Traosmission or distribution of more detailed 

ments, photos, video clips, audio infom~tion, and/or 
information, more fiequ€alt updates, graphic enhance- 

NFL or club marks or logos requires M express writ- 
ten license fom the NFL. 

3. The Accredited Organization to which the creden- 
tial is issued must distribute infomation directly lo 
Eans; the organization m y  not authorize other entities 
to redistribute. the information. 

Reaction to the new rstktions was swift with The New 
York Times, the Associated Press and Sports Illustrated, 
among other media organizations, eacb sending a writtea ob- 
jection to the NFL. 

Reminding the NFL of the recent holding m the NBA 
case, collllsel for the New York Times urged the NFL not 

the media because of -a narrow commercial inkmi.” With 
to ‘threatm” the good relationship W e m  the league aud 

regard to the provisions regsrding the on-line b ‘ ’w 
of photograph, the letter points out that tb0 ‘on-line trpns- 
mission of photos is hardly competitive with the viewing of 
actuaI game, just as the transmission of statistics and upb 
date scores is not competitive with the broadcast of a basket- 
ball game.” Further, the Times wrote ‘from a Copyright 
point of view, the NFL has even less basis for its position 
since the photograph is in fact owned by the artist, i.e. the 
photographer, not the League or the players pictured in a 
photograph.‘ 

Noting that the restrictionS would completely bar the As- 
sociated Press from transmitting photos aud graphics, bar 
AP from distributing its new8 dispatches and new8 pholos b 

its member newspapenr and broadcasters &e the game is 
in progress, and severely restrict the orgauizatim in the rim- 
ing and urntent of the transrmsn ’ ‘onofitsnewsdispatchesto 
its membsrs, AP management called the NFL’s rredential 
requirements ‘unacceptable. I) In addition, AP wmte that 
-we are unwilling to consent to the provisions of [the restric- 
tion] . . . and we are instructing our editors, reporters and 
photographers to indicate on behalf of AP that they do not 
Bccept these restrictions.” 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



LDRC LibelLetter August 1997 Page 31 

(con~nwdfmnmE* 30) 

entire post-Anderson period. The pr&hderson late was 
only 50.0%. 

0 srntl ~dfedanl corn mmpariconr. ~n the 
most RceDt study period, media defendants dti- 
mately won on summary judgment in 84.4% of 
the cases reportedin rrtate court and 79.4% of the 

post-Anderson pe+iod. the success rate in state 
court is 79.1% aod the success rate in feded 
cwrt is 75.5%. 

casesreportedinfederalcwa. Overthemtire 

0 %publiefigure e#ect. Classification of the 
plaintiff 86 a public figure or public o f f i d  signif- 
icantly boosts def&ts' lilrelihood for success 
onsummaryjudgmmt. ThisisnosurpriSeandk 
evident from the LDRC findings. 

In 1995-96, the defease mcceas rate wp8 85.2% wbere 
plaintiff was a public figure or public official. In contrast, 
where plaintiff is ' Maprivatefi&!UE,theSJC- 
cess rate dmpm to 68.4%. 

This mirrors the rates from 1990-96 (84.7% public fig- 

Anderson period (83.1 % public figure/ official, 66.1 % pri- 
vate figure). Before theAnderson decision, the rate was only 
77.8% for public plaintiff cases and 57.6 % for private fig- 

ure/ official, 70.5 % private figure) and over the entire post- 

ure cases. 

O~rlrerdo~~. ~nthepost-AndrrSonperiod,de- 
fendants QLcceeded on 85.4% of summary judg- 
ment motions aimed at claims related to defama- 
tion, baclI86 invasion of privacy and inteational 
infIiction of emotional distress. This rate is vir&- 

ally the s8me 88 the 85.6% rate reported in the last 
LDRC summary judgment survey for 1986-94. 

The complete findings are published in the quarterly 
LDRC Bullelin, 1997 Issue No. 3, dong with articles from 
defense counsel discussing strategies and suggeStim6 that 
emerge from their motion battles. 

*Summary Judgmeat and the First Amendment: A 
Decade AAa Andcnon v. Liberrylobby by 
Snmuel Firer and Gregory R Nsroo 

Summary J u d e  in Negligence Cpses: It 
CM IIappea To You by John Borger 
* A Sumroary Judgment Shortcut: Proving the 
Ahsence of a Material h u e  of Fact By Filing a 
Motion To Detennur . e Plaintiff's Status by Joseph 
D. Stein field 

* 
Bifurcate Diswvety by Anthony M. Bongim 

Select Your Summary Judgment Issue and 

* 
in Litigating Truth? by Julie Ford 

* 
Susan Gmgan Faller 

'Truth" M Consequences: Is There Danger 

Summary Judgment Without Discovery by 

To order the LDRC Bullerin. OT for more i$onna- 
twn regarding this or any orher LDRC stud,y p h e  
giwLDRCa mU@ 212.8892306 

01997 
Libel Defense 

Resource Center 
404 Park Avenue South 

16th F l a x  
New York, New York 10016 

(212) 889-2306 

Exeartive Committee: 
Robert I. Hawley (Chair); 

Robin Bierstedt; Peter Canfidd; 
Susanna 109;  Kenneth Vim; 

James Crossberg (ex oflido); 

Exeartive Directoc: Sandra 5. Baron 
Staff Attorney: David V. Heller 

Staff Attorney: John Maltbie 
LDRC Fellow: John Mar@& 

Staff Assistant: Melinda E. Tesser 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 



~ ~~ ~ - ~ 

LDRC LibelLetter August 1997 Page 32 

September 10-6 2, 
Hyatt Regency 

at Reston Town Center 
1800 Presidents Street 
Reston, Virginia 22096 

FOP more information about the conference and registra- 
tion, see NAA website: 

h ttp ://we n aa.o rg/con fe ren cedi n dex. ht 

Please Place Your Orders For The 
1997-98 LDRC 50-State Survey: Media Libe! La 

Due out this October 

Please d l  LDRC at (21 2) 889-2306 to receiwe registration information for the 
Biennial Conference or to order the 50-State Survey. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC.  © Media Law Resource Center, Inc. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 


	sample.pdf
	sterling.com
	Welcome to Sterling Software





