For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

520 Eighth Avenue, North Tower, 20th Floor, New York, New York 10018 (212) 337-0200

MEDIALAWLETTER

Reporting Developments Through July 22, 2011

"HOT NEWS" MISAPPROPRIATION

2d Cir.

Second Circuit Reverses "Hot News'" Judgment and Injunction...............ccccooceeviiniiiiniiniiniinnecceee e 03
But Media "Hot News" Claims Remain Viable
Barclays Capital, Inc. v. Theflyonthewall

REPORTERS PRIVILEGE

N.J.

N.Y. Sup.

High Court Addresses Shield Law Protection for "New Media" Journalists.................cccooevvviiiinienniiniieniennns 07
Privilege Claims By "New Media" Journalists Require Scrutiny
Too Much Media V. Hale

Court Quashes Subpoena For Reality Show Quttakes...........c...coooiiiiiiiiiiiiiiiie e 09
Criminal Defendant Failed to Meet Test to Pierce Shield Law
Hodson v. Al Roker Entertainment

LIBEL & PRIVACY

N.D.Ga.

11th Cir.

N.D. Fla.

S.D. Ind.

C.D. Cal.

Court Reduces Jury's Punitive Damages Award in Right of Publicity Case..............c..cceevvrviininiinnieeien. 10
819.6 Million Award Against Hustler Magazine Reduced to $250,000
Toffoloni v. LFP Publishing, LLC

Court Upholds Dismissal of Privacy Claims Over "Cops' Episode..............ccccooniiniiiniiniinniininiceeeene 13
Plaintiff Failed to Allege Facts to Support Privacy Claims
Spilfogel v. Fox Broadcasting

Florida Federal Court Enters Judgment Declaring Canadian Defamation Judgment Unenforceable
N UIEEA SEATES.......ooetiiiiiiiiiiie ettt ettt b et sb e se e e et b e e ste bt e e st e saesbteatesbtentesbesae 14
Canadian Judgment Unenforceable Pursuant to SPEECH Act and Florida Libel Tourism Provisions

Investorshub.com v. Mina Mar Group, Inc.

Publicity and Trademark Claims Against Video Game Maker Dismissed....................ccccoceviniininnininnnn. 15
Indiana Right of Publicity Statute Not Retroactive; First Amendment Bars Trademark Claim
Dillinger, LLC v. Electronic Arts, Inc.

Corbis Wins Right of Publicity Suit Over Thumbnails.................c.cccoooiiiiiiiiii e 16
Plaintiff Posed for Pictures Knowing They Would Be Distributed
Jones v. Corbis Corporation



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

Page 2 July 2011 MLRC MediaLawLetter
LEGISLATIVE UPDATES
Texas Passage of the Texas ANti-SLAPP Statute..............ccooiiiiiiiiii et 18

A Walk in the Park or a Walk on a Tightrope?
Texas Citizen Participation Act

Congress PROTECT IP Act Waiting Senate ACHION.............cocuoiiiiiiiiiiiii ettt ettt e et e et esaee st s 23

Congress Considering Online Piracy Legislation

INTERNATIONAL

Australia State Enacts New Journalist Privilege Law.............ocoooiiiiiiiiii e 26
New South Wales First State in Australia to Enact “Journalist Privilege”

ACCESS

Wash. University of Washington Pays $175,000 to Settle Public Records Litigation...............c..ccoccooeniiiinnninnne. 27
University Ordered to Release Data From 2007 Baby Video Research Study
Clark v. University of Washington

Texas Supreme Court Recognizes Common Law Physical Safety Exception to Public Information Act................... 31
Interest in Personal Safety Outweighs Statutory Right to Public Information
Texas Department of Public Safety v. Cox Texas Newspapers

COMMERCIAL SPEECH

W.D. Wash. Court Upholds Ordinance Regulating Distribution of Yellow Pages.............ccccooiiiiiiiniiniieeeee 32

Ordinance a Valid Regulation of Commercial Speech
Dex Media West, Inc. v. City of Seattle

MLRC UPCOMING EVENTS

MLRC London Conference
International Developments in Media Libel,
Privacy, Newsgathering and New Media IP Law
September 19-20, 2011 | Stationers” Hall, Ave Maria Lane, EC4 London

MLRC Annual Dinner
November 9, 2011 | Marriott Marquis, New York, NY

DCS Annual Meeting
November 10, 2011 | Proskauer Rose, New York, NY

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=9562
http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=9561
http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/About_MLRC/Events2/2011_DCS_Meeting_and_Lunch.htm

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

July 2011

Page 3

Second Circuit Reverses “Hot News”
Judgment and Injunction
But Media “Hot News”’ Claims Remain Viable

By Andrew L. Deutsch
The “hot news” misappropriation doctrine was born in the
Second Circuit. In 1917, a panel of that court entered an
injunction in favor of the Associated Press and against AP’s
competitor, International News Service (INS). The court
found that INS’s practice of copying recently-published AP
news and providing the factual substance to INS newspaper
customers was a form of unfair competition that should be
enjoined under federal common law. Associated Press v.
Int’l News Serv., Inc., 245 F. 244 (2d Cir. 1917). The U.S.
Supreme Court affirmed the validity of this
“misappropriation” cause of action and the injunction entered
by the Second Circuit, in its celebrated
decision, [Int’l News Serv., Inc. v.
Associated Press, 248 U.S. 215 (1918)
(INS).

Some commentators have suggested

that the Second Circuit’s recent decision
in Barclays Capital Inc. v.
Theflyonthewall.com, Inc., No. 10-1372-
cv, 2011 WL 2437554 (2d Cir. June 21,
2011), has mortally wounded its own
child, the “hot news” doctrine. The

reality is otherwise.  Barclays, like

earlier Second Circuit decisions, merely
refused to expand INS beyond its
traditional role of protecting news
gatherers and publishers against unfair

competition.

Second Circuit Decision

The lengthy decision, written by Circuit Judge Robert
Sack, held that three financial companies that issue
newsworthy recommendations to buy, hold, or sell stocks (the
Firms), could not maintain a New York law “hot news” claim
against Theflyonthewall.com, Inc. (Fly), an Internet
newsletter that reported the Firms’ stock recommendations to
its subscribers before market opening. The court found that
because the plaintiffs had not shown “INS-type”

In the key sentence of
the opinion, Judge Sack
concluded that “The
Firms are making the
news; Fly, despite the
Firms’ understandable
desire to protect their
business model, is
breaking it.”

misappropriation, their state law claim was preempted by the
Copyright Act. However, Barclays reaffirmed what the
Second Circuit had already held in 1996 — “hot news” claims
by one news publisher against another are not preempted.

As Barclays recognized, the fate of the Firms’ “hot news”
claims depended on developments in the 93 years since INS
was decided. The Supreme Court abandoned the creation of
federal common law in Erie R. Co. v. Tompkins, 304 U.S. 64
(1938), making /NS no longer a binding precedent on any
court. However, before and after Erie, some state courts
adopted the misappropriation doctrine declared in INS into
their own common law of unfair competition.

This state adoption of mis-
appropriation became important when
Congress enacted the Copyright Act of
1976. One goal of the new law was
creation of a nationally-uniform law of
copyright, which was addressed by
section 301(a) of the Act. This provision
expressly preempts state causes of action
that address material within the general
scope of copyright, and protect rights
equivalent to those comprised in federal
copyright, such as the right to copy,
publish, display, or perform. Because
copyright law permits the copying and
republication of already-published facts,
as a general matter, state claims that
would prevent such copying are preempted by section 301(a).

However, Congress did not intend to do away with the
“hot news” doctrine. The House Judiciary Committee report
that accompanied the Copyright Act, and which is accepted
as the authoritative expression of Congress’ legislative intent,
see Eldred v. Ashcroft, 537 U.S. 186, 210 (2003), expressly
stated that notwithstanding section 301(a), “state law should
have the flexibility to afford a remedy (under traditional
principles of equity) against a consistent pattern of
unauthorized appropriation by a competitor of the facts (i.e.,
not the literary expression) constituting ‘hot

(Continued on page 4)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://caselaw.lp.findlaw.com/cgi-bin/getcase.pl?court=us&vol=248&invol=215
http://caselaw.lp.findlaw.com/cgi-bin/getcase.pl?court=us&vol=248&invol=215
http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/e04f3ff2-94cf-4a5c-862b-c8147c64650f/1/doc/10-1372_both.pdf#xml=http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/e04f3ff2-94cf-4a5c-862b-c8147c64650f/1/hilite/
http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/e04f3ff2-94cf-4a5c-862b-c8147c64650f/1/doc/10-1372_both.pdf#xml=http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/e04f3ff2-94cf-4a5c-862b-c8147c64650f/1/hilite/

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

Page 4

July 2011

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 3)

news,’ [including] in the traditional mold of International
News Service v. Associated Press.” H.R. Rep. 94-1476 at
132, reprinted in 1976 U.S.C.C.A.N. at 5748 (House Report).

NBA v. Motorola

By the mid-1990s, the Internet and other means of
simultaneously transmitting digital information were on the
rise, and this gave new life to “hot news” claims. These
issues came to the fore in the NBA case. The NBA sued
STATS, a statistical service, and Motorola, a pager
manufacturer. STATS employees viewed NBA basketball
games on television, and entered scoring and other statistical
facts seen in the game into computers; this data feed was then
transmitted to Motorola pagers. The NBA contended that by
these acts, the defendants were misappropriating their
uncopyrightable games under New York
law. The district court agreed, found that
this claim was not preempted by section
301(a), and enjoined the service.

The Second Circuit, in a seminal
decision written by Circuit Judge Ralph
Winter, reversed and vacated the
injunction. In reliance on the House
Report, NBA held that the only form of
misappropriation not preempted by
section 301(a) is the /NS-type “hot news” claim. 105 F.3d at
850. From INS and earlier Second Circuit cases, NBA
identified five elements that are necessary for a state
misappropriation claim to be in the mold of INS, and
therefore not preempted: the plaintiff collects or generates
information at some expense; the information’s value is
highly time-sensitive; the defendant’s use of the information
constitutes “free-riding” on the plaintiffs’ costly efforts to
collect or generate the information; the plaintiff and
defendant’s products or services directly compete; and if such
free-riding were generally permitted, this would reduce the
incentive to create the original product or service so that “its
existence and quality would be substantially threatened.”
NBA, 105 F.3d at 852.

Judge Winter concluded that the NBA’s misappropriation
claim failed on the free-riding element, because STATS was
not copying from an NBA compilation of statistics, but was
instead using its own employees to gather scoring and
statistical information through observing game broadcasts.

The ultimate conclusion
is that Barclays is a pro-
newsgatherer decision that
reaffirms established

Id. at 853. The NBA’s claim was therefore dismissed as
preempted. /d.

Barclays v. Flyonthewall

Barclays was the next Second Circuit case to consider the
preemption of “hot news” claims. The Firms have retail and
institutional brokerage divisions, and equity research staff
which create recommendations as to securities trading. These
recommendations are provided on a daily basis to the Firms’
clients before markets open, and many of the clients trade on
the basis of the recommendations through the Firms’ brokers.
The Firms contended that keeping these recommendations
exclusive to their clients was crucial to their business model.
Without protection against copying, they claimed that they
would shrink or close their equity research groups, and thus
ultimately stop issuing recommendations. Fly is an Internet
newsletter that publishes a financial
newsfeed, which reports the daily stock
recommendations of 65 investment
companies, including those of the Firms.
Fly’s employees obtained the
recommendations from speaking to

traders, going on chatrooms, and so

“hot-news” law. forth.

The Firms claimed that Fly’s
copying and republication of their
recommendations was actionable “hot news”
misappropriation, while Fly argued that this misappropriation
claim was preempted by section 301(a). After trial, District
Judge Denise Cote found that the plaintiffs had proven each
of the five factors identified in NBA for a non-preempted “hot
news” claim. The court entered an injunction that restrained
Fly from publishing the Firms’ recommendations for a period
of 30 minutes to two hours after market opening, depending
on circumstances.

On appeal, the Second Circuit reversed and vacated the
injunction, holding that the Firms’ misappropriation claim
was preempted by section 301(a). At the outset, the panel
opinion, written by Circuit Judge Robert Sack (Circuit Judge
Reena Raggi wrote a separate concurrence), rejected the
views of amici Google Inc. and Twitter, Inc. These
companies had argued that the court should “repudiate” the
“hot news” doctrine as contrary to public policy and as
providing unconstitutional copyright-like protection for facts.

(Continued on page 5)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

July 2011

Page 5

(Continued from page 4)

Barclays said that the court was bound by NBA’s
determination that (1) “hot news” was a cause of action
recognized by New York law and (2) that Congress, in
enacting section 301(a), intended that “/NS-like state-law
torts,” if recognized under state law, would survive copyright
preemption. 2011 WL 2437554 at *11.

However, Judge Sack also devoted much discussion to
showing that NBA’s statement of “tests” for the non-
preempted “/NS-like” tort was non-binding dictum. Id. at *18
-20. The parties to the litigation and District Court had
agreed that the five-part analysis given in the NBA decision,
which Judge Winter had prefaced with the normally
precedential phrase “We hold,” was governing law. The
panel opinion disagreed. The court found that NBA was
merely “opining about the hypothetical set of circumstances —
not present in that case — that might give rise” to the “non-
preempted INS-like ‘hot news’ claim,”
and that this conjecture, while descriptive
and illuminating of NBA’s reasoning,
“could not bind subsequent courts.” Id. at
*19 n. 32.

The court was particularly influenced
by the fact that NBA restated the “tests”
for a non-preempted “hot news” claim in
different ways, and found that this
inconsistency was such that NBA’s listing
of those “tests” were not equivalent to a “statutory command
to which we or the district court are expected to adhere.” Id.
at *20. It should be noted that Circuit Judge Reena Raggi,
the third panel member, while concurring with the decision to
reverse the judgment below, disagreed with Judge Sack’s
determination that NBA’s statement of these “tests” was
dictum. Judge Raggi concluded moreover that even if the
“tests” were dictum, they were deserving of substantial
consideration and respect. Id. at ¥29-30.

Judge Sack concluded that only one element identified in
the NBA tests had precedential force: the determination that
the NBA had failed to show “free-riding” as required by INS,
because STATS was “bearing its own costs of collecting
factual information on NBA games.” Barclays, 2011 WL
2437554 at * 24, quoting NBA, 105 F.3d at 854. Judge Sack
found the Firms’ misappropriation claim was preempted
because Fly also was not free-riding. Rather, it was
“collecting, collating and disseminating factual information”
— the fact of the plaintiffs’ securities recommendations, which

Nothing in Barclays
suggests that the arrival of
the Internet has limited or

preempted traditional

“hot-news” claims.

had impact on trading behavior — using its own paid
employees, just as STATS had done. Barclays, 2011 WL
2437554 at * 21. Fly’s employees were engaged in the
“financial-industry equivalent” of observing and reporting
facts about basketball games. Id. at *24. In the key
sentence of the opinion, Judge Sack concluded that “The
Firms are making the news; Fly, despite the Firms’
understandable desire to protect their business model, is
breaking it.” Id. at *21.

The Barclays court found no meaningful difference
between Fly’s obtaining recommendations created by a Firm
and selling it by identifying its origin, and standard “behavior
by members of the traditional news media” who report on
award winners, the newsworthy political endorsements of
newspapers, or the scores of NBA games. Id. at *23, 23 n.
38. INS did not address such conduct. Id. at *23. The court
also rejected the Firms’ contention that, as the defendant did
in INS, Fly’s activities were diverting a
significant portion of the Firms’ profits
to Fly. Barclays found that even if one
accepted the Firms’ theory that readers
of the Fly newsletter would use the
Firms’ recommendations to trade with
discount brokers, and not the Firms, it
would be those brokers, not Fly, which
would receive the funds that would
otherwise go to the Firms’ brokerage
divisions. /Id. (The Firms have since sought rehearing and
rehearing en banc on the grounds that the panel majority’s
declaration of NBA as dictum was erroneous and that the
panel decision conflicts with NBA.)

Analysis

The ultimate conclusion is that Barclays is a pro-
newsgatherer decision that reaffirms established “hot-news”
law. First, the holding protects news “breakers” against
misappropriation suits brought by those who are news
“makers.” The court regarded Fly as indistinguishable from a
traditional newsgatherer, and the Firms (insofar as they
created market-moving stock recommendations) as no
different from financial companies whose activities are
covered in the business pages of newspapers. It was
concerned that enjoining such reporting would have serious
First Amendment implications, id. at *22, and allow

(Continued on page 6)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

Page 6

July 2011

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 5)

newsmakers to “control who breaks that news and how.” Id.
at *23. Barclays’ refusal to extend INS-type preemption to
claims outside of the publisher versus publisher scenario is
consistent with NBA’s refusal to allow the NBA to control
who published its scores and statistics, and with earlier
Second Circuit case law that was “hostile to a broad reading”
of INS. NBA, 105 F.3d at852n. 7.

Second, nothing in Barclays suggests that the arrival of
the Internet has limited or preempted traditional “hot-news”
claims.  The court does remark that /NS does not protect
established businesses and their models against disruptive
technologies. However, this statement is made in the course
of rejecting the view that it was morally “unfair” for Fly to
have profited by collecting and

reselling the Firms’

after some rather baroque reasoning, may itself be dictum,
because it was certainly not necessary to a finding that the
Firms’ claim was preempted. The court could have simply
stated that it did not have to determine the full precedential
scope of NBA, because the Firms had failed to establish one
essential element of the INS-type tort, namely that the
defendant was free-riding.

In any event, even if NBA (other than its free-riding
analysis, which Barclays does treat as precedential) is no
longer binding in the Second Circuit, the decision will
undoubtedly remain important in future “hot news” decisions.
Outside of the Second Circuit, where NBA has never been
precedential, the decision has still been regarded as ‘“an
influential opinion interpreting New York law,” Confold
Pac., Inc. v. Polaris Indus.,
Inc., 433 F.3d 952, 960 (7th

recommendations (this echoes
NBA’s prior rejection of earlier
decisions that had interpreted /NS
as forbidding all forms of
“commercial immorality”). Id. at
*16; see NBA, 105 F.3d at 853.
NBA is expressly stated to be
binding precedent insofar as it
holds that /NS-type claims are not
preempted. Barclays, 2011 WL

the flyont |

Cir. 2006) (Posner, C.J.), and
its analysis has been adopted
by a number of district courts.
See, e.g., Pollstar v. Gigmania
Ltd., 170 F. Supp. 2d 974, 977
(E.D. Cal. 2000); Fred
Wehrenberg Circuit of
Theatres, Inc. v. Moviefone,
Inc., 73 F. Supp. 2d 1044, 1050

2437554 at * 11.

That “hot news” remains intact in its traditional context —
as a protection for publishers — is beyond question. Barclays
suggested that if the Firms were themselves engaged in
disseminating news about the securities recommendations of
other companies, and Fly copied those facts, it might be liable
to the Firms on a non-preempted hot-news theory. Barclays,
2011 WL 2437554 at * 24. The court also cited the recent
decision in Associated Press v. All Headline News Corp., 608
F. Supp. 2d 454 (S.D.N.Y. 2009), which refused to dismiss a
classic “hot news” claim by a news service against an
aggregator on preemption grounds, as an example of a claim
that was more closely analogous to INS. Id. And, as noted
above, the court rejected the Google/Twitter argument that
“hot news” is unconstitutional or contrary to public policy.
One open question is what weight future courts will give to
NBA, given Judge Sack’s conclusion that NBA’s five-part non
-preemption test (except for the free-riding factor) is dictum.
It should be noted that Judge Sack’s own conclusion, reached

(E.D. Mo. 1999).

In the author’s view, NBA
will retain its influence in the future within and without the
Second Circuit. A court that must determine whether a
plaintiff has stated an INS--type non-preempted “hot news”
claim, and which finds that the defendant is free-riding on the
plaintiff’s investments, will be compelled to identify the
remaining elements of the INS-type claim. Rather than
reinvent the wheel, that court is likely to follow NBA as the
most relevant, well-reasoned, and persuasive decision on the
issue, and adopt NBA’s full list of “tests” for non-preemption.

Andrew L. Deutsch is a partner in the Intellectual
Property and Technology practice group of DLA Piper LLP
(US). He was counsel of record for a coalition of thirteen
media companies and organizations which filed an amicus
brief in the Barclays appeal. R. Bruce Rich, Benjamin
Marks, Jonathan Bloom and Linda R. Eskow, Weil Gotshal &
Manges LLP, New York, NY, represented plaintiffs. Glenn F.
Ostrager, Ostrager Chong Flaherty & Broitman P.C., New
York, NY, represented the defendant.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

July 2011

Page 7

New Jersey’s High Court Addresses Shield Law
Protection for “New Media” Journalists
Privilege Claims By “New Media” Journalists Require Scrutiny

By Bruce S. Rosen and Kathleen A. Hirce
The New Jersey Supreme Court, in a seminal ruling
regarding what might be the nation’s most expansive shield
law, has put the brakes on automatically providing the
privilege to persons using new media who claim to be
journalists. Too Much Media v. Hale, No. A-7 (June 7,
2011). The Court’s decision rejects arguments that the shield

be provided whenever there is “intent” to disseminate news
and instead reads the statute to require that an applicants’ new
media be “similar” to traditional news media.

At oral argument, the Court appeared to reject arguments
by the defendant Shellee Hale and amicus ACLU-NIJ that the
Shield Law should generally apply to
anyone who gathers news with the intent
to disseminate it, citing the potential for
most posters on the internet to be eligible
for shield protections. The unanimous
Court focused heavily on interpreting the
statutory language, which it said, “did
not extend the Shield Law to all people
who proclaim they are journalists.”

While the Court did not explicitly
define the parameters of just how similar
new media news providers must be to
traditional media, it left the burden of proof on the new media
news providers. The Court took pains, however, to reinforce
the broad application of the privilege for traditional news
media or web sites clearly similar to traditional newspapers or
magazines: the decision prohibits intrusive hearings regarding
who is a journalist that could eviscerate the privilege, and
completely rejects a list of misguided criteria drawn up by the
Appellate Division to determine who is a journalist.

Background

While this was good news for most media, it was a mixed
bag for Defendant Shellee Hale of Washington State, a life
coach, private detective, and sometimes TV commentator
with an online presence who sought shield law protection for
allegedly defamatory postings she placed on the message

The Court took pains
to reinforce the broad
application of the privilege
for traditional news media
or web sites clearly similar
to traditional newspapers
or magazines.

board of Oprano, an adult-industry website. Hale claims she
was in the midst of an investigation of corruption in that
industry when she posted on Oprano claiming Too Much
Media, a New Jersey-based software company that provides
invoicing services for adult sites, and two of its principals,
were involved in allegedly criminal activity. The company
and the principals acknowledged the company had a breach
of security regarding its customer information months earlier,
but denied any criminal activity and sued.

Hale first tried to have the matter dismissed on
jurisdictional grounds, mistakenly swearing that she was
unaware of the company’s New Jersey connections. She then
filed a standard certification stating she
was a journalist and seeking shield law
protection so as not to disclose her
sources for her postings (she also
claimed in the certification that
disclosure would ruin her reputation as a
licensed private detective).

Plaintiff responded by pointing out
her lack of credibility in the
jurisdictional motion, but did not file
anything disputing Hale’s status as a
journalist. The trial judge then held an
extensive and intrusive hearing, during which Hale was asked
questions by her own attorney, plaintiff’s counsel and the
court regarding every facet of her alleged journalistic
endeavors except the names of her source(s), after which the
court found that Hale had no credibility and Oprano was not
similar to traditional news media cited in the Shield Law. The
judge also ruled that the Internet defamation should be
considered equivalent to slander per se with presumed
damages because the Internet disseminated information so
rapidly, it was akin to the spoken word.

Appeals Court Decision
Defendants sought leave to appeal and North Jersey

Media Group Inc. (NJMG), The New Jersey Press
(Continued on page 8)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.citmedialaw.org/sites/citmedialaw.org/files/Too-Much-Media-LLC-v.-Shellee-Hale.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

Page 8

July 2011

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 7)

Association (NJPA), The New York Times and NBC
Universal filed an amicus brief on the presumed damages
argument. The Appellate Division granted leave to appeal
and while it made short shrift of the slander per se argument,
it attempted to define who a journalist by drawing up a list of
“characteristics” that journalists need have to be eligible for
the privilege, including that they had official credentials, did
fact checking, disclosed conflicts of interest, identified
themselves as a reporter, and contacted other parties to get
their side of the story. It concluded that Hale had exhibited
none of the characteristics of a reporter and upheld the trial

court. The Supreme Court then agreed to hear the case.

NJ Supreme Court Decision

The 27 page opinion by Chief Justice Stewart Rabner first
pointed out that the case had nothing to do with the First
Amendment, but noted that to the extent that Hale’s
published statements involved matters of public concern,
plaintiffs would have to prove actual malice. The Court
rejected a First Amendment Shield argument by Hale based
on Branzburg, stating that the New Jersey Shield Law was
absolute absent a conflicting constitutional right, and rejected
those cases inferring an “intent” test from the First
Amendment.

“If the Legislature wanted to create an intent test, it could
have done so,” Chief Justice Rabner write. “Instead, the
Shield Law requires claimants to show three things: first, a
connection to news media, second, a purpose to gather,
procure, transmit, compile, edit or disseminate news, and
third that the materials sought were gathered in the course of
professional activities.” While the second prong is similar to
an intent test, the Court said, purpose — or intent — is not enough.

The statute’s language, the Court said, “does not mean
that a newsperson must be employed as a journalist for a
traditional newspaper or have a direct tie to an established
magazine. But he or she must have some nexus, relationship,
or connection to “news media” as that term is defined.” The
Court cited previous state cases granting newspersons
protections involving non-fiction books, freely distributed
tabloids, and reality shows, none of which are mentioned in
the statute but are “similar” to the traditional media that
is mentioned.

The Court also dismissed the idea that a message board

was similar to traditional news media, such as letters to the
editor, because they are generally unfiltered and unedited.
“Neither writing a letter to the editor, nor posting on an
online message board establishes the connection with “news
media” required by the statute,” the Court concluded.

North Jersey Media Group and The New Jersey Press
Association (this time alone) had filed an amici brief with the
Supreme Court critical of the Appellate Division’s criteria to
determine who is a journalist, its failure to recognize that the
Shield Law protects both the news process and confidential
sources, and its countenancing of the interrogation of Hale at
a plenary hearing.

The Court agreed with all of these suggestions, made
clear the Shield Law’s equal protections for news processes,
and set down strict guidelines for any hearing under the
Shield statute, essentially ruling them out for traditional
news media.

“However,” the Court noted, “self-appointed journalists
or entities with little track record who claim the privilege
require more scrutiny. As the Appellate Division noted, the
popularity of the Internet has resulted in millions of bloggers
who have no connection to traditional media. Any of them,
as well as anyone with a Facebook account, could try to
assert the privilege. In these cases, a more probing hearing
would likely be needed to determine whether the privilege
applies.” Even then, the Court said, the inquiry must be
limited to the connection to news media, purpose to gather or
disseminate news, and a showing that the materials were
gathered in the course of professional newsgathering.

The Court remanded the matter for further proceedings.
Shortly thereafter, defendants asked the Court to permit a
new hearing so that Hale could submit evidence in an attempt
to qualify under the Court’s new criteria.

Bruce S. Rosen and Kathleen “Katie” Hirce, McCusker,
Anselmi, Rosen & Carvelli, P.C. of Florham Park, NJ,
represented amici NJMG and the NJPA. Hale was
represented by Jeffrey M. Pollock of Fox Rothschild in
Princeton, NJ. Plaintiffs were represented by Joel N.
Kreizman of Evans, Osborne and Kreizman of Oakhurst, NJ.
Amicus ACLU-NJ was represented by Ronald K. Chen, a
professor at Rutgers Law School Newark and ACLU-NJ
Legal Director Edward Barocas. Amici The Reporters
Committee, Gannett Co., and the Society of Professional
Journalists submitted a brief authored by Gayle C. Sproul
and Michael L. berry of Levine Sullivan Koch & Schulz.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter July 2011 Page 9

Court Quashes Subpoena

For Reality Show Outtakes
Criminal Defendant Failed to Meet Test to Pierce Shield Law

By Cameron Stracher
After nearly two years of litigation, a New York trial court granted Al Roker Entertainment’s motion to quash a
subpoena for outtakes sought by petitioner, Tyler Hodson, for his defense in his criminal trial pending in New
Jersey. In the matter of the application of Tyler Hodson against Al Roker Entertainment, No. 16662/09 N.Y.
Sup. Ct. June 27, 2011) (Wooten, J.).

Background

This matter arose following Hodson’s appearance in the Spike TV series “DEA,” a “real-life” cable show that
focuses on the activities of the United States Drug Enforcement Agency. Hodson was arrested by DEA agents
when he received a large shipment of marijuana, and when DEA searched his home they also found an automatic
weapon. He subsequently signed a release and he appeared blurred in the show.

Hodson contacted counsel for Roker in the summer of 2009, and claimed he needed the outtakes to demonstrate
that the warrantless search of his home had been unlawful. Without waiving its rights, Roker produced four
minutes of outtakes to Hodson and to the state prosecutor consisting of the DEA’s entry into Hodson’s home.

After receiving the outtakes, Hodson continued to argue that he needed the remainder of the footage to establish
the illegality of the search. Roker refused to produce the footage, and the New Jersey court, without notice to
Roker, issued a subpoena for the outtakes. Petitioner subsequently brought an application in New York to obtain
the outtakes pursuant to CPLR 3102(e). Despite procedural irregularities with the subpoena (the show cause order
was not signed; Roker was not served properly), Roker moved to quash the subpoena in New York.

Over the next year the parties attempted to work out a settlement, but Hodson refused to sign a more formal
written release. The court initially ordered the outtakes to be produced for in camera inspection, then reversed
itself. Ultimately, the court ordered the parties to re-brief the motion to quash. During that time, Hodson brought a
§1983 civil lawsuit against Roker, Spike, DEA, and the Jersey City police in New Jersey state court, which Roker
removed to federal court.

The court granted Roker’s motion to quash in an opinion issued on June 27. Although at oral argument the
court had questioned whether Roker, an “entertainment company,” was entitled to the protections of the New York
Shield Law, the court ultimately held that Hodson had failed to meet the demanding three part test of that law.
Hodson, the court held, had not proferred any evidence about the content of the outtakes, let alone any “highly
material facts critical to his defense in the criminal case” or any efforts to seek the information contained in the
outtakes from another source.

Four days later, after granting Hodson two extensions to respond to Roker’s motion to dismiss in New Jersey,
the federal court administratively dismissed Hodson’s civil case. As of this writing, Hodson’s criminal
case is still pending.

Cameron Stracher, Of Counsel to Levine Sullivan Koch & Schulz, represented Al Roker Entertainment.
Hodson was represented by Vincent D Elia of D ’Elia & McCarthy, Newark, NJ.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

Page 10

July 2011

MLRC MedialLawLetter

Court Reduces Jury’s Punitive Damages

Award in Right of Publicity Case
$19.6 Million Award Against Hustler Magazine Reduced to $250,000

By Darrell J. Solomon

The tragic murder of former model and wrestler Nancy
Benoit by her wrestler husband Chris Benoit led to a battle
over Hustler Magazine’s right to illustrate a story about that
murder with nude images of Ms. Benoit, without the consent
of her estate. The case implicates the right of the courts to
make a determination that something is not newsworthy, and
could potentially have a far-reaching impact on the media’s
right to publish images of celebrities without their consent. It
is now on appeal to the U.S. Court of Appeals for the
Eleventh Circuit.

A Colorful, Yet Tragic, Set of Facts

Early in her career, before she became a celebrity
professional wrestler, Ms. Benoit briefly pursued a nude
modeling career and in the early 1980’s agreed to take part in
a nude modeling session for that purpose. While two
professional photographers photographed Ms. Benoit as she
modeled, the Orlando disc jockey who set up the shoot, Mark
Samansky, recorded the session with his video camera. Soon
after the shoot, Ms. Benoit’s wrestling career took off and she
dropped her plan to become a nude model. There was
disputed testimony as to whether Ms. Benoit asked the
photographers to destroy their photographs, but she did not
ask Mr. Samansky to destroy his videotape.

Fast-forward to 2007. Ms. Benoit, retired from wrestling,
is married to wrestling superstar Chris Benoit and living as a
homemaker in Fayetteville, Georgia. In June of that year, for
reasons no one will ever fully understand, Chris Benoit
murdered his wife and their young son, and then took his
own life.

Global media coverage of the tragedy was intense. The
murders were covered by CNN, ESPN, Time, Life, People,
Geraldo Rivera, Larry King, German and Japanese media
outlets, and others. At the height of this media frenzy, Mr.
Samansky contacted Hustler with an offer to sell screen shots
of the video he had taken of Ms. Benoit, as well as the
exclusive story behind the video — the revelation that before

she became a celebrity wrestler, Ms. Benoit had sought to
become a nude model.

Believing this was a story that would appeal to its readers,
Hustler’s editorial staff paid Mr. Samansky $1,000.00 for the
images and an interview. The article and accompanying
images were published in the March 2008 issue of Hustler,
which hit newsstands in early January 2008.

A Remarkable Procedural Background

In February 2008, Ms. Benoit’s mother, Maureen
Toffoloni, filed a lawsuit in the Superior Court of Fayette
County, Georgia, seeking emergency injunctive relief on
behalf of her daughter’s estate and alleging that LFP
Publishing Group, LLC d/b/a Hustler Magazine (“LFP”’) had
violated Ms. Benoit’s Georgia common law right of publicity.

The right of publicity is the only descendible privacy tort,
and is more accurately described as a property right. In order
for a plaintiff to prevail on a Georgia right of publicity claim,
an appropriation must be made of another’s name and
likeness without that person’s consent for the financial gain
of the appropriator. Martin Luther King, Jr. Ctr. for Soc.
Change, Inc. v. Am. Heritage Prods., Inc., 296 S.E.2d 697,
703, 250 Ga. 135, 143 (1982). Georgia courts, however,
recognize a ‘“newsworthiness” exception to the right of
publicity: “where an incident is a matter of public interest, or
the subject matter of a public investigation, a publication in
connection therewith can be a violation of no one’s legal right
of privacy.” Waters v. Fleetwood, 212 Ga. 161, 167, 91
S.E.2d 344, 348 (1956).

LFP removed the matter to the Northern District of
Georgia, where Judge Thomas W. Thrash, Jr. denied
plaintiff’s motion for a temporary restraining order. LFP then
filed a Rule 12(b)(6) motion to dismiss, asserting that the
article and accompanying images concerned a public figure
and were of substantial public interest, and therefore
“newsworthy” and entitled to First Amendment protection.
Judge Thrash granted the motion and dismissed the case.

(Continued on page 11)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

July 2011

Page 11

(Continued from page 10)

Plaintiff appealed that decision to the U.S. Court of
Appeals for the Eleventh Circuit, where a three-judge panel
reversed. See Toffoloni v. LFP Publishing Group, LLC, et
al., 572 F.3d 1201 (11th Cir. 2009). Notably, the Eleventh
Circuit’s decision did not merely hold that plaintiff’s
complaint adequately stated a claim for relief and remand for
further proceedings; it ruled instead on the merits of the case.

The Eleventh Circuit held, on plaintiff’s complaint alone,
that the article published by LFP was mere pretext, that the
Benoit images were not of public concern, and that the
images “do not qualify for the newsworthiness exception to
the right of publicity.” See Toffoloni, 572 F.3d at 1213. In
doing so, the court also cited the fact that the published
images were unrelated to the apparently only “incident of
public concern,” which it deemed to be Ms. Benoit’s death.
A petition for rehearing en banc was denied, and the United
States Supreme Court denied certiorari.

On remand to the Northern District of
Georgia, plaintiff filed for a motion for
partial summary judgment as to liability,
which motion was denied by Judge
Thrash on the ground that plaintiff may
still possess discoverable evidence that
could create a genuine issue of material
fact. The parties then proceeded with
discovery. LFP developed a record in
support of its newsworthiness defense for

LFP argued that it at
all times acted out of a
sincere and good faith
belief that the Benoit
images were newsworthy,
that its decision to publish
them was protected by the

effectively had decided the issue of liability, and was binding.
The court denied LFP’s motion for summary judgment,
stating that the Eleventh Circuit’s decision was the law of the
case. It granted plaintiff’s motion as to liability for the same
reason, thereby leaving compensatory damages and plaintiff’s
claims for punitive damages and attorneys’ fees as the only
issues left for trial.

Before trial, the court granted in part the parties’
competing motions in limine to exclude certain evidence.
Included among the excluded evidence was the fact that
Judge Thrash had previously agreed with LFP that
publication of the Benoit images was protected by the

newsworthiness exception to the right of publicity.

Finally, a Trial

A jury trial was held in June 2011 in Atlanta before Judge
Thrash. The trial was bifurcated such
that the issues put to the jury in Phase I
were (1) the amount of compensatory
damages due to plaintiff, (2) whether
plaintiff was entitled to punitive damages
and (3) whether plaintiff was entitled to
attorneys’ fees. If the jury were to
answer questions (2) or (3) in the
affirmative, Phase II of the trial would
determine the appropriate amounts.

After the court dismissed several

First Amendment.

review by the District Court on summary

judgment with the benefit of a fully

developed and contextual record.

Plaintiff deposed four LFP executives, including Larry Flynt,
in an effort to show that LFP published the Benoit images
without plaintiff’s consent in order to increase the sales of its
magazines.

At the close of discovery, both parties moved for
summary judgment. LFP’s motion argued that the fully-
developed record showed that, notwithstanding the Eleventh
Circuit’s decision, the Benoit images were typical of the
nature and subject matter of news and entertainment reporting
currently pervasive in mainstream American media; and that
no reasonable jury could conclude that Hustler’s editors did
not act in the sincere and reasonable belief that publication of
the Benoit images was constitutionally-protected.

Plaintiff’s motion for partial summary judgment as to
liability argued that the FEleventh Circuit’s decision

panel members who asserted that they

would be unable to remain impartial with

a pornographer as defendant, the court
gave each side eight preemptive strikes and the jury was
seated.

Plaintiff called as her first witness Donna Hahner,
defendant LFP’s corporate vice president; then plaintiff
Maureen Toffoloni, testified; followed by Nancy Benoit’s
husband at the time of the nude modeling session, James
Daus.  Plaintiff also put on two witnesses by video
deposition, including Larry Flynt, and plaintiff argued to the
jury that it should consider in its deliberations the fact that
Larry Flynt did not see fit to appear in person to defend
LFP’s decision to publish. Despite the court’s pre-trial
evidentiary rulings, plaintiff’s counsel solicited testimony and
evidence of Judge Thrash’s initial ruling on LFP’s Rule 12(b)
(6) motion.

(Continued on page 12)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

Page 12

July 2011

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 11)

The theme of plaintiff’s arguments was that LFP acted out
of arrogance by not seeking permission from Ms. Benoit’s
estate prior to publication and that LFP did not do enough to
limit distribution of the March 2008 issue once it received
plaintiff’s cease and desist letter.

Plaintiff rested on the second day of the trial and LFP
made a Rule 50 motion for judgment as a matter of law. The
court stated that it would take the motion under advisement,
and LFP then presented its case. It introduced three witnesses
via video deposition:  Christopher Helton, one of the
photographers who took pictures of Ms. Benoit who testified
as to the commercial value of the Benoit images and stated
that he was never asked to destroy his photographs of Ms.
Benoit; Tyler Downey, LFP’s editorial assistant at the time
the decision to publish was made, who testified that LFP at
all times believed the Benoit article was a news feature, that
LFP believed it had the First Amendment right to publish,
and that LFP would never have paid more than $10,000 for
nude photos of a celebrity; and William Otten, the wrestling
photographer who “discovered” Ms. Benoit, who testified as
to the media circus that ensued when Ms. Benoit was
murdered and that other media outlets had contacted him
requesting photographs from the early part of Ms.
Benoit’s career.

LFP argued that it at all times acted out of a sincere and
good faith belief that the Benoit images were newsworthy,
that its decision to publish them was protected by the First
Amendment; and that it did, in fact, take reasonable steps to
limit distribution of the story after it learned of Plaintiff’s
objection to it.

After deliberating well into a third day, the jury returned a
verdict in which it awarded $125,000.00 in compensatory
damages to plaintiff and found that punitive damages were
appropriate; but the jury did not award plaintiff her
attorneys’ fees.

Immediately after the verdict was returned, Phase II of the
trial began. Plaintiff again called Ms. Hahner, this time to
answer questions regarding LFP’s finances.  Plaintiff
attempted to ascertain LFP’s net worth and then argued that
punitive damages should be an amount equal to 10% of what
he claimed was LFP’s net worth — approximately $190
million. The jury deliberated briefly and returned a verdict of
$19,603,600.00 in favor of plaintiff — precisely 10% of what
plaintiff had argued LFP’s net worth to be.

After thanking and dismissing the jurors, Judge Thrash

told counsel that he was ready to rule on LFP’s motion for
judgment as a matter of law. Although he questioned
whether there was sufficient evidence to support the jury’s
finding that punitive damages were warranted, he ruled it was
clear that there was no evidence that LFP had acted with
specific intent to harm plaintiff.

The Court cited plaintiff’s admission that LFP did not
know of plaintiff when it made the decision to publish the
article, evidence that LFP believed the Benoit images were
newsworthy, as well as testimony from Mr. Otten that other
media outlets had requested from him photos of Ms. Benoit
during the early part of her carcer. Under Georgia law,
punitive damages are capped at $250,000.00 when there is no
specific intent to harm a plaintiff; therefore, Judge Thrash
entered a verdict in favor of Plaintiff for $125,000.00 in
compensatory damages and wrote down the award of punitive
damages to $250,000.00.

Plaintiff has appealed to the Eleventh Circuit the court’s
decision to reduce punitive damages; LFP has cross appealed
the portion of the court’s judgment awarding compensatory
and punitive damages, as well as the court’s earlier grant of
plaintiff’s motion for partial summary judgment as to liability.

Implications

The case has significant implications for publishers. It
illustrates just how muddy the waters are when it comes to
the question of “newsworthiness.” But more fundamentally,
the Eleventh Circuit’s ruling on LFP’s Rule 12(b)(6) motion
represents an unprecedented reach by the courts into a realm
historically and properly reserved for jurors: making the
determination that a matter is not of interest to the public and
therefore not “newsworthy.”

Even more troubling, the Eleventh Circuit made its
decision on the pleadings and without context provided by a
fully-developed record. Publishers should tread cautiously
when publishing photos of a celebrity without his or her
consent; but they must also be mindful, in light of the 11"
Circuit’s decision, that it may be a panel of judges and not
their peers that decides the public has no legitimate interest in
seeing them.

LFP was represented at trial by S. Derek Bauer, Barry
Armstrong and Darrell Solomon of McKenna Long &
Aldridge in Atlanta. Plaintiff was represented by Richard P.
Decker and F. Edwin Hallman, Jr. of Hallman and Wingate

in Atlanta.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter July 2011 Page 13

Eleventh Circuit Upholds Dismissal of
Privacy Claims over “COPS” Episode

The Eleventh Circuit this month affirmed dismissal of privacy claims against the producers of a police reality television
show for recording and broadcasting a traffic stop incident. Spilfogel v. Fox Broadcasting Company, et. al. No. 10-12507
(11™ Cir. July 5, 2011) (Edmondson, Pryor, Anderson, JJ.) (per curiam). The court held that plaintiff 1) failed to allege facts
to support her claim that the broadcast disclosed private facts; and 2) failed to allege facts to support a claim for intrusion

where the events occurred in a public place.

Background

In 2005, the plaintiff Arlene Spilfogel was stopped on a public street and cited by Florida police for driving with “no tag
light/no head light.” The encounter was filmed without plaintiff’s knowledge by the production company that produces the
“COPS” television series. Video footage was later included in an episode of “COPS.” Plaintiff sued the show’s production
company, Langley, Inc., and its broadcasters, Fox Broadcasting Company and Turner Broadcasting System, Inc.

Plaintiff alleged four causes of action: (1) disclosure of private acts, (2) commercial misappropriation under Fla. Stat. §
540.08, (3) defamation and (4) intrusion. Relying on Bell Atlantic Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544 (2007) and Ashcroft v.
Igbal, 129 S.Ct. 1937 (2009), the district court dismissed for failure to state a claim. The disclosed facts were not the types
of “private facts” actionable under Florida law; plaintiff’s image was not used for a commercial purpose, i.e. the promotion
of something other than the expressive work in which she appeared; after viewing the episode in its totality, there is no
indication that plaintiff could be falsely viewed as a criminal; and the episode occurred on a public highway where the
plaintiff did not have a reasonable expectation of privacy.

Among other things, plaintiff argued that the show’s theme song “Bad Boys” falsely implied she was a criminal. The
district court, however, reasoned that the show’s specific disclaimer about the presumed innocence of plaintiff dispelled any

possible defamatory meaning. Plaintiff appealed dismissal of the private facts and intrusion claims.

Eleventh Circuit Opinion

On appeal, the Eleventh Circuit affirmed dismissal for failure to state a claim. Under Florida law, the elements of the
private facts tort are: (1) the publication, (2) of private facts, (3) that are offensive, and (4) are not of public concern.
Plaintiff alleged that the “COPS” episode publicized her “eccentric reactions and behavior in stressful situations” but failed
to allege facts that would allow a reasonable juror to find the matter private or their revelation offensive. Plaintiff was
merely recorded on a public street discussing the details of a traffic stop after running through several stop signs and driving
without working tag and head lights on her vehicle. The Court concluded that because plaintiff failed to allege disclosure of
any facts that a reasonable juror could deem private and offensive, the lower court was correct in dismissing her complaint
for public disclosure of private facts.

Regarding plaintiff’s second allegation, the tort of intrusion upon seclusion under Florida law requires intrusions “into a
‘place’ in which there is a reasonable expectation of privacy.” The Court stressed that for liability to attach, the offender
must be guilty of “physically or electronically intruding into one’s private quarters.” Because the alleged facts state that the
recording occurred on a public street there was no reasonable expectation of privacy.

The media defendants were represented by L. Martin Reeder, Jr. and C. Bryce Albu of Reeder & Reeder, Jupiter, FL.
Plaintiff was represented by Jennifer S. Carroll, Law Offices of Jennifer S. Carroll, Palm Beach Gardens, FL.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.ca11.uscourts.gov/unpub/ops/201012507.pdf

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

Page 14

July 2011

MLRC MedialLawLetter

Florida Federal Court Enters Judgment
Declaring Canadian Defamation Judgment
Unenforceable in United States

By Deanna K. Shullman and Paul R. McAdoo

A federal court in Florida has entered a stipulated final
judgment holding that a Canadian defamation judgment is
unenforceable in the United States pursuant to the new
federal “Securing the Protection of our Enduring and
Established Constitutional Heritage Act” or “SPEECH Act”
and a similar libel tourism law found in Florida Statutes.

In Investorshub.com, Inc., Matthew Brown, and Robert
Zumbrunnen v. Mina Mar Group Inc., Mina Mar Group Inc.
(of the USA) n/k/a Emry Capital Group, Inc., and Miro
Zecevic, No. 4:11cv9-RH/WCS (N.D. Fla. filed Jan. 10,
2011), a U.S. website and two individuals, sought declaratory
relief against enforcement of a judgment entered against them
in a defamation case in Canada. The case was filed in the
Northern District of Florida on January 10, 2011 by three
plaintiffs, Investorshub.com (“iHub”), Matthew Brown, and
Robert Zumbrunnen (collectively the ‘Plaintiffs”). The
judgment is a result of a stipulated motion filed by the parties
and includes important findings of law by the court regarding
enforcement of Canadian defamation judgments under the
federal and Florida libel tourism laws.

Background

On October 17, 2008, the Defendants, Mina Mar Group,
Inc., Mina Mar Group, Inc. (of the USA) and Miro Zecevic
(collectively “Mina Mar™) filed suit in Canada against the
iHub, Brown, and Zumbrunnen for defamation based upon
statements by third parties on discussion boards on iHub’s
website (the “Canadian Suit”). Mina Mar obtained a final
judgment by default against Plaintiffs in the amount of
$105,000 (CAD) in damages and costs as well as numerous
non-monetary awards. The non-monetary awards included
orders for the Plaintiffs to apologize, publicly retract some of
the statements at issue, and disclose the names of several
posters to the iHub website. Plaintiffs also were enjoined
from posting defamatory statements about Mina Mar. In

addition, Mina Mar got a separate costs order against the
Plaintiffs for $13,650 (CAD) (the “Costs Judgment”).

After Mina Mar took initial steps to recover under the
Costs Judgment, Plaintiffs brought a declaratory judgment
action in federal court to address both Canadian judgments.
Plaintiffs’ complaint included two claims for relief; one under
the SPEECH Act and the other pursuant to the Florida libel
tourism law. Plaintiffs argued that Canadian law did not
provide for sufficient free speech protections to allow the
judgments to be enforceable in the United States. Mina Mar
agreed that the Canadian judgments were not enforceable,
and the parties sought entry of a stipulated order by the
district court.

In entering the Stipulated Final Judgment, the district
court was required to review the motion to determine if entry
of a consent judgment “would be fair, adequate, and
reasonable” and that it was not the product of collusion
between the parties. Furthermore, the court was required to
determine that the consent judgment would “not violate the
Constitution, statutes, or governing law” and was “consistent
with the purposes of the relevant statute.” Judge Robert L.
Hinkle found that these hurdles were cleared.

The judge also found “that Canadian law does not provide
as much protection of speech as the First Amendment, federal
law, and Florida law.” Specifically, the court cited to
Canada’s refusal to adopt the actual malice standard for
public official or public figure defamation cases first adopted
in the United States in New York Times Co. v. Sullivan, 376
U.S. 254 (1964). The court also explained that Canadian law
did not provide for the same protections for free speech
online as the Communications Decency Act, 47 U.S.C. § 230.
As a result, the Court declared that the Canadian judgments
were not enforceable pursuant to both the SPEECH Act and
Florida’s libel tourism provisions.

Deanna K. Shullman and Paul R. McAdoo of Thomas &
LoCicero PL represent iHub, Matthew Brown, and Robert

Zumbrunnen

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

July 2011

Page 15

Publicity and Trademark Claims
Against Video Game Maker Dismissed

Indiana Right of Publicity Statute Not Retroactive;
First Amendment Bars Trademark Claim

In separate decisions, an Indiana federal district court
granted judgment on the pleadings and summary judgment to
Electronic Arts, Inc. (“EA”) over its use of the name
“Dillinger” in its Godfather video games. Dillinger, LLC v.
Electronic Arts, Inc., 1:09-cv-1236 (S.D. Ind. June 15, 2011)
(Magnus-Stinson, J.), Dillinger, LLC v. Electronic Arts, Inc.,
1:09-cv-1236 (S.D. Ind. June 16, 2011) (Magnus-Stinson, J.).

The Court concluded that the state right of publicity

statute does not apply retroactively and the use was protected

by the First Amendment because it related to the content of

an expressive work and consumers were not misled by its use.

Background

Plaintiff alleged that it had
registered two trademarks for
“John Dillinger.” It also
claimed the right to control
the famous Depression-era
gangster’s “personality”
rights for commercial
purposes. Plaintiff allegedly
acquired those rights by

It’s Only Business.

Plaintiff sued EA for violation of Indiana’s right of
publicity statute and trademark infringement. EA submitted a
motion for judgment on the pleadings. The parties brought
cross-motions for summary judgment with EA asserting a
First Amendment defense to its use of the Dillinger name.

Right of Publicity Statute

The district court addressed two issues regarding
Indiana’s right-of-publicity statute: (1) whether the statute
applies retroactively to personalities who died before the
statute was enacted and (2)
whether the “literary works”
exception covers videogames.

On the first question, the
court held that the statute does
not apply to personalities who
died before its 1994 enactment.
Providing causes of action for
the heirs of people who died
between 1894 and 1994, i.e.
during the 100 year post-death
period of protection, would

assignment from the heirs of
John Dillinger, who died
intestate.

Video game maker EA is

the developer and publisher

The district court addressed two issues regarding
Indiana’s right-of-publicity statute: (1) whether the statute
applies retroactively to personalities who died before the
statute was enacted and (2) whether the “literary works”
exception covers videogames.

greatly expand the potential
liabilities created by the statute.
Given the existence of a
reasonable alternative reading

of the statute, the court

of video games, including “The Godfather” and “The
Godfather II” (collectively “Godfather games”). The games
are based on Francis Ford Coppola’s adaptations of Mario
Puzo’s 1969 novel, The Godfather.
“Dillinger” to identify weapons in its Godfather video games.

EA used the name

John Dillinger is commonly associated with Thompson
submachine guns, or “Tommy Guns,” which were seized en
masse from his hideouts by police. The novel and film
include widespread use of Tommy Guns, but John Dillinger

is not referenced in the movies or novel.

presumed that the Indiana Supreme Court would not endorse
such a result.

On the second question, the court held that videogames
enjoy the same First Amendment protection as “highbrow

”»

literature.” Given that “literary works” can easily be read to
encompass videogames, the court found that the Indiana
Supreme Court would adopt such a reading of the exception
to avoid the constitutional issues of a narrower definition.

(Continued on page 16)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://scholar.google.com/scholar_case?case=6427655521971271890&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr
http://scholar.google.com/scholar_case?case=6427655521971271890&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr
http://scholar.google.com/scholar_case?case=14415013112645069586&hl=en&as_sdt=2&as_vis=1&oi=scholarr

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

Page 16

July 2011

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 15)
First Amendment Defense

The court applied the test articulated by the Second
Circuit in Rogers v. Gimaldi to determine whether EA
qualified for First Amendment protection: first, whether the
use of the mark has any artistic relevance to the underlying
work; second, whether it explicitly misleads the public as to
the source or content of the work.

In analyzing the first prong, the court focused on the fact
that the Godfather games are not “about” Tommy Guns, but
rather about a fictional world, based on the Godfather novel
and movies, wherein players act like criminals and mobsters
using a wide array of weapons — including Tommy Guns.
Furthermore, plaintiff admitted there is only a “superficial

and attenuated” link between John Dillinger and the

Godfather video games.

The court noted that “the gentleman-bandit known for his
public persona as a ‘flashy gangster who dressed well,
womanized, drove around in fast cars, and sprayed Tommy

999

Guns’” has at least some relevance to a game that enables
players to act like members of the mafia and spray Tommy Guns.

Turning to the second prong of the Rogers test, the court
looked to whether EA’s use of the trademark “explicitly
misleads as to the source and content of the work.” To be
“explicitly misleading,” a work must make some affirmative
statement of the plaintiff’s sponsorship or endorsement,
beyond the mere use of plaintiff’s name or other
characteristic.

Because plaintiffs presented no evidence of confusion,
EA’s use was “quite incidental to the overall story of the

game” and “not the main selling point of the game.”

Corbis Wins Right of Publicity Suit Over Thumbnails
Plaintiff Posed for Pictures Knowing They Would Be Distributed

A California federal district court granted summary
judgment dismissing actress Shirley Jones’ right of publicity
lawsuit against Corbis Corporation over thumbnail photos of
her available on Corbis’s website.  Jones v. Corbis
(C.D. Cal. May 25, 2011)

Corporation, No. 10-8668
(Wilson, J.)

Corbis argued that Jones consented to the use and that her
claim was barred by the First Amendment and preempted by
the Copyright Act.  The
court granted summary corbis

judgment to Corbis on the

first ground and did not
consider the constitutional Refine search corbis
g

and copyright arguments. -

g

Background

Edi
,
M-
—.

Corbis maintains online
libraries of millions of
photographs available to
prospective end-users.

[<E<H<B<]|

Typically, the photographers

retain copyright over the

shirley jones | “Search ™

Results for shirley jones.

images and license Corbis to distribute sublicenses on their
behalf. In exchange, Corbis agrees to share a portion of
the licensing revenues.

Customers can search for images and view thumbnails of
photographs available for license. Corbis expressly states to
its customers that it licenses only the copyright in its images
and not any other rights such as trademarks or the rights of
publicity. Licensees are responsible for determining whether
additional consents are
required for use.

Actress Shirley Jones
Creative - Editorial sued Corbis alleging that ten
thumbnail photographs of
her available on the Corbis
site violated her statutory
and common law rights of
publicity. The photographs
were taken at “red carpet”
events where celebrities
typically pose for
photographers — a fact that
proved fatal to her claim.

(Continued on page 17)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.scribd.com/doc/56818659/Jones-v-Corbis-10-8668-SVW-CW-N-D-Cal-May-25-2011
http://www.scribd.com/doc/56818659/Jones-v-Corbis-10-8668-SVW-CW-N-D-Cal-May-25-2011

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter July 2011

Page 17

(Continued from page 16)

She sought to bring a putative class action on behalf of “all
California residents, whose names, images, or likenesses,
without their permission, have been exploited by Corbis, by
selling licenses for these names, images, or likenesses which
are accessed by consumers through a name search on the
Corbis websites, during the applicable statute of limitations
time period and then sold to these consumers via
Corbis’ websites.”

Consent Analysis

To sustain a common law cause of action for commercial
misappropriation, a plaintiff must prove: (1) the defendant’s
use of the plaintiff’s identity; (2) the appropriation of
plaintiff’s name or likeness to defendant’s advantage,
commercially or otherwise; (3) lack of consent; and (4)
resulting injury. Furthermore, under California Civil Code §
334, the state’s statutory remedy for commercial
misappropriation, a plaintiff must prove (1) all the elements of
the common law cause of action, (2) knowing use without
consent by the defendant, and (3) a direct connection between
the alleged use and the commercial purpose.

Consent may be implied from the party’s conduct or the
circumstances of the case. Here Jones admitted that she
consented to being photographed at the red carpet events, knew
that the photographers would distribute the photographs of her,
and, importantly, that their customers would not buy the
photographs without first seeing what they were buying.

Jones’ argument was that she did not consent to Corbis’ use
of the thumbnail photographs for the purpose of selling
copyright licenses to the full-size photographic images. The
court rejected her argument finding that Corbis simply
provides a modern-day version of the hard copy catalogue of
sample images for potential buyers.

Jones’ motion for class certification was dismissed as moot.
The court noted that even if Jones’ claims survived summary
judgment, she did not meet the burden to show that the claims
are susceptible to a class action lawsuit since the consent
analysis is highly individualized and questions of law and fact
common to members of the class do not predominate over
questions affecting individual members. Moreover, she was an
inadequate class representative where licenses to the ten photos

at issue were never sold by Corbis.

©2011
MEDIA LAW RESOURCE CENTER, INC.
520 Eighth Ave., North Tower, 20 Fl.,
New York, NY 10018

BOARD OF DIRECTORS
Kenneth A. Richieri (Chair)
David S. Bralow
Henry S. Hoberman

Marc Lawrence-Apfelbaum
Eric Lieberman
Karole Morgan-Prager

Elisa Rivlin
Mary Snapp

Susan E. Weiner

Kurt Wimmer
Nathan Siegel (DCS President)

STAFF
Executive Director
Sandra Baron
Staff Attorneys
Maherin Gangat
Katherine Vogele Griffin
Robert Hawley
David Heller
Michael Norwick
MLRC Fellow
Janine Tien
MLRC Institute Fellow
Peter Ostrovski
MLRC Administrator
Debra Danis Seiden
Publications Assistant
Jacob Wunsch

RETURN TO TABLE OF CONTENTS




For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

Page 18

July 2011

MLRC MedialLawLetter

Passage of the Texas Anti-SLAPP Statute
A Walk in the Park or a Walk on a Tightrope?

By Laura Lee Prather

As the Texas Supreme Court continues to demonstrate
unprecedented judicial activism to prevent access to public
information such as dates of birth and travel vouchers for
state employees, the Texas Legislature unanimously adopted
one of the strongest Anti-SLAPP statutes in the nation and
showed their continued support of the First Amendment.

On June 17, 2011, the Texas Citizen Participation Act
(hereinafter the “Texas Anti-SLAPP statute”) was signed into

law by Gov. Rick Perry. Because the law was passed out of

both legislative chambers by more than a 2/3rds majority, the
law went into effect immediately.

Although the unanimous record makes it sound like
passage of this bill was a walk in the park,
it was more like a walk on a tight rope.
Trying to get all of the pieces in place at
the right time in the right political climate
was an interesting two year journey that
required continued vigilance and a Hilary
Clinton “it takes a village” approach to
lawmaking. We also had the
extraordinary challenge of the fact that the
current Governor had vetoed Anti-SLAPP
legislation ten years earlier.

(Representative Richard Raymond (D-
Laredo) had introduced Anti-SLAPP
legislation in the 1995, 1997, 1999, and
2001 sessions only to have his bill vetoed by Governor Rick
Perry when it finally arrived on his desk on June 17, 2001. In
his veto statement, Perry said the bill was “a radical departure
from traditional concepts of our adversarial justice system
and the role of the courts.”” Rep. Raymond continued to
introduce the same legislation in every session after 2001, but
it never made it back to the Governor’s desk.)

After obtaining passage of the Reporter’s Privilege in
2009, the next logical quest to protect the First Amendment
rights of Texas citizens was to get an Anti-SLAPP statute
passed. With the Texas legislature only meeting for four
months every two years, the work began in earnest during the

interim. We had to have all of our ducks in a row before the

Trying to get all of the
pieces in place at the right
time in the right political

two year journey that
required continued
vigilance and a Hilary
Clinton “it takes a village”
approach to lawmaking.

lawmakers returned to Austin in January 2011. The first step
was drafting the proposed statute. This meant canvassing
other state’s laws and seeing what has worked and what
hasn’t worked in other jurisdictions.

Although technically Texas is the 28" state in the nation to
pass an Anti-SLAPP statute, only a handful of those state
laws cover statements made outside the governmental setting.
California, Illinois, Indiana, Louisiana, Washington, and the
District of Columbia are the primary states that have more
expansive Anti-SLAPP statutes, so, those were the most
relevant to our work. In addition, because Texas lawmakers
like to feel comfortable that our judiciary will be able to
apply any new laws that are adopted, we
had to research existing Texas case law
to determine what standards the Texas
courts were applying in analogous

situations.

climate was an interesting

And, because there had been a prior
veto of Anti-SLAPP legislation in
Texas, we had to analyze carefully how
the prior bills were written, determine
what was potentially offensive to the
Governor in those prior bills, and craft
our legislation to make it palatable to
both the Ilegislative and executive
branches. Finally, after the initial draft of the bill was
completed — in late 2009 — it was time to get input from
media law experts throughout the nation to make sure the
draft was the best possible proposal to present to potential
legislative sponsors. MLRC Executive Director, Sandy
Barron, RCFP Executive Director, Lucy Dalglish, and
Gannett Vice President and Senior Counsel, Barbara Wall,

were all instrumental in this process.

Strategy

At the same time as working on drafting the legislation, we

(Continued on page 19)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.capitol.state.tx.us/tlodocs/82R/billtext/html/HB02973F.htm

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

July 2011

Page 19

(Continued from page 18)

also had to start talking up the concept to key lawmakers and
supporters. We laid the initial groundwork for excitement
about passage of the Anti-SLAPP bill immediately after the
Reporter’s Privilege law passed. Thankfully, Sen. Rodney
Ellis (D-Hou.), who had sponsored the Reporter’s Privilege
bill, was quickly on board as a sponsor. In the Texas House,
it was clear we were going to need a Republican sponsor,
preferably one with significant gravitas, because of the
supermajority the Republicans held in that Chamber. During
the prior session, Chairman Todd Hunter (R-Corpus Christi)
had been instrumental in forcing the negotiations with the
District Attorney’s concerning the Reporter’s Privilege, and
he had become a significant ally for open government and
First Amendment causes.

When we approached him about being
the House sponsor, we had no way to
know that his role in the 2011 Legislature
would be even more powerful than in the
prior session.  When the committee
assignments came out in mid-February,
Chairman Hunter had been named to
Chair the House Calendars Committee —
the committee through which all bills
must go to get a setting for a vote on the
House floor. With the combined forces
of Sen. Ellis and Chairman Hunter, we
had a great sponsor team, but we still
needed a Republican in the Senate.
Thankfully, Sen. Kevin Eltife (R-Tyler), a
friend to the Texas newspaper industry,
stepped up and joined Sen. Ellis as a co-
sponsor of the legislation in the Senate.

In the meantime, as we were working
on drafting the bill and getting the
sponsors, we also had to reach out to our potential allies and
our potential foes so that we did not encounter any
unanticipated opposition during session and so that we could
have the strongest possible coalition of supporters by the time
the committee hearings were scheduled.

With regard to the potential foes, there were a number of
groups who had opposed Anti-SLAPP efforts in other
jurisdictions, and we could anticipate that they might come
forward as enemies in our efforts. Specifically, the trial

lawyers, the developers, and the business communities have

developers, and the
business communities
have been known to
oppose Anti-SLAPP
efforts. So, during the
interim, we reached out to
all three of these groups,
as well as, the Attorney
General’s office, the tort
reform groups and
AFL-CIO to take their
temperature on our
proposed legislation.

been known to oppose Anti-SLAPP efforts. So, during the
interim, we reached out to all three of these groups, as well as
the Attorney General’s office, the tort reform groups and
AFL-CIO to take their temperature on our proposed
legislation. We left each of these groups with a notebook
including a draft of the bill, historical information about anti-
SLAPP statutes, and articles explaining the purpose behind
such laws.  While we didn’t always get immediate
commitments in support, all of the groups agreed to let us
know if they had any opposition to the bill, and a dialogue
had begun.

In developing the coalition of supporters, we reached out
to all of the open government groups, media organizations,
trade associations, citizens rights groups (such as ACLU,

Public Citizen), consumer organizations

(such as Consumers Union), watchdog

The trial lawyers, the and government accountability

organizations (such as Texas Watch),
public interest law firms (such as the
Institute for Public Justice), and anyone
else we thought might have a passion for
the cause (such as the Better Business
Bureaus and electronic communication
providers who had been on the defensive
end of many SLAPP suits simply for
posting people’s opinions or their
evaluations of businesses).

The coalition grew to more than
three dozen groups, and the members of
these organizations became an integral
part of the grass roots effort to gain
support for the legislation among
lawmakers and their constituents. The
coalition was also a great source of
potential witnesses for the legislative
hearings and for examples of demonstrated need. One of the
most helpful pieces of information that we put together in the
process was a four page document of examples of people who
had been subjected to SLAPP lawsuits in every part of the
state. We later handed this to every lawmaker we met with
and supplied a copy to the House and Senate floor at the time
of voting so that each legislator could see that this issue had
impacted voters in their own communities.

After all of this preparatory work during the interim, the
(Continued on page 20)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

Page 20

July 2011

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 19)

“real work” began. The Legislature convened in January
2011, and it was time to start educating the lawmakers who
would be voting on the bill. Once the bill was assigned to the
House Judiciary and Civil Jurisprudence committee, we met
with every committee member, discussing any concerns they
had about the bill, making any tweaks to language that
needed to be made, and supplying them with the information
they needed to feel comfortable supporting the bill.

For instance, Vice-Chair (and former state court judge)
Tryon Lewis wanted to have a reciprocal right of appeal in
the bill, so we put that in and likely prevented a future
constitutional challenge in the process. In addition, the trial
lawyers had issues with parts of the bill that needed to be
addressed. For instance, they didn’t like
the possibility for attorneys being held
liable for the mandatory fee shifting; they
also wanted some tweaks to the
commercial speech exemption, and they
wanted a clear exemption for wrongful
death and personal injury cases. These
provisions were modified appropriately.
Each step of the way, it was a balancing
act between the powerful tort reform and
trial lawyer lobbies. What we had going
for us most of all was the fact that this
was a great piece of legislation that
protected the little guy, promoted judicial
economy, provided for tort reform and
advanced the First Amendment rights of

all Texas citizens.

Hearings

The bill was set to be heard at the very first House committee
hearing on March 28, 2011 (with only two months left to the
session). We were pleasantly surprised at the resounding
support the bill got with droves of public testimony from
those who had been SLAPPed with meritless lawsuits. We
had individuals, like author Carla Main, who spoke about her
experience being sued by an influential developer after
writing a book about eminent domain. We had a number of
homeowners who came forward and testified about their
experience getting sued by their homebuilder for putting

signs in their yard expressing their opinion about their

What we had going for us
most of all was the fact
that this was a great piece
of legislation that
protected the little guy,
promoted judicial
economy, provided for tort
reform and advanced the
First Amendment rights of

all Texas citizens.

construction.

We had media groups come forward and talk about the
impact on their newsrooms in having to defend against
lawsuits where they were merely sued for reporting on public
records or for providing a conduit to a whistleblower. We
also had countless groups including some strange bedfellows
come together and put in cards in support of the bill — Texas
Municipal League and the Freedom of Information
Foundation of Texas, the Texas Trial Lawyers Association
and the Texans for Lawsuit Reform, and the ACLU and the
Texas League of Conservative Voters. The bill was voted
out unanimously the following week.

Then, it was time for the Senate State Affairs committee.
We had originally thought the bill would be referred to the
Senate Jurisprudence committee, so we
had already visited with all of those
committee members, but, surprisingly,
the bill was referred to the State Affairs
Committee, so we had to change course
and start meeting with a different set of
committee members. Although there
was no indication of opposition to the
bill prior to the Senate committee
hearing, the hearing was a contentious
one because the bill got caught up in a
lengthy debate about one of the
Governor’s key initiatives — loser pay. It
looked, for a time as though, there would
be a push to change the evidentiary
standards in the bill and/or to change the
mandatory fee shifting to discretionary. Thankfully, though,
we were able to persuade the committee members to keep
both provisions intact, and the bill was voted out of the
Senate State Affairs Committee on April 13, 2011 with only a
minor amendment, consisting of six words that the Chairman
of the committee liked and that clarified a judge’s discretion
in determining the amount of the attorney’s fees to be
awarded — it did not alter the fact that the fee award is still
mandatory.

With only five weeks left for bills to get to the other
chamber and with the Texas Legislature facing hugely
divisive issues like funding the State’s education system,
developing a budget, and dealing with a number of agency
sunset provisions, the process began to look like a game of

(Continued on page 21)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

July 2011

Page 21

(Continued from page 20)

chess. Originally, we thought it would be best to get the
Senate bill over to the House where we knew our sponsor
could help get it set on the House calendar, but the stars were
not in line for that course of action. The bill had been on the
Senate calendar several days, but it was not brought up
because of more pressing issues and concerns. In the
meantime, opposition started to grow with one particular
Senate staffer who wanted to have his boss offer a “clarifying
amendment” that would have gutted the bill. This matter had
to be dealt with immediately and deftly so that the sentiment
did not grow.

As the Senate bill appeared to languish, we changed
direction and had the House bill brought up for a floor vote
on May 3, 2011. In benevolent fashion, Chairman Hunter
asked long-time supporter, Rep. Richard Raymond to lay out
the bill. The bill passed unanimously and was referred to the
Senate on May 5, 2011. The clock was ticking as all House
bills had to be considered in the Senate by May 24, 2011,
and, unfortunately, since it was now a House bill and the
Senate Jurisprudence committee had previously considered
the Senate version, it had to go back through the committee
process in the Senate.

The amended bill was voted out of the Senate State
Affairs committee on May 12, 2011 and was ultimately
passed out of the Senate unanimously on May 18, 2011 —
with just six days to spare. Still, though, the voyage was not
over. The bill had to go back through the House for
concurrence because of the Senate amendment.  This
happened on May 21, 2011 and four days later the bill was
sent to the Governor.

Bill Goes to the Governor

Now, the challenge was ensuring that the Governor would
not veto the bill. The primary issue that he had not cared for
in the prior legislation was the creation of a private cause of
action, and HB 2973/SB 1565 did not have a similar
provision. We had also been in contact with the Governor’s
office throughout the legislative session to ensure there were
no problems, but still one cannot take anything for granted
during this process. During the weeks after the legislative
session ended, we asked our tort reform supporters, media
groups and open government advocates all to contact the
Governor’s office in support of the legislation, and on June

17, 2011 — exactly ten years after the prior Anti-SLAPP bill
had been vetoed — Governor Perry signed HB 2973 making
Texas the 28" state to adopt an Anti-SLAPP statute.

The Anti-SLAPP Statute

Here are some quick highlights about the Texas Anti-
SLAPP statute which is codified at Texas Civil Practice &
Remedies Code, Chapter 27:

. The statue allows a judge to dismiss frivolous lawsuits
filed against one who speaks out about a “matter of public
concern” within the first 60 days. “Matter of public concern”

is defined expansively in the statute.

. The Anti-SLAPP motion is supported by affidavits
explaining to the court that the lawsuit is based on, relates to,
or is in response to one’s exercise of his right to free speech,
right to petition or right of association.

¢ The burden of proof is initially on the party who files the
Anti-SLAPP motion to establish (by a preponderance of the
evidence) that the lawsuit was filed in response to the
exercise of his First Amendment rights. Then the burden
shifts to the plaintiff to establish (by clear and specific
evidence) a prima facie case for each essential element of the

claim.

¢ The statute creates a stay of discovery in a lawsuit while
an Anti-SLAPP motion is pending and/or appealed. The
court has discretion to order discovery pertaining to the

motion if it feels it is necessary.

¢ That statute provides for mandatory fee shifting when a
party wins an Anti-SLAPP motion so that the person or entity
wrongfully filing a lawsuit must pay the defense costs. There
is a discretionary fee award if the Court finds that the Anti-
SLAPP motion was frivolous or brought solely for the
purpose of delaying the proceedings.

¢ The statute provides an immediate right to an expedited
appeal if the Anti-SLAPP motion is denied.

¢ The statute applies to lawsuits or “legal actions” (which

(Continued on page 22)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

Page 22 July 2011

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 21)
includes claims and counterclaims that implicate First
Amendment rights) filed on or after June 17, 2011.

¢ The exemptions contained in the statute are for
enforcement actions brought by the State or law enforcement,
for commercial speech and for wrongful death and bodily

injury lawsuits.

The effort, which began as my pro bono project at
Sedgwick, LLP, quickly became a tour de force at the
Legislature with the help of key strategist former Sen. Don
Adams, and the marketing savvy of St. Mary’s law student
Alicia Calzada.

As momentum mounted, a broad-based coalition of groups
began supporting the Citizen Participation Act, including
several national, state, and local media companies and local
non-profits and trade organizations such as the Texas Daily
Newspaper Association, Texas Press Association, Texas
Association of Broadcasters, Freedom of Information
Foundation of Texas, the Better Business Bureaus of Central
Texas, Texas Watch, Consumers Union, the Institute for Public
Justice, Public Citizen, Homeowners for Better Building,
Coalition for HOA Reform, the Texas Trial Lawyers
Association, the Texans for Lawsuit Reform and the American
Civil Liberties Union.

The bill would never have become law were it not for the
tireless efforts of all those who came to testify, who contacted
their senators and representatives in support of the bill, who
ultimately helped to subsidize some of the costs, and who
provided examples of demonstrated need to personalize the
issue for their lawmakers.

The masterful legislative talents of our sponsors, Chairman
Todd Hunter and Senators Rodney Ellis and Kevin Eltife,
cannot be overstated either. Each of these gentlemen brought
their gravitas and significant imprint to the legislation and to
the process. We applaud them for protecting the First
Amendment rights of all Texas citizens.

Laura Lee Prather, is a partner at Sedgwick, L.L.P. and
formed and spearheaded the coalition that worked for and
obtained passage of HB 2793/SB 1565 (the Texas Anti-
SLAPP statute).

MediaLawlLetter Committee

Thomas M. Clyde (Chair)
Jon Epstein (Chair)
Dave Heller (Editor)
Robert D. Balin
Michael Berry
Katherine M. Bolger
Robert J. Dreps
Jon Epstein
Rachel E. Fugate
Michael A. Giudicessi
Charles J. Glasser
Karlene Goller
Shelley M. Hall
Russell T. Hickey
David Hooper
Leslie Machado
John Paterson
Deborah H. Patterson
Bruce S. Rosen
Indira Satyendra

David Tomlin

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

July 2011

Page 23

Congressional Update:
PROTECT IP Act Waiting Senate Action

By Kathleen Kirby and Shawn Bone

Online piracy has become a hot topic on Capitol Hill in
recent months, with Senate Judiciary Committee action on S.
968, the “Preventing Real Online Threats to Economic
Creativity and Theft of Intellectual Property Act” (or
PROTECT IP Act). The legislation had its genesis in the last
Congress, in the form of the Combating Online Infringement
and Counterfeits Act (or COICA), which was approved by
the same Committee in 2010, just before Congress adjourned.

The PROTECT IP Act was reported out of the Senate

Judiciary Committee in late May on a unanimous vote,

though not without significant controversy, as discussed
below. That has left the bill in limbo, with a prominent
Senator, Ron Wyden (D-WA), vowing to filibuster the
proposal should Senate Majority Leader Harry Reid (D-NV)
elect to open Senate debate on the measure.

Background

The problems the legislation attempts to address, online
copyright and trademark infringement, present difficult
challenges.  According to Senate Judiciary Committee
Chairman Patrick Leahy (D-VT), the bill’s sponsor, the
PROTECT IP Act is intended to “protect the investment
American companies make in developing brands and creating
content and will protect the jobs associated with those
investments.”

The bill enhances the authority of the federal government
to take action against “Internet sites dedicated to infringing
activities.”'  Specifically, the legislation authorizes the
Attorney General to commence an in personam action against
the registrant or owner of an infringing site associated with a
“nondomestic domain name.” (A “nondomestic domain
name” is a domain name for which the domain name registry
that issued the domain name and operates the relevant top
level domain, and the domain name registrar for the domain
name, are not located in the United States.)

If the owner or registrant cannot be found after due
diligence, the Attorney General may commence an in rem
action against the site itself. A federal court may then issue a

temporary restraining order, a preliminary injunction, or an

injunction against an infringing site under certain
circumstances (primarily if the website is directed at or harms
persons in the U.S.) and after certain findings by the court.
Once the court has issued an order, federal law
enforcement may serve that order on Domain Name System
(DNS) operators, financial transaction providers, Internet
advertising service providers, providers of information
location tools, and other similarly situated entities. Upon
receipt of the order, those entities would be required to act as

follows:

¢ DNS operators must take the “least burdensome
technically feasible and reasonable measures” designed
to prevent a domain name from resolving into the
domain’s IP address. Operators, however, would not be
required to (1) modify their networks or systems; (2) take
any measures with respect to any DNS server that they
do not operate; or (3) continue to prevent access to a
website that has been effectively disabled.

¢ Financial transaction providers must take “reasonable
measures, as expeditiously as reasonable,” to stop
completing transactions with the website involving U.S.

customers.

¢ Internet advertising service providers would be
required to “take technically feasible and reasonable
measures, as expeditiously as reasonable,” to stop
providing ads to infringing sites with which they
contract, and cease making available ads for that website

on other websites.

¢ Providers of information location tools must take
“technically feasible and reasonable measures, as
expeditiously as possible,” to remove or disable access to
the infringing website and not serve a hypertext link to
that website.

Such entities are afforded immunity from suit for

performing the required actions as the result of a court order.
(Continued on page 24)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.govtrack.us/congress/bill.xpd?bill=s112-968
http://www.govtrack.us/congress/bill.xpd?bill=s112-968

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

Page 24

July 2011

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 23)

The Attorney General may bring a declaratory action for
injunctive relief against an entity that “knowingly and
willfully fails to comply” with a court order.

Significantly, under the Act, “qualifying plaintiffs” also are
afforded the right to bring an in personam action against an
owner or registrant of any infringing website or, under certain
circumstances, an in rem action against the site itself. Here
again courts may issue a temporary restraining order, a
preliminary injunction, or an injunction under the same
general circumstances as in an action by the Attorney
General. Under the Act, a “qualifying plaintiff” is (A) the
Attorney General of the United States; or (B) an owner of an
intellectual property right, or one authorized to enforce such
right, harmed by the activities of an Internet site dedicated to
infringing activities occurring on that Internet site.

Orders issued in this action may be presented to financial
transaction providers and Internet advertising service
providers, who must take the same measures outlined above
in order to receive immunity from suit. The qualifying
plaintiff may seek an injunction to compel compliance with a
court order.

Finally, the bill would provide some protections for
financial transaction providers and Internet advertising
service providers for taking certain voluntary actions against
a potentially infringing website. Such entities will be
immune from liability for damages if they act “in good faith
and based on credible evidence” which results in a
“reasonable belief” that a website is Internet site dedicated to
infringing activities. =~ Moreover, certain entities will be

13

immune from liability if they “ stop providing or refuse to
provide services” to an infringing Internet site that endangers
public health, if they act “in good faith and based on credible

. 2
evidence.”

Controversy

Like COICA before it, PROTECT IP has met with
significant opposition from various groups. Major Internet
companies, like Google, have expressed concerns about their
duties under the bill, although Google itself has pledged to
work with Congress on the measure. In particular, these
companies are concerned that the difficulties in defining a
rogue website could lead to overbroad enforcement of the
measure. Public interest groups have been strident in their
opposition to the measure, declaring that the bill threatens the

stability, freedom and economic potential of the Internet, and
hinder online freedom of expression and association. Those
public interest groups were joined recently by a coalition of
90 law professors challenging the constitutionality of the
measure, claiming it would censor freedom of speech as
badly as “repressive regimes.” On July 14, 2011, a group of
Internet engineers questioned whether the enforcement
provisions in the measure would encourage web users to
avoid trusted Internet Service Providers (ISPs) in favor of
untrusted DNS servers which circumvent the ISP blocks set
up by the legislation. The group also claimed that the Act
could interfere with new DNS security measures, and that any
blocking of infringing websites would easily be
circumvented. Finally, a coalition of 50 venture capitalists
have opposed the measure, suggesting that passage of the
PROTECT IP Act would hamper investments in Internet
companies, harming innovation and competitiveness in the U.S.
Many major trade groups and businesses, however, have
come out in support of the PROTECT IP Act, including
certain media companies, the U.S. Chamber of Commerce,
Nike, the Motion Picture Association of America, the
National Cable & Telecommunications Association, and
certain manufacturers. Those same entities have long sought
action by Congress to limit online piracy and to protect online
shoppers from counterfeit goods. The content creation
community has been particularly vocal in support of the Act,
suggesting that the bill would ensure that writers, directors,
and other content producers receive fair payment for their
work. Recent editorials in the New York Times and the Los
Angeles Times commended the bill’s goal of making piracy
less profitable, but cautioned that, if passed as is, the
legislation would subject the Internet to overzealous

enforcement.

Outlook

The outlook for the PROTECT IP Act in the present
Congress is unclear. Senator Wyden’s declared intent to
filibuster the measure forces Chairman Leahy to find 60 votes
to overcome that filibuster. The bill currently has 25
bipartisan co-sponsors, well short of that number. Still,
Senator Leahy may be able to garner additional support. The
House of Representatives does not have a similar bill pending
before it, and the receptiveness of the House Republican
leadership to the legislation is unclear. Both House Judiciary

(Continued on page 25)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

July 2011

Page 25

(Continued from page 24)
Committee Chairman Lamar Smith (R-TX) and IP

Subcommittee Chairman Bob Goodlatte (R-VA) are known
to be longtime supporters of intellectual property rights, but
neither has taken a public position on the current Leahy
measure. (Rep. Goodlatte did express some reservations
about COICA and the provision in that measure allowing for
government seizure of infringing websites.) Representative
John Conyers (D-MI), the Democratic Ranking Member on
the Committee, similarly supports strong protections for
intellectual property and is an advocate for the content
community.

Even if a groundswell of support started to build for the
PROTECT IP Act, timing may become an issue. Legislative
activity on other matters ground to a halt this summer as the
two Chambers worked to resolve their impasse over the debt
ceiling. Many high-profile issues are languishing on the
House and Senate calendars, and the possibility of an
upcoming fight over the FY 2012 budget remains. With a
Presidential election looming and parties beginning to refine
their messaging for the battle over the White House, it could
be difficult for supporters to find floor time for a
controversial measure.

Kathleen A. Kirby is a partner, and Shawn A. Bone a
public policy consultant, at Wiley Rein LLP in Washington, D.C.

Notes

1. An “Internet site dedicated to infringing activities” is
defined in the bill as a website that:
(A) has no significant use other than engaging in,

enabling, or facilitating the--

(1) reproduction, distribution, or public performance of
copyrighted works, in complete or substantially complete
form, in a manner that constitutes copyright infringement
under section 501 of title 17, United States Code;

(i1) violation of section 1201 of title 17, United States
Code; or

(iii) sale, distribution, or promotion of goods, services,
or materials bearing a counterfeit mark, as that term is
defined in section 34(d) of the Lanham Act; or

(B) is designed, operated, or marketed by its operator or
persons operating in concert with the operator, and facts or
circumstances suggest is used, primarily as a means for
engaging in, enabling, or facilitating the activities described

under clauses (1), (ii), or (iii) of subparagraph (A).

2. An “infringing Internet site that endangers the public
health” is:

(i) an Internet site dedicated to infringing activities for
which the counterfeit products that it offers, sells, dispenses,
or distributes are controlled or non-controlled prescription
medication; or

(i) an Internet site that has no significant use other
than, or is designed, operated, or marketed by its operator or
persons operating in concert with the operator, and facts or
circumstances suggest is used, primarily as a means for--

(D) offering, selling, dispensing, or distributing any
controlled or non-controlled prescription medication, and
does so regularly without a valid prescription; or

(II) offering, selling, dispensing, or distributing
any controlled or non-controlled prescription medication, and
does so regularly for medication that is adulterated or

misbranded.

MLRC UPCOMING EVENTS

MLRC London Conference

International Developments in Media Libel,

Privacy, Newsgathering and New Media IP Law
September 19-20, 2011 | Stationers” Hall, Ave Maria Lane, EC4 London

MLRC Annual Dinner
November 9, 2011 | Marriott Marquis, New York, NY

DCS Annual Meeting
November 10, 2011 | Proskauer Rose, New York, NY

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=9562
http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=9561
http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/About_MLRC/Events2/2011_DCS_Meeting_and_Lunch.htm

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

Page 26

July 2011

MLRC MedialLawLetter

Australian State Enacts New
Journalist Privilege Law

By Rani Wynn and Kevin Lynch

The state of New South Wales (NSW), has become the
first state in Australia to enact a “Journalist Privilege” law
aimed at protecting journalists’ confidential sources.

Amendments were made to the Commonwealth Federal
Uniform Evidence Act 1995 in April this year, with the
expectation that each State would enact their own similar
legislative provisions over the coming months.

According to the Commonwealth Explanatory
Memorandum, the purpose of the changes is to "send a clear
message that people who wish to provide information to
journalists  will have their identity
protected if the journalist promises them
they will not disclose their identity". The
changes will allow journalists to report
the news and undertake investigative
journalism with an added degree of
legislative protection in Australia.

The new law came into effect in NSW
on 21 June 2011 and brings the
jurisdiction into line with
current legislation in New Zealand, the
United Kingdom, and many parts of the
United States, where journalists'
confidences are expressly protected at
law.

In the Second Reading of the
Journalist Privilege Bill to the NSW
parliament last year, Parliamentary Secretary, the Honourable
David Clarke, said that the purpose of the provision is to
“strengthen the capacity of journalists to maintain the
anonymity of their sources by creating a presumption that
they may withhold the identity of their sources in proceedings
in New South Wales courts.”

The provision is contained in the NSW Evidence Act (the
Act) and is designed to operate alongside the Australian
Journalists' Code of Ethics. As such, journalists are expected
to inform their sources that they are a journalist, who is
capable of producing news stories before offering any
protection of identity.

Moreover, the law only becomes -effective where

The purpose of the
changes are to "send a
clear message that people
who wish to provide
information to journalists
will have their identity
protected if the journalist
promises them they will
not disclose their
identity".

journalists have specifically offered a promise of anonymity
to their “informant”.

A “journalist” is defined in the Act as a “person engaged
in the profession or occupation of journalism in connection
with the publication of information in a news medium”. This
appears to be quite a broad definition and although it is yet to
be tested, the protection may extend to bloggers and other
less conventional news journalists.

Previously in Australia, a journalists’ refusal to reveal
their source during court proceedings could be regarded as
“disobedience contempt” and has seen them suffer heavy
fines, or even be jailed.

In practice, however, NSW judicial
officers have been reluctant to impose
punishments on journalists in recent
years for refusing to identify an
informant. In both Nagle v Chulov
[2001] NSWSC 9 and Cotter v John
Fairfax Publications
[2001] NSWSC 587, NSW Supreme
Court Justices relied on the ‘newspaper
rule’ to excuse journalists who defied a
court order to reveal sources.

The newspaper rule as discussed by
the Australian High Court in the 1940
case McGuinness v Attorney-General of
Victoria (1940) 63 CLR 73, accepted
that media outlets in the business of
providing news were responsible for protecting their
journalist employees where those employees wished to shield
their sources from public identification.

In 2002, NRMA v John Fairfax [2002] NSWSC 563, in
NSW helped to further protect journalists’ confidences by
deciding that journalism was a “professional capacity” within
the meaning of the Evidence Act in which secret confidences
would be upheld unless a public interest exception was found
to the contrary.

The new position in NSW gives rise to a clear
presumption that a confidential source will be protected
during court proceedings in NSW.

(Continued on page 27)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

July 2011

Page 27

(Continued from page 26)

The relevant section states that “If a journalist has
promised an informant not to disclose the informant’s
identity, neither the journalist nor his or her employer is
compellable to give evidence that would disclose the identity
of the informant or enable that identity to be ascertained.”

The privilege will only be reversed where upon an
application by a party for disclosure of the source, the court
decides that, on balance, it is in the public interest for the
source’s identity to be revealed. There is evidence to suggest
that this test would have a high threshold and may only be
overturned in a situation of national security, or high level
police corruption, for example. See ICAC v Cornwell (1993)
116 ALR 97.

In deciding if such disclosure is warranted, the court must

weigh up the adverse effects that revealing the identity could
have, as well as the public interest in maintaining effective
investigative news media by allowing confidences to be
protected.

Whilst a confidential source is an important part of
journalistic practice, it remains the case that care needs to be
taken where journalists and lawyers who advise in relation to
publication rely upon a source who is not prepared to be
identified. The new provisions do give a further level of
protection for a journalist and his or her source, but they do
not make up any of the ground lost where a publication is
required to defend a story without the benefit of a sound
witness.

Rani Wynn and Kevin Lynch are lawyers with Johnson

Winter & Slattery Lawyers, Sydney, Australia.

University of Washington Pays $175,000
to Settle Public Records Litigation
Involving 2007 Baby Video Study

By Rachel Matteo-Boehm

In a Public Records Act case that, among other things,
illustrates the importance of the right of access to electronic
public records in the same electronic format in which they are
maintained by the public agency (as opposed to getting those
records in paper or PDF form), the University of Washington
has paid $175,000 and released electronic data related to a
highly publicized 2007 baby video research study to settle a
lawsuit brought under the Washington Public Records Act,
RCW 42.56.001 et seq. (“PRA”).

Background

The plaintiff in the case, William Clark, co-founded The
Baby Einstein Company together with his wife, Julie Clark,
in 1996. The Baby Einstein Company’s first two videos were
filmed in the Clarks’ basement using borrowed equipment
and edited on a home computer. In 2001 — five years, thirty
children’s books, ten videos and six music albums later — the

Clarks sold Baby Einstein to The Walt Disney Company.

In August 2007, The Journal of Pediatrics published a
peer-reviewed article entitled, “Associations Between Media
Viewing and Language Development in Children Under Age
2 Years.” The article described a study conducted by three
University of Washington researchers that criticized the
effects of baby videos, including Baby Einstein products, on
young children and reported a “large negative association”
between even a small amount of viewing of those videos and
vocabulary acquisition in children age 8 to 16 months.

The article created a whirlwind of negative publicity
about Baby Einstein video products and the Clarks, especially
Julie Clark. In light of this criticism and skeptical of the
study’s conclusions, William Clark decided he wanted to
obtain the raw data and other records relating to the study so
that the data could be re-analyzed by other researchers,
thereby determining whether and to what extent the criticism
was warranted.  Such independent review is normally
encouraged, and is one of the reasons open research and data
sharing are so common in the scientific community,

(Continued on page 28)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

Page 28

July 2011

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 27)
particularly for work that is peer-reviewed and/or funded by
government agencies, which was the case with the study and

article at issue here.

PRA Requests -- University’s Responses

In August 2007, Clark made a PRA request for records
relating to the study, including, among other things, the
electronic raw data files. The University finally responded in
November 2007, claiming that the requested records were
exempt from disclosure pursuant to the PRA’s exemption
under RCW 42.56.270(1) for “valuable formulae, designs,
drawings, computer source code or object code, and research
data.” However, the exemption only applies where the
disclosure of the data “would produce
private gain and public loss.” As to this
element of the exemption, the
University asserted:

All researchers, including those at
the University of Washington,
compete for funding to conduct
research and compete for limited
space in scientific journals to
publish research. Two important
competitive factors in the funding
arena and publication arena are the
relative novelty of data proposed
for analysis and the history of prior
publications. University  of

Washington faculty —members

intend to use the data you seek in future
publications. If the data in question is made
public, those who compete with the University
for research funding could use it for their own
publications (private gain). This  would
eliminate the novelty of the data for a future
UW publication thus making the future
publication by UW faculty less likely (public
harm). This, in turn, would have a negative
impact on the career of UW faculty members
(public harm) and would make the UW via the

faculty member less competitive for future

The University produced
emails that demonstrated
what can only be
characterized as a
shocking indifference

obligations not only

PRA, but under various
records retention laws As

grants (public harm).

The University’s denial was accompanied by a one-page
“Exemption Inventory” which indicated that the University’s
Office of Public Records was withholding a CD-ROM
containing an unspecified number of documents consisting of
“raw data and research designs.” In fact, as Clark would only
later learn, this CD-ROM never existed. Moreover, just a few
months later, the lead researcher on the study, Dr. Frederick
Zimmerman, ordered the study data deleted before departing
for a new job at UCLA. Suffice it to say, the University did
not use the study data Clark had requested in any future
publications.

Two years later, after yet another spate of negative
publicity about Baby Einstein citing the 2007 study, Clark
decided to try once again to get the
records relating to that study, submitting
a second PRA request in July 2009.
After another round of delays, in
November 2009, the University finally
produced two documents: (1) a copy of
the study questionnaire; and (2) 2,059-
page PDF printout of the raw data Clark

to the University’s had requested in electronic form

(recovered from an archive of the server
that Dr. Zimmerman had used to store

under the Washington

study project files), for which Clark was
charged more than $300 in copy fees.
later became apparent from

and policies. emails produced by the University

during discovery, the University could
have easily provided Clark with the raw
data in its native SPSS format from the outset. Not only
would this have eliminated the need for Clark to pay copying
fees, but providing the data in paper form instead of the SPSS
database format Clark had requested severely impeded the re-
analysis of that data. But although the University internally
discussed the possibility of producing the file in its original
SPSS format, it affirmatively elected not to do so, instead
electing to provide the data in a useless and expensive
paper format.
To make matters worse, there was a second problem with
the data produced by the University: it had redacted the data
(Continued on page 29)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

July 2011

Page 29

(Continued from page 28)

fields reflecting the age of each child included in the study.
Without these fields, an independent researcher could not
place the individual child on the study’s timeline, and
because the vocabulary deficit reported in the article was so
slight and so age-dependent, precise placement on the
timeline was necessary to confirm or disprove the study
results. The University’s redactions thus made re-analysis of
the data impossible.

To justify these redactions, the University relied on a
Washington statute that provides confidentiality for
“individually identifiable” personal records about research
subjects. But Clark was not seeking, nor did he receive, the
names of any of the children in the study, and the only other
identifying feature that was known about the participants was
that they resided in two states (Washington and Minnesota).
With hundreds if not thousands of children being born on any
given day in those two states, how would the mere disclosure
of the birth dates of the study participants make them
“individually identifiable”? The University never provided a
satisfactory answer to this question.

Not only did the University’s redactions to the raw data
and its production of that data in paper as opposed to the
electronic form Clark had requested make it extremely
difficult to re-analyze, but the University failed to provide
several other documents falling within the scope of Clark’s
PRA request and that one would expect to have been

generated during the course of a research study of this type.

Lawsuit and Subsequent Settlement

Given these and other apparent violations of the PRA, on
January 2010, Clark filed a lawsuit against the University
under the Washington Public Records Act. During the course
of discovery over the next several months, the University
produced emails that demonstrated what can only be
characterized as a shocking indifference to the University’s
obligations not only under the Washington PRA, but under
various records retention laws and policies. For those
interested in the details, a copy of the complaint, as well as
correspondence and some of the emails and other documents

relating to the lawsuit, can be found at www.clarkvuw.com.

Ultimately, in May 2011, the parties entered into a
settlement whereby the University agreed to pay Clark

$175,000 toward his attorneys fees and turned over the SPSS
electronic version of the raw data together with date of birth
information included. Although the settlement agreement

(also available on www.clarkvuw.com ) contained a
confidentiality restriction limiting the categories of people
with whom Clark could share the actual birth dates, he is free
to disclose transformations from those birth dates (for
example, data reflecting age-in-days of individual study
participants) to anyone he chooses, thus enabling other
researchers to independently evaluate the conclusions of the

University’s researchers.

Surprise Ending

The matter took a new turn in June 2011, when the
University provided Clark with the SPSS electronic version
of the study data including birth dates pursuant to the
settlement agreement. But when Clark compared the
electronic data with the paper PDF version of the raw data the
University provided in November 2009, he discovered that
some of the data did not match. Worse, the data
discrepancies related to data fields reflecting the amount of
screen time and number of words recognized for individual
study participants — in other words, information at the heart of
the study. Raw study data is sacrosanct. There is only
supposed to be one set.

Immediately, Clark brought the discrepancies to the
attention of the University. In a June 14, 2011 letter from its

attorneys, the University provided the following explanation:

It appears that the November 2009 hard
copy printout of the 2007 Study Data
contains discrepancies introduced during
the conversion of these data from the
original SPSS electronic form into PDF
format for production in hard copy. We do
not know why these differences appeared.
We presume they were caused by software
or hardware glitches during the conversion
into PDF. The conversion from SPSS to
PDF for hard copy production was done in
2009, long after the research at issue
was completed.

(Continued on page 30)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.clarkvuw.com
http://www.clarkvuw.com

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

Page 30 July 2011

MLRC MedialLawLetter

(Continued from page 29)
It 1is regrettable that these data
discrepancies exist.  Nevertheless, the
University has complied with its obligation
under the Settlement Agreement to provide
Mr. Clark with the SPSS version of the
2007 Study Data, with certain fields

redacted.

Given that Clark had originally requested the data in its
electronic format and had been forced to file a lawsuit to
obtain the data in that format, the discrepancies between the
paper and electronic versions of the data and the University’s
seemingly improbable explanation for those discrepancies
was ironic, to say the least. In any event, Clark ultimately
decided to move on, and in late June 2011, the lawsuit was
dismissed in accordance with the settlement agreement.

Among other things, Clark now plans to closely examine
the two different data sets in his possession to quantify the
differences and then explore how those differences could
have been introduced into the data. But the discrepancies
raise troubling questions: How many different versions of the
raw data exist? (The University contends there is just one, but
the fact is that Clark has two different data sets in his
possession). Did the fact that the lead researcher ordered the
study data destroyed in 2008 play a role in the discrepancies?
And given that Clark now has two different data sets for the
same study, can he still realize his original goal of having the
raw data re-analyzed to confirm the published study results?

It is not clear whether there will ever be definitive
answers to these questions, but what is clear, more than ever,
is the importance of the public’s right of access to records in
the native electronic format in which they are actually
maintained by public agencies.

Plaintiff William Clark was represented in this matter by
Rachel Matteo-Boehm, Katherine Keating and Leila Knox of
Holme, Roberts & Owen LLP in San Francisco, CA and Greg
Overstreet and Chris Roslaniec of Allied Law Group in
Seattle, WA.  Defendant University of Washington was
represented initially by the Washington Attorney General’s
Office and later by Louis Peterson and Mary Crego of Hillis
Clark Martin & Peterson in Seattle, WA.

UPCOMING
EVENTS

MLRC London

Conference
International Developments
in Media Libel, Privacy,
Newsgathering and
New Media IP Law
September 19-20, 2011
Stationers’ Hall,

Ave Maria Lane, EC4 London

MLRC Forum

November 9, 2011
Marriott Marquis, New York, NY

Annual Dinner

November 9, 2011
Marriott Marquis, New York, NY

DCS Annual Meeting

November 10, 2011
Proskauer Rose, New York, NY

For more information

www.medialaw.org
or 212-337-0200

RETURN TO TABLE OF CONTENTS



http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=9562
http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=9562
http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=9561
http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/About_MLRC/Events2/2011_DCS_Meeting_and_Lunch.htm
http://www.medialaw.org

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MediaLawLetter July 2011 Page 31

Texas Supreme Court Recognizes Common Law
Physical Safety Exception to Public Information Act

The Texas Supreme Court recognized a new exception to the state’s Public Information Act grounded in a common law
right against disclosure of information that substantially threatens physical harm. Texas Department of Public Safety v. Cox
Texas Newspapers, L.P. and Hearst Newspapers, No. 09-0530 (July 1, 2011). The court held that the interest in personal
safety can outweigh the statutory right to public information.

Background

In separate requests, two reporters asked the Texas Department of Public Safety (DPS) for travel vouchers from Texas
Governor Rick Perry’s security detail. The DPS obtained a ruling from the State Attorney General that disclosure would
place the Governor in imminent threat of physical danger. Thus the information fell within a “special circumstances” aspect
of common law privacy that required DPS to withhold the information in its entirety. DPS contended that the information
revealed travel patterns, the number and placement of DPS officers on the detail, and how far in advance officers visit a
location prior to the government’s arrival.

The Texas Public Information Act, Government Code § 552 et seq., requires the state to disclose information “collected,

assembled, or maintained under a law or ordinance” or in connection with business by or for a governmental body. All such
information is subject to disclosure unless it is excluded from the definition of “public information” or if it falls under an
exception to disclosure.

On behalf of the reporters, Cox and Hearst sued DPS, seeking a writ of mandamus to compel disclosure. After a bench
trial, the trial court order DPS to produce the vouchers in their entirety. The court found that public disclosure “would not
put any person in imminent threat of physical danger or create a substantial risk of serious bodily harm from a reasonably
perceived likely threat.”

The court of appeals affirmed, holding that the vouchers could not be withheld based on 1) a common law right of
privacy; or 2) a Fourteenth Amendment right against disclosure of information that would create a substantial risk of serious
bodily harm. See 287 S.W.3d 390. The state’s highest court then granted a petition for review to examine whether the
public right to information is subject to reasonable limitations when disclosure may lead to physical harm.

Physical Safety Exception to PIA

Reversing the Texas Supreme Court noted that “freedom from physical harm is indeed a hallmark of our common law”
and is indeed “more firmly entrenched in our common law than the right of privacy, a relative newcomer.” The common
law right to be free from physical harm is therefore also a limitation on the state’s Public Information Act.

Having recognized a common law physical safety exception to the PIA for the first time, the court remanded for a close
examination of each of the disputed documents by the trial court. Information about the Governor’s security detail and
travel arrangements could pose a risk of harm, the court noted. But this may not justify withholding all the information in
the vouchers. In addition:

A certain amount of deference must be afforded DPS officers and other law enforcement experts about the
probability of harm, although vague assertions of risk will not carry the day. But the public’s right to
‘complete information’” must yield when disclosure of that information would substantially threaten
physical harm. On remand, the trial court must ascertain, under this standard, what information may be
confidential and what must be disclosed.

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.supreme.courts.state.tx.us/historical/2011/jul/090530.pdf
http://www.supreme.courts.state.tx.us/historical/2011/jul/090530.pdf
http://www.statutes.legis.state.tx.us/DocViewer.aspx?K2DocKey=odbc%3a%2f%2fTCAS%2fASUPUBLIC.dbo.vwTCAS%2fGV%2fS%2fGV.552%40TCAS2&QueryText=public%3COR%3Einformation&HighlightType=1

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

Page 32

July 2011

MLRC MedialLawLetter

Court Upholds Ordinance Regulating
Distribution of Yellow Pages

Ordinance a Valid Regulation of Commercial Speech

A Washington federal court rejected a constitutional
challenge to a Seattle ordinance banning the distribution of
Yellow Pages directories unless certain conditions are met,
including publishing instructions on how to opt out of
delivery. Dex Media West, Inc., et. a. v. City of Seattle, No.
10-1857 W.D. Wash. June 28, 2011) (Robart, J.). The court

held that the directories are commercial speech and that the

ordinance appropriately addressed a substantial

government interest.

Background

After hearing testimony from residents frustrated by the
delivery of unwanted Yellow Page directories to their homes,
the City of Seattle enacted an ordinance banning their
distribution unless publishers met certain conditions,
including displaying on the front covers and on their websites
a message mandated by the City about its program for opting
out of receiving phone books and paying an annual $100
licensing fee.

A separate Washington state law requires local telephone
carriers, such as Qwest and Verizon, to publish and distribute
residential and business directories. Plaintiffs, Dex and
SuperMedia publish directories that satisfy those
requirements.  Their Yellow Page directories contained
telephone listings for businesses, business advertisements and
public-interest material such as community information,
maps, and government listings. Approximately 35% of the
directories consist of advertising.

The publishers sued the City arguing that the Ordinance
was unconstitutional because the directories are fully
protected, noncommercial speech, entitled to the highest level
of First Amendment protection.

Yellow Pages and Commercial Speech

The court ruled that while Yellow Page directories cannot
be characterized merely as proposals to engage in commercial
transactions, “common sense” dictates that they should not
receive the highest level of protection afforded by the

First Amendment.

In considering what level of First Amendment protection
applied, the court relied on the U.S. Supreme Court’s
decision in Bolger v. Youngs Drug Prods. Corp. 463 U.S. 60
(U.S. 1983). Under Bolger, “where the facts present a close
question, ‘strong support’ that the speech should be

characterized as commercial speech is found where 1) the
speech is an advertisement, 2) the speech refers to a particular
product, and 3) the speaker has an economic motivation” for
engaging in the speech.

The court concluded the Yellow Page directories were
commercial speech because 1) they contain advertisements
for different products, 2) they reference specific products, and
3) plaintiffs have an economic interest in publishing and
delivering the directories.

The court also swept aside plaintiffs’ argument that the
commercial and noncommercial aspects of the directories
were inextricably intertwined to make regulation
unconstitutional. “Plaintiffs attempt to liken their yellow
pages directories to newspapers is a stretch too far for this
court,” Judge Robart wrote. The Judge continued:

“any noncommercial aspects of the speech
at issue in yellow pages directories are
merely tangential to Plaintiffs’
predominantly commercial purpose. While
the noncommercial aspects of the
directories may render their receipt more
welcome by some residents, these aspects
of the directories are not at the core of their
purpose. In contrast, newspapers have
played an ‘historic role’ in our democracy
‘as conveyers of individual ideas and

9995

opinions.
Central Hudson Analysis
Having concluded that the Yellow Page directories are

commercial speech, the court considered whether the

(Continued on page 33)

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.courthousenews.com/2011/07/01/YellowPages.pdf
http://caselaw.lp.findlaw.com/cgi-bin/getcase.pl?court=US&vol=463&invol=60

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

MLRC MedialLawLetter

July 2011

Page 33

(Continued from page 32)

ordinance satisfied the four-part Central Hudson test: 1) the
speech concerns a lawful activity that is not misleading, 2)
the government interest is substantial, 3) the regulation
directly advances that interest, and 4) the regulation is not
more extensive than necessary.

Here, the parties did not contest the first factor. On the
second factor, the court concluded that the City had three
substantial interests in enacting the ordinance — 1) waste
reduction, 2) protecting the privacy of residents and 3)
recovery of the enforcement and administrative costs of the
regulation.

The court distinguished the U.S. Supreme Court’s recent
decision in Sorrell v. IMS Health, Inc., No. 10-779, (U.S.

June 23, 2011) striking down a restriction on the use of

prescription drug data. The court reasoned that “the City’s
interest in the privacy of its citizens does not suffer from the
type of paternalism that the Supreme Court rejected in both
Bolger and Sorrell. Unlike the opt-in regulations in Bolger
and Sorrell, the Ordinance creates an opt-out system, where
the resident, and not the City, makes the choice not to receive
the speech or directories at issue.”

On the third and fourth Central Hudson factors the court
found a “reasonable fit” between the government’s ends and
the means chosen to accomplish those ends. The court noted

that while residents will continue to receive “junk” mail or

other unwanted printed materials that does not mean that the
City has failed to establish a reasonable fit. The government
is not required to legislate in a way that wholly eliminates a
particular problem; rather, it may advance its goals in
piecemeal fashion with a graduated response. Because
plaintiffs’ asserted right to distribute materials “stops at the
outer boundary of every person’s domain,” the ordinance’s
mechanism to communicate individual wishes about whether
or not residents wish to receive the directories on their
doorsteps does not offend the First Amendment.

The City’s Required Message

The compelled publication of opt-out information did not
violated the First Amendment. The court reasoned that the
City’s required message includes only “purely factual and
uncontroversial information” informing residents about the
availability and process of the opt-out program.

Finally, in a lengthy analysis the court discussed and
rejected plaintiffs’ argument that the Ordinance violated the
dormant Commerce Clause of the Constitution. The court
held 1) that the Ordinance does not discriminate against
interstate commerce, and 2) the local benefits outweigh any
burden on interstate commerce. Thus any burden imposed on
interstate commerce was clearly outweighed by the legitimate
benefits of the law.

MLRC UPCOMING EVENTS

MLRC London Conference

International Developments in Media Libel,
Privacy, Newsgathering and New Media IP Law
September 19-20, 2011 | Stationers’ Hall, Ave Maria Lane, EC4 London

MLRC Annual Dinner
November 9, 2011 | Marriott Marquis, New York, NY

DCS Annual Meeting
November 10, 2011 | Proskauer Rose, New York, NY

RETURN TO TABLE OF CONTENTS


http://www.supremecourt.gov/opinions/10pdf/10-779.pdf
http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=9562
http://www.medialaw.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=9561
http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/About_MLRC/Events2/2011_DCS_Meeting_and_Lunch.htm



